
765Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

Media Concentration in Spain: National, sectorial, and regional groups1

Juan Pablo Artero-Muñoz2, Ricardo Zugasti3 y Sira Hernánez-Corchete4

Recibido: 11 de diciembre de 2020 / Aceptado: 30 de mayo de 2021

Abstract. In Spain, the media market structure is made up of very different media groups, making it necessary to identify and classify 
them in a clear and coherent manner. To do so, this article collects secondary information from media companies’ websites and from 
audience measurement institutions. Results identify 50 media groups with activity in the Spanish market. They are classified into 
three categories according to the type of outlet, including national, sectorial, and regional. The current structure is based on recent 
developments in the last four decades of democracy among newspapers, magazines, radio, television and digital media. 
Keywords: Media concentration; Spain; media groups; media structure; media history

[es] Concentración mediática en España: grupos nacionales, sectoriales y regionales 

Resumen. La estructura de la comunicación en España está formada por muy diferentes grupos de medios, lo que hace necesario 
identificarlos y clasificarlos de un modo claro y racional. Para ello, este artículo recaba información secundaria de los propios sitios 
web de las compañías y de las instituciones de referencia para la medición de audiencias. Los resultados identifican 50 grupos de 
comunicación con actividad en el mercado español. Se clasifican de acuerdo al tipo de medios que incluyen en tres categorías: grupos 
nacionales, sectoriales y regionales. La actual estructura se explica por la evolución reciente en las últimas cuatro décadas de democracia 
de los diarios, revistas, radios, televisiones y medios digitales.
Palabras clave: Concentración mediática; España; grupos de comunicación; estructura de la comunicación; historia de la comunica-
ción

Sumario.  1. Introduction. 2. Sources and Methodology. 3. Results development. 3.1. National media groups. 3.2. Sectorial media 
groups. 3.3. Regional media groups. 4. Discussion. 5. Conclusions. 6. References.

Cómo citar: Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. (2021). Media Concentration in Spain: National, sectorial, and 
regional groups. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 27 (3), 765-777.

1	 This article is part of a 2019-2020 research project entitled “UZCUD2019-HUM-01: La reputación de la Unidad Militar de Emergencias: estrategia, 
estructura y cobertura” (UZCUD2019-HUM-01: The reputation of the Military Emergency Unit: Strategy, structure and coverage).

2	 Universidad de Zaragoza (España)
	 E-mail: jpartero@unizar.es
3	 Universidad de Zaragoza (España)
	 E-mail: rzugasti@unizar.es
4	 Universidad de Zaragoza (España)
	 E-mail: shernan@unizar.es

Estudios sobre el Mensaje Periodístico
ISSN-e: 1988-2696

https://dx.doi.org/10.5209/esmp.72928

1. Introduction

In Spain, the media sector is made up of very differ-
ent media groups, making it necessary to identify and 
classify them in a clear and coherent manner. Fur-
thermore, its evolution since the end of the Franco re-
gime reflects patterns of both continuity and change. 
Academic research has paid considerable attention 
throughout the intervening decades to the progres-
sive phenomenon of media concentration and the 
creation of multimedia groups, which were practical-
ly non-existent as such before the regime change. A 
brief review of the main studies that have looked into 
these issues in Spain can be found below.

Vázquez Montalbán (1975) reviewed the me-
dia’s situation at the zenith of Francoism, although 

his classic book had two previous editions, in 1963 
and 1971. In the third one, months before political 
transition commenced, he offers an overview of the 
Spanish press, radio and television. He recounts that 
these sectors were experiencing very different situa-
tions at the time: “Free enterprise in the written press, 
a concession system for radio (concomitant with state 
radio) and a state monopoly in television” (1975: 
157). For newspapers, he distinguishes between the 
parastatal sector associated with the generally un-
profitable Prensa del Movimiento, and the private 
sector, in which he highlights ABC, La Vanguardia 
and Editorial Católica and their connections with 
large Spanish companies and banks. The latter sec-
tor’s joint circulation was very low, with 71 copies 
per thousand inhabitants, compared to more than 500 

INVESTIGACIONES Y DOCUMENTOS

mailto:jpartero@unizar.es
mailto:rzugasti@unizar.es
mailto:shernan@unizar.es
https://dx.doi.org/10.5209/esmp.72928


766 Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

in other large European countries (1975: 157-163). 
In line with their ownership, there were five types 
of broadcasters and stations on radio, including the 
State (Radio Nacional de España – National Radio 
of Spain), the Movement (REM and CAR), a trade 
union organization (CES), the Church (COPE) and 
private ones (the majority affiliated with SER) (1975: 
168-169). On television, however, the state had a total 
monopoly with the two TVE networks under govern-
ment control. In this case, there were 132 televisions 
per thousand inhabitants, a number similar to that of 
neighboring countries (1975: 173). For this reason, 
Vázquez Montalbán highlights the role of television 
in the Francoist media industry, saying,

Information in Spain has been particularly sensitive 
to the new state of affairs conditioned by the mass ar-
rival of TV. The low rate of a press reading public in 
the country (conditioned by the political sluggishness 
of post-war journalism and by cultural laziness corre-
sponding to survival-based social relations) was very 
seriously affected by the regime with an omnipres-

ent, uniform information media, which was especially 
present on TV (1975: 174).

This pioneering text found a follow-up in 
Bustamante (1982), who similarly identified media 
owners in each communication sector, criticizing 
progressive privatization and the public sector’s de-
clining influence. In the same decade, Díaz Nosty’s 
(1989) annual media report was first published, 
which lasted for thirteen years. At the beginning of 
the 1990s, Nieto, Soria, and Giner (1990) offered an 
alternative analysis at a new time of change, which 
emerged after a “long and difficult path to liberaliza-
tion” (1990: 34). This report focused on all the me-
dia industries at the time, including the daily press, 
magazines, the publishing sector, advertising, private 
radio, state and regional radio television, budding 
private television and even film, video and an inno-
vative chapter on electronic information. By then, 
media groups started being configured as such; yet, at 
the time, they were basically just newspaper editors, 
as shown in Table 1.

Table 1. Daily newspaper publishing groups (1988).

Group Newspaper City Circulation
Prisa El País Madrid 376,230

Cinco Días Madrid
Comecosa El Correo Español Bilbao 125,555

El Diario Vasco San Sebastián 83,826
El Diario Montañés Santander 25,899
Ideal Granada 25,561
Hoy Badajoz 18,476
La Verdad Murcia 38,307

Prensa Española ABC Madrid 267,772
Godó La Vanguardia Barcelona 201,015

El Mundo Deportivo Barcelona 57,030
Zeta El Periódico de Catalunya Barcelona 157,192

Diari de Barcelona Barcelona 13,674
El Periódico-La Voz de Asturias Oviedo
El Periódico-Extremadura Cáceres 4,723

Grupo 16 Diario 16 Madrid 139,956
Prensa Ibérica Diario de Las Palmas Las Palmas de Gran Canaria 11,664

La Provincia Las Palmas de Gran Canaria 32,746
La Nueva España Oviedo 36,584
Información Alicante 30,979
Levante Valencia 33,648
El Faro de Vigo Vigo 32,227
La Opinión Murcia

Source: Authors’ elaboration based on Nieto, Soria and Giner (1990: 249-260).

In addition to these seven medium-sized groups, 
arranged in circulation order, other national dailies 
also existed, but had fallen into disrepair, including 
Ya (Editorial Católica) and sports coverage such as 
As and Marca (then owned by Recoletos). The re-
gional newspapers that dominated included La Voz 
de Galicia, Las Provincias (Valencia), Deia (Basque 

Country), Heraldo de Aragón, Diario de Navarra and 
smaller local groups such as Joly (Cádiz), Leoncio 
Rodríguez (Tenerife), Serra (Balearic Islands) and La 
Región (Orense) (1990: 249-260). The 1980s were 
also the heyday of newsmagazines, such as Interviú 
and Tiempo (both from the Zeta group) and Cambio 
16, Época, Panorama and Tribuna. Likewise, oth-



767Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

er non-daily publications exceeded a circulation of 
300,000, including celebrities’ magazines like Pron-
to, Hola, Diez Minutos, Lecturas y Semana, as well 
as television publications like Teleprograma, Telein-
discreta or Clan TV (1990: 250).

At the end of the 1980s, the communication struc-
ture in Spain began to incorporate more radio and 
television companies, which were progressively lib-
eralized. The 1978 National Technical Plan awarded 
the private sector more than a hundred medium-wave 
stations, but the real explosion came in 1989, when 
more than two thousand FM stations were licensed 
to public and private channels. New national stations 
appeared, such as Antena 3 (Godó group), which 
quickly joined top stations like SER, Cope and Rato 
(1990: 141). Public service broadcasting was also 
reinforced with the creation of regional corporations 
in the most populated regions, including Andalusia, 
Catalonia, Madrid, Valencia, Galicia and the Basque 
Country. Thus, the Spanish government’s monopoly 
on television was split up with the emergence of the 
first regional broadcasters and with experiments in 
private television, although this process did not reach 
its peak until the 1990 release of Antena 3, Canal 
Plus and Telecinco.

At the beginning of the 1990s, Sánchez-Taberne-
ro (1993: 63-72) identified 119 Spanish newspapers 
that distributed 2.5 million copies in 1975; he found 
similar figures in 1990 with 128 newspapers and 2.7 
million copies. Copies per thousand inhabitants were 
still as low as before, with 75 and 74. However, oth-
er media grew exponentially: radio went from 7 to 
15 million listeners per day and television went from 
19 to 27 million daily viewers. Already in 1990, the 
television structure was dually consolidated with two 
national public channels from TVE and the six re-
gional ones, on the one hand; and the three private 
ones, on the other. One of them offered both free and 
paid broadcasts, which is why Canal Plus inaugurat-
ed these services in Spain. The largest media groups 
also shifted substantially: in 1975, they included the 
Prensa del Movimiento, Editorial Católica and Pren-
sa Española; in 1990 they shifted to Comecosa (later 
Correo), Prisa and Godó groups (Sánchez-Taberne-
ro, 1993: 99). A substantial transformation had tak-
en place with the creation of multimedia groups. By 
then, Godó had already launched its radio and later 
television network, called Antena 3; Prisa took con-
trol of SER and launched Canal Plus with its French 
partners; and Correo invested in Telecinco’s some-
what later. This growing consolidation and subse-
quent concentration was first measured in 1990: the 
largest press group (Correo) accounted for 15.3% 
of total newspaper circulation; the largest radio sta-
tion (SER) had 38% of the audience and, on televi-
sion, TVE still had 56% of reception time despite 
the breakdown of its monopoly and the presence of 
regional public and private channels (Sánchez-Tab-
ernero, 1993: 131-135).

In the 1990s, other contributions, such as that of 
Reig (1998), were published. For their part, Núñez de 

Prado and Martín Díez (1996: 155-156) were the first 
to distinguish three types of media groups: family 
firms with a long history (such as Correo, Prensa Es-
pañola, Godó or Prensa Ibérica); those recently cre-
ated with the regime change (Prisa, Unidad Editorial, 
Zeta or 16 groups); and those that were created by an 
entity outside the media (such as the ONCE group). 
Jones (2007) applied a classification taking into ac-
count their geographical origin (Madrid, Catalonia or 
foreign countries) as well as its ties to radio and tel-
evision. García Santamaría (2016: 198) defines five 
types of media groups according to their “anchors” 
to different media industries: television, press, radio, 
telecommunications and audiovisual services.

By the year 2000, the number of daily newspapers 
increased to 140 and their joint circulation reached 
four million copies. Prisa began to lead the sec-
tor with a 15% share, but the 2001 merger between 
Correo and Prensa Española brought the new group’s 
sale of copies to 20% of the indystry. Recoletos, pub-
lisher of Marca and Expansión, began to lead the 
sports and economic press, receiving foreign capital 
from the British investor Pearson. Daily radio listen-
ers rose from 15 to 18 million and SER consolidated 
its leadership, with 41% of audience share, followed 
by COPE with 22%. Daily television consumers in-
creased to 30 million, and TVE had 32% of the audi-
ence, compared to 22% for Telecinco, which became 
the most profitable private television network in Eu-
rope (Sánchez-Tabernero & Carvajal, 2002: 45-74). 

The Internet was then a tangible reality, but por-
tals still controlled most of the traffic. In Spain, 
Terra, owned by Telefónica, was dominant at first, 
but the explosion of Google at the turn of the cen-
tury brought about an industry-wide paradigm shift. 
It also brought about new sectorial reports, includ-
ing the Telecommunications Market Commission’s 
(CMT, 1999) annual report, which occasionally cov-
ered media groups (Palacio, 2005) and which is still 
published to this day; the white paper on the daily 
press, edited by Bel, Benito, De Toro and Jiménez 
(2001), which lasted until 2018; a report on television 
in Spain, coordinated by Artero, Bel, De Toro and 
Sánchez-Tabernero (2007) until 2013; and an annual 
report on the journalistic profession edited by Díaz 
Nosty and Farias (2004), which is still in print.

Almirón (2009) offers an overview of the main 
media groups’ structure and finances at that time. 
Arrese, Artero and Herrero (2009: 19) contend that 
the communications industry in Spain has undergone 
profound transformations that can be divided into 
two different periods. Between 1975 and 1999, le-
gal developments took place that allowed for change 
on three levels: namely from censorship to freedom 
of expression; from the leading role of state media 
to that of private media; and from centralization to 
decentralization of information policies. Starting in 
1990, the sector began to develop a business strategy 
with the creation of large and medium-sized multi-
media groups. From 2000 onward, this process was 
fully consolidated. Artero (2010: 185-187) identifies 



768 Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

by then 60 media groups in Spain divided into three 
types, namely national, sectorial and regional. Only 
13 of them accumulated more than 10% of gross au-
dience share. At that time, groups with center-left po-
litical leanings had an aggregate gross audience of 
194% (Prisa, Zeta, Mediapro, Telecinco and RTVE), 
while those on the center-right (Planeta, Vocento, 
Unidad Editorial, Godó and Cope) maintained an ag-
gregate share of 130% (2010: 199). 

Similarly, Reig (2011: 209) found that media 
outlets that were part of Prisa, Mediapro and RTVE 
leaned towards the Socialist Party, while Unidad Ed-

itorial, Cope, Planeta and Vocento leaned towards 
the People’s Party. This author also offers a detailed 
description of each group’s owners, history and me-
dia, including, in addition to those mentioned above, 
Telefónica, Zeta, Godó, Prensa Ibérica, Voz, Joly, 
Promecal, Intereconomía and RBA (2011: 211-248). 
García Santamaría (2013) evaluates the weaknesses 
and viability of the groups at that time. Table 2 (be-
low) organizes data from Noam and Mutter (2016) 
on the power indices and total media market share 
associated with the main Spanish media groups in 
2004 and 2012.

Table 2. The main media groups in Spain (2004 and 2012).

2004 2012
Power 
index

Total 
share 

Power 
index

Total 
share 

Prisa 612 13.9% 296.1 11.2
Google 64.2 0.7% 401.3 4.2%
RTVE 189.3 7.1% 85.3 4.8%
Planeta 126 7.7% 181 8.8%
Mediaset 117 5.8% 181.3 6.8%
Vocento 71 3.8% 59.2 3.4%
FORTA 73 4.1% 22 2.2%
RCS 15 2.2% 57 4.0%
RBA 31 2.1% 31.2 2.0%
Zeta 24.5 2.9% 24.7 2.8%
Godó 11.8 1.6% 13.2 1.6%
Anaya 9.1 1.1% 11.8 1.2%
Ono 2.2 0.3% 27 1.3%
Motorpress 5.9 0.9% 12.1 1.2%
Factoría de Canales 0 0 5.6 0.8%
Liberty Media 6.4 0.9% 4.8 0.8%
Bouygues 0.6 0.3% 0.3 0.2%
Public company 11.2% 7.1%
Foreign company 19.3% 29.9%
Media share C4 60.3% 61.3%
Media share HHI 1.532 1,606
Media share C1 25% 25%
National power index 1,470 1,607

	 Source: Noam and Mutter (2016: 334-335).

The power index measure corresponds to a 
company’s total market share (squared) in the vari-
ous industries in which it operates weighted by the 
size of each industry. On the other hand, the total 
market share reflects, based on 100, each group’s 
command of the public’s attention. Comparison 
between 2004 and 2012 reveals some structural 
changes in communication. Groups such as Pri-
sa, RTVE, Vocento and the regional radio-tele-
vision groups associated with FORTA lost social 
influence, while others, such as Google, Planeta, 
RCS (Unidad Editorial) and Godó gained in that 
respect. Overall, public ownership decreased from 
11% to 7%, while foreign ownership rose from 

19% to 29%. On average, the market leader within 
each industry tends to have a 25% share and the 
first four add up to 60%.

Along the same lines, Artero and Sánchez-Tab-
ernero (2015: 330-332) found that, between 1984 
and 2012, media concentration in Spain increased 
by double or even triple in industries like news-
papers, magazines and digital media, although in 
2012, the latter’s levels were still moderate. How-
ever, market shares associated with radio and free-
to-air television decreased slightly, still reaching 
a moderate to high level. Finally, Artero, Pérez 
Serrano and Segura (2018: 34-40) define market 
structures in each industry according to 2016 data. 



769Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

From a national market perspective, they conclude 
that newspapers, magazines and digital media are 
part of a very broad oligopoly of about ten com-
petitors in each industry, which has been fairly sta-
ble over the years. The audiovisual sectors have 
a stricter and reduced national oligopoly. On the 
one hand, Prisa, Cope, Atresmedia and RTVE are 
the strongest radio groups, as shown by Guerrero 
(2020). On the other hand, Mediaset, Atresmedia 
and RTVE are also by far the biggest free-to-air 
television groups. That demonstrated having an 
impact on programming, according to Sotelo, Sier-
ra and Cabezuelo (2020). A dual structure can also 
be identified over the five industries– a few large 
competitors consistently occupy the top slots (oli-
gopoly), while a few smaller competitors remain in 
the bottom slots (monopolistic competition).

As seen in this brief review, academic research-
ers have paid significant attention to media consol-
idation and concentration in the Spanish market, in 
parallel with the changes taking place in the com-
munication industry that have affected the digital 
positioning of media groups, as shown by Lopezo-
sa, Codina, López-García, and Corbella-Cordomi 
(2020). In general, critical, essay-based studies 
have predominated over quantitative-based ones, 
although the latter have increased in recent years. 
In the sections that follow, this article will identify 
and classify the main media groups currently com-
peting in Spain. Section 2 explains the methodolo-
gy employed, which is descriptive and historical in 
nature. Section 3 presents the results, classifying 
50 media groups according to their primary medi-
um. Finally, sections 4 and 5 offer a discussion of 
and conclusions to this research.

2. Sources and Methodology

This article takes a more descriptive and historical 
approach, rather than one of quantitative measure-
ment. It aims to update the map of active media 
groups in Spain in a transversal way, rather than to 
look at media groups’ concentration shares with-
in each industry. When pairing media groups with 
their parent company, a brief explanation of their 
historical development and political leanings will 
be provided. This article answers the following re-
search question: Which media groups are currently 
relevant in Spain and how are they classified? We 
hypothesize that there are patterns of both conti-
nuity and change, and that classification into na-
tional, sectorial and regional groups (Artero, 2010) 
continues to be appropriate. 

To complete an initial list of media groups, we 
start with the media audience guide audited by the 
General Media Study (GMS) (AIMC, 2020) with 
2019 data. In this edition, the data establish im-

portant differences between the industries includ-
ed in this piece of research: newspapers (21.7% of 
the population aged 14 and over at a rate of 7.8 
minutes per day per person); magazines (29.4% 
and 1.5 minutes); radio (56.9% and 97.3 minutes); 
television (85.4% and 212.9 minutes); and the in-
ternet (83.9% and 161.2 minutes) (AIMC, 2020: 
11-12). These sectors are included, while others, 
such as cinema, for-pay video or external medium, 
have been excluded because this article focuses 
on predominantly news-journalistic media, rather 
than on entertainment or marketing industries. The 
sample is equal to the universe of media outlets 
included at the GMS in 2020. The industry cate-
gories applied are those officially recognized by 
this reference institution. It can be justified that the 
GMS audits barely all relevant media outlets with 
important audiences in Spain.

The number of media outlets reflected in the 
GMS’s general framework with data available for 
2019 is highly variable depending on the sector: 63 
fee-based newspapers, 84 magazines (12 weekly, 2 
biweekly, 62 monthly and 8 bi-monthly), 40 radio 
networks (13 general and 27 thematic), 40 televi-
sion channels (4 national, 12 thematic, 18 regional 
public and 6 private), and 30 internet sites. In to-
tal, there are 217 units of analysis, but this figure 
requires some additional adjustments. On the one 
hand, units that fall outside of the scope media as 
such (like YouTube or Facebook) must be exclud-
ed. This is also the case of newspapers, magazines, 
and radio and televisions stations that are too local 
or thematic and therefore less relevant to and out-
side of the main groups. On the other hand, other 
media outlets that do not appear in the GMS, but 
are undoubtedly relevant here must be added. This 
is the case of Mediaset España channels, which 
withdrew from that study in 2015, or of new digital 
native newspapers that Comscore audits and that 
have several million unique users. Thus, a list of 
50 sufficiently relevant media groups is included, 
which firstly come up by aggregating ownership 
connections of all considered media outlets. Once 
that aggregation is done, the resulting groups have 
been classified into national, sectorial and regional 
categories according to the media outlets they in-
clude, as shown in the next section.

3. Results development

3.1. National media groups

Table 3 includes media groups considered nation-
al, as based on their media scope. The following 
delves into their ownership, their political leanings 
and, broadly speaking, the processes by which they 
acquired their current outlets.



770 Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

Table 3. National media groups (2020).

Newspapers Magazines Radio Television
Planeta La Razón

[Planeta editorial group]
Interiores, Objetivo Bien-
estar, Año Cero, Historia de 
España and el Mundo

Onda Cero,
Europa FM,
Melodía FM

Antena 3, La Sexta, 
Neox, Nova, Mega, 
Atreseries

Prisa El País, As, Cinco Días, El 
Huffpost
[Santillana editorial group]

Babelia, Buena Vida, El 
Comidista, El Viajero, El 
País Semanal, El País Via-
jes, El Motor, Icon, Planeta 
Futuro, Verne, Retina, S 
Moda, MeriStation

Ser, Los 40, Los 40 
Classic, Los 40 Dan-
ce, Dial, Radiolé, Ke 
Buena

Vocento ABC, El Correo, Diario 
Vasco, Diario Montañés, El 
Comercio, La Rioja, El Nor-
te de Castilla, Las Provin-
cias, La Verdad, Hoy, Ideal, 
Sur, La Voz de Cádiz

XL Semanal, Mujer Hoy, 
Corazón TVE, Código 
Único, Nylon, Infoempleo, 
Autocasión

[Cope] Net TV
[Paramount Channel] 
[Disney Channel]
Veralia

Unidad
Editorial

El Mundo, Marca, Expan-
sión, Estadio Deportivo, 
Diario Médico, Correo Far-
macéutico
[Editorial La Esfera de los 
Libros]

El Cultural, EME, Metró-
poli, Yo Dona, Actualidad 
Económica, Telva, Fuera de 
Serie, Marca Motor, Más-
terpasatiempos

Radio Marca Veo TV
[Discovery Max]
[Gol]

Mediaset Telecinco, Cuatro, FDF, 
Divinity, Boing, Energy, 
BeMad

RTVE Radio Nacionall, 
Radio 3, Radio 4 
(Cataluña), Radio 5, 
Radio Clásica, Radio 
Exterior

La 1, La 2, 24 horas, 
Clan TV, Teledeporte, 
TVE Internacional

Cope Cope, Cadena 100, 
Rock FM, Megastar 
FM

Trece TV

Prensa Ibérica
[Zeta incluido]

Levante-EMV, Información, 
La Nueva España, El Faro de 
Vigo, Diari de Girona, Dia-
rio de Mallorca, Diario de 
Ibiza, La Provincia-Diario de 
Las Palmas, El Día de Tene-
rife, Superdeporte, Regió 7, 
La Opinión de (A Coruña, 
Málaga, Murcia, Zamora)
[El Periódico de Cataluña, 
Sport, Diario La Grada, 
El Periódico de Aragón, 
Mediterráneo, El Periódico 
Extremadura, La Crónica de 
Badajoz, Córdoba]

Magazine, Empordà, Ma-
llorca Zeitung
[Cuore, Rumore, Stilo, 
Woman, Viajar, Autohebdo 
Sport, Digital Camera, 
Port Magazine, Cartoon 
Network, Disney Chan-
nel, Neox Kidz, Urban, 
Fashion&Arts Magazine]

Radio Levante Levante TV
Información TV

Godó La Vanguardia, Mundo De-
portivo

Magazine, Vanguardia 
Dossier

RAC 1, RAC 105 8TV, Veranda TV

Henneo 20 minutos, Heraldo de Ara-
gón, Diario del Alto Aragón, 
La Información

Cinemanía Radio Zaragoza, 
Radio Huesca

Huesca Televisión, 
CHIP Audiovisual, Fac-
toría Plural

Source: Authors’ elaboration based on company websites.



771Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

The Planeta group is the world’s leading Span-
ish-language book publisher. A family owned firm, 
it is currently managed by the third generation. Its 
founder, José Manuel Lara, made his fortune after the 
Franco regime with the sale of consumer books and 
the progressive acquisition of new publishing labels. 
The well-known Planeta award also contributed to its 
expansion from very early on. The Lara family be-
came part of the media in the 1990s with the launch 
of La Razón, the fourth national generalist newspaper 
with conservative leanings, and its subsequent take-
over of Antena 3 Televisión, today called Atresmedia 
group. Its shareholder control over the audiovisual 
conglomerate makes it perhaps the media group with 
the largest joint audience. Its merger with La Sexta 
made it a sizeable audiovisual group despite being 
seen as part of the Spanish left, in clear contrast to 
the rest of its media properties in the press, radio and 
television.

The Prisa group has traditionally been a company 
of reference in the Spanish media market and more 
specifically in its progressive segment. Its found-
er, Jesús Polanco, also started out in the publishing 
world during the Franco regime working on a school 
book with the Santillana publishing house. As de-
mocracy advanced, he progressively took control of 
the new newspaper El País, which soon began to lead 
the field. After the Socialist Workers’ Party came to 
power in 1982, Prisa’s influence grew considerably. 
First, it acquired the SER chain, owned by the lone 
Francoist party. Later, the government allowed it to 
absorb Antena 3 de Radio, originally launched by the 
Godó group and its greatest rival on the airwaves. 
Later, it was granted the only, groundbreaking pri-
vate, fee-based television license, Canal Plus, which 
it acquired together with its French partners. 

From there, Prisa launched its digital satellite 
platform, Digital Plus, which it ultimately sold to 
Telefónica to reduce substantial debt. It also obtained 
the reconversion of Cuatro’s license, which it sold 
to Telecinco to form Mediaset España. Along with 
all these developments in the national market and 
with support from PSOE governments, Prisa ambi-
tiously expanded in Latin America, positioning itself 
as the first Spanish radio group in the world. Prisa’s 
financial problems forced it to accept capital from 
investors like Nicolas Berggruen and from banks 
such as Santander, which reduced the influence of the 
Polanco family’s second generation. The necessary 
sales of Digital Plus and Cuatro have excluded the 
group from television and therefore diminished its 
social influence, which nonetheless remains strong 
in the written press and radio. The reasons behind 
the loss of its audiovisual division are the huge debt 
and other mistaken strategic decisions, according to 
García-Santamaría, Pérez-Serrano and Alcolea-Díaz 
(2019). A deeper account of the development of this 
media group can be found at Albornoz, Segovia and 
Almirón (2020). 

The Vocento group was created after transition 
to democracy, starting with Vizcaya’s conservative 

newspaper, El Correo Español-El Pueblo Vasco. 
From there, various land-owning families of the Ne-
guri aristocracy began creating a chain with the pur-
chase of leading local newspapers in the provinces of 
Guipúzcoa, Cantabria, Asturias, La Rioja, Valladol-
id, Valencia, Murcia, Badajoz, Granada, Málaga and 
Cádiz. At that point, the Correo group became Vo-
cento after merging with Prensa Española, the pub-
lisher of ABC, the conservative and monarchy-favor-
ing newspaper of reference in Spain during the last 
century. In this way, the original Basque family (to 
a greater extent) and the Madrid-based Luca de Tena 
family began to distribute shares. At one point, Vo-
cento had greater audiovisual presence with its par-
ticipation in Telecinco, which it abandoned when it 
became Mediaset España and an Italian group associ-
ated with the Berlusconi family took full control over 
its operations in Spain. Today, Vocento only main-
tains a minority stake in the Cope network and has 
two licenses for free-to-air national digital terrestrial 
television (DTT), which it rents out to the Paramount 
and Disney channels and which it obtained during the 
first administration of the People’s Party. The inte-
gration of ABC into Vocento group has been studied 
in depth by Toribio (2017), as well as Pérez-Serrano 
and García-Santamaría (2018) have highlighted the 
limitations of its regional press strategy.

Journalist Pedro J. Ramírez founded Unidad Edi-
torial in 1989 after Ramírez had been expelled from 
the leadership of Diario 16 due to pressure from the 
socialist government. From there, he launched the 
newspaper El Mundo, which soon filled liberalism’s 
political and commercial space. This newspaper is 
known for its antagonism against corruption during 
the first PSOE administration. Its financial position 
was strengthened when the Italian group Rizzoli-Cor-
riere della Sera (RCS) invested in Unidad Editorial. 
Then came the Recoletos group’s onerous acquisi-
tion in which several individual investors together 
bought the leading newspapers specialized in sports 
(Marca) and economics (Expansión). Like Vocento, 
it received two DTT licenses during a government 
led by the People’s Party, but has not developed its 
own projects and rather rents them to the Discovery 
and Gol channels. RCS took greater control of its 
subsidiary in Spain with the departure of Ramírez, 
who later launched the digital newspaper El Español. 
The beginnings of Unidad Editorial were studied by 
García-Alonso (2002).

Like RCS, the Italian group Mediaset has long 
been involved in the Spanish media market. In 1990, 
it received one of three private television licenses 
and launched Telecinco. The socialist government 
awarded this channel to Silvio Berlusconi because of 
his proximity to the Italian socialist party. Paradox-
ically, later Berlusconi twice became Prime Minis-
ter under a center-right coalition. Although Mediaset 
was always the majority shareholder, it initially had 
leading Spanish partners with ONCE and then later 
the Correo-Vocento group. Mediaset España’s recon-
version to a large audiovisual group took place with 



772 Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

digital transition to DTT and the purchase of Cuatro 
from the Prisa group. Thus, it currently has two major 
channels, namely Telecinco and Cuatro, and another 
five national licenses for niche stations. The first fif-
teen years of Mediaset in the Spanish media market 
where researched by Artero (2007).

The RTVE group began in the midst of the Fran-
co regime when, in 1958, the dictatorship launched 
Televisión Española, although Radio Nacional de 
España had already been around for years. In its six 
decades, RTVE has never been able to escape the in-
fluence of the government in power. Televisión Es-
pañola had a monopoly in television until the emer-
gence of regional networks in the 1980s and private 
ones in the 1990s. Constant competition has radically 
diminished its social influence, although it continues 
to be one of the three major audiovisual groups. It 
currently receives most of its financing from public 
funds and continues to raise questions based both on 
its financial (mis)management (the state has had to 
absorb its debt) and on its possible political bias. To 
this day, it runs six radio channels and another six tel-
evision networks that have also adapted to the digital 
environment, as shown by Medina and Ojer (2011).

The Cope group dates back to the Franco regime 
as a non-profit radio movement that Catholic parishes 
promoted as part of the Cadena de Ondas Populares 
Españolas (COPE). Like its historical rivals Radio 
Nacional (which belonged to the State) and SER 
(owned by the Movement), it survived democratic 
transition. Its majority shareholder continues to be 
the Spanish Episcopal Conference. In addition to be-
ing the second radio station in Spain and three musi-
cal radio shows, it has the national DTT concession 
for Trece TV, which has become an important part of 
conservative political opinion.

The Barcelona-based, Aragonese businessman 
Javier Moll founded the Prensa Ibérica group at the 
dawn of democracy. Similarly to Vocento, it began 
building a chain of local newspapers with acquisi-
tions and launches in the autonomous communities 
of Catalonia, Valencia, the Balearic Islands, Galicia 
and the Canary Islands. Its recent purchase of the 
Zeta group has given it greater access to the Catalan, 
Aragonese and Extremaduran markets, where it has 
leading newspapers on the left. Zeta was founded by 
Antonio Asensio from the Interviú magazine, which, 
during transition, became the best-selling magazine 
in Spain. He soon launched El Periódico de Cata-
luña and other similar regional initiatives. Asensio 
once managed Antena 3 Televisión, but debt forced 
him to sell it to Telefonica. Once out of the audio-
visual world, Zeta newspapers and magazines began 
languishing until Prensa Ibérica acquired them. The 
newly merged group’s presence on radio and televi-
sion continues to be symbolic.

The Godó group is under the ownership of the 
Catalan count Javier Godó. Its leading newspaper, La 
Vanguardia, also originated in the Franco era. During 
the 1980s, it aspired to become a great national mul-
timedia group and launched both Antena 3 de Radio 

and its namesake on television. However, it quickly 
sold both to its greatest rivals at the time, Prisa and 
Zeta respectively. Since then, it has become associat-
ed with the Catalan center-right, both pro-independ-
ence and constitutionalist movement, with its region-
al newspaper, radio and television. The arrival of the 
Internet has given it national prominence due to La 
Vanguardia’s digital success beyond Catalonia.

The Henneo group is a family firm and took part 
in the founding of Heraldo de Aragón, a liberal news-
paper in that region, 125 years ago. Since then, it 
has survived all the political regimes that Spain and 
the Aragonese community have passed through. The 
Yarza family has only in recent years demonstrated 
national ambitions with the acquisition of media such 
as 20 Minutos and La Información, leaders in their 
segments of general and economic information on 
the Internet. It also maintains other more local opera-
tions on radio, television and audiovisual production, 
as well as the technology consulting firm Hiberus.

3.2. Sectorial media groups

Table 4 (below) lists the sectorial groups that this 
study has identified; they have a central presence in 
an industry, but cannot be considered multimedia. A 
brief history of each group is offered, explaining their 
owners’ background, their political leanings and how 
they were founded. These are mostly digital native 
groups and magazines. The former tend to adopt a 
very marked editorial line as a positioning strategy, 
while the latter are thematically, rather than political-
ly, geared publications focused. Just to clarify: some 
of these business entities cannot be plenty considered 
media groups, but rather individual media compa-
nies, especially those focused on a single news web-
site. But given that most of them include more than 
just one media outlet, the media group category has 
been applied to them all. 

Pedro J. Ramírez launched El Español and its 
economic section Invertia after his departure from 
the newspaper El Mundo. It generally leans left. El 
Confidencial, originally founded by journalist Jesús 
Cacho, shares a similar background, but is now con-
trolled by other individual shareholders. Likewise, 
Eduardo Inda promoted OK Diario after leaving the 
Unidad Editorial group, although the latter maintains 
a more liberal-conservative news line and has a less 
rigorous editorial model than the previous ones. On 
the other hand, American technology companies Ve-
rizon and Microsoft also offer news services that at-
tract significant audiences in Spain, such as Yahoo 
News and MSN Noticias.

There are seven large groups that specialize in 
magazine publishing. The two market leaders are 
Hearst (American) and RBA (Spanish). The former 
has magazines in many industry segments, such as 
celebrity news (Diez Minutos, ¡Qué me dices!), 
female lifestyle (Cosmopolitan, Elle), television 
(Supertele, TP) and home (Casa Diez, Mi Casa), in 
addition to the economic themed publication Em-



773Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

prendedores and the current Esquire format. The 
RBA group is a family-based, Spanish property 
that grew significantly when it acquired the Swiss 
Edipresse publications. It has segments in celebri-
ty news (Lecturas, Semana), home (El Mueble, Ar-
quitectura y Diseño), psychology (Cuerpo y Mente, 
Mente Sana) and sewing (Labores del Hogar, Pa-
trones). It also exclusively edits the various versions 
of American National Geographic in Spain. G + J is 
the magazine division of the German Bertelsmann 
group, which in Spain publishes the informative 
magazine Muy Interesante and the female lifestyle 
magazine Marie Claire. Also from Germany, Spring-

er publishes motor magazines (Auto Bild) and com-
puter science ones (Computer Hoy). The American 
group Conde Nast-Advance Publications is under 
the ownership of the American Newhouse family. 
They publish the Spanish editions of a variety of 
their magazines, including Architectural Digest, 
Glamor, GG, Vanity Fair and Vogue. Finally, two 
single-product Spanish companies sell many copies 
of their magazines. Hola is the large-format celeb-
rity magazine with editions in several countries and 
owned by the Sánchez-Junco family. Pronto is its 
lower-mid-range counterpoint, but is the best-sell-
ing magazine in Spain.

Table 4. Sectorial media groups (2020).

El Español El Español, Invertia
Titania El Confidencial, Cotizalia
OK Diario OK Diario
El Diario El Diario
Economía Digital Finanzas, Economía Digital, Diario Gol, Cerodosbe, Inversión
Verizon Media Yahoo [News, Finance, Entertainment, Sports]
Microsoft MSN Noticias
Hearst Car and Driver, Casa Diez, Cocina Diez, Cosmopolitan, De Viajes, Diez Minutos, Elle, Elle Decoration, 

Elle Gourmet, Emprendedores, Esquire, Fotogramas, Harper’s Bazaar, Men’s Health, Mi Casa, Nuevo 
Estilo, ¡Qué me dices!, Runners, Supertele, Telenovela, TP, Women’s Health

RBA Lecturas (various), Semana, El Mueble, Saber vivir, National Geographic (varias), In Style, El Jueves, 
Clara, Arquitectura y Diseño, Cosas de casa, Casas de campo, Saber cocinar TVE, Speak Up, Saber 
Vivir TVE, Cuerpo y Mente, Mente Sana, Labores del Hogar, Patrones

G+J (Bertelsmann) Muy Interesante, Muy Negocios & Economía, Muy Historia, Muy Mascotas, Marie Claire, Mía, Ser 
padres, Delooks, Beef

Axel Springer Auto Bild, Computer Hoy, Hobby Consolas, Retro Gamer, Top Gear
Condé Nast Architectural Digest, Glamour, GQ, Condé Nast Traveller, Vanity Fair, Vogue
Hola Hola (editions in eight countries), Hello (editions in eleven countries)
Heres Pronto
Kiss Kiss FM, Hit FM, DKiss
Secuoya Ten, Secuoya Studios
Libertad Digital Libertad Digital, Esradio, Libertad Digital TV
Intereconomía La Gaceta, Radio Intereconomía, Radio Inter, El Toro TV

Source: Authors’ elaboration based on company websites.

Finally, the sectorial groups are completed with 
some medium-sized companies in the audiovisual 
world. The Kiss group was founded by the Asturian 
businessman Blas Herrero, when the PSOE political 
party stopped managing several radio stations and he 
took over them. Today, it has two music radio sta-
tions (Kiss FM and Hit FM) and one national DTT 
(DKiss). The production company Secuoya is owned 
by several shareholders associated with the People’s 
Party and recently obtained another DTT license 
through which it broadcasts its entertainment chan-
nel Ten. Libertad Digital was a pioneering website 
founded by the liberal Aragonese journalist Federico 
Jiménez Losantos, from which he articulated his own 
station, Esradio, after his departure from Cope. In-
tereconomía is a small, conservative group launched 
by Julio Ariza from Navarra. It started with a radio 
station of the same name, which also manages oth-

er operations on the Internet and television, where 
it once broadcast on national DTT under the same 
brand, but today corresponds to the more local station 
El Toro TV.

3.3. Regional media groups

Finally, Table 5 (below) includes media groups with 
activity in only one or a few autonomous communi-
ties. A brief history of each group is outlined, delving 
into its owners, ideology and creation process.

Private regional media groups are usually family 
owned and focus on their own autonomous commu-
nity or, at most, a neighboring one. The Joly group 
has always remained within the limits of Andalusia 
and began with Diario de Cádiz, although its most 
important publication today is Diario de Sevilla. 
It is closely associated with the Socialist Workers’ 



774 Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

Party, which long governed that autonomous com-
munity until the most recent elections. Promecal 
started with Diario de Burgos and has other head of-
fices in the two Castiles, generally under the brands 
El Día (in Castilla y León) and La Tribuna (in Cas-
tilla-La Mancha), as well as private television net-
works in Castilla y León and Navarra. The Serra 
group publishes several publications in the Balearic 
Islands starting with the newspaper Ultima Hora, as 
does the publishing group of La Voz de Galicia, the 
leading newspaper in that autonomous community. 

These last three companies display more center-
right leanings. This is also the case of the La Infor-
mación group, which publishes Diario de Navarra. 
However, other groups maintain more independent 
leanings, for example Hermes in Catalonia (which 
publishes El Punt Avui) and Noticias en el País Vas-
co (which publishes one newspaper in each Basque 
province and another in Navarra called Diario de 
Noticias). Other local groups, such as Edigrup (Cas-
tilla y León) and Inforcasa (Canary Islands), main-
tain more centrist leanings.

Table 5. Regional media groups (2020).

Joly (Andalucía) Diario de Sevilla, Diario de Cádiz, Diario de Jerez, El Día de Córdoba, Europa Sur, Huelva 
Información, Granada Hoy, Málaga Hoy, Diario de Almería

Promecal (The two Castiles) Diario de Burgos, Diario de Ávila, Diario Palentino, El Día de [Valladolid, Segovia, Soria], 
La Tribuna de [Albacete, Ciudad Real, Cuenca, Guadalajara, Toledo], La 7 de Castilla y León 
TV, La 8 de Castilla y León TV, Navarra TV, Navarra TV 2

Voz (Galicia) La Voz de Galicia, Radio Voz
Serra (Baleares) Última Hora, Menorca, Majorca Daily Bulletin, Mallorca Magazin, Vesti Mallorca, Sóller, El 

Económico
Hermes (Catalonia) El Punt Avui, L’Esportiu, Presència, L’Econòmic, Catalonia Today
La Información (Navarra) Diario de Navarra
Noticias (Navarra and the Basque 
Country)

Diario de Noticias, Deia, Noticias de Álava, Noticias de Gipuzkoa

Edigrup (Castile and León) Diario de León, El Mundo-Diario de Castilla y León [Valladolid, El Correo de Burgos, Diario 
de Soria]

Inforcasa (Canarias) Canarias 7
FORTA 13 autonomous public broadcasting corporations (independent of one another)

Source: Authors’ elaboration based on company websites.

On the other hand, in 13 of the 17 Spanish au-
tonomous communities, public radio-television 
stations play an important role in regional media 
groups. These corporations were created in two 
waves in a way that resembles RTVE. The clas-
sic management model groups began in the 1980s, 
when TV3 aired in Catalonia, ETB in the Basque 
Country, TVG in Galicia, Channel 9 in Valencia, 
Canal Sur in Andalusia and Telemadrid. With a 
more outsourced management model and clos-
er to the present century, IB3 in the Balearic Is-
lands, Aragón Televisión, Castilla-La Mancha TV, 
TPA in Asturias, Canal Extremadura, 7 Región de 
Murcia and TV Canaria began launching. After 
the last People’s Party administration shut down 
Channel 9 in Valencia, the Socialist administration 
reopened it under the Punt brand. All these pub-
lic corporations are totally independent from one 
another, but they all belong to the Federation of 
Autonomous Radio and Television Organizations 
(FORTA for its initials in Spanish). Their political 
position tends to be somewhat closer to the his-
torically dominant party in each region, namely 
PSOE in Andalusia, Aragon, Asturias, Castilla-La 
Mancha and Extremadura; PP in the Balearic Is-
lands, Valencia, Galicia, Madrid and Murcia; and 
nationalists in the Canary Islands, Catalonia and 
the Basque Country.

4. Discussion

These results respond to the research question and 
formulated hypotheses. Indeed, 50 relevant media 
groups were identified and classified into national, 
sectorial and regional groups, following Artero’s 
efforts from ten years ago (2010). Differences have 
been identified, however, in light of concentration 
processes (such as Prensa Ibérica’s absorption of the 
Zeta group) and new companies have also appeared 
on the market (especially digital natives).

Comparison with previous research reveals the 
evolution of the market and the effects of the passage 
of time. With respect to Vázquez Montalbán’s (1975) 
view, communication in Spain is now much more 
competitive, plural and diverse. In the newspaper 
world, public newspapers do not exist and censorship 
has been stamped out. Magazines are much more in-
ternational and varied now as compared to the Franco 
regime. The radio has conserved large classic stations 
(like SER, Cope and Radio Nacional), but the pub-
lic sector has gathered around RTVE and previously 
non-existent regional corporations. The private sec-
tor has expanded and taken over the vast majority of 
the market with new companies like Atresmedia. On 
television, the change from the RTVE monopoly to 
private competition is clear, with an intermediate step 
in terms of public regional television stations. Final-



775Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

ly, not even a thought at the dawn of democracy, the 
digital media sector is entirely new. However, it has 
to be noted that the situation described at that book 
took place a long time ago and within a completely 
different political system.

Like Vázquez Montalbán, Bustamante (1982), 
Díaz Nosty (1989) and Nieto, Soria and Giner (1990) 
share a more qualitative and historical approach, 
eschewing quantitative measurement. The results 
herein confirm the public sector’s progressive loss of 
weight in communication; it also reveals that the path 
towards liberalization has been traveled, trends that 
were already beginning to emerge. Media groups also 
began to form at the time; at first, they were main-
ly newspaper editors, such as Correo. From them, 
especially with the beginning of private television 
channels in 1990, the first three multimedia groups 
emerged, along with Prisa and Godó. The 1980s also 
witnessed the first autonomous radio and television 
entities, in a process of audiovisual decentralization 
parallel to that of Spanish autonomous regions.

Based on figures from 1990 and 2000, scholars 
offered the first quantitative data on media con-
centration (Sánchez-Tabernero, 1993: 131-135; 
Sánchez-Tabernero and Carvajal, 2002: 45-74). 
The leading groups for newspapers included Correo 
(15.3%) and Prisa (15%), with a total of more than 
four million copies sold per day. On the radio, SER 
captured 38% of total audience share at the beginning 
of the 1990s and 41% ten years later. On television, 
TVE captured 56% of audience share at first, which 
then dropped to 32%. In 2010, 60 media groups were 
identified, but only 13 reached more than 13% of the 
population (Artero, 2010: 185-187). These figures 
remain constant today. The same can be said of the 
groups’ political leanings, as Reig indicated (2011: 
209), which have remained fairly consistent.

This research does not provide quantitative data 
on media power indices (Noam and Mutter, 2016: 
334-335) or the concentration that corresponds to 
each sector (Artero & Sánchez-Tabernero, 2015: 
330-332). But the results do allow us to discuss the 
extent to which trends have stabilized. As was the 
case with the comparison between 2004 and 2012, 
the social importance of groups like Prisa, RTVE, 
Vocento and regional radio television have continued 
to decrease, while that of Planeta, RCS and Godó 
have presumably increased. The percentage of pub-
lic ownership, which had already decreased, is now 
even lower, while foreign ownership has continued 
to rise. However, data confirming that, between 1984 
and 2012, media concentration increased in Spain by 
double and even triple in industries such as newspa-
pers, magazines and digital media, has not remained 
constant. The current market structure continues to 
be substantially similar to that of four years ago (Ar-
tero, Pérez Serrano and Segura, 2018: 34-40): news-
papers, magazines and digital media are owned by 
extended oligopolies containing about ten competi-
tors, while radio and television are organized by a 
stricter, smaller national oligopoly.

This study’s data is helpful for elaborating a his-
torical-descriptive overview like the one offered here 
in line with previous investigations from the 1970s 
and 80s (Vázquez Montalban, 1975; Bustamante, 
1982; Díaz Nosty, 1989; Nieto, Soria & Giner, 1990). 
However, comparison with quantitative research on 
concentration is less relevant (Sánchez-Tabernero, 
1993; Sánchez-Tabernero and Carvajal, 2002; Artero 
& Sánchez-Tabernero, 2015; Noam & Mutter, 2016). 
Herein lies this study’s main limitation, which none-
theless offers keys for understanding media develop-
ment beyond indicators related to competence levels.

5. Conclusions

This article has identified ten media groups that 
can be considered of national importance in Spain, 
including Planeta, Prisa, Vocento, Unidad Editori-
al, Mediaset, RTVE, Cope, Prensa Ibérica, Godó 
and Henneo. The aggregate gross audience of these 
groups reaches at least ten percent of the population. 
Likewise, these companies have years of experience 
in the market and are mostly the product of mergers 
and acquisitions, as is the case of Planeta with Atres-
media, Vocento with Prensa Española, Unidad Edito-
rial with Recoletos, Mediaset with Cuatro, Cope with 
Trece TV, Prensa Ibérica with Zeta and Henneo with 
20 Minutos. Only two cases reveal significant steps 
backwards in terms of corporate growth, including 
Prisa with the sale of Cuatro and Digital Plus and 
Godó with previous divestment from Antena 3 radio 
and television. In general, the media groups identi-
fied have a clear, sustained editorial line over time 
and multimedia presence in various sectors.

This study identified 18 sectorial groups, which 
can be further broken down into three categories, 
with significant positions in their various industries. 
First, the seven leading digital native media products, 
including El Español, El Confidencial, OK Diario, El 
Diario, Economía Digital, and the news divisions 
of Verizon and Microsoft. Second, the seven larg-
est magazine publishing groups, including Hearst, 
RBA, Bertelsmann, Springer, Conde Nast, Hola, 
and Hermes. Finally, the four small or medium-sized 
groups with primarily radio and television presence, 
including Kiss, Secuoya, Libertad Digital and Inter-
economía. All these companies primarily focus on 
their sectors and serve highly segmented audiences. 
Their editorial line ranges from trending media to a 
focus on apolitical entertainment, such as magazine 
editors.

Finally, 22 regional media groups, which limit 
their operations to one or two autonomous communi-
ties, persist. They are in turn divided into two groups. 
First, nine medium-sized family businesses mainly 
dedicated to publishing newspapers: Joly (Andalu-
sia), Promecal (the two Castiles), Voz (Galicia), Ser-
ra (Balearic Islands), Hermes (Catalonia), La Infor-
mación (Navarra), Noticias (Navarra and the Basque 
Country), Edigrup (Castilla y León) and Inforcasa 



776 Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

(Canary Islands). Other small, local publishers with 
a limited regional presence could be added. They are 
usually companies with a strong ideology and rep-
resent a significant part of local society, but rarely 
the whole. The group consists of the 13 autonomous 
public radio and television corporations, which are 
organized in FORTA and exist in all of Spain’s au-
tonomous communities except Cantabria, Castilla y 
León, Navarra and La Rioja. Their editorial leanings 
are usually in line with the respective, historically 
dominant political party.

These results suggest, on the one hand, that chang-
es to media structure occur slowly over decades. New 
groups (such as digital natives) or groups that have fold-

ed (such as 16, Prensa Española, Recoletos or Zeta) rep-
resent more of an exception than the rule. In this way, 
studying the market according to its structural features 
at each precise moment becomes feasible. For this, the 
most pertinent unit of analysis corresponds to media 
groups rather than to individual means of communica-
tion. On the other hand, those who design public policy 
should closely monitor the media industry (especially 
journalism) to avoid dominant positions at the national, 
regional and local levels. Scholars should also continue 
to provide analysis and recommendations for achiev-
ing said end, as seen in the research published over the 
decades, which is both quantitative and, like this article, 
more historical-descriptive in nature.

6. References

Albornoz, L.A., Segovia, A.I & Almirón, N. (2020). Grupo Prisa: Media Power in Contemporary Spain. Routledge.
Almirón, N. (2009). Grupos privados propietarios de medios de comunicación en España: principales datos estructurales 

y financieros. Communication & Society, 22(1), 243-263. https://doi.org/10.15581/003.22.1.243-263
Arrese, A., Artero, J.P. & Herrero, M. (2009). The Media in Spain: Three Decades of Transformation. In A.B. Albarran 

(Ed.), The Handbook of Spanish Language Media (pp. 19-33). Routledge.
Artero, J.P. (2007). Modelos estratégicos de Telecinco (1990-2005). Fragua.
Artero, J.P. (2010). Panorama de grupos de comunicación y partidos políticos en España. In J. Rodríguez Virgili (Ed.), Un 

renacentista del siglo XXI. Homenaje al profesor Pedro Lozano Bartolozzi (pp. 183-200). Eunsa.
Artero, J.P., Bel, J.I., De Toro, J.M, & Sánchez-Tabernero, A. (Coords.) (2007). La Televisión en España. Informe 2007. 

Deusto.
Artero, J.P., Pérez Serrano, M.J., & Segura, A. (2018). La estructura dual de la comunicación en la era digital. In C. 

Marta-Lazo (Ed.), Calidad informativa en la era de la digitalización: fundamentos profesionales vs. Infopolución (pp. 
33-47). Dykinson.

Artero, J.P., & Sánchez-Tabernero, A. (2015). Media and telecommunications concentration in Spain (1984-2012). 
European Journal of Communication, 30(3), 319-336. http://doi.org/10.1177/0267323115577307

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2020). Marco General de los Medios en España. AIMC.
Bel, J.I., Benito, I., De Toro, J.M., & Jiménez, L. (Coords.) (2001). Libro Blanco de la Prensa Diaria. AEDE. 
Bustamante, E. (1982). Los amos de la información en España. Akal.
Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones (1999). Informe Anual 1998. CMT.
Díaz Nosty, B. (Dir.) (1989). Comunicación Social 1989. Tendencias. Fundesco.
Díaz Nosty, B. (Dir.) & Farias, P. (Coord.) (2004). Informe Anual de la Profesión Periodística 2004. Asociación de la 

Prensa de Madrid.
García-Alonso, P. (2002). El mundo del siglo XXI (1989-1994). Unidad Editorial SA: lanzamiento y desarrollo de una 

empresa informativa. Doctoral thesis. Madrid: Complutense University of Madrid.
García Santamaría, J.V. (2013). Las debilidades estratégicas de los grandes grupos españoles de comunicación y su viabilidad 

futura. Global Media Journal, 10(19), 85-102. https://biblat.unam.mx/hevila/Globalmediajournalenespanol/2013/
vol10/no19/5.pdf

García Santamaría, J.V. (2016). Los grupos multimedia españoles: análisis y estrategias. UOC.
García Santamaría, J.V., Pérez Serrano, M.J., & Alcolea-Díaz, G. (2019). Prisa en el sistema mediático español: del 

liderazgo a la pérdida de centralidad. El Profesional de la Información, 28(6), 1-8. https://doi.org/10.3145/epi.2019.
nov.14

Guerrero Cuadrado, F. (2020). Concentración de la radio comercial en Andalucía: retos y oportunidades para una política 
pública de comunicación plural y vertebradora. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 26(3), 1001-1017. https://
doi.org/10.5209/esmp.65276

Jones, D.E. (2007). Grupos mediáticos y culturales en España. Zer, 22, 183-214.
https://addi.ehu.eus/bitstream/handle/10810/40926/3680-12882-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lopezosa, C., Codina, L., López-García, G., & Corbella-Cordomi, J.-M. (2020). Mapa de visibilidad y posicionamiento 

en buscadores de los principales grupos mediáticos españoles. Profesional De La Información, 29(2), 1-15. https://
doi.org/10.3145/epi.2020.mar.03

Medina, M., & Ojer, T. (2011). La transformación de las televisiones públicas en servicios digitales en la BBC y RTVE. 
Comunicar, 36(18), 87-94. https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-09

Nieto, A., Soria, C., & Giner, J.A. (Eds.) (1990). Informe sobre la Información: España 1990. Situación, 1990/1, 1-261.
Noam, E.M., & Mutter, P. (2016). Spain Data Summaries. In E.M. Noam (Ed.), Who Owns the World’s Media? Media 

Concentration and Ownership around the World (pp. 331-337). Oxford University Press.

https://doi.org/10.15581/003.22.1.243-263
http://doi.org/10.1177/0267323115577307
https://biblat.unam.mx/hevila/Globalmediajournalenespanol/2013/vol10/no19/5.pdf
https://biblat.unam.mx/hevila/Globalmediajournalenespanol/2013/vol10/no19/5.pdf
https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.14
https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.14
https://doi.org/10.5209/esmp.65276
https://doi.org/10.5209/esmp.65276
https://addi.ehu.eus/bitstream/handle/10810/40926/3680-12882-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.03
https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.03
https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-09


777Artero-Muñoz, J.P., Zugasti, R., & Hernánez-Corchete, S. Estud. mensaje period. 27(3) 2021: 765-777

Núñez de Prado, S., & Martín Díez, M.A. (1996). Estructura de la comunicación mundial. Universitas.
Palacio, L. (2005). Radiografía de los grupos de comunicación. In Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones, 

Informe anual 2004 (pp. 420-439). CMT.
Pérez-Serrano M.J., & García-Santamaría, J.V. (2018). Vocento o los límites de la prensa regional. Estudios Sobre El 

Mensaje Periodístico, 24(1), 311-322. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.59952
Reig, R. (1998). Medios de comunicación y poder en España: prensa, radio, televisión y mundo editorial. Paidós.
Reig, R. (2011). Los dueños del periodismo. Claves de la estructura mediática mundial y de España. Barcelona: Gedisa.
Sánchez-Tabernero, A. (1993). Concentración de la comunicación en Europa: empresa comercial e interés público. 

Centre d’Investigació de la Comunicació.
Sotelo González, J., Sierra Sánchez, J., & Cabezuelo Lorenzo, F. (2020). Evolución de las programaciones de Telecinco-

Cuatro y Antena 3-La Sexta tras la concentración del mercado de la televisión en España. Estudios Sobre El Mensaje 
Periodístico, 26(4), 1623-1643. https://doi.org/10.5209/esmp.67246

Toribio, F. (2017). El proceso de integración de ABC en Vocento: estructura, historia y línea editorial (1996-2011). 
Doctoral thesis. Sevilla: University of Sevilla.

Vázquez Montalbán, M. (2008). Informe sobre la información. Random House Mondadori. [re-edition on the 1975 
edition].

Juan Pablo Artero

Holds a PhD in Communication from University of Navarra and is an Associate Professor of Journalism 
at University of Zaragoza. He is a specialist on Media Economics, Management and Policy. ORCID: 
https://orcid.org/0000-0001-9913-2705

Ricardo Zugasti

Holds a PhD in Communication from University of Navarra and is an Associate Professor of Journalism 
at University of Zaragoza. He is a specialist on Media History and Political Communication. ORCID: 
https://orcid.org/0000-0002-8558-9605

Sira Hernández-Corchete

Holds a PhD in Communication from University of Navarra and is an Associate Professor of Corporate Com-
munication at the Defense University Center of Zaragoza. She is a specialist on Documentaries and Corporate 
Communication. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8704-3112

http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.59952
https://doi.org/10.5209/esmp.67246
https://orcid.org/0000-0001-9913-2705
https://orcid.org/0000-0002-8558-9605
https://orcid.org/0000-0002-8704-3112

