
POLITIEKE BEWUSTMAKING 
VIA DE ETHER

DOOR

Prof. Dr. Jan Briers 
Guido Ros

OVERDRUK UIT «DE BRUG» Nr 3 1970



_. «hoi i ci i GeNi
Vakgroep Communicatie­

wetenschappen
Korte Meer 7-9-11

B-9000 GENT



POLITIEKE BEWUSTMAKING 
VIA DE ETHER

STUDIEREIS NAAR „WESTDEUTSCHER RUNDFUNK” 
KEULEN

Om de snelle evolutie van het informatiewezen en van het omroep­
beleid in het algemeen op de voet te kunnen volgen en niet 
hopeloos achterna te hinken (wat hier in België maar al te dikwijls 
gebeurt), is het vrijwel noodzakelijk de toestanden in het buiten­
land dag aan dag te bestuderen. Daarom ook wordt jaarlijks met 
de studenten pers- en communicatiewetenschap een bezoek gebracht 
aan een buitenlandse omroep, waar door boeiende voordrachten 
en discussies de theoretisch gevormde jeugd geconfronteerd wordt 
met de praktijk.
Zo konden wij eind april bij ons bezoek aan de „Westdeutscher 
Rundfunk” te Keulen „im Hauptgebaude am Appellhofplatz” 
weer eens grondig van gedachten wisselen met een aantal oude 
vrienden. Het werden, in de nieuwe zaal van de „Verwaltungsrat”, 
drie dagen eivol voordrachten en discussies zoals alleen Duitsers 
die kunnen organiseren, prikkelend onderbroken door gedurfde 
vragen zoals vooral studenten die stellen. De heren Rott en Furler 
hadden het over de „Sportschau”, Frau Ursula von Welser over 
de opiniepeilingen, Kurt Brumme van de radiosportsectie en 
redacteur Werner Lux lieten ons een kijkje nemen achter de scher­
men van de sportberichtgeving in het algemeen. Dr. Drück leidde 
ons binnen in de ingewikkelde wereld van de financiële aange­
legenheden en in het moderne messlokaal, wat we ook al appre­
cieerden. Ing. Collbrun gaf in de van activiteit gonzende nieuws­
studio’s de technische uitleg. Met Dr. Werner Hühne, „Ab- 
teilungsleiter Hörfunk-Nachrichten”, en Franz Wördemann, 
„Chefredakteur Fernsehen I”, kregen we de coryfeeën van de 
radio- en televisieinformatie aan het woord.
Dr. Drück, die tijdens ons verblijf als „chaperon” optrad, had 
blijk gegeven van collegialiteit toen hij, om de andere inleiders 
niet de kaas van het brood te eten, zijn uiteenzetting over „Struk- 
tur, Organisation und Finanzierung des deutschen Rundfunks” 
tot het laatst had opgespaard. Ter verduidelijking van wat volgt, 
schetsen wij echter eerst even in het kort de algemene structuur 
van radio en televisie in de Bondsrepubliek.

182

Regionale omroep tot het uiterste

j)e Bundesrepublik” bestaat uit verschillende „Lander” : om 
een nieuw nationalisme te voorkomen en ook — bewust of onbe- 

__ aanknopend bij het Duitse verleden dat gekenmerkt 
wordt door de „Kleinstaaterei”, hebben de geallieerde bezetters 
na de Tweede Wereldoorlog het federalisme opgelegd, ook voor 
de audio-visuele media. Zo kreeg elk „Land”, b.v. Rijnland- 
Westfalen, Hessen, Beieren, enz., de opdracht voor de eigen 
bevolking een aparte radio-omroep uit te bouwen. Na de oprichting 
van de Bondsrepubliek (1949) bleven de culturele aangelegenheden 
onder de bevoegdheid van de „Lander”. (Er bestaat geen centraal 
„Kultusministerium”). Het juridisch statuut van radio en (later) 
televisie wordt dus bepaald door elk „Bundesland” afzonderlijk. 
Alleen de stations die door een besluit van de federale regering 
werden gesticht, de „Deutschlandfunk” (radioprogramma’s voor 
Duitsland en Europa) en de „Deutsche Welle” (werelduitzen- 
dingen) vallen hierbuiten. De op federalistische basis werkende 
stations zijn verenigd in de ARD (Arbeitsgemeinschaft der öffent- 
lich-rechtlichen Rundfunkanstalten Deutschlands); ze hebben de 
beschikking over de gelden van de radio- en TV-taksendieinhun 
gebied worden geïnd en produceren daarmee hun programma’s. 
De WDR beschikt aldus over een budget van 400 miljoen DM. 
De taksen bedragen 2,50 DM per maand voor radio (20 miljoen 
toestellen voor de ganse Bondsrepubliek) en 6 DM per maand 
voor televisie (16 miljoen toestellen). Van deze inkomsten moet 
een gedeelte afgestaan worden aan de postdiensten (voor innings- 
kosten, gebruik van leidingen, enz.); van de televisietaksen gaat 
daarenboven 30 % naar het „Zweites Deutsches Fernsehen” 
(ZDF), dat in 1961 door een staatsverdrag tussen alle Duitse 
„landen” werd opgericht en als contrastprogramma was gedacht. 
Het ZDF wordt gerealiseerd door een centraal organisme dat te
Mainz is gevestigd.
Elk „land” produceert een eigen eerste radioprogramma (18 u. 
per dag, vooral informatie en nogal ernstig van karakter, zoals 
bij ons), een tweede programma (eveneens 18 u. per dag, regionaal 
en ontspannend, zoals BRT-2), een derde (zowel qua vorm als 
qua inhoud een „Minderheitenprogramm”) en een vierde pro­
gramma (voor de gastarbeiders). Ook de televisie stoelt op een 
regionale structuur en vertoont daarin een treffende gelijkenis 
met onze tweede radioketen. Elke staat (provincie) verzorgt zijn 
TV-uitzendingen, die echter na elkaar in de ether komen, zodat

183



ze samen, en niet steeds in dezelfde volgorde, één gemeenschaps- 
programma vormen. Het aandeel van elk station in het programma 
komt overeen met de belangrijkheid (b.v. WDR 25 %, Bremen 
3 %). Kleine stations als Bremen, Saarbrücken of „Sender Freies 
Berlin” hebben echter inkomsten die in verhouding lager zijn dan 
de som die ze nodig hebben om hun programma’s te bekostigen. 
Zij krijgen daarom supplementaire steun uit een ARD-kas voor 
„Finanzausgleich” (in totaal 40 miljoen DM). Daarenboven wordt 
in de laatste tijd aan „poolvorming” gedaan om de kosten te 
drukken : captatiewagens en studio’s voor kleurentelevisie b.v. 
worden gezamenlijk aangeschaft en ingericht.
Keulen, Frankfurt en München hebben elk hun eigen derde 
televisieprogramma; Bremen, Hamburg en Berlijn enerzijds, 
Baden-Baden, Stuttgart en Saarbrücken anderzijds, hebben zich 
voor de verwezenlijking ervan samengesloten. De conceptie ervan 
verschilt sterk van „land” tot „land”. Beieren zendt op zijn 
derde televisieketen praktisch uitsluitend educatieve programma’s 
(„Telekolleg”) uit, Keulen brengt een programma voor diverse 
gekwalificeerde minderheden met specifieke belangstellingssfeer : 
regionale politiek, undergroundfilms, hedendaagse muziek, taal­
lessen (Russisch, Chinees).
De informatie vormt een ingewikkeld probleem. Voor de televisie 
wordt de algemene berichtgeving, bestaande uit het nieuws dat 
toegestuurd wordt door de redacties uit de diverse staten, te 
Hamburg gecentraliseerd en door deze omroep uitgezonden en 
door alle zenders gerelayeerd. Voor de sport geschiedt een gelijk­
aardige samenwerking met centralisatie te Keulen. Voor de radio 
produceert elk „land” de eigen informatie, volledig onafhankelijk. 
Dit belet niet dat sommige omroepen, zoals Hamburg en Keulen, 
zeer nauw samenwerken. Naast dit algemeen nieuws wijden alle 
omroepen bijzonder veel aandacht aan de regionale berichtgeving, 
die ze zelf autonoom opstellen en uitzenden op bepaalde uren die 
trouwens voor de meeste landen samenvallen.

Dr. Werner Hühne, „Abteilungsleiter Hörfunk-Nachrichten”. 
WDR -NIEUWSCOMMENTATOREN GEVEN EIGEN MENING TE KENNEN

Praten met de nieuwsmensen in Duitsland is bijzonder interessant, 
omdat zij het zijn die na het vacuüm der militaire nederlaag hun 
volk hebben wederopgevoed in democratische zin en het met die 
vaste bedoeling werkelijk hebben overgoten met 24 journaals per 
dag en met talloze commentaren en magazines,

184

In de nieuwsuitzendingen geldt als opperste principe het zeer 
zorgvuldig scheiden van „informatie” en „commentaar”. Deze 
stelregel wordt tot op het taalkundig vlak doorgedreven : formu­
leringen als „Der Bundeskanzler behauptete” (beweerde) worden 
geweerd en vervangen door meer neutrale wendingen als „Der 
Bundeskanzler erklarte, sagte”. Toevoegingen die als commentaar 
zouden kunnen worden opgevat, worden eveneens gebannen. 
Door deze sterke zelfdiscipline bij het verstrekken van de „infor­
matie” kan men zich echter des te vrijer op het gebied van de 
commentaar bewegen. Dit is een zeer belangrijk punt. In de BBC, 
de BRT en talrijke andere omroepen presenteert de redactie de 
politieke informatie, maar de commentaar en het innemen van 
standpunten wordt overgelaten aan de politici zelf, aan journalisten 
van de geschreven pers, aan derden. Dit is niet het geval in 
Duitsland : daar zijn het de eigen stafleden, die naast hun collega’s 
van de pers het brandend hete nieuws van de dag verklaren en 
hun eigen standpunt zo objectief mogelijk uiteenzetten. 
Belangrijke commentaaruitzendingen in de radio zijn : „Echo 
des Tages” (18 u. 30-19 u.) en het programma dat volgt op de 
nieuwsuitzending van 19 u. Het bevat 3 a 4 commentaren over 
de politieke hoofdgebeurtenissen van de dag en wordt besloten 
door de glosse „Auf ein Wort”, d.i. een korte, pregnante com­
mentaar, zoals die ook in de Duitse kwaliteitspers voorkomt. 
Hoe komt tussen de eigen commentatoren, die hun persoonlijke 
mening mogen uiten, een politiek evenwicht tot stand ? In de 
WDR weten de journalisten, dat ze beluisterd en dus gecontroleerd 
worden door tientallen miljoenen medeburgers; zij wagen het 
nooit hun eigen politieke voorkeur, wat iets heel anders is dan 
een eigen standpunt, te laten blijken. Deze regel wordt zelfs zo 
spontaan toegepast, dat men zich bij het aanwerven van nieuwe 
informators nooit afvraagt tot welke politieke kleur ze behoren. 
Het systeem schijnt uitstekend te werken.
Voor de informatie spelen ook de beide succesrijke magazines 
„Heute morgen” (ze programma, 6-8 u. 30) en „Mittagsmagazin” 
(ze programma, 13-15 u. 30) (1) een belangrijke rol. Door tele­
fonische interviews die zelden de vier minuten overschrijden, 
worden „die Akteure des Tagesgeschehens” zelf aan het woord 
gelaten. Tussen de interviews is er telkens ten minste zes minuten

(1) Zie ook : Jan Briers, „Televisie en politiek in een democratisch Duits­
land”, De Brug, Jg. XI, Nr. 1, jan.-maart 1967, pp. 94-103.



ontspanningsmuziek. Het is met deze programma’s dat de Duitsers 
beweren Radio Luxemburg (Duitse uitzendingen) te hebben voor­
bijgestreefd. Deze magazines hangen niet af van Dr. Hühne, maar 
van Dieter Thoma : in de WDR huldigt men, zoals in Parijs, 
het principe van de concurrerende nieuwsdiensten.
Om de gewestelijke informatie zo grondig mogelijk te verwerken 
beschikt een omroep als de WDR over oneindige faciliteiten. 
Niet alleen bezit men, naast het hoofdhuis te Keulen, goed uitge­
ruste studio’s te Essen, Düsseldorf, Dortmund, Münster, Bielefeld, 
maar ook een zeer efficiënt net van honderden correspondenten, 
meestal onderwijzers of gemeentebedienden. Op onze vraag of 
men er, net als in de BRT, aan denkt een nauwere samenwerking 
tot stand te brengen tussen radio- en TV-nieuwsdiensten met het 
doel personeel en tijd te sparen, werd, met een verwijzing naar 
BBC en ORTF, negatief geantwoord.
Voor de samenstelling van het informatiepersoneel wordt vooral 
uit de geschreven pers geput. De redactieleden worden gerecru- 
teerd door middel van aankondigingen in de gespecialiseerde 
beroepstijdschriften van de krantenwereld. Ieder van de journa­
listen draagt zelf de verantwoordelijkheid voor de objectiviteit 
van zijn informatie. Specialisering wordt vermeden. Het aantal 
losse medewerkers is zeer uitgebreid.
Op de vraag van een student of de informators altijd objectief 
zijn, antwoordt Dr. Hühne : „Volledige objectiviteit ’ist eine 
Traumvorstellung’. Maar wij drijven de eerlijkheid tot het uiterste 
en ook de accuratesse.”
Andere vraag van een student: „Gaan de politici altijd akkoord ?” 
Antwoord : „Net als in Groot-Brittannië weten de politici dat 
de informatie in een echt democratische staat streng objectief moet 
zijn, dat wij soms onaangename waarheden moeten zeggen, en 
dat we die zelfs moeten opsporen. Wanneer ze echter zelf in een 
ongunstig daglicht geplaatst worden en vooral wanneer ze niet 
op het scherm of voor de microfoon komen, als ZIJ zich nieuws­
waarde toekennen en WIJ niet, durven ze wel eens tegenstrub- 
belen. Wel is het b.v. gebeurd dat de huidige Bondspresident 
Gustav Heinemann, toen hij nog minister van justitie was, 
opbelde en de wens uitsprak zijn persoonlijke visie over de 
studentenopstootjes mee te delen. Zoiets is nieuws en dat wordt 
toegestaan. Trouwens ook de studenten hebben toen hun ziens­
wijze kunnen naar voren brengen.”

186

Franz Wördemann, „Chefredakteur Fernsehen I”. 
TV-informatie : heerlijk wapen in eerlijke handen

Duitsland is „ein relativ junges Fernsehland”. Dat bewijst ook 
een vergelijking van het aantal televisietoestellen :
1950 VSA : 8,5 milj. Engeland : 600.000 W-Duitsland : geen
1960 VSA : 45 milj. Engeland : 10 milj. W-Duitsland : 3 milj.
1969 VSA : 70 milj. Engeland : 15 milj. W-Duitsland : 16 milj.

Ook bij een vorig bezoek was Franz Wördemann de man met de
radicaalste uitspraken. Wördemann : „Wij zijn het, die de publieke 
opinie voorlichten en zelfs vormen. In eigen land hebben wij een 
doorslaggevende invloed, maar daarenboven dringen wij met ons 
TV-nieuws ook door in Denemarken, in Zuid-Zweden, West- 
Polen, Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije, in gans Duits-Zwitserland, 
in Noordoost-Frankrijk en in Elzas-Lotharingen, in Luxemburg, 
een gedeelte van België en Nederland (waar we trouwens zeer druk 
bekeken worden), evenals — en dat vergeten we natuurlijk nooit
— in heel de DDR.” In de DDR is het niet verboden de West- 
duitse uitzendingen te bekijken, maar wel de Westduitse opinie te 
verspreiden. In het Westen kan de „Tagesschau” van 20 u. 
rekenen op een publiek van ten minste vijftien miljoen Duitsers, 
maar in de DDR volgen 30 % van de inwoners de Westduitse 
uitzendingen en veel meer nog het nieuws. Het belang daarvan 
wordt duidelijk onderstreept door wat zich in de dagen na 21 au­
gustus 1968 — dag van de Russische invasie in Tsjecho-Slowakije
— heeft afgespeeld. De Oostduitse televisie toonde weinig of niets, 
de Westduitse bracht bijna ononderbroken brandend nieuws tot 
na middernacht. De eerste dag werd in de Oostduitse televisie 
zelfs beweerd, dat de DDR-troepen niet aan de operaties deel­
namen. Maar toen door de Westduitse TV nadrukkelijk beelden 
werden uitgezonden van Oostduitse formaties, was de onwaarheid 
van die bewering ook voor de bewoners van „das andere Deutsch- 
land” duidelijk aangetoond.
Voor de meeste Duitsers is de TV-informatie de eerste en meest 
geloofwaardige nieuwsbron. Zelfs in het kabinet van de Kanselier 
wordt ze bijzonder nauwkeurig gevolgd. De Duitse televisie 
brengt 25 % meer berichten dan de BBC en de televisiestations 
in de VSA. Het is een echte nieuwsoverrompeling, maar het ge­
beurt bewust. Na de Tweede Wereldoorlog moest met de politieke 
vorming van het Duitse volk van de basis af worden begonnen. 
Daarom maakt de ARD wat zij zelf noemt „ein Programm gegen

187



das Publikum”. Driemaal per week, ’s maandags, ’s woensdags 
en ’s vrijdags volgt onmiddellijk na het TV-nieuws te 20 u. 15 
een „moeilijke” uitzending over politiek. Daarbij komen laatavond- 
uitzendingen op maandag en op donderdag (politiek en cultuur), 
’s Zondags is er — tussen de twee sportuitzendingen in ( ! ! !) — 
het programma „Weltspiegel”.
Wat is het resultaat van dit alles ? Over de diepere invloed op 
de massa in de zin van meningsbeïnvloeding bestaan nog niet veel 
gegevens. En de Duitse mediumverantwoordelijken zijn er zich 
ook van bewust, dat, als er veranderingen waar te nemen zijn, de 
televisie daarvoor niet alleen verantwoordelijk is : de wijzigingen die 
zich in de onderwijs- en in de arbeidswereld hebben voorgedaan, 
spelen eveneens een rol, de televisie werkt alleen als „versterker”. 
Het is echter een vaststaand feit dat de politieke belangstelling 
in Duitsland enorm is toegenomen. In 1959 interesseerden zich 
slechts 18 % van de kijkers voor politiek, in 1968 waren het er 
41 %. In 1959 beweerden 36 % geen belangstelling voor politiek 
te hebben, in 1968 was dit cijfer gedaald tot 6 %. En wat bijzonder 
belangrijk is : de groep van de „opinion leaders”, de minderheid 
die de meerderheid rechtstreeks beïnvloedt, kijkt, aandachtig. 
„Das Fernsehen ist die Bühne der Nation geworden.”
Nog enkele pregnante vragen aan de gedistingeerde maar harde 
Wördemann :
V. Trachten de politieke leiders U te beïnvloeden ?
A. Wij staan even vrij tegenover de politieke leiders als de BBC 

in Engeland. Maar net zoals daar is er een „standige Friktion”.
V. Waar ligt de grens tussen directie en redactie ?
A. De „Intendant” (directeur-generaal) voelt zich medelid van 

de redactie, maar heeft heel weinig tijd. De directeur wordt 
eveneens grotendeels in beslag genomen door zijn administra­
tief en organisatorisch werk. Ikzelf kan aan mijn zuiver jour­
nalistieke taak amper de helft van mijn dag wijden. Dat is 
wel spijtig.

V. Komt U zelf voor de camera ?
A. Zeer dikwijls. Onlangs nog om de corruptie in de sport aan 

te klagen. En voor menige politieke commentaar.
V. De macht van de „Intendant” ?
A. Die is zeer groot. Hij kan alle uitzendingen schrappen of 

schorsen. Nu is er, zoals overal, inspraak gevraagd, o.a. van­
wege de redactie, die bij belangrijke beslissingen eerst wil

188

geraadpleegd worden. Volgens mij moeten de medewerkers 
hun stelling kunnen naar voren brengen; ze moeten ook over
het beleid geregeld voorgelicht worden; maar het hiërarchische
beslissingsrecht blijft bestaan.

V. Publiciteit in radio en televisie ?
A. Ik ben tegen het systeem zoals het in Duitsland wordt toe­

gepast en vind de Britse oplossing beter : daar weten de 
kijkers waar ze aan toe zijn. Maar we hebben de publiciteit nodig 
om onze begroting in evenwicht te brengen. Ze wordt uit­
gezonden tussen 18 en 20 u., tussen de regionale nieuws­
programma’s.

V. De jeugd ?
A. Ze wordt in de radio- en TV-uitzendingen rechtstreeks en 

dikwijls betrokken. Zo is één van onze populairste stunts 
een TV-show met progressieve pop, waartussen sterke infor­
matie wordt geschoven. In discussies over de nationale poli­
tiek zegt de jeugd tegen de aanwezige politici haar (soms 
radicale) mening. En zo’n programma’s gaan live de ether in, 
om ze zo levendig en oprecht mogelijk te laten klinken.

De mening van de kijker

Naar aanleiding van een onderzoek over „Publiciteit in radio en 
televisie” dat wij onlangs uitvoerden en waarvan de resultaten 
eerlang zullen worden bekendgemaakt, werden wij herhaaldelijk 
geconfronteerd met de opvatting dat een meer systematisch kijk­
en luisteronderzoek ook in België zeker geen ongehoorde luxe 
zou zijn en dat het geheel of gedeeltelijk ontbreken ervan een 
leemte is die zo spoedig mogelijk zou moeten worden gevuld. 
Dit verwijt kan men de WDR zeker niet maken. De „audience 
research” is er zeer ver doorgedreven en de meest diverse onder­
zoekingsmethodes (Sample-methode (1), TAM-metingen (2), 
Panel-methode (3)) zijn in gebruik. Op enkele bevindingen werd 
in de loop van deze uiteenzetting reeds gewezen : de bewuste 
politieke wederopvoeding via de media had tot gevolg dat, naast

(1) Dagelijks onderzoek bij een representatieve bevolkingsdoorsnede.
(2) TAM-meters noteren dagelijks bij een bepaald aantal families welke uit­
zendingen ingeschakeld worden.
(3) Onderzoek bij geselecteerde kijkers- en luisteraarsgroepen, die hetzij in 
de studio zelf ondervraagd worden, hetzij thuis bij het bekijken of beluisteren 
van programma’s geobserveerd worden en onmiddellijk hun bevindingen te 
kennen geven.

189



een algemene groei van de politieke belangstelling, tevens bij tal 
van vroeger niet bereikte groepen belangstelling voor politiek 
werd opgewekt; twee derde van de bevolking beschouwt de 
televisie als de meest betrouwbare informatiebron. Wel moet hier 
worden aan toegevoegd dat de invloed van de radio- en TV- 
berichtgeving enigszins wordt geneutraliseerd doordat de luiste- 
raar-kijker ook defensief reageert : eerst en vooral gelooft hij het 
liefst het nieuws dat hij graag hoort. Daarenboven beschikt hij 
voor zijn informatie over een zeer brede keuze : televisie, radio, 
pers, affiches, film. Nieuwigheden dringen niet zo vlug door en 
moeten dikwijls herhaald worden. Wat ongewoon is, dient dubbel 
onderstreept. In zijn algemeen en sedert lang aanvaarde principes 
laat hij zich niet gauw van de wijs brengen. Belangrijk is vanzelf­
sprekend ook de plaats van de „news items” : berichten bij de 
aanvang van het nieuws maken meestal de grootste indruk.

Een belangrijke verklaring over het algemeen beleid

De Duitse mediumverantwoordelijken bekennen zeer eerlijk, dat 
ze als algemene tendens een verlichting en popularisering van 
de programma’s overwegen of zelfs reeds doorvoeren. De con­
currentie van Luxemburg, het invoeren van de publiciteit en de 
houding van een modern publiek, dat over een rijke keus beschikt 
en zich niets meer tegen zijn wil laat opdringen, spelen hierin 
een hoofdrol.
Op 19 april jl. zond de „Saarlandischer Rundfunk” zijn laatste 
luisterspel uit : er was voor dergelijke programma’s bijna geen 
belangstelling meer vanwege het publiek. Omroep Baden-Baden 
gaat nog verder, schaft bijna alle culturele uitzendingen af, of 
presenteert ze in verteerbare magazinevorm. De Noordduitse 
zenders hebben de woordprogramma’s drastisch ingekort en be­
studeren de afschaffing van het luisterspel. Weliswaar, zo zegt 
men, stellen de hoorspelredacteurs zich te weer, organiseren tal­
rijke congressen en verdedigen hun opdracht. Het publiek zal 
echter het laatste woord krijgen. In Keulen werd het academisch 
nachtprogramma afgeschaft. En het derde programma, dat vroeger 
voor de culturele elite bestemd was, zal geleidelijk overal ver­
vangen worden door een keten met didactische programma’s voor 
volwassenen. „Wahrscheinlich werden die dritten Rundfunk- 
programme dann ganz in den Dienst des Bildungsfunks ge­
nommen.” De „Süddeutscher Rundfunk” ten slotte heeft onlangs 
naar aanleiding van een zeer ernstige steekproef moeten vast­

190

stellen, „dass seine Kultursendungen... von weniger als einem 
Prozent der potentiellen Hörer eingeschaltet werden. Das sind 
dann Relationen, die Verabschiedung der Elite-Sendungen leicht 
machen.”
Men kan het betreuren dat de luisteraars en de kijkers de media 
nog altijd bijna uitsluitend beschouwen als dragers van ontspan­
ning en nieuws. Wie echter in de werkelijkheid staat, zal mede 
door al deze Westduitse verklaringen en realiteiten inzien, dat de 
omroeppolitiek die in de loop der laatste jaren in BRT-z werd 
gevoerd, de juiste was : differentiëring der ketens, geen veel­
eisende muziek meer in een ontspanningsomroep, schrappen van 
de luisterspelen, gesproken uitzendingen bondig en radiofonisch, 
veel korte nieuwsbulletins, volwassen regionale informatie, actuele 
ontspanningsberichtgeving, amusementsmuziek op een hoger 
niveau, grote duidelijke programmablokken, levendig contact met 
de jeugd (zowel in het Festival van Vlaanderen als in de Hitgolf) 
en met heel het volk.

Prof. Dr. jan Briers 
Guido Ros


