
DE AUDIOVISUELE MEDIA 
IN BERLIJN : NOG STEEDS KOUDE 

OORLOG VIA ETHERGOLVEN

Prof. Dr. J. Briers 
G. Ros 

F. Saeys

OVERDRUK UIT «DE BRUG» Nr 3-1974



RTI l.K ’



DE AUDIOVISUELE MEDIA 
IN BERLIJN : NOG STEEDS KOUDE 
OORLOG VIA ETHERGOLVEN

De vroegere Keichshauptstadt Berlijn is nog steeds een bijzonder 
interessante belevenis, al zijn dan politiek sinds het viermogend- 
hedenakkoord van 1971 en het basis verdrag tussen Bonds­
republiek en DDR van 1972 de scherpste hoeken enigszins af­
gerond. De overgang van Oost naar West bij Checkpoint Charlie, 
vroeger een gebeurtenis, neemt thans niet veel meer tijd in beslag 
dan het overschrijden van een grens tussen twee van Europa’s 
ook niet steeds in de pas lopende Negen. Op publicistisch gebied 
gonst de ether te Berlijn echter niet zoveel minder dan in de tijd 
van de koude oorlog. Dit is vooral voor de audiovisuele media 
het geval, want wat de geschreven pers betreft, is de door SED- 
partijchef Honecker zo gepropageerde Abgrenyung nog steeds 
zeer effectief. In West-Berlijn beheerst het rechtse Springer- 
concern het mediale landschap, via een marktaandeel van on­
geveer 70 % (1) en een vlak bij de Muur ingeplante wolken­
krabber, illustratie van de panache waarmee Axel Springer en 
zijn accolieten hun machtspositie demonstreren. In de schaduw 
van de televisietoren op de Alexanderplatz, het prestigeplein in 
Oost-Berlijn dat de socialistische Hrrungenschaften in de DDR moet 
demonstreren, leidt de pers een voor westerse begrippen vegetatief 
bestaan in een van overheidswege opgelegde uniformiteit. Radio 
en televisie onttrekken zich echter aan de regulerende maat­
regelen van politici of aan de aspiraties van krantentsaren. Daarom 
precies biedt de Berlijnse ether een zo fascinerend beeld. Wij 
willen trachten in dit verslag van een studiebezoek een zo ge­
trouw mogelijk beeld van de complexe situatie te schetsen.

(1) Carles Ossorio-Capella : Der Zeitungsmarkt in der Bundesrepublik Deutsch- 
land. Frankfurt am Main 1972, p. 162.

x78

I. WEST-BERLIJN

A. SENDER FREIES BERLIN

i. Structuur en karakter : jür Freiheit und Wahrheit
Wie over een van de 9 (of n) Westduitse omroepen handelt, 
is altijd verplicht eerst bondig de plaats van dat instituut in het 
ingewikkeld groepsverband te omschrijven.
Zoals de staat zelf is ook het radio- en televisiewezen in West- 
Duitsland federalistisch ingesteld (1). Zo hebben de meeste 
Fander die deel uitmaken van de Bondsrepubliek, elk hun eigen 
omroep, maar ze waren natuurlijk verplicht een samenwerking 
na te streven, die trouwens verschillende vormen aanneemt.
De 9 instituten produceren samen in het kader van de ARD, de 
Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten Deutsch- 
lands, het eerste televisieprogramma (Gemeinschaftsprogramm), 
waarvoor ze elk een aantal minuten leveren in verhouding tot 
het aantal radio- en tv-belasting betalende inwoners. Enkele 
procenten verduidelijken deze overeenkomst : de Westdeutscher 
Rundfunk (Keulen) moet voor 25 % van het totaal aanbod zorgen, 
de Norddeutscher Rundfunk (Hamburg) voor 20 %, andere van 
17 tot 3 %, en Sender Freies Berlin voor 8 %. Al deze uitzendingen 
worden dus in ieder Fand in de eigen studio’s gerealiseerd.
Een tweede tv-net wordt, eveneens bekostigd door de Fander, 
in een enkele instelling te Mainz, dus gecentraliseerd, bestuurd : 
het zogeheten ZDF of Zweites Deutsches Fernsehen (2). 
Daarenboven kunnen de meeste van de 9 zich de luxe veroorloven 
ook nog een Derde Programma, van regionale aard, uit te zenden. 
Ook de SFB. De SFB werkt hiervoor echter samen met de 
NDR en Radio Bremen. (3).

(1) Hermann Meyn : Massenmedien in der Bundesrepublik Deutschland. Berlin 
1974, p. 87; Hans Brack : Organisation und wirtschaftliche Grundlagen des Hor Junks 
und des Fernsehens in Deutschland. München 1968, pp. 11-12, p. 34; Christian 
Wallenreiter : „Die ARD und ihr Fernsehen”. In : Fernsehen in Deutschland. 
Mainz 1967, p. 23 e.v.
(2) Meyn : o.c., p. 88; Götz dahlmüller, Wulf D. Hund & Helmut Kommer : 
Kritik des Fernsehens. Darmstadt/Neuwied 1973, p. 265; Karl Holzamer : 
„Das Zweite Deutsche Fernsehen”. In : Fernsehen in Deutschland, p. 31 e.v.
(3) Brack : o.c., p. 37.

J79



De Rundfmkrat of beheerraad (i) van de Berlijnse omroep be­
staat uit ar leden : 7 daarvan worden door het 'Landesparlament 
aangewezen (4 SPD en 3 CDU), 3 door de Kerken, 3 door de 
werkgevers en 3 door de werknemers, 2 zijn vertegenwoordigers 
van de Universiteiten, 2 van de Academies, en 1 van het Journa- 
listenverbond.

(1) Wanneer de wet een omroep verplicht onafhankelijk te zijn tegenover de 
Staat en de regering, neutraal te blijven en dus objectief, wordt deze hoofd­
opdracht gewoonlijk ook weerspiegeld in de samenstelling van de Raad van 
Beheer. Bij ons in België heeft men de volksvertegenwoordigers er uit ge­
weerd. In West-Duitsland is de toestand anders. In 1955 schreef de SPD- 
politicus Willi Eichler in dit verband : „Der Rundfunk würde ’der Parteien- 
herrschaft ausgeliefert’, sagt man. In Wirklichkeit haben die Parteien nicht 
die geringsten Sonderrechte erhalten. Mit der Entsendung von Menschen ihres 
Vertrauens, die ausserdem die gesetzlichen Bedingungen erfüllen müssen, 
’fachkundig auf dem Gebiet des Rundfunkwesens’ zu sein, binden sie diese 
Manner und Frauen nicht an ihre parteipolitischen Auffassungen, sondern 
an die Verpflichtungen, die ihnen aus der Zugehörigkeit zu einem Rundfunk- 
gremium erwachsen, dessen Rechte und Pflichten sich aus dem Gesetz und 
dem Statut der Rundfunkanstalten ergeben” (Willi Eichler : „Das Parlament 
als Reprasentant der Öffentlichkeit”. In : Rundfunk und Fernsehen, Jg. 4, 1955, 
p. 385).
Hoe talrijker de belangengroepen vertegenwoordigd zijn in een bestuursraad, 
hoe talrijker zij worden die zich uitgesloten voelen. „Natürlich fehlt es nicht 
an Beschwerden von Verbanden, ungenügend oder gar nicht in den Kontroll- 
gremien der Rundfunkanstalten vertreten zu sein. So hiess es zum Beispiel 
im Jahresbericht 1965 der Bundesvereinigung der Deutschen Arbeitgeber- 
verbande, die Gewerkschaften seien in den Rundfunkraten des Süddeutschen 
Rundfunks mit zwei, des Südwestfunks mit vier, des Senders Freies Berlin 
mit drei, des Bayerischen Rundfunks mit zwei, und bei Radio Bremen mit 
einem Mitglied bzw. Reprasentanten vertreten. Den Arbeitgeberverbanden 
sei bisher die Mitwirkung in den Rundfunkraten der genannten Rundfunk­
anstalten versagt geblieben ... Die Rundfunkgesetzgebung müsse also un- 
bedingt überprüft werden” (Meyn : o.c., p. 91).
Een gespreide vertegenwoordiging van zoveel mogelijk belangengroepen in 
de Raad, zoals dat in West-Duitsland en West-Berlijn dus het geval is, waar­
borgt daarom nog niet automatisch de objectiviteit of het uitblijven van 
protesten tegen de z.g. overtredingen ervan : „In West-Berlin hat die in der 
Opposition stehende CDU mehrfach kritisiert, dass RIAS und SFB dem 
Regierenden Bürgermeister für die Sendung ’Wo uns der Schuh drückt’ 
regelmassig Sendezeiten zur Verfügung stellen, ohne dass die Opposition 
eine gleichwertige Möglichkeit erhalt, zur Bevölkerung zu sprechen” (Meyn : 
o.c., p. 102).
En ook in de ARD moet er uit de binnenstromende vloed nieuws door de 
journalisten gekozen, geselecteerd worden, en is men, ondanks alle regels 
en wetten, zoals overal subjectief (Meyn : o.c., pp. 95-96).

180

We hebben terloops gevraagd of de Raad rechtstreeks tussen­
komt in de nieuwsuitzendingen, en het antwoord was een cate­
gorisch „niemals”.
We mogen niet vergeten in dit kapittel over de structuur even 
aan te stippen, dat de nieuwsredactie (tv) in de SFB uit 17 jour­
nalisten bestaat, waarvan 14 politieke en 3 culturele, dat ze in 
drie ploegen werken, nl. van 4 tot 10 u., van 10 tot 18 u., en van 
18 tot 24 u., en dat elk van die drie ploegen onder de verant­
woordelijkheid staat van een Dienstleiter, die niet zoals bij ons 
een hiërarchische dienstchef is, maar een „chef van dienst” die, 
en dit is wel democratisch, om de beurt uit de 17 redacteurs wordt 
gekozen en samen met zijn collega’s het nieuws selecteert en 
produceert.
2. Informatie is geen propaganda
De inhoud, de vorm, de duur en de frequentie van de nieuwsuit­
zendingen zijn voor het karakter van een audiovisueel medium 
gewoonlijk tekenend. In SFB wordt aan de berichtgeving, zoals 
men dat kan verwachten van een prestigeomroep, een opvallend 
grote rol toebedeeld.
In SFB I, de radioketen van de „anspruchsvollere Programm- 
aufgaben” (1), zal dit zakelijk en in gesloten uitzendingen ge­
schieden, in het lichtere programma SFB II via magazines.
De inhoud wordt er gedetermineerd door de stelling dat de 
efficiëntste beïnvloeding bestaat in het propageren van de waar­
heid, zoals die er uitziet in de optiek van de Westerse demo­
cratieën, in casu van de Bondsrepubliek, dus in het trouw in­
formeren, zonder argwaan wekkende nadruk. Dat daarbij de 
verschillen qua welvaarts- en vrijheidssfeer in de twee lands­
gedeelten zeer terloops maar toch systematisch onderstreept 
worden, spreekt vanzelf.
Zoals het in hun mondelinge en gedrukte mededelingen nadrukke­
lijk wordt vermeld, weet iedereen dat Sender Freies Berlin ten­
minste evenzeer voor de Oost-Berlijners en Oost-Duitsers be­
stemd is als voor de vroegere stad van Willy Brandt. Dit is 
natuurlijk hoofdzakelijk het geval voor de berichtgeving.
Zo constateren we dat in de wet van 12 november 1953, waarbij 
SFB door het Berlijnse Huis van Afgevaardigden werd opgericht, 
inzake de algemene geest van de uitzendingen en van de informa­
tie veel meer te lezen staat dan bij ons :

(1) SFB : Wir für Sie. Berlin 1973, ongenummerde bladzijden.

181



— De uitzendingen van Sender Freies Berlin moeten van demo­
cratische gezindheid getuigen, van cultureel verantwoordelijk- 
heidsbewustzijn en van een drang naar zakelijkheid. Ze moeten 
de vrijheid, de gerechtigheid en de waarheid bevorderen, alsmede 
de eerbied tegenover het persoonlijkheidsrecht, en de ver­
standhouding tussen de volkeren. De omroep mag niet het 
werktuig zijn van een regering, van een groep of van een enkele 
persoon, maar moet integendeel altijd het welzijn van de 
gemeenschap tot richtsnoer nemen (i).

— Volgens de wet is de SFB een publiekrechtelijke instelling. 
Hij is, zoals alle andere omroepen in de Bondsrepubliek, 
„staatsunabhangig” (2).

Zijn positief democratische inzet wordt nog duidelijker door wat 
wij hier citeren uit de programmabtochure „Wir fiir Sie” (de 
Oostduitsers zullen zeker een eigen betekenis geven aan deze 
woorden) : ,,De informatie-, vormende en ontspanningspro- 
gramjna’s van SFB-TV worden via talrijke tv-kanalen uitgezon­
den naar de toeschouwers in West-Berlijn en in de Bondsrepu-

(1) Wolfgang Lehr & Klaus Berg : Rundfunk und Fernsehen in Deutschland. 
Rechtsgrundlagen der Massenmedien. Mainz 1971, p. 115. (Onze cursivering).
(2) De onafhankelijkheid van de audiovisuele media werd in West-Duitsland 
zo mogelijk nog duidelijker vastgelegd dan in veel andere publiekrechtelijke 
instituten. De redenen hiertoe zijn meervoudig : „Als nach 1945 in den west- 
lichen Besatzungszonen die Diskussion über die zukünftige Gestaltung des 
Rundfunkwesens begann, waren sich alle Beteiligten in einem Punkte einig: 
Um einen erneuten Missbrauch zu verhindern, durfte der Rundfunk nicht in 
die Organisation der staatlichen Exekutive eingefügt oder von ihr abhangig 
gemacht werden” (Meyn : o.c., p. 87).
Wat de neutraliteit betreft : „lm Gegensatz zur Presse haben die Rundfunk- 
anstalten unter anderem die Pflicht zur Neutraliteit. Die rechtliche Begründung 
dafür lautet : Da nur wenige Rundfunkunternehmungen wegen der begrenzt 
zur Verfügung stehenden Frequenzen am gleichen Ort zur gleichen Zeit 
Sendungen ausstrahlen können, hatte von einer Vielzahl privater Interessenten 
nur eine Minderheit die Möglichkeit, rundfunkpublizistisch tatig zu werden. 
Das würde j edoch gegen den gemeinschaftsbezogenen Gehalt der Rundfunk- 
freiheit und den Gleichheitsgrundsatz verstossen”. (Meyn : o.c., p. 89). Een 
Duits mediajurist concludeert : „Der Staat muss daher den Rundfunkbetrieb 
so organisieren, dass an der Programmgestaltung alle revelanten gesellschaft- 
lichen Krafte in angemessener Weise beteiligt werden. Aus der in Beachtung 
dieser Notwendigkeit gewahlten integrierten Organisationsform ergibt sich 
die Neutralitatspflicht des deutschen Rundfunks”. (Günter B. Krause- 
Ablass : „Die Neutralitatspflicht der Rundfunkanstalten”. In : Rundfunk 
und Fernsehen. Jg. 10, 1962, p. 114, geciteerd bij Meyn : o.c., p. 89). In verband 
met de Staatsunabhdngigkeit, vgl. ook Meyn : o.c., pp. 92-93, p. 99; Dahl- 
müller-Hund-Kommer : o.c., pp. 239-240; Brack : o.c., p. 20.

182

bliek, en ook naar die over de grens in Oost-Berlijn en in de 
DDR” (1).
Het zwaartepunt van de programma-opdracht bestaat in „doku- 
mentierende und interpretierende Beitrage aus Politik und 
Kultur” (2), met vooraan het maandelijkse magazine Kontraste, 
dat zich tot taak heeft gesteld de toeschouwers „aktuell und 
unversteht von irgendwelcher Ideologie über politische und 
gesellschaftliche Vorgange in den sozjdlistischen Kandern zu in- 
formieren, gemessen an den weltweiten Versuchen zur F.nt- 
spannung” (3).
Verder brengt de SFB-TV natuurlijk reportages en analyses uit 
de politieke, culturele, economische en publicistische sectoren 
van hun eigen („unserer pluralistischen Gesellschaft” (4)) gebied. 
Maar dat is hoegenaamd niet alles ! In het regionale televisie­
programma van de SFB, dat niet in samenwerking met de andere 
8 zenders van de Bondsrepubliek wordt gerealiseerd, maar alleen 
bestemd is voor de eigen bevolking en uitgezonden wordt op 
weekdagen van 18 tot 20 u. (’s zaterdags van 18 u 30 tot 20 u.), 
presenteert men de Berliner Abendschau, met actueel nieuws uit 
Berlijn. Wekelijks komt hierbij nog een uitzending Standpmkte, 
„eine kontroverse Erörterung allgemein interessierender kom- 
munalpolitischer Themen” (5).
Voor het Derde Programma, dat de SFB, zoals gezegd, samen met 
de NDR en Radio Bremen realiseert, produceert de Berlijnse 
zender 20 a 25 % van de uitzendingen. Ook daaronder treft men 
dadelijk duidelijke titels aan die verwijzen naar politieke artikels 
en discussies.
De zware politieke opdracht van SFB blijkt ten slotte uit het feit 
dat onder de 9 lidomroepen van de ARD, met reuzen erbij als 
WDR en NDR, juist de Berlijnse kleine broer werd uitgekozen 
om het gemeenschappelijk ochtendtelevisieprogramma van ARD 
en ZDF te leiden. Dit programma straalt over zenders die dicht 
bij de DDR gelegen zijn, de z.g. Zonenrandsender, op weekdagen 
tussen 10 u. en 13 u. 20 en ’s zondags van 9 u. 15 tot 10 u. 05, 
uitzendingen uit naar Oost-Duitsland. Bijdragen in deze groot­
scheeps opgezette „informatie”-campagne : Tagesschau telkens

(1) SFB : Wirfür Sie.
(2) Ibid.
(3) Ibid. (Onze cursivering).
(4) SFB : Wir fur Sie.
(5) Ibid.

183



bij het begin en het einde van de uitzending, driemaal per week 
daarbij nog een actualiteitsmagazine Die Umschau, een dagelijks 
internationaal persoverzicht, naast herhalingen uit de gewone 
ARD- en ZDF-programmatie : „Vorrang haben dabei die in- 
formierenden Sendungen über die politischen, kulturellen und 
wirtschaftlichen Vorgange im Inland und im Ausland” (i). Voor 
dergelijke supplementaire opdrachten en inspanningen ontvangt 
SFB van ARD en ZDF bijkomende financieringsmiddelen (2). 
De vorm staat natuurlijk in functie van de inhoud. Dat blijkt 
ook uit de titels van de radioinformatie. Om het uur worden 
5 minuten Nachrichten uitgezonden, op de twee netten dan nog 
wel. Om 13 u. duren de nieuwsberichten 10 minuten, om 18 u. 
gaan ze gepaard met commentaar tot 18 u. 15 en om 22 u. wordt 
het eveneens 10 minuten. Maar heel dikwijls volgt dadelijk een 
ander informatief programma, zoals om 7 u. tien minuten Presse- 
schau, om 8 u. vijf minuten Kirchenkommentar. Om 11 u. 45 gaat, 
alleen op SFB I, een 15 minuten lange Presseschau het nieuws 
vooraf. De commentaar om 13 u. duurt slechts 3 minuten, om 
14 u. 25 volgen 5 minuten Wirtschaft en om 14 u. 55 een Börsen- 
bericht. Om 17 u. 05 krijgt de Wirt schaft 15 minuten toebedeeld 
op het eerste net alleen, ’s Zaterdags worden, om 18 u. 15, nieuws 
en commentaar aangevuld met een 15 muinten durend interview

(1) SFB : Wir fur Sie.
(2) Hans Brack : „Organisation und wirtschaftliche Gmndlagen des Hör- 
funks und des Fernsehens in Deutschland 1969-1973”. In : Rundfunk und 
Fernsehen, Jg. 21, 1973, p. 349. Zie ook : „Vertrag über das vorlaufige Fernseh- 
Vormittagsprogramm” van 27 juli 1962 : „... 2. Das vorlaufige Vormittags- 
programm gliedert sich in a) Tageschau einschliesslich Sportschau; b) Mittel- 
teil (Fernsehspiel, Spielfilm, Unterhaltung und Dokumentation;) c) Aktuelles 
Magazin”. (Lehr-Berg : o.c., p. 291), en „Verwaltungsvereinbarung für das 
Fernseh-Vormittagsprogramm” van 1 januari-15 april 1966 : ,,... 1. Die 
ARD und das ZDF veranstalten gemeinschaftlich ein Vormittagsprogramm. 
Das Programm wird von der ’Redaktion Vormittagsprogramm ARD/ZDF’ 
gemeinsam geplant und zusammengestellt. Die Federführung liegt beim 
Sender Freies Berlin. ... 6. Die ARD und das ZDF stellen der ’Redaktion 
Vormittagsprogramm ARD/ZDF’ beim Sender Freies Berlin Programm- 
beitrage zur Ausstrahlung zur Verfügung. Der Anteil der ARD und des 
ZDF für das gesamte gemeinschaftliche Vormittagsprogramm betragt je 
ca. 50 %. Die an der Verwal tungsvereinbarung beteiligten Landesmndfunk- 
anstalten der ARD bieten ihre Beitrage entsprechend den Hundertsatzen des 
zwischen ihnen abgeschlossenen Fernsehvertrages an (Pflichtbeitrage).
... Der Sender Freies Berlin ist berechtigt, bis zu etwa 40 % des ’Aktuellen 
Magazins’ durch eigene Programmbeitrage zu gestalten; ... (Lehr-Berg : 
o.c., pp. 292-293).

184

en om 19 u. 05 met Deutsche Dragen. Wij vertalen deze titels niet, 
omdat ze zo duidelijk en verduidelijkend zijn. Dagelijks luistert 
men om 19 u. 05 gedurende 10 minuten naar Hier spricht Berlin 
en na de nieuwsberichten van 22 u. hoort men nog eens 20 
minuten Politik vom Page. Voomoemd programma Hier spricht 
Berlin moet ofwel de SFB-journalisten ofwel het publiek of 
beiden nauw aan het hart liggen, want dagelijks wordt het her­
haald om 00 u. 10 op beide ketens. Een echt indrukwekkende 
informatiecascade.
Voor informatiedeskundigen en vooral dan voor de Vlamingen 
onder hen die voor dit genre niet gewonnen zijn, citeren wij het 
indrukwekkend aantal magazines met nieuws en amusements­
muziek : Echo am Morgen dagelijks op SFB II, Pund um die Berolina 
dagelijks 40 minuten op beide netten, Echo am Mittag van 12 u. 30 
tot 14 u. 55 dagelijks op SFB I en II. ’s Zaterdags komen daar 
op SFB II nog om 9 u. 15 Wir bummeln durch Berlin, ein Kaleidoskop 
mit viel Musik, Informationen und Antworten auf Hörerfragen bij en 
om 12 u. 05 een Magasfn am Wochenende. Geen wonder dat de 
linkse Duitse mediumspecialist Horst Holzer het verschijnsel 
van de informatie via de ontspanning kritisch is gaan ontleden.
3. Invloed en resultaten
Het is duidelijk waarom de informatietaak van deze kleine West- 
duitse omroep zoveel ingewikkelder is dan bij ons, waarom de 
beleidsverantwoordelijken een heel andere strategie moeten toe­
passen, waarom een langduriger verblijf voor een student die er 
een dissertatie aan wijdt, lonend zou zijn : omdat men zich nergens 
elders richt tot twee zo totaal verschillende publieken. 
Daarenboven staat of valt een dergelijk prestige-medium met de 
positieve respons van het dubbel auditorium. We hebben op­
gemerkt dat, ondanks onze nadrukkelijke vragen, het moeilijk 
is juist te weten wie de grootste populariteit geniet in West- en 
Oost-Berlijn : SFB of RIAS, het door de Amerikanen gesuper­
viseerde politieke radiostation. We constateren terloops dat 
RIAS door Pankow gestoord wordt en SFB niet.
Maar op televisiegebied staat SFB alleen tegenover de DDR- 
zenders en kan 80 % van het door de Russen gecontroleerde ge­
bied bestrijken. Aan westelijke zijde wordt beweerd dat de Oost- 
duitsers alleen door de westelijke audiovisuele media een objectief 
beeld kunnen krijgen van het politieke wereld-, Duitse en Ber- 
lijnse gebeuren, en dat ze daar ook zeer nadrukkelijk gebruik 
van maken. Weliswaar is het principieel verboden in de DDR

rBj



naar westerse zenders te kijken of te luisteren, maar van straffen, 
schijnt het, is geen sprake (i). Ook vertelt men dat ’s avonds 
de meeste Oostberlijnse antennes naar het Westen zijn gericht. 
Het is goed er op te wijzen dat de SFB-ptogramma’s zelden 
negatief afbrekend zijn tegenover de DDR, maar alle politieke 
problemen positief overredend trachten te presenteren.
In dezelfde optiek onthouden we, dat de twee belangrijkste 
kritische tv-nieuwsmagazines van de ARD, nl. Panorama van 
de NDR (Hamburg) en Monitor van de WDR (Keulen) systema­
tisch door de SFB in het kader van het AKD-Gemeinschafts- 
programm worden overgenomen. Nu is het eerstgenoemde, dat 
door de tamelijk linksgeoriënteerde NDR wordt verzorgd, van 
aard om door de bewoners van de DDR niet als een reactionaire 
propagandaboodschap te worden onthaald, maar als een kritische 
politieke nieuwsontleding die vertrouwen inboezemt, of toch 
tenminste grote interesse bij de sterk gepolitiseerde Oost- 
duitsers.
Zo komt het, zeggen de mensen van de SFB met trots, dat de 
oostelijke „landgenoten” beter voorgelicht zijn dan wij, dat ze 
vrij en algemeen het nieuws van het Westen en de ermee verband 
houdende toestanden veelvuldig en openlijk onder mekaar 
bespreken.
Het maakt deel uit van het probleem „informatie via ontspanning” 
dat ook SFB via de amusementsprogramma’s in de meeste Oost- 
duitse gezinnen schijnt te willen en te kunnen binnendringen. De 
echt Westerse lichte muziek, die lange tijd door de Oostduitse 
omroepen werd geweerd, is door SFB in de DDR zo populair 
en ingeburgerd dat men daar ten slotte dezelfde ontspannings- 
genres heeft moeten invoeren.
Dergelijke en andere talrijke belangwekkende detailkwesties leest 
men natuurlijk niet in de officiële omroephandboeken, maar 
verneemt men in de loop van de grondige besprekingen die we 
daar konden voeren met de verantwoordelijken van het algemeen 
en informatiebeleid.
4. Met belang van de regionale uitzendingen
De Gewestelijke Televisie — en gezien die bij ons nog niet be­
staat komen wij er nogmaals op terug — wordt uitgezonden in 
al de 9 omroepinstituten van West-Duitsland, tussen 18 en 20 u.

(1) Zie hierover verder, p. 202.

186

Dan valt dus het Gemeinschaftsprogramm van de ARD tijdelijk 
uiteen in 9 Kegionalprogramme. Deze ontkoppeling laat de diverse 
zenders en dus ook SFB toe zich speciaal te richten tot het eigen 
begrensd gebied met de meest gewestelijke en locale berichten. 
Het is dan dat in de Duitse televisie over de belangrijkste artistieke 
manifestaties in de eigen steden en gewesten wordt uitgeweid, over 
de premières in schouwburgen en de grote concerten en festivals, 
manifestaties waarbij de omroep heel vaak financieel betrokken is. 
Promotors van gewestelijk geïnspireerde televisieuitzendingen 
hebben vanzelfsprekend al lang systematisch onderstreept dat de 
meeste Europese omroepen deze programmering van regionale, 
economische, artistieke en amusementsinhoud, die in de BRT- 
radio toch ook veruit het grootste aantal luisteraars lokt, als een 
succesrijke verplichting beschouwen. In de SFB-studio’s konden 
we als voorbeeld actualiteiten aanschouwen over een Berlijnse 
balletpremière (4’3o), over een jeugdtheater (3T0) en een schil­
dersatelier (3’39), alles in mooie pastelkleuren. Alhoewel we geen 
van de hier besproken groepen of mensen kenden, hebben wij 
ons geen seconde verveeld. Ook in kleine buitenlandse omroepen 
valt wel iets te leren !
5. Keclame-omroep en omroepreclame
Alhoewel de Amerikanen, die samen met de Britse en Franse 
bezetters tussen de jaren '45 en ’49 een nieuw omroepwezen 
in West-Duitsland moesten in het leven roepen, zelf in hun eigen 
land hardnekkige verdedigers waren van de privé-omroep, hebben 
zij met hun twee geallieerden een compromis aanvaard en in feite 
het Britse systeem van de publiekrechtelijke omroep ingesteld (1). 
Zoals uit de geciteerde brief van de Amerikaanse militaire gou­
verneur blijkt, waren zij mede gekant tegen de commerciële 
omroep. De Engelsen, die in die tijd vertegenwoordigd waren

(1) De geallieerden werden het erover eens „dass die Kontrolle der öffent- 
lichen Meinungsbildung, wie Presse und Rundfunk, verteilt werden soll und 
von jedem beherrschenden Regierungseinfluss freigehalten werden muss. 
Im Rahmen dieser Politik sollen die Rundfunkorganisationen als der All- 
gemeinheit dienende Einrichtungen geschaffen werden, frei von der Herrschaft 
irgendeiner Gruppe mit Sonderinteressen, von staatlichen, ivirtschaftlichen, 
religiösen oder irgendwelchen anderen Einzelelementen der Gemeinschaft” 
(Schrijven van de Amerikaanse militaire gouverneur van 21 november 1947, 
geciteerd in : Heiko Flottau : Hörfunk md Fernsehen heute. München-Wien 
1972, p. 23). (Onze cursivering).

187



door de Labourregering, toonden zich uiteraard eveneens af­
wijzend tegen iedere vorm van commerciële of privé-omroep. 
Maar het zijn de Duitse kranten en precies die van West-Berlijn, 
die het eerst hebben gepoogd het omroepmonopolie van de ARD 
te doorbreken, door hun aanvraag om privé-televisieuitzendingen 
te mogen verzorgen. In 1960 vormden zij de Fernsehgesellschaft 
der Berliner Zeitungen mbH en verzochten de Berlijnse Senaat om 
een TV-zendmachtiging. Op 10 december 1971 heeft het Bundes- 
verwaltmgsgericht de weigering van de Berlijnse Senaat bekrach­
tigd (1).
Later, toen SFB zoals de andere leden van de ARD de toestem­
ming bekwam om TV-reclame in te schakelen, is de strijd on­
vermijdelijk opnieuw ontbrand. Nu beweerden de dagbladen 
dat ze werkelijk door deze oneerlijke concurrentie in hun be­
staansmogelijkheid werden bedreigd (2).
Dat Axel Springer de leiding nam van deze campagne zal wel 
niemand verbazen en dat ze uitmondde in een laster- en aftake­
lingsproces van SFB in de Duitse pers, werd door menigeen 
betreurd. Vooral door hen die van oordeel waren dat SFB zijn 
grote informatietaak op democratisch gebied ten bate van West­
en Oost-Berlijn en van Duitsland moest kunnen voortzetten. 
Het Spandauer Volksblatt besloot als volgt : „SFB und Berliner 
Tageszeitungen haben gleichermassen durch die Abschnürung 
der Stadt Nachteile zu tragen. Der SFB erhalt nur von einem 
Teil der Hörer und Zuschauer die Gebühren, die Zeitungen 
haben einen Teil ihres Absatzmarktes verloren. Es ware eine 
schlechte Berliner Politik und eine ganz schlechte gesamtdeutsche 
Politik, wollte man, um unter diesen Umstanden beispielsweise

(1) Het Bmdesverwaltungsgericht verklaarde : „Die ausschliessliche Finanzierung 
durch Werbesendungen würde ... die einseitige Beeinflussung der öffentlichen 
Meinung durch die werbenden Firmen, also durch Kreise der Industrie, des 
Handels und des Gewerbes zur Folge haben. Das aber lasst sich mit dem im 
Grundgesetz verankerten Begriff der Informationsfreiheit nicht vereinbaren”. 
(Meyn : o.c., p. 91).
(2) Het Spandauer Volksblatt schreef hierover op 21 maart 1965 : „Die Ver­
leger wollen versuchen, auf Landesebene ein Exempel zu statuieren, und sie 
haben sich dafür Berlin ausgesucht. Man ist versucht zu sagen : ausgerechnet 
Berlin ! Berlin als Testfall empfiehlt sich effenbar, weil hier eine Fernseh­
gesellschaft der Berliner Tageszeitungen bereits existiert und weil in der 
gefahrdeten politischen Lage der Stadt das Schutzbedürfnis der lokalen Presse 
starker hervortritt als in den übrigen Bundeslandern”. (zie : Rundfunkamtalten 
Tageszeitungen. Eine Materialsammlung. Dokumentation 1. Tatsachen und Meinmgen. 
Frankfort am Main 1965, p. 283).

188

diese oder jene Zeitung zu retten, den SFB, der das letzte grosse 
publizistische Bindeglied nach Ost und West ist, zugrunde 
richten” (1).

B. RUNDFUNK IM AMERIKANISCHEN SEKTOR (RIAS)

x) Historiek en algemene structuur
Het bestaan van RIAS (Rundfunk im amerikanischen Sektor) 
is meer nog dan de andere omroepen in het naoorlogse Berlijn, 
nauw verbonden met de zeer aparte politieke situatie van deze 
stad. Vlak na de tweede wereldoorlog opgericht als spreekbuis 
van de Verenigde Staten, is RIAS stilaan, en vooral gedurende de 
laatste jaren, meer en meer een Duitse aangelegenheid geworden. 
Reeds op 21 november 1945 was door het US-hoofdkwartier 
in Berlijn besloten tot de oprichting van een Amerikaans radio­
station (2). Het duurde echter nog enkele maanden vooraleer de 
eerste uitzending kon worden verzorgd. Op 7 februari 1946 
werd er gestart met een systeem van radiodistributie (Drahtfunk 
im amerikanischen Sektor, DIAS) die telefonisch letterlijk enkel 
in de Amerikaanse sector kon beluisterd worden (3). Tot deze 
voorlopige oplossing werd overgegaan omdat de vier bezettings­
mogendheden het niet eens konden worden over een gemeen­
schappelijke zender, terwijl Rusland de radiogebouwen in de 
Engelse en de Franse sector bezet hield.
Op 4 september trad dan de eigenlijke zender, 800 W sterk, in 
werking (4). In deze periode waarin de behoefte aan nieuws en 
contact met de buitenwereld zeer groot was, was RIAS de eerste 
westerse omroep in Berlijn. De populariteit van RIAS zou ge­
deeltelijk te verklaren zijn door deze tijdelijke monopoliepositie. 
De zender heeft het nochtans nooit gemakkelijk gehad zijn 
luisteraars te bereiken (5). Zo werd bij voorbeeld op het ogenblik

(1) E.c., p. 290.
(2) ïnternationales Handbuch für Rundfunk und Fernseben 1971-72, p. C 136.
(3) E. Kurt Fischer : Dokumente zur Geschichte des deutschen Rundfunks und 
Fernsehens, Göttingen 1957, p. 38. ARD-Jahrbuch 1972, p. 195.
(4) Ibid.
(5) In oktober 1948 organiseerde de NWDR een eerste luisteronderzoek. 
Aan de luisteraars in de Britse zone stelde men de vraag in hoeverre zij ook 
de zenders van de Amerikaanse zone konden ontvangen. 32,8 % van de 
ondervraagden antwoordden dat zij München niet konden horen, 36,4 % 
antwoordden dit voor Stuttgart, 43,4 % voor Bremen, 47,4 % voor Frank­
fort en eveneens 47,4 % voor RIAS. (Fischer : o.c., p. 41).

189



van de Berlijnse blokkade in 1948 van 4 u. 30 ’s morgens tot 
’s anderendaags 2 u. 45 uitgezonden, omdat wegens de stroom- 
onderbrekingen de meeste luisteraars de uitzendingen niet de 
ganse dag door, maar slechts op bepaalde tijdstippen konden 
ontvangen (1). Ook de stoorzenders waren en zijn nog steeds een 
belangrijk probleem. Enkel de UKW-zenders worden vrijwel 
niet gestoord. Sedert 1950 zendt RIAS zijn middengolfprogramma 
daarom ook uit over UKW (2).
De algemene bedoelingen van RIAS zijn steeds geweest, enerzijds 
een zichtbaar teken te zijn van de Amerikaanse aanwezigheid in 
Berlijn (3), anderzijds zoveel mogelijk luisteraars te bereiken in 
de Sowjetzone. Over de luisterdichtheid precieze gegevens te 
verzamelen is nog steeds een onmogelijke zaak : in West-Berlijn 
wordt RIAS bijna evenveel beluisterd als Sender Freies Berlin (4), 
en ook in de DDR zou het aantal RIAS-luisteraars vrij groot zijn 
— doch dit kan alleen afgeleid worden uit eerder toevallige, niet- 
systematische waarnemingen.
Tot op heden is RIAS een Amerikaanse onderneming, een Public 
Corporation die afhangt van het Amerikaanse ministerie van 
buitenlandse zaken, meer bepaald van de \Jnited States Information 
Services (USIS), waardoor ze ook grotendeels gefinancierd wordt. 
Een comité van toezicht, tot voor kort bestaande uit vier, nu nog 
uit twee Amerikaanse ambtenaren, bepaalt het algemeen beleid. 
De uitvoering echter is, tot en met de functie van Intendant, 
volledig in handen van Duitse burgers. De Intendant wordt be­
noemd door het comité van toezicht voor een periode van vijf 
jaar. Hij is zowel de zakelijke leider van de omroep als de verant­
woordelijke voor de programma’s (5). Tot de rechtstreekse mede­
werkers van de Intendant behoren een juridisch adviseur, de 
programmadirecteur, de directeur van de afdeling Politik und 
Zeitgeschehen, de administratieve en de technische directeur. De 
afdeling Presse und Information behoort volledig tot zijn diensten. 
Onder de algemene leiding van de programmadirecteur werken

(1) Fischer : o.c., p. 41.
(2) Ibid., p. 45.
(3) Op een bepaald ogenblik werd in de DDR het gerucht verspreid, dat 
RIAS zou overgebracht worden naar Luxemburg, precies om ook in West- 
Berlijn een gevoel van onzekerheid te creëren. Het bevolkingsaantal in West- 
Berlijn moet trouwens min of meer kunstmatig op peil gehouden worden.
(4) F. W. Hymmen : „De geheimnisvolle Sender Rias”. In : Süddeutsche 
Zeitung, 25-4-74.
(5) ARD-Jahrbuch 1973, p. 201.

190

de verschillende programma-afdelingen (jeugd, literatuur, mu­
ziek, enz.). De afdelingen Politiek, Actualiteit, Studio Bonn, 
Buitenlandse Politiek, Binnenlandse Politiek, Nieuwsberichten, 
Magazines en Sport ressorteren onder de Direktor Politik und 
Zeitgeschehen. Rias heeft een ondernemingsraad, doch geen Pund- 
funkrat.
Sedert de oprichting van de ARD in 1950 maakt RIAS deel uit 
van de Arbeitsgemeinschaft, doch enkel met raadgevende stem — 
dus ook zonder deel te hebben aan de financiële middelen waar­
over de ARD beschikt (1). Aangezien RIAS ook geen reclame 
uitzendt, leeft de zender in de eerste plaats van het budget dat 
hem jaarlijks door het Amerikaans Congres wordt toegekend. 
Sommige culturele diensten fungeren bovendien als een GmbH, 
een soort vennootschap, die voor 1/4 gepatroneerd wordt door 
RIAS, voor 1/4 door SFB, voor 1/4 door de Senaat en voor 
1/4 door de Bond. Op die manier wordt een belangrijk ge­
deelte van de omroepinfrastructuur beheerd en krijgt RIAS 
onrechtstreeks, in de vorm van subsidies bij voorbeeld voor 
culturele manifestaties, heel wat geld toegestoken, o.m. van de 
Bondsregering (2).
2) Belangrijkste opdracht : informatie
Als Amerikaanse omroep in Berlijn heeft RIAS uiteraard in de 
eerste plaats een informatieve opdracht, aangepast weer aan de 
zeer specifieke omstandigheden. Zelfs de opsporing van vermiste 
personen, in samenwerking met het Duitse Rode Kruis, wordt 
o.m. beschouwd als een aspect van de informatieopdracht van 
RIAS. De dienst die hiervoor in het leven werd geroepen ressor­
teert onder de afdeling Presse und Information, die ook informatie 
over de programma’s van RIAS bezorgt aan luisteraars in de 
DDR (Der klingende Programmjettel') en zelf instaat voor contact- 
programma’s tussen luisteraars aan beide zijden van de muur, 
zoals Musik kennt keine Grenzen. Naast deze specifiek op de DDR 
afgestemde opdrachten zorgt de afdeling Presse und Information 
ook voor de persbulletins, het luisteronderzoek, de organisatie 
van publieke concerten, kortom, ze vertegenwoordigt RIAS 
naar buitenuit.

(1) ARD-Jahrbuch 1973. Internationales Handbuch für Rundfunk und Fernsehen 
1971-72. B. Paulu : Radio and Television Broadcasting on the European Continent, 
Minneapolis 1967, p. 66.
(2) Zie Hymmen : l.c.



RIAS noemt zichzelf geen ptopagandazender — met de pejoratieve 
geladenheid die het woord „propaganda” dan toch inhoudt. 
Volgens de heer Behnemann, redacteur bij de afdeling Presse 
md Information, zou een eenzijdige en onevenwichtige bericht­
geving de informator enkel ongeloofwaardig maken. RIAS poogt, 
nog steeds volgens deze zegsman, gewoon zoveel mogelijk in­
formatie door te geven en besteedt hierbij in het bijzonder aan­
dacht aan de politieke ontwikkelingen binnen de Sowjetlanden, 
wat dan in de eerste plaats bedoeld is voor de burgers van deze 
landen zelf (i). Tot aan de stabilisering in 1961 werd de hoop 
op hereniging van Duitsland door vrije verkiezingen levendig 
gehouden. Nadien bleef de informatie steeds zeer sterk op de 
DDR gericht (2).
Dat RIAS zeventig redacteurs telt is eens te meer tekenend voor 
het grote belang dat aan de informatie wordt gehecht. Drie van 
deze redacteurs zijn werkzaam in de afdeling Presse md Informa­
tion, de anderen verzorgen de zeer talrijke en uitgebreide nieuws­
uitzendingen of staan in voor de informatieve gedeeltes van 
magazines. Als nieuwsbronnen worden voornamelijk de grote 
persagentschappen gebruikt (AFP, AP, DPA, UPI), de Landes- 
dienst Berlin en de Deutscher Depechendienst, maar belangrijk is 
ook de monitorendienst, die de redactie vaak sneller informeert 
dan de persagentschappen dit kunnen doen. In bepaalde gevallen 
kan er ook een beroep worden gedaan op correspondenten. 
Vermits RIAS geen Kundfunkrat heeft, gebeurt de controle op de 
uitzendingen op een andere manier dan bij de overige ARD- 
leden : bij RIAS zijn het niet de politieke partijen en de sociale 
of religieuze groeperingen die, bij monde van hun vertegenwoor­
digers, toezicht uitoefenen op de programma’s (3), maar wel de

(1) Op 7 februari 1955 (9e verjaardag van de oprichting van RIAS) werd 
gestart met een speciaal programma voor de luisteraars in de Sowjetzone, 
op 1735 m (Fischer : o.c., p. 60).
(2) In de Sowjetlanden daarentegen wordt RIAS niet enkel als een propa- 
gandazender, maar als een agressie- en spionagezender aangezien. Bij Bures 
e.a. lezen we : „In Westberlin wirkt seit 25 Jahre RIAS gegen die DDR. Er 
ist ein Sender der amerikanischen Besatzungsmacht ... Dass der RIAS eine 
Dienststelle der CIA war und ist, ist in der DDR und VR Polen gerichts- 
notorisch belegt. Früher standen die Anwerbung von Agenten, Diversions- 
akte gegen die DDR und die Sammlung von Informationen im Vordergrund. 
Heute ... wird die Auseinandersetzung mit dem Sozialismus ’differenzierter’ 
geführt.” (Bures O., Kittelmann H. J. & Kunzel H. : Agressionssender. 
Praag 1971, pp. 11-12).
(3) Cfr. supra, Sender Freies Berlin, p. 180.

X92

Intendant zelf samen met het comité van toezicht, ieder op zijn 
persoonlijke verantwoordelijkheid.
3) Praktische werking
Twee verschillende radioprogramma’s, RIAS I en RIAS II, gaan 
afzonderlijk de ether in van 14 u. 45 tot o u. 30. Gedurende de 
resterende 15 uur en 15’ vallen de twee programma’s samen. 
RIAS beschikt voor Berlijn over vijf middengolf-, één kortegolf- 
en drie UKW-zenders. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een 
kortegolfzender in München en van een UKW- en een midden- 
golfzender in Hof. De golflengten die RIAS gebruikt vanuit 
Berlijn zijn in feite toegewezen aan de Verenigde Staten (x). 
Zoals reeds gezegd wordt het beluisteren van de korte- en de 
middengolf ernstig bemoeilijkt door een vierhonderdtal stoor­
zenders. Het storen van UKW-zenders zou teveel energie vergen 
(nl. ongeveer evenveel als het uitzenden zelf!) en bovendien het 
risico met zich brengen dat ook andere zenders gestoord worden, 
waarvan dat helemaal niet de bedoeling is.
Dagelijks verzorgt RIAS I 23 nieuwsuitzendingen, telkens op 
het half uur. Enkel om 20 u. 30 is er geen nieuws, omdat men 
hier plaats wil laten voor een langer ontspannend programmablok. 
Bij RIAS II zijn er iedere dag 20 nieuwsbulletins, terwijl gedurende 
de langere tijdspannen die op deze manier vrijkomen vooral 
literaire programma’s en ernstige muziek worden uitgezonden. 
Voor de twee programma’s samen nemen de nieuwsuitzendingen 
ongeveer 8 % van de zendtijd in.
Naast de eigenlijke nieuwsbulletins hebben ook de magazines 
zeer belangrijke informatieve gedeelten. RIAS zendt ook heel 
wat dergelijke magazines uit. Eén van de belangrijkste is wel 
Rias Aktuell, met berichten, commentaren, reportages en muziek, 
een magazine dat van maandag tot zaterdag driemaal daags de 
ether ingaat :
— van 4 u. 25 tot 8 u. 30 : Rundschau am Morgen (RIAS I en II)
— van 12 u. tot 14 u. 45 : Rundschau am Mittag (RIAS I en II)
— van 16 u. 40 tot 19 u. 30 : Rundschau am Abend (RIAS I).
’s Zaterdags wordt dit avondmagazine vervangen door Sport und 
Musik.

(1) Aan de bezettingsmachten in Duitsland werden officieel golflengten toe 
gekend op de Conférence Puropéenne voor Radiodiffusion, Kopenhagen, 23 juni tot 
15 september 1958. (Fischer : o.c., pp. 171-174).

193



Bovendien zendt K.1AS I dagelijks van ai u. 30 tot 22 u. 20 Die 
aktuelle Simde uit, een programma bestaande uit nieuws en 
populaire muziek, en worden verscheidene nieuwsuitzendingen 
op de beide ketens gevolgd door uitgebreide commentaren.
Het is niet de bedoeling ook de ontspanningsprogramma’s te 
gebruiken voor informatieve doeleinden (1) : bij RIAS is men 
de mening toegedaan dat de luisteraars ook recht hebben op zuiver 
ontspannende uitzendingen. Er worden echter wel vrij veel 
opvoedende en culturele programma’s uitgezonden. De culturele 
programma’s worden voornamelijk verzorgd door RIAS II, 
zoals de reeks Ideen-Kontroverse-Kritik (iedere weekdag van 
22 u. tot 22 u. 30), de meeste literaire uitzendingen, besprekingen 
van de cultuurpolitiek en kunstcritische uitzendingen, luister­
spelen en symfonische muziek. Dit hangt samen met het feit dat 
RIAS II vaker blokken van bijna twee uur vrij heeft tussen twee 
nieuwsuitzendingen in.
Het is duidelijk dat RIAS zijn informatieopdracht, in de ruimste 
betekenis van het woord, zeer ernstig opneemt. Ontspanning en 
lichte muziek omlijsten en „verluchten” als het ware de nauwelijks 
onderbroken stroom van informatie (2). Op die manier wordt, 
na 28 jaar, nog steeds op de eerste plaats tegemoetgekomen aan 
de belangrijkste bedoelingen waarmee RIAS vlak na de tweede 
wereldoorlog werd opgericht : het vertegenwoordigen van de 
Verenigde Staten in Berlijn en het creëren van een klimaat van 
veiligheid en zekerheid, het onderhouden van contacten tussen 
de burgers in Oost- en West-Berlijn, en voornamelijk het in­
formeren van de DDR over zijn eigen situatie, zoals die door 
het Westen wordt gezien en ervaren.

(1) In tegenstelling dus tot de radiopolitiek in Oost-Berlijn, waar informatie-, 
educatie- en ontspanningselementen niet 20 sterk onderscheiden worden, 
(cfi. infra : II, Oost-Berlijn, p. 206-207).
(2) Dat deze presentatievorm in het Oosten ondubbelzinnig als geraffineerde 
propaganda wordt ervaren blijkt nogmaals uit „Agressionssender” van O. Bures 
e.a. : „Die USA nehmen bei der Entwicklung antikommunistischer Propa­
gandamethoden eine Spitzenstellung ein” (o.c., 26) ... „Der RIAS zielt mit 
seinen Musiksendungen auf die Jugend der DDR. So dient die Musik, nicht 
wie es Franz Thedieck tauschend darstellt, zur ’Auflockerung’ des Programms, 
sondern zur Gewimiung und Erhaltung von Hörern, um dem ’Wort’ mehr 
Gehör zu verschaffen” {o.c., p. 39).

194

II. OOST-BERLIJN
Jörg Lingenberg, een voortreffelijk kenner van de mediatoestan- 
den in de DDR, wijst op het gevaar dat erin bestaat, „durch eine 
Fixierung an den eigenen gesellschaftlichen Standpunkt sachlich 
inadequate Urteile abzugeben und gerade dadurch die Erkennt- 
nisse derjenigen Faktoren zu erschweren, die den publizistischen 
Prozess in einem anderen gesellschaftlichen System bedingen 
mogen” (1). Het is ook onze overtuiging dat het nodig is bij de 
bestudering van een omroepsysteem dat fundamenteel van het 
onze verschilt, rekening te houden met „systemimmanente” (2) 
gegevens. Daarom is het opportuun zich enigszins vertrouwd te 
maken met de rol die de media in de marxistisch-leninistische 
theorie spelen.

A. DE MARXISTISCH-LENINISTISCHE MEDIATHEORIE

In 1902 schreef Lenin : „De krant is niet slechts een collectieve 
propagandist en een collectieve agitator, maar ook een collectieve 
organisator” (3). Dit woord van Lenin is ook thans — uitgebreid

(1) Jörg Lingenberg : „Der Deutsche Fernsehfunk”. In : Fernsehen in 
Deutschland. Gesellschaftspolitische Aufgaben und Wirkung eines Mediums. Mainz 
1967, p. 39.
(2) Ibid.
(3) W. I. Lenin : Keus^e uit %ijn werken, I. Amsterdam 1949, pp. 209-210, 
geciteerd in : P. N. Devolder : De communistische propaganda. Theorie, strategie 
en methode. Antwerpen/Amsterdam 1957 (Leuvense Bibliotheek voor Com­
municatiewetenschap), p. 99.
In het communistische taalgebruik wordt oorspronkelijk een onderscheid 
gemaakt tussen propaganda en agitatie. De propagandist presenteert aan een 
of enkele personen een groot aantal ideeën, door agitatie wordt aan een 
groot aantal mensen een klein aantal ideeën doorgegeven. Propaganda dient 
dus in principe in de eerste plaats voor de scholing van de kaders. Zij moet 
ze vertrouwd maken met de marxistisch-leninistische wetenschap, met de 
geschiedenis van de communistische partij en van de internationale arbeiders­
beweging. Hierdoor worden de kaders in staat gesteld om door agitatie de leer 
en de leuzen van de partij naar het volk toe te brengen en dit in het kader van 
actuele problemen en concrete situaties. Propaganda is dus een op lange 
termijn berekende activiteit voor een elite, terwijl agitatie vooral gericht is 
op een activering van de massa op korte termijn. Propaganda behoort in het 
marxistisch-leninistisch taalgebruik tot het niveau van de „strategie”, agitatie 
tot het niveau van de „taktiek” (vgl. Jürgen Hüther : „Ideologische Be- 
einflussung durch die Massenmedien in der DDR”. In : Rundfunk md Fern­
sehen, Jg. 17, 1969, p. 363). Wanneer zowel het begrip propaganda als het 
begrip agitatie op de massamedia worden toegepast, gaat vanzelfsprekend 
het onderscheid tussen beide goeddeels verloren. „Wenn ... die Propaganda



tot de audiovisuele media en vanzelfsprekend rekening houdend 
met hun specifieke technische en dramaturgische mogelijkheden — 
nog steeds de basis van de mediatheorie in de communistische 
landen (i). Als propagandist moeten de media het marxisme- 
leninisme in alle lagen van de bevolking verspreiden, als agitator 
moeten zij de bevolking activeren tot het vervullen van de taken 
die door de partij worden gesteld en als organisator moeten ze 
leidinggevend en controlerend ingrijpen in de door de partij 
geplande politieke, economische en culturele ontwikkeling, om 
zo tot concrete resultaten te leiden (2).
Nog op de Achtste Partijdag van de SED in 1971 beklemtoonde 
Erich Honecker de betekenis van de massamedia „für die sozialis- 
tische Bewusstseinsentwicklung” (3). Opdat de „socialistische 
mens” zich in alle levenssituaties ideologisch adequaat zou ge­
dragen zijn drie schakels nodig : hij moet de basisprincipes van 
de socialistische ideologie kennen, hij moet overtuigd zijn van de 
juistheid ervan en hij moet in staat zijn de socialistische bewust­
zijnsinhouden in de praktijk om te zetten (4).

sich nicht mehr nur an die Elite, sondern an die breite Masse wendet, wenn 
sie nicht mehr nur Zusammenhange erklaren, sondern zu Aktionen mobili- 
sieren soll, wenn sie nicht mehr nur Kenntnisse überwiegend theoretischen 
Inhalts vermittelt, sondern direkt zu praktischen Resultaten führen soll, 
dann sind die von der Theorie erarbeiteten Unterscheidungsmerkmale 
zwischen Propaganda und Agitation in weiten Bereichen der Praxis auf- 
gehoben.” (E. M. Herrmann : Zur Theorie und Traxis der Presse in der Sow- 

jetischen Besai^ungs^one Deutschlands. Beiiin 1963, p. 35).
(1) Een besluit van 25 juni 1958 van de Verhand der Deutschen Journalisten, 
de beroepsorganisatie van de Oostduitse journalisten, die in 1972 haar naam 
veranderde in Verband der Journalisten der DDR (vgl. Rundfunk und Fernsehen, 
Jg. 20, 1972, p. 371), zegt over de taak van de massacommunicatiemedia : 
„Presse, Funk und Fernsehen in der Deutschen Demokratischen Republik 
haben die verantwortungsvolle Aufgabe, die Werktatigen über den dialek- 
tischen Materialismus, die siegreiche Weltanschauung der Partei der Arbeiter- 
klasse, aufzuklaren und sie zum sozialistischen Bewusstsein, zu aktiven Kamp- 
fern für die Sache des Friedens, der Demokratie und des gesellschaftlichen 
Fortschritts zu erziehen.” (vgl. Journalistisches Handbuch der DDR, heraus- 
gegeben vom Verband der Deutschen Journalisten. Leipzig 1960, pp. 94-95).
(2) Vgl. Elisabeth Noelle-Neumann & Wilfried Schulz : Publifstik. 
Frankfort am Main 1971 (Das Fischer Lexikon, 9), p. 241.
(3) Informationen über das Fernsehen der DDR. Berlin 1973, ongenummerde 
bladzijden.
(4) Hüther : l.c., p. 361.

196

Om het socialistisch bewustzijn aan te kweken leidt de partij (x) 
de massacommunicatie in de door haar gewenste banen (2). 
Volgens de marxistisch-leninistische mediatheorie kunnen de 
media hun driedubbele taak slechts vervullen, wanneer ze vier 
hoofdprincipes aankleven. Die vier hoofdprincipes zijn : partijdig­
heid, wetenschappelijkheid, kritiek en zelfkritiek en volksver­
bondenheid (3).

(1) De partij ziet zichzelf als de bewuste, meest progressieve en georgani­
seerde voorpost van de arbeidersklasse en van de werkende bevolking. Ze 
beweert van zichzelf dat zij de objectieve ontwikkelingswetten van de maat­
schappij kent en baseert daarop haar aanspraak op leiding. Volgens de partij 
moeten de massa’s ook in een socialistische of communistische maatschappij- 
ordening voortdurend opgevoed en overtuigd worden. Het socialistische 
bewustzijn ontwikkelt zich immers niet spontaan, d.w.z. gelijktijdig met de 
realisering van socialistische produktieverhoudingen. Daarenboven ont­
wikkelt het zich niet gelijkmatig in alle lagen van de bevolking, maar tegen­
over progressieve krachten staan conservatieve. Tevens laten „burgerlijke” 
invloeden zich niet alleen gelden binnen de bevolkingsgroepen zelf, maar 
ze beïnvloeden hen ook van buiten uit. Maar ook als deze moeilijkheden niet 
bestonden, dan nog zou het proces van bewustzijnsvorming nooit afgesloten 
zijn, want de maatschappelijke ontwikkeling kent geen stilstand. In dit proces 
van bewustzijnsvorming is het volgens de partij nodig dat de bevolking 
permanent opgevoed en overtuigd wordt dóór de partij (vgl. Herrmann : 
o.c., pp. 19-20; P. N. Devolder : o.e., p. 100, p. 116; Anton Buzek : Die 
kommmistische Presse. Frauenfeld 1965, p. 7, p. 16, p. 22). In de DDR gaat 
men ervan uit dat geen enkele partij een aan de politiek van de SED tegen­
gestelde houding te verdedigen heeft. Er bestaat, zo zegt men, geen verschil 
van mening over wat men wil bereiken (nl. de socialistische maatschappij), 
ten hoogste is men het niet altijd volledig eens over de manier waarop de 
socialistische maatschappij kan worden gerealiseerd. Aldus wordt b.v. het 
probleem van de zendtijd voor politieke partijen veel minder scherp gesteld 
dan in de westerse democratieën. Bij verkiezingen b.v. zijn alle partijen samen­
gesloten in het z.g. „nationale Front”. Er zijn dan wel verkiezingsuitzendin- 
gen van de diverse partijen, maar daarin worden alleen verschillende stand­
punten over het „hoe” van de weg naar het socialisme uiteengezet.
(2) Net zoals de KP in de Sowjetunie beschikt het Centraal Comité van de 
SED over een „agitprop"-afdeling, die zowel door kwartaalplannen (kader- 
aanwijzingen op lange termijn) als door dagelijkse argumentatieaanwijzingen 
de media dirigeert. Een gedeelte van haar taken delegeert de „agitprop”- 
afdeling aan het Presseamt beim Vorsit^enden des Ministerrats der DDR (sinds 
1961, vroeger Presseamt beim Ministerprasidenten der Regierung der DDR), dat 
o.a. verantwoordelijk is voor de toekenning of de intrekking van de licenties 
voor kranten en voor de verdeling van het krantenpapier. Ten slotte speelt 
ook het staatsnieuwsagentschap Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst (ADN) 
een belangrijke rol in dit gehele mechanisme (vgl. PIüther : l.c., pp. 369-370).
(3) Zie Herrmann : o.c., p. 41.

197



‘M&mssmmmx

Naar westers gevoel schijnen partijdigheid enerzijds, objectiviteit 
en wetenschappelijkheid anderzijds tegenstrijdige begrippen te 
zijn. De marxistisch-leninistische mediatheorie tracht echter aan 
te tonen dat wetenschappelijkheid, objectiviteit en partijdigheid 
„nicht einander ausschliessende, sondern einander bedingende 
Begriffe” (i) zijn.
De eis tot partiidigheid houdt verband met de theorie van de 
klassenstrijd. Zolang de klassenloze maatschappij nog niet is 
bereikt, dus zolang de klassenstrijd voortduurt, zijn de media 
wapens in de klassenstrijd en dus noodzakelijkerwijs partijdig. 
„Nur derjenige, der für den Marxismus-Leninismus Partei 
ergreift, kann die Welt objektiv erfassen und beschreiben. So 
wird Parteilichkeit Yoraussetzung für Objektivitat, wird ideolo­
gische Beeinflussung zu objektiver Berichterstattung” (2).
De notie wetenschappelijkheid houdt nauw verband met het be­
grip partijdigheid. Daar de marxistisch-leninistische mediatheorie 
ervan uitgaat dat het marxisme-leninisme „die fortgeschrittenste 
Wissenschaft von den gesellschaftlichen Erscheinungen und 
Vorgangen” (3), de „einzige wahre Wissenschaft” (4) is en dat 
in politieke en maatschappelijke vragen alleen het alternatief 
bestaat „zwischen dem ’wissenschaftlich exakten Standpunkt des 
Marxismus-Leninismus’ und dem ’unwissenschaftlichen, reak- 
tionaren Standpunkt der Bourgeoisie’ ” (5), wordt het duidelijk 
dat alleen die boodschappen als objectief en wetenschappelijk 
verantwoord worden beschouwd, die met het standpunt van het 
marxisme-leninisme overeenstemmen (6).

(1) Fakultat für Journalistik (Hrsg.) : Theorie und Praxis der Pressearbeit. 
Lehrbrief 1 : Die Grundprin^ipien und Merkmale der Presse neuen Typs. Leipzig 
1956, p. 6, geciteerd in Herrmann : o.c., p. 41.
(2) Hüther : l.c., p. 365. Hüther wijst er in dit verband op dat in de marxis- 
tisch-leninistische media niet in hoofdzaak „feiten” worden meegedeeld, 
maar wel boodschappen waarin het feitenmateriaal reeds een evaluatie vanuit 
marxistisch-leninistisch oogpunt heeft gekregen. Zie hierover verder, p. 203 
en p. 212.
(3) Theorie und Praxis der Pressearbeit. Lehrbrief 1, p. 26, geciteerd in Herr­
mann : o.c., p. 42.
(4) Herrmann : o.c., p. 42.
(5) Theorie..., Lehrbrief 1, p. 2.7, bij Herrmann : o.c., p. 43.
(6) De westerse interpretatie van het begrip objectiviteit in de zin van het 
niet innemen van een standpunt, het niet te kennen geven van een eigen 
mening, wordt als „objectivisme” bestempeld, als „eine falsche Erkenntnis- 
methode die sich auf die passive Registrierung der Ereignisse stützt ..., 
die entscheidende Rolle des Kampfes der Klassen und Parteien (ignoriert)

198

Kritiek en zelfkritiek hebben in de socialistische maatschappij 
de taak de niet-antagonistische interne tegenstellingen (1) bloot 
te leggen en te overwinnen. Het zijn „Mittel gegen Überheblich- 
keit, Selbstzufriedenheit, Routine und Schönfarberei” (2). Het 
is duidelijk dat pers, radio en televisie bijzonder geschikt zijn om 
dit basisprincipe van de socialistische maatschappij in de praktijk 
om te zetten. De middelen hiervoor zijn volgens de marxistische- 
leninistische mediatheorie veelvuldig. Zij omvatten zowel de 
publikatie en de toelichting van de besluiten en de documenten 
van partij en regering, de kritische werkstukken van de eigen 
redacteurs als de door specialisten op alle gebied geleverde bij­
dragen en de artikels van volkscorrespondenten evenals de 
lezersbrieven.
De activiteiten van de volkscorrespondenten moeten echter niet 
alleen worden gezien in het kader van kritiek en zelfkritiek, maar 
zijn ook het bewijs van het streven naar volksverbondenheid van 
de media. Herhaaldelijk worden de media „die Tribüne des 
Volkes” (3) genoemd. De volksverbondenheid van de media 
uit zich op een dubbele manier : enerzijds als arbeid onder het 
volk, met het doel de massa te helpen het theoretische en politieke 
niveau van de partij te bereiken en anderzijds als arbeid met het 
volk via volkscorrespondenten, adviescomités bestaande uit 
specialisten-niet-journalisten, en lezers- en luisteraarsvergaderin- 
gen die voorstellen doen voor de verbetering van het publi­
cistische werk (4).

B. DE CONSTITUTIONELE EN ORGANISATORISCHE BASIS

Artikel 9 in de eerste grondwet van de DDR van 7 oktober 1949 
luidde : „(1) Alle Bürger haben das Recht, innerhalb der Schranken 
der für alle geitenden Gesetze ihre Meinung frei und öffentlich

und... die Wissenschaft vom revolutionaren Kampf und von den Interessen 
des Volkes (trennt)” {Wilhelm TiebknechtsVolksfremdw'órterbuch.P>^xTva.\()^^\^\ 
p. 179; bij Herrmann : o.c., p. 43).
(1) Onder niet-antagonistische tegenstellingen worden verstaan tegen­
stellingen binnen de socialistische maatschappij zelf. Antagonistische tegen­
stellingen zijn de tegenstellingen in de klassenmaatschappij (Herrmann : 
o.c., p. 45).
(2) Theorie und Praxis der Pressearbeit. Kritik und Selbstkritik in der Pressearbeit. 
Lehrmaterial Verband der Deutschen Presse. Berlin 1955, p. 5, geciteerd in 
Herrmann : o.c., p. 45.
(3) Informationen über das Fernsehen der DDR. Zie ook : b. Radio.
(4) Vgl. Herrmann : o.c., pp. 48-49 en Hüther : l.c., p. 366.

199



zu aussern und sich zu diesem Zweck friedlich und unbewafFnet 
zu versammeln. Diese Freiheit wird durch kein Dienst- oder 
Arbeitsverhaltnis beschrankt; niemand darf benachteiligt werden, 
wenn er von diesem Recht Gebrauch macht.
(2) Eine Pressezensur findet nicht statt” (1).
De in 1968 aangenomen nieuwe , „socialistische” grondwet 
verklaart in art. 27, al. 1, dat iedere burger het recht heeft „den 
Grundsatzen dieser Verfassung gemass seine Meinung frei und 
öffentlich zu aussern (2). Alinea 2 luidt thans : „Die Freiheit der 
Presse, des Rundfunks und des Fernsehens ist gewahrleistet” (3). 
De zinsnede : „Eine Pressezensur findet nicht statt” is in de nieuwe 
grondwet niet meer opgenomen.
De beperking „den Grundsatzen dieser Verfassung gemass” is 
bijzonder belangrijk. Als men er rekening mee houdt dat de 
grondwet van de DDR in de eerste plaats „ein mit zahlreichen 
Bestimmungen über die Organisation des Staates durchsetztes 
Bjekenntnis •s^ur so^ialïstischen Ordnmg” (4) is, dan wordt het duidelijk 
dat de vrije speelruimte voor pers, radio en televisie heel gering 
is. Zo verklaart b.v. art. 6, al. 5 van de grondwet dat „militaris­
tische und revanchistische Propaganda in jeder Form, Kriegs- 
hetze und Bekundung von Glaubens-, Rassen- und Völkerhass” 
als misdadig worden beschouwd. Daarenboven stelt ook het in 
1968 van kracht geworden nieuwe strafrecht van de DDR 
„Kriegshetze und propaganda” (§ 89), „faschistische Propa­
ganda”, „Volks- und Rassenhetze” (§ 92) en „staatsfeindliche 
Hetze” (§ 106) strafbaar (6).
Parallel met de organisatie van het omroepwezen in de Sowjet- 
unie staan ook in de DDR radio en televisie onder de voogdij 
van staatscomités. Tot 1968 ressorteerden zowel de radio als de 
televisie onder een in 195 2 opgericht Staatliches Kundfunkkomitee (7).

(1) Herrmann : o.c., p. 150.
(2) Deutsche Verfassungen. Deutschlands Weg \ur Demokratie. München 1972/ 
(Goldmann Taschenbücher Jura, 8020), p. 169.
(3) Ihid., p. 170.
(4) Kurt Sontheimer & Wilhelm Bleek : Die DDR. Politik. Gesellschaft, 
Wirtschaft. Hamburg 1972, p. 66.
(5) Deutsche Verfassungen, p. 163.
(6) Noelle-Neumann/Schulz : o.c., p. 242.
(7) Voorloper van het Staatliches Rundfunkkomitee was van 1947 tot 1952 de 
Generalintendan^ des demokratischen Rundfunks, die uiteraard, gezien de televisie 
in de DDR pas eind 1952 startte, alleen de radio onder haar bevoegdheid had. 
(Vgl. Noelle-Neumann/Schulz : o.c., p. 38).

200

Na de dood van de voorzitter van dit comité, Gerhart Eisler, die 
tevens lid was van het Centraal Comité van de SED, werd tot 
een decentralisatie overgegaan. Het Staatliches SLundfunkkomitee 
werd gesplitst in een Staatliches Komitee für Rundfunk en een 
Staatliches Komitee für Fernsehen. Beide bleven direct afhankelijk 
van de Ministerrat der DDR. Hun taak verschilt niet van die welke 
vroeger door het Staatliches Rundfunkkomitee werd waargenomen. 
De voorzitters van de beide comités moeten instaan voor „die 
Zusammenarbeit beider Staatlicher Komitees untereinander sowie 
mit anderen zentralen staatlichen Organen” (1). Al bij al zijn 
radio en televisie echter normaal gesproken gescheiden instellin­
gen. Weliswaar werken sommige radiomensen occasioneel ook 
voor de televisie en omgekeerd, maar dat gebeurt dan volledig 
op free-lance-basis. Soms ook zijn er bepaalde vormen van team 
work, maar die zijn dan te wijten aan collegiale afspraken. Thans 
vragen sommigen zich af of het niet efficiënter zou zijn, indien 
radio en televisie organisatorisch-officieel meer zouden samen­
werken.

C. DE PRAKTIJK VAN DE AUDIOVISUELE MEDIA IN DE DDR

i. Televisie
a. Historiek en organisatie
De televisie startte in de DDR, zoals gezegd, in 1952 en wel op 
21 december, de verjaardag van Stalin. Er waren toen in de DDR 
in totaal 75 televisie-ontvangsttoestellen (2). Tot begin 1956 
ging het om experimentele, zij het voor het publiek bestemde, 
uitzendingen. Begin januari 1956, dit keer naar aanleiding van de 
verjaardag van de eerste (en enige) president van de DDR, 
Wilhelm Pieck (3), begon het regelmatige programma van de

(ï) Jörg Lingenberg : „Umorganisation des Rundfunks in der DDR”. 
In : Rundfunk und Fernsehen, Jg. 17, 1969, p. 47 en „Beschluss über die Bildung 
des Staatlichen Komitees für Rundfunk beim Ministerrat und des Staatlichen 
Komitees für Fernsehen beim Ministerrat vom 4. September 1968 (Auszug)”, 
ihid., p. 48. Het is niet duidelijk of deze reorganisatie verband houdt met de 
tendens tot „profilering” waarvan in de DDR in de jongste jaren herhaaldelijk 
sprake was. Met „profilering” wordt bedoeld dat de verschillende massa­
communicatiemedia hun eigen weg moeten vinden, hun eigen methoden 
moeten ontwikkelen om de politiek van de SED bij het publiek door te zetten 
(zie in dit verband : Kurt Koszyk & Karl H. Pruys : Wörterhuch %ur Puhlisfstik. 
München-Pullach/Berlin 1970, p. 73.
(2) Informationen über das Fernsehen der DDR. Berlin 1973.
(3) Lingenberg : „Der Deutsche Fernsehfunk”, l.c., p. 42.

201



Pippin

Deutscher Fernsehfunk (DFF) (i). Sinds 1969 beschikt de DDR- 
televisie over een tweede kanaal, dat gedeeltelijk (30 %) in kleuren 
uitzendt. Het Tweede Programma gebruikt, net als de Sowjet- 
unie, voor zijn kleurenuitzendingen het Secamsysteem. Het Twee­
de Programma, dat op UHF wordt uitgezonden, kan slechts door 
een gedeelte van de bevolking worden ontvangen (2). Het 
Eerste Programma daarentegen kan, behalve in de DDR, ook 
worden bekeken in een derde van Polen, in delen van Tsjecho- 
Slovakije, van de Duitse Bondsrepubliek en op de Zweedse 
Eilanden. Omgekeerd kan 80 % van de Oostduitse bevolking 
drie Westduitse televisieprogramma’s (ARD, ZDF en Nord III) 
ontvangen (3).
De uitzendingen worden gefinancierd via staatsfondsen en kijk­
gelden die worden betaald aan het ministerie van P.T.T. (4). De 
kijkgelden worden overgedragen aan de televisie en die bekostigt 
er de technische uitrusting voor de uitzendingen mee. Voor de 
programma’s zelf worden de kosten berekend op grond van 
„normatieven”. De verschillende afdelingen krijgen fondsen op 
basis van hun werkelijke zendactiviteit, d.w.z. de gelden worden 
slechts na de uitzendingen uitbetaald.
Het Fernsehen der DDR stelt 2400 personen tewerk. Samen met

(1) Begin 1972 werd de benaming Deutscher Fernsehfunk veranderd in Fern­
sehen der DDR {Rundfunk und Fernsehen, Jg. 20, 1972, p. 219).
(2) De cijfers hierover lopen uit elkaar. Dr. Seidowsky, die ons bij ons 
bezoek in Oost-Berlijn te woord stond, sprak van 35 %. Dit stemt ongeveer 
overeen met de mededeling in Rundfunk und Fernsehen (Jg. 21, 1973, p. 474) 
dat bij het begin van het tweede kwartaal 1973 op een totaal van 4.879.000 
televisietoestellen 1.519.300 zowel het eerste als het tweede programma kunnen 
ontvangen. In een vroeger nummer (Jg. 21, 1973, p. 304) had dit tijdschrift 
echter meegedeeld dat 54 % van de bevolking het tweede programma kan 
inschakelen. Volgens dezelfde bron waren er op dat ogenblik 60.000 kleuren- 
ontvangers.
(3) Eind mei 1973 verklaarde SED-partijleider Erich Honecker aan West­
duitse politici, dat in de DDR geen antenne- en ontvangstcontrole meer 
bestaat {Rundfunk und Fernsehen, Jg. 21, 1973, p. 322).
(4) Het bedrag van de staatstoelage is moeilijk vast te stellen. De cijfers 
gepubliceerd door Lingenberg („Der Deutsche Fernsehfunk”, l.c., p. 46) 
dateren uit 1962. In dat jaar bedroeg de staatstoelage 98 miljoen mark, de 
kijkgelden leverden 35 miljoen mark op en daarenboven werd nog eens 
voorzien in 36 miljoen mark voor investeringen, waarschijnlijk via het 
ministerie van P.T.T. Het kijkgeld bedraagt thans maandelijks 7 mark voor 
het ie programma en 10 mark voor het 2e programma (Brack : „Organisation 
und wirtschaftliche Grundlagen des Hörfunks und des Fernsehens in Deutsch- 
land 1969-1973”, l.c., p. 351).

het technisch personeel, dat onder P.T.T. ressorteert en o.a. 
ook de technici voor de Eurovisie- en de Intervisieverbindingen 
en de satellietenverbindingen met Cuba omvat, loopt dit getal 
op tot 7.200 .
b. Programmatic
Net als voor de communistische economie (vijf- en tienjaren­
plannen) speelt ook in het mediabeleid de planning een grote 
rol. Voor de programmatic in de televisie wordt gewerkt met 
jaarplannen en kwartaalplannen. Zes weken voor de uitzending 
wordt dan nog eens een „prestatieplan” opgesteld, waarin ver­
meld wordt wie wat op welke dag voor te stellen heeft. In de 
toekomst wil men nog verder gaan : men werkt thans aan een 
optisch programmamodel tot 1976.
Het Fernsehen der DDR verzorgde in 1973 120 uur programma
per week. Dit betekent per jaar 600 dramatische uitzendingen, 
ongeveer 300 amusementsuitzendingen en ontelbare publicis­
tische bijdragen (reportages, documentaires, portretten, enquêtes, 
magazines).
Actuele informatie maakt 13 % van het totale programma uit (1). 
Het belangrijkste actueel-politieke programma is de nieuwsuit­
zending Aktuelle Kamera, met een hoofduitgave van 19 u. 30 
tot 20 u. en daarenboven een morgen- en een laatavonduitzending. 
Aktuelle Kamera brengt nieuws over politiek, economie en cul­
tuur in de DDR en in de wereld. Tot het principe van deze uit­
zending behoort dat zij niet enkel alleen maar feiten relateert, 
maar ernaar streeft verbanden duidelijk te maken en achtergron­
den te belichten (2). Korte, op het essentiële geconcentreerde 
berichten in woord en beeld vormen de kern van deze uitzending, 
maar ook verslagen van correspondenten, reportages, commen­
taren en glossen maken er deel van uit. Al deze informatiegenres 
hebben één gemeenschappelijk doel : „Die Entwicklung des 
sozialistischen Bewusstseins zielstrebig zu fördern, ist Anliegen

(1) Informationen üher das Fernsehen der DDR.
(2) Daar informatie in de marxistisch-leninistische mediatheorie gedefinieerd 
wordt als „Agitation durch Tatsachen” (vgl. Herrmann : o.c., p. 38), en de 
conceptie van „loutere” informatie als „burgerlijk” wordt verworpen, gaan 
nieuws en commentaar praktisch in elkaar over, temeer daar men sinds 1959 
op aandringen van het Politbüro van de SED van de „dilettantische” methode 
is afgestapt aan ieder bericht een commentaar toe te voegen. Sindsdien is 
men er toe overgegaan, zoals het Politbüro het wilde, „mit der Nachricht zu 
kommentieren und zu überzeugen” (Herrmann : o.c., p. 38).

203



einer jeder Sendung, so vielgestaltig auch ihre jeweilige Thematik, 
so lebensnah ihre Gestaltung auch sein mag” (i).
Behalve hun bijdrage in de Aktuelle Kamera treden de commen­
tatoren en moderatoren ook nog in tal van andere uitzendingen 
op. De belangrijkste onder hen is ongetwijfeld Chefkommentator 
Karl-Eduard von Schnitzler, die in zijn wekelijkse uitzending 
Der schwar^e Kanal commentaar levert op de ideologie en de 
politiek van de „klassevijand”, zoals die haar weerslag vindt in 
de uitzendingen van de Westduitse televisie.
Wij hebben er al op gewezen dat volksverbondenheid een van de 
hoofdprincipes van de media in de DDR is. Partij en regering 
stellen er prijs op nauw contact te onderhouden met de bevolking. 
In de uitzending Antivorten b.v. beantwoorden leidende partij- en 
staatsfunctionarissen, ministers, volksvertegenwoordigers op alle 
niveau’s en andere experts vragen die de televisiekijkers schriftelijk 
hebben gesteld. In een uitzending van een half uur komen aldus 
telkens 5 a 6 thema’s aan bod. De uitzending Fernsehpresse- 
konferen^ daarentegen behandelt één keer per maand een enkel 
thema. Bekende journalisten uit pers, radio en televisie stellen 
vragen van lezers, luisteraars en kijkers aan regeringsleiders, 
leidende functionarissen uit het staatkundige en economische 
leven en experts. Eveneens een maandelijkse uitzending ïsPortrat 
per Telefon, waarin verdienstelijke persoonlijkheden uit het maat­
schappelijke leven (wetenschapslui, kunstenaars, arbeiders, sport­
lui) aan het publiek worden voorgesteld en telefonisch vragen 
beantwoorden.
De buitenlandse politiek wordt verzorgd door een aparte Chef- 
redaktion Aussenpolitik. Het zwaartepunt van de berichtgeving 
ligt bij de bevestiging van het bondgenootschap tussen DDR 
en Sowjetunie, bij de evolutie in de andere socialistische staten, 
in Latijns-Amerika en in het Nabije Oosten. De journalisten op 
het thuisfront worden in hun taak bijgestaan door corresponden­
ten in Moscou, Warschau, Praag, Budapest en Sofia en door 
correspondentenbureau’s in Azië, het Nabije Oosten en Latijns- 
Amerika. Behalve de gewone bijdragen brengt de hoofdredactie 
buitenlandse politiek om de 14 dagen een magazine Objektiv, 
met achtergrondinformatie, overzichten, enquêtes, reportages en 
correspondenties uit vele landen.

(1) Informationen über das Fernsehen der DDR.

Z04

Educatieve uitzendingen nemen traditiegetrouw in de Oostblok­
landen een belangrijke plaats in. Zo is het de bedoeling van het 
Fernsehen der DDK binnen twee jaar te komen tot een zelfstandige 
produktieëenheid Bildungsfernsehen, die in het kader van het zt 
programma een hele gamma talencursussen en technische vakken 
zou brengen. Maar ook thans bestaan reeds vele uitzendingen voor 
schooltelevisie, volwassenenvorming en normaal voortgezet 
onderwijs. In 1961 werd gestart met een Fernsehakademie, waarin 
zowel met het leerplan van de scholen parallel lopende vakken 
(b.v. talencursussen Russisch, Engels) als — sinds september 
1972 — aanvullende uitzendingen (literatuur, staatsburgerlijke 
opvoeding, geschiedenis) aan bod komen. Een speciale serie 
voor de verdere opleiding van leraars is de uitzending Von Pada- 
gogen —für Padagogen. De via televisie gevolgde cursussen leiden 
in vele gevallen tot officiële examens.
Het ressort Wirtschafij Wissenschaft is niet alleen verantwoorde­
lijk voor de educatieve programma’s in strikte zin, maar ver­
zorgt ook populaire wetenschappelijke programma’s, reportages, 
enquêtes, wetenschappelijke verslagen, discussies en andere 
journalistieke uitzendingen. Doel van al deze programma’s is 
„Darstellung und Erlauterung der gesellschaftlichen Entwick- 
lungsprozesse der sozialistischen Gesellschaft” (1). Daaren­
boven vallen onder Wirtschaft\ Wissenschaft ook een hele reeks 
programma’s waarin de kijkers raadgevingen ontvangen voor 
het dagelijkse leven en voor het samenleven in gemeenschap. 
Die uitzendingen gaan van verkeers-, gezondheids- en vrijetijds- 
magazines tot pedagogische raadgevingen aan ouders op basis 
van „Grundpositionen der marxistisch-leninistischen Padago- 
gik” (2) en programma’s als „Fragen Sie Prof. Kaul !”, waarin 
een bekend jurist de wetgeving verduidelijkt, op vragen van 
DDR-burgers antwoordt, en hun de verzekering geeft „dass 
das Recht durch den sozialistischen Staat geschützt ist” (3). Daar­
naast is het de bedoeling van deze uitzending de burgers de 
juiste gedragsregels voor het samenleven in de socialistische 
maatschappij bij te brengen.
De landbouwpolitiek speelt in de Arbeiter- und Bauernstaat DDR 
een grote rol. Een afzonderlijk ressort Agrarpolitik heeft tot taak 
„mit publizistischen Mitteln der Fernsehens den sozialistischen 
Entwicklungsprozess in der Landwirtschaft zu unterstützen und

(1-3) Informationen über das Fernsehen der DDR.

20 J



gleichzeitig die auf dem Lande vor sich gehenden Veranderungen 
einem breken Fernsehpublikum bewusst zu machen” (i). Een 
dergelijke formulering illustreert, net als die welke wij citeerden 
i.v.m. de nieuwsuitzendingen of de Ratgebersendungen eens te meer 
de propagandistische en organisatorische rol van de media 
in de DDR.
Ook voor de cultuur bestaat een eigen ressort Kulturpolitik. Be­
halve afzonderlijke uitzendingen over hoogtepunten uit het 
culturele leven verzorgt het een maandelijks Kulturmaga^in, 
waarin naast berichtgeving over en voorbeelden van het cul­
turele leven in de DDR en de andere socialistische staten ook 
discussies worden gevoerd tussen kunstenaars en critici, tussen 
arbeiders onderling en tussen arbeiders en kunstenaars.
Het ressort Dramatische Kunst produceert jaarlijks jr 75 televisie­
spelen en -films. Dit gebeurt zowel in de eigen studio’s als in 
samenwerking met de officiële filmproduktiemaatschappij DEFA. 
Bijzondere aandacht wordt besteed aan de taak „die Gegenwart 
der DDR künstlerisch zu gestalten” (2) en aan de enscenering 
van dramatisch werk uit de Sowjetunie. Daarnaast nemen ook 
de grote werken uit de wereldliteratuur een belangrijke plaats 
in het repertoire in.
Behalve de afdelkig Dramatische Kunst bestaat ook nog een ressort 
Unterhaltende Dramatik, dat via eigen series en opvoeringen van 
lichte stukken voor amusement op niveau moet zorgen.
Hoewel het de bedoeling is dat alle programma’s, ook de in­
formatieve, ontspannend zouden zijn (3), toch zijn het vooral de

(1-2) Informationen über das Fernseben der DDR.
(3) Hüther : (t.c., p. 372) wijst erop dat de betekenis van de ontspanning 
in de mediatheorie in de loop der jaren is gewijzigd. Nog in 1950 verklaarde 
Rudolf Herrnstadt, toenmalig hoofdredacteur van het partijorgaan Neues 
Deutschland : „Das Parteiorgan wird nicht herausgegeben, um Menschen zu 
unterhalten...” (Rudolf Herrnstadt : „Die Erziehung einer Presse von 
neuem Typ”. In : Unsere Presse - die scharfste Waffe der Partei. Berlin 1950, 
p. 35, geciteerd in Herrmann : o.c., p. 39). Sinds de proclamatie van de nieuwe 
koers (1953) kwam hierin verandering. In 1964 schreef S. Schmidt : „Unter 
haltung ist für uns ein durchgangiges qualitatives Element jedes journalis- 
tischen Beitrags ... Eine Zeitung, die für ihre Leser nicht unterhaltsam ist, 
wird kaum ihre ideologische Funktion erfüllen” (Siegfried Schmidt : „Die 
Unterhaltsamkeit der sozialistischen Presse”. In : Bitterfelder \Feg und socialis­
tische Presse, hrsg. von der Karl-Marx-Universitat, Fakultat für Journalistik. 
Leipzig 1964, p. 50, geciteerd bij Hüther : l.c., p. 372). Hüther ziet in boven­
staande uitspraak twee aspecten : 1) zij illustreert dat amusement op zichzelf 
een ideologische functie heeft; 2) zij bewijst dat men er in de DDR van

206

ressorts Unterhaltung en Musik, die voor onderhoudende, ont­
spannende uitzendingen verantwoordelijk zijn. Hun realisaties 
gaan van bonte avonden tot Beethovenconcerten, met daartussen 
circus, variété, quiz, chanson, operettes, opera en series over 
ernstige muziek. Deze waaier is tekenend voor wat in de DDR 
als ontspanning wordt beschouwd en loopt parallel met de grote 
inspanningen die er worden gedaan om de kunst naar het volk 
toe te brengen.
Het ressort Kinder/ Jagend/Sport heeft een programma-aandeel 
van meer dan 20 % (daarvan sport alleen reeds 13,5 %). Een 
bijzondere plaats in de jeugduitzendingen wordt ingenomen door 
het magazine rund, dat tracht actuele politiek en amusement te 
verbinden. De uitzending wordt gerealiseerd in samenwerking 
mer de Intervisie.
Het Fernseben der DDR heeft betrekkingen tot meer dan 50 
buitenlandse stations. Door zijn lidmaatschap in de O.I.R.T. (1) 
en in de Intervisie (2) bestaan vooral nauwe banden met de 
Sowjetunie en met de andere socialistische staten. Een derde van 
het totale televisieprogramma bestaat uit uitzendingen die af­
komstig zijn van bevriende socialistische naties. Meer dan de 
helft hiervan (± 20 % van het totale programma) komt uit de 
Sowjetunie.
Een bijzondere relatie heeft het Fernseben der DDR tot de tele­
visiestations van de jonge staten. In het kader van opleiding en 
vervolmaking wordt aan televisiemensen uit de Derde Wereld 
gelegenheid geboden tot het volgen van een stage in Oost-Berlijn. 
Tevens worden geregeld specialisten naar het buitenland ge-

overtuigd is dat wanneer het informatieve gedeelte (van de krant, maar ook 
bij de andere massamedia) een meer onderhoudende vorm krijgt, de invloed 
ervan vergroot.
(1) De Organisation Internationale de Radiodiffusion et Télévision, die thans haar 
zetel te Praag heeft, werd in 1946 te Brussel als Organisation Internationale de 
Radiodiffusion gesticht. Toen de organisatie onder communistische invloed 
kwam te staan, trokken de westerse landen zich terug (1949) en stichtten in 
1930 de Union Européenne de Radiodiffusion (UER). (vgl. Karolus Heinz Heil : 
Das Fernseben in der Sowjetischen Resatcungscpne Deutschlands 1953-1963. Bonn/ 
Berlin 1967 (Bonnet Berichte aus Mittel- und Ostdeutschland), p. 71).
(2) De Intervisie werd in 1960 door de O.I.R.T. opgericht als tegenhanger 
van de Eurovisie. Oorspronkelijk behoorden alleen Tsjecho-Slovakije, 
Hongarije, Polen en de DDR tot de Intervisie. In 1961 trad de Sowjetunie 
en in 1963 traden Bulgarije en Roemenië toe. Het coördinatiecentrum van de 
Intervisie bevindt zich te Praag (vgl. Heil : o.c., p. 73 en Internationales Hand- 
buch für Rundfunk und Fernseben 1971-72. Hamburg 1972, p. E 79).

207



stuurd. Ook hier ontbreekt het propagandistische element niet : 
„Die internationalen Beziehungen des Femsehens der DDR sind 
vor allem darauf gerichtet, mit den spezifischen Mitteln und 
Möglichkeiten dieses Mediums die Aussenpolitik der DDR 
aktiv zu unterstützen” (i).
Met de „kapitalistische” landen onderhoudt de DDR-teievisie 
betrekkingen „auf der Basis der Gleichberechtigung und zum 
gegenseitigen Vorteil” (2). Zo is het Fernsehen der DDR via 
de Intervisiecentrale te Praag verbonden met het technisch 
coördinatiecentrum van de Eurovisie te Brussel voor de inter­
nationale nieuwsuitwisseling. In de DDR beklaagt men er zich 
over dat deze uitwisseling tezeer eenrichtingsverkeer is (3). 
Afgezien van het feit dat het Eurovisieaanbod van 22 landen af­
komstig is en dat van de Intervisie slechts van 7, is het duidelijk 
dat het hoger geschetst verschil in opvatting over nieuws en 
nieuwswaarde de belangrijkste reden is van dit gebrek aan even­
wicht. Het is de vraag of aangekondigde „protesten” van de 
kant van de Intervisielanden aan deze toestand veel zullen ver­
anderen.
c. Feedback
Wij hebben bij de bespreking van enkele programmaonderdelen 
al gewezen op de actieve rol die de kijker in de DDR is toebedacht. 
Een ander aspect van de feedback vormt het kijkonderzoek. 
Sinds het begin van de jaren 60 is men in de DDR aan het gebruik 
van sociaalwetenschappelijke methoden meer en meer aandacht 
gaan besteden. Zo werd in het kader van de DFF een Methodischer 
Kabinett opgericht (4), dat voor de audience research instaat. Uit­
gaande van een staal van 2.000 personen worden thans wekelijks 
gegevens verzameld over de kwantitatieve en kwalitatieve reso­
nantie van het televisieprogramma, die dan vervolgens tot maand­
overzichten worden verwerkt. Uit de onderzoeken zou o.m.

(1) Informationen über das Fernsehen der DDR.
(2) Ibid.
(3) Onze zegsman Dr. Seidowsky sprak van een verhouding 1000 : 50. 
Deze cijfers worden bevestigd door Günter von Lojewski in een recent 
artikel over de samenwerking tussen Eurovisie en Intervisie (Die Welt, 
15 juli 1974, p. 15). Lojewski geeft volgend cijfermateriaal voor 1973 : 
Aantal nieuwsfilms aangeboden door Eurovisie : 5.332

door Intervisie : 2.617
Aantal nieuwsfilms overgenomen door Intervisie : 3.115

door Eurovisie : 160
(4) Lingenberg : „Der Deutsche Fernsehfunk”, l.c., p. 41.

208

blijken dat de informatieve uitzendingen van de DDR-televisie 
in de concurrentiestrijd met de andere (Westduitse) televisie­
zenders een goede beurt maken. Daar de resultaten van de 
audience research bij ons weten niet toegankelijk zijn, is het on­
mogelijk deze verklaringen aan de waarheid te toetsen.
d. Opleiding
Naar Sowjetrussisch voorbeeld is de opleiding tot de publicis­
tische beroepen op universitair niveau sterk gecentraliseerd. 
Centrale instantie in de DDR is de Sektionjür journalistik (vroeger 
Fakultat jür Journalistik) aan de Karl-Marx-Universitat te Leip- 
zig (1). Het gaat hierbij om een normale universitaire studie 
van 5 jaar na het Abitur (eindexamen secundair onderwijs). 
De algemene opleiding, waarin grote aandacht wordt besteed 
aan de ideologische vorming, duurt twee jaar. Dan volgt ge­
durende 3 jaar een speciale opleiding, hetzij voor de geschreven 
pers, hetzij voor radio, hetzij voor televisie. In de tweede cyclus 
neemt het praktische werk een belangrijke plaats in. Aan het eind 
van hun opleiding leveren de studenten een Diplomarbeit in, ofwel 
in geschreven vorm, ofwel — b.v. voor radio en televisie — in 
de vorm van een uitzending. De afgestudeerden bezitten het 
diploma van Diplom]ournalist. Voor het ogenblik telt de sectie 
voor journalistiek te Leipzig 750 studenten. Daarmee is haar 
capaciteit nog niet volledig benut, want de sectie kan 1.250 
studenten opnemen. Het aantal buitenlandse studenten kan 
variëren van 30 tot 200. Zij komen uit 18 landen en specialiseren 
zich voor de televisie vooral op gebieden als belichting of kinder- 
televisie, aspecten waarin de DDR-televisie naar eigen zeggen 
baanbrekend werk levert.
Voor televisie (en film) is nog een tweede opleidingsmogelijkheid 
voorhanden, nl. via de Hochschule für Film und Fernsehen te Pots- 
dam-Babelsberg. De studenten van de Hochschule maken eerst een 
stage van een jaar door bij de televisie. Zij bestaat uit 2 maanden 
algemene technische vorming voor het opdoen van de technische 
basiskennis. Daarna doorloopt de kandidaat dan alle belangrijke 
afdelingen, zodat hij na zijn stagejaar reeds een grondige kennis 
van het medium televisie bezit.

(1) Voor een uitvoeriger bespreking van het programma van de toenmalige 
Fakultat fur Journalistik verwijzen wij naar : Guido Ros : „Journalistiek in 
de Duitse Democratische Republiek”. In : De Brug, Jg. 13, 1968, pp. 44“4^-

209



Ten slotte moet nog worden vermeld dat de televisie zelf een eigen 
instelling voor verdere opleiding bezit. In haar Betriebsakademie 
kunnen jonge krachten colleges, seminaries en oefeningen volgen. 
Het bestaan van Betriebsakademien is typisch voor het systeem van 
voortgezet onderwijs in de DDR en illustreert het streven om het 
tekort aan gekwalificeerd personeel via een opleiding in de werk­
kring zelf binnen een zo kort mogelijke tijd ongedaan te maken.
2. Kadio
a. Historiek en organisatie
In de door de Sowjets bezette zone bestonden tot 1947 twee 
zendersystemen. De Berliner Rundfunk zond met de zenders 
Potsdam en Schwerin een programma voor Noord-Duitsland 
uit, terwijl de zenders Leipzig, Dresden en Weimar de Mittel- 
deutscher Rundfunk vormden. In 1947 werd dan, zoals reeds ver­
meld, een Generalintendan^ des demokratischen Rundfmks als centrale 
instantie opgericht, die op haar beurt in 1952 tot Staatliches 
Rundfunkkomitee werd omgevormd (1).
Onder de supervisie van het huidige Staatliches Komitee für Rund­
funk vallen thans vier programma’s voor het binnenland en de 
„wereldomroep” Radio Berlin International (2).
Radio DDR beschikt over 2 ketens. De eerste zendt 24 u. per 
dag informatie en amusement uit, de tweede omvat vooral culturele 
(klassieke en hedendaagse muziek) en educatieve programma’s. 
De Berliner Rundfunk (eveneens 24 u. per dag) wil voor luisteraars 
in de DDR en daarbuiten een weerspiegeling brengen van het 
politieke en culturele leven in de Hauptstadt der DDR. De zender 
Stimme der DDR begon zijn activiteit op 15 november 1971 ter 
vervanging van twee andere tot dan toe bestaande zenders, nl. 
de Deutschlandsender en de Berliner Welle. In zijn programma 
„rund um die Uhr”, dat vooral op middengolf zeer ver te horen 
is, wil de zender vooral informeren over standpunten van de

(1) Vgl. Noelle-Neumann/Schulz : o.c., p. 38.
(2) Tot 1971-72 waren via de frequenties van de Russische militaire zender 
Radio Wolga ook nog twee uitgesproken propagandazenders actief. Sinds 
het verbod van de KPD in de Bondsrepubliek in 1956 diende de Deutscher 
Freiheitssender 904 als spreekbuis van deze partij via een programma met 
muziek, nieuws en codeberichten voor de ondergrondse communistische 
partij in West-Duitsland. Sinds 1960 ageerde een Deutscher Soldatensender 9}s 
— vooral ’s avonds — tegen de Bmdeswehr. De Deutscher Freiheitssender ver­
dween op 1 oktober 1971 uit de ether, de Deutscher Soldantensender op 1 juli 
1972 (vgl. Rundfunk md Fernsehen, Jg. 20, 1972, p. 97, p. 509).

210

DDR t.o.v. de internationale problemen. Daarenboven brengt 
hij uitvoerig informatie over het leven in de DDR en in de 
andere socialistische staten. Hij richt zich echter ook tot jonge 
luisteraars (beat) en ruimt een grote plaats in voor muziekuit- 
zendingen (1). Radio Berlin International zendt uit op korte o-olf 
in 18 talen.
De Intendanten van de 4 zenders vormen samen met 3 voorzitters 
en 3 leden die verantwoordelijk zijn voor speciale gebieden 
(muziek — de DDR-radio stelt 1.000 muzikanten tewerk —, 
cultuur, economie en wetenschap) het 10 man sterke Staatliches 
Komitee für Rundfunk (2).
In 7 Be^irke van de DDR zijn er regionale zenders, in de 7 andere 
studio’s die van een van de regionale zenders afhangen. De 
regionale zenders verzorgen ’s morgens 5 u. eigen programma 
voor hun Besfrk, de studio’s een half uur. Alle zenders leveren 
programma’s aan de centrale zender en nemen programma’s van 
de centrale zender over. Behalve op regionale informatie ligt de 
klemtoon vooral op service-programma’s (verkeersinformatie, 
tijdsopgave, enz.).
De radio heeft in totaal 3.500 medewerkers, waarvan het grootste 
gedeelte in Berlijn werkzaam is. De gemiddelde leeftijd van de 
medewerkers bedraagt 34-35 jaar.
b. Programmatic
De DDR-radio verzorgt per dag in het totaal 120 nieuwsuitzen­
dingen. In principe is er om het uur op iedere zender nieuws, 
bij Radio DDR daarenboven van 4 tot 8 u. ’s morgens om het 
half uur (luisterdichtheid 20 % van de bevolking). De nieuws­
berichten worden opgesteld door een centrale hoofdredactie die 
buiten de zender werkzaam is. 60 nieuwsredacteurs werken daar 
24 u. op 24 in 3 ploegen. Hun nieuwsbronnen zijn de grote

(1) Achim Becker, hoofdredacteur van Stimme der DDR in een interview 
met het Oostduitse officiële programmatijdschrift FF-Dabei (vgl. Rundfunk 
md Fernsehen, Jg. 20, 1972, p. 97).
(2) Het bestaan van Staatliche Komitees voor radio of televisie is niet alleen 
typisch voor de grote rol van de staat in het mediabeleid, maar illustreert 
ook de tendens om individuele beslissingen zoveel mogelijk te vervangen 
door collectieve beslissingen. Waar b.v. in de Duitse Bondsrepubliek de 
ultieme verantwoordelijkheid voor het al dan niet uitzenden van een pro­
gramma bij de Intendant ligt, heeft in de DDR-redacties één journalist op drie 
het recht programma’s voor uitzending vrij te geven. Daar de criteria die 
hierbij gelden journalistiek niveau en wereldbeschouwing zijn, is in het 
systeem zelf al een politieke controle ingebouwd.

2XX



wereldnieuwsagentschappen (vooral TASS en AP) en het staats- 
nieuwsagentschap ADN. Ook de nieuwsredactie in de zender 
zelf produceert nieuwsbulletins. Zij werkt hiervoor samen met 
de gespecialiseerde redacties (b.v. sportredactie, economische 
redactie). Daarenboven zijn er ook correspondenten die naast 
hun werk voor de centrale redactie direct aan de zender berichten. 
Ten slotte bevinden zich in alle Be^irkssender nieuwscorresponden- 
ten (in totaal 15) die direct met de hoofdredactie in verbinding 
staan en zorgen 30 correspondenten voor een snelle berichtgeving 
vanuit het buitenland.
De nieuwsberichten duren gewoonlijk 5 a 10 minuten, ’s morgens 
echter slechts 2 a 3 minuten. Ook in de radio wil men meer dan 
louter feiten meedelen : men tracht het nieuws te plaatsen in een 
sociaal-economische context. Zo zal b.v. naar aanleiding van 
een bericht over de inbedrijfstelling van een nieuwe atoom- 
centrale worden gepoogd inzicht te geven in de energiepolitiek 
van de DDR. Waar het bij dit procédé op aankomt is, dat zoveel 
mogelijk met de nieuwsfeiten economische inzichten worden 
meegegeven. Hoofdredacteur Hannes Pothast verklaarde in dit 
verband dat men er zich wel van bewust is op dit stuk nog bij 
het begin te staan. Een dergelijke werkwijze vergt trouwens veel 
tijd en personeel.
Een belangrijke radiouitzending is Stunde der Politik, een pro­
gramma van 50 minuten met louter woordbij dragen na het nieuws 
van 22 u. Het is een uitzending die zich vooral richt tot het 
politiek-actieve gedeelte van de bevolking. Ondanks het feit dat 
zij hoge eisen stelt, wordt ze door ongeveer 600.000 luisteraars 
gevolgd, ’s Middags is er een analoge uitzending, die echter slechts 
25 minuten duurt.
Ook het magazinegenre is in de DDR niet onbekend. Van 3 u. 5 5 
tot 8 u. is er een Maga^in am Morgen, van 16 tot 18 u. een Maga^in 
am Nachmittag, waarin muziek (60 %) en woord elkaar afwisselen. 
Er wordt naar gestreefd het aandeel van de muziek enigszins 
op te drijven (tot 63-65 %), daar zowel de radio verantwoordelij­
ken als de toehoorders van mening zijn dat het woord iets teveel 
domineert.
Net als de televisie neemt de radio zijn rol als Tribune des Volks 
bijzonder ernstig op en wordt er gestreefd naar communicatie 
in twee richtingen. Enerzijds komen vele wetenschapslui voor 
de microfoons en trachten ze aan zoveel mogelijk burgers het 
marxisme-leninisme verstaanbaar te maken of hun de grond­
trekken duidelijk te maken van de wetenschap waarin zij actief

212

zijn. Anderzijds krijgen ook de arbeiders geregeld het woord. 
Zo is er b.v. een uitzending waarin een college van 6 arbeiders 
om de 14 dagen problemen bespreekt waarmee zij worden ge­
confronteerd. De voorzitter van het Staatliches Komitee fiir Rund­
funk beantwoordt geregeld in een uitzending van een half uur 
vragen van luisteraars. In bepaalde uitzendingen zoals Padago- 
giscbe Sprechstmde kunnen ouders direct telefoneren en raad vragen 
i.v.m. de opvoeding van hun kinderen.
c. Feedback
Uit wat voorafgaat blijkt dat er een nauwe band bestaat tussen 
de radio en zijn luisteraars. Radio DDR alleen ontvangt per jaar 
460.000 brieven. Voor de verschillende zenders samen is dit cijfer 
ongeveer 1 miljoen. Soms schrijven de luisteraars uit eigen be­
weging (b.v. om kritiek te leveren op de bureaucratie) of in 
andere gevallen wordt hun gevraagd ideeën te formuleren over 
bepaalde thema’s (b.v. „Heeft de meerderheid altijd gelijk ?” 
„Is leven met de waarheid moeilijker ?”).
Ook voor de radio wordt de binding tussen zender en publiek 
wetenschappelijk onderzocht. De radio beschikt over een „af­
deling sociologie” met 20 medewerkers, die de leiding hebben 
over een team van 1.500 interviewers. Geregeld worden 80.000 
mensen ondervraagd. Zo worden iedere week gegevens ver­
zameld over luisterdichtheid en beoordeling van de programma’s. 
De leiding reageert enigszins voorzichtig op de resultaten van 
het onderzoek, d.w.z. ze hoedt zich voor overhaaste veranderin­
gen in de programmastructuur, maar ze houdt er toch in sterke 
mate rekening mee. Vooral aan gegevens i.v.m. bevolkings­
groepen die omwille van hun werktijd al dan niet de uitzendingen 
kunnen volgen, wordt veel aandacht besteed. Maar ook naar 
inhoud en vorm wordt met de resultaten van de audience research 
rekening gehouden. Sinds ongeveer 6 jaar geleden bleek dat de 
jeugd van oordeel was dat het radioprogramma een programma 
„voor oude mensen” was, werd bewust gestreefd naar een 
„verjonging” van de programmatic. Thans kan de jeugd on­
onderbroken van 15 tot 20 u. bij een van de DDR-zenders terecht 
(15-16 u. : Radio DDR I : Musik fürjmge Teute-, 16 u. - 19 u. 30 : 
Berliner Rundfunk : Jugendstudio-, 19 u. 30 : Stimme der DDR : 
Hallo - das Jugendjournal.
Alles samen genomen hebben de radiomensen in de DDR niet 
de indruk door de opkomst van de televisie helemaal uit de gunst 
van het publiek te zijn verdrongen. Afgezien van een ook in de

213



DDR optredende televisiemoeheid en van het feit dat de radio 
nog steeds het snelste informatiemedium is, speelt ook de weten­
schap dat voor de radio in het televisietijdperk speciale taken zijn 
weggelegd, hierbij een rol. Daar de radio 24 uur op 24 uitzendt, 
bereikt hij zowel de toerist die in zijn wagen onderweg is als de 
arbeider van de nachtploeg. Door maximale uitbating van be­
paalde technische verworvenheden (b.v. muziekuitzendingen in 
stereo) biedt de radio tevens buiten zijn gewone serviceuitzendin- 
gen een service van eerste kwaliteit.
Ook in de DDR is men aan de nieuwste tendensen en aan de 
wensen van een voornamelijk jong publiek niet voorbijgegaan. 
Een en ander heeft ervoor gezorgd dat — ondanks een latente 
propagandistische ondertoon — de programma’s ook voor 
westerse oren genietbaarder zijn geworden.

Prof. Dr. J. Briers
G. Ros
F. Saeys

2x4

*»


