
This is the text of an article by Dr Joanna Szostek published in East European Politics & 

Societies 28(3):463-486 · July 2014; available at 

http://eep.sagepub.com/content/28/3/463.short . Please cite the published version.  

RUSSIA AND THE NEWS MEDIA IN 

UKRAINE: A CASE OF ‘SOFT POWER’? 

 

ABSTRACT: The mass media are closely associated with the concept of ‘soft power’. In Russia, 

as in the West, politicians believe that favorable foreign media coverage can facilitate their 

foreign policy success. This article considers news coverage of Russia in Ukraine, a geopolitically 

important state where Russian ‘news exporters’ have been a prominent feature of the media 

landscape in recent years. Using content analysis and original interviews with editorial staff, the 

article reveals factors which shaped reporting about Russia in Ukraine in 2010–2011. It 

demonstrates that news providers in Ukraine which had a Russian shareholder or partner 

tended to be more restrained in their criticism of Russia than comparable news providers 

without such Moscow connections. Yet it also reveals diversity among Russia’s news exporters: 

some clearly served Kremlin interests, while others were commercially driven and balanced 

demands from Moscow against the demands of their audience. The findings are relevant to 

assessments of Russian regional influence, as they highlight opportunities and challenges facing 

the Kremlin in its aspiration to secure an advantage from ‘Russian’ media operating in the post-

Soviet republics. More broadly, this article questions whether the conceptual framework of ‘soft 

power’ is adequate to capture the complexities of Russian involvement in Ukraine’s media 

environment.  

WORD COUNT: 9,300, or 11,000 including abstract and endnotes.  

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Royal Holloway - Pure

https://core.ac.uk/display/43778712?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


The mass media are closely associated with the concept of ‘soft power’ in international 

relations. Joseph Nye states that ‘information is power’ and that success in the information age 

depends not only on whose army wins, but on ‘whose story wins’.1 As the idea of soft power has 

caught on in policy-making circles around the world, so governments have come to believe in 

the media’s potential to affect their nations’ success in the international arena. It is thought that 

the media shape foreign public sentiments, which in turn affect the acquiescence or resistance 

of foreign elites to particular foreign policy goals. The validity of this assumption is very hard to 

test. Nevertheless, states are devoting considerable resources to reaching foreign publics via the 

media, hoping thereby to improve their chances of obtaining positive results in international 

affairs. 

Russia has joined the soft power bandwagon. In 2011 Russian Foreign Minister Sergey Lavrov 

declared that it was ‘impossible’ to effectively defend national interests ‘without proper use of 

solid soft power resources’.2 The Russian Foreign Policy Concepts of 2008 and 2013 included 

pledges to ‘develop effective means of information influence on public opinion abroad’.3 TV 

channels and publications with Russian shareholders or partners are available and often 

popular in many post-Soviet countries. However, researchers have so far paid little attention to 

the dynamics of Russian involvement in other states’ media landscapes across the post-Soviet 

region. Most existing studies of post-Soviet journalism are written from a single-country 

perspective and focus on domestic issues, such as state control of the media;4 concentration of 

ownership;5 or the power/impotence of media during elections.6 Meanwhile, the literature on 

Russian foreign policy has tended to attach the soft power label to the Russian mass media 

indiscriminately without scrutinizing their transnational operations in any depth.7 

This article explores Russian influence on news content in Ukraine through a comparative study 

of 14 leading Russian-language news providers, some of which had Russian shareholders or 

partners while others did not. Content samples are analyzed to expose how Russia was 

portrayed by the 14 news providers over a four-month period in 2010. The content findings are 



then explained by 28 original interviews with journalists, editors and media professionals. The 

interviews shed light on factors which shaped reporting about Russia in Ukraine during the 

period under study, including the impact on content of Russian capital or commercial links. The 

empirical evidence presented here indicates that news providers in Ukraine which have a 

Russian shareholder or partner do tend to be more restrained in their criticism of Russia than 

comparable news providers without such Moscow connections. Some of the media studied 

generated tendentious coverage of Russia which flattered the Russian authorities. 

At the same time, however, this article questions whether the conceptual framework of ‘soft 

power’ is adequate to capture the complexities of Russian involvement in Ukraine’s media 

environment. The study reveals diversity among the ‘Russian’ news providers operating in 

Ukraine: some clearly served Kremlin interests, but others were motivated by commercial 

considerations so their journalists were balancing demands from Moscow alongside the 

demands of their audience. Indiscriminate application of the ‘soft power’ label risks obscuring 

this diversity and vulnerability to local constraints. A further problem brought out in the 

concluding discussion is that Russia’s most pro-Kremlin news exporters have demonstrated a 

considerable capacity to provoke, which may be equally significant for Moscow-Kyiv relations 

as their capacity to ‘softly’ attract and persuade a mass audience, if not more so. 

CONCEPTUALIZING ‘SOFT POWER’ 

In one recent book Nye defines soft power as ‘the ability to affect others through the co-optive 

means of framing the agenda, persuading and eliciting positive attraction in order to obtain 

preferred outcomes.’8 A state’s soft power, according to Nye, comes principally from its culture, 

political values and foreign policy. These three resources (and others) can be turned into soft 

power by ‘skilful conversion strategies’ which may involve public diplomacy and various other 

tools. 



Scholarly reaction to the idea of soft power has been mixed. There is now a sizeable academic 

literature addressing the soft power of China, the USA, Japan and Venezuela, inter alia 

(substantive studies of soft power in the post-Soviet region are not numerous, but are beginning 

to emerge).9 Yet Nye’s concept has been criticized for several major weaknesses. Besides the 

practical difficulty of drawing a clear line between power that is ‘hard’ and power that is ‘soft’ 

(e.g. material wealth can coerce and coopt simultaneously), there is a problematic conflation of 

distinct understandings of power through attraction in Nye’s work. 10  On the one hand, he 

implies that attractive power occurs as a natural by-product of a country’s culture, values and 

policies which hold inherent appeal for particular subjects. Edward Lock calls this ‘structural’ 

power because the power is not strictly possessed by an agent; rather, it resides in social 

structures such as shared norms or values.11 On the other hand, Nye implies that soft power can 

be ‘produced’ by a country investing in broadcasting and public diplomacy. He describes Al 

Jazeera as a ‘soft power resource’,12 not because the TV channel holds attraction for others but 

because it can transmit messages and frame issues. This understanding of soft power is very 

agent-centric. Desired outcomes are achieved through communication – wielders of soft power 

persuade subjects to change their values and priorities, rather than exploiting values and 

priorities which are already shared. Lock calls this ‘relational’ power, as the power exists within 

the context of a relationship between actors. 

Because he does not differentiate systematically between these two mechanisms of attraction, 

Nye’s exposition of soft power has been described as ‘maddeningly inconsistent’.13 We still lack 

a coherent theory of soft power to clarify its causal mechanisms and the part played by the 

media (Nye himself says that soft power is ‘an analytical concept, not a theory’).14 Further 

problems lie in the formidable challenge of establishing soft power’s effectiveness empirically. 

On the whole, scholars have limited themselves to describing what countries do under the 

banner of soft power; they have not assessed the impact of such activity on the outcomes of 

foreign policy. As things stand, it might be most accurate to define soft power as a label 



signifying actions undertaken by states in the hope of influencing opinions abroad, in the hope 

that by doing so their chances of foreign policy success will improve. 

Despite these conceptual, theoretical and empirical concerns, soft power is a topic which cannot 

be ignored, not least because of the traction it has gained among governments. The term soft 

power (myagkaya sila) has been incorporated into Russian foreign policy: the Foreign Policy 

Concept adopted by President Putin in February 2013 describes it as ‘an indispensable 

component of modern international relations’.15 Russia favors the agent-centric view of soft 

power. The Foreign Policy Concept stresses a state-led approach rather than letting Russian 

culture, values and policies elicit attraction by themselves. Explicit goals in the Concept which 

fall broadly under the soft power umbrella include promoting use of the Russian language, 

boosting the international role of Russian NGOs and strengthening the position of the Russian 

mass media on the global stage. The Commonwealth of Independent States (CIS) is the focus of 

particular attention – the ‘common cultural and civilizational heritage’ of the CIS states is to be 

‘preserved and augmented’, while Ukraine is to be involved in ‘extended integration processes’, 

such as Putin’s project for a Eurasian Union.16 This reflects the rise of Russian ‘Civilizational’ 

discourse in recent years.17 ‘Civilizationalists’ emphasize the distinctiveness of Russia’s culture 

and values and its responsibility to protect and unify those with whom it has historical ties. 

Russian-speakers in neighboring states are considered ‘compatriots’ (sootechestvenniki), whose 

‘educational, linguistic, social, labor, humanitarian, and other rights’ Russia must protect.18 In 

Ukraine, where attitudes toward Russia vary substantially along a much studied East-West 

divide,19 Russia’s ‘Civilizational’ ambitions and ‘soft power’ policies are perceived by many as a 

threat to sovereignty and national identity. 

This article does not assess the overall effectiveness of Russia’s ‘soft power strategy’ in Ukraine, 

nor even the effectiveness of its media component. To do so, one would need to establish the 

impact of Russian public diplomacy efforts and media messages on Ukrainian public opinion, 

before tracing the impact of public opinion on foreign policy outcomes – both resource-



intensive tasks replete with methodological difficulties. The primary aim here is rather to 

scrutinize the behavior of various ‘Russian’ news media in Ukraine, i.e. news media with Russian 

shareholders or partners, and explore whether – on the basis of their content and editorial 

policies – they deserve to be labelled so widely and indiscriminately as soft power resources for 

the Kremlin. The findings relate not only to Russian state TV channels available in Ukraine 

(whose pro-Kremlin loyalties are not disputed) but also to popular newspapers. Some of the 

latter are subject to complex and conflicting influences (domestic vs. international), for which 

the soft power framework fails to account. At times, Russian TV channels have generated 

political scandals in Ukraine which fit uneasily with the soft power idea of eliciting positive 

attraction. Thus, this article does not set out to test the association between Russian media and 

soft power so much as to unpack and challenge assumptions and generalizations on which the 

association rests. 

The remainder of the article is structured as follows. First, Russian involvement in the Ukrainian 

market for news is described and contextualized. Next, the methods and data used in the study 

are explained, before presentation of the results in separate sections on TV news bulletins and 

newspapers. Finally, the article reflects briefly on the potential of Russian news exports to 

provoke as well as attract, highlighting the need for a more nuanced view of the role played by 

Russian transnational news media in regional political dynamics.   

UKRAINE’S MEDIA LANDSCAPE AND RUSSIAN NEWS EXPORTS 

For the past two decades the Ukrainian media environment has been pluralistic and far from 

transparent, reflecting the nature of Ukrainian politics. As things stood in 2013, all the most 

popular TV channels and mass-circulation publications belonged to rival privately-owned 

financial groups, ultimately controlled by Ukrainian ‘oligarchs’.  The big five media holdings 

were Inter Media (uaimg.com), 1+1 Media (media.1plus1.ua), Media Group Ukraine 

(mgukraine.com), StarLightMedia (www.starlightmedia.ua) and Ukrainian Media Holding 



(www.umh.com.ua). Inter Media belonged to gas tycoon Dmytro Firtash and head of the 

Ukrainian Presidential Administration Serhiy Lyovochkin; 1+1 Media was owned by 

multibillionaire businessman Ihor Kolomoyskyy; Media Group Ukraine belonged to 

multibillionaire businessman Rinat Akhmetov; StarLightMedia was owned by multibillionaire 

businessman Viktor Pinchuk; while Ukrainian Media Holding was the property of young 

multimillionaire Serhiy Kurchenko.20 

Several major media assets changed hands in 2013, prompting observers to speculate that the 

so-called ‘Family’ of President Viktor Yanukovych was establishing a propaganda arsenal in 

preparation for the 2015 presidential election.21 Yet Yanukovych never managed to secure 

monopolistic control over the Ukrainian media. The balance of power between Ukrainian media 

moguls and the Ukrainian president has generally been less one-sided than the balance of 

power between Russian media moguls and Russian President Vladimir Putin; their allegiance 

has not been quite so reliable. It is not unknown for Ukrainian tycoons to switch political sides 

(e.g. Kolomoyskyy’s vacillating support for Yuliya Tymoshenko in 2008–09) or encourage their 

media to adopt a balanced stance (as Inter’s former owner Valeriy Khoroshkovskyy did in late 

2012).22 Ukraine has also had numerous media organizations with somewhat smaller audiences 

which pursue an independent or critical line (e.g. newspapers Zerkalo Nedeli / Dzerkalo Tyzhnia, 

Den, and Kommentarii; the magazine Ukrainskiy Tyzhden; the website Ukrainska Pravda and 

cable TV channel TVi).23 

When it comes to following the news, Ukraine is a nation of TV viewers. A survey conducted in 

November 2011 found that 94 per cent of Ukrainians used TV as a source of news every day or 

most days. This compares to 31 per cent who used radio; 30 per cent who used newspapers; 22 

per cent who used the internet and 6 per cent who used magazines.24 In fall 2013 Ukraine’s 

most-watched news programs were Podrobnosti on Inter (part of Inter Media) and TSN on 1+1 

(part of 1+1 Media). Each had a daily rating around 7–8 per cent, which equates to roughly three 

million viewers.25 The other news bulletins with over a million daily viewers were Vikna-Novini 



on STB (part of StarLightMedia); Fakty on ICTV (also part of StarLightMedia) and Sobytiya on 

Ukraina (part of Media Group Ukraine). Few newspapers had readerships to compete with the 

audiences of the TV news bulletins. The exceptions were the mass-circulation dailies Segodnya 

(Media Group Ukraine); Fakty (StarLightMedia) and Komsomolskaya Pravda v Ukraine 

(Ukrainian Media Holding), along with the weekly paper Argumenty i Fakty v Ukraine (Ukrainian 

Media Holding). In 2012 Argumenty i Fakty v Ukraine reported a per-issue readership of 1.6 

million,26 while the three dailies reported per-issue readerships of 1.3 million, 1.1 million and 

0.8 million respectively (it should be borne in mind that there is no independent monitoring of 

Ukrainian newspaper circulations, so these data may be somewhat inflated for marketing 

reasons).27 The press has been losing ground to the internet for years,28 but most of Ukraine’s 

leading off-line news providers have become major online players too. 

In recent years Russian news exporters and Russian capital have occupied a very visible 

position within this Ukrainian media environment. Two of the mass-circulation publications 

mentioned above – Komsomolskaya Pravda v Ukraine and Argumenty i Fakty v Ukraine – are 

Ukrainian editions of Moscow-based publications. They are run as franchises; some of their 

content is written by staff in Russia and some is produced locally in Ukraine. The broadsheet 

Izvestiya v Ukraine (1+1 Media) followed a similar model until its closure in 2013.29 Another 

well-known Russian newspaper with a prominent Ukrainian presence was the business daily 

Kommersant, which launched Kommersant-Ukraina in 2005. Like its parent publication, 

Kommersant-Ukraina was owned by Russian tycoon Alisher Usmanov until it ceased operation 

in 2014.30 Kommersant-Ukraina took relatively little content from Moscow. Over 80 per cent of 

the paper was produced by staff in Kyiv.31 

TV news bulletins from Russia’s main federal broadcasters are available in Ukraine via satellite 

and cable. During the period under study their potential reach was substantial, particularly in 

urban areas where cable is the most widespread means of television reception. One 2011 

survey found that the international streams of the three biggest Russian state-controlled TV 



channels, Pervyy Kanal, RTR Planeta and NTV Mir, were viewed weekly by 32.8 per cent, 24.9 

per cent and 19.8 per cent of the Ukrainian population, respectively.32 Yet entertainment 

programs on the Russian channels seem to attract more viewers than news and current affairs. 

In 2010, 8 per cent of survey respondents said they watched news and current affairs on Pervyy 

Kanal, while the figures for RTR Planeta and NTV Mir were 6 and 5 per cent respectively.33 In 

contrast, Inter’s news and current affairs output was watched by almost two thirds of survey 

participants. Another survey from 2011 found that 12 per cent of Ukrainians named Russia’s 

Pervyy Kanal among their top three sources of information, while fewer than 1 per cent of 

respondents named RTR-Planeta and NTV Mir.34 In contrast, Ukrainian channels 1+1 and Inter 

were named by 60 per cent and 58 per cent of respondents respectively. 

This overview of Russian involvement in Ukraine’s media environment is not comprehensive; it 

is primarily intended to provide background information about the news providers analyzed 

below. The focus in this article is on high-profile TV news bulletins and newspapers available 

nationwide in Ukraine, so radio, the internet and non-news entertainment media are not 

discussed here, nor is Russian media involvement at the sub-national level. 

INVESTIGATING RUSSIAN INFLUENCE ON NEWS: METHODS AND DATA 

In order to assess Russian influence on news content in Ukraine, 14 news providers were 

studied and compared: 

• three nightly news bulletins: Podrobnosti on Inter; Sobytiya on TRK Ukraina; Vremya on 

Russia’s Pervyy Kanal; 

• three daily tabloids: Segodnya; Fakty i Kommentarii; Komsomolskaya Pravda v Ukraine; 

• three daily broadsheets: Den; Kommersant-Ukraina; Izvestiya v Ukraine; 

• five weekly newspapers: mass circulation Argumenty i Fakty v Ukraine; broadsheets 

Zerkalo Nedeli and 2000; Berliner-format Stolichnyye Novosti and Kommentarii 



During the period under study all these news providers were available nationwide in Ukraine; 

published or broadcast in Russian;35 and were well-known (the newspapers reported weekly 

print-runs over 50,000 and the TV bulletins came from channels that fell within the national top 

10 at the start of the study). Six of the 14 news providers had a shareholder or partner in 

Russia: Pervyy Kanal belonged to the Russian state; Inter had a minority Russian shareholder (a 

29 per cent stake in Inter is owned by Pervyy Kanal);36 Komsomolskaya Pravda v Ukraine, 

Izvestiya v Ukraine and Argumenty i Fakty v Ukraine all had Russian franchisors; while 

Kommersant-Ukraina was fully owned by Russian tycoon Alisher Usmanov. The other eight 

news providers did not have any visible organizational links to Moscow. This case selection 

made it possible to investigate the hypothesis that a news provider with a shareholder or partner 

in Russia is likely to generate (a) more extensive and (b) more favorable coverage of Russia than 

market rivals because of its Russian connections. The research strategy is small-n comparison, 

following principles laid down by Mahoney (2000) and Brady and Collier (2010).37 Causal 

inference is based on a combination of nominal comparison (analyzing content from news 

providers that are broadly similar, but differ on the key independent variable of having a 

Russian shareholder or partner) and within-case analysis (interviewing editors and journalists 

from each news provider who explain the decision-making behind their news coverage of 

Russia).38 

The content analysis uses a five-week sample of news from 2010.39 Simple quantitative content 

analysis was used to explore variation in the scale of coverage which each news provider 

devoted to Russia: stories containing three or more Russia-related keywords were coded as 

‘featuring Russia’, then for each news provider the proportion of total stories ‘featuring Russia’ 

was calculated. Qualitative content analysis was then used to identify variation in the tone of 

news ‘featuring Russia’. Tone of coverage was assessed through comparison of the news 

providers’ story selection and their reporting of the biggest Russia-related event of the sample 

period – a visit to Ukraine by Patriarch Kirill, the Patriarch of Moscow and All Rus. In this article 

the content analysis findings are summarized only briefly due to space limitations. 



The interviews with editors and journalists were conducted by the author in Moscow (12) and 

Kyiv (16) during 2011. The choice of interviewees was guided first and foremost by the aim of 

speaking to at least one representative from each newspaper and TV news bulletin. Editors-in-

chief or editors/journalists responsible for international and political news reporting were 

preferred.40 In the case of news providers with Russian partners and shareholders, 

representatives from Moscow-based head offices were also approached. In general, there was a 

high level of willingness to participate in the research. The only news provider for which no 

interview could be obtained was Vremya. 

NEWS COVERAGE OF RUSSIA IN RUSSIAN-LANGUAGE TV BULLETINS 

The scale of coverage devoted to Russia by Vremya, Podrobnosti and Sobytia was found to vary 

in line with the hypothesis. On average, 85 per cent of Vremya stories (on Russian state-owned 

Pervyy Kanal) were coded as ‘featuring Russia’, against 11 per cent of Podrobnosti stories (on 

Inter, which has a minority Russian shareholder) and just 5 per cent of Sobytiya stories (on 

Ukraina, which has no Russian shareholder). 

The tone of Vremya’s coverage of Russia was also in line with expectations. Vremya bulletins 

were dominated by uncritical reporting of the daily activity of (then) President Dmitriy 

Medvedev and (then) Prime Minister Vladimir Putin. In contrast, Sobytiya and Podrobnosti 

showed only a handful of reports in which Medvedev and Putin figured; they did not broadcast 

any reports in which the Russian leaders dominated proceedings. 

The stories selected by Podrobnosti and Sobytiya presented Russia in a mixed light. It is notable 

that both these bulletins, unlike Vremya, ran news about a Strategy 31 demonstration in 

Moscow staged by the anti-Kremlin opposition. Podrobnosti reported from the scene of the 

protest and interviewed demonstrators, thus highlighting problems with human rights in 

Russia. Sobytiya showed footage of a ‘sympathy’ protest held outside the Russian embassy in 

Kyiv. 



On the other hand, Podrobnosti regularly broadcast reports which looked back nostalgically to 

the Soviet era and beyond. For example, it ran lengthy features to mark the anniversaries of the 

Tu-104 passenger jet’s first flight (‘the pride of the Soviet Union’), the first joint US-Soviet space 

mission and the death of Soviet bard Vladimir Vysotskiy. One might argue that such reports are 

favorable from Russia’s point of view because they emphasize the positive side of its historical 

relationship with Ukraine. There were no such historical or nostalgic stories on Sobytia. Sobytia 

was more inclined to run quirky or slightly absurd stories from Russia, such as news about a 

Canadian model on Chechen TV and an anti-ageing pill invented in Russia. 

Podrobnosti paid considerably more attention to Russian-Ukrainian relations than either 

Sobytiya or Vremya. It was the only bulletin to report any news about bilateral economic ties 

during the sample period and its reports stressed the importance of the Russian market to 

Ukrainian businesses. Yet Russia was not always portrayed as a benign economic partner. A 

Russian ban on Ukrainian dairy produce was described by Podrobnosti’s correspondent as a 

‘milk war’ and the ‘political character’ of Russia’s actions was made quite clear. 

Podrobnosti and Sobytia differed most noticeably in their reporting about Patriarch Kirill’s visit 

to Ukraine. Like Vremya, Podrobnosti completely ignored the tensions surrounding Kirill’s 

presence in Kyiv. It made no mention of the noisy anti-Kirill protests or the police deployed to 

keep order. Sobytiya did report these details; it was also the only bulletin to inform viewers that 

thousands of Orthodox believers had joined a procession led by Patriarch Filaret of the rival 

Ukrainian Orthodox Church (Kyiv Patriarchate) instead of that led by Patriarch Kirill. Like 

Vremya, Podrobnosti did not broadcast footage of anyone expressing opposition to Kirill’s visit. 

Sobytiya, on the other hand, showed clips of interviews with Patriarch Filaret of the Kyiv 

Patriarchate, as well as both pro-Kirill and anti-Kirill members of the public. 

To explore the reasons for these findings, interviews were conducted with editorial staff from 

Podrobnosti and Sobytiya (interview requests sent to Vremya went unanswered). 



The difference in scale of reporting about Russia on Podrobnosti and Sobytiya appeared to stem, 

first and foremost, from the level of resources which each program had at its disposal, rather 

than Podrobnosti’s Russian minority shareholder. At Ukraina’s news studio in Kyiv, a senior 

editorial figure complained: 

‘They [Inter] have huge resources. In Kyiv alone they have 40 correspondents... We 

have 12 people here. They have a news bureau in Moscow, so it’s easy for them to 

send culture over from Moscow. If there is some Russian-Ukrainian exhibition 

there, they will surely run a story on it. But we cannot.’ 

Another reason for Sobytiya’s relatively limited Russia coverage was the length of the bulletin; it 

was only 20 minutes long against Podrobnosti’s 30 minutes. 

The prevalence of ‘nostalgic’ stories featuring Russia in Podrobnosti bulletins was linked to the 

interests of Inter’s viewers. When asked to describe the kind of stories which attracted his 

attention, a Podrobnosti journalist said: 

‘The first thing that interests us is everything connected to Ukraine... The second 

point is anything which may simply be interesting to Ukrainian viewers... For 

example, there was a festival of Soviet advertising in Moscow... Ukraine was part of 

the Soviet Union, it’s only been independent for 20 years, so many people there still 

remember those times and the Soviet Union, it will be interesting for them to get 

nostalgic and remember. Familiar people and actors, familiar Aeroflot, familiar 

Soviet sparkling wine being advertised. Adverts for familiar Zhiguli or Zaporozhets 

[cars]. Maybe they never saw the ads [originally], but it will be interesting for them 

to watch because it’s their youth.’ 

At Ukraina, on the hand, more weight was given to infotainment-type criteria. An Ukraina 

journalist said: 



‘In journalism there is a thing known as the six Ss and one D. Have you heard of it? 

They are the hooks which hold a viewer and rivet attention to the news. What is 

news? News is information which contains something from the six Ss and one D. 

What are the six Ss? Fear [strakh], death [smert], sex [seks], scandal [skandal]. What 

else was there? Laughter [smekh] and something else… D is for money [dengi]. 

Anything that doesn’t fall into those categories isn’t news. Because it’s a minus, it 

misses the cash till. It’s propaganda.’ 

The same interviewee suggested that some content differences between Podrobnosti and 

Sobytiya could be explained by their different target audiences: 

‘[At Inter] it’s about old ladies over 50. They are deliberately working for [an 

audience of] grannies. That’s their contingent... In general, we [at Ukraina] are 

working for a commercial audience – 18 to 45 year olds.’ 

During the interviews, questions were asked about the influence of media owners on reporting 

about Russia. Of course, owner influence is a topic which editorial staff may be reluctant to 

discuss openly. However, the interviewees’ responses suggested that Podrobnosti and Sobytiya 

journalists could report Russian domestic affairs without much pressure from above, provided 

there was no Ukrainian angle to the story. Witness the following exchange between two senior 

members of the editorial staff at Ukraina: 

First interviewee: ‘The only limit on editorial policy is not to harm the company’s 

interests.’ 

Interviewer: ‘Since his [Akhmetov’s] interests are concentrated in Ukraine, does it 

concern international issues? Can you talk about other countries without worrying?’ 

Second interviewee: ‘We can even make a bit of a nuisance of ourselves 

[nemnozhko pokhuliganit].’ 



First interviewee: ‘And that’s what we do.’ 

Interviewer: ‘Last year you reported about Strategy 31. Is that interesting for 

Ukrainians?’ 

Second interviewee: ‘If there is a commotion, if lots of people come out and 

someone gets punched in the face, then it’s interesting. For the most part, anything 

can be written there: Strategy 66, gays against Slavs.’ 

For his part, the Podrobnosti correspondent said he felt free to report ‘a full range of opinion’ 

about Russian political matters. He drew a contrast with the situation at Russian state TV 

channels: 

‘We show the full range of opinion. The full range is missing from the Russian 

federal channels, but we maintain a balance of opinion. Of course, [we report on 

ruling party] United Russia, those who are currently in parliament... But at the same 

time we talk about the political parties which are small... Let’s say [opposition 

activist Boris] Nemtsov, perhaps... [opposition-minded satirist Viktor] 

Shenderovich. [The people] who take an active citizens’ position, people who 

protest against the current regime and believe that these [December 2011 

parliamentary] elections are simply a farce, in principle...’ 

Thus, the interview data corroborated the content analysis finding that Podrobnosti and 

Sobytiya reported anti-Kremlin opposition unlike Vremya, which tended to ignore it. 

The Podrobnosti correspondent completely rejected the notion that Pervyy Kanal’s shareholding 

in Inter had any effect on content. He pointed out that there was no day-to-day cooperation 

between Vremya and Podrobnosti. He also made quite clear that Podrobnosti enjoyed no special 

relationship with the Russian authorities by virtue of its link to Pervyy Kanal. When asked about 

his interaction with the Russian authorities, he said: 



‘They [the Russian authorities] invite [Podrobnosti journalists to media events]. But 

here you have to understand that if you are invited by an official state structure... 

they’ll show you the very best and not how it really is: they’ll paint the fence, change 

the doorknobs, wash the children in school, make the teacher look nice – not how it 

is in reality. What reason do we have for filming that sugar-coated reality? We can 

easily go ourselves and film on another day.’ 

The interviewee insisted that not once during his time at Inter had he been instructed to leave 

out certain information or refrain from asking certain questions. He said that all ‘generally 

accepted standards’ – including ‘balance of opinion, objectivity, not expressing one’s own 

opinion’ – were observed at Podrobnosti. The content analysis findings support his claims where 

coverage of Russian domestic politics is concerned. Yet Podrobnosti’s coverage of Patriarch 

Kirill’s visit to Ukraine was clearly one-sided. Interviewees at Ukraina suggested that Inter’s 

close relationship with the Ukrainian authorities was to blame. They said: 

‘With all respect to colleagues at Inter, Inter has practically turned into a state 

channel... There [in the Ukrainian authorities] they really don’t like additional 

agitation of the situation.’ 

Thus, the interviews, together with certain patterns which emerged from the content analysis 

(i.e. Podrobnosti’s willingness to report anti-Kremlin protests), indicate that the ‘pro-Russian’ 

slant of which Inter had occasionally been accused was more likely due to domestic Ukrainian 

political forces than direct Russian shareholder influence at the channel. 

NEWS COVERAGE OF RUSSIA IN UKRAINE’S RUSSIAN-LANGUAGE PRESS 

Contrary to the hypothesis, news ‘featuring Russia’ in Komsomolskaya Pravda v Ukraine was 

found to be no more extensive than coverage in Fakty and Segodnya. In fact, the mean 

proportion of stories per issue coded as ‘featuring Russia’ was a little lower for Komsomolskaya 

Pravda v Ukraine (14.2 per cent) than Segodnya (15.5 per cent) and Fakty (16 per cent). 



Comparison of these papers’ selection of stories featuring Russia revealed further similarities 

and offered no clear support for the hypothesis. Segodnya, Fakty and Komsomolskaya Pravda v 

Ukraine all took great interest in accidents, criminal activity, ordinary people doing unusual 

things and spy stories. None of the three tabloids displayed much interest in domestic Russian 

politics. Segodnya was the most attentive. It reported a run-in between Putin and the 

opposition-minded Russian rock musician Yuriy Shevchuk; the Strategy 31 protest; a story 

about Russian oligarchs seeking election; and a report about Putin’s cousin getting a top job in a 

bank. Both Segodnya and Fakty picked up on the troubles of (soon to be dismissed) Moscow 

mayor Yuriy Luzhkov. It is hard to identify a single story in Komsomolskaya Pravda v Ukraine 

that dealt with Russian domestic politics. Thus, its story selection in this area might be 

described as uncritical of the Russian state, but not particularly favorable. 

Komsomolskaya Pravda v Ukraine did, however, regularly run stories about Russian-Ukrainian 

economic ties, as did Segodnya. In almost all the economic stories across all three papers Russia 

had the role of a partner rather than a rival or predator. 

None of the papers took a clear-cut editorial stance on matters relating to Russia. Only Segodnya 

had regular opinion columns that mentioned Russia, all of which were written by Oles Buzina. 

Buzina is known for supporting the ‘tri-unity of the Russian people’, i.e. the idea that Russians, 

Ukrainians and Belarusians are one nation. 

It is difficult to argue on the basis of story selection that coverage of Russia in Komsomolskaya 

Pravda v Ukraine was more favorable than coverage of Russia in Segodnya and Fakty. The three 

papers actually demonstrated a similar approach: none of them showed much interest in the 

Russian political situation and Russia tended to feature in their news content as a banal adjacent 

space where Ukrainians have relatives or do business rather than as a malign or benevolent 

geopolitical force. 

Yet the tone of coverage devoted to the patriarch’s visit in Komsomolskaya Pravda v Ukraine did 

have a more pro-Kirill (and by extension, pro-Russian) slant than coverage in Segodnya and 



Fakty. All three daily tabloids gave reasonably detailed accounts of where Kirill went, whom he 

met and what he did. None of them failed entirely to mention the protests and tensions his 

presence prompted. However, Komsomolskaya Pravda v Ukraine was alone in mentioning the 

rose petals scattered at Kirill’s feet by his Ukrainian supporters, the ‘glad shouts’ which 

welcomed Kirill and the cries of ‘our patriarch’ to which he departed. It quoted Kirill more 

extensively than either Segodnya or Fakty and endorsed the detention of Ukrainian nationalist 

protesters. Both Segodnya and Fakty reported the procession of thousands of believers led by 

Patriarch Filaret of the Kyiv Patriarchate, whereas Komsomolskaya Pravda v Ukraine v Ukraine 

ignored it. 

The interviewees were asked to explain their lack of editorializing on Russia-related matters. At 

both Segodnya and Fakty, editorial staff pointed out that an editorially dispassionate position 

was necessary to retain a mass audience in a politically divided country like Ukraine. At Fakty, a 

columnist said: 

‘We consider ourselves a mass [circulation] newspaper. Therefore, we understand 

that we are read by people with different political and religious views. Why should 

we impose our opinion on them? We don’t have that right!’ 

Similarly, at Segodnya an editor said: 

‘Our reader… believes we should not complete the thought at the end of the article. 

We should give him the opportunity to draw a conclusion himself on the basis of the 

facts which we lay out in the article... I consider it a great skill: to be able to lay out 

all the facts so that the conclusion is clear, but you haven’t prescribed it; the reader 

himself draws a conclusion and is proud to be so clever.’ 

However, unlike Fakty, Segodnya did have the regular columnist Oles Buzina who was very 

forthright in his views. When asked how such opinionated material went down with readers, 

the editor said: 



‘If they buy the paper, that means they’re OK with it. Obviously, our society is split 

in two halves due to all these political [changes tack]. So we are read by the half 

which is closer [to the views expressed in Buzina’s columns]. But in general, we try 

to be objective.’ 

At Komsomolskaya Pravda v Ukraine interviews revealed a need to balance mass audience 

preferences with the expectations of the paper’s Russian franchisor. When asked how the paper 

covered Russian-Ukrainian relations, a correspondent said: 

‘That’s probably the most complicated moment. There are a lot of underwater 

currents here. Here, one has to be extremely careful [akkuratnyy] in one’s 

conclusions and assessments... When you write about this, you have to take into 

account that Komsomolskaya Pravda v Ukraine represents the point of view of the 

majority of people living in Ukraine, after all. The federal Russian paper exactly 

represents the point of view of the majority of Russians.’ 

She went on to say: 

‘A journalist who tries to analyze the situation linked to Ukraine’s political relations, 

certain economic conflicts, he risks falling towards one side... Staying on the line and 

balancing is the hardest thing... Sometimes one has to step on the throat of one’s 

own political impressions of what’s correct and what’s incorrect... In my view, 

Ukraine is being violated here, but I have to find certain arguments so that the other 

side’s point of view is also represented.’ 

The presence of a Russian franchisor clearly affected coverage of Russian-Ukrainian relations in 

Komsomolskaya Pravda v Ukraine, but editorial stance did not appear to be explicitly dictated 

from Moscow. Rather, the correspondent’s comments suggested that the paper generally ended 

up acknowledging any obvious tensions, but playing down their significance: 



‘It would be very strange if the Ukrainian editorial office, knowing the mood of 

people in Ukraine, started to pursue the line which is close to the federal Moscow 

editorial office. We have to reflect the situation we live in. We have to take into 

account the opinion of our readers and the majority of citizens... When there are 

two opinions on one page, the compromise solution in that situation is [to include] 

some comments by pundits, who say that this is all normal, in fact. There are two 

points of view and there is no solution other than to look for some points of 

common ground.’ 

The problem of balancing between reader and franchisor expectations was also raised by an 

editor interviewed at Argumenty i Fakty v Ukraine. Content analysis indicated that latter 

publication took a muted editorial stance on Russia. For instance, its coverage of Patriarch 

Kirill’s visit consisted of just one small article based on a letter from a reader. The reader 

observed that ‘many arguments’ surrounded the patriarch’s visit, and asked whether it was 

‘really another lever of Moscow’s pressure on Kyiv’. AiF v Ukraine reassured her that ‘despite 

protests by right-wing forces’, Kirill’s visit had not been ‘marred by unpleasantness’. The senior 

editorial figure at AiF v Ukraine explained her paper’s approach to this story as follows: 

‘When he [Kirill] arrived for the very first time, there was very great public and 

reader interest towards him and we ran reports about it several times... Later we 

reduced the share of this news, because it became clear that there is not just 

religion here, there is politics here too. And in order not to provoke any kind of 

irritation in the reader once again [we reduced coverage]... The same with Putin. 

Yes, the event happens, but we don’t stress it... If we were not the main publication 

in Moscow we could allow ourselves more.’ 

The interviewee said that AiF v Ukraine tried not to ‘irritate’ its readers or trigger reproaches for 

being ‘pro-Russian’. These prerogatives were borne in mind when republishing material from 

the Russian federal edition. 



A couple of missing issues made it impossible to compare accurately the scale of coverage 

devoted to Russia by the weeklies. However, contrary to the hypothesis, the tone of Russia 

coverage in AiF v Ukraine was not visibly more favorable than the tone of coverage in 2000, 

Zerkalo Nedeli, Stolichnyye Novosti and Kommentarii. In fact, AiF v Ukraine was often gently 

skeptical about the system of authority in Russia. A regular column on its second page took 

quotes from prominent public figures – Russian ministers and MPs – and followed each one 

with a mocking editorial response. One example from 22 September ran: 

‘S. Markov, State Duma deputy: “Back then (in the 1990s – ed.) it was not so much 

liberals who were governing as traitors or absolutely unqualified thieves.” – Clear 

progress is apparent in the Russian state! In terms of their level of qualification, the 

thieves of those days were not a patch on today’s lot.’ 

One cannot qualify this mild derision as criticism, but it does subvert the official version of 

Russian politics promoted by the likes of Vremya. 

The most unambiguously ‘pro-Russian’ weekly was 2000 (another publication which recently 

shut down).41 Its proprietor and editor-in-chief Sergey Kichigin is on record as saying: ‘In every 

way we [at 2000] have advocated and are advocating friendship with Russia’.42 This was very 

much reflected in its story selection. For example, it ran a lengthy interview with Konstantin 

Zatulin in which the Russian MP expounded views for which is well known: he called for the 

closest possible ties between Russia and Ukraine; reiterated that Ukrainians were ‘Russians 

who live on the periphery [s krayu]’; and argued that not enough was being done to preserve 

the ‘single Russian-Ukrainian cultural and spiritual space’. 

Story selection in Zerkalo Nedeli, Kommentarii and Stolichnyye Novosti was less indicative of a 

particular editorial viewpoint on Russia. In Stolichnyye Novosti, opinion-based articles were 

often set up to contrast opposing points of view about Russia on the same page. For its part, 

Kommentarii focused heavily on the economic aspect of bilateral relations and frequently 

mentioned Russia without making any value judgments. On occasion it highlighted advantages 



to Ukraine of doing business with Russia, but the message that Russian and Ukrainian economic 

interests are essentially at odds was often visible. For instance, Kommentarii columnist Andrey 

Starostin wrote on 4 June: 

‘The Ukrainian authorities, and above all big business, are hinting that they won’t 

surrender anything else without a fight. The Russians are inquiring after the price 

and waiting until the Ukrainians run to them by virtue of the most varied reasons.’ 

Zerkalo Nedeli was somewhat similar to Kommentarii in that there was no outright editorial 

hostility towards Russia evident in its story selection, but several suggestions that Russia’s 

influence was something of which Ukraine should be wary. 

The flattering coverage of Russia in 2000 can be traced back to views expressed by the editor-

proprietor. Precisely why he holds those views is less clear (it may be relevant to note that 

Kichigin is reportedly a former KGB counter-propaganda officer). Yet the editorial policy 

established at 2000 attracted a readership whose views corresponded to those of the owner, so 

journalists wrote to please both their readers and their editor simultaneously. A journalist from 

the paper explained: 

‘I am free to develop any topics from any angle. But perhaps I always write with 

reference to the fact that I understand the kind of audience which reads us: 2000 

readers, it seems to me and I’m certain I’m right, are people of strongly pro-Russian 

views, perhaps even strongly nostalgic for the Soviet past. And probably when I 

write, I understand that in the back of my mind and therefore I try not to write too 

sharply about certain obvious things.’ 

The interviewee herself did not particularly identify with the position she attributes to her 

readers. At one point she observed: ‘Journalists look at their work with sarcasm. It’s just work.’ 

A situation of mutually reinforcing influences, albeit with a very different content outcome, was 

found to exist at the analytical weeklies Zerkalo Nedeli, Kommentarii and Stolichnyye Novosti. 



Journalists from these papers all stressed that they were trying to help decision-makers make 

good decisions. When they wrote about Russia as a threat, they did so because they perceived it 

to be so themselves, because their editors agreed with them, and because they believed reports 

discussing the Russian threat were in the interest of their readers. Thus, one journalist from 

Zerkalo Nedeli explained: 

‘There are things which need to be spoken about, for example, issues of security... 

Ukraine has declared itself an independent state. How should Ukraine ensure its 

security in this situation?... It’s a very practical question to which the Ukrainian 

authorities are paying no attention. An example in fact: the Black Sea Fleet. Does it 

present a risk to Ukraine’s security? In my view, yes.’ 

Interviewees from all three papers indicated that the perception of Russia as a threat was quite 

widespread among their colleagues and that these personal views affected the tone of reporting. 

There was no evidence of regular or inherent conflict between what the journalists wanted to 

write about Russia and the principles or boundaries imposed by owners and managers. At 

Zerkalo Nedeli journalists sometimes negotiated over stories with the editor-in-chief; the 

interviewee explained: 

‘In our case, the editor-in-chief – the person who supervises the creative process – 

is also the owner, the co-owner. Therefore everything depends on whether you 

can convince [him]. Sometimes you don’t convince [him]. Sometimes you go away 

and you are wrong, but this is decided each time in an individual way.’ 

The Kommentarii interviewee indicated that the owner’s influence was fairly light and tended to 

concern reporting of certain domestic topics more than international affairs. The Stolichnyye 

Novosti journalist stated that he, too, had experienced only localized owner pressure. He 

observed that the paper’s proprietor (Ihor Kolomoyskyy) had other more significant media to 

worry about, such as the TV channel 1+1. 



As for the daily broadsheets, the content analysis results conformed partially to the hypothesis. 

Izvestiya v Ukraine was found to have extremely extensive Russia coverage, with 47 per cent of 

its stories coded as ‘featuring Russia’. However, Den (26 per cent) had more extensive Russia 

coverage than Russian-owned Kommersant-Ukraina (18 per cent). 

Den and Izvestiya v Ukraine behaved fully in line with the hypothesis in the tone of their 

reporting about Russia. The former ran many reports in which the Russian state was depicted as 

a threat or malefactor. The latter carried a copious amount of uncritical news about the Russian 

authorities. Kommersant-Ukraina took a much more ambiguous editorial stance. References to 

Russia were frequently found in the context of news about trade or energy, but such news 

tended to be reported from an economic perspective, with the geopolitical dimension 

downplayed. Column space was divided fairly evenly between the positive and negative sides of 

the Russian-Ukrainian economic relationship. In stark contrast to Den and Izvestiya v Ukraine, 

Kommersant-Ukraina carried almost no editorial comment. Thus, when reporting Patriarch 

Kirill’s visit, Kommersant-Ukraina journalists drew no conclusions of their own. Instead, they 

conveyed the views of a wide range of interviewees encompassing politicians (from opposing 

camps), political scientists (from opposing schools of thought) and both patriarchates of the 

Ukrainian Orthodox church. Meanwhile, Izvestiya v Ukraine’s coverage of the visit read like an 

official itinerary. It reported that a handful of believers had sailed the length of the Dnipro River 

to symbolize the ‘unity of holy Rus’, yet the fact that several thousands of believers had joined 

the Kyiv Patriarchate’s procession instead of following Kirill was omitted. In Izvestiya v Ukraine, 

most statements of opinion came from Kirill himself. The only opposing opinions it quoted were 

a couple of nationalist slogans, which were clearly labelled by the reporter as ‘insulting’ and 

belonging to a ‘miserly’ small group of extremists. Den, for its part, described Kirill as the ‘main 

church hierarch of the empire’ and its reporter complained: ‘The attack on democratic and 

independent Ukraine is clearly not weakening.’ 



When asked why Kommersant-Ukraina did not take an editorial stand of its own, one journalist 

interviewed described the policy as a marketing strategy: 

‘There is a rule: analysis is not encouraged at our paper. There is a fear that it won’t 

be objective. In other words, we are supposed to lay out the facts... When 

Kommersant moved over here, there was too much subjective opinion everywhere. 

Kommersant decided that we should differ in some way, there had to be a unique 

selling point [fishka]. [Our unique selling point is that] we don’t write opinion, we 

write news.’ 

In fact, this rule that journalists should not explicitly express their own views in print was one of 

the main constraints imposed by the Moscow editorial office on their Kyiv colleagues. A senior 

Kommersant manager in Moscow explained: ‘They don’t have the opportunity to put in 

something that we have not checked’; editorial staff in Moscow exercised rigorous control over 

the tone and quality of material published by Kommersant-Ukraina. However, in matters of 

substance the Moscow editorial team allowed their counterparts in Kyiv leeway. One 

Kommersant-Ukraina journalist said: 

‘If they have written that it is so, but we understand that it is not quite so, we have 

the right to write it differently. They [Kommersant in Moscow] do not control us in 

that respect.’ 

This interviewee acknowledged that Kommersant-Ukraina was ‘accustomed’ to being viewed as 

Russian and sometimes accused of writing with a pro-Russian slant. ‘It’s impossible to avoid – 

we are a Russian publication,’ he said. Yet he pointed out that ‘unpleasant’ things were printed 

about Russia in Kommersant-Ukraina, things ‘which Russia would not like to see’. He attributed 

this to the paper’s business audience, noting the need for businesspeople to be aware of 

opposition to the Kremlin. He gave no indication of having to balance the interests of Ukrainian 

readers against those of Russian colleagues or owners. As for Alisher Usmanov, the interviewee 

said: 



‘He doesn’t decide anything at our paper. He’s a long way away. And it’s too small an 

asset for him to decide anything... He simply has a mega-empire, a global one, so 

Kommersant is just a small project. So for him to call here and decide something – 

it’s just not his level.’ 

The relationship between Izvestiya v Ukraine and its Moscow head office was quite different. 

Editors in Kyiv did not have to get Moscow’s prior approval for the content of each Izvestiya v 

Ukraine issue, but a senior Izvestiya representative in Moscow made clear that certain editorial 

principles had to be observed. He said: 

‘There were people in the leadership of the Ukrainian editorial team, in whom we 

suddenly noticed a certain disdain for the interests of Russia. We did everything so 

that these people first found out about this, put things right, and if they didn’t put 

things right, they left. This is natural, at the end of the day... If we have a certain 

editorial policy, then the editorial policy of the edition in Ukraine, should match 

this.’ 

He added that ‘things which directly violate or distort Russia’s policy towards Ukraine’ could 

not appear in the main body of the newspaper without provoking objections. 

The negative portrayal of Russia observed in Den was first and foremost attributable to 

personal views held by the editorial team, including the journalist interviewed, who was 

responsible for much of the paper’s reporting on Russia. The journalist said he enjoyed a large 

amount of freedom in his selection of stories. He made very clear that he viewed Russia as a 

source of risk, saying: 

‘Even when we write about Russia’s domestic affairs, we have Ukraine in mind. 

First, for obvious reasons, many processes that happen in Russia also happen in 

Ukraine in another form, or similar. Or a danger arises – I call it a virus infection – a 

danger of that infection being carried in from there. For example, we are very 



interested in the ethnic tension in Russia, because we have had direct attempts to 

instil it here. We have had anti-Semitic occurrences. But it is all the work of Russian 

agents...’ 

The interviewee made clear that journalistic neutrality was deliberately rejected at Den in favor 

of promoting what was best for Ukraine in the eyes of the editorial team. He explained: 

‘We are anti-communist, what’s more, a militantly anti-communist newspaper. We 

also take the positions of liberalism and Ukraine’s independence from Russia. In 

other words, we want [Ukraine] to be constructed according to a European pattern. 

We want to be a European country not only geographically... We do indeed adhere 

to a pro-Western course, but exclusively to Ukraine’s advantage.’ 

Quite why Den took this forthright approach is unclear; the interviewee said the owner’s 

political views did not make themselves felt at the paper. However, he did note that ‘a lot 

depends on the editor-in-chief’. 

DISCUSSION: RUSSIAN NEWS EXPORTS AND ‘SOFT POWER’ 

The research presented above shows that Russian capital and franchisors affected the view of 

Russia in news consumed by millions of Ukrainians during the period under study, but it also 

shows that their impact on content varied from one news provider to another. Via Vremya and 

Izvestiya v Ukraine Russia was exporting news which portrayed the Russian authorities and 

their policies in a very positive light.43 Komsomolskaya Pravda v Ukraine and Argumenty i Fakty v 

Ukraine did not generate such regular and extensive flattery for the Russian state; the latter 

even gently mocked Russia’s political establishment. Yet both tabloids were inclined to play 

down bilateral tensions as editors balanced the expectations of Russian colleagues against the 

need to appeal to a mass Ukrainian audience. Kommersant-Ukraina wrote about Russia’s 

democratic deficit, but it did so in a very matter-of-fact way, without obvious editorializing, 

because such was the policy imposed by its parent publication in Moscow. Only at Podrobnosti 



was the presence of a Russian shareholder found to have little discernible effect on Russia 

coverage. Pervyy Kanal’s minority stake in Inter apparently had negligible impact on the latter’s 

editorial policy, which owed more to Ukrainian state influence on the channel during the period 

under study. 

This diversity and vulnerability to local influences among the ‘Russian’ media in Ukraine is 

obscured when such media are viewed exclusively through the lens of soft power. The soft 

power framework fosters an overly simplistic interpretation of Russian transnational media 

activity, where state interests are overemphasized and other explanatory factors risk being 

overlooked. 

There are grounds to be cautious about applying the ‘soft power’ label even in the case of 

unambiguously pro-Kremlin news exporters. From time to time, Russian TV channels generate 

political scandals in Ukraine which fit uneasily with the idea of eliciting positive attraction. A 

notable documentary shown on Rossiya/RTR-Planeta in March 2006 claimed that a CIA prison 

existed outside Kyiv.44 Another on Pervyy Kanal, titled Oranzhevyye deti tretyego reykha (Orange 

children of the Third Reich) suggested in February 2010 that the Orange revolution had been 

staged by second-generation Nazis with assistance from the USA.45 In 2008 Vremya seized on a 

report (which originated in the Ukrainian press) about the sale of Hitler dolls in Kyiv, 

embellishing the story with untrue claims that the doll had become a ‘hit’ among customers.46 

More recently, the reluctance of President Yanukovych to sign Ukraine up as a full Customs 

Union member prompted a Russian media offensive against him and his policies.47 Such Russian 

‘information attacks’ sparked outrage in Kyiv, even though relatively few Ukrainians actually 

saw the offending content when it was first broadcast. As explained above, Russian TV channels 

have not had a particularly large audience share in Ukraine in recent years. Yet ‘information 

attacks’ by Russia have become news stories in their own right as they have been reported by 

domestic news providers, posted on YouTube and vocally criticized by politicians, journalists 

and other public figures.  



In fact, Russian news does not even need to be deliberately exported by Russian broadcasters in 

order to resonate across the border. In March 2013 a local TV station in Russia’s Orenburg ran a 

report about Taras Shevchenko, in which the revered Ukrainian poet was described as a 

Russophobe and linked to Nazi propaganda. The report was only broadcast in the Orenburg 

region. Yet it was spotted by Ukrainians living in Russia and subsequently received widespread 

coverage in the Ukrainian media.48 

It remains an open question whether benefits accrued by the Kremlin from Russian media 

‘attracting’ foreign audiences outweigh the problems caused by Russian media’s power to 

provoke. This is an issue which future research should investigate. In the meantime, the soft 

power framework should be applied with caution. Indiscriminate generalizations about the 

‘Russian’ media in Ukraine and assumptions that they facilitate Russian foreign policy success 

are problematic. Rather than soft power, we might use the metaphor of a Soviet-era communal 

apartment with very thin walls. When Russia talks about its neighbors it tends to be overheard 

and the neighbors inevitably react. Yet the thin walls are not necessarily an advantage for 

Russia. To date there is little firm evidence to suggest that Russia’s audibility has made its life in 

the apartment easier – and some episodes indicate that quite the reverse is true. 

POSTSCRIPT 

This article was completed in October 2013, before the mass protests of ‘EuroMaidan’, the 

ousting of President Yanukovych and Russia’s annexation of Crimea. The crisis has put the 

Russian presence in Ukraine’s news media landscape into a state of flux: cable transmissions of 

Russia’s main federal broadcasters have been banned by the new Ukrainian government in the 

interests of ‘information security’;49 Kommersant-Ukraina has ceased publication. Meanwhile, 

the issue of Russian TV ‘propaganda’ has hit center-stage.50 The recent turbulent period 

arguably underlines the inadequacy of the ‘soft power’ framework to capture the nature of 

Russia’s transnational media activity and its significance for relations between Moscow and 



Kyiv. Softly ‘eliciting attraction’ has been a far lower priority in the Kremlin’s information 

strategy than discrediting the new Ukrainian authorities. 

During the crisis, some journalists have written about Russian channels being ‘widely watched’ 

in Ukraine and playing a ‘crucial’ role.51 Such statements need to be treated cautiously. The 

Russian propaganda campaign has undoubtedly made political waves, but this may be due to its 

highly aggressive nature and apparent effectiveness in Russia more than a high proportion of 

Ukrainians tuning in and taking its claims at face value. As this article has pointed out, the best 

available data suggest that Russian TV news has been less widely watched in Ukraine in recent 

years than widely available. Most Ukrainians prefer to get their information about current 

affairs from domestic channels – which have been reporting the Russian propaganda campaign 

critically, as a news story in its own right, and exposing elements of disinformation.52 Across 

Ukraine, the persuasive power of Russian TV news may have been restricted by other, more 

popular sources contradicting its messages. The ‘power’ of Russian TV news during recent 

Ukrainian events would in that case be polarizing more than persuasive, stemming from its 

capacity to deepen divisions between a smaller section of the population who are convinced and 

a larger section who are offended. Further research into the matter is undoubtedly needed 

before firm conclusions can be drawn. 

NOTES 

                                                             
1 J. S. Nye, Soft power: the means to success in world politics (New York: Public Affairs, 2004), 105; J.S. Nye, 

‘The future of soft power in U.S. foreign policy’, in Soft power and US foreign policy: theoretical, historical 

and contemporary perspectives, edited by I. Parmar and M. Cox (London; New York: Routledge, 2010), 8. 

2 Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, 12 December 2011, 

www.mid.ru/brp_4.nsf/newsline/88EDE46B7ED6659044257964005D6EB9. 

3 President of Russia, 15 July 2008, kremlin.ru/acts/785; Russian Foreign Ministry, 12 February 2013, 

www.mid.ru/brp_4.nsf/0/76389FEC168189ED44257B2E0039B16D. 



                                                                                                                                                                                              
4 For example, S. Eke, ‘With the state or against the state: The media in Belarus’, in The EU and Belarus: 

Between Moscow and Brussels, edited by A. Lewis (London: Federal Trust for Education and Research, 

2002); M. Lipman and M. McFaul, ‘Putin and the Media’, in Putin's Russia: past imperfect, future uncertain, 

edited by D. R. Herspring (Lanham and Oxford: Rowman & Littlefield, 2003); L. Belin, ‘Politics and the 

Mass Media under Putin’, in Russian politics under Putin, edited by C. Ross (Manchester: Manchester 

University Press, 2004); F. Fossato, ‘Vladimir Putin and the Russian Television ‘Family’’, in The Russia 

Papers / Les Cahiers Russie (Paris: CERI Sciences Po, 2006); B. Beumers, S. Hutchings and N. Rulyova, The 

Post-Soviet Russian Media: Conflicting Signals (Hoboken: Taylor & Francis, 2008); O. Nikolayenko, ‘Press 

freedom during the 1994 and 1999 presidential elections in Ukraine: a reverse wave?’ Europe-Asia Studies 

56-5 (2004): 661-686. 

5 For example, N. Ryabinska, ‘The Media Market and Media Ownership in Post-Communist Ukraine,’ 

Problems of post-communism 58-6 (2011): 3-20. 

6 For example, S. Oates, Television, democracy, and elections in Russia (London: Routledge, 2006); M. 

Dyczok, ‘Do the media matter? Focus on Ukraine’, in Media, democracy and freedom: The post-communist 

experience, edited by M. Dyczok and O. Gaman-Golutvina (Bern; Berlin; Bruxelles; Frankfurt am Main; 

New York, NY; Oxford; Wien: Lang, 2009). 

7 For example, A. P. Tsygankov, ‘If not by tanks, then by banks?  The role of soft power in Putin's foreign 

policy’, Europe-Asia Studies 58–7 (2006): 1079-1099; J. Sherr, Hard diplomacy and soft coercion: Russia's 

influence abroad (London: Chatham House, 2013). 

8 J. S. Nye, The future of power (New York: PublicAffairs, 2011). 

9 For example, H. Lai & Y. Lu (eds.), China's soft power and international relations (New York: 

Routledge, 2012); M. Li, Soft power: China's emerging strategy in international politics (Lanham: Lexington 

Books, 2009); J. Kurlantzick, Charm offensive: how China's soft power is transforming the world 

(New Haven: Yale University Press, 2007); D. L. McConnell & Y. Watanabe Soft power superpowers: 

cultural and national assets of Japan and the United States (Armonk, N.Y.: M.E. Sharpe, 2008); C. Hayden, 

The rhetoric of soft power: public diplomacy in global contexts (Lanham: Lexington Books, 2012). Studies 

relating to the post-Soviet region include V. Hudson, ‘A Study of the Civilisational Aspect of Russian Soft 

Power in Contemporary Ukraine’ (PhD diss., University of Birmingham, 2013); A. P. Tsygankov, ‘If not by 

tanks, then by banks?  The role of soft power in Putin's foreign policy’, Europe-Asia Studies 58–7 (2006): 



                                                                                                                                                                                              
1079-1099; J. Sherr, Hard diplomacy and soft coercion: Russia's influence abroad (London: Chatham House, 

2013). 

10 E. Lock, ‘Soft power and strategy: Developing a ‘strategic’ concept of soft power’, in 

Soft power and US foreign policy: theoretical, historical and contemporary perspectives, edited by I. Parmar 

& M. Cox (London; New York: Routledge, 2010); J. B. Mattern, ‘Why ‘Soft Power’ Isn't So Soft: 

Representational Force and the Sociolinguistic Construction of Attraction in World Politics’, Millennium - 

Journal of International Studies, 33 (2005): 583–612. 

11 E. Lock, ‘Soft power and strategy: Developing a ‘strategic’ concept of soft power’, in 

Soft power and US foreign policy: theoretical, historical and contemporary perspectives, edited by I. Parmar 

& M. Cox (London; New York: Routledge, 2010). 

12 J. S. Nye, Soft power: the means to success in world politics (New York: Public Affairs, 2004), 28. 

13 C. Layne, ‘The unbearable lightness of soft power’ in Soft power and US foreign policy: theoretical, 

historical and contemporary perspectives, edited by I. Parmar & M. Cox (London; New York: Routledge, 

2010), 54. 

14 J. S. Nye, ‘Responding to my critics and concluding thoughts’ in Soft power and US foreign policy: 

theoretical, historical and contemporary perspectives, edited by I. Parmar & M. Cox (London; New York: 

Routledge, 2010), 219. 

15 Russian Foreign Ministry, 12 February 2013, 

www.mid.ru/brp_4.nsf/0/76389FEC168189ED44257B2E0039B16D. 

16 Izvestiya, 3 October 2011, http://izvestia.ru/news/502761. 

17 A. P. Tsygankov, Russia’s Foreign Policy: Change and Continuity in National Identity (Lanham: Rowman 

and Littlefield, 2010), 206.  

18 Russian Foreign Ministry, 12 February 2013, 

www.mid.ru/brp_4.nsf/0/76389FEC168189ED44257B2E0039B16D. 

19 For example, A. Wilson, Ukrainian Nationalism in the 1990s: a Minority Faith (Cambridge: Cambridge 

University Press, 1997); D. Arel and V. Khmelko, ‘The Russian Factor and Territorial Polarization in 

Ukraine’, The Harriman Review 9-1/2 (1996): 81–91; L. Barrington and R. Faranda, ‘Reexamining Region, 

Ethnicity and Language in Ukraine’, Post-Soviet Affairs 25-3 (2009): 232–256; I. Katchanovski ‘Regional 



                                                                                                                                                                                              
Political Divisions in Ukraine in 1991–2006’, Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity  

34-5 (2006): 507–532. 

20 The Ukrainian Week International Edition, 8 July 2013, ukrainianweek.com/Politics/83970. 

21 Telekritika, 19 June 2013, www.telekritika.ua/rinok/2013-06-19/82619. 

22 Institute of Mass Information, 16 November 2012, imi.org.ua/analytics/39470-chesnist-napokaz-scho-

stojit-za-polipshennyam-rivnya-ukrajinskih-televiziynih-novin-.html. 

23 TVi has been involved in various controversies since 2010. First it was stripped of broadcasting 

frequencies following the election of Yanukovych as president, then cable operators began to remove the 

channel from their basic subscription packages causing its audience to shrink. In 2012 TVi faced charges 

of tax evasion and was forced to repay the government a considerable sum. In 2013 it was the subject of a 

battle for ownership and a change of management at the channel prompted many of its journalists to quit 

in protest (see Telekritika, 28 May 2013, www.telekritika.ua/daidzhest/2013-05-28/82028). 

24 Broadcasting Board of Governors and InterMedia, International Broadcasting in Ukraine (Broadcasting 

Board of Governors, 2011). Questionnaire survey carried out for the BBG by Intermedia in partnership 

with the Kyiv International Institute of Sociology (KIIS); n = 2,019 (general population). 

25 Weekly TV ratings in 2013 were compiled by GfK and made available on the Telekritika website; see 

www.telekritika.ua/type/8. 

26 Argumenty i Fakty v Ukraine, 28 May 2012, www.aif.ua/money/article/32684. 

27 Segodnya, n.d., www.segodnya.ua/advertising/pechatnye/auditoria/450689.html (accessed 26 

November 2013). 

28 Telekritika, 27 November 2012, www.telekritika.ua/daidzhest/2012-11-27/77040. 

29 Izvestiya v Ukraine closed in February 2013, reportedly for financial reasons; see Newsru.ua, 12 

February 2013, http://rus.newsru.ua/ukraine/12feb2013/zakrili_izvestiya.html (accessed 2 May 2014). 

30 Kommersant-Ukraina closed in March 2014 because of the ‘political situation’ in Ukraine and financial 

problems; see Newsru.com, 13 March 2014, www.newsru.com/russia/13mar2014/kommersant.html 

(accessed 2 May 2014). 

31 Research interview with Pavel Filenkov, commercial director of the Kommersant publishing house, 

Moscow, 12 April 2010. 



                                                                                                                                                                                              
32 Broadcasting Board of Governors and InterMedia, International Broadcasting in Ukraine (Broadcasting 

Board of Governors, 2011). Questionnaire survey carried out for the BBG by Intermedia in partnership 

with the Kyiv International Institute of Sociology (KIIS); n = 2,019 (general population). 

33 Research & Branding Group, 23 December 2010, rb.com.ua/rus/projects/omnibus/6999. 

Questionnaire survey conducted 29 November – 6 December 2010; n = 2,076 (adult population). 

34 Broadcasting Board of Governors and InterMedia, International Broadcasting in Ukraine (Broadcasting 

Board of Governors, 2011), 17. Questionnaire survey carried out for the BBG by Intermedia in 

partnership with the Kyiv International Institute of Sociology (KIIS); n = 2,019 (general population). 

35 Zerkalo Nedeli and Den also have Ukrainian-language editions. 

36 The Russian state broadcaster has held a stake in Inter since the latter was founded in 1996 as a joint 

venture between ORT (as Pervyy Kanal was then known) and Ukrainian MP Oleksandr Zinchenko. 

Originally Inter filled much of its airtime with content from the Russian channel; ORT had been forced to 

cease direct terrestrial broadcasts in Ukraine due to Ukrainian legislative changes. See Nezavisimaya 

Gazeta, 1 September 1999, www.ng.ru/cis/1999-09-01/lyubye_vybory.html. 

37 H. E. Brady and D. Collier, eds, Rethinking social enquiry: diverse tools, shared standards. (Lanham, Md.: 

Rowman & Littlefield Publishers, 2010); J. Mahoney, ‘Strategies of Causal Inference in Small-N Analysis’, 

Sociological Methods & Research 28-4 (2000): 387-424. 

38 In the case of the weekly newspapers it was not possible to compare ‘like with like’, as AiF v Ukraine is 

the only mass-circulation weekly on the Ukrainian market. The selected weeklies clearly target different 

audiences. Therefore, in the case of the weekly newspapers all causal inference is made on the basis of the 

interviews rather than nominal comparison. 

39 The sample comprises weeks beginning 31 May, 14 June, 12 July, 26 July and 20 September 2010; not 

including weekends. This period was determined by the timeframe in which the study had to be 

completed. The sample of news was gathered (recorded to disk in the case of TV bulletins; bought in the 

case of newspapers) specifically for this study. Several of the news providers under study are not 

available in public archives, so taking a sample from previous years was not an option. 

40 None of the interviewees requested anonymity. However, they are not identified here by name to 

prevent the (unlikely but not impossible) scenario of their participation in the study being met with 



                                                                                                                                                                                              
disapproval and having negative career implications. Their comments should be considered personal 

opinions and do not necessarily reflect the official position of their respective media organizations. 

41 Newsru.com, 13 March 2014, www.newsru.com/russia/13mar2014/kommersant.html (accessed 2 

May 2014). 

42 2000 (website), 1 July 2010, 2000.net.ua/2000/forum/sosedi/67869. 

43 The same is true of news bulletins on Russia’s other main federal channels with international streams 

in Ukraine, NTV Mir and RTR Planeta, as their editorial policy is coordinated with the Kremlin. They were 

not selected for analysis here because they were not among Ukraine’s top 10 channels at the start of the 

study. 

44 BBC Monitoring, 12 March 2006, my.monitor.bbc.co.uk/portal (access for subscribers only). 

45 Nezavisimaya Gazeta, 8 February 2010, www.ng.ru/week/2010-02-08/11_culture.html. 

46 Deutsche Welle, 15 May 2008, www.dw.de/false-hitler-doll-reports-vex-ukraine/a-3337110. 

47 Glavkom, 14 March 2013, glavcom.ua/articles/10391.html. 

48 For example, Komsomolskaya Pravda v Ukraine, 15 March 2013, kp.ua/daily/150313/384436; 

Korrespondent, 13 March 2013, korrespondent.net/video/ukraine/1521805-rossijskij-telekanal-nazval-

tarasa-shevchenkovtorosortnym-poetom-i-prizval-ne-prazdnovat-ego-200-let. 

49 UNIAN, 11 March 2014, www.unian.net/politics/895188-segodnya-vecherom-v-ukraine-vyiklyuchat-

neskolko-rossiyskih-kanalov.html. 

50 For example, BBC News, 2 March 2014, www.bbc.co.uk/news/world-europe-26411396; The Economist, 

29 March 2014, www.economist.com/news/europe/21599829-new-propaganda-war-underpins-

kremlins-clash-west-1984-2014; delo.ua, 3 March 2014, delo.ua/ukraine/informacionnaja-vojna-kak-

rabotaet-rossijskaja-propaganda-229022. 

51 BBC News, 12 March 2014, www.bbc.co.uk/news/world-europe-26546083. 

52 For example, Sobytiya on Ukraina, 3 March 2014, sobytiya.tv/episode/30502; TSN on 1+1, 7 March 

2014, www.youtube.com/watch?v=Ta0xV1hAWtw&list=PL1neMztLSbMNxum4lBfHo2qVOKxScvMGr. 


