
63

Nordicom Review 34 (2013) 1, pp. 63-76

The Autonomy of Scandinavian  
Public Service Broadcasters During 

Election Campaign Periods
Principles and Practices

Kjersti Thorbjørnsrud

Abstract
This comparative case study explores the formal and informal principles governing election 
formats produced by the public service broadcasters in Sweden, Denmark and Norway. 
The focus is on external regulation vs. journalistic autonomy and on principles of balance 
and access. The conclusion is that the Scandinavian broadcasters, to a larger extent than 
broadcasters in other Western countries, independently control the form and content of their 
election formats. This journalistic autonomy, however, has brought about election formats 
governed by different principles of access. The Danish and Swedish formats are based on 
a moderate stopwatch logic, whereas the election formats in Norway center on criteria of 
audience appeal, resulting in a model of access disproportionately favoring certain political 
parties. The high degree of journalistic control of election formats in Scandinavia, paired 
with the low control of political parties encourage a discussion of some of the central 
premises in the Democratic Corporatist Model. 
Keywords: election coverage, regulation, journalistic autonomy, broadcasters, models of 
media and politics 

Introduction 
Debates between incumbents and their rivals and the journalistic interrogation of party 
leaders on TV during election campaign periods usually attract large audiences (Cole-
man 2000). For broadcasters, these media events are attractive to organize, produce and 
transmit. For political leaders, the stakes are high when taking part in such formats, 
and they share an interest in influencing their form and content. From a public interest 
perspective, these events are argued to be of such vital importance in a democracy that 
they should be governed by extraordinary principles of fairness and balance so as to 
avoid biased election coverage (McQueen 1992, Coleman 2000). 

The institutionalization of control of the form and content of these formats can be 
regarded as the results of negotiations, struggles and concessions on the part of actors 
within the political and journalistic fields. Who governs the premises of these events, 
and according to what kind of principles: Media professionals, political parties or a more 
abstract “general interest” expressed through legislation? 

10.2478/nor-2013-0043

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Göteborgs universitets publikationer - e-publicering och e-arkiv

https://core.ac.uk/display/43557379?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


64

Nordicom Review 34 (2013) 1

The present article probes these questions by asking how TV election formats pro-
duced by the public service broadcasters in Sweden, Norway and Denmark are regulated 
and controlled. It further explores what kinds of principles of balance and access govern 
these formats. Through the construction of three ideal typical control regimes of elec-
tion coverage, the article asks whether there is a “Scandinavian model” pertaining to the 
regulation and control of election formats on TV. To provide a contrasting comparative 
background for the Nordic cases, examples of control regimes of televised election 
debates from countries with models of media and politics different from the Nordic 
countries, such as Britain, France and the US, are highlighted. 

Election campaign periods in a wide range of countries are times of extraordinary 
state regulation of broadcasters, leaving political parties with more control of audio-
visual output than in regular times (Coleman 2000, Kaid and Strömback 2008). This is 
also the case for countries with so-called liberal media models that traditionally prevent 
substantial state intervention (Hallin and Mancini 2005). The Scandinavian countries, 
on the other hand, are, as Hallin and Mancini (2005) argue, typically representative of 
countries with a Democratic Corporatist model, combining strong journalistic profes-
sionalism with active state intervention in the media sector (Hallin and Mancini 2005: 
197). Their model is in general judged to be valid in a broad study comparing the media 
models in the Nordic countries (Strömback et al. 2008). 

According to Hallin and Mancini, the model of broadcaster governance in the Nordic 
countries is intertwined with civic and parliamentary models of control, providing a 
substantial role to organized political forces, either in the form of political parties (the 
parliamentarian model) or in the form of other social interest groups (the civic model) 
(Hallin and Mancini 2004: 165). Exploring the degree of journalistic control over the 
form and content of election formats compared to the influence of political parties is well 
suited to a discussion of some of Hallin and Mancini’s key assumptions regarding the 
influence of parties and other organized forces within the Democratic Corporatist model.

Even if there has been a strong call for comparative studies of political communica-
tion (Blumler 2004; Aalberg 2010), there is a lack of comparative studies investigating 
the institutional premises behind election coverage. Strömback and Aalberg (2008) 
and Strömback and Dimitrova (2006) have carried out comparative content analysis of 
election coverage, but apart from some noteworthy exceptions (Semetko and Blumler: 
1991; Semetko and Canel: 1997), these studies do not map the actual formal and infor-
mal control regimes governing election coverage on television. the actual formal and 
informal control regimes governing election coverage on television. The present article 
fills this gap in the research ap institutional analysis of both formal and informal control 
regimes of broadcast election formats.

Research Design
This is a comparative case study of the Public Broadcasters DR (Danmarks Radio) in 
Denmark, SVT (Sveriges Television) in Sweden and NRK (Norsk rikskringkasting) in 
Norway. All three are financed by license fees and all have played a paramount role in 
the media landscape of their respective countries. 

To make a comparison feasible, the focus is on the governing principles behind elec-
tion formats and not on regular news. Election formats are defined as programs produced 



65

Kjersti Thorbjørnsrud The Autonomy of Scandinavian Public Service Broadcasters During...

with an upcoming election in mind, normally featuring debates between politicians run-
ning for office and/or interrogations of political leaders by journalists. In both DR, SVT 
and NRK, there is a solid tradition of clearing airtime in primetime for such formats. The 
aim of the present analysis of these formats is to decide whether they are controlled by 
external actors and institutions and whether a stopwatch logic, a proportional model or 
other selection criteria guide the allocation of airtime to political parties. 

The data consist of semi-structured interviews, document analysis and output analy-
sis. DR, SVT and NRK normally appoint a project leader to direct the coordination 
and planning of the different types of election formats to be produced well in advance 
of an upcoming election. These leaders have been vital informants1; they were asked 
about the role of public broadcasters, journalistic independence, program ideas and the 
status of editorial guidelines related to election coverage. The interview data have been 
triangulated with document and text analysis. The documents researched range from 
laws on PBS broadcasting, official editorial guidelines, evaluations and reports, and 
websites to internal memos.2 The output analysis builds on the recording of election 
formats transmitted on national television in SVT, DR and NRK in primetime during the 
campaign period. The focus is on the premises underlying the election formats produced 
by the three broadcasters during the four-week campaign period preceding the elections 
of 2006 (Sweden) and 2007 (Norway and Denmark). In Sweden, the campaign led up 
to a combined national and regional election, whereas in Denmark a national election 
was held in 2007. The election in Norway in 2007 was regional. The validity of the 
Norwegian data was strengthened by the fact that the NRK relied on the same type of 
election formats in 2007 as they had done in previous national election campaign periods 
(Thorbjørnsrud 2009).

To provide a contrasting background for the Nordic cases, regulations and editorial 
guidelines concerning broadcast election coverage in France and Britain have been 
studied. Additionally, the organization of the aired US presidential debates has been 
explored. Finally, interviews have been conducted with a political reporter at French 
Tele 2 and with the chief political advisor at the BBC. 

Types of Control Regimes for Audiovisual Election Coverage
During election campaign periods, the journalism behind TV and radio broadcasts in 
many countries follows principles that are made more explicit than usual. The conven-
tional, day-to-day, implicit journalistic judgments governing TV production are sup-
plemented and partly replaced by formal principles. The principles in action aim at a 
fair and balanced coverage, avoiding biases that favor some parties and candidates over 
others (Dahl 1998; Graber et al. 1998; Coleman 2000; Esaiasson and Håkansson 2002). 

Both the way principles of fairness and balance are operationalized in practice and 
the source of these principles vary. One model builds on a principal of equal access for 
all eligible candidates and parties irrespective of their power base or popular support 
(McQail 1992). When strictly applied, this stopwatch balance ensures that each party 
and candidate is given exactly the same amount of airtime. Another logic builds on 
a principle of proportionality: Parties’ proportions of votes in the last election, their 
number of seats in parliament, and/or their support in current opinion polls are taken 
into account when television airtime is allocated (McQuail 1992). 



66

Nordicom Review 34 (2013) 1

Further distinctions need to be made between models in which access is regulated by 
law, is under informal political control, or is based on journalistic autonomy. 

The obvious example of a country with election formats under legislative control, 
based on a stopwatch model, is France, where election coverage is under the scrutiny 
of the government appointed Conseil Supérieur de L’audovisuel.3 During the election 
campaign period, this regulatory agency lays down rules for the allocation of airtime 
for broadcasters pursuant to the law on audiovisual media.4 The principles applied are 
based on a strict stopwatch logic whereby each eligible candidate has the right to the 
same amount of airtime. 

Other countries, such as the UK, have a more complicated combination of juridical 
control and self-regulation. Public Service broadcasters are obliged by law5 to formulate 
guidelines for the election coverage in accordance with any views expressed by the 
Electoral Commission6. The formulation of rules is left to the broadcasters themselves. 
Thus, the British public service-broadcasters are allowed a much greater degree of 
self-regulation than their French counterparts, and they have guidelines that allow for a 
proportional model, where the main parties and candidates receive more attention than 
the small ones. The level of attention from society, and the fact that editorial guidelines 
are under scrutiny by The Electoral Commission, however, contributes to a high aware-
ness among the broadcasters as to how the obligation to produce a balanced election 
coverage is met.7 

A more extensive, informal way of diminishing the power of broadcasters as produc-
ers and moderators of TV debates is for political parties to take direct control of the 
organization of the debates themselves. This party political control over election debates 
is found in the US. Through the Commission of Presidential Debates, the Republican 
and Democratic parties govern the length of candidate’s airtime, their responses and 
rebuttals, who the moderator will be and what role he/she will play, etc. The Commis-
sion8 is, since its inception in 1988, headed by former chairpersons of the Republican 
and Democratic parties (Coleman 2000). The absence of formal regulation in the US 
implies that candidates from parties other than the Democrats and the Republicans are 
excluded from the central televised election debates. 

In the last type of control with access to televised election formats, media profes-
sionals control the premises regarding both dramaturgy, topics up for discussion and 
access for eligible candidates. This journalistic type of control over the form and content 
of election formats can follow different paths: Broadcasters can commit themselves to 
follow certain explicit guidelines – such as principles for allocation of airtime – through 
self-regulation. The other option is to stick to conventional, implicit and nontransparent 
journalistic judgments in the production of these formats. Journalists’ ability to govern 
the content and form of election formats, however, does not depend only on formal 
autonomy. The informal journalistic control over, for example, election debates is a 
type of control that materializes through accessible politicians who actually accept the 
premises for debates set by media professionals. 

In the next section, the article explores what type of formal and informal control 
regimes for election formats exist in a Scandinavian context. 



67

Kjersti Thorbjørnsrud The Autonomy of Scandinavian Public Service Broadcasters During...

Autonomous Scandinavian Broadcasters
Fueled by the advent of competitive private TV channels during the 80s and 90s, pro-
fessionalization and popularization processes have marked both the Swedish, Danish 
and Norwegian public service broadcasters. Expansions to new media platforms have 
characterized the most recent years (Syvertsen 1997; Djerf Pierre 2000; Hjarvard 2006). 
The election coverage of the three broadcasters has been significantly influenced by 
these trends, not least because private channels have produced election debates directly 
competing with the productions of the public service broadcasters (Thorbjørnsrud 2009). 
But as reported by the project leaders at DR, SVT and NRK alike: Having high-profile 
election coverage still is an important part of the PBS identity. In the Scandinavian 
countries, this priority of election coverage exists without any juridical or external 
regulation involvement. The laws covering the premises for the license to broadcast 
in the three countries do not mention election coverage9. Nor are there external insti-
tutions with the mandate to interfere with the editorial decisions of the broadcasters. 
There are indeed media authorities and councils occupied with monitoring the ethical 
and democratic obligations of the broadcasters in all three countries, but their mandate 
is advisory rather than executive, and there is no tradition for interfering in editorial 
choices and content production10. 

Hence, the informants make clear that it is and ought to be the right of the broadcast-
ers to independently decide the character of their election programs, in terms of both 
form and content. The Swedish project leader is representative when he dismisses any 
kind of external regulation of the election coverage: 

We don’t have that! [...] It’s our own. It is, so to speak, the broadcaster’s own ar-
rangement. Our independence is, I would say, very substantial. And the political 
parties and others, that is – they may have objections, they can be furious after the 
fact and so on, about certain issues – but there are just no attempts to control this.

The project leaders underscore the fact that the election coverage is not based on any 
kind of mutual agreement with the political parties in advance of the election campaign 
period. Rather, the political parties are informed about the broadcasters’ program ar-
rangements. The Swedish project leader refers to previous controversies between politi-
cal parties and journalists over the terms of election coverage as a settled dispute where 
a strong journalist profession has gradually succeeded with their arguments about the 
importance of journalistic independence. The accounts of the project leaders demonstrate 
not only that DR, SVT and NRK base their election coverage on a high degree of formal 
autonomy, but that they also rely on a high degree of informal control, based on acces-
sible politicians who are willing to participate on the journalists’ premises. According 
to the Norwegian project leader: 

The cooperation between journalists and politicians is very informal. I can call 
the Ministry of Finance and quickly get an appointment with the Minister to par-
ticipate on radio or TV [...]. Our access to politicians is amazing – we’re never 
turned down.

The project leaders claim that it would be out of the question to broadcast debates set up 
and arranged by the parties themselves, as is done with the presidential debates in the 
US. But whereas SVT and NRK emphasize the fact that politicians have come to accept 



68

Nordicom Review 34 (2013) 1

that they do not have a say regarding the way televised election formats are produced, the 
Danish project leader actually gives an account of how the Danish parties aimed at in-
fluencing the terms for a debate involving the PM and the leader of the main rival party:

For a long time, the idea about the debate between the two party leaders was 
difficult to realize. The Prime Minister was not interested, because the Social 
Democrats had a very charismatic and skillful communicator as their leader. As 
such, he had reason to believe he had little to gain from participating in such a 
debate.[…] However, after long negotiations, the parties in the end suggested they 
would arrange the debates themselves with a live audience, and then TV 2 and 
DR would be allowed to broadcast the debates. But for us it would be completely 
unthinkable to let the politicians control the debates in this way! 

The dispute was settled in favor of DR, the politicians agreed in the end to participate 
in the debate produced by DR, but without a live audience. 

Explicit Election Guidelines?
Having established that the Nordic broadcasters are formally autonomous regarding 
their election coverage, and that they also to a great extent establish the premises for 
the participation of politicians in studio debates informally, I will now explore whether 
the same broadcasters commit to explicit election guidelines through self-regulation. All 
project leaders underscore that they feel certain obligations with regard to the scope of 
the channels’ election formats, in particular with regard to balance. The Danish editorial 
leader, after having emphasized that she would never accept direct interference from 
politicians in DR’s editorial policy, quickly adds that DR needs to adhere to its particu-
lar role as a PBS, and that during election campaigns DR pays particular attention to 
principles of fairness and balance: 

We have guidelines requiring that all parties be presented on TV. Even small 
parties that we know will not get into Parliament; they are entitled to the same 
thorough treatment. It’s not only about airtime; it’s also that we should take them 
seriously, spend time on them – that they should be invited along. 

As referred to by the Danish project leader, election coverage is mentioned in the general 
editorial guidelines adopted by DR11. They state that during elections and referendums, 
DR should meet obligations such as providing the public with balanced information 
and critical investigations of candidates and election issues. The guidelines are to some 
extent more specific than the guidelines in SVT and NRK; unlike the other two TV chan-
nels’ codes, DR’s guidelines mention election coverage in particular, and they contain 
a rule about the right of each political party to transmit a self-produced video. This, in 
other words, is DR’s version of ‘party political broadcasts‘, a practice that the project 
leader in DR dislikes:

[…] we have a backlog – something that we’ve tried to abolish, but that I guess 
is mentioned in our guidelines, which states that: Each party is entitled to a pres-
entation and to disseminate its own party’s uncut or unedited messages. But there 
is no mention of time. Before it was normal to give them 5 minutes, but now we 
have cut each party’s presentation down to 3-minute videos. 



69

Kjersti Thorbjørnsrud The Autonomy of Scandinavian Public Service Broadcasters During...

These unedited party political broadcasts then, account for a very tiny proportion of 
the election coverage of the Danish broadcaster. The latitude for implicit journalistic 
judgments, not covered by the guidelines, is wide. This is illustrated by the reference 
to a ‘gray zone‘ of editorial decisions related to the balance of the election coverage, a 
balance the project leader acknowledges could be disputed:

Earlier the rules were interpreted very strictly. All parties were to have equal time 
to speak – we timed them. We don’t do that anymore. We a have a modus Vivendi 
where we – there’s a lot of journalistic judgment to it. We evaluate: What are the 
most important issues? How significant is the party? How significant are they to 
the voters? In our view – because this is after all a subjective evaluation. 

The Danish project leader is the only one of the interviewees who expresses the idea 
of the parties’ right to be presented on the air. Her two colleagues are vaguer in their 
formulations, even though they too assume that public broadcasters have a certain kind 
of responsibility during election campaigns, broadly linked to democracy and general 
ethical principles. In their codes of conduct, SVT states its public service mission in 
general terms. SVT should: ‘Provide news, stimulate debate, comment and shed light on 
events and happenings, and thereby provide the necessary information for citizens [...]’12. 
On SVT’s official web page13 it is stressed that this announcement does not say anything 
about how programs should be produced. The broadcaster defines public service this way:

Lately, SVT has used the concept ‘free television‘ to explain public service. By 
‘free‘ we do not mean free of charge, but free from the influence of political and 
commercial forces. 

Unlike the Danish, the Swedish guidelines do not mention election coverage in particu-
lar. Prior to the election campaign period in Sweden in 2006, however, SVT management 
issued a statement saying that it was the duty of SVT to ensure that all publications, on 
all platforms, are ‘conducted in an impartial, balanced and comprehensive manner’. In 
line with the definition of “free television” the decree does not go into detail about how 
the programs should ensure balance and impartiality in practice. In this document it is 
stated in the end that: “Beyond judicious attention to the above, there are no limitations 
as to the participation of politicians or other representatives of political views within 
the election”14. The principles in SVT’s official statements of their obligations are, in 
other words, broad. There is an emphasis on sound editorial assessment rather than on 
specific editorial guidelines. This is expressed by the project leader in the following 
response in an interview published on SVT’s own official website prior to the 2006 
election campaign period: 

– How do you make sure the parties get equal attention in your election coverage? 
– In our news coverage, news assessment determines which political parties and 
events are covered. When it comes to election debates, all parties that are relevant 
to the questions on the agenda […] are to be invited.15

Like DR and SVT, the Norwegian NRK has statutory rules16 that in broad terms define 
NRK’s role as a public service broadcaster. They hold that NRK should communicate 
vital or important information to the public as well as arrange debates concerning so-
ciety in accordance with core democratic values. Furthermore, NRK’s programming is 



70

Nordicom Review 34 (2013) 1

expected to maintain high ethical standards and over time to be balanced (paragraph 3.3). 
These codes are rather unspecific and downplay the principle of balance more than the 
Swedish and Danish codes do by reducing it to a goal that is to be fulfilled over time, not 
in single programs or in single program series. The statutory rules were supplemented 
in 2007 with “NRK-plakaten”, a poster confirming the statutory rules. Here election 
coverage is discussed as follows: “NRK should have a broad and balanced election 
coverage. All parties of a certain size should normally be mentioned in the editorial elec-
tion coverage”. The mentioning of election coverage made a stir among journalists and 
editors in NRK when the poster was introduced, declaring that they refused any type of 
external interference in their editorial decisions. Their arguments made the Government 
modify the words of the original text, resulting in the indeed vague sentence in the poster 
about normally mentioning parties of a certain size. How they should be mentioned, the 
amount of airtime to be allocated, and according to what principle of balance, then, are 
issues still up to NRK to decide.

To sum up: Neither NRK, DR nor SVT have detailed election guidelines regarding 
program content; their codes are much less detailed than the editorial guidelines of a 
public service broadcaster like the BBC, or the meticulous directions governing French 
audiovisual election coverage. 

Balance in Practice – Election Formats in DR, SVT and NRK
In spite of the wide room for implicit journalistic judgments, all project leaders under-
score that it actually is important that their election formats fulfill principles of balance 
and fairness. The question, then, is how ‘balance‘ is operationalized in practice and 
combined with the vital demand for a large audience predominant in NRK, SVT and DR. 
This section probes the question by exploring principles of selection as they materialize 
in the actual election formats broadcast in primetime. 

SVT had the largest and most complex election coverage of the three countries. In 
2006, SVT broadcast almost 300 hours about the election.17 Two central program se-
ries aired during primetime were presented as “investigative” and critical”. One series 
consisted of seven live interrogations of party leaders, each lasting 60 minutes. The 
other program series consisted of 60 minute documentaries focusing on one political 
party in each program, with the aim of revealing internal conflicts within each of the 
Swedish parties represented in parliament. The documentaries made a stir among the 
Swedish political parties; they feared a negative focus just before Election Day, the 
project leader stated:

[…]our investigations are broadcast closer to Election Day than before. This has 
often been perceived as very sensitive by the political parties. If you stumble 
close to the election, things can actually happen that can change the polls in quite 
a short amount of time. 

SVT in addition produced live debates in various regions of Sweden where a number of 
participating politicians from the region debated in front of a live audience, broadcast 
during primetime. SVT finally produced one Prime Minister Duel between the incumbent 
and his chief opponent. According to established tradition, the final production relating 
to the election was a debate with all party leaders. 



71

Kjersti Thorbjørnsrud The Autonomy of Scandinavian Public Service Broadcasters During...

The governing selection principle behind more than two of three of the election for-
mats in primetime was based on a variant of the stopwatch logic, implying that all the 
Swedish Parties in parliament were presented and given the same amount of focus and 
time, however critical, in one program each. 

At DR, the main idea behind the election formats, according to the project leader, was 
to produce programs that were esthetically pleasing, fulfilling criteria of being ‘good 
TV‘ and at the same time offering space for politicians to convey their messages in full. 
DR made less use of experts in the studio than they had done before; they wanted easily 
accessible formats and not ‘high brow’ discussions. The slogan was ‘nicer to watch, 
easier to understand‘. The project leader described the ideas as such:

We made it look more spectacular; it looked better, was more attractive, more 
intimate. At the same time we worked on more substance. For instance, we had 
the two candidates for Prime Minister – they debated for an hour before they were 
cut off. And they discussed with each other. 

The central election format was a program series that presented the politics of each Dan-
ish party represented in parliament, called ‘Meet the parties‘. During the program, the 
party-produced video was shown. Apart from this format, DR broadcast the 60-minute 
duel between the incumbent and his main rival. As with SVT and NRK, the election 
coverage concluded with a debate between all leaders of the political parties.

The election coverage in DR was not as comprehensive as that of SVT, and it was 
acknowledged that the coverage did not entail a critical or investigative approach to 
politics. However, the election formats in primetime on DR were all built on the same 
basic principle of selection: equal time for each party in primetime, with the exception 
of the one prime minister duel, a format that the project leader in DR explicitly described 
as ‘not to the advantage‘ of all the political parties not represented in that duel.

The Norwegian broadcaster built on old and well-known election formats in their 
2007 election coverage. NRK produced two election formats in primetime national 
television. The first was based on duels between top politicians and transmitted during 
primetime twice a week, each program lasting 20 minutes. The evaluation of previous 
election duels formed the premises for the duels produced in 2007. The basic prem-
ises are presented in this excerpt from an evaluation made by the editor of this debate 
format:

Two years ago we saw that duels between the top politicians generally produced 
the best ratings. (…) TV 2 often wanted the same politicians to participate in 
their debates as we did – on the same day – and therefore 90 minutes before us, 
something that would have made our debate look like a re-run. 

This happened the first time on the day the campaign kicked off, when both TV 
channels had booked a Prime Minister debate between the prime minister and the 
leader of the opposition. After a lot of back and forth we said no to this debate, 
and instead went for the opposition leader and the head of the Progress Party. 
And we won the battle with TV 2 with twice as many viewers… 

Conclusion: After a while we made it clear to the politicians that we did not 
wish to use them in our programs if they participated in exactly the same setting 
on TV 2 earlier in the evening. 



72

Nordicom Review 34 (2013) 1

This evaluation points to central aspects concerning the main election format in NRK; it 
was strongly focused on individual participants, more so than on topics and parties, and 
highly centered on competition for high audience numbers. The many duels between dif-
ferent constellations of the prime minister, party leaders and other central politicians are 
specific to NRK. In SVT and DR only one duel with the prime minister was produced. 
In the Norwegian election coverage, however, the prime minister in the last elections 
was the political leader most frequently participating in debates. 

The other main format with which NRK chose to continue was a debate program 
called ‘People’s meetings‘. These were debates lasting 45 minutes, aired once a week, 
where different combinations of top politicians as well as local candidates met to discuss 
topics high on the political agenda in meeting halls around in the country. The debates 
were conducted in front of a live audience and they were split up by slots of entertain-
ment. The idea was to combine political discussion with entertainment in a lively setting, 
the project leader explained. Like SVT and DR, NRK concluded its election coverage 
with a final party leader debate.

A modified kind of stopwatch logic still exists as a baseline for the election formats in 
primetime in SVT and DR – ‘stopwatch’ in the sense that all eligible political parties are 
given full focus in one program each in the most central election formats in primetime. 
In NRK, on the other hand, broadcasts based on this principle of representation were 
characterized as ‘ceremonial‘ and outdated. For a decade NRK has instead produced de-
bates that are based on participation from politicians, where the most important selection 
criterion is their quality as interesting debaters, rather than their positions or what kind 
of party they represent. Neither politicians nor the audience know beforehand who the 
debaters will be or which topics they will discuss. The two formats that NRK produced 
during primetime on national TV thus diverged greatly from the stopwatch model. The 
logic of selection comes closer to a form of proportional representation for the parties. 
However this was not proportional representation strictly defined, as the parties and their 
leaders were not allowed on the air according to their size or popular support. Rather 
they participated according to a logic that would end up selecting the biggest parties 
disproportionally frequently; they got more time on the air than their electoral support 
suggested (Thorbjørnsrud 2009). Also those parties with the ‘hottest‘ party leaders were 
overrepresented on the air to the disadvantage of smaller parties or bigger parties with 
leaders lacking the ability to make what was regarded as ‘good TV’. 

It is important to note that this practice could not exist without compliant politicians, 
both of whom accepted the premises and were willing to alter their time schedules to 
come to the studio at short notice, as opposed to the situation in Denmark, where DR 
actually had to go into negotiation processes in order to get the most attractive political 
leader – the prime minister – in a debate. 

Discussion:  
Autonomous and Strong Scandinavian Public Broadcasters 
The present article has explored the degree to which the public broadcasters in Sweden, 
Denmark and Norway are autonomous regarding formal and informal control of the 
premises for their election coverage. The study has focused on the production of election 
formats in primetime, and has asked in what way these formats are produced with refer-



73

Kjersti Thorbjørnsrud The Autonomy of Scandinavian Public Service Broadcasters During...

ence to explicit rules or guidelines, and whether or not these guidelines are formulated 
by external actors and institutions. The conclusion is, first, that the Nordic broadcasters, 
to a larger extent than broadcasters in many other countries, independently control the 
form and content of their election formats. This journalistic autonomy, however, has 
brought about election formats governed by different principles of access. The Dan-
ish and Swedish formats are based on modified stopwatch logic, whereas the election 
formats in Norway center on criteria of audience appeal, resulting in a model of access 
that disproportionately favors certain political parties. 

The comparatively high degree of journalistic control of election formats in Scandi-
navia, paired with the low control of political parties, encourage a discussion of some 
of the premises of the Democratic Corporatist media model as it is outlined by Hallin 
and Manciny (2005). According to Hallin and Mancini, public service broadcasting in 
the Nordic countries is characterized by strong state regulation and the influence of 
organized interests (like political parties), combined with high professional autonomy. 
Concerning possible differences between the three countries, Hallin and Mancini de-
scribe Sweden as the broadcaster with the highest degree of autonomy from party 
politics, whereas the broadcasters in Denmark and Norway are described as probably 
shading more toward a parliamentary model […] (Hallin and Mancini 2005: 169). The 
assumed difference between the three broadcasters is not supported by the present study. 
Moreover, with regard to election coverage, the high degree of journalistic autonomy 
of broadcasters in the Scandinavian countries surpasses the autonomy of broadcasters 
operating both within the North Atlantic or liberal model and the Mediterranean or 
Polarized Pluralist model. The most conspicuous characteristic of the premises for the 
election coverage of the Scandinavian broadcasters is the fundamental belief in program 
productions based on journalistic independence, free from external interference. The 
principle of self-regulation stands strong, and is not challenged by political parties. In 
short, political parties in the Scandinavian countries appear to have less influence over 
the terms and conditions of election coverage than their counterparts in other countries. 
This conclusion is based on a case study focusing on only one special part of the pro-
gram production of public service broadcasters, it indicates nevertheless the need for 
future studies exploring whether the status of organized interests within the democratic 
corporatist model should be toned down. 

The claim that the production of election formats is based on a high degree of formal 
and informal autonomy fits well with other studies of the development of political jour-
nalism in the Nordic countries. This research emphasizes that the approach to politics in 
PBS in recent decades has been marked by a critical and independent stance, combined 
with the skilled and active use of editing processes and formatting (e.g., Hjarvard 2006, 
Dierf-Pierre 2000). 

As mentioned, the present study of the election formats in SVT, DR and SVT indi-
cates that different principles of balance and practices of predictability have taken hold 
in the three broadcasters, with a modified version of a stopwatch logic still reigning 
at SVT and DR. This logic has largely been abandoned at NRK to the advantage of a 
logic favoring the parties in power and parties with leaders who are assumed to have 
a high audience appeal. One hypothesis explaining these differences is that politicians 
in the three countries to various degrees enter into negotiations with the editorial lead-
ers over the premises of the election coverage. Another hypothesis is that classic PBS 



74

Nordicom Review 34 (2013) 1

ideals have a stronger footing at DR and SVT than at NRK (Larsen 2008). This last 
hypothesis points to the need for further comparative and institutional studies that look 
more deeply into the independent variables explaining the possible differences between 
Scandinavian public broadcasters.

Notes
	 1.	 The informants were: NRK project leader 2007 Per Arne Bjerke, interviewed18 Dec. 2007; DR pro-

ject leader 2007, Naja Nielsen interviewed 5 Feb. 2008; SVT (KW – right?) project leader 2006, Kent 
Wännström, interviewed16 Dec. 2007. In addition a Danish election journalist took part in the interview 
in DR, the program director at NRK was also interviewed 6 May 2006.

	 2.	 See Appendix 1 for a list of the documents used. Few Danish written reports and evaluations about 
the 2007 election coverage existed at the time the research took place. To estimate the validity of the 
interview data, a team of Danish editors and journalists from DR were asked to comment on the results 
at a seminar held in Oslo in September 2008. They confirmed the validity of the accounts of the Danish 
election coverage presented here.

	 3.	 http://www.csa.fr/infos/controle/television_pluralisme_accueil.php Accessed 3 July 2010.
	 4.	 http://www.csa.fr/multi/role_sanctions.php?10=UK Accessed 3 July 2010.
	 5.	 In “The Political Parties and Referendums Act 2000” and “The Communication act 2003”.
	 6.	 http://www.electoralcommission.org.uk/ Accessed 3 July 2010.
	 7.	 Interview with Chief Political Adviser in the BBC 16 April 2008.
	 8.	 http://www.debates.org/pages/news_111907.html. Accessed 20 March 2010.
	 9.	 The laws in question are the Danish “Radio og TV-loven LOV nr 439 af 10/06/2003” (The Radio and 

TV Law of 10 June 2003) the Swedish “Radio och TV-lagen 1996:844) (The Radio and TV Law), and 
the Norwegian “Lov om Kringkasting Lov 1992-12-04 nr 127” (The law on Broadcasting).

	10.	 In Denmark, the government-appointed advisory council is called ‘Radio and tv-nævnet’ (see: http://
www.mediesekretariatet.dk/omrtv.htm), In Sweden ‘Granskningsnämden‘ (see: http://www.
grn.se/ (11.11.03) and in Norway ‘Kringkastningsrådet‘ http://www.nrk.no/informasjon/or-
ganisasjonen/1386146.html accessed7 Mar 2010). Media Authorities such as The Norwegian 
Media Authority (Medietilsynet) in Norway (http://www.medietilsynet.no/accessed 19 Jan 2010 
) and the Swedish Broadcasting Authority (http://www.radioochtv.se/ accessed 22 Jan 2011) also 
monitor the broadcasters’ more general fulfillment of their tasks, but they have never interfered in the 
production of news or election formats in the three countries. 

	11.	 DRs Programetik 2007, paragraph 15. 
	12.	 Reproduced from Peterson et al. (2006).
	13.	 http://www.svt/jsp?d=60806&a=707572 Accessed 19 June 2009.
	14.	 SVT:s riktlinjer inför allmänna valen 2006 (SVT Guidelines for the 2006 election).
	15.	 http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=54029&a=620230&lid=puff_620193&lpos=las-

Mer Accessed 19 June 2009.
	16.	 Vedtekter for NRK AS. Last changed 30 April 2005.
	17.	 Sveriges Televisions Pulic Service redovisning 2006:55.
	20.	 Program host Viggo Johansen, interviewed 23 Aug 2007.

References
Aalberg, T., & T. Brekken (2007) ‘Når spill og enkeltepisoder blir viktigst’, In Den medialiserte politikken, 

A. Todal Jenssen and T. Aalberg (eds.) Oslo, Universitetsforlaget.	
Aalberg, T., &. J. Curran (eds.) (2010) How Media Inform Democracy. A Comparative Approach. New York, 

Routledge.
Blumler, J.G., & M. Gurevitch (2004) State of the Art of Comparative Political Communication Research: 

Poised for Maturity?, in F. Esser & B. Pfetsch: Comparing Political Communication: Theories, Cases 
and Challenges. Cambridge: Cambridge University Press.	

Coleman, S. (2000) ‘Meaningful Political Debates in the Age of Soundbite’, in Stephen Coleman (ed.) Tel-
evised Election Debates: International Perspectives, London, Palgrave Macmillan.

Dahl, R.A. (1998) On Democracy. New Haven, Yale University Press.
Djerf-Pierre, M. (2000) ‘Squaring the Circle: Public Service and Commercial News on Swedish Television 

1956-99’, Journalism Studies 1: 239-260.



75

Kjersti Thorbjørnsrud The Autonomy of Scandinavian Public Service Broadcasters During...

Esaiasson, P., & N. Håkansson (2002) Besked ikväll!: valprogrammen i svensk radio och TV. Stockholm, 
Stiftelsen Etermedierna i Sverige.

Graber, D.A., D. McQuail, & P. Norris (1998) ‘Introduction: Political Communication in a Democracy’, in 
D. McQuail D. Graber, & P. Norris: The Politics of News: The News of Politics. Washington: CQ Press.	
	

Hallin, D.C., & P. Mancini (2005) Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge: 
Cambridge University Press.

Hjarvard, S. (2006) ‘Tv-nyheder’, in Hjarvard, S. (ed) Dansk TV’s historie. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Kaid, L., & Strömbäck, J. (eds.) (2008) “A framework for Comparing Election News Coverage around the 

World”, In The Handbook of Election News Coverage Around the World. New York: Routledge.
McQuail, D. (1992) Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. London: Sage.
Norris, P., J. Curtice, D. Sanders, & H.A. Semetko (1999) On Message: Communicating the Campaign. 

London, Sage Publications.
Patterson, T.E (1994) Out of Order. New York: Vintage Books.	
Semetko, H.A., J.G. Blumler, M. Gurevitch, D.H. Weaver, S. Barkin, G. Cleveland (1991) The Formation of 

Campaign Agendas: A Comparative Analysis of Party and Media Roles in Recent American and Brittish 
Elections. Hillsdale, Erlbaum.

Semetko, H.A., & M.J. Canel (1997) ‘Agenda-Senders versus Agenda-Setters: Television in Spain’s 1996 
Election Campaign’, Political Communication 14(4): 459-479.	

Strömbäck, J., & T. Aalberg (2008) ‘Election News Coverage in Democratic Corporatist Countries: A Com-
parative Study of Sweden and Norway’, Scandinavian Political Studies 31(1).

Strömbäck, J. & D.V. Dimitrova (2006) ‘Political and Media Systems Matter: A Comparison of Election 
News Coverage in Sweden and the United States, The Harvard International Journal of Press/Politics, 
11(4): 131-147.

Strömbäck, J., M. Ørsten, & T. Aalberg (eds.) (2008) Political Communication in the Nordic Countries: An 
Introduction’. Göteborg: Nordicom.

Swanson, D.L. (2004) ‘Transnational Trends in Political Communication: Conventional Views and New 
Realities’, in Esser, F. & Pfetsch, B. (eds.) Comparing Political Communication: Theories, Cases, and 
Challenges. Cambridge: Cambridge University Press.

Syvertsen, T. (1997) Den store TV-krigen: norsk allmennfjernsyn 1988-96. Bergen-Sandviken: Fagbokforlaget.
Syvertsen, T., & H. Bastiansen (1994) ‘Towards a Norwegian Television History’, in Bondebjerg, I. & F. 

Bono (eds.) Nordic Television: History, Politics and Aesthetics. København: Sekvens Special Edition.
Thorbjørnsrud, K. (2009) Journalistenes valg. Interaksjon, produksjon, iscenesettelse. Oslo: University of 

Oslo (Phd thesis).
	

KJERSTI THORBJØRNSRUD, Ph.D., Senior Reseacher, Department of Media and Com-
munication,  University of Oslo, kjersti.thorbjornsrud@media.uio.no



76

Nordicom Review 34 (2013) 1

APPENDIX 1

Official Norwegian NRK documents and NRK web pages
Vedtekter for NRK AS. Fastsatt i konstituerende generalforsamling 30.april 1996. Endret i generalforsamling 

14.juni 2004.
Lov om kringkasting. Lov 1992-12-04 nr 127
NRK-plakaten
Valgredaksjon EN. http//www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2005/4910253.html Accessed 04.23.2007
Folkemøter. http//www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2005/4946053.html Accessed 04.23.2007
NRK-valg i alle kanaler http://nrk.no/nyheter/innenriks/valg/val_2007/1.3236478

Internal NRK-documents
Memo: Notat NRK Kringkasting. 09.25.2007. Sak: Valgevaulering
E-mail 08.08.05 from editor of the debate program in Redaksjon EN.

Swedish official documents and web pages
Radio och TV-lagen (1996: 844)
SVT:s riktlinjer inför allmänna valen 2006 (SVT Guidelines for the election 2006) 
Sveriges televisions public service-redovisning 2006 
Valet i SVT 2006. Redaktionernas utvärderinger (The election in 2006, evaluations from the production-teams
Tio frågor om SVT:s valbevakning… http://svt.se/svt/jsp?d=54029&lid=puff_620193&lpos=lasMer. Acces-

sed 04.15.2007
Valet I SVT http://www.svt.se/svt/jsp?d=50614

Danish official documents and web pages 
Radio og TV-loven. LOV nr 439 af 10/06/2003 (The radio and TV-Law)
DRs programetik 2007. (Editorial Guidelines)
Valget på DR:http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Politik+temaer/2007/Valg/. Accessed 13.10.2008.
”Skarp kritikk af valgaften på tv”. http://www.journalisten.dk/skarp-kritik-af-valgaften-pa-tv. Accessed 

13.10.2008.

French official documents and web pages
Conseil supérieur de l’audiovisuel: http://www.csa.fr Accessed 10.04.2007.
Communiqués de presse: Election du president de la Republique: bilan de l’application du principe d’équité. 

Publisert 27.03.07. Accessed 10.04.2007.
Conseil supérieur de l’audiovisuel :“Guide d’application de la recommandation relative à la campagne en vue 

de l’élection présidentielle de 2007.” 
Bipolarisation, quand tu nous tiens…. http://medias.blog.lemonde.fr/category/debats-televises/ Publisert 

27.02.07. Accessed 10.04.2007.

British official documents and web pages
BBC Editorial Guidelines: http://bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines Accessed 04.07.08
Election Guidelines for the election held on 1st of May 2008: http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguide-

lines/advice/election Accessed 04.07.08
The Electoral Commission: http://www.electoralcommission.org.uk/. Accessed 04.07.08
The Electoral Commission Factsheet: Party political broadcasts.
Election Guidelines 3rd May 2007 http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/advice/election/. 

Accessed 04.07.08

US web pages
Commission on presidential debates: 
http://www.debates.org/ Accessed 15-04.2007
http://www.debates.org/pages/news_111907.html. Accessed 12.06.08
http://www.debates.org/pages/news_092108.html. Accessed 04.10.08


