
Scottish Government Yearbook 1987 

THE PRESS IN SCOTLAND: 
ARTICULATING A NATIONAL IDENTITY? 

David Hutchison 

The media are now firmly at the centre of political debate. This is 
hardly surprising, for we spend extraordinary amounts of time using them­
television viewing and radio listening take up thirty three hours of the 
average person's week and while it is difficult to get totally accurate figures 
for time spent reading newspapers and magazines, it seems reasonable to 
assume that most of us spend about forty hours a week using one or other of 
the media. This is as much time as many people spend working and would 
lead any observer to conclude that much of the information we obtain about 
the world must come via the media. Indeed it is widely believed that the 
media have considerable impact upon the ways in which we form attitudes 
and beliefs on a large range of subjects. That is why so many organisations 
employ public relations consultants, in order to ensure that their 'messages' 
get across, and why political parties, trade unions and other bodies are 
continually on the look out for examples of 'bias' and 'misrepresentation'. 

It is instructive to look at the way in which the debate on the impact of 
the media has developed over the last sixty years. (t) 

In the twenties and the thirties apparently irrefutable evidence of the 
ability of advertising, in both the press and the new medium of radio, to 
persuade consumers to buy particular products led researchers in the USA 
to postulate causal connections between media depictions of anti-social 
behaviour and the incidence of such behaviour in reality. Although many 
researchers would now be reluctant to postulate without qualification such 
one to one relationships, it is worth noting that the contemporary debate 
about violence on television is conducted in terms which owe much to the 
kind of research work done before the war, despite the fact that the results 
of that work were largely inconclusive. 

In more recent times the emphasis on the behavioural effects of the 
media has given way to an emphasis on the rather more intangible 
ideological impact. Researchers who have favoured this approach<2l, 
drawing much of their theoretical apparatus from the European Marxist 

239 

I ~~II 
li!l 

Ill 

'I II 

iil:l 

!'I 
,, 

I, 

jl' 
l,!l 

I 
,I 

'i 
I' 
'!•I 

'I' 'I 
il 

jli, 

1;!11!, 

'ii 
!'i 

brought to you by 
C

O
R

E
V

iew
 m

etadata, citation and sim
ilar papers at core.ac.uk

provided by E
dinburgh R

esearch A
rchive

https://core.ac.uk/display/429700418?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


Scottish Government Year book 1987 

tradition, tend to emphasise the ways in which the media present 
information within an ideological framework, which is favourable to the 
status quo- Western capitalist democracy. These critics argue that in such a 
situation it is extremely difficult for radical views to be heard. What is 
particularly interesting about this position as it is articulated in the UK is 
that it encompasses the obvious partisanship of newspapers - which, it is 
said, all share the same basic ideology within which they are free to 
champion the political party of their choice - and also the supposed 
impartiality of the broadcaster, which is seen as a cloak for a continuing 
process of ideological reinforcement. Indeed the most bitter dispute 
between academics and media practitioners in recent years has arisen out of 
the work of a group of researchers based at Glasgow University who have 
published several analyses which seek to prove this thesis as far as television 
news output is concerned<3l. Although the debate has been at times 
unnecessarily vitriolic, it has at least served to focus attention on the 
meaning of such terms as 'consensus' and 'balance' and to demonstrate the 
very real difficulties of achieving total 'objectivity' and 'impartiality', no 
matter how good the intentions. 

In the discussion on the Scottish press which follows a number of 
assumptions will be made. Firstly, and most obviously, that newspapers are 
products, whose relationship to the world of experience is not simply that of 
a window through which we gaze on reality. The relationship is more 
complex: a particular version of reality is being constructed for the reader 
and the nature of that version will depend on a range of factors, such as the 
political stance of the paper, the impact of that stance on reporting of 
events, the nature of the readership as perceived by the paper's staff, and 
the impact of market forces on the paper. Furthermore, it is assumed that 
the reader uses his newspaper in various ways. He may be looking for 
entertainment and diversion as much as information, he may be looking for 
stock exchange prices or betting tips. If he belongs to one of the more 
powerful groups in our society, particularly those with a political axe to 
grind, he is likely to be concerned above all with the way in which that 
group's interests are represented in the press; if he belongs to a less 
powerful group, he may be equally concerned to see how the concerns and 
problems of everyday living, for example, unemployment, damp housing, 
and crime are being articulated. It is also assumed that readers of 
newspapers are rather sceptical people. All the surveys tell us that people 
most certainly do not believe everything they read - indeed a growing 
proportion are equally distrustful of television news<4>. This distrust is 
obviously a good thing provided of course that it does not reach epidemic 
proportions, and gives the lie to the idea that people are simply media 
fodder willing to swallow any falsehood they are offered, a view all too 

240 

Scottish Government Yearbook 1987 

prevalent in certain quarters. People have a variety of sources of 
information and can weigh up media information alongside these. Where 
the media will be at their strongest is where personal experience is at its 
weakest. Most of us have little direct experience of, for example, serious 
crime, yet there is a Jot of it reported, often in lurid fashion. It is surely not 
fanciful to suggest that the continual reporting of crime, particularly violent 
crime, could create a climate more favourable to authoritarian measures 
than our personal experience would lead us towards. What is true of crime 
is likely to be true of other aspects of experience. Newspapers may not push 
us overtly in a particular direction, but by creating a climate of opinion, 
they may well help to incline us towards that point of the compass. This 
assumption about the ideological significanct of the press, its ability to 
influence what is discussed and how it is discussed, is the final crucial one 
made in the ensuing discussion. 

The most immediately striking characteristic of the Scottish newspaper 
market is that most of the morning and Sunday newspapers read in Scotland 
are produced here. Because separate Scottish circulation figures for the 
Fleet Street titles are not produced by independent auditors, totally 
accurate figures are difficult to come by, but it would appear that during the 
week the five Scottish produced papers have about two thirds of the 
market, while the remaining one third is shared by the nine English 
produced titles, including the Manchester produced Scottish Daily 
Express. 

As Table One demonstrates, the market is dominated by the Daily 
Record, which sells one copy for every seven people in the country. By way 
of comparison it should be noted that the biggest selling UK morning 
paper, the Sun, sells one copy for every thirteen people in England and 
Wales. The circulation figures achieved by the other four papers, which all 
hover around the 100,000 mark, compare very favourably with the regional 
English newspapers, none of which attain the Scottish figures. Of the 
English produced nationals the Sun makes the biggest impact in Scotland 
selling over 200,000 the Scottish Daily Express is not far behind, while the 
Daily Star tails below the 100,000 mark. The combined circulation of the 
Fleet Street broadsheet dailies at just over 60,000 is Jess than a third of the 
combined circulation of the Glasgow Herald and, the Scotsman, the two 
broadsheet papers which circulate throughout Scotland. 

The situation on Sundays is rather similar. Between them the Sunday 
Post and the Sunday Mail account for over seventy per cent of sales. The 
truly astonishing circulation of the Post - see Table Two - is inflated by 
significant sales in the north of England, but it is still remarkable that a 

241 



Scottish Government Yearbook 1987 

newspaper should achieve such a high penetration of its market. 

TABLE I 

Circulation of Morning Newspapers in Scotland 

Aberdeen Press and Journal 111,512 
Daily Record 758,169 
Dundee Courier 129,522 
Glasgow Herald 118,545 
Scotsman 96,017 
Total Scottish produced 1,213,765 (67%) 

Daily Mail 36,267 
Daily Mirror 25,440 
Daily Star 93,934 
Daily Telegraph 24,224 
Financial Times 8,600 
Guardian 13,649 
Scottish Daily Express 178,142 
Sun 210,000 
Times 15,106 
Total English produced 605,362 (33%) 

Sources - Audit Bureau of Circulation for Scottish titles and the Express. 
Other sources for English titles. The figures relate for the most 
part to the period January to June 1985; Today did not appear 
till1986. 

Although the Mail's figures pall beside those of the Post they too are 
strikingly high. Of the English produced papers, the News of the World 
makes most impact in Scotland, while the Scottish Sunday Express and the 
Sunday People both clear the 100,000 mark. The combined circulation of 
the three broadsheet Sundays is just over 180,000, considerably higher than 
the figure achieved by English broadsheets during the week, though hardly 
surprising given the absence of any Scottish paper for that segment of the 
market. 

The obvious question which arises is why in a highly centralised 
country like Britain, which is geographically compact and has a reasonably 
effective transport system, the Scots insist on buying Scottish produced 
newspapers. 

242 

Scottish Government Yearbook 1987 

·TABLE2 

Circulation of Sunday Newspapers in Scotland 

Sunday Mail 
Sunday Post 
Total Scottish produced 

Mail on Sunday 
News ofthe World 
Observer 
Scottish Sunday Express 
Sunday Mirror 
Sunday People 
Sunday Telegraph 
Sunday Times 
Total English produced 

Source - As for Table One. 

822,394 
1,503,854 

2,326,248 (75%) 

44,383 
242,096 
63,000 

133,438 
46,040 

140,905 
27,840 
91,364 

789,066 (25%) 

Historically it can be argued that this preference was a Hobson's 
choice, in that even with printing facilities in Manchester English papers 
had difficulty in distributing throughout Scotland(s). The argument runs 
that if English papers had been able to crack the distribution problem at the 
beginning of the twentieth century the Scottish press of that time might 
have had difficulty in surviving. Alternatively it can be argued that once 
Scottish newspapers began to emphasise their Scottishness in various ways, 
and to carry much more information about what was happening in 
Scotland, a process which has accelerated since 1900, then it was unlikely 
that Fleet Street titles would ever make a large impact on the market. The 
Scottish newspaper buyer does seem to want his newspapers to talk about 
Scotland and it is very difficult for English titles to do that in a very 
satisfactory way. It should be noted however that the development of new 
technology makes it feasible for small proportions of a newspaper's output 
to be separately editionised at no great cost.It is therefore possible to 
envisage a situation where a paper could produce twenty different editions 
tailored to the needs of different parts of Britain. But although the 
production cost would be relatively low, the cost of employing the 
journalists to write the relevant copy would not be, and it is hard to see 
Fleet Street managements, even after they have made the breakthrough to 
low cost technology, considering the Scottish market ripe for attack in this 
fashion, although the English provinces might well be a different matter. 

243 

II! 

:II 

:~·, 
1:! 
,f!: 

li 

ill,! 
II, I 
'!!': 



Scottish Government Yearbook 1987 

However it should be emphasised that there are very real fears in the 
Scottish newspaper industry about some current developments. Before the 
dispute between Rupert Murdoch's News International and the print 
unions broke out in early 1986, the Scottish newspaper industry was very 
apprehensive about the printing plant which had been constructed by that 
company at Kinning Park in Glasgow. It was felt that if the plant were to be 
used to print a northern edition of the Sun, which was the ostensible reason 
for its construction, then that paper would be in a better position to attack 
the market leader, the Daily Record. This argument does demonstrate a 
certain lack of confidence in the Record. It is hard to see how the Sun, even 
if it produced a Scottish edition, could get over the mismatch between its 
very obvious political ideology and the very different ideology which 
prevails in Scotland. Its current circulation in Scotland is impressive- and 
after the commissioning of the Kinning Park plant much less expensive to 
distribute for News International which used to air freight copies from 
London - but it must be close to the maximum possible in the Scottish 
market. If it were to increase that circulation the cause would lie as much in 
changes taking place in the make up of the Daily Record as in any other 
factor. But given the extraordinary and unnecessary dispute which blew up 
at the Record and Mail headquarters at the beginning of 1986, and the 
bizarre behaviour of the paper's proprietor, it would not now be surprising 
if either paper were to embark on an editorial course which damaged its 
own market position. 

If it is the case that the newspapers Scots buy are for the most part 
Scottish produced it is most definitely not the case that they are Scottish 
owned. The Record and Mail are part of Mirror Group Newspapers which 
Reed International sold to Robert Maxwell's Leichenstein based company 
in 1984, while the Glasgow Herald and Evening Times are owned by 
Lonrho, the international trading company. The Aberdeen and Edinburgh 
morning and evening papers are owned by the International Thomson 
Organisation. originally a newspaper based company, but now with 
interests in a variety of other spheres including travel and North Sea oil, and 
based in Canada. Only D C Thomson of Dundee, who own the city's 
morning and evening papers, and the Sunday Post, are a Scottish based 
company, and one which has continued to take most of its income from 
newspapers and of course from its famous comics and magazines. All of 
these companies have interests of varying size in commercial broadcasting. 

The Scottish pattern is not very different from what is to be found 
south ofthe border. Murdoch's News International, which can be regarded 
as either Australian or American, but certainly not British, owns the 

244 

Scottish Government Yearbook 1987 

Times, the Sunday Times, the Sun, and the News of the World. The 
Canadian entrepreneur Conrad Black recently acquired a controlling 
interest in the Daily Telegraph and Sunday Telegraph, Lonrho has the 
Observer and acquired a controlling stake in Eddy Shah's Today in mid-86, 
a few months ater the paper's launch, and Maxwell the three Mirror Group 
titles. The other Fleet Street papers are owned by newspaper companies or 
conglomerates and in one case, that of the Guardian, a trust. 

While it is true to say that most newspaper readers could not 
apparently care less who owns the paper they buy, it has to be insisted that 
there are important public policy issues involved. It is not a coincidence that 
under Murdoch the Times and Sunday Times have become much less 
willing to challenge the established order of things, nor that under Maxwell 
the Mirror Group titles have become much more trivial than they once 
were. These two men are examples of dominant proprietors, who seek to 
use their papers to thrust their own views and tastes down their readers' 
throats or to trumpet their own supposedly important initiatives and 
contributions to the life of the nation. The current editor of the Times, a 
Murdoch appointee, apparently while in his previous post as executive 
editor, sent the foreign department a memorandum which began 'The 
foreign pages generally seem to be short of two distinct types of stories .... 
sex stories and computer stories'. <6l Murdoch is apparently very keen on 
both. During the miners' strike readers of the Record and the Mirror were 
treated to detailed accounts of Maxwell's pompous and hopeless attempt at 
mediation. 

Faced with such obvious abuse of proprietorial power one has to say 
that the way in which conglomerates like the International Thompson 
Organisation and Lonrho run their newspapers is preferable by far, 
although it has to be said that there is evidence of some pressure being 
brought to bear on the editor of the Observer by its panent company over 
its coverage of events in Africa, a continent where Lonrho has substantial 
interests. The Thompson Organisation for its part is however credited with 
a policy of benevolent non interference, provided its newspapers are 
making money. Indeed that organisation lost a fortune on the Times before 
it sold the paper and its Sunday stablemate to News International. 
Furthermore, it can be argued that if companies like these two were not 
prepared to take over ailing newspapers and give them an infusion of 
capital then they might simply disappear. 

It is difficult to dissent from the obvious pragmatism of such an 
argument, but it is necessary to put another case. Newspapers are 
fundamental to the operation of democracy. At their best they provide the 

245 

I 

'i'l 
li· :I! 

:II!:: 

I

' 

i:! 

ill 
,Iii 
::!1 



Scottish Government Yearbook 1987 

citizen with a wide range of information about what is going on in his 
society, and they challenge those who hold power whether in government, 
industry, the trade unions or elsewhere. Macaulay and others said that the 
gallery in the House of Commons, to which newspaper reporters finally 
gained admittance in the latter part of the nineteenth century, had become 
a 'fourth estate of the realm'. This rather grand notion of the importance of 
the journalist may seem a little anachronistic in the days of bare breasts and 
bingo, but it is worth holding on to, for it provides us with a useful basis on 
which to judge the present pattern of control and ownership.(?) If 
journalism is to be the fourth estate, then it is vital that those who practice it 
have a commitment to truth and to scepticism. It is equally vital that the 
environment in which they work is one which promotes such a 
commitment. It therefore follows that the patterns of newspaper ownership 
to be encouraged should be those which lead towards these objectives. 
Newspaper companies ought to be just that, they ought to be restricted in 
the number of titles which they own, should be home based, and the market 
ought to be a competitive one to which access for new titles is not well nigh 
impossible to all except the wealthy. The kind of situation envisaged here 
would be one where newspapers would certainly have to survive in the 
market, and that means attracting both readers and advertising, but would 
be able to pursue their responsibilities to the public, in relative freedom. 

Such a declaration will of course produce world weary sighs from those 
who would claim that idealism has no place in a discussion of the newspaper 
industry. Realism dictates a different order of things. To which there is a 
simple answer. Virtually all of our neighbours in Western Europe have 
recognised that there are serious problems for democracy if market forces 
are allowed to hold sway in the press, and have taken various measures to 
discourage concentration or foreign ownership, and to encourage a 
diversity of titles. None of these countries has found a magic solution, but 
they have tried and are continuing to try. In this country the governing 
party appears totally indifferent to what has been happening lately, while 
the opposition parties criticise individual developments but have yet to 
produce coherent proposals which would command wide assent. The hour 
is getting late. 

The point was made in the preceding paragraph that even in a more 
intelligently organised newspaper market, papers would have to survive by 
attracting both sales and advertising revenue. It should be added that any 
perceptive media policy would have to take account of the distortions which 
the pattern of advertising can produce and to seek ways of remedying that 
distortion so that papers with a reasonably sized readership but sparse 
advertising would have some chance of survival. Newspapers have always 

246 

Scottish Government Yearbook~1987 

taken advertising. What is striking about the contemporary situation is the 
way in which the pattern of advertising has accentuated the polarisation of 
the market into broadsheet quality on the one hand and popular tabloid on 
the other. Both are capable of attracting enough advertising to survive, but 
any paper which sought an intermediate editorial position would face 
considerable financial difficulties. In the current situation the quality 
newspaper is able to charge rates proportionately higher than the popular 
because it is able to offer the advertiser access to a readership which is not 
only wealthier than the popular one, but a substantial proportion of which 
is spending money on behalf of its employers in addition to its own personal 
spending. By way of example, Table Three shows the average net cost of 
advertising in the nationally circulating Scottish dailies. 

TABLE3 

Single Column Full Page Circulation 
Centimetre 

Daily Record £25.25 £6612 758,169 
Glasgow Herald £13.20 £5750 118,545 
Scotsman £11.00 £4800 96,017 

Source: British Rate and Data January '86 

One important consequence of this situation is that the broadsheet 
paper depends for over half of its revenue on advertising, which explains 
the growth of the special supplement whose editorial material is a thinly 
disguised public relations exercise in favour of the principal advertiser 
around whose activities the supplement is organised. The tabloid paper on 
the other hand depends for over half its revenue on sales, which explains 
why sales wars between tabloid titles are much more ferocious than those 
between broadsheet ones. 

Overall it is doubtful if there is much scope for substantially expanding 
the total of Scottish advertising. The ill-starred Scottish Daily News came 
up against this hard fact as did the equally ill-starred Sunday Standard. 
Both newspapers attempted to fill definable reapership gaps, and the 
Standard was a newspaper of considerable worth, but there just was not 
enough advertising around to provide the necessary financial bedrock. 
When the Standard closed in 1983 its circulation was 116,000, more than 
either the Herald or the Scotsman, but it did not have the equivalent of the 
pages of classified property and employment advertising these dailies carry. 

247 

''i 
1,1 

I

ll 
,!,i 
!;II 

:1:! 

·I· ,ii ,, 

,!1 

1111 

i
1i 

I. 

''I I 
!.!i 



Scottish Government Yearbook 1987 

The economic limitations imposed by the size of the Scottish market 
also have their effect on the content of papers. It is often asserted that 
Scotland is rather a parochial country and that is why foreign news is not 
given the prominence it is given in a paper like the Guardian. The Scotsman 
carries a regular page, the Herald a half page. It has to be said that foreign 
news is not cheap if a paper wishes to use its own correspondents. The 
Scotsman has a European correspondent and a regularly used freelance in 
America, while the Herald has no foreign correspondents, though it uses 
'stringers' in various parts of the world. But there is no way in which a 
Scottish newspaper could easily find the resources to offer a comprehensive 
foreign coverage. Nor indeed can a Scottish paper employ a large number 
of specialist writers and commentators. This problem is in part overcome by 
using outsiders as columnists. Academics, for example, frequently write on 
matters which a F1eet Street paper would expect members of its staff to 
cover. 

Where of course Scottish newspapers are at their strongest is in their 
reporting and commenting on the affairs of Scotland. Although the concern 
in this essay is with the political and economic spheres it should be 
emphasised that Scottishness is articulated in a number of other areas such 
as sport, crime and entertainment. These aspects tend to dominate in the 
tabloids. Indeed when one looks at the kind of package the Record offers its 
readers, it seems to have more in common with an evening's television 
viewing than the kind of package offered by the Scotsman or Herald. This is 
not just because a lot of the material is television related - background 
stories on the private lives of the stars, prospective developments in soap 
opera story lines and so on, little of it of specifically Scottish interest- but 
because so much of what is in the papers is of a light hearted entertaining 
nature. Hard news is often seriously under represented in the Record, a 
tendency which has been accentuated under Maxwell's ownership. 
Paradoxically the Record's sister paper, the Sunday Mail, although having 
the magazine like nature of all Sunday papers, does still offer a higher 
proportion of hard news and feature material than the Record, though 
within a very popular framework. When the Sunday Standard began 
publication in 1981 the Mail decided that it ought to go a little down market, 
but since that paper's sad demise it appears to have decided to move slightly 
up market again in a bid to partially fill what is a major gap in the Scottish 
scene. 

Both the Glasgow Herald and the Scotsman seek to cover the affairs of 
Scotland as a whole, although it is possible to detect biases towards the 
affairs of their cities of origin, but these are not significant enough to detract 
from the claims which both papers make to being 'national' Scottish 

248 

Scottish Government Yearbook 1987 

newspapers. One would not expect the other two Scottish mornings, the 
Dundee Courier and the Aberdeen Press and Journal to make similar 
claims. The Courier still gives over its front page to classified advertising, 
and while inside there is a mixture, sometimes a conglomeration, of local, 
Scottish, British and international news, the accent is firmly on what is 
happening on Tayside. The editorials often range widely, but the news 
coverage does not. Concessions to the fashions of contemporary journalism 
are few- the paper now carries a 'Wednesday Girl', sometimes on page 
three at that, but the photograph is a head and shoulders shot of a fully 
clothed young woman. The Press and Journal is a more modem looking 
paper and it has a similar mix of contents to the Courier's, though with a 
more systematic coverage of world and national affairs. Its style is livelier 
than the Courier's, but it lacks the sensationalism of the tabloids. Indeed 
the healthy circulation of both papers suggests that there is a public appetite 
for news presented in reasonably straightforward fashion about without the 
hectoring and bawling tones which more and more characterise the tabloid 
press. 

The same point might be made about the evening papers which are 
produced in Scotland. They are all essentially local papers but they offer 
some coverage of national and international affairs. The evening paper 
market has suffered most grievously from the growing dominance of 
television, but the six evenings produced in Scotland do seem to have 
achieved a position of relative stability in recent years. Their circulations 
vary widely, as Table Four demonstrates, and there is naturally a huge gap 
between the Glasgow Evening Times and the Paisley and Greenock papers 
but the evenings appear to have weathered the competition for advertising 
revenue which commercial radio represented. Whether they could survive 
further erosion of that revenue by cable television, is another matter. But 
then it is far from clear that there is any great public appetite for cable and it 
could well prove a licence to bury one's money in the streets. 

TABLE4 

Circulation of Scottish Evening Newspapers 

Aberdeen Evening Express 
Dundee Evening Telegraph 
Edinburgh Evening News 
Glasgow Evening News 
Greenock Telegraph 
Paisley Daily Express 

Source: As for Table One 

249 

81,739 
49~052 

124,624 
181,608 
21,853 
13,220 



Scottish Government Yearbook 1987 

The ultimate concern of this essay is with political reporting in the 
Scottish press and in order to examine the coverage of the final stages of the 
campaign to save the Gartcosh steel plant from closure has been looked at 
in some detail. The Gartcosh campaign has been chosen because it raised 
important issues as well as economic and social ones. 

The campaign to save Gartcosh reached its conclusion in January 1986. 
At the beginning of that month a small group of marchers led by shop 
stewards convenor, Tommy Brennan, set off on the journey to London in 
order to bring their case to a wider public and to make one last appeal to the 
Government for a reprieve. They did not succeed, and at the end of January 
the workers at the plant, confronted with irrefutable evidence that it would 
soon close, voted to begin negotiating redundancy terms. 

The three nationally circulating Scottish dailies gave extensive 
coverage to the march, although it is clear that at times the turbulence in 
Mrs Thatcher's cabinet over the Westland affair had the effect of relegating 
Gartcosh stories to less prominent places than they might otherwise have 
enjoyed. For example when the workers voted to accept redundancy that 
occupied the back page of the Record, while Leon Brittan's resignation 
occupied the front page. However, despite the Westland furore, the 
Scottish papers managed to find space both to report the march and to 
discuss its ramifications. The Record covered the start of the march and 
gave en route reports. It used a stop at Corby to run a large feature on how 
that town had tried to cope with the run down of its own steel industry, and 
it reported on the continuing fears for Ravenscraig which surfaced during 
the march. 

As one would expect, photographs were an integral feature of the 
Record's coverage, as they were of all the papers' approach. Bleak 
photographs they were, for the marchers were few and the conditions none 
too pleasant. A photograph on the back page of the Herald on the 6th 
January for example conveyed a particularly embattled and lonely feeling. 
As part of its coverage the Herald gave considerable attention to the 
tensions within the Conservative Party: one constituency association, 
South Cunninghame, threatened to disband (although some nifty footwork 
by the party prevented that actually happening); two back bench MPs 
refused to support the government. The Herald commissioned its own 
System Three poll on attitudes to the closure among the Scottish electorate 
and used the results- 80% of those polled wanted the plant kept open and 
had little faith that Ravenscraig would survive if Gartcosh went - as the 
basis for an editorial on 17th January which pointed out that 64% of
Conservative supporters wanted Gartcosh retained and had thus parted 

250 

Scottish Government Yearbook 1987 

company with their leaders on the issue. The editorial went on to argue that 
the "prospect of another Conservative government, with an ever 
diminishing base in Scotland seems highly likely to prompt a renewal of 
interest in constitutional change". A week earlier on the 11th January the 
Herald had urged Malcolm Rifkind, the new Secretary of State, to study the 
Scottish select committee's report on Gartcosh with more sympathy than 
George Younger had shown, but it was soon clear that was not going to 
happen. 

What is interesting about the Herald's commissioning and use of the 
System Three poll is the way in which it focussed on the fortunes of the 
Conservative Party in Scotland. The Herald is no longer a Tory paper -it is 
not always clear which party it now supports although it leans to the centre­
but clearly there is a residual concern with the Tory Party's position, and 
below the surface one suspects there is a wish that it was still the party of 
MacMillan and Heath to which support could more easily be offered. 

The Scotsman also addressed the position of the Tory Party, in an 
editorial a week after the Herald's on that subject appeared. After listing all 
the issues which have been causing the party trouble in Scotland it focussed 
on Gartcosh and argued that as far as Ravenscraig is concerned "nobody is 
deceived by British Steel's assurances, except the Government which is 
committed to a three year reprieve and nothing more." The editorial went 
on to argue that support for devolution is greater among Tories than the 
party likes to admit and that "thoughtful Tories" who do not like the 
Labour Party now have other alternative parties to defect to, the Alliance, 
and the SNP. Again, the constitutional issue was raised. The Scotsman has 
of course been committed to devolution for a very long time. A week earlier 
the Scotsman too had suggested that Malcolm Rifkind should look again at 
the situation or at least come clean on his position. 

"Mr Brennan and his marchers have asked him if he thinks there is a 
future for steel in Scotland. He should have the courage to reply, 
either by telling them what kind of future it has or by explaining how 
he is planning to ensure that the economy can endure a future 
without it." 

When the final moment came - the vote by the workers to accept 
redundancy - all three papers put the emphasis not on the constitutional 
implications but on the emotion of the moment and the fears for 
Ravenscraig. "Gartcosh battle ends with tears" was the Scotsman's 
headline on 25th January over its story on an inside page, inset in which was 
a head and shoulders photograph of Tommy Brennan in tears. "Steelmen 

251 



Scottish Government Yearbook 1987 

rally forces after Gartcosh defeat" was the headline over the Herald's front 
page report which carried a much larger photograph of Mr Brennan. The 
fears for Ravenscraig were again highlighted. The Record's back page story 
had the heading "Gartcosh: it's the end- NOW THE BA TfLE BEGINS" 
and it too emphasised the Ravenscraig situation. All three reports quoted 
Dr Jeremy Bray's fears for the future of the Motherwell plant, while both 
the Record and the Herald gave space to the views of Ian Lawson who left 
the Tory Party over the Gartcosh issue and was now claiming that the 
Tories would suffer electorally for what had been done. 

The Record used photographs extensively- a large picture of Tommy 
Brennan over the quote "We won't give up the fight for Ravenscraig", a 
picture of a father and son who lost their jobs over the caption "ON THE 
SCRAPHEAP" and a boxed head and shoulders.shot of another worker 
who is quoted as saying" Any Scots who vote for the Tories now must be off 
their heads". As one would expect it was the Record, which supports the 
Labour Party, and like all tabloids has long since given up pretending that 
there should be a distinction between report and comment, which slanted 
its material in the most anti-government fashion. It also focussed on the 
human aspect of the closure. Three redundant workers were quoted and 
pictured in its report and on an inside page over the heading "A Family in 
tatters" the human aspect was again emphasised as the effects on one family 
were examined. The Herald took a similar approach in an inside page story 
headed "Bitter-sweet blow ends uncertainty". The piece appeared to argue 
that the steelmen felt relief that the battle was over and took consolation 
from the fact that the fight for the steel industry was continuing. It was a 
strange piece, for alongside the accounts of the effect on three families of 
the closure, there was the statement "Management and workers, shoulder­
to-shoulder, relived the good and the bad times yesterday afternoon at the 
Gartcosh Works Social Club". There was almost an air of nostalgia 
pervading the report, contrasting with the bitterness of the Record's 
coverage. 

The most interesting coverage of the Gartcosh closure was, perhaps 
surprisingly, in the Sunday Post. In the first place it devoted far more space 
to the issue than did its rival the Sunday Mail. The latter usually mentioned 
the campaign each week and on 19th January carried an editorial which 
argued strongly that the fight for Ravenscraig must go on until there was a 
binding commitment from all political parties that its future is secure. 
However for most of the time the Mail concentrated on other stories, 
including its own successful campaign to persuade petrol companies to stop 
charging higher prices in Scotland than they do elsewhere. Of course since 
the Record and Me1il are sister papers with a shared political stance it would 

252 

Scottish Government Yearbook 1987 

be a reasonable editorial assumption that many of the Mail's readers had 
already heard all that they needed to hear about Gartcosh. 

The Post managed to work in some reference to Gartcosh in all of its 
January editions. The coverage culminated in an astonishing front page on 
the 19th. Headed "THE CASUALTY LIST", it gave the names of the 
seven hundred workers who had lost their jobs with the closure and 
explained that such casualty lists had not been published by newspapers 
since the First World War. 

"It may serve to remind everyone involved that the unemployed are 
not numbers. Not statistics. Not percentages. Not seasonally 
adjusted. Not underlying trends. Not the jargon of Whitehall or 
Westminster. They are people- and here are their names:-" 

The Post's middle page comment article the same week was also 
devoted to the Gartcosh issue. It argued that the works had no more right to 
survive than "a worked out pit or a bankrupt business" but insisted that 
something must be done about the growing number of unemployed. Of 
course the government had introduced various measures which the Post 
approved of, of course high unemployment is here to stay "but something 
must be done quickly to reduce the dole queue if only as an act of faith in the 
future. Especially for our young people". The editorial asserted that "This 
is not to argue for either nationalism or the spendthrift excesses of 
socialism" and credited the government with curing inflation, but 
nonetheless declared "The cure must be seen to go hand in hand with 
compassion. The treatment of casualties doesn't stop with the surgery!". 
The following week the same centre page space was handed over to 
Councillor Lawrence McGarry, the Chairman of Strathclyde Region's 
Economic and Industrial Development Committee, who set out the 
consequences the closure of Ravenscraig would have for the Scottish 
economy, and argued that the battle to prevent closure must succeed. 

The Post's coverage illustrates very clearly the ideological tensions 
which Thatcherism has produced in Scotland. Here is a paper, which is 
essentially conservative, confronted with a radical Tory government which 
has waged war on many of the paper's favourite targets, but in the process 
has turned parts of Scotland into industrial wastelands, as many of the 
Post's own readers would be able to testify. Thatcherism does not seem to 
be a viable ideology in the Scottish context, for north of the border there are 
very few of the apparent successes of that approach of the kind which can be 
pointed to in southern England. When an MP of the St Andrews monetarist 
school like Michael Forsyth attempted to articulate the case for closure of 

253 

:j 

i'; 

,:,1:1 

,, 

'!! 

111 

li ,, 



Scottish Government Yearbook 1987 

Gartcosh, he was well enough reported in Scottish newspapers but in the 
context of the criticism which had descended on his head. It is not sympathy 
with Mr Forsyth's ideological fervour that does make one wonder if there 
are not dangers in the relative unanimity of the Scottish press when 
confronted with the Gartcosh closure. There is a case to be made that the 
Scottish steel industry in the long term cannot be sustained without 
substantial public support and that such support can only be at the expense 
of other kinds of investment. The problem with Thatcherism is that it has 
not sought to present the choice in these terms, indeed it is clear that the 
kind of massive public sector investment in advanced technology, which has 
charaCterised other economies, is regarded as ideologically unacceptable 
by the present government. What this means is that the Scots are forced 
back on defensive arguments about saving Gartcosh or Ravenscraig or 
Prestwick or Govan Shipbuilders, and that can have the effect of inhibiting 
discussion of alternative industrial strategies, which might offer a more 
secure long term future. In the coverage which has been examined here 
there is certainly evidence of such thinking but mainly in the form of sub­
textual, hints rather than fully articulated proposals. If the choice appears 
to be between Thatcherism and support for dying industries it is not easy to 
object to the latter without appearing to endorse the former. 

The basic point to be made about the political stance of Scottish 
newspapers at the present time is that support for Thatcherism is non­
existent in the nationally circulating titles. This means that the Scottish 
picture is very different from the Fleet Street one, for there Mrs Thatcher 
and right wing views are given substantial coverage and endorsement. This 
could be regarded as one more illustration of the deep seated differences 
between Scotland and England. Or it could be regarded as striking 
evidence of the way in which Mrs Thatcher has split Britain into two, a 
wealthy south and an impoverished north. Or of the hopelessly 
unrepresentative nature of the Fleet Street papers. It is certainly the case 
that in Scotland the distaste for Thatcherism to be found in the press is 
representative, for the opinion polls tell us that the vast majority of Scots 
would vote for parties other than the Tory Party. 

The Scottish broadsheets are however reasonably even handed in their 
reporting of the affairs of all the political parties operating in Scotland. 
They may both incline to a centrist position editorially, but that does not 
mean that the affairs of the non-Alliance parties are unreported. Nuances 
can b.e detected in the writing of the various journalists who comment on 
political affairs- the Herald's Political Editor, Geoffrey Parkhouse, for 
example seems more sympathetic to the Tories than his opposite number at 
the Scotsman -but if the Fleet Street broadsheets all followed the example 

254 

Scottish Government Yearbook 1987 

of their Scottish counterparts the Left might not complain so much about 
the way in which its affairs are reported. 

As far as the tabloids are concerned, the Post with its magazine style of 
content and its relatively limited overt interest in politics, is something of a 
special case. The Record and Mail, although they do not engage in gutter 
journalism fail to be even handed in their political reporting. The fact that 
the Fleet Street tabloids are tarred with the same brush does not make the 
offence any less intolerable. It is perfectly possible to produce reasonably 
fair popular political journalism, though the tabloids behave as if it were 
not. There is not much complaint about this situation in Scotland, since the 
Record and Mail support the Labour Party which remains the largest party 
north of the border. So left wing politicians reserve their ire for the Sun. But 
this really is hypocrisy. It is in. the interests of democracy that all 
newspapers separate reporting and commenting. Alas it is not going to 
happen. Unless of course the Press Council suddenly acquires teeth and 
uses them. Or unless some of our journalists and proprietors decide to 
become reformed characters. 

Scottish newspapers then do report the affairs of their home patch and 
in times of crisis tend to rally round in defence of what they perceive to be 
threats to the national well being. In that sense they can be said to be 
articulating a national identity, and the opinion poll evidence cited earlier 
certainly suggests that as far as Gartcosh is concerned they were totally in 
tune with their readers' views. The difficulties of self criticism in the present 
climate have been alluded to, but it would be a worrying development if the 
need to defend beleaguered parts of the Scottish economy prevented our 
papers from exploring more openly than they have felt able to do of late the 
options which will confront the Scottish economy, with or without 
Thatcherism, when the oil starts to run out and adjustments have to be 
made to that reality. Thatcherism has produced a fair degree of unity in our 
national newspapers, but so far that unity is sustained by distaste for what is 
happening rather than by an alternative vision of where the country should 
go. It would be a brave individual who prophesied the result of the next 
British General Election, but if the Conservatives are returned for a third 
time with their faces firmly set against devolution and reflation, then our 
papers are going to have to make some hard choices as to where they stand 
on the constitutional future of Scotland. 

David Hutchison, Senior Lecturer in Communication· Studies, Glasgow 
College of Technology. 

255 

I' 

~' 1'. :II 

il 
.IIi 

il 
il'lf 

''I 
l11 

1

,1 

1;1 

~~~~ 
I 

" 
,'Ill, 

ill' ,, 



Scottish Government Yearbook 1987 

References 

1. For a thorough discussion see J Curran et al Mass Communciation and 
Society, Arnold, London, 1977. 

2. Op.cit. 

3. Glasgow University Media Group Bad News RKP 1976 More Bad News 
RKP 1980 and subsequent publications. 

4. See Martin Collins, 'Perceptions of Bias in Television News' in BBC 
Broadcasting Research Findings no.10, BBC Data, London 1985, a study 
which contrasts attitudes of respondents to television and the press. 

5. See Myra Macdonald 'The Press in Scotland' in ed. D Hutchison, 
Headlines ... the Media in Scotland, Polygon, Edinburgh, 1978. 

6. Martin Huckerby 'Why I could not board the bus to Wapping!' UK Press 
Gazette 3.2.86. 

7. For a discussion of the evolution of the concept see George Boyce 'The 
Fourth Estate: the reappraisal of a Concept' in ed. Boyce et al Newspaper 
History: from the Seventeenth Century to the Present Day, Constable, 
London, 1978. 

256 

1:11 

j 
~~~~ 
.,

1
~

1
~~ 

1'1 

~~~1'. I' 
II, 

II!: 

1!11 

ilil 

illi 

'i'l'' )I 
1

:1 

.I'' 




