
 

 
 
 
 
Dunn, J. A. (2014) Lottizzazione Russian style: Russia's two-tier media 
system. Europe-Asia Studies, 66 (9). pp. 1425-1451. ISSN 0966-8136 
 
Copyright © 2014 University of Glasgow 
  
A copy can be downloaded for personal non-commercial research or 
study, without prior permission or charge 
 
Content must not be changed in any way or reproduced in any format or 
medium without the formal permission of the copyright holder(s)  

 
When referring to this work, full bibliographic details must be given 

 
 
 
http://eprints.gla.ac.uk/96467/ 

 
 
 
  Deposited on: 10 November 2014 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Enlighten – Research publications by members of the University of Glasgow 
http://eprints.gla.ac.uk 

http://eprints.gla.ac.uk/view/author/6075.html
http://eprints.gla.ac.uk/view/journal_volume/Europe-Asia_Studies.html
http://eprints.gla.ac.uk/96467/
http://eprints.gla.ac.uk/
http://eprints.gla.ac.uk/


1 

Lottizzazione Russian style 

Russia's two-tier media system 

 

J.A. Dunn 

University of Glasgow 

 

Address: 
 
Via Carolina Coronedi Berti, 6 
40137 Bologna 
Italy 
 
 
Telephone: 
 
Home:  +39 051 0563707 
Mobile:  +39 345 4561158 
 
 
Fax:  +39 051 0563707 (Please warn first!) 
 
 
e-mail:  John.Dunn@glasgow.ac.uk 
  john_dunn@fastwebnet.it  

 



2 

Lottizzazione Russian style:  

Russia's two-tier media system 

 

 

Abstract 

 

The restructuring of the Russian mass media system has created a two-tier media system, where some 

outlets, notably national television, are very tightly controlled, while others, including the Internet, are 

allowed a substantial degree of freedom.  The allocation of media outlets to one or other tier is carried 

out according to procedures that can be compared to the Italian lottizzazione, a method used to allocate 

political control within the state broadcaster RAI.  Recent changes in media usage are now threatening 

the equilibrium of the system, thus posing a challenge to those responsible for its administration. 

 

 

Introduction 

 

The period following Vladimir Putin's first election to the Presidency in 2000 has been characterised by 

a substantial restructuring of the Russian media system, a process which has affected both ownership 

and content.  The aim of the present article is to consider not the process itself, but its outcome, 

especially in terms of ownership and control.  It will be suggested that an ostensibly diffuse structure of 

ownership none the less allows for a considerable degree of centralised control over both print and 

electronic media, but that instead of recreating a Soviet-style monolithic system this centralised control 

has been used to put in place a two-tier system.  Within this system the first tier is made up of those 

outlets that are subject to very strict control, while the second consists of outlets that are allowed a 

substantial degree of freedom.  It will be further suggested that notwithstanding the important 

differences it is helpful to compare the procedure by which different media outlets are allocated to one 

or other tier to the Italian process of lottizzazione, a system devised in the 1970s to guarantee a degree 

of pluralism within the state broadcaster RAI.  The article will go on to consider possible reasons for 

adopting this particular structure and will examine some of its implications, particularly its potential for 



3 

stability in the light of possible political, economic and technological developments.   It should be 

emphasised that what is being considered here is Russia's national media system; extension of the 

discussion to regional and local media would introduce issues and complications that go far beyond the 

scope of a single article.  

 

 

Oligarchic media 

 

The oligarchic media system that prevailed in Russia in the second half of the 1990s has been well 

enough described elsewhere, most notably by Ivan Zasurskii (1999; 2001), though see also Dunn 

(2009), so that only the main points need to be discussed here.  During this period a large proportion of 

Russia's print and electronic media outlets came to be either owned or effectively controlled by one or 

other of the group of wealthy and well-connected businessmen known collectively as the oligarchs.  By 

far the most powerful of these oligarchs were Boris Berezovskii and Vladimir Gusinskii, since between 

them they controlled three television channels with extensive nation-wide coverage, and national 

television, in Russia as elsewhere, has always been seen as the most important and the most influential 

medium.   

 

One consequence of this was that oligarchic television achieved a limited degree of pluralism during 

the so-called 'information wars' of the late 1990s, and in particular during the election campaign for the 

Duma in 1999, when ORT, controlled by Boris Berezovskii, campaigned robustly for Vladimir Putin 

and his nascent political group and against Yurii Luzhkov and his allies, while NTV, controlled by his 

(then) rival Vladimir Gusinskii adopted a rather different political line.1   This was a brief and up to 

                                                 
1  Giving a precise definition to NTV's political line during the 1999/2000 election campaigns is not 

entirely straightforward, though the conclusion of the present writer, based on observations made at 

the time, is that NTV's coverage of the 1999 Duma election was not so much pro-Luzhkov, as anti-



4 

now unique moment in the history of the Russian mass media, when television viewers could choose 

which national channel to watch according to their political orientation, but it was a partial form of 

pluralism, in that significant parts of the political spectrum (notably the KPRF and the LDPR) remained 

excluded.  It was, perhaps more importantly, a contingent, rather than a systematic pluralism, in that it 

depended not on any agreed structure, but on the particular business interests of the oligarchs involved.  

Indeed, in 1997 the first of the 'information wars', which arose out of a privatisation dispute, had seen 

Berezovskii and Gusinskii on the same side, with the opponents' viewpoint being represented by the 

third national channel, RTR, as well as by certain newspapers (Zasurskii 2001, pp. 83-8).  And if in 

1999/2000 there was contingent pluralism, in 1996 there was no divergence of opinion, but instead 

oligarchic solidarity in support of the campaign to secure the re-election of Boris Yel'tsin to the 

Presidency; indeed, NTV received both an extension to its operating hours and the status of a national 

television channel, with its associated financial privileges, as a reward for its contribution to this 

particular cause (Belin 2002, p. 26-8). 

 

 

The reconstruction of the Russian media system after 2000 

 

An essential element of this restructuring was the removal from the scene of Berezovskii and  

Gusinskii.  The fact that these particular oligarchs considered that they had the right independently to 

determine the political orientation of the television channels they controlled meant that an important 

and influential part of the media system had slipped away from the control of the Kremlin, and this was 

a state of affairs that could no longer be tolerated.  This was explained by Putin himself at a press-

conference that took place in Paris on 15 January 2002: 

S tsel'yu sokhranit' svoe vliyanie na obshchestvo, na gosudarstvo te lyudi, kotorye vyzyvali 

                                                                                                                                            
anti-Luzhkov, in so far as ORT's relentless attacks on the Mayor of Moscow were turned into the 

principal issue of a campaign otherwise devoid of significant political differences.  For other 

interpretations see Zasurskii (2001, p. 118) and Burrett (2009, p. 85). 



5 

allergiyu na Zapade, kstati skazat', v techenie mnogikh let i kotorykh s legkoi ruki pressy u nas 

nazyvayut oligarkhami, podchinili sebe obshchenatsional'nye sredstva massovoi informatsii.  I 

tam, gde eto kasalos' gosudarstva, gosudarstvo pytalos' chto-to sebe vernut'.2 

[In order to retain their influence on society and on the state, these people, who, it may be noted 

in passing, have been producing an allergic reaction in the West for many years and who thanks 

to the press are known in Russia as oligarchs, took control of the national mass media.  And 

where this concerned the state, the state has tried to take something back] 

 

The final sentence of this extract is a little odd, because while it is clear that the oligarchs have been 

removed, it is much less apparent what exactly the state has tried to take back ('sebe vernut'').  It is true 

that the private television channels TV-6 (latterly owned by Boris Berezovskii) and its short-lived 

successor TVS (owned by a consortium of oligarchs) were closed down and the frequency thereby 

liberated was allocated to the state-owned broadcasting company RTR (Kamoza 2003/2005, p. 213),3 

but apart from that there has been no significant expansion of the direct ownership of the national mass 

media on the part of the state.  Instead the restructuring has been effected by a series of take-overs and 

changes of ownership which have left the media outlets concerned nominally in the private sector or 

owned by companies that operate at arm's length from the state (see below).  The most widely reported 

of these changes of ownership was that which saw Vladimir Gusinskii's MOST group (including NTV 

and the radio station Ekho Moskvy) taken over by Gazprom-Media in 2001,4 but this process has also 

                                                 
2  Zayavlenie dlya pressy i otvety na voprosy v khode sovmestnoi press-konferentsii s Prezidentom 

Frantsuzskoi Respubliki Zhakom Shirakom.  Available on-line at: 

http://archive.kremlin.ru/appears/2002/01/15/0002_type63377type63380_28774.shtml (last 

accessed 1 September 2011). 

3  See also the report 'Minpechati zamenilo TVS na "Sport" "v interesakh zritelei"', available at: 

http://www.newsru.com/russia/22Jun2003/sport.html (last accessed 2 September 2011). 

4  As described by Laura Belin (2002) and, in an entertaining, if parti pris, insider's account, by 

Viktor Shenderovich (2002, pp. 7-60).  



6 

affected the television channel REN-TV, 5 as well as a number of newspapers and even segments of the 

Internet.  The changes of ownership have not always been friendly: Mikhail Fedotov (2006, p. 37) 

describes the means used to bring about take-over of MOST media group as 'sredstva zakonnogo 

prinuzhdeniya' [means of legal coercion], while Boris Berezovskii claimed that in 2001 he was forced 

under duress to sell his shares in ORT to Roman Abramovich at an artificially low price, albeit that he 

was unable to convince an English court of law of the validity of this claim.6  

 

For present purposes the processes by which the changes in ownership have been brought about are of 

less concern than the results that have been obtained.  At first sight these results do not seem 

particularly noteworthy, in that patterns of media ownership are not obviously different in any 

significant way from those that are found in other European countries or, indeed, from that which 

existed in Russia at the end of the 1990s: the state has a relatively modest direct holding, concentrated 

for the most part (though not exclusively) in the broadcasting sphere, while substantial numbers of print 

and electronic media outlets are owned by media conglomerates.  An indication of the principal media 

groups and their holdings is given in Table 1. 

 

                                                 
5  See, for example, 'Kreml' poluchil polnyi kontrol' nad telekanalom Ren-TV', available at: 

http://www.newsru.com/russia/13apr2007/rentv.html (last accessed 2 September 2011). 

6  Detailed accounts of the lawsuit between Berezovskii and Abramovich, which was heard at 

the end of 2011 and the beginning of 2012, were published in the British press and, in Russian, in 

Novaya gazeta.  The judgement, delivered on 31 August 2012, found in favour of Abramovich on all 

points, but Luke Harding, in his report for The Guardian, notes that the judge's finding in relation to the 

sale of the shares in ORT 'prompted seasoned Russian watchers to guffaw'.  See 'Humiliation for Boris 

Berezovsky in battle of the oligarchs', available at: 

http://www.guardian.co.uk/world/2012/aug/31/humiliation-boris-berezovsky-battle-

oligarchs?intcmp=239 (last accessed 7 February 2013). 

 



7 

 



8 

Table 17 

Owner Television Radio Print media Internet 
State Pervyi kanal 

(51%) 
VGTRK: 
Rossiya-1, 
Rossiya-2, 
Rossiia-K 
RTR-Planeta 
and others  

VGTRK: 
Radio Rossii 
Mayak 
and others  

Rossiiskaya gazeta  

Gazprom-Media NTV 
NTV-Plyus 
TNT 

Ekho Moskvy 
and others 

Itogi 
Sem' dnei 
Tribuna 
and others 

RuTube (www.rutube.ru) 

ProfMedia TV-3 
2 x 2 
MTV Rossiya 

Avtoradio 
and others 

 Rambler  
lenta.ru 

Natsional'naya 
media gruppa 

Pervyi kanal 
(25%) 
Pyatyi kanal (SPb) 
REN-TV 

Russkaya sluzhba 
novostei 

Izvestiya  

SUP     LiveJournal.com 
gazeta.ru 

 
 

                                                 
7  The information for this table is taken from the site http://www.media-atlas.ru/ and from the 

sites of the companies concerned: http://www.vgtrk.com/about; http://www.gazprom-media.com/; 

http://www.nm-g.ru/about/; http://www.profmedia.ru/actives/; http://www.sup.com/ (all sites were last 

accessed in the period 5-9 September 2011). 

 

 



9 

 
 
This table cannot give a full picture of the complex interlinking of the various groups.  For example, the 

oligarch Alisher Usmanov owns the Kommersant newspaper group, but also has significant holdings in 

SUP, the Mail.Ru group (which owns odnoklassniki.ru and 40% of vkontakte.ru, the two most 

important social networking sites in Russia) and DST Global, which has holdings in inter alia 

Facebook and Twitter.8  A more intriguing figure in some ways is Yurii Koval'chuk, a man who is 

routinely described as a friend or a even a close friend of Vladimir Putin.9  Koval'chuk is chairman of 

the board of a bank called AB Rossiya,10, which owns Video Interneshnl, the dominant company in the 

television advertising market;11 he is also described variously as the person who set up 

(sozdavat'/sozdat')12 or who controls13 the Natsional'naya media gruppa, though his only official 

                                                 
8  See the biography of Usmanov on the lenta.ru site (http://www.lenta.ru/lib/14164974/full.htm), as 

well as http://www.lenta.ru/lib/14207421/ and 

http://www.newsru.com/finance/11jul2011/twitter.html (all sites last accessed on 12 September 

2011).   

9  See for example http://www.novayagazeta.ru/data/2011/015/01.html; 

http://www.lenpravda.ru/digest/federal/267944.html; 

http://www.newsru.com/finance/23apr2008/nazmed.html (all sites last accessed 12 September 

2011).  A search carried out on 13 September 2011 for the terms Koval'chuk and "drug Putina" using 

www.google.ru came up with 14,900 responses. 

10  http://web.abr.ru/sankt-petersburg/about/management/managstructure/boardofdirectors/ (last 

accessed 13 September 2011).  It has been claimed that the true beneficiary of this bank is none 

other than Vladimir Putin; see the interview with Sergei Kolesnikov published in Novaya gazeta on 

21 December 2011 and available at: http://www.novayagazeta.ru/inquests/50173.html (last accessed 

29 February 2012).  

11  http://www.newsru.com/finance/26apr2010/vinter.html (last accessed 13 September 2011). 

12  See for example www.vedomosti.ru/persons/6992/. @89 • >20; LGC:  or http://www.media-

atlas.ru/news/?a=view&id=24059 (both sites last accessed 13 September 2011). 

13  http://kommersant.ru/doc/1581792 (last accessed 13 September 2011); the phrase used is 



10 

position within the company appears to be that of a member of its Lay Supervisory Council 

(Obshchestvennyi Sovet).14  Koval'chuk also, however, has links to Gazprom-media: the main 

shareholder in this company is not, as might be thought, Gazprom, but Gazprombank,15 and the 

majority shareholder in Gazprombank at the time of writing is not, as might be thought, Gazprom, but 

the company's pension fund Gazfond;16 Gazfond's assets are controlled by none other than Yurii 

Koval'chuk.17  It is this elaborate concatenation of interests that lead Boris Nemtsov and Vladimir 

Milov (2010, pp. 3-4) to the conclusion that Gazprom-Media is effectively controlled by Koval'chuk.18 

 

One might conclude from this account that when Putin talked about the state taking something back 

from the oligarchs, he was being a shade disingenuous, but in fact, what this re-alignment has allowed 

the state to take back is control – control over the behaviour and content of the media.  Mikhail Fedotov 

(2006, p. 49), surveying various indicators relating to the Russian media, draws the following 

conclusion:  

Podvodya itog skazannomu, prikhoditsya konstatirovat', chto prakticheski vse indikatory – pri 

vsei ikh protivorechivosti – pokazyvayut posle 1998 g. yavnyi trend skoree v storonu totalitarno-

avtoritarnykh poryadkov, nezheli v storonu demokratii.  

                                                                                                                                            
'podkontrol'nyi emu [ i.e. Koval'chuk] mediakholding'. 

14  http://www.nm-g.ru/advice/ (last accessed 13 September 2011). 

15  http://www.mediaatlas.ru/holding/?a=view&id=2 (last accessed 13 September 2011). 

16  www.vedomosti.ru/companies/a-z/37/• 07?@><10=:  (last accessed 13 September 2011). 

17  http://www.vedomosti.ru/newspaper/article/266763/akimov_pozval_veb (last accessed 13 

September 2011).  According to this article, which is dated 5 September 2011, there is a possibility 

that a share issue may lead to Gazfond's holdings in the bank being diluted.  This would appear to 

have happened, since according to the bank's own web-site the position in April 2013 was that 

Gazfond was the largest shareholder, but with only 47.38% of the total.  See 

http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/ (last accessed 23 April 2013). 

18  See also http://grani.ru/Politics/Russia/m.133236.html, where the same authors offer a somewhat 

more circumstantial version (last accessed 13 September 2011). 



11 

[Summing up what has been said, we can but conclude that almost all the indicators, for all their 

contradictions, demonstrate that since 1998 there has been a clear trend more towards 

authoritarian-totalitarian practices than towards democracy.] 

Ivan Zassoursky (2009, p. 29) discusses state control over thc media and its context in the following 

terms: 

In other words, while the state is not yet proficient in regulating the industry, it is quite keen to 

control the political arena and, as a result, the media system, which is perceived as the golden 

key to the ballot box and therefore to the stability of the system of governance, to the political 

elite and to control of the state-owned energy giants and industries. 

 

This obsession with control is, in fact, coherent strategy, quite certainly formulated under the 

influence of the 'information security' doctrine. 

 

An interesting insight into how control over the Russian media is exercised (or, perhaps more 

accurately, how some people might wish to see the methods of control depicted) is offered by a curious 

dialogue that took place between Vladimir Pozner and Vladimir Putin, when the latter met a group of 

broadcasters and executives during a visit to the studios of the Pervyi kanal television channel on 2 

February 2011.  After asking for the Prime Minister's help in persuading ministers to appear more often 

on television, Pozner goes on to raise a second point: 

V.V. Pozner: . . . I vtoroe.  V printsipe kak Vy otnosites' k poyavleniyu v efire «Pervogo kanala» 

predstavitelei oppozitsii?  Nu v printsipe?  Potomu chto, kogda Vy skazali, chto oni 

poyavlyayutsya, mne kazhetsya, chto Vy zabluzhdaetes'.  Oni ochen' redko poyavlyayutsya v 

efire lyubogo federal'nogo kanala.  Mne predstavlyaetsya, chto poroi eto bylo by tozhe polezno.  

Ya khotel by uznat' Vashe mnenie. 

  

.  .  . 

V.V. Putin: Vtoraya chast' – polozhitel'naya.  Ya, k sozhaleniyu, ne mogu tak vot vnimatel'no 

smotret' za tem, chto proiskhodit.  No vremya ot vremeni ya vizhu na ekranakh – ne znayu, na 

vashem kanale, na drugikh kanalakh – predstavitelei oppozitsii: oni vystupayut i dostatochno 



12 

ostro kritikuyut. 

V.V. Pozner: To est' u Vas eto ne vyzyvaet otritsatel'nogo otnosheniya?  V printsipe Vy schitaete 

eto vozmozhnym? 

V.V.Putin: Absolyutno.  Na nekotorykh radiokanalakh, po-moemu, tol'ko etim i zanimayutsya. 

V.V. Pozner: Radio, da.  «Ekho Moskvy». 

V.V. Putin: Prichem, znaete, ya dazhe bol'she vam skazhu.  Kogda slushayu inogda nekotorye 

veshchi, ya-to znayu, chto na samom dele v zhizni proiskhodit.  Ya i vizhu, i slyshu, chto oni 

vrut, no dazhe k etomu ya otnoshus' absolyutno spokoino.  Dolzhen kto-to i vrat', potomu chto 

kto-to khochet uslyshat' eto vran'e.  Puskai skazhut v kontse kontsov.  

19  
[V.V. Pozner: . . . And my second point.  How do you react in principle to the appearance on the 

Pervyi kanal of representatives of the opposition?  Just in principle.  Because when you said that 

they do appear, you were, I think, wrong.  It is very rare that they appear on any of the federal 

channels.  In my view it would be helpful if from time to time they did.  I would like to know 

what your opinion is.  

. . .  

V.V. Putin: As far as the second point is concerned, my reaction is positive.  Unfortunately I can't 

watch too closely what is going on, but from time to time I do see on screen – I don't know if it's 

on your channel or on other channels – representatives of the opposition who speak and offer 

pretty robust criticism. 

V.V. Pozner: So you don't react negatively to this?  In principle you think it might be possible? 

V.V. Putin: Absolutely.  I think that on some radio stations that is all they do. 

V.V. Pozner: Radio, yes, on Ekho Moskvy. 

V.V. Putin: Yes, and you know what, I'll tell you more.  Sometimes, when I hear certain things, 

and remember I know what's happening in real life, I can see and hear that they are lying, but 

even that doesn't bother me in the slightest.  Somebody has to tell lies because there are people 

who want to hear these lies.  Let them have their say, and there's an end to it.] 

                                                 
19  Taken from the verbatim account of the meeting published on the Prime Minister's official web-site: 

http://premier.gov.ru/events/news/14024/ (last accessed 15 September 2011).   



13 

 

The ostensible implication of this exchange is that it is Putin who determines who does or does not 

appear on Russian television, although a more subtle interpretation might be that this is merely an 

impression that both participants find it advantageous to create – in Pozner's case because it puts 

pressure on his superiors to allow him more flexibility over who he invites onto his programme, and for 

Putin, because it makes him look both a powerful and a tolerant figure.  At any event one must assume 

that Putin has no qualms about this exchange appearing in the public domain.  Yet if the exchange may 

not be entirely reliable about who actually does exercise control, it does none the less provide some 

help towards understanding what sort of media system has been put in place under this regime of 

centralised control.  

 

Sarah Oates (2007), while acknowledging the differences between the Soviet and the post-Soviet 

media, talks about a neo-Soviet model of the media.  It is indeed possible to demonstrate, as she does, 

that the Russian media retain (or have reinstated) features that were characteristic of the Soviet period, 

but one important difference is that the present system does not reproduce the monolithic structure that 

was a fundamental element of the Soviet mass media, at least until the advent of glasnost'.  As Messrs 

Pozner and Putin both accept in the dialogue quoted above, the 'opposition' does have its space in the 

Russian media; the questions this raises are: what spaces are available to the opposition, how are these 

spaces allocated and what is meant in this context by the term 'opposition'.  Answers to these questions 

are proposed in the following sections. 

 

 

Russia's two-tier media system 

 

The answer to the first question is that the structure of the Russian media system is best seen as 

consisting of two tiers.  The first tier within this structure consists of those media outlets which have a 

political orientation that is tightly controlled; these outlets are required to present to their viewers, 

readers and listeners the Kremlin's view of the world, or, more precisely, the view of the world that the 

Kremlin considers appropriate for the aforesaid viewers, readers and listeners, since the two do not 



14 

necessarily coincide precisely (see, for example, Shlapentokh 2011, pp. 886-7).  To this tier belong first 

and foremost nearly (but not quite) all of the television channels with national distribution (Hutchings 

and Rulyova 2009, pp. 9-10).  It is perhaps a sign of the times that the political allegiances of radio 

stations and newspapers receive relatively little attention, but it is probably justified to include the 

newspapers Izvestiya and Komsomol'skaya pravda (Shlapentokh 2011, pp. 883-4) and the radio station 

(and provider of news to other stations) Russkaya sluzhba novostei (Levchenko 2007)20 in this first tier.  

 

The second tier of the media is made up of those outlets that are allowed a considerable degree of 

freedom in their coverage of political events.  This tier is made up of one television channel with 

pretensions to national coverage, i.e. REN-TV (Fedotov 2006, p. 37; Hutchings and Rulyova 2009, p. 

10),21 the radio station Ekho Moskvy (Beumers, Hutchings and Rulyova 2009a, pp. 3, 18; Greene 2009, 

pp. 60-1), some newspapers, notably Novaya gazeta (Greene 2009, pp. 60-1) and probably 

Nezavisimaya gazeta and Kommersant”, as well as almost the whole of the Internet.  

 

A mere count of media outlets might give the impression that these are distributed more or less evenly 

across the two tiers, but when influence is taken into account, the picture changes.  This is because of 

what has been until very recently the overwhelming importance of television: a survey undertaken by 

the Levada-Tsentr in 2010  showed that at that time 94% of Russia's population used television as their 

main source of information about Russia and the world.  On the other hand, the same survey showed 

that while 28-30% of the population were regular users of the Internet, only 9% regarded it as their 

main source of news.22  It follows from this that the inclusion of almost all the national television 

                                                 
20  See also 'Korrespondenty Russkoi sluzhby novostei uvolilis' v znak protesta protiv tsenzury', 

available at: http://www.newsru.com/russia/18may2007/rsn.html (last accessed 23 November 2011). 

21  See also the interview with Marianna Maksimovskaya published in Novaya gazeta on 2 July 2007 

and available at: http://www.novayagazeta.ru/society/35041.html (last accessed 23 November 

2011).  

22  See the article 'Televizor blizhe k narodu', published in Novaya gazeta on 3 March 2011 and 

available at: http://www.novayagazeta.ru/politics/6865.html (last accessed 24 November 2011). 



15 

channels in the first tier of media outlets means that it is this tier, i.e. that part of the media system that 

is tightly controlled, which is by far the more important and the more influential. 

 

 

What is lottizzazione? 

 

In order to answer the question concerning how the spaces are allocated (i.e. how the different media 

outlets are allocated to one or other tier) it is necessary to consider the Italian concept of lottizzazione. 

The original meaning of this term was 'the division of a piece of land into individual plots', but in the 

context of politics the term has come to mean 'the sharing out among different political parties of senior 

posts in publicly-owned organisations on the basis of political expediency' (see, for example, the 

definitions in De Mauro 2000, p. 1407).  This latter usage, which was apparently coined by the writer 

and journalist Alberto Ronchey,23 is particularly associated with the method of making appointments 

that was adopted for the state broadcaster RAI (Radiotelevisione italiana) after 1975. 

 

The reform of RAI that was carried out in that year transferred the control of the broadcaster from the 

government to parliament with the aim of opening up the organisation to those political parties that did 

not then and in some cases could not be guaranteed ever to form part for the government, notably the 

Italian Communist Party (PCI) (Grasso 2000, pp. 272).  The consequence of the political 'sharing out' of 

key posts within RAI was, in effect, the following: during what might be termed the period of 'perfect' 

lottizzazione, which lasted from 1987 to the collapse of the so-called 'first republic' in the early 1990s, 

each of the television channels of the state broadcaster and, perhaps more importantly, its associated 

news bulletin (TG) was effectively allocated to a different political party: RAI1 and TG1 'belonged' to 

                                                 
23  See the obituary for Ronchey published in La Repubblica on 8 March 2010, available at: 

http://www.repubblica.it/politica/2010/03/08/news/morto_ronchey-2554906/ (last accessed 15 July 

2011); see also 'Ronchey raccontato da Ronchey', available at: 

http://archiviostorico.corriere.it/2010/maggio/17/Ronchey_raccontato_Ronchey_co_9_100517050.s

html (last accessed 8 February 2013). 



16 

the Christian Democrats, RAI2 and TG2 to the Socialists (PSI), RAI3 (which started up in 1979) and 

TG3 to the PCI (Grasso 2000, pp. 459, 841; Vespa 2002, pp. 171-5; Regourd 1992, pp. 88-9); this last 

was presumably the only communist-controlled television channel in Western Europe.24   

 

The various political upheavals that led to the demise of the main political parties in the early 1990s 

inevitably changed the rules of how lottizzazione was applied, but the fundamental principles still apply.  

Appointments within RAI are still made according to political allegiance, and the individual channels, 

along with their associated news bulletins, still tend to have a marked political colouring.25  To put it 

somewhat schematically, RAI1 and TG1 tend to go to whoever has won the most recent parliamentary 

elections, RAI2 and TG2 tend to be close to the centre-right, while RAI3 and TG3 are maintained as 

'reservations' for the centre-left.26  The term 'reservation' has had particular resonance during periods 

when the centre-right has been in office: given Silvio Berlusconi's control of the three main commercial 

channels, TG3 has been, at least until recently, the only major national news bulletin during such 

periods not to support the government.   

 

                                                 
24  In that period TG3 acquired the sobriquet of Telekabul (Grasso 2000, p. 780; Vespa 2002, p. 180). 

25  The relationship between politics and journalism on RAI is examined in two insiders' accounts, 

written by representatives of different parts of the political spectrum: Vespa (2002) and Borrelli 

(2010). It is significant that both authors are punctilious in indicating the political allegiance of 

almost everyone they mention.  It may be noted here that the appointment of a 'non-political' 

Chairman and Director-General by the Monti government and the inconclusive result of the 

February 2013 election have not (yet?) significantly changed the picture. 

26  See, for example, the article by Giovanni Valentini, 'Terremoto a RaiTre – silurato Ruffini', 

published in La Repubblica on 7 November 2009 and available at: 

http://www.repubblica.it/2009/10/sezioni/politica/rai-5/terremoto-rai/terremoto-rai.html (last 

accessed 20 July 2011).  The term 'riserva indiana' [Indian reservation] is used by Peter Gomez and 

Marco Travaglio to describe RAI3 and TG3 (Gomez and Travaglio 2004, p. 127).     



17 

It would seem to follow from this account that a definition of lottizzazione from the point of view of its 

function is that it is a means whereby a degree of pluralism within a media system or a part thereof is 

obtained by allocating the space for different political opinions in advance and from above.  The pre-

requisites for it would seem to be (1) a need for guaranteeing a degree of pluralism within the mass 

media that cannot be satisfied by other means and (2) either a degree of consensus between the different 

political forces within a country about how the media resources in question should be shared out (as in 

Italy) or, conceivably, a central state authority that is strong enough to impose a structure of 

lottizzazione regardless of the views of other political actors who might be involved.   

 

 

Lottizzazione Russian-style 

 

The process by which Russian media outlets are allocated to one or other of the two tiers described 

above can be seen as a form of lottizzazione, and if one maps this two-tier system onto the structure of 

ownership and control described on pp. 3 – 9, it becomes possible to see how Russian-style 

lottizzazione works.  Essentially a scheme has been created (though never publicly divulged), according 

to which the political orientation of individual media outlets, or more precisely, the extent to which the 

political orientation of a media outlet is subject to close control, is determined from above by a decision 

or a series of decisions that places each outlet into whichever tier has been deemed appropriate.  This 

can be illustrated more clearly by looking at the ownership and orientation of specific media outlets.  In 

many media systems political orientation (or absence thereof) is determined either by ownership or by 

general rules applicable to particular forms of media (e.g. television); in Russia, however, there are in 

practice no general rules and political orientation is not dependent on ownership.  For example, both the 

television channel NTV and the radio station Ekho Moskvy belonged to Media-MOST until they were 

taken over by Gazprom-Media in 2001.  Following the take-over NTV was required to change its 

orientation to a pro-Kremlin position, with the concomitant departure of many of its broadcasters, while 

Ekho Moskvy has been allowed to continue relatively unchanged: it has the same Chief Editor, Aleksei 

Venediktov, and and it continues to offer space to some of the individuals no longer welcome on NTV, 

such as the satirist Viktor Shenderovich.  Similarly, although the television channels REN-TV, Piatyi 



18 

kanal and, indeed, 25% of Pervyi kanal all belong to the Natsional'naya media gruppa, only the last 

two belong to the first tier; REN-TV belongs to the second tier of the media system and includes on its 

staff journalists associated with NTV in its pre-Gazprom-Media days, such as Marianna 

Maksimovskaya and Mikhail Osokin.   

 

This means that it is possible to refine the conclusion reached by Samuel A. Greene (2009, pp. 60-1) 

that:  

In contemporary Russia, though, the likes of Novaia gazeta, Ekho Moskvy and scattered 

publications and broadcasts in other outlets are not sufficient to create a 'free media space' 

distinct from the overall Russian media space – which is decidedly not free. 

On the basis of this account it would seem more appropriate to describe the Russian media system as 

being made up of two distinct, but co-existing spaces: a large space that is, as Greene says, 'decidedly 

not free' and a much smaller space that can be regarded as relatively free.  Or, to put it another way, just 

as TG3 has been a 'reserve' for the centre-left during the years that Silvio Berlusconi has been Prime 

Minister of Italy (see the previous section), so Novaya gazeta and  Ekho Moskvy can be seen as part of a 

'reserve' of relative freedom within a much larger and generally less free media system. 

 

It is, however, important to note the use of the adjective 'relative'.  Given that the second space is 

occupied by media outlets that come within the overall structure of ownership and control described 

above, their freedom is far from absolute.  Those who work within this space may feel more or less free 

or more or less constrained, but the degree of freedom that they enjoy is that which the system allows 

them, and which can be increased or reduced according to the needs of the moment.  REN-TV may 

belong to the second tier of the system, but according to Hutchings and Rulyova (2009, p. 10) it has 

been less willing to criticise since becoming part of the Natsional'naya media gruppa.  Similarly, 

Nadezhda Azhgikhina (2007, pp. 1256-7) considers that the range of topics covered by Novaya gazeta 

has narrowed since Aleksandr Lebedev started to finance the paper in 2006.  An interesting insight into 

the conditions in which the media outlets belonging to the second tier are required to operate was 

provided by the Director General of Ekho Moskvy, Yurii Fedutinov, in a frank interview given to 

Novaya gazeta in February 2012, following changes to radio station's Board: 



19 

Ya vas uveryayu: esli ponadobitsya snosit' «Ekho», eto budet sdelano ochen' bystro, v techenie 

trekh-chetyrekh dnei.  Predlogov, po kotorym mozhet byt' zakryto «Ekho», — ne men'she sotni. 

[I can assure you: if it is necessary to bring down Ekho, it will be done very quickly, in the space 

of three or four days.  Ekho could be closed down on any one of at least a hundred pretexts.] 

And later: 

 [Interviewer:] To est' tsel' ne zakryt', a pokazat', kto glavnyi. 

[I.F.:] — Da, chtoby damoklov mech visel i vse ponimali, chto damoklova ruka mozhet ustat'. 

['That is, the aim is not to close you down, but to show who is in charge.' 

'Yes, the idea is the sword of Damocles should be hanging there and that everyone should 

understand that the arm of Damocles may get tired.]27  

 

 

Differences between the Italian and Russian versions of lottizzazione  

 

There are, it must be said, significant differences between the Italian and Russian versions of 

lottizzazione.  The first of these relates to the scope of the exercise: in Italy lottizzazione is applied only 

to that part of the media system that comes under the purview of the state, and then only to its most 

influential component, i.e. the three national television channels operated by the state broadcasting 

company RAI.  In Russia, however, a substantial part of the media system has been brought within the 

centralised structure of control described above, so that Russian-style lottizzazione encompasses most 

or even all of the national media system;  the question whether any part of this system remains outside 

the two-tier structure created by this process is considered separately below. 

 

A second difference relates to the purpose of the exercise.  The original lottizzazione of the Italian state 

                                                 
27  The interview, published on 20 February 2012, is available at: 

http://www.novayagazeta.ru/politics/51136.html (last accessed 29 February 2012).  Mr Fedutinov 

appears to have forgotten that in the original story the sword was not being held by Damocles, but 

was hanging above his head. 



20 

broadcaster RAI was concerned not so much with freedom of speech as with pluralism: the aim was to 

guarantee access to what was then a monopoly television service for the main political forces 

represented in the parliament.  In Russia the aim is not to extend pluralism, but to limit it: the 

expression of views alternative to those espoused by the Kremlin is confined to a restricted space, while 

at the same time there is a guarantee of control over that part of the media which serves as the main 

source of information for the overwhelming majority of the population, namely national television.  

Perhaps the aims of Russian-style lottizzazione were summed up most succinctly by Alisher Usmanov 

in a comment made shortly after taking over the newspaper Kommersant” in 2006: 'Ya schitayu, chto v 

nashei strane svoboda slova uporyadochivaetsya.' [I take the view that in this country freedom of speech 

is being brought to order.]28    

 

 

This leads on to a third difference, which provides the answer to the third of the questions asked above, 

namely what is meant by 'the opposition' in this context.  If Russian-style lottizzazione were to follow 

the pattern of the original Italian version, the outcome would be a division of media outlets between the 

four parties represented in the Duma: Edinaya Rossiya, Spravedlivaya Rossiya, KPRF and LDPR.  This, 

however, is precisely what does not happen: the three parties other than Edinaya Rossiya do not control 

any significant media outlets nor do they have any special privileges with regard to access. Instead the 

distinction is between a first tier that is not free and a second tier that is relatively free, and the presence 

of a particular media outlet in the second tier of the system does not of itself imply any specific political 

orientation.  What tends to characterise many of these outlets, notably Ekho Moskvy, Novaya gazeta, 

REN-TV, as well as a large number of Internet resources, is not so much a specific political orientation 

as an approach to to the presentation of information that involves the open discussion of topics that are 

regarded by the authorities as highly sensitive and best handled with the utmost care or avoided 

altogether.  Such topics can include ethnic conflicts in various parts of Russia, corruption in medium 

and even high places, the selective application of the law (in particular the trials of Mikhail 

                                                 
28  In an interview published in Novaya gazeta on 4 September 2006 and available at: 

http://2006.novayagazeta.ru/nomer/2006/67n/n67n-s04.shtml (last accessed 29 February 2012). 



21 

Khodorkovskii and Platon Lebedev), aspects of foreign policy and, especially since December 2011, 

election malpractices and how to deal with them.  It is true that the presentation of these topics in this 

manner tends to create the perception of an orientation that can be described as broadly liberal and pro-

Western, and it is also the case that the views that underlie these discussions tend to be espoused by 

politicians such as Boris Nemtsov, Vladimir Ryzhkov and Grigorii Yavlinskii, whose parties and 

movements are not represented in the Russian parliament and who have little or no access to the first 

tier of the media.  It is to politicians such as these that Messrs Pozner and Putin are referring to when in 

the dialogue quoted earlier they talk about the opposition.  It is almost as if there is in place a sort of 

unspoken arrangement according to which limited access to the media is granted in compensation for 

exclusion from other (though not necessarily more effective) parts of the political process. 

 

 The final difference is one of procedure.  The Italian system, though more of an understanding than a 

formal entity, was effectively put in place by politicians from the different political parties involved; the 

mechanics of the system and the appointments that underpin it are reasonably transparent and are a 

matter of public discussion.  In Russia, however, neither the structure of the media system nor the 

details of its workings has ever been described officially; such public discussion of the topic as does 

take place is based largely on speculation and supposition, even when the participants may be assumed 

to be well-informed.  A striking example of this appeared in February 2013, when this article was in the 

process of being revised, in the form of an interview given by Vladimir Pozner to the journalist Oleg 

Kashin and published on the web-site www.colta.ru;29 since this interview touches on a number of 

issues germane to this question, it is worth examining in some detail.   

 

The first point of interest is a rare, albeit slightly veiled reference to the two-tier system itself: 

[O.K.] — Nesmotrya na to chto vas tak vpolsily mochit Gosduma, vse ravno vy — chast' etoi 

sistemy nashego gosudarstvennogo televideniya, propagandy i vsego prochego.  I u vas takaya 

rol' po faktu, chto vot, u nas est' Pozner, znachit, u nas ne sovsem eshche totalitarizm, u nas 

                                                 
29  'Vladimir Pozner: “Ernst skazal, chto soglasen s moim slovom”', published on 26 February 2013 

and available at: http://www.colta.ru/docs/14671 (last accessed 19 March 2013).  



22 

eshche koe-chto mozhno.  Eto igra.  Vy soglasny? 

[V.P.] — Znaete, naschet totalitarizma davaite budem tochnee.  Ya zhil pri totalitarizme, i ya 

znayu, chto eto takoe, i nichego pokhozhego u nas net. U nas avtoritarizm, eto est', da.  

Konechno, mozhno vspomnit' tsarskoe vremya, i «lyubimogo evreya general-gubernatora», i 

vse takoe prochee.  No vse-taki mne ne kazhetsya, chto ya igrayu etu rol'.     Ya somnevayus', 

chto Ernst v otvet na obvinenie, chto na Pervom kanale net svobody slova, govorit: a vot, 

vidite, u nas Pozner.  Chto-to ya ne predstavlyayu eto sebe.  A nalichie «Ekha Moskvy», po-

vashemu, o chem govorit?   

[O.K.] — O tom zhe. 

[V.P.] — Esli tak, to, navernoe, soglashus'. 

[O.K.: In spite of the fact that the State Duma has been attacking you in a somewhat half-

hearted fashion, you are none the less part of the system of our state television, propaganda and 

all the rest of it.  And in essence your role is [so that they can say that] look, we have Pozner, 

which means that we don't have totalitarianism and that some things are still possible.  It's a 

game.  Do you agree? 

V.P.: Look, let's be clear about totalitarianism.  I lived under totalitarianism, and I know all 

about it: what we have now is nothing like that.  What we do have is an authoritarian system.  

Of course, you can hark back to Tsarist times and 'the Governor-General's favourite Jew' and 

all that kind of thing, but I don't think that's the role I play.  I doubt if [Konstantin] Ernst would 

answer the accusation that there is no freedom of speech on the First Channel by saying: there 

you are, we've got Pozner.  I somehow can't see that happening.  What would you say the 

existence of Ekho Moskvy indicates?  

O.K.: The same thing. 

V.P.: In that case I would probably have to agree with you.] 

 

Pozner refers back to the conversation with Putin that was discussed earlier in this article and, noting 

that in spite of what the latter said on that occasion he has still not been able to invite figures from the 

opposition onto his programme, goes on to bemoan the lack of transparency within the system.  This 

leads to speculation about who might be responsible for making decisions concerning the media. 



23 

[O.K.] — A pochemu ne poyavlyayutsya? 

[V.P.] — Vidimo, potomu, chto etogo ne khotyat kakie-to drugie lyudi...  Prichem, k 

sozhaleniyu, ya ne mogu tochno kogo-to nazvat', potomu chto net takogo cheloveka, kotoryi 

by mne skazal v glaza, chto mne zapreshcheno zvat' v efir takogo-to ili takogo-to.  Mne kto-to 

govoril, chto eti resheniya iskhodyat ot [pervogo zamestitelya rukovoditelya Administratsii 

prezidenta] Alekseya Alekseevicha Gromova.  Mozhet byt', eto tak, a mozhet, i net, ya etogo 

ne znayu.  

[O.K.] — No s Gromovym vy znakomy? 

[V.P.] — Znakom. 

[O.K.] — Govoryat, chto imenno etot chelovek opredelyaet vsyu informatsionnuyu politiku.. 

[V.P.] — Poslushaite, govoryat, chto kur doyat, a korovy yaitsa nesut.  Ya voobshche s nim esli 

razgovarival za vse eti gody tri raza ili chetyre, tak eto maksimum.  No kogda ya odnazhdy 

emu zvonil i zadaval podobnyi vopros, on skazal: «Vy zrya ko mne obrashchaetes', eto ne ko 

mne». 

[O.K.: Why don't they appear? 

V.P.: Evidently because there are some other people who don't want that to happen.  But I can't 

name any names unfortunately, because there isn't anybody who will tell me face-to-face that I 

am forbidden to invite such-and-such a person onto my programme.  Someone told me that 

these decisions are taken by Aleksei Alekseevich Gromov [First Deputy Head of the 

Presidential Administration].  That may or may not be true; I don't know.  

O.K.: But you know Gromov, don't you? 

V.P.: Yes, I do. 

O.K.: People say that he is the person responsible for deciding the whole of media policy. 

V.P.: Listen, people say the moon is made of green cheese, but it doesn't mean it's true.  If in all 

these years I've spoken to him three or four times, that's the most it is.  But when I did once 

phone him and ask him about it, he said I was wasting my time and was asking the wrong 

person.] 

 

The evasiveness is interesting: it may simply be that Mr Gromov merely wants a quiet life; it may even 



24 

be that he is telling the truth, but the fact that an insider such as Vladimir Pozner is unable to identify 

who is responsible for making decisions relating to the media suggests that some effort is made to keep 

this information out of the public domain.  Throughout this paper the term 'Kremlin' has been used a 

sort of shorthand to encompass the President, the Prime Minister and those who answer directly to 

them, but it is recognised that the term is imprecise.  It would be logical to assume that the present 

structure of the Russian media has the approval of the incumbent president and his predecessor, but that 

does not mean that they are personally responsible for its creation or for its operation.  Indeed, the 

metonymy may be geographically imprecise, since such indications as there are tend to apportion the 

credit (or the blame) to the Presidential Administration, which is located on Staraya ploshchad', rather 

than in the Kremlin.  Before the rokirovka of 2011-12 responsibility for the mass media tended to be 

ascribed to Vladislav Surkov, the long-standing deputy head of that body (Svetova 2011), but he has 

now been transferred to other duties within the Council of Ministers (Kolesnikov 2012)30.  As suggested 

in the interview, this responsibility may now have now passed to Aleksei Gromov, who was blamed 

both by the victim of the incident and by Boris Nemtsov for securing the dismissal of the journalist 

Vladimir Kara-Murza from the television station RTVi.31 

 

A similar veil of obscurity covers the system of appointments (or even whether such a system exists).  

Here too the Pozner interview is interesting: 

[V.P.] Byli sluchai, kogda Ernst byl v apparatnoi, no eto skoree isklyuchenie iz pravil, 

chashche vsego v apparatnoi nakhoditsya chelovek, vozglavlyayushchii etu chast' 

                                                 
30  In September 2013 Surkov was appointed an aide to the President, but there is no indication that his 

new responsibilities extend to the mass media.  See 'SMI uznali, s kem Surkov budet delit' zony 

vliyaniya v Kremle', available at: http://www.newsru.com/russia/21sep2013/surkov.html (last 

accessed 4 November 2013).  

31  'Kara-Murza rasskazal, kto v administratsii prezidenta uvol'nyaet zhurnalistov', available at: 

http://www.newsru.com/arch/russia/15jul2012/kara.html; the relevant section of Boris Nemtsov's 

blog is available at: http://www.echo.msk.ru/blog/nemtsov_boris/908852-echo/ (both sites last 

accessed 28 March 2013).  



25 

veshchaniya, kotoraya nazyvaetsya obshchestvenno-politicheskoi, Andrei Andreevich Pisarev. 

[O.K.] Eto izvestnyi chelovek, byl v «Edinoi Rossii» bol'shim nachal'nikom, delegirovan na 

kanal po partiinoi linii. 

[V.P.: There have been occasions when Ernst was in the control room, but these are really 

exceptions to the rule.  The man who is most usually in the control room is the head of that 

section of broadcasting known as social and political, Andrei Andreevich Pisarev. 

O.K.: He's a well-known figure who was a big boss in United Russia and who was sent to 

[your television] channel by the party.] 

 

Mr Pisarev is, however, a rare, albeit not a unique example of someone who has moved between the 

media and the ruling political party and who can be identified as a party political appointment.  Other 

examples are given in Borodina, Nagornykh and Khamraev (2007), where it is noted that such 

appointments tend to be made in advance of parliamentary and presidential elections.  In the same 

article it is also noted that Mr Pisarev, perhaps characteristically, denied being a member of United 

Russia and claimed to have no knowledge of any Kremlin involvement in his appointment to the Pervyi 

kanal.  It is interesting to contrast Mr Pisarev with his boss, Konstantin Ernst, who has held senior 

appointments in what is now the Pervyi kanal more or less since the company was formed in 1995 and 

who has been its Director-General since 1999; at that time he was considered close to Boris 

Berezovskii.32  By the same token both Oleg Dobrodeev and Vladimir Kulistikov, respectively the 

Directors-General of VGTRK (owner of the Rossiya channels) and NTV, held senior posts in NTV 

during the 1990s, when the company was owned by the oligarch Vladimir Gusinskii.33   All this 

suggests that a successful career at the top of a first-tier media outlet requires not so much a fixed 

political identity as an ability to detect which way the political wind is blowing and to make the 

                                                 
32  A detailed and referenced account of Konstantin Ernst's career is available at: 

http://www.lenta.ru/lib/14160488/full.htm (last accessed 2 April 2013). 

33   See http://www.lenta.ru/lib/14160547/ (for Dobrodeev) and 

http://www.mediaatlas.ru/whoiswho/?a=view&id=1143 (for Kulistikov); both sites last accessed 2 

April 2013. 



26 

necessary adjustments.  There is perhaps another essential qualification: Svetlana Svetitskaya (2000) 

suggested that Konstantin Ernst was appointed 'daby ne «rulil» bez sprosu' [that he shouldn't try to 'steer 

the ship' using his own initiative]; managers of media outlets need to understand that they should 

consult regularly and take instructions from the real bosses, which in the 1990s meant the relevant 

oligarchs and now presumably means the Presidential Administration.   

 

 

Some questions 

 

 The two-tier structure that has been described here raises some questions, of which perhaps the most 

important is what Stephen Cosgrove (2011, p. 901) calls 'the fascinating question of why certain media 

outlets, such as the newspaper Novaya gazeta or Ekho Moskvy radio station, have maintained some 

degree of independence', or, in other words, given that there exist conditions which allow the Kremlin 

to exercise total control over the political orientation of the media, why has the result not been the 

recreation of a Soviet-style monolithic structure, but instead something that leaves an albeit limited 

space for alternative points of view?  Answering that question is not easy: unfortunately, neither those 

who put the system in place nor those who work within it have chosen to discuss the matter publicly, 

and therefore any attempt can but be founded on speculation.  Nevertheless, it is possible to identify 

three factors that might add up to a possible answer. 

 

The first of these is what might be called the 'safety-valve' effect.  The second tier opens up a space for 

those individuals whose presence is not welcome in the more mainstream media.  Journalists such as 

Yuliya Latynina, who from time to time published in Novaya gazeta enthusiastic articles about Georgia 

under Mikheil Saakashvili, satirists such as Viktor Shenderovich, who wrote most of the scripts for 

NTV's Kukly and politicians such Boris Nemtsov are given the opportunity to address a small, but like-

minded audience, without, however, there being the danger of their having any significant influence on 

the main political processes taking place within the country.  With a Soviet-type monolithic media 

structure they might have had no alternative but to become dissidents; this keeps them at least to a 

degree within the system: to adapt the elegant formulation concerning J. Edgar Hoover that is attributed 



27 

to Lyndon Johnson, they are not forced into a position where they would be 'outside the tent pissing 

inwards'.  The same principle applies to consumers of the media: the second tier of the structure 

provides a small, highly-educated, intellectually important, but politically insignificant community with 

access to sufficient content to ensure that any dissatisfaction that they may feel remains confined within  

bounds that do not threaten the overall stability of the system. 

 

The second factor relates to the amount and type of access to different media needed to ensure the 

efficient functioning of a complex modern society.  Even the Soviet Union found that a very small 

minority of strategically placed persons and institutions had to be granted access to some publications 

that had not been through the normal censorship system, albeit that this took place under tightly 

controlled conditions.34  Post-Soviet Russia is a much more complex society, which for all its 

proclaimed distinctiveness is much more closely integrated with the outside world.  In these 

circumstances it is easy to appreciate the need that academic, business and government circles have for 

information that is both accurate and complete.  Dmitrii Medvedev rather gave the game away when he 

met members of the Internet community on 9 November 2011: 

O tom, chto takoe internet, ya vam rasskazyvat' ne budu, vy luchshe, chem kto by to ni bylo, eto 

znaete.    Ya skazhu lish' tol'ko ob odnoi teme, kotoruyu schitayu deistvitel'no ochen' vazhnoi.   

Internet, mne kazhetsya, pomogaet lyubomu cheloveku, i politiku v tom chisle, byt' 

sovremennym chelovekom, vliyat' na situatsiyu, poluchat' informatsiyu, prichem informatsiyu ne 

otretushirovannuyu, ne prevrashchennuyu v kakie-to svodki, daidzhesty v sootvetstvii so vkusom 

tekh ili inykh lyudei ili dazhe v spetsial'nye doklady razlichnogo roda pravookhranitel'nykh 

struktur, spetssluzhb.  

 

Eto vsegda fil'tr, mogu vam skazat' kak chelovek, kotoryi davno uzhe v gosudarstvennykh 

strukturakh nakhoditsya i kotoryi rabotaet na vysshei pozitsii v strane, eto vsegda ch'ya-to 

otdel'naya pozitisiya.  Internet interesen dlya menya kak dlya Prezidenta i dlya ogromnogo 

                                                 
34  See, for example, the documents published in Volkov, Pugacheva and Yarmolyuk (eds) (2000, pp. 

460-70).  



28 

kolichestva drugikh lyudei — ya vse ottuda poluchayu bez fil'tra.  Inogda eto nepriyatno, inogda 

eto ochen' interesno, no v lyubom sluchae eto ochen' pokazatel'no.35   

[I am not going to tell you what the Internet is: you know that better than anyone else.  I just 

want to talk about one topic, which I consider genuinely to be very important.  I think that the 

Internet can help anybody, including politicians, to be up to date, to influence situations, to 

receive information, information, moreover, that has not been re-touched, not been reduced to 

summaries or digests in accordance with some individual's fancies or even to special reports of 

one sort or another prepared by the forces of law and order or the secret services. 

 

There is always a filter; I can tell you that as someone who has been working for some time in 

the state apparatus and who now occupies the highest position in the land; there is always 

someone's distinct point of view.  The Internet is interesting for me as the President and for an 

enormous quantity of other people, because I can get everything there without a filter.  

Sometimes it is unpleasant, sometimes it is very interesting, but in any event it is very revealing.]    

 

The third factor that favours the existence of the second tier of the media structure is that of Russia's 

image and the way the country chooses to position itself in the world.  Russia is very concerned about 

its image in the world and in recent years has undertaken a number of activities aimed at maintaining 

and improving this image.  These include setting up the television news channel Russia Today (which, 

interestingly, now prefers to be known as RT) and launching journals such as Russia Profile; creating 

the Valdai Discussion Club, which provides an opportunity for foreign academics and journalists to 

meet selected high-ranking officials and politicians; hiring the U.S. public relations company Ketchum 

(Feklyunina 2008, p. 606; Robinson 2006).36   Moreover, Russia positions itself as a democracy: it may 

qualify the term with unconventional adjectives such as upravlyaemaya ['guided' or 'managed'] and 

suverennaya ['sovereign'], but the operative word is demokratiya.  Indeed, Russia, unlike, say, China, is 

                                                 
35  'Dmitrii Medvedev vstretilsya so svoimi storonnikami – predstavitelyami setevykh obshchestv', 

available at: http://kremlin.ru/news/13443 (last accessed 2 December 2011). 

36  See also http://valdaiclub.com/ (last accessed 5 December 2011). 



29 

a member of the G8, the OSCE and the Council of Europe, all of which organisations pre-suppose a 

commitment to democratic values.  It would be very difficult to make even a pretence of demonstrating 

this commitment if it were not possible to point to at least part of the media as being free. 

 

The second question is whether it is possible for Russian media outlets to exist outside the structure 

described here.  It might be felt that the whole of the Internet falls into this category: the Internet is a 

special case in that control over its content has technical, as well as political and financial implications, 

and in any event it belongs only in part to the mass media system; indeed, its varied nature makes it 

legitimate to ask whether it continues to be appropriate to consider the Internet as a single entity.  

Nevertheless, public statements on the topic indicate that the Russian authorities do perceive the 

Internet as a single entity and that the freedom of the Internet is seen as a constituent part of the overall 

media system.  This is the sense of the statement by Dmitrii Medvedev quoted above, as well as of the 

periodic statements made by senior Russian officials stressing the freedom of the Russian Internet.37    

In any case the freedom even here is relative: various devices, including the use of the wide-ranging 

Law on Extremism, the employment of 'trolls' and hackers, have been deployed to disrupt or even to 

close down 'undesirable' web-sites, albeit not on a systematic basis (Harding 2009).38   

 

A more interesting case in some ways is that of Dozhd', a television channel available on the Internet 

                                                 
37  See, for example, 'Putin v Germanii v ocherednoi raz poobeshchal svobodu rossiiskim SMI i 

nakazanie ubiitsam Politkovskoi', available at: 

http://www.newsru.com/world/11oct2006/putiningermany.html and the interview with Dmitrii 

Medvedev published in Novaya gazeta on 15 April 2009 and available at 

http://www.novayagazeta.ru/politics/45402.html (both sites last accessed 7 December 2011).  

38  See also 'Blokirovany saity s oppozitsionnymi materialami', available at 

http://www.newsru.com/russia/30nov2007/hackerry.html and 'LiveJournal and “Ekho Moskvy” 

podnyalis' posle ataki khakerov', available at 

http://www.newsru.com/arch/russia/04dec2011/lj_live.html (both sites last accessed 7 December 

2011).  



30 

and on cable platforms.39  This curiously named channel started broadcasting in 2010 and acquired a 

reputation for being liberal, a reputation enhanced by a series called Poet i grazhdanin [Poet and 

Citizen], which consisted of satirical adaptions of well-known Russian poems written by Dmitrii Bykov 

and performed by Mikhail Efremov.  Five of these were broadcast, but the sixth was withdrawn by the 

Director-General of the station, Natal'ya Sindeeva on the grounds that it could cause personal offence to 

the then President Medvedev.40  Coincidentally or otherwise, less than a month after this incident 

President Medvedev paid a visit to the Dozhd' studios to help the channel celebrate its first 

anniversary,41  an event which produced the following response from Dmitrii Bykov: 

Smushchaet menya tot fakt, chto telekanalu, printsipial'no pozitsioniruyushchemu sebya kak 

al'ternativu gosudarstvennomu televideniyu, nuzhno prodelyvat' vse te telodvizheniya, chto i 

gosudarstvennomu televideniyu.  Bez vizita prezidenta, bez ego sanktsii, bez proiznesennykh im 

odobritel'nykh slov v Rossii ne mozhet sushchestvovat' ni odin proekt.  I eto menya 

nastorazhivaet uzhe po-nastoyashchemu. (Bykov 2011) 

[What I find disturbing is that a television channel that has as a matter of principle positioned 

itself as being different from state television still has to perform the same ritual actions as state 

television.  Without a visit from the President, without his agreement, without his words of 

approval no project can exist in Russia.  And that is something I really find worrying.] 

 

                                                 
39  The web-site is http://tvrain.ru/ 

40  See 'Programma “Poet i grazhdanin” namerena uiti s “Dozhdya”.  VIDEO s obidnymi dlya tandema 

stikhami vylozhili v Set'', available at: http://www.newsru.com/russia/05apr2011/rain.html, as well 

as the interview with Sindeeva given to Oleg Kashin on 4 April 2011 and available at: 

http://www.afisha.ru/article/9001/.  The offending video is available at 

http://www.youtube.com/watch?v=sAF5o6PZQi4 (all sites last accessed 9 December 2011).   

41  See the article 'Na telekanal “Dozhd'”, gde reshili ne obizhat' prezidenta, zaglyanul sam Medvedev.  

Emu dali “povertet' mirom”', available at: 

http://www.newsru.com/arch/russia/25apr2011/raintv.html (last accessed 12 December 2011).  The 

article contains a video of Dozhd'-TV's own report of the visit. 



31 

Bykov is a man with a grievance, but his comment is interesting, in that it recognises that the structure 

of the type described in this article does exist and also puts forward the proposition that no media 

outlet, and certainly not a television station, can exist outside it.  There does, however, remain an 

element of ambiguity, since it is not entirely clear to what extent Dozhd' was required to join the 

structure or to what extent it placed itself therein of its own accord. 

 

Perhaps the most imponderable question is that which concerns the stability of the system.  Stabil'nost' 

['stability'] has been very much the watchword of the Putin–Medvedev years, and it would seem 

reasonable to assume that this concept is intended to apply to the mass media system that has been 

constructed during this period.  If so, then there are three aspects to the question: political stability, 

financial stability and the stability of the media system itself.   

 

As to the first, there would seem to be no problem: a system has been put in place that is designed to 

last until 2024 and which can easily be extended thereafter.  And though there are hurdles such as 

elections and constitutional limitations on terms of office, the evidence suggests, notwithstanding the 

events of 4 December 2011, that the rules of upravlyaemaya demokratiya are such that these can be 

overcome without too much difficulty.  In any event, just as Italian lottizzazione survived the upheavals 

of the early 1990s and the transition from the First to the Second Republic, there is no particular reason 

why the Russian media system, with the all the benefits that accrue to those who find themselves in 

power, could not survive the transition to a different political dispensation. 

 

The question of financial stability would also seem to be resolved.  It may be remembered that the 

original Putinian reconstruction of the television system was at least partly facilitated by the financial 

difficulties experienced by the companies that owned by NTV and TV-6 (Belin 2002, pp. 32-40).  Now, 

however, the overall economic situation in Russia is rather different, so that, for example, in 2008 the 

Pervyi kanal is supposed to have a made a profit of 3.6 billion roubles, while at the same time making a 

substantial contribution to the income of those who supply its programmes or sell its advertising space 

(Sagdiev and Boletskaya 2010).  Moreover, the elaborate system which splits control (effected by 'the 

Kremlin') from ownership (in the hands of house-trained oligarchs) and which allows for more or less 



32 

friendly take-overs when the occasion arises would seem to have been constructed at least in part with 

the aim of making it as near as possible immune from any foreseeable economic upheaval. 

 

Surprisingly perhaps, it is the media themselves that may pose the greatest threat to the stability of the 

structure that has been described here.  This structure is predicated on the existence of a static media 

system, in which a small number of national television channels serve as the main source of 

information for the overwhelming majority of the population, while the Internet remains the preserve of 

a small minority.  This is essentially the system that was described above (p. 12 and Note 22) and which 

still existed in 2010.  The media system is not, however, static.  In the first place there is a steady 

increase in the number of people who make regular use of the Internet: according to a survey carried 

out by VTsIOM in 2011 the proportion of the population using the Internet on a daily basis increased 

between 2006 and 2011 from 5% to 30%, with a further 13% claiming to use the Internet several times 

a week;42 a year later the figure for daily users had increased to 40%, with 47% of those surveyed 

stating that they used the Internet to obtain information about what is going on in Russia and 

elsewhere.43   Furthermore, although the impending switch-over to digital television is still at an early 

stage, there are already technological developments that are creating new platforms for traditional 

media: Dozhd', distributed via Internet, cable and satellite, is good example of this process. 

 

Though this is clearly an area that requires continued monitoring, it would seem that during 2011 the 

first signs started to appear that these changes to the mass media were starting to affect the equilibrium 

that had been carefully constructed over the previous few years.  It is perhaps not surprising that certain 

aspects of politics and of public affairs more generally that have been effectively excluded from the 

tightly-controlled national television channels have found an alternative home on the Internet, but what 

has changed is that since 2010 they have started to be aired in a way that penetrates from the 'virtual' 

into the 'real' world and thus has a perceptible effect on the conduct of public life.   Early examples 

                                                 
42  See the article 'Polovina rossiyan regulyarno pol'zuetsya Internetom', published on 11 October 2011 

and available at: http://gazetasaratov.ru/social/voxpopuli/93 (last accessed 20 December 2011).  

43  See the web-site http://wciom.ru/index.php?id=459&uid=113106 (last accessed 15 April 2013). 



33 

include the anti-corruption campaign RosPil, started by Aleksei Naval'nyi,44 the Sinie vederki 

campaign, aimed principally at combatting the cavalier approach to traffic regulations found among 

certain officials, especially those whose cars are equipped with flashing blue lights,45 as well as the 

various protests following the elections to the Duma on 4 December 2011.  Not all of this activity is 

directly linked to the political process, and indeed the Sinie vederki group is avowedly apolitical,46 but 

it all in one way or another questions the existing state of affairs in Russian public life.  

 

Commenting on the first protests that followed the disputed elections to the Duma in December 2011 

the journalist Konstantin Eggert made the following observation: 'Eto nesomnenno pervyi sluchai, 

kogda stalo sovershenno yasno, chto on-lain obshchenie privelo k off-lain posledstviyam' [This is 

undoubtedly the first occasion on which it is absolutely clear that on-line communication has had off-

line consequences].47  Perhaps so, but there are grounds for suggesting that Mr Eggert's comment is a 

little belated and that the process he refers to had started somewhat earlier.  The Sinie vederki 

movement, for example, has been carrying out more or less visible protest actions in the 'real world' 

since at least April 2010.48  Particularly noteworthy in this respect is the phrase coined by Aleksei 

Naval'nyi to refer to Edinaya Rossiya, namely Partiya zhulikov i vorov [the party of petty crooks and 

thieves]: this phrase, apparently first used in February 2011,49 has now acquired such popularity that it 

often appears in the abbreviated form PZhiV (which even has its own entry in the Russian 

                                                 
44  See the web-sites http://rospil.info/ and http://navalny.livejournal.com/ (both accessed 22 December 

2011). 

45  See the web-sites http://ru-vederko.livejournal.com/ and http://www.snob.ru/selected/blog/745 

(both accessed 22 December 2011). 

46  See http://ru-vederko.livejournal.com/296655.html (accessed 22 December 2011). 

47  In an interview on the programme Kofe-breik on Dozhd' television (6 December 2011). 

48  See http://www.snob.ru/selected/blog/745 (last accessed 22 February 2012). 

49  See http://navalny.livejournal.com/tag/•  %20-%20• • 8•  (last accessed 22 February 2012); 

according to that source the phrase was first used in a radio broadcast. 



34 

Wiktionary),50 though in terms of on-line communications with off-line consequences perhaps the most 

significant occurrence is the fact that the phrase was picked up and used in a televised election debate 

by Aleksandr Khinshtein, who was standing as a candidate for Edinaya Rossiya.51   

 

The potential threat to the existing equilibrium of the mass media system has not gone unnoticed, 

though it is the nature of the problem that comments can be expected only from those who are not in 

agreement with the status quo.  The issue is formulated in particularly stark terms by the journalist 

Yuliya Latynina (2010; 2011) in two articles published just over a year apart, both of which have in 

their titles the apocalyptic prediction: 'Libo rezhim unichtozhit Internet, libo Internet unichtozhit 

rezhim<' [Either the regime will destroy the Internet or the Internet will destroy the regime].  Latynina's 

contention is that there has been a recent change: for most of the Putin–Medvedev years the news 

agenda was dictated by television; now it is determined by the Internet.  As she puts it in the 2011 

article: 

 

… odinnadtsat' let Novost'yu bylo to, chto bylo pokazano po televideniyu.  Pravilo bylo prostoe: 

Chto Ne Pokazano Po Televideniyu, Togo Ne Proizoshlo . 

 

Teper' pravilo pomenyalos'.  Chto Ne Obsuzhdaetsya v Internete, Togo Ne Proizoshlo. 

[… for eleven years News was what was shown on television.  The rule was simple: If It Wasn't 

Shown On Television, It Didn't Happen. 

Now the rule has changed.  If It Isn't Being discussed On The Internet, It Didn't Happen]. 

                                                 
50  http://ru.wiktionary.org/wiki/• • 8•  (last accessed 22 February 2012). 

51  The relevant incident can be viewed on YouTube at http://www.youtube.com/watch?v=8Y-

ivmZQgN0 (last accessed 22 February 2012).  The same phrase was used by at least one other 

candidate for Edinaya Rossiya in his election materials; see 

http://www.newsru.com/russia/02dec2011/pgiv.html (last accessed 22 February 2012).   Perhaps 

even more surprisingly the web address http://?0@B8O-6 C; 8: >2-8-2>@>2.@D/ leads to the home page 

of Edinaya Rossiya (accessed 22 February 2012)! 



35 

 

The problem is that the regime, as Latynina calls it, controls television, but does not control the 

Internet. 

 

Latynina does not predict the outcome of the conflict she foresees, and in any case not everyone will 

share her dramatic view of the situation.  Nevertheless, it seems clear that that the Kremlin is faced 

with a problem, and it is indeed by no means easy (at least at the time of writing) to predict how it will 

respond.  One logical possibility would be to establish some sort of control over the Internet (or parts of 

it), while perhaps compensating by making a few concessions over national television, and some 

indications about how this might be conceived have been provided in separate statements made 

recently by Vladimir Putin and Dmitrii Medvedev.  The comments of the former concerned the Internet 

and associated technologies: 

«Arabskaya vesna» takzhe yarko prodemonstrirovala, chto mirovoe obshchestvennoe mnenie v 

nyneshnee vremya formiruetsya putem samogo aktivnogo zadeistvovaniya prodvinutykh 

informatsionnykh i kommunikatsionnykh tekhnologii.  Mozhno skazat', chto internet, sotsial'nye 

seti, mobil'nye telefony i t.p. prevratilis' — naryadu s televideniem — v effektivnyi instrument 

kak vnutrennei, tak i mezhdunarodnoi politiki.  Eto novyi faktor, trebuyushchii osmysleniya, v 

chastnosti dlya togo, chtoby, prodvigaya i dal'she unikal'nuyu svobodu obshcheniya v internete, 

umen'shit' risk ego ispol'zovaniya terroristami i prestupnikami.  

 

V khodu vse chashche i takoe ponyatie, kak «myagkaya sila» — kompleks instrumentov i 

metodov dostizheniya vneshnepoliticheskikh tselei bez primeneniya oruzhiya, a za schet 

informatsionnykh i drugikh rychagov vozdeistviya.  K sozhaleniyu, neredko eti metody 

ispol'zuyutsya dlya vzrashchivaniya i provotsirovaniya ekstremizma, separatizma, 

natsionalizma, manipulirovaniya obshchestvennym soznaniem, pryamogo vmeshatel'stva vo 

vnutrennyuyu politiku suverennykh gosudarstv. 

 

Sleduet chetko razlichat' — gde svoboda slova i normal'naya politicheskaya aktivnost', a gde 

zadeistvuyutsya protivopravnye instrumenty «myagkoi sily». (Putin 2012) 



36 

[The 'Arab Spring' has also clearly demonstrated that at the present time world public opinion is 

formed by the extremely active use of advanced information and communication technologies.  

It could be said that the internet, social networks, mobile telephones and the like have – 

alongside television – become an effective instrument of both internal and international politics.  

This is a new factor which requires to be properly understood, especially if we want, while 

continuing to promote the unique freedom of speech available on the internet, to reduce the risk 

of its use by terrorists and criminals. 

 

There is an increasingly widespread concept known as 'soft power', a set of instruments for 

achieving foreign policy goals using not weapons, but instead information and other levers of 

influence.  Unfortunately these methods are frequently used for nurturing and provoking 

extremism, separatism, nationalism, the manipulation of public consciousness and the direct 

interference in the internal politics of sovereign states. 

 

We need to make a clear distinction between on the one hand freedom of speech and normal 

political activity and on the other the use of illegitimate instruments of 'soft power'] 

  

Mr Medvedev's comments refer to television and do indeed appear to offer a degree of liberalisation:  

 

Nuzhno ispol'zovat' vse, chto est', i sozdavat' to, chego net.  Poetomu ya predlagayu v 

blizhaishee vremya reshit' vopros o sozdanii obshchestvennogo televideniya — vozmozhno, na 

baze odnogo iz sushchestvuyushchikh federal'nykh kanalov.  V etom sluchae ni odin iz 

vladel'tsev etogo novogo sredstva massovoi informatsii ne dolzhen imet' opredelyayushchego 

vliyaniya na prinyatie lyubykh reshenii: ni gosudarstvo, ni chastnyi vladelets.  Uveren, chto 

takoe obshchestvennoe televidenie mozhet sdelat' nashu informatsionnuyu sredu bolee 

konkurentnoi i sootvetstvenno bolee interesnoi.  (Medvedev 2011)  

[We have to use everything we have and create what we don't have.  That is why I am proposing 

that we should move quickly to resolve the problem of creating a public television service, 

possibly on the basis of one of the existing federal channels.  If we do this, neither of the owners 



37 

of this new mass media outlet should be able to have a determining influence on what decisions 

are taken: neither the state or a private owner.  I am sure that a public television service along 

these lines may serve to make our information environment more competitive52 and 

consequently more interesting.]  

 

It is difficult to know what to make of these statements.  Mr Putin, playing his customary role of 'hard 

cop', sounds vaguely threatening, but his comments are imprecise and a little confused, betraying 

perhaps a certain lack of familiarity with the technologies he is referring to.  They do not offer any clear 

indication of how precisely the political and technological problems associated with distinguishing 

between the 'good' and the 'bad' use of the Internet are to be overcome.  Medvedev's comments are 

ostensibly more precise and may seem to offer some promise of change, but an initial response at the 

time might well have been that here too some scepticism is in order: there has been talk off and on of 

creating a public television service in Russia since the early 1990s, and indeed the President himself 

seems temporarily to have lost sight of the fact that what is now known as the Pervyi kanal was 

originally created in 1995 as Obshchestvennoe rossiiskoe televidenie [Russian Public Television] 

(Mickiewicz 1999, pp. 231-2).    

 

What one must assume to be an authoritative statement on Russia's policy towards the Internet as it 

stood in early 2013 was provided in an interview given by the Head of the Presidential Administration, 

Sergei Ivanov, to Komsomol'skaya pravda on 5 March of that year.  Here he says the following: 

KP: — Mozhet, nam nado kak-to reformirovat' nash sektor interneta?  

Sergei Ivanov: — Ya ne schitayu nuzhnym kak-to pytat'sya reglamentirovat' internet.  

KP: — Vy boites' liberal'nogo voia?  

Sergei Ivanov: — Delo ne v boyazni. Ya uzhe davno nichego ne boyus' v svoei zhizni. Prosto 

ya ne veryu, chto eto prineset nuzhnyi rezul'tat.  Libo eto privedet k tsenzure, chto na moi 

vzglyad, sovershenno nepravil'no.  Libo k kakim-to zloupotrebleniyam dazhe.  

                                                 
52  It is to be assumed that this is what the President meant, though the adjective he uses here 

(konkurentnyi) is not customarily used in this sort of context.  



38 

[. . . ] 

KP: — No vse-taki khotelos' by utochnit' Vashu lichnuyu pozitsiyu po internetu.  

Sergei Ivanov: — Otvechayu.  V takikh veshchakh, kak pedofiliya, rastlenie maloletnikh, 

konechno, ya schitayu, chto nuzhno prinimat' mery.  Prezhde vsego, prinimat' ikh k provaideru.  

No ne tol'ko eto.  Nam nado dumat' o tom, kak postavit' zaslon tomu, chto sposobstvuet 

debilizatsii, moral'nomu odichaniyu naseleniya.  Kogda lyudi sidyat sutkami i smotryat takoi 

«kontent», u nikh golova stanovitsya ne v poryadke...   53  

[K.P.: Do we perhaps need to reform our sector of the internet in some way? 

S.I.: I don't think we should try in any way to regulate the internet. 

K.P.: Are you afraid of the howls of protests that will come from the liberals? 

S.I.: It's not a matter of being afraid.  It's a long time since I was afraid of anything in my life.  

I just don't think it will have the desired effect.  Either it will lead to censorship, which in my 

view is totally wrong, or else even it will be used improperly.   

[. . . ] 

K.P.: But we would still like to clarify your personal position regarding the internet.   

S.I.: I will answer that.  On such matters as paedophilia and the corruption of minors, I believe, 

of course, that we have to take action.  Above all, in relation to the provider.  But that's not all.  

We have to think about how we can erect a barrier against the things that help to turn the 

population into idiots and moral savages.  When people sit for days on end looking at 'content' 

of that type, something goes wrong in their heads.] 

Mr Ivanov spent much of his career serving in the KGB and then the SVR, and perhaps for that reason 

a significant proportion of his comments relate to information security and are thus irrelevant for 

present purposes.  What seems clear from this interview is that the Head of the Presidential 

Administration, notwithstanding a certain ambiguity concerning the word debilizatsiya (a word that he 

                                                 
53  See the interview 'Sergei Ivanov: “My s Putinym poznakomilis' v razvedke...”', Komsomol'skaya 

pravda, 5 March 2013, available at: http://www.kp.ru/daily/26041/2955749/ (last accessed 17 April 

2013). 



39 

has used on at least two other occasions in relation to the mass media),54  sees the Internet as remaining 

within the second tier of the system.   

 

If one turns from words to deeds, the picture does not become much clearer.  On 1 November 2012 a 

law came into force which did introduce a measure of control over the Internet and which under certain 

circumstances could be used to block access to sites failing to remove what was deemed to be forbidden 

content.  This law, however, is explicitly aimed at protecting children from information which could 

damage their health and development and is principally concerned with web-sites that contain child 

pornography, information relating to drugs or material that might encourage young children to commit 

suicide, and although there were concerns expressed at the outset that this law might be a back-door 

means of introducing censorship, there is so far no clear evidence that it has been applied in relation to 

content outside the categories indicated.  Nor, after some initial over-enthusiasm on the part of the 

authorities, does there seem to have been any abuse of the provision which allows for the blocking of 

access to blacklisted web-sites; instead administrators of web-sites (including some, such as Facebook, 

that are based outside Russia) have shown a readiness to remove content that has been deemed to be in 

breach of the law.   One curious consequence of this law has been the appearance of an 18+ sign on 

many web-sites and links, though more careful consideration might have suggested that this might not 

be a particularly effective way of preventing under-eighteens from gaining access to unsuitable content 

(Revich 2012).55  

                                                 
54  See 'Sergei Ivanov napomnil o “debilizatsii naseleniya” Rossii', available at: 

http://lenta.ru/news/2012/12/09/reminder/ (accessed 17 April 2013).  It is suggested here that one of 

Mr Ivanov's targets is the robustly apolitical comedy programme 'Anshlag', which has been shown 

on Russian television since the 1980s. 

55  See also: 'Edinyi reestr zapreshchennykh internet-stranits zarabotal na radost' khakerov and 

stukachei', available at: http://hitech.newsru.com/article/01nov2012/runetcnsrshp3; 'Roskomnadzor 

udalil iz “chernogo spiska” 21 zakonoposlushnyi sait', available at: 

http://www.newsru.com/russia/14nov2012/rkn.html; 'Facebook pod ugrozoi zakrytiya v Rossii 

soglasilsya na tsenzuru – udalil opasnuyu informatsiyu', available at: 



40 

 

There is, however, a second new law which can be applied to the Internet.  In April 2013 there came 

into force an amendment to the law on the Mass Media, forbidding the use of obscene language (mat, 

though the term used in the amendment is the undefined netsenzurnaya bran').56   This law has proved 

to have unexpectedly sharp teeth: in October 2013 a court deprived the Rosbalt news agencv of its mass 

media licence because it was deemed to have repeatedly infringed the law by placing video materials 

allegedly containing obscene language on its web-site, albeit that this decision, if upheld on appeal, 

would not necessarily prevent Rosbalt from continuing to function as a news agency.57   A further 

complication is provided by a draft document produced by the Ministry of Mass Communications of 

the Russian Federation in the summer of 2013.  This document is entitled Tezisy kontseptsii razvitiya 

mul'tiservisnykh setei svyazi obshchego pol'zovaniya Rossiiskoi Federatsii [A Draft Concept for the 

Development of Multi-Service Public Communication Networks in the Russian Federation], and 

according to at least one observer the proposals contained therein, if ever they were to be implemented, 

would, intentionally or otherwise, create a structure that is likely to put the Internet links between 

Russia and the outside world into the hands of a monopoly, thereby making it easier to control the flow 

of data into and out of the country (Revich 2013).58   

 

If one were to attempt a conclusion, it might be that slowly and not necessarily in a systematic fashion 

the Sword of Damocles, referred to earlier by Yurii Fedutinov, is being put in place above the head of 

the Russian Internet.   As, however, was demonstrated by the case of Ekho Moskvy the presence of this 

                                                                                                                                            
http://www.newsru.com/russia/29mar2013/facebook.html (all sites last accessed 16 April 2013). 

56  See 'Putin podpisal zakon, zapreshchayushchii materit'sya v SMI', available at 

http://www.newsru.com/russia/08apr2013/mat_smi.html (last accessed 6 November 2013). 

57  See '”Rosbalt” ne prekratit rabotu iz-za otzyva litsenzii SMI', available at 

http://www.newsru.com/russia/31oct2013/rosbalt2.html (last accessed 6 November 2013). 

58  See also the blog by A. Kipchatov entitled 'Magistral'nyi kollektor', available at 

http://www.kipchatov.ru/blog/?p=1151.  The text of the draft document is available at 

http://minsvyaz.ru/ru/discussions/index.php?id=41 (both sites last accessed 6 November 2013).  



41 

particular instrument is not in itself incompatible with belonging to the second tier of media outlets. 

  

Meanwhile the public television service promised by Dmitrii Medvedev did get up and running, though 

its start was less than auspicious.  The main problem, concerned the extent to which the channel can be 

considered to be independent from state structures.  The Director-General, Anatolii Lysenko, is a 

distinguished television professional who played a significant role in the liberalisation of Soviet 

television during the Perestroika period, but he was appointed to the post by the President, and it was 

the President who also had the last word in selecting the 25 members of the board.59  Then the service 

was beset by problems over finding suitable frequencies and by financial difficulties, with the result 

that the launch was postponed from 1 January to 19 May 2013 (Borodina and Safronov 2012; 

Epifanova 2013).60  When the channel did start broadcasting, it received a distinctly cool reception 

from one of Russia's leading television critics, and after two months Mr Lysenko was complaining that 

the channel had run out of money (Petrovskaya 2013a, 2013b).61  Yet by the autumn of 2013 the 

position was showing signs of improving: the financial situation seemed in some mysterious fashion to 

have been resolved, if only for the time being, and the station was developing a potentially more 

interesting range of programmes; whether there can be long-term financial security and whether the 

channel can succeed in carving out for itself a niche between state television on the one hand and the 

more politically committed Dozhd'-TV on the other remains to be seen.62  It is certainly unclear to what 

                                                 
59  See 'U Obshchestvennogo televideniya poyavilsya gendirektor', available at: 

http://lenta.ru/news/2012/07/18/lysenko/; 'Prezident naznachil glavu Obshchestvennogo 

televideniya. Ono nachnet rabotu v novom godu', available at: 

http://www.newsru.com/russia/18jul2012/otv.html (both sites last accessed 17 April 2013).  

60  See also 'Lysenko povedal, kogda vyjdet v efir OTV, i yarkoi frazoi pozhalovalsya na otsutstvie 

deneg', available at http://www.newsru.com/russia/04mar2013/otv.html (last accessed 17 April 

2013).     

61  See also 'U obshchestvennogo TV zakonchilis' den'gi — rossiyane ne khotyat za nego platit'', 

available at: http://www.newsru.com/russia/23jul2013/otr.html (last accessed 8 November 2013). 

62  Live streaming and recordings of past programmes are available on OTR's website: http://www.otr-



42 

extent there is any awareness among the powers that be that the present structure of the mass media 

may be in need of some adjustment and, if so, to what extent there exists any clear plan for how this 

might be achieved.     

 

 

  Conclusion 

 

Assessing the state of the media system of a semi-closed society is never easy and attempting to predict 

its future is a particularly thankless task.  Some conclusions may, however, be attempted.   Since 2000 

those who have held power in Russia have painstakingly established a system whereby they have 

effective control over most, if not all of the mass media system.  They have used this control not to re-

create a Soviet-style monolithic structure, where all the media essentially proclaim the same message, 

but to put in place something best described by the Italian term lottizzazione: different parts of the 

media system are assigned different degrees of freedom in such a way as to create a two-tier system.  

Those in the first tier, which includes most of national television, are kept under strict control, while 

those belonging to the second tier, including most of the Internet, have been permitted a significant 

degree of freedom.  This structure, at least until the end of 2011, contributed to the maintenance of 

political stability and predictability, while avoiding some of the disadvantages of a system that is too 

tightly-controlled, such as the absence of a safety-valve, inefficiencies caused by the lack of access to 

accurate and up-to-date information and excessive damage to the country's image in the outside world.  

There is now, however, a danger that developments in the media themselves may lead to this carefully 

assembled structure becoming no longer fit for purpose, but that changing this structure while retaining 

intact its essential features may prove to be extremely difficult or even downright impossible. 

 

     

 

References 

                                                                                                                                            
online.ru (last accessed 8 November 2013). 



43 

 

Azhgikhina, N. (2007) 'The Struggle for Press Freedom in Russia: Reflections of a Russian Journalist', 

Europe–Asia Studies, 59, 8, pp. 1245-62. 

Belin, L. (2002) 'The Rise and Fall of Russia's NTV', Stanford Journal of International Law, 38, 1, pp. 

19-42. 

Beumers, B., Hutchings, S. and Rulyova, N. (2009a) 'Introduction', in Beumers, Hutchings and Rulyova 

(eds) (2009b), pp. 1-26. 

Beumers, B., Hutchings, S. and Rulyova, N. (eds) (2009b) The Post-Soviet Russian Media: Conflicting 

Signals (London & New York, Routledge).  

Borodina, A., Nagornykh I. and Khamraev, V. (2007) '”Pervyi kanal” ukrepil svoi predvybornyi efir', 

Kommersant”, 22 August 2007, available at: http://www.kommersant.ru/doc/797341 (last accessed 2 

April 2013).  

Borodina, A. and Safronov, I. (2012) 'Obshchestvennomu televideniyu svalilis' den'gi so “Zvezdy”', 

Kommersant”, 21 September 2012, available at: http://www.kommersant.ru/doc/2026831 (last accessed 

17 April 2012). 

Borrelli, G. (2010) Le Mani sul TG1. Da Vespa a Minzolini: l'ammiraglia RAI in Guerra (Rome, 

Coniglio editore).  

Burrett, T. (2009) 'The end of independent television?  Elite conflict and the reconstruction of the 

Russian television landscape', in Beumers, Hutchings and Rulyova (eds) (2009b), pp. 71-86. 

Bykov, D. (2011) 'Eto kakaya-to cdacha pozitsii: libo dzhinsovykh, libo menedzherskikh', Novaya 

gazeta, 26 April 2011, available at: http://www.novayagazeta.ru/politics/6010.html (last accessed 12 

December 2011).  

Cosgrove, S. (2011) Review of Hutchings and Rulyova (2009) and of Beumers, Hutchings and Rulyova 

(2009b), Europe–Asia Studies, 63, 5, pp. 900-03. 

De Mauro, T. (2000) La dizionaria della lingua italiana (n.p. [Turin], Paravia). 

Dunn, J.A. (2009) 'Where did it all go wrong?  Russian television in the Putin era', in Beumers, 

Hutchings and Rulyova (eds) (2009b), pp. 42-55. 

Epifanova, M. (2013), 'Kanal prem'era', Novaya gazeta, 17 May 2013; available at: 

http://www.novayagazeta.ru/politics/58151.html (last accessed 7 November 2013).  



44 

Epshtein, M [Epstein, M.] (2011) 'Ot raspila do glamura: v Rossii vybrany Slova goda i desyatiletiya', 

available at: http://mikhail-epstein.livejournal.com/101049.html (last accessed 22 December 2011). 

Fedotov, M. (2006) 'Velikaya khartiya mediinykh vol'nostei i real'nost' politicheskoi praktiki', in 

Zasurskii and Zdravomyslova (eds) (2006), pp. 30-49. 

Feklyunina, V. (2008) 'Battle for Perceptions: Projecting Russia in the West', Europe–Asia Studies, 60, 

4, pp. 605-29. 

Gomez, P. and Travaglio, M. (2004) Regime (Milan, BUR Futuropassato). 

Grasso, A. (2000) Storia della televisione italiana (n.p.[Milan], Garzanti). 

Greene, S.A. 'Shifting media and the failure of political communication in Russia', in Beumers, 

Hutchings and Rulyova (eds) (2009b), pp. 56-70. 

Harding, L. (2009) 'Kremlin may tighten up internet use in Russia', The Guardian, 30 June 2009, 

available at: http://www.guardian.co.uk/technology/2009/jun/30/internet-censorship-russia (last 

accessed 9 December 2011). 

Hutchings, S. and Rulyova, N. (2009) Television and Culture in Putin's Russia (London and New York, 

Routledge).  

Kamoza, T. (2003/2005) 'Kanalokrushenie', Novoe vremya, 27 June 2003; reprinted in Kurilkin and 

Trapkova (eds) (2005), pp. 209-14. 

Kolesnikov, A. (2012) 'Glavnyi tekhnolog. Otstavka Surkova,' Novaya gazeta, 27 December 2011; 

available at: http://www.novayagazeta.ru/politics/50315.html (last accessed 29 February 2012).  

Kurilkin, A.R. and Trapkova, A.V. (eds) (2005) Vniz po vertikali (Moscow, KoLibri). 

Latynina, Yu. (2010) 'Libo rezhim unichtozhit Internet, libo Internet unichtozhit rezhim', Ezhednevnyi 

zhurnal, 13 September 2010; available at http://www.ej.ru/?a=note&id=10384 (last accessed 23 

February 2012). 

Latynina, Yu. (2011) 'Sbyvaetsya moe predskazanie: libo rezhim unichtozhit Internet, libo Internet 

unichtozhit rezhim', Novaya gazeta, 25 November 2011; available at 

http://www.novayagazeta.ru/columns/49648.html (last accessed 23 February 2012). 

Levchenko, A. (2007) 'Russkaya sluzhba promyvaniya mozgov' www.gazeta.ru, 17 April 2007; 

available at: http://www.gazeta.ru/2007/04/17/oa_236937.shtml (last accessed 23 November 2011). 

Medvedev, D. (2011) Poslanie Prezidenta Federal'nomu Sobraniyu, 22 December 2011, available at: 



45 

http://kremlin.ru/transcripts/14088 (last accessed 18 April 2013).   

Mickiewicz, E. (1999) Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia, 2nd edn 

(Durham and London, Duke University Press). 

Nemtsov, V. and Milov, V (2010) Putin. Itogi. 10 let (Moscow, Solidarnost').  

Oates, S. (2007) 'The Neo-Soviet Model of the Media', Europe–Asia Studies, 59, 8, pp. 1279-97. 

Petrovskaya, I. (2013a) 'I na svet ego luchei ya speshu vsegda bystree...  Obshchestvennoe TV Rossii 

kak mashina vremeni', Novaya gazeta, 24 May 2013; available at: 

http://www.novayagazeta.ru/politics/58151.html (last accessed 7 November 2013). 

Petrovskaya I. (2013b) 'Cherez dva mesyatsa posle nachala veshchaniya u OTR konchilis' den'gi', 

Novaya gazeta, 26 July 2013; available at: http://www.novayagazeta.ru/columns/59229.html (last 

accessed 8 November 2013). 

Putin, V.V. (2012) 'Rossiya i menyayushchiisya mir', published in Moskovskie novosti on 27 February 

2012 and available at: http://mn.ru/politics/20120227/312306749.html (last accessed 1 March 2012). 

Regourd, S. (1992) La télévision des Européens (Paris, La Documentation française). 

Revich, Yu. (2012) 'Fel'dfebelya v adminy dam!  Vstupil v silu zakon o “chernykh spiskakh” v 

internete', Novaya gazeta, 2 November 2012, available at: 

http://www.novayagazeta.ru/columns/55230.html (last accessed 16 April 2012). 

Revich, Yu. (2013) 'Set' v ezhovykh rukovitsakh', Novaya gazeta, 6 September 2013, available at: 

http://www.novayagazeta.ru/politics/59826.html (last accessed 6 November 2013). 

Robinson, J. (2006) 'Smile when you do that, Mr President', The Observer, 16 July 2006, available at: 

http://www.guardian.co.uk/business/2006/jul/16/russia.media (last accessed 5 December 2011). 

Sagdiev, R. and Boletskaya, K. (2010) 'Sekrety “pervoi” knopki', Vedomosti, 1 November 2010, 

available at: http://www.telekritika.ua/daidzhest/2010-11-01/57118 (last accessed 15 April 2013).  

Shenderovich, V. (2002) 'Zdes' bylo NTV' i drugie istorii (Moscow, Zakharov). 

Shlapentokh, V. (2011) 'The Puzzle of Russian Anti-Americanism: From 'Below' or From 'Above'', 

Europe–Asia Studies, 63, 5, pp. 875-89. 

Svetitskaya, S. (2000) 'Kak sozdavalas' krupneishaya PR-kompaniya na pervoi knopke b. 

Vsesoyuznogo televideniya', Novaya gazeta, 14 February 2000, available at: 

http://www.novayagazeta.ru/society/11532.html (last accessed 3 April 2013).  



46 

Svetova, Z. (2011) 'Polittekhnolog vseya Rusi', Novoe vremya, 7 March 2011; available at:  

http://newtimes.ru/articles/detail/35589/ (last accessed 25 November 2011). 

Vespa, B. (2002) Rai, la grande guerra (Rome – Milan, Rai Eri and Mondadori). 

Volkov, A.I., Pugacheva, M.G. and Yarmolyuk, S.F. (eds) (2000) Pressa v obshchestve (1959 – 2000) 

(n.p. [Moscow], Moskovskaya shkola politicheskikh issledovanii). 

Zassoursky, I [=Zasurskii, I.I.] (2009) 'Free to get rich and fool around', in Beumers, Hutchings and 

Rulyova (eds) (2009b), pp. 29-41. 

Zasurskii, I.I. (1999) Mass-media vtoroi respubliki (Moscow, Izdatel'stvo MGU). 

Zasurskii, I.I. (2001) Rekonstruktsiya Rossii (mass-media i politika v 90-e) (Moscow, Izdatel'stvo 

MGU). 

Zasurskii, Ya.N. and Zdravomyslova, O.M. (eds) (2006) Glasnost' i zhurnalistika: 1985 – 2005 

(Moscow, Mezhdunarodnyi fond sotsial'no-ekonomicheskikh i politologicheskikh issledovanii 

(Gorbachev-fond)/ Fakul'tet zhurnalistiki MGU im. M.V. Lomonosova).  

  

 


