
The Loyal Editor Effect: Russian Online Journalism after Independence 

Rolf Fredheim  

 

Contact details:  

Rolf Fredheim, Research Fellow. Centre for Research in the Arts, Social Sciences and 

Humanities, University of Cambridge,  

ref38@cam.ac.uk 0044 1223 766886 

Alison Richard Building, 7 West Road, Cambridge, CB3 9DT, Cambridge, United Kingdom 

 

For correspondence: ref38@cam.ac.uk  

 

Notes to editor: sources cited in the appendices are included in the main bibliography. I 

think the appendices work best as online supplements, rather than at the end of the text.  

Should the editor disagree I will of course be happy to change my mind on this. It would be 

helpful if the appendices were included for review purposes. Figures are included separately 

from the article body, and captions are at the foot of the article.  

 

 

  

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Apollo

https://core.ac.uk/display/42340614?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
mailto:ref38@cam.ac.uk
mailto:ref38@cam.ac.uk


 

 

Abstract 

This article investigates what effect pressure from owners - via loyal editors, had on 

journalistic output at the popular Russian online newspapers Lenta and Gazeta. Using novel 

methods to analyse a dataset of nearly 1 million texts from the period 2010-2015, this article 

separates the effect of a changing news agenda from new editorial priorities. Statistical tests 

show that changes in output coincide temporally with editorial change, and that the direction 

of change sees new editors move away from publication patterns associated with other 

independent outlets. In both Gazeta and Lenta, editorial changes were accompanied by a 

move away from core news areas such as domestic and international politics, towards 

lifestyle and human interest subjects. The loyal editor effect resulted in a 50% reduction in 

coverage of controversial legal proceedings, together with the business dealings of Russian 

elites.  

 

Keywords: Russian media, independent media, Gazeta, Lenta, journalism, editors 

 

Acknowledgements: The author gratefully acknowledges helpful feedback from Tom 

Rowley, Ilya Yablokov, Julie Fedor, and comments from members of the Conspiracy and 

Democracy Project, in particular John Naughton, David Runciman, Hugo Drochon, Tanya 

Filer, and Alfred Moore. 

 

Introduction 

In 2013 Lenta.ru and Gazeta.ru - henceforth Lenta and Gazeta - were the two most popular 

online news outlets in Russia (Medialogia, 2013). Both had a reputation for high-quality 

journalism and were known for their editorial independence. Since 2013 a lot has changed. In 

its 2012 report on Russian media, Freedom House noted that since the presidential elections 

in 2012, most popular online media, social media, and social-networking sites in Russia had 

come under “oligarchic control”, which raised “concerns about the Russian Internet’s 

vulnerability to political manipulation” (Freedom House 2012). In March 2013, Lenta and 

Gazeta were placed under single ownership through the merger of Vladimir Potanin’s Afisha-

Rambler and Aleksandr Mamut’s SUP Media. Also in March, the editor of Gazeta resigned, 

citing “disagreement with the leadership” (“Uvolilsia glavnyi…” 2013). One year later, In 

March 2014, Lenta’s editor was dismissed; most of Lenta’s journalistic staff resigned in 

protest. Over the next year, new editors introduced sweeping changes at both outlets.
1
  

 

 

1  By late 2014, both Lenta and Gazeta had dropped behind the online publication RBC in 

Medialogia’s rankings.. In May 2016, after the analysis for this article was completed, three top RBC 

editors were sacked, apparently following pressure from the Kremlin. In a move mirroring the 

changes at Lenta two years earlier, a number of journalists resigned in protests. According to media 

speculation, the sackings were in response to investigative journalism which exposed the wealth of 

Putin’s associates, the true identity of his daughters, and delved into the Panama papers (Seddon, 

2016).  



Much of the academic literature on Russian media, both quantitative and qualitative, is 

founded on comparisons between loyal to the state, and independent publications, Any such 

comparison is impaired by the complexity of news media: publications have their own quirks, 

emphases, and interests. Separating these from political allegiance may be hard or 

impossible. With this in mind, the editorial changes at Lenta and Gazeta offer rare 

opportunity to look at within-case variation. In this article I take the first steps towards 

quantitatively analysing the breadth of Russian media content. Working on a dataset of nearly 

1 million texts from the period 2010-2015, I explore what effect pressure from owners - via 

loyal editors, has on journalistic output. Using a statistical approach, I separate the effect of a 

changing news agenda from new editorial priorities, allowing fresh insight into what issue 

areas are the first to disappear when the Kremlin takes over control at news outlets.  

 

To date, few attempts have been made to apply automated approaches to Russian language 

texts, in part due to warranted scepticism as to their accuracy, but also due to a lack of 

capacity. In a recent work on Russian Internet activism, Sarah Oates underscored how the 

growing capability of automated methodologies made analyses of a few thousand texts 

appear quaint, yet proceeded to note that the sheer quantity of information available online 

was “overwhelming” and “resists easy quantification” (2013: 136,164). A small number of 

political scientists have conducted automated content analyses of Russian language sources 

(e.g. Stewart and Zhukov 2009, Baturo and Mikhaylov 2014), though there has not 

previously been a systematic attempt to quantitatively survey the breadth of Russian media 

output. The preferred approach has been content analyses, which, even when large scale, 

prioritise individual issue areas. For instance, Tolz and Harding (2015) analysed expressions 

of Russian nationalism as expressed in a database of Channel One (TV1) news reports.  

 

The article begins by outlining the ownership history of Gazeta and Lenta, and proceeds to an 

overview of how and when Mamut introduced editorial change. Next, I introduce the sources 

and methods used in the analysis. The main body of the article presents evidence from three 

data sources: article metadata shows which sections (e.g. politics) saw the biggest reductions 

and increases following the change. Keyword analysis helps pinpoint the terms to which the 

new editors were more reluctant or inclined to direct attention. I use a topic model to 

approach this problem from a different angle by identifying clusters of terms or subject areas 

that saw unusual patterns under new editors. I use the topic model output to identify topics 

most often discussed by independent outlets, and use a bayesian structural time series model 

to identify whether and to what degree editorial change resulted in these topics disappearing 

from Gazeta and Lenta.  

 

In the recent literature on Russian media, Gazeta and Lenta have often been termed 

“independent” or even “oppositional” publications (Federman 2010; Media Compass 2014; 

Toepfl 2011, Schenk 2012). Outlets with the loosest ties to the state are more likely to print 

dissenting or outright oppositional content, and less constrained in expression of political 

ideas. During the 2000s Gazeta enjoyed considerable editorial independence and gained a 

reputation for publishing opinion pieces critical of Putin’s government. A closer look at Lenta 

and Gazeta’s ownership history illustrates that these outlets have never enjoyed financial 



independence. Ever since their founding in 1999, Gazeta and Lenta have been owned by 

individuals with close ties to the Kremlin. Individuals, moreover, whose wealth depended on 

good relations with the authorities. The editorial changes analysed in this article were brought 

about by a change in the type of control the Kremlin exert over news media: the latent control 

provided by ownership was activated by imposing “loyal” editors (Fredheim 2016). In this 

regard, the mechanisms used to assert control over Internet media were identical to those 

applied to television and print media a decade previously (Federman 2010).  

 

Background and the Mamut takeover 

Gazeta and Lenta were both founded in 1999 by the Internet entrepreneur Anton Nossik. 

While Gazeta was the first fully digital newspaper in Russia, Lenta started out as a news only 

site - a news aggregator - staffed by editors rather than reporters, who rewrote newswire 

stories for a Russian audience (Arutunyan 2009, p.155). Both projects were bankrolled by the 

Foundation for Effective Politics, an organization owned by Marat Gelman and PR guru Gleb 

Pavlovsky. In 2002, Gelman and Pavlovsky parted ways through a share swap that saw 

Gelman take partial control of Lenta, and Pavlovsky the Foundation. That same year, 

Rambler Media listed Lenta as part of its holdings. At this time, Rambler was controlled by 

the investment company Russkikh Fondov, part-owned by Sergei Ivanov, Chief of the 

Presidential Administration (2011-). In 2003 Yuriy Lopatinsky of First Mercantile Capital 

Group acquired a controlling stake in Rambler. In 2006 Vladimir Potanin’s Prof Media took 

control of Rambler, and with it Lenta.  

 

Gazeta followed a different trajectory: The Foundation offloaded the site to the oil giant 

Yukos in the early 2000s. In 2005, when Yukos owner Mikhail Khodorkovsky was sentenced 

to nine years in prison for tax evasion, Vladislav Borodulin, editor-in-chief of the business 

newspaper Kommersant, bought Gazeta. In 2006, the oligarch and part-owner of Arsenal 

Football Club Alisher Usmanov bought Kommersant, and, soon after, Gazeta. In 2008, SUP 

Media acquired Gazeta from Kommersant, in exchange for a large stake in SUP Media 

(Anufrieva and Malakhov 2008). Only in 2012, when Mamut sold his shares in the mobile 

phone chain Evroset’ to Usmanov, did he gain a controlling stake in SUP. In April 2013, SUP 

merged with Rambler-Afisha leaving Mamut in sole charge of Russia’s main internet portals. 

It was at this point that Mamut appointed Aleksei Goreslavsky deputy general director for 

external communications of the new holding (“Rambler-Afisha ob"edinilas’” 2013). 

Although there had been some editorial change at Gazeta, Mikhail Kotov, editor from July 

2010 to March 2013, was part of the original team that launched the site in 1999. Rumours 

about high-level interference began swirling at the time of the 2011 Duma elections when an 

editor was fired for refusing to place United Russia ads on the site’s home page. In March 

2013 Kotov resigned in protest at a restructuring of the newspaper, under which the editor 

lost direct control over marketing. Kotov’s replacement, Svetlana Lolaeva, was only in 

charge for a few months (“V den’ vyborov” 2013). Following her dismissal in September 

2013, she described how Mamut had warned journalist to tone down the liberal rhetoric 

(Shepelin 2013). Her comments also cast light on Mamut’s motivations: he had told her he 

took no issue with her work, but that he needed someone he could trust (Afanas’eva, 

Boletskaya, and Golitsyna 2014).  



 

That someone was Svetlana Babaeva. Previously of Izvestiya and the state owned news 

agency RiaNovosti, Babaeva introduced rapid changes at Gazeta. According to the journalist 

Viacheslav Kozlov she “replaced most of Gazeta.ru’s columnists, and the commentary 

section sometimes runs articles by Vladimir Markin, the press officer of Russia’s 

Investigative Committee” (Kozlov 2014). In March 2013, 75 of 79 regular contributors
2
 to 

Gazeta had been with the site since at least 2010. Six months later, 23 had left - six times the 

number for the previous three years. By September 2015, only 13 of the old-timers were still 

regularly contributing, and only 1 of these 13 wrote about politics. Leaked emails and text 

messages analyzed by The Insider show that Goreslavsky acted as a direct link between 

Babaeva and the Presidential Administration. Now the Kremlin could insert its message 

directly onto the Gazeta front page. For instance, one set of emails appears to show 

Goreslavsky passing on a request for an editorial rebutting criticism of the Sochi Olympics 

(The Insider 2015a). It was published the next morning (see gazeta.ru 2014).  

 

Galina Timchenko had worked for Lenta since its launch, and as its editor since 2004. In 

March 2014 she was dismissed and replaced by Goreslavsky. Most of Lenta’s journalistic 

staff resigned in protest (‘Dorogim chitateliam” 2014). When Goreslavsky replaced 

Timchenko, he told staff he would “act in the interests of the shareholder [Mamut, -RF]”, and 

that the shareholder wanted Timchenko and the journalist Il'ya Azar out (Dement’eva and 

Gorbachev 2014). According to a source at the Russian Internet watchdog Roskomnadzor, in 

firing Timchenko “Mamut drew on his political intuition” (Kozlov 2014). That is, there was 

no direct order from the Kremlin. This suggestion that Mamut acted of his own volition is 

undermined by email leaks that appear to show that he was pressured into sacking 

Timchenko. The Insider quotes a message from the Presidential Administration: “Lenta has a 

stance on everything, Galia [Timchenko] keeps saying she must maintain her standards. The 

issue has been brought before the shareholder [Mamut]. I am doing what I can” (The Insider 

2015).  

 

The email leaks show how the Kremlin applied pressure on editors through pliant newspaper 

owners. Journalists at Lenta described how Timchenko let them “get on with work’, that “she 

took the blow”, and that they “never felt that pressure” (Dement’eva and Gorbachev 2014). 

Lolaeva’s described how Gazeta had been “incredibly pressured” during the protests before 

Putin’s re-election in March 2012 (Shepelin 2013). By all accounts, one reason for 

Timchenko’s popularity at Lenta was her ability to shield journalists from the owner. 

 

What effect did pressure from owners have on journalistic output? For all the reports 

exposing links between editors and the Presidential administration, scant attention has been 

paid to changes in content. Media reports about the upheaval at Lenta vaguely stated that the 

publication’s line had shifted. Freedom House wrote in its annual report on the state of 

Russian media that “the site adopted a pro-Kremlin line under new management” (Freedom 

House 2015). The Independent noted that under Goreslavsky’s editorship “Lenta has taken a 

 
2  

Defined as authors who published at least five article over the previous four month period.  



decidedly loyal turn” (Carroll 2015), and the Jamestown Foundation claimed Lenta’s content 

was “remarkably similar to that published by government-controlled outlets in Russia” (Tlis 

2014). The Financial Times quotes Anton Nossik on the changes at Gazeta: “[Mr 

Goreslavsky] moved in and fired the chief editor, made replacements and changed the 

guidelines. And now Gazeta.ru is not very different from any government-run, government-

sponsored media. You can predict its stand now on any issue in which there is an official 

Kremlin position” (Weaver 2014). 

 

Spin and substance 

Observers familiar with the Russian media can predict what spin Gazeta and Lenta will now 

apply to breaking news stories. But can the effect of direct editorial control be distilled into 

anything more tangible than “pro-Kremlin sentiment”? What changes should we expect when 

critical journalists leave or are forced out? One possible clue comes from the man charged 

with carrying out the changes at both publications, Aleksei Goreslavsky. Goreslavsky cut his 

teeth at the Vzglyad, an online newspaper with overt ties to the Kremlin. His successor at the 

publication, Aleksandr Shmelev, listed two principles as fundamental to pro-Kremlin 

propaganda during Putin’s second term (2004-08): 

 

1) We base our reports on real facts and don't make up events that didn't take place, 

nor do we ignore any important news. 

2) However, we are not impartial. We openly support the current regime and interpret 

every news story through that prism: we look for arguments in favour of the regime's 

decisions and actions, and ways to discredit [zamochit'] its critics (Morozov 2013). 

 

According to Shmelev, pro-Kremlin outlets cover the same news stories as other outlets, but 

their coverage is systematically distorted. To the extent that the loyal editor effect consists of 

refracting news through a prism sympathetic to the Kremlin, this analysis may not unearth 

much. I make no attempt to quantify spin, exploring instead the degree to which, if at all, 

quantitative methods can reveal the impact on output introduced by editorial changes at 

previously independent news sites. In rather stylized terms, the null hypothesis is that the 

editor effect is all spin and style, and there will be little change in the subject of output; 

conversely, the alternative hypothesis is that editorial change is accompanied by substantive 

change in news reporting.  

 

What might we expect this change to look like? Russian media today, the journalist Oleg 

Kashin argues, only pursue ratings and sensational stories. This phenomenon, once restricted 

to the tabloids, now characterises all Russian media (Kashin 2015). In its 2013 Russia report, 

Freedom House characterised state-media as “largely filled with either apolitical 

entertainment or pro-Kremlin propaganda, avoiding coverage of protests by members of a 

rising urban middle class who demanded better public services and less corruption” (Freedom 

House 2013). In this assessment, we should expect Gazeta and Lenta to replace coverage of 

issues concerning Russia’s urban elites with transparent praise for Putin, accompanied by a 

dose of uncontroversial, fun stories. 

 



Methods 

The comparison 

The editorial changes at Gazeta and Lenta provide a natural experiment to measure what 

effect a loyal editor has on news reporting. In the text I refer to the period before editorial 

change as the “early period”, and that after as the “late period”. For Lenta the division is 

straightforward, into the period before and after March 2014, omitting the transitional month 

of March. For Gazeta I use a much longer transitional period: the early period ends at the 

time of Kotov’s departure in March 2013, and the late period begins in October 2013, after 

Babaeva’s arrival. The advantages of using separate periodisation are two-fold: firstly, it 

more accurately captures the timing of editorial change, and secondly it helps separate the 

loyal editor effect from that of external events coinciding with the changes, such as the 

annexation of Crimea in March 2014. 

 

I use three distinct quantitative approaches to compare reporting. In the first instance I 

compare the number of articles in the different newspaper categories. This analysis will 

expose any sweeping realignment of emphases, e.g. from domestic to international politics, or 

from sport to fashion. Any straight-forward before and after analysis is complicated by a 

changing news agenda. The early period was dominated by the 2011-12 elections and 

subsequent protests, while the late period saw round-the-clock coverage of the conflict with 

Ukraine, Western sanctions, and the assassination of opposition politician Boris Nemtsov, to 

name but a few examples. To account for the news agenda, I compare coverage in Gazeta and 

Lenta to that of a range of other publications. The idea is that if we know how much coverage 

each paper devoted to a given event in the past, for instance the Bolotnaya protests following 

the disputed Duma election in 2011, we can extrapolate to identify anomalous change in 

coverage of other events, e.g. the assassination of Nemtsov. In order to systematically 

identify comparable subjects, I use an impressionistic text-based approach in keywords, in 

conjunction with a mathematical abstraction as calculated using a topic model. Finally, I 

conduct statistical tests to accept or refute the hypothesis that subject areas characteristic of 

independent journalism disappeared from Lenta and Gazeta under new editors.  

 

Data collection and article selection 

Data for this paper were collected in March 2016 using scripts customized to each media 

outlet. In each case the following fields were collected: author, date of publication, article 

category, article body, and the article url. Article content was identified using html style tags. 

Thus any adverts, quotes, or other content embedded within the article body were omitted. 

Not all online newspapers have a sports section, and not all have a news-ticker. In order to 

get an evenly balanced sample, a careful filtering process, detailed in Appendix 1, was used 

to remove newswire stories, sports sections, horoscopes, video and graphical content, and 

very short texts. All words were normalized using a part of speech tagger to replace 

conjugated and declined words with their dictionary forms (Korobkov 2013). 

 

The reference categories 

To isolate the effect of editorial change, I compare output at Lenta and Gazeta to a number of 

other Russian media outlets: a group of state-controlled or oligarch-owned media sources 



made up of Vzglyad, TV1, Rossiiskaya Gazeta, Izvestiya, Lifenews, Komsomolskaya Pravda, 

and Kommersant, and one of independent outlets, consisting of Novaya Gazeta, Vedomosti, 

and Grani. The inclusion of the high-brow and often liberal Kommersant in this category 

makes for a tougher test; including TV1 ensures the findings are generalisable to the most 

important media, not just online newspapers. In total the data-set consisted of 817,434 

articles. See Appendix 2 for a full overview of the reference publications.  

 

The reference publications were selected for three reasons: firstly, they represent a band of 

opinion stretching from the openly oppositional via business-dailies to state-run news media.
3
 

Secondly, each outlet has published relatively consistently and evenly across the period 2010 

- 2016 (see Appendix 3), and thirdly, it is possible to access their archives and collect articles 

programmatically.
4
 The reference publications are used to identify the substance of any 

change in output by identifying which keywords and topics are disproportionately associated 

with state-controlled and independent outlets. Secondly, I use them as multiple control time 

series for a bayesian time series model to estimate the proportion of change per topic 

attributable to the editorial intervention (Brodersen et al 2015). 

 

I use three automated approaches to complement subjective readings of individual texts: 

newspaper metadata, keywords as calculated using TF-IDF, and a topic model. Together 

these methods - the first through aggregation, the second impressionistically, and the third 

algorithmically - identify which parts of news coverage were the most impacted by editorial 

change. 

 

Newspaper metadata 

All the media outlets considered implement some form of filing system: Gazeta divides its 

output into categories that include Politics, Culture, and Technology. Each article is 

associated with only one category. These category data provide a crude measure of a 

newspaper’s focus. I use them to measure aggregate movement within a publication, e.g. 

from an emphasis on culture to one on economics.  

 

Keywords 

A keyword is a term abnormally frequently seen within a given text compared to what one 

might expect based on a reference collection or corpus. Keywords allow the researcher to 

distinguish between texts about Putin and texts that merely mention Putin. Here I use the 

simple and popular TF-IDF formula. Pioneered by Salton and McGill (1983), TF-IDF 

combines two intuitively significant measures: Term Frequency (TF) and the Inverse 

Document Frequency (IDF). “Term Frequency” is a count of how many times words occur in 

a text. Ranking words by frequency words makes no sense for common words such as 

conjunctions and pronouns. This shortcoming is compensated for through the Inverse 

 
3  

The classification is based on the Calvert Journal’s typology of the Russian media landscape 

‘Media Compass” (2014), where outlets were classified on two axes, from independent to state-

controlled and from low to high-brow. 
4  

For this reason Slon, owned by Natalia Sindeeva, could not be included as most of its content 

is behind a paywall.  



Document Frequency, a measure of how common words are in usage, as measured by a 

reference corpus. For each article I selected the ten words with highest TF-IDF score as 

keywords.  

 

Topic model 

Keyword analyses suffer from at least two major drawbacks: firstly, there is an almost 

infinite number of possible keywords, and secondly, they strip words of contextual, linguistic, 

and discursive relations with the rest of the material. To overcome these challenges I use a 

topic model to identify varying coverage about subject areas. A topic model lends itself to 

this task for four reasons: the algorithm used, though complex, is transparent and its output 

broadly reproducible; it is automated and therefore relatively efficient; it is an inductive 

method, lending itself to hypothesis testing; and finally, it accounts for variation in meaning 

and discursive usage (DiMaggio, Nag, and Blei 2013, p. 577; Blei and Lafferty 2007). The 

topic model algorithm aims to accomplish two tasks: firstly, to group words that tend to occur 

together within a collection into topics, and secondly to estimate the degree to which each 

text in the collection exhibits each topic. One such topic might be Fishing: Fishing is the 

label I subjectively applied to the topic, based on the terms that predict this subject matter 

with a high probability: fish, boat, line, hook, fisherman, etc. Before analysing the topic 

model output, I labelled and validated the individual topics (following DiMaggio, Nag, and 

Blei 2013). For the purpose of this article, it will suffice to think of the topic model output as 

a mathematical abstraction reflecting the probability that a given text exhibits a given 

semantic field. For an explanation of how topic modelling works, the exact implementation 

used, and an overview of the topic model output, please see Appendix 4.  

 

Results and Discussion 

Article categories 

Did editorial change result in any sharp changes in publication focus? Figure 1 shows the 

proportion of each publication’s output split according to each online newspaper’s own 

article categories. Editorial change at Gazeta was accompanied by a reduction in the size of 

the business, politics, and social sections. This reduction was offset by a much higher 

proportion of articles in the technology, science, opinion and real estate sections. Lenta also 

reduced the number of reports about domestic and world politics, though the reduction in the 

Russia and World categories might be accounted for by coverage of the Ukrainian conflict 

being filed under the new “forces” (silovye struktury) category, or the Former USSR 

category. Output under the media category has halved, while the lifestyle and culture sections 

have swollen. In both cases, the editorial changes have been accompanied by a substantial 

move away from core news areas and into lifestyle and human interest subjects. 

 

[FIGURE 1 here] 

 

Keywords 

To identify over- and under-represented terms, I calculated how much more or less often the 

reference publications had published articles about a keyword than Gazeta or Lenta during 

the early period. Using these estimates I extrapolated how many keywords we might expect 



based on the ratio calculated for each group of reference publications, and contrasted this 

figure to the observed number. By ranking these scores I found the keywords exhibiting the 

most anomalous levels following the change. Because multiple extrapolations from low base 

figures yield noisy estimates I restricted the analysis to very common keywords where the 

estimates based on independent outlets, and those based on state-controlled outlets pointed in 

the same direction, both for coverage in Lenta and Gazeta.
5
  

  

Take an example: before the takeover, Lenta published 73 articles where “insurgent” was a 

keyword; Vedomosti, Grani and Novaya Gazeta published only 93 such articles, which yields 

a ratio of about 7:9. In the period following Timchenko’s dismissal, Vedomosti, Novaya 

Gazeta and Grani published 34 articles about insurgents, compared to only 1 in Lenta. Based 

on the initial ratio calculated, and the value observed for the independent publications, we 

would have expected approximately 25 Lenta texts about insurgents, a figure many times 

greater than the observed value. In the context of the Ukrainian conflict, “insurgent” was a 

loaded term, and to readers familiar with the language preferred by Russian state media to 

describe the separatists in eastern Ukraine it will be unsurprising that the rise in usage was 

much steeper for Independent outlets than for State-controlled outlets. The group of state-

controlled outlets published 247 articles in the early period and 28 articles in the late period. 

Based on these figures, we would expect 8 Lenta articles, a number that remains higher than 

the observed figure of 1, but is closer than that estimated based on independent outlets. The 

observed value is well below the projections based on the independent and the state-

controlled reference group.
6
 

 

The keywords overrepresented in Gazeta and Lenta after the editorial change, as measured 

against the reference publications, are grouped in Table 1; Table 2 shows the most 

underrepresented keywords (See Appendix 5 for the Russian originals). Accounting for the 

news agenda and past publication patterns, Gazeta and Lenta share a change in emphasis 

away from economics, finance, law, and crime, and towards lifestyle subjects. In particular, 

consumer goods, living costs, and real estate emerged as major new issue areas. More space 

is dedicated to health and wellbeing, human interest stories, and a number of historical 

figures, notably Stalin. Emotive terms such as rape, war, fear, and conflict may reflect a move 

to more sensational reporting.  

 

Coverage of the world of business and big finance - especially with regards mergers and 

acquisitions, state corporations, corruption, and natural resources - dropped dramatically, 

together with reports on court cases, a few elites figures, and the media. Collectively the 

keywords in table 2 hint at a decisive move away from reports about both formal and 

informal financial and legal arrangements. Ownership and control of media outlets appears a 

 
5  

The tables show keywords present in at least 100 articles from the early period, in both the 

independent and the state-controlled group, and that were at least 50% over or under-represented 

following the change in both Gazeta and Lenta. Results obtained in this manner should be treated as 

impressionistic rather than statistically significant due to a high number of tests being performed.  
6  

When doing the calculations I used proportions rather than raw numbers to account for 

changing sample size. 



fading concern, as suggested by reductions for media specific keywords (Editorial staff, 

Kommersant, TV-channel, publishing [house]), a number of media-owning oligarchs 

(Potanin, Usmanov), and certain journalists (Kiselev, Timchenko). The shift from business to 

personal finance gives nuance to the category changes presented in Figure 1. In Lenta’s case, 

the size of the business section remained roughly constant, but the relative absence of the 

terms in Table 2 suggest reporting may be less forensic in nature. 

 

[TABLE 1 here] 

 

[TABLE 2 here] 

 

Topic model 

The topic model aims to cover the entire range of subjects observed within the dataset. For 

this reason, there are topics about Russian elites, celebrities, the weather, the ocean, industrial 

production, and all other subjects often in the news.  

 

There are five topics that Lenta and Gazeta both used to write a lot about in the past, but 

virtually stopped writing about after the editorial change: Court cases, Citizens and the State, 

Business deals, Violent crime, and Media. Articles about the Court cases topic are 

predominantly investigative pieces abuses of the legal system, corruption, and politically 

motivated sentencing (See Appendix 4 for full overview). Business deals - a topic predicted 

by the keywords “company, share, billion, million, deal, market”, is common in stock market 

reports, especially those involving large mergers, controlling stakes in large companies, or 

the hidden wealth of the Russian elite. The Violent crime topic covers all sorts of acts of 

violence that result in police investigations, from drunken brawls to political murder. Articles 

about Citizens and the State (predicted by the words “person, Russia, the people, country, 

case, power”) center on philosophical issues and political decisions confronting individual 

Russian citizens, such as questions of patriotism, and analyses of the elites’ response 

collective action, in particular to the popular protests of 2011-12. Finally, articles about the 

topic media (“journalist, newspaper, channel, tv-channel, edition, program”) include 

overviews of the foreign press, sacking of journalists, changes in ownership and editors, and 

media legislation. In sum, the topic model output points strongly towards cuts in investigative 

reporting about injustice, crime, corruption, and big finance under new leadership. Twenty 

topics, meanwhile, received much greater than expected attention under new editors. Prime 

among these is the topic Food, which received 10 times more attention in Lenta and 3 times 

more attention in Gazeta than it had previously. There were also strong increases for lifestyle 

subjects such as Fashion, Health, Medicine, Family, Cars, Animals and nature, Weather, 

Science, Music, Mobiles and apps and Cinema. Two human interest topics, Personal choices 

and Life stories, together with a newfound interest in historical themes (USSR, WW2 and 

veterans, and History) cement the impression that both Gazeta and Lenta’s focus has been 

diverted from news and current affairs (see Appendix 4).  

 

Undeniably, editorial change coincided with a move to a greater diversity of content in both 

Gazeta and Lenta, but at least two questions remain: did output at Gazeta and Lenta change 



from resembling that of the independent group to more closely mirroring the state-controlled 

publications? And if it did, can this change be causally attributed to editorial change, rather 

than just a changing news agenda, or a gradual change in focus? 

  

To test whether changes at Gazeta and Lenta moved further away from an independent 

agenda, I identified topics disproportionately common in the group of independent 

publications, before determining whether these same topics disappeared from Gazeta and 

Lenta. I define independence likelihood for a topic as the probability that an article is 

published by an independent outlet. The topic-wise independence likelihood values, with 

bootstrapped 95% confidence intervals, are visualised in Figure 2. Topics are ranked from 

highest to lowest topic-wise independence likelihood, centered around a vertical line at 30%, 

denoting what we would expect if all topics were had the same independence likelihood.
7
 

 

[FIGURE 2 here] 

 

Figure 2 shows that the topics associated with the greatest likelihood of being published by 

an independent news-site are Protest movement, Court cases, Citizens and the State, and 

Business deals (see Appendix 4). Readers familiar with the Russian media-landscape may not 

be surprised by this finding: high-profile corruption scandals, miscarriages of justice, together 

with the fading hopes that a groundswell of popular resentment might force Putin out of 

office have for more than a decade been staples of the Russian liberal’s news consumption. 

However, it is worth noting that the subjects with the highest independence likelihood are the 

same topics that disappeared from Lenta and Gazeta. At the other end of the scale, topics 

pointing to the experience of everyday life in Russia dominate state-controlled outlets.
8
 

Again, Lenta and Gazeta both produced many more articles about topics such as Health, 

Food, and Holidays under new editorship. 

  

To test whether editorial change resulted in Lenta and Gazeta publishing less about topics 

with a high independence likelihood, I used a Bayesian structural time series model, 

developed by a team at Google (Broderson et al. 2015) to quantitatively estimate the loyal 

editor effect. The model estimates the effect size of an intervention on a time series by 

contrasting a response time-series to a number of control time-series. In this case, the 

response time-series is the number of articles about a topic each published by Gazeta or 

Lenta, while the control time-series are the equivalent counts for the reference publications. 

These control time-series capture unobserved causes not directly included in the model, in 

particular a changing news agenda, but also other factors that might affect all news coverage, 

 
7  

There are three publications in the independent group and seven in the state-controlled group. 

Three in ten is 30%. 
8  

One explanation might be that the groups cut unevenly across the highbrow-lowbrow divide: 

Lifenews and Komsomolskaya Pravda skew findings towards the sensational and popular. For the 

purposes of this article, this imbalance is unproblematic, as the relationship is stable: Komsomolskaya 

Pravda was as much a tabloid in 2012 as in 2015. 



e.g. media laws.
9
 I ran the model to quantify the editor effect at both Gazeta and Lenta, for 

the four topics with the highest independence likelihood, that is, Protest Movement, Court 

Cases, Citizens and the state, and Business deals. I define the loyal editor effect as the 

estimated cumulative relative effect of editorial intervention. 

 

The editor effect for articles in Lenta about Court cases is visualised in Figure 3 below. The 

dotted line shows the expected proportion of articles about a topic (the counterfactual), based 

on the reference publications. The shaded area represents the central 95% credible interval - 

the area within which we would expect Lenta’s output. The vertical dotted lines denote the 

endpoints of the early and late periods.  

 

[FIGURE 3 here] 

 

The confidence interval shows that individual observations are within the margin of error; 

however, since editorial change took place, the attention paid to this topic has flatlined, near 

0, and consistently undershot the expected values. Cumulatively the estimated editorial effect 

for this low trajectory is -75.6%; the 95% credible interval for this percentage is -18.1% to -

127.8%.
10

 Thus according to this estimate, a ¾ reduction in the article volume about the 

Court cases topic can be attributed to the loyal editor effect. The probability of obtaining this 

result by chance is one in a thousand (p=0.001). The distribution of articles about the Court 

cases topic shows the stark and immediate impact editorial change had at Lenta. The Court 

cases topic typically occurs in articles documenting miscarriages of justice. The inquiries into 

the murder of Anna Politkovskaya were especially strongly represented, as were the 

proceedings initiated against the organisers of the Bolotnaya protests. Throughout the period 

2010-2013, Lenta and Gazeta both regularly reported on these and related stories, as is 

reflected by the series of spikes in Figure 3. Following editorial change, the output volume 

about this topic dropped dramatically. This change realigned Lenta’s coverage with other 

state-controlled outlets, which rarely wrote about this topic. In 2015, Grani and Novaya 

Gazeta repeatedly commented on the court cases initiated against Ukrainian filmmaker Oleg 

Sentsov and fighter pilot Nadiya Savchenko. This attention was not mirrored Lenta, as 

indicated by the space between the lines denoting the observed and expected values.  

 

Coverage of the Savchenko trial - in which the fighter pilot and Rada deputy stood accused of 

murdering Russian journalists - illustrates a hitherto overlooked point: Gazeta and Lenta may 

have lost their liberal credentials, but they have not been transformed into fully-fledged 

propaganda vehicles. Other liberal outlets, such as Novaya Gazeta, argued the trumped up 

charges were designed to satisfy Russian revanchist urges. An OpenDemocracy Russia 

editorial summarises the importance of the Savchenko case: “this show trial crowns a 

campaign by the Russian state to persecute Ukrainian citizens, sealing the regime’s reputation 

as a protector against the ‘fascism’ of Maidan” (Antonova et al. 2016). Pro-Kremlin outlets, 

 
9  

The model assumes that the editorial intervention had no impact on the other publications’ 

output.  
10  

Of course, a reduction of more than 100% would be illogical.  



such as Vzglyad and Lifenews, repeated the line that Savchenko was a crazy Russia-hater and 

war criminal who disrespects the legal process (Ostal’tsev (2016) likened her to a monkey: 

“Savchenko … bounces on her chair like an orangutan” ). Lenta’s liberal reading of the case 

was replaced by silence, not by the Kremlin line.  

 

Changes in editorial positions have been gradual: Lenta’s just-the-facts approach to the news 

meant the old Lenta had relatively little political commentary; the new Lenta has more, and it 

tends to be of a pro-Kremlin slant. Gazeta, on the other hand, had the reputation for giving 

voice to oppositional firebrands. Lenta’s coverage of topics about domestic politics point in a 

different direction to that of Gazeta. Under new leadership, Lenta published significantly 

more articles about topics such as Duma politics, Elite power, Reform, Putin and the Russian 

government, and Region. The opposite is true for Gazeta, where these topics were the subject 

of significantly fewer articles (see Appendix 4). Although the new Gazeta rarely gives voice 

to liberal views, some critical voices kept their columns, notably former Novaya Gazeta duo 

Andrei Kolesnikov and Semen Novoprudskii. In this way, Lenta has become substantially 

more politicised, Gazeta a bit less so. Neither outlet suddenly adopted editorial positions 

polar opposite to their predecessors. Rather than contradicting former firmly held positions, 

they often fell silent. 

 

Court cases are evidently a topic where editorial change has been accompanied by sudden 

reductions in coverage, but is the same true for the other topics with the highest independence 

likelihood? The answer is tabulated in Figure 4, which shows that for both Lenta and Gazeta 

the estimated loyal editor effect is negative for the four topics with the highest independence 

likelihood. The only marginal exception is the Protest movement topic, for which the 

editorial effect in Lenta is only marginally significant (p=0.063). This effect is marginal 

because of high variance caused by bursts in coverage, first in response to the massive 

protests against falsified election results in December 2011 and March 2012, and later in 

coverage of legal proceedings initiated against the protest organisers. 

 

[FIGURE 4 here] 

 

In sum, all the tests for Gazeta and three for Lenta show significant and sharp reductions in 

coverage about topic-areas with the highest independence likelihood. The topic with the 

largest effect and smallest credible interval is Business deals (-60% in Lenta, -70% in 

Gazeta), followed by Court cases (-75% in Lenta and -50% in Gazeta), the Protest movement 

(-65% in Lenta and -30% in Gazeta), and Citizens and the State (-60% in Lenta and -20% in 

Gazeta). These findings align with those of the overview of keywords, emphasising an 

especially dramatic reduction in coverage about economic and legal issues. Moreover, they 

prove that the shift away from a line similar to that of Novaya Gazeta, Vedomosti, and Grani, 

coincided with the introduction of new editors.  

 

Conclusion 

Since about 2012 the Kremlin has actively sought to bring large internet companies within a 

state-controlled ownership structure (Soldatov and Borogan 2015; Pallin 2016). In 2013-14, 



these efforts entered a more active phase, as the owner of the most popular online newspapers 

introduced editors from outside, rather than promoting journalists from within. Gazeta and 

Lenta became victims of their own success: dominating online news, an increasingly 

significant information source for Russians, they were too influential to be allowed to operate 

independently. The likelihood that editors are able to maintain an independent line - such as 

Alexei Venediktov has achieved at the Echo of Moscow thanks to his personal connections 

and despite the radio station being owned by Gazprom - appears inversely related to an 

outlet’s reach and popularity.  

In this article I have sought to identify which areas of coverage were - quantitatively - 

the most affected by the decision to introduce loyal editors. The results obtained by 

triangulating the category, keyword, and topic model data all point in broadly same direction: 

under new editors, Gazeta and Lenta greatly expanded the lifestyle and human interest 

sections. Simultaneously, the online newspapers have dramatically reduced their coverage of 

the business dealings of Russia’s elites, and, most clearly, financial crime. Analyses about 

media freedom, editorial movement, as well as the internet and social media were also in 

sharp decline. Both the keyword analysis and topic model data point to legal injustice and 

corruption as the main area to see dramatic reductions. This pattern is not random: the topics 

with the highest independence likelihood all virtually disappeared from Lenta and Gazeta’s 

news coverage under new editors. This is true for reporting about injustice, big business, and 

the Russian opposition. In each of these cases, the effect of the loyal editor can be quantified 

as a 50% or greater reduction in coverage. As striking as these findings are, what is absent is 

every bit as noteworthy: in purely quantitative terms, coverage of the Ukraine crisis has 

remained largely unchanged, while Lenta coverage about the Russian government has moved 

in the opposite direction of Gazeta’s. This result shows the importance of qualitative analyses 

of media coverage; much more work is needed in this area. 

The issues that saw the greatest increases and decreases in attention highlight the 

nature of the change introduced at Lenta and Gazeta: it is simultaneously decisive and 

incremental. Decisive, because coverage of certain issue areas, incompatible with the new 

editorial line, immediately disappeared. Elsewhere, though, changes are incremental, because 

the new teams sought to retain old readers. The result is not newspapers suddenly full of pro-

Putin propaganda, as suggested by the Freedom House reports; nor is it a full shift to the 

tabloid priorities spelled out by Kashin. The result is rather more insipid: critical 

investigations into the corrupt dealings of Russia’s elites were not simply replaced one for 

one by eulogies to Putin or rants about Western interference in Ukraine. Instead they were 

replaced by articles about health, history, real estate, recipes, or animals.  

 

 

 

Bibliography 

Afanas’eva, Anna, Kseniya Boletskaya, and Anastasiya Golitsyna. 2014. “Uvolit’ bez 

ob’yavleniya prichin.” Vedomosti, March 13. 

http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/03/13/uvolit-bez-obyavleniya-prichin. 



Anufrieva, Anna, and Aleksandr Malakhov. 2008. “‘Gazety.ru’ dobavili v ‘SUP.’” 

Kommersant, June 23. 

Arutunyan, Anna. 2009. The Media In Russia. Maidenhead: Open University Press: 

McGraw-Hill. 

Baturo, Alexander, and Slava Mikhaylov. 2014. “Reading the Tea Leaves: Medvedev’s 

Presidency Through The Political Rhetoric of Federal and Sub-National Actors.” Europe. 

https://www.ucl.ac.uk/spp/people/slava-mikhaylov/medved.pdf. 

Bezformata.ru. 2013. “V den’ vyborov uvolili glavnogo redaktora Gazety.ru Svetlanu 

Lolaevu,” September 9. http://sanktpeterburg.bezformata.ru/listnews/redaktora-gazeti-ru-

svetlanu-lolaevu/13986309/. 

Blei, David M., and John D. Lafferty. 2007. “A Correlated Topic Model of Science.” The 

Annals of Applied Statistics, 17–35. 

Brodersen, Kay H., Fabian Gallusser, Jim Koehler, Nicolas Remy, Steven L. Scott, and 

others. 2015. “Inferring Causal Impact Using Bayesian Structural Time-Series Models.” 

The Annals of Applied Statistics 9 (1): 247–274. 

Calvert Journal. 2014. “Media Compass: Russia’s Changing Media Landscape.” 

http://calvertjournal.com/features/show/2234. 

Carroll, Oliver. 2015. “Russian Editor Galina Timchenko Who Was Fired in Kremlin Media 

Crackdown Now up for Prize for Latvian News Site Meduza.” Independent, May 10. 

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/russian-editor-galina-timchenko-who-

was-fired-in-kremlin-media-crackdown-now-up-for-prize-for-10240248.html. 

Dement’eva, Ekaterina, and Aleksandr Gorbachev. 2014. “‘Ne my krutye - vsekh ostal’nykh 

ubili’ - redaktsiya ‘Lenty.ru’ o tom, chto sluchilos’.” Afisha-Gorod, March 13. 

http://gorod.afisha.ru/changes/ne-my-krutye-vseh-ostalnyh-ubili-redakciya-lentyru-o-tom-

chto-sluchilos/. 

DiMaggio, Paul, Manish Nag, and David Blei. 2013. “Exploiting Affinities between Topic 

Modeling and the Sociological Perspective on Culture: Application to Newspaper 

Coverage of U.S Government Arts Funding.” Poetics, November, 570–606. 

doi:10.1016/j.poetic.2013.08.004. 

“Dorogim chitatelyam ot dorogoi redaktsii.” 2014. http://lenta.ru/info/posts/statement/. 

Federman, Adam. 2010. “Moscow’s New Rules: Islands of Press Freedom in a Country of 

Control.” Columbia Journalism Review, 29. 

Fredheim, Rolf. “What Kind of Control Does Putin Have over Russian Media?” Baltic Rim 

Economies 2016 (1). 

https://www.utu.fi/en/units/tse/units/PEI/BRE/Documents/BRE_1_2016%20.pdf. 

Freedom House. 2013. “Freedom on the Net: Russia”. 

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-net/2013/russia. 



Freedom House. 2015. “Nations in Transit: Russia”. https://freedomhouse.org/report/nations-

transit/2015/russia. 

Gazeta.ru. 2014. “Olimpiiskie zerkala.” Gazeta.ru. 

http://www.gazeta.ru/comments/2014/02/11_e_5901049.shtml. 

Grani. 2014. “Rossiiskie provaidery blokiruyut dostup k ‘Granyam’, Kasparov.ru i EJ.ru,” 

March 13. http://grani.ru/Society/Media/Freepress/m.226645.html. 

Hille, Kathrin. 2015. “Pearson and Dow Jones Sell Stakes in Russian Newspaper 

Vedomosti.” Financial Times, November 20. http://www.ft.com/cms/s/0/317e2aea-8f83-

11e5-8be4-3506bf20cc2b.html. 

Kashin, Oleg. 2016. “Tabloidnaya vakhanaliya, ili smert’ v pryamom efire.” Deutsche Welle, 

June 17. http://goo.gl/c9bc6Z. 

Korobkov, Mikhail. 2013. “Morfologicheskii analizator pymorphy2.” pymorphy2. 

https://pymorphy2.readthedocs.org/en/latest/. 

Kozlov, Vyacheslav. 2014. “RuNet: Politics before Profit.” Open Democracy Russia. May 

20. https://www.opendemocracy.net/od-russia/vyacheslav-kozlov/runet-politics-before-

profit. 

Lenta. 2013. “Rambler-Afisha ob"edinilas’ s SUP Media,” March 28. 

http://lenta.ru/news/2013/03/28/sumbler/. 

Medialogia. (2013). Federal’nye SMI - mai 2013. 

http://www.mlg.ru/ratings/federal_media/2500/2013/5/ 

Morozov, Aleksandr. 2013. “I Surkov, i ya v donosakh i posadkakh otchasti vinovaty.” Colta, 

June 14. http://archives.colta.ru/docs/25070. 

Oates, Sarah. 2013. Revolution Stalled: The Political Limits of the Internet in the Post-Soviet 

Sphere. Oxford: Oxford University Press. 

Ostal’tsev, Aleksei. 2016. “Chei klan pobedil - togo i pravda.” Vzglyad, March 10. 

http://www.vz.ru/club/2016/3/10/798640.html. 

Pallin, Carolina Vendil. 2016. “Internet Control through Ownership: The Case of Russia.” 

Post-Soviet Affairs 0 (0): 1–18. doi:10.1080/1060586X.2015.1121712. 

Salton, Gerard, and Michael J. McGill. 1983. Introduction to Modern Information Retrieval. 

Maidenhead: Open University Press: McGraw-Hill. 

Schenk, Caress. 2012. “Nationalism in the Russian Media: Content Analysis of Newspaper 

Coverage Surrounding Conflict in Stavropol, 24 May–7 June 2007.” Nationalities Papers 

40 (5): 783–805. doi:10.1080/00905992.2012.705271. 

Seddon, Max. 2016. “Editors at Russia’s RBC media group sacked after Putin article.” 

Financial Times, May 18. http://www.ft.com/cms/s/0/45a8a9c4-1c3b-11e6-b286-

cddde55ca122.html. 



Shepelin, Il’ya. 2013. “‘Grekh unyniya kreaklov’: Mamut uvolil glavnogo redaktora 

"Gazety.ru.” Slon.ru, September 8. 

http://slon.ru/russia/grekh_unyniya_kreaklov_gazete_ru_naznachili_novyy_glavnyy_reda

ktor-988192.xhtml. 

Soldatov, Andrei, and Irina Borogan. 2015. The Red Web: The Struggle Between Russia’s 

Digital Dictators and the New Online Revolutionaries. New York: PublicAffairs. 

Stewart, Brandon, and Yuri Zhukov. 2009. “Use of Force and Civil-Military Relations in 

Russia: An Automated Content Analysis.” Small Wars and Insurgencies 20 (2): 319–343. 

doi:10.1080/09592310902975455. 

Sungorkin, Vladimir. 2014. “Osoboe mnenie.” Ekho Moskvy. 

http://echo.msk.ru/programs/personalno/1288200-echo/. 

The Insider. 2015a. “A stat’ya naidetsya… Kak Administratsiya prezidenta fabrikuet 

ugolovnye dela i publikatsii v presse.” The Insider, January 29. 

http://theins.ru/politika/2684/1. 

The Insider. 2015b. “Sovremennaya istoriya Rossiiskoi politiki, rasskazannaya v SMS. 

Chast’ II.” The Insider, April 2. http://theins.ru/politika/5562/2. 

Tlis, Fatima. 2014. Former Editor-in-Chief of Lenta.ru Launches New Media Project From 

Latvia. Eurasia Daily Monitor. The Jamestown Foundation. 

http://www.jamestown.org/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=43002. 

Toepfl, Florian. 2011. “Managing Public Outrage: Power, Scandal, and New Media in 

Contemporary Russia.” New Media & Society 13 (8): 1301–1319. 

Tolz, Vera, and Sue-Ann Harding. 2015. “From ‘Compatriots’ to ‘Aliens’: The Changing 

Coverage of Migration on Russian Television.” The Russian Review 74 (3): 452–477. 

Weaver, Courtney. 2014. “Internet Editor Fired as Kremlin Media Crackdown Intensifies.” 

Financial Times, March 12. http://www.ft.com/cms/s/0/c87047d0-aa06-11e3-8497-

00144feab7de.html. 

 

  



 

Table 1 

 

Personal Finance 

Mortgage (n), foodstuffs, mortgage(adj), credit(adj), table, milk, 

accommodation, architect, rent, buyer, apartment, countryside, 

property, credit(n), debtor, salary, yard, car, worker, 

Health Disabled(n), patient(n), sick person, doctor, wound, medical, drug 

Family, lifestyle Girl, mother, college, class, woman 

History Stalin, [Grigorii] Yavlinskii
11

 

Conflict Conflict, rape/violence(n), war, fear 

Miscellaneous 

Display, new-year(adj), colour, rosstat (Federal State Statistics 

Service) 

Table 1: Keywords at least 50% overrepresented in both Gazeta and Lenta after editorial 

change, measured against each newspaper’s previous publication pattern, and based on 

estimated keyword distributions in the reference groups. 

 

  

 
11  

Liberal Politician, economist. 



 

Table 2 

Business 

company, NOVATEK
12

, investor, state-owned bank, bribe, trade, 

allocation, assets, state-owned company, loss, monopoly, energy, 

trader, deal, shareholder, director, stock exchange, merger, 

[Norilsk] Nickel, Vimpelkom, Naftogaz, capitalisation, state-

programme, management, drain, share, [oil] well, frequency 

Legal 

Lawyer, evidence, murder, investigator, application, accused, 

petition, high [court], applicant, jury(adj), European Court of 

Human Rights, jurisdiction, extension, [Aleksandr] Bastyrkin
13

 

Crime, security Extremism, catastrophe, surveillance, attempt at [murder] 

Bureaucracy, 

politics 

Paragraph, independence, decree, [electoral] monitoring(adj), 

report 

Elites 

[Alisher] Usmanov, [Dmitrii] Kiselev, [Vladimir] Potanin, 

[Galina/Gennadii] Timchenko, [Yurii] Shevchuk, [Ramzan] 

Kadyrov 

Media 

Editorial staff, Kommersant, TV-channel, [Internet] domain, 

publishing [house], monitoring 

Table 2: Keywords at least 50% underrepresented in both Gazeta and Lenta after editorial 

change, measured against each newspaper’s previous publication pattern, and based on 

estimated keyword distributions in the reference groups.  

 

  

 
12  

Russia’s largest producer of natural gas 
13  

Head of the Investigative Committee of Russia (2011 -) 



 

List of captions for figures: 

 Figure 1: Output by category, before and after editorial change for Gazeta and Lenta. 

Percentage change is given in brackets  

 Figure 2: Topics the most and least likely to be the subject of articles published by the 

group of independent publications. Proportions are shown with bootstrapped 95% 

confidence intervals 

 Figure 3: Proportion of articles in Lenta about the topic Court cases. The dashed 

lines is the predicted value based on the reference publications, while the solid line 

denotes observed values. The shaded area is denotes the 95% credible confidence 

interval.  

 Figure 4: Overview of the loyal editor effect for topics with the highest independence 

likelihood, as estimated using a bayesian structural time series model. The estimate 

column shows a 95 % credible confidence interval around the percentage estimated 

loyal editor effect. Additionally, this effect is given as a fraction, with standard error, 

and statistical significance. ** p<0.01, * p<0.05, . p<0.1. 

 


