
Edith Cowan University Edith Cowan University 

Research Online Research Online 

Theses : Honours Theses 

2002 

The Tug-of-War Over Press Freedom in Hong Kong : From 1st July The Tug-of-War Over Press Freedom in Hong Kong : From 1st July 

1997 to 30th June 2001 1997 to 30th June 2001 

Kar Yee Kwan 
Edith Cowan University 

Follow this and additional works at: https://ro.ecu.edu.au/theses_hons 

 Part of the Journalism Studies Commons 

Recommended Citation Recommended Citation 
Kwan, K. Y. (2002). The Tug-of-War Over Press Freedom in Hong Kong : From 1st July 1997 to 30th June 
2001. https://ro.ecu.edu.au/theses_hons/894 

This Thesis is posted at Research Online. 
https://ro.ecu.edu.au/theses_hons/894 

https://ro.ecu.edu.au/
https://ro.ecu.edu.au/theses_hons
https://ro.ecu.edu.au/thesescoll
https://ro.ecu.edu.au/theses_hons?utm_source=ro.ecu.edu.au%2Ftheses_hons%2F894&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/333?utm_source=ro.ecu.edu.au%2Ftheses_hons%2F894&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://ro.ecu.edu.au/theses_hons/894


      Edith Cowan University 

Copyright Warning  

 

 

You may print or download ONE copy of this document for the purpose 

of your own research or study.  

The University does not authorize you to copy, communicate or 

otherwise make available electronically to any other person any 

copyright material contained on this site.  

You are reminded of the following: 

 Copyright owners are entitled to take legal action against persons 

who infringe their copyright.  

 A reproduction of material that is protected by copyright may be a 

copyright infringement.  

 A court may impose penalties and award damages in relation to 

offences and infringements relating to copyright material.  Higher 

penalties may apply, and higher damages may be awarded, for 

offences and infringements involving the conversion of material 

into digital or electronic form. 



USE OF THESIS 

 

 

The Use of Thesis statement is not included in this version of the thesis. 



The Tug-of-war over Press Freedom in Hong Kong: 
From 1 '1 July 1997 to 301

h June 2001 

K wan K3.r Yee 

Bachelor of Communications (Honours) 

Faculty of Communications, Health and Science 

School of Communications and Multimedia 

Edith Cowan University 

2002 



2 

ABSTRACT 

The year 1997 marked a significant change in the history of Hong Kong, for it 

was returned to China after 156 years of British control, and became a Special 

Administrative Region (SAR) of the People's Republic of China. While the territory 

was still a British colony, it was considered a stronghold for liberal journalism in Asia. 

Since the years leading to the handovcr, mainland Chinese officials have criticised the 

Hong Kong press for abusing tlie laissez-faire media environment. The flamboyant 

style of the Hong Kong media contradicted the rigid, socialist ideology of the Chinese 

Communist Party (CCP). As the handover drew closer, the differences between the 

social and political systems became even starker. 

This thesis likens China's growing interference in the Hong Kong press and the 

SAR's corresponding resistance to a game of 'tug-of war', with the meaning of the 

word 'press' in 'press freedom' being narrowed down to 'print newspapers'. It explores 

the controversy over Beijing's alleged infringements on the territory's press freedom, by 

studying three cases involving mainland intervention that occurred during the first four 

years after the handover. Meanwhile, it stresses that the future of a liberal press in 

Hong Kong should neither be seen as gloomy nor impossible, by showing how local 

defenders of a free press have responded to the three incidents. In addition, this thesis 

provides an insight on the importance of preserving press freedom in Hong Kong, as 

well a~ how China and the SAR can reach a compromise on this issue. 

In contrast to other work in this area which often highlights the fact that Hong 

Kong's press freedom has been increasingly under threat and would probably vanish 

altogether, this thesis hopes to provide a new interpretation of this problematic issue in 

an optimistic way. It also wishes to offer the reader a better understanding of what is 

meant by press freedom in Hong Kong. 



3 

DECLARATION 

I certify that this thesis does not, to the best of my knowledge and belief: 

(i) incorporate without acknowledgement any material previously submitted for 

a degree or diploma in any institution of higher education; 

(ii) contain any material previously published or written by another person 

except when: due reference is made in the text; or 

(iii) contain any defamatory material. 

 Signature 

Date 
1 



4 

ACKNOWLEDGEMENTS 

The successful completion of this thesis is due in no small measure to a number 

of people. First of all, I would like to express my gratitude to my supervisor Dr. Beale 

Josephi for providing scholarly guidance and knowledge at all stages of the 

development of this thesis. Her invaluable advice and criticism have saved me from 

certain embarrassing errors. I am also grateful to my uncle Raymond Cheung for his 

assistance in gathering materials, as well as his patience in checking my translation of 

Chinese newspaper articles into English. My deep appreciation extends to Tan Ping 

Yang, who has been my source of encouragement and extremely tolerant of my 

grouchiness during the writing of this thesis. Finally, I record by wannest thanks to my 

parents for their ceaseless love and support. 



Abstract 

Declaration 

Acknowledgements 

Introduction 

Chapter One 

Chapter Two 

Chapter Three 

Charter Four 

Conclusion 

Reference List 

CONTENTS 

Casting a Shadow: China's Interference 

Looking on the Bright Side: Hong Kong's Resistance 

The Importance of Preserving Press Freedom in 

Hong Kong: A Social, Political and Economic Perspective 

Agree to Disagree: How Hong Kong and China Can 

Reach a Compromise on Press Freedom 

5 

2 

3 

4 

6 

10 

22 

33 

43 

55 

59 



Introduction 6 

INTRODUCTION 

The future of press freedom in Hong Kong hung in the balance when on 151 July 

1996, more than twenty reporters from the territory were detained in Beijing. They 

were there to cover a story of a group of Hong Kong activists who intended to deliver a 

petition to the Chinese government, protesting against the establishment of a provisional 

legislature that would replace the elected body afler the handover (Fong, 1996). The 

reporters were detained on the count of covering news 'illegally' without Chinese 

consent, and were forced to write statements of confession and repentance. The 

journalists feared being blacklisted by the Chinese government, and were also worried 

about China's stand on the territory's press freedom after this incident. 

Four years have passed; with the journalists' fear being intensified by three 

major attacks on the SAR media from China in the year 2000. These incidents raised 

concerns about a gradual erosion of press freedom and the increasing practice of self­

censorship and censorship. Chapter One discusses these three cases in relation to the 

highly debated topic of self-censorship and censorship. While the Hong Kong 

Journalists Association (HKJA) has repeatedly pointed out the existence of self­

censorship among the SAR news outlets in its annual reports since 1994, Liu ( 1997) and 

Zeitlin (2001) attribute the toning down of China coverage in certain newspapers to 

censorship exercised by the editorial and management level. Using the three cases, this 

chapter argues that the arguments of both sides are valid. I will conduct a qualitative 

analysis of how these cases were covered by two local Chinese-language newspapers 

Apple Daily and Ming Pao (which are very different in nature from each other), as well 

as the territory's leading English-language daily the South China Morning Post (SCMP). 

These three papers are chosen due to the following reasons. Chinese-language 

papers are read by the local Hong Kong population, which is made up of approximately 

95 percent of ethnic Chinese (Central Intelligence Agency, 2001). Apple Daily is one of 

the best-selling newspapers in the city, which is no mean feat for a paper that was 

established in 1995 by pro-freedom entrepreneur Jimmy Lai Chi Ying. It is viewed as 

'anti-China' since its confrontational attitude towards the Chinese government can be 

seen in its comments and features. On the other hand, Ming Pao Is a more venerable 



Introduction 7 

paper which won the loyalty of the territory's intellectuals and middle-class. Although 

it was once classified as 'hostile' by China's official Xinhua News Agency for its 

aggressive coverage on the Tiananmen Square incident, it is observed to have started 

softening its voice when the handover was approaching (Kahn, 1997). Similarly, the 

SCMP is believed to have been taking a less antagonistic stance towards Hong Kong's 

new master (Stone, 1998, p.l60). It will be used as a main example to illustrate the 

conflicts between the political directions of the press and the press owners' business 

interests in the mainland. 

In contrast, Chapter Tvw-'o explores the brighter side of the situation of press 

freedom in Hong Kong. The inclusion of this chapter, which also explains the main 

reason of writing this thesis, is due to the fact that little has been written to present the 

future of press freedom in the SAR in an optimistic way. In fact, many Hongkongers 

value freedom of the press as much as their western counterparts do, and some of them 

have actually been putting great effort in fighting for press freedom. Evidence can be 

cited in responses (both verbal comments and legal actions) from well-known local 

press freedom advocates to the three incidents mentioned in Chapter One. These 

responses will appear in the first half of this chapter. The second half emphasises that 

local media outlets generally support press freedom, regardless of their political 

orientations. To achieve this, I will again employ the method of qualitative analysis, 

with the focus on the editorials on two of those three cases by Apple Daily, Ming Pao 

and the South China Morning Post. 

To understand these press freedom advocates' persistence on fighting for press 

freedom, it is necessary to understand the importance of preserving press freedom in 

Hong Kong. Many critics who have touched on this topic tend to put their emphasis on 

the economic factor. For instance, Neumann (1997) repeatedly stresses that the free 

flow of infonnation, facilitated by minimal restrictions on the press, is essential for the 

SAR to retain its status as an international financial market; Bowring (1997, p.23) and 

Wrout (1997, p.l64) reach a consensus tl1;~t Hong Kong's press freedom has given the 

territory an advantage over Singapore, e.,~-!t being the other's major competitor as a 

regional hub in East Asia. Certainly, press freedom plays a vital part in the territory's 

economic succ€:ss, but its significance is far more than that. 



Introduction 8 

Neumann, Bowring ami Wrout's arguments will be developed in greater detail to 

fonn part of Chapter Three, which assesses the importance of preserving press freedom 

in Hong Kong based on the hypothetical scenario that press freedom was taken away 

from the city. Certain relevant current affairs will be discussed so as to provide a new 

dimension of examining the relationship between press freedom and the SAR's 

economy. In addition, I will approach the topic by looking from the social and political 

angles, at both a smaller and larger scale. Supportive arguments for the prediction of 

the impacts of the loss of press freedom on the SARjoumalistic circle will draw heavily 

from the studies by Chan, Lee and Lee ( 1996), which focus on Hong Kong journalists 

during the transition period. When discussing the social and political implications on 

the community as a whole, academic texts on Hong Kong's social and political history 

such as works by McMillen (1993) and by Chan and Lee (1999) will be referred to. 

The Chinese government's dismissive stance towards the importance of press 

freedom shows up the still highly divergent views on this issue. It points to the Chinese 

leaders' "dangerously insufficient understanding of Hong Kong" (Yahuda, 1997, p.204). 

In his article, Yahuda identifies some fundamental differences between the two places 

in order to illustrate how China could deepen its integration into the international 

community if it understood the territory better. Taking a similar approach, I will 

elaborate on some of the differences and misunderstandings between China and Hong 

Kong that have resulted in the 'tug-of-war' over press freedom in Chapter Four. In 

particular, I will argue that Hong Kong is also responsible for this ongoing battle due to 

its lack of understanding of its motherland. 

These differences and misunderstandings will be classified into three mam 

categories: political beliefs and ideologies, differing interpretations of important 

concepts, and the media's perception of social responsibility. Ting's (1993) article on 

China's economic development and Morikawa's (n.d.) study on China's political nature 

are useful information sources for explaining China's apparently anti-western mentality. 

George's (2000) book on Singapore's politics, which mentions some of the shared 

attitudes between Singaporeans and mainland Chinese, will also be referred to. In terms 

of articulating Hongkongers' general political beliefs, I will heavily draw my arguments 

from literature specialising in identity fonnation and political movements in Hong Kong, 

such as work by Thomas (1999) and work by Ma and Fung (1999). 



Introduction 9 

By analysing China's own interpretation of the tenn 'freedom of the press', 

Foster (1997) asserts that China's promise of press freedom to Hong Kong is "illusory". 

However, this could be attributed to misunderstandings between China and Hong Kong 

because of their different interpretations of 'press freedom'. Observers who have 

singled out other 'problematic' but important tenns include DeGolyer (1993, p.274), 

Morikawa (n.d.) and Harris (1998, p.234). Aside from the Hong Kong definitions of 

certain important tenns, what China also needs to understand is the SAR media's 

perception of social responsibility. This idea came in the wake of the local media's 

strong response to a speech given by Chinese President Jiang Zemin at the celebration 

of the first anniversary of Macau's return to China. Jiang advised the media in both 

Hong Kong and Macau to heed their social responsibility, of which the SCMP 

concluded with three words: "toe the line" (Lee, No & Bruning, 2000). To the SAR 

media, which are strongly western-influenced in general, this is certainly unacceptable. 

Chapter Four will explore this topic at e. greater length by applying Chan, Lee and Lee's 

(1996) studies on the professionalism of Hong Kong journalists and other relevant 

literature. 



Ch>~pter One 10 

CHAPTER ONE 

Casting a Shadow: China's Interference 

During the first two and half years after the handover, the media in Hong Kong 

seemed to be free of Chinese interference. There were neither major attacks on the 

media, nor arrests of journalists. However, serious infringements occurred in the year 

2000, where three incidents highlighted the precariousness of the territory's press 

freedom. 

This chapter aims at measuring the extent of China's intervention in the SAR's 

media in the four years after 1997. It examines the practice of self-censorship and 

censorship, which is a highly debated topic in Hong Kong. To achieve these, the three 

cases will be discussed and analysed, with the main focus on the last case. In addition, 

there will be a brief qualitative analysis of how these cases were covered by three local 

newspapers: Apple Daily, South China Morning Post and Ming Pao. 

The three major cases involved: 

• Wang Fengchao, a Beijing official who warned the Hong Kong media against pro­

Taiwan reporting on 121
h April 2000. 

• Chinese President Jiang Zemin, who lashed out at the SAR media on 281
h October 

2000. 

• Willy Lam Wo Lap, a China editor who was forced to resign on 61
h November 2000, 

apparently for one of his 'sensitive' column on China. 

These three cases are all evidence of interference from China and can be 

classified into two categories: explicit and implicit intervention. Explicit intervention 

refers to comments on and actions against the SAR's media by Chinese officials; 

implicit interference can be seen in areas of press ownership, self-censorship and 

censorship. The Wang Fengchao and President Jiang incidents clearly belong to the 

first group, whereas Willy Lam's replacement belongs to the latter. 



Chapter One II 

Implications of implicit interference- Case study of Willy Lam's removal from the 
South China Morning Post 

In fact, what was, and still is, really influencing the SAR journalistic circle is 

implicit interference in editorial decisions. This is where Beijing's mostly subtle but 

sometimes heavy-handed actions come in. The Hong Kong Journalists Association's 

(HKJA) 1995 report documents various methods that the Chinese government has 

employed to secure greater obedience from the Hong Kong's /aissez{aire media in the 

run-up to the Chinese rule (Hong Kong Journalists Association [HKJA] & Article 19, 

1995, p.23). These methods, also known as 'inside policies', which will be dealt with 

below, were revealed in an interview with Kam Yiu Yu in October 1993 (HKJA & 

Article 19, p.23). Kam was the former chief editor of the communist-controlled Hong 

Kong daily Wen Wei Po. Indeed, evidence of such implicit interference from China can 

be cited in the Willy Lam case, as well as several changes within the South China 

Morning Post (SCMP or the Post) prior to the handover. It is necessary to provide 

background information on the Lam case before any further discussion: 

Background information on Willy Lam's removal 

Veteran journalist Willy Lam Wo Lap quit the South China Morning Post (on 6ili 

November 2000) rather than being sidelined. Having worked for Hong Kong's leading 

English-language daily for over ten years, Lam resigned with disappointment and 

dissatisfaction. He was notified that his job as the paper's China editor would be given 

to fanner China Daily reporter Wang Xiangwei. Lam's replacement was believed to be 

a result of a column he wrote in June 2000, where he alleged that mainland Chinese 

government officials agreed to offer favours to 36 Hong Kong business tycoons if they 

pledged their support for the Beijing-appointed SAR Chief Executive Tung Chee Hwa 

("Resign under pressure", 2000). This article became a target of the SCMP's major 

shareholder Robert Kuok Hock Nien, who published a hostile letter in the paper 

slanuning Lam's column as an exaggeration futl of "distortions and speculation" 

("Regional briefing", 2000, p.l4). The Post's chairman Kuok Khoon Ean (Robert 

Kuok's son) emphasised that the organisational change was "purely an editorial 

management decision", aiming at "expanding and diversifying the paper's China 

coverage" ("Veteran journalist", 2000). 



Chapter One 12 

Beijing's first application of the inside tactics on the Post could be seen in the 

sale of the paper from media baron Rupert Murdoch to pro-China billionaire Robert 

Kuok Hock Nien in September 1993. Few people believed that the takeover of the 

SCMP by Robert Kuok was simply a swapping of masters. This was largely due to his 

background- a Malaysian Chinese businessman with close ties to mainland officials and 

extensive investments in China such as deluxe hotels, property development, and Coca­

Cola bottling projects (Karp, 1993a, p.ll). Coupled with Kuok's acknowledgement of 

the purchase being "facilitated by the Bank of China which provided temporary 

bridging loans" (Stone, 1998, p.l61), an inside tactic that Kam refers to as "acting on 

the 'economic bases"' of Hong Kong's media seems applicable in this case (HKJA & 

Article 19, 1995, p.24). This particular method means that China will encourage pro­

Beijing investors to purchase a controlling stake in individual newspapers or media 

groups on their behalf, in order to gain control of editorial policy (HKJA & Article 19, 

p.24). The issue of press ownership has also led to a question of self-censorship and 

censorship, which will be discussed later in this chapter. 

Many were also bewildered as to the reason why Rupert Murdoch decided to 

divest himself of the highly profitable daily, wondering about the political implications 

of the deal. One of Murdoch's ambitions was to bring his Hong Kong-based regional 

satellite broadcaster Star TV into the growing China market (Gilley, 2000, p.30). This 

was certainly a big challenge for him owing to China's wariness of her citizens being 

'corrupted' by pro-democracy Western ideologies. Many analysts believed that 

Murdoch had sold the SCMP in the fear that the paper's pro-British stance would thwart 

his plan of entering China (Stone, 1998, p.l59). Indeed, according to the then SCMP 

editor Jonathan Fenby, the Post was the "colonial mouthpiece, whose editor would go to 

tea with the Governor once or twice a week and come back and write those editorials" 

(Wrout, 1997, p.l63). Other moves to gain Beijing's favour included pulling the BBC's 

24-hour news channel from Star TV, for it had upset China (Gilley, p.31). In addition, 

Murdoch cancelled a book contract with Christopher Patten, Hong Kong's last governor 

and a pro-democracy advocate. Murdoch openly admitted the political motivation 

behind it: "We're trying to get set up in China. Why should we upset them?" (Gilley, 

p.31). 



Chapter One 13 

Although Robert Kuok has never been as blunt as Murdoch in terms of 

admitting moves of befriending China for economic gains in the mainland, the changes 

in the SCMP were somewhat perplexing. In April 1997, Feng Xiliang, the founding 

editor of Beijing's official English-language newspaper China Daily, was appointed to 

the Post as a 'consultant' (HKJA & Article 19, 1997, p.20). China Daily is notably the 

mouthpiece of the Chinese Communist Part) (CCP}, and is uncter the control of the 

Central Committee's Propaganda Department (Haggart, 1992, p.50). This appointment 

matched the characteristics of what Kam refers to as 'undercover agents', where loyal 

CCP members, who are often experienced journalists of either official or semi~official 

media organisations, are sent to work for newspapers in Hong Kong, usually in the 

China news section (HKJA & Article 19, 1995, p.24). It sparked controversy about the 

Post's editorial independence, although the then SCMP editor Jonathan Fenby declared 

that a consultant would not affect his full authority to edit the paper (HKJA & Article 19, 

1997, p.20). Something similar happened in the Willy Lam case, where former China 

Daily business reporter Wang Xiangwei had taken over Lam's editorial position. Again, 

this 'organisational change' worried the SAR media because the new China editor 

would have operational and editorial control over all Post correspondents in Hong Kong 

and China who cover Chinese affairs ("Veteran journalist", 2000). 

It is also important to point out that Willy Lam was not the first 'problematic' 

writer to be removed from the Post. Cartoonist Larry Feign's twelve-year-old strip The 

World of Lily Wong was axed in May 1995, after it suggested a citizen who agreed that 

the then Chinese Premier Li Peng "is a fascist, murderous dog" was killed (HK.JA & 

Article 19, 1995, p.35). Similar to Lam, Feign had dealt with subjects which were of 

extreme sensitivity to China. While the SCMP claimed that the decision to scrub the 

strip was for financial reasons, Feign contended that it did not make sense for the editor 

to cut costs by dropping his most popular feature (Cohen, 1997, p.4). It is hard to 

believe that the removal of two gutsy columnists and the appointment of two mainland 

'consultants' are pure coincidence. In fact, the recurrences are more likely to be a 

reinforcement of one alarming signal: toe the line or you are out. 

The Chinese government not only dedicates a particular set of policies to dealing 

with the Hong Kong media, but also applies the same tactics that it uses to gain control 

of the mainland's media to the SAR from time to time. Once again, this observation can 



Chapter One 14 

be proved by examining the Willy Lam case. After his resignation from the Post, Lam 

revealed in an 'Inside Media' program that editors of the newspapers receive subtle 

messages from Beijing, where "a media magnate might be invited to dinner with a high 

ranking government official who just 'casually' makes a critical comment about a 

certain article" (Arvidson, 2000). This emulates what the Chinese leaders do to gain 

control of the mainland media, where they arrange: regular meetings at which the chief 

editors are told what they should or should nut publish (Haggart, 1992, p.52). To 

Beijing, giving frequent advice is actually an act of benevolence. According to Haggart 

(1992, p.53), the Propaganda Department will simply remove obstinate chief editors 

they find hard to tolerate. Apparently, many people, including Lam himself, believe 

that that is what happened to him. 

Willy Lam's removal was certainly a blow to the freedom of the SAR's media. 

It intensified the conflict between press ownership and personal business interests, as 

discussed above; it also led to a current debate on self-censorship and censorship in the 

media, which has been running since several years before the handover. Chan and To 

(1999, p.467) observe that as 1997 was approaching, the Beijing government rose as an 

alternative power centre in Hong Kong. As a result, many local journalists adopted the 

practice of self-censorship on China's coverage out of ensuring job-security. A study 

on local journalists' hesitation on criticising China revealed that there were journalists 

who acknowledged apprehension (Chan, Lee & Lee, 1996, p.!19). Chan, Lee and Lee 

(1996, p.120) suggested the figures were "somewhat of an understatement" since self­

censorship was considered "professionally despicable". Another strong .mpporter of 

this argument is the HKJA, which has repeatedly confirmed the existence of self­

censorship among the Hong Kong media in its annual reports on freedom of expression, 

as well r.s its annual anniversary magazines. 

On the other hand, there are those who strongly oppose the claim that 'self­

censorship poses the greatest threat to Hong Kong's press freedom'. Liu (1997) 

suggests that frontline journalists seldom censor themselves. Their 'sensitive' stories 

are usually 'spiked' by the editorial or management level. Thus, what has been 

disturbing the territory's journalistic circle is actually "plain old censorship". Prior to 

the handover, there were several incidents to support this argument. For example, 

SCMP columnist Christine Loh Kung Wai apparently touched on the controversial sale 



Chapter One IS 

of the Post to Robert Kuok in one of her original articles. The article raised questions 

about press freedom in Hong Kong and was rejected by the daily's editors (Karp, 1993b, 

p.94). Loh, who was also an outspoken liberal in the colonial legislature, defended 

herself against the accusation of criticising the sale. Meanwhile, she admitted that it 

would be naiVe to assume the purchase was purely for commercial reasons, simply by 

looking at Kuok's business background (Karp, 1993b, p.94). Loh's counterpart 

Margaret Ng encountered the same problem, where her column on press freedom was 

rejected by the Post during the transition period of the purchase (Karp, !993a, p.ll ). 

Lam's removal is a more recent example that can be used to further enforce the 

validityofLiu's argument. Lam himself was an editor, in the position to decide what 

gets published and what does not. Moreover, he was not subject to the same editorial 

checks and vetting that junior journalists are. This is why his article on Beijing's 

meeting with Hong Kong tycoons got published without being scanned and censored. If 

it was, the skirmish would not have happened and he would not have been stripped of 

his editorial post. However, Lam was subject to censorship of a different kind - from 

the management level. Instead of having his article spiked or amended, he was simply 

removed from the China news desk. 

Taking the same stance as Liu is Arnold Zeitlin, the chairman of the Freedom 

Forum Asian Centre. Zeitlin, as cited in Kubiske (2000, p.38), arg'les that self­

censorship is a problem in many countries, and that there is a lack of substantial 

evidence to demonstrate that self-censorship on China coverage is widely practiced in 

Hong Kong (Zeitlin, 2001). He defends the professionalism of the territory'sjoumalists, 

saying that they have covered 'sensitive issues' in a ''balanced manner" (Zeitlin, 2001 ). 

While there might not be a preponderance of evidence, the word 'balanced' 

already implies a sense of compromise. This sense of compromise entails either self­

censorship or censorship, but no one can put a finger on what the situation really is. 

Therein lies the question of whether the 'balanced' report was brought about by an order 

from the editorial level, or through veiled threats. The ambivalent concept of 'being 

balanced' can be examined by comparing how Willy Lam's removal was covered by the 

SCMP, Apple Daily and Ming Pao. 



Chapter One 16 

Both Apple Daily and Ming Pew accompanied the news of Lam's resignation 

with reports of the 'war of words' he had with Robert Kuok in June 2000. The two 

dailies also ran articles on the opinions of certain free press advocates, who generally 

reached a consensus that the removal was politically motivated. For instance, Apple 

Daily quoted the Hong Kong Journalists Association, which suspected that Lam's 

"abrupt departure" might involve "pressure from the outside" (Wong, 2000a). The 

association was worried that the event would affect the international image of Hong 

Kong. In addition to quoting the HKJA, Ming Pao quoted local democrat Martin Lee 

Chu Ming, who demanded an explanation from the Post for its "suspicious move" 

("Resign under pressure", 2000). It is noteworthy that both papers published Willy 

Lam's announcement, which said that Lam himself felt "distorted" about the Post's 

decision oiremoving him from the China desk. He believed that the event would have 

a dulling effect on the territory's press freedom (Wong, 2000a). 

On the contrary, the SCMP's coverage on this 'internal affair' was rather muted. 

It emphasised that the replacement of Lam was an organisational reshuffle ("Enhanced 

coverage", 2000), and felt sorry about his subsequent resignation ("Veteran journalist", 

2000). The Post did r.ot mention anything about the skirmish between Willy Lam and 

Robert Kook, nor did it reflect any sceptical views from anyone. It appears that if the 

Post adopted a policy of self-censorship or censorship with regard to its coverage. 

Which one it exactly was, only those at the Post would know. 

Beijing, press proprietor and coverage- Case studies of Wang Fengchao's 
Remarks and President Jiang's 'lecture' 

The topic on self-censorship or censorship is often linked to the growing trend of 

independent newspapers being bought over by businessmen with substantial economic 

interests in the mainland (HKJA & Article 19, 2001, p.II). In the light of Robert 

Kook's background, it is no surprise that every internal change within the SCMP is 

perceived as proprietorial influence. Indeed, the relationship between the proprietor's 

principles and the paper's political direction is sometimes reflected in the paper's 

coverage. A comparison among the headlines of the reports on the Wang and Jiang 

events by Apple Daily, the SCMP and Ming Pao appear to be a good illustration. 



Chapter One 17 

Background information on Wang Fengchao 's remarks 

At a seminar organised by the Hong Kong Federation of Journalists, deputy 

director of China's local liaison office (formerly the Xinhua News Agency Hong Kong 

Branch) Wang Fengchao issued a grave warning to Hong Kong's media regarding the 

coverage of Taiwan's political status. He asse:1ed that "the media should not treat 

speeches and views which advocat~ Taiwan's independence as normal news items, nor 

should they report them like normal cases of reporting the voices of different parties" 

(Ma & Political Desk, 2000). He went on to say that the local media are responsible 

for upholding the integrity and sovereignty of the People's Republic of China (Ma & 

Political Desk, 2000). It is believed that Wang was referring to an interview conducted 

with Taiwan's pro-independence Vice-president Annette Lu Hsiu Lien by Hong Kong­

based Cable Television. He insisted that his remarks had nothing to do with press 

freedom. 

Background infonnation on President Jiang's 'lecture' 

In a meeting with the SAR Chief Executive Tung Chee Hwa in October 2000, 

Chinese President Jiang Zemin lashed out at Hong Kong journalists when he was asked 

whether it was an 'imperial order' for Tung to serve a second tenn. In an 

uncharacteristic outburst of anger, President Jiang accused the journalists of undue 

aggressive questioning, saying that they lacked knowledge and kept asking "simple and 

narve" questions (Ching, 2000). He also criticised their professionalism, saying that 

the only thing good about them was that they could run faster then their Western 

counterparts (Ching, 2000). President Jiang's tirade not only surprised the media and 

politicians in the territory, but also became international news. 

Headlines of the reports on the Wang case by 

• Apple Daily: "Beijing official gruffly threatens media" ("Beijing official", 2000) 

• SCMP: "Media warned on Taiwan reports" (Ma & Political Desk, 2000) 

• Ming Pao: "Wang Fengchao puts limitation to Taiwan reports" ("Wang Fengchao", 

2000) 

Headlines of the reports on the Jiang case by 

• Apple Daily: "Jiang Zemin blows his top - a complete indelicacy" (Ching, 2000) 

• SCMP: "Jiang attacks 'naive' media" (Kong & Cheung, 2000) 



Chapter On-= 18 

• Ming Pao: "Support different from imperial order, says Jiang" (Leung, 2000). 

While the headlines by the SCMP and Ming Pao are not provocative, the ones 

by Apple Daily stand out as the bluntest and the most emotional among the three. They 

clearly reflect the paper's marked antipathy and opposition towards Wang's advice and 

Jiang's 'lecture'. A brief qualitative analysis oft he contents of these reports will further 

single out the uniqueness of Apple Daily from the other two papers. 

Analysis of reports on the Wang case 

Apple Daily began the report with rather strong statements: "The 'gunfire' from 

Beijing's cannonade pointing towards Taiwanese independence has finally spread to 

Hong Kong ... Wang Fengchao warned the Hong Kong media in a fiery manner ... " 

("Beijing official", 2000). Aside from employing strong words, the paper devoted 

about half of the article to reporting the opinions of several local press freedom 

defenders. While Ming Pao and the SCMP also ran reports on several free press 

advocates' responses towards the issue, the number of paragraphs they devoted was 

significantly less than in Apple Daily. Furthennore, the two dailies simply narrated the 

event in a factual manner, without highlighting the conflict. 

Analysis of reports on the Jiang case 

Among the three newspapers, Apple Daily had the most detailed report of the 

event, in which an overwhelmingly large part was composed of direct quotes from Jiang 

Zernin. To further emphasise Jiang's fierceness towards the SARjoumalists, the paper 

described his gestures and facial expressions with phrases that carry negative 

connotations, such as "blustered with grouchiness", "ranted af', "scowled at" and 

"spoke with increasing wrath". On the other hand, reports by Ming Pao and the SCMP 

were not as detailed, and terms with derogatory meanings were not found. 

Some may attribute the differences in the style of both the headlines and 

contents to fair and objective reporting as opposed to sensationalism in Apple Daily's 

case. However, the factor of owner's influence may not be ruled out when one looks at 

the history and changes of the three papers. 



Chapter One 19 

The changes in the SCMP newsroom, as mentioned above, are deemed as 

politically motivated moves aimed at toning down the paper's coverage on Chinese 

affairs. Many believe that Ming Pao has also been making changes for the same 

reasons. Being identified as Hong Kong's most influential n~wspaper, Ming Pao was a 

thorn in the side of the Beijing government. It was once classified as "hostile" by the 

Xinhua News Agency (China's de facto embassy in Hong Kong), due to its aggressive 

coverage of the Tiananmen Square incident in 1989 (Kahn, 1997). Malaysian-Chinese 

timber and publishing magnate Tiong Hiew King purchased the daily in 1995, partly 

because of his "patriotic instincts" and his desire to "make contributions to the Chinese 

people" (Kahn, 1997). The word 'Chinese' is ambiguous, since no one can be sure if 

Tiong was referring to the Hong Kong Chinese or the mainland Chinese. However, 

several changes in Ming Pao following Tiong's takeover seem to indicate that his 

"contributions" are geared towards the mainland Chinese. 

Firstly, a senior opinion writer from Shanghai who once worked for a mainland 

government propaganda department joined the daily (Kahn, 1997). Secondly, the paper 

has begun following the style of mainland papers, referring to Taiwan as a province of 

China. Thirdly, coverage of dissent in the mainland has been significantly reduced, and 

stories on Chinese politics have been discouraged (Kahn, 1997). Ming Pao reporters 

noticed the editorial changes, and one of them said, "The editors feel more comfortable 

if we just wait for the official version to come out" (Kahn, 1997). Those who were 

disgruntled with the changes, simply left the paper. The daily's former political editor 

Lai Pui Yee, who was also a former chairperson of the HKJA, once commented that 

there were strange things going on at Ming Pao and she did not want to be part of it 

(Kahn, 1997). 

The envirornnent in Apple Daily is an entirely different story. It is not surprising, 

for the pro-democracy paper's owner Jimmy Lai Chi Ying is known as a solid defender 

of press freedom. His brashness was once compared to that of Allen H. Neuharth, the 

founder of USA TODAY and the Freedom Forum (Sandeen, 1998). According to Lai, 

his bold move of entering the highly competitive local newspaper market was 

encouraged by the increasing kowtowing stance of the media, which led to a drop in 

readership (Lai, 1996, p.256). He saw an opportunity for a new independent voice and 

therefore launched Apple Daily. Lai goes against the trend of self-censorship and 



Chapter One 20 

censorship, encouraging criticism even in the coverage of Chinese news (Steinberger, 

1996). 

Despite the fact that his Giordano clothing stores in China were forced to close 

down temporarily after his magazine Next published an article insulting the then 

Chinese Premier Li Peng (Steinberger, 1996), the flamboyant entrepreneur has never 

become submissive. Both the daily and the magazine have continued lambasting 

China's leadership as well as satirising the SAR government. However, there is one 

price that Jimmy Lai is still paying, which once again confirms the existence of Beijing 

interference. The reporters of both Apple Daily anc' the Next magazine have been 

refused official accreditation to go to the mainland to cover news. This is attributed to 

Beijing's carrot-and-stick tactics: while 'friendly' journalists will be invited for 

briefings and be granted speedy access to information, those 'unfriendly' ones will get 

blacklisted or even punished (HKJA & Article 19, 1997, p.53). 

Conclusion 

It is undeniable that the Chinese authorities had been attempting to intervene in 

the operation of the Hong Kong's media during the first four years after the handover. 

With both explicit and implicit methods, Beijing had exerted pressure on some media 

organisations, which gradually led to an erosion of the SAR's press freedom. Evidence 

of such influence can be cited in three major incidents occurrt:d in the year 2000, 

namely Wang Fengchao 's remarks, Jiang Zemin' s 'lecture' and Willy Lam's removal. 

A brief qualitative analysis of how these cases were covered by Apple Daily, 

South China Morning Post and Ming Pao suggests that self-censorship was neither a 

myth nor the greatest enemy to press freedom in Hong Kong. Censorship exercised by 

the editorial and management level also accounted for the toning down of certain local 

newspapers' coverage on China, with the economic interests of the papers' owners in 

the mainland being a main factor. 

While the existence of Beijing's interference is certain, the survival of pro­

democracy Apple Daily shows that press freedom in the SAR has no lack of sunshine. 

In fact, Apple Daily is not fighting alone. Chapter Two will introduce more defenders 



Chapter One 21 

of press freedom in the territory, so as to examine the result of the 'tug-of-war' in the 

first four years after the handover. 



Chapter Two 22 

CHAPTER TWO 

Looking on the Bright Side: Hong Kong's Resistance 

Chapter one paints a rather gloomy picture of press freedom in Hong Kong 

during the first four years after the handover. However, the identification of major 

incidents and the acknowledgement of the existence of both censorship and self­

censorship do not necessarily signal that this thesis takes a pessimistic stance towards 

the issue. As it.s title indicates, there has been a tug-of-war over the SAR's press 

freedom. The mainland's intimidation, which has been illustrated in the previous 

chapter, is only one side of the story. 

This chapter seeks to point out that there are people in Hong Kong who have 

constantly pulled the rope from the other side, fighting for the freedom of the press. 

Arguments will be based on responses from well-known press freedom advocates to the 

three controversial incidents which occurred in the year 2000: Wang Fengchao's 

remarks, President Jiang's 'lecture' and Willy Lam's removal. These prominent figures 

include pro-democracy legislators Martin Lee and Emily Lau, the former SAR Chief 

Secretary for Administration Anson Chan, as well as the Hong Kong Journalists 

Association. In addition, a qualitative analysis of the editorials on the first two cases by 

Apple Daily, Ming Pao and the South China Morning Post will be conducted, in order 

to articulate one argument: while different local newspapers might hold different 

political directions, all of them show no tolerance towards Beijing's verbal attacks. 

The Hong Kong Journalists Association (HKJA) 

Founded in 1968, the Hong Kong Journalists Association has emerged as an 

outspoken pressure group that dedicates its effort in defending press freedom and 

dealing with issues related to the journalism profession (Chan, Lee & Lee, 1996, p.32). 

It has been recognised by many foreign organisations as a "vocal and respectable force" 

in these aspects (Lau, 1998, p.30). This is no exaggeration when one looks at how the 

association responded to Wang Fengchao's warning to the SAR media regarding reports 

on Taiwan issues. 



Chapter Two 23 

The HKJA refused to accept Wang's 'advice', for it believed that damage would 

be done to the media's independence and credibility (Hong Kong Journalists 

Association [HKJA] & Article 19,2000, p.6). It also strongly denounced the comments 

as a breach of China's promise to retain Hong Kong's administrative autonomy after the 

handover (HKJA & Article 19, p.6). To further express its antipathy against the 

remarks, the association wrote to Chinese Premier Zhu Rongji, hoping that Zhu would 

help prevent any recurrences of similar 'advico' from Beijing ("The HKJA", 2000). In 

addition, it staged a 24-hour industry-wide signature campaign in order to convey "the 

opposition of Hong Kong journalists being asked to be tools to promulgate state 

policies", and to show their "commitment to editorial independence" ("The HKJA", 

2000). 

Regarding President Jiang's 'lecture', the association condemned any strong 

remarks from the central leadership like Jiang's, as they would put the media under 

direct pressure (HKJA & Article 19, 2001, p.9). While Jiang accused the SAR 

journalists of always asking simple and nai've questions, the HKJA chairperson Mak 

Yin Ting argued that the questions posed were "sensible and legitir.dte" (Ron, 2000). 

She went on to explain that whether Tung Chee Hwa was 'the emperor's choice for re­

election' was certainly related to the implementation of the 'one country, two systems' 

principle. The journalists simply represented the people of Hong Kong to express one 

oftheir main concerns (Ron, 2000). Furthermore, Mak suspected that Jiang deliberately 

overreacted in order to conceal his reluctance to clarify Beijing's stance on the re­

election ("It's their responsibility", 2000). 

The HKJA has been sensitive to China's attempts to intervene in the SAR media. 

It doubted that Lam's abrupt departure was due to an internal reshuffling of staff. 

Instead, the HKJA believed that "pressure from the outside" was involved, which aimed 

at making the South China Morning Post's China coverage more acceptable to the 

Beijing government (Wong, 2000a). Mak Yin Ting was worried that the Post's 

decision would signal an erosion of editorial freedom of Hong Kong's English-language 

newspapers, which would in tum affect the territory's international image (Wong, 

2000a). 



Chapter Two 24 

The HKJA has put in an impressive amount of effort to safeguard press freedom 

in Hong Kong. It has not only showed overwhelming support for the local journalists 

with regard to attacks from Chinese officials, but also suggested ways and means in its 

annual reports as to what could be done to preserve freedom of expression in the 

territory. 

Martin Lee Chu Ming- Head of the Democratic Party in Hong Kong 

Martin Lee has been one ofthe most outspoken advocates of democracy in Hong 

Kong. He has always criticised China's human rights record as well as its communistic 

state policies which, in his opinion, would have adverse effects on the SAR. Viewed as 

a "subversive" by the Beijing government and as a "future martyr" by the territory, Lee 

sees himself as "a man of principle", who will "stand by what he believes is right for 

Hong Kong" (Lee, 1996, p.233). Undoubtedly, press freedom has been a fundamental 

element to the success of the territory in Lee's eyes. 

While Lee appreciates Beijing's promise of 'one·country, two systems', he has a 

constant fear of the mainland abandoning this principle which ensures Hongkongers' 

rights and freedoms. This was reflected in his views towards Wang Fengchao's remarks, 

which he saw as an infringement on the SAR media's freedoms, thus rendering it an 

empty promise ("Different responses", 2000). Lee encouraged SAR journalists to try 

their best to safeguard this principle (Ma & Political Desk, 2000), and condemned 

Wang for providing the media a classification of whom they can and cannot interview 

(Ma & Li, 2000). With reference to the belief that Wang Fengchao was voicing his 

displeasure over the television interview with Taiwan's pro·independence Vice­

president Annette Lu Hsiu Lien, Martin Lee expressed his antipathy in a satirical 

statement: "If Annette Lu Hsiu Lien is today's target, then the Democratic Party will be 

tomorrow's" ("Various responses", 2000). 

The pro-democracy legislator's response to President Jiang's 'lecture' was even 

blunter. He described Jiang's outburst as an act of "tainting Chinese people's honour" 

(Wong & Chan, 2000), for he dispraised the Hong Kong reporters in a foreigu language 

(English) and compared their professionalism with that of a veteran Caucasian journalist 

(Jiang eulogised American journalist Mike Wallace, who has had sixty years journalistic 

I 



Chapter Two 25 

experience and interviewed Jiang for the CBS's 60 Minutes). Lee supported the SAR 

reporters, saying that they were asking the questions in good faith (Wong & Chan, 

2000). Other members of the Democratic Party added that Jiang's outbreak revealed 

Beijing's "subconscious" tightening of its control over Hong Kong ("April 5 Action", 

2000). 

Lee also expressed his concern over Willy Lam's removal. He revealed that he 

was a loyal reader of Willy Lam's, whose columns, according to Lee, had consistently 

provided "accurate information" ("Editorial independence", 2000). He was dissatisfied 

with the SCMP's decision, saying that the newspaper owed the public a justifiable 

explanation for this "suspicious" move ("Editorial independence", 2000). 

Given his intrepid and pro-democratic spirit, it is no surprise that Martin Lee and 

his colleagues from the Democratic Party have been refused any dialogue with the 

Chinese government (Lee, 1996, p.234). Lee once revealed his fear for his party as well 

as the local press being pressured under Chinese rule. Nevertheless, he confidently 

promised that the Party would "soldier on" and "continue to be the voice of Hong 

Kong" ("Hong Kong's Martin Lee", 1997). 

Emily Lau Wai Hing- Head of tbe Frontier 

Emily Lau has been no less enthusiastic than Martin Lee when it comes to 

fighting for press freedom. Being a former journalist and former chairperson of the 

HKJA, Lau fully understands the concerns of local reporters, and is renowned for her 

outspokenness. 

Lau was disgruntled with Wang Fengchao's Taiwan remarks, sa)'lng, "if 

mainland officials were to point a finger here and there, telling us what we should do 

and what we should not do, it would have a big impact on Hong Kong's press freedom" 

(Ma & Li, 2000). She added that the remarks had an implication of urging the media to 

exercise self-censorship ("Anger erupts", 2000). Together with other members of the 

Frontier (another pro-democracy party), Lau staged a demonstration outside the Central 

Government Offices, calling for the SAR government to defend press freedom ("Anger 

erupts", 2000). 



-'" - "'&' 

Chapter Two 26 

Also when it came to commenting on Chinese President Jiang Zomin, the 

legislator spoke without reserve. Lau said that Jiang's behaviour in the outbreak had 

not been "statesmanlike", suspecting that his original motivation was to "maintain the 

fake belief' that the SAR Chief Executive Tung Chee Hwa was elected (Hon, 2000). 

She added that Jiang mishandled the situation and thus resulted in an "indelicate 

perfonnance" (Wong & Chan, 2000). 

As for Willy Lam's removal, Emily Lau believed that it was directly related to 

his skinnish with Robert Kuok in June 2000. She referred to the event as a "nail in [the] 

coffin" for both press freedom and the SCMP's credibility (Goff, n.d.). She openly 

criticised the daily's political inclination, claiming that the incident signalled a tendency 

to buck under criticism from "the rich and the powerful". 

Anson Cban-Fang On Sang - Former Cbief Secretary for Administration in Hong 
Kong 

Like Martin Lee and Emily Lau, Anson Chan is a democracy advocate. Before 

her retirement in April 2001, Chan won the popularity of most Hongkongers. She was 

honoured as 'Hong Kong's conscience' for her forthright manner in standing up for the 

interests of the community, campaigning for a wide range of rights and freedoms that 

the citizens have enjoyed. 

As a defender of freedom, Chan responded promptly and finnly to Wang 

Fengchao's remarks: "Press freedom is guaranteed by the Basic Law as are the 

freedoms of speech and publication", and therefore the Hong Kong media is "free to 

comment and report on all matters of current interest" in accordance to the SAR's mini­

constitution (Ma & Political Desk, 2000). She further pacified the anxiety caused by 

Wang's comments, saying the SAR government perfectly understood the importance of 

press freedom to an open and free society like Hong Kong. Chan promised that the 

government would work with the media and the whole community to protect their rights 

and freedoms ("Mrs Chan", 2000). 

Although the Chief Secretary did not make any specific comment on President 

Jiang's 'lecture' and Willy Lam's removal, she once again put great emphasis on press 



Chapter Two 27 

freedom shortly after Lam's departure. In a conference on 'Press, Power & Politics: 

Asia' held by the Freedom Forum, Anson Chan pointed out that press freedom is a 

"bedrock guarantee" of Hongkongers' way of life, and is imbedded in their "hearts and 

minds" (Fiiess, 2000). She incisively asserted that a free press must be accepted "warts 

and all. You can't have a virtually free press or a more-or-less free press. That's like a 

little pregnant" (Fiiess, 2000). 

Occasional participants and foreign support 

The groups and individuals mentioned above are the more vocal and 'die-hard' 

defenders of press freedom. In fact, there are also participants who occasionally stand 

up for the territory's interests. For example, Wang Fengchao's remarks outraged many 

organisations, such as the Bar Association, human rights activists and university 

students. They reached a consensus that Wang's warning was unacceptable because a 

free press is "an inalienable right" ofHongkongers (Hon, Shiu & No, 2000). Moreover, 

student representatives from City University, Shue Y an College and the University of 

Hong Kong marched to the Liaison Office, protesting against Beijing's interference. 

They declared that the media would refuse to be the "government mouthpiece", and 

demanded a public apology from Wang ("University students", 2000). 

It is important to point out that the local press freedom defenders have also been 

gaining support from the international community. Since its return to China on 151 July 

1997, Hong Kong has been placed "under the international limelight", being monitored 

for China's implementation ofthe 'one country, two systems' formula (Liu, 1998, p.63). 

The local International Relations Sub-committee has been invited to give speeches in 

seminars held by many foreign organizations, such as the International Federation of 

Journalists and the Canadian Committee to Protect Journalists (Liu, 1998, p.64). 

According to the sub-committee, the support it receives has been enormous. Indeed, 

Britain and the United States entered the row over Wang Fengchao incident, saying that 

they were very concerned and shocked by the Chinese official's comments ("America 

shocked", 2000). 



Chapter Two 28 

Analysis of newspapers' editorials 

No matter how stalwart these free press advocates are, their efforts would have 

been futile if the local news agencies themselves were not concerned or firm enough 

about the issue. Chapter One has shown the reader a worrying sign, whereby among 

three local newspapers Apple Daily, Ming Pao and the South China Morning Post, the 

first paper seemed to be the only one which is tough and critical on China regardless of 

Beijing's interference. As a matter of fact, this observation is only valid to the 

comparison of their report sections. The following qualitative analysis of the three 

dailies' editorials on Wang and Jiang incidents, seeks to emphasise that all of them see 

press freedom as a fundamental value. 

Apple Daily 

As mentioned in Chapter One, Apple Daily's owner Jimmy Lai has been a 

tenacious defender of press freedom. Despite the legal actions that China has taken 

against him, Lai continues publishing critical coverage of China. He even hired the 

dauntless columnist Chan Ya, whose series of articles criticising China was dropped by 

her former editor at Express Daily News which eventually led to the termination of her 

contract (Steinberger, 1996). Lai's persistence in standing by his principle "fight for 

freedom and democracy" is often reflected in the paper's editorials. 

Since the day after Wang Fengchao made his remarks, Apple Daily serialised its 

concern over the issue in its editorials on three consecutive days. The daily began the 

first editorial with strong comments that reflected its disapproval of Wang's advice: "It 

will not only curtail the media's editorial independence as well as press freedom, but 

will also tum 'one country, two systems' into an empty promise. Thus, both the SAR's 

media and citizens should say 'no' to Beijing's advice" (Lo, 2000a). In the latter part of 

the editorial, the paper modestly requested the Beijing government to understand the 

belief that "accurate and objective reporting is beneficial to everyone" (Lo, 2000a). 

The second editorial was written from a historical perspective, where Apple 

Daily commented that Wang's remarks simply reflected the Beijing government's 

persistence in cracking down on dissent against official state policies, many of which 

had resulted in catastrophic mistakes (Lo, 2000b). The paper cited as one of the 



Chapter Two 29 

examples - the 'Great Leap Forward' launched by the CCP government in the 1950s, 

where rice fields were ploughed to make way for steel foundries and tractor factories in 

order to push ahead in China's drive to industrialization. As a result, millions were 

starved to death due to a sharp decrease in the supply of food, and the situation was 

further confounded by natural disasters. The aim of the editorial was to emphasise that 

the freedom to publish objective and accurate reporting of different voices is 

fundamental to reducing any country's chances of making such mistakes (Lo, 2000b). 

Apple Daily wrote the third editorial in response to the Local National People's 

Congress deputies Ng Hong Mun and Wu Wai Yung's accusation that the SAR media 

had been overreacting to Wang Fengchao's remarks. They shared the same view that 

the remarks were not a promulgation of a piece of law, but "advice out of good 

intentions for the media" (Kong, 2000). The paper contended that the media responded 

pertinently and "there was no way they should have kept quiet" (Lo, 2000c). It 

perceived Wang's comments as a clear threat to the territory's press freedom, which 

would turn the media into a machine for government propaganda. According to Apple 

Daily, the comments also defied the Hong Kong media's perception of 'social 

responsibility', which is to provide their readers with different kinds of opinion so as to 

enable them to make informed judgments (Lo, 2000c). 

As compared to its strong response to Wang Fengchao's remarks, Apple Daily 

seemed more moderate towards President Jiang's 'lecture'. While one may accuse 

Apple Daily of being afraid of taking on Jiang, the fact is that Wang Fengchao had 

issued a 'warning' to the Hong Kong media, whereas President Jiang was merely 

criticising the professionalism of the SAR journalists. In its editorial, Apple Daily 

commended Jiang's ability of previously handling such questions with ease, which he 

had shown before (Lo, 2000d). The paper presumed that Jiang's uncharacteristic 

outbreak was due to the extreme sensitiveness of the 'one country, two systems' 

principle to both Beijing and Hong Kong. It suggested that Jiang's anger was 

understandable in the sense that the question of 'the SAR leader being appointed by 

Beijing' would have a negative impact on international confidence in the 'one country, 

two systems' principle. Nevertheless, Apple Daily asserted that this was one of the 



Chapter Two 30 

main concerns in the SAR and the question was therefore valid. In the paper's opinion, 

the SARjournalists posed a fair question, but Jiang did not answer in a thoughtful way. 

These editorials clearly show Apple Daily's political stance: pro-democracy but 

not anti-China. However, China does not seem to understand the fact that there is not 

necessarily any conflict between the two positions. This topic will be further explored 

in Chapter Four. 

MingPao 

While Ming Pao's reports seem to be more 'fair' and 'objective' as compared to 

that of Apple Daily, the paper is capable of being quite critical in its editorials when it 

comes to standing up for its beliefs. 

Ming Pao likened Wang Fengchao's remarks to a "depth bomb thrown at the 

Hong Kong press" ("Beijing must not", 2000). It pointed out that such advice not only 

infringed upon the territory's freedom of the press, but also went against 'one country, 

two systems', Beijing's pledge to the SAR. The paper suggested some negative 

consequences that might occur if China was to go back on its words, such as a drop in 

both local and international confidence in the promise, and Hong Kong being a less 

convincing model for Taiwan in China's hopes of reunification. 

The daily showed its emphasis on the promise of 'one country, two systems' 

again in its editorial on President Jiang's 'lecture'. Ming Pao asserted that the question 

of whether the SAR Chief Executive Tung Chee Hwa was a Beijing appointee for the 

re-election had been asked so many times for good reasons. If it were so, it would 

reflect on "how strictly" the Chinese government would adhere to the pledge ("We wiiJ 

ask", 2000). In addition, the paper demanded a clear explanation from Jiang of his 

equivocal statement "supporting Tung's second tenn but not issuing any imperial 

decree". 

Lo (1998) suggests that Ming Pao's editorials "appear to tilt toward Beijing". 

However, the above two do not seem compatible with his observation. 



Chapter Two 31 

South China Morning Post 

Many believe that the South China Morning Post has adopted a policy of self­

censorship or censorship in its coverage due to its proprietor's business connections. 

Indeed, the daily seldom explicitly criticises Chinese leaders even in its editorials. 

However, its support for press freedom has been subtly presented. 

Unlike Apple Daily and Ming Pao, the SCMP did not show any strong 

opposition to Wang Fengchao's remarks. Rather, it conservatively commented that his 

remarks had "everything to do with press freedom", and would be an obstacle for Hong 

Kong to create a knowledge-based economy ("Dangerous policy", 2000). The paper 

also suggested that it is important to protect press freedom if Hong Kong "is ever to 

become a world class city along the lines of New York and London" ("Dangerous 

policy", 2000). Furthermore, the Post emphasised that accurate reporting and 

advocating are fundamentally different. In so doing, the daily identified itself as a 

responsible medium, where it has presented information from both sides in order for 

readers to make an informed decision. 

Similarly, the SCMP seemed to keep a relatively neutral stance on the President 

Jiang issue. It attributed Jiang's unprecedented outbreak to his Jack of acclimatisation 

to the SAR's inquisitive media, who are vastly different from their deferential 

counterparts in the mainland ("Press and president", 2000). Meanwhile, the daily 

defended the professionalism of Hong Kong journalists, saying that the simple 

questions asked were not necessarily wrong. It pointed out that due to their highly 

restricted access to Chinese leaders, it is normal for the SAR reporters to pose as many 

questions as they can when the opportunity arises. The Post concluded the editorial 

with the statement: "The more remote the leadership, the more frantic the scramble from 

the media to know their minds" ("Press and president", 2000). 

While the Post's editorials seem fairly tame as compared to Apple Daily's, they 

reflect the paper's concern over the situation of press freedom in Hong Kong, as well as 

its values of justice in an implicit way. 



Chapter Two 32 

Conclusion 

In contrast to Chapter One, this chapter has presented a more optimistic view of 

press freedom in Hong Kong. Firstly, the territory's significant resistance to serious 

infringements from Chin~ in the year 2000 was shown. The persistence of some of the 

prominent free press advocates certainly played a major part in the fight, but the efforts 

of the occasional participants and support from the international community should not 

be neglected. 

Secondly, the South China Morning Post and Ming Pao were shown no less 

tolerant than the pro-democracy Apple Daily when it came to the verbal attacks from 

Beijing. Despite their see1ningly toned-down China cove;·age, the former two dailies 

did comment critically on both Wang Fengchao's remarks and President Jiang's 

'lecturo'. in their editorials. The words they employed reflected ('clearly' in Ming Pao's 

case and 'subtly' in the SCMP's case) their strong support for press freedom. 

On the whole, the ensuing 'tug-of-war' in the first four years after the handover 

seemed to be in Beijing's favour in the light of the removal of Willy Lam and his 

subsequent departure. Negative consequences might result if Beijing became the final 

winner ofthe battle, and this will be discussed in the next chapter. 



Chapter Three 33 

CHAPTER THREE 

The Importance of Preserving Press Freedom in Hong Kong: 
A Social, Political and Economic Perspective 

As can be seen in Chapter One and Chapter Two, Beijing's interference in the 

SAR media can sometimes be quite heavy-handed, and anyone who champions press 

freedom (or democracy in general) is basically consioered a subversive. Some may 

wonder why stalwarts like Martin Lee and Emily Lau still soldier on so confidently and 

intrepidly. The reason could be as simple as this - Hong Kong cannot afford to lose its 

freedom ofthe press. 

This chapter examines the importance of preserving press freedom in Hong 

Kong from three perspectives: social, political and economic. It will explore the topic 

by working on the hypothetical assumption that press freedom was taken away from the 

SAR. It will predict the negative impacts that might result, and supportive arguments 

for these hypotheses will be based on the study of cultural, social and political history of 

the territory. In addition, it will discuss the significance of a /aissez-faire media 

environment to maintaining Hong Kong's economic success. 

In microcosm: Press freedom and the Hong Kong journalistic circle 

The loss of press freedom in Hong Kong will certain! y have the most direct 

impacts on the local newsroom, and hence the journalism profession. Studies by Chan, 

Lee and Lee (1996, p.33) on Hong Kong journalists during the transition period of the 

handover revealed that half of the respondents held a bleak view of the future of press 

freedom under Chinese rule. Many of them doubted the feasibility of the 'one country, 

two systems' scheme, and expressed uncertainty over their career prospects. The 

emergence of self-censorship and censorship, which has resulted from Beijing's 

interference in the media, has already caused some of the top local journalists to quit 

their jobs. Willy Lann Wo Lap's resignation from the South China Morning Post is a 

more recent and well-publicised example. Another two highly respected editors Daisy 

Li Yuet Wah and Carol Lai Pui Yee left their jobs at Ming Pao even before the 

handover, as they noticed the link between ·editorial changes and press owners' business 

interests on the mainland (Neumann, 1997). Thus, it can be assumed •hat a complete 



Chapter Three 34 

curtailment of press freedom would frustrate the apprehensive journalists and further 

shake their confidence in staying with the local press. 

Willy Lam, Daisy Li and Carol Lai can be regarded as journalists with ideals, 

who quit their jobs but remain active in the journalistic circle. However, there are 

additional factors that have been encouraging local reporters to leave the profession, the 

most major being that journalism has never been well. paying in the territory. The Hong 

Kong Journalists Association (HKJA) noticed this problem over ten years ago, pointing 

out that the average minimum wage for a reporter at a Chinese newspaper was just 

slightly higher than that of a Filipino maid (Mosher, 1988, p.29). Moreover, there exists 

a different pay scale in certain bilingual news agencies, where Chinese-language 

reporters are paid less than their English-language counterparts (Mosher, p.29). Chan, 

Lee and Lee (1996, p.70) draw a more contrasting comparison, saying that the salary of 

university graduates working for news media is usually one-third less than their fellow 

graduates in other professions that require equally high qualifications. These factors 

explain why many young people see journalism as a stepping-stone, where they can 

gain experience before hunting for more lucrative jobs in other fields such as public 

relations (Chan, et a!., p.43). Switching from one field to another is no problem for 

them, since most of the new reporters are degree holders, with good command of both 

Chinese and English (Chan, et a!., p.29). 

What also plays a part in accounting for the brain drain phenomenon in the Hong 

Kong journalistic circle is emigration. Since Hong Kong's reversion to China was made 

certain in 1980s, many locals have started emigrating to secure their future after 1997. 

The outflow rate peaked after June 4, 1989, when thousands of mainland Chinese 

demonstrators who had been ca11ing for democratic reforms at the Tiananmen Square in 

Beijing for days, were eventually cracked down upon and killed by China's military 

forces. The journalism profession has been affected, with a number of reporters either 

having applied or desiring to apply for emigration (Chan, et a!., p.37). Some American 

congressmen expressed concern over press freedom in the territory, and "tried to 

introduce a bill to protect the Hong Kong journalists by allowing them to emigrate to 

the United States" (Lo, 1998). The 'assistance' from America would simply aggravate 

the brain drain. 



Chapter Three 35 

Those who have no intention of leaving would also need to worry about whether 

they would remain employed for long. Thus, they may choose to adopt self-censorship 

in order to survive. That being said, the possibility of doing a good job with the absence 

of freedom and independence is imaginably low. The unsatisfactory working conditions 

(low pay and lack of autonomy) would also discourage fresh graduates from considering 

journalism as a career option. Journalistic standards would drop if under-qualified 

people who have no relevant background knowledge had to be relied upon as reporters. 

With a lack of talent in the profession foliowed by a decline in quality, Hong Kong's 

vibrant press scene would severely shrink. 

It is important to point out that not all journalists who stayed behind are willing 

to compromise. A survey by Chan, Lee and Lee (1996, p.117) has revealed that an 

overwhelming percentage of the respondents agreed that "the media should fight to 

maximize Hong Kong's autonomy'', under which press freedom could flourish. There 

is likely to be social and political disorder if China decided to infringe on the SAR's 

freedom of the press and other individual rights. This will be discussed at length in the 

next section. 

In macrocosm: Press freedom and the SAR citizens 

To predict how the whole community would be affected by the disappearance of 

press freedom, it is necessary to mention the Basic. Law, the mini-constitution of the 

SAR in which press freedom is enshrined. Chapter Three, Article 27 of the Basic Law 

states that "Hong Kong residents shall have freedom of speech, of the press and of 

publication" (Committee on the Promotion of Civic Education, 1999, p.l 08). Article 39 

further assures these freedoms by promising to comply with the International Covenant 

on Civil and Political Rights (p.l 09). Taking the fact that press freedom is recognised 

as a fundamental civil right for local residents, the curtailment of this particular freedom 

would mean that China is in the position to reduce other rights currently enshrined in 

the Basic Law, such as the freedom of association, the right to strike and fonn unions. 

This would outrage a majority of the SAR citizens due to their political attitudes, beliefs 

and way oflife. 



Chapter Three 36 

Hong Kong people are nowadays generally considered as "outspoken" and 

"being able to react promptly and cleverly" (Ma & Fung, 1999, p.507). This is vastly 

different from the impression of them prior to late 1980s, when they were observed 

apathetic and inactive towards politics (McMillen, 1993, p.3). This view was 

demolished after the occurrence of the Tiananmen Square massacre, which brought 

about profound effects on the territory both socially and politically. On one hand, 

Hongkongers' confidence in China's ability to keep its words was badly shaken. Those 

who were terrified of what might come next chose to emigrate, of which the majority 

was middle-class professionals. On the other hand, it began their political awakening 

and unity, with a million of them took to the streets and called for speedier 

democratisation in both China and Hong Kong (McMillen, p.5). It also sparked off the 

formation of various formal political parties, with the United Democrats of Hong Kong 

(the UDHK, now the Democratic Party) being the pioneer. 

The Hong Kong people's political inclinations have been made clear during the 

direct elections to the Legislative Council in 1991 and 1995, where the Democratic 

Party and its former body the UDHK won an overwhelming number of seats (Lee, 1996, 

p.241). Their support for democratisation was also reflected in the "unusually high 

popularity" enjoyed by Hong Kong's last governor Christopher Patten (Blyth & 

Wotherspoon, 1996, p.277), who introduced a reform package to accelerate the 

development of democracy in the territory and therefore became a thorn in Chi11a's side. 

In addition, Hongkongers started to express their concerns over their interests in a more 

explicit and vocal way. Public protests and demonstrations have become common 

occurrences in the territory since the June 4 (Tiananmen) events. As pro-democracy 

legislator Mart.in Lee (Lee, 1996, p.243) points out, those who chose to stay in the 

territory are likely to have developed the "people in the same boat" mentality, whereby 

even ordinary citizens would be willing to "do a little bit more to preserve their own 

liberties". In particular, local citizens expect the Hong Kong government to be "tolerant 

of different and opposing views" (Lo, 1998) as an effect of the Tiananmen Square 

incident. Evidence can be cited in the outrage triggered by a Chinese diplomat in 

France who warned a Hong Kong journalist not pose any sensitive questions to visiting 

Chinese premier Zhu Rongji in April 1998 (U.S. Department of State, 1999). A more 



Chapter Three 37 

recent example is the outrage resulting from Chinese official Wang Fengchao's warning 

to the SAR media regarding Taiwan reports in April2001. 

If verbal attacks could cause community-wide protests, it is imaginable that 

social and political upheavals would result if the CCP was to take direct actions against 

the SAR. McMillen (1993, p.9) observes that Hong Kong people have developed "a 

sense of bitterness and betrayal as well as a loss of trust" in the Chinese authorities. 

Surveys have also revealed that they "are prepared to defend social stability almost at 

any cost" (Chan & Lee, 1999, p.72). Furthermore, Hongkongers can be people of 

extremes in the sense that they would go to great lengths to put a point across. For 

example, in March 2001, a local citizen set himself on fire in front of the Supreme Court 

as a way of protesting against a proposed government regulation. This case was 

followed by another person who seriously injured himself at the headquarters of the 

Social Welfare Department, because he thought he did not get enough welfare benefits 

from the government. Although these cases only relate to two individuals out of the 

population of seven million, a huge uproar will most definitely result when it comes to a 

tangible threat that affects everyone. 

The worst and the most extreme scenario would be that of the Hong Kong 

people emulating Taiwan by breaking away from the mainland, perhaps even declaring 

independence. This would put the territory in jeopardy because history has shown that 

China values national stability above all (Ting, 1993, p.258), as can be seen in the June 

4 events. Hongkongers' calls for greater social and political freedoms in both the 

mainland and the territory were already seen as attempts to subvert the Chinese 

government (Ting, p.265). If Hong Kong were to commit acts detrimental to China's 

national stability or even its position of power, the Chinese government would most 

likely declare a state of martial law in the territory and deploy troops to quell civil 

unrest. It is noteworthy that the People's Liberation Army (the PLA, China's armed 

forces) has been statiomd in the territory for the purpose of "defence" since the 

handover (Committee on the Promotion of Civic Education, 1999, p.IOS). While the 

PLA will not intervene in the territory's internal affairs according to the Basic Law, 

Beijing could easily violate the law in the name of securing national stability and unity. 



Chapter Three 38 

Since the SAR does not have its own military forces like Taiwan does, it might result in 

a situation worse than that of the Tiananmen Square incident. 

Significance of press freedom to Hong Kong as a major financial marketplace 

Hong Kong economist Y. C. Yao believes that the Hong Kong financial markets 

have thrived under the stable political climate as well as the legal system that Britain 

provided (Wang, 1994, p.l93). Combining this fact and the assumption that 

Hongkongers would create a major uproar if press freedom and other civil liberties were 

taken away, it is imaginable that the territory's economy would no doubt be seriously 

affected. Massive protests or worse would mean that the stable political climate that the 

city has enjoyed will be adversely affected; the disappearance of freedoms and rights 

guaranteed in the Basic Law would also imply that the constitution is being violated. 

Hong Kong's current economic system, which is a capitalist system adopted 

under British rule, is also enshrined in the Basic Law. Chapter I, Article 5 states that 

the SAR's previous social and economic systems will remain unchanged for 50 years 

after the handover (Committee on the Promotion of Civic Education, 1999, p.l03). The 

free market economy, together with a strategic location and ease of tnmsport, has made 

Hong Kong an ideal place for many international corporations to run their Asian 

operations (Wang, 1994, p.l93). However, what plays a more vital role is freedom of 

the press. According to Neumarm (1997), there exists an "inextricable relationship 

between the free flow of information and the strength of financial markets". This means 

that rapid exchange of accurate and uncensored economic information is necessary for 

the smooth functioning of the regional economy. The Hong Kong government's hands­

off attitude towards the press makes this possible, hence a climate of free expression is 

created. Foreign investors have come to rely on the continual supply of information by 

the local press, in order to understand the financial changes that are undetway in the 

region (Neumann, 1997). 

In addition to trust and confidence from foreign investors, the free flow of 

information and the free market economy has also earned Hong Kong memberships in a 

variety of international and regional organisations, such as the Asia Pacific Economic 

Cooperation forum (APEC), the General Agreement on Tariff and Trade (GATT) and 



Chapter Three 39 

its successor, the World Trade Organisation (WTO) (Yahuda, 1997, p.209). If the 

Chinese government were to violate the Basic Law and impose its socialist policies on 

the SAR, official corruption that is pervasive in the mainland might start to proliferate 

in the territory with disastrous effects. As YahuC:a (1997, p.211) predicts, international 

corporations will have to reassess the value of Hong Kong if it is infected by corrupt 

practices. This might result in a scaling down of these companies' presence in the 

territory or even total departure. Considering the fact that an unfavourable human rights 

record had given China a hard time in gaining entry to the WTO, it would also be 

difficult for Hong Kong to regain its status if damage v.as done to its international 

image as well as confidence. 

Press freedom and the implications of China's economic liberalisation on Hong 
Kong's economy 

There is another way to examine the implications of China's WTO accession on 

the relationship between Hong Kong's press freedom and its economy. Hong Kong and 

China have long been each other's largest trading partner. The territory is often seen as 

the mainland's gateway to and from the rest of the world, for it serves as the main 

channel for China's imports, exports and re-exports (Hong Kong Trade Department 

Council, 2001). China also has substantial business interests in Hong Kong, with 

diversified investment like banking and property development (Hong Kong Economic 

& Trade Office (Canada), 2001). 

However, this cosy and reciprocal economic relationship may undergo changes 

that would be to Hong Kong's disadvantage. Bowring (1997, p.22) suggests that 

international companies based in Hong Kong that have business and investments in 

China now "feel the need to expand their presence in the mainland". Moreover, China's 

main commercial city Shanghai has been enhancing its attractiveness by improving its 

infrastructure and transportation, as well as the living and working conditions for 

foreign expatriates (Bowring, 1997, p.22). Besides, the WTO membership will speed 

up economic restructuring, promoting China's direct foreign investments as well as 

imports and exports (Global Resources, 2001). As a result, the significance of the 

territory's role of functioning as the intermediary for capital flows into China will be 

largely reduced. Therefore, a free press that provides accurate economic information, in 



Chapter Three 40 

addition to a well-established legal system that discourages corruption and protects 

press freedom and other individual rights seems to be the only safeguard to sustain the 

competitive edge of Hong Kong's economy. 

Significance of press freedom to Hong Kong as a regional media centre 

The Joss of press freedom would not only endanger Hong Kong's status as a 

major financial marketplace, but also its status as a regional media centre. By virtue of 

the reasons mentioned above, the territory has attracted a vast network of both regional 

and international news organisations for many years. An additional factor is that 

journalists are not required to have licenses or special visas in order to operate in Hong 

Kong like they do in many other countries in Asia (Neumann, 1997). The city is 

currently a South East Asian base for many international newsgathering agencies like 

Associated Press; it is also a base for regional and international publications such as the 

Far Eastern Economic Review and the Asian Wall Street Journal (Infonnation Services 

Department, 2002). 

Singapore has long been a major competitor of Hong Kong for being a regional 

communications hub in East Asia. With equally modem infrastructure and advanced 

communication technologies, a free press is a crucial element that gives the territory an 

advantage over Singapore and makes the foreign newsgathering agencies stay (Bowring, 

1997, p.23). However, with Hong Kong's reversion to China and a potential restriction 

on press freedom, bureau chiefs of these organisations have been looking at alternative 

locations (Wrout, 1997, p.164). Being aware of these concerno, Singapore's Senior 

Minister Lee Kuan Yew had been in Hong Kong promoting his country as an alternative 

regional media hub (Wrout, 1997, 164). Lee has pointerl out in an interview that <he 

SAR is less "organised" than Singapore, and is less flexible due to its currency link with 

the U.S. dollar ("Singapore's Lee", 1999). In fact, the substantially lower rental costs 

also rilake Singapore more attractive than the SAR once the issue of press freedom is 

put aside. If the SAR were to lose its comparative advantage, these organisations would 

move without hesitation. It is noteworthy that international news agency Reuters, which 

was once based in Hong Kong, has already relocated to Singapore. 



Chapter Three 41 

The Hong Kong press as a reliable source on China news for overseas Chinese 

Aside from attracting regional and foreign new agencies, press freedom helps 

the Hong Kong press win the hearts of both local and overseas Chinese readers. The 

wide range of political opinions available in the vibrant local press enables Hong Kong 

to enjoy profits from both the domestic and international markets. Many locals are 

observed to have a strong need for information, approximately 797,000 of them reading 

at least two newspapers a day (Mcintyre, 1998, p.36). However, as Chan (1997, p.231) 

points out, Hong Kong's domestic market is too small to sustain an economy of scale 

with the population of about seven million. Its smallness is actually compensated by an 

international market, where media products made in Hong Kong are consumed by 

readers from the Chinese diaspora in many countries. In particular, the Hong Kong 

press has become an important channel in spreading news on China around the world. 

In contrast to the strict control of the mainland media by the Beijing govemmcat, the 

Iocallaissez-faire media environment with virtually no restrictions allows credible and 

accurate infonnation to be published without being heavily censored. 

Apart from the free flow of information, the territory's geographical proximity 

to China enables fast and easy assess to information about the mainland (Chan & To, 

1999, p.486). Furthermore, the Hong Kong journalists have an advantage over their 

Western and Asian counterparts by virtue of their "extensive Chinese connections", as 

well as "good knowledge in the Chinese language and culture" (Chan & To, p.486). All 

of these factors explain why the local Chinese-language press has served as a trusted 

source on China news for overseas Chinese. If press freedom were restrained, Hong 

Kong would no longer be a "safe haven" for professional and independent Chinese­

language reporting on Chinese affairs (Neumann, 1997). Hence, Chinese from all over 

the world would only get to read what the mainland wants the world to know about 

China. 

Conclusion 

Given the unsatisfactory conditions and uncertain future of the Hong Kong 

journalistic circle, press freedom is an important instrument to soothe the local 

reporters' anxiety towards their career prospects. It helps maintain the SAR's vibrant 

press scene by preventing a drop in journalistic standards caused by the loss of good 



Chapter Three 42 

reporters. Looking at a larger scale, the respect and preservation of press freedom and 

other civil rights would help stem the brain drain phenomenon and regain Hongkongers' 

confidence in both the Chinese and the SAR's authorities. It would also aid preserving 

social and political stability in the SAR. 

From the economic point of view, freedom of the press is necessary to attract 

foreign business corporations and news agencies to operate in Hong Kong, especially 

when the territory is facing constant and increasing competition from Singapore and 

China respectively. With the lack of a climate of freedom in these two countries, the 

SAR press' ability of providing accurate and uncensored economic infonnation is a 

safeguard to sustain the territory's robust economy. 

Simply understanding the importance of keeping press freedom in Hong Kong 

would not be effective enough to put an end to the 'tug-of-war'. Chapter Four will 

show how China and the SAR can reach a compromise on press freedom by discussing 

what they need to understand about each other. 



Chapter I•our 

CHAPTER FOUR 

Agree to Disagree: 
How Hong Kong and China Can Reach a Compromise 

on Press Freedom 

43 

The discussion in Chapter Three has created the impression that China is in the 

wrong in trying to curb Hong Kong's press freedom, which is essential for the SAR's 

survival. However, Hong Kong is no innocent victim either and is also responsible for 

the ongoing 'tug-of-war' due to its insufficient understanding of China. 

This chapter stresses that in order for China and Hong Kong to reach a 

compromise on press freedom, it is necessary ,.. ·r the two to develop a better 

understanding of each other as well as themselves. It will elaborate on the fundamental 

political beliefs and ideologies adopted by China and the SAR. It will also discuss their 

different interpretations of important tenns as well as their respective media's 

perception of social responsibility. In addition, the recent development of liberalisation 

in China will be mentioned, in order for Hong Kong to rethink its negative impression 

of its motherland. 

What Hong Kong needs to understand: Reasons for China's rejection of western 
liberal concepts 

While Hong Kong and the West are not wrong in sharing their message of 

freedom and democracy with China and other authoritarian regimes, it is necessary to 

understand that western values such as respect for human rights and the free market 

economy are not universal and applicable to every country. Chapter Three has pointed 

out that political stability, the legal system and the climate of freedom provided by 

Britain were key elements that made Hong Kong a major regional financial and media 

centre, as well as a trusted source on China news. Thus, the territory appears to be a 

good example to support the western idea that economic progress is dependent on 

democracy (Human Rights Internet, 2000). However, the breakdown ofthe Soviet bloc 

had shown that this formula for success is open to debate. Former Soviet Union leader 

Gorbachev adopted the policies of glanost (openness) and perestroika (restructuring) for 

domestic reform (Ting, 1993, p.250). His liberation of civil society and nationalism 



Chapter Four 44 

created the impetus that not only caused an economic decline, but also the disintegration 

of the Soviet Union itself(Ting, p.251). 

However, being an authoritarian regime as well, China's economic status tells a 

different story. China's economic growth has been consistently dominating Asia for a 

number of years, whereas other places in the region have been affected by the 1997 

Asian financial crisis and the recent global economic slowdown (Asia Pacific 

Management Forum, 2002). Being aware of its own economic success and the failure 

of the Soviet Union, it is no surprise that China holds sceptical views towards the "new 

international climate", where formerly authoritarian countries like South Africa and 

Nepal started to followed the 'three-D's' - democratisation, de-ideologisation and 

development (Ting, 1993, p.251). While retaining its favouritism towards socialism and 

its scepticism towards western capitalism, China's position on the conflict between the 

two polar systems is rather neutral. It believes that "mutual interaction and absorption 

can promote progress in human civilisation", but no country should impose their social 

systems and ways oflife on others (Ting, p.252). 

What Hong Kong and the West have been urging China to adopt is not only the 

capitalist economic system, but also the western definition of the term 'human rights'. 

As part of the western ideal of democracy, human rights are regarded as a set of natural 

rights that is higher than any statute law (Morikawa, n.d.). However, many seem to 

overlook the fact that China is not a democracy. As indicated by its name, the People's 

Republic of China is fundamentally a republic. A republic is defined as a state in which 

"all segments of society are enfranchised and in which a state's power is 

constitutionally limited" (Encyclopedia.com, 2002). In other words, both the citizens 

and their elected representatives are subject to law. Thus, instead of 'human rights', 

China describes the rights enjoyed by its people as "citizen's rights", which are subject 

to the law provided by the constitution (Morikawa, n.d.). Chinese President Jiang 

Zemin has also made clear that "there is no absolute freedom above the law" (Fong, 

1996). This explains why there is seemingly no freedom in China although there are 

various kinds of freedom guaranteed in the Constitution of the People's Republic of 

Cilina (1994), such as freedom of speech, of the press, of demonstration and of religious 

belief (p.29-30). 



Chapter Four 45 

Aside from economic reasons and the political nature of China, there is another 

factor which accounts for the mainland's refusal to heed the calls for speedier 

democratisation and adoption of western concepts. George (2000, p.52), a commentator 

on Singaporean politics, points out that the reason why Singapore refuses to adopt the 

Westem liberal ideologies is because there exists a "shameful memory of white 

imperialism, military intervention and economic exploitation" in its people's minds. 

Unlike Singapore, which was formerly a colony of Britain, China was not colonised by 

any one nation. However, its numerous defeats at the hands of western powers in the 

1840s rendered it a virtually landlocked country when the foreign victors demanded 

treaty ports. The return of Hong Kong from the British and that of Macau from the 

Portuguese marked the end of colonialism in China, and more importantly, the 

restoration of Chinese national pride. Thus, if Singaporeans hold a "deep suspicion and 

sensitivity towards the slightest hint of post-colonial condescension" (George, p.52), it 

can be assumed that the mainland Chinese share the same mentality. Indeed, China 

explicitly expresses its antipathy against colonialism in the preamble of its constitution 

by stating that it consistently "supports the oppressed nations and the developing 

countries in their just struggle to win and preserve national independence" (Constitution 

of the People's Republic of China, 1994, p.6). 

What China needs to understand: 'Pro-democracy' differs from 'anti-China' 

The Hong Kong people do not seem to show the marked resistance and 

disgruntlement towards colonialism and western liberalism, unlike those in China and 

Singapore do. It is partly due to the territory's economic success, political stability as 

well as modernisation under British rule. A study has revealed that Hong Kong's living 

standards, economic development and the political system are what many locals base 

their claims of Hong Kong identity on (Thomas, 1999, p.87). Nevertheless, it is 

important to make clear that being western-minded and pro-democracy does not 

translate into anti-China feelings. This can be explained by the formation of 'Hong 

Kong identity'. 

Instead of being anti-China, it is more appropriate to say that Hong Kong is 

inherently opposed to communism. By the late 1940s, the people of Hong Kong were 

largely made up of refugees from China, who were escaping from the communist 

regime's rigid socio-political doctrine (Thomas, 1999, p.79). Local democrat Martin 

___ mnn40t mm>""-"'""m 
I "'"' -·' 



Chapter Four 46 

Lee, whose father came as a refugee, points out that freedom wa"l what brought this first 

generation to the territory (Callick, 1998, p.141). With their cultural roots linked to the 

mainland and the absorption of western values from the eo Ionia! rule, they developed a 

distinctive Hong Kong way of life over time (Ma & Fung, 1999, p.499). For the 

subsequent generations who were locally born in the territory, and made up over 

seventy percent of the population by the 1990s, Hong Kong is the only place they 

identify themselves with (Thomas, p.83). Although being committed to Chinese culture, 

everyday experiences and a process of social and political changes have further tied 

these generations to the territory as well its local culture (Thomas, p.83). Hence, they 

have become more concerned with local public affairs and more assertive about their 

rights and interests (Chan & Lee, 1999, p.69). 

Having been ruled by the British for over 150 years, Hongkongers' interests are 

inevitably western-influenced. They tend to see the liberal concepts imported from 

Britain such as individual rights and freedoms as fundamental values. While many 

locals are proud of the Hong Kong identity, the Chinese authorities have perceived it as 

"a token of colonial power and a historical insult" (Ma & Fung, 1999, p.499). They 

seem to translate the Hongkongers' pro-democracy spirit into an anti-nationalistic 

sentiment. Despite China's implicit disapproval of the territory's social and political 

systems, which are vastly different from those of China, the two places had worked on 

the principle of 'well water does not mix with river water' - a Chinese idiom meaning 

not to interfere in each other's affairs (McMillen, 1993, p.20). Hong Kong was seen by 

China as having broken this unwritten rule, when a large number of its citizens took to 

the streets, protesting against the Chinese government's crackdown on the pro­

democracy movement at Tiananmen Square in Beijing in 1989. 

In terms of the 'well water' principle, the Hongkongers' calls for 

democratisation and greater freedoms in China after the Tiananmen crackdown could be 

considered as interference with China's internal affairs. However, they did so due to 

several reasons, but had no intention of overthrowing the Chinese Communist Party 

(CCP). According to Thomas (1999, p.207), anger erupted over China's brutal actions 

because the people in the territory sympathised the demonstrators, who "based their 

ideological position in the liberal-democratic school of thought" like they did. More 

importantly, it held significant implications for Hong Kong's future after the handover. 



Chapter Four 47 

Due to the fact that rights and freedoms have become part of the Hong Kong way of life, 

the local citizens have expressed their desire for democracy and have protested against 

China's intervention in the territory more frequently and in a more explicit way since 

the Tiananmen incident. This turns into a misunderstanding when the Chinese leaders 

interpret all these demonstrations as acts of anti-nationalism. They view the territory as 

a base for subversive activities, and in particular frown on the vocal Democratic Party. 

As a matter of fact, the Democratic Party as well as the westemised and pro­

democracy Hong Kong people have never styled themselves as an alternate government 

(Thomas, 1999, p.210). Ma & Fung's (1999, p.519) survey on Hongkongers' attitudes 

towards the handover has revealed that 75 percent of the respondents generally agreed 

that Hong Kong is part of China, and therefore were very positive about the 

reunification with socialist China. Unlike the Chinese government, they do not see the 

return of sovereignty and safeguarding the autonomy of the territory as opposites to 

each other (Ma & Fung, p.517). While Hongkongers admit that they might not be as 

patriotic as their mainland comrades (Ma & Fung, p.508), they certainly are not anti­

China. The fact that they have been trying to share the message of democracy with 

China suggests that they want China to be just as modernised and sophisticated as the 

territory. They nm on the assumption that what is good for Hong Kong would be good 

for the mainland (although this has been proved arguable earlier in this chapter). 

What Hong Kong and China need to understand: Different interpretations of 

terms and concepts 

The problem of Hongkongers' 'assertion' being viewed as 'subversion' by 

mainland Chinese leaders can be attributed to their different interpretations of the terms 

'patriotism' and 'nationalism'. To China, patnotism and nationalism require 

"unconditional support for the actions of the Chinese govenunent", whereas 

Hongkongers feel that "allegiance to their country needs not to extend to approval of its 

government" (DeGolyer, 1993, p.274). This reflects that people of Hong Kong perceive 

the term 'democracy' in its purest fonn, where everyone in a society has a right to 

participate in making every decision regarding state policies (Xrefer.com, 2002). One 

the other hand, China takes 'democracy' to mean that sovereign power resides in and is 

exercised by the proletariat class directly or indirectly through a system of 

representation (Morikawa, n.d.). To borrow Morikawa's (n.d.) term, there is "internal 



Chapter Four 48 

democracy" for all except those who are opposed to the CCP government. By virtue of 

such definitions, China tends to see those who protest against state po1icies as 

opponents, or even subversives. 

Apart from being pro-democracy (in their own definition), what has made 

Hongkongers assertive and persistent about their rights and freedoms is that they have 

been granted a 'high degree of autonomy' by China. This is guaranteed in both the 

Sino-British Joint Declaration (an agreement signed by China and Britain in 1984) and 

the Basic Law, Hong Kong's mini-constitution in the post-1997 era. A 'high degree of 

autonomy' contains the concept of 'self-rule', which is another term open for 

misinterpretation. On one hand, 'self-rule' means "full independence", which is the 

way Hongkongers perceive the term (Harris, 1988, p.234). A survey by Ma and Fung 

(1999, p.519) has reaffirmed Harris' assertion, where 68 percent of the respondents 

agreed that the SAR should be free of the central govenunent's interference, and over 

80 percent assented to the item "mainlanders should not attempt to use their standards to 

change Hong Kong people". Nevertheless, to China, 'self-rule' is a "mere euphemism 

for something more akin to subordinate status" (Harris, 1988, p.234). Harris (p.234) 

further explains that China's definition of 'self-rule' originates from the ancient Chinese 

empire, which was "well aware of the role of tributary states within an overall 

suzerainty''. It would seem that Hanis' assessment of China's view on 'self-rule' is 

applicable to the years following the handover, taking into account the interferences in 

Hong Kong's affairs by the Chinese government despite the promise of a 'high degree 

of autonomy'. 

The problem with a 'high degree of autonomy' seems to echo Hong Kong's last 

governor Christopher Patten's remarks on the Sino-British Joint Declaration - "the 

mystery begins when Chinese officials start to say what they think that means" (Patten, 

1996, p.281). Expressing a similar concern, Foster (1997) asserts that 'freedom of the 

press', which is also enshrined in the Joint Declaration and the Basic Law, is simply an 

"illusory promise". He points out that in the original Chinese-language text of China's 

constitution, the term 'freedom of the press' only refers to the acknowledgement that 

freedom is granted to the act of publishing (chuban), but does not extend to freedom of 

seeking and obtaining information. In addition, the government's authority to constrain 

or annul its promises is 'protected' by Article 51 of China's constitution, which 



Chapter Four 49 

prohibits the citizens from any infringement upon societal or state interests when 

exercising their guaranteed rights and freedoms (Constitution of the People's Republic 

of China, 1994, p.36). These explain why the editorial independence of the mainland 

media is tightly controlled and interfered with by the Chinese government, even though 

there exists the promise of'freedom of the press'. Chinese President Jiang Zemin has 

also specifically stressed that "there is no press in the world that is not subject to laws" 

(Fong, 1996). 

Applying such a definition to Hong Kong, China has extended its pressures to 

the territory's press as well (as discussed in Chapter One). However, the Basic Law 

gives China no reasonable ground to do so. Article 27 of the English version of the 

Basic Law states that Hong Kong residents shall enjoy freedom of the press and of 

publication (Committee on the Promotion of Civic Education, 1999, p.l08). In the 

Chinese version, 'the press' is translated as "xinwen", meaning news infonnation; and 

'publication' is translated as "chuban", referring to the act of publishing (Committee on 

the Promotion of Civic Education, p. 79). The clear separation of the terms 'the press' 

(or 'xinwen') and 'publication' (or 'chuban') implies that they hold different meanings 

and that they are not interchangeable in either the English or Chinese version. Thus, the 

SAR media are allowed to report and publish any news items freely in accordance to the 

Basic Law. 

What China needs to understand: The Hong Kong media's perception of social 

responsibility 

The different interpretations of the term 'freedom of the press' result in two 

different modes of press operation as well as differing perceptions of 'social 

responsibility' between Hong Kong and China. President Jiang gave a speech on how 

the media in Hong Kong and Macau should operate. He advised them to heed their 

'social responsibility', which is to aid the mainland in promoting values such as loyalty 

to the nation as well as working towards economic and social stability (Wong, 2000b). 

In response to Jiang's speech, the pro-democracy paper Apple Daily ran an editorial 

elaborating on the SAR's own perception of 'social responsibility'. The paper asserted 

that it is part of the media's obligation to provide the public with different voices, 

including "the most radical, reactionary and anachronistic" (Lo, 2000e). It is because 

this is the only way in which readers can make informed opinions and judgements by 



Chapter Four 50 

sifting through a host of differing opinions. Apple Daily further commented that the 

Hong Kong media would tum out to be irresponsible only when they were given a 

"political mission"- to suppress opinions and reports which are 'politically incorrect' in 

the eyes ofthe CCP (Lo, 2000e). 

Remarkably, newspapers with different political orientations from Apple Daily 

also hold the same belief. For instance, the South China Morning Post (SCMP or the 

Post) made a similar comment in its editorial on Chinese official Wang Fengchao's 

warnings to the SAR media on Taiwan reports. It emphasized that accurate reporting is 

necessary for readers to make intelligent decisions ("Dangerous policy", 2000). 

Surveys on Hong Kong journalists by Chan, Lee and Lee (1996, p.87) have also shown 

that an overwhelming majority of their respondents regard "objective reporting" and the 

role of "neutral disseminator" as important. 

In addition, local media outlets, regardless of their political inc1inations, 

generally believe that it is their social responsibility to serve as a watchdog of 

government and dignitaries (Chan, Lee & Lee, 1996, p.90). This belief is a mirror of 

the concept of the 'Fourth Estate', whereby the news media act as the fourth branch of 

the government (the other three being executive, legislative, and judiciary), keeping the 

government in check so that it does not abuse its power. According to Schultz (1998, 

p.6), the Fourth Estate should always be "watching, questioning, analysing and 

infonning" in order to ensure that the govenunent will enforce the current rule of law. 

Indeed, renowned for their outspokenness and investigative spirit, the Hong Kong 

media accept a "participant-interpretive" role, where they will speak for the people as 

well as analyse and interpret complex issues (Chan, et al., p.87). 

With the increasingly close ties between media proprietors and Beijing (as 

discussed in Chapter One) and the growing sensationalism found in certain newspapers, 

the idea of the local press being the Fourth Estate can be questioned; however, there 

have been cases showing that the press does fulfil this role from much of the time as far 

as Hong Kong is concerned. In July 2000, Robert Chung of the University of Hong 

Kong alleged in the SCMP that Chief Executive Tung Chee Hwa had attempted to gag 

his opinion polls on Tung's popularity via a "special channel" (Hong Kong Journalists 



Chapter Four 51 

Association [HKJA) & Article 19, 2001, p.l6). Apparently, Tung's senior special 

assistant Andrew Lo raised doubts on Chung's polls during a meeting with the 

university's vice-chancellor Cheng Yiu Chung. Cheng and Professor Wong Siu Lun 

were later found guilty by an inquiry panel for trying to put a stop to Robert Chung's 

polls and inhibiting his right to academic freedom. They resigned from the university 

under public pressure (HKJA & Article 19, p.l6). Another recent example is a scandal 

involving former legislative councillor Gary Cheng Kai Nam. Apple Daily revealed that 

Gary Cheng had failed to declare a consultancy company that he had set up for more 

than two years, and had leaked confidential government documents to a business 

contact (Cheung, 2000). He bowed to the pressure formed by the media and the public, 

and relinquished all his public and political positions. At the end of2001, Gary Cheng 

was convicted and sentenced to prison on four counts (Or & Choi, 2001). 

As can be seen, Hong Kong reporters favour and adopt western journalistic 

practises and liberal ideologies. This is partly due to the fact that Hong Kong's laissez­

fa ire media is a legacy of British rule. According to Lo (1998), the colonial state 

allowed the pluralistic existence of leftist (pro-China), rightist (pro-Taiwan) and centrist 

press because they could "check and balance the influence among themselves". As a 

result, an image of protecting freedom of the speech and of the press was created. The 

traces of western influence can also be attributed to the style of education Hong Kong 

journalists receive. Journalism education in the territory adopts an American style of 

curriculum and teaching materials, due to the fact that a significant number of teaching 

staff getting their degrees in communication from major universities in the United States 

(Chan, Lee & Lee, 1996, p.59). Moreover, many young people who cannot get through 

the narrow entrances of the local universities opt to further their studies in Taiwan, in 

which journalism education is equally American-influenced (Chan, et al., p.55). 

Being western-influenced does not mean that the SAR media are anti-China, just 

as the same theory applies to the territory's citizens in general. In fact, they played a 

vital role in "re-sinicisation", a process of nationalisation among Hongkongers during 

the run-up to 1997 (Ma & Fung, 1999, p.511). The media "rediscovered" the territory's 

cultural, historical and economic ties with the mainland in the wake of the political 

transition; they presented icons and images of China, so as to "accelerate a mainland 

blending into the Hong Kong cultural mosaic" and help "refigure and reproduce the 



Chapter Four 52 

cultural transfonnation" (Ma & Fung, p.512). It suggests that the SAR media are not 

troublemakers who only know how to satirise and criticise the Chinese leaders, and 

break 'unfavourable' or 'sensitive' news about China. Rather, they can serve as 

intennediaries, promoting mutual understanding between the territory and its 

motherland. In this way, the Hong Kong media are also fulfilling Beijing's 

interpretation of 'social responsibility', as they are promoting national unity through 

their re-sinicisation efforts. 

What Hong Kong needs to understand: China's steps towards liberalisation and 

greater tolerance of press freedom 

China's strict control over the mainland media, increasing interference in the 

Hong Kong press and its continuing suppression of dissent seem to suggest that it will 

require some time for the country to reach a compromise on press freedom with the 

SAR. However, there are encouraging signs showing that China is willing to step 

towards liberalisation, and perhaps greater tolerance towards press freedom. One such 

sign is China's entry to the World Trade Organisation (WTO). The granting of China's 

WTO membership was mainly due to the country's agreement to "undertake a series of 

important commitments to open and liberalise its regime", in which China is required to 

revise its existing domestic law and enact new laws that are fully compliant with the 

WTO agreement (World Trade Organisation, 2001). As Cao (2000) mentions in Asia 

Week, international trade and investment demand "legal transparency, political openness 

and clean government". Given China's current business environment where corrupt 

practices are rampant and government policies are opaque, the mainland needs to 

implement refonns in order to comply with WTO standards. Cao (2000) further 

suggests that a free press will play a vital role in improving the efficiency of China's 

fight against corruption, by providing a channel for citizens to expose corrupt practices. 

In this case, China will inevitably have to grant the mainland media greater press 

freedom not only to the act of publishing but also to freedom of content. 

Like its entry to the WTO, China's successful bid for the 2008 Olympic Garnes 

will also bring about economic growth as well as liberalisation. The western media 

generally believed that Beijing's failure to win the 2000 Olympics bid in 1993 was a 

result of its unfavourable 'human rights' record, especially the fresh memory of the 

Tiananmen Square massacre in 1989 (Towson, 2001). Indeed, there were calls for votes 



Chapter Four 53 

against Beijing by the European and American press during the bidding process 

(Korporaal, 2001). Thus, China's victory in this recent bid implies that the West has 

acknowledged China's improvement in its 'human rights' record, despite the fact that 

the International Olympic Committee (lOC) had received e-mails and letters from 

human rights groups opposing Beijing's successful bid (Korporaal, 2001). More 

importantly, China has promised a "gradual loosening of restrictions on reporters", 

whereby it will ensure "complete freedom" for those who will come to cover the Games 

(Gilley, 2001, p.30). From this statement alone, it can be concluded that journalists 

from Hong Kong would also be granted the same freedom of reporting as their foreign 

counterparts. 

Conclusion 

When it comes to the adoption of western values, China and Hong Kong hold 

different attitudes. The former is opposed to the idea partly because of its own 

econormc success achieved without wholesale adoption of the capitalist system. 

Moreover, China insists on the republican principle that everything is subject to law, 

including the God-given and unalienable 'human rights' which the West advocates. 

China's emphasis on national pride and its antipathy towards colonialism and western 

imperialism are other contributory factors. On the other side of the fence, the political 

stability and robust economy which flourished under British rule have made 

Hongkongers in general western-minded and pro-democracy. Distrust has then been 

developed when China mistook the territory's 'pro-democracy' stance as 'anti-China'. 

The development of distrust can be attributed to the different ways of how the 

two places interpret certain terms, with 'freedom of the press' being one of those. This 

leads to different perceptions ofthe media's social responsibility by the SAR media and 

by the Chinese government, which can be considered as a main cause for the 'tug-of­

war'. Conflicts arise when one sees the media as institutions to prevent abuses of power, 

whereas the other sees them as tools for promoting state policies and enhancing 

nationalistic sentiments. 

While insisting on its socialist ideals, China is gradually stepping towards 

liberalisation, which will speed up political restructuring. Its recent entry to the World 

Trade Organisation and its successful bid for the 2008 Olympics provide hope for 



Chapter Four 54 

Beijing journalists who wish to be granted greater press freedom, as well as hope for the 

disappearance of China's interference in the Hong Kong media. 



Conclusion 55 

CONCLUSION 

The tug-of-war over press freedom in Hong Kong had assumed an air of urgency 

following Wang Fengchao's remarks, President Jiang's 'lecture' and the removal of 

Willy Lam. Press freedom advocates were particularly concerned with the future state 

of the SAR's media, as those three incidents occurred within the year 2000. The 

interferences from Beijing were thus construed as a stepping up of the central 

government's attempts to rein in the /aissezfaire press system of Hong Kong to 

confonn to the strict press model in the mainland. 

While many critics believe that self-censorship poses a great threat to press 

freedom in Hong Kong, some argue that censorship is the main nemesis of the SAR 

journalists. There have been studies backed by facts and figures which reveal that self­

censorship has been practiced by a number of journalists. The case study of Lam's 

removal from the South China Morning Post is confinnation in this long-running debate, 

corroborating that the practice of censorship exists. The rejection of two 'sensitive' 

columns by the Past's editors, and the removal of Willy Lam are examples of editorial 

censorship and managerial censorship respectively. 

Closely related to the 'self-censorship debate' is the controversy over the link 

between proprietorial influence and the paper's political direction. Some attribute the 

alleged kowtowing stance of the SCMP and Ming Paa to the influence of their 

respective owners Robert Kuok Hock Nien and Tiong Hiew King, who both have 

'patriotic sentiments' towards China as well as substantial economic interests in the 

mainland. Indeed, proprietorial influence seems to be at work in these two papers when 

one compares the headlines of their reports on the Wang and Jiang cases, to those of the 

pro-democracy paper Apple Daily. This argument is further underpinned by the 

qualitative analysis of how the two cases were covered by these three dailies, with 

Apple Daily standing out as the bluntest and most confrontational. It is no surprise, as 

its owner Jimmy Lai Chi Ying is a freedom advocate who encourages criticism even on 

Chinese leaders. 



Conclusion 56 

The toning down of the coverage on China and the removal of Willy Lam 

suggest that Beijing has built up a lead in the tug-of-war over press freedom in Hong 

Kong by the end of the fourth year after the handover. However, by looking on the 

other side of the issue, this thesis has pointed out that the center marker of the rope did 

not move too far away from the pro-press freedom side. Through presenting certain 

prominent figures' verbal comments and public reactions to the Wang, Jiang and Lam 

incidents, the SAR's resistance to China's interference in the press has been shown as 

significant. These figures, namely Martin Lee, Emily Lau, Anson Chan and the Hong 

Kong Journalists Association, were not fighting alone. They had received support from 

other groups and individuals in the territory, as well as from the international 

community. 

A qualitative analysis of Apple Daily, Ming Pao and the SCMP's editorials on 

the Wang and Jiang cases brings about a more encouraging sign. Despite their 

differences in nature and the controversies over the latter two dailies' changing political 

stances, all of the three papers showed their strong support for press freedom in their 

editorials. They reached a consensus that Wang Fengchao's remarks on Taiwan reports 

and President Jiang's accusation of the SAR journalists for asking simple and nai've 

questions, were not acceptable. Ming Pao was almost as assertive as Apple Daily when 

criticising Wang's advice and defending the professionalism of the Hong Kong 

journalists. While the SCMP did not explicitly express its disagreement with the two 

Chinese officials, the subtle objection was noticeable. 

Hong Kong's resistance to China's interference in press freedom is largely due 

to the significance of preserving a free press in the territory. This can be examined from 

social, political and economic perspectives. From the social point of view, press 

freedom is essential to enhance the SAR reporters' confidence in the local journalistic 

circle. Aside from the existing unsatisfactory working conditions like low pay, the lack 

of autonomy caused by Beijing's intervention is observed to be another factor that 

frustrates journalists and encourages them to leave the profession. In fact, China's 

respect for rights and freedoms of all kinds would not only prevent a loss of good 

journalists, but also a loss of other skilled and talented local professionals, many of 

whom have left Hong Kong after being unnerved by the Tiananmen Square massacre in 

1989. 



Conclusion 57 

The Tiananmen Square massacre on one hand shook Hongkongcrs' confidence 

in the Chinese government. However, it also began their political awakening and 

deepened their desire for democracy. Many post-Tiananmen studies and real-life cases 

have shown that the people of Hong Kong have become bolder and more assertive when 

it comes to defending their liberties. Thus, a massive upheaval is likely to result if press 

freedom and other guaranteed civil rights were to be taken away. This would endanger 

the territory's social and political stability, and hence adversely disrupt its dynamic 

economy. Some observers point out that stability, together with the climate of freedom 

and the free market economy in Hong Kong, are the main factors attracting foreign 

investments. In particular, a free press that provides uncensored and accurate 

information plays a vital role in maintaining the investors' trust and confidence in the 

territory. It also serves as a reliable source on China news for overseas Chinese. 

Moreover, with Singapore's challenge for the status as the regional media centre and 

China's Iiberalisation of its economy, press freedom seems to be one of the main 

safeguards to sustain the SAR's competitive edge. 

Apart from understanding the importance of preserving press freedom in Hong 

Kong, it is necessary for China and the SAR to develop a better understanding of each 

other, in order to put an end to the 'tug-of-war'. Based on its own economic success 

and political stability achieved under colonial rule, it is understandable that Hong Kong 

tends to believe that certain western values such as the capitalist system and respect for 

'human rights' are universal and would be good for China as well. However, China has 

various reasons to reject this belief. It has achieved steady and remarkable economic 

growth under a socialist system in recent years. Moreover, as a republic, the western 

concept of inalienable 'human rights' has no legal weight in China. 

Without realising the 'non-universality' of western liberal concepts, 

Hongkongers have consistently called for speedier democratisation in both the territory 

and the mainland. Well-known for its sensitivity, China has translated their pro­

democracy spirit into an 'anti-nationalistic' sentiment, and hence developed distrust 

towards the territory. What also accounts for the development of distrust is that the two 

places interpret key terms in different ways. Together with their anTerent 

interpretations of the term 'freedom of the press', their differing perceptions of the 

media's social responsibility, partially explain the origins of the 'tug-of-war'. Being 



Conclusion 58 

westem-im'1uenced, the SAR media's r·~rception of fulfilling their social responsibility 

lies in serving as a watchdog of government. They sirongiy oppose taking up the role of 

being a government mouthpiece, as which socialist China regards the mainland media. 

Despite its preference for socialism, China is integrating into the international 

community, stepping towards liberalisation. With its entry to the World Trade 

Organisation and its successful bid for the 2008 Olympics, China will inevitably have to 

inure itself to certain western liberal concepts, including press freedom. This provides 

an optimistic view of the 'tug-of-war', bringing a silver lining to the cloud that seems to 

hover over the future of press freedom in Hong Kong. 

I 



Reference List 59 

REFERENCE LIST 

America shocked by Wang Fengchao's remarks [Original title in Chinese: §11il!'i:Eilllilli 
s~liil~1J!!HiU (2000, Aprill5). Apple Daily, p.A9. 

Anger erupts over Beijing official's threat [Original title in Chinese: :ij('§'li\';\i{~II.Jt[ii]l( 
1&\wU (2000, April 14). Apple Daily, p.A4. 

AprilS Action bums picture of Jiang Zemin [Original title in Chinese: 1191iJrffi!Jib'iii1;fi. 
~t§JtlJtmJ. (2000, October 29). Apple Daily, p.A9. 

Arvidson, C. (2000). Ousted Hong Kong editor sees sigps of intimidation by China 
[on-line]. Available WWW: 
http:/ /www.freedomforum.org/templates/document.asp?documentiD~3198 
[2001, August 5]. 

Asia Pacific Management Forum. (2002). China's economic growth dominates Asia 
[on-line]. Available WWW: 
http://www.apmforum.com/hariini/archives/000078.php [2002, April10]. 

Beijing must not go back on its words [Editorial]. (2000, April 14). Ming Pao, p.F7. 

Beijing official gruffly threatens media [Original title in Chinese: :ij{'§'ffi~ii\':\i{\!J!ili:J. 
(2000, April13). Apple Daily, p.Al. 

Blyth, S., & Wotherspoon, I. (Eds.). (1996). Hong Kong remembers. New York: 
Oxford University Press. 

Bowring, P. (1997). Hong Kong as an international commercial center. In W.l. Cohen 
& L. Zhao (Eds.), Hong Kong under Chinese rule: The economics and political 
implications of reversion (p.S-30). United Kingdom: Cambridge University Press. 

Callick, R. (1998). Comrades & capitalists: Hong Kong since the handover. Sydney: 
University of New South Wales Press Ltd. 

Cao, S. (2000, March 1 0). Face up to political reform: life under the WTO will require 
that China change [on-line]. Asia Week. Available vvWW: 
http://www.globalpolicy.org/soceconlbwi-wto/chinaleffects.htm [2002, May 5]. 

Central Intelligence Agency. (2001). Hong Kong [on-line]. Available WWW: 
http://www.cia.gov/cialpublications/factbook/geos!hk.html [2002, April24]. 

Chan, J. M. (1997). Media internationalization in Hong Kong: Patterns, factors, and 
tensions. In G. A. Postiglione & J. T. H. Tang (Eds.), Hong Kong's reunion with 
China: The global dimensions (p.222-237). New York: M. E. Sharpe, Inc. 

Chan, J. M., Lee, S. N., & Lee, C. C. (1996). Hong Kong journalists in transition. 
Hong Kong: The Chinese University of Hong Kong. 



Reference List 60 

Chan, J. M., & Lee, C. C. ( !999). Journalistic "paradigms' of civil protests: A case 
study in Hong Kong. In C. Y. K. So & J. M. Chan (Eds.), Press and politics in Hong 
Kong: Case studies from 1967 to 1997 (p.67-93). Hong Kong: The Chinese 
University of Hong Kong. 

Chan, J. M., & To, Y. M. (1999). Democratization, reunification and press freedom in 
Hong Kong: A critical event analysis of the Xi Yang case. In Y. K. So & J. M. Chan 
(Eds.), Press and politics in Hong Kong: Case studies from 1967 to 1997 (p.465-
495). Hong Kong: The Chinese University of Hong Kong. 

Cheung, J. (2000, September 21). Gary Cheng faces public fury [on-line]. SCMP.com. 
Available WWW: http://archive.scmp.com/GaryChengfacespublicfury.htm 
[2002, April24]. 

Ching, C. [~jJ&]. (2000, October 28). Jiang Zemin blows his top - a complete 
indelicacy [Original title in Chinese: iil'f!.llMiV!l!li'ilt:'li:!i:bt]. Apple Daily, p.AI. 

Cohen, E. (1997). Columbia journalism review: The future of press freedom [on-line]. 
Available WWW: http://www.cjr.org/year/97/3/hongkong.asp [2001, July 2]. 

Committee on the Promotion of Civic Education. (1999). An ABC guide to the Basic 
Law. Hong Kong: Committee on the Promotion of Civic Education. 

Constitution ofthe People's Republic of China. (1994). Beijing: Foreign Languages 
Press. 

Dangerous policy [Editorial]. (2000, April 13). South China Morning Post, p.16. 

DeGolyer, M. E. (1993). In D. H. McMillen (Ed.), One culture, many systems: Politics 
in the reunification of China (p.271-302). Hong Kong: The Chinese University of 
Hong Kong. 

Different responses [Original title in Chinese:~ :!Jjjg[ii!!]. (2000, April 13). Apple 
Daily, p.AI. 

Editorial independence being curtailed, says the HKJA [Original title in Chinese: ~clU: 
tliii!liE!I§l :±::fflifllif!JU~~]. (2000, November 4). Ming Pao, p.A1. 

Encyclopedia.com. (2002). Republic [on-line]. Available WWW: 
http://www.encyclopedia.com/htmVr/republic.asp [2002, May 3]. 

Enhanced coverage of China. (2000, November 4). South China Morning Post, p.2. 

Fliess, M. (2000). Hong Kong media retain independence, says govermnent official 
[on-line]. Available WWW: 
http://www.rreedomforum.org/templates/document.asp?/documentiD~3437 
[2001, August 5]. 



Reference List 

Fong, S. (1996). A free press: Contributing to Hong Kong's success or a disruptive 
factor [on-line]. Available WWW: 

http://www.hrichina.org/crflenglish/96winter/e5.html [2001, August 12]. 

61 

Foster, F. H. (1997). The illusory promise: Freedom of the press in Hong Kong, China 
[on-line]. Available WWW: http://www .law.indi ana.edu/i ljlv73/no3/foster .htm I 
[2001, July2]. 

George, C. (2000). Singapore the air-conditioned nation: Essays on the politics of 
comfort and control 1990-2000. Singapore: Landmark Books Pte Ltd. 

Gilley, B. (2000). Star-crossed. Far Eastern Economic Review, July 27, 30-32. 

Gilley, B. (2001). It's winning that courts. Far Eastern Economic Review, June 14, 
29-30. 

Global Resources. (2001). China's entry to WTO: What this means to businesses 
trading in China [on-line]. Available WWW: 
http:llwww.globalsources.com/TNTLIST /TLA WI AR TICLESICHINA WTO.HTM 
[2002, April25]. 

Goff, P. (n.d.). 2000 world press freedom review: Hong Kong [on-line]. Available 
WWW: http://www.freemedia.at/wpfr/hongkong.htm [2001, August 10]. 

Haggart, K. (1992). Chinese newsroom in the aftermath ofTianarunen. In R. Porter 
(Ed.), Reporting the news from China (p.46-58). London: Royal Institute of 
International Affairs. 

Harris, P. (1988). Hong Kong: A study in bureaucracy and politics. Hong Kong: 
Macmillan Publishers (HK) Ltd. 

Hon, S.M. (2000, October 28). Journalists 'don't need Jiang lesson' [on-line]. 
SCMP.com. Available WWW: http://www.scmp.comlne ... ext_asp_Article!D-
20001028023149177.asp [2000, April29]. 

Hon, S.M., Shiu, S., & No, K. Y. (2000, Aprill4). Anger mounts over warning to 
media. South China Morning Post, p.1. 

Hong Kong Economic & Trade Office (Canada). (2001). External direct investment of 
Hong Kong attains considerable growth in 2000 [on-line]. Available WWW: 
http://www.hketo.ca/news/pages/Dec-20-2001_ EXINVESTMENT.htrnl [2002, 
April24]. 

Hong Kong Journalists Association & Article 19. (1995). Broken promises. Hong 
Kong:HKJA. 

Hong Kong Journalists Association & Article 19. (1997). The die is cast: 
Freedom of expression in Hong Kong on the eve of the handover to China. Hong 
Kong: HKJA. 



Reference List 

Hong Kong Journalists Association & Article 19. (2000). Patriotic games: Hong 
Kong's media face to face with the Taiwan factor. Hong Kong: HKJA. 

Hong Kong Journalists Association & Article 19. (2001 ). Following the flag: 
China's sensitivities threaten freedom of expression in Hong Kong. Hong Kong: 
HKJA. 

Hong Kong's Martin Lee and TIME's Sandra Burton [on-line]. (1997, May 18). 
TIME.com. Available WWW: 

62 

http://www. tirne.com/time/community/transcripts/chattr051897 .html [2001 , 
August 3]. 

Hong Kong Trade Department Council. (2001). China's WTO accession: Implications 
for Hong Kong as an international business centre [on-line]. Available WWW: 
http://www.tdctrade.com/econforum/tdc/01090l.htm [2002, April24]. 

Homan Rights Internet. (2000). Democracy [on-line]. Available WWW: 
http://www.hri.ca/fortherecord2000/euro2000/voll/democracy.htm [2002, April23]. 

lnfonnation Services Department. (2002). Hong Kong: The facts- The media [on­
line]. Available WWW: http://www.info.gov.hklbkfacts/media.pdf[2002, April24]. 

It's their responsibility to ask, say three main journalists groups [Original title in 
Chinese: .=:;k*'flliJI!!ll~: lli!fo,~il\j{J'J):(:EJ. (2000, October 28). Ming Pao, p.A2. 

Kahn, J. (1997). A Hong Kong newspaper softens its voice [on-line]. Available 
WWW: http://www.cpj.org/Briefings/hong_kong97/soften.html [2001, April26]. 

Karp, J. (1993a). Pressing concerns. Far Eastern Economic Review, September 23, 
10-11. 

Karp, J. (1993b). Hold the front page. Far Eastern Economic Review, October 7, 94. 

Kong, L. F. (2000, April 15). Cadre's words advices, says NPC deputy. South China 
Morning Post, p.2. 

Kong, L. F., & Cheung, J. (2000, October 28). Jiang attacks 'naive' media [on-line]. 
SCMP.com. Available WWW: http:www.scmp.com/ne ... ext_asp_ArticleiD-
20001 028025803704.asp [2000, October 29]. 

Korporaal, G. (2001, February 25). Beijing's head start [on-line]. SCMP.com. 
Available WWW: 
http://special.scmp.com/heijingolympicbid/ioc/ZZZ2GC7W5NC.html 
[2001, August 4]. 

Kubiske, D. (2000). Press freedom in Hong Kong: No easy answers. The Quill, 88 (3), 
38. 

Lai, J. (1996). Freedom and infonnation. InS. Blyth & I. Wotherspoon (Eds.), Hong 
Kong remembers (p.251-258). New York: Oxford University Press. 



Reference List 

Lau, E. (1998). Defend the credibility of the media. Hong Kong Journalists 
Association 301

h Anniversary, 30-31. 

63 

Lee, M. (1996). The fight for democracy. InS. Blyth & I. Wotherspoon (Eds.), Hong 
Kong remembers (p.233-243). New York: Oxford University Press. 

Lee, S., No, K. Y., & Bruning, H. (2000, December 21). Toe the line, warns president 
[on-line]. SCMP.com. Available WWW: 
wysiwyg://18http://www.scmp.com/news/Templatr/PrintArticle.asp 
[2000, December 21]. 

Leung, M. Y. [~~{[!!]. (2000, October 28). 'Support' different from 'imperial order', 
says Jiang [Original title in Chinese i'I: )tJ;JJl!Hf:f"¥f'l!!fj,:W,J;]. Ming Pao, p.AJ. 

Liu, K. M. (1997). The self-censorship myth [on-line]. Available WWW: 
http://www.cpj.oqyBriefingslhong_kong97/myth.html [2001, July 2]. 

Liu, K. M. (1998). The whole world came to Hong Kong. Hong Kong Journalists 
Association 301

h Anniversary, 63-64. 

Lo, F. [li!il~H (2000a, April 13). Accurate and objective reporting benefits everyone 
[Original title in Chinese: PDii'!§:!ll!¥~J.i:l:f:tillE111l'fl'flj] [Editorial]. Apple Daily, 
p.A7. 

Lo, F. [iill\i!l (2000b, April 14). Accurate reporting is the only choice [Original title in 
Chinese: ~ 7PDii'¥~ l£fJ;!~ft!l~t¥l [Editorial]. Apple Daily, p.A9. 

Lo, F. [li!i<lf]. (2000c, April 15). No way we should keep quiet [Original title in 
Chinese: )jt;fjj!j!:j;Ji)l~fl\)~jjlj] [Editorial]. Apple Daily, p.A9. 

Lo, F. [li!i<lf]. (2000d, October 28). Justified question, careless reply [Original title in 
Chinese: :f:li1:fo,fi\)J,i)fft :li1:1'ffikJ:f;N:.-J [Editorial]. Apple Daily, p.A8. 

Lo, F. [Iii <If]. (2000e, December 21). Too little press freedom [Original title in 
Chinese: *'flifj J3 El3:f:lJ1:},;:?ioiliJ:lJ1:},;:j;'] [Editorial]. Apple Daily, p.A8. 

Lo, S. H. (1998). Mass media and politics in the Hong Kong Special Administrative 
Region [on-line]. Available WWW: 
http://web6.infotrac.galegroup.comlitw/infomark/260/778/19279615w6/purl=rci_!T 
OF _O_A53 ... [2002, January 2]. 

Ma, E. K. W., & Fung, A. Y. H. (1999). Re-sinicization, nationalism and the Hong 
Kong identity. In C. Y. K. So & J. M. Chan (Eds.), Press and politics in Hong Kong: 
Case studies from 1967 to 1997 (p.497-528). Hong Kong: The Chinese University 
of Hong Kong. 

Ma, J., & Li, A. (2000, April 13). Anger erupts over censorship call. South China 
Morning Post, p.l. 



Reference List 

Ma, J., & Political Desk. (2000, April 13). Media warned on Taiwan reports. South 
China Morning Post, p.l. 

Mcintyre, B. T. (1998). Hong Kong. In A. Goonasekera & D. Holaday (Eds), Asian 
communication handbook (p.35-42). Singapore: Asian Mass Communication 
Research and Information Centre. 

64 

McMillen, D. H. (1993). The political development of Hong Kong: 1991-The last year 
of choice? In D. H. McMillen (Ed.), One culture, many systems: Politics in the 
reunification of China (p.3-42). Hong Kong: The Chinese University of Hong Kong. 

Morikawa, S. (n.d.). Citizen's rights and democracy under the constitution ofthe PRC 
[on-line]. Available WWW: 
http://www.enstar.co.uk/china/law/vm _articles/items/item ll.htm [2002, April 13]. 

Mosher, S. (1988). Weaknesses within the profession. Hong Kong Journalists 
Association 201

h Anniversary, 29. 

Mrs Chan defends press freedom [Original title in Chinese: 'Jii)\;:_ill:$tlj!~:i!film 13 83]. 
(2000, Aprill6). Apple Daily, A4. 

Neumarm, A. L. (1997). Press freedom under the dragon [on-line]. Available WWW: 
http://www.cpj.org/Briefings/hong_kong97/ [2001, April26]. 

Or, W. A., & Choi, Y. K. [fiiJiJM\ll: & llbcfl:]. (2001, December 21). Cheng Kai Nam 

found guilty and jailed on four counts [Original title in Chinese: ffi!.:fri¥iiZ!lW-!iX!& 
\~£']. Apple Daily, p.A I. 

Patten, C. (1996). The last governor. InS. Blyth & I. Wotherspoon (Eds.), Hong Kong 
remembers (p.276-285). New York: Oxford University Press. 

Press and president [Editorial] [on-line]. (2000, October 28). SCMP.com. Available 
WWW: http://www.scmp.com/ne ... ext_ asp_ Article!D-2000 I 028035444372.asp 
[2000, October 29]. 

Regional briefing: Hong Kong. (2000). Far Eastern Economic Review, November 16, 
14. 

Resign under pressure, says Lam Wo Lap [Original title in Chinese: #*D:U:r!i'il:~lffi 
~]. (2000, Novermber 4). Ming Pao, p.A26. 

Sandeen, R. (1998). Apple Daily's Jimmy Lai: 'Tradition is not a principle' [on-line]. 
Available WWW: 
http://www.freedomforum.org/templatesldocument.asp?documentlD=51 07 
[2001, August 6]. 

Schultz, J. (1998). Reviving the Fourth Estate: Democracy, accountability and the 
media. Cambridge: The Press Syndicate of the University of Cambridge. 



Reference List 65 

Singapore's Lee: 'You shape up or perish' [on-line]. (1999, June 21). Business Week 
Online. Available WWW: http://www.businessweek.com/1999/99 _25/b3634113.htm 
[2002, April25]. 

Steinberger, M. (1996). An apple a day: Jimmy Lai's tough tabloid [on-line]. 
Available WWW: 
http://web6.infotrac.galegroup.com/itw/infomarkl260/778/1927615w6/purl9'cl_ITO 
F _O_Al8= [2002, January 2]. 

Stone, R. (1998). Control without repression: China's influence on the political 
economy of Hong Kong press system. Asia Pacific Media Educator, 4 (Jan-June), 
156-174. 

The HKJA asks Beijing officials to be close-tongued [Original title in Chinese: 
~cMhi!ii$1<,W.lt!J;j'('§''ti!i"" ]. (2000, April 18). Apple Daily, p.A9. 

Thomas, N. (1999). Democracy denied: Identity, civil society and illiberal democracy 
in Hong Kong. England: Ashgate Publishing Ltd. 

Ting, W. (1993). China's post-June Fourth world view in the context of changing East­
West relations: Implications for Hong Kong. In D. H. McMillen (Ed.), One culture. 
many systems: Politics in the reunification of China (p.249-270). Hong Kong: The 
Chinese University of Hong Kong. 

Towson, S. (2001, June 2). East or west, IOC decides best [on-line]. SCMP.com. 
Available WWW: 
http://special.scmp.com/beijingolympicbid/vote/ZZZ8A YPCFNC.html [200 I, 
August4]. 

University students demonstrate and demand apology from Wang Fengchao [Original 
title in Chinese: :kW:'i.ll!f[J{JE:EJl!l.i!'llOJ. (2000, Aprill6). Apple Daily, p.A7. 

U.S. Department of State. (1999). Hong Kong country report on human rights practices 
for 1998 [on-line]. Available WWW: 
http://www.state.gov/www/globallhuman _ rights/1998 _ hrp _report!bongkong.html 
[2001, April26]. 

Various responses to Wang Fengchao's remarks [Original title in Chinese: 111-oli\IM:E!l!l. 
i!'ll"'lffiii@!J!!!\]. (2000, Aprill4). Apple Daily, p.A4. 

Veteran journalist resigns from Post. (2000, November 7). South China Morning Post, 
p.2. 

Wang Fengchao puts limitation to Taiwan reports [Original title in Chinese: :E!l!l.i!'llm 
¥iH~l'Ei'l!i!"'~6Dlilt~J)!]. (2000, Aprill3). Ming Pao, p.A2. 

Wang, J. C. F. (1994). Comparative Asian politics: Power. policy and change. United 
States: Prentice-Hall. 



Reference List 66 

We will ask those questions again [Editorial]. (2000, October 29). Ming Pao, p.E8. 

Wong, H. K. [Jiii!l.if!I]. (2000a, November 4). SCMP's China editor resigns [Original 
title in Chinese: «i¥i!f.>>cJ:l~f~~~Iffl\i]. Apple Daily, p.A4. 

Wong, H. K. [jl\'i!l.if!I]. (2000b, December 21). Jiang Zemin lectures the media again 

[Original title in Chinese: iii'f'J'l;Xtiii~f.JJ-IIJI;:El\1ltii-'!'l. Apple Daily. p.A2. 

Wong, W. F., & Chan, K. W. [:Eill:73 & '*!IIi~]. (2000, October 28). The 
admonishment of reporters as a smokescreen [Original title in Chinese: 1f!i1fl'ilm!~c"'l' 
l'ii!~~li~f§]. Apple Daily, p.A2. 

World Trade Organisation. (2001 ). WTO successfully concludes negotiations on 
China's entry [on-line]. Available WWW: 
http://www.wto.org/english/news_ e/pres0l_elpr243 _e.htm [2002, April 15]. 

Wrout, P. (1997). Owner's options. Index on censorsi11p, 26 (!), 161-166. 

Xrefer.com. (2002). Democracy [on-line]. Available WWW: 
http://www.xrefer.com/entry.jsp?xrefid=551775 [2002, May 2]. 

Yahuda, M. (1997). Hong Kong and China's integration into the international 
conununity. In W. I. Cohen & L. Zhao (Eds.), Hong Kong under Chinese rule: The 
economics and political implications of reversion (p.198-212). United Kingdom: 
Cambridge University Press. 

Zeitlin, A. (2001). Press self-censorship a myth in Hong Kong [on-line]. Available 
WWW: http:/ /www.freedomforum.org/templates/document.asp?document!D= 13802 
[2001, August 22]. 


	The Tug-of-War Over Press Freedom in Hong Kong : From 1st July 1997 to 30th June 2001
	Recommended Citation

	tmp.1445240656.pdf.P5QfU

