
 
 

 
 

 

NATIONAL TELEVISION IN PUTIN'S RUSSIA 
THE MEDIA'S CHANGING ROLE IN SOCIETY AND THE CONSOLIDATION OF 

COMPETITIVE AUTHORITARIANISM 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WORD COUNT: 18 368 
 
MARGARITA SOKOLOVSKAJA 
308174844 
 
 
 
HONOURS IV 2011 
DEPARTMENT OF INTERNATIONAL RELATIONS AND GOVERNMENT 
THE UNIVERSITY OF SYDNEY 



 
 

 
 
 
 

This work is substantially my own , and where any part of this work is not 
my own, I have indicated this by acknowledging the source of that part or 

those parts of the work



[i] 
 

ABSTRACT 
 

 Over the course of Putin's two terms as president, national television, the most 

important form of media for the Russian population, fell increasingly under the control of the 

state and many independent channels were dismantled. Employing the 2000 and 2008 

presidential elections as case studies, this thesis looks at the decline of media independence 

in Russia since the 1990s and considers the changing role of the mass media in Russian 

society and politics. In the late 1990s national television served as a means for competing 

oligarchs to propagate their views and political aspirations to the public. However, by 2008, 

pro-Kremlin coverage had become the dominant voice on national television. This is a 

reflection of wider trends of the time. Putin transformed the weak government that lacked 

sufficient coercive and organisational capacity to respond to elite challenges into a 

competitive authoritarian regime, where elections remain competitive, but the media and 

other crucial resources are biased in favour of the incumbent candidate. 

 

  



[ii] 
 

CONTENTS 

ABSTRACT ........................................................................................................................................... I 

LIST OF ILLUSTRATIONS ..................................................................................................................... III 

INTRODUCTION .................................................................................................................................. 1 

POSING THE QUESTION ................................................................................................................................. 1 
THESIS ARGUMENT ....................................................................................................................................... 3 
CASE STUDY SELECTION................................................................................................................................. 6 
THESIS STRUCTURE ........................................................................................................................................ 9 

CHAPTER ONE: CONCEPTUALISING THE MEDIA AND THE STATE ......................................................... 11 

THEORIES OF THE MEDIA ............................................................................................................................ 11 
THE MASS MEDIA IN POST-COMMUNIST RUSSIA ........................................................................................ 15 
THIRD WAVE OF DEMOCRATISATION AND HYBRID REGIMES ..................................................................... 19 
COMPETITIVE AUTHORITARIANISM ............................................................................................................ 22 
CONCLUSION ............................................................................................................................................... 27 

CHAPTER TWO: 2000 PRESIDENTIAL ELECTION .................................................................................. 28 

RUSSIA IN THE 1990S ................................................................................................................................... 28 
THE RISE OF VLADIMIR PUTIN...................................................................................................................... 30 
INFORMATION WARS .................................................................................................................................. 37 
CONCLUSION ............................................................................................................................................... 42 

CHAPTER THREE: 2008 PRESIDENTIAL ELECTION ................................................................................ 44 

PUTIN'S RUSSIA ........................................................................................................................................... 44 
TELEVISION .................................................................................................................................................. 46 
PRESIDENTIAL ELECTION ............................................................................................................................. 48 
ELECTION COVERAGE ON NATIONAL TELEVISION ....................................................................................... 51 
ROLE OF THE INTERNET ............................................................................................................................... 56 
CONCLUSION ............................................................................................................................................... 58 

CONCLUSION .................................................................................................................................... 60 

BIBLIOGRAPHY .................................................................................................................................. 64 

 

 
  



[iii] 
 

 
LIST OF ILLUSTRATIONS 

 

FIGURE 1: TELEVISION THROUGH THE EYES OF THE TV VIEWER – 2001,HOW OFTEN DO YOU.... ...................8 

FIGURE 2: PREFERRED SOURCES OF INFORMATION FOR THE RUSSIAN PUBLIC............................................. 9 

FIGURE 3: RESULTS OF THE 2000 RUSSIAN PRESIDENTIAL ELECTION.............................................................33     

FIGURE 4: COVERAGE OF CANDIDATES ON NATIONAL TELEVISION: ALL CHANNELS, MARCH 03-24 2000 - 

PERCENTAGE OF SHARE TIME.........................................................................................................................35 

FIGURE 5: CANDIDATES' SHARE OF ELECTORAL COVERAGE ON ORT. 3-24 MARCH 2000 .............................38 

FIGURE 6: CANDIDATES' SHARE OF COVERAGE ON RTR. 3-24 MARCH 2000..................................................39 

FIGURE 7: CANDIDATES' SHARE OF ELECTORAL COVERAGE ON NTV. 3-24 MARCH 2000 .............................41 

FIGURE 8:  RESULTS OF 2008 RUSSIAN PRESIDENTIAL ELECTION...................................................................51 

FIGURE 9: TOTAL PERCENTAGE OF COVERAGE RECEIVED PER CANDIDATE...................................................53 

FIGURE 10:  PERCENTAGE OF COVERAGE RECEIVED PER CANDIDATE - REN-TV.............................................54 

FIGURE 11:  AUDIENCE SHARE PER CHANNEL, JANUARY 14 -MARCH 2, 2008................................................55 

 



[1] 
 

INTRODUCTION 

 
POSING THE QUESTION  
 

The mass media has always been perceived as a vital institution within modern 

societies, although its precise purpose and relationship with other societal institutions has 

been a subject of much contention. In Eighteenth Century Britain, the media was perceived 

as the fourth state, independent from the monarchy, the parliament and the judicial system, 

and therefore capable to exposing abuses of the democratic process (Curran, 1991, p. 92; 

Wheeler, 1997, p 6). In contrast, for Antonio Gramsci, the media was one of the cultural 

institutions that the ruling elite employ to communicate society’s dominant ideology and 

perpetuate its reproduction (Patrick and Thrall, 2007, pp. 97-98). Over the course of the 

Twentieth Century, scholarship on the mass media underwent significant changes. The rise 

of the Nazi party in Germany and the growth of mass media in the United States led to the 

mass society or the hypodermic needle theory becoming the dominant paradigm in the first 

half of the Twentieth Century (Williams, 2003, pp. 26-28). With the advent of empirical 

research into the impact of the mass media on its audience, the mass society theory was 

largely discarded in Western academic scholarship to be replaced with conceptual models, 

which portrayed the media as having only limited influence over the audience. However, in 

the following decades, these empirical studies were further challenged by scholarship 

embracing feminist, neo-Marxist or post-modernist theories (Williams, 2003, pp. 44-52) 

The rich debate about the role of the media had produced a wide range of literature, 

among which was literature on political communication. Political communication research 

concerns primarily with the interactions between the media, public action and politics. 

Thus, Brian McNair identified the five basic functions of the media: to inform the citizens, to 

educate as to the meaning and significance of the facts, to provide a platform for political 



[2] 
 

discourse facilitating the formation of public opinion, to provide publicity to governmental 

and political institutions and to serve as a medium for the articulation of party policies. 

However, he is swift to stress that this interpretation applies only to ideal-type democracies 

and in many instances, the media is unable to perform such functions due to poor education, 

overly-stringent controls and the absence of true political pluralism (McNair, 2003, pp. 21-

24).  

When the Communist leadership in the Soviet Union decided to expand newspapers, 

radio and television coverage they did so because their view of the mass media was largely 

consistent with the early Twentieth Century mass society theory. Yet in reality, the spread of 

the mass media actually aided the destruction of the Communist regime and in the years 

after the disintegration of the Soviet Union, the monolithic state-owned media was largely 

dismantled (Hutchings and Rulyova, 2009, pp. 4-5).  

On the other hand, the role of the media in post-Soviet Russia does not approach the 

five functions that Brian McNair had outlined either. In the years immediately after the 

collapse of the Soviet Union, the various forms of mass media enjoyed a great degree of 

freedom and the journalists aspired to function as the fourth estate in society. However, as 

the Russian state consolidated, media freedom declined. In 1997, Freedom House ranked 

media independence at 3.751, but by 2003 media independence declined to 5.0 (Freedom 

House, 2003). The following year, the ranking declined further to 5.75 and in 2005, Freedom 

House changed the status of the media in Russia from ‘partly free’ to ‘not free’ (Freedom 

House, 2005). 

This thesis thus aims to consider how we can explain the disintegration of media 

independence in Russia over the course of Vladimir Putin’s presidency. Moreover, if the role 

                                                             
1 Freedom House rankings for the state of civil and political rights within a country are 
measured on a 7 point scale, 1 is considered the most free and 7 the least free 



[3] 
 

of the Russian mass media, as many states, does not conform to the functions political 

communication scholarship ascribes to the media, is it possible to create a working 

paradigm that explains the relationship between the mass media and the state in Russia at 

the end of Vladimir Putin's presidency? 

 

THESIS ARGUMENT 
 

It is possible to situate an explanation about the links between the Russian mass 

media and the state within a wider literature that focuses on the analysis and categorisation 

of newly established regimes in the aftermath of the end of the Cold War. The underlying 

assumption beneath much of the earlier literature on states that underwent regime changes 

since the beginning of the third wave of democratisation was that they would eventually 

transition towards a democratic system of government. However, in the thirty years since 

Samuel Huntington first identified the beginning of a third wave of democratisation in 1974 

(Geddes, 1999, p. 115), it has become clear that not all regime changes have produced 

democratic governments and there is no guarantee that such a transition will eventually 

occur (Carothers, 2002, p. 6). 

Scholars within the field of transitional studies have therefore attempted to create a 

framework for the categorisation of these newly established regimes, recognising that these 

countries fall outside the parameters of  previously established regime classifications and 

are essentially hybrid regimes existing somewhere on the spectrum between democracy 

and authoritarianism. The product of this scholarship has been a vast array of new terms for 

these hybrid regimes that rely on qualifying forms of democracy or authoritarianism, such 

as 'delegative democracy', 'illiberal democracy' or 'sultanic semi-authoritarianism' 

(Bogaards, 2009, p. 399-400). Levitsky and Way’s concept of competitive authoritarianism 

falls within this latter strand of literature. 



[4] 
 

 Levitsky and Way argue that the post-Cold War world produced several examples of 

competitive authoritarian regimes, where governments routinely violate at least one of the 

defining attributes of democracy (Levitsky and Way, 2010, p. 7). The authors rely primarily 

on a definition of democracy that follows Dahl's 'procedural minimum' requirements of 

democracy: free, fair and competitive elections; full adult suffrage; broad protection of civil 

liberties and the absence of non-elected authorities that limit the elected officials' ability to 

govern. However, Levitsky and Way also include a fifth criterion to their definition of 

democracy: the existence of a level playing field between the incumbent and the opposition 

(Levitsky and Way, 2010, pp. 5-6). Elections in competitive authoritarian regimes are 

typically unfree and unfair due to fraud and intimidation of opposition activists, but the 

opposition is not prevented from running a full-fledged national campaign as would occur in 

a full-fledged authoritarian regime. Civil liberties are guaranteed and mostly respected, but 

the independent media may be threatened or suppression of opposition leaders suppressed 

by legal means may occur (Levitsky and Way, 2010, pp. 8-9). ). The opposition and the 

incumbent in a competitive authoritarian regime also have an unequal access to resources, 

access to the media or access to the law, with the opposition always at a disadvantage 

(Levitsky and Way, 2010, pp. 10-11). 

  A stable competitive authoritarian regime can arise and succeed in the long term 

through a favourable combination of three factors: the degree of country's linkage to the 

West, a country's vulnerability to Western pressure and the strength of incumbent 

government’s organisational and coercive capacity (Levitsky and Way, 2010, pp. 23-24). 

Over his two terms as president, Vladimir Putin found that improved economic performance 

and his policies strengthened the core of the Russian state, which created conditions 

favourable for the emergence of a stable competitive authoritarian state in Russia. This is 

evident in the shifts in the conduct of presidential elections and the coverage of presidential 

candidates between the 2000 and the 2008 presidential elections. 



[5] 
 

 There were thus two key developments at play, a decline in Western leverage and an 

increase in coercive and organisations capacity for the incumbent. Levitsky and Way note 

that Western leverage can take the form of multilateral conditionality, direct democracy 

promotion or transnational advocacy networks. Yet the vulnerability of a nation-state to this 

pressure is very variable depending on the size and strength of the state and the economy, 

the existence of countervailing strategic interests and the existence of counter-hegemonic 

forces in the region (Levitsky and Way, 2010, pp. 38-41). Even after the break-up of the 

Soviet Union, Russia remained a nuclear state with a large territory and population, which 

ensured that Western leverage remained relatively low, but improved economic 

performance further weakened the capacity of Western governments to exert pressure on 

the Russian state (Levitsky and Way, 2010, pp. 187-190). 

 The true weakness of the Yeltsin government in the 1990s was its poor domestic 

leadership. The success of a competitive authoritarian regime rests on the capabilities of its 

domestic leadership, such as the state's coercive capacity, party strength and degree of 

opposition strength (Levitsky and Way, 2010, pp. 54- 68). The incumbent leadership is able 

to contain elite conflict and to outmanoeuvre the opposition by pre-empting opposition 

challenges in states where organisational power is high. In states where this does not occur, 

the incumbent is vulnerable to elite defection and unable to resist challenges from his 

opponents (Levitsky and Way, 2010, p. 71). This is evident in 'the information wars' that 

played out across the major television channels in the late 1990s and culminated at the 

2000 Russian presidential elections. The pro-government faction included Yeltsin's 

immediate supporters, prominent regional governors and the oligarch Boris Berezovski, 

who controlled ORT and TV-6 and a large portion of the national periodical press. On the 

other side was the Fatherland-All Russia bloc, the rest of the governors, the Luzkhov media 

holding company and Vladimir Gusinski's Media-Most, which owned NTV (Zassoursky, 

2004, p. 119). The sharp difference in the coverage of the election between the pro-state and 



[6] 
 

the independent television channels is evidence of elite conflict in Russian society, where 

the national television channels were used to promote the agendas of particular political 

factions and which the weak Yeltsin presidency could not resolve due to its poor coercive 

capacity. 

 In contrast, by 2008 much of the independent media was dismantled. Of the 

independent national television channels, Gusinki's company Media-Most was taken over by 

the pro-government Gazprom, which ended the ability of NTV to act as a voice of opposition 

to the government. Boris Berezovski gave up his share in ORT and had to accept exile in the 

United Kingdom. The smaller independent channels, TNT and TV6 were shut down due to 

unprofitability or legal issues. The television coverage of presidential candidates in the lead 

up to the 2008 election makes it clear that that the playing field in Russian elections had 

become more uneven; the pro-government forces were able to exercise a significantly 

greater influence over the media and Ren-TV, the sole dissenting voice, is unable to mirror 

the challenge that NTV's audience share had represented in 2000. It can be concluded, 

therefore, that the Russian television networks functioned as a medium through which the 

state could consolidate its power and pre-empt an opposition challenge by ensuring an 

uneven access to crucial resources and ultimately facilitating the transformation of the 

Russian state into a competitive authoritarian regime. 

 

CASE STUDY SELECTION 
 

The use of an election as a case study in academic literature can be very worthwhile, 

because an analysis of the way elections are conducted within a state can reveal great 

amount of information about a state and its political system. Traditionally, periodic elections 

have been one of the defining features of a liberal democracy, as at the end of each term in 

office, the electorate has the opportunity to decide whether to reward an incumbent with a 



[7] 
 

re-election or to elect an alternative candidate. An election is a way for the voting population 

to hold its elected officials accountable for their policy choices and to confirm the legitimacy 

of the government (List and Sturm, 2006, p. 1249). However, democratic states are not the 

only ones to conduct elections. In the Soviet Union, elections were also held regularly and 

voting encouraged, but there was little opportunity to offer a dissentienting vote in the 

Soviet single candidate system (White, 2000, p. 302). Moreover, as Levitsky and Way have 

argued, one of the distinguishing factors of a competitive authoritarian regime is the way 

elections are competitive and as perceived as a valid arena to contest for power, but are 

unfairly biased towards the incumbent. 

In view of the vast disparity in the conduct of elections across various regime types, 

regular elections alone cannot define a regime as a democratic one. In reflection of this, 

there has been an increasing insistence in academic scholarship to consider factors other 

than the procedural casting of votes in a ballot box as evidence of the democratic process 

(White, 2000, p. 303). The behaviour of the mass media during and in the lead up to 

elections is one of these factors. Mass media is critical to the conduct of modern elections as 

the media has the vital role of informing the public about the candidates and provides a 

platform for the candidates to present their perspectives and policies to the voters. 

 The focus on the 2000 and the 2008 presidential elections in this thesis reflects the 

emphasis of the analysis on the changes that occurred in the Russian state and society over 

the two terms of the Putin presidency. Therefore, the 2000 election acts as a starting point 

for the discussion, because that is the moment of culmination of the Yeltsin presidency and 

the beginning of Putin's. The 2008 election can be seen as a parallel of the 2000 election, 

since both feature an almost dynastic succession from the president to his chosen 

replacement. More importantly, however, the 2008 presidential election is the culmination 



[8] 
 

of the Putin presidency and the changes that had occurred over the course of the previous 

eight years. 

In the analysis of the media during the 2000 and the 2008 presidential elections, the 

focus is firmly on national television channels. This is due to the fact that national television 

channels, such as ORT, RTR and NTV, are by far the most important form of media in post-

Soviet Russia; they dominate all other forms of media. In the Soviet Union, both the 

television and the print media were considered vital propaganda tools. The Soviet 

authorities had actively encouraged the development of a national television system and by 

the 1980s, more than 90 per cent of the country received at least one television channel 

compared to only five per cent of the population in 1960. Similarly, the Soviet Union had 

newspapers with some of the largest circulations in the world (White and Oates, 2003, p. 

32). However, the printed press had fared poorly after 1991; there was a proliferation of 

new newspapers and journals, but print runs slumped. In 1990, there were 43 publications 

with an average print run of 2.5 million (Beumers, Hutchings and Rulyova, 2009, pp. 20-21) 

and total daily print run of Russian newspapers was 708 for every 1000 inhabitants. By 

1996, the daily print run fell to 105, which did not correspond to figures for other European 

countries, such as 218 in France and 311 in Germany (White, McAllister and Oates, 2002, p. 

22). In a 2001 survey of media consumption in Russia, 91 per cent of respondents watched 

television daily; while less than a quarter read newspapers daily (see Figure 1). 

FIGURE 1: HOW OFTEN DO YOU… 

 Daily (in percentages) Never (in percentages) 
Watch television 91 1 
Listen to the radio 68 23 
Read the newspaper 24 18 
Read literature 20 44 
Watch videos 7 60 
Use a computer 6 88 
Read magazines 4 53 

‘Television through the eyes of the TV viewer – 2001’ quoted in Aksartova et al, 2003, p. 3 



[9] 
 

Izvestia Media’s 2001 survey also highlights this preference towards television (see 

Figure 2). Only 11 per cent of respondents nominated national newspapers as a source of 

information and two per cent stated that they used local newspapers for information. In 

comparison, 49 per cent of respondents used national television channels as a source of 

information. Moreover, the media, especially state television channels, enjoyed a greater 

level of confidence than other social institutions in contemporary Russia, including the 

church, the government and the armed forces (White, Oates and McAllister, 2005, p. 195). Of 

those surveyed, 57 per cent of respondent had full or substantial confidence in state 

television, compared to 47 per cent in the printed press and 38 per cent in commercial 

television (White, Oates and McAllister, 2005, p. 195-196). 

 

THESIS STRUCTURE 
 
 The purpose of this thesis is to explain the evolution of the relationship between 

Russian national television and the federal government during the Putin presidency. 

Chapter 1 therefore considers the major strands of existing research on the media theory 

FIGURE 2: PREFERRED SOURCES OF INFORMATION FOR THE RUSSIAN PUBLIC 

 

Source: Izvestia Media, March 26, 2001,quoted in Rantanen, 2002, p. 96 

49%

11% 9% 7%
3% 2% 2% 4%

13%



[10] 
 

and on the media in Russia since 1991. It suggests that Levitsky and Way's concept of 

competitive authoritarianism is a useful perspective for an analysis of post-Soviet Russia, 

because it describes profoundly undemocratic societies and does not display a bias towards 

liberal-democracy as an ideal type, which is evident in many other strands of academic 

literature. The chapter concludes with a discussion of Levitsky and Way's conceptualisation 

of competitive authoritarianism and trajectories for its emergence. 

 The following two chapters contain the two case studies, which are analysed through 

the lens of competitive authoritarianism. Chapter 2 discusses the 2000 presidential election 

and the coverage of the leading presidential candidates on major television channels. The 

disparity between electoral coverage on the pro-state and independent channels makes 

clear that at the beginning of 2000, the competing political factions in Russia used national 

television as a vehicle for the presentation and accomplishment of personal political goals. 

This was due to the weak Russian state’s inability to eliminate challenges from dissenting 

elites due to its poor coercive and organisational capacity. 

 Chapter 3 traces Putin's efforts to increase the capacities of the state through 

consolidation of power from the federation's peripheral regions to the Kremlin and the near 

destruction of independent media in Russia. It argues that during the eight years of the Putin 

presidency, advantage in elections was swung further in the favour of the incumbent as 

Putin consolidated Russia into a stable competitive authoritarian state. The final chapter 

draws on the arguments presented in the two case studies to present a conclusion to the 

questions explored and suggests avenues for further study. 

 

  



[11] 
 

 
CHAPTER ONE: 
CONCEPTUALISING THE MEDIA AND THE STATE 
 

THEORIES OF THE MEDIA 
 

Any discussion about the media in Russia will exist within the parameters of the 

wider debates about the role of the various forms of the mass media in modern society. 

These debates originate with the emergence of the mass media itself, as despite a general 

consensus that the mass media is an important institution within a society, there has been 

considerable disagreement about its purpose and capabilities.  

In Eighteenth Century Britain, for instance, the media was perceived as the fourth 

state. It was therefore independent from the monarchy, the parliament and the judicial 

system, and consequently capable to exposing abuses of the democratic process. This 

interpretation of the role of the mass media argued that the free market facilitates a free 

press, because it encourages competition. If usual mechanisms of the free market fail due to 

monopolization and advertising pressures, professional journalistic integrity would 

preserve media freedom (Curran, 1991, p. 92; Wheeler, 1997, p 6).  

The Marxist based scholarship, on the other hand, has been more critical about the 

place of the mass media in modern society. Marxist interpretations of the media perceived 

the mass media as operated in the interests of the bourgeois class and working to promote a 

false consciousness in the working class. Herbert Marcuse, for instance, saw the media, along 

with other mass production systems, as engaged in imposing a particular social system that 

is at the same time both desirable and repressive. The primary contribution of the media is 

therefore to stimulate and then satisfy ‘false needs’ leading groups to assimilate into a 

common ‘one-dimensional society’ despite their lack of real material interest in doing so 



[12] 
 

(McQuail, 1994, p. 77). Antonio Gramsci’s thesis followed the same narrative strands. His 

argument concerned the underlying consensus in society about private property, social 

relations and the behaviour of political elites and concludes that the ruling elite preserve its 

influence through non-coercive dominance. The ruling elite communicate the dominant 

ideology through the use of symbols and cultural institutions, such as formal forms of 

education and the mass media, and perpetuate its reproduction through these institutions 

despite the dominant ideology’s clear clash with working class interests (Patrick and Thrall, 

2007, pp. 97-98). 

The dominant interpretation of the media in the first half of the Twentieth Century 

was the mass society theory, sometimes alternatively referred to as the magic bullet or the 

hypodermic needle theory (Williams, 2003, p. 28). This interpretation of the mass media 

became prominent due to political changes of the period, when mass communications were 

developing rapidly in the United States and academics sought to explain the success of the 

Nazi party (Williams, 2003, p. 26). This theory was not associated with any specific author, 

but can be found in the academic writings of Harold Lasswell, Charles E. Merriam and 

Herbert Blumer. It rested on an underlying assumption that all subjects will receive the 

same critical feature of the message that would change the audience in the same way. In 

essence, the hypodermic needle theory worked on the assumption that stimuli transmitted 

through the media would trigger the same emotive response or force the same change of 

thinking in the individuals receiving them and therefore the media had an immediate and 

uniform impact on opinions and behaviour of individuals who made up the mass audience 

(Ward, 1995, p. 24). The popularity of the mass society theory faded in the late 1950 and 

early 1960s, when the fear of totalitarianism receded and inherent flaws in the theory 

became clear, although such views linger in public debates about the impact of television 

and video violence on the audience (Williams, 2003, p. 29). 



[13] 
 

The decline of mass society theory after the Second World War was the result of a 

different approach being undertaken in academic scholarship to the study of the media. 

From 1940 through to the 1970s, American researchers embraced empiricism, applying 

statistical methodology and adapting attitudinal survey techniques to the study of mass 

communication and effects of propaganda. This empirical research produced limited effects 

and middle-range theories rather than grand theories such as the mass society theory 

(Ward, 1995, p.32; Williams, 2003, p. 44). These approaches were underpinned by two 

interconnected theories of society: functionalism and pluralism. Functionalism suggested 

that for a society to operate successfully, it requires certain needs to be met and scholars in 

the decade immediately following the Second World War sought to identify and assess the 

functions of the media. Harold Lasswell argued that the media had three social functions: 

surveillance, correlation and transmission (Williams, 2003, pp. 47-49) McQuail in contrast 

assigned five functions to the media: provision of information, correlation, continuity, 

entertainment and mobilization (McQuail, 2005, pp. 97-98). Pluralism, on the other hand, 

concerned power relations in society, considering power to be dispersed widely among 

competing groups and interests. The role of the media in this argument was to facilitate the 

expression of rival policy proposals and the media is essential to the workings of liberal 

democracy (Williams, 2003, pp. 50-51).  

While these approaches received little criticism in the 1950s and early 1960s, the 

political unrest throughout the Western world by the late 1960s appeared at odds with 

interpretations that saw the media as a tool for the promotion of stability. In the 1970s, neo-

Marxist conceptualisations came to the fore and there was a rejection of empiricism in 

favour of ideologically based interpretations (Williams, 2003, pp. 51-52). In the following 

decades, challenges from the fields of feminism, post-modernism and critical analysis 

further broadened the scholarship on the mass media (Williams, 2003, p. 70). 



[14] 
 

Among the many current sub-fields of research in media studies, the body on 

literature on political communication can be most closely tied with the discussion of the 

relationship between the Russian media and the state. In 1981, Dan Nimmo and Keith 

Sanders identified the emergence of political communication as a field of study, as despite 

its origins some thousand years in the past, the concerted cross-disciplinary effort to study 

political communication began only in the 1950s (Denton Jr. and Kuypers, 2008, p. 12). 

Scholarship in the field of political communication is concerned with public discourse and 

communication that accompanies political activity. Hence, Nimmo and Swanson defined 

political communication as ‘the strategic uses of communication to influence public 

knowledge, beliefs and action on political matters’, while Bob Franklin defined it as the 

‘interactions between media and political systems locally, nationally and internationally’ 

(Denton Jr. and Kuypers, 2008, pp. 13-14). In reflection of this emphasis on the links 

between political activity and communication, Brian McNair outlined the five basic functions 

of the media. He defined these as to inform the citizens, to educate as to the meaning and 

significance of the facts, to provide a platform for political discourse, facilitating the 

formation of public opinion, to provide publicity to governmental and political institutions 

and to serve as a medium for the articulation of party policies. However, he was swift to 

stress that this interpretation applies only to ideal-type democracies and in many instances, 

the media is able to perform such functions due to poor education, overly-stringent controls 

and the absence of true political pluralism (McNair, 2003, pp. 21-24). Yet this is a reflection 

of a wider issue with the field of political communication, even if the author does not rely on 

a normative interpretation of the media or democracy, political communication scholars 

remain concerned primary with democratic forms of governance. This is problematic to the 

study of fundamentally undemocratic regimes.  

 



[15] 
 

THE MASS MEDIA IN POST-COMMUNIST RUSSIA 
 

In the past twenty years there has been few attempts to create a thesis focusing on 

the place of the mass media in Russia's post-Communist society. There has been plenty of 

literature published on the Russian media, but the vast majority of the writing is substantive 

rather than analytical in nature. This can be explained by the relative youth of this issue as a 

field of study and the swiftly changing political conditions in Russia. Of the literature that 

does exist, there are two main strands: the first traces the history of the media in Russia 

since 1991 and the second considers influence that television has on shaping Russian 

popular opinion. 

In scholarship that traces the development of the mass media in Russia, the 

discussion concerns primarily the decline of media independence and the increased 

influence of the state. Amidst substantive scholarship on post-Soviet media in Russia, Ivan 

Zassoursky’s ‘Media and Power in Post-Soviet Russia’ is considered the definitive work on 

the development of the media from the late Soviet period to the Putin era (Hutchings and 

Rulyova, 2009, p. 14). He is distinctive not only in the detail provided, but in the breadth of 

media forms that he analyses, including newspapers, radio and the internet. Zassoursky is 

also distinct from other writers in the field, due to his personal background as a journalist 

with Nezavisimaya Gazeta and Obshchaya Gazeta. Ultimately, Zassoursky has argued that in 

the 1980s journalists began to conceive of themselves as the fourth estate, independent and 

self-sufficient, thus capable of becoming part of the check-and-balancing mechanism in 

society (Zassoursky, 2004, p. 11). Over the course of the Yeltsin presidency, Russian 

journalists lost the near absolute freedom they enjoyed in the early 1990s and television 

became the vehicle for electoral success and control of state-owned industries. The lack of 

established institutions and poor regulations were main causes of this transformation 



[16] 
 

(Zassoursky, 2004, p. 18; 2009, p.29). However, he fails to explain clearly, why the lack of 

institutional frameworks resulted in the decline of media freedoms. 

Others have proposed alternative explanations. Lipset and Oates drew two different, 

but equally disheartening conclusions. Lipset placed the blame on the lack of interest among 

the public in supporting media independence and the appeal of paternalism that Putin 

offered after the failure of reforms in the 1990s. Oates’ primary research did add weight to 

this idea, as her findings showed a preference for more positive reports, despite the 

audience’s awareness of bias in such programs (Oates, 2005, p. 127). However, in Oates’ 

own view, the media in Russia was never independent, although journalists enjoyed more 

liberty during glasnost, and when political control strengthened, the old Soviet model 

became more visible (Oates, 2005, p. 115).  

The most robust argument however, draws a link between the decline of media 

freedom and electoral politics. Dunn took a comparative approach to the subject-matter, 

characterising the Russian media in the late 1990s as similar to the Italian lottizzazione 

system, where channels are distributed among the various political factions (Dunn, 2009, p. 

46). The Putin administration was firmly opposed to this arrangement and sought to 

depoliticize television by dismantling the lottizzazione system (Dunn, 2009, pp. 44-48). 

Burrett adopted a similar proposition, but created a stronger argument by drawing on elite 

theory. In her view, the conflict between the media and the Kremlin in the first term of 

Putin’s presidency is thus the result of disagreements between elites over the role of the 

media in society (Burrett, 2009, p. 71). For Putin, ‘media criticism of the president was seen 

as endangering national security and stability’, while the oligarchs had become accustomed 

to using positive coverage as a carrot to secure favours from the Yeltsin government’ 

(Burrett, 2009, pp. 74-79). Burrett emphasised that Putin was able to forge an alliance with 



[17] 
 

the oligarchs, but that it will hold only as long as Putin is able to provide economic and 

political stability (2009, pp. 84-85). 

The argument for a link between the decline of media independence and the fight for 

electoral success is reinforced through Sarah Oates’ discussion of the ‘broadcast party’ in 

Russian politics. She argued that such parties emerged out of the peculiarities of Russian 

conditions after 1991. Politicians began to conduct elections according to the traditional 

democratic model, but in an environment where there are a high number of unfixed voting 

preferences due to the lack of historical political parties and where track-records are 

unimportant. The result was a party that can be created swiftly, without ideological 

platforms and succeeded primarily through television coverage that it was able to garner 

(Oates, 2003, pp. 38-42).  

 The second strand of academic literature on the Russian media is a response to the 

belief of Russian politicians that television is ‘a totalitarian’s dream’, a unique institution due 

its capability to influence public opinion, a belief that Russian politicians have inherited 

from the Communist leadership (Dunn, 2009, p. 48; Beumers, Hutchings and Rulyova, 2009, 

p. 6). It has aimed to discover whether television coverage is in fact a genuine catalyst for 

political success. There have been two notable attempts to verify the authenticity of this 

belief through primary research into how the Russian public perceives what is broadcast on 

major Russian channels and these have produced mixed conclusions.  

The lack of analysis into regional variation and the perspective of individuals living 

outside major cities is a major fault of Mickiewicz’s study. Nevertheless, despite this 

omission, Mickiewicz’s focus groups revealed that the Russian public are not passive 

receptors of information projected onto the screen, but are in fact very cynical about 

television coverage. A comment from one of the focus participants was: ‘there has never 

been in my life, ever, an objective story about electoral campaigns, and there will never be 



[18] 
 

one’ (Mickiewicz, 2008, p. 72). Russians spent a great deal of time comparing broadcasts to 

find discrepancies and when this is not possible, they rely on their prior knowledge or 

experience to interpret and understand what has been left out of the story. This is referred 

to as ‘reading between the lines’ in Soviet scholarship (Mickiewicz, 2008, p. 203-205). 

Building on this argument, Hutchings and Rulyova found that the tendency towards 

collective viewing in Russia encouraged critical discussion about content and style, contrary 

to the Soviet assumption that ‘simultaneous viewing’ is associated with passive, uncritical 

viewers (2009, p. 217). 

The second major study was a 2001 nationwide survey, which sought a correlation 

between television habits and voting preference in the 2000 election. Those who favoured 

the government controlled ORT (62%) were more likely to vote for Putin than those who 

preferred the then independent NTV (53%) (Oates, 2003, p. 36). Oates noted that there 

were significant socio-economic differences between those who preferred ORT and those 

who favoured NTV, which was probably had an influence on voting patterns, however, the 

results made clear that the strongest predictor of a vote for Putin was a dislike of NTV 

(White and Oates, 2003, p. 35). Oates and Mickiewicz’s groups also come to different 

conclusions about the reaction of the public to bias in television. Oates’ participants showed 

a preference towards biased accounts because these are more positive (Oates, 2005, p. 127). 

In contrast, Mickiewicz concluded that the upbeat stories of state dominated stations are re-

interpreted or merely ignored by the audience (2008, p. 206). Two possible explanations 

exist. Firstly, the make-up of the focus groups was the deciding factor or alternatively, 

between Oates’ study in 2001 and Mickiewicz’s in 2002, television content had shifted 

enough to evoke a different reaction from viewers. 

 



[19] 
 

THIRD WAVE OF DEMOCRATISATION AND HYBRID REGIMES 
 

Although existing scholarship makes few attempts to analyse the relationship 

between the Russian mass media and the state on a conceptual level, but it does provide an 

adequate substantive foundation to do so. As stated above, the democratic pluralist 

interpretations of the media are at times problematic bases of discussion about 

fundamentally undemocratic states due to their reliance on an ideal-type democratic system 

with a free press, civil rights and low corruption. It is more constructive, therefore, to 

employ a model that does not assume the existence of an ideal type democracy, such as 

Levitsky and Way's concept of competitive authoritarianism. 

Levitsky and Way's conceptualisation of competitive authoritarianism as a distinct 

type of regime is a product of several decades of academic scholarship on transitional 

regimes and democratisation. This field of literature concerns primarily countries that 

became part of the third wave of democratisation, which Samuel Huntington identified as 

having begun in 1974. In the following decades regime changes occurred in many regions 

around the world and by the end of the 1990s, 85 authoritarian regimes had collapsed 

(Geddes, 1999, p. 115). The disintegration of authoritarian regimes produced 21 new states 

and three re-unifications of previously divided nations, however, the optimistic forecasts 

about the victory of democracy over autocracy and dictatorship have not eventuated. Only 

35 states that experienced a regime change in recent decades have become stable 

democracies, 42 remained authoritarian, 10 fell into civil war or engaged in war with its 

neighbours and numerous states remain in an intermediate area between authoritarianism 

and democracy. Such states may have had changes of government through democratic 

means, but remain unstable or exclude important groups from the competition (Geddes, 

1999, p. 115-116). 



[20] 
 

It became one of the chief pursuits of scholars writing about these states and 

generally on regime change to attempt to understand and classify such regimes. This was a 

response to the realisation that many states that have typically been termed transitionary 

did not demonstrate any clear movement towards democracy (Carothers, 2002, p. 6). These 

states were neither democratic nor authoritarian, but constituted an unclear, gray zone 

between the two (Howard and Roessler, 2006, p. 365).  

A common method of responding to this was to characterise these hybrid regimes as 

diminished sub-types. Larry Diamond, for instance, identified six regime types: liberal 

democracy, electoral democracy, ambiguous regimes, competitive authoritarian, hegemonic 

electoral authoritarian and politically closed authoritarian (Diamond, 2002, p. 26). Yet even 

within these categories, Diamond acknowledges the difficulty of finding distinct borders 

between his regime types, hence the need to  create a special category for ambiguous 

regimes types in the nexus of the diminished democracies and the diminished authoritarian 

regimes, into which Diamond places 17 regimes  (Diamond, 2002, pp. 26-27). 

An alternative method of analysis was presented by Hans-Joachim Lauth, who 

proposed a more systematic method of classification. Lauth identified 15 fields of 

democratic prerequisites, such as equality, legal guarantees and limitation of political 

power, which can form a matrix and then can be measured on a five point scale, ranging 

from full presence of a feature to insufficient presence. In consequence, democracy has to be 

sufficiently democratic on all 15 criteria or it must classified as a defective democracy 

(Bogaards, 2009, p. 401-402). Building on Lauth's work, Merkel et al have developed a 

topology that includes 34 indicators, which can classify a regime into five types of 

democracy, one functioning and four defective (Bogaards, 2009, p. 403). These defective 

types of democracies are exclusive, illiberal, delegative and democracy with reserved 



[21] 
 

domains, with classification dependant on the particular democratic components a regime 

may lack (Bogaards, 2009, p. 404). 

This area of academic scholarship suffered from a similar drawback as the pluralistic 

interpretations of the media, since it used liberal-democratic values as a basis for analysis. 

The result was various types of ‘democracy with adjectives’ and clear concept stretching 

(Schedler, 2006, p. 4). 

A countervailing strand of scholarship had emerged in the Twenty-first Century. It 

attempted to create an alternative classification scheme employing authoritarianism as a 

starting point for analysis rather than democracy. This has led to a similar proliferation of 

neologisms to describe diminished forms of authoritarianism, such as Ottaway's discussion 

of 'semi-authoritarianism' or Guliyev's 'sultanic semi-authoritarianism' (Guliyev, 2005, pp. 

394-395). 

More recently, Matthijs Bogaards has also attempted to synthesise the two strands 

academic literature and create a double root concept that employs both Merkel et al's 

typology of defective democracies and the concept of electoral authoritarianism. He argued 

that the customary single-root approach to the study of hybrid regimes is limited because 

this approach covered only one side of the spectrum and confusion arises when they meet in 

the middle (Bogaards, 2009, p. 400). That is certainly a valid criticism; one can see this at 

play in Diamond's use of 'ambiguous regime' to describe the conceptual vacuum between a 

diminished democracy and a diminished authoritarian government. However, there is little 

to support Bogaards' statement that a double-root strategy can clarify this confusion as even 

a double-root strategy will produce cases that will be categorized as hybrid regimes (2009, 

p. 415). 



[22] 
 

Overall, despite the variety of proposed classification systems for hybrid regimes, 

including those employing democracy or authoritarianism as the foundation point for 

classification as well as Boggards’ attempt to combine the two approaches to no unified 

system has been adopted and the entire debate has in fact been of limited value to efforts to 

understand hybrid regimes.  

 

COMPETITIVE AUTHORITARIANISM 
 
 Levitsky and Way's competitive authoritarianism is a concept that derives from the 

scholarship dealing with classification of newly emergent regimes in the third wave of 

democratisation.  However, in recognition of the ultimate futility of these academic debates 

about regime classification, the focus of Levitsky and Way's analysis is not on regime 

classification, but on understanding the underlying causes for the emergence of such 

regimes and prospects for their long term survival. 

 Levitsky and Way consider competitive authoritarian regimes as a distinct regime 

type rather than states in the midst of an incomplete transition or unconsolidated 

democracies. Thus, competitive authoritarian regimes exist as stable hybrid regimes that 

possess features of both authoritarianism and democracy. (Levitsky and Way, 2010, p. 5). 

Among these features of democratic governance, the most critical is the presence of 

competitive elections. Levitsky and Way (2002, p. 60) argue that competitive 

authoritarianism is a distinct type of governing model that proliferated after the end of the 

Cold War. Competitive elections were simply not a feature of typical authoritarian regimes 

in the past, even  Juan Linz' encyclopaedic 'Totalitarian and Authoritarian Regimes' 

contained barely a mention of multi-party electoral competition within authoritarian 

regimes when it was first published in 1975 (Diamond,2002, p. 24). Levitsky and Way argue 

that this evolution occurred when the end of Cold War subsidies created economic crises 



[23] 
 

that eventually destabilised autocratic regimes throughout the world and the West became 

more proactive in promoting democracy in the international arena through external 

assistance and pressure (2010, p. 17). 

  The conceptualisation of competitive authoritarianism that is presented by Levitsky 

and Way is similar to Andreas Schedler's concept of electoral authoritarianism. For Schedler, 

electoral authoritarian regimes are states that hold regular elections for their chief executive 

or legislative assembly. Elections are broadly inclusive; opposition parties are allowed to 

run, win seats in parliament and are not subject to massive repression However, liberal 

democratic principles, such as freedom and fairness, are systematically violated to a degree 

that renders elections as 'instruments of authoritarian rule rather that "instruments of 

democracy"' (Schedler, 2006, p. 3). Authoritarian rulers may achieve this through 

discriminatory electoral laws, infringement on the rights and civil liberties of the opposition 

candidates or merely employ electoral fraud to win seats (Schedler, 2006, p. 3).  

 Electoral and competitive authoritarianism differ significantly from closed or full 

authoritarianism, which produces states where the opposition has no viable channels 

through which to legally contest for executive office and the opposition leadership is often 

imprisoned (Levitsky and Way, 2010, p. 6-7). In these societies control is maintained 

through repression and there are few opportunities for the development of the free press or 

civil society (Howard and Roessler, 2006, p. 367). However, a distinction is also required 

between electoral and competitive authoritarianism. The primary difference between the 

two concepts is Levitsky and Way's emphasis on competitiveness in elections, while to fit 

into Schedler's paradigm, regimes require merely to hold regular multi-party elections for 

the legislature or the executive (Gilbert and Mohseni, 2011, p. 274). As a result,what, 

Howard and Roessler term as hegemonic authoritarian regimes, where elections are held, 

but are not competitive, because only the ruling party is  allowed to compete effectively and 



[24] 
 

government repression provides political control, creating a de-facto one party state are 

designated in the same category as competitive authoritarian regimes (Howard and 

Roessler, 2006, p. 367). In effect, competitive authoritarianism is a more specific 

conceptualisation of a regime type than Schedler's notion of electoral authoritarianism. 

 While Schedler relies on Freedom House ratings as a basis for his regime 

classification (Bogaards, 2009, p. 407), Levitsky and Way consider the ways regimes deviate 

from democratic and authoritarian regimes. They rely primarily on a definition of 

democracy that follows Robert Dahl's 'procedural minimum' requirements of democracy, 

which has four primary attributes. These are free, fair and competitive elections; full adult 

suffrage; broad protection of civil liberties and the absence of nonelected authorities that 

limit the elected officials' ability to govern (Levitsky and Way, 2002, p. 53). However, 

Levitsky and Way add a fifth criterion in their definition of democracy: the existence of a 

level playing field between the incumbent and the opposition. That is not to say, that  liberal 

democracies are not vulnerable to the effects of incumbent advantage, this can occur in the 

form of employment through patronage, privileged access to media and finance or biased 

social policies. Yet these practices do not seriously hinder the capacity of the opposition to 

compete against the incumbent  and if they  do, this is incompatible with fully-fledged 

democratic governance (Levitsky and Way, 2010, pp. 5-6). 

  In competitive authoritarian regimes, elections are held regularly and in such 

manner that the opposition groups are able to treat them seriously as arenas through which 

they can contest for power and the opposition usually participates rather than boycotting 

the election (Levitsky and Way, 2010, pp. 6-7; Howard and Roessler, 2006, p. 367). Yet 

competitive regimes also violate at least one of the defining attributes of democracy. 

Elections in competitive authoritarian regimes are often unfree and unfair due to fraud, 

intimidation of opposition activists, but they do not prevent the opposition from running a 



[25] 
 

full-fledged national campaign. Civil liberties are guaranteed and mostly respected, 

however, the independent media may be threatened or opposition leaders  suppressed 

through the use of the legal system (Levitsky and Way, 2010, pp. 7-9). Lastly,  the opposition 

in a competitive authoritarian regime does not have a level playing field in access to 

resources, access to the media or access to the law (Levitsky and Way, 2010, pp. 10-11). 

Democratic regimes may at times experience similar violations of democratic norms, these 

violations are not systematic enough to impede the workings of the democratic system, 

while in a competitive authoritarian regime such violations are broad and systematic 

enough to create an uneven playing field between the government and the opposition 

(Levitsky and Way, 2002, p. 53). 

 Competitive authoritarianism can be viewed as a residual category. It is neither 

liberal or electoral democracy nor closed or hegemonic authoritarianism,  which led 

scholars to conclude that it is an  inherently unstable form of government and can ‘tip’ in 

one direction or another (Howard and Roessler, 2006, p. 368). In Levitsky and Way's view, 

the creation of democratic institutions generates tension in competitive authoritarian 

regimes. The governing forces must retain a balance between the authoritarian and 

democratic features of the regime, because leaders in such regimes may suffer serious 

consequences after an outright assault on democratic institutions, but may lose their 

political influence if they permit democratic institutions to function unchecked (Levitsky 

and Way, 2010, pp. 20-21). Between 1990 and 2008 competitive authoritarian regimes have 

had three trajectories: democratisation, unstable authoritarianism where there is a change 

of leadership without democratisation or stable authoritarianism where the incumbent or 

his hand-picked successor remain in power for at least three terms in office (Levitsky and 

Way, 2010, pp. 21-22). 



[26] 
 

 It was one of Levitsky and Way's objectives to move away from the discussion about 

regime classification and to create instead an argument to explain the trajectory of various 

competitive authoritarian regimes. They conclude that there are three determining factors 

in the long-term outcomes for a competitive authoritarian regime: degree of linkage with 

the West, vulnerability to pressure from Western powers and the strength of  incumbent 

organisational and coercive capacity (Levitsky and Way, 2010, pp. 23-24).  

 Linkage to the West in the form of density of ties and cross-border flows whether 

economic, political, diplomatic, social or organisations  are transmitters of international 

influence. The greater the level of cross-border linkage, the greater the possibility of a 

foreign government taking action in the event of a reported abuse, because the Western 

states perceive themselves to have higher stakes in any conflict. One can point to the NATO 

intervention in Kosovo, due to its geographic proximity and historical ties to Western 

Europe, in comparison to its lack of action to human rights abuses in Sudan, Congo or Angola 

(Levitsky and Way, 2010, pp. 43-46). 

 Western leverage can take the form of direct democracy promotion, multilateral 

conditionality or transnational advocacy networks, but the vulnerability of a nation-state to 

this pressure is very variable, depending on the size and strength of the state and economy, 

the existence of countervailing strategic interests among Western states and the existence of 

counter-hegemonic forces (Levitsky and Way, 2010, pp. 38-41). High level of Western 

leverage can destabilise a regime as the government is constrained from employing coercive 

action against the opposition, regimes in states where the West can exert little external 

leverage are expected to be more stable (Slater, 2010, p. 386). 

 The success of a competitive authoritarian regime rests also on the capabilities of its 

domestic leadership, such as the state's coercive capacity, party strength and degree of 

opposition strength (Levitsky and Way, 2010, p. 54- 68). In states where organisational 



[27] 
 

power is high, the incumbent leadership is able to contain elite conflict and to 

outmanoeuvre the opposition by pre-empting opposition challenges. Where this does not 

occur, the incumbent is vulnerable to elite defection and incapable of responding to 

challenges from his opponents (Levitsky and Way, 2010, p. 71).  

 

CONCLUSION 
 
 In summary, the nature of the relationship between the mass media, society  and the 

state has been a subject of much contention in academic scholarship. When the mass media 

first emerged in the Eighteenth Century, it was perceived as an institution independent from 

other institutions in society, but many strands of later research, originating in fields such as 

feminism, Marxism and post-modernism, have created far more critical interpretations of 

the media. The literature on  the media in post-Soviet Russia, on the other hand, has been 

primarily substantive in character due to the swiftly changing conditions in Russia since 

1991. However, it is possible build on the existing substantive scholarship to theorise about 

the media in post-Soviet Russia through the lens of Levitsky and Way's concept of 

competitive authoritarianism. This concept emerged from literature on the third wave of 

democratisation and attempts to classify the newly emergent regimes. Levitsky and Way 

argue that competitive authoritarian regimes exhibit features of both democracy and 

authoritarianism, but elections remain the primary arena for the contestation of power 

despite the clearly uneven field of play between the incumbent and the opposition. The 

development of a competitive authoritarian regime is dependent on three factors: degree of 

Western linkage, degree of Western leverage and the state's domestic organisational and 

coercive capacities. Hence, strong coercive capacity and low degree of Western coverage and 

leverage may result in the establishment of stable competitive authoritarianism within a 

state.  



[28] 
 

 
CHAPTER TWO: 
2000 PRESIDENTIAL ELECTION 
 
  

RUSSIA IN THE 1990S 
 

 Levitsky and Way argue that three factors are crucial to the development of a stable 

competitive authoritarian state: Western linkage, Western leverage and the strength of 

domestic governance (2010, pp. 23-24). In early 2000, when the Russian presidential 

election took place, the Russian state was not a competitive authoritarian regime, although 

certain features of the Russian state were consistent with Levitsky and Way's description of 

competitive authoritarianism. Russia has historically had a low degree of Western linkage. 

This is due to decades of political isolation under the Soviet Union, when economic and 

cultural flows had been limited and they increased only moderately after the disintegration 

of the Soviet Union (Levitsky and Way, 2010, pp. 184-185).  

 

It can be argued that the ailing Russian economy left the Russian state more 

vulnerable to Western pressure. By the end of the 1990s, the Russian state was in severe 

crisis. On the economic front, the national income had been falling progressively since the 

disintegration of the Soviet Union. Goods shortages in 1991 were followed by 2,500 per cent 

hyperinflation in 1992. The rate of inflation eventually fell to 25 per cent in 1996, but the 

GDP had dropped for seven years in a row to produce a cumulative decline of forty per cent 

from the 1990 level (Rutland, 2005, p. 187). The country’s economic problems culminated in 

a full-scale crisis in August 1998, when Russia defaulted on its international obligations and 

the value of the rouble fell sharply (White, McAllister and Oates, 2002, p. 17). Already by the 

middle of the decade, the country’s poverty rate was commonly estimated at over fifty per 

cent of the population with working-age adults, the economically active population, forming 



[29] 
 

the majority of the poor. In 1999, the incomes of more than forty per cent of the population, 

approximately sixty million people, were below the official subsistence level and half of all 

families with one child lived below subsistence level (Lynch, 2005, p. 104). Russia’s 

economic problems had a serious impact on Russian society. Male life expectancy declined 

from 63.8 years in 1990 to 58 years in 1995, mortality rate increased until deaths vastly 

exceeded births and Russian medical authorities diagnosed a sixth of Russia’s children with 

chronic illnesses (Lynch, 2005, pp. 99-105). Among the population, there were serious 

concerns about high prices, unemployment and unpaid wages (White, McAllister and Oates, 

2002, p. 17). 

 Yet these severe economic problems had a limited impact on Russia’s vulnerability to 

Western leverage, as despite the poor economic results and increase in poverty throughout 

the country, the Russian Federation retained many of the traits that made the Soviet Union 

resistant to Western leverage. This included a large population, a vast geographic area and 

nuclear weaponry. These factors allowed the Russian government a greater degree of 

autonomy than smaller, non-nuclear states would have enjoyed, so Western leverage over 

the Russian state remained limited. Together with Russia’s historically weak linkage to the 

West, due to its geographical location and prolonged isolation from the Western powers 

during the Communist era, the Russian state in the 1990s had two of the three prerequisites 

that Levitsky and Way had identified as necessary for the creation of a competitive 

authoritarian regime. 

 

The primary cause of the instability in the Russian regime after 1991 was therefore 

the state's poor organisational and coercive capacity, which left the incumbent unable to 

affectively respond to challenges from the opposition as would have occurred in a 

competitive authoritarian regime. The population had no confidence in the ability of the 

government to provide workable solutions for the state’s poor economy or social problems, 



[30] 
 

as the elected government was fundamentally weak, unpopular and unstable. President 

Boris Yeltsin’s personal approval ratings were at 1.8 on a 10-point approval scale by the 

summer of 1999, and more than two-thirds were prepared to support public 

demonstrations calling for his resignation (White, McAllister and Oates, 2002, p. 17). The 

frequent changes on the ministerial level at the close of the decade were also met with little 

enthusiasm. Boris Yeltsin sacked the long-serving Viktor Chernomyrdin as prime minister in 

March 1998 and replaced Chernomyrdin with Sergei Kirienko, who was soon dismissed due 

to the August financial crisis. Between March 1998 and August 1999, the Russian Federation 

saw five different prime ministers (White, McAllister and Oates, 2002, p. 17).  

  

THE RISE OF VLADIMIR PUTIN 
 

When Vladimir Putin was appointed as prime minister in August 1999 in the 

aftermath of the 1998 economic crisis and profound political instability in the country, few 

Russians believed that he would retain the position longer than his predecessors (Jack, 

2004, p. 44). Even Yeltsin’s declaration claiming Putin as his preferred successor was 

unconvincing, as he had also declared General Alexander Lebed as his chosen successor in 

1996 and then sacked Lebed from his position as Secretary of the Security Council a mere 

three months later (Truscott, 2004, pp. 95-96). In August 1999 only two per cent of voters 

said that they would vote for Putin if an election were held on the coming Sunday 

(International Republican Institute, 2000, p. 7). However, by November, the percentage of 

respondents prepared to vote for Putin rose to forty per cent. Putin’s popularity rose in 

tandem with the beginning of the Second Chechen War and the swelling public support of 

the war (International Republican Institute, 2000, p. 7). He acquired the image of a strong, 

tough and dynamic leader who contrasted sharply with the often ill or inebriated Boris 

Yeltsin. Merely three months later, Putin had acquired popularity sufficient to push the 



[31] 
 

newly created Unity party to an extraordinarily strong result in the 1999 parliamentary 

elections. Understanding the advantage of the moment, Boris Yeltsin announced his early 

resignation in a televised speech on New Year’s Eve forcing an early election (Jack, 2004, p. 

45).  

In 2000, Russian electoral law required parliamentary and presidential election to be 

held every four years, with the presidential elections always following the parliamentary 

elections. In consequence, the 1999 parliamentary elections were used as a 'primary 

election' to the later presidential election (OSCE, 2000, p. 8). There were two major 

contenders evident in the 1999 election. The first was the Fatherland-All Russia bloc, a 

credible challenger to the ailing incumbent government and to the Communists. It 

represented a merger between the centrist movement of Yuri Luzkhov, the Mayor of 

Moscow, and the political platform of former Prime Minister Yevgeni Primakov. Early in the 

campaign, Fatherland-All Russia was estimated to receive more that 20 per cent of the 

federal list votes, which would have challenged the Communist Party for the lead (OSCE, 

2000, p. 9). This success in the Duma would have then become a launching pad for a 

presidential bid (White, McAllister and Oates, 2002, p. 18).   

However, in September 1999, merely two months before the election, Unity, which 

would become the second major contender in the election, was established. Unity became 

known as a pro-government movement projecting an image of youthful professionalism far 

removed from the traditional debates and intrigues of the Kremlin (OSCE, 2000, pp. 9-10). 

OSCE long-term monitoring mission concluded that the core of Unity's strategy was to 

undermine Fatherland-All Russia and the newly created party launched a well-funded 

campaign against Fatherland-All Russia (2000, p. 12). A key part of this was the media 

coverage the party received as Sergei Shoigu, the head of Unity, performed his official duties 

as the emergencies minister and the open support of Vladimir Putin (White, McAllister and 



[32] 
 

Oates, 2002, p. 19). This strategy was successful, Unity received 23.3 per cent of the vote 

coming just behind the Communists, who received 24.3 per cent and had the largest number 

of parliament seats. In contrast, Fatherland-All Russia did more poorly than anticipated, 

receiving 13.3 per cent and 66 seats in total (European Institute for the Media, 2000b, p. 13). 

Fatherland-All Russia's poor showing in the parliamentary elections was key to the 

eventual Putin victory in the presidential election as through the success of Unity, the 

Kremlin effectively eliminated Putin's most formidable rivals. At the start of the campaign 

for the 1999 parliamentary election, the leaders of the Fatherland-All Russia alliance, 

Yevgeni Primakov and Yuri Luzhkov were considered formidable presidential candidates, 

yet by March 2000 Putin polled first on approval ratings and neither Primakov nor Luzhkov 

were nominated candidates for the presidency (International Republican Institute, 2000, p. 

1).  

The presidential election itself was brought forward from June to March 26, 2000 

due to President Boris Yeltsin’s surprise resignation on December 31, 1999. Of the thirty-

three initiative groups registered by the Central Electoral Commission, fifteen presented 

their collected signatures on behalf of the candidate and eleven were accepted. This number 

of candidates suggests a wide field of potential opposition to the pro-government bloc.  

Among the nominated, only five candidates ultimately earned more than two per 

cent of the total vote. Gennadi Zyuganov was the runner-up, receiving 29.21 per cent of the 

national vote. Zyuganov was the chairman of the Central Committee of the Communist Party 

of the Russian Federation (CPRF) and leader of the CPRF faction in the Duma. He had also 

ran for president in 1996 and won enough votes to force a second round of voting, although 

Boris Yeltsin was ultimately elected president (International Republican Institute, 2000, p. 

2). 



[33] 
 

Grigori Yavlinski also ran for president in 1996, receiving just over seven per cent of 

the vote. He headed the centre-right Yabloko movement both nationally and in the Duma. In 

2000, he received 5.8 per cent of the total vote (International Republican Institute, 2000, p. 

3). Yavlinski and his party were the only party to oppose the Second Chechen War and as a 

result performed worse than previously expected in the 1999 Duma and the 2000 

presidential elections (International Republican Institute, 2000, p. 8). Aman Tuleev was the 

governor of Kemerovo Oblast and affiliated with the CPRF. The International Republican 

Institute alleged that Tuleev actually supported Putin for president but was in the running 

to undermine Gennadi Zyuganov. Reasons for this range from wanting to challenge 

Zyuganov for the leadership of the CPRF to simply helping Putin camp to split the 

communist vote among several candidates (International Republican Institute, 2000, p. 3). 

Aman Tuleyev received 2.95 per cent 

of the vote, while Vladimir Zhirinovski 

earned 2.7 per cent. Zhirinovski had 

also been a candidate of president 

previously, receiving 5.8 per cent of 

the vote in 1996. He was the national 

leader of the Liberal Democratic Party 

of Russia (International Republican 

Institute, 2000, p. 2). 

Such disparity between 

Vladimir Putin’s electoral success and 

that of other candidates might appear 

irrational considering Putin had 

refused to formally campaign. 

FIGURE 3 - RESULTS OF THE 2000 RUSSIAN 
PRESIDENTIAL ELECTION 

Candidate: Number 
of Votes 

Percentage 
of Votes 

Vladimir Putin 39,740,434 52.94 

Gennadi Zyuganov 21,928,471 29.21 

Grigori Yavlinski 4,351,452 5.8 

Aman Tuleyev 2,217,361 2.95 

Vladimir Zhirinovski 2,026,513 2.7 

Konstantin Titov 1,107,269 1.47 

Ella Pamfilova 758,966 1.01 

Stanislav 
Govorukhin 328,723 0.44 

Yuri Skuratov 319,263 0.43 

Alexei Podberezkin 98,175 0.13 

Umar Dzhabrailov 78,498 0.1 

Against all 
candidates 1,414,648 1.88 

Source: Central Electoral Commission, 26 March 
2000 



[34] 
 

However, Putin was not elected on the strength of his policies; voters were largely unaware 

of Putin’s position on key issues. His popularity was fuelled by the swelling support for the 

war in Chechnya and the lack of credible opponents once the Fatherland-All Russia bloc was 

essentially eliminated as potential rivals. Moreover, the International Republican Institute 

reported that other parties were not even actively campaigning for their candidates. The 

Communist party dismantled some of its offices prior to the election because they were 

doubtful about the possibility of a Zyuganov victory and the Union of Right Forces had split 

between supporters of Putin, Titov and Yavlinski, so the party is unable to conduct a 

coordinated campaign (2000, p. 8).  

 

ELECTION COVERAGE 

 The coverage of the 2000 presidential election on national television 

highlights the shortage of organisational or coercive capacity in the Russian government at 

the close of the Twentieth Century, which accounts for the inability of Yeltsin’s government 

to transform the Russian state into a competitive authoritarian regime as Vladimir Putin did 

during his two terms as president. Yet that does not suggest that the election coverage was 

strictly impartial; incumbent advantage exists even in liberal democracies.  

During the 2000 presidential election, the European Institute for the Media (EIM) 

conducted a long-term monitoring mission investigating the coverage of the election. This 

was the fifth media-monitoring mission the EIM had undertaken in Russia since the non-

governmental research institution was established in 1992. As in previous elections, the EIM 

found that media reporting practices did not live up to existing Russian legal frameworks 

regulating the media, although this election was more subdued than the 1996 and 1999 

electoral campaigns (EIM, 2000, pp. 1-2). Using quantitative analysis of electoral coverage of 



[35] 
 

FIGURE 4: COVERAGE OF CANDIDATES ON NATIONAL TELEVISION: ALL 
CHANNELS, MARCH 03-24 2000. PERCENTAGE OF SHARE TIME 

 

Source: EIM Final Report, 2000, p. 42 

Putin, 29.4

Yavlinski, 11.3

Zhirinovski, 
10.7

Zyuganov, 10.8

Pamifikova, 3.7

Podberezkin, 
4.1

Titov, 5.1

Govorukhin, 
6.1

Dzhabrailov, 
4.1

Savostyanov, 
5.8

Tuleev, 5.7
Skuratov, 3.3

major national television channels, the EIM report concluded that Vladimir Putin dominated 

television coverage throughout the campaign and many segments of the public, as well as 

the media, appeared to accept the notion that a Putin victory was inevitable (EIM, 2000, p. 

2).  

Across all the channels analysed, Vladimir Putin received 29.4 per cent of the 

coverage. Yavlinski, Zhirinovksi and Zyuganov, who were the next most covered candidates 

during the election received 11.3 per cent, 10.7 per cent and 10.8 per cent respectively. 

None of the other candidates received much more than five per cent of the coverage each 

(see Figure 4). 

However, when analysing only news coverage, which is particularly important 

during elections, Putin's share of total coverage rose to 43.3 per cent, while Zyuganov, 

Zhirinovski and Yavlinski received between 10.3 and 10.6 per cent each. Putin of course did 

not formally campaign, but he was able to receive this level of broad coverage while 

performing his official functions as prime minister and acting president. However, as EIM 

noted, Putin's extensive travel throughout the country 'took on the character of an intensive 



[36] 
 

campaign' as he pledged increased wages, federal funding for regional projects and 

reinforced his image as the capable and decisive commander in chief (EIM, 2000, p. 37). 

There were, however, clear differences between electoral coverage on various 

channels, which reflected the allegiances of the Russian oligarchs at the end of the 1990s. At 

the end of the 1990s, Russia had a mixed private-public system that was in many ways 

comparable to systems found in other European nations (Dunn, 2009, p. 44). The three most 

popular channels were ORT, RTR and NTV. ORT and RTR attracted a daily audience of 84 

and 71 per cent respectively, while NTV had a regular viewership of 53 per cent, which came 

disproportionally from urban areas, because NTV’s reach in the rural parts of the country 

did not match that of public channels (White, Oates and McAllister, 2005, p. 195).  

In November 1994, ORT was transformed by presidential decree into a joint-stock 

company. The state continued to hold a 51 per cent share of the company, while private 

companies divided the other 49 per cent of the company shares. Following the August 

financial crisis, ORT became an open-stock company, but controlling votes in the company 

remained in the hands of the oligarch, Boris Berezovski (Aksartova et al, 2003, p. 33). The 

other state channel, RTR was established in 1990 as the main media company supporting 

Boris Yeltsin and subsequently remained entirely controlled by the state, broadcasting to 

98.5 per cent of the population and reaching another fifty million people in the CIS and the 

Baltic states (Aksartova et al, 2003, p. 35). 

NTV was the only private channel to obtain a nearly nationwide audience, with 72 

per cent of Russians able to watch NTV and in many parts of Russia, NTV broke the state 

monopoly on television broadcasting (Belin, 2002, pp. 19-20). When NTV was initially 

created in 1993, it shared broadcast frequency with VGTRK’s “Russian Universities” channel. 

After the re-election of Boris Yeltsin, a presidential decree helped NTV gain full time 

broadcast rights over airtime on Channel 4. This was seen by most as a reward for 



[37] 
 

supporting Yeltsin in the elections. (Aksartova et al, 2003, p. 36-37). Of the three other 

channels that have extensive national coverage, Kultura was owned by the state, TV-Centre 

was owned by the Moscow city authorities and TV-6 was under Boris Berezovski’s 

ownership (Dunn, 2009 p. 44). 

 

INFORMATION WARS 
 

The late 1990s saw the so-called ‘information wars’ between oligarchs being fought 

out on national television. During the 1996 presidential election, all major television 

channels supported Yeltsin’s re-election, however, by the 1999 election this had altered 

dramatically and two clear factions had emerged. The first was the Fatherland-All Russia 

bloc, which included Prime Minister Yevgeni Primakov, the entire Luzhkov media holding 

company and the publications it controlled and numerous influential governors. Vladimir 

Gusinski, the head of Media-MOST, which owned NTV, participated in this block due to the 

need for financial assistance from his partners, although he maintained loyalty to Yabloko 

and the Union of Right Forces (Zassoursky, 2004, p. 119).  

On the other side of the ‘information wars’ was Boris Berezovski, who had rebuilt his 

reputation and expanded his media empire in 1999 after setbacks during the Primakov era. 

He had increased his stake in TV6 to 75 per cent to gain control of the company and 

strengthened his position in ORT. Berezovski was open about his close ties with the Kremlin. 

He was on good terms with Yeltsin’s daughter and the president’s chief of staff Aleksandr 

Voloshin, although the relationship with Yeltsin himself was at a low point (World 

Mediawatch, 1999). Berezovski, however was only one figure out of the pro-government 

block, which had at its side all the advantages of an incumbent government, the state 

television, a large portion of the national periodical press and governors who were not part 

of the Fatherland-All Russia bloc (Zassoursky, 2004, p. 119).  



[38] 
 

This clear contest between the incumbent and the opposition is a sign of weakness in 

the government's organisational and coercive capacity in the 1990s as in a stable 

competitive authoritarian regime the incumbent is able to pre-empt challenges from the 

opposition and faces elections with the field stacked firmly in its favour (Levitsky and Way, 

2010, pp. 8-11). The television coverage of the 2000 election, in contrast, highlights the 

sharp divide between the two primary factions vying for power and the media they 

controlled as the national television channels were frequently employed as a vehicle for 

promotion of factional interests.  

This use of national television as a soapbox for the promotion of personal political 

goals and opinion is evident in the reportage of the two state owned channels, ORT and RTR, 

who appeared to be supporting Putin's run for presidency. ORT devoted 30.7 per cent of its 

coverage on the presidential candidates to Vladimir Putin, while the next most mentioned 

candidate, Yavlinski, received 12.4 per cent of the coverage (see Figure 5). RTR gave Putin 

slightly less attention than ORT, as Putin received 26.4 per cent and Zyuganov recorded 15.4 

FIGURE 5: CANDIDATES' SHARE (IN PERCENTAGES) OF  
ELECTORAL COVERAGE ON ORT. 3-24 MARCH 2000 

 

      Source EIM Final Report, 2000, p. 59 
 
 

Vladimir Putin, 
30.7

Grigory 
Yavlinsky, 12.4

Vladimir 
Zhirinovsky, 

11.4

Gennady 
Zyuganov, 9.3

Alexei 
Podberezkin, 

5.6

Stanislav 
Govorukhin,

5.5

Konstantin 
Titov, 5.3

Ella Pamfilova, 
4.6

Yevgeny 
Savostyanov, 

4.1

Umar 
Dzhabrailov

4.0

Aman Tuleyev, 
3.6 Yurii Skuratov, 

3.5



[39] 
 

per cent of the total coverage (see Figure 6). However, it is important to also recognise the 

type of coverage each candidate received and the circumstances behind it. 

Generally, Yavlinski, Zyuganov and Savostyanov received clearly negative coverage, while 

Putin, Savostyanov and Tuleev were the only candidates to receive positive mentions on 

ORT (EIM, 2000, p. 61). When it came to news coverage, most of the negative coverage was 

received by Yavlinski, who received 39 per cent (EIM, 2000, p. 66). Yavlinski's share of 

ORT's coverage rose sharply during the last week of the campaign, however, this is due to 

the use of black PR against Yavlinski. ORT's primary evening program 'Vremya' reported at 

considerable length about Yavlinski's alleged links to George Soros and German political 

foundations, accusing Yavlinski of illegal campaign financing and foreign influence on the 

candidate. At other times, ORT described links between Yavlinski's foreign financing, 

Gusinski and Jewish international circles implying once more that Yavlinski was a candidate 

clearly influenced by foreign interests (EIM, 2000, pp. 38-39). 

FIGURE 6: CANDIDATES' SHARE (IN PERCENTAGES) OF  
COVERAGE ON RTR. 3-24 MARCH 2000 

 

    Source EIM Final Report, 2000, p. 60 

 

Vladimir Putin
26.4

Gennady 
Zyuganov

15.4
Vladimir 

Zhirinovsky
9.2

Grigory Yavlinsky
7.9

Aman Tuleyev
6.0

Stanislav 
Govorukhin

5.5

Yurii 
Skuratov

5.3

Konstantin Titov
5.1

Alexei 
Podberezkin

5.0

Umar 
Dzhabrailov 

4.9

Ella Pamfilova
4.7

Yevgeny 
Savostyanov

4.6



[40] 
 

 The majority of RTR's coverage was neutral in tone. Only two per cent of the total 

coverage was negative in tone and this was during reports concerning Putin, Tuleev, 

Zyuganov, Yavlinski and Zhirinovski. Yavlinski and Zhirinovski received the largest shares of 

negative reports, 5.9 and 5.5 percent respectively, while Putin’s share of negative coverage 

was only 1.6 per cent (EIM, 2000, pp. 62-64). RTR experienced a leadership change prior to 

the beginning of the campaign and the new general director, Oleg Dobrodeyev, was among 

RTR's management aspiring for a more balanced coverage. Early on, RTR ran some reports 

that portrayed Yavlisnki positively, but over the course of the election campaign, the channel 

became increasingly open about its support for Putin and joined in the slander campaign 

against Yavlisnki in the last week of the campaign (EIM, 2000, p. 39).  

 The coverage of the privately owned channels was quite different in tone and focus, 

with a more balanced approach to the portrayal of the presidential candidates. The EIM 

media-monitoring mission analysed three private channels, NTV, TV6 and TV-Centre. The 

report concluded that TV6, which was under Berezovski's control, was generally supportive 

of Putin, but not ostentatiously so despite the channel's heavy reliance on ORT for its news 

coverage (EIM, 2000, p. 39). Putin received 34.1 per cent of the total coverage of candidates 

on TV6, Zhirinovski followed with 14.1 per cent and then Yavlinski 11.1 per cent (EIM, 2000, 

p. 70). 

  The Moscow City owned TV Centre was sometimes critical of the acting president 

despite Luzhkov's now open support for the Putin candidacy (EIM, 2000, p. 39). However, 

although Putin received 29.4 of the total coverage on TV Centre and dominated the electoral 

campaigning, when it came to positive coverage, TV Centre favoured Tuleev and 

Savostyanov. They received a third of the total positive coverage each, while Putin received 

only 8.3 per cent (EIM, 2000, p. 72-77). 



[41] 
 

 The most contrasting reporting to that of the state channels, however, came from 

NTV. The channel still devoted approximately a third of its total coverage to Putin's official 

duties as prime minister and acting president. Putin received 29.6 per cent of the total 

coverage, Yavlinski 14.9 per cent, Zhirinovski 9.8 per cent and Zyuganov 9.8 per cent. Yet, 

the less competitive candidates, such as Tuleev, Savostyanov and Govorukhin also received a 

higher share of coverage on NTV than on other channels, 7.8, 9.1 and 6.3 per cent 

respectively (see Figure 7). It is however likely that Savostyanov’s share of coverage was the 

result of his last minute decision to withdraw his candidacy as reports about Savostyanov 

increased significantly during the week when he made the decision to pull out of the race 

(EIM, 2000, p.69). 

  

 In general, NTV had more objective coverage of Putin's presidential activities than 

ORT and RTR and during the weekly analytical programs, such as 'Itogi' and 'Glas Naroda' a 

more critical view of Putin was presented. These analytical programs displayed a favourable 

attitude towards Yavlinski, it was part of the channel's effort to unite the democratic, liberal 

FIGURE 7: CANDIDATES' SHARE (IN PERCENTAGES) OF  
ELECTORAL COVERAGE ON NTV. 3-24 MARCH 2000

 

      Source: EIM Final Report, 2000, p.68 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vladimir Putin, 
29.6

Grigory 
Yavlinsky, 14.9

Vladimir 
Zhirinovsky, 9.8

Gennady 
Zyuganov, 9.6

Yevgeny 
Savostyanov, 

9.1

Aman Tuleyev, 
7.8

Stanislav 
Govorukhin, 

6.3

Konstantin 
Titov, 5.0

Ella Pamfilova, 
3.2

Umar 
Dzhabrailov, 

2.2
Yurii Skuratov, 

1.3
Alexei 

Podberezkin, 
1.2



[42] 
 

opposition around a single candidate (EIM, 2000, p. 38). NTV's satirical show Kukli also 

caused a sensation when the show portrayed the Duma as a brothel where most of the 

politicians are for sale and eager to cater to the new leader's tastes and the show culminated 

with the competing political 'prostitutes' performing a mass strip tease before disappearing 

into thin air (EIM, 2000, p. 39). 

The existence and success of NTV as a channel broadcasting for a national audience 

despite its clear critical presentation of the incumbent and his chosen successor is a 

reflection of the strength of the opposition for the pro-government bloc on the eve of 

Vladimir Putin’s election. This is further reinforced by the fact that TV Centre and the rest of 

the Luzkhov media holding company did not participate in the heavily pro-Putin style of 

coverage that emerged from RTR and ORT despite Luzkhov’s own decision to support Putin 

after the disappointment of Fatherland-All Russia results in the 1999 parliamentary 

elections. Such preference among the oligarchs controlling the media companies towards 

using national television to personal political views and interests illuminates the 

fundamental weakness in the government’s ability to respond to challenges from the 

dissenting elites due to its institutional weakness and lack of coercive capacity. 

 

CONCLUSION 
 
 In summary, the Russian state had the capacity to become a competitive 

authoritarian regime after 1991, because after decades of Communist rule it inherited weak 

linkages with the West and was still only moderately vulnerable to Western leverage. 

However, the Russian government remained weak and unstable rather than consolidating 

into a competitive authoritarian regime because the incumbent forces lacked the coercive 

and organisational capacity to respond effectively to challenges from the opposition. The 

coverage of the 2000 presidential election on national television highlights this because it 



[43] 
 

exposes a sharp divide in the loyalties of different channels that is reflective of the political 

contest between the pro-Kremlin faction and the Fatherland-All Russia bloc. While the 

government enjoyed the support of the state owned RTR and Boris Berezovski's ORT, NTV 

clearly pursued its own agenda. The channel focused on alternative candidates to Putin and 

conducted critical analysis of the acting president, as well as presented satirical 

interpretations of the contemporary political events on the show Kukli. It is an indication of 

the availability of opposing voices in Russia, particularly since NTV enjoyed a large audience 

share and was available to most of the country's population. Moreover, the fact that TV-

Centre was critical of Putin and its coverage focused Tuleev and Savostyanov, when Luzkhov 

himself openly supported Vladimir Putin is further evidence of the fundamental lack of 

cohesion in the country and regime. Hence, while the election coverage was biased in 

Vladimir Putin's favour, there were avenues for the opposition to present its own political 

platforms and the field of play was not as uneven in these elections as one would anticipate 

in a competitive authoritarian regime. It suggests that rather than creating an uneven field 

for the presidential candidates by limiting opponent’s access to the media as often occurs in 

competitive authoritarian states, the role of the media in Russia at the beginning of Vladimir 

Putin’s term as president was to serve as the promotional vehicle to the interests of the 

media owners. 

  



[44] 
 

CHAPTER THREE: 
2008 PRESIDENTIAL ELECTION 
 
PUTIN'S RUSSIA 
 

By the end of Putin’s eight years as president, the Russian state had been 

transformed into a stable competitive authoritarian regime. This was primarily a result of 

two factors, improvements in the Russian economy that led to the decline of the limited 

degree of leverage the Western states had gained in the 1990s due to Russia’s economic 

problems and a multi-faceted government policy of strengthening the organisational and 

coercive capacity of the state. 

Although the Putin administration had worked to strengthen the Russian economy,  

many of the causes for Russia’s recovery cannot be attributed to government policy directly. 

For instance, the August financial crisis actually created certain opportunities for the 

Russian economy. Import-competing domestic producers took advantage of the cheap 

rouble to regain their market share and exports of metals and other raw materials surged. 

Real GDP increased by a cumulative total of 25.8 per cent between 1999 and 2002 and 

inflation fell to single digits. In 2000, households also began to recover as real wages rose by 

almost 64 per cent between 2000 and 2002 (Tompson, 2004, p. 117). Economic recovery 

was further boosted by sharp rise in global oil prices. At the time of the August 1998 crash, 

the price of oil had sunk to $10 per barrel, but by the middle of 2004 the price had risen to 

$45 per barrel (Lynch, 2005, pp. 159-160). The improvement in the national economy 

further weakened the ability of the Western powers to exert leverage over the Russian 

government and gave Putin a greater degree of autonomy. 

Vladimir Putin was, however, involved in the consolidation of power in the Russian 

state in favour of the Kremlin, which ultimately increased the organisational capacity of the 



[45] 
 

state and allowed him to transform Russia into a competitive authoritarian regime. The 

Russian federal system had been secured through the 1993 Constitution, but in December 

1993, 42 of the 89 regions failed to ratify the constitution and many of the ethnic republics 

declared that their own constitutions were to take precedence over the Russian constitution. 

Furthermore, Chechnya demanded secession, Tatarstan declared itself as a mere ‘associate 

member’ and other republics were able to secure confederal relations with Moscow (Ross, 

2002, p. 173). The republics were able to exploit the turmoil and uncertainty that was the 

result of a political impasse in Moscow and as Yeltsin needed the support of the regions in 

his struggle with the Russian parliament, the republics were able to secure ever-greater 

degree of national autonomy for themselves (Ross, 2002, p. 173). In many regions, local laws 

violated federal norms, for example in December 2001, 72 per cent of Bashkortostan's laws 

violated federal law (Ross, 2002, p. 174). Presidential leaders in the ethnic republics had 

used their considerable autonomy to develop authoritarian style regimes where regional 

assemblies had become mere appendages of executive power (Ross, 2002, p. 175).   

Almost upon election as Russian president, Vladimir Putin began to consolidate and 

streamline the operations of the Russian government to create a system centred even more 

around the presidency than Yeltsin’s super-presidential governing style (Lynch, 2005, p. 

159). Putin achieved this by strengthening the vertical chain of command emanating from 

the Kremlin to all regions of Russia. He reorganised the Russia’s 89 regions into seven super 

regions corresponding to existing military districts. He induced the Duma to allow the 

president to dismiss elected regional leaders if a court decreed that a leader has violated 

federal law more than once. Moreover, he reorganised the Upper House of the Federal 

Assembly, removing regional governors from the body and making tenure subject to 

presidential appointment (Lynch, 2005, p. 160). 

 



[46] 
 

TELEVISION 
 

The media was another avenue through which Putin sought to consolidate the 

influence of the state. Television in Russia was brought under stricter government influence 

in line with the general trend towards the improvement of the state's coercive and 

organisational capacities. Putin's view of the media appeared to be similar to Gorbachev's, 

who frequently spoke about the importance of media independence, but at the same time 

believed that the press should support him and his reforms (Becker, 2004, p. 148). This 

trend for the dismantling of private owned media companies was interpreted very 

negatively among foreign observers. In 2005, Freedom House lowered its rating of Russia 

from 'partly free' to 'not free' and the Committee to Protect Journalists placed Putin on its 

'Ten Worst Enemies of the Press' list (Freedom House, 2005; Becker, 2004, pp. 139-140). 

The true crucial turning point in Putin's relationship with the media appeared to 

have been the Kursk disaster just three months after Putin was elected. This was the first 

challenge of his presidency and the first time when the media was critical of his actions, 

particularly his decision to continue his holiday in the Black Sea resort of Sochi and to wait 

five days before making a statement about the disappearance of the submarine (Jack, 2004, 

p. 149-150).  

However, NTV's problems had already begun previously. With the 1998 financial 

crisis, advertising budgets had fallen by 70 to 80 per cent and companies had to seek 

alternative sources of money to survive (Zolotov Jr., 2001, p. 87). Gusinski had secured a 

number of loans for his company, Media-Most, but in 1999 Vneshekonombank declined to 

extend the terms of the $42 million loan to Media-Most (Belin, 2004, p. 139). After a lengthy 

court battle, Media-Most was forced to repay the loan and subsequently, struggled to cover 

repayments on other loans. In March 2000, Gazprom demanded a $211 million 

reimbursement for the loan the company had repaid on behalf of Media-Most and two 



[47] 
 

months later, masked officers from the Procurator-General's Office and the Federal Security 

Service raided Media-Most's headquarters. This was the first of more than two dozen 

searches to be conducted at Media-Most and its affiliated companies over the following year 

(Belin, 2002, p. 34).  

Gusinski himself was arrested in June and was charged with embezzlement during 

the acquisition of a St. Petersburg television company, however, the charges were dropped 

swiftly after Gusinski agreed to allow Gazprom, a state controlled corporation, to buy a 

controlling share in Media-Most (Belin, 2002, p. 35). When Gazprom forced a change of 

management at the shareholders' meeting on April 3, 2001, the journalists working for NTV 

declared the meeting illegal and staged on air-protests for ten days. At the end, Gazprom 

representatives, accompanied by armed guards, took over the network's headquarters on 

the night of April 13, 2001 (Belin, 2002, p. 37). This prompted many prominent journalists 

to resign from NTV and a large share eventually joined Media-Most's cable network, TNT 

(Belin, 2002, pp. 37-38).  

Gusinski now divides his time between Israel and the United States, but the other 

oligarch at the centre of the 'information wars' of the late 1990s fared little better, despite 

his open support for Putin and his policies. Boris Berezovski was liquidating the last of his 

Russian assets by the beginning of Putin's second term as president (Treisman, 2007, pp. 

141-142). After the wide spread criticism of the president after the Kursk disaster, pressure 

mounted on Berezovski to give up his stake in ORT (Belin, 2004, p. 141). In the face of 

mounting pressure from Russian prosecutors, Berezovski conceded and offered to sell his 

49 per cent share in ORT. This did not deter the prosecutors who moved to extradite 

Berezovski from the United Kingdom to face charges in Russia, but the case was dismissed 

and Berezovski was granted political asylum in Britain in September 2003 (Truscott, 2004, 

p. 180). The use of legal instruments is actually further evidence of the growth of 



[48] 
 

competitive authoritarianism in Russia, as Levitsky and Way argue that in such regimes, 

assaults on civil liberties do not necessarily include the murder of opposition supporters or 

violent repression of protest, but more subtle forms, such as tax, fraud or defamation 

charges (2010, pp. 8-9). 

After the Gazprom takeover of NTV, a large number of journalists and officials from 

NTV made the move to TNT, but merely two days after Gazprom took control of NTV's 

offices, the Russian tax police began pursuing criminal charges against senior TNT staff. Like 

other entities under the Media-Most banner, TNT also eventually fell under Gazprom's 

control (Belin, 2002, p. 39). Other former NTV journalists and executives went to work for 

TV-6, for instance NTV's general director, Yevgeni Kiselev, became the general director of 

TV-6 (Belin, 2002, p. 39). This was a minor channel controlled by Berezovski, but the oil 

company, Lukoil, owned 15 per cent of the company's shares (Belin, 2004, p. 141). In 

January 2002, Lukoil shut down TV-6 on the basis of the channel's profit losses between 

1998 and 2000. (Truscott, 2004, p. 180). Finally, on June 22, 2003, the Russian authorities 

switched off TVS, the last refuge of former-NTV and TV-6 journalists. It had had financial 

troubles and was swiftly replaced with a sports channel (Truscott, 2004, p. 181). Thus, 

within three years independent television in Russia was almost completely dismantled. 

 

PRESIDENTIAL ELECTION 
 

 As at the end of Boris Yeltsin's second term as president, there were questions about 

the future of the presidency, since the Russian Constitution permits an individual to remain 

president for only two consecutive terms. Now, numerous voices called for Putin to amend 

or override the constitution in order to remain in power for the third term (Goldman, 2008, 

p.1). However, on December 10, 2007 Putin announced his preferred successor, Dmitri 

Medvedev. He was a forty-two year old lawyer from St. Petersburg, one of many on Putin's 



[49] 
 

staff who had followed the president from Putin’s home town of St. Petersburg to Moscow. 

Medvedev had headed the Presidential Administration before Putin appointed him as First 

Deputy Prime Minister in 2005. He was generally perceived as one of the most liberal voices 

within the Putin administration (Goldman, 2008, p. 3). Like Putin in previous elections, 

Medvedev refused to engage in debates with other candidates and pledged to continue with 

Putin's previous policies, even accepting Putin's request to become prime minister under a 

Medvedev presidency (Nichol, 2008, pp. 1-2). 

The 2008 presidential election highlights the changes that had taken place in Russia 

over the course of Putin’s presidency. The number of candidates aspiring for the presidency 

had fallen compared to the 2000 election, as the barrier to registration and nomination had 

been increased. This is consistent with Levitsky and Way's argument that one of the primary 

features of a competitive authoritarian regime is the uneven, but nevertheless competitive, 

field for nominees in elections with the incumbent enjoying a significant advantage in access 

to the resources, the media or the law (Levitsky and Way, 2010, pp. 8-11). The Russian 

election law forbade parties that are not represented in the Duma to put forward candidates 

for the presidential election and their candidates were required to nominate as independent 

candidates. However, due to a revision in the law, independent candidates were now 

required to collect two million signatures of supporters within only a few weeks in order to 

be listed on the ballot (Goldman, 2008, p. 4).  

Only two parties put forward candidates, the Liberal Democratic Party of Russia 

nominated Vladimir Zhirinovski and the Communists nominated Gennadi Zyuganov as in 

previous elections. Andrei Bogdanov was the only other candidate to appear on the ballot. 

Once a United Russia official, he had become the leader of the Democratic Party, a minor 

party that had received fewer than 90,000 votes nation-wide in the 2007 parliamentary 

elections (Goldman, 2008, pp. 4-5). He was regarded as a candidate designed to provide the 



[50] 
 

appearance of the liberal alternative in the electoral race (Hale and Colton, 2009, p. 23). 

Bogdanov ultimately received 1.3 per cent of the total votes, less than half of the votes he 

might have expected should those who had signed his petition have voted for him (Nichol, 

2008, p. 3). 

Medvedev also had a potentially credible rival in Mikhail Kasyanov, who had been 

Putin's Prime Minister between 2000 and 2005 and announced in 2006 that he would form 

a political party and run for president. However, when he attempted to register his Russian 

Popular Democratic Union Party, the Federal Registration Service declared that the 

submitted documents did not meet technical requirements and Kasyanov's party was 

banned from participation in the 2007 parliamentary election. Similarly, when Kasyanov 

submitted his required two million signatures to the Central Electoral Commission, it found 

an unacceptably high number of signatures were invalid (Goldman, 2008, p. 4). The Central 

Electoral Commission concluded that over 13 per cent of the signatures were invalid, while 

by law, a candidate is disqualified when more than five per cent of the collected signatures 

are declared invalid (The Moscow Times, 2008).   

The outcome of the election was not surprising, considering Levada-Centre's polls, 

which asked who the surveyed would vote for if the election were to be held on the coming 

Sunday, showed that 79 per cent were prepared to vote for Medvedev in December 2007 

and 82 per cent favoured Medvedev in January 2008 (Levada-Centre, 2008a). In the election 

itself, Medvedev received 70.28 per cent of the votes, Zyuganov 17.72 per cent, Zhirinovski 

received 9.35 per cent and Bogdanov received 1.3 per cent (see Figure 8) Voter turnout was 

at 69.7 per cent (Clark, 2008, p. 344). 



[51] 
 

FIGURE 8 - RESULTS OF 2008 RUSSIAN PRESIDENTIAL ELECTION 

Candidate: Number of votes: Percentage of votes: 

Dmitri Medvedev 52,530,712 70.28 

Gennadi Zyuganov 13,243,550 17.72 

Vladimir Zhirinovski 6,988,510 9.35 

Andrei Bogdanov 968,344 1.3 

 Central Electoral Commission, 2 March 2008 

 

ELECTION COVERAGE ON NATIONAL TELEVISION 
 
 The shift in the way the presidential election was portrayed in 2008 in comparison to 

the 2000 election is evidence of the difference in the way national television was used by its 

owners or controlling factions. During the 2000 presidential campaign, there was a clear 

differentiation between the pro-state faction and the opposition. They employed national 

television as the means through which they could propagate their opinions and goals. This 

was not mirrored in the 2008 election coverage, which had become more clearly biased in 

favour of the pro-Kremlin forces. As discussed before, by the start of Vladimir Putin's second 

term in office the independent media in Russia was mostly dismantled, which followed the 

general policy of the Putin government towards concentrating power in the hands of the 

executive and led to the stabilisation of a competitive authoritarian regime in Russia. In the 

2008 election, the largest and most influential national television channels were the 

mouthpieces of the pro-Kremlin forces, supporting the Medvedev candidacy and therefore 

acted to secure the government a greater influence, while depriving the opposition of equal 

access to the media. This is consistent with Levitsky and Way's thesis that in a competitive 

authoritarian state the opposition cannot have a level playing field when it comes to access 

to resources, such as access to the media (Levitsky and Way, 2010, pp. 10-11).  



[52] 
 

 In a further reflection of the greater strength of the Russian government and the 

decline of Western leverage over the Russian state at the end of the Putin presidency, there 

was no EIM long-term monitoring mission during the 2008 presidential election nor did the 

OSCE monitor the election. The conditions the Russian government wanted to impose on the 

election observers prompted the OSCE to decline the invitation to monitor the election. 

However, two Russian non-governmental organisations, the Centre for Extreme Journalism 

and Golos, carried out their own monitoring during the election. 

  Golos' conclusions were overwhelmingly negative According to Golos, the media was 

dedicated to a single candidate and news programs are commonly 'dedicated to publicising 

his "professional activity", which can be viewed as indirect agitation' (Golos, 2008a, p. 4).  

On average between January 1 and January 25 the federal TV Channels broadcast 17 

messages a day about the four presidential candidates. These break down to 86 per cent 

featuring Medvedev, 6 per cent concerning Zhirinovski, and Zyuganov and Bogdanov each 

received 4 per cent share of the coverage (Golos, 2008a, p. 4). The changes in the election 

coverage during the second half of the campaign were not significant. Between  1 February 

and 16 February 2008 television coverage concerning the four presidential candidates was 

distributed at 76 per cent to Medvedev, 11 per cent to Zhirinovski, 9 percent to Zyuganov 

and 4 per cent to Bogdanov (Golos, 2008b, p. 2). However, apart from the four presidential 

candidates, a report prepared by Medialogia, an independent information and analytical 

company, found that Kasyanov ended up second among most covered candidate during the 

first half of the election. However, the majority of the coverage was negative, while 

Bogdanov was positively covered second only to Medvedev (Golos, 2008a, p. 5). 

 When debates between presidential candidates were broadcast they were not shown 

at the optimal time. The First Channel, formally ORT, broadcast debates each Tuesday from 

7:05 to 8:00 am when many  potential voters would have been on their way to work, while 



[53] 
 

on TV-Centre, ten rounds of debates lasting for twenty-five minutes were broadcast from 

5:50 to 6:15 pm when most viewers had not yet returned from work. Channel Russia, 

formerly RTR, showed the debates only three times, broadcast on a very late time slot, from 

10:55pm to 00:05am, which does not garner a large percentage of the total audience (Golos, 

2008b, p.3-4). 

 The Centre for Extreme Journalism (CEJ) also concluded that television coverage was 

heavily biased towards Medvedev. The organisation carried out systematic monitoring of 

electoral coverage on the major national television channels, aiming to establish the extent 

to which the mass media presented to the viewers an objective and balanced coverage of the 

candidate and to what extent it was possible for Russian citizens to make an informed 

decision during the electoral process (CEJ, 2008a). In order to do so, the CEJ analysed 

election coverage on the two state channels, the First Channel and Russia, as well as three 

private channels, NTV, TV-Centre and Ren-TV. 

The analysis provided by the CEJ included Vladimir Putin in the analysis and in the second 

half of the election campaigning period Putin received a greater share of television coverage 

than any of the candidates running for president in 2008. However, when only the four 

74.3

5.1
10.3 10.2

0
10
20
30
40
50
60
70
80

1
Medvedev Bogdanov Zhirinovsky Zyuganov

FIGURE 9 - TOTAL PERCENTAGE OF COVERAGE RECEIVED PER CANDIDATE 



[54] 
 

presidential candidates are included in the analysis it is clear that Medvedev dominated the 

television screen, receiving nearly three-quarters of the total time spent on the coverage of 

the presidential candidates (see Figure 9).  

 Nevertheless, the numbers Bogdanov, Zhirinovski and Zyuganov did receive were 

boosted from the attention they received on Ren-TV. Medvedev received 73 per cent of 

Channel Russia's coverage of the elections and 84 per cent of the coverage on the First 

Channel. Medvedev did even better on NTV and TV-Centre, receiving a 92 per cent and 89.2 

percent share. In terms of the tone of coverage, the broadcasts on NTV and TV-Centre did 

not differ significantly from the state channels, although TV-Centre was somewhat more 

neutral in the tone of its reporting (CEJ, 2008b). In the first month of the campaign 81 per 

cent of Medvedev's coverage on channel Russia was positive and 19 per cent neutral. On 

NTV, 86 per cent of broadcasts about Dmitri Medvedev were neutral and 14 percent were 

positive (CEJ, 2008b). Out of those analysed, the one channel that displayed any significant 

amount of variation when compared to the rest of the channels surveyed was Ren-TV (see 

Figure 10). 

  

33.5

15.7

27.3
23.6

0
5

10
15
20
25
30
35
40

Medvedev Bogdanov Zhirinovsky Zyuganov

FIGURE 10 - PERCENTAGE OF COVERAGE RECEIVED PER CANDIDATE - REN-TV 



[55] 
 

  In the first month of the electoral campaign, Ren-TV contributed 27.8 per cent of its 

electoral coverage to Mikhail Kasyanov, while Medvedev received only 20.2 per cent (Golos, 

2008a). However, over the course of the election campaign, Ren-TV provided a fairly 

balanced presentation of the four presidential candidates allotting Medvedev 33.5 per cent, 

Zhirinovski 27.3 per cent, 23.6 per cent to Zyuganov and Bogdanov 15.7 per cent.  

  However, Ren-TV cannot provide the strong platform for oppositional forced 

that NTV had offered the anti-Kremlin faction in 2000. NTV was the third most popular 

channel in Russia and was accessible to 72 per cent of the population (White, Oates and 

McAllister, 2005, p. 195; Belin, 2002, pp. 19-20). Ren-TV was unable to obtain the same 

audience share. Throughout the 2008 presidential election campaign, Ren-TV received on 

average a little over four per cent of the total audience share  (see Figure 11). Nor did Ren-TV 

feature programs in the same style as NTV's Kukli, which openly satirised the election and the 

government. 

 

 

 

 

Data provided by TNS-GLobal 

 

 

FIGURE 11 - AUDIENCE SHARE PER CHANNEL, JANUARY 14 -MARCH 2, 2008 

0

5

10

15

20

25

ch
an

ne
l s

ha
re

 in
 %



[56] 
 

ROLE OF THE INTERNET 
 
 The continued existence of Ren-TV and its ability to provide an alternative style of 

content during an election suggests that there is still a place for the opposition to express its 

perspectives although support for Medvedev was disproportional and is evidence that 

Putin's Russia had not been transformed into a neo-Soviet closed authoritarian state. 

Moreover, some have argued also that the internet has become an alternative medium of 

political contestation in lieu of opportunities on traditional forms of media. 

 Indeed, one of the major changes to occur between the 2000 and 2008 elections was 

the growth of the internet use and computer ownership in Russia. According to a Levada-

Centre 2001 survey on internet use in Russia, only four per cent of the surveyed had a home 

computer in their family, but by early 2008, 28 per cent reported to have one (Levada-

Centre, 2008b). When asked in 2001 'do you personally use the internet at home, work or 

other places other than to check email and how often do you do so?' only two per cent of 

respondents reported that they use the internet every day or several days a week, while 95 

per cent never used the internet at all. By 2008, 12 per cent used the internet daily or 

several times a week and six per cent on average once a week (Levada-Centre, 2008b). 

 Some writers assert that the internet has become an arena of free political debate 

that is often stifled in traditional forms of media (Rutten, 2009, pp. 25-26). The internet is 

also relatively unregulated, the first legislation on internet regulation was introduced only 

in 2005 (Schmidt and Teubener, 2006, p. 60) and remains moderate by international 

standards. In 2007, a blogger was sentenced to 18 months of conditional imprisonment for 

using violent language against police officers in his blog, but as Rutten noted, this case was 

similar to cases outside of Russia, such as the prosecution in Germany of a blogger for 

invoking hatred in a blog entry (Rutten, 2009, p. 26). 



[57] 
 

 Yet internet could not function as an alternative medium of political promotion and 

protest in 2008, because the increase in internet usage, computer ownership and changes in 

the mediums individuals choose to access information had not changed significantly enough. 

Although significantly down from 95 percent in 2001, three quarters of those surveyed by 

the Levada-Centre in 2008 still reported that they do not use the internet at all (Levada-

Centre, 2008b). Closer examination showed that computer ownership in Russia varies 

greatly depending on demographics and education level. In the families of students, 48 per 

cent had a computer and computer ownership was at 46 per cent among respondents with 

tertiary level education. In contrast, only five per cent of pensioners and seven per cent of 

disabled had a home computer in the family. Regional factors were also clear, 52 per cent of 

the surveyed from Moscow or St. Petersburg in comparison to 19 per cent from small towns 

and rural communities had a domestic computer (Levada-Centre, 2008b). Furthermore, the 

Levada-Centre also found that only 15 per cent used the internet to learn about events in 

Russia and internationally, while 92 per cent relied on the television 2 (Levada-Centre, 

2008b). 

 Apart from the statistical data, Ellen Rutten's research casts into doubt the popular 

notion that the internet is an arena where politics are freely discussed and suggests a 

hesitancy to engage with electoral politics. She took as her case-studies a cross-section of 

popular literary bloggers, making the case that there is a long standing Russian tradition of 

using literature as a vehicle for political debate and therefore, she could expect these 

bloggers to engage in discussion about elections (Rutten, 2009, p. 28). Rutten selected 

bloggers who have exceptionally high readers and comment number, and then surveyed 

what material they chose to publish on the day of the 2008 presidential election. Rutten 

found that out of the seven bloggers she analysed, not one mentioned the election, focusing 

                                                             
2 Survey employed closed answers and no more than two answers permitted to the question 
 



[58] 
 

instead on food, poetry or the theatre. These are not bloggers who purposefully abstain from 

engaging in political debates. At the outbreak of war between Russia and Georgia in August 

2008, for instance, one blogger posted a long entry on the conflict and another analysed 

media reports on the war. Such posts clearly did not lead to lower reading number or 

decrease in popularity, instead the number of comments the blog entries on the Russia-

Georgian war received was more than double the average number of comments for the blog 

(Rutten, 2009, pp. 26-27). Ultimately, Rutten concludes that the bloggers' silence on the 

subject of elections is the product of a desire to write without engaging in politics and 

mirrors the preference of the average Russian to retreat from political engagement and 

political spheres (Rutten, 2009, pp, 27-28). 

 

CONCLUSION  
  

 Over the course of Vladimir Putin's two terms as president much of the independent 

media in Russia was dismantled, as the oligarchs previously in control were forced to relinquish 

control of their companies to avoid facing legal charges or television channels were forced to 

shut down due to unprofitability. This was part of a wider strategy of the Putin administration 

that allotted the Kremlin a greater level of organisational and coercive capacity than the Yeltsin 

administration enjoyed. The stronger Russian state and the significant improvements in the 

Russian economy made it possible for Russia to become a stable competitive authoritarian state. 

Consequently, the playing field between the incumbent and the opposition had become 

systematically more uneven. The coverage of the 2008 presidential elections reflects this 

transformation. While the media was obviously biased in the 2000 election, media coverage on 

the major national television channels favoured Putin's successor, Dmitri Medvedev, to a greater 

degree, since the previously dissenting channels NTV and TV-Centre now offered similar 

coverage to the two state channels. Ren-TV did present an alternative style of coverage, but it is 



[59] 
 

a less significant factor in the elections than NTV had been in 2000, because Ren-TV didnot have 

a comparable audience share. Nor was the internet a viable arena of open discussion as some 

have suggested, computer ownership in Russia remained low and those who did use the internet 

did not necessarily seek to engage in discussion about electoral politics. Hence, with the creation 

of a competitive authoritarian regime in Russia, the role of the national television channels was 

no longer to function as a vehicle for competition between various factions, but had largely 

become a means for the incumbent and his supporters to maintain their power. 

 

  



[60] 
 

 
CONCLUSION 
 
 Between the 2000 presidential election and  the end of President Vladimir Putin's 

first term in office, the Russian media lost much of the independence it had gained at the 

break-up of the Soviet Union. Private television channels critical of the government were 

dismantled, journalists threatened and media moguls were brought before the courts to face 

charges of fraud or embezzlement in an effort  to pressure them to give up controlling 

shares in the companies they owned. This thesis aimed to explore this decline of media 

independence in Russian over the course of the Putin presidency and to explain the 

changing role of the major television channels in the contest for electoral success between 

the pro-state and the opposition factions. 

 The thesis concludes that the decline of media independence is part of a larger 

process that Russia underwent during Vladimir Putin's presidency and which, eventually 

transformed the state from an unstable regime where dissenting elites had many pathways 

through which they could challenge the president or his supporters to a stable competitive 

authoritarian regime. In consequence, the balance of power had swung heavily in favour of 

Putin and his chosen successor, Dmitri Medvedev, and while elections in Russian remain a 

legitimate arena for the contest of power, the playing field is clearly uneven with members 

of the opposition having a only a limited access to campaign resources or legal protection.  

 When one considers the coverage of the 2000 presidential campaign and the 

candidates in comparison to the 2008 election it is evident that the role of the media within 

Russia has altered. By the late 1990s, the unity of the oligarchs at the 1996 presidential 

elections had broken down and the so-called 'information wars' between the various 

factions played out on national television. This dispute among the Russian elites 

consolidated into factions vying for power at the 2000 election. On one side was the pro-



[61] 
 

government faction consisting of the President Yeltsin's immediate advisors, many of the 

regional governors, the mayor of Moscow and the oligarch, Boris Berezovski. They had the 

support of the state-owned television network RTR, Berezovski's ORT and a large portion of 

the national periodical press. In contrast, on the other side of the conflict was the former 

prime minister Yevgeni Primakov, the Fatherland-All Russia bloc, the Luzkhov media 

holding company and Media-Most, particularly its popular national channel NTV, which had 

broad national reach and was the third most watched channel in Russia.  

 During the election, ORT,  RTR and Berezovski owned TV6 were supporting of 

Yeltsin's appointed candidate, Vladimir Putin, and deliberately attempted to use black-PR to 

undermine Yavlinski's campaign. ORT led the attack on Yavlinski, alleging that he was 

campaigning illegally and due to his links with foreign investors, would be influenced by 

foreign interests. RTR later joined in the campaign against Yavlinski. In contrast, TV-Centre 

and NTV presented a more balanced approach to the election campaign and were at times 

critical of the acting president. NTV particularly broadcast critical views of Vladimir Putin 

during its weekly analytical programs and  on its program, Kukli, satirised the eagerness of 

the politicians within the Duma to side with Putin by presenting the Duma as a brothel.  This 

contrast in the coverage of the campaign suggests that at the 2000 election, national 

television served as a vehicle of the competing factions to promote their views and interests 

to the population. 

 By the 2008 election, the political and social realities had altered significantly and 

Putin had consolidated the state enough to create a competitive authoritarian regime. 

According to Levitsky and Way, there were three main factors at play in the creation of such 

as system: the country's linkage with the West, Western leverage over the government and 

the strength of the domestic organisational capacity. The Russian state never did have 

especially close links with Western powers due to decades of economic and cultural 



[62] 
 

isolation during the Soviet era. Western powers were able to have a greater leverage on the 

Russian state because of the poor economy during the 1990s, but as the fighting between 

factions on national television during the 2000 election suggests, the most significant factors 

at play was the Yeltsin government's lack of the organisational and coercive capacity to 

curtail the opposition.  

 However, the economy began to recover after the 1998 financial crisis and oil prices 

rose over the following decade, which meant that the Western powers lost much of it 

leverage over the Russian government. Furthermore, it was the policy of the Putin 

government to strengthen the position of the executive, which included centralisation of 

power by dismantling the autonomy regional governors had won for themselves in the 

political chaos in the 1990s and also, the dismantling of the independent media. 

 NTV was the first major television channel to be overtaken by the pro-government 

Gazprom, although Gazprom ultimately gained full control of Gusinski's media company 

Media-Most. Boris Berezovski was persuaded to give up his controlling share in ORT and 

TV6 was later closed down by one of its shareholders, Lukoil, because the channel had been 

unprofitable in the aftermath of the financial crisis. Berezovski himself became an exile in 

the United Kingdom. The channels that many of the former NTV staff moved to, TNT and 

TVS were similarly closed down until virtually all independent television channels seized to 

exist. 

 This is in line with Levitsky and Way's argument that in a competitive authoritarian 

regime the incumbent benefits from an uneven playing field to a degree not seen in 

democratic states. Certainly, Medvedev's dominance of the 2008 election coverage on ORT, 

RTR, NTV and TV-Centre highlights the great advantage he enjoyed as the chosen successor 

to President Putin. However, Russian television is not a monolith Soviet-style propaganda 

monolith, the other candidates in the campaign received more balanced coverage on Ren-



[63] 
 

TV, although the channel does not have the same place in Russian culture and society as NTV 

did in 2000, a reflection of the greater inequality in access to crucial resources between the 

incumbent and the opposition. It can therefore be concluded that as Putin transformed 

Russia into a competitive authoritarian regime, national television channels lost their role as 

an arena of elite struggle and became another  avenue to consolidation of the competitive 

authoritarian regime, ensuring that the opposition does not have a balanced access to 

resources. 

 It would be a viable area of further research to consider whether this role for 

national television is a permanent one or whether further changes have occurred since the 

2008 elections or will occur in the future, One of the features of  competitive 

authoritarianism is its innate instability, as the government must retain a balance between 

democracy and authoritarianism at avoid moving permanently in the direction of  liberal 

democratic governance or full authoritarianism. It is not assured therefore that the 

competitive authoritarian regime that emerged during the Putin presidency will survive into 

the future and ifs there is further regime change in Russia, the role of the media in the 

country may also alter. 

  



[64] 
 

BIBLIOGRAPHY 
 

Aksartova S. et al, 2003, 'Television in the Russian Federation: Organisational structure, 

Programme Production and Audience - A Report for the European Audiovision Observatory', 

European Audiovision Observatory, available at: 

http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/rusia1.pdf [accessed 29/08/2011]. 

Becker, J., 2004, 'Lessons from Russia - A Neo-Authoritarian Media System', European 

Journal of Communication, Vol. 19, Is. 2, pp. 139- 166. 

Belin, L., 2002, 'The Rise and Fall of Russia's NTV,' Stanford Journal of International Law, Vol. 

38, Is. 1, pp. 19-42. 

Belin, L., 2004, 'Politics and the Mass Media under Putin,' in Ross, C. (ed.), Russian Politics 

under Putin, Manchester: Manchester University Library, pp. 133-154. 

Beumers, B., Hutchings, S. and Rulyova, N., 2009, 'Introduction' in Beumers, B., Hutchings, S. 

and Rulyova, N. (eds.), The Post-Soviet Russian Media - Conflicting Signals, New York: 

Routledge, pp. 1-26. 

Bogaards, M., 2009, 'How to classify hybrid regimes? Defective democracy and electoral 

authoritarianism,' Democratization, Vol. 16, Is. 2, pp. 399-423. 

Boyd-Barrett, 1995, 'Early theories in media research' in Boyd-Barrett, O. (ed.), Approaches 

to Media - A Reader, London:  Arnold, pp. 68-76. 

Burrett, T., 2009, ‘The end of independent television? Elite conflict and the reconstruction of 

the Russian television landscape’ in Beumers, B., Hutchings, S. and Rulyova, N. (eds.), The 

Post-Soviet Russian Media - Conflicting Signals, New York: Routledge, pp. 71-86. 



[65] 
 

Carothers, T., 2002, ‘The End of the Transition Paradigm,’ Journal of Democracy, Vol. 13, Is. 1, 

pp. 5-21. 

Central Electoral Commission, 2000, 'Results of the Presidential Election in the Russian 

Federation', March 26, available at: 

http://cikrf.ru/banners/vib_arhiv/president/2000/index.html [accessed: 04/08/2011]. 

 Central Electoral Commission, 2008, 'PivotTable Data of the CEC on the Results of 

Presidential Elections in the Russian Federation,' March 03, available at: 

http://www.cikrf.ru/banners/elect_president/results/index.html  [accessed: 27/07/2011]. 

Centre for Extreme Journalism, 2008, First review of mass media monitoring results during 

March 2 presidential election, available at: 

http://memo98.cjes.ru/?p=3&sm2=on&reports=200802 [accessed: 26/06/2011]. 

Centre for Extreme Journalism, 2008, Second review of mass media monitoring results during 

March 2 presidential election, available at: 

http://memo98.cjes.ru/?p=3&sm2=on&reports=200803 [accessed: 26/06/2011]. 

Clark, W. A., 2008, 'The Presidential Transition in Russia, March 2008,' Electoral Studies, Vol. 

28, pp. 342-345. 

Curran, J., 1991, 'Mass media and Democracy: A Reappraisal', in Curran, J. and Gurewich, M. 

(eds.), Mass Media and Society, New York: Routledge, pp. 82-117. 

Denton Jr., R. E. and Kuypers, J. A., 2008, Politics and Communication in America – Campaigns, 

Media and Governing in the 21st Century, Long Grove: Waveland Press. 

Diamond, L., 2002, ‘Thinking about Hybrid Regimes,’ Journal of Democracy, Vol. 13, Is. 2, pp. 

21-35; 



[66] 
 

Dunn, J. A., 2009, 'Where did it all go wrong? Explaining Russian television in the Putin era,' 

in Beumers, B., Hutchings, S. and Rulyova, N. (eds.), The Post-Soviet Russian Media - 

Conflicting Signals,  New York: Routledge, pp. 42-55. 

European Institute for the Media, 2000, 'Monitoring the media coverage of the March 2000 

presidential elections in Russia, Final Report,' available at: http://www.media-

politics.com/EIM%20reports/Rus%202000%20final%20.pdf [accessed: 30/09/2011]. 

European Institute for the Media, 2000, 'Monitoring the media coverage of the December 

1999 parliamentary elections in Russia, Final Report,' available at, http://www.media-

politics.com/EIM%20reports/Rus%2099%20Final.pdf [accessed 30/09/2011]. 

Freedom House, 2003, 'Country Reports - Russia', available at:  

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?nit=266&page=47&year=2003 [accessed 

30/08/2011]. 

Freedom House, 2005, 'Country Reports - Russia', available at:  

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=47&nit=366&year=2005 [accessed 

30/08/2011]. 

Geddes, B., 1999, ' What do we know about democratization after twenty years?' Annual 

Review of Political Science, Vol. 2, pp. 115-144. 

Gilbert, L. and Mohseni, P., 2011, ‘Beyond Authoritarianism: the Conceptualisation of Hybrid 

Regimes,’ Studies in Comparative International Development, Vol. 46, pp. 270-297. 

Gitlin, T., 1995, 'Media sociology: the dominant paradigm' in Boyd-Barrett, O. (ed.), 

Approaches to Media - A Reader, London:  Arnold, pp. 21-32. 

Golos, 2008, Statement No. 1 of "Golos" Association on findings of long-term observation of the 

2008 Presidential Campaign, February 5 



[67] 
 

Golos, 2008, Statement No. 2 of "Golos" Association on findings of long-term observation of the 

2008 Presidential Campaign,' February 28 

Goldman, S. D., 2008, 'Russia's 2008 Presidential Succession', CRS Report for Congress, 

February 26, available at: http://www.fas.org/sgp/crs/row/RL34392.pdf [accessed: 

25/06/2011] 

Gulyev, F., 2005, ‘Post-Soviet Azerbaijan: Transition to Sultanic Semi-authoritarianism? An 

Attempt at Conceptualization,’ Demokratizatsiya, Vol. 13, Is.3, pp. 393-435. 

Hale, H. E. and Colton, T. J., 2009, Russians and the Putin-Medvedev "Tandemocracy" - A 

Survey-Based Portrait of the 2007-2008 Election Season, the National Council for Eurasian 

and East European Research, September 8, available at: 

http://www.ucis.pitt.edu/nceeer/2009_823-03_2_Hale.pdf [accessed 26/06/2011]. 

Howard, M. M. and Roessler, P. G., 2006, ‘Liberalizing Electoral Outcomes in Competitive 

Authoritarian Regimes,’ Journal of Political Science, Vol. 50, Is. 2, pp. 365-381.  

Hutchings, S. and Rulyova, N., 2009, Television and Culture in Putin's Russia - Remote Control, 

New York: Routledge. 

International Republican Institute, 2000, 'Russia - Presidential Pre-Election Assessment 

Report,' March 20, available at: http://aceproject.org/ero-en/regions/europe/RU/russia-

presidential-elections-pre-election [accessed: 30/09/2011]. 

Jack, A., 2004, Inside Putin's Russia, New York: Oxford University Press. 

Levada Centre, 2008, 'First Presidential Ratings 2008', January 24, available at: 

http://www.levada.ru/press/2008012402.html [accessed: 27/07/2011] 

Levada Centre, 2008, 'Internet in Russia', February 26, available at: 

http://www.levada.ru/press/2008022602.html [accessed: 27/07/2011] 



[68] 
 

Levitsky S. and Way, L. A., 2002, 'The Rise of Competitive Authoritarianism,' Journal of 

Democracy, Vol. 13, Is, 2, pp. 51-65. 

Levitsky S. and Way, L. A., 2010, Competitive Authoritarianism - Hybrid Regimes after the Cold 

War, New York: Cambridge University Press. 

List J. A. and Sturm D. M., 2006, 'How Elections Matter: Theory and Evidence from 

Environmental Policy,' the Quarterly Journal of Economics, Vol. 121, Is. 4, p. 1249-1281. 

Lynch, A. C., 2005, How Russia is not Ruled - Reflections on Russian Political Development, 

Cambridge: Cambridge University Press. 

McNair, B., 2003, An Introduction to Political Communication, 3rd Edition, London: 

Routledge. 

McQuail, D., 1994, Mass Communication Theory – An Introduction y, 3th Edition, London: Sage 

Publications. 

McQuail, D., 2005, McQuail’s Mass Communication Theory, 5th Edition, London: Sage 

Publications. 

Mickiewicz, E. (2008), Television, Power and the Public in Russia, New York: Cambridge 

University Press. 

Nichol, J., 2008, 'Russia's March 2008 Presidential Election: Outcome and Implications,' CRS 

Report for Congress, March 13, available at: 

http://fpc.state.gov/documents/organization/103693.pdf [accessed: 26/6/2011] 

Oates, S., 2003, ‘Television, Voters and the Development of the “Broadcast Party”’ in Hesli, V. 

L. and Reisinger, W., M. (eds.), The 1999-2000 Election in Russia – Their Impact and Legacy, 

Cambridge: Cambridge University Press, pp. 29-50. 



[69] 
 

Oates, S., 2005, ‘Media and Political Communication’, in White, S., Gitelman, Z. and Sakwa, R. 

(eds.), Developments in Russian Politics, 6th Edition, New York: Palgrave Macmillan, pp. 114-

129. 

OSCE, 2000, 'Russian Federation - Elections to the State Duma 19 December 1999, Final 

Report,' ODIHR Election Observation, February 13, available at: 

http://www.osce.org/odihr/elections/russia/16293 [accessed: 30/09/2011]. 

Patrick, B. A. and Thrall, A. T., 2007, 'Beyond Hegemony: Classical Propaganda and 

Presidential Communication Strategy after the Invasion of Iraq,' Mass Communication & 

Society, Vol. 10, Is. 1, pp. 95-118.  

Rantanen, T., 2002, The Global and the National - Media and Communications in Post-

Communist Russia, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. 

Rutland,  P., 2005, 'Chapter 11- Putin's Economic Record,'  in White, S., Gitelman, Z. and 

Sakwa, R. (eds.), Developments in Russian Politics, 6th Edition, New York: Palgrave 

MacMillan, pp. 106-203. 

Ross, C., 2002, Federalism and Democratisation in Russia, Manchester: Manchester University 

Press. 

Tompson, W., 2004, 'The Russian Economy under Vladimir Putin,' in Ross, C. (ed.), Russian 

Politics under Putin, Manchester: Manchester University Library, pp. 114-132. 

Rutten, E, 2009, 'More that  a Poet? Why Russian Writers didn't blog on the 2008 Elections,' 

Russian Cyberspace, Vol. 1, Is.1, pp. 25-30. 

Schledler, A, 2006, 'The Logic of Electoral Authoritarianism', in Schledler, A. (ed.), Electoral 

Authoritarianism - the Dynamics of Unfree Competition, Boulder: Lynne Rienner Publishers, 

Inc., pp. 2-34. 



[70] 
 

Slater, D., 2011 ‘Competitive Authoritarianism: Hybrid regimes after the Cold War,’ 

Perspectives on Politics, Vol. 9, Is. 2, pp. 385-388. 

The Moscow Times, 2008, 'Little Chance Left of Kasyanov Candidacy,' January 28, available 

at: http://www.themoscowtimes.com/news/article/little-chance-left-of-kasyanov-

candidacy/303141.html [accessed 27/07/2001] 

TNS Global, Data on Media Audiences - Television - Average Daily Share, available at: 

http://www.tns-global.ru/rus/data/ratings/tv/index.wbp [accessed: 2/08/2011] 

Treisman, D., 2007, 'Putin's Silovarchs,' Orbis, Vol.51, Is. 1, pp. 141-153. 

Truscott¸ P., 2004, Putin's Progress - A biography of Russia's enigmatic President Vladimir 

Putin, London: Simon & Schuster. 

Ward, I., 1995, Politics of the Media, Melbourne: MacMillan Education Australia Ltd. 

Wheeler, M., 1997, Politics and the Mass Media, Oxford: Blackwell Publishers. 

White, S., 2000, 'Russia, Elections, Democracy,' Government and Opposition, Vol. 35, Is. 3, pp. 

302-324. 

White, S., McAllister, I. and Oates, S., 2002, 'Was it Russian public television that won it?', the 

Harvard International Journal of Press/Politics, Vol.7, pp. 17-33. 

White, S. and Oates, S., 2003, ‘Politics and the Media in Post-communist Russia,’ Politics, Vol 

23, Is, 1, pp.31-37 

White, S., Oates, S. and McAllister, I., 2005, ‘Media Effects and Russian Elections, 1999-2000,’ 

British Journal of Political Science, Vol. 35, pp. 191-218. 

Williams, K., 2003, Understanding Media Theory, London: Hodder-Arnold. 



[71] 
 

World Mediawatch, 1999, 'Russian Tycoon Expands Empire,' BBC News, June 10, available 

at: http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/monitoring/365924.stm [04/08/2011]. 

Zassoursky, I., 2004, Media and Power in Post-Soviet Russia, New York: M. E. Sharpe. 

Zassoursky, I. (2009), ‘Free to get rich and fool around’ in Beumers, B., Hutchings, S. and 

Rulyova, N. (eds), The Post-Soviet Russian Media - Conflicting Signals, New York: Routledge, 

pp. 29-41. 

Zolotov Jr., A., 2001, 'The Roots of NTV's Difficulties Dig Deeply Into Political Turf,' Nieman 

Reports, Vol. 55, Is. 2, pp. 85-87. 

 

 

 
 

 



 
 

 


	ABSTRACT
	LIST OF ILLUSTRATIONS
	INTRODUCTION
	POSING THE QUESTION
	THESIS ARGUMENT
	CASE STUDY SELECTION
	THESIS STRUCTURE

	CHAPTER ONE: CONCEPTUALISING THE MEDIA AND THE STATE
	THEORIES OF THE MEDIA
	THE MASS MEDIA IN POST-COMMUNIST RUSSIA
	THIRD WAVE OF DEMOCRATISATION AND HYBRID REGIMES
	COMPETITIVE AUTHORITARIANISM
	CONCLUSION

	CHAPTER TWO: 2000 PRESIDENTIAL ELECTION
	RUSSIA IN THE 1990s
	THE RISE OF VLADIMIR PUTIN
	INFORMATION WARS
	CONCLUSION

	CHAPTER THREE: 2008 PRESIDENTIAL ELECTION
	PUTIN'S RUSSIA
	TELEVISION
	PRESIDENTIAL ELECTION
	ELECTION COVERAGE ON NATIONAL TELEVISION
	ROLE OF THE INTERNET
	CONCLUSION

	CONCLUSION
	Bibliography

