
T H E  T H I N K E R34

HISTORY

Despite its significance, remarkably little is written about the paper.  
Why, so central to South African politics, are the voices of early ANC 
historical actors associated with it still buried in obscurity?

By Peter Limb

The anc’s first 
newspaper  
recovered

©
 ?

??



35V o l u m e  4 7  /  2 0 1 3

HISTORY

The 2012 centenary of the African 
National Congress is also that of the 
closely-allied newspaper, Abantu-

Batho (The People).  Established in 
October 1912 by ANC convener Pixley 
ka Isaka Seme, with financial assistance 
from Queen Regent Labotsibeni of 
Swaziland, it attracted the best of a 
rising company of African intellectuals, 
political figures and literati such as 
Cleopas Kunene, Saul Msane, Richard 
V. S. Thema, T. D. Mweli Skota, J. T. 
Gumede, A. W. G. Champion, Robert 
Grendon, S. E. K. Mqhayi and Nontsizi 
Mgqwetho. In its pages burning issues of 
the day, from the pass laws, Land Act 
and World War to strikes and socialism, 
the founding of Fort Hare, the rights 
of black women, and Garveyism were 
articulated, just as mundane events such 
as football matches and marriages were 
reported. It was also a forum for letters 
and literary contributions, some of the 
highest calibre, others of a plebeian 
bluntness.

Despite its significance, remarkably 
little is written about the paper. Why, 
so central to South African politics, 
are the voices of early ANC historical 
actors associated with it still buried in 
obscurity? Black history has faced the 
condescension of an essentially white 
scholarly edifice.  Abantu-Batho was 
not even collected by libraries: only a 
two-year run, 1930–31, survives. There 
are a few reprints in contemporary 
papers, notably Ilanga lase Natal and 
Tsala ea Batho, and in periodicals such 
as Christian Express and Negro Year 
Book and in West Africa (testament to 
emerging networks of solidarity). There 
are clippings, translations and the odd 
issue in archives in Pretoria, Lobamba, 
Durban, Harare, Oxford, Atlanta and 
Moscow. And a few extracts appear 
in collections such as Outlook on a 
Century and the Garvey Papers.

Writers have often lamented this 
lacuna, one result of which has been 
that most studies of the ANC failed to 
penetrate the internal life reflected in 
its columns. Similarly, those who write 
on black socio-intellectual life have 
tended to elide Johannesburg of this 
period and the associational life around 
Abantu-Batho, notably the African 
Club, thus missing a major formative 
aspect of black politics and culture. In 
its place, a sanitised version of history 

privileging the institutions and press 
approved by the Chamber of Mines 
and some white liberals and their black 
acolytes has held sway in South African 
historiography of this time.

Even the date of its first issue has 
left few traces - such uncertainty is 
typical of many aspects of its history. 
But contemporaries took note of its 
arrival. In 1917 the young Modiri 
Molema wrote of the birth of “Abantu 
or Batho … edited and published by 
a competent staff”. A few years later, 
young communist Eddie Roux “called 
often at the office of the Abantu-Batho, 
the organ of the ANC. There I met 
two educated Africans, [J.W.] Dunjwa 

and [D.S.] Letanka. With them I could 
converse with ease.” He emphasised 
it was “one of the most outstanding” 
achievements of the ANC. It unified 
small papers, attracted outstanding 
journalists, achieved “wide popularity”, 
and led struggles against the Land Act 
and “the victorious fight against the 
women’s pass law”.1 Some of Roux’s 
facts, such as amalgamation with 
Umlomo wa Bantu in 1913 (rather than 
1916) and a 1935 (instead of 1931) 
demise would be uncritically adopted 
by later writers, but his highlighting of 
its significance is confirmed by new 
research. 

Instead of simply lamenting this 
lacuna, we decided to act. Gathering 
a team as well as some experts in 
indigenous languages, we painstakingly 
re-assembled the fragments and began 
recovering the stories of its writers so 
long shrouded in mist. The result is 
a new book, The People’s Paper: A 
Centenary History and Anthology of 

Abantu-Batho.2 We have recovered 
enough of this hidden archive to 
recreate the political and intellectual 
life that had hitherto escaped attention. 
Some startling discoveries here are 
forcing a re-writing of the history of 
1912-31.

The idea of a multilingual newspaper 
with a truly national focus was raised at 
a 1911 meeting in Johannesburg that 
led to the January 1912 founding of 
Congress.3 The story of Abantu-Batho’s 
eventual launch in October is told in the 
book. The need for such a paper on the 
Rand was apparent. In the white press 
Africans appeared, if at all, mainly as 
villains. Seme recruited as editors: first 
Cleopas Kunene then Robert Grendon. 
Both had close ties with Swazi rulers, 
reflected in a series of articles on Swazi 
affairs. In September Ilanga lase Natal 
announced the name of the new paper 
and revealed it would be a weekly, 
published in English, Sesotho, isiZulu 
and isiXhosa, and linked to Congress. 
Africans soon made good use of it to 
communicate and organise. A new 
political culture articulated via the 
press and public meetings emerged. 
As with the subaltern press in other 
colonial situations such as India, state 
censors closely monitored it; officials 
hauled managing editor Seme before 
them to explain stridently anti-imperial 
wartime editorials. There was thus 
a need for studied moderation. But 
given its location on the Rand, amidst 
the country’s political storms, and its 
centrality to Congress and vernacular 
discourses there was every chance 
it would become more radical - and  
it did.

That Abantu-Batho would be 
adopted as an organ of Congress 
and articulate its policies flowed 
from the fact that the movement’s 
founder, Seme, had founded it. There 
is nothing about a press organ in the 
1919 ANC constitution but Article 19 
of the Transvaal Congress constitution 
specifies “the official organ of the 
Congress shall be the ABANTU-
BATHO”.4 Yet it was more than a mere 
party “organ”. The very title spoke 
meaningfully to readers in a wide range 
of languages and clearly to the vision 
of ANC founders for unity and nation 
building.5 Over its 19 years, it played 
an important role in influencing and 

Gathering a team 
as well as some 

experts in indigenous 
languages, we 
painstakingly 

re-assembled the 
fragments and began 
recovering the stories 
of its writers so long 

shrouded in mist.



T H E  T H I N K E R36

reflecting African political thought and 
intellectual life. Political slogans such as 
“Mayibuye i Afrika” were first coined 
in its columns. And it was the vigorous, 
popular approach epitomised by 
Abantu-Batho that would eventually 
mobilise wide sections of “the 
people” to overcome colonialism and 
apartheid.

Writers associated with the 
Congress Alliance commented on the 
paper. Mary Benson cites one editor, 
Mweli Skota that “we were dreaming 
of changes, of the day when Africans 
would sit in Parliament and would 
be able to buy land”. After its 1931 
demise the ANC keenly felt its loss. 
Its 1937 conference resolved to find a 
replacement. In the ’40s, A. B. Xuma 
and Govan Mbeki wanted to resurrect 
a national organ. In 1955 the ANC 
still dreamed of its own paper, lack of 
which was a ‘very serious weakness’. 
Lionel Forman was keen to track 
down copies, roping in Mac Maharaj 
to search London libraries, to no avail. 
Lacking access to issues, he repeated S. 
P. Bunting’s claim that Abantu-Batho 
was “never noticeable for its militancy”, 
but recognised its significance. In 1960 
Bunting’s son Brian characterised it as 
“vigorous and militant”. Mbeki, in a 
subterranean Robben Island missive, 
remarked how after the ANC failed to 
keep Abantu-Batho alive, it had to rely 
instead on word of mouth or leaflets. 
The ANC-in-exile kept alive its memory 
in histories by Jack and Ray Simons 
and Francis Meli and in Mayibuye and 
Sechaba. Even today a need is felt for 
a replacement. In 2010 the Nkoane 
Maditsi Youth League secretary mused 
that “A similar newspaper is much 
required now”. In December 2010 
a new paper, New Age, did appear, 
in some ways claiming its mantle 
but in other ways lacking its radical 
investigative journalism or multi- 
lingual reach.6

The political context was complex. 
Abantu-Batho emerged at a time of 
intense black protest focused on the 
racist clauses of the Act of Union 
and the Land Act. The political tone  
was moderate-to-radical; ‘centre-left’ 
in today’s parlance. There was an 
eclectic philosophic mix, with editors 
appropriating ideas from Garvey, 
Mill, Marx and, in Grendon’s case, 

Swedenborg. Yet by 1931 editors 
claimed a consistency in its philosophy 
over the years and indeed there 
were common threads of African 
nationalism, Pan-Africanism and anti-
racism. 

The paper went through distinct 
phases. From 1912 to 1917 it was 
generally moderate. Yet already in 
1916 signs of a growing radicalism were 
evident. 1917 - 20 is the first radical 
phase. The strikes of February 1920 
mark the high point of this radicalism; 
afterwards comes stagnation and 

ostracism. The paucity of the 1921 - 
27 issues makes characterisation of 
its politics then difficult, but growing 
Garveyist influence sits side by side 
with moderate voices. A second radical 
phase, identifying more closely with the 
Communist Party, develops from 1927. 
After his election as ANC president in 
1927, J. T. Gumede made the paper 
the national ANC organ, but this ended 
in 1930 when he was defeated by 
Seme, who ironically distanced himself 
from the very paper he had founded. 
The end came in July 1931, hastened 
by lack of resources and Chamber of 
Mines’ hostility that had given birth to a 
vitriolic rival, Umteteli wa Bantu, which 
drew away staff.

The new book provides firstly an 
overview of Abantu-Batho, surveying 

its history and prominent themes, 
including politics, racism, solidarity, 
war, labour, and gender, and the socio-
cultural lives and religious, educational, 
literary and leisure pursuits of Africans. 
The next section examines the role 
of founders and editors: Seme, 
Labotsibeni, and editor-poet Robert 
Grendon. “Themes and Connections” 
then addresses: the Swazi royal 
connection; poetic contributions of 
Xhosa poets Nontsizi Mgqwetho and 
S.E.K. Mqhayi; complexities of language 
and translation in reporting the 1918 
Rand “Shilling Strike”; discourses 
around African royalty; Garveyism; 
and the associational context (clubs). It 
concludes by assessing Abantu-Batho’s 
legacy. It left a memory of investigative 
journalism and combative politics that 
persisted in popular consciousness; it 
also left behind experienced journalists 
who went on to other newspapers and 
readers who hungered for a similarly 
committed voice.

Abantu-Batho played a major role 
in challenging in print (and mobilising 
against) the hegemony of a settler 
state increasingly moving to complete 
denial of black rights. It helped 
stimulate public debate, and interest 
in black journalism and literary work, 
developing an African public sphere. 
Today’s politics underlines more 
than ever the need for such work to 
continue. 

References
1 	 S.M. Molema, The Bantu Past and Present (Edinburgh: 

Green, 1920), 306; E. and W. Roux, Rebel Pity 
(London: Penguin, 1972), 35; E. Roux, Time Longer 
than Rope (London: Gollancz, 1948), 119–20, 358.

2 	 Edited by Peter Limb (Johannesburg: Wits University 
Press, 2012) with contributions by Chris Lowe, Chris 
Saunders, Grant Christison, Jeff Opland, Les Switzer, 
Paul Landau, Peter Limb, Robert Vinson, Sarah 
Mkhonza, and Sifiso Ndlovu: see witspress.co.za/
catalogue/the-peoples-paper. 

3 	 A. Odendaal, Vukani Bantu! (Cape Town: D Philip, 
1984), 260 and The Founders: The Origins of the ANC 
and the Struggle for Democracy in South Africa (Cape 
Town: Jacana, 2012).

4 	 Transvaal Native Congress Constitution, National 
Archives, Pretoria, SNA 7204 17/326, 17 May 1919.

5	 A. Davidson, I. Filatova, V. Gorodnov and S. Johns 
(eds), South Africa and the Communist International: A 
Documentary History vol. 2 (London: Cass, 2003), 4.

6 	 M. Benson, The African Patriots (London: Faber, 
1963), 31; Xuma, Autobiography & Selected Works 
ed. P. Limb (Cape Town: VRS, 2012); ‘Towards 
a Congress Newspaper’, Congress Voice Bulletin 
1955; G. Mbeki, Learning from Robben Island ed. C. 
Bundy (Cape Town: D. Philip, 1991): 89; L. Forman, 
A Trumpet from the Housetops ed. S. Forman, A. 
Odendaal (Cape Town: Mayibuye, 1992): xxvi, 
55–58; B. Bunting, Who Runs Our Newspapers? (Cape 
Town: New Age, 1960), 6; Mayibuye 2, 1969; J. and 
R. Simons, Class and Colour in South Africa, 1850–
1950 (London: IDAF, 1985), 136; F. Meli, South Africa 
Belongs to Us (Harare: ZPH, 1988), 210. 

HISTORY

The paper went 
through distinct 

phases. From 1912 to 
1917 it was generally 
moderate. Yet already 

in 1916 signs of a 
growing radicalism 
were evident. 1917 - 
20 is the first radical 
phase. The strikes of 
February 1920 mark 
the high point of this 

radicalism; afterwards 
comes stagnation and 

ostracism.


