Public interest and individual taste in disclosing an Irish minister’s illness in J. Petley
(ed.) Media and Public Shaming: Drawing the Boundaries of Disclosure, London:
I.B. Tauris/Reuters Institute Oxford, 2013. 165-178.

The media’s changed approach to disclosing political illness is very clearly evident
from the coverage of two British prime ministers, Winston Churchill and Tony Blair.
Churchill’s stroke in June 1953 went unreported. The absence of media comment was
not simply achieved because the illness was kept secret within a close political circle.
Three newspaper proprietors actively agreed to withhold the truth about Churchill’s
health from the British public. Given the scale of this collusion between members of
the political and media elites it is little wonder that the episode has been described as
“one of the most audacious cover-ups in modern political history” (Price, 2010:146-
7). It would be difficult to argue that Churchill’s illness was a private matter as the
stroke prevented him from adequately doing his job - a key point in this chapter that
considers the right of media organisations to disclose private heath matters of
politicians. Historian Peter Hennessy has written about the “near senility’ of Churchill
a year following his stroke while also quoting Harold Macmillan’s alarming

description of the Prime Minister:

Churchill is now often speechless in Cabinet, alternatively, he rambles about
nothing. Sometimes he looks as if he is going to have another stroke... He was
always an egoist, but a magnanimous one. Now he has become almost a

monomaniac (See Hennessy, 2000: 196)

In his diary Macmillan also wrote about “a kind of conspiracy we were all in”

- half a century later this type of concealment is no longer possible in Britain. There is



now an acceptance that medical information about senior politicians should not be
withheld from the public - in part due to greater openness with the public and in part
due to the advance of communications methods which makes keeping secrets much
more difficulty. In the latter regard, when Tony Blair took ill in 2003 there was
widespread coverage that the Prime Minister had suffered a “heart scare” (Wintour
and Boseley, 2003).

There has been longer acceptance in the United States about the public’s right
to know about the health of their elected representatives. Revelations about the level
of concealment about the medical condition of President Woodrow Wilson, who
suffered a stroke in 1919, was an influencing factor. The extent and seriousness of
Wilson’s health problems was withheld not just from the American public but also
members of his cabinet. Indeed, documents released in December 2006 led one
authority to conclude: “This is the worst instance of presidential disability we've ever
had. We stumbled along . . . without a fully functioning president” [for a year and a
half] (Milton Cooper, 2007). Three decades after Wilson’s illness was withheld news
that Dwight Eisenhower had suffered a heart attack was widely reported in September
1955 (See Historic Films Archive). It should be noted, however, that White House
staff still sought to manage information about the president’s condition so as to
miminise political damage to his position (See Lasby, 1997).

Disclosure in the United States extends beyond elected representatives to
incorporate the principle that the public has a right to know about the health of a
candidate seeking political office. Many well-known figures have been questioned in
public about their medical history. Examples in recent times include Senator John
McCain in his White House bid in 2008. If he had been successful, McCain would

have been the oldest first-term president in American history. In May 2008 7ime



magazine published an article under the headline, ‘How healthy is John McCain?’
which detailed the Republican candidate’s recent medical history including specifics
about surgery for skin cancer. Readers were informed that, “the [McCain] campaign
says it expects to offer enough documents and medical opinions to lay to rest any
concerns about the candidate's condition” (7ime, 2008). Others to have faced similar
levels of scrutiny include Dick Cheney as vice-president to George W. Bush and
Rudy Giuliani when he was mayor of New York.

Medical information that reaches the public domain can obviously be
damaging for the individual concerned, as was the case for Thomas Eagleton in the
1972 presidential contest. The career of the Democratic vice-presidential candidate
ended with release of information that he had undergone electroshock therapy. In
American politics, however, not only is a candidate’s health an issue in determining
their electability but once in office holders of political positions are now obliged to
accept that their medical records are a matter of public information. In this regard, the
results of the “first routine periodic physical examination” of US President Barack
Obama was published on the White House website in February 2010 (White House,
2010). A subsequent report from his physician - which included specific detail on
Obama’s cholesterol and blood pressure - declared him ‘fit for duty and predicted he
would remain so for the remainder of his presidency (Daily Beast, 2011)

Controversy over the issue of a placing a politician’s medical history in the
public domain balanced alongside their health privacy has not just been a British or
American dilemma. For example, the suppression of information concerning the well
being of Francois Mitterrand when he was president of France ultimately made its
way to the European Court of Human Rights. The Court concluded that it is the duty

of the media to report on the health of political figures in certain circumstances (Plon



(Societe) v France EHRR 2004). Similar debates have featured in several countries in
more recent times including in Canada (Smith, 2011), Botswana (Keorapetse, 2011)
and India (Jagannathan, 2011).

There was considerable debate in India in August 2011 when the Congress
party confirmed that Sonia Gandhi had been diagnosed with a medical condition
requiring surgery abroad. The lack of information about the nature of Gandhi’s
medical diagnosis led one commentator to ask a question that has universal
application: “How can the nation’s most powerful political leader, virtual chief
executive of the ruling party, not let us know that there was something for us to be
concerned about?” (Jagannathan, 2011). Providing an answer to such a question in the
United States or in the United Kingdom - to go by recent cases mentioned previously
- would seem fairly straightforward. The public right to know overrides the individual
politician’s personal privacy. A more nuanced debate, however, arose in Canada in
the case of NDP leader Jack Layton who while ill sought election as Prime Minister in
May 2011. While revealing that he had been treated for cancer Layton refused to
discuss the nature of his illness, and as one Canadian newspaper noted in August
2012: “A year after his death Canadians are still in the dark about what actually killed
Jack Layton, who mere weeks before dying had asked voters to let him lead Canada”
(Branswell, 2012).

Cultural differences alongside specific media systems and political contexts
obviously influence attitudes towards public disclosure of a political leader’s health
matters. The availability of the internet has made concealment more difficult even for
repressive regimes. For example, in late July 2012 it was revealed that the Ethiopian
leader Meles Zenawi was taking ‘sick leave’ to deal with an unspecified illness. The

official line from the Ethiopian government was that Zenawi was recovering and



would be returning to work in a short space of time but rumours quickly spread on
dissident websites that Zenawi had cancer (Gettleman, 2012). Zenawi died in a
Belgium hospital some weeks later.

These different national experiences raise the issue of why and when health
matters are considered matters for public disclosure. Many news organisations
subscribe to the view that private lives should remain private unless public trust is
broken when certain standards of behaviour are not met (integrity) or when private
actions conflict with public positions (hypocrisy) (Sanders, 2008, 86). More often
than not controversy emerges over exposure of marital infidelities but in the area of
health there remains a contested dividing line between the public’s right to know and
a politician’s right to privacy.

Providing answers is not straightforward - and raises editorial and ethical
challenges for news journalists. Developing “a coherent expectation as to what
represents appropriate ethical journalistic performance” (Starck, 2001: 145) involves
ethical considerations beyond legislation and regulatory codes. The difficulty for
journalists and news organizations is that wider public consideration of these issues is
generally framed against discussion of privacy laws and restrictions on reportage. But
unlike in the case of other public figures - celebrities, for examples - politicians with
their ability to make decisions over people’s lives are in a different space. It is hard
not to argue that voters should be aware of the medical condition of candidates who
seek to run their country, or to be reassured that an elected office holder is healthy
enough to undertake the duties of office.

The following sections in this chapter offer a specific case study that addresses
many of the questions concerning the news media, politicians and medical

information. It does so by examining in detail the experience in Ireland in late 2009



when the broadcast of information about the health of the country’s Finance Minister,
Brian Lenihan, became a matter of public debate. In particular, the article examines
the television news broadcast at the source of the controversy. Unlike, examples from

other countries this Irish case was examined by the regulator authorities.

CASE STUDY: TV3 IN IRELAND

Brian Lenihan, who died on 10 June 2011 from pancreatic cancer at the age of 52, had
in the post-2008 period achieved international recognition well beyond that normally
received by a public office holder who was neither a head of government nor a head
of state. This strong recognition factor was largely on account of Lenihan’s role as
Ireland’s Finance Minister at the time of the dramatic collapse of the Irish economy
(See Rafter, 2011). Lenihan was appointed Finance Minister in May 2008 at a time
when the economic troubles for Ireland’s national fiscal position and banking system
were first emerging into the public domain (See Rafter, 2011). Under his stewardship
a State-supported scheme for the Irish banking system was introduced which
guaranteed the assets and liabilities of the six main financial institutions to the order
of €440bn.

The controversial policy intervention, however, did not stave off ongoing
difficulty. By late 2010 the banking and fiscal situation in Ireland was judged to have
reached the point where external intervention was necessary and the increasingly
beleaguered Irish government agreed a €85bn bailout deal with the International
Monetary Fund and the European institutions. Set against this background it was not
unsurprising that the incumbent coalition government was swept from power in

parliamentary elections in February 2011. Lenihan’s Fianna Fail party suffered



dramatic seat loses. The outgoing Finance Minister was returned as his party’s sole
representative in the Dublin region although it was clearly that he was seriously ill
during the campaign. Despite the government’s record - and the hardship policies
implemented - there remained considerable public sympathy for a popular politician
coupled with widespread acknowledgement of the fortitude with which he was
battling his illness.

The first public indication that Lenihan had medical issues emerged on 16
December 2009. The Finance Minister was absent from a parliamentary debate on a
draconian budget that he had announced the previous week. The limited information
released - and published initially online and reported by the broadcast media - was
repeated the following day, 17 December 2009, when The Irish Times reported that
the Minister was undergoing a minor medical procedure which “had been brought
forward” - he had been due to go into hospital for “an elective treatment” - although
the spokesperson declined to comment on the condition (Anon., 17 December 2009).
Other newspaper articles contained greater detail. The Irish Independent reported that
Lenihan admitted himself to hospital early “after suffering discomfort and missing out
on sleep with a suspected hernia problem” but that “government officials and aides
stressed. .. there was no great concern over his medical condition” (Sheehan and
Smyth, 2009). In subsequent days it was reported that Lenihan had returned home
from hospital (McConnell, 2009).

On 24 December 2009 Andrew Hanlon, head of news at TV3 the national
commercial television service in Ireland, learned from a source that Lenihan’s illness
was far more serious than had previously been acknowledged. It was subsequently
reported that rumors had been circulating “in media and political circles” in the days

prior to Christmas to the effect that Lenihan was more seriously ill than previously



reported but that journalists had failed to substantiate these rumours (See Foley, 2009,
and McGurk, 2010). Hanlon and his station’s political editor Ursula Halligan were
able to confirm that the hernia story was incorrect and that, in fact, the Minister had
been diagnosed as suffering from pancreatic cancer. Halligan contacted the
Department of Finance, which expressed concern at the broadcast of the news on
Christmas Eve. In light of this concern, TV3 decided to hold the story until 26
December 2009. Lenihan had already informed some people about his diagnosis
including Taoiseach (Prime Minister) Brian Cowen (Bardon, 2009) and businessman
Peter Sutherland (Carsweld, 2010). But, as he subsequently explained, he had decided
not to tell some members of his immediate family until after Christmas (See De
Breadun, 2010).

On 26 December 2009, TV3 told the Department of Finance it was planning to
broadcast the story in its 5.30pm news bulletin.! The Department indicated its
preference that the story was not broadcast but in light of TV3’s decision a statement
was released to the station. The story led TV3’s main evening news at 5.30 on 26
December 2009. The segment dealing with Minister Lenihan’s medical condition
was 7 minutes and 4 seconds, and was divided into three elements: two lives
interviews and a prepared package. The bulletin structure had been agreed by senior
editorial staff so that “in each of the packages the tone was serious and within the
confines of journalistic objectivity, sympathetic to the issues” (TV3, 2010). The item

The bulletin opened with the programme presenter Colette Fitzpatrick
revealing the dramatic news: “TV3 News has learned that the Finance Minister Brian

Lenihan has been diagnosed with cancer. Our political editor Ursula Halligan is at

" In a move which the added to subsequent criticism, TV3 on the afternoon of 24 December
2009 issued a news release advising that its main evening news bulletin would broadcast a
“story of national importance.”



Government Buildings this evening. Ursula, how serious is this?” Halligan’s initial
contribution was to acknowledge the question - “Certainly, Colette, it is very serious”
- following which she recalled that Lenihan had been taken to hospital with a

suspected hernia prior to Christmas.

We all understood it was a minor procedure. It now turns out the problem is
much more serious than a hernia. TV3 understands that initial tests revealed
that the minister is suffering from a malignant tumor. The precise location,

and severity of which, will be assessed in the next few days as he undergoes

more tests.

The interview confirmed the nature of the illness although no additional
information was provided about the Minister’s condition. Indeed, at no stage during
the broadcast did any of the four participants express an opinion on the actual
diagnosis. The first interview - between Fitzpatrick and Halligan - avoided
speculation about the medical - or political - implications from the news revelation.
Halligan observed in response to a questions about possible political consequences
that it was “far too early to talk about what this means, where it might go, because of
course the Minister continues to undergo further tests.”

The interview with Halligan was followed by a second live interview in which
the Fitzpatrick spoke with Professor John Crown, a consultant oncologist in Dublin.
The decision to interview a medical expert was taken, TV3 later said, in line with its
normal practice to provide expert background information on complex issues “to
ensure a thorough, objective and impartial report” (TV3, 2010). Crown had been

contacted on 24 December 2009 and informed a story was being prepared about a



politician who had been diagnosed with cancer. He agreed to be interviewed so long
as he was not asked to comment on the illness of any individual but was invited to
provide general information about the disease. In explaining his approach, Crown
noted: “The disclosure that a well-known figure had been diagnosed with cancer can
increase public awareness, encouraging people to avoid risk factors to the disease, and

highlight the need for greater investment in research and in treatment” (Crown, 2010).

In linking between the Halligan and Crown interviews Fitzpatrick confirmed

for the first time the specific cancer illness:

There we’ll leave it. [to Halligan] Well, TV3 understands that the minister has
been diagnosed with pancreatic cancer. John Crown is a consultant in
oncology at St. Vincent’s Hospital in Dublin. John, what does a diagnosis of

pancreatic cancer mean?

Crown provided general and factual medical information on the disease
including the implications of both timely and untimely diagnosis. During his
interview Crown did not refer to Minister Lenihan nor did he refer to a prognosis of
any specific patient noting that “Most patients are not candidates for surgery; the
disease has spread a little bit. And under those circumstances the aims of the
treatment are really about more in the area of control, comfort, survival, prolongation,
rather than outright cure.”

The final element of the coverage was a prepared package on Lenihan’s role
as Finance Minister, which included archive footage. The decision to include this

report was taken to highlight the central role the Finance Minister played in national

10



life and to reinforce the public interest argument for the broadcast. The package was
complimentary of Lenihan’s performance and concluded with the text: “Few would
disagree with Brian Lenihan’s ability to tackle the many economic problems he has
encountered over the past 18 months. The hope now is that the new challenge he is

facing can also be overcome.”

REACTION AND FALLOUT

In the aftermath of the TV3 broadcast on 26 December 2009 Brian Lenihan
maintained silence. On 4 January 2010 his department issued a media statement
following which he did a radio interview and briefed political journalists. He said that
he would not be making a formal complaint to the broadcasting regulator. “It’s an
issue on which journalists and media organizations will reflect on themselves. It’s a
bit like politics, journalism - the only rule appears to be that there are no rules” (De
Breadun, 2010). While Lenihan said he was “not concerned about it [the broadcast] in
a personal sense” - which, as discussed below, had implications for the scope of the

subsequent regulatory inquiry - he did question the timing of the report:

It is in the public interest that people know the state of health of the Minister
for Finance and I quite accept that. One the other hand, I would question
whether there was any real interest served in disclosing it on St Stephen’s Day

as distinct from January 4th (De Breadun, 2010).

11



The Minister’s 400-word statement confirmed the TV3 story that in the week
before Christmas 2009 he has had received a cancer diagnosis (Department of
Finance, 2010). In the period between 26 December 2009 (the TV3 broadcast) and 4
January 2010 (the Minister’s statement) there was significant public discussion about
Lenihan’s illness. The initial reaction was defined by universal sympathy for the
Minister and considerable criticism of the broadcaster. It is the latter reaction that is of
interest in this article.

TV3’s main television competitor, the state-owned RTE, followed-up the
initial report of Lenihan’s illness later on 26 December 2009. RTE did not name the
original source of the initial information or indicate that it had itself confirmed the
accuracy of the medical information. “The Department of Finance has refused to
comment on reports that Minister Brian Lenihan has been diagnosed with cancer and
would be undergoing further tests” (RTE, 26 December 2009). The state-owned
broadcaster quoted a Department of Finance spokesman who repeated the statement
provided to TV3. The Government Press Secretary was also quoted as saying “any
Minister’s health affairs were a personal matter” (RTE, 26 December 2009). In a
report the following day - 27 December 2009 - RTE repeated the refusal to comment
while also now identifying TV3 as the source for the original story. The report also
noted that, “government sources said the reports represented an unwarranted
intrusion” (RTE, 27 December 2009). Interestingly, in initial newspaper reports
following up the TV3 story the nature of source confirmation varied from attributing
the information to its own “authoritative sources” in The Sunday Times on 27
December 2009 to a reference to the Minister’s “suspected illness” in the Irish

Independent on 28 December 2009

12



There was limited on-the-record political reaction. Minister’s Lenihan’s
constituency colleagues’ from two opposition parties (Ireland has a multi-seat
electoral system) issued brief statements. They criticised TV3 for “an appalling
invasion of privacy” and coverage that was “absolutely inappropriate”(Quoted in
Collins, 28 December 2009). The report was met with a barrage of commentator
criticism ranging from “disgraceful” (McGurk, 2010) to “an insensitive invasion of a
popular politician’s privacy” (Foley, 2009). The broadcast was discussed in early
January 2010 on TV3’s nightly current affairs programme. The presenter - veteran
journalist Vincent Browne disagreed with the approach taken by his employer: “I
think the timing was wrong and it should have been delayed” (Anon, 2010). As well
as hostility from other media organisations, TV3 received “hundreds of complaints
from viewers” (Power, 2010). Many critical letters were published in the national
newspapers where the focus was on privacy and the timing of the broadcast. In the
words of one letter-writer: “The announcement of a private and personal situation by
TV3... truly marks a watershed for the fourth estate in the country” (Higgins, 2009).

There were some supporting voices. Columnist Kevin Myers congratulated
TV3 for “their courage and their sensitivity in breaking the dreadful news...” (Myers,
2010). He argued that it was a journalistic duty to report such a story - and that
suppression of the truth should only considered in cases such as when the life of a
kidnap victim was at stake or in matters of national security. Taking issue with
political figures who had lambasted TV3 on privacy grounds, Myers noted: “he is a
politician; we are in the media. We report on you. No minister is sick in ‘private’, and
no-one is taking advantage of anyone” (Myers, 2010). These differing ethical

perspectives highlight the universality of the issues in the Lenihan case and the

13



conflicts that emerge for journalists in fulfilling their multiple roles including
journalists as citizens and journalists as seekers of the truth (Harcup, 2002, 101).

The Compliance Committee of the Broadcasting Authority of Ireland (BAI)
has a statutory role in adjudicating complaints against Irish broadcasters. In the
Lenihan-TV3 case, the BAI received 88 written complaints, fourteen of which were
considered by the Compliance Committee in the context of existing broadcasting
legislation and a published code of standards. Section 48(1) of the Broadcasting Act,
2009 requires that news reports are fair to all interests concerned and are “presented
in an objective and impartial manner” (Broadcasting Act, 2009). Section 3.5.2 of the
BATI’s Code of Programme Standards requires that: “factual programming shall not
contain material that could reasonably be expected to cause undue distress or offence
unless it is editorially justified and in the public interest” (Code of Programme
Standards, 2007).

The complainants objected to the TV3 news broadcast broadly in terms of
invasion of privacy, that is was inappropriate to report on health matters and the
timing of the broadcast. The emphasis is similar to the situation in the United
Kingdom with press complaints where privacy cases seem “to generate most public
concern” (Frost, 2004, 101). Complaints labeled the broadcast “sensationalism at its
worst and grossly unethical” (Ref. 37/10), “a brand of cheap and tacky journalism”
(Ref. 46/10), and “not in the public interest” (Ref. 80/10). In its submission to the
Compliance Committee, TV3 acknowledged that the news report had “caused genuine
upset” and accepted that the timing was a “sensitive and contentious matter” (TV3,
2010). Nevertheless, the station considered the timing legitimate and noted that, while
of a sensitive nature, it was not in a position to choose when news emerged. TV3

argued that its motivation “ was entirely driven by its professional obligation to report

14



the news as and when it happens, in an objective, impartial and fair manner as
required by Statute and by TV3’s license” (TV3, 2010).

The station argued that the report was a legitimate news story supported by
two essential elements - firstly, that it was in the public interest and, secondly, that the
story was professionally sourced. In terms of the public interest argument, TV3
reasserted its initial view that as Lenihan held the important public position as
Minister for Finance at a time of national financial crises then “the diagnosis of a
serious condition may relate to Minister’s Lenihan’s performance of his official duties
as Minister for Finance either now or in the future” (TV3, 2010). TV3 said the story
was “sourced without impropriety” and was based on a minimum of two sources
independent of each other. The station asserted that it had only dealt with the
appropriate channels in the Department of Finance. “There was no intrusion into the
family life of personal background of the Minister and no filming of the Minister, his
family or his home” (TV3, 2010). The station acknowledged that “journalism is an
imperfect trade and TV3 accepts that others may reasonably have different views as to
how the news should be presented” (TV3, 2010).

In its published judgement, the BAI’s Compliance Committee found that the
report was in the public interest; was factual and accurate; was fair, objective and
impartial; and that the presentation style was professional and respectful of the
Minister’s role. The judgement acknowledged that some viewers may have disliked
the news report and would have found it offensive but noted that, “such reaction in
itself cannot determine whether the broadcast was not in compliance with the Codes”
(BAIL 2010: 73). It accepted the “pivotal role” of the Minister for Finance in

government and noted that, “given the current economic crisis, the significance of the

15



role is furthered heightened” (BAI, 2010:75). In this context, the health of the holder
of the office “was in the public interest” (BAIL, 2010:75)

The Compliance Committee also considered whether the broadcast of the type
of illness and discussion about the illness was editorially justified and in the public
interest. The Committee acknowledged the views of complainants that the news in the
TV3 report was shocking but concluded that report was in keeping with the legal and
regulatory requirements in terms of editorial impartiality. The Committee also noted
that the context of the TV3 report was, at all times, the political position of Minister
Lenihan, and that he was offered a right-of-reply through his office. The Committee
recorded that the Minister’s health was in fact a matter of on-going news story in that
he had been hospitalised before Christmas: “Therefore, the news story reported by
TV3 was based on the developing facts of the actual illness of the Minister for
Finance, and issue which was already in the public domain. It was an on-going news
story” (BAI, 2010:75).

Two issues were not considered - first, whether the broadcast was an
unwarranted invasion of privacy and second, the timing of the broadcast. The
regulations governing the operation of the Compliance Committee mean that is only
able to assess complaints of unwarranted invasion of an individual’s privacy when
they are made by the actual individual concerned, or by someone nominated by
him/her. As such, the issue of privacy was not considered because neither Lenihan nor
or his immediate family did not complained. The Compliance Committee noted that it
had no power, nor should it have the power, to consider the timing of the broadcast in
light of the editorial independence of the broadcaster and the right to freedom of
expression. To have done so, the Committee asserted, would have take its remit into

the realm of “editorialising” (BAI, 2010: 78). Interestingly, the Compliance

16



Committee did acknowledge that there might have been specific circumstances in
which it might have set aside considerations of editorial independence as well as the
principle that broadcasters are free to determine the context of news reports. The
personal impact of the broadcast’s timing could have been considered if Lenihan, a
member of his family or somebody nominated by them had complained but as “no
such complaint was made and therefore, there is no other context or legislative basis
for the Committee to consider the timing of the report in this instance” (BAI,

2010:77).

CONCLUSION

In the aftermath of the TV3 disclosure, one of Brian Lenihan’s cabinet colleagues,
Mary Hanafin, then the Minster for Tourism, Culture and Sport, asserted that, “Even
public people are entitled to their privacy and are entitled to be sick in private”
(McKittrick, 2010). The former point is certainly true - individuals do not surrender
all aspects of their private lives on becoming public figures or elected representatives.
Most reasonable media organizations would support the view that private lives should
remain private unless public trust is broken or when private actions conflict with
public positions. But Hanafin’s latter point - privacy over medical matters - is more
nuanced in the case of politicians who in this specific case of disclosure are a separate
category of public person. This distinction is made because value is placed on having
informed citizens and knowing that those acting on behalf of those same citizens are
actually capable of doing the job. The hostility heaped upon TV3 in Ireland was not
just driven by the timing of the Lenihan broadcast but more specifically a belief in

separating the private sphere of public figures from the public domain. This issue

17



features in international debates about what is understood by entitlements to privacy
of public figures. An individual’s right to privacy sits alongside the right to freedom
of expression and the sovereign citizen’s right to know about matters of public
interest and importance. They are often competing interests - and the rights involved
have to be balanced. So then at what point does illness require disclosure? In none of
the national cases mentioned previously - or in the detailed case study presented from
Ireland - would regulatory rules or ethical codes offer adequate guidance. The balance
must lie with the politician and an acceptance that in such cases public interest
negates privacy considerations. In addressing Hanafin’s assertion - yes, politicians
have a right to be sick in private but politicians by nature of their role and wider
responsibilities to citizens lose the right to withhold disclosure of their medical

condition.

REFERENCES

Anon. (2009). ‘Hospitalised: Lenihan undergoes treatment.’ The Irish Times, 17
December.

Anon. (2010). ‘Browne: TV3 got it wrong.” The Sun. 9 January.

Bardon, S. (2009). ‘Bertie Blasts TV3 on Brian Cancer.’ The Irish Mirror. 29
December.

Branswell, H. (2012). Jack Layton's death still a mystery to most Canadians one year
after.
http://www.vancouversun.com/health/Jack+Layton+death+still+mystery+most+Cana

dians/7123991/story.html (accessed 26 August 2012).

18



De Breadun, D. (2010). ‘I would be he first to recognise’ if [ was unfit to continue.’
The Irish Times, 5 January 2010.

Broadcasting Committee of Ireland. (2010). Compliance Committee: Broadcasting
Complaints Decisions. Dublin: BAL.

See http://www.bai.ie/pdfs/20100322 MarDecisions  AOB.pdf (accessed 20 July
2011)

Carsweld, S. (2010). ‘The ultimate social networker.” The Irish Times, Weekend. 30
January.

Clarke, L. (2010). ‘Silence isn’t healthy for sick politicians.” The Sunday Times, 3
January.

Collins, S. (2009). ‘Brian Lenihan to make public statement on illness in the New
Year.” The Irish Times, 28 December.

Crown, J. (2010). ‘The story behind Brian Lenihan, TV3 and me.” www.johncrown.ie
(accessed 22 August 2011)

Daily Beast, (2011). ‘The President’s Periodic Physical Exam,” 31 October. See
http://www.thedailybeast.com/articles/2011/10/31/obama-deemed-in-excellent-
health-after-latest-physical-exam.html (accessed 9 July 2012).

Foley, M. (2009). ‘Lenihan broadcast could lead to privacy law rethink.” The Irish
Times, 30 December.

Frost, C. (2004). ‘The Press Complaints Commission: a study of ten years of
adjudications on press complaints.” Journalism Studies, 5:1, 101-114.

Gettleman, J. (2012). Meles Zenawi, Prime Minister of Ethiopia, Dies at 57, New
York Times, 21 August. http://www.nytimes.com/2012/08/22/world/africa/meles-

zenawi-ethiopian-leader-dies-at-57.html (accessed 26 August 2012).

19



Harcup, T. (2002). ‘Journalists and Ethics: the quest for a collective voice.’
Journalism Studies, 3:1, 101-114.

Hennessy, P. (2000). The Prime Minister: The Olffice and its Holder Since 1945.
London: Allen Lane.

Higgins, G. (2009). ‘Reporting on Brian Lenihan’s illness.” The Irish Times, 29
December. Health Matters. Woodrow Wilson (1913-1921) The Disabled Presidency,
http://www.healthmedialab.com/html/president/wilson.html (accessed 9 July 2012).
Historic Films Archive. Eisenhower has a heart attach 1955.
http://www.youtube.com/watch?v=Q0agJY GruUA (accessed 9 July 2012).
Jagannathan, R. (2011). Sonia Gandhi’s health can’t be a state secret. It’s not about
privacy. First Post. 5 August 2011. www.firstpost.com/politics/sonia- gandhis-health-
cant-be-a-state-secret-its-not-about-privacy-54738.html. (accessed 30 August 2011)
Keorapetse, D. (2011). ‘Do politicians have a right to health privacy? The Botswana
Gazette. 16 February.
www.gazettebw.com/index.php?option=com_content&view=article&id=8758:do-
politicians-have-a-right-to-health-privacy&catid=15:editorial &itemid=2

(accessed 30 August 2011).

Knowlton, S. and Parsons, P. (ed.). 1994. The Journalist's Moral Compass Basic
Lasby, C. (1997). Eisenhower's Heart Attack How Ike Beat Heart Disease and Held
on to the Presidency, Kansas: University Press.

Leahy, P. (2010). Still on thin ice.” Sunday Business Post. 10 January.

McConnell, D. (2009). ‘Taxpayer foots €10m pay bill for special advisors.” Sunday
Independent, 20 December.

McGurk, T. (2010). ‘Irish media showed no respect for a politician’s privacy.’ Sunday

Business Post. 3 January 2010.

20



Milton Cooper, J. (2007) A President’s Illness Kept Under Wraps: Woodrow Wilson’s

Deteriorating Health Detailed in Doctor’s, http://www.woodrowwilson.org/a-
presidents-illness-kept-under-wraps (accessed 9 July 2012).

Mulvany, P. (2010). ‘‘Reporting on Brian Lenihan’s illness.” The Irish Times, 2
January.

McKittrick, D. (2010). © Shock as TV report reveals that Irish Minister has cancer.’
Independent (London). 1 January.
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/shock-as-tv-report-reveals-irish-
minister-has-cancer-1854766.html (assessed 29 July 2011).

Myers, K. (2010). ‘The abyss beckons after ignorant hysterical lynching of TV3.
Irish Independent, 5 January.

Oireachtas, (2010). Parliamentary debate, 7 December. See
http://debates.oireachtas.ie/dail/2010/12/07/00008.asp (accessed 29 July 2011)
Power, B. (2010). ‘Beware celebrities who tell us more than we need to know.” The
Sunday Times, 10 January.

Price, L. (2010). Where Power Lies: Prime Ministers v the Media. London: Simon
and Shuster.

Rafter, K. (2011). The Road to Power: How Fine Gael Won in 201 1. Dublin: New
Island.

RTE, (2009). ‘Lenihan report an “unwarranted intrusion’.” 27 December. See
http://www.rte.ie/news/2009/1227/lenihanb.html (accessed 20 July 2011).

Sanders, K. (2008). Ethics & Journalism. London: Sage.

Sheehan, F. and Smyth, S. (2009). ‘Lenihan goes under the knife as Dail wields axe

on public pay.’ Irish Independent, 17 December.

21



Smith, J. (2011). ‘Questions over Layton’s health; does the public really need to
know?’ The Star, 24 March 2011.
www.thestar.com/iphone/news/canada/politics/article/960389--how-much-does-the-
public-need-to know-about-politicians-health (accessed 30 August 2011).

Starck, K. (2001). “What’s right/wrong with journalism ethics research?’ Journalism
Studies, 2:1, 133-152.

Time, (2008). How healthy is John McCain?, 14 May.
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1806794-1,00.html (accessed 8
July 2012).

TV3, (2009). ‘News at Five Thirty’, 26 December. See
http://tv3.ie/article.php?article id=28526&locID=1.2.139.&pagename=home
(accessed 5 July 2011).

TV3, (2010). Submission to Broadcasting Authority of Ireland Compliance
Committee. (Copy in possession of authors)

Ward, S. (2011). Ethics and The Media, Cambridge: Cambridge University Press.
White House, (2010). ‘Memorandum: The President’s First Periodic Physical Exam
as President.” 28 February.
http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/rss_viewer/potus med exam feb2010.
pdf (Accessed 30 August 2011)

Wintour, P. and Boseley, S. (2010). ‘Tony Blair in heart scare.” The Guardian, 20
October.

http://m.guardian.co.uk/politics/2003/oct/20/labour.politics ?cat=politics&type=article

(accessed 31 August 2010).

AUTHOR

22



