
Notes al voltant de la 
informació a Orient Mitjà 
TOMÀS ALCOVERRO 

A mi m'agrada dir que sóc un corresponsal acreditat no 
davant d'un ministeri d'informació àrab sinó davant 
d'una altra civil itzac ió. No és el mateix ser 

corresponsal a París o a Washington que a Beirut, al Caire o a 
Alger. Aquest fet condiciona tant la meva visió del món àrab 
sobre el que treballo, el que conto i el que interpreto, com la 
meva vida entre els àrabs. Entre la seva realitat i la meva 
presència hi ha fronteres evidents, a vegades profundes, altres 
subtils. Sóc un europeu en terra de l'Islam, a l'Orient Mitjà, en 
aquest Orient creat - segons el lúcid llibre d' Adward W. Said­
pel propi Occident. «El fet de ser europeu a Orient -ha escrit 
el professor dt1 literatura anglesa i comparada a la Universitat de 
Columbia- implica sempre una consciència de ser distint del 
seu ambient, i de mantenir amb ell una relació de desigualtat». 
Parlant de I' orientalista britànic Richard B urton, dirà: «per ser 
un europeu que viu a Orient i per ser-ho de manera intel·ligent 
s' ha de veure i conèixer l 'Orient com un domini sotmès a 

58 Occident. L'orientalisme, que és un sistema de la ciència 
europea o occidental de l'Orient, es converteix en sinònim de 
domini europeu, malgrat les originalitats de 1' estil de 1' escriptor 
anglès». 

L'esbós d' aquesta reflexió, que no és necessària als meus 
col· legues que treballen en altres nacions europees o en el 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



continent americà, és un petit exemple d'aquesta important 
diferència. Algun cop he escrit, els dies del terror dels segrestats 
occidentals de Beirut, que em sentia a l'avantguarda, en una 
«avanzadilla» sobre una terra que aleshores percebia com a 
perillosa, utilitzant -ara me n'adono-- una metàfora militar. 

La informació sobre els pobles de l'Orient Mitjà, per més 
seriosa que sigui, patirà d'una interpretació més científica, 
d'uns condicionaments molt més agreujats, d'una ciència 
anomenada «orientalisme». És fonamental tenir-ho sempre 
present quan es tracta sobretot de parlar de I 'Islam, del 
nacionalisme i del petroli àrab, de les tendències musulmanes 
integristes, o de l'Estat dels jueus d'Israel. 

Encara que el tema de la percepció d'un corresponsal de 
premsa dels problemes de l 'Orient Mitjà no és l'objecte 
d'aquest article, és impossible de redactar-lo si com a mínim no 
queda clarament enunciat. No es tracta de cap determinisme, 
però tampoc s'ha de pensar que aquesta informació sigui 
angèlicament innocent. Hi ha hagut escriptors europeus com 
Rudyard Kipling, novel·lista de l'imperi colonial britànic, que 
ha escrit que l'Orient i l'Occident mai no podran trobar-se. 

El Líban -terra per definició de minories, de pobles que 
cercaren refugi en el seu abrupte paisatge- ha estat un d'aquests 
privilegiats llocs de trobada, on s'ha traspassat la frontera entre 
ambdós mons. Aquest fou el destí de Beirut, sacsejat després de 
dalt a baix per la més llarga guerra contemporània de l'Orient 
Mitjà. Com a microcosmos regional ha tingut la sort, i per 59 
alguns també la desgràcia, de comptar amb la premsa més 
lliure, plural i desordenada de tots els països àrabs del Machrek. 
Amb un estat que presumia de la seva debilitat militar, amb una 
forma de vida guiada pel «laissez faire, laissez passen>, amb 
una banca totpoderosa, caixa de cabals dels capitals àrabs~ amb 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



60 

un règim parlamentari fràgil però únic en aquestes terres, ha 
estat i continua essent en part, la primera plaça de la 
informació. Ja no s'hi publiquen 42 diaris com abans de la 
guerra; però encara hi ha 12 quotidians polítics, han sorgit «de 
l'humus» de les antigues milícies i organitzacions combatents, 
bàsicament confessionals, 38 canals de televisió, i emeten un 
centenar d'emissores· de ràdio per a una població que no arriba 
als quatre milions d'habitants. 

Fins l'any 1975, Beirut fou la ciutat dels exiliats àrabs, on es 
tramaven cops d'estat i conjures contra els governs de Síria, 
Jordània, Iraq. A les pàgines dels seus diaris es publicaven 
informacions a vegades amb aquest encapçalament «segons 
viatgers procedents de Damasc», com si Damasc, a poc més de 
cent quilòmetres, fos un món remot i inaccessible, impenetrable 
i secret. Encara que la premsa libanesa mai no va tenir 
influència sobre el Macrak -o occident àrab-, recordo que un 
bon dia, emprenedors nois del «Polisari» aterraren a la ciutat 
per difondre en els seus diaris els seus programes i objectius 
polítics. Beirut era una caixa de ressonància imprescindible. 
Malgrat que la premsa de la postguerra, com el Líban, ha 
perdut el setÍ privilegiat paper, encara les ambaixades 
estrangeres a Damasc esperen 1' arribada dels seus diaris per 
realitzar els informes adreçats a les seves cancelleries. 

La guerra ha desmantellat el fòrum per als àrabs de l'Orient 
Mitjà en què s'havia convertit aquesta ciutat alegre i confiada 
del Llevant. Els anys daurats de la seva premsa -que creixia 
no sols sense el control i la censura de l'Estat sinó en un ambient 
de pluralisme incert-, no hi havia govern, grup de pressió o 
força política àrab que no mantingués, subvencionés o subornés 
algun diari local, per recolzar i difondre les seves opinions i 
«realitzacions» polítiques. Era públic i notori que els prínceps 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



del Golf ----especialment els saudites o de Kuwait- pagaven o 
compraven, a través de milers d'abonaments, els diaris 
libanesos. El règim del coronel Gadafi de Líbia fou un dels més 
generosos. Els aleshores anomenats «països progressistes», com 
Egipte o Iraq, també comptaven amb els seus portaveus. La 
República Síria sempre ha estat la menys predisposada a 
subvencionar aquests fulls impresos. A cada conflicte polític de 
l'Orient Mitjà, a cada crisi regional, el diner àrab anava a parar 
a les caixes dels diaris libanesos petits i mitjans. Un cop, el 
president de la república, Charles Helou, va dir en rebre al seu 
palau un grup de periodistes locals «benvinguts a la vostra 
segona pàtria, perquè la primera és evidentment la que us 
assegura el finançament dels vostres diaris». El 1971 es va 
promulgar una llei que prohibia la participació del capital 
estranger en les societats editores, però per sortejar-la, els àrabs 
estrangers van tirar mà dels seus «homes de palla». 

Amb els estralls de la guerra i amb els dramàtics canvis 
regionals tant després del segon conflicte del Golf ----el primer 
fou la guerra entre Iran i Iraq- com després del desigual procés 
de pau àrab-israelià, la premsa de Beirut ha perdut bona part de 
la seva ressonància. Però malgrat les seves limitacions, malgrat 
la tutela síria, continua essent la més crítica i plural de tota la 
premsa editada als països àrabs i a Iran. «An Nahar« i «As 
Safir», amb tirades màximes de cinquanta mil o seixanta mil 
exemplars, són els seus millors quotidians, un de tendència 
conservadora i l'altre portaveu de les opinions qualificades de 61 
«prosíries» i «musulmanes». Mai van deixar de publicar-se 
durant els disset anys de guerres, i la seva distribució, excepte 
casos molt especials, no fou alterada greument per les lluites de 
les «taifes» milicianes. Però a conseqüència d'aquest llarg 
conflicte, alguns diaris, tant per conservar la seva llibertat_ com 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



62 

per assegurar la seva bona distribució, van escollir Londres o 
París com a seus editorials. Avui dos dels diaris més llegits als 
països àrabs, «Al Hayat» i «Chark el ausat», vinculats al regne 
de l'Aràbia Saudita, es publiquen fora de l'Orient Mitjà. No és 
un fenomen nou ni a la premsa ni a la literatura àrabs perquè ja 
existia a l'època de la «nanda», quan naixeren els estils dels 
moderns corrents polítics i culturals del Magreb contra el 
domini colonial otomà i més tard europeu. Si al Líban es va 
instal·lar la primera impremta de l'Orient Mitjà en un convent 
maronita, a Egipte es va publicar el primer diari a l'ombra de 
l'expedició napoleònica que va forçar la trobada entre Occident 
i Orient. La premsa egípcia, amb capçaleres com «Al Ahram», 
ha patit com totes les premses àrabs sense excepció, el poder 
dels estats, dels règims de partit únic, de les dictadures militars, 
i de les monarquies absolutes. 

En un món on l'anomenada a Occident «societat civil» 
-activitats culturals, universitats, publicacions- ha estat 
empassada per l'estat, és molt difícil exercir la llibertat 
d'expressió. Fins i tot en la nova regió autònoma de Gaza, a les 
poques setmanys de l' arribada de Yasser Arafat, es va prohibir 
la difusió d'alguns diaris publicats a l' est de Jerusalem, ja fos 
perquè criticava l'OLP, o perquè eren partidaris del rei Hussein 
de Jordània. Ha estat una afirmació comuna afirmar durant 
molts anys que els palestins han cultivat la major llibertat 
política possible a les societats del Machrek. 

Però malgrat aquest control implacable -a tots aquests 
països hi ha ministeris d'Informació que dirigeixen i supervisen 
els òrgans de premsa, quasi sempre de propietat estatal o dels 
partits únics-, a Egipte, a Jordània, o al territori palestí, 
apareixen diaris, a vegades semiclandestins, portaveus dels 
diversos grups integristes islàmics. Al Líban - on una petita 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



revista, «Al Chira», va descobrir al món l'escàndol «lrangate»­
' l'organització xiïta pro-iraniana «Hezbollah» compta, a més, 
amb la seva pròpia emissora de televisió a Xipre -on es 
refugiaren durant la guerra libanesa agències internacionals de 
notícies i corresponsals estrangers de premsa destacats abans a 
Beirut-, s'editen publicacions i fulls impresos de tot ordre al 
servei de Ja propaganda de grups palestins, àrabs, iranians o 
kurds de l'oposició. Nicòsia va intentar de convertir-se els 
últims vint anys en una certa plataforma informativa de l'Orient 
Mitjà, aprofitant el seu ambient occidental de llibertat 
d'expressió. L'illa, a més, té gran valor per a les emissores de 
ràdio internacionals, com la BBC, que gràcies a les antenes 
instal-lades al seu territori, cobreixen amb els seus programes 
emesos en àrab, anglès i altres llengües, els països de la zona. 
L'audiència dels programes de la BBC o de Ràdio Montecarlo 
és molt àmplia perquè els seus informadors gaudeixen de molta 
credibilitat. No hi ha cap emissora de ràdio àrab que pugui 
competir amb elles. En temps del «rais» Gamal Abdel Nasser, 
«La Veu dels Àrabs» fou el millor instrument de la propaganda 
política egípcia. El carismàtic president d'Egipte, que va morir 
el 1970, va definir un cop el món àrab com I' espai del Magreb i 
del Machrek fins on arriben les seves poderoses ones. Eren els 
anys del revolucionari transistor. 

Amb la difusió de la cadena nord-americana CNN -que fou 
també aquí la que va narrar a la seva manera la guerra del Golf 
del 1991- i d'altres emissores europees, l'elit d'aquests països 63 
sotmesos a unes notícies controlades, censurades o ensucrades, 
tenen ara a la seva mà la clau per accedir als models de la 
«globalitzada» informació fabricada a Occident. Fa un parell 
d'anys, a Teheran, un periodista radiofònic em va entrevistar 
per saber la meva opinió sobre aquest nou colonialisme ~e la 

ANNALS DEL PERIODISME CATALÀ 



64 

imatge. A les meves respostes vaig dir que tant la televisió com 
la proliferació d'antenes parabòliques, prohibides a Iran , han 
obligat als responsables de la informació a replantejar els seus 
criteris de treball. Això fa que en molts d'aquests països la gent 
tracti els periodistes com funcionaris públics. Els adulen com si 
fossin agents del poder. 

Per això els corresponsals occidentals són sempre, més o 
menys, sospitosos de servir algun interès obscur. Aquest fet, 
per exemple, es manifesta en la sol-licitud de visats, ja que 
autòctons pateixen autèntics calvaris per travessar les seves 
pròpies fronteres. A Bagdag, durant la guerra, va haver-hi 
poquíssims periodistes àrabs. Les divisions polítiques entre els 
estats de I 'Orient són un gran obstacle per a la llibertat 
d'expressió i de moviment dels seus pobles. 

ANNALS DEL PERIODISME CAT ALÀ 


