
The Legacy of Franco’s Television. Josep Maria Baget Herms

  
 
 

The Legacy of Franco’s Television

Josep Maria Baget Herms

 
 
 
1. The stages of television under Franco’s influence

1.1. Francisco Franco died on November 20, 1975, after 35 long days of suffering. 
With his death, nearly twenty years of  television under his influence ended. His 
powerful legacy was to be felt for a long time, and it was only with the appointment of 
Adolfo Suárez as President that that period ended and another, no less complex era —
the transition to democracy was to begin. Paradoxically, a former director of Spanish 
National Radio and Television (RTVE, in its Spanish acronym) was chosen by King 
Juan Carlos to lead the task of dismantling the archaic structures of Franco’s 
institutions, among which was RTVE. Suárez, after holding several lower positions in 
the mid-sixties, had been the director of RTVE from 1969 to 1973...

1.2. The history of RTVE can be divided into three main periods. The first covers the 
beginnings, including trial broadcasts, and runs up to 1962. This period, in turn, can be 
split into two parts. The first runs from the official inauguration on October 28, 1956 
(the anniversary of the founding of the Spanish Falangist Movement and the feast of 
Christ the King) to February, 1959, and is characterized by absolute centralism and self-
sufficiency. The second part begins when TVE (Spanish Television) sets up its 
Miramar studio in the city of Barcelona, because as a result the production of 
programming was no longer the exclusive responsibility of the studios located in 
Madrid. The authoritarian centralism and rigid political and moral connotations were 
still maintained, even though this was the time when the first Stabilization Plan to 
reform the economy of the country was being put into place and several technocrats 
connected to the Opus Dei were entering government service as ministers.

1.3. The second main period of Spanish Television, “Fraga’s period”, runs much longer 
and is much more complex. It comprises the time between 1962 and 1969, and can also 
be split into two parts. The first part covers 1962-1964, and finishes with the 
appointment of Jesús Aparicio Bernal as Managing Director and the opening of the 
studio in Prado del Rey (in suburban Madrid). The second stage runs from 1964 to1969 
and  includes the spectacular growth of Spanish Television in a renewed political and 

http://www.iua.upf.edu/formats/formats3/bag_a.htm (1 de 7) [20/05/2012 3:40:26]

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Revistes Catalanes amb Accés Obert

https://core.ac.uk/display/39042782?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
mailto:jose.baget@peca.upf.es


The Legacy of Franco’s Television. Josep Maria Baget Herms

social framework, in which the tourist industry played an important role at all levels.

The appointment of Manuel Fraga Iribarne as Minister of Information and Tourism had 
a major effect on spheres of information with the 1966 Law of the Press, which 
abolished prior censorship of newspapers and magazines. This reform did not affect the 
workings of Spanish Television at all, but the opening could be seen in its presence at 
festivals and international television venues. Special programs that provided an image 
of the social reality of Spain that was quite different from that which in fact existed 
were produced, and the infrastructure for production quickly grew. New studios at 
Prado del Rey were built (they were opened on July 18, 1964 as a part of the 
propaganda campaign entitled ’25 Years of Peace’) and a second channel was begun in 
November, 1966 (after a year of trial broadcasts). This placed Spanish Television 
alongside the leading European companies that already had two channels. The 
launching of the second channel, known as “the UHF channel” allowed the company to 
partially satisfy certain demands from social groups and intellectual minorities as well 
as to incorporate several young writers, directors and programmers into the scene. The 
significant progress of this period was achieved thanks to income from advertising, 
which is atypical in the context of a public service that enjoyed monopoly status 
granted by the government. This contrasts greatly with the model that dominated 
European countries, in which the fee for television sets and the very limited 
contribution from advertising (when it was not specifically prohibited) constituted the 
main sources of income.

The elimination of the so-called “luxury tax” on television sets (which appeared in 
Spain’s Official State Bulletin on December 23, 1965) and the creation of national 
networks of television clubs stand out as two features that were important for their 
popular nature. The elimination of the tax was a particularly important decision 
because it implied that public television would have to depend exclusively on 
advertising income. In spite of their limitations, the television clubs, which were 
primarily set up to cover rural areas and were led by the “authorities” in the towns 
(mayors, teachers, or priests) were not able to achieve the propaganda effects desired 
because of a lack of resources and specially trained personnel. However, they are a 
good example of the pedagogical slant of television that still reigned in the sixties.

This 7-year period is relatively homogenous in structural terms as of 1964, which is 
when Jesús Aparicio Bernal, who had come from the relatively liberal sectors of the 
labor union movement, became the Managing Director. He chose his own team, 
although his selections were always supervised by Fraga Iribarne, who was 
undoubtedly the first politician in the Franco period to realize the propaganda potential 
of televion. Three of the four Managing Directors who were to follow Bernal, Adolfo 
Suárez, Juan José Rosón and Jesús Sancho Rof, all were upper level managers in this 
period.

The creation of a branch office in Catalonia and that of several regional production 
centers for news programming and prizes at international festivals are the main 
achievements. Nevertheless, policies concerning news programming remained 

http://www.iua.upf.edu/formats/formats3/bag_a.htm (2 de 7) [20/05/2012 3:40:26]



The Legacy of Franco’s Television. Josep Maria Baget Herms

unchanged, despite the changes in the Law of the Press.

1.4. The third and final period began in October, 1969, with the appointment of Suárez 
as Director of RTVE, after Fraga fell from grace and was removed as Minister because 
of his confrontations with the Opus Dei in the so-called “MATESA case.” Suárez dealt 
directly with Franco’s strongman, Admiral Carrero Blanco, and in this away avoided 
dealing with the new Minister of Information and Tourism Alfredo Sánchez Bella, who 
was not very interested in television, anyway. Suárez moved to rationalize the internal 
structure of the company and towards programs appealing to a wide audience, such as 
Crónicas de un pueblo (Chronicles of a people), which was aimed at serving the 
interests of those like Carrero Blanco who were already planning to maintain Franco’s 
regime without Franco. This view was represented by the catch-phrase “y después de 
Franco, las instituciones” (‘and after Franco, the institutions’), which was a  project 
that Suárez himself decided to dismantle once he became President. The new team of 
directors mainly came from the second channel; they were better trained professionals 
and were ready to face challenges. This first cycle of the last period finished with the 
resignation of Suárez in 1973, and he was replaced by Rafael Orbe Cano. Orbe Cano 
was also interested in providing an institutuional framework for RTVE (according to 
him, the company existed on the fringes of illegality), but the assassination of Carrero 
Blanco touched off a political crisis of which RTVE was a true reflection, to the point 
of being a victim of opposing interests.

The “spirit of February 12” that was designed to promote tolerance of the legalization 
of political groups brought Juan José Rosón to the directorship of RTVE, as part of a 
false political, social and even moral “opening”. It proved to be a frustrated makeover 
that was to last only a few months. Franco would take over again, this time surrounded 
by his family and the so-called bunker, and the appointment of Sancho Rof in what was 
to be the last year of television directly under Franco resulted in RTVE’s return to little 
more than its origins. This could be seen in its belligerent attitude during the executions 
of members of ETA and FRAP and during the October 1, 1975 rally, which was the 
last to occur during the dictatorship. It could not have ended any other way; the circle 
fatally came to a close.

2. The legacy of television under Franco

The television left by Franco can be summarized in a few specific points:

2.1. From a structural or business standpoint, the rushed designation of Spanish 
Television as a “centralized public service” occurred 17 years after its start and until 
that point it operated on the fringes of legality. The reforms that were applied to its 
newly acquired legal status had little effect, due to the confusing political situation 
brought on by the assassination of Carrero Blanco, which took place only a few weeks 
after the publication of the decree in the Official State Bulletin.

The lack of a legal framework for Spanish National Television lasted until 1980, when 

http://www.iua.upf.edu/formats/formats3/bag_a.htm (3 de 7) [20/05/2012 3:40:26]



The Legacy of Franco’s Television. Josep Maria Baget Herms

the two largest political parties (UCD and PSOE) agreed upon statutes. In spite of their 
rather obvious limitations and defects, they still remain in place today, even though 
they do not take into account the huge changes in the audiovisual scene both in Spain 
and worldwide.

2.2. From the point of view of hirings, the buddy system was encouraged and rational 
methods of hiring staff were not contemplated. Over time this resulted in too much 
staff (more than 10,000 employees in 1976), many of whom were not highly qualified 
professionals. At that time many had not taken classes to update their knowledge of 
emerging technologies. The lack of a legal framework in the case of many contracts 
signed with external consultants for programs or series meant that many were hired full-
time after a court fight. The net result was yet another increase in staffing during the 
transition to democracy, as labor unions had already become significant sources of 
power and were able to call strikes and work stoppages.

This growth also coincided with a decrease in the number of programs produced by 
RTVE as well as an increase in programs produced externally or in cooperation with 
audiovisual or film production firms from the private sector. Spanish Television has 
never taken full advantage of its regular staff, and this continues to date.

2.3. The technology and infrastructure of Spanish Television had a second channel that 
reached hardly half the population 10 years after its start-up. The Second Channel 
became available in most parts of Spain only because of improvements brought on by 
the country’s hosting of the World Cup Soccer Championship in 1982.

The decision to use the PAL system for color television was not a result of a specific 
decision by the government, or the company for that matter, but rather came about 
because of a sequence of events. The PAL system was chosen over the French SECAM 
system at the last cabinet meeting in which Manuel Fraga took part, but the decision 
was not published in the Official State Bulletin because of the uproar surrounding 
Fraga’s resignation. Nevertheless, Spanish National television made trial broadcasts 
during the 1972 Munich Olympics and broadcast some programs in color (the series Si 
las piedras hablaran” ‘If the stones could speak’ and “Los libros” ‘Books’, some 
Spanish operettas and American-made movies for television), although no official 
decision had been made.

2.4. Spanish Television had a monopoly on the network links until 1989, which created 
serious problems for the channels of the Autonomous Communities which had started 
up in 1983 (ETB in the Basque provinces and TV3 in Catalonia) because they had to 
pay for the installation of their own links. The Autonomous Community channels 
would have taken much longer to develop they had not decided to install their own 
network links, because two successive directors of RTVE, José María Calviño and then 
Pilar Miró, denied them access to the existing network links. It was only with the 
authorization of private television channels that the Spanish government permitted the 
private firm Retevisión to enter the field and thus end RTVE’s privileged situation.

http://www.iua.upf.edu/formats/formats3/bag_a.htm (4 de 7) [20/05/2012 3:40:26]



The Legacy of Franco’s Television. Josep Maria Baget Herms

The cable television project of Spanish Television and the National Telephone 
Company of Spain, which began in 1973, was never put into operation by Spanish 
Television, which was responsible for supplying the programming for the new 
channels. Nevertheless, the telephone company did begin installing cable in several 
different areas of large cities. The fact that Spanish Television decided to withdraw 
from the cable television business had very negative effects on cable TV, since the 
Government had awarded the company a monopoly for cable TV. As a result, private 
companies or social groups were forced to adopt alternative types of television systems 
such as local broadcasting systems, which would grow extraordinarily in Catalonia.

2.5. The manipulation of news and the confusion between opinions and information 
were the dominant feature of the journalism presented on Spanish Television. The Law 
of the Press did not have a positive effect; rather, control over the press was increased 
as a means to counteract the still tame criticism that was beginning to appear in the 
written media. The use of international information, full of conflicts, violence and 
corruption, as opposed to the idyllic panorama of the national news, was only one of 
the ways this systematic manipulation was put into practice.  Televised information 
became identified with the government and professional journalists who came to work 
at TVE were unable to overcome this problem; the attitude was accepted and not 
conceived of as a serious error that had resulted from Franco’s politics. The famous 
statement by Rafael Ansón, the first managing director of Spanish Radio and 
Television during the transition to democracy, says it all: “whoever disagrees with the 
Government disagrees with Spanish Television,” and this view would remain true 
during the governments of the UCD, the Socialists, and now the Popular Party.  TVE 
ignored its cultural and educational roles. Well-known people who did not support the 
party line never appeared on television or did so very infrequently, there were 
“blacklists”, sometimes for nonsensical reasons and in general all criticism of Franco’s 
regime was silenced.

Educational programs, as a result of the total lack of communication between the 
pertinent ministers or in university circles, were only able to reach a level reminiscent 
of Reader’s Digest and were an irregular succession of “lessons”. The educational 
possibilities of television were not exploited in the years following Franco’s death and 
were limited to programming on the second channel, which became a sort of cultural 
ghetto.

2.6. This entire period was characterized by centralism, as demonstrated by the fact that 
up to 1975 only three hours of programming a month for Catalonia were broadcast. 
Oddly enough, Catalonia was the only regional area that could have produced 
programming with a certain complexity. The opening of regional centers in the other 
parts of Spain, which occurred especially in the last years of Franco’s life, was more 
symbolic than effective because these centers were nothing more than centers for local 
news correspondents. They could neither make any decisions on their own nor were 
they in a position to produce their own programs.

http://www.iua.upf.edu/formats/formats3/bag_a.htm (5 de 7) [20/05/2012 3:40:26]



The Legacy of Franco’s Television. Josep Maria Baget Herms

The effects of this centralist approach to the news and programming production are still 
in place to a great extent. Only the boom of regional television, which resulted in 
competition to a certain degree, forced the company to undertake decentralization. 
Spanish Television had to promote its broadcasting for the Autonomous Communities.

2.7. Spanish Television encouraged a triumphalist picture of itself based on prizes won 
at international competitions, especially as of 1965. This created a false sense of 
liberalism which, in fact, did not exist because censorship was still under the control of 
departments euphemistically called “content analysis”.  Programs such as Historias de 
la frivolidad (Frivolous stories) La cabina (The cabin) and Juan Soldado (Soldier 
John) were conclusive examples of this policy aimed at hiding reality, since for these 
as well as other programs, the full-length version was shown at the festivals but the 
heavily censored version was shown on TVE (censorship was particularly severe in the 
case of the program Juan Soldado). 

Some programs were jointly produced with Italy during the last years of Franco’s 
regime, but the relations between TVE and most European television channels were 
few in number and full of problems. Subject to the whims of Franco’s politics, which 
prevented the consolidation of any stable cooperation and even the participation in the 
popular game show Games across borders which was braodcast by several European 
channels simultaneously but its broadcast coincided with the Burgos trial of political 
prisoners in 1970.

2.8. The uncurtailed growth of broadcast time and the dependence on income from 
advertising, and thus a high degree of acceptance due to a lack of direct competition, 
forced Spanish Television to purchase many series, most of which were from American 
producers and distributors. Spanish Television thus became a symbol of a company 
that was culturally and economically dominated. At the same time, its policies ensured 
that its public was accustomed to a certain type of audiovisual product with a specific 
structure, rhythm and contents, and this has been maintained in later periods.

We have thus seen that the legacy of television under Franco has had substantial 
influence on the future of Spanish Television and on the audiovisual scene in Spain as 
a whole. Twenty-five years after Franco’s death, the period in which the regime ruled 
remains a grey, mediocre time which contributed little to art, serious thought and 
culture in Spain. A television system that was one of the mirrors that best reflected the 
political scene could do little to escape such mediocrity, as its directors attempted to 
shape it in their own image and to their own ends. Nevertheless, it would unfair to not 
mention the contribution of a small group of professionals who, to the extent possible, 
tried to create quality work. Their efforts were admirable, especially given the stifling 
context in which they had to work.

 
 
 

http://www.iua.upf.edu/formats/formats3/bag_a.htm (6 de 7) [20/05/2012 3:40:26]



The Legacy of Franco’s Television. Josep Maria Baget Herms

 
 
 

http://www.iua.upf.edu/formats/formats3/bag_a.htm (7 de 7) [20/05/2012 3:40:26]

http://www.iua.upf.edu/formats/menu_a.htm

	upf.edu
	The Legacy of Franco’s Television. Josep Maria Baget Herms


