
tijdschrift voor sociale en economische geschiedenis  8 [2011] nr. 2,	 pp. 3-31 

Marlou Schrover

Problematisation and 
particularisation:  
the Bertha Hertogh story*

Problematisation and particularisation: the case of Bertha Hertogh
In 1950, a 13-year-old Dutch girl, Bertha Hertogh, became world news. In this 
paper, the newspaper articles about her dramatic story are analysed to study the 
process of problematisation from a comparative perspective. In current theories 
on problematisation, the emphasis lies on the function of attaching and ex-
panding issues. This article shows that particularisation – presenting a story as 
unique and tactically ignoring certain general issues – is crucial to problemati-
sation. It makes it possible to present problems as new, and as reasons for new 
measures or policies.

In 1950, the story of 13-year-old Bertha Hertogh caught the attention of the 
press. She was born in the Dutch East Indies of a Dutch father and an Indo-
European mother. During the Second World War she was separated from 
her Catholic parents. After the war, her parents and siblings left for the Neth-
erlands. Years later, Bertha was found in the Federation of Malaya (current 
Malaysia). Since 1942 she had been living with Aminah, a Malayan Muslim 
woman. She refused to return to her parents, and Aminah refused to let her 
go. In a court case in Singapore, it was decided that she should stay with 
Aminah. Three days later, 13-year-old Bertha, or Nadra as she was called in 
Singapore, married a 22-year-old Muslim Malayan schoolteacher. In a second 
court case, the first decision was overruled and the marriage annulled. It led 
to the Nadra riots, in which 19 people died and 200 were injured. Bertha left 
for the Netherlands, and Muslim leaders called for an international boycott 
of Dutch interests. Bertha married a Dutch pub owner at age 21. In 1976 she 
stood trial for having planned to murder her husband. She was acquitted and 
later divorced. She died in July 2009.1

*	 Met dank aan Daan Loeff voor zijn hulp bij het verzamelen van een deel van de gege-
vens.
1.	 About her death: bn/De Stem 10-7-2009, 11-7-2009.

Recensies                                                       139

Onno Boonstra en Anton Schuurman (eds.), Tijd en ruimte. Nieuwe 
toepassingen van gis in de alfawetenschappen (Henk Looijesteijn) –– 
Bastiaan Willink, De textielbaronnen. Twents-Gelders familisme en de eerste 
grootindustrie van Nederland 1800-1980 (Giel van Hoof) –– Louis Sicking 
en Darlene Abreu-Ferreira (eds.), Beyond the catch. Fisheries of the North 
Atlantic, the North Sea and the Baltic, 900-1850 (Herman Ketting) –– Kees 
Camfferman en Bob R.C.J. van den Brand, Broncommentaren, deel 8, 
Jaarverslagen van Nederlandse ondernemingen vanaf 1811 tot 2005 (Jacques 
van Gerwen) –– Josef Ehmer en Catharina Lis (eds.), The idea of work in 
Europe from antiquity to modern times (Henk Looijesteijn) –– Kees Schuyt, 
Over het recht ‘wij’ te zeggen. Groepstegenstellingen en de democratische 
gemeenschap (Danièle Rigter) –– Jan B. Smit, Sporen van moderniteit. De 
sociaal-economische ontwikkeling van de regio Liemers (1815-1940) (Marijn 
Molema)

tseg_2011-2-def.indd   3 23-6-2011   16:40:05

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Leiden University Scholary Publications

https://core.ac.uk/display/388685519?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


4	 »	 Marlou Schrover

Bertha’s story was international news in 1950 and 1951. In later years, the 
Dutch media occasionally showed interest.2 In Singapore, however, the story 
is given the same kind of importance as that of Anne Frank in the Nether-
lands. It is seen as a clash between Christianity and Islam, and a defining 
moment in Singapore’s history.3 It is the subject of a large number of publica-
tions, websites, a film and a theatre play.4

In this article I compare Dutch, Singapore and British/American news-
paper articles in order to analyse the process of problematisation: how, why 
and by whom is an event presented as a problem?5 Problematisation is a pro-
cess in which actors (academics, politicians, journalists) analyse a situation, 
define it as a problem, expand it by attaching issues to it, and finally suggest 
a solution.6 It is based on inflated ideas of a threat created by extensive media 
attention and exaggeration of numbers and consequences.7 Problematisation 
always serves a purpose. In earlier research, I showed how problematisation 
made it possible to bend rules by emphasising the vulnerability of women.8 

2.	 ncrv De tijd stond even stil 24-11-1975; nps 22-1-1999 De affaire; Hans Meijer, ‘De Bertha 
Hertogh-affaire. Een botsing tussen culturen in een dekoloniserende wereld’, in: Marieke 
Bloembergen and Remco Raben (eds.), Het koloniale beschavingsoffensief. Wegen naar het 
nieuwe Indië 1890-1950 (Leiden 2009) 267-294; Sarah van Walsum, The family and the 
nation: Dutch family migration policies in the context of changing family norms (Cambridge 
2008) 1-5, 15-17. A Dutch film is currently being produced (Fu Works, Ben Sombogaart).
3.	 Syed Muhd Khairudin Aljunied, Colonialism, violence and Muslims in Southeast Asia. The 
Maria Hertogh controversy and its aftermath (Abington 2009) 2.
4.	 People involved in the affair wrote several publications: T. E. Hughes, Tangled worlds: 
the story of Maria Hertogh (Singapore 1980). Hughes was a civil servant involved in the 
affair; Haja Maideen, The Nadra tragedy. The Maria Hertogh controversy (Petaling Jaya 
1989). Maideen was a friend of Mansoor Adabi. Michael Leifer, ‘Communal violence in 
Singapore’, Asian Survey 4:10 (1964) 1115-1121; Nordin Hussin, ‘Malay press and Malay 
politics: The Hertogh Riots in Singapore’, eaj 3 (2005) 561-575; http://infopedia.nl.sg/
articles/SIP_508_2004-12-23.html; http://en.wikipedia.org/wiki/Maria_Hertogh_riots; 
http://royaltlady.blogspot.com/2009/12/hertogh-riots-or-nadrah-riots-which.html; http://
nl.wikipedia.org/wiki/Bertha_Hertogh (last visited 20-10-2010). The websites are based 
on the books by Maideen, Hughes and Aljunied. They added details that were not known 
at the time such as that Bertha’s mother was of Scottish-Javanese descent, was adopted at a 
young age by a Muslim family, and converted to Christianity at age 15 upon her marriage to 
Bertha’s father. For these claims no proof is offered, and they often contradict information 
in other publications.
5.	 The article is part of my nwo vici-project (277-53-002).
6.	 M. Foucault, ‘Polemics, politics and problematisations: an interview with Michel 
Foucault’, in: P. Rabinow (ed.) The Foucault reader (London 1984) 381-390, 388-389.
7.	 Peter Vasterman, Mediahype (Amsterdam 2004); Marlou Schrover, ‘Family in Dutch 
migration policy 1945-2005’, The History of the Family 14 (2009) 191-202.
8.	 Schrover, ‘Family in Dutch migration policy’, 191-202; Marlou Schrover, ‘Why make a 
difference? Migration policy and making differences between migrant men and women 
(The Netherlands 1945–2005)’, in: Marlou Schrover and Eileen Janes Yeo (eds.), Gender, 
migration and the public sphere 1850-2005 (New York 2010) 76-96.

tseg_2011-2-def.indd   4 23-6-2011   16:40:05



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 5

Theories on problematisation emphasise the importance of the tactical link-
age of issues.9 This article adds to the theory by showing that tactically ignor-
ing issues plays a crucial role in problematisation, because it presents prob-
lems as being new.10 I will refer to this as particularisation when it involves 
presenting a detailed individualised description of events.

Problematisation has not previously been studied by comparing various 
views on the same problem. Because Bertha’s story became an international 
issue, it offers unique opportunities to do so. Depending on the point of view, 
the problems at a basic level were whether Bertha was adopted, whether she 
was a Muslim or a Catholic, whether she was 13 or 14, and whether she was 
married or not. At a more complicated level, it was about belonging, good 
parenting, and a bad versus a good world. Causes of the problems were, again 
depending on the point of view, Islam, colonialism, communism, poverty, or 
foreign interference.

The sections below first address discourse theory, the sources that were 
used for the present study and the context of the story, and then move on to 
an analysis of the key events: the discovery of Bertha in the jungle, the court 
cases, her marriage and the riots.

Theory

In discourse theory, discourse does not refer to language, but to systems of 
relational identities.11 Discourse emerges through the process of articula-
tion in which nodal points give the discourse stability and coherence.12 A 
nodal point is a point within the discourse in terms of which other meaning 
is defined.13 Discourse analysis – at the empirical level – looks at grammar, 
words, metaphors, and routine combinations of words, for instance of fair-

9.	 Arthur Stein, ‘The politics of linkage,’ World Politics 33:1 (1980) 62-81; Alexander Betts, 
Conceptualising interconnections in global governance: the case of refugee protection, rsc Work-
ing Paper 38 (Oxford 2006); Alexander Betts, International cooperation in the global refugee 
regime, geg Working Paper 44 (Oxford 2008).
10.	 Michael Billig, ‘Prejudice, categorization and particularization: from a perceptual to a 
rhetorical approach’, European Journal of Social Psychology 15:1 (1985) 79-103; Lisbeth Clau-
sen, ‘Localizing the global: ‘domestication’ processes in international news production’, 
Media, Culture & Society 26:1 (2004) 25-44.
11.	 Claire Sutherland, ‘Nation-building through discourse theory’, Nations and Nationalism 
11:2 (2005) 185-202.
12.	 E. Laclau, and C. Mouffe, Hegemony and socialist strategy (London 1985) 105; Isabel 
Hoving, Hester Dibbits and Marlou Schrover (eds.), Veranderingen van het alledaagse. Cul-
tuur en migratie in Nederland (Den Haag 2005).
13.	 Rudolf de Cillia, Martin Reisigl and Ruth Wodak, ‘The discursive construction of 
national identities’, Discourse & Society 10 (1999) 149-173, 157.

tseg_2011-2-def.indd   5 23-6-2011   16:40:05



6	 »	 Marlou Schrover

ness and firmness.14 Nodal points and routine combinations form the inter-
section between discourse analysis and frame analysis. Within the text there 
are packets of organised knowledge, called ‘frames’.15 Frames are a series of 
claims and themes, strung together so as to tell a consistent story about prob-
lems, causes, implications, and remedies.16 Frames support an argument 
without constituting it. They make the text ‘recognisable’: they make it pos-
sible to omit information, because it is an inherent part of a packet of knowl-
edge.17 Frames play a role in the process of problematisation via what is called 
the ‘tactical linkage’ of issue areas (such as safety and migration).18

Several frames can exist simultaneously.19 In research on problematising 
migration, four kinds of frames have been identified:20 economic (referring 
to costs and benefits), humanitarian (referring to decency, tradition, or Chris-
tianity), endangering (referring to cohesion, sovereignty and security) and 
cultural (referring to difference and similarity). Cutting across these frames 
is the portrayal of migrant men as a threat and women as victims.21

In the Bertha Hertogh story, four analogous frames can be identified. The 
Singapore press used an abnormality frame: the riots were uncommon to 
the colony and caused by external factors. British and American papers used 
a combination of a Tarzan/Mowgli frame and a Cold War frame. The rapid 

14.	 Teun A. van Dijk, ‘Discourse and the denial of racism’, Discourse & Society 3 (1992) 
87-118, 92; Teun A. van Dijk, ‘Semantics of a press panic: the Tamil invasion’, European 
Journal of Communication 3 (1988) 167-187; Teun A. van Dijk, ‘Race, riots and the press. 
An analysis of editorials in the British press about the 1985 disorders’, Gazette 43 (1989) 
229-253; Baukje Prins, ‘The nerve to break taboos: new realism in the Dutch discourse on 
multiculturalism’, jlmi/rlmi 3:3 & 4 (2002) 363-379.
15.	 Teun A. van Dijk, ‘Discourse analysis: its development and application to the structures 
of news’, Journal of Communication 33:2 (1983) 20-43, 30.
16.	 R.M. Entman, ‘Reporting environmental policy debate: the real media biases’, Harvard 
International Journal of Press/Politics 1:3 (1996) 77-92, 77-78.
17.	 D.A. Scheufele, ‘Framing as a theory of media effects’, Journal of Communication 49:1 
(1999) 103-122; B. van Gorp, ‘Where is the frame? Victims and intruders in the Belgian 
press coverage of the asylum issue’, European Journal of Communication 20:4 (2005) 485-
508; J. Matthes and M. Kohring, ‘The content analysis of media frames: toward improving 
reliability and validity’, Journal of Communication 58 (2008) 258-279. 
18.	 R.A.W. Rhodes, Understanding governance. Policy networks, governance, reflexivity 
and accountability (Buckingham 1997); Betts, Conceptualising interconnections; Betts, 
International cooperation.
19.	 Ineke van der Valk, ‘Right-wing parliamentary discourse on immigration in France’, 
Discourse & Society 14 (2003) 309-348.
20.	H. Bauder, ‘Media discourse and the new German immigration law’, Journal of Ethnic 
and Migration Studies 34:1 (2008) 95-112; H. Bauder, ‘Immigration debate in Canada: how 
newspapers reported, 1996–2004’, International Migration & Integration 9 (2008) 289-310.
21.	 Marlou Schrover, ‘Differences that make all the difference. Gender, migration and vul-
nerability’, in: Michel Orly, et al. (eds.), A female demography. Migration, work, fertility, family 
(Bern 2009) 143-168.

tseg_2011-2-def.indd   6 23-6-2011   16:40:05



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 7

transformation of Bertha from a ‘jungle girl’ and married Muslim woman to 
a child emphasised her belonging to Western society.22 The Cold War frame 
was abandoned when the geopolitical situation changed. The Dutch press 
used a flight-and-rescue frame, which on the one hand infantilised Bertha, 
renounced her marriage and loss of virginity, and emphasised innocence 
and belonging, and on the other hand criminalised the Other.23 The frame 
was used to shed responsibility for events in Singapore and legitimise Dutch 
actions.24

Sources

I have analysed 550 newspaper articles (see table 1). Dutch papers cover a full 
spectrum from the communist De Waarheid, via the populist labour paper 
Het Vrije Volk, the former war resistance paper Het Parool, the Protestant 
Trouw, the Catholic de Volkskrant and De Tijd, the regional paper de Leeuwar-
der Courant, the liberal right wing Het Algemeen Handelsblad and nrc, to the 
populist right-wing De Telegraaf.

For the analysis the newspapers were clustered (Dutch, Singapore and 
British/American newspapers), but there were differences within the clus-
ters. Articles in De Waarheid stood out because they emphasised how this 
story was used to divert attention away from more important issues. Het Vrije 
Volk sensationalised the story more than other Dutch papers. De Telegraaf pre-
sented expert views (for instance, on law or on colonial issues) to legitimise 
the Dutch actions more frequently than other Dutch papers. As a rule, the 
British newspapers tended to be supportive of the colonial rule in Singapore. 
The American newspapers were the least informed about Bertha and her 
background, but they did tell a dramatic story. During the riots, they were 
well informed, because they had war correspondents at the scene. The Straits 
Times and The Singapore Free Press were English language newspapers in Sin-
gapore. The Malay language press was banned.25 The Singapore papers were 

22.	Jens Schneider, ‘Talking German: othering strategies in public and everyday discourses’, 
International Communication Gazette 63 (2001) 351-363; Shani D’Cruze and Anupama Rao, 
‘Violence and the vulnerable; Maggie Ibrahim, ‘The securitization of migration: a racial 
discourse’, International Migration 43:5 (2005) 163-187, 175.
23.	 Jenny Hockey and Allison James, ‘Finding the child in the woman: the post-mortem 
infantilisation of Diana’, Journal of Gender Studies 8:3 (1999) 303-311; Nicola Foote, ‘Race, 
state and nation in early twentieth century Ecuador’, Nations and Nationalism 12:2 (2006) 
261-278.
24.	Compare: B. de. Hart, ‘Not without my daughter. On parental abduction, Orientalism 
and maternal melodrama’, European Journal of Women’s Studies (2001) 51-65.
25.	 From December 1950 to October 1951. The Straits Times 15-10-1951, 6; Utica Daily 
Press 2-11-1951, 28. The Melayu Raya did report on the event, but only from December 4th 

tseg_2011-2-def.indd   7 23-6-2011   16:40:05



8	 »	 Marlou Schrover

not instruments of the British authorities in Singapore and voiced criticism of 
the British rule.26 The Straits Times was the more analytical of the two papers 
– offering explanations for what happened – while The Singapore Free Press 
sensationalised the case more.

	 Table 1	 Overview of newspapers and the number of articles per paper, 1950-1951

Het Vrije Volk 48

Leeuwarder Courant 38

De Telegraaf 37

Trouw 35

De Volkskrant 26

Het Parool 12

Het Algemeen Handelsblad 12

nrc 8

De Tijd 8

De Waarheid 8

Other local Dutch newspapers* 31

The Straits Times 192

The Singapore Free Press 23

The Manchester Guardian 29

The New York Times 18

The Washington Post 6

Other newspapers in English** 19

Total 550

*	 bn/De Stem, Peel- en Maas, Nieuwe Leidsche Courant, Leids Dagblad, Zierikzeesche 
Nieuwsbode and Zeeuwsch Dagblad.
**	The Observer, The Citizen Advertiser, The Amsterdam Evening Recorder, Brooklyn 
Daily Eagle, Utica Daily Press, The Herald Statesman, Schenectady Gazette, Bingham-
ton Press, Niagara Falls Gazette, Kingston Daily Freeman and Utica Observer.

Context

The British crown colony Singapore (it became independent in 1959) was 
separated from Indonesia by the Singapore Strait, and from the British pro-
tectorate Malaya by the Johor Strait. Singapore was a world seaport, important 
for British trade, and the most important British navy base in the region. In 
1947, Singapore had a population of 940,000, 78 percent of whom were 

onwards. After that date this paper, which was not available for this research, did its best to 
stir up emotions. Hussin, ‘Malay press and Malay politics’, 569.
26.	The Straits Times was first published in 1845, and The Singapore Free Press in 1835. Alju-
nied, Colonialism, violence and Muslims, 14.

tseg_2011-2-def.indd   8 23-6-2011   16:40:06



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 9

classified as Chinese and 2 percent as Europeans and Indo-Europeans. In 
Singapore and Malaya adoption was common, but the transfer of children 
was not registered. In some regions 20 percent of the children was adopted.27

There were three important political movements in the region. In the first 
place, there was a movement that pushed for a change from adat (traditional 
law) to Islamic law. Singapore did not have an Islamic law, while adjacent 
countries did.28 Secondly, the pan-Islamic movement, which had begun be- 
fore the Second World War, strove towards a united Muslim world. On the 
one hand, it was anti-colonial and thus seen as a threat to the West, in particu-
lar because the united Muslim world might join forces with communism. On 
the other hand, a united Muslim world could form a strong ally against com-
munism.29 Thirdly, in Singapore and Malaya there were active pan-Malaya 
independence movements, which strove for a greater Malay nation that might 
include Singapore, Malaya, and Indonesia.30 The first movement was referred 
to in the Singapore papers, the second was presented as a threat by the Brit-
ish/American papers, and the third was largely ignored.

In 1949, the Dutch East Indies had become independent Indonesia. The 
arrival in the Netherlands of 350,000 people from the former colony led to 
discussions in parliament and press because of severe Dutch housing short-
ages and fears for unemployment.31 The Dutch authorities encouraged peo-
ple who were established in the Indonesian society and did not speak Dutch 
to stay in the former colony.32 In 1950, the position of the Dutch in Indo-
nesia rapidly deteriorated, and the Dutch admittance policy became more 

27.	 Judith Djamour, ‘Adoption of children among Singapore Malaysians’, The Journal of 
the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland 82:2 (1952) 159-168; See also: 
Aljunied, Colonialism, violence and Muslims, 10.
28.	Justus M. van der Kroef, ‘The Role of Islam in Indonesian nationalism and politics’, 
The Western Political Quarterly 11:1 (1958) 33-54; P. de Josselin de Jong, ‘Islam versus Adat in 
Negri Sembilan (Malaya)’, Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde Leiden 116:1 (1960) 
158-203, 180.
29.	Dwight E. Lee, ‘The origins of pan-Islamism’, The American Historical Review 47:2 
(1942) 278-287; Charles Gamba, ‘Labour and labour parties in Malaya’, Pacific Affairs 31:2 
(1958) 117-130; Nikki R. Keddie, ‘Pan-Islam as proto-nationalism’, The Journal of Modern 
History 41:1 (1969) 17-28; Mohammed Nuri El-Amin, ‘The role of international commu-
nism in the Muslim world and in Egypt and the Sudan’, British Journal of Middle Eastern 
Studies 23:1 (1996) 29-53; Francis Robinson, ‘The British empire and Muslim identity in 
South Asia’, Transactions of the Royal Historical Society, Sixth Series 8 (1998) 271-289.
30.	Gordon P. Means, ‘The role of Islam in the political development of Malaysia’, Com-
parative Politics 1:2 (Jan., 1969) 264-284.
31.	 Herman Obdeijn and Marlou Schrover, Komen en gaan. Immigratie en emigratie in 
Nederland vanaf 1550 (Amsterdam 2008) 229-240.
32.	 P. van der Veur, ‘Eurasian dilemma in Indonesia’, The Journal of Asian Studies 20:1 
(Nov. 1960) 45-60, 56-58; Proceedings Lower House, session 1958-1959, 7th meeting 
16-10-1958, Van Doorn, kvp, 2142.

tseg_2011-2-def.indd   9 23-6-2011   16:40:06



10	 »	 Marlou Schrover

lenient.33 In January 1950, Westerling, a former captain of the colonial army 
in the Dutch East Indies, staged a coup in Indonesia. The coup failed and 
led to many fatalities among the Indonesians. He fled to Singapore and later 
Europe, causing tensions between the Dutch, the British and the Indonesian 
governments.34 Dutch papers did not connect Bertha’s story to those about 
the Dutch in Indonesia or the coup by Westerling, although both affected 
Dutch relations with Indonesia and Singapore.

Among the few Jews in the Netherlands who had survived the war, there 
was still some hope that their children might also have survived in the care of 
non-Jews. Newspapers called for foster parents to come forward, so that chil-
dren and parents could be reunited.35 At the time of the Bertha Hertogh affair, 
there was a remarkably similar story about the Jewish girl Anneke Beekman 
which also received widespread press attention, but the newspapers hardly 
made any cross-references.36

The Soviet Union voiced strong criticism of domestic us race relations, 
and many countries shared this critique. The us feared that former colonies 
would be receptive to this and would turn to communism.37 The us was 
involved in the Korean War, and at the height of the Bertha Hertogh affair the 
us General MacArthur was asking for more troops and funds.

Bertha, Maria and jungle girl

The Dutch, Singapore, and British/American press used different words to 
refer to the main actors. Below the names Bertha, Maria, and Nadra are used 
alternately, as they appeared in the newspapers. Her full name was Huberdina 
Maria Hertogh. Until December 5, 1950, Singapore papers referred to her as 
Maria Hertogh, and sometimes as Nadra, her Muslim name. After December 
5th, when the court had decided in favour of her mother, the Singapore press 
called her Bertha. The British/American press called her Maria Bertha Her-
togh, reversing the order of her given names and strengthening the associa-
tion with Christianity and virginity. Only The Washington Post called her both 

33.	 P. W. van der Veur, ‘The Eurasians of Indonesia: castaways of colonialism’, Pacific Affairs 
2:2 (Jun. 1954) 124-137, 133-134; J.H. Kraak, De repatriëring uit Indonesië. Een onderzoek naar 
de integratie van gerepatrieerden uit Indonesië in de Nederlandse samenleving (Den Haag 1957).
34.	 Aljunied, Colonialism, violence and Muslims, 17.
35.	 Het Vrije Volk 17-5-1945, 3.
36.	Joel S. Fishman, ‘The Anneke Beekman affair and the Dutch news media’, Jewish Social 
Studies 40:1 (1978) 3-24.
37.	 Mary L. Dudziak, ‘Desegregation as a Cold War imperative’, Stanford Law Review 41 
(1988) 61-120, 118; Mary L. Dudziak, ‘Josephine Baker, racial protest, and the Cold War’, 
The Journal of American History, 81:2 (1994) 543-570, 556.

tseg_2011-2-def.indd   10 23-6-2011   16:40:06



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 11

Maria Bertha Hertogh and Nadra Adabi, her Muslim name after marriage.38 
British/American papers called her a ‘Dutch girl, reared in the jungle’, ‘child 
bride’, ‘jungle girl’, ‘the little Dutch jungle bride’, ‘pretty little girl’ and ‘the 
fair-haired Dutch girl’.39 British/American newspapers used the term ‘jungle 
girl’ in all articles without failure, thus making references to popular, fictive 
characters such as Tarzan, raised by apes in the African jungle, or Mowgli, 
raised by wolves in the Indian jungle. German newspapers used the word 
‘Dschungelmädchen’,40 but the Dutch and Singapore press never used the 
term or an equivalent.

Dutch newspapers used the name Bertha Hertogh, and referred to her as 
little girl, child, little daughter, and little Bertha.41 De Telegraaf observed how 
young and very Dutch she looked.42 In early articles she was called Blond 
Bertha and Blond Blue-eyed Bertha, until journalists visited her siblings in 
the Netherlands in August 1950, and found they had dark hair and eyes.43 The 
Dutch press emphasised that Bertha was Dutch, and favoured a strategy of 
infantilisation, expressed in the frequent use of diminutives.

Singapore papers first called Aminah (whose full name was Che Aminah 
binte Mohamed) an ajah (nurse), but later referred to her as the foster moth-
er.44 British/American papers occasionally referred to Aminah as a foster 
mother, but mostly as ‘Malay nurse’, ‘native nurse’ and ‘native governess’.45 
Dutch papers first called Aminah a baboe (native child minder), and later 
described her as a lonely, barren woman, a Malay woman and once a second 
mother.46 De Telegraaf called her a baboe throughout the event.

Not until August 1951 did The Straits Times mention that Bertha’s mother, 
Adeline Hertogh, was Indo-European.47 The New York Times already wrote 

38.	 The Washington Post 4-8-1950, 23.
39.	The Washington Post 4-8-1950, 23; Utica Daily Press 12-12-1950, 2; The New York Times 
4-12-1950, 3; Brooklyn Daily Eagle 12-12-1950; The Manchester Guardian 12-12-1950, Bing-
hamton Press 13-12-1950; Utica Observer 13-12-1950; The Manchester Guardian 13-12-1950, 4, 
5, 8; Schenectady Gazette 13-12-1950, 1; The Observer 17-12-1950, 3; The Manchester Guardian 
18-12-1950, 5; Kingston Daily Freeman 19-12-1950, 24; The Washington Post 19-12-1950, b15; 
The Manchester Guardian 9-1-1951, 7; The Manchester Guardian 1-3-1951, 8.
40.	Hamburger Abendblatt 16-11, 4, 14, 16 and 29-12-1950.
41.	 Leeuwarder Courant 16-5-1950; Het Vrije Volk 23-5-1950, 5.
42.	De Telegraaf 10-8-1950, 1.
43.	 Het Parool 23-5-1950, 9; Het Vrije Volk 23-5-1950, 5; Het Parool 24-5-1950, 5.
44.	The Straits Times, 19-5-1950, 1.
45.	 The Manchester Guardian 3-8-1950, 5; The New York Times 13-12-1950, 3; The New York 
Times 14-12-1950, 11; The Manchester Guardian 4-12-1950, 5; Schenectady Gazette 4-12-1950; 
The Manchester Guardian 13-12-1950, 5, 8; The Manchester Guardian 15-12-1950, 7.
46.	Het Parool 19-5-1950, 3; Algemeen Handelsblad 28-7-1950, 1; De Volkskrant 1-8-1950, 1; 
De Telegraaf 3-8-1950, 1; De Volkskrant 4-8-1950, 1; De Telegraaf 25-8-1950, 1; De Volkskrant 
1-12-1950, 3; Leeuwarder Courant 28-7-1950; Zierikzeesche Nieuwsbode 23-5-1950, 1.
47.	The Straits Times 7-8-1951, 5.

tseg_2011-2-def.indd   11 23-6-2011   16:40:06



12	 »	 Marlou Schrover

that she was ‘part Indonesian’ in December 1950.48 Bertha’s father hardly fea-
tured in the Singapore and British/American press, but played a prominent 
role in Dutch papers, which referred to him as ‘sergeant’ (his military rank in 
the Dutch colonial army), thus giving him an aura of authority. When refer-
ence was made to Bertha’s spouse, the word ‘husband’ was placed between 
inverted commas in Dutch papers.49 According to Dutch papers, Bertha was 
involved in an arranged marriage, a forced marriage and a sham marriage, 
and her husband had not married her, but had tried to marry her.50 ‘Marriage’ 
and ‘married couple’ were consistently placed between inverted commas.51

A little girl found

The story began with an article in The Straits Times in May 1950 about a 
Dutch girl who had been found in a kampong and only spoke Malay. She had 
been left in the care of an aja after the Japanese in the Dutch East Indies had 
interned her parents in 1942.52 An English district commissioner had spot-
ted the blue-eyed girl in the sarong.53 Het Vrije Volk emphasised how the girl 
stood out among the native children, stressing her Dutchness.54 Dutch papers 
ran the headline that blond blue-eyed Bertha would rather stay with her baboe 
than come to the Netherlands. Het Parool, however, expected that the girl, who 
had been wearing a sarong for eight years, would arrive in the Netherlands 
shortly.55 Attention to what Bertha wore is a constant factor in all articles and 
is used as a marker of her identity.

Since Aminah refused to let the child go, the issue was brought before a 
Singapore court. Pending a decision, Maria was placed in a Girls’ Home.56 
The Straits Times published a photograph of a crying Maria, clinging to the 
back of Aminah, while a social worker tried to pry her away.57 The photograph 
was widely used, and later got an epic salience.58 Bertha went on a hunger 
strike, but only continued it for a day according to Het Vrije Volk.59 She also 

48.	The New York Times 28-12-1950, 5.
49.	Leeuwarder Courant 10-4-1951; De Telegraaf 26-8-1950, 3.
50.	Leeuwarder Courant 16-5-1951; nrc 27-3-1951, 2; De Telegraaf 5-12-1950, 3.
51.	 De Telegraaf 7-8-1950, 3; Het Vrije Volk 30-8-1951, 1; De Telegraaf 15-8-1950, 1; De Telegraaf 
5-9-1950, 3.
52.	 The Straits Times 19-5-1950, 1.
53.	 Algemeen Handelsblad 15-5-1950, 1. 
54.	 Het Vrije Volk 17-5-1950, 3.
55.	 Het Parool 15-5-1950, 1.
56.	The Straits Times 19-5-1950, 1.
57.	 The Straits Times 20-5-1950, 1.
58.	 Dutch papers also published it. Het Parool 20-5-1950, 3.
59.	Het Vrije Volk 22-5-1950, 1; Zierikzeesche Nieuwsbode 23-5-1950, 1.

tseg_2011-2-def.indd   12 23-6-2011   16:40:06



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 13

threatened to kill herself.60 Non-Dutch papers did not mention the hunger 
strike or the suicide threat.

Dutch papers already provided details on how Bertha had come to live 
with Aminah in May 1950. The non-Dutch press did so much later and with 
less detail. The numerous and precise details gave the Dutch articles cred-
ibility. Dutch papers used strong tropes to criminalise Aminah. According to 
Het Vrije Volk, Aminah had close ties with the Japanese ss and had kidnapped 
the girl. She had offered to take the girl in for a few days because Mrs. Her-
togh was about to deliver her fifth child, and Mr. Hertogh had been made a 
prisoner of war. When Mrs. Hertogh later came to collect Bertha, the Japa-
nese took her prisoner. Het Vrije Volk wrote that Aminah was an interpreter 
for the Japanese and part of their secret service, and implied that she had 
betrayed Mrs. Hertogh. Mrs. Hertogh had written to Aminah asking her in 
vain to send Bertha to the internment camp, according to Dutch papers. After 
the war the parents had looked for the child for ten months, and when they 

60.	Zierikzeesche Nieuwsbode 23-5-1950, 1.

Ill. 1  13 year-old Bertha Hertogh and her foster mother Aminah (4th and 3rd for the right) 
are escorted to car after a court hearing while protesters are held at a distance. The court de-
cided in the end that her marriage was annulled and that she should be returned to her birth 
parents. This decision let to major riots, which left 19 dead and 200 wounded. anp Photo 
Reuter. Picture archive, National Archive The Hague 2356844-501130-32.

tseg_2011-2-def.indd   13 23-6-2011   16:40:07



14	 »	 Marlou Schrover

failed, they were forced to go to the Netherlands without her. After Bertha 
had been found, Aminah demanded that the parents come and collect her 
themselves, and she demanded a reward. Later she asked if she could bring 
her to the Netherlands, with the parents paying for her passage both ways. 
When the parents agreed, Aminah asked for an extra 1000 Straits dollars 
(1200 Dutch guilders). The Dutch Red Cross offered to pay this ‘ransom’.61 
By using the word ‘ransom’ Het Vrije Volk attributed criminal motives to ‘kid-
napper’ Aminah.

Het Parool wrote that it had already been known for a year where Bertha 
was. Aminah had brainwashed the child, the paper added.62 Mr. Hertogh 
had kept quiet in order not to jeopardize the case. Now that matters were 
threatening to go wrong, he wanted to tell his story. His daughter had not 
been miraculously found, and the woman was never her baboe. She was an 
acquaintance of Mrs. Hertogh’s mother, who had repeatedly asked to let one 
of the children stay with her. Bertha had gone to stay with her for a few days 
only.63 The Straits Times ran a simple version of the story, emphasising chaos 
and confusion,64 while the Dutch press emphasised criminal intent.

The marriage

Shortly after the court case, The Straits Times reported on the marriage be- 
tween Maria and schoolteacher Mansoor Adabi. Maria and Mansoor had 
only known each other for a few days. Aminah had received a letter from 
the Dutch Consul-General, which summoned her to hand over Maria to the 
Dutch authorities, but now that Maria was married, Aminah believed that this 
was no longer possible. The letter came one day too late. Maria was quoted 
as saying that she did not understand why her mother would want her back 
since she had enough other children to care for.65

The next day The Straits Times wrote critically about the marriage. Dutch 
girls could only marry at age 16 with special consent, and until 21 had to have 
the consent of their parents.66 In the East, boys and girls matured earlier 
than in the West and could marry when they reached puberty. However, early 
marriages were being increasingly criticised. A marriage between East and 
West could be successful, but Maria was too young to estimate the chances 
of success. For Maria the laws of her own country should be respected. The 

61.	 Het Vrije Volk 23-5-1950, 5; Trouw 7-8-1950, 4.
62.	Het Parool 24-5-1950, 5.
63.	Algemeen Handelsblad 24-5-1950, 1.
64.	The Straits Times, 5-8-1950, 6.
65.	The Straits Times, 3-8-1950, 1.
66.	The Straits Times, 4-8-1950, 1.

tseg_2011-2-def.indd   14 23-6-2011   16:40:07



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 15

paper did not dispute the fact that she held Dutch nationality.67 The paper 
also described a party, which was thrown for the newlyweds. The happy bride, 
wearing a red sarong and kebaya and red lipstick, showed her guests her 
presents: clothes, household utensils, jewellery, and a large number of letters 
with money or cheques.68

Reports in British/American papers were short. The Manchester Guardian 
mentioned the marriage of 14-year-old Maria,69 but in a next article changed 
her age to 13. According to The Washington Post Maria was 14 and could marry 
under Islamic law.70 The papers gave few details.

The Dutch public was shocked by the marriage, according to De Telegraaf.71 
Civilised nations should treat a lost minor of foreign nationality as it would 
its own. Singapore had not behaved in this manner when it let a child from 
a Catholic family marry a Muslim man, whom she had known less than 24 
hours. The Dutch would never treat a little English girl, lost in The Hague, in 
a similar way. Singapore should be ashamed about this case of child traffick-
ing, De Telegraaf concluded.72

Dutch newspapers paid a lot of attention to Bertha’s age. It was not clear 
whether she was 13 or had just turned 14. If the latter was true, the marriage 
might be valid, because it would be in accordance with Singapore law.73 Par-
ents could ask for an annulment if they had not agreed to the marriage.74 The 
fact that Bertha had chosen to marry, according to Aminah, was mocked in De 
Telegraaf. An editor wrote about his 13-year-old daughter, who had refused to 
eat her porridge for breakfast. He had forced her and when she came home 
from school that afternoon, she had announced her engagement to a ‘Kingal-
ees’, so she would no longer be forced to eat porridge. She could marry whom 
she wanted, even her teacher, the daughter claimed. When her father said 
she had to wait another ten years, the daughter said: ‘What about Bertha?’ All 
children would revolt as a result of this case, the editor wrote.75

The Dutch press continued to discredit Aminah by the use of strong 
tropes like wartime collaboration and interest in monetary gains. She had 
kept the girl away from her parents, and now married her off to an unknown 
man, probably because she would be able to get more money for her this way 
than she would get from the Dutch government. Bertha was only five when 

67.	The Straits Times, 5-8-1950, 6.
68.	The Straits Times, 6-8-1950, 1.
69.	The Manchester Guardian 3-8-1950, 5.
70.	The Washington Post 4-8-1950, 23.
71.	 De Telegraaf 4-8-1950, 1.
72.	De Telegraaf 4-8-1950, 3.
73.	 De Volkskrant 4-8-1950, 1; Zierikzeesche Nieuwsbode 23-8-1950, 3.
74.	Trouw 9-8-1950, 3.
75.	 De Telegraaf 5-8-1950, 3.

tseg_2011-2-def.indd   15 23-6-2011   16:40:07



16	 »	 Marlou Schrover

she ‘chose’ to become a Muslim.76 The refusal by a British court to let the girl 
be reunited with her parents, kicking her back into the native and Muslim 
society to which she did not belong by birth had rightly outraged the whole 
Dutch population. The forced marriage of a 13-year-old Dutch Christian girl to 
a Muslim man was no less than rape and violation of the most fundamental 
human rights.77 The Dutch Minister of Foreign Affairs would do his utmost 
since the parents had a right to their child,78 but after the marriage, all Dutch 
newspapers referred to the case as hopeless.

De Telegraaf was the first paper to expand the story further and informed 
its readers that Bertha was a tool in the hands of Mr. A. Majid, president of 
the Muslim Welfare Association and the Indo-Malay Pakistani Seaman’s Union, 
in whose house the marriage took place. Majid used the organisations’ funds 
without permission, and arranged the marriage to increase his own popular-  
ity.79

In August 1950 tension started to build up in Singapore. In a letter to the 
editor of The Straits Times, the author complained that some people wanted to 
make this into a religious issue, while it was in fact only about a mother and a 
child.80 Pending further legal steps, the Muslim Welfare Association organised 
a mass rally,81 created a Nadra fund, and collected money.82 In Bergen op 
Zoom, hometown of the parents, a Bertha Hertogh fund was created.83 Trouw 
declared the case a matter of honour to the Dutch people.84

In September 1950, Dutch papers reported about Muslim protests against 
raising the legal age of marriage to 16. An advocate of this change called child 
marriages spiritual prostitution and referred to the Bertha Hertogh case.85 
Majid, quoted in De Telegraaf, said that if justice would not be done, this 
would become a religious affair in which also Indonesia, India and Pakistan 
would be keenly interested.86

At this stage the Dutch newspapers were already emphasising that ten-
sions were building up, and they were already expanding the story by attach-
ing other issues. Het Vrije Volk and De Telegraaf, the two populist Dutch news-
papers, did so the most, clearly aiming to stress the importance of the issue. 

76.	Nieuwe Leidsche Courant 4-8-1950, 5.
77.	 Nieuwe Leidsche Courant 5-8-1950, 5.
78.	Het Vrije Volk 22-8-1950, 5; Zierikzeesche Nieuwsbode 23-8-1950, 3.
79.	De Telegraaf 18-8-1950, 1.
80.	The Straits Times 17-8-1950, 6.
81.	 The Straits Times 2-9-1950, 7.
82.	The Straits Times 14-9-1950, 7.
83.	 Nieuwe Leidsche Courant 10-8-1950, 1; De Telegraaf 10-8-1950, 1; Trouw 10-8-1950, 2.
84.	Trouw 11-8-1950, 2.
85.	 Het Vrije Volk 1-9-1950, 1.
86.	De Telegraaf 5-9-1950, 3.

tseg_2011-2-def.indd   16 23-6-2011   16:40:07



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 17

The Singapore press was problematising the issue less and denied links to 
other issues.

The second court case

The case was brought before court again because the parents had new evi-
dence. They asked whether Bertha could be transferred to the Girls’ Home 
again, like she was during the first court case. Her husband and her foster 
mother refused.87 In October and December 1950, Dutch papers wrote that 
Bertha was expecting a baby, according to Aminah.88 Thereafter the preg-
nancy was not mentioned again.

In November 1950, Adeline Hertogh arrived in Singapore.89 Bertha 
refused to see her. Adeline Hertogh told the press that she had presents wait-
ing at home for her daughter, to celebrate the feast of Saint Nicolas (Decem-
ber 5th). Prompted by journalists, the mother said Bertha looked exactly like 
the little girl she had known, only her hair had been done up in an overly adult 
fashion. She was fully confident that her daughter would come round once 
she had seen her. Mansoor was not present because he had been hospitalised 
after a motorcycle accident.90 A day later Mrs. Hertogh met her daughter for 
the first time in eight years, in the presence of numerous journalists. Aminah 
asked why she went on fighting since she had given the child to her for adop-
tion. The mother claimed it was only meant to be temporary. Bertha said she 
could not love her because she had given her away. She wanted to stay with 
her husband until her death. When her mother tried to kiss her, she turned 
away and buried her face in Aminah’s back. Mrs. Hertogh ran from the room 
crying, according to The Straits Times.91

Mansoor was still in hospital when the court case started on November 
21. Mrs. Hertogh had legal support, while Aminah and Maria did not. Maria 
was wearing a dark red sarong and kebaya, decorated with silver flowers, and 
a loose fitting veil, according to The Straits Times.92 Dutch newspapers wrote 
that Bertha wore different clothes to court every day, did not attempt to follow 
the court case since she did not understand any English, and acted rather self-
assured.93 This was not the little girl that Dutch journalists expected to see.

87.	The Straits Times 16-9-1950, 7.
88.	Het Vrije Volk 29-10-1950, 1; Leeuwarder Courant 30-11-1950, Trouw 2-12-1950, 2.
89.	The Straits Times 9-11-1950, 8; Het Vrije Volk 13-11-1950, 1; The Straits Times 15-11-1950, 
1.
90.	The Straits Times 15-11-1950, 1.
91.	 The Straits Times 16-11-1950, 1.
92.	The Straits Times 21-11-1950, 1.
93.	Leeuwarder Courant 15-11-1950; Het Vrije Volk 15-11-1950, 1; Leeuwarder Courant 23-11-
1950.

tseg_2011-2-def.indd   17 23-6-2011   16:40:07



18	 »	 Marlou Schrover

The court case revolved around the question of what would be in the best 
interests of Maria, the plans of both adult women for her future, and the valid-
ity of the marriage. Mrs. Hertogh wanted to send her daughter to school in 
the Netherlands. The judge thought this might be difficult since the girl did 
not speak any Dutch. The Dutch Consul-General testified that many children 
who did not speak Dutch had come to the Netherlands after the war, and 
they had adjusted well.94 Mrs. Hertogh argued that children could not be 
given away for adoption under Dutch law.95 No mention was made of the fact 
that adoption was common in Singapore and Malaya. Newspapers presented 
Mrs. Hertogh as the good parent. They also created a frightening atmosphere 
and wrote that Mrs. Hertogh had received a letter from the communist party, 
threatening to kill her, and letters suggesting that Bertha was under the spell 
of black magic. An important witness had disappeared.96 A bodyguard was 
assigned to her, and a police cordon was formed around the house at which 
she stayed.97 All this added to the criminalisation of the issue.

According to Aminah, Mrs. Hertogh had not been interned by the Japa-
nese. She had had a job in Surabaya while her mother took care of the chil-
dren, except for Nadra. After the war, she was reunited with her children, but 
she had not asked for Nadra. The press aimed to discredit Aminah: she had 
declared earlier that Mrs. Hertogh had been imprisoned, and she had intro-
duced Mansoor to Maria.

On December 1, Bertha was transferred to a Catholic convent, where 1000 
yelling Muslims gathered. Special police forces scattered the crowd using 
clubs, but the crowd grew to 2000, shouted ‘Allah is great’ and threw stones 
at cars and the police. The police shot at the crowd with blanks.98 In Dutch 
papers there were extensive reports on events building up to the riots, but the 
Singapore and British/American press did not mention them.

The court annulled the marriage on December 2: Bertha was not a Muslim 
and thus could not marry under Islamic law. The court decided that Bertha 
should be reunited with her parents. Bertha broke out in tears, and Aminah 
fainted. Aminah had taken good care of Bertha, according to the judge, but 
she had made a negative impression as a witness and had arranged a shame-
ful marriage, according to Het Vrije Volk. Mrs. Hertogh and her daughter, 
who was struggling to get away from her, were put into a car and escorted to 
the convent, where the police tried to keep a crowd of several thousand under 

94.	The Straits Times 24-11-1950, 7.
95.	Het Vrije Volk 20-11-1950, 1. Contrary to other European countries, the Netherlands did 
not yet have an adoption law. It was introduced in 1956.
96.	Nieuwe Leidsche Courant 24-11-1950, 1; Het Vrije Volk 21-11-1950, 1; De Tijd 2-12-1950, 1.
97.	Het Vrije Volk 23-11-1950, 1.
98.	Nieuwe Leidsche Courant 1-12-1950, 1.

tseg_2011-2-def.indd   18 23-6-2011   16:40:07



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 19

control.99 On December 3rd, The Straits Times published two photographs of 
a sad-looking Mansoor and Maria, posing in a similar fashion, under the cap-
tion ‘parted by law’.100 This photograph was later seen as a cause of the riots.101

A little girl again

The day after the court ruling, the tone in the Singapore papers changed 
drastically. ‘Maria is a little girl again’, a headline in The Straits Times read.102 
The Singapore press now started to call her Bertha. At the convent, she wore 
a short white dress, rather than her sarong and kebaya, and had her hair in 
two plaits, rather than covered with a veil. She ran across the courtyard hand 
in hand with other girls, who were her newly found best friends. She played 
on an organ and would receive piano lessons. Aminah had sent her a prayer 
mat, a Quran and three sarongs.103 The next day Bertha wore the convent’s 
school uniform, and a large bow on her head, but still had on her Malay 
jewellery. She had been knitting and had taken piano lessons and lessons in 
English. The newspaper articles emphasised her education and introduction 
to a civilised Western world. Bertha had also attended mass with other girls. 
This too was later seen as a cause of the riots.104 On photographs Bertha looks 
very young.105

In British/American papers the change was much more dramatic and 
miraculous than in the Singapore press. The New York Times wrote about the 
triumph of a Dutch mother. Maria ‘was torn from the life of a Muslim child 
bride and returned to her parents’ custody’. The child had fallen into her 
mother’s arms sobbing after having lived eight years ‘among the Malayan 
natives’.106 She excitedly asked about her siblings, whom she had not seen 
‘since she went off […] to a jungle life’.107 She was ‘just a kid again’, who would 
start her ‘re-education to Western life’.108 The rapid transformation from 
‘jungle girl’ and married Muslim woman to child emphasised her belonging 
to Western society. The miraculous transformation, framed as a story about 
Tarzan or Mowgli, gave the story uniqueness.

99.		 Het Vrije Volk 2-12-1950, 1.
100.	The Straits Times 3-12-1950, 1.
101.	The Straits Times 7-8-1951, 5.
102.	The Straits Times 4-12-1950, 1.
103.	The Straits Times 4-12-1950, 1.
104.	The Straits Times 5-12-1950, 1.
105.	The Straits Times 5-12-1950, 7.
106.	The New York Times 4-12-1950, 3.
107.	Schenectady Gazette 4-12-1950.
108.	Binghamton Press 4-12-1950, 7.

tseg_2011-2-def.indd   19 23-6-2011   16:40:07



20	 »	 Marlou Schrover

Ill. 2  Bertha Hertogh has been given a large doll. Like her plaits and dress it marks her 

transition from a married Muslim woman to a Catholic child. anp Photo Reuter. Picture 

archive, National Archive The Hague. 2356848-501212-13.

tseg_2011-2-def.indd   20 23-6-2011   16:40:09



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 21

In Dutch papers the change was less sudden and miraculous. Bertha had 
been talking to her mother for hours, before she kissed her, removed her 
wedding ring, changed out of her sarong and kebaya, and allowed her hair to 
be plaited, symbolising her return to childhood. Bertha, who only days before 
had been a married woman, had been given a beautiful large doll. De Volks-
krant wrote that Bertha took the doll to bed with her,109 indicating that a doll 
made a better bed partner for a 13-year-old girl than a 22-year-old teacher, and 
marking her transition to restored virginity. De Telegraaf quoted the father, 
who said that Aminah saw the girl as loot, a conquest over the white race, 
and had raised her with hatred towards the Europeans and their religion. If 
Aminah had been able to keep the child, this would have been her triumph 
over the white race.110 In the Dutch press infantilisation and criminalisation 
were paired. De Telegraaf and Het Vrije Volk were the most important papers 
to do so.

Dutch papers described how Bertha celebrated the Dutch feast of Saint 
Nicolas and already seemed to have forgotten about Aminah.111 Two Malay 
journalists, who talked to Bertha, told a different story, however. Bertha had 
burst into tears and said, ‘Help me!’ Mother superior later scolded the girl for 
this bad behaviour and decided to keep the press out, Dutch papers wrote.112 
The incident was not mentioned in the Singapore or British/American press. 
Reports in De Waarheid differed considerably from those in other Dutch 
papers. De Waarheid wrote that the Dutch press had appropriated this issue 
out of lust for sensation and in order to divert attention away from more 
important issues. By doing so, they had fostered race hatred.113

On December 7th Dutch papers announced that Muslims were planning 
a mass rally at the major mosque.114 Protesters tried to convince the mother 
that Bertha was a Muslim, and wanted to give her a Quran, a prayer mat, 
Malayan clothes and newspaper clippings. Mrs. Hertogh would also be given 
clothes and Mother Superior would get a valuable Bible and a translation of 
the Quran.115 The next day, British and Dutch papers wrote about a protest 
march of 1500 Muslim girls, all 13 years old and carrying a Quran, to the 
convent where Bertha stayed.116 The Singapore newspapers wrote little about 
these events, and as a result the riots came more as a surprise.

109.	De Volkskrant 5-12-1950, 3; De Telegraaf 5-12-1950, 3.
110.	De Telegraaf 4-12-1950, 1.
111.		 Nieuwe Leidsche Courant 6-12-1950, 1; De Telegraaf 6-12-1950, 3.
112.		 De Telegraaf 7-12-1950, 3; Nieuwe Leidsche Courant 6-12-1950, 1.
113.		 De Waarheid 7-12-1950, 3.
114.		 Het Vrije Volk 7-12-1950, 1: Nieuwe Leidsche Courant 7-12-1950, 1.
115.		 Nieuwe Leidsche Courant 9-12-1950, 1.
116.	De Tijd 8-12-1950, 6; De Telegraaf 8-12-1950, 3; The Manchester Guardian 9-12-1950, 6; 
Trouw 9-12-1950, 2; De Telegraaf 9-12-1950, 3.

tseg_2011-2-def.indd   21 23-6-2011   16:40:09



22	 »	 Marlou Schrover

Overall, the Dutch press, more than any of the others, conflated evils, 
expanded the problem and attached issues. Within the flight and rescue 
frame, it infantilised Bertha, used diminutives endlessly, mocked her choice 
to convert to Islam and marry, denied her marriage and loss of virginity, and 
stressed innocence and belonging. Bertha was not a jungle girl and was not 
estranged from Dutch society. She was warmly welcomed back into a world 
of Saint Nicolas, piano playing and people who thought dolls rather than 
teachers made appropriate bedfellows for girls of her age. The Dutch press 
used the strongest tropes. Her marriage was forced and was equated with 
child prostitution and child trafficking. She was brainwashed, manipulated 
and drugged. She was used as a tool for criminal, religious, communist and 
Muslim evils all balled into one. Singapore was not a civilised society, since 
it failed to protect an innocent Christian girl. Aminah was a bad parent: she 
had collaborated with the Japanese ss, kidnapped the girl, asked for ransom, 
arranged the marriage and lied in court. Bertha’s biological parents were the 
good parents: they looked for their child for months, left in desperation and 
continued their search from the Netherlands even when it was considered 
hopeless. They needed support in their attempts to rescue the girl.

The riots

The riots broke out on December 11th after the court decided that Bertha could 
await the appeal in the custody of her parents in the Netherlands. Cars and 
buses were set on fire, 19 people died and 200 were injured, 884 people were 
arrested, the telephone system collapsed, a state of emergency was declared 
and a curfew installed. British troops, Gurkhas, and Malay police troops tried 
to restore order. Muslim leaders sent messages over the radio calling for the 
rioters to stop. The riots were of short duration. On December 16th the troops 
were withdrawn and shops were reopened.117 The Singapore press referred 
to the riots simply as ‘the riots’ and later as ‘the December riots’. At the time 
they were not called the ‘Nadra riots’, ‘Maria Hertogh riots’, a clash between 
Christianity and Islam, or a Jihad, as later authors called them.118

British/American papers used an overkill of superlatives and wrote about 
a ‘seething mass of stone-hurling and bottle-wielding fanatics’, ‘frenzied 
natives’ and ‘pent up hatred of “white rule”’.119 British/American papers 
wrote that the riots were anti-European, and gave many more details than 
the Singapore press. Five thousand Malays had laid a siege to the Supreme 

117.		 The Straits Times 12-12-1950, 5, 14-12-1950, 7, 15-12-1950, 1, 16-12-1950, 9, and 20-12-
1950, 10.
118.		 The Straits Times 26-2-1988, 15.
119.	The Washington Post 12-12-1950, 1; Schenectady Gazette 13-12-1950, 1.

tseg_2011-2-def.indd   22 23-6-2011   16:40:09



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 23

Court for three hours, and ‘ten thousands of fanatic Moslems’ had stormed 
the convent. They threatened to kidnap the girl, kill the mother and burn the 
convent. A journalist from the Associated Press was wounded, and another 
one went missing.120 Soldiers had fired into the mob and killed four Chinese. 
The papers gave details about the dead and injured.121 Five Malays had been 
killed by British troops, and four English and two Indo-Europeans, who were 
taken to be Europeans by the rioters, were clubbed to death. British authori-
ties urged Europeans to stay inside.122

Rather surprisingly, The Manchester Guardian already knew that Bertha 
was on her way to her ‘home in Holland’ on December 11th. A klm flight had 
made an unscheduled landing in Singapore.123 The news about her departure 
was kept from the Singapore press, according to The New York Times, for 
fear of more riots.124 Bertha would later be given the opportunity to choose 
between Asia and Europe. Should she decide for Asia, Dutch authorities 
would make sure that she could return.125 Dutch authorities deposited 7500 
Straits dollars (9300 Dutch guilders) to guarantee that Bertha could return if 
it were decided she should.126

Dutch reports about the riots on the first day were short and less detailed 
than the British/American coverage. The disturbances were presented as 
rather minor. Groups of Muslims had toured the town, and Europeans, espe-
cially the Dutch, had been targeted. It was the worst anti-European riot ever 
in Singapore,127 but the Dutch press used the diminutive for the riots.128 On 
the second day the Dutch press gave more details about bashings and mur-
ders, but still less than British/American papers.129 Singapore was a battlefield 
where terror reigned, according to de Volkskrant.130 The crowd, led by Muslims 
with blood-drained handkerchiefs around their necks, had thrown stones at 
Dutch banks and businesses, shouting ‘Allah is great’ and ‘we want Nadra’.131

120.	Niagara Falls Gazette 11-12-1950, 1.
121.		 Kingston Daily Freeman 12-12-1950.
122.	Brooklyn Daily Eagle 12-12-1950.
123.		 Trouw 13-12-1950, 1.
124.	The New York Times 14-12-1950, 11.
125.		 The Manchester Guardian 13-12-1950, 5; Amsterdam Evening Recorder 12-12-1950, 1; The 
Manchester Guardian 18-12-1950, 5.
126.	Het Parool 12-12-1950, 1.
127.	Het Vrije Volk 11-12-1950, 1.
128.	They wrote about relletjes. Het Parool 12-12-1950, 1; De Tijd 11-12-1950, 1; De Tijd 12-12-
1950, 1.
129.	Het Vrije Volk 12-12-1950, 1; Nieuwe Leidsche Courant 12-12-1950, 1; Algemeen Handels-
blad 12-12-1950, 1; nrc 12-12-1950, 1; Trouw 12-12-1950, 1, 2; De Volkskrant 12-12-1950,1; De 
Telegraaf 12-12-1950, 1; Zierikzeesche Nieuwsbode 13-12-1950, 1; De Volkskrant 13-12-1950, 1; 
De Telegraaf 13-12-1950, 1.
130.	De Volkskrant 12-12-1950, 1.
131.		 De Volkskrant 13-12-1950, 2; Zierikzeesche Nieuwsbode 13-12-1950, 1.

tseg_2011-2-def.indd   23 23-6-2011   16:40:09



24	 »	 Marlou Schrover

Singapore papers about causes of the riots

Singapore papers only started to search for causes some weeks later. The 
riots had been directed specifically at Europeans and Indo-Europeans.132 
Malays, armed with sticks and broken bottles, stopped cars and buses and 
searched for Europeans and Indo-Europeans.133 Rioters shouted ‘Europeans!’ 
during the searches and attacks.134 Indonesians, who had been brought to 
Singapore by the Japanese during the war, played a role during the riots, the 
papers emphasised. The bitter anti-European racial violence was similar to 
sentiments the Japanese had instilled in the Indonesian population, and was 
uncommon in Singapore society. The papers explicitly denied that commu-
nists played a role. The Malayan Communist Party was caught by surprise. 
Only two days after the outbreak of the riots, it had distributed a pamphlet 
calling on all races to unite under communist leadership and rise against 
British rule. More important was the role of a criminal organisation of Malays 
and Chinese, which was involved in theft and extortion. Furthermore, there 
were the Indians and Malays, who had distributed food to the rioters and who 
were paid by The Muslim Publishing House.135 In other letters to the editor in 
The Straits Times, the absence of Malays in the upper echelons of the police 
force was mentioned as a cause.136 Suggestions were made to reform the 
police.137 The armed forces should have been called in sooner,138 the morale 
of the police was low, and their attitude was a form of passive mutiny. The 
police had been correct when they fired into the mob, but waited too long 
before doing anything, according to The Singapore Free Press.139 The police had 
been withdrawn from the Sultan Mosque – one of the major sites of the riot-
ing – in the hope that this would reduce tensions, but the opposite happened, 
and the police lost control.140

The annulment of the marriage was seen as an attack on Islamic marital 
laws, according to The Straits Times.141 This point, however, received less atten-
tion than other points. Newspaper reports were seen as an important cause 
of the riots. Especially news about Bertha’s stay in the convent had angered 
the Muslim community.142 The Singapore press was held responsible for the 

132.		 The Straits Times 20-12-1950, 8.
133.		 The Straits Times 18-1-1950, 8.
134.	 The Straits Times 10-4-1951, 4.
135.		 The Straits Times 7-8-1951, 11.
136.	The Straits Times 16-8-1951, 6.
137.		 Singapore Free Press 22-8-1951, 4.
138.	 The Straits Times 23-2-1951, 1.
139.	The Straits Times 16-12-1950, 6; Singapore Free Press 22-8-1951, 4.
140.	The Straits Times 20-2-1951, 1.
141.		 The Straits Times 7-8-1951, 5.
142.	The Straits Times 20-2-1951, 1.

tseg_2011-2-def.indd   24 23-6-2011   16:40:09



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 25

riots in a government investigation.143 In response to this accusation, The 
Straits Times wrote that it had moderated its reports on its own account, when 
the situation became threatening. On December 18th, The Straits Times had 
announced that it would no longer report on the racial or religious aspects of 
the case.144 Singapore newspapers started to emphasise positive news.145 The 
Singapore Free Press had published one special edition after another, and thus 
played an important role in providing information and keeping people away 
from danger zones.146 Cable and Wireless had continued to function, and its 
Indo-European staff had slept at the office for four nights.147 Journalists had 
run risks, but had continued their work.148 The papers published a row of 
positive articles including stories about riot heroes; people who had helped 
Europeans and Indo-Europeans get to safety. 149

It was especially in reports about causes of the riots that Singapore papers 
used the abnormality frame: they stressed that the riots were uncommon to 
the colony and caused by external factors such as Dutch interference, Indo-
nesian wrath or Chinese gangs. There were no events leading up to the riots, 
they were not organised and very much a surprise, and thus an abnormality. 
In essence, Singapore was a stable and civilised society, to which the riot 
heroes and the services which had continued to function paid testimony. The 
riots did make it clear that there was a need for some changes, mainly to the 
police. Changes in law, acknowledging the Muslim character of society, which 
formed the outcome of the riots in the long run, were not mentioned at the 
time.

British/American press about the causes of the riots

British/American papers never mentioned riot heroes. The causes they men-
tioned were similar to those in the Singapore press, but the tone was more 
aggressive. ‘Rioting touched off by child bride case’ after a ‘Moslem priest’ in 
the Sultan Mosque had told his audience that the annulment of the marriage 
was an insult to his religion.150 The New York Times wrote about ‘Moslem 
wrath’ after the annulment of the marriage the child had been forced into.151 

143.	 The Straits Times 20-12-1950, 1; The Straits Times 24-2-1951, 1.
144.	The Straits Times 18-12-1950, 6 and 19-12-1950, 6.
145.	 The Straits Times 30-12-1950, 7.
146.	Singapore Free Press 8-8-1951, 4, 22-8-1951, 4.
147.	Singapore Free Press 9-8-1951, 4.
148.	The Straits Times 14-12-1950, 3.
149.	The Straits Times 14-12-1950, 1, 3, 7, 16-12-1950, 5, 19-12-1950, 6, 20-12-1950, 8, 30-12-
1950, 5, 6-6-1951, 1, 1-10-1951, 4, 31-10-1951, 4, 21-11-1951, 1 and 24-11-1951, 5.
150.	Utica Daily Press 12-12-1950, 2.
151.		 The New York Times 12-12-1950, 1.

tseg_2011-2-def.indd   25 23-6-2011   16:40:09



26	 »	 Marlou Schrover

The Manchester Guardian added that it had been very unwise to put a girl, 
who claimed to be a Muslim, in a Catholic convent. A purely Dutch issue had 
led to a large number of deaths in a British colony and racial hate against the 
British.152

The British/American press, like the Singapore press, was critical towards 
the police.153 The Observer emphasised that the Muslim police found it difficult 
to act against Muslims who were aroused by religious, racial and political 
sentiments. The police had done little when whites and Chinese were clubbed 
and stoned.154 According to The Manchester Guardian, the police was badly 
organised, with too few Chinese and too many Malays, ‘who are lower in 
intelligence and have little alternative employment’. Low wages made them 
receptive to bribes.155 The negative tone of the newspapers became stronger 
over time.156 The police defended itself by saying that they encountered a situ-
ation they had not been in before.157

The role of the press was mentioned in British/American papers, but 
received less attention than in the Singapore press.158 British/American 
papers paid attention to Singapore’s importance to British trade159 and men-
tioned social problems: part of the population lived in extreme poverty, profits 
fell to the whites, there were severe food shortages, and the water and power 
supply was poor. Despite these problems Singapore was an orderly city, and 
the riots were an exception.160 On this point they agreed with the Singapore 
press.

The most striking difference between the British/American press and the 
Singapore press was the amount of attention paid to communism. At first, 
the British/American press explicitly denied the role of communists.161 The 
Observer called the driving force behind the riots religious and ‘sectional’. If 
the communists had known what was about to happen, the damage would 
have been larger.162 Bitterness within the Malayan community offered a better 
explanation, according to The Manchester Guardian.163 After December 18th, 
when the riots had already ended, the tone suddenly changed. The Wash-
ington Post wrote about ‘a rising fear’ which ‘swept through Singapore’ and 

152.		 The Manchester Guardian 13-12-1950, 4.
153.		 The Observer 17-12-1950, 3.
154.	 The Observer 17-12-1950, 3.
155.		 The Manchester Guardian 15-12-1950, 10.
156.	The Manchester Guardian 7-8-1951, 4.
157.		 The Manchester Guardian 26-3-1951, 4, 7-8-1951, 5 and 9-8-1951, 8.
158.	 The Manchester Guardian 19-12-1950, 7 and 20-12-1950, 8.
159.	Utica Daily Press 12-12-1950, 2; The Washington Post 13-12-1950, 10.
160.	The New York Times 19-6-1951, 3.
161.	Utica Daily Press 12-12-1950, 2.
162.	The Observer 17-12-1950, 3.
163.	The Manchester Guardian 13-12-1950, 4.

tseg_2011-2-def.indd   26 23-6-2011   16:40:09



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 27

about communists who encouraged ‘bloody bitterness’, which would cause a 
‘clash’ between the Muslim and Western world.164 The Manchester Guardian 
ran the headline: ‘Communist at Work?’165 The story could weaken the anti-
communist front, wrote The New York Times, and communist agitators used 
the case.166 Shortly afterwards, the threat of communism was emphasised 
even more.167 The Schenectady Gazette wrote about the danger from the ‘Reds’, 
terrorist campaigns and communist activities.168 The attention to commu-
nism disappeared at the end of December 1950. Pravda presented the case 
as another example of British race discrimination against colonial people.169 
The Soviet Union labelled Bertha’s case in the United Nations as a violation 
of human rights: the rights of women had been trampled, and a girl had been 
forced into a divorce and deported.170 Not a forced marriage, but a forced 
divorce was the cause of troubles.

Over time, the British/American press moved from the Tarzan/Mowgli 
frame, which was used during the discovery and rapid transformation of Ber-
tha from jungle girl to Western child, to a Cold War frame, which was used 
after the riots. The threat during the riots was overemphasised by providing 
many details. British/American papers avoided issues of racism, because the 
Soviet Union framed the case as an example of colonialism and racism. Brit-
ish/American papers presented communism as the main cause of the riots, 
but only during the brief period in which MacArthur asked for funds, troops 
and permission for manoeuvres in Korea.

Dutch papers about causes of the riots

Already during the riots some Dutch papers mentioned that communist Chi-
nese were suspected of enticing the Muslims into riots, although the Brit-
ish Minister of Colonial Affairs was quoted as denying this.171 Karim Ghani, 
president of the Muslim League in Singapore, declared, according to Dutch 
papers, that the Nadra case was a war between Islam and Catholicism.172 De 
Telegraaf wondered why this case became a world issue. There must be doz-

164.	The Washington Post 19-12-1950, b15.
165.	The Manchester Guardian 12-12-1950, 5.
166.	The New York Times 15-12-1950, 13.
167.	The New York Times 24-12-1950, 73; 24-12-1950, 4.
168.	Schenectady Gazette 19-12-1950, 19.
169.	Quoted in nrc 15-12-1950, 1; Nieuwe Leidsche Courant 15-12-1950, 1.
170.	The Manchester Guardian 28-8-1951, 7.
171.		 Leeuwarder Courant 12-12-1950; Zierikzeesche Nieuwsbode 13-12-1950, 1; De Tijd 12-12-
1950, 1; Het Parool 13-12-1950, 3.
172.	Het Parool 12-12-1950, 1; Leeuwarder Courant 12-12-1950.

tseg_2011-2-def.indd   27 23-6-2011   16:40:09



28	 »	 Marlou Schrover

ens of these stories in all parts of the world, the paper wrote without offering 
proof, but this one offered the opportunity to slap the white race in the face, 
via religious fanaticism, which had been aroused for the wrong reasons.173 
Trouw wrote that it would be surprising if the communists were not involved 
in this Muslim revolt. An underground communist group, mainly consisting 
of students, was trying to move their terrorist activities from Malaya to Singa-
pore, and the terror was spreading. Communist groups, encouraged by news 
from Korea, became more active.174

De Tijd explained that the riots were presented as something unusual, 
when in fact they were not. People who knew Singapore could testify to this. 
Riots were not uncommon, and Bertha Hertogh was not the cause, but a pre-
text. She was a pawn in a political gangster game. Possibly she was so from 
the beginning, but probably she was later found to be a useful tool. Singapore 
was a depot for the dark forces of dazzling Asia, where sediment had col-
lected that was made up of the worst of Asia. There were more Chinese here 
than anywhere else. After the war, the Japanese had not left behind the best 
of their people, and the same was true for the Indians. In Singapore lived a 
remnant of the people who had been evacuated from the Dutch East Indies, 
and they were also not the best people. Jews and Indo-Europeans had quickly 
found their way into the underworld. How many communists there were in 
Singapore, and what they were up to, was hard to establish, according to De 
Tijd. Ghani made the issue into a religious affair; others used this little row 
for their own goal, namely a revolt against the British regime.

Without offering proof, De Tijd wrote that there had been other girls who 
escaped into the convent and came to the Netherlands after sensational court 
cases. At this point all sorts of religious and political issues got attached to 
the case of Bertha. Mother Superior, who had nothing to do with politics, had 
extensive experience in turning girls ‘like these’ around. De Tijd wondered if 
this issue would have evolved into a dramatic affair if it were not for the situ-
ation in Korea.175

In De Telegraaf, Prof. C. Gerretson, a specialist in the history of the Dutch 
East Indies, explained that civilisation was only a thin layer of veneer in Asia. 
Chaos ensued if the colonial authorities did not uphold power by force. Ber-
tha managed to get away, because she had Dutch nationality, but many girls 
suffered her fate in Indonesia, where Western civilisation had collapsed when 
the Dutch pulled out. The British had wisely acknowledged this and had force-
fully re-established authority in their colony.176 De Waarheid disagreed with 
other Dutch papers and saw the riots as the result of four centuries of colonial 

173.		 De Telegraaf 12-12-1950, 3.
174.	Trouw 14-12-1950, 5.
175.		 De Tijd 14-12-1950, 1.
176.	De Telegraaf 16-12-1950, 7.

tseg_2011-2-def.indd   28 23-6-2011   16:40:09



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 29

repression. The British and the Dutch colonial governments showed their 
disdain for the Asian people through this case, according to De Waarheid.177

On December 15th Bertha and her mother arrived in the Netherlands.178 
In Dutch papers Bertha was described with the use of an overkill of diminu-
tives: she was a little girl with long plaits, a little brown coat, a little hat with 
small flowers, little white socks, little red open shoes (in the middle of winter) 
and the saddest eyes in the world. She looked younger than 13.179 It really 
was a child that descended from the plane.180 She was not the half-adult of 
the photographs, but a child that needed a mother to tuck her in at night, 
and who should grow up in a normal family with brothers and sisters, Trouw 
emphasised.181 She looked as if she was ten at the most, and as if she wanted 
to sleep and forget, and play with a doll in the morning and be a child among 
other children, de Volkskrant added.182 She was a very small little girl, and it 
was understandable that the father and mother wanted to fight for this sweet 
little girl, De Telegraaf wrote.183 De Waarheid, however, stated that she did not 
show any emotions, was timid, spineless, and beaten.184

There were many more people at the airport than was anticipated. There 
was pushing and shouting, and people fell.185 The journalists and photog-
raphers fought for the best places, causing a revolting scene, according to 
Trouw. It must have given a very bad first impression of the civilised Nether-
lands to little Bertha, who silently observed the crowd while the crockery of 
Schiphol restaurant was shattered and journalists yelled.186 From Schiphol 
airport Bertha travelled to Bergen op Zoom, where 30,000 people awaited 
her.187 Het Parool wrote that it would now stop its reports on the case. The 
child would have enough problems adjusting to Dutch society as it was.188

Dutch papers did not pay any attention to the causes of the riots, like 
the Singapore and British/American press did, but they did pay attention to 
the call for a boycott, which was largely ignored by the other presses. Ghani, 
president of the Muslim League, called on Muslim countries to boycott Dutch 

177.	 De Waarheid 13-12-1950, 1.
178.	Het Vrije Volk 14-12-1950, 2; The New York Times 15-12-1950, 13.
179.	nrc 15-12-1950, 1; Het Vrije Volk 15-12-1950, 1; De Volkskrant 14-12-1950, 1.
180.	Algemeen Handelsblad 15-12-1950, 1.
181.		 Trouw 15-12-1950, 2.
182.	De Volkskrant 15-12-1950, 5.
183.	 De Telegraaf 15-12-1950, 1.
184.	De Waarheid 15-12-1950, 2.
185.	nrc 15-12-1950, 1; Het Vrije Volk 15-12-1950, 1.
186.	Trouw 15-12-1950, 1.
187.	The New York Times 15-12-1950, 13.
188.	Het Parool 15-12-1950, 1.

tseg_2011-2-def.indd   29 23-6-2011   16:40:09



30	 »	 Marlou Schrover

interests until Bertha had returned to her own people.189 Muslim countries 
should deny Dutch planes landing rights and prevent Dutch ships from dock-
ing.190 On December 18th, Ghani was arrested. He was known, according to 
Dutch papers, for his ties to communism.191 De Waarheid wrote that the Brit-
ish colonial regime used the affair as a pretext to arrest the Muslim leader and 
put him and others in a concentration camp.192

In short, according to the Dutch press, the riots were not sudden and 
unexpected, and Bertha Hertogh was not the cause. For months running up 
to the riots Dutch papers reported on disturbances. The case was also not all 
that special; there had been similar cases. In this way the press shed Dutch 
responsibility for the riots and deaths. Dutch papers avoided attachment to 
domestic Dutch issues: the Westerling affair, the position of the Dutch still 
in Indonesia, the position of repatriates in the Netherlands, or cases involv-
ing Jewish children in foster care. The Dutch papers – De Telegraaf again in 
a leading role – did attach all sorts of evils in the British colony to the case: 
common crime, terrorism and communism. In the final stages of the affair, 
the newspapers emphasised even more than before that Bertha was a child, 
who deserved to be rescued. The heroic rescue operation turned sour because 
of the large number of fatalities and the call for a worldwide Muslim boycott 
of Dutch interests. The case therefore later became no more than an incident, 
detached from parallel or later issues, and hardly part of any history.

Conclusion

The Bertha Hertogh story makes it possible to analyse the process of prob-
lematisation from a comparative perspective. The analysis showed that in 
each context the story was framed differently, but also that within each context 
the framing was multilayered and changed over time. The Tarzan/Mowgli 
frame in the British/American press put emphasis on sensation and Western 
superiority. Racial issues were carefully avoided in light of Soviet criticism of 
race relations in the us. The Cold War frame was briefly attached – during 
MacArthur’s campaign in Korea – and abandoned when no longer needed. 
In the British/American press the problem was that of a Western girl who 
got stuck in Eastern culture, to which she did not belong despite the fact that 
she was born and bred in it. The Singapore press framed the story so that it 
was essentially not about Singapore. Causes for the dramatic events were to 

189.	Het Parool 15-12-1950, 3; Zierikzeesche Nieuwsbode 16-12-1950, 1; Leeuwarder Courant 
18-12-1950; De Volkskrant 15-12-1950, 1.
190.	Leeuwarder Courant 15-12-1950.
191.	Nieuwe Leidsche Courant 18-12-1950, 1.
192.	De Waarheid 20-12-1950, 3.

tseg_2011-2-def.indd   30 23-6-2011   16:40:09



	 Problematisation and particularisation: the Bertha Hertogh story	 »	 31

be found outside Singapore society, which was in essence civilised and stable. 
Only years later, and in a different political setting, was the story framed as of 
paramount importance to Singapore history. The view of the Singapore press 
that the causes of the problem were essentially foreign or external contrasted 
with that in the Dutch press, which emphasised that Singapore was unstable 
and uncivilised, and that the problem was common to its society and, by 
extension, to other Asian countries including Indonesia. It justified Dutch 
attempts to save a girl from this country and denied responsibility for the 
riots that happened afterwards. The Dutch press provided the most details 
about Bertha, giving the articles an aura of reliability. It used the strongest 
tropes, expanded the issue the most by attaching a wide variety of issues, but 
also tactically avoided Dutch domestic issues such as the fate of former Dutch 
people still in Indonesia or Jewish children in foster care in the Netherlands.

Current theories on problematisation emphasise the importance of tacti-
cal linkage or attachment and expansion. This article shows that problemati-
sation used tactical linkage in combination with particularisation, in the form 
of strategically denying, avoiding and ignoring the linkage to certain issues. 
Particularisation made it possible to present a ‘problem’ as new, calling for 
new measures or policies. Problematisation builds on the combination of 
tactical linkages and the strategic denying, avoiding and ignoring of links.

About the author

Marlou Schrover is a professor of migration history and social differences 
at Leiden University. She is currently leading a nwo vici project on post-war 
migration to the Netherlands. Recent publications include Illegal Migration 
and Gender in a Global and Historical Perspective (aup, Amsterdam 2008) 
(with Joanne van der Leun, Leo Lucassen and Chris Quispel), Komen en Gaan. 
Immigratie en Emigratie in Nederland vanaf 1550 (Bert Bakker, Amsterdam 
2008) (with Herman Obdeijn), and Gender, Migration and the Public Sphere 
1850-2005 (Routledge New York 2010) (with Eileen Janes Yeo).

E-mail: m.l.j.c.schrover@hum.leidenuniv.nl.

tseg_2011-2-def.indd   31 23-6-2011   16:40:09




