
Asia Pacific Media Educator Asia Pacific Media Educator 

Issue 7 Article 9 

7-1999 

Friendship and objectivity: Pros and cons of foreign correspondents' Friendship and objectivity: Pros and cons of foreign correspondents' 

adoption of the insiders' perspective adoption of the insiders' perspective 

E. Hodge 
Monash University 

Follow this and additional works at: https://ro.uow.edu.au/apme 

Recommended Citation Recommended Citation 

Hodge, E., Friendship and objectivity: Pros and cons of foreign correspondents' adoption of the 

insiders' perspective, Asia Pacific Media Educator, 7, 1999, 115-123. 

Available at:https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss7/9 

Research Online is the open access institutional repository for the University of Wollongong. For further information 
contact the UOW Library: research-pubs@uow.edu.au 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Research Online

https://core.ac.uk/display/36977271?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://ro.uow.edu.au/apme
https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss7
https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss7/9
https://ro.uow.edu.au/apme?utm_source=ro.uow.edu.au%2Fapme%2Fvol1%2Fiss7%2F9&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages


115AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

Errol Hodge
Monash University, Australia

My education and preparation to head the Australian
Broadcasting Corporation’s bureau in Indonesia in the late

sixties and early seventies was thorough, but had a serious flaw
that would have prejudiced the accuracy of my coverage of the
biggest story to come out of Indonesia in recent years. The serious
flaw I’ll deal with later in this article. First I will outline of the
program of education I undertook, with the support of the ABC.

With credit for some of the subjects from my generalist
Bachelor of Arts from the University of Newcastle, I completed a
BA with honours in Indonesian and Malayan Studies from the
University of Sydney in the late 1960s, graduating in 1970. The
honours course at Sydney University in those days included a
thorough grounding in the history, sociology, literature and
languages of the Indonesian archipelago and the Malayan
peninsula. We learned about their pre-colonial history, colonial
history, modern history, ethnic makeup, cultures, religions,
literatures, Bahasa Indonesia (literally the Indonesian language) and
Bahasa Melayu (Malay). Although we were taught spoken
Indonesian and Malay, few of us became fluent. The emphasis
was more on the ability to translate from written documents. We
also acquired a reading knowledge of Dutch (some of the books
about Indonesia had not been translated into Indonesian or
English) and some of the source languages, Old Javanese, modern
Javanese, Arabic and Sanskrit (the latter two with their beautiful
and difficult scripts). An acquaintance with the Arabic script was
essential, because much of what was written in Malay was not
then transcribed into Romanised script.

Graduates of the RAAF School of Languages at Point Cook
in Victoria were, according to one of them, Joe Coman (1981), later

Friendship And Objectivity:
Pros And Cons Of Foreign

Correspondents’ Adoption Of
The Insiders’ Perspective

©AsiaPacific
MediaEducator
Issue No.7
July-December 1999



116 AsiaPacific MediaEducator, Issue No.  7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

to become head of the Indonesian section at Radio Australia, “by
far the most competent linguists in Australia”. The Radio Australia
Officer in Indonesia during my term, Alan Morris, who gathered
program material for Radio Australia and worked in a way as one
of my assistant journalists, was certainly the most fluent foreign
speaker of Indonesian among my colleagues. A disadvantage
suffered by some who learned their Indonesian at Point Cook was
the high proportion of military words in their vocabulary. But a
year or two working in Indonesia, especially if, like Alan, they
had Indonesian wives, ironed out this problem.

My predecessor as ABC bureau chief in Indonesia, Mike
Carlton, now an on-air personality for Sydney radio station 2GB
and columnist for the Sydney Morning Herald newspaper, has a
remarkable talent for language. But he suffered from the
disadvantage that he had learned his Indonesian from the street
pedlars and prostitutes of Jakarta (as he frankly admitted). This
meant that he was hesitant about speaking Indonesian to ministers
and other highly placed government officials, for fear that an
inappropriate word would slip into his conversation. My own
Indonesian was formal and rather stilted, but at least there was
no danger that I would use the Indonesian equivalent of English’s
four-letter words.

I first went to Indonesia for three months as acting head of
the ABC’s Jakarta bureau in late 1968 and early 1969, only three
years after the coup that brought President Soeharto to power. At
that stage, he was designated as Acting President, and Sukarno,
though no longer the President for Life, was still designated as
President. Some ill-informed foreigners, not realising the extent
to which the old man’s power had been destroyed, thought he
might eventually return to power, and Soeharto had missed his
chance. Quite apart from not understanding the realities of power
in Indonesia, they also misunderstood Javanese subtlety.

When I returned to Indonesia for a two-year appointment
in 1970-71 as head of the ABC’s bureau in Jakarta, Soeharto’s power
had been consolidated, and the foundations of the family fortune
were being laid. Already, Mrs Tien Soeharto was widely being
spoken of as “Ibu Tien Per Sen” (Mother Ten Per Cent), a reference
to the commission she was reported to demand for her support
for business ventures.

None of us foreign correspondents so much as alluded to
Mrs Soeharto’s nickname or to the growing stories of corruption
in high places. We were sure that to do so would have brought
quick retribution – the closure of our offices and our expulsion
from the country. We felt we could be more effective in reporting
Indonesia to an Australian audience – and in my case to an
Indonesian audience as well – if we exercised some self-censorship



117AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

and stayed in Indonesia. One of my tactful colleagues in the
seventies was David Jenkins, then representing the Melbourne
Herald and now the Asian Editor of the Sydney Morning Herald.
David remarked later that his feeling at the time was that it was
better to have three quarters of the pineapple than no pineapple
at all (Jenkins 1987: 56).  It was not until 1986 that he blurted out
the first lady’s nickname – and a lot more besides. His story of
corruption among the Soeharto family and its friends was run on
the front page of the Sydney Morning Herald (Jenkins 1986: 1, 7).
To make matters worse, a creative sub-editor gave it a banner
headline comparing Soeharto with the disgraced President Marcos
of the Philippines. The well-known result was that an Indonesian
minister suddenly cancelled a visit to Australia, Jakarta
downgraded its relations with Canberra, defence cooperation was
curtailed, a plane-load of Australian tourists was turned back from
Bali, and several Australian journalists, including Jenkins of
course, were put on a list of those forbidden to receive visas.

Jenkins said in 1986 that foreign correspondents who
wanted to remain in Indonesia were obliged to trim their sails to
the Ministry of Information wind or face the consequences.
Speaking from his experience in Jakarta in the early seventies, he
said that, in particular, the foreign correspondents were “under
more or less formal instructions” to avoid writing in any
substantive way with three subjects:

• the position and business interests of the First Family;
• the role of the armed forces; and
• anything that might inflame ethnic or religious tensions,

particularly matters touching on the position of the small but
economically powerful Chinese community (Jenkins 1986: 58).

Jenkins continued by saying that the threat of expulsion
was such that the correspondents would, in most cases, apply a
form of self-censorship so extensive that few officials could
reasonably complain. He described as “sensible and to the
point” the advice of former foreign minister Bill Hayden, that in
writing articles likely to offend, “journalists might want to
consider their own self-interest and continued access to the
country in question” (Jenkins 1986: 58).

Between 1991 and 1993, during his two-year term as head
of the ABC’s Jakarta bureau, Ian Macintosh claims to have covered
all of what Jenkins called the “trilogy of taboo topics”, including
the business interests of the Soeharto family, massacres in East
Timor and the staunchly Muslim province of Aceh. I’ve devoted
a chapter of my book, Radio Wars, to a content analysis of
Macintosh’s remarkably forthright reporting of the Dili massacre
in November, 1991 (Hodge 1995: ch 10). The fact that he was able
to get away with this and to cover the other “taboo topics” which



118 AsiaPacific MediaEducator, Issue No.  7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

Jenkins and I in the early seventies were convinced would have
led to our expulsion, raises the question of what had changed in
the subsequent two decades.

Were Jenkins and I just pusillanimous, overestimating the
expected consequences of stepping out of line? I don’t believe we
were, although I admit that I never tested the government’s resolve
by pushing it to the limit. I believe that, rather, there has been a
slackening in the tight control of the foreign correspondents’ corps
that we believed existed in the early seventies. In 1995 Goenawan
Mohamad, whose own Tempo magazine was closed for trespassing
into the taboo trilogy, noted that the government was notably more
tolerant of foreign correspondents than local journalists (pers.
comm.).

My term as a foreign correspondent reinforced one thing I
had learned about the Indonesians in my university studies – that
they were a diverse collection of peoples, not a single race. I tried
in my reporting to portray the differences in Indonesians of
different ethnic groups. When fellow journalist Mike Willessee
came to Indonesia with a television crew, I told him that during
my time in Indonesia I hoped to help some Australians to
appreciate that the most diverse Indonesians were more different
than the most diverse Europeans. I  said I hoped  some Australians
would one day understand that the Christian Bataks of north
Sumatra and the Hindu-Balinese were more different in most
respects than the  Swedes and the Greeks. Or that the tribal people
of Irian Jaya were more different from the strict Muslims of Aceh
on the north-western tip of Sumatra than the Russians were from
the Spaniards. His reply was succinct: “You’re too ambitious, mate.
First you’d have to convince Australians that Asians are not all
the same!”

A huge advantage of heading the ABC’s bureau in Indonesia
was that Radio Australia was famous throughout the country. Most
Indonesians had never heard of the ABC, whereas recognition of
“Radio Australi” was widespread and instantaneous. In 1965,
Indonesians had written a record 210,000 cards and letters to Radio
Australia (Hasluck 1966), and the annual total in the early 1970s
was almost as huge. My status as head of the ABC’s bureau in
Jakarta and the fact that I was the only Australian foreign
correspondent who spoke the local language (Alan Morris was
not officially a journalist) resulted in my election as Chairman of
the Jakarta Foreign Correspondents’ Club.

This helped me to make friends among some of Indonesia’s
leading journalists and gave me the advantage of getting to know
some of Indonesia’s leaders, including President Soeharto.
Personally knowing Soeharto was helpful in my work, but was
again the source of an unfortunate bias, in that I knew him as a



119AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

congenial, avuncular character rather than a corrupt dictator who
had played a major part in the mass slaughter of communists and
other leftists in 1965 and 1966, with a death toll of possibly half a
million people or more.

The bloodbath of 1965-66 had been reported for Australian
audiences by my predecessors. Their rather sanitised reporting –
depicting it as a counter-coup that had saved our nearest Asian
neighbour from communism – had satisfied most Australian
diplomats and the government they represented, despite the fact,
or perhaps because, it had understated the horror of the carnage
that had taken place. I was given an insight into that horror by
conversations I had with some who had taken part the killings,
including some who recounted with great enthusiasm how they
had machine-gunned those accused of being communists.

The story in which I pushed the limits farthest was in the
persistent pressure which resulted in a visit by a group of foreign
correspondents to the prison island of Buru in the Moluccas in
1971. The authorities were complaining that some of our stories
about Buru gave the impression that it was a concentration camp,
where communists and other leftists who had been supporters or
sympathisers of the communist party were held in sub-human
conditions. While they didn’t portray Buru as a holiday camp,
they told us the prisoners there were given a remarkable amount
of freedom. As Foreign Correspondents’ Club Chairman, I pressed
them to give us a chance to report the situation on Buru in an
objective way, rather than rely on second-hand reports. Finally,
the pressure paid off, and it was agreed that a party of foreign
correspondents would be flown to Buru to see for themselves.

Naturally, we indicated that we would want to interview
some of Buru’s most famous inmates, like the author Pramoedya
Ananta Toer and the economist Professor Suprapto. I took along
a tape recorder and interviewed them in both English and
Indonesian. The result was enlightening. The fact that a guard
insisted on being present at all the interviews conducted by me
and my colleagues must certainly have had an intimidatory effect.

But, even so, Pramoedya in particular managed to give an
idea of the conditions under which they lived. When I asked him
whether he had enough food, he replied, “It is very hard to say.”

Knowing that for him perhaps the greatest deprivation
would be not to be able to write, I asked him whether he was
allowed to write. The reply was the same: “It is very hard to say.”

I asked him whether he had access to pencils and paper.
Once again came the reply, “It is very hard to say.” When I asked
him if he was a communist, he gave the almost Biblical answer, “I
am what I am” (Hodge 1971).

My interview with Pramoedya in English was broadcast



120 AsiaPacific MediaEducator, Issue No.  7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

on the ABC, and those in both English and Indonesian on Radio
Australia. The Indonesian authorities can’t have been very pleased,
but none of them ever complained to me. On the positive side,
from the point of view of the Indonesian authorities, at least the
audiences in Australia and Indonesia would have learned that
the treatment of prisoners on Buru was less barbaric than in
Japanese wartime prison camps. This visit must have made some
impression on Pramoedya. In his prison diaries, published in
Indonesian, Dutch and English, he refers to the interviews he gave
to an Australian journalist.

Believing that my reporting from Indonesia should be
balanced, I tried to tell the good news as well as the bad. I reported
for the ABC’s television audiences on some of Indonesia’s
economic progress. One of the projects that impressed me most
was the development of Jakarta under the leadership of the
Governor, General Ali Sadikin, who oversaw the construction of
new housing in slum areas and projects to improve the living
conditions of the people, including the piping of clean water. Late
in my term, I took my television cameraman to Cilacap on Central
Java’s south coast where a port development program was being
undertaken with Australian aid. The resulting film was good
propaganda for the Australian government, of course, but it also
gave the impression that after years of economic stagnation under
Sukarno, significant developments were taking place.

An event I brought to Australian radio listeners and
television viewers in 1970 was the death of Indonesia’s first
president. As far as I know, I was the only Westerner present as he
was buried at his birthplace, the town of Blitar, near east Java’s
south coast. Jakarta’s diplomats stayed away in droves,
presumably not wanting to be associated with the discredited
leader, and my colleagues in the foreign press corps seemed to
think that coverage of the funeral of a man who had been under
house arrest for years wasn’t worth a journey to the other end of
Java. Nevertheless, my reports of the huge, silent crowds who came
to pay their respects possibly helped to show ABC viewers and
listeners that although Sukarno was persona non grata with the
government, the people he had led for 20 years had not forgotten
him. My reports also demonstrated that the government which
had held him prisoner for several years was feeling secure enough
to let the people to pay tribute to him at his funeral and at the
lying-in-state in Jakarta which had preceded it.

During my posting, my identification with the Indonesian
peoples, resulting in part from my university studies and in part
from the way I was able to move freely among the people of most
of the 26 provinces, without the barriers of language, gave me a
strong sympathy with them, with results that were not always



121AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

consistent with the need for journalists to distance themselves
from the people with whom they associate. This sympathy created
a pro-Indonesian bias in many of my reports, and would have led
to a disastrously biased coverage of the invasion and annexation
of East Timor in 1975 and 1975 if these events had occurred during
my term as a foreign correspondent in Indonesia.

It is probably fortunate that I wasn’t reporting from
Indonesia during that period. I had always regarded East Timor
as an integral part of the Indonesian archipelago which had not
become part of the Republic simply because its colonial masters
were the Portuguese and not the Dutch. It had seemed to me that
it would be not just geographically neater, but also humanly
logical, for East Timor eventually to become part of Indonesia.
When the invasion took place in 1975, like Gough Whitlam and
Malcolm Fraser, I regarded it as the neatest solution to the civil
war taking place in the former Portuguese colony. Probably if I
had been the ABC’s Jakarta correspondent at that time, my
reporting would have shown the bias that in some ways was the
outcome of my education in Indonesian studies and my sympathy
for the Indonesian people.

As editor of Radio Australia  in 1975 and 1976, I was horrified
by brutal way the Indonesian military enforced the incorporation
of East Timor, and the succession of atrocities that followed,
showed me the error of my thinking. I still felt that, logically, East
Timor should be part of Indonesia politically as well as
geographically, but that the brutality of the Indonesian occupation
was an unmitigated human tragedy. I felt that the solution would
be for the military regime to be replaced by enlightened civilian
authorities determined to rule for the benefit of the Timorese
people. However, after many years of stubborn resistance by the
Timorese people and oppression by the occupying military forces,
I am convinced that the only humane solution to the problem was
the creation of a new, independent mini-nation, despite its poverty
in resources.

I tried hard to let my lifelong regard for reporting the truth
about what was happening in East Timor not to be compromised
by my sympathy for Indonesian claims for the territory. When
the Revolutionary Front for an Independent East Timor (Fretelin)
began sending lengthy messages by radio to its supporters in
Darwin, who sent them on by telex to the Radio Australia newsroom
in Melbourne, I joined my subeditors in recognising them as a
legitimate source of news. When the official government
spokesman in Jakarta alleged that the broadcasts were pro-Fretelin
(which they undoubtedly were), we continued to broadcast them,
but I encouraged the ABC’s Jakarta correspondent to cover the
Indonesian and UDT (Timor Democratic Union) side of the story



122 AsiaPacific MediaEducator, Issue No.  7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

from the border between East and West Timor.
In late 1975, the Australian Ambassador to Indonesia,

Richard Woolcott, pressed to have Radio Australia moderate its
coverage of the fighting in a way that would minimise offence to
the Indonesian Government. I tried to have secret messages from
Woolcott and his Department (and the Department’s replies)
declassified under Freedom of Information legislation. My
attempts were rejected on the grounds that the documents were
“of a particularly sensitive nature” (Smith 1989). The Department
later told the Commonwealth Ombudsman that their disclosure
would, or could reasonably be expected to, damage relations
between Indonesia and Australia (Blessing 1989).

When the ABC’s Jakarta correspondent, Warwick Beutler,
criticised Radio Australia’s use of unconfirmed news agency stories
in the reporting of East Timor, I supported him. I directed that in
future subeditors should check such reports with Beutler. But when
in 1979 he agreed with the Australian ambassador that “invasion”
was “an unnecessary word” to describe Indonesia’s occupation
of East Timor “at a time when Australia was doing everything it
could to smooth out relations”, I told him that his suggested use
of “since East Timor became part of Indonesia” or “since East Timor
was incorporated into Indonesia” would be going too far down
the appeasement road.

A serious breach of journalistic integrity did occur in 1980,
with the leak of classified American documents which mentioned,
inter alia, the substance of a critical report from the new Australian
ambassador, Tom Critchley, following a visit to East Timor in May.
I backed the belief of senior members of Radio Australia’s current
affairs staff that it was a story that should be covered, not least
because Radio Australia’s credibility would suffer a serious blow if
others covered it and we censored it. The full text of the resulting
report was sent to the Department of Foreign Affairs, with an
invitation to comment. Instead of accepting the invitation, the
Department phoned senior ABC executives, complaining that the
item was “unbalanced and negative”. The Director of Radio
Australia, Peter Barnett, over my objections, insisted that the studio
introduction be changed to give the item a more “positive”
emphasis. Barnett also overruled protests by juggling the order of
items in the story in what seemed to me to be an illogical way
(Hodge 1991: 117).

It now seems to me that too much learning about a country,
its peoples and their traditions creates the potential danger that a
foreign correspondent can identify so much with them that
journalistic objectivity is lost. But education alone does not produce
empathy, although I believe empathy may well be desirable. A
journalist, even an educated one, must strive to retain his/her



123AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 7, July-December 1999

ERROL HODGE:  Friendship and objectivity ...

journalistic objectivity regardless of how much is understood
about the country or situation.

I still firmly believe in the thorough training of foreign
correspondents in the language, history and cultures of the country
or countries they aspire to report, and that they should strive for
empathy with the peoples. But I am even more sure that it is
essential for them to fiercely maintain the objectivity and
scepticism that are among the hallmarks of good journalists no
matter what kind of work they do.

REFERENCES

Blessing, C.B. (1989), Communication of C.B. Blessing, Acting Senior
Assistant Ombudsman to the author, 6 July 1989.

Coman, Joe (1981), Correspondence to Geoff Ward, acting controller Radio
Australia, June 1981, Radio Australia Archives.

Hasluck, Paul (1966), Correspondence to Alan Hulme, February 22 1966,
ABC Documentary Archives.

Hodge, Errol (1995), Radio wars: Truth, propaganda and the struggle for Radio
Australia, Cambridge University Press, Cambridge.

Hodge, Errol (1991), ‘The impact of the ABC on Australian-Indonesian
relations since Timor’, Australian Journal of International Affairs, 45 (1),
109-122.

Hodge, Errol (1971), Recorded interview with Pramoedya Ananta Toer.
Jenkins, David (1987), ‘The Australian media and the region’, Australian

Journalism Review, 9 (1-2), 54-59.
Jenkins, David (1986), ‘After Marcos, now for the Soeharto billions’,

Sydney Morning Herald, April 10, 1, 7.
Jenkins, David (1986), ‘Indonesia: Government attitudes towards the

domestic and foreign media’, Australian Outlook, 40 (3), 153-161.
Smith, M.P.F. (1989), Communication by M.P.F. Smith, Director, Parliamentary

Liaison and FOI sub-section, Department of Foreign Affairs and Trade,
to the author.

ERROL HODGE is head of Journalism at Monash University, Gippsland. He
was Head of the ABC’s Jakarta bureau, 1968-69 and 1970-71 and Editor of
Radio Australia, 1978-85. Email: Errol.Hodge@arts.monash.edu.au


	Friendship and objectivity: Pros and cons of foreign correspondents' adoption of the insiders' perspective
	Recommended Citation

	Hodge

