View metadata, citation and similar papers at core.ac.uk brought to you by fCORE

provided by Research Online

Asia Pacific Media Educator
Issue 8 Article 8

1-2000

Training journalists in an emerging democracy: The case of Cambodia

J. Clarke
Hong Kong Baptist University

Follow this and additional works at: https://ro.uow.edu.au/apme

Recommended Citation

Clarke, J., Training journalists in an emerging democracy: The case of Cambodia, Asia Pacific
Media Educator, 8, 2000, 82-98.

Available at:https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss8/8

Research Online is the open access institutional repository for the University of Wollongong. For further information
contact the UOW Library: research-pubs@uow.edu.au


https://core.ac.uk/display/36977253?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://ro.uow.edu.au/apme
https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss8
https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss8/8
https://ro.uow.edu.au/apme?utm_source=ro.uow.edu.au%2Fapme%2Fvol1%2Fiss8%2F8&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages

82

©AsiaPacific
MediaEducator
Issue No.§

January - June 2000

Training Journalists
In An Emerging Democracy:
The Case Of Cambodia

Cambodia’s democratic system of government, conferred by the 1991 Paris
Peace Accords, provides for press freedom, and, with the start of the
campaign for the 1993 United Nations-supervised election, the news
media started to expand to unprecedented levels. This created a huge
demand for journalists, but few already in the profession had experience
of a free press. Foreign governments, international organisations and
non-governmental organisations stepped in with expertise and finances
to run courses. This resulted in many short sessions concentrating on
basic skills, though in time longer courses were put on and specialities
taught as well. With the government and the profession now more settled,
quick-fix training seems no longer adequate, and this year the situation
has reached a crisis. Criticism of the validity of training in terms of its
Western orientation and its appropriateness to the still chaotic media is
causing a reassessment of the sector.

Judith Clarke

Hong Kong Baptist University

he Paris Peace Accords were signed in October 1991 to end
the conflict in Cambodia and the international conflict
surrounding it. They promised the country democracy, of which
one component was press freedom. Up to this point the news
media had been severely restricted: the State of Cambodia (SOC),
based in Phnom Penh, had seven Soviet-style media outlets; the
exiled resistance groups had several bulletins for overseas Khmers
and operated radio stations broadcasting into Cambodia from
Thailand; and in the late 1980s a newspaper was set up in a UN-
run camp for Cambodians on the Thai border. There had been no
private news media in the country since 1975. The United Nations
Transitional Authority in Cambodia (UNTAC), established in 1992
under the terms of the accords to supervise elections, had the task
of promoting media freedom.
The sense of security provided by the UN body encouraged
the emergence, tentatively at first, of new publications and
broadcasters as resistance members returned home and the old



JUDITH CLARKE: Training journalists...

government opened up. By the time of the election in 1993 there
were about twenty news organisations; a year later there were 50;
and when the second election took place in 1998 about 200 were
registered. The majority of print media have been fleeting organs
of politicians standing for election, but they have all been genuine,
appearing on newsstands at one time or another. Today there is a
solid core of twenty or so well established newspapers and
magazines as well as more than a dozen radio and television
stations with regular news programmes. This rapid development
of the news media created a need for more journalists than ever
before in Cambodia.

The profession had thrived during times of press freedom
under then-Prince (now King) Norodom Sihanouk in the 1950s
and 1960s and in the Khmer Republic of 1970-1975, though there
were periods of repression, and, in the latter years the news had
been circumscribed by the growing internal war against the
communist Khmer Rouge. When the latter won in 1975 they
abolished the existing news media completely, allowing only their
own party organs. Journalists, like other professionals, were targets
of the Khmer Rouge and many died or were killed. The survivors
fled abroad or managed to keep their past secret from the
authorities. When the Vietnamese invaded and ousted the Khmer
Rouge in late 1978, most of those remaining stayed out of the
profession under the next administration, the People’s Republic
of Kampuchea (PRK), known from 1989 as SOC. The journalists
who ran the PRK/SOC media were generally new to the field.

The news media had a crucial and controversial role to play
in the merging of the conflicting factions in the new regime. With
few other means of expression available, people from all sides took
the opportunity to open newspapers and set up broadcasting
stations. Yet few entering journalism had much schooling, let alone
professional knowledge. The need to equip them with the skills
needed for a free-press system was widely felt. This article
examines how in these difficult circumstances the educating and
training of journalists has been conducted in the last decade, and
examines some of the considerations for its future development.

The News

As the number of newspapers increased in the years after Since 1991
the peace agreement, several sets of journalists appeared. One
important group comprised those who had worked in the pre-
Khmer Rouge news media. Nearly a quarter of the 43 chief editors
in 1994 came from this background, indicating the leading role
they played in getting the news going again. A second contingent
was made up of PRK/SOC journalists, some of whom had been
trained (though not always in journalism) in Vietnam, the Soviet

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000 83



JUDITH CLARKE: Training journalists....

Journalism

84

Training
1991-99

Union and Eastern Europe. In 1994 they provided five chief editors
but many more rank-and-file journalists from the overstaffed
government and party news media. A third group had worked
on the resistance radio stations or on the border camp newspaper,
and some became prominent opposition voices. The largest group,
however, were those with no experience in journalism at all.! This
situation showed that press freedom was working extremely well.

Cambodians of all backgrounds and political opinion
availed themselves of the opportunity to enter the news media
over the next few years. However, the suddenness of the surge of
free expression did not allow time for the development of the
ethical constraints which have become accepted in the longer
established democracies. Government officials in particular were
upset at the coarse language used to criticise them. Newspapers
filled space with stories based on rumour or even imagination. It
was difficult to make journalism pay because the debilitated state
of the economy meant that cover prices had to be kept low and
advertising was extremely limited, so political patronage became
common. The 1993 constitution of the new Royal Government of
Cambodia guaranteed freedom of the press, but there were no
further laws on how to deal with journalists who went beyond
what officials thought were acceptable bounds. A press law went
through several drafts as it passed between the government,
journalists and foreign experts before a compromise version was
finally passed in 1995.

The news media also reflected the growing political conflict.
There was increasing tension between the two members of the
ruling coalition, the Cambodian People’s Party (CPP) of the former
SOC and the royalist ex-resistance group FUNCINPEC, and the
latter group split when its former finance minister, Sam Rainsy,
formed his own party. Between 1992 and 1998 a number of
journalists and their offices were attacked, half a dozen editors
and reporters killed. The bloody July 1997 coup which ousted
FUNCINPEC from the government, followed by the CPP’s
election win in 1998, have led to a more stable political situation,
allowing some of the better established media to settle into a style
and format considered more professional by Western standards.
However, the opposition media have become more marginalised,
though they remain outspoken.

With little funding available locally for training courses,
there was room for foreign funders to move into the sector.
Assistance to the news media was becoming a staple of overseas
aid programmes as a form of encouragement to democratic
government, especially to the former Soviet Union and eastern

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000



JUDITH CLARKE: Training journalists...

and southeastern Europe.? Cambodia, the only country in the
region moving from Soviet-style communism to democracy, was
open to such donations, and foreign funders have taken an
important role in developing the sector.

Training Institutions

Early on, UNESCO became the most prominent of the aid
agencies concerned with the media. A needs assessment visit early
in 1991 by its regional communications adviser produced
recommendations that included courses for print and broadcast
journalists, the development of national radio, and training for
media professionals outside the news.? Phnom Penh'’s first course
in journalism, however, was taught in October 1991 by Susan
Aitkin, an Australian journalist who had been approached for help
when she visited as a correspondent for The Canberra Times in
September 1989. Back home she arranged funding from a number
of Australian organisations and, with the help of a Cambodia-
based journalist colleague, Sue Downie, set up the four-week
programme. There was an enthusiastic response, and 26 journalists
were enrolled. The classes concentrated on basic skills. Part of the
time in class was spent working on the daily copy of the
government news agency SPK. Speedy translation between Khmer
and English enabled the students to work in their own language.*
Aitkin later joined forces with UNESCO, becoming its information
officer in Phnom Penh.

The UN body became increasingly active in training
journalists and others working in the media. Courses were again
directed towards basic skills, but were also designed to make
participants aware of major issues of the day: human rights, the
huge problem of land mines, the environment and Cambodia’s
cultural heritage. UNESCO worked with the Australian
government aid agency, then called AIDAB, and its Danish
counterpart, Danida, who funded various courses. Training was
also arranged by UNESCO at the Asia-Pacific Institute for
Broadcasting in Malaysia and the Northern Territory University
in Australia. UNESCO'’s flagship media project was to set up the
Cambodian Communication Institute (CCI) with funding from
Danida and the French government and the involvement of a
number of other agencies.

UNESCO'’s training reached the masses. A report dated
October 1994 listed in the previous year 37 courses involving 590
attendees from Agence Khmere de Presse (AKP, the new name of
SPK), six broadcast stations, 22 local newspapers, five foreign news
organisations, 12 government ministries and other bodies and 21
non-governmental organisations (NGOs). Funding came from

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000 85



JUDITH CLARKE: Training journalists....

86

AIDAB, the United States Information Service (USIS), the French
embassy, Danida, the American media organisation Freedom
Forum and the Centre Canadien d’Etude et Coopération Internationale.®
The courses were all short and specific in nature, though
UNESCO's overall recommendation was that media education
should become part of the school curriculum and that a degree
course should eventually be taught at the university.

UNESCO'’s key plan came to fruition in 1995 with the setting
up within the Ministry of Information of the CCI under the
directorship of Sek Barisoth, a former journalist who had worked
on UNESCO's courses. In the ensuing years CCI carried out a
thorough survey of the training needs of the Cambodian media.®
However, the completion of the project was hindered by a change
of personnel at UNESCO and the 1997 coup, and it seems never
to have been used.

CCI has continued to cater mainly to working journalists,
with many short courses in various aspects of journalism from
basic skills to specialities such as AIDS coverage and election
reporting. Early in 2000 a year-long part-time course was set up
on a curriculum designed by Crispin Maslog, a retired Filipino
journalism professor hired by UNESCO, and its first session was
well attended. Sek Barisoth estimated that the institute had trained
“almost every journalist in Phnom Penh” at one course or another.”

One of the characteristics of CCl is its cooperation with other
aid agencies in putting on courses. Fifteen local, foreign and
international NGOs and governmental agencies are mentioned
in its literature, including Freedom Forum, the Friedrich Nauman
Foundation, the Singapore National Union of Journalists, the
Thomson Foundation of Britain and the UN Development
Programme. There have also been private donations. The Institute
says it provided 32 courses in 1998 and 26 in 1999, the slowdown
being partly due to the introduction of the one-year course.

Other organisations also began moving into the field with
separate programmes. The French government, which had worked
at times with UNESCO, set up a journalism course at the Royal
University of Phnom Penh (RUPP) in 1992, initially training
working journalists in French. After two years it was incorporated
into the French course in the Languages Department and made
an elective for third- and fourth-year students of French at the
university, taking up 200 hours of teaching in each year. Student
numbers have been between 10 and 15 a year. Links have been set
up with French journalism schools, and the Ecole Superieure de
Journalisme (ESJ) at Lille has sent trainers and hosted Cambodian
students. Some of the graduates have been employed on a French-
funded week-night magazine programme on the government
television station, TVK, where further training is provided both

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000



JUDITH CLARKE: Training journalists...

on-the-job and during visits to France. One of the team is now in
charge of the university course.®

A little later another programme was begun by the
Indochina Media Memorial Foundation (IMMF), established in
Britain in 1991 by a Vietnam War photographer to commemorate
journalists who had died in the region since 1945. In 1993 the group
set up an office in Bangkok run by resident foreign journalists
with the aim of training others from the region. Like UNESCO,
IMMF has worked with many partners, including The Asia
Foundation (TAF, an American NGO which relies largely on
funding from the US Agency for International Development),
AusAID (the new name of the Australian government aid arm),
the Canadian International Development Agency (CIDA), Danida,
Freedom Forum, the Japan Foundation, the Konrad Adenauer
Foundation (KAF) of Germany, the Swedish International
Development Cooperation Agency (SIDA), the Thomson
Foundation of Britain, the UN Environment Programme and USIS.
IMMF’s first course, in basic journalism, took place in Bangkok in
1994 and nine more have been conducted since then, covering
photojournalism, business and economic reporting, environmental
reporting and programmes for specific news organisations.
Courses last three weeks, take place mostly in Thailand and are
attended usually by 16 people, whose expenses are paid. Up to
the beginning of 2000, 40 Cambodian journalists from 25 local and
international news organisations had been on IMMF courses.’

At about the same time more training was developing
through a number of other organisations. The Khmer Journalists
Association (KJA), set up with the help of UNESCO and other aid
bodies in 1994, planned to put on its own sessions. The association
was receiving funds from TAF, and asked for a grant for the
projected programme. At the same time, an American friend of
Cambodia, Bernard Krisher, a former journalist himself, was
setting up a desktop publishing course at RUPP and was asking
for TAF help as well as soliciting the donation of computers and
other equipment from his adoptive country Japan.

As the KJA was becoming increasingly polarised between
supporters of the two opposed ruling parties, it was decided to
set up a joint programme. TAF supplied funding for the courses,
which began in April 1995 under an American trainer, who wrote
a course and gradually handed it over to a Khmer ex-journalist
employed by TAF and several highly experienced journalists
working part-time.

The KJA itself, rendered moribund by the split, was no
longer involved. Krisher continued until this year to support and
solicit support for the desktop operation. With the end of the eighth
course last April, 444 students had graduated with a TAF/RUPP

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000 87



JUDITH CLARKE: Training journalists....

88

diploma. However, in recent courses only 40 per cent of attendees
have been working journalists; 20-30 per cent are university
students and the rest NGO personnel.”°

Overseas university scholarships

TAF has also been involved in the selection of candidates
for annual scholarships for a year’s journalism study at the
American University of Paris. The choice has been made in the
past by the Journalism Council, a body comprising a number of
senior editors and the head of the CCI set up with TAF’s help in
1995. In the last two years the scholarship selection has been made
by the Women’s Media Centre (WMC), which enjoys TAF support.
Six students have been through the Paris course, one staying on
to complete a first degree and a master’s degree. Those who have
gone have had little experience in journalism, and it seems that
only two have gone into the profession.

In earlier years the Freedom Forum, an American media
foundation, provided fellowships for experienced Cambodian
journalists to spend a term at a US university. Six, including Sek
Barisoth of CCI, went, though one stayed on in the US and another
returned home before completion.

Sweden has also provided some scholarships for journalists,
and more recently Japan has been taking one student at a time for
a year-long university course.”? In the current academic year, two
educated and very experienced journalists, both of whom have
been teaching at RUPP, are studying at Columbia University in
the US for an MA in Journalism on scholarships provided by the
university through the facilitation of Bernard Krisher.”® These are
the first scholarships to offer a complete degree course in
journalism. This year ES]J at Lille was set to take a student for a
one-year course, the first time such a long-term training period
has been given in France.™

One-off, intermittent and short-series training programmes

Many other programmes have been provided for
Cambodian journalists on a short-term basis outside the auspices
of the institutions mentioned above. Two significant courses have
been put on by overseas broadcasters for local organisations. From
1996 to 1998 the Australian Broadcasting Corporation (ABC) with
AusAID help provided five two- to three-week courses for TVK
in various aspects of television production, including journalism."
ABC also did a radio course for the Phnom Penh municipal radio
station.!® The Canadian NGO Institute for Media, Policy and Civil
Society (IMPACS), which is funded by CIDA, did an in-depth
needs survey and decided to concentrate on radio journalism.

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000



JUDITH CLARKE: Training journalists...

Since November 1999 it has provided courses through RUPP, CCI
and the WMC, which has its own radio station. Some courses have
been for trainees from a variety of radio stations and for NGO
officers, but three have been for single broadcasters (WMC's
FM102, the government’s struggling FM96 and the Phnom Penh
station) and others have been specifically for provincial radio
stations."”

The German KAEFE which has its own office in Phnom Penh,
became active in 1995-1996 when it funded an Australian trainer,
Huw Watkin, to provide courses for about 100 local working
journalists through AKP and at the Phnom Penh Post, a local
English-language newspaper, and to extend an Australian-funded
programme taught by Sue Downie for information officers in the
ministries. KAF also printed a journalists” handbook by Watkin in
English and Khmer, the latter version being given to all Cambodian
journalists. This round of KAF's help stopped after the July 1997
coup. This year KAF's interest has returned, and the foundation
has organised two international meetings in Cambodia with
sessions for local journalists to talk to the visitors as well as
facilitated the formation of a new journalists association.!®

Other short-term courses were mentioned by interviewees
in Phnom Penh. The British news agency Reuter did at least one
course in business reporting in Phnom Penh in 1993 or 1994, while
the Singaporean Asian Media Information and Communication
Centre (AMIC) has conducted training in environmental reporting
and setting up websites; it also co-organised a conference with
CClin 1998 on Media and Economic Development. Some Cambodian
journalists have gone abroad for short courses. The Philippine
Center for Investigative Journalism invited two Cambodian
journalists to Manila in 1998 to learn about crisis reporting, their
trip expenses being paid by the Dag Hammarskjold Foundation.

On-the-job training

Despite the large numbers of journalists who have attended
one course or more, this kind of training is still the most
widespread. The main reason is that many of the courses are very
short and limited in scope. This situation is in fact preferred by
many editors, who have enough difficulty making ends meet
without paying employees to take time off. However, there are
also pockets of journalists missed by selection procedures for other
reasons. One is that there is a floating group of journalists who
drift in and out of journalism, especially in some of the government
media, mostly former PRK/SOC organs. These are greatly
overstaffed and continue to pay extremely low wages and require
little work. Part-time jobs are necessary, and employees sometimes

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000 89



JUDITH CLARKE: Training journalists....

Training
Assessment

90

work in other professions and so do not get selected for training.
This applies in particular to the government radio, and the
IMPACS courses helped plug the gap, though it appears that many
radio journalists still have had little or no formal training.
Another gap is the newspapers loyal to the opposition Sam
Rainsy Party (SRP). These publications are run on a shoestring
and editors feel they cannot let employees go, but there are other
problems. One is the tense atmosphere in classes with participants
of different loyalties, especially at CCI in the Ministry of
Information. Another is that many articles are contributed
anonymously, and authors would have to identify themselves to
attend training. This also applies to writers on other newspapers
as well. However, the opposition newspapers have actually had
some personnel trained, including one editor who attended an
IMME session, and another editor commented that he himself had
benefited from what one of his reporters had learned at RUPP.

There has been no formal evaluation of the effectiveness
and effects of training so far, so that assessment is largely
anecdotal. With demand so great, the many courses and
programmes done on an ad hoc basis have been welcomed by
journalists, especially those with no previous experience but also
those from the PRK/SOC media. Trainers, trainees and employers
have generally been very positive. Those who attended the early
classes with Sue Aitkin were given a boost into journalism, and
many have become editors themselves. People speak highly of
the benefits of CCI's short courses, especially because of their wide
reach into the journalistic community. One trainer who taught
two three-week courses there on Freedom Forum funding was
impressed by the “profound impact” of each course, and reckoned
that one such course was more valuable than two years at
journalism school.

Journalists who have been on IMMEF courses return with
new insights and inspiration for their work. Their editors say the
trip outside Cambodia alone is a good education and the training
a bonus. A 1997 evaluation of the RUPP course done for TAF by
an American journalism professor from Ohio University, Drew
McDaniel, reported that both students and professionals among
the trainees were happy with the course, while government
officials were “enthusiastic” and the university administration and
teaching staff “regarded the program as a success”.?

Pen Samitthy, chief editor of Raksmei Kampuchea, one of
the most popular newspapers, says he has seen an improvement
in his journalists’ skills: “I spend less time correcting because
reporters understand better than before how to be professional” !

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000



JUDITH CLARKE: Training journalists...

There have been plenty of criticisms as well, particularly of
the shortness of courses and the lack of recognised qualifications.
Samitthy himself, speaking at the KAF-organised editors’ forum
in February, said training so far had produced “only basic
knowledge” >

Lin Neumann of the Committee to Protect Journalists noted
a great deal of similar criticism in a report he contributed to a
study on the media in post-conflict societies.”® Lao Mong Hay,
head of the Khmer Institute for Democracy, points out that the
many short courses have been put on at random without any
coordination. He says that there had been many such courses in
AIDS coverage and environmental reporting just because
organisations had money for this kind of training. He also feels
that not enough attention has been paid to the prior educational
qualifications and career aspirations of those who go on journalism
courses, so that many attendees are not journalists and do not
want to be journalists, just wish for some education.?

This view is reflected at the Ministry of Information. Leng
Sochea, deputy director general, says that the people who register
newspapers are often not journalists themselves and tend to hire
others who are untrained, while many of those who go on courses
do not become journalists. He said, “We’re wasting money on
training the wrong people”.? This has led to the ministry’s trying
to introduce a law requiring all proprietors to undergo training.

Other critics say trainers have over-emphasised freedom
of the press, leading some journalists to believe that anything at
all can be published, including bad language and rumour. They
point to this as contributing to politically related conflict and
violence. Another point is the problem of political opponents
attending the same classes.

In the same vein, Michael Hayes, the American publisher
and editor-in-chief of the Phnom Penh Post, expressed extreme
dissatisfaction because at the amounts that have been spent on
courses when journalists are often unable to use what they learn
because of the political nature of the press.

He said: "I'm not sure reporters want to get the basics of
the profession because newspapers are viewed as tools in an on-
going political struggle between competing individuals and power
groupings. Thus, even if someone understands the basics of
balanced, professional reporting, it is likely that they chose not to
abide by these rules and conventions because to do so would not
enable them to support their anti- or pro- agendas."

Perhaps the most thoroughgoing criticism, made by Lao
Mong Hay among others, is that not only are there too few jobs
for all the trainees, but the newsrooms of the biggest employers,
the broadcast media, engage in little real journalism because they

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000 91



JUDITH CLARKE: Training journalists....

92

Current
Situation

follow government events, taking others only if paid to do so. It is
difficult for journalists who have attended courses to criticise their
bosses' practices.

Journalism training in Cambodia stands now at a crossroads
because of changes on both global and local levels.

The international situation

Ten years after the end of the Cold War aid donors are clearer
about their function in the new world order. There has been a huge
expansion of NGOs over the last decade: the Economist magazine
estimated that there are two million in US alone, most formed in
past 30 years, while in Russia, where there were none before 1990,
there are at least 65,000.”” With democracy more than ever a major
aim of assistance, there has been increased interest in the media.
Research by the British Council puts the number of funding
agencies in Britain and Europe alone at 18 and ‘training providers
and advisory groups’ at 121.% Yet at the same time other aspects of
democracy are of interest to donors, particularly human rights,
which has become a preferred target of assistance. Thus more aid
organisations want to help train journalists, but they may not have
much money for the job.

The local situation

The overall aid situation is having its effect on Cambodian
journalism training. CCI, still UNESCO'’s flagship, has over the
past year benefited from the new interest from overseas, especially
the IMPACS group. However, the institute’s French support ran
out early on and in December 1999 Danida failed to renew its grant
because it was unhappy with CCI’s being part of the Ministry of
Information. A study by UNESCO recommended moving away
from the ministry and setting up at RUPP or, if that could not be
done, seeking its own premises and operating independently. In
August this year the ministry liberated CCI, which hoped thereby
to regain Danida’s support. However, the situation remained
unsettled as CCI sought new housing, initially hoping for an RUPP
site. The surge of interest from aid groups new to the scene has
produced confusion and threatens to take away the leading role
played so far by UNESCO and CCI.

The criticisms that training courses are too short,
uncoordinated and provide no qualifications have made their
mark, with the result that the long-planned setting up of a degree
course in journalism has become the focus of attention. Bernard
Krisher, encouraged by the previous rector of RUPP, distanced
himself from the current university course this year to probe the

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000



JUDITH CLARKE: Training journalists...

possibility of a degree there. He arranged an assessment visit by
the director of the international programme at Columbia Graduate
School of Journalism, whose report recommended the gradual
implementation of a four-year degree course.” It was this
connection which secured the MA scholarships for the two
journalists, who are good candidates to lecture at degree level.
Krisher helped secure fellowships from the Knight Foundation of
the US to fund two American lecturers, the former KJA /RUPP
trainer and an ex-editor of Krisher’s newspaper the Cambodia Daily,
to teach on the next RUPP course and start to set up the degree
programme.

However, in the meantime KAF has renewed its interest in
journalism in Cambodia. KAF now wishes to take part in
establishing a department of journalism at RUPP, and the new
rector, Pit Chamnan, is keen to move on this offer. KAF’s plan will
start with discussions in Cambodia with visiting experts from
Germany and the Manila-based ASEAN Press Institute, followed
by return visits by a Cambodian delegation, after which the
curriculum will be designed and teaching staff located. It is hoped
to admit students in the 2000-2001 academic year. The rector hopes
Krisher will continue to provide technical help.* A major problem
is the lack of qualified teaching staff. Even the two who return
from Columbia will at most have master’s degrees and anyway
may well choose to return to their better-paid jobs with
international news organisations. Lack of a PhD might be
overlooked in the search for other trainers, but there seem to be
few other candidates even with a first degree. A related problem
is funding the course: the Ministry of Education cannot provide,
and it is not clear yet whether KAF or any other donor is willing
to foot the bills. RUPP salaries are not high enough to attract good
staff.

The plans for the university do not yet include TAF, which
was originally in favour of helping with a degree programme but
cooled to the idea after the US government funding reduction
following the 1997 coup. TAF officials say they will continue the
five-month course as before, though they emphasise that they
concentrate on skills for working journalists. This is a possible
threat to CCI, which considers itself to be the prime provider of
such training. Moreover, if CCI settles at the university there will
be direct competition from its one-year course. If this means a
reduction in students, or even hard feelings between the two
organisations, the effect could be that TAF, whose USAID funding
comes up for renewal next year, may consider dropping out
altogether and using its money elsewhere. The French are also re-
considering their course, the perception being that there are few
jobs available for journalists who speak French, and that often the

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000 93



JUDITH CLARKE: Training journalists....

What To
Consider For
The Future

94

standard of French is not high enough. Late last year students of
the course went on strike and burnt tyres because French teaching
staff were failing some students.”

At the same time other aid providers are looking seriously
at helping the news media in Cambodia, but they too seem to be
thinking along the same lines as the current funders. SIDA, the
Swedish development agency, and Forum Syd, a Swedish NGO
which has been providing some media help to the WMC,
commissioned a survey by a Swedish journalist who had been
working with a children’s magazine in Cambodia. Among her
recommendations are a degree course, where she suggests a partial
role along with Krisher, TAF and the French aid organisation
GRET. Further recommendations include the training of trainers
and of senior editing staff, of provincial journalists and
government information officials.®> GRET has also produced an
extensive report, which finds that support to the media is
“essential”. Among its recommendations is one to support the
establishment of a degree course at RUPP, possibly in a
coordinating role. It also suggests a joint effort, naming the French
embassy, KAF, SIDA, Danida and the Dutch media aid NGO CAF,
and calls for expertise from French, Belgian and Dutch universities
and the European Journalism Centre in the Netherlands, as well
as experienced Cambodian journalists.*

The entry of new aid-givers and the new ambitions of
established ones has already caused some il feeling among donors
and may well lead to friction over who aids whom for what
purpose. Anecdotal evidence suggest that at present too much
training may be on offer, and aid to it spread too thinly. This
indicates that cooperative efforts as suggested by SIDA and GRET
would be most helpful to donors and recipients alike. SIDA has
proposed a meeting in November to discuss cooperation, and
GRET has offered a coordinating role, though the established aid
givers may see no need to join unless these new providers start to
make real efforts in the field, or at least solid proposals.
Coordination is difficult because aid organisations have different
policies and operate in different ways. Some, like Forum Syd, just
provide a sum for an organisation to disburse, but most like to
have some control over their projects. They may insist on hiring
their own country’s nationals, or they may want to keep in place
the foreign and local employees they already have. However, if
no coordination is forthcoming, current moves may result in
duplication of effort and some aid organisations may decide to
drop out altogether.

One important issue is how much funding each

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000



JUDITH CLARKE: Training journalists...

organisation is prepared to commit. An NGO official suggested
that US$100,000 was needed to set up a proper university course;
a government official told a UNESCO media forum in late June
that US$10 million would be needed to establish a professional
media system. Danida’s funding for CCI has been substantial, and
the French input to their own programmes must also be large,
though official figures are not available and much of their aid comes
from existing services. IMPACS has also invested a big sum in
training. Other donors have mostly been putting in sums in the
tens of thousands of dollars or less, as far as can be ascertained.
With human rights, justifiably, a major target of aid to good
governance, individual aid organisations may not be able to
produce large amounts for journalism education. The high cost of
the IMPACS programme has led CIDA to question plans to keep it
going for the planned three years. Again, a cooperative effort might
provide a more consistent situation.

However, before deciding how much outlay is needed, some
consideration should be given to the whole question of aid itself.
Given that most journalists learn many of their skills through work
experience, it can be asked whether aid for off-site training is
necessary at all. On-the-job training has proved very effective. For
instance, the two English-language newspapers, Phnom Penh Post
and Cambodia Daily, both of them highly respected, have trained
their own staff, many of whom have moved on to work in other
media. Moreover, aid in general has been criticised for helping to
develop a culture of dependence. Cambodia has a free market
economy, and its aim should be to operate without foreign funding,
in the long term at least. Some news media are now moving
towards commercialisation, and professionalisation in the Western
sense is a natural concomitant of that progression. Koh Santhepheap,
anewspaper dating back to the 1960s which was re-started in 1993
by a journalist who had worked on it previously, was an editor-
centred, party oriented publication but last year took on a more
professional style. This surprised readers, who speculated that this
was one of the effects of training, but the current editor says this
was done in fact because its main competitor, Raksmei Kampuchea,
was going along that path.3* The ethical standards of Western-style
journalism are learnt not only in the classroom but from the wallet.

There is also a danger that foreign aid will impose outside
values on the Khmer media through an overly narrow view of
what the media ought to be or overambitious targets for
professional standards. Training tends to teach the objective style
of reporting, trainers deploring the use of opinion in Khmer
newspaper articles, but even in Europe editorialising is a traditional
and acceptable form of journalism. Another characteristic of the
Khmer media that has been condemned by trainers is the use of

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000 95



JUDITH CLARKE: Training journalists....

96

gory pictures, yet the same phenomenon is found in other free
press regimes of Asia, such as Thailand, Hong Kong and Japan.

Khmer journalism has traditionally been politically
oriented, sensational and outspoken, and the Western reportorial
style, while not wrong, may not be totally appropriate. After all,
the situation that developed after the first election in 1993 was,
while chaotic, in fact similar to that in pre-mass media Europe
and America, whose modern press systems have come under fire
by “left-wing” critics such as Ben Bagdikian, Noam Chomsky and
Edward Herman, who say the news media are controlled by the
establishment and big business.

Despite these valid matters, ending aid for training
altogether is probably too drastic a course. Cambodia’s news media
are still very fragile and foreign support lends credibility to courses
and encourages journalists in a politically tense atmosphere. It also
enables institutions to work better and provides respect for them
in the community. The free press system was imposed from outside
and has been embraced by Cambodians who had little experience
of it, and training has been vital for its maintenance. It would be a
pity if CCI were to disappear now purely for lack of funding: it
has done a lot of good work.

Even if its short-term courses have been criticised, it has
responded by adding a longer one; and many editors are still likely
to prefer quick training anyway. The amounts to be spent should
be appropriate for what is needed: expertise and encouragement
cost little and may be enough, but donors should be prepared to
find alarge sum for a course or courses if they are likely to provide
the kind of training needed and have the chance of standing on
their own feet after a period of outside support. Bringing in senior
local journalists to advise and to participate on training boards
and course designing committees is a possible way to improve
knowledge of the needs of the news media and make training
useful and relevant.

Now that the initial surge of news media in the wake of
democratisation under the terms of the peace accords has settled,
the media training set up almost as an emergency measure has
arrived at a critical point. Care will be needed in deciding where
to invest aid and how to ensure the kind of training that will most
benefit Cambodians while preserving the “Khmerness” of the news
media and encouraging self-reliance. |

Notes

1. Judith Clarke, “Phoenix From the Ashes: The Influence of the Past on
Cambodia’s Resurgent Free Media”, Gazette, 55, 1995, 93-111. See also

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000



JUDITH CLARKE: Training journalists...

John Marston, “Cambodian News Media in the UNTAC Period and
After”. In Steven Heder and Judy Ledgerwood (ed.), Propaganda,
Politics, and Violence in Cambodia. Armonk, New York: MLE. Sharpe,
1996, 208-242, p. 210.

2. See John Maxwell Hamilton & George A. Krimsky, 1998, “Exporting
American Media”. In Everette E. Dennis & Robert W. Snyder, eds.,
Media and Democracy. New Brunswick: Transaction Publishers, 87-95.

3. UNESCO Office for Cambodia, “UNESCO in Cambodia, 1951-1993",
Phnom Penh, March 1994. pp. 30-31.

4. Susan Aitkin, “Notes on the Media in Cambodia”, Phnom Penh, October
1991.

5. UNESCO, “Report for the Ministry of Information on the results of the
program of cooperation with UNESCO in the 12 months from
November 1993”, Phnom Penh, 22 October 1994.

6. John C. Brown, “The Khmer language print media since the UN
intervention: An historical and quantitative overview”, “Report on
Cambodian editors’ preferences, needs and priorities for the training
of Cambodian journalists”, “Report on Cambodian journalists’
perception of their own training needs”, CCL, Phnom Penh, 11 January
1997. Thanks to CCI for giving me access to these reports.

7. Interview from an interview with Sek Barisoth, CCI, Phnom Penh.

8. Information from interviews with the Centre Cultural Francais, Phnom
Penh, and Hubert Colombeau, adviser to Rendezvous.

9. Information from Sarah McLean, IMMF Project Director, by post and
e-mail.

10. Information from interviews with Jon Summers, TAF Representative
in Phnom Penh, and Chhour Sokheang, TAF Program Officer, Phnom
Penh, Mike Fowler, former KJA adviser and now Knight Fellow at
RUPP, and Bernard Krisher, by e-mail.

11. Information from interviews with TAF and with Sek Barisoth of CCI.

12. Information from students who have attended courses.

13. Information from Bernard Krisher by e-mail.

14. Information from the French Cultural Centre, Phnom Penh.

15. Information from an interview with Him Suong, deputy general
director, TVK, Phnom Penh.

16. Information from an interview with Yun Savay, newsroom chief at
FM103 and TV3, Phnom Penh.

17. Information from interviews with Sek Barisoth of CCI and Ouk Kim
Seng, local representative of IMPACS, Phnom Penh.

18. Information from interviews with Dr Peter Koeppinger, KAF
Permanent Representative, and Ros Than San, Assistant to the
Representative, Phnom Penh.

19. Interview with Stan Sesser by phone, Hong Kong.

20. Drew McDaniel, “Development of a civil society: An evaluation of The Asia
Foundation/Cambodia media program”, The Asia Foundation, Phnom
Penh, 31 December 1997.

21. Interview with Pen Samitthy, Phnom Penh.

22. Pen Samitthy, speech to 3rd Asian-German Editors Forum, 1 February
2000, Phnom Penh.

23. Lin Neumann, “Cambodia”, in Monroe E. Price (ed.), Restructuring
the Media in Post-Conflict Societies: Four Perspectives”, a background

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000 97



JUDITH CLARKE: Training journalists....

98

paper for the UNESCO World Press Day conference in Geneva, May
2000. 20-28.

24. Interview with Dr Lao Mong Hay, Phnom Penh.
25. Interview with Leng Sochea, Phnom Penh. This observation is behind

26.
27.

28.

29.

30.

a ministry effort to require proprietors by law to undergo training.
Interview with Michael Hayes, Phnom Penh.

“Sins of the Secular Missionaries”, Economist, 29 January 2000, 25-
27

British Council, “Media and Information: How Media Training Can
Promote Democracy and Economic Reform in Transitional Developing
Countries”, British Council, Manchester, 1999.

Anne Nelson, “A Journalism Curriculum for Cambodia: Needs
Assessment Report”, New York, 20 March 1999. Provided by Bernard
Krisher.

Information from interviews with Pit Chamnan, rector of RUPP,
and KAF.

31. This incident is mentioned in Anne Perrin, "The media in Cambodia:

Current situation and perspectives", Paris, April 2000, p. 33, citing
an article published in the local French-language newspaper
Cambodge Nouveau in November 1999.

32. Cambodian Media Sector”, Phnom Penh, 12 May 2000. p. 41. Thanks

33.

34.

to the Swedish embassy in Phnom Penh for supplying the report.
Perrin, as above. Other information in this section comes from

interviews with the people involved.

Editor, Koh Santhepheap, Phnom Penh.

JUDITH CLARKE, a former Indochina correspondent and editor at Asiaweek
magazine, is assistant professor in the Department of Journalism at Hong Kong
Baptist University. The research for this article was carried out in part with
funding from Hong Kong Baptist University. Email: jlc@hkbu.edu.hk

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 8, Jan-June 2000



	Training journalists in an emerging democracy: The case of Cambodia
	Recommended Citation

	Editorial p.3

