View metadata, citation and similar papers at core.ac.uk brought to you by fCORE

provided by Research Online

Asia Pacific Media Educator

Issue 17 Article 4

12-2006

An independent student press: Three case studies for Fiji, Papua New
Guinea and Aotearoa/New Zealand

D. Robie
AUT University, New Zealand

Follow this and additional works at: https://ro.uow.edu.au/apme

Recommended Citation

Robie, D., An independent student press: Three case studies for Fiji, Papua New Guinea and
Aotearoa/New Zealand, Asia Pacific Media Educator, 17, 2006, 20-40.

Available at:https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss17/4

Research Online is the open access institutional repository for the University of Wollongong. For further information
contact the UOW Library: research-pubs@uow.edu.au


https://core.ac.uk/display/36977122?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://ro.uow.edu.au/apme
https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss17
https://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss17/4
https://ro.uow.edu.au/apme?utm_source=ro.uow.edu.au%2Fapme%2Fvol1%2Fiss17%2F4&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages

An Independent Student Press:
Three Case Studies from Fiji, Papua New
Guinea and Aotearoa/New Zealand

David Robie

School of Communication Studies
AUT University

Aotearoa/New Zealand

In spite of a relatively small but vibrant news media base, two South Pacific countries
have been regional leaders in convergent publishing with both newspapers and online
media as educational outcomes for student journalists. Universities in Fiji and Papua
New Guinea have pioneered with various versions of an entrepreneurial and socially
activist student press for three decades, including titles such as Uni Tavur (founded
in 1975), Wansolwara (1996) and Liklik Diwai (1998). All three papers have strongly
identified with a national development role. In 2003, Aotearoa/New Zealand’s AUT
University began publishing Te Waha Nui as a regular professional course publishing
venture. It quickly established a niche with indigenous and diversity affairs coverage
as an important strength. Using a problem-based learning (PBL) context, this article
compares and contrasts the pedagogical challenges faced in all three countries in
Oceania and outlines a media educational case for independent journalism school
publishing.

Asia Pacific Media Educator, Issue No.17, Dec. 2006 21



Introduction

Wansolwara, Lilik Diwai and Uni Tavur have produced many editors and senior
journalists in the contemporary Pacific press. Uni Tavur was the first Pacific
newspaper to develop a news website, establishing it in 1995. Wansolwara also
established a news website, Pacific Journalism Online, which distinguished itself
with coverage of the attempted coup in Fiji in 2000. In November 2003, AUT
University began publishing Te Waha Nui as a regular professional course publication
— the first regular paper of its kind produced by a New Zealand journalism school.

It quickly established a niche with indigenous and diversity affairs coverage —
particularly of Maori and Pasifika issues — as an important strength. Using a problem-
based learning (PBL) context, this article compares and contrasts the pedagogical
challenges faced in all three countries in Oceania and outlines a media educational
case for independent journalism school publishing.

Problem-based learning as a basis for publishing

The “live” experience provided by PBL learning environments develops confidence
and a sense of competence among student journalists (Abercrombie, 1979; Green,
1991; Meadows, 1997; Sheridan Burns, 1997; Sheridan Burns & Hazell, 1999;
Tanner, 2005). As a concept, it is regarded as a method of “learning by discovery”
developed by Plato and in modern times became widely adopted by health

sciences in the 1950s in the United States (Meadows, p. 98). It was later adapted

as a methodology by other disciplines, including architecture, engineering and
geography. Several journalism schools in Australia adopted it in the mid-1990s,
especially related to covering issues such as cross-cultural reporting and youth
suicides. Teaching and learning based on the “real world” of structured problems
faced by newsroom professionals is a highly suited framework for journalism school
publishing. As Sheridan Burns and Hazell have described it:

Valuing process over product and learning over teaching, it aims to develop
life-long learning skills so that graduates can apply their knowledge and
understanding to new situations. (p. 58)

Problem-based learning — active, constructive and reflective — is probably the closest
tertiary students can get to real life experience after graduation. It involves greater
realism and free inquiry and develops decision-making skills. It also calls on students
making greater use of their existing knowledge to gain new knowledge, skills and
insight. Abercrombie (1979) argued that PBL broadened learning opportunities
beyond the transfer of factual knowledge and generalisations.

As a pedagogical tool, PBL typically includes a framework of

(a) student-centred learning;

(b) the use of small groups;

(c) tutors/lecturers as facilitators; and

(d) the introduction of “authentic” problems at the start of the course; and

(e) the development of problem-solving skills (Barrows, as cited by Tanner, 2005,
p. 92).

22 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

Often the PBL process is designed to produce students who will take up a challenge
with initiative and enthusiasm; reason reflectively, accurately and creatively from an
integrated and flexible knowledge base; monitor and assess their own progress; and
collaborate effectively as a team to achieve a common goal — in this case the newspaper.

While all three newspapers assessed in this article contrast in their structure and
style, use of PBL as a learning experience has been a common thread relating to each
publication. The production of the papers has been by small editorial groups (ranging
between nine and 15 students in any semester) who are given a problem task list at
the start of the course involving both the publishing objectives and individual job
descriptions within the team. The problem-solving areas, in the case of the Pacific
papers, also involved advertising and fund-raising for printing costs as well as
editorial decision-making. All three newspapers involved continuous self-reflection
and negotiation — a sort of publishing-by-committee process — with lecturers merely
providing the framework and guidance.

In the 1970s, at a time when journalism schools in New Zealand did not publish
regular newspapers (and when there were very few such schools), Uni Tavur was
launched at the University of Papua New Guinea with New Zealand development
aid funds (Table 1). It became a self-funded publication through advertising support
that spanned almost three decades. At the University of the South Pacific, French aid
assisted the establishment of Wansolwara newspaper in 1996. Likewise advertising
has supported this newspaper as an educational outcome and in November 2006 it
celebrated a decade of successful publishing in Fiji. In New Zealand, Te Waha Nui
began publishing in 2003 and is fully funded and supported by AUT University’s
School of Communication Studies.

Institution UBNG usp AU
Wama of newspaps Ui Tavur Wansalwara Te Waha b
Founded 1875 1956 2002
Clrculation 2000 2000 2000
Torachirg <tall 1 1 2
Coonlact hours 16 B 10 + 10 =20
Bupport staff 1] o o
Project /papar Maws Production Frint & Onling Joumakism Rews Production
Mo of pages L6 to 24 16 32 (sem 1) + 24 (sem 2)
o of editions 12 3 year (6 + 6) 4 (2 + 2) + dady webnews S ayear (1 + 4
Ravanue {adition} NLELOO0 (advarts) NEE1L00 (sdvarts) o

Total prod. cost Printed by Fosi-Courser MZgou0o i s 1= el RN ]

Table 1: Three Fiji, PNG and New Zealand training newspapers

As well as PBL experiential learning, the papers have at times served as “alternative”
or “progressive” voices in media markets dominated by few but powerful players

— primarily Murdoch in the case of Fiji and Papua New Guinea (controlling the leading
dailies in both countries, the PNG Post-Courier and The Fiji Times) and Fairfax Media
and Australian Provincial Press (APN) in New Zealand. According to Kyan Tomaselli,
writing about the role of the alternative press in the post-apartheid era in South Africa
and the ways progressive media can question and challenge, it is alternative

[n]ot only because it contests overtly but because it can advocate and
exemplify a vision of democratic goals, of community and interaction, that
are radically different from the hegemonic mainstream one. (Tomaselli, 1991,
cited by Lewis, 2004, p. 44)

Issue No.17, Dec. 2006 23



la!f.d RQb'e. én Ddependeﬂt St dent EEESS

Dick Rooney et al have lamented the “failure” of Papua New Guinea media

as “agencies of information for empowerment” (2004, p. 3) and have looked to
independent publications such as Uni Tavur, Liklik Diwai and Wantok to provide
the needed incentive. Their concerns that journalists ought to take a more active
role in representing grasruts people echo views expressed in the United States by
media commentators and advocates, such as John Merrill, and in Australia by Frank
Morgan, who have argued that tensions between state authority and a “free media”
are not restricted to the developing world.

Pointing to past journalism stalwarts such as I. F. Stone and Tom Wicker, Merrill
wrote about “existential journalism” and the importance of the freedom of the
individual journalist against the “media system” (Merrill, 1996). A prolific author
writing about global journalism issues, Merrill acknowledged that his book, which
argued for freedom, courage, action and the acceptance of responsibility, had “struck
a responsive note” with students.

It is a time when societal pressures still tend to depreciate individual
autonomy and mould journalists into smooth-functioning robots. It is my
belief that journalists must rebel against this growing conformism, must push
back the encrouching bonds of institutionalisation and professionalisation, and
determine to exercise maximum freedom in their daily endeavours. (p. 5)

Uni Tavur (Papua New Guinea)

Context

The University of Papua New Guinea’s training publication Uni Tavur played an
important role in the formation of journalists for more than two decades. Uni Tavur
was launched on 24 July 1975 by the late New Zealand television journalist and
media educator Ross Stevens. Tavur means ‘“conch shell” in the Tolai language

of the Gazelle Peninsula, East New Britain. The shell was the paper’s masthead
logo. Journalism student Robert Elowo, who died tragically the following year in

a car accident while working for the National Broadcasting Commission’s Radio
Kundiawa, designed the original version. Uni is derived from the university. The first
newsroom was set up in “the dungeon” — as the students dubbed the bunker style
classroom near the Michael Somare Library (cited in Robie, 2004, p. 128).

The first edition carried news items, including social and sports events. It consisted
of four A4 size pages and had a circulation of 200 copies. Student reporters were
assigned rounds with a brief to cover anything of news values for their readers.
Recalled former Vice-Chancellor Joseph Sukwianomb:

Uni Tavur came [...] to play a significant role in the university scene in terms

of changing ideas [...] generally about that period from independence [...] the
campus was very vibrant, very active. The students were well aware of what was
happening. This was the time of student demonstrations and strikes. They were all
reported from student angles by student journalists. (Cited in Robie, 2004, p. 129)

Over the following 25 years, Uni Tavur experienced many changes but persisted with
a vigorous and “gutsy” reporting style. “Whether it was life on campus, life on the

24 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

borderline, the political scene or anything of national interest, the students sweated
to get the paper going,” wrote first-year journalism student Jessie Waibauru in the
20th anniversary issue (2004, p. 10). In a retrospective survey of Uni Tavur, she
captured the essence of a lively publication and a snapshot of post-independence
history. Starting in 1975, reports focused on Sir Michael Somare leading the country
to independence on September 16, and the selection and swearing in of the first PNG
Governor-General, Sir John Guise (Robie, 2004, p. 130).

In 1978, reports described moves by Papua New Guinea to support the “Kanak
Liberation Movement”, as Uni Tavur described it, fighting for independence for New
Caledonia from France. During the same year, an arts student wrote that marijuana
should be legalised in Papua New Guinea because it was “not as bad as beer”. In 1979,
a second-year student in social work said he had found a frog’s head in his plate of
food. When the mess manager was asked about it, he reportedly said it was “an oyster”.
In 1981, Student Representative Council (SRC) president Gabriel Ramoi criticised

the lecturers’ dress standards, while a commerce student alleged the government had
wasted millions of kina by recruiting overseas specialists to improve accounting systems
(Waibauru, 1994, p. 11). Ramoi later became a controversial PNG cabinet minister. He
was notorious for introducing an unsuccessful draft bill designed to gag the media.

Ross Stevens was among many journalists and community leaders who sent
messages of congratulations to Uni Tavur to mark its “two decades old” special
edition. His message arrived late so it was published in the edition of 19 August
1994. He appealed to the Papua New Guinean news media to continue valuing a
good tertiary education for the “most important profession of all. The one that ‘keeps
the bastards honest’” (Stevens, 1994, p. 9). Vice-Chancellor Joseph Sukwianomb
described two decades of publishing Uni Tavur as a “remarkable feat” for a small
newspaper and university.

When the first copy of the first edition of Uni Tavur ran off the press, the
pioneers of that historical epoch perhaps did not think that there would be
many more copies, and 20 years to live on ...Survival of a project such as Uni
Tavur has also symbolised the growth of specialised training for journalists in
this country. (Sukwianomb, 1994, p. 17)

The following year, 1995, during my five-year period at UPNG, Uni Tavur became
a tabloid, introduced four-colour printing, and boosted its circulation to 3000. It
began printing fortnightly editions on newsprint with the Post-Courier, the country’s
largest daily newspaper, and introduced a liftout investigative reports section called
“Insight”. The paper went on to win the 1995 Ossie Award from the Journalism
Education Association (JEA) for best regular publication in Australia, New Zealand
and the Pacific. Judge Max Suich, editor-in-chief of Sydney’s The Independent
Monthly, said: “By far the most impressive was the University of PNG newspaper,
which had a level of maturity in its writing, and a concern with national issues, that
made it stand head and shoulders above the others” (Uni Tavur takes out top award,
1996). In 1997, the newspaper’s student journalists covered the Sandline mercenary
crisis and also reported on the country’s general election that year:

Election 1997 special:
Shot guard recovers from bank raid [at UPNG]
‘Lie down,’ say gunmen

Issue No.17, Dec. 2006 25



Students defiant on NGO arrests

UN hails PNG human rights charter

Bougainville solution? Promises and lies

Don’t blame us after the poll, warn key women

(Headlines from Uni Tavur, 16 May 1997 — last edition before the 1997
general election). (Figure 1)

Figure 1: A Uni Tavur front page reporting a bank raid at UPNG, 16 May 1997.

Two young women journalism students wrote evocative articles about the shooting of
three UPNG students during a 2001 protest march on the National Parliament at Waigani
(Cheung, 2001; Wakus, 2001). Sadly this was among the last of the newspaper’s finer
moments as Uni Tavur slipped into decline after 26 years of publication.

Lik Lik Diwai, a publication at Divine Word University in Madang, has emerged and
filled the void left by Uni Tavur. It has also forged a reputation for robustly covering
social and development issues in Papua New Guinea. In a sense both student
publications had matched the early lead of the weekly Independent (formerly the
Times of Papua New Guinea), which had reported the nation until its demise in mid-
2003 (“The Independent weekly to close after 23 years,” 2003).

Pedagogy

Production of the newspaper was carried out by third and fourth year subeditors,
drawn from the Print Media Production I paper and editors from the more advanced
Print Media Production II. Both these courses were taught concurrently in the
newsroom and were worth double credit points compared with theoretically based
courses. Print Media I involved 10 contact hours a week plus a weekly editorial
conference while Print Media II involved 20 contact hours a week (and assessment

26 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

included an individual print publication such as designing and editing a newspaper
or magazine for an NGO). In practice, the student editors met constantly for self-
reflection and problem-solving planning.

Reporters were drawn from first year students in Practical Reporting I and II, taught
in both semesters. They were required to provide a constant supply of news stories
for the newspaper, many assigned by the editors. This meant that the newspaper
always had a pool of experienced old hands — including some industry journalists
who returned to university to complete papers and degrees — along with first-year
reporters. The accumulative experience contributed to a committed team spirit and a
reasonably good standard. Editors worked on the newspaper before they joined news
media organisations on a 12-week internship. The course prescriptor for Print Media
Production II:

Advanced editing and desktop publishing skills. Students taking this course
take the senior role of editor, chief-of-staff or chief subeditor on the Journalism
newspaper Uni Tavur. Among their tasks are writing editorials, conducting

the editorial conference and assigning the subeditors and reporters their tasks
under supervision by the lecturer. They will also undertake responsibility for

a desktop publishing project such as a community paper, a newsletter or sport
publication. (UPNG Journalism Studies 1995 Handbook, p. 11).

Production

In the mid-1990s, when Uni Tavur was in its prime, the newspaper published 12
times a year — six editions in each semester (Table 1). The 16-page page was
designed and proofed as a tabloid on PageMaker software and a content zip disk was
delivered to the PNG Post-Courier daily newspaper office on Thursday evenings
every fortnight where images were processed and stripped into the pages before
platemaking. The cost of image processing and printing of the newspaper was
covered by the Post-Courier — the entire edition of 3000 copies was printed off in
about 10 minutes using a half reel during stoppage time for the printing of the next
day’s daily newspaper. Covering the cost was a contribution to newspaper training in
Papua New Guinea by the Murdoch-owned publication.

Other production costs for the newspaper were covered by the sale of advertising
space in Uni Tavur — about 700 kina (NZ$1000) an edition. Major advertisers
included the national airline, Air Niugini; the largest national bank, PNG Banking
Corporation; Nau FM radio and Pepsi. The newspaper was distributed throughout the
country by mail and enjoyed a significant readership throughout the South Pacific.

In the early stages of its tabloid era, the newspaper used spot colour but in the final
years of publication it used four colour on the front and back pages.

Summary

Publishing from 1975, Uni Tavur was a bold Papua New Guinea newspaper project
published years before its time, when journalism school newspapers were relatively
rare in Australia and New Zealand. It was one of the oldest training newspapers in
the region and published continuously for a quarter of a century. Its role was vitally
important in training and educating a generation of journalists in Papua New Guinea,

Issue No.17, Dec. 2006 27



la!f.d RQb'e. én Ddependeﬂt St dent EEESS

and several in other Pacific countries too. The learning mode was PBL, at least in the
latter years of the paper’s existence. The printing of the newspaper was sponsored
by Murdoch’s Post-Courier while the newspaper also sold advertising to cover other
production costs. Uni Tavur also established the first website (in 1996) produced by
any South Pacific island newspaper

Wansolwara (Fiji Islands)

Context

The University of the South Pacific is a regional university with 12 member
countries with main campuses in Suva, Port Vila and Apia'. The first journalism
course established at USP was a Certificate in Journalism programme. It was
founded by New Zealander Dr Murray Masterton (on loan from Deakin University,
Geelong) with support from the Commonwealth Fund for Technical Cooperation
(CFTC) in 1987, coinciding with Sitiveni Rabuka’s two military coup d’etat. After a
successful start, this course eventually wound down in 1991. Situated within the then
Department of Literature and Language at USP, a completely separate journalism
degree course was established in the same department with post-coup French
Government aid. Francois Turmel, a specialist radio journalist who had spent many
years based in London with the BBC World Service, took early retirement and took
up appointment as the senior lecturer and founder of the course.

After writing the course papers and accepting the first six regional students on the
course, Turmel was joined in 1995 by a Papua New Guinea-born Australian, Philip
Cass. He encouraged the creation of Wansolwara newspaper at USP because there
was “no real outlet for journalism students’ work or any way for them to show
what they could do, short of actually working for the media or finding a rare work
experience slot” (cited in Robie, 2004, p. 179). Funding was difficult and even
selecting a title was a headache. Recalled Cass:

However, it occurred to me that an expression I had heard in Papua New
Guinea might be appropriate — Wansolwara. ‘Wansolwara’ expresses the idea
that all of us who are born or live in the Pacific are bound together by the
ocean, whether our home is Fiji, Papua New Guinea, Tahiti, the Marianas — or
even Australia and New Zealand! USP is home to students and staff from all
over the great ocean, so Wansolwara seemed a perfect name. (p. 180)

Five of the first six editions of Wansolwara featured a distinctive vertical blue
reverse masthead for the title on the lefthand of the front page while the early issues
relied on voluntary work by founding editor Stanley Simpson and his student team.
The paper was not actually funded by the university. But when I arrived at USP in
1998 from the University of PNG to head the journalism studies programme, the
department integrated the newspaper into a formal course assessment structure and
set up an advertising regime to recover printing and production costs. Wansolwara
has been arguably the most successful economic model for a training newspaper in
the South Pacific region because it has been able to self-fund publication for the past
decade and consolidate its publishing structure. The newspaper has also published

28 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

concurrently, with its sister publication Wansolwara Online, a daily news digest at
Pacific Journalism Online and has won a string of awards.

During the attempted coup by George Speight in May 2000, the newspaper published
a special edition and also maintained daily website reports on what was described as
an “internet coup” (Robie, 2004). Already having won a human rights prize in Fiji
and a runner-up award in the annual Journalism Education Association (JEA) Ossie
Awards for student journalism the previous year, Wansolwara journalists dominated
the awards in 2000. Judge Mike van Niekerk, deputy editor of The Age Online,

noted that the students “rose to the challenge of providing high quality reports of a
dramatic international event on their doorstep. [...] Taken as a body of work it is very
impressive” (Pearson, 2001, p. 19).

Pedagogy

Editors were drawn from the third year News Production course, subeditors were
enrolled on the second-year Print and Online Journalism paper and reporters
recruited from the first year Introductory Journalism and Media Law and Ethics
papers. All reporters turned up the newsroom to be briefed and were assigned by their
student editors to report news stories/features and take pictures, or offered their own
stories. Some editors were in charge for a complete semester, others worked in split
semesters (This usually depended on whether students were on six-week internships
with news organisations). Course prescriptor for Print and Online Journalism:

Topics include pagemaking and layout, photography, photo-editing and
captioning, internet publishing and work on projects. Lecture topics will
include texts and images, the history and development of press photography,
photography as information, composing and cropping the photograph, image
processing, computing, internet publishing, media and government, media and
public trust, propaganda and the media, press councils and trade unions and
subediting work on Wansolwara. (USP 2004 Calendar, p. 190)

Senior editors were drawn from a final year paper, Journalism Production, which also
included six-week internships. The prescriptor:

In journalism production, students are expected to demonstrate their ability to
take responsibility as journalists and to professionally put into practice their
journalism skills developed during the double major. This practical knowledge
will be demonstrated in two ways: Part 1, major project: satisfactorily
complete an equivalent to four weeks full-time on Wansolwara or Radio
Pasifik, or other publication [produced] by the journalism programmes during
the year in the role of editor/chief-of-staff or other senior task as negotiated
with the lecturers, or complete a total of four weeks on full-time work with

a local media organisation as approved by lecturers (this provision can be
undertaken with news media in home countries, eg Vanuatu). This will be
assessed through a portfolio and by joint monitoring by lecturers/news

media editors, or complete a major journalism project as negotiated with the
lecturers. Part 2, attachment: spend six weeks on full-time attachment with

a major news media organisation (such as Fiji) where the student will be
required to fulfil normal reporting duties as assigned by the chief-of-staff,

Issue No.17, Dec. 2006 29



)a!!'d Rob'e. én Ddependent St dent B[ess

news director or editor. A portfolio of news stories and/or feature articles or
video clips/broadcast tapes must be submitted to the lecturers. The lecturers/
editors will jointly assess the student’s progress. (p.196)

Reports in Wansolwara covered major resource developments in Fiji and the South
Pacific, environmental issues, national and regional politics, police and court cases,
campus news, and social issues (Figure 2). Covering the 2001 post-coup general
election in Fiji, the website reported daily news and even a provisional results
monitoring service, while the newspaper focused on issues. Examples:

Fijians ‘confused between legal, traditional chiefs’
Fiji’s politics of race ‘wins’ out again

‘You voted bro? — a last-minute dash

Boat rides and criss-crossings for the vote

USP’s election coverage goes online

Samoa probes study slump

(Headlines from the Wansolwara edition of September 2001 covering that
year’s general election).

@)WANSOLWARA

JAcademics warn
of Fiji ‘disaster’

Figure 2: The Speight coup edition of Wansolwara, issue 5(2), June 2000.

Production

Wansolwara was published at the Star printery in Suva with sheet-fed flatbed printing

of both four-colour and monochrome pages on 80gm bond white stock — a far higher
quality printing than either Uni Tavur or Te Waha Nui, which were both printed on rotary
offset presses and newsprint. The paper was entirely funded by the sale of advertising:
the students sold and handled the adverts, and the university billed clients with a special

30 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

account for the newspaper. The print run was 2000 copies and the newspaper was
distributed on all three campuses and at 12 centres and through an international mailing
list to media offices, journalists, politicians and community leaders.

Summary

Wansolwara newspaper in Fiji began publishing more than a decade after comparable
newspapers were established in Papua New Guinea. It did not enjoy the media
industry patronage offered to Uni Tavur in PNG, but developed a more robust
advertising regime that covered the long-term production costs of the newspaper.
Student-based learning was a feature of the newspaper and the production course
became the core of the journalism course. A sister web publication, Wansolwara
Online, was developed by this author to handle daily news and to archive information
not readily available in mainstream publications.

Te Waha Nui (Aotearoa/New Zealand)

Context

Newspaper publishing is relatively new to journalism schools in New Zealand, although
it has been traditional for student associations at universities to publish vigorous and
challenging newspapers and magazines that have stirred controversy and catapulted
many editors into careers in journalism. Cartoonist and author Tom Scott remembers a
time when he was threatened with blasphemous libel while a staff reporter with Massey
University’s student magazine Chaff in 1969 (McKenzie, 2006, p. 10).

In 2000, Auckland University’s Craccum was publicly vilified for a “how-to-guide”
to suicide published next to an opinion article arguing that some people “deserve

to kill themselves”. Five years later, Otago University’s Critic stirred widespread
condemnation for “printing a fictionalised insider’s account on date rape, detailing
the psychology and methods of a rapist” (McKenzie).

Also in 2005, Victoria University’s Salient clashed with its own administration

when the magazine published leaked documents indicating that the institution’s
management was considering across-the-board course fee increases of between

five and 10 percent (Brown, 2005, p. 48). When the magazine went to press, the
university served an injunction in a bid to prevent distribution. But the story had
already been circulated via the Aotearoa Student Press Association (ASPA) to other
campus publications and was picked up by the metropolitan news media. The dispute
was eventually settled out of court with the university administration getting their
documents back and the magazine being allowed to circulate.

Thus did a scoop principally of student interest become a national news story.
The lesson for Victoria [University of Wellington] is that it must not regard
the student press as any more biddable than the rest of the media, and that

an injunction against a publication is not an instrument to be lightly used.

If Salient’s editorial staff go on to become career journalists — and some of
them surely will — this is precisely the kind of story they will be bound to
professionally report. (Brown, p. 49)

Issue No.17, Dec. 2006 31



)a!!'d Rob'e. én Ddependﬁnt St dent E[ess

AUT University’s student union was already producing a magazine, Debate, which
published some news stories written by student journalists. However, in November
2003 the School of Communication Studies decided to launch its own tabloid training
newspaper to meet the journalism programme’s growing demand for more media
outlets for students (Boyd-Bell, 2002, 2003). Curriculum leader Susan Boyd-Bell
reflected that the paper was planned to address what seven journalism staff members
“perceived to be an unsatisfactory level of student interest and achievement in the
practical aspects of our two journalism courses” (2002, p. 3). She was referring to two
streams of students, one group numbering about 25, who were studying for a one-year
Graduate Diploma in Journalism, and another group of about 35 students doing their
final year of a three-year journalism major within the Bachelor of Communication
Studies degree. As Boyd-Bell noted, both groups were expected to achieve identical
outcomes for practical assignments. A major problem was the growing difficulty of
finding internship and news outlets for 60 odd final-year journalism students.

This means some inappropriate outlets have to be used and there has also been
a reduction in the number of published stories overall. Another adverse factor
is a growing need for the students to devote much of their out-of-class time to
paid employment, allowing less time and a reduced motivation to write news
stories for publication. (p. 3)

Thare was no hopo at all of fnding poople alive’

Tragedy in Guatemala

Sacked

P

presenter returns (o Maori TV
: e e
:g

Figure 3: Te Waha Nui, issue No 11, October 21, 2005.

With my previous experience of producing several newspapers in Papua New Guinea
and the Fiji Islands, and a colleague, Allan Lee, leader of AUT’s long-established
Editing and Design paper, I founded 7e Waha Nui with an inaugural group of E & D
student editors in November 2003. Boyd-Bell researched differences between the
newspaper which I supervised at the University of the South Pacific and Massey
University’s student-run Magneto. The slightly edgy title, Te Waha Nui — ‘The

Loud Mouth’, was chosen by the student editors in a naming competition and was a

32 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

popular choice (Figure 3). A student artist designed an unorthodox newspaper logo in
indigenous Maori colours of black and red.

Although not explicit, the newspaper rapidly gained a reputation for publishing
“diversity” style articles as part of the mix along with more mainstream news stories
and features. For example, the newspaper carried strong articles about Maori, Pasifika
and other ethnic issues. In the inaugural edition, the front page lead featured a
pointed criticism of mainstream media in covering “brown” issues in the country,
written by New Zealand Herald columnist Tapu Misa. The paper also ran a fullpage
profile about her. The second edition in June 2003 featured a striking centrespread

on the famous peaceful hikoi (march) on Parliament protesting over the Labour-led
coalition Government’s foreshore and seabed legislation. The hikoi led to the historic
formation of the Maori Party that wrested four Maori seats out of the traditional grasp
of the Labour Party in the 2005 general election. On the eve of the election, Te Waha
Nui featured graphic pictures of rival Maori politicians John Tamihere and Dr Pita
Sharples on the front page and in a head-to-head centrespread about the contenders.

Coverage of the general election won Te Waha Nui the Wallace Award that year for
electoral reporting. It also led to the paper scoring the JEA’s best regular student
publication award for 2005, the first time that any New Zealand publication had been
successful in the annual awards. Yet political and social issues content nevertheless
remained fairly low key, certainly in comparison with the Pacific newspapers.

Student evaluations

Student evaluations of the News Production paper producing Te Waha Nui in 2005
were enthusiastic about the significant pedagogical achievements in “real world”
publishing but they were less complimentary about the long hours and workload
involved: More than triple compared to other papers with the same 15 course credits
— a contact hour load of more than 13 hours a week). Examples:

I enjoyed working together to produce something — it was extremely
valuable for learning, developing news sense and getting an idea about how
a newspaper works. The tutors were excellent, giving good feedback and
support, bringing their experience to play. One of the best [courses] I have
ever done.

NP2005/1

The chance to be involved in a working newspaper was excellent. Nothing
can beat the experience gained by this. I think it helped prepare us for the real
world more than other [journalism] courses.

NP2005/6

Many students appreciated the deadline pressure, the commitment of staff working
long into the night and the high expectations in the course of both staff and their peers:

The commitment of lecturers was exceptional and frequently above and
beyond the call of duty. The real world, real time pressure of producing a
publication and the high standards that were expected of us.

NP2005/10

Issue No.17, Dec. 2006 33



la!f.d RQb'e. éD Ddependeﬂt St dent E[ESS

This is by far the best paper that I have done at any level of tertiary education
because it puts you in the frontline of the daily operation of a newspaper. The
rotating roles mean you are exposed to all manner of different elements.
NP2005/11

Pedagogy

Problem-based learning structures were put in place as a pedagogical framework for
the paper. A team of a dozen students was confronted with the “problem” of producing
four fortnightly editions of the newspaper in the second semester, according to a

tight production schedule with a local printer specialising in printing about 70 titles

in Aotearoa/New Zealand and the South Pacific, Horton Media. Their previous
experience was limited to producing a one-off edition according to the lecturers’
requirements as the final Editing and Design assignment in the previous semester.

The News Production paper has a flexible newsroom structural and assessment
framework for participants to work within, but they are free to set their editorial
policies, priorities and targets within the projected outcomes (Figure 4). The position
of editor is advertised and applicants are required to submit a publication plan and
CV and undergo interviews with the course lecturers. As well as selecting the editor
for the entire semester, another objective of the interviews was to provide a safe
environment for students to present their talents and qualifications as job-hunters.
All other positions on the newspaper, including production editor, chief reporters
(two, including one who is working on content for the following edition), features
editor, reviews editor and political editor (one, plus other section editors as needed,
such as business, health, sport and raha Maori) with a cartoonist and distribution
coordinators, were selected on a rotation basis. Their work on four editions of

the paper (20 percent) was assessed against the job descriptions but the precise
interpretation of these guidelines was developed by newsroom negotiation by the
students as part of the PBL framework.

STRUCTURE AND FLOW

News Production course lecturers
Mewspaper ‘'managemant anc advisers

l
[ 1 |

Journalism courses {News Reporting Editar
Magazine, Photojourn) Students, lecturers * Editerial leadership of Te Wera My Schoal of Cammunication Studles)
* Sucents file news, festures to TWA (and newspaper Board of Studes
other commumily papers) * Student appointed after interviews wath
* Lecturers monitor and check siaries. irsted candidates

Chief raparter Plcture editors
On rotation , D wtation for each sditon O rataticn for sach edition
* I misas win cther stidants Deputises for exhtor * Select ard piceess images.
* Assigns for news gathering . Cwﬂ-::m supers ses for copy * Kantem images archire
1
Subedlters (layout & copy) Cartoonist
On eotation for each edition A3 avariabie
* Dezgn and edit pages * Craws eciorial cancons,
* Revise and conect pages lusteahions
Distribution coordinater Online edifors
On rotation far aach edition Or rotaton
" baintains paper database wwwtewahanu rfg
* Crganises dist1bation day

Figure 4: Rotating editorial roles for 7e Waha Nui

34 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

Production of the newspaper accounts for 80 percent of the paper assessment. The
final 20 percent is allocated to a critical self-reflection assignment or research on a
contemporary publication issue drawn from the experience gained on the paper. The
course prescriptor:

Provides advanced newspaper editing and design skills through the regular
production of a training newspaper, Te Waha Nui. Emphasises teamwork,
professional newsroom practice and organisation, copy editing, layout, picture
editing and news selection. Involves shared editorial roles (usually rotated)
ands a high degree of self-directed responsibility. Provides experience of tight
deadlines in producing multiple editions of the newspaper. (AUT University
Calendar 2006, p. 494)

Te Waha Nui reports have included general news, profiles, features, book and
performance reviews, political news, business, health, media and sport. After
covering the Auckland local body elections in 2004, The Te Waha Nui reporters
tackled the 2005 general election:

Election 2005 special:

Personal touch pays off

Sorry, nice try but no cigar

‘Big loan’ students to gain under Labour
Alliance vision fails at the polls

Dropping Maori seats ‘may cause racial strife’

(Headlines from the 23 September 2005 edition of 7e Waha Nui covering the
2005 general election in New Zealand.)

Production

Te Waha Nui was published by Horton Media with web offset presses printing on
newsprint. The extent of the publication is usually 24 pages, including eight in

four colour. The university funds printing of the newspaper, about USD$5,600
(NZD$8000) for four editions in a semester. Advertising has been a problematic issue
as the founding News Production team was opposed to publishing any significant
advertising content and — unlike at the South Pacific newspapers — the school funded
all printing costs so there was no pressure to accept advertising. However, pressure
grew from small local businesses and high quality and award-winning advertisements
produced by the school’s creative advertising students for actual clients led to the
paper accepting about 10-15 percent advertising. Some of the advertisements had
been produced for Newspaper Advertising Bureau (NAB) campaigns so were thus
good for the media industry.

During 2005, the editorial team gained a better insight into the relationship with
advertising when the newspaper became a “client” for a class of creative advertising
students which produced several campaign packages of advertising for print, radio
and ambient outlets. Some advertisements were published in Te Waha Nui itself, the
“official” AUT student magazine Debate and broadcast on Radio Static (Figure 5).
One ambient advert involved students chalking the outline of a body on inner city
street pavements with a teaser line about what was published in that day’s edition

of the paper. These adverts promoted the newspaper along with posters produced

Issue No.17, Dec. 2006 35



la!f.d RQb'e. én Ddependeﬂt St dent BEESS

by the editorial team. The format for the paper has settled from a 32-page inaugural
edition to a regular 24-page tabloid with a minimum of eight pages in four-colour. A
print run of 2000 copies is produced and a quarter of the papers are sent to a national
mailing list comprising media industry offices, journalism schools, leading libraries
and a cross-section of community, NGO and other readers. The paper has an eclectic
mix of news, features, columns — including one or two regular staff contributors such
as professor Paul Moon, of AUT’s Te Ara Poutama, who is an authority and author
on the 1840 Treaty of Waitangi, New Zealand’s founding document — and special
sections including Pasifika media, taha Maori assignments, ethics and sport.

e

S Shark’s gigantic mouth is one
01 the most feared natural
. hienomend in fhe ocean.

[ J'T_r Thes Big My n ALIT jrasrrasiar puublicaion

Figure 5: An advertisement promoting 7e Waha Nui by creative advertising
students at AUT, using a “big mouth’ metaphor with a shark, snake and crocodile.

Legal safety

Ironically, the only time that 7e Waha Nui has ever encountered any threat of legal
action (in 16 editions published to date) was from another news organisation — one
of the two largest print media groups in the country. While student editors make
their own editorial decisions and proofread their own pages, lecturers also have a
final eye on stories and page proofs. The only story to stir a serious threat with a
legal letter related to a fullpage profile on Malcolm Evans, twice New Zealand’s
cartoonist of the year and a contract cartoonist for the New Zealand Herald for the
previous 14 years. The profile was published in the very first edition along with three
controversial cartoons (Evans, 2004; Manning, 2005). Evans was dumped by the
daily newspaper, part of the Australian-based APN publishing group, over a dispute
over editorial independence. He claimed he was axed over tough cartoons about the

36 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

Palestinian-Israeli conflict and that the newspaper was being pressured by the Zionist
lobby group in New Zealand. This allegation was denied by the newspaper.

Te Waha Nui published a profile based on interviews with the cartoonist and several
leading media and cartooning personalities, including the newspaper staff (Cumming,
2003). But the newspaper, embarrassed by criticism on the Media Watch national
radio programme and in other sources over a perceived assault on media freedom,
condemned Te Waha Nui. The Herald despatched a threatening legal letter in which
barrister Bruce Gray (2003) claimed the newspaper had defamed the Herald and its
editor-in-chief.

[Cartoonist Evans] was a contributor. He was not, and could not have been
“sacked”... In the end there was such a breakdown between The New Zealand
Herald and Mr Evans that it was sensible for him to seek to publish his work
elsewhere.

The editorial management found nothing wrong with the article and backed the
student journalist. The issue was forgotten as far as it related to Te Waha Nui, but
the Evans affair has become a celebrated case involving cartoonists and editorial
freedom (Evans, 2004; Manning & Phiddian, 2005). In general, both staff and
students have maintained a high standard of legal safety on the paper.

Summary

Te Waha Nui is the first New Zealand journalism school newspaper to have a
sustained pubishing longevity, having published 16 editions over four years. Like
the Pacific journalism newspapers, its editorial process is an example of PBL. The
learning is student-centred; a small editorial group is involved in the production,
with smaller groups involved in specific assignments involving a “problem”; tutors/
lecturers provide facilitation; and problem-solving skills are developed throughout
the course. The newspaper has a strong relationship with Horton Media, the
independent printers established by the Horton family after selling the New Zealand
Herald to APN. It is also possibly the most vulnerable among the three case studies
to economic changes that could restrict publishing through budget cuts. Unlike the
other two newspapers, it is entirely dependent on university funding.

Conclusion

Few genuinely independent newspapers exist in New Zealand and the South Pacific,
in spite of thriving media markets — especially in Fiji and Papua New Guinea.

For journalism education, this makes it difficult for course facilitators to point to
successful alternative publishing models. Most New Zealand and Pacific journalism
schools tend to mirror the kinds of existing newsroom practices of the media
themselves rather than encouraging a more critical studies framework where students
can feel free to make their own judgments. Alternative models are important to a free
media learning environment. Problem-based learning is a vital education tool for the
small-group and diverse learning involved in journalism school publications.

Ideally, PBL through group work encourages peer learning. In all three case study
newspapers, small editorial teams were involved in producing the newspaper,

Issue No.17, Dec. 2006 37



la!f.d RQb'e. én Ddependeﬂt St dent BEESS

typically involving a dozen editors, subeditors and writers. A larger pool of up

to 60 students also provided stories through other course papers feeding into the
production cycle. Regular rotation of key editorial roles was also a common feature.
Understanding develops out of the student journalists’ exploration and testing of
each other’s ideas. This enables student journalists to develop negotiating skills and
provides a supportive environment for peer-learning and problem-solving to take
place. Weekly and daily editorial planning meetings when ideas are bounced off staff
as well as team members and post-publication postmortems also contribute to this
environment.

Initial one-hour PBL tutorials are usually followed by two or three-hour workshops
and self-directed learning when student journalists can self-reflect over issues
identified in formal sessions. Finally, at the end of the semester, after producing
multiple editions of the newspaper, the students produce a reflective assessment of
newspaper publishing or a new publication drawing on their own research and PBL
experience.

For most students involved in producing regular newspapers such as Uni Tavur,
Wansolwara and Te Waha Nui, the course experience is overwhelmingly positive,
and this is strongly reflected in paper reviews by students. Among typical comments
was: “By far the best paper that I have done at any level of tertiary education because
it puts you in the frontline of the daily operation of a newspaper” (NP2005/11). The
view of most student journalists producing such a newspaper is that they embark on
a steep learning curve, but whatever they absorb overwhelmingly surpasses what

is learned on other journalism papers. Yet in reality, courses involved in newspaper
production have a symbiotic and challenging relationship with all other journalism
courses. The newspapers could not survive, develop and prosper without the “cross-
paper” contributions. Meticulous planning is critical to the successful outcomes of
such a course.

Endnote:

' The 12 member countries of the University of the South Pacific are the Cook Islands, Fiji,
Kiribati, Marshall Islands, Nauru, Niue, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu
and Vanuatu.

Links:
J AUT News Production course link
artsweb.aut.ac.nz/communicate/journalism/newsprod
J Divine Word University journalism publications www.dwu.ac.pg/publicat.html
o Horton Media www.horton.co.nz
o Te Waha Nui Online www.tewahanui.info
o Uni Tavur Online (now defunct) www.journ.upng.ac.pg
. Wallace Award www.tewahanui.info/news/award.shtml
J Wansolwara Online www.usp.ac.fj/journ

38 Issue No.17, Dec. 2006



Asia Pacific Media E

References:

Abercrombie, M. L. A. (1979). Aims and Purpose of Small Group Teaching; Society for
Research into Higher Education, London. AUT University Calendar (2006). Auckland: AUT
University.

Barrows, H. S. (1996). “Problem-based learning in medicine and beyond” In L. Wilkerson
and W. H. Gijselaers (Eds.), New Directions for Teaching and Learning; Vol 68. Bringing
problem-based learning to higher education: Theory and Practice. San Francisco: Jossey
Boss, pp. 3-13.

Boyd-Bell, S. (2005). “Experiential learning in journalism: A student view.” Paper presented at the
Journalism Education Association (JEA) conference, Gold Coast, Qld, November 29-December 3.

Boyd-Bell, S. (2002). “Improving learning outcomes for journalism students — a tutor’s
perspective.” Unpublished masters research paper. Auckland: School of Education,
Auckland University of Technology.

Brown, R. (2005, October 22). “The story that wouldn’t die: Freedom of the press applies to
students t0o.” New Zealand Listener, No. 3415. Accessed 31 December 2006 at

www.listener.co.nz/issue/3415/columnists/4883/the_story_that_wouldnt_die.html

Burns, L. S. (1997). “Problem-based Learning (PBL) and journalism education: Is it new
jargon for something familiar?” Australian Journalism Review, 19(2), pp. 59-72.

Burns, L. S., and T. Hazell (1999). “Problem-Based Learning, Youth Suicide and Media’s
Response ... Ability. Asia Pacific Media Educator, No 6: pp. 56-71.

Cheung, E. (2001). “Dear mum and dad,” Pacific Journalism Review. 7(1), pp. 134-139.

Cumming, M. (2003, November). “Dumped cartoonist speaks out,” Te Waha Nui, No 1, p. 8.

Evans, M. (2004). “The political cartoonist’s right to freedom of expression,” Pacific
Journalism Review. 10(1), pp. 71-80.

Green, K. (1991). “Computer-aided newswriting promotes ‘master’ approach to teaching,”
Australian Journalism Review, 13(1), pp. 89-99.

Hester, A. L. and Wai Lan J. To (1987). Handbook for third world journalists. Athens, Georgia:
Centre for International Mass Communication Training and Research, University of Georgia.

Lewis, D. (2004). “Encouraging the subversive spirit,” Rhodes Journalism Review. 24, pp. 44-
45.

McKenzie, H. (2006, March 11). “Shock! Horror! School’s in,”. New Zealand Herald Canvas.

Manning, H., and R. Phiddian. (2005). “The political cartoonist and the editor,” Pacific
Journalism Review. 11(2), pp. 127-150.

Meadows, M. (1997). “Taking a Problem-based Learning Approach to Journalism Education.
Asia Pacific Media Educator, No 3, pp. 89-107.

Merrill, J. (1996). Existential Journalism. Ames, lowa: Iowa State University Press.

Morgan, F. (2000). “Recipes for Success: Curriculum for Professional Media Education. Asia
Pacific Media Educator, No 8, pp. 22-33.

Pearson, M. (2001). “Ossies recognise promising talent of the future,” PANPA Bulletin,
February,  p. 19.

Pearson, M. (2000). “Reflective Practice in Action: Preparing Samoan Journalists to Cover
Court Cases. Asia Pacific Media Educator, No 8, pp. 4-33.

Robie, D. and Singh, S. (2004). From campus to newsroom in the South Pacific: Governance
and the quest for a professional journalism ethos. Fijian Studies: A Journal of Contemporary
Fiji, 2(2), 245-268.

Robie, D. (2004). Mekim Nius: South Pacific media, politics and education. Suva: University
of the South Pacific Book Centre.

Robie, D. (2003). “Wansolwara, convergence and culture: A South Pacific communication case
study,” Communication Journal of New Zealand. 4(1), pp. 3-15.

Robie, D. (2002). “Cyberspace News on Campus: The South Pacific Experience,” Asia Pacific
Media Educator, No. 12/13, pp. 203-219.

Robie, D. (2000). “SPICOL Daily: A Pacific Media Partnership Case Study. Asia Pacific
Media Educator, No. 8, pp. 34-41.

Robie, D. (1995). “Uni Tavur: the evolution of a student press,” Australian Journalism Review,
17(2), pp. 95-101.

Issue No.17, Dec. 2006 39



la!f.d RQb'e. én Ddependeﬂt St dent BEESS

Rooney, D., Papoutsaki, E. and Pamba, K. (2004). “A country failed by its media: a case study
from Papua New Guinea.” Paper presented at the 13th Asian Media and Information Centre
(AMIC) conference, Bangkok, Thailand, 1-3 July.

Stevens, R. (1994, August 19). “Tales of Olympus days to Apple,” Uni Tavur, p. 9.

Sukwianomb, J. (1994, July 22). “Training journalists pays big dividends for PNG,” Uni Tavur, p. 17.

Tanner, S. (2005). “Investigating the Hypothetical: Building Journalism Skills via Online
Challenges,” Asia Pacific Media Educator, No 16, pp. 89-102.

“The Independent weekly to close after 23 years.” (2003, June 2). Pacific Media Watch.
Accessed 31 December 2006 at www.pmw.c20,0rg/2003/png4074.html

Tomaselli, K. (1991). “The progressive press: Extending the struggle, 1980-1986.” In
Tomaselli, K., and E. Louw (Eds.), The alternative press in South Africa. London: James
Currey.

“Uni Tavur takes out top award.” (1996, May 3). Post-Courier. Port Moresby, PNG.

UPNG Journalism Studies 1995 Handbook. Port Moresby: University of Papua New Guinea.

USP 2004 Calendar. Suva: The University of the South Pacific.

Venables, D. (n.d.). “Running a newspaper for journalism students. New Zealand Journalism
Online. Accessed 9 July 2006 at www.jeanz.org.nz

Waibauru, J. (1994, July 22). “Frog’s heads, old ashtrays and politics,” Uni Tavur, pp. 9-10.

Wakus, W. (2001). “I couldn’t stop crying,” Pacific Journalism Review. 7(1), pp. 127-128.

DAVID ROBIE, phD, is Associate Professor and Diversity and Publications Coordinator
with AUT University’'s School of Communication Studies. He was coordinator of both
the journalism programmes at the University of Papua New Guinea and University

of the South Pacific for a decade until 2002. He has published student newspapers

for more than 12 years. He is the editor of Pacific Journalism Review and author of
Mekim Nius: South Pacific Media, Politics and Education (2004), The Pacific Journalist
(2001) and Nius Bilong Pasifik: Mass Media in the Pacific (1995). Email: david.robie@
aut.ac.nz Visit: www.asiapac.org.fj

40 Issue No.17, Dec. 2006



	An independent student press: Three case studies for Fiji, Papua New Guinea and Aotearoa/New Zealand
	Recommended Citation

	tmp.1228434564.pdf.cgxWU

