
Middle East Media Educator Middle East Media Educator 

Volume 1 
Issue 1 Middle East Media Educator Article 2 

2011 

Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change 

Rasha Owais 
TBWA Raad 

Follow this and additional works at: https://ro.uow.edu.au/meme 

Recommended Citation Recommended Citation 

Owais, Rasha, Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change, Middle 

East Media Educator, 1(1), 2011, 9-13. 

Available at:https://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/2 

Research Online is the open access institutional repository for the University of Wollongong. For further information 
contact the UOW Library: research-pubs@uow.edu.au 

CORE Metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

Provided by Research Online

https://core.ac.uk/display/36976424?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://ro.uow.edu.au/meme
https://ro.uow.edu.au/meme/vol1
https://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1
https://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/2
https://ro.uow.edu.au/meme?utm_source=ro.uow.edu.au%2Fmeme%2Fvol1%2Fiss1%2F2&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages


Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change 

Abstract Abstract 
“Change” and “Purification” are two key words you often hear nowadays among Egyptian and Tunisian 
journalists. For them, the revolution has not ended… it has just begun. Much as the Egyptian and the 
Tunisian people were eagerly waiting to overcome their fear of the police state, the journalists of both 
countries are now waiting for another seminal moment in the history of their profession. It is time to free 
the media from ex-regime allies. Tunisian media demonstrations succeeded in changing editorial teams 
on national television and newspapers while the ongoing Egyptian demonstrations are calling for the 
election of a new board for their association and to bring new blood to the stagnant national media. “It is 
a seminal moment in the history of our profession. Our media will only be purified and changed when ex-
regime allies leave,” said Wael Abul Saoud of Akhbar Alyoum newspaper, during a demonstration opposite 
the Egyptian Cabinet’s headquarters in Cairo, calling for the firing of the editors-in-chief appointed by the 
former regime. 

This journal article is available in Middle East Media Educator: https://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/2 

https://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/2


� �� �

“Change” and “Purification” are two key words you often hear nowadays among Egyptian and 
Tunisian journalists. For them, the revolution has not ended… it has just begun.

Much as the Egyptian and the Tunisian people were eagerly waiting to overcome their fear of 
the police state, the journalists of both countries are now waiting for another seminal moment 
in the history of their profession. It is time to free the media from ex-regime allies.

Tunisian media demonstrations succeeded in changing editorial teams on national television 
and newspapers while the ongoing Egyptian demonstrations are calling for the election of a new 
board for their association and to bring new blood to the stagnant national media.

 “It is a seminal moment in the history of our profession. Our media will only be purified and 
changed when ex-regime allies leave,” said Wael Abul Saoud of Akhbar Alyoum newspaper, 
during a demonstration opposite the Egyptian Cabinet’s headquarters in Cairo, calling for the 
firing of the editors-in-chief appointed by the former regime. 

Wael’s words were echoed by Ammar Ben Aziz, a Tunisian blogger and journalist at Al Arabiya 
TV. “Yes, change and purification are happening now. The Tunisian media has changed a lot, but 
is still changing and we will continue changing it further,” said Ammar.

Wael and Ammar both remember incidents when ex-regime allies at the Egyptian and Tunisian 
national television stations would not criticize the performance of the pro-Mubarak Prime 
Minister or air reports on the corruption cases of former Tunisian President Bin Ali and his close 
circle.

“Two weeks after the revolution, Tunisian National TV was still influenced by the ex-regime allies. 
They refused to air corruption stories of Bin Ali and his allies,” said Ammar.

“We thought censorship was over, but it surfaced once again, after a television program 
criticizing the performance of Ahmed Shafiq, the former pro-Mubarak Interim Prime Minister, 
was denied a repeat airing on National TV,” said Wael.

In Egypt, the authorities “officially” backed-off, but the intelligence services remained active 
under the radar.  It was not difficult for Egyptian people and media professionals to recognize the 
ex-Mubarak media advocates who suddenly became revolution supporters.

Days after Mubarak resigned, the national newspaper, Al Ahram, published an unprecedented 
editorial in which it unreservedly apologized to the Egyptian people “for all its bias to the corrupt 
regime.” It also took “pride in the pure blood that was shed to defeat the forces of backwardness 
and oppression,” and sought “the forgiveness of the families of the martyrs” who died during 
the Egyptian revolution.

Everyone was quite amazed. Egyptian national newspapers, TV editors and directors had always 
idolized Mubarak, to the extent that they claimed, “Egypt was born on his birthday.” Now, should 
the Egyptian people believe that they had become “revolutionists” defending the young people 
involved in the uprising whom they had accused of being agents only a few days earlier!

Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia:
Time for Change
By Rasha Owais  |  rasha.owais@tbwaraad.com

Section I - The Role of Media in the Arab Spring



10 11Middle East Media Educator10 11

On the internet, video clips of a famous Egyptian talk show dated prior to the fall of the Mubarak 
regime are available as well as footage of the same program after the revolution. The difference 
in the presenters’ attitude, before and after, is a source of great entertainment for Egyptians.

“The national Egyptian TV, newspapers and private satellite channels owned by businessmen 
lost their credibility. The change of the presenters’ attitudes is ridiculous and shows us that we 
can’t trust them. Editors-in-chief must leave. Mubarak’s regime survived because of the state 
intelligence and those editors,” stressed Wael.

Unlike the Tunisian people who have a higher level of literacy, explained Wael, Egypt has 
more than 40 percent illiterate citizens who neither read newspapers nor access the internet. 
Television is their main source of information, and the ex-regime journalists will certainly 
brainwash them, at a time when Egypt is readying itself for elections.

But despite the ongoing “War of Purification,” Wael and Ammar acknowledge that there have 
been changes after both revolutions. Tunisians, for example, saw Al Jazeera TV’s reporters  on 
the streets for the first time since they were banned by Bin Ali years ago. Editorial teams at the 
Tunisian National Television Stations and newspapers were elected, and news on trials of Bin 
Ali’s closest circle was printed.

In Egypt, the writing style of articles has become more daring “if not ruder.” Opposition leaders 
appeared on national TV, and talk shows brought down the Interim Prime Minister. “After 
Ganoushi became the interim Prime Minister, the media refused to take orders from anyone 
and decided to elect its own editorial teams to manage the national stations and newspapers. 
We now watch interviews with formerly-exiled opposition leaders on screen and read about the 
trials of Bin Ali’s close circle in newspapers,” said Ammar.

The live talk show Baladna Belmasri [Our Country] on the channel ON TV owned by Nagub 
Sawiris made history when it brought down the Interim Government’s Prime Minister, Ahmed 
Shafiq, after a heated discussion with the famous Egyptian novelist, Alaa Alaswani, who said 
straight to Shafiq that he would be joining demonstrators on Friday at Tahrir Square to kick him 
out of power. Shafiq lost his temper to the extent that the presenters began cooling down both 
speakers in an attempt to bring the show back on track. The next day Shafiq was forced to resign.

In another incident, some Egyptian satellite television channels and websites re-aired a bitter 
argument between a well-known Egyptian TV anchor and the former Egyptian Minister of 
Information, Anas Al Fiqqi, which highlighted the extent to which the media had begun playing a 
more independent role.

These examples of change reflect the attitudes of the majority of Egyptian media professionals, 
who know very well that freedom of expression is not given but has to be fought for. “The 
change will not come about smoothly, and it certainly won’t be rapid, or without obstacles. It is 
not easy to convince everyone to adopt a new liberal, independent way of thinking overnight, 
after many decades of practicing a policy of censorship, authoritarianism and corruption,” 
explained Wael.

Ammar agreed and said: “The changes are not yet up to the revolutionists’ aspirations, but let 
us admit that watching opposition leaders was an impossibility on national TV earlier. Privately-
owned TV stations now express themselves freely, to the extent that the profession’s code of 
ethics is in danger. The privately-owned Hanibaal TV has lost track of professional ethics  and 
now plays the role of a judge and condemns people right, left, and center.” 

In Tunisia, continued Ammar, “the two newspapers of the ex-ruling party, the Arabic Al Horreya 
and the French Le Renouveau, are now pro-revolution.  The Arabic Al Sahafa newspaper now has 



10 1110 11

a new editor in chief, Ziad Al Hani, who reports corruption stories of Bin Ali and his allies. These 
stories are well known to the Tunisians, but they never dared to publish them.” 

“A year prior the revolution,  the Al Sabah newspaper, which was earlier owned by Bin Ali’s 
son-in-law,  Sakr Al Materi, has opened doors for all political thinkers, leftists and Islamists, and 
allowed readers to interact with it. It is also ethically responsible, as it does not publish any story 
without documentation,” Ammar added.

But what about further changes? What will the Tunisian and Egyptian media look like in the 
future? Wael and Ammar both agreed that newspapers will continue to be daring, if not fiercer 
in headlines and stories. They will keep focusing on topics that interest the peoples of both 
countries: politics, economy, security, democracy and readying the societies for political life.

“We are living in the wake of the revolution. All media outlets, be it newspapers, television, 
or social media, are saying whatever they like, and criticizing whomever they please. It can be 
overwhelming sometimes,” said Ammar.

“After any revolution, it is very natural for newspapers to turn foul and adopt a rude writing 
style. When things settle down, the Egyptian media will be fiercer and critical, but respectful,” 
commented Wael.  To this, Adel Al Sanhoury of the Egyptian website Alyoum Al Sabe’e added: 
“The Egyptian media is definitely putting its records on track. The writing style is now more 
balanced than the early days of the revolution. In our website, we took a clear decision not to 
write anything unethical against colleagues in the media regardless of the employer.”

Adel also expects the Egyptian national newspapers will become fierce competitors of their 
private counterparts. “The national newspaper, Al Akhbar, appointed Yasser Rizk as editor-
in-chief and ever since then, they have expressed themselves freely to the extent that their 
circulation rose from 80-90,000 to 300,000 copies daily. This is a clear indication of the coming 
competition,” Adel pointed out.

The coming period will demonstrate an acute change that will lead to the re-structuring  of 
national newspapers and television, and perhaps the private ones too. This in the end is in the 
best interest of readers and viewers. “National newspapers were originally financed by the taxes 
the Egyptian people paid to the government. Basically, they were launched by the people and to 
the people, but they never expressed the views of the Egyptians. Now, everyone is studying new 
structures of ownership and the government, for example, might be allowed a 40% ownership of 
one newspaper and one TV station, while the rest of the ownership will be offered to the public 
and journalists employed at those newspapers, in an Initial Public Offering,” said Adel.

But what about Facebook and Twitter? Wael, Ammar, and Adel say they know that the internet 
is now a strong weapon. “Facebook is magic. It is the best source of information, and people 
depend on it because they no longer trust the Egyptian national media,” said Wael.

“Tunisia now has 1,800,000 Facebook and Twitter users , a figure that is higher than the number 
of German subscribers.  Tunisians now interact more on Facebook; the opposition and the 
earlier silent majority are now on the Net. I will give you a small example, within a few days I had 
300 friends, and now I have 700,” declared Ammar.

He also hopes Facebook is used “responsibly” as it had lately turned out to be a source of 
rumours. “All the creators, including myself, of the Tunisian revolution pages, decided to launch 
a joint page titled the Union of Revolution Page with the purpose of publishing credible stories.  
We have genuine stories and named administrators, and we do not publish anonymous stories,” 
said Ammar.

Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change



12 13Middle East Media Educator12 13

According to the latest statistics, more than 56 million Arabs are regular cybernauts, and the 
number is rapidly increasing. Despite efforts by most Arab regimes to censor and control the 
internet, tech-savvy youths who represent up to 50 % of the region’s population are able to
outwit their elderly rulers whose average age is over 70.

Recently, Abdul Bari Atwan, editor-in-chief of the London-based Al Quds newspaper, said that 
the region’s growing middle-class, many of whom have studied abroad and speak European 
languages, understands the benefits and mechanisms of democracy, and this is heavily reflected 
in their Facebook, Twitter, and blogs postings. It is mostly this class, together with workers’ 
unions, that has been organizing and driving the current uprisings; they can be expected to be 
crucial to the nation-building process that will ensue. 

Atwan stressed that Arab media professionals can’t underestimate the role played by the 
internet in informing and galvanizing Arabs; the unprecedented freedom of information 
available in cyberspace has helped fuel and channel resentment. WikiLeaks recently detailed 
the nouveau-riche excesses of the Tunisian regime while impoverished and oppressed Libyan 
cybersurfers discovered that their national wealth was being squandered abroad by Gaddafi’s 
sons who allegedly paid pop stars millions of dollars to perform at private parties.

Social networking via the internet has helped protesters organize and gather support with 
unprecedented rapidity.  Slim Amamou who became known as the Tunis Blogger told reporters 
that the brisk toppling of Bin Ali was due to text messaging and the Internet: “Information was 
immediately available,” he said, “people could instantly synchronize their actions.” 

Wael Ghoneim, the Egyptian who lives and works in Dubai and his colleagues, were also 
instrumental in breaking the Egyptian January 25th revolution, through their page Kolena Khalid 
Saeed [We are all Khaled Saeed], the 28-year-old Alexandrian man who was tortured to death 
by two police officers. The page, now in Arabic and English, has 1,045,712 members in its Arabic 
version and 104,781 members in its English version.

Atwan pointed out that more than 8.3% of Facebook users are in the Middle East and North 
Africa. Egypt alone has 1,820,000 on Facebook and, together with Twitter, it is the source of 
most real-time news from Libya at the moment. Many of the initial aid campaigns to the Libyan 
people were organized through Facebook Events and Pages. 

Social networking sites also convey the kind of human element sought in professional 
journalism.  One particularly striking posting on Facebook by an Egyptian youth at the height 
of the struggle read: “To DIE for something … is better than … to LIVE for nothing … R.I.P. all 
Egyptians dead in this Revolution.”

In these days of uprisings and political change throughout the Arab world, signs of the next 
media revolution are obvious. There is a new drive and hunger for truth and freedom, which 
seems to be infectious. In reality, it is the new independent mostly internet-based media that is 
transforming the region.

The role of keeping the public informed and holding the powers-that-be accountable is gradually 
shifting to individuals and distributed networks and groups that are increasingly able to 
reshape the news agenda, said Atwan.  Al Jazeera, he added, compelled a revision of the peace 
negotiations when it, along with the Guardian, released the largest-ever trove of confidential 
documents related to the Israeli-Palestinian conflict. “With these non-traditional approaches 
entering the fray of journalism, the practices and rules of investigative journalism are perhaps 
ripe for a rethink,” he said. 

In light of recent groundbreaking reporting, how should investigative journalism be conducted 
in the future, given the new tools and capabilities that technology affords ordinary individuals? 



12 1312 13

There has been pressure on governments in other Arab countries to loosen press restrictions. 
Journalists working for state television and newspapers demonstrated in Jordan recently, an act 
unthinkable before this year. Yemen has announced a new, more liberal media law, although 
critics say it’s a smokescreen behind which the authorities will continue to repress freedom of 
expression.

Restrictions on the press remain very firmly in place in Morocco, but King Mohammed VI has 
announced plans to hold a referendum on constitutional changes,  Atwan said. Aboubakr Jamai, 
a Moroccan journalist who founded Le Journal back in the 1990s, said this is precisely what the 
opposition has been calling for. “If you’re a journalist and you wanted to cover the protests on 
20 February, or if you want to cover the protest called for 20 March, you have to be on the right 
Facebook sites. Don’t waste your time elsewhere,”  he added.

Even hard-line countries like Syria and Saudi Arabia are not immune to the spirit of the times. 
In Syria, the ban on Facebook has been lifted. Social media is making inroads in Saudi Arabia as 
well. Diverging from the trend toward more openness, the government in Iraq has reacted to 
weekly Friday protests by cracking down on the press, said Atwan.

Libya remains the current flashpoint. The satellite TV stations Al Jazeera and Al Arabiya are 
serving a familiar role there as the only source of non-state news for much of the country. Idris 
Ibn Tayeb, a well-known Libyan writer and long-term critic of the Gaddafi regime, said that 
things are changing in the eastern part of the country. 

Speaking from his home in Benghazi, Ibn Tayeb said journalists there have been publishing short 
newspapers with news of the fighting and announcements. Voice of Free Libya radio is now 
broadcasting on medium wave transmissions from Benghazi, which reach far into the west of the 
country, and a TV station in Benghazi has just launched on satellite.

But when the fighting stops, Libya will have a lot of catching-up to do, according to Ibn Tayeb. 
There is very little to build on in terms of institutions, including the media. “During 42 years of 
Gaddafi, we’ve been struggling with nothing.” 

Thanks to satellite channels, Libyans were able to follow the talk-show Baladna Belmasry 
which led to the resignation of Egyptian Interim Prime Minister Ahmed Shafiq. While Shafiq’s 
resignation happened after he appeared on the traditional medium of television, his resignation 
demonstrated just how far new media has penetrated the Arab world. The Egyptian Supreme 
Military Council governing Egypt announced Shafiq’s resignation on its Facebook page. 

Shafiq himself had a page on Facebook and the current Egyptian Interim Prime Minister, Dr. 
Essam Sharaf, created the official Egyptian Cabinet’s Page on Facebook as well. In fact, the power 
of the net is forcing the Egyptian government to study the possibility of allowing Egyptians 
abroad to vote electronically in the upcoming elections.

The outcomes of the Tunisian and Egyptian popular revolutions, along with the Libyan 
revolution, concern all Arab media professionals. Despite the positive and encouraging 
achievements, so far Arab media professionals have failed to produce a single truly independent 
Arab media outlet. Perhaps lessons drawn from the Egyptian media experience will be useful for 
countries suffering similar situations. 

If Arab media organizations break the tradition of blindly supporting whoever is in power, then 
they may be able to sustain the repercussions when their countries are hit by change. Those 
who steadfastly defended the Egyptian regime before it was overthrown have either changed or 
ended up on trial for corruption. The task for Arab journalists and media professionals is to start 
considering how to create truly independent media outlets.

Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change


	Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change
	Recommended Citation

	Arab Media during the Arab Spring in Egypt and Tunisia: Time for Change
	Abstract

	tmp.1317254028.pdf.awCpC

