
 
 
 
 

Publication details, including guidelines for submissions: https://rowaq.cihrs.org/submissions/?lang=en 
 

 

Egypt’s Private Press and Inciting for Violence Against Journalists 
During the 2013 Military Coup 
 
Maher Hamoud 
 
Academic citation of this article: Hamoud, Maher (2020) ‘Egypt’s Private Press and Inciting for Violence 
Against Journalists During the 2013 Military Coup’, Rowaq Arabi 25 (3), pp. 79-94.   
 
 
 
 
 
Disclaimer  
This article may be used for research, teaching and study purposes, as long as it is properly referred to. The Rowaq 
Arabi editors make every effort to ensure the accuracy of all the information contained in the journal. However, the 
editors and the Cairo Institute for Human Rights Studies make no representations or warranties whatsoever as to the 
accuracy, completeness or suitability for any purpose of the content. Any views expressed in this publication are the 
views of the authors and not necessarily the views of the editors of Rowaq Arabi or the Cairo Institute for Human 
Rights Studies. 
 

Copyright 
This content is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Licence.  
 

 

 

  



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

79 
 

Egypt’s Private Press and Inciting for Violence Against Journalists 
During the 2013 Military Coup 
 
Maher Hamoud 

 
 

 

Abstract  
 
This article aims at critically analysing the hegemony of Egypt’s business elite and the 
private press they own during the military coup of 2013. It is a hegemony requiring 
the exercise of power to maintain consent under changing conditions, which witnessed 
significant violence against critical voices. This study answers the question of how the 
demonisation of critical news in Egypt’s controlled media caused chaotic street 
violence against journalists. Situated within the interdisciplinary domain of Critical 
Theory, this article discusses the status of freedom of expression and violence against 
the media. The findings of this study show that the Egyptian private press has become 
more controlled since the coup period: it initially incited for violence against critical 
journalists, later on this turned into chaotic street violence. Many journalists, including 
those from the pro-coup camp, have fallen victim to such chaotic violence. 
 
   

Keywords: Egypt; 2013 Military Coup; Business Elite; Private Media; Street Violence 
 

Introduction    
 
One of the major outcomes of Egypt’s revolution in 2011, which was the democratic election of 
civilian president Mohamed Morsi from the Muslim Brotherhood in 2012, was apparently 
unacceptable to the historically politically-engaged Egyptian military. It reacted with a coup in 
2013, led by then field marshal Abdel Fattah al-Sisi.  The military coup was supported by the 
masses who headed to the streets in unprecedented numbers across the country, regardless of 
existing aspirations for democracy that brought Mubarak down only two and half years earlier. 
News agendas controlled by political, business and military elites, besides fatal political mistakes 
by the Muslim Brotherhood, were main reasons behind the mass support of the coup.  

This article focuses on the social relations, particularly the power relations, in the coup 
period governing the production, distribution, and exchange of resources, as well as problems of 
control and survival.1 Autocrat rulers, then and always, envisaged media regulations and 
censorship not to prevent media concentration but to curb political opposition and foster a 
submissive public. The authoritarian powerholders could live with the rise of media tycoons, and 
the media tycoons could live with them.2 Ownership concentration has spurred the downswing of 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

80 
 

pluralism in Egyptian media. For example, prominent outspoken journalist Ibrahim Eissa, who 
founded al-Tahrir TV right after the fall of Mubarak, sold it to Suleiman Amer, a businessman 
closely connected to Mubarak’s elite.3  

Generally speaking, profit-seeking in the Egyptian and Arab media cannot be an overriding 
expectation, because distortions in the advertising market and restrictions on editorial content do 
undermine the commercial potential of media operations. Controlling a network of media is a good 
way to demonstrate loyalty and thus carry favour with the rulers of a country,4 which is the main 
goal of the investment. The business and the political elites were threatened by the 2011 revolution, 
and for them taking an anti-revolution position was necessary for survival. The revolution made 
them experience fear:  fear of being prosecuted, the least to say, for all the corruption and 
favouritism that they flourished under when Mubarak was in power for about thirty years. And 
because of this fear, and their desperation to survive the revolution and convert it into something 
else in their favour, they did all what they could to make the 2013 military coup work. Their 
response to the revolution and support of the coup, however, may have gone too far.  

After the coup, media ownership started shifting towards newly founded companies 
indirectly owned by the security apparatus: General Intelligence, Military Intelligence and 
National Security, still an ongoing process that intensified in 2017.5 However, understanding the 
role of the business elite’s private press as support for the political elite around the military coup 
period can play a significant role in understanding what was happening in Egypt at that moment 
in history and why the public choose to support a coup. And one of the many issues of concern 
around that period is street violence by civilians against journalists, not only the ‘usual’ violence 
by the police or the military.  

One of the ways to understand this issue is to understand the power of the Egyptian private 
media market in Egypt, which was clearly dominated by the business elite then, who largely owned 
its news outlets and controlled them. And under this understanding of the relationship between the 
business and political elites within the private press market, Egyptian journalists then struggled to 
incorporate the facilitative normative roles in their daily practices after Mubarak’s fall. However, 
the radical-oppositional role against the Muslim Brotherhood government suited Egyptian 
journalists much better, after which most of them re-assumed their traditional collaborative role in 
the service of the ruling (military) elite. This was also associated with the lack of a tradition of 
investigative reporting, poor professional skills, and a legacy of reverential journalism. This was 
further exacerbated by the strong links between the owners of private media back then and the 
political and military elites.6 

Most Egyptian media outlets have gone to extremes to support the post-Morsi military 
regime, with a few individual exceptions trying to maintain some balance. Overall, radio and 
television waves are replete with patriotic songs and talk shows glorifying the military. For weeks 
following Morsi’s deposal, Egyptian state television as well as most private satellite channels ran 
a graphic banner with the Egyptian flag that stated, ‘Egypt Fights Terrorism,’ in reference to the 
confrontation between the army and supporters of the Muslim Brotherhood. Most talk show hosts 
did not shy away from biased commentary and leading questions, and their carefully selected 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

81 
 

guests responded with exclusively pro-military answers. Facts were routinely mixed with opinions 
on these highly popular shows, which have become the main source of news for many Egyptians.7 

 
The presenter Ahmed Moussa, known to be vocal in his support for the military, 
claims to have received exclusive ‘information’ from them, warning his audience: 
‘The free army officers decided that anyone suspected of killing a security 
member will be killed by them directly in the street. There is no need for courts 
anymore’. The statement of this talk show host, clearly advocating unlawful 
killing in the streets, is not a unique feature in Egyptian media today.8 

 
With the above quote, Fatima El-Issawi gives a brief and dim image of the media in post-coup or 
post-Morsi Egypt. Open calls for violence against opponents, Muslim Brotherhood or others, 
became a norm to the ears and eyes of media consumers in whatever format. This demonisation 
not only targeted political opponents; it was simply opposed to all critical voices, including those 
of journalists. And since journalists do not wear uniforms to differentiate themselves according to 
political affiliation (only a vest with a press sign, if any), many,   including pro-military ones, have 
fallen victim to chaotic street violence by civilians, as the article will discuss in detail later. 

And with this assumption of the deliberate incitement against opponents and critical news 
of the 2013 military coup in the private media, I choose to situate this study under the domain of 
critical theory. With a focus on the country’s top two newspapers, al-Masry al-Youm and al-Watan 
and other private media, this article answers the question of ‘How did the demonisation of critical 
news in Egypt’s controlled media cause chaotic street violence against journalists?’ 

 

Theoretical Approach and Methodology  
 

The instrumental character of media is obvious, not only when one investigates the relationships 
between the owners of media and the ruling elite, but also when one considers the content 
produced.9 This notion reinforces the need in this study to take a critical approach, which occupies 
a significant space in the history of the political economy of communication from a 
multidisciplinary perspective.10 This is an approach that is needed to understand the case of 
Egypt’s private press, especially around the military coup, which in some occasions resulted in 
violence against journalists with critical voices and other journalists at random.  

Max Horkheimer, as one of the founders of critical theory, distinguishes it from the 
‘traditional’ theories based on a specific practical purpose: a theory is critical to the extent that it 
seeks human ‘emancipation from slavery’, acts as a ‘liberating influence’, and works ‘to create a 
world which satisfies the needs and powers’ of human beings.11 The theory is a normative approach 
based on the judgment that domination is a problem, which is an essential theme in this study. The 
theory applies approaches that place emphasis on the unequal distribution of power and criticises 
the arrangements whereby such inequalities are sustained and reproduced. 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

82 
 

The concept of reproducing power is also very important to understanding how the business 
elite and ‘Mubarak’s state’ managed to survive the 2011 revolution and come back strong with the 
2013 military coup.  The term ‘critical’ is usefully broad and encompassing, yet it also has 
distinctive practices and values of critique in intellectual enquiry like questioning, interrogating, 
and challenging the adequacy of explanations of phenomena,12 which are suitable for critically 
analysing power struggles in a country undergoing challenges between revolutionary and counter 
revolutionary entities.   

Generally speaking, the vast domain of critical theory stands out in its focus on studying a 
society in terms of how it is influenced by the media.13 A critical approach in understanding a 
political phenomenon would question the media as an attack of money and power, and in turn, as 
a structure used by elites to dominate a society.14 This attacking media is a system that functions 
to communicate messages and symbols to the general populace, as Edward Herman and Noam 
Chomsky explain. The media’s function, according to them, is to amuse, entertain, inform, and to 
inculcate individuals with the values, beliefs, and codes of behaviour that integrate them into the 
institutional structures of larger society. In a world of concentrated wealth and major conflicts of 
class interests, fulfilling this role requires systematic propaganda.15  

The ‘consent’ notion in Herman and Chomsky’s work goes hand in hand with Vincent 
Mosco’s understanding of hegemony, as he argues that hegemony requires the exercise of power 
to maintain consent under changing conditions. And communication here plays a central role in 
hegemony as vital to the successful maintenance of hegemonic control as well as to resistance and 
the construction of counter-hegemonies.16 Critical theory has always seen rises in its use during 
times of crises, like the 1968 protests in several countries and the world’s financial meltdown in 
2008. Therefore, it comes as no surprise that it will also be used here in this article, which 
investigates a mass-supported military coup in 2013 that occurred in reaction to a revolution that 
took place two and half years earlier.  

Based on the chosen theoretical domain mentioned above, the methodology of this research 
is designed to conduct critical qualitative analysis of the issues of press freedom in general and 
violence against journalists in particular. The analysis discusses the available literature covering 
inciting against the Muslim Brotherhood, violence against journalists by both the state forces 
(police and military) and civilians.  The discussions in this article reflect occasionally on the 
country’s top two privately-owned newspapers, al-Masry al-Youm and al-Watan, both of which 
engaged in producing news frames of ‘fear’ of the Muslim Brotherhood and ‘promotion’ of the 
military as a protecting power. 17 

This article additionally benefits from responses by Egyptian senior media professionals 
interviewed for this research. These responses are embedded into arguments and analyses 
throughout the article when relevant. These interviews play an important role because of each 
interviewee's special access to information not usually available to average journalists in the 
private press industry. The sources I interviewed are all influential media professionals who 
provided a significant portion of the daily news production in Egypt’s private press market around 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

83 
 

the coup period, whether by being actual content producers or managing a news production 
business.  

In the second half of 2015 (two years after the coup), I interviewed five of these high-profile 
sources via email for this study, as a part of my PhD thesis. Four of them were influential 
journalists and editors, and one was a CEO of a private media company. Their ages ranged between 
late 30s and late 40s. I gave relatively little detail about the interviewees with the intention of 
eliminating any information that might reveal who they are in order to avoid exposing them to 
security risks, especially considering that they are all still living in Egypt. The country then was 
considered one of the worst jailers of journalists worldwide18 and this still is the case.19 Therefore, 
I decided to process their interviews anonymously giving them gender-neutral pseudonyms as 
Nour Magdy, Shams Zakareya, Reda Abbas, Wesam Shawkat, and Ihsan Sameer. 

 
Freedom of Expression: Only Against the Muslim Brotherhood 
 
Chomsky and Herman showed how the US government and the elite-controlled media waged a 
war against communism, communists and anyone that may seem sympathetic towards them in the 
early 1950s. This has had a long-lasting influence on American political life until today:  

 
Communism as the ultimate evil has always been the spectre haunting property 
owners, as it threatens the very root of their class position and superior status. The 
Soviet, Chinese, and Cuban revolutions were traumas to Western elites, and the 
ongoing conflicts and the well-publicized abuses of Communist states have 
contributed to elevating opposition to communism to a first principle of Western 
ideology and politics. This ideology helps mobilize the populace against an enemy, 
and because the concept is fuzzy it can be used against anybody advocating policies 
that threaten property interests or support accommodation with Communist states 
and radicalism. It therefore helps fragment the left and labour movements and 
serves as a political-control mechanism.20 

 
Egypt’s elites adopted almost the same approach and declared a media war against the Muslim 
Brotherhood and anyone that may sympathize with or sound slightly critical of the military coup. 
A facilitative role emerged through various attempts to tell stories from different angles and to 
bring political opponents onto the same debate platforms. This was short-lived. As a result of the 
increased polarisation of the political scene, ideological opponents of the military's media-
supported political agenda were more and more portrayed as the ultimate enemy, as ‘terrorists’ 
whose destruction is legitimate.21 

We return again to Herman and Chomsky as they discuss the phenomenon of those who 
‘converted’ from communism to the ‘centre’ and were elevated by the media in the United States 
as eyewitnesses, very similar to the phenomenon that took place in Egypt. Former ‘radicals’, 
mainly from the Muslim Brotherhood suddenly ‘saw the light’ (a phrase Herman and Chomsky 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

84 
 

use) and were labelled as 'experts' and turned into stars all over the media. Former Muslim 
Brotherhood member Tharwat al-Kharabawy is a clear example. Al-Kharabawy, a lawyer, was a 
leading member of the Brotherhood until he left it in 2002. His fame spread all over the country 
when his book ‘The Temple’s Secret: The Hidden Secrets of the Muslim Brotherhood’ (published 
in 2012) got heavy airplay by the private media in 2013, especially around the military coup period. 
Unsurprisingly, in addition to his excessively frequent appearances on private and state TV 
channels, he became one of Al-Watan’s regular opinion writers with a fixed column. His job, I 
argue, was to give a solid foundation to the portrayal of the Brotherhood as a dangerous cult more 
than a conservative religious political group.  

On the night of the military coup Islamist TV channels like Egypt 25, al-Hafez, al-Nas, al-
Rahma, and later other lower profile channels, were all shut down. It happened exactly during the 
televised military coup’s statement read by al-Sisi from a written document. It was a move by the 
military that showed what kind of a repressive regime they were going to introduce following the 
Brotherhood’s fall. Almost three months after, on 25 September 2013, the Brotherhood’s 
newspaper al-Horreyawal-Adala (Freedom and Justice, the same name as their political party) was 
shut down, had its office raided and all equipment confiscated.22 

Having all the above said does not mean that the pro-Muslim-Brotherhood or Islamist media 
in general were ‘innocent’. In the end, it’s almost all about hegemony and how much of a media 
voice a power-seeking group would use to maximise control a society for the sake of gaining or 
maintaining power. Spending on media and communication by the Muslim Brotherhood was 
estimated at EUR 417 million (exchange rate for 2013: 1 EUR = 9.6 EGP) in that year alone.23 In 
the same period, pro-Brotherhood voices from the Islamist camp have indeed incited for violence 
against secular figures; such attempts, however, were mostly very quickly condemned by both the 
Brotherhood and most other Islamist voices.24 Noha Mellor in her book ‘Voice of the Muslim 
Brotherhood: Da'wa, Discourse, and Political Communication’ lists the group’s attempts to control 
the media, as on 9 December 2012, more than two hundred journalists and presenters protested in 
Tahrir Square against what they called an Islamist attempt to control the Egyptian media. I attended 
this protest in person and noticed that many of the participants were Mubarak loyalists and army 
supporters from the state media. However, this doesn’t deny the Muslim Brotherhood’s attempts 
to control, or at least influence, the state media and their significant expenditure on private media 
back then.  

I think the Muslim Brotherhood’s media and the support of other Islamist media for Morsi 
and those who were in his camp, all may have induced the counter-revolution camp (mostly 
business and political elites) to maximise their own efforts to counter a pro-Morsi media discourse 
that they had overestimated. For at the end, the millions who marched in the streets against Morsi 
and the Muslim Brotherhood on 30 June, were overwhelming evidence that all the pro-Mosri 
Islamist media combined did not succeed in stopping the Tamarod Campaign (a movement 
launched on 26 April 2013 to ‘withdraw confidence’ from Morsi). I argue that the massive success 
of Tamarod and the colossal failure of Islamist media on that particular day gave a strong signal 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

85 
 

to the military that they can go for a full military coup three days later, on the 3rd of July, not only 
a Mubarak-style ouster.  

And here, as I was examining my assumption regarding the issue of anti-Brotherhood media 
practices during the period around the coup, I asked my interviewees this question in order to get 
a direct response, whether by agreeing and disagreeing: ‘Freedom of expression has, for the most 
part, become a practice only allowed against the Muslim Brotherhood, not the ruling elites. To 
what extent do you agree or disagree with this notion?’ I was trying to determine whether they 
could or could not directly acknowledge the bias against the Muslim Brotherhood. Shams 
Zakareya, Ihsan Sameer and Wesam Shawkat all very briefly and directly expressed their strong 
agreement. Nour Magdy, who also agreed with the notion, added ‘I totally agree with it, all media 
outlets now can criticise the Muslim Brotherhood, even accusing them of false charges. While 
when it comes to the ruling elites, newspapers could be prosecuted under the accusation of 
publishing false news.’ Sameer went along Magdy’s view and said ‘[I] totally agree. Moreover, 
it’s hard now to find a big difference between private and state-owned press when it comes to the 
president’s coverage [for] example. I [would] say that we are living in a mono-tone era.’ 

Following the military coup, Fatima el-Issawi managed to interview the almost 
unapproachable al-Watan editor Magdy al-Gallad for her research project ‘Egyptian Media Under 
Transition’, as she wrote: 

 
For Magdy al-Gallad, the editor-in-chief of al-Watan newspaper, presumably close 
to the military institution, it was not possible for liberal media to adopt neutrality. 
He said: ‘This is a battle we did not choose. We were portrayed as evils: The 
spiritual leader of the Brotherhood called us the media of shame, the newspaper’s 
offices were burned …’ […] Beyond lobbying for views, the publication of 
‘confidential’ documents is a powerful tool frequently used by national media in 
smear campaigns. Al-Watan, known for mastering this game, had published various 
allegedly leaked documents, such as suspicious bank accounts for senior figures in 
the Brotherhood leadership or tax evasion for business projects owned by them. 
[…] If the publication of leaked documents is not specific to the Egyptian media, 
the frequent use of these documents, with no independent channels to verify their 
content, exacerbated the political manipulation of media platforms. The fact that 
these documents are amplified, being re-published by news websites, the press and 
social media pages as well as being debated on talk show platforms, makes them a 
powerful political tool.25 

 
In contrast to al-Gallad’s position concerning his editorial agenda for al-Watan, which is very 
similar to al-Masry al-Youm’s, in relation to voices critical on the military, the following headline 
by The Telegraph was published on 9 July 2013:  

 
The Telegraph: Ahmed Assem: the Egyptian photographer who chronicled his own death 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

86 
 

 
The article conveys how these critical voices were violently dealt with. The story, also published 
by several other local and international news outlets, gives details about Ahmed Assem, the 
Freedom and Justice journalist who filmed his own assassination by a military sniper during what 
is known as ‘The Republican Guards Events’, where tens of pro-Brotherhood sit-inners were killed 
on 8 July. It was obvious from the video, which managed to reach YouTube, that it was a violent 
attack by the military. The video is disturbing graphic evidence that anti-Brotherhood voices are 
encouraged and supported, while criticism against the military and their allies is not allowed. Or 
even worse, silenced forever. And as discussed in the next section, Egypt has become one of the 
world’s most hostile environments for journalists and one of their biggest jailors.   

 

Violence Against Journalists: Police and the Honourable Citizens 
 

In addition to state violence against journalists, there has always been control over journalists and 
content they produce, as explained earlier. A tremendous degree of state and military control 
continued to be asserted over the media through an oppressive regulatory framework which 
imposes restrictions on critical news reporting. For instance, putting journalists on trial was not 
only a frequent practice under the Mubarak regime but it was also prevalent under Muslim 
Brotherhood rule, as well as under the current military-backed government.26 This led to highly 
controlled news content that mostly corresponds with the army’s narratives of events. Ahmed 
Assem’s murder by an army sniper is symbolic rather than the norm, though. Violence against 
journalists more often takes other forms: being assaulted or sometimes killed in less sophisticated 
ways in the middle of a protest that might turn into a clash; being arrested and tortured; being 
detained with or without a legal warrant. However, a more confusing form of violence against 
journalists is the one practiced by the so-called ‘Honourable Citizens’, which will be discussed 
later in this section.  

In 2014, in its report about the coup, the Committee to Protect Journalists (CPJ), which I will 
refer to in this section as a known-to-be trusted source, ranked Egypt as number six in the list 
of worst jailers of journalists worldwide, with at least twelve journalists behind bars.27 I would say 
that the real number could have been much higher, but it is very difficult to track, as many were 
unofficially detained for short periods, even only for a few hours, and then released. Other arrests 
simply do not get reported at all, especially those of freelance journalists, as they have no proper 
protection, either by the publications they contribute to or by the Egyptian Journalists Syndicate. 
However, for research purposes and due to the difficulty of accurately tracking down information 
on detained, assaulted or killed journalists, I will stick to CPJ’s data on that period as a highly 
trusted source and ignore my assumptions regarding the possible higher numbers.  

I will  start with this interesting quote from the same CPJ report, which says ‘Egypt's Minister 
of Interior Mohamed Ibrahim said in a press conference on Monday that he was monitoring media 
reactions to the killing of demonstrators and said some journalists had insulted him with their 
reporting. When asked about the detentions and harassment of the press, the minister joked that he 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

87 
 

would have arrested all journalists, not just those covering the protests this weekend, according to 
news reports’.28 

I asked Nour Magdy about the police violence against journalists in Egypt: ‘Do you agree 
or disagree that there is organised violence against journalists?’ Magdy strongly accepted the 
question’s assumption and said, ‘I totally agree, I see that they’re [journalists] targeted all the time, 
especially photojournalists as they can be easily distinguished.’ Interestingly enough, the police 
violence did not discriminate between any types of journalist, whether working for critical news 
outlets like Ona or the pro-military DotMasr. The police did not want any form of press presence 
in the streets while dealing with protests, which is evident in the following quote by CPJ: 

 
Among the other journalists detained were DotMasr reporters Mohamed Wesam, 
Mohamed Amin, and photographer Ahmed Adel; Veto editor Mohamed Mahrous 
and photographer Moamen Samir; Ona News Agency correspondent Shams Eddin 
Murtada; Masrawy news website photographer Alaa Al-Qassas; and Albawaba 
News website correspondent Iman Ahmed, according to JATO [Journalists Against 
Torture Observatory, an Egyptian NGO] and the Egyptian Journalists Syndicate. 
The groups said that all of those detained were later released. It is not clear if 
charges will be brought against any of them.29 

 
Shams Zakareya tended to generalise such police practices over a longer history, saying, ‘The 
police are clear: Don’t cross your limits [as a journalist] or you’ll be made an example of. The 
Brotherhood practiced the same actions, Mubarak did so before, and the current regime is on their 
footsteps. I don’t see it as a new phenomenon. We [journalists] were and will remain targeted, as 
we’re considered the eye that might see what shouldn’t be seen.’ During Mubarak’s rule and until 
the military coup, Western journalists were almost immune from police targeting. However, since 
the return of the police forces to the streets following the coup, this rule stopped applying, as the 
CPJ documented then: ‘In a Twitter post, Orla Guerin, the BBC's Cairo correspondent, said her 
team was warned by a plainclothes police officer that they would be shot if they continued to film 
in the Ain Shams neighbourhood of Cairo, where police were looking for Muslim Brotherhood 
demonstrators’.30 Reda Abbas admitted that the environment is hostile against journalists, but 
dismissed my assumption that such violence is organised: ‘No! Not organized, but [there is] a 
hostile environment for the press.’ Ihsan Sameer almost leaned towards Abbas’s opinion by saying 
‘Most [cases] are individual incidents. And I think that the state in the past, prior to Mubarak’s 
fall, was harassing journalists more than now, however, in different ways other than 
imprisonment.’ Wesam Shawkat briefly denied the assumption and said ‘No! But some restrictions 
exist.’ As we can see, the responses of Sameer and Shawkat contradict CPJ’s reports and other 
interviewees.  

While looking from a different angle at the phenomenon of violence against journalists in 
Egypt, it is very much worth observing the rise in a type of violence by civilians, whom are 
commonly labelled as al-Mowatenoon al-Shorafaa (The Honourable Citizens). The early use of 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

88 
 

this label was in the statements of the Supreme Council of Armed Forces (SCAF) right after the 
fall of Mubarak in 2011, whenever they were announcing some political decision or addressing 
the public in an emotional explanation of some military move, as they were the direct rulers of the 
country back then. However, the first use of the term in a negative context was during the bloody 
Maspero events on 9 October 2011, where the army clashed with (mostly Christian) protesters and 
killed several of them. Peculiarly, state television at the time called for the ‘Honourable Citizens’ 
and called on them to ‘defend the army’ from protesters, when in fact it was the army attacking 
the protesters. Human rights defender Hossam Bahgat described the events, saying that ‘What 
started out as a peaceful protest in Cairo turned into one of the worst massacres of Christians in 
modern Egypt’.31 Nour Magdy went for the assumption that the Honourable Citizen’s term was 
first used by the military and confirmed the link between them and violence against journalists: 
‘The first time this term was used was by one of the SCAF’s members. Since then each one used 
it on his own way. And yes, there’s a link, either they [the Honourable Citizens] are volunteering 
their efforts, thinking that they’re helping in assuring the country’s stability, or they’re pushed by 
security forces to keep them [journalists] away from the scene.’ 

Moheet, a news website, which published an investigation on the phenomenon of the 
Honourable Citizens, related the emergence of the term a few weeks earlier, prior to the SCAF 
statements, contradicting what most observers think: 

 
The Tahrir sit-in in 2011 was a space for the conflict between the street vendors 
and the revolutionary youth protecting the squares from one side, against the 
Baltageya (thugs) and the ousted president’s [Mubarak] lovers, who were attacking 
Tahrir from time to time in order to have the squares evacuated at any cost. During 
that period, a new term appeared, used to refer to the thugs and others defending 
Mubarak and attacking the revolution, which is al-Mowatenoon al-Shorafaa, as pro-
regime media outlets back then started to dictate the term to viewers.32 

 
Regardless of when exactly the term appeared, association with security forces and unexpectedness 
are always there in relation to these attackers, which is expressed by Reda Abbas: ‘This term is 
mostly used to describe people who work with the interior ministry for most cases, [and] they are 
ready to move when orders are received. These days, it is dangerous to do journalism in the street, 
you never know what is coming [your way].’ What Abbas said can be inferred from the CPJ’s 
reports on violations against journalists in Egypt, not only by the police, but by the volunteering 
Honourable Citizens as well: 

 
Sara Hashem, a reporter for the independent daily al-Fagr, said in a YouTube 
broadcast that she was arrested near Tahrir Square while covering demonstrations. 
She said that police handed her to pro-government demonstrators after telling them 
she was an anti-government protester. One of them dragged her to the ground while 
others punched and slapped her, she said. In a statement broadcast on the al-



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

89 
 

Fagr YouTube channel, Hashem said she fainted during the attack and was briefly 
hospitalized. A video on the Cairo News website showed Hashem being taken 
away by what she later said were pro-government protesters, while screaming for 
mercy and saying she is a journalist.33 

 
Interestingly, Ihsan Sameer and Wesam Shawkat refused to comment on this issue. Sameer 
laughed in reaction to the question and only said ‘Usually, this is only the beginning’, referring to 
this type of violence. Shawkat simply gave no answer at all. I think that is likely both Sameer and 
Shawkat refrained from answering my question out of fear of persecution.  

 
From Targeted to Chaotic Violence 
 
Understanding the intense discourse demonising critical news outlets starts by understanding the 
relationship between Egypt and the Qatari al-Jazeera.  Al-Jazeera has always been a concern for 
all Egyptian governments under Mubarak, and it continued to be under the military after the 2011 
revolution, which the network supported and heavily covered in a biased manner. When Mubarak 
once toured al-Jazeera’s headquarters in Doha, he jokingly asked ‘All this trouble from a matchbox 
like this?’34 For Mubarak, who preferred his news media to be compliant, al-Jazeera had caused 
plenty of trouble by fostering debate about topics that many in the region did not favour.35 This 
view by Philip Seibin 2005 is still valid today, and even more valid given how al-Jazeera has 
grown much bigger and much more internationally influential. The growth of influence by this 
network, or news empire, led to a significant growth of hostility between Egypt and Qatar since 
Mubarak’s era, now an embargo against them in coordination with other Gulf states. The network 
was clearly in support of the 2011 revolution, and the Qatari rulers (Hamad bin-Khalifa al-Thani 
then, and now his son Tamim) chose to support the Muslim Brotherhood, who they already had a 
good relationship with years before the revolution. This complex and old conflict had violent 
consequences for the network’s journalists (among other foreign and local journalists) during the 
period of the 2013 coup.  

In the end, al-Jazeera is a politically charged project representing the interests and ambitions 
of Qatar with its own regional agendas and international power relations, including the US 
government as Wikileaks’ classified documents have shown, when former CEO Waddah Khanfar 
was holding secret meetings with the US ambassador in Doha negotiating changing editorial 
agenda and news content, to which he was surprisingly positively responsive.36 Khanfar had to 
resign a few days after the leak of these documents. However, the critical voice of al-Jazeera that 
always angers Egypt’s ruling elites continued the way it was. 

One of the reasons for civilian violence against journalists is the demonisation of any form 
of media with a critical voice against the coup. Although critical media was trying to cover the 
other side of the story - state violence targeting the Muslim Brotherhood - it was understood by 
readers or TV viewers, especially back in that period, as sympathy toward the Brotherhood.  Both 
state and private media accused critical media, whether local, regional or international, of being 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

90 
 

pro-Brotherhood, thereby stoking anger among the public against it. Therefore, when a clash or a 
protest took place, the Honourable Citizens and other enraged civilians incited by state and private 
media would attack journalists at random. These angry civilians, however, were unable to 
distinguish between their targets, putting at risk journalists representing all forms of media, 
whether for or against the military coup. In some cases, journalists from the pro-military media, 
like the case discussed in the previous section of Sara Hashem from the pro-military al-Fagr (CPJ 
mistakenly labelled as ‘independent’ in their report on 26 January 2015), would fall victim to 
random civilian violence against journalists. 

I argue that the phenomenon of extreme violence against journalists started with the rise in 
demonising the Doha-based al-Jazeera Channel and its Cairo-based channel al-Jazeera Mubasher 
Misr. Al-Jazeera was showing another side of Tamarod, the military and the Brotherhood that did 
not match with the image the military propagated. Images of graphic violence against pro-
Brotherhood protesters were shown and anti-coup figures were hosted on their programs.  

 
Al-Masry al-Youm: Al-Jazeera, Channel of ‘The Coup Against Professionalism’ 
Al-Watan: Yousef al-Houseiny: The Qatari al-Jazeera Zionist by Excellence 

 
As we see in the above two headlines by al-Masry al-Youm on 14 August 2013 and earlier by al-
Watan on 21 July, the private press had spread a sentiment of demonisation, especially our two 
newspapers in focus. In the beginning, the anti-al-Jazeera campaign worked well, as anti-
Brotherhood protesters responded angrily in line with the discourse of the private press (and the 
state-run as well).  Protesters started chanting against al-Jazeera in their protests, and this soon 
escalated into physical attacks on the channel’s crews. Following the success in demonising al-
Jazeera, which made it impossible for their crews to work on the ground, I argue that the authorities 
and the private press began following the same pattern against any other media with a critical 
voice.  

I asked the interviewees the question: ‘Do you think that local private press is engaging in 
the demonisation of Western media and local “independent” media with critical voices? Yes or no 
and why?’ Nour Magdy responded, ‘Yes, […] there are relations between private newspapers and 
security bodies, which affect their editorial policies in this regard. So, they either publish what 
they’re told by those security services or try to defend the regime by attacking Western media in 
order to convince the readers that everything is OK.’ Later, on the 2nd of September 2013, and after 
it had become already clear for media observers how a press-hostile environment was growing 
more dangerous and chaotic by the day, a world’s top media freedom watchdog Reporters Sans 
Frontières (RSF) issued a report titled ‘Heavy toll on journalists in two months since army 
takeover’. The report documented different forms of violations against journalists by the military, 
the police, pro-military protesters and pro-Brotherhood protesters as well. The report also 
documented the incitement against critical press outlets that were attempting to provide any picture 
of the situation on the ground that differed from the military’s narrative of events.  The report 
mentioned that a total of five journalists had been killed, eighty journalists arbitrarily detained, 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

91 
 

and at least forty news providers physically attacked by the police or by pro-Brotherhood or pro-
military protesters. ‘Several journalists sustained gunshot injuries, while the security forces were 
dispersing pro-Morsi sit-ins on 14 August. They included Asma Waguih of Reuters, Tarek 
Abbas of al-Watan, Najjar Ahmad of al-Masry al-Youm, Mohamed al-Zaki of al-Jazeera and 
an Associated Press journalist’.37 As we can notice from the names of these news outlets, protesters 
did not distinguish between types of journalist, attacking pro-military and other news reporters 
alike.  

Within a context of chaos in the streets - with attacks and retreats between pro-Brotherhood 
protesters from one side and the military, the police and pro-military protesters from the other -  it 
came as no surprise that civilians reacted violently against demonised journalists and their media. 
Reda Abbas said, ‘Most of the press now is engaged in propaganda in best cases. So, many [of the 
private press] volunteered to do such thing [demonisation of Western media], even without [being] 
asked to do so.’ However, the masses could not differentiate between journalists, according to the 
Egyptian media’s classification as pro-Brotherhood and pro-military. Obviously, it was 
impossible, and any journalist could fall victim regardless of affiliation, as the reports have 
documented.  

The other aspect of understanding violence against journalists as a result of state-
demonisation of critical media – and mainly any media that did not follow the military’s narrative 
of events – can be garnered from how the Egyptian state officially and openly dealt with critical 
media, as stated then by the State Information Service: 

 
Egypt is feeling severe bitterness towards some Western media coverage that is 
biased to the Muslim Brotherhood and ignores shedding light on violent and terror 
acts that are perpetrated by this group in the form of intimidation operations and 
terrorizing citizens.38 

 
In a country like Egypt, which is in almost full control of major media outlets, when a statement 
like the above is issued against media in the context of violence and chaos against one side, the 
other side might violently react, which actually is what then happened. This was because the pro-
military masses were already exaggeratedly fearing the Muslim Brotherhood, thanks to the 
controlled media. All this happened during the same time that many journalists found themselves 
subject to attacks on the streets as they were simply attempting to do their jobs.39  

Yet after a while, the chaotic wave of street violence against journalists softened. Shams 
Zakareya tended to believe that the demonisation of critical media mostly occurred after the 
military coup, and it doesn’t happen anymore. Zakareya explained the process of demonisation 
after the coup, saying that ‘Newspapers deal with them [critical media] by piece. Those who 
positively write about us are made a good example of, and whoever takes us as an enemy, we make 
a bad example of.’ 

 
 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

92 
 

Conclusion 
 

Control over the Egyptian press has been the reality since Nasser’s era (1952 – 1970), throughout 
the eras of Sadat (1970 – 1981) and Mubarak (1981 – 2011), and until the present time. There have 
always been changes, depending on the political situation the country was going through. 
Freedoms were sometimes slightly –but temporarily - restored. As a continuation of the business 
elites' enforcement of hegemony through their private newspapers in favour of the 2013 military 
coup, this article found that freedom of expression was a practice allowed only when it came to 
the Muslim Brotherhood. Before the coup, free expression of opinion - mostly against the 
Brotherhood - was encouraged. During and after the coup, free expression of opinion against the 
Brotherhood, or in favour of their demonisation, was the only form of free expression acceptable. 
Entities like Tamarod and the military were mostly above criticism, at least during the concerned 
period in this research.  

The efforts by the military and its affiliates to silence dissent and shutter outlets associated 
with the Muslim Brotherhood have produced a media environment in which most public and 
private outlets are firmly supportive of the coup. Dozens of journalists were physically assaulted 
during that year by both security agents and civilians.40 The rise of violence by civilians against 
journalists in the public domain was at its peak in 2013, as documented by media freedom 
watchdogs and other media outlets. The role of the so-called Honourable Citizens was the label 
loosely given to acts of violence committed by civilians who do not belong to any form of official 
authority. Demonising critical news outlets was an organised practice by the authorities and the 
business elite’s press, which in turn fuelled the violence by civilians against journalists working 
for critical news producers whether local, regional or international. The study also finds that 
especially during and after the coup, civilian violence against journalists spiralled out of control - 
given the randomness of the attacks and the fluid violent atmosphere– so much so that  even pro-
military journalists accidentally fell victim, in addition to the critical journalists incited against by  
the private (and state) press.   

 
 

 
Acknowledgements  
 
The author would like to thank Professor Sami Zemni for his advising, as well as Professor Noha 
Mellor for her constructive criticism.  
 
About the Author 
 
Maher Hamoud is a postdoctoral fellow at Ghent University, and a lecturer of political economy. 
Within the domains of Critical and Dependency theories, his work is focused on political economy 
of oil, political economy of media, and the Middle East relations with international institutions. 
He is also a former editor-in-chief of the Cairo-based Daily News Egypt. 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

93 
 

 
 

 
1 Mosco, Vincent (2009) The Political Economy of Communication, 2nd ed. (London: Sage). 
2 Cook, Timothy E. (2006) ‘The News Media as a Political Institution: Looking Backward and Looking Forward’, 
Political Communication 23(2), pp. 159-171. 

3 Hafez, Kai (2015) ‘Radically Polarized Publics and the Demise of Media Freedom in Egypt’, Égypte/Monde Arabe 
12(1), pp. 37-49. 
4 Skovgaard-Petersen, Jakob (2015) ‘An Introduction’ in Ratta, Donatella Della, Naomi Sakr, and Jakob Skovgaard-
Petersen (eds.) Arab Media Moguls, Kindle edition (London: I.B. Tauris), p. 273. 
5 Arabi Post (2019) ‘Alat al-Khawf Ta’mal Be’qsa Tāqatiha’ [The Fear Machine Works on its Full Capacity], 8 June, 
accessed 3 August 2020,  https://arabicpost.shorthandstories.com/media-in-egypt-under-control/index.html. 
6 El-Issawi, Fatima and Bart Cammaerts (2016) ‘Shifting Journalistic Roles in Democratic Transitions: Lessons from 
Egypt’, Journalism 17(5), pp. 549-566. 

7Abdulla, Rasha (2014) Egypt's Media in the Midst of Revolution (Washington DC: Carnegie), pp. 23-24. 
8 El-Issawi, Fatima (2014a) ‘The Role of Egyptian Media in the Coup’ in IEMed Mediterranean Yearbook 2014 
(Barcelona: European Institute of the Mediterranean). 
9 Richter, Carola, and Bettina Gräf (2015)‘The Political Economy of Media: An Introduction’ in Nadja-Christina 
Schneider, and Carola Richter (eds.) New Media Configurations and Socio-Cultural Dynamics in Asia and the Arab 
World (London: Bloomsbury), p. 32. 
10 Morgan, Trish (2013) ‘Adorno and the Political Economy of Communication’, The Political Economy of 
Communication 1(2), p. 45. 
11Bohman, James (2005) ‘Critical Theory’Stanford Encyclopedia of Philosophy, 8 March, accessed 3 August 2020, 
https://plato.stanford.edu/archives/spr2005/entries/critical-theory. 
12 Hardy, Jonathan (2014) Critical Political Economy of the Media: An Introduction (London: Routledge). 
13Winseck, Dwayne, and Dal Yong Jin (2011) The Political Economies of Media: The Transformation of the Global 
Media Industries (London: Bloomsbury Academic). 
14Habermas, Jürgen (1987) The Theory of Communicative Action, Volume 2: Lifeworld and System: A Critique of 
Functionalist Reason (Boston: Beacon Press), p. 375. 
15Herman, Edward S., and Noam Chomsky (2002) Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media 
(New York: Pantheon Books), p. 1. 
16Mosco (2009) The Political Economy of Communication, pp. 209-210. 

17 Hamoud, Maher (2019) ‘Egypt’s Military Coup of 2013: An Analysis of the Private Press in 112 Days’, New Middle 
Eastern Studies 9 (2), pp. 133-148.  
18Committee to Protect Journalists (2015b) ‘China, Egypt are Worst Jailers of Journalists Worldwide’, 14 December, 
accessed 3 August 2020, https://cpj.org/2015/12/china-egypt-are-worst-jailers-of-journalists-world.php. 
19 Reporters Sans Frontières (2019) 'Egypt: One of the World’s Biggest Prisons for Journalists’, accessed 3 August 
2020, https://rsf.org/en/egypt. 
20  Herman, Edward S. and Noam Chomsky (2002) Manufacturing Consent: The Political Economy of Mass Media 
(New York: Pantheon Books).  
21 El-Issawi and Cammaerts (2016) ‘Shifting Journalistic Roles in Democratic Transitions’, p.10. 
22 BBC (2013)‘Misr: Ighlāq Maqar Sahifat al-Horreya wal-Adāla al-Tābe’a lel-Ikhwān al-Muslimīn’ [Egypt: Office 
of al-Horreya wal-Adāla Newspaper of the Muslim Brotherhood Shutdown], 25 September, accessed 3 August 2020, 
http://www.bbc.com/arabic/middleeast/2013/09/130925_egypt_mb_newspaper. 

23 Mellor, Noha (2017) Voice of the Muslim Brotherhood: Da'wa, Discourse, and Political Communication (Oxford: 
Routledge), p. 207. 
24Dziadosz, Alexander (2013) ‘Egypt Secures Liberals' Homes after Calls for their Death’, Reuters, 7 February, 
accessed 22 September 2020, https://www.reuters.com/article/us-egypt-islamists-idUSBRE9160R020130207.  
25 El-Issawi, Fatima (2014b) Egyptian Media Under Transition: In the Name of the Regime, in the Name of the People? 
(London: LSE). 
26El-Issawi and Cammaerts (2016) ‘Shifting Journalistic Roles in Democratic Transitions’, p. 10. 



Rowaq Arabi, 25 (3) 
 

94 
 

 
27Committee to Protect Journalists (2015b) ‘China, Egypt are Worst Jailers of Journalists Worldwide’, 14 December, 
accessed 3 August 2020, https://cpj.org/2015/12/china-egypt-are-worst-jailers-of-journalists-world.php. 
28Ibid. 
29Ibid. 
30Ibid. 
31CBS (2014) ‘Maspero: A Massacre of Christians in Egypt’, 22 June, accessed 3 August 2020, 
https://www.cbsnews.com/news/maspero-a-massacre-of-christians-in-egypt. 
32Abdel Monem, Amr (2014) ‘Man Hom al-Muwatenūn al-Shurafā’?’ [Who Are the Honourable Citizens?], Moheet, 
21 June, accessed 16 November 2019, http://www.moheet.com/2014/06/21/2091055. 
33CPJ (2015b) ‘China, Egypt are Worst Jailers of Journalists Worldwide’. 

34 Whitaker, Brian (2003) ‘Battle Station’ The Guardian, 7 February, accessed 3 August 2020, 
https://www.theguardian.com/media/2003/feb/07/iraqandthemedia.afghanistan. 
35 Seib, Philip (2005) ‘Hegemonic no more: Western media, the rise of Al-Jazeera, and the influence of diverse 
voices’International Studies Review 7(4), pp. 601-615. 
36 Chatriwala, Omar (2011) ‘What Wikileaks Tells Us About al-Jazeera’, Foreign Policy, 19 September, accessed 3 
August 2020, http://foreignpolicy.com/2011/09/19/what-wikileaks-tells-us-about-al-jazeera. 
37Reporters Sans Frontières (2013) ‘Heavy Toll on Journalists in Two Months since Army Takeover’, 2 September, 
accessed 3 August 2020, https://rsf.org/en/news/heavy-toll-journalists-two-months-army-takeover. 
38State Information Service (2013) ‘Statement by the State Information Service (SIS) on Current Events in Egypt’, 17 
August. 
39Hersh, Joshua (2013) ‘Egyptian Government Slams Foreign Press as Journalists Come Under Assault’, Huffington 
Post, 18 August, accessed 3 August 2020, https://www.huffingtonpost.com/2013/08/18/egypt-foreign-
press_n_3775634.html?guccounter=1. 
40Freedom House (2014) ‘Egypt: Freedom of the Press 2014’, accessed 16 November 2019, 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/egypt. 


