
APPLICATION OF LIBEL LAW PRINCIPLES BY KANSAS EDITORS

by

MATTHEW D. BUNKER

B. S., Kansas State University, 1979

J. D. , University of Kansas, 1985

A REPORT

submitted in partial fulfillment of the

requirements of the degree

MASTER OF SCIENCE

Journalism and Mass Communications

KANSAS STATE UNIVERSITY
Manhattan, Kansas

1989
£

Approved b

Major Professor

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by K-State...

https://core.ac.uk/display/33364439?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


Mti A112D6 3D4AS7

TABLE OF CONTENTS

3D1C

c.2.

LIST OF TABLES iii

Chapter

1. Introduction 1

2. Review of Literature 4

3. Methodology 12

Method 12

Analysis of Survey Cases 14

4. Results 23

Responses to Cases 23

Characteristics of Respondents 28

Responses by Circulation Size 29

Responses by Exposure to Litigation .... 30

Responses by Purchase of Libel Insurance . . 31

Responses by Frequency of Consultation
with Attorney 32

5. Summary Discussion and Conclusion 34

REFERENCES 4 2

BIBLIOGRAPHY 43

APPENDIX

SURVEY QUESTIONNAIRE 45

ii



TABLES

Table

1. Responses to Cases 24

iii



Chapter 1

INTRODUCTION

Libel litigation is a growing threat to the media.

Both the number of libel cases filed and the amount of jury

awards have escalated in recent years (Smolla, 1983, p. 4).

In many cases, these lawsuits might have been

prevented in the editorial process. Thus, one might assert

that editorial awareness and caution can help keep media

defendants out of court and avert the problem. On the

other hand, too much caution may result in the kind of

timid press which the First Amendment freedom of the press

guarantee was designed to prevent. If editors see libel

problems at every turn and delete all material that might

offend a potential plaintiff, our society might well end up

with newspapers containing very little news of any

importance.

It is apparent that some balance must be struck.

Editors must not only recognize libel when they see it,

they must also recognize the kinds of material that are

protected under our legal system. Embarrassing or

offensive material is not necessarily libelous. In a free

society, it is sometimes the duty of the press to report

unpleasant material, especially concerning the conduct of

public officials or those in the public eye.

1



The law of libel is complex. It is full of exceptions

and contradictions that are confusing to lawyers and

judges, let alone working journalists. Libel is primarily

a creature of the common law, and, in the past 25 years, a

creature of constitutional interpretation. In other words,

libel doctrine was not created by Congress or state

legislatures. It is judge-made law, and, as such, is not

found in any statute book, but in the hundreds of reported

cases of a given jurisdiction. For the layman, even

finding, much less comprehending, the relevant caselaw is

an impossible task.

Managing editors are in a difficult position. They

must recognize and delete potentially libelous passages from

stories, yet should not err on the side of caution. The

newspaper must not be needlessly exposed to the risks of

litigation, but the news must be reported as fully and

completely as possible. To make effective decisions

concerning what material is or is not published in their

newspapers, managing editors must be sufficiently versed in

the legal implications of the stories they consider

publishing.

This study examined how well managing editors are

equipped for this difficult task. Kansas managing editors

were presented with eight fact situations. While these

fact situations were presented as hypotheticals, each fact

situation was derived from reported decisions of the



Kansas Supreme Court. Each decision constitutes legally

valid precedent and thus is "the law" in Kansas. The

decisions all deal with some aspect of libel law. By

comparing the editors' responses with the decisions of the

Kansas Supreme Court, one can determine whether the editors

actually understand and can apply libel principles to

concrete fact situations — the kind faced every day by

editors. The responses should give some indication of how

editors deal with potential libel problems and what areas

require special attention by editors, educators and

lawyers

.



Chapter 2

REVIEW OF LITERATURE

Introduction

In a litigious society such as ours, the quality of

news coverage may increasingly depend on the extent to

which editors and others making editorial decisions feel

free to run stories that contain potentially actionable

statements. Thus, editors' perceptions of the law may, in

fact, be as important as the so-called "black letter" rules

of law.

There seems to be a dearth of research conducted

with the aim of determining exactly how editorial decisions

are influenced by legal decisions. Numerous communications

and legal journals devote space to analyses of the court

decisions themselves, but few seem to examine how those

making editorial determinations perceive the law made by

judicial bodies.

What follows are four leading studies focusing on how

editors and other media professionals view the legal

climate they face on a daily basis.

The Anderson and Murdock Study

According to many legal scholars, the U.S. Supreme

4



Court under Warren Burger failed to protect the press to

the same extent as its more liberal predecessor, the Warren

Court. Douglas A. Anderson and Marianne Murdock (1981)

conducted a study to determine how the Burger Court was

viewed by newspaper editors. The researchers asked the

following questions:

What has been the effect of these decisions on
the nation's daily newspapers? Do they think
press protection has been eroded by the Court?
Are they editorially more conservative when
dealing with stories containing potential
legal ramifications? How often do the editors
consult with attorneys when dealing with
legally sticky stories? With the burgeoning
number of significant First Amendment cases,
where do editors get most of their information
about the decisions? To what extent are daily
newspapers involved in litigation? (Anderson and
Murdock, 1981, p. 526)

The researchers found that 82.5 percent of responding

editors (103 of 150 selected from the 1979 Editor and

Publisher Yearbook ) disagreed with the statement that they

were "less aggressive" in deciding whether or not to print

potentially libelous passages in stories. However, 7 4

percent of respondents stated that they were "increasingly

careful" when editing stories containing potentially

actionable material.

Anderson and Murdock found that 93 percent of editors

contact an attorney when faced with potentially libelous

material. Larger newspapers (those with circulations of

more than 50,000) were more likely to be in contact with an

attorney concerning questionable material.

5



Editors reported a wide variety of sources of

information on court decisions. State press association

magazines were consulted by 43.7 percent of the

respondents, while 59.2 percent received information from

wire service newspaper accounts.

Anderson and Murdock reported that a significant

number of newspapers responding to the survey had been sued

within the five years preceding the survey. Of the larger

papers (50,000 or greater circulation), 86 percent had been

sued, while 41 percent of the smaller newspapers had been

sued.

A significant number of the newspapers carried libel

insurance — 74.8 percent. The authors stated as follows:

"Though 57.3% chose not to reveal the amount of insurance

their papers carried, 28.2% said it was more than $1

million." (Anderson and Murdock, 1981, p. 528)

The Silver and Bow Study

A study by Ben Silver and James Bow (1983) examined

the effect of the U.S. Supreme Court case of Herbert v.

Lando (1979) on newspaper managing editors and television

news directors. The Court in Herbert v. Lando held that

libel defendants can be forced to "reveal their thoughts,

editorial decisions and newsroom discussions involving the

preparation of news stories." (Silver & Bow, 1983, p. 115)

6



The authors mailed questionnaires to 639 editors and

news directors to assess the impact of the Herbert case.

The response rate was 48.8 percent. More than half of those

responding indicated that the decision was having no effect

on either the reporting or editing of news stories.

A small percentage (9.5 percent) said the decision was

having a "significant effect" on news editing, while 32.5

percent stated the case was having a slight effect. Among

the effects noted were greater caution in editing stories

and less discussion of stories in the newsroom.

The Kittross Study

John M. Kittross (1988) studied the effect of recent

libel cases on television newsrooms in a paper prepared for

presentation at the Broadcast Education Association

convention in Las Vegas. Kittross cited cases such as

Herbert v. Lando (1979) as causing concern among the media

and leading to significant "media bashing."

Kittross stated the justification for his study as

follows:

A frequently used emotional argument by media
defendants in libel cases is that any increase
in number (and notoriety) of cases against the
media — whether or not the plaintiff succeeds— leads to a socially and politically
destructive "chilling effect." The media,
perceiving their fiscal vulnerability, thus
won't be willing to engage in the
'uninhibited, robust and wide-open' debate on
public issues articulated by the U.S. Supreme



Court in New York Times v. Sullivan . . .

(Kittross, 1988, p. 1)

The results of the study were reported by market size.

For example, in the "100+" market size group, of 41

respondents, six indicated that recent libel cases had had

a "considerable" effect on editing, 24 said the effect was

"slight," 11 reported no effect, and none said the effect

was "drastic." In the same group, 33 indicated the cases

had had no effect on the amount of hard news aired, while

the other eight reported the effect was "slight."

An open-ended question asked respondents to

characterize the most negative effect of recent libel

decisions. Responses included fear, intimidation, self-

censorship, caution, and conservative tendencies.

The data, however, indicated that such effects are rare

and that few of the respondents noticed a pronounced effect

on news coverage. The author concluded that if the opinions

expressed were genuine, "we are fortunate that most find

that the spate of recent cases are having little observable

effect." (Kittross, 1988, pp. 9-10)

The Anderson, Milner and Galician Study

Douglas A. Anderson, Joe W. Milner and Mary-Lou

Galician (1988) conducted a survey of managing editors to

determine how the editors viewed the elevation of William

8



Rehnquist to chief justice and the appointment of Antonin

Scalia to Rehnquist's former position of associate justice

of the U.S. Supreme Court. Both of these justices were

viewed as constitutional conservatives whose views might

have an adverse effect on free-press issues.

Of those editors responding, 34 percent agreed that

Chief Justice Rehnquist is basically "anti-press freedom,"

while 32 percent disagreed, and 33 percent indicated they

did not know. When asked to respond to the same question

regarding Scalia, about one-third agreed, slightly less

than one-third disagreed, and 40 percent said they did not

know. Nearly all the editors agreed, however, that it is

increasingly important for reporters and editors to

understand communication law.

The study examined how frequently editors contacted

attorneys about potential legal problems with stories. As

might be expected, editors of larger papers maintained more

frequent contact with attorneys.

The authors found that about half of the editors reported

lawsuits at their newspapers within the five previous

years. Eighty-five percent of these suits dealt with

libel.

The study asked editors where they obtained

information about media law cases. The most frequent

sources of information were state press association

magazines, newspaper stories and seminars.



Professional Publications

A number of publications aimed at the professional

journalist have carried articles within the last few years

emphasizing the seriousness of the libel problem. A recent

piece by M. L. Stein (1987) in Editor and Publisher

discussed the "chilling effect" of libel suits on both the

media and insurance carriers. The author stated as

follows:

Although noting that editorial personnel and
publishers seldom admit they are cowed by
libel actions, Klein [a media law attorney]
asserted there is a definite 'backing away 1

from investigative stories by newspapers. (Stein,
1987, p. 10)

The article discussed one weekly owner who had

abandoned investigative journalism in favor of social

announcements. The publisher's involvement as a defendant

in several libel suits prompted the change in emphasis.

Speaking in 1985, Eugene L. Roberts, Jr. of the

Philadelphia Inquirer expressed concern about the current

libel climate in the United States. Roberts, delivering

the 36th annual William Allen White Memorial Lecture at the

University of Kansas, stated that the escalation of libel

suits brought by public figures such as General William

Westmoreland and Israeli defense minister Ariel Sharon was

an ominous trend:

10



[T]he jury verdict in the Sharon case was
no victory. And the Westmoreland verdict,
whatever it may be, will not be a victory
either. The press lost. The public lost.
Democracy itself lost, the moment those cases
went to trial. (Roberts, 1985, p. 1)

Roberts cited the fact that 19 libel suits had been

brought by public officials in the Philadelphia area,

including suits by former mayors, judges and legislators.

All of the plaintiffs, however, were immune from libel

actions regarding statements made in their official

capacities.

Roberts also discussed a number of publishers who

admitted that the threat of libel suits had forced their

newspapers to be more cautious and less willing to tackle

sensitive issues. Roberts stated as follows: "This wave

of public official litigation that threatens to become a

tidal wave is occurring amidst a national climate of unease

with the press and with television." (Roberts, 1985, p. 7)

11



Chapter 3

METHODOLOGY

Method

A mail questionnaire was sent to all daily newspaper

managing editors in Kansas as listed in the 1987 edition of

the Editor and Publisher Yearbook . A cover letter was sent

with the questionnaire encouraging recipients to respond

and stressing the usefulness of the results to the

profession. The first mailing occurred in March 1988.

Managing editors who did not respond were contacted by

telephone and asked to return the survey. A second mailing

occurred in February 1989 to secure responses from editors

who had not returned the survey pursuant to the initial

mailing and telephone contact.

The questionnaire set forth eight factual situations

concerning libel law. The factual situations were taken

from the Kansas Reports , the full-text reports of the

decisions of the Kansas Supreme Court. The decisions were

final, authoritative declarations of Kansas libel law as

applied to the given facts. The cases were chosen to

represent important libel precedents with facts of the sort

that a managing editor might frequently be required to

consider. To assure the continued validity of the

12



decisions, the citations of the cases were checked through

Shepard ' s Citations to be certain that no case had been

reversed, overruled or otherwise limited.

From the chosen cases, the decisive facts were

presented in eight cases in the survey. All names were

changed to prevent the editors from recognizing a given

case. Following the presentation of each factual

situation, the respondents were asked to decide the issue

decided by the Kansas Supreme Court.

The survey also obtained the following information:

circulation size of the newspaper, sources of media law

information used by the editor, previous involvement of the

newspaper in libel litigation, libel insurance coverage,

and the extent to which the newspaper relies on attorneys

to safeguard against potentially libelous material.

13



Analysis of Survey Cases

The first case scenario in the survey read as follows:

The Centerville Telegraph runs an item announcing
the birth of a baby girl to Mr. and Mrs. James
Crawford of Centerville. The announcement also
states that the couple have two other children,
ages nine and six. Mrs. Crawford is identifiable,
as a result of a reference to the names of the
grandparents of the child, as Jean Marie Smith.
James Crawford files a libel suit against the
Telegraph, claiming that he is in fact a bachelor,
is not married to Jean Marie, and, furthermore,
that Jean Marie is a "woman of ill repute" in
the small town who is widely known to have given
birth to numerous illegitimate children. Does
Crawford have a case?

This question is based on Karrigan v. Valentine

(1959). In the Karrigan case, the Kansas Supreme Court

considered whether the suggestion that the plaintiff was

married to a woman of ill repute was libel per se or libel

£er quod . The defense contended that the birth report was

neither and that the plaintiff had no cause of action under

these facts.

Libel per se is a form of libel in which the words in

question are damaging on their face, without the need to

prove extrinsic circumstances demonstrating damage to

reputation. Libel ger quod consists of words which are not

necessarily damaging on their face, but which can become so

depending on proof by the plaintiff demonstrating extrinsic

facts that make the words damaging to the plaintiff's

reputation.

In Karrigan , the Court held that although the birth

14



announcement did not constitute libel per se, the

plaintiff's complaint had stated a case of libel per quod .

Thus, the correct answer to the question was "yes."

The second case scenario contained in the survey

stated as follows:

Robert Johnston, a well known local attorney,
undertakes to defend Mary Powers, who has been
accused of murdering her husband. Contrary to
ethical practice, Johnston asks Powers to sign
a "contingency fee" agreement. The agreement
entitles Johnston to 90 percent of the
insurance proceeds from policies on Powers'
late husband if she is acquitted. The
agreement comes to light and Johnston is
censured by the State Board of Law Examiners.
A news story in the local paper states that
Johnston was censured "for his conduct of the
defense" of Powers. The story also states
that Johnston "required" Powers to agree to
the contingency agreement. Johnston sues for
libel, claiming that his conduct of the
defense was beyond reproach and that Powers
voluntarily signed the contingency agreement.
Were the statements libelous?

This question is based on Steere v. Cupp (1979) . In

Steere, the Kansas Supreme Court held that the published

statements regarding the plaintiff's "conduct of the

defense" and the "required" contingency fee agreement were

"substantially true." The Court stated as follows:

Steere's censure arose out of his defense of
Nellie Schoonover and whether he required her
to sign the contingent fee contract or had her
sign it or let her sign it, is of no
consequence. Appellant [Steere] was the
lawyer. It was his duty to know the law and
the possible ethical violation. He was
responsible for the contract, not Nellie
Schoonover. He drafted the instrument, had it

15



typed and took it to the jail for Mrs.
Schoonover to sign. Under the circumstances,
the use of the word "required" is not out of
line. ( Steere v. Cupp , 1979, p. 575)

Thus, while the published statements were perhaps not

literally true, the Court held that they were close enough

to the truth to avoid a finding that they were libelous.

The correct answer to question two was "no."

The third question stated as follows:

J. J. Lowery, editor of the Jamestown Journal,
publishes an article stating that a rival
paper, The Shopper, might soon be changing
hands. The article states that the potential
new owner, Michael Atwood, would be "all
right. In fact, anybody would be an
improvement on the eunuch who is snorting
around in the basement, but unable to do
anything else." Although John Crowley, the
current owner, wasn't mentioned by name, it is
apparent to residents of the area that the
statement refers to Crowley. Does the
statement libel Crowley?

This question was based on Eckert v. VanPelt (1904)

.

The defendant argued both that the article was not libelous

because the plaintiff was not mentioned by name and that

the term "eunuch" was not libelous per se because the term

carries a secondary meaning connoting weakness or

barrenness.

The Kansas Supreme Court disposed of both arguments in

upholding the trial court's verdict of $700 for the

plaintiff. The Court stated that even though the article

did not contain the plaintiff's name, Kansas law only

required that he show at the trial that the words were

16



intended to apply to him and that the public understood the

words to refer to him. The Court also held that the

"primary and general definition" of the word eunuch is "a

castrated male of the human species." ( Eckert v. VanPelt ,

1904, p. 360) Thus, when the word is considered in its

ordinary sense, it is libelous per se because it exposes

the plaintiff to public hatred, contempt or ridicule. The

correct answer to the question was "yes."

The fourth survey question stated as follows:

John Law was a local Blue City lawyer who
became the subject of a disbarment proceeding.
As is usual in such cases, the Kansas Supreme
Court appointed a commissioner to hear the
facts and write a report on his or her
findings and conclusions in the case. The
Blue City Gazateer obtained a copy of the
commissioner's report and summarized it in a
news story. The headline of the story stated:
"Findings by Supreme Court." Law sued,
claiming the headline was libelous. The body
of the story made it clear that it was the
Commissioner's report that was being
summarized. Can Law recover?

The question was based on the case of Little v. Allen

(1939). The main issue before the Court was whether an

allegedly libelous inaccuracy in a headline could be

"redeemed" by accurate information in the body of the story.

The Court took the view that while headlines themselves, if

sufficiently misleading, can be libelous, in general,

headlines "are designed to do no more than to direct the

attention of the reader to the article itself." ( Little v.

Allen , 1939, pp. 415-416)

17



The Court held that headlines and body copy must be

considered as a whole. In Little , the Court said, "no one

reading the headlines and the article would be misled by

the slightly innaccurate statement in the headlines."

( Little v. Allen , 1939, p. 416) As a result, the Court

upheld the trial court's decision in favor of the defendant.

The correct answer to the question was "no."

The fifth survey question stated as follows:

Jan Chaffee is an officer of Fly-By-Night
Construction, a Kansas corporation engaged
primarily in home remodeling work. The local
newspaper reports that the corporation "is
locally regarded with disfavor and distrust,
and as a get-rich-quick scheme." The paper
also reports that a state banking examiner
called the corporation "a paper concern."
Chaffee files suit, alleging that the paper
has libeled her. Can she recover?

Schreiber v. Gunby (1910) provided the

basis for this question. Although the case dealt with

several different issues and counts raised by the

plaintiffs, the crucial holding for these purposes is that

the plaintiffs, officers of the corporation, were held to

have no personal cause of action against the defendant for

statements referring to the company as a corporation — a

separate legal entity. In other words, the corporation had

its own legal existence separate from its officers, and a

statement that might harm the corporate reputation gave no

personal cause of action to its officers. The correct

answer to the question was "no."

18



The sixth survey question stated as follows:

Robert Crosly was a candidate for re-election
to the Kansas Senate. During his first term,
Crosly supported a bill reducing possession of
marijuana to an unclassified misdemeanor with
a maximum penalty of $100 for the first
offense. Crosly also supported a bill
repealing criminal penalties for sodomy
between consenting adults. During the
election, the local newspaper ran an editorial
stating that Crosly favored "pot" and "gays."
The editorial also stated that Crosly wanted
to "de-criminalize" marijuana and "legalize"
homosexuality. The editorial cited the
Biblical story of Sodom and Gomorrah and
quoted drug addicts who claimed they got their
start on marijuana. Crosly sues for libel.
Can he recover?

This question was based on Hein v. Lacy (1980) . The

He in case actually involved publication in a brochure by a

political opponent of the plaintiff rather than publication

in a newspaper. Nonetheless, the applicable libel doctrines

remain the same.

The Kansas Supreme Court held that the trial court had

acted correctly in granting summary judgment to the

defendant. The Court found that the brochure's statements

that the plaintiff had voted to "decriminalize" marijuana

and "legalize" homosexuality were substantially true, in

that the plaintiff had voted for bills that would have

reduced penalties for possession of marijuana and repealed

criminal sanctions in cases of sodomy between consenting

adults. The Court stated as follows:

19



On the basis of the undisputed factual circum-
stances contained in the record, we hold that
the statements made in the defendant's letter
were substantially true. However, it should
be added that the whole truth was not
stated. It seldom is in political campaigns.
(Hein v^ Lacy , 1980, pp. 262-263)

The Court also stated the principle that a public

official seeking reelection cannot, as a general rule,

successfully maintain a libel action. Citing such cases as

Coleman v. HacLennan (1908) and New York Times Co. v.

Sullivan (1967), the Court made it clear that public

officials have a difficult burden to meet in defamation

actions (the actual malice rule) and that the plaintiff at

bar had not met that burden. The correct answer to the

question was "no."

The seventh survey question stated as follows:

Jane Harper was a candidate for a seat on
the Hooterville City Commission. Harper
finished last in the election. The day after
the election, the Hooterville Chronicle ran a
story detailing Harper's losing campaign
strategy, which emphasized absentee ballots
from nursing homes. The story also dis-
cussed Harper's poor employment record,
failed attempts to initiate recall actions
against city officials, and recent retirement
as a controversial police official. In the
ensuing libel suit, the Chronicle based its
defense on Harper's status as a "public
figure." As a "public figure," Harper would
have to prove that the story was published
with actual malice in order to win the
lawsuit. Harper argued that, following the
election, she was no longer a "public figure."
After the election, Harper asserted, she was
no longer voluntarily thrusting herself into
public affairs. Is Harper legally a public
figure?

20



This question was based on Redmond v. Sun Publishing

Co. (1986). The Kansas Supreme Court held that once the

plaintiff became a candidate for public office, he was a

public figure for all purposes. The Court stated that

because the article came only one day after the plaintiff's

unsuccessful bid for office, the facts concerning both the

plaintiff's past and his failed campaign were "of public

concern. Once these facts entered the public domain, they

remained there and subjected Redmond to comments as a public

figure." ( Redmond v. Sun Publishing Co. , 1986, p. 35) As a

result, the actual malice rule applied. The correct answer

to the question was "yes."

The eighth question in the survey stated as follows:

Mark Sheridan was accused of a triple murder
in Blue City, Kansas. The Blue City Beacon
wrote a sensational account of the events
surrounding the charge. The Beacon referred
to Sheridan as the "Killer Who Came Straight
From Hell," although Sheridan had not been
found guilty at the time the story was
printed. Sheridan was subsequently convicted
of the murders. Prior to his conviction,
Sheridan filed a libel suit against the
Beacon. Among other defenses, the Beacon
claimed that Sheridan was a "public figure"
who must prove actual malice on the part of
the Beacon. Among the factors the Beacon
cited to support its position that Sheridan
was a public figure were: (1) Intense media
coverage of the murder investigation and its
eventual focus on Sheridan; (2) Sheridan's
voluntary act of turning himself in to police,
seeking protective custody; and (3)
Sheridan's arrest and indictment for the
crimes. Sheridan argued that he didn't

21



voluntarily thrust himself into the forefront
of the controversy. Is Sheridan legally a
public figure?

This question was based on Ruebke v. Globe

Communications Corp. (1987) . In Ruebke , the actual

publication of the story was in "Startling Detective"

magazine rather than a local newspaper. Citing the three

factors mentioned in the survey question, the Kansas Supreme

Court stated that although no one factor by itself would

have been sufficient to confer the status of "public figure"

on the plaintiff, when taken together these factors were

enough to confer that status.

The Court stated that public figure status is not a

matter of choice, but rather "the result of acts or events

which by their nature are bound to invite comment."

( Ruebke v. Globe Communications Corp. , 1987, p. 601) The

correct answer to the question was "yes."

22



Chapter 4

RESULTS

Thirty-two of 46 managing editors returned the survey,

resulting in a 70 percent return rate. Since the study

functioned as a census of the entire population of Kansas

daily managing editors, no resort to statistical techniques

is necessary.

Responses to Cases

A majority of responding editors answered six of the

eight cases correctly, with those majorities ranging from

near unanimity to close divisions.

In Case #1, a majority of editors failed to correctly

apply a Kansas Supreme Court libel decision. The case

involved an erroneous birth announcement. The individual

identified as the father of the child claimed he had been

libeled by the identification because he was not married to

the mother of the child, who was widely regarded as a woman

of ill repute. Thirty-one percent of the respondents

correctly responded that the plaintiff had a case. Sixty-

nine percent of responding editors indicated that the

plaintiff did not have a case. The Kansas Supreme Court in

fact held that the announcement was libelous.

Case 12 concerned an attorney who sued the local

23



Table 1

Responses to Cases

Case number Yes No

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

*31% 69%

41% *59%

*77% 23%

23% *77%

55% *45%

7% *93%

*90% 10%

*63% 37%

Denotes correct response

24



newspaper for a story that dealt with his discipline by the

State Board of Law Examiners. The story, while basically

true, contained certain phrases that the attorney claimed

inaccurately characterized the nature of the disciplinary

case. A majority of editors (59 percent) correctly

responded that the statements were not libelous. The

Kansas Supreme Court had held that the statements, while

perhaps not entirely accurate, were nevertheless

"substantially true." A large minority (41 percent)

believed the statements were libelous.

In case #3, a larger majority of respondents reached

the correct conclusion. The case dealt with a newspaper

editor who referred to a competitor as a "eunuch."

Seventy-seven percent of the editors agreed that the

statement was libelous. The Kansas Supreme Court had held

that "eunuch," in the commonly held definition of the term,

was libelous per se because it exposed the plaintiff to

contempt and ridicule. Twenty-three percent of the editors

concluded that the words were not libelous.

Case #4 involved a misleading headline. The subject

of a disbarment proceeding sued a newspaper that correctly

reported the conclusions of a commissioner appointed by the

Kansas Supreme Court to look into the lawyer's professional

conduct. While the body of the story made it clear that

the report was issued by the commissioner, the headline

indicated that the report was the findings of the Supreme

25



Court. In deciding the libel case, the Kansas Supreme

Court held that slight inaccuracies in headlines are not

actionable if, by reading the body of the story, the reader

would not be misled. Seventy-seven percent of the editors

responded in agreement with the court that the lawyer could

not recover for the inaccurate headline. A minority (23

percent) of respondents concluded that recovery was

possible under the facts of this case.

Case #5 dealt with whether an officer of a

corporation could recover for a statement that potentially

libeled the corporation but which did not personally libel

the officer. The Kansas Supreme Court distinguished

between a personal cause of action by the officer and the

reputational interests of the corporation — a separate

legal entity. A slight majority of editors (55 percent)

responded that the officer could recover, a result contrary

to that reached by the court. A sizable minority (45

percent) indicated that the officer could not recover.

In Case #6, an overwhelming majority of respondents

answered the scenario correctly. Ninety-three percent of

the editors correctly concluded that the plaintiff in the

case could not recover for a newspaper editorial accusing a

candidate for state political office of supporting "pot"

and "gays." The editorial, while perhaps characterizing

the politician's record in a rather unfair manner,

nevertheless contained basically factual information about

26



the candidate's stands on certain issues. The Kansas

Supreme Court, along with the majority of respondents,

concluded that the candidate could not recover. The

court's rationale involved both the substantial truth of

the statements and the wide latitude accorded discussions

of public figures.

Case #7 raised the issue of the duration of

public figure status. The plaintiff, a recent candidate

for public office, maintained that she was no longer a

public figure after the election, which she lost. The news

story in question was printed the day after the election.

The Kansas Supreme Court held that a public figure doesn't

immediately return to private figure status. Most of the

editors also reached that conclusion. Ninety percent of

respondents indicated that the plaintiff was still a public

figure when the story was printed. However, 10 percent

apparently felt that public figure status, and the

associated higher degree of protection accorded defendants,

vanishes immediately after the event that produced that

status ends.

Case #8 involved the public figure status of an

individual who had been charged with a sensational murder

but not yet convicted. The Kansas Supreme Court held that

the plaintiff was a public figure, citing three factors

that were set out in the case. A majority (63 percent)

of editors also concluded that the plaintiff should be

27



considered a public figure, but a sizable minority (37

percent) disagreed.

Characteristics of Respondents

As might be expected in a sparsely populated state

such as Kansas, most of the editors worked on smaller

circulation newspapers. The majority (53 percent) worked

for papers with less than 7,500 circulation. The next

largest group (31 percent) were associated with papers with

circulations between 7,500 and 14,999. Six percent of the

editors' newspapers fell into the 15,000 to 29,999 category

and 9 percent had circulations of 30,000 or more.

The question concerning sources of information on

media law allowed multiple responses. Forty-two percent of

respondents said they received media law information from

seminars, while 39 percent received information from state

press association magazines. Miscellaneous media law

magazines provided information to 32 percent of editors,

with 26 percent deriving information from wire service

newspaper accounts of legal developments. Twenty-six

percent of respondents chose "other," indicating such

sources as media law texts and handbooks, newsletters,

lawyer's opinions, university training, and in-house

corporate advisories.

Only 16 percent of editors' papers had been sued for

28



libel within the five years preceding the survey.

Nonetheless, a sizeable majority (82 percent) of the

respondents' newspapers carried libel insurance.

Most of the respondents' papers had some contact with

an attorney concerning potentially libelous material. Only

16 percent indicated they checked questionable stories or

passages with an attorney once a month or more often, but

97 percent checked such material with an attorney prior to

publication at some less-frequent interval. Only two

respondents indicated their employers had in-house counsel,

but 78 percent of the respondents' papers kept an attorney

on retainer.

Responses by Circulation Size

Cross-tabulating the editors' responses to the cases

with demographic information on the editors' newspapers

demonstrated some interesting trends. Overall, the size of

the newspaper did not affect the correctness of the

responses. However, certain cases revealed differences

between circulation sizes. For example, on case #4,

involving the inaccurate headline, editors from the

smallest circulation papers did not perform as well as

editors from larger circulation papers. Sixty-nine percent

of editors from papers with circulations of less than 7,500

correctly responded that the inaccurate headline was not

libelous, while 89 percent of editors from papers with

29



circulations of 7,500 to 14,999 chose the correct response.

All three of the respondents in the 30,000 or more

circulation category correctly answered case #4.

This pattern was reversed on case #8, where the

issue was whether a criminal defendant was a public figure.

Eighty-one percent of editors from the smallest circulation

group (7,500 or less) correctly responded that the accused

party was a public figure. Only 44 percent of the editors

in the next-largest circulation size group (7,500 to

14,999) chose the correct response. In the largest group

(30,000 or more), only one respondent, out of a total of

three in the group, chose the correct response.

Responses by Exposure to Litigation

There was considerable variance in responses between

editors whose newspapers had been sued within the past five

years and those whose papers had not been sued. Sixty

percent of editors whose papers had been sued within the

five years preceding the survey correctly responded to case

#1, involving the misidentif ication of a father in a birth

announcement. Only 26 percent of editors whose papers had

not been sued within five years correctly recognized that

the plaintiff had a cause of action.

On case #2, involving substantially true statements

about the discipline of an attorney, only 40 percent of the

group that had been sued correctly answered that the

30



statements were not libelous, while 65 percent of the group

that had not been sued answered the case correctly.

The editors whose papers had been sued did

substantially better on case #3, concerning the

actionability of the word "eunuch." One hundred percent of

the group that had been sued correctly recognized that the

word was libelous, while only 71 percent of the group that

had not been sued within five years responded correctly.

These two groups also responded differently to case

#8, dealing with the public figure status of a criminal

defendant. Only 40 percent of the group that had been sued

responded that the accused was a public figure, while 67

percent of the group that had not been sued responded

correctly that he was a public figure.

Responses by Purchase of Libel Insurance

Substantial differences also existed between the

responses of those who indicated their paper carried libel

insurance and editors whose papers did not, although the

latter group consisted of only four respondents. Although

only forty-three percent of the group with insurance

recognized the actionability of the erroneous birth

announcement in case #1, none of the non-insured group

correctly answered this case.

The second case also demonstrated wide disparities

between these groups. Here all the members of the non-

31



insured group responded that the statements about the

attorney's descipline were not libelous, as indeed the

Kansas Supreme Court determined. Only 57 percent of the

insured group answered this case correctly.

The insured group performed substantially better on

case #7, in which a candidate for public office was

found to be a public figure the day after the election.

Ninety-five percent of the insured group responded that the

candidate was legally a public figure, while only 75

percent of the non-insured group chose this response.

Reponses by Frequency of Consultation with Attorney

There also were differences in the responses of those

who indicated that they conferred with an attorney concerning

potentially libelous stories at least once per month and

those who responded that they did not check stories as often.

Eighty percent of those who consulted with an attorney once

per month or more often correctly responded that the

statements regarding the discipline of an attorney in case

#2 were not libelous. Only 54 percent of respondents in the

other group answered this question correctly.

The group that consulted with an attorney less

frequently performed better than the more frequent group on

case #3, in which the correct response recognized the

actionability of the word "eunuch." Eighty percent of the

less frequent group responded that the statement was

32



libelous, while only 60 percent of those who consulted with

an attorney at least once per month recognized the

statement as libelous.

These two groups also exhibited substantially

different outlooks on case #8, which dealt with the

public figure status of a criminal defendant. Seventy-two

percent of the group that consulted less frequently

correctly responded that the individual in question was a

public figure, while only 20 percent of the more frequent

group answered the case correctly.

33



Chapter 5

SUMMARY DISCUSSION AND CONCLUSION

On the whole, the editors who responded to the survey

demonstrated an awareness of libel law. A majority of

editors responded correctly to six of the eight cases in

the survey. A number of the cases presented difficult

legal issues that could not be resolved with a superficial

knowledge of the subject. However, the study points out

the need for greater legal sophistication in dealing with

certain issues.

Cases #1 and #5 were the two cases which a majority

of respondents answered incorrectly. The responses to case

#1 — the erroneous birth announcement — suggest that

st editors did not recognize the danger of

sidentif ication in a context that, viewed in isolation,

seems relatively innocuous. The crucial point seems to be

that any misidentif ication is potentially actionable if the

surrounding circumstances, which may be unknown to editors

at the time of publication, subject the misidentif ied

individual to ridicule or contempt. The responses to case

#1 suggest that Kansas editors may need to become more

aware of how crucial accuracy is, even in seemingly routine

sections of the newspaper, such as birth announcements.

Case #5, the other case answered incorrectly by a

34

mo

mi



majority of editors, dealt with a corporation's interest in

reputation. The Kansas Supreme Court concluded that an

officer of a corporation may not bring a libel action for

statements that libel the corporation rather than the

officer personally. Those surveyed may not have recognized

that distinction. Nevertheless, editors need to become

more aware of the separate legal status of individuals

versus corporations.

Case #2, involving slight inaccuracies in a report of

attorney misconduct, was answered correctly by only a

slight majority of the editors (59 percent), even though

the Kansas Supreme Court concluded on the same facts that

the report was "substantially true." The responses suggest

an attitude of caution among editors that may not be

warranted. Likewise, 23 percent of those responding to

case #4 seemed unaware of the rule that headlines must be

read with the story when questions of libel arise.

Responses to both of these cases suggest that editors

may be operating without an awareness of the latitude

available to them in reporting potentially libelous

stories, such as these two dealing with disciplinary

actions against attorneys.

Most editors were aware that calling a man a "eunuch,"

as discussed in case #3, is libelous. However, a

minority apparently was unaware that simple "name calling"

can be actionable, particularly, as here, when it suggests

35



p

ma

some personal defect that would cause harm to the

plaintiff's reputation.

The last three cases — #6, #7, and #8 — all dealt at

least to some degree with the issue of the enhanced

protection accorded media defendants when writing about

ublic figures and public officials. The fact that the

jority of editors answered all three questions correctly

might be explained in part by the sheer volume of

discussion generated by New York Times y_^ Sullivan (1964)

and its progeny. Most newspaper professionals have

probably read and heard more about this area of media law

than any other.

Aside from the basic truthfulness of the statements

made about the candidate for state office in case #6, the

fact that the overwhelming majority of editors (93 percent)

correctly recognized that the plaintiff could not recover

suggests that the editors were aware of the special status

of those who seek public office.

Ninety percent of respondents also recognized that

public figure status does not end the day after the

election — the issue in case #8. Again, this suggests

that the basic ideas contained in Sullivan and its progeny

are widely known among Kansas editors.

Case #8 presented a more challenging application of

the public figure doctrine — the issue of the status of a

criminal defendant who has not yet been convicted of any

36



crime. A smaller percentage of editors (63 percent) were

able to reach the correct conclusion that the criminal

defendant was a public figure, despite little in the way of

"voluntary" conduct on his part. The responses suggest that

quite a number of editors may not be aware of the enhanced

protection provided by this decision in certain

circumstances.

Cross-tabulating the data revealed cases on which

certain subgroups of editors were quite divided. While

circulation size of the papers did not seem to be a valid

predictor of legal knowledge, certain trends are

observable. About half the cases (#2, #4, #7, and #8) were

cases in which a correct answer required the editor to

respond that statements were not libelous or that an

individual was a public figure. These cases, which might

be referred to as "caution" cases, essentially require an

editor to determine that it is legally safe to use the

material in question, even though an editor attuned to

libel problems might be reluctant to do so. This

reluctance is enhanced in an informed editor who is aware

of large judgments recovered against newspapers for

seemingly minor errors.

Editors of larger papers seemed to demonstrate this

caution in their responses to case #8, in which a criminal

defendant was held to be a public figure. This status

would allow wider latitude for errors on the part of the

37



publication. Eighty-one percent of the smallest

circulation group (less than 7,500) correctly responded

that the plaintiff was a public figure. The larger

circulation groups seemed to exhibit much greater caution,

with only 44 percent of the 7,500 to 14,999 group answering

the case correctly. In the largest circulation group

(30,000 or more) only one respondent of the group of three

editors responded correctly.

This apparent caution is also exhibited in the group

of respondents whose newspapers had been sued within the

five years preceding the survey. Sixty percent of this

group recognized the libelous birth announcement in case

one, while only 26 percent of the group that had not been

sued within five years answered the case correctly. Case

#2, a "caution" case involving somewhat inaccurate but

non-libelous statements about the discipline of an

attorney, generated correct responses by 65 percent of the

group that had not been sued, but only 40 percent of the

sued group responded correctly. Although the statements

were held to be protected, the group that had been

subjected to litigation chose the cautious, although

incorrect, response.

The differences in these two groups also seems to be

demonstrated in the responses to case #3, in which

"eunuch" was held to be libelous. One hundred percent of

the group that had been sued recognized the existence of

38



libel, while only 71 percent of the other group responded

correctly. Likewise, in the responses to case #8, caution

seemed to hold sway among the group that had been sued.

Forty percent of that group responded that the criminal

defendant in question was a public figure, while 67 percent

of the group that had not been sued correctly responded

that the accused was a public figure.

Caution also may be a factor in differences between

those editors whose papers had libel insurance and those

whose papers were uninsured. Forty-three percent of the

insured group spotted the actionability of the

misidentified father in case #1, while none of the four

respondents in the uninsured group responded correctly. By

contrast, case #2, a "caution case" involving non-libelous

statements about an attorney, produced correct answers by

all four of the uninsured group and only 57 percent of the

insured editors.

One group of editors in whom awareness of libel did

not invariably lead to an overcautious approach to the

cases was the group of editors who checked potentially

libelous material with an attorney once a month or more

often. Eighty percent of these editors answered case #2

correctly, while only 54 percent of the editors who did not

check with an attorney as frequently answered the case

correctly.

39



The group that sought advice frequently also performed

better on case #7, involving a politician's status as a

public figure the day after the election. One hundred

percent of the more frequent group correctly responded that

the plaintiff was a public figure, while 88 percent of the

group that sought advice less frequently responded

correctly.

Caution seemed to reappear, however, in the responses

to case #8. Only 20 percent of the editors who

counseled with an attorney more frequently correctly

recognized that the criminal defendant in question was a

public figure. Seventy-two percent of the other group

responded correctly.

Generally, Kansas editors demonstrated an acceptable

grasp of libel law. Certain subgroups demonstrated a

wariness toward libel issues that suggests they may be

removing protected material as well as libelous material

when deciding what stories or passages can be published

without fear of subsequent legal action. Future studies in

this area might focus on other legal issues confronting

Kansas editors, such as privacy and liability for emotional

distress.

Those editors in the groups that are apparently more

libel conscious (larger circulation papers, recent

litigation, insured for libel) appear, not surprisingly, to

exhibit much greater wariness in approaching potentially

40



actionable material. These editors see libel both where it

is and where it is not. This finding seems to suggest the

existence of the so-called chilling effect among Kansas

editors who are more involved with and aware of libel

issues.

41



REFERENCES

Anderson, D. A., Milner, J. W. & Galician, M. (1988). How
editors view legal issues and the Rehnquist court.
Journalism Quarterly , 65 , 294-298.

Anderson, D. A. & Murdock, M. (1981). Effects of
communication law decisions on daily newspaper editors.
Journalism Quarterly , 58 , 525-534.

Coleman v. MacLennan , 78 Kan. 711, 98 P. 281 (1908).

Eckert v_^ VanPelt, 69 Kan. 357, 76 P. 909 (1904) .

Hein v. Lacy , 228 Kan. 249, 616 P. 2d 277 (1980).

Herbert v^ Lando , 441 U.S. 153 (1979)

.

Karrigan v. Valentine , 184 Kan. 783, 339 P. 2d 52 (1959).

Kittross, J. M., (1988, April). Libel decisions and the tv
newsroom. Paper presented at the meeting of the
Broadcast Education Association, Las Vegas, NV.

Little V. Allen , 149 Kan. 414, 87 P. 2d 510 (1939).

New York Times Co. v. Sullivan , 376 U.S. 254 (1964)

.

Redmond v. Sun Publishing Co. , 239 Kan. 30, 716 P. 2d 168
(1986)

.

Ruebke v. Globe Communications Corp. , 241 Kan. 595, 738 P. 2d
1246 (1987).

Schreiber v. Gun by , 81 Kan. 459, 106 P. 276 (1910) .

Silver, B. & Bow, J. (1983). Effects of Herbert v. Lando
on the news process. Journalism Quarterly , 60 , 115-118.

Smolla, R. A. (1983). Let the author beware: The
rejuvenation of the American law of libel. University
of Pennsylvania Law Review , 132 , 1-94.

Steere v. Cupp , 226 Kan. 556, 602 P. 2d 1267 (1979).

Stein, M. L. (1987, July 4). The chilling effect. Editor
and Publisher , pp. 10-11.

42



BIBLIOGRAPHY

Anderson, D. (1975) . Libel and press self-censorship.
Texas Law Review , 53 , 422-481.

Anderson, D. A., Milner, J. W. & Galician, M. (1988). How
editors view legal issues and the Rehnquist court.
Journalism Quarterly , 65 , 294-298.

Anderson, D. A. & Murdock, M. (1981). Effects of
communication law decisions on daily newspaper editors.
Journalism Quarterly , 58 , 525-534.

Coleman v. MacLennan , 78 Kan. 711, 98 P. 281 (1908).

Eaton, J. (1975) . The American law of defamation through
Gertz v. Robert Welch, Inc. and beyond: An analytical
primer. Virginia Law Review , 61 , 1349-1451.

Franklin, M. A. (1977) . The first amendment and the fourth
estate . Mineola, N.Y. : Foundation Press.

Eckert y_^ VanPelt , 69 Kan. 357, 76 P. 909 (1904) .

Hein v. Lacy , 228 Kan. 249, 616 P. 2d 277 (1980).

Herbert v. Lando , 441 U.S. 153 (1979)

.

Hill, A. (1976) . Defamation and privacy under the first
amendment. Columbia Law Review , 76 , 1205-1313.

Karrigan v. Valentine , 184 Kan. 783, 339 P. 2d 52 (1959).

Kittross, J. M., (1988, April). Libel decisions and the tv
newsroom. Paper presented at the meeting of the
Broadcast Education Association, Las Vegas, NV.

Little V. Allen , 149 Kan. 414, 87 P. 2d 510 (1939).

New York Times Co. v. Sullivan , 376 U.S. 254 (1964)

.

Redmond v. Sun Publishing Co., 239 Kan. 30, 716 P. 2d 168
(1986)

.

Ruebke v. Globe Communications Corp. , 241 Kan. 595, 738 P 2d
1246 (1987).

"

43



Schreiber v. Gunby , 81 Kan. 459, 106 P. 276 (1910).

Silver, B. & Bow, J. (1983). Effects of Herbert v. Lando
on the news process. Journalism Quarterly , 60 , 115-118.

Smolla, R. A. (1983). Let the author beware: The
rejuvenation of the American law of libel. University
of Pennsylvania Law Reviewd , 132 , 1-94.

Smolla, R. A. (1986). Suing the press . New York: Oxford
University Press.

Steere v^ Cupp , 226 Kan. 556, 602 P. 2d 1267 (1979).

Stein, M. L. (1987, July 4) . The chilling effect. Editor &

Publisher , pp. 10-11.

Wade, J. W. (1977). The communicative torts of the first
amendment. Mississippi Law Journal , 48 , 671-711.

44



DIRECTIONS

We are interested in your opinions concerning Kansas

libel law. Please answer the following survey to the best

of your ability. There are no correct answers and your

opinion will be held in the strictest confidence. Listed

on the following pages are hypothetical legal cases. We

would like your opinion on the legal ramifications of these

cases. At the end of the cases is a short questionnaire

asking for information about your newspaper.

1. The Centerville Telegraph runs an item announcing the
birth of a baby girl to Mr. and Mrs. James Crawford of
Centerville. The announcement also states that the couple
have two other children, ages nine and six. Mrs. Crawford
is identifiable, as a result of a reference to the names of
the grandparents of the child, as Jean Marie Smith. James
Crawford files a libel suit against the Telegraph, claiming
that he is in fact a bachelor, is not married to Jean
Marie, and, furthermore, that Jean Marie is a "woman of ill
repute" in the small town who is widely known to have given
birth to numerous illegitimate children. Does Crawford
have a case?

Yes

No

2. Robert Johnston, a well known local attorney,
undertakes to defend Mary Powers, who has been accused of
murdering her husband. Contrary to ethical practice,
Johnston asks Powers to sign a "contingency fee" agreement.
The agreement entitles Johnston to 90% of the insurance
proceeds from policies on Powers' late husband if she is
acquitted. The agreement comes to light and Johnston is
censured by the State Board of Law Examiners. A news story
in the local paper states the Johnston was censured "for
his conduct of the defense" of Powers. The story also
states that Johnston "required" Powers to agree to the
contingency agreement. Johnston sues for libel, claiming
that his conduct of the defense was beyond reproach and

45



that Powers voluntarily signed the contingency agreement.
Were the statements libelous?

Yes

NO

3. J.J. Lowery, editor of the Jamestown Journal, publishes
an article stating that a rival paper, The Shopper, might
soon be changing hands. The article states that the
potential new owner, Michael Atwood, would be "all right.
In fact, anybody would be an improvement on the eunuch who
is snorting around in the basement, but unable to do
anything else." Although John Crowley, the current owner,
wasn't mentioned by name, it is apparent to residents of
the area that the statement refers to Crowley. Does the
statement libel Crowley?

Yes

No

4. John Law was a local Blue City lawyer who became the
subject of a disbarment proceeding. As is usual in such
cases, the Kansas Supreme Court appointed a commissioner to
hear the facts and write a report on his or her findings
and conclusions in the case. The Blue City Gazateer
obtained a copy of the commissioner's report and summarized
it in a news story. The headline of the story stated:
"Findings by Supreme Court." Law sued, claiming the
headline was libelous. The body of the story made it clear
that it was the commissioner's report that was being
summarized. Can Law recover?

Yes

No

5. Jan Chaffee is an officer of Fly-By-Night Construction,
a Kansas corporation engaged primarily in home remodeling
work. The local newspaper reports that the corporation "is
locally regarded with disfavor and distrust, and as a get-
rich-quick scheme." The paper also reports that a state
banking examiner called the corporation "a paper concern."

46



Chaffee files suit, alleging that the paper has libeled
her. Can she recover?

Yes

No

6. Robert Crosly was a candidate for re-election to the
Kansas Senate. During his first term, Crosly has supported
a bill reducing possession of marijuana to an unclassified
misdemeanor with a maximum penalty of $100 for the first
offense. Crosly also supported a bill repealing criminal
penalties for sodomy between consenting adults. During the
election, the local newspaper ran an editorial stating the
Crosly favored "pot" and "gays." The editorial also stated
that Crosly wanted to "decriminalize" marijuana and
"legalize" homosexuality. The editorial cited the Biblical
story of Sodom and Gomorrah and quoted drug addicts who
claimed they got their start on marijuana. Crosly sues for
libel. Can he recover?

Yes

No

7. Jane Harper was a candidate for a seat on the
Hooterville City Commission. Harper finished last in the
election. The day after the election, the Hooterville
Chronicle ran a story detailing Harper's losing campaign
strategy, which emphasized absentee ballots from nursing
homes. The story also discussed Harper's poor employment
record, failed attempts to initiate recall actions against
city officials, and recent retirement as a controversial
police official. In the ensuing libel suit, the Chronicle
based its defense on Harper's status as "public figure."
As a "public figure," Harper would have to prove that the
story was published with actual malice in order to win the
lawsuit. Harper argued that, following the election, she
was no longer a "public figure." After the election,
Harper asserted, she was no longer voluntarily thrusting
herself into public affairs. Is Harper legally a public
figure?

Yes

No

47



8. Mark Sheridan was accused of a triple murder in Blue
City, Kansas. The Blue City Beacon wrote a sensational
account of the events surrounding the charge. The Beacon
referred to Sheridan as the "Killer Who Came Straight From
Hell," although Sheridan had not been found guilty at the
time the story was printed. Sheridan was subsequently
convicted of the murders. Prior to his conviction,
Sheridan filed a libel suit against the Beacon. Among
other defenses, the Beacon claimed that Sheridan was a
"public figure" who must prove actual malice on the part of
the Beacon. Among the factors the Beacon cited to support
its position that Sheridan was a public figure were: (1)
Intense media coverage of the murder investigation and its
eventual focus on Sheridan; (2) Sheridan's voluntary act of
turning himself in to police, seeking protective custody;
and (3) Sheridan's arrest and indictment for the crime.
Sheridan argued that he didn't voluntarily thrust himself
into the forefront of the controversy. Is Sheridan legally
a public figure?

Yes

No

Please answer the following questions:

1. The circulation of your newspaper is:
less than 7,500
7,500 to 14,999
15,000 to 29,000
30,000 or more

2. From which of the following sources do you receive most
of your information about media law?

Seminars on media law
State press association magazines
Miscellaneous media law magazines
Wire service newspaper accounts
Other

3. Has your newspaper been sued for libel in the past
five years?

Yes
No

4. Does your newspaper carry libel insurance?
Yes
No

48



5. Do you regularly (once a month or more often) check
potentially libelous stories or passages with an
attorney before using them?

Yes
No

6. Do you ever check potentially libelous material with an
attorney before publication?

Yes
No

7. Does your newspaper have permanent, in-house counsel'
Yes
No

8. Does your newspaper keep an attorney on retainer'
Yes
No

49



APPLICATION OF LIBEL LAW PRINCIPLES BY KANSAS EDITORS

by

MATTHEW D. BUNKER

B. S., Kansas State University, 1979

J. D. , University of Kansas, 1985

AN ABSTRACT OF A MASTER'S REPORT

submitted in partial fulfillment of the

requirements of the degree

MASTER OF SCIENCE

Journalism and Mass Communications

KANSAS STATE UNIVERSITY
Manhattan, Kansas

1989



Abstract

Bunker, M. D. , Application of Libel Law Principles by Kansas
Editors.

This study consisted of a survey that asked managing

editors of Kansas daily newspapers to apply principles of

libel law to cases based on actual Kansas Supreme Court

decisions constituting settled law in Kansas. The survey

yielded a return rate of 70 percent of all daily managing

editors in Kansas based upon listings in the Editor and

Publisher Yearbook . Generally, the editors were successful

in applying libel principles. A majority of editors

answered six of the eight survey cases correctly. Certain

subgroups of the respondents, such as those whose

newspapers had been sued within the five years preceding

the survey, seemed to demonstrate an overcautious approach

to the cases, which suggested that awareness of potential

libel problems may result in a chilling effect on editors.


