
University of Huddersfield Repository

O'Neill, Deirdre

From Hunky Heroes to Dangerous Dinosaurs: Journalism-union relations, news access and press 

coverage in the 2002-3 British Fire Brigades Union dispute

Original Citation

O'Neill, Deirdre (2007) From Hunky Heroes to Dangerous Dinosaurs: Journalism-union relations, 

news access and press coverage in the 2002-3 British Fire Brigades Union dispute. Journalism 

Studies, 8 (5). pp. 813-830. ISSN 1461-670X 

This version is available at http://eprints.hud.ac.uk/25978/

The University Repository is a digital collection of the research output of the

University, available on Open Access. Copyright and Moral Rights for the items

on this site are retained by the individual author and/or other copyright owners.

Users may access full items free of charge; copies of full text items generally

can be reproduced, displayed or performed and given to third parties in any

format or medium for personal research or study, educational or not-for-profit

purposes without prior permission or charge, provided:

• The authors, title and full bibliographic details is credited in any copy;

• A hyperlink and/or URL is included for the original metadata page; and

• The content is not changed in any way.

For more information, including our policy and submission procedure, please

contact the Repository Team at: E.mailbox@hud.ac.uk.

http://eprints.hud.ac.uk/

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by University of Huddersfield Repository

https://core.ac.uk/display/30733609?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


D. O’Neill Page 1 01/10/2015 

From Hunky Heroes to Dangerous Dinosaurs: 
Journalism -union relations, news access and press 
coverage in the 2002 -3 British Fire Brigades Union 
dispute  
 
DEIRDRE O’NEILL  
 
Abstract 
Using the UK Fire Brigades Union dispute of 2002-3 as a case study, this paper 
assesses current union-journalism relations and briefly outlines the FBU’s campaign 
to access the news agenda.  Using quantitative methodology, it analyses the dispute 
coverage in the UK national press.  While there are some opportunities that unions 
can exploit, such as 24-hour news and live broadcasts, newspaper analysis indicates 
that national press coverage generally favoured government and other elite sources 
as primary definers.  While the FBU was given at least equal space to put its case in 
nearly half of all articles, certain sections of the press seemed impervious to any 
amount of public relations activity: five out of the nine papers analysed – the Mail, 
Express, Telegraph, The Times and the Sun – reveal coverage heavily loaded against 
the union, with the Times and Sun giving negligible space to the union viewpoint and 
choosing to use overwhelmingly hostile sources, narratives and opinions. It concludes 
that, in line with the findings of previous studies by the Glasgow University Media 
Group, public relations and media strategies have limited impact, at least in the UK 
press. 
 
Key words 
National newspapers, Glasgow University Media Group, news sources, trade unions, 
firefighters, news agenda, news access, union-journalism relations, public relations, 
media strategy, primary definer, media resources. 
 
Introduction 
 
It is undoubtedly true that the media has a key role to play in strikes in terms of 
providing opposing views, both to the public and employees; in some cases the 
arguments that are most effectively presented in the media may even contribute to the 
final outcome of industrial action (Jones, 1986).  Thus, unions need to access the 
news media and put their case effectively if they are to influence public opinion, win 
public support, and maintain members’ morale.  
 
This study examines to what degree a union, with limited media resources (Manning, 
2001, Davis 2002), can succeed as a news source in defining and framing the 
newspaper agenda in the face of competing messages from better resourced official 
employer and government sources.  This is explored by means of a case study of a 
national trade union dispute by firefighters in the UK. The union’s media strategy is 
outlined through interviews with its press officer and other union officers to provide a 
context for the main focus of the study, a content analysis of UK national newspaper 
coverage during the first month of the dispute.   
 



D. O’Neill Page 2 01/10/2015 

Past work on the coverage of trade union issues in the media, particularly by the 
Glasgow University Media Group, demonstrated media bias against and hostility 
towards the aims of unions (GUMG, 1976, 1980, 1982, 1993; Beharrell and Philo, 
1977; Jones et al, 1985; Hollingsworth, 1986).  Studies of the news media have found 
that journalistic practice tends to favour a reliance on elite sources for information 
(Hall et al, 1978) and that this, coupled with the concentrated ownership of media 
organisations, allow the views of government and private interests to define the limits 
of the news agenda within a dominant hegemony that marginalises dissent  (Herman 
and Chomsky, 1994; McChesney, 2000).  Particular concerns have been expressed 
about private ownership of UK newspapers that, together with high economic entry 
costs to the market, have resulted in a politically partisan news agenda that promotes 
the ideology of the free market while stifling plurality and diversity of opinion 
(Williams, 1996).   
 
Since the year-long 1984 miners’ strike, unions have improved public relations 
(Manning, 2001; Davis 2002) and a study of another major industrial dispute by 
ambulance workers in 1989-90 – which stopped short of strike action -  revealed the 
unions did manage to maintain public support (Kerr and Sachdev, 1992).  However, a 
decline in union action in the intervening years provides limited media coverage from  
which to draw firm conclusions and this is compounded by unions being largely 
sidelined in the media (Pilger, 1998).   
 
Thirty years ago, Hall et al included trade unions as primary definers in the shaping of 
news but unions no longer “occupy a position in the hierarchy of credibility sufficient 
to ensure primary definition” (Manning, 2001, p.16) because, as Schlesinger (1990) 
points out, power structures shift over time. However, when frontline service workers 
such as firefighters take part in national strikes affecting large numbers of the public, 
the issue cannot be omitted from the news agenda and it is reasonable to assume the 
representative union would return to being a primary definer. But to what extent 
would a union be able to compete as a primary source definer, able to shape the news 
and put its case across, in the face of powerful elite sources? Therefore, media 
relations, which could help balance the coverage by putting across  the union 
viewpoint, was going to be crucial in the firefighters’ dispute, the first industrial 
action involving the service in 25 years, when members of the Fire Brigades Union 
(FBU) voted for strike action in support of a 40% pay rise.  
 
However, in their study of trade unions and the media based on the work of the 
Glasgow University Media Group, Beharrell, Philo and Hewitt (1977) were 
pessimistic that improved public relations would provide more balanced coverage for 
trade unions:  
 

“There is little evidence to suggest that better communications or closer 
working relationships between public relations departments and the media 
ever significantly change the character of media coverage…rendered 
meaningless in isolation within a framework of reporting that is fundamentally 
hostile to the aims which trade unions represent in industrial society.” 

(Beharrell, Philo and Hewitt, 1977, p.136) 
 
Thirty years on, this case study aims to see to what degree this view is still justified, 
or whether there are grounds for the more optimistic conclusions drawn in later 



D. O’Neill Page 3 01/10/2015 

studies (Kerr and Sachdev, 1992; Davis 2002).  This paper focuses on the national 
press coverage, which has been criticised as lacking a range of “objective 
information” and “informed opinions” (Sparks, 1999, cited in Harcup, 2004b, p.5). 
 
The dispute in theoretical context 
 
A number of factors have contributed to UK trade unions and industrial relations 
issues being infrequently featured in news coverage compared to two decades earlier.  
 
Due to a combination of anti-union legislation, the decline of the UK manufacturing 
base and an unwillingness to damage the Labour Party’s chances of getting elected, 
there has been a decline in industrial action in the UK since the early 1980s (though 
unions have recently started to reassert themselves).  Some trade union representatives 
hoped this might mean they would get more coverage about the positive work they 
did, such as health and safety, but, acknowledges Mike Smith, former head of the 
Trade Union Congress press department, this did not prove to be the case (Donovan, 
2002).   
 
Another problem was the decline of specialist industrial correspondents on 
newspapers.  Donovan (2002) says there are fewer than 10 industrial specialists on the 
nationals compared with more than 70 in the 1970s, while Manning (1999) points out 
their position was undermined by government sources involved in industrial disputes 
privileging political correspondents (Manning, 1999).  
 
In Policing the Crisis (1978) Hall and his colleagues assert that reporting is carried 
out within a consensual view of society that assumes we all share the same interests 
(1978, p.55).  This inevitably places unions at a disadvantage in a media agenda that, 
almost 30 years later, has greatly expanded coverage of financial and business news, 
focussed on profit and business leaders rather than workers, wages and conditions 
(Donovan, 2002). News stories are also framed in such a way that society is portrayed 
as “a structure of individuals” with events explained “in individual terms” rather than 
portraying collective solutions to problems (Curran and Seaton, 2003, p.103), a news 
culture hardly likely to favour the actions of trade unions, often viewed as being 
ideologically invested by journalists (Deacon, 2003). 
 
Unions also have another inherent disadvantage in accessing the media, particularly 
when taking on employers or the government.  Powerful and wealthy groups in 
society have greater media opportunities because they have greater access to and 
control over more material and ideological resources (Schlesinger, 1990).   For all the 
criticisms that can be made of the lack of a news media strategy in the 1984 miners’ 
strike, the National Union of Miners was simply out-resourced in terms of 
communications (Jones, 1986; Manning, 2001).  
 
Moreover, what is sometimes seen as biased or distorted coverage may, in some 
cases, be due less to any conscious desire on the part of journalists to attack trade 
unions and more to do with routine journalistic practices (Anderson and Sharrock, 
1979; Hetherington, 1985; Harrison, 1985; Cumberbatch et al, 1986; Manning, 1998; 
Davis 2002). The aspects of industrial disputes that are often highlighted – the drama, 
the conflict, the powerful personalities (Greenberg, 2004) – are borne out by studies 
into mainstream news values (Galtung and Ruge, 1965; Harcup and O’Neill, 2001) 



D. O’Neill Page 4 01/10/2015 

and, given these news values, judging the size, nature and impact of disputes before 
allowing them on to the news agenda would therefore appear to be normal journalistic 
criteria (Palmer, 2000). 
 
The routine norms of journalistic practice – such as working to word limits, making 
regular calls to official contacts, or covering events that experience dictates will 
deliver a news story - are also likely to favour certain sources and narrative frames 
over others.  In a dispute where a union locks horns with the government, the 
government sources tend to win out in what Becker (1967) describes as the hierarchy 
of credibility. With fewer journalistic staff in many newsrooms, there is a tendency to 
be over-reliant on organisations’ public relations machines – and, by default, likely to 
favour those with the greater resources.   
 
While there are undoubted problems for unions in terms of media coverage, the odds 
are not entirely stacked against them.  A strong argument can be made that in our PR-
saturated media environment resource-rich groups will dominate, but Davis (2003) 
and Wolsfeld (2003) believe the picture is mixed and there is evidence to support the 
liberal pluralist notion that pressure groups and trade unions are making some 
headway in gaining media access. Furthermore, routinised and ritualised journalistic 
practices can, to some extent, be viewed as levellers.  According to Davis (2003), 
powerful resource-rich institutions have to appeal to news values as much as resource-
poor institutions.  The ‘fourth estate’ notion that many journalists adhere to means 
they must challenge those in positions of power.   
 
Governments can also be seen as partisan because they represent the interests of 
particular political parties, and while they have power within the negotiating process – 
in the case of the FBU dispute by withholding funding for a proposed settlement – 
this can make governments vulnerable to criticism about their actions and motives 
too.  Even a government that can avoid blame for the cause of a dispute can end up 
being blamed for the impact of strike action (Greenberg, 2004).  Nor are governments, 
political parties or businesses monolithic institutions with a monolithic line – they too 
can be divided over issues such as the handling of disputes with the result that the 
media can end up focussing on disarray (Davis, 2003; Greenberg, 2004).  A high level 
of media resources can also lead to cumbersome bureaucracy in large organisations, 
which also make them vulnerable to divisions or make them slow to respond 
(Manning 1998). Unions can, of course, call upon a pool of volunteers in the face of 
the media professionals employed by big organisations.  This then places media 
training as central to any media strategy (Davis, 2003). 
 
Other studies (Schlesinger and Tumber, 1994; Miller, 1994) suggest that the hierarchy 
of credibility is not fixed and that public relations can help a union ascend it: the more 
a union can supply the media with a steady stream of credible information and stories, 
the more media currency it can accumulate, thus unions have become more 
professional in their approach to media relations and both unions and journalists 
reported a better communications relationship (Davis 2002) than in previous work 
(Philo, 1995; Manning, 1998).  Despite these positive changes, unions claimed that 
disadvantages still existed in terms of fewer resources and negative bias in the media 
(Davis, 2002, p. 130). Nevertheless, a case study of the campaign by the Union of 
Communications Workers to stave off a government-proposed privatisation of the 



D. O’Neill Page 5 01/10/2015 

Post Office in 1994 demonstrated that it was possible to win a successful public 
relations campaign (Davis 2002).  
 
But it remained to be seen whether adopting more professional media relations would 
be able to challenge the rigid interpretative frameworks in news production found by 
the Glasgow University Media Group (1976, 1980, 1982, 1993; Beharrell and Philo, 
1977) once a union undertook widespread strikes.  Thus, the firefighters’ dispute of 
2002 provided an opportunity to examine the type of coverage in the national press 
when industrial action is conducted alongside a planned and concerted media 
campaign. 
 
 
 
The Fire Brigades Union dispute and media strategy 
 
UK firefighters, represented by the Fire Brigades Union (FBU), have usually received 
a good press, since their job puts them at the heart of dramatic rescues and can be 
dangerous (in fact, in October 2002 near the beginning of the dispute, 44-year-old 
Bob Miller was killed in the line of duty in Leicester: “Thousands mourn hero 
firefighter”, Daily Mail, 12 November 2002). They traditionally enjoy high standing 
among the public and there is little doubt that the heroic image of New York 
firefighters after September 11 2001 did their British counterparts no harm.  
 
But 2002-2003 saw firefighters locked in a protracted dispute and series of strikes 
with the employers (local government representatives who manage regional fire 
services) and the government in an effort to improve their wages, which they believed 
had fallen behind comparable workers. 1  This amounted to a minimum wage of 
£30,000 (£30k) a year for all firefighters, a 40% pay rise at a time of low inflation, 
low public sector pay rises and a desire by the Labour Government to prove its 
economic prudence and independence from trade union influence.  
 
Like many other unions, the FBU had few media resources except its press officer, 
Duncan Milligan, who had only been appointed a few months before the start of the 
dispute. Later, three other press officers were seconded via the Trades Union 

                                                 
1 The firefighters’ pay formula was traditionally linked to those of manual workers and the FBU believed that it 
was time that salaries were linked to the earnings of associate, technical and professional workers which had 
consistently risen faster than earnings of manual workers.  The FBU justified this by arguing that the job required 
considerably more technical skills than a generation ago when the existing pay formula had been devised. 
 
Not only was the union asking for a pay rise and a new pay formula, it was seeking to catch up on the pay spine for 
lost pay over the years.  Thus it sought a minimum of £30,000 per annum for all members, a 40% pay rise.  The 
FBU voted in October 2002 for a series of two-day and eight-day strikes in support of their claim which, when 
negotiations broke down, the union went ahead with in November 2002.  This was the first national firefighters’ 
strike since 1977.  
 
The union tried to compromise on some ‘modernisation’ issues and indicated it would settle for less but the 
government, which by now had taken up the reins of the dispute from the employers, took an uncompromising 
stance.  Despite a further five days of strikes, the FBU did not settle until 13 June 2003 when conference delegates 
voted for 16% over 2.5 years, linked to some updated practices.  However, the dispute continued to rumble on for 
more than another year because the money for this staged pay deal was with-held and firefighters were angered at 
what they believed were new further demands to “modernise” practices, some of which they believed 
compromised public safety.   In June 2004 the union disaffiliated from the Labour Party. 
 



D. O’Neill Page 6 01/10/2015 

Congress (TUC) from three other unions.  As industrial action became increasingly 
likely, the union recognised the imperative for media training, not merely for senior 
officials, but throughout the union structure. National, regional and brigade 
campaigning committees were set up a few months before the dispute, a 
“communication tree” (Seifert and Sibley, 2005, p.90), to involve the wider 
membership in training and decisions about strategies to deal with the media - issues 
such as how to deal with a bad press, the presentation of positive soundbites, and 
reasons for the 30K campaign (as the FBU called it).  
 
While opinion polls showed firefighters had public support for higher wages (Seifert 
and Sibley, 2005, p.115), press officer Duncan Milligan’s experience led him to 
believe that the national press coverage would change from being balanced to being 
hostile and one-sided once strikes started (telephone interview, March 2004). Because 
of this, the leadership decided to concentrate resources in the first stage of its 
campaign at regional/local papers and regional broadcasters where it was felt 
reporting would be fairer. Because local journalists make routine calls to the 
emergency services for stories, Milligan stated, “There was a relationship there that 
we didn’t have with the [mass market tabloid] Sun”.  Union members interviewed felt 
this translated to generally positive coverage in local media (though this was not 
tested in this paper).2  
 
Experience of other disputes had also taught the union that papers inevitably focussed 
on the personalities of the leadership. Even before strikes took place, elected union 
General Secretary Andy Gilchrist was already experiencing coverage that linked him 
to the ‘awkward squad’ – the new generation of trade union leaders whom the Prime 
Minister had earlier referred to as “wreckers”.  As a counterpoint, interviews with 
Gilchrist were set up with the quality press to put his members’ case and to dispel 
hard-left labels.  However, he was to remain in the media spotlight and to later 
become the object of personal attacks in some parts of the press.  “They [the 
newspapers] did their best to demonise Andy Gilchrist.” (Vallely, Independent, 23 
November 2002.)  It was interesting to note how other national negotiators were 
sidelined in national press reporting, with notably the female President of the FBU 
Ruth Winters rarely quoted or mentioned.  Nor did any of the 350 articles analysed in 
this case study cover the fact that the pay claim sought parity for 1,700 control room 
staff, most of whom were women.  
 
Manning (1998, p104) has highlighted the problem of “porosity”, diluting the main 
union message with contradictory voices, but ordinary union members available to the 
media on picket lines were forced to engage and it was difficult to maintain 
centralised media responses. Yet members remained remarkably ‘on-message’ 
because of the FBU’s earlier devolved campaigning committee structure, regular 
planning meetings and local training. “It was not by chance that there was a great deal 
of consistency,” said Milligan.   
 
As contact with the media grew, this provided a virtuous circle of confidence-building 
and experience, with ordinary members proving to be their own best advocates. 
Members were recognising they had media currency and, by supplying the media with 
what journalists needed, including arresting images for TV of braziers, firefighters 

                                                 
2 The use of local media by unions might prove a useful area for further research. 



D. O’Neill Page 7 01/10/2015 

picketing in smart uniforms, and bright fire engines and equipment, they were moving 
up the hierarchy of credibility of sources, at least in some sections of the media. 
 
The leadership also identified the development of 24-hour rolling news as a major 
opportunity for media access.  If members could be available to 24-hour news 
channels that had hours of broadcasting time to fill, they would get plenty of coverage 
and space to have their say. In fact, Milligan said a reporter at Sky News told him the 
Prime Minister’s office complained that Sky was “FBU News”. 
 
While Gilchrist did write opinion pieces for national newspapers (for example, “No 
return to master and servant”, The Guardian, 15 November 2002) and wrote letters to 
the papers, ordinary members also took up this baton.  There was a concerted 
campaign of letter writing to the nationals (for example, Daily Mirror , 19 November 
2002), and members wrote opinion pieces for the quality press, for example, 
firefighter Tony Jones’ article in The Guardian “30K: Because we’re worth it” (25 
November 2002).    The UK press often favours human interest stories (Harcup and 
O’Neill, 2001) and FBU members recognised that they could influence the agenda 
and content of such ‘soft’ news more easily than they could influence the hard news 
agenda.  By feeding the media with human interest stories, the union could put across 
the situation of members with regards to pay and conditions, and their reasons for 
taking action, the complexities of which were often pushed out of a hard news agenda 
that focussed on divisions and conflict. 
 
On local radio, members capitalised on phone-ins to put their case, and, despite 
inexperience, others took part in serious political TV programmes such as the BBC’s 
‘Newsnight’ and ‘Channel 4 News’. But officials were all too well aware that 
interviews could be edited and changed. They learnt early on to insist on being told 
the questions that would be put to them by journalists beforehand, though Milligan 
took the decision to insist on live broadcasts whenever possible.  This was a high-risk 
strategy, not only because members and officials might fail to perform well, but 
because of the risk of irritating and alienating journalists, but it meant the union 
representatives could say what they wanted, shaping the agenda to their perspective.   
The FBU’s inclusive self-advocacy approach meant that the availability of press 
officers to journalists was not such an issue in this dispute and eased some of the 
pressures on them.  
 
Newer technologies were also used as a communication tool during the strike. Press 
releases and bulletins were placed on the official website (www.30kfirepay.co.uk) and 
users were then emailed to let them know what was there.  Later, texts were sent to 
alert users to the emails and new postings to speed up the process still further.  This 
way, members could be kept up to date and ‘on message’ in their dealings with the 
media. Before the strike, officials and members had had high hopes for the internet 
and web sites as a means of communication to members and the public, and in 
combating any press bias. “The internet has often been hailed as a democratisation 
tool, able to contest news agendas, bypass mainstream news organisations, and to 
challenge society’s dominant voices” (Harcup, 2004b, p.145).  However, the £30k 
website and others, such as the independent website (www.uk-firenet.com) set up by a 
Greater Manchester member, later became a source of internal dissent.  “Using the 
internet started off as a positive development but it became very difficult to manage,” 
said Sean Cahill, FBU Secretary of West Yorkshire region (interview, March 2004).  

http://www.30kfirepay.co.uk/
http://www.uk-firenet.com/


D. O’Neill Page 8 01/10/2015 

Site security was compromised on a number of occasions: spurious postings were 
made and data was removed.  During the first 8-day strike, one website became 
inoperable.  All of this meant that the official website became a rumour mill that 
misinformed and unsettled members, who inundated officials with queries.  A great 
deal of time then had to be spent with members setting the facts straight.  
 

The FBU Dispute: Close-up on Press Coverage 
 
Interviews with union members revealed they believed the press was generally hostile 
towards their case, with the mass-market tabloid the Sun cited as one of the worst 
offenders.  For example, a West Yorkshire member, who had not been a union activist 
before the strikes, said, “I may have been naïve but I was shocked at the type of 
coverage the dispute received. That we got any public support was astonishing.”  
What was perceived as hostile coverage also undermined his and his colleagues’ 
morale, resulting in a decision to stop reading newspapers, which he believed were 
untrustworthy - two years on, he was still not reading them. (Interview, March 2004). 
 
Research Design 
 
In order to see if this perception of press coverage was fair, and to establish exactly to 
what degree the main protagonists - union, employers and government - were used as 
primary source definers in news stories, the national press coverage during the first 
month of strikes - November 2002 - was examined.  This first month was chosen 
because this provided most coverage in all papers (later coverage was more sporadic) 
and therefore a sufficient number of articles from which to draw data. 
 
Articles covering the FBU dispute during November 2002 were accessed using the 
Newsbank or Lexis Nexis databases from the following daily papers: the Daily 
Express, the Daily Mail, the Daily Mirror, the Daily Telegraph, the Financial Times, 
The Guardian, The Independent, The Times and the Sun. The Daily Sport and Daily 
Star were omitted due to minimal coverage and the Sundays were also excluded since 
any major developments were likely to have already been covered in the daily papers.  
In all, 350 articles were examined.   
 
The Daily Telegraph (circulation: 839,069), the Financial Times (407,451), The 
Guardian (364,941), The Independent (214,490) and The Times  (617,616) can be 
described as the UK’s quality press; the Daily Express (800,403) and the Daily Mail 
(2,200,469) are mid-market papers; and the Daily Mirror (1,678,997) and the Sun 
(3,119,657) are tabloids. (Source: ABC, Dec 2005.)  All the papers are owned by 
media companies or individuals (for example, the Express is owned by Richard 
Desmond, The Independent by Tony O’Reilly’s News and Media, and The Times and 
the Sun are owned by Rupert Murdoch’s News International) with the exception of 
The Guardian, which is owned by the Scott Trust.  Only some papers declare support 
for political parties – the Mirror  has traditionally been Labour, though it has become 
increasingly critical of New Labour’s policies, especially regarding the Iraq War; the 
Mail and Telegraph support the Conservative Party; in the past the Sun supported the 
Conservative Party but switched to Labour in the 1997 general election, though it 
remains to be seen if it will support Labour in future; and the Express supported 
Labour in the 2001 election but has since changed allegiance.  Defining the UK 
papers’ various political stances is a matter of perspective. However, The Guardian 



D. O’Neill Page 9 01/10/2015 

and the Mirror tend to be viewed as centre left, the Financial Times and Independent 
could be said to occupy the centre ground, while the rest are right of centre.  
 
There were three main players in the dispute – the local authority employers (who 
negotiated with the union), the government (which would have to fund any pay rise), 
and the union.  The aim was to see which sources ‘won out’ in being quoted the most 
and in framing the agenda.  To this end, various indicators were examined. 
 
One indicator was to see which protagonists’ views dominated the introductions to 
articles, thus helping to set the agenda of the story, and framing what follows, with 
other protagonists being forced to respond to the agenda set by the source in the 
introductions to articles. A pilot study revealed that dominant sources were 
straightforward to identify in the introductions and that these were the previously 
identified protagonists: government sources, employer sources and union sources.  
Any sources that fell outside these were recorded as “Other” sources.  It should be 
noted that sometimes these sources were given equal billing in the Intro so that two or 
more sources were recorded as framing any one story. 
 
Another indicator, which helped substantiate the previous findings, was to examine 
articles as a whole and to categorise them into those which overall mostly reported the 
viewpoint of the union and those that mostly provided viewpoints antagonistic to the 
union case. An overall antagonistic viewpoint was categorised as one where three 
quarters of an article dwelt on why the union action was wrong.  For example, it 
included articles largely about the threat to the economy, union greed, failure by the 
union to negotiate properly, threats to public safety, splits in the union, a lack of 
public support, or the lack of modern working practices.  The point should be made 
that the categorising of the second indicator was to some degree a necessarily 
subjective decision, but the expectation was that the findings from the first and second 
indicators would broadly support each other if it was true that a dominant source in 
the introduction really does frame the interpretation of the rest of the article.  Articles 
where relatively equal weighting was given to the union viewpoint and opposing 
viewpoints were also recorded.  A more detailed breakdown of the narrative themes 
that emerged is given in Findings, Table 4. 
 
The third indicator was the degree to which certain sources were quoted, either 
directly or indirectly.  The findings from the first indicator revealed that in the final 
analysis it was union and government sources that were dominant in framing stories 
(see Findings, Table 1, below) and most stories were presented as a struggle between 
these two opposing forces.  Therefore the number of lines of text that were direct or 
indirect quotes from the union, or direct or indirect quotes from the government were 
counted and calculated as a percentage of the overall number of lines in the article and 
compared.  
 
Finally, the main narratives (Greenberg, 2004) emerging from the stories were 
recorded. A pilot study revealed these to be Public Harm, Economic Harm, Union 
Harm, [the need for] Modernisation, Government Harm (the Government damaging 
its case or causing political damage to itself) and Other (some of which, it should be 
noted, were not necessarily negative union narratives). 
 
 



D. O’Neill Page 10 01/10/2015 

Findings 
Any percentage figures provided have been rounded up or down to nearest whole 
number. 
 
Table 1: Sources used in the introductions of articles (main definers) 
 

 
 

 
Paper 

 
 

Main definer 

 Union Employers Govn. Other Total no. of 
definers* 

Daily Express 
Daily Mail 
Daily Mirror  
Daily Telegraph 
Financial Times 
Guardian 
Independent 
Times 
Sun 
 
% Totals 

11 
  4 
29 
  9 
11 
27 
18 
11 
  5 

 
27 

      5 
1 
8 
8 
5 
5 
5 
7 
2 

 
10 

13 
11 
11 
15 
  3 
21 
25 
31 
14 

 
31 

14 
10 
15 
14 
  1 
29 
14 
31 
25 

 
33 

   43 
   26 
   63 
   46 
   20 
   82 
   62 
   80 
   46 
 
 

*Note that in some articles, two or more sources were given equal weighting in the Intro and were judged to be equally 
defining the story (for example, stories where the news angle focussed on the disputed claims of either side). Thus the total 
number of definers identified is more than the total number of articles examined. 

 

Table 1 shows that out of all the identified sources defining or framing the articles 
examined, 27% were union sources, 10% the employers, 31% the Government and 
33% were other sources. 
 
With 27% of all sources in November using the union as one of the main definers in 
the introduction, thus framing the discourse around the union case, the union ability to 
influence the news agenda compares reasonably favourably with the efforts of the 
government, with more resources, at 31%.  Interestingly, the local government 
employers, at 10%, did not fare so well, and appear to have been rather marginalised 
in the news agenda as the FBU and the government became the main opposing 
protagonists.  One reason could be that “The state…has sometimes behaved like an 
Employers’ Federation writ large” (Knowles, 1952, p.201, cited in Seifert and Sibley, 
2005, p.67) and that public sector workers face special problems due to central 
government- imposed tight budgetary controls (Hymen, 1989, p.225, cited in Seifert 
and Sibley, 2005, p.67).  This was certainly the case when the employers and FBU 
seemed to have brokered a deal that the government was not prepared to fund (“Hopes 
of fire peace dashed by cash refusal”, The Guardian, 20 November 2002), placing 
central government centre stage in this type of dispute.  The sidelining of the local 
government employers may also have been due to better-resourced government public 
relations or to journalists’ news values favouring the clear - though oversimplified - 
drama of two opposing forces locked in a political battle. 
 
As well as looking at the overall findings, it is worth examining the differences 
between papers in their coverage. For instance, while the union comprised on average 



D. O’Neill Page 11 01/10/2015 

27% of overall source definers, only 5 out of 46 (11%) sources dominating the articles 
appearing in the Sun were union sources, compared with 14 out of 46 (30%) sources 
for the government.  In addition, it should be noted that the ‘Other’ source definers 
used by the Sun (25 out of 46, or 54%) were in all cases sources hostile to the union 
case.  This 3:1 ratio of government sources to union sources framing articles was also 
evident in The Times and the Daily Mail; government sources outnumbered union 
sources in defining articles on a 2:1 basis in the Daily Telegraph. The Independent, 
The Guardian and the Daily Express were roughly equal in their use of government 
and union source definers, while the Financial Times and the Daily Mirror  framed 
articles according to union sources roughly three times more frequently than 
government sources. 
 
Overall, 74% of articles were not defined by union sources, though a few of the 
‘Other’ sources also put forward the union case.  These tended to be other union 
sources, including the Trades Union Congress.  However, the vast majority of the 
‘Other’ sources framing articles were elite sources opposed to the union’s cause, for 
instance, the government-commissioned Bain Report, which reviewed firefighters’ 
pay and conditions and proposed a more modest pay rise linked to increased 
productivity. Another source frequently cited source during November in the 
introductions and included in this ‘Other’ category was the Governor of the Bank of 
England, who unsurprisingly opposed a large pay rise on economic grounds.  The 
main ‘Other’ source definers were opposition political parties (the Conservatives and 
Liberal Democrats, often opposed to the union claim but equally critical of the 
government), the Confederation of British Industry (opposed to the union claim), and 
the army (which was being used by the government to fight fires on strike days). 
 
Table 2: Dominant viewpoints expressed in articles 
   
 
Paper 

 

 
Union 
view 

 

 
Opposing view 

 

 
Equal weighting 

to union and  
opposing views 

 

 
Daily Express 
Daily Mail 
Daily Mirror  
Daily Telegraph 
Financial Times 
Guardian 
Independent 
Times 
Sun 
 
% Totals 
 

 
  4 
  2 
31 
  4 
  3 
15 
12 
  4 
  3 

 
22 

 

 
   22 
   16 
     6 
   24 
     5 
   23 
   27 
   44 
   37 
 
   58 
 

 
6 
1 
5 
6 
9 

    16 
    15 

9 
1 

 
    19 
 

 



D. O’Neill Page 12 01/10/2015 

Table 2 shows that of all the articles examined, 22% broadly expressed the union 
viewpoint, 58% broadly expressed viewpoints opposed to the union and 19% gave 
equal weighting to opposing viewpoints. 
 
The idea that the source dominating the introduction will help frame and define the 
rest of the narrative is broadly supported by the fact that in 22% of articles the union 
viewpoint dominated (Table 2).  This roughly corresponds with the 27% of sources 
where the union was used as the primary definer from the start (Table 1).   
 
With 74% of all source definers not from the union (Table 1), this may not appear to 
be a successful outcome for the FBU, but it needs to be put in the context of the range 
of possible sources that could be selected by journalists, and the greater government 
resources. It also needs to be set against the findings of Table 2.  Since some of the 
‘Other’ source definers, albeit a minority, were not antagonistic towards the union’s 
case, this translates into 22% of stories dominated by the union view, and 19% where 
the union view was given equal weighting, a total of 41% of articles where the union 
view was given space to be clearly expressed.  For organisations trying to access and 
influence the media, it can be argued that the press is fulfilling its role as an impartial 
recorder if it produces articles where opposing views are given equal weighting. With 
regard to the dominant viewpoints expressed in the articles, the Daily Telegraph put 
forward a view opposing the union case 6 times more often than the union view, The 
Times 11 times more often, the Mail 8 times more often, while in the Sun the 
opposing view appeared 12 times more often than the union view.  Only one paper, 
the Daily Mirror , had articles expressing the union view more often than opposing 
views.   
 
Analysing the amount the union is directly or indirectly quoted as the third indicator 
was a less subjective process than the previous categorisation.  
  
Table 3: The percentage of direct and indirect quotes in all papers from a) union 
sources and b) government sources 
 
Paper 
 

% direct or indirect quotes in articles 
 

 
 
 
Daily Express 
Daily Mail 
Daily Mirror  
Daily Telegraph 
Financial Times 
Guardian 
Independent 
Times 
Sun 
 
Average Total 
 

Union 
 

Government 
 

 
11 
11 
28 
15 
23 
19 
20 
  9 
10 
 
16% 

 
22 
23 
17 
24 
22 
23 
26 
27 
15 
 
22% 

 



D. O’Neill Page 13 01/10/2015 

 
In seven out of the nine daily papers examined, government sources were quoted 
more often, notably twice as often in the Daily Express and Daily Mail, and three 
times more often in The Times.  And given that one consistent participant in this 
dispute was the union, it is fair to say its voice was marginalised in The Times (9%), 
the Sun (10%), the Express and Mail (11%) and to some extent in the Telegraph 
(15%), and raises questions about the quality and balance of information provided to 
readers of these papers.  
 
Nor should it be assumed that articles where the government was not quoted might 
provide the opportunity for less hostile union coverage.  For example, in The Times, 
16 out the 18 articles that did not quote the government instead quoted other hostile 
sources – there were eight stories sourced from some members of the Retained 
Firefighters’ Union (representing part-time firefighters) condemning the strike or 
from strike breakers (The Times on 27 November 2002 reported just four); one from 
insurers warning of an increase in insurance premiums if the strike went ahead; one 
was a reminder of how bad it was in the last period of major public service union 
disputes in the 1970s; and the remainder were comment pieces urging the government 
to defeat the union. Similar oppositional sources appeared in the Express, Mail, 
Telegraph and Sun.   
 
Table 4:  Main narratives 

 
Table 4 shows that out of all the narratives identified in the articles examined, 19% 
concerned public harm, 16% economic harm, 15% union harm, 8% related to the 
need to modernise, 13% to government harm and 29% to another narrative. It 
should be noted that some articles contained more than one narrative.  
 
While a total of 58% of the narratives (public harm, economic harm, union harm, the 
need to modernise) were potentially damaging to the union case (findings that support 
those in Table 2), many of the ‘Other’ narratives took the form of ‘the story so far’ 

Paper Main narratives expressed as % of total articles 

  Public 
harm 

Econ. harm 
 

Union 
harm 

Modern. 
 

Govn. harm 
 

Other 
 

Daily Express 
Daily Mail 
Daily Mirror  
Daily Telegraph 
Financial Times 
Guardian 
Independent 
Times 
Sun 
 
Average % 
 

30 
26 
9 

20 
6 

19 
20 
22 
22 

 
19 

 

16 
13 
7 

12 
17 
15 
13 
20 
29 

 
16 

 

12 
16 
0 

20 
6 
1 

16 
17 
43 

 
15 

 

7 
13 
2 

14 
6 
8 

10 
13 
3 
 

8 
 

5 
13 
36 
16 
6 

16 
13 
8 
3 
 

13 
 

30 
19 
45 
18 
61 
41 
28 
20 
0 
 

29   
 



D. O’Neill Page 14 01/10/2015 

and could be construed as neutral narratives. Nor was it surprising that narratives such 
as public harm or economic harm should emerge.  These were identified as common 
narratives in Greenberg’s study of the Ontario teachers’ dispute (2004).  For 
firefighters striking for a 40% pay increase and potentially putting people’s lives at 
risk, the press would not be seen to be fulfilling its fourth estate role if it did not 
address these issues.  This role, however, also meant that the government did not 
escape criticism for its handling of the dispute, even by those sections of the press 
opposed to the FBU’s cause, with 13% of narratives criticising its handling of the 
dispute, though this was noticeably lower in the Daily Express, the Financial Times, 
The Times, and the Sun.   
 
However, it should be noted that even government criticism was by no means an 
indication of support for the union’s case: it was often couched in terms of spelling 
out the problems for the government if it did not win and urging it to take a stronger 
anti-union stance (for example, Grice and Clement, “Trial of strength that Blair 
simply cannot afford to lose”, The Independent, 23 November 2002; Rae and Pascoe-
Watson, “Britain can’t afford to let firemen win”, Sun, 18 November 2002).  
 
The Sun’s preferred narrative was union harm (43%), more than double that of any 
other newspaper, followed by economic harm (29%).  This highlights the dilemma for 
a paper like the Sun, which is aimed at a readership at the lower end of the 
socioeconomic scale, many of whom may be in unions: it must attempt to couch its 
ideological opposition to unions in terms of lions led by donkeys: poor leadership or 
‘extremists’ who are not representative of ‘ordinary’ members, but who are intent on 
leading members to defeat or splitting the union.   
 
Also, the Sun, which in recent years has been supportive of the Labour Government, 
adopted a narrative of government harm in just 3% of articles. Conversely, the Daily 
Mirror , formerly a Labour supporting newspaper that has more recently become 
disenchanted with New Labour, had a preferred narrative of government harm (36%).  
The degree to which the Sun adopted narratives critical of the union is markedly 
higher than the other papers: nearly all of its narratives were hostile to the union case, 
and the 3% of narratives taking a stance critical of the government were critical of its 
lack of resolve in defeating the union.  Narratives criticising the union were 
overwhelmingly favoured by The Times, Telegraph, Mail, Express and, to a lesser 
extent, the Independent.  
 
As the dispute and claims and counterclaims continued through November 2002, 
another narrative included in the ‘Other’ category started to emerge: that of the media 
coverage of the dispute.  There were a number of articles making explicit the public 
relations battle between the government and FBU and assessing which side was 
winning, and articles discussing the coverage by other papers.  Writing about the 
public relations battle in The Guardian on 27 November 2002, Kevin Maguire stated: 
“The performance of the government, which is usually acutely aware of the need for a 
disciplined united front, has been shambolic compared to that of the FBU.”   
 
While it was not the primary aim of this study to examine the rhetoric of the dispute, 
the language used by some of the papers was noteworthy for a discourse reminiscent 
of coverage of industrial relations in the 1970s and the miners’ strike of 1984, framing 
the union as backward, greedy, bullying, militant, mad, and imperilling the public. 



D. O’Neill Page 15 01/10/2015 

 
Examples of headlines from the Sun in this period, which coincided with the run-up to 
the Iraq War, include, “Fire strike a ‘gift for terrorists’” (13 November 2002) and 
“Fire union chiefs are Saddam Stooges” (14 November 2002).  Other Sun headlines 
read  “Wrecker in chief” (14 November 2002); “Beat the Bully” (21 November 2002); 
“Crews ‘stuck in the past’” (26 November 2002); “Fury over FBU’s cop death rant” 
(28 November 2002). 
 
The Times referred to the “Winter of Discontent”(12 and 13 November 2002,) the 
name given to a period in the 1970s when many unions in the UK were on strike, and 
the “hard left” (13 November 2002), while the Express referred to union “dinosaurs” 
and “our lives put on the line” (13 November 2002), as well as headlines such as 
“Killed by the fire strike” (15 November 2002).   
 
A separate examination of opinion pieces related to the dispute provided a clear 
insight into the political stance of the papers with regard to this dispute: the Mirror  
was the only paper where all leader and comment/opinion columns about the FBU’s 
actions were supportive of the union case.  The Guardian and Independent allowed 
equal views from both sides, allowing outside contributions from the union movement  
(though any opinions written by the papers’ own journalists condemned the strike). 
The Financial Times carried one opinion piece that was hostile towards firefighters.  
Four out of five such articles appearing in the Mail and Express criticised the 
firefighters, four out of four in the Telegraph, nine out of nine in The Times and 
fourteen out of fourteen opinion pieces in the Sun were all critical of the firefighters’ 
union case.  That the latter two papers devoted so many opinion articles to the issue, 
all of which were hostile, is an indication of an energetic anti-union campaign. 
 
While the Mirror  gave prominence to the firefighters’ case and took an editorial line 
that supported their claim, this sometimes made for predictable, banal coverage that 
seemed at times more focussed on promoting itself and attacking its rival, the Sun. For 
example, a Daily Mirror  report of 28 November 2004  (Yates and McGurran) 
contained this final paragraph: “Strikers at Cobham, Surrey, held placards saying: 
Don’t be blinded by the Sun and Look in The Mirror.  They urged a boycott of the 
downmarket rag over critical coverage of the dispute.”  The coverage in the Financial 
Times was arguably better.  It was factual and informative and avoided editorialising 
for or against the union case in its news reports. That the union was used as the main 
primary source definer reflects the reality of its role as the prominent and consistent 
‘player’ in the dispute. Greenslade (2004, p.430) states that the FT provides “more 
objective reports of industrial disputes than any other title”.  
 
The “restrictive”, “Spanish” or “antediluvian” working practices of the firefighters 
was a repetitive theme in most papers’opinion pieces (for example, the Leader article 
in The Times, “The firefighters’ strike must be fought”, 13 November 2002), along 
with greed, extremism and a lack of realism (Aaronovitch, “Calling all firefighters: 
return to join the rest of us on Planet Earth”, Independent, 15 November 2002).  Mary 
Ann Sieghart, writing in the The Times on 15 November 2002, praises the 
government’s handling of the dispute, and repeats an unfounded government 
allegation that the union was making hoax emergency calls during strike days.  She 
argues that even a lower 11% offer “sets a terrible precedent” and that “the unions are 



D. O’Neill Page 16 01/10/2015 

now the problem”, before concluding that this fight has come “gift-wrapped in 
militancy, greed, Luddism and contempt for other people’s lives”.  
 
Even in more liberal papers such as The Guardian, which gave much more space to 
the union viewpoint and provided balanced and informative reports about the dispute, 
its regular columnists were clear in their condemnation of the strike. For instance, on 
26 November 2002 Hugo Young asserted: “A strong union, bent on self-interest and 
rejecting self-reform, is an enemy of political order and economic truth” (“Why we 
must not give the firefighters what they want”). 
 
Taken overall, these observations and findings would appear to fit to some extent with 
the views of some media commentators: “[The Government’s] biggest ally in this 
dispute – Fleet Street – has unleashed wave after wave of incendiary words against 
Gilchrist and the FBU.” (Maguire, The Guardian, 20 November 2002).   
 
Conclusion 
 
More recent studies of trade union reporting are correct in pointing out that, with 
imaginative and proactive public relations, opportunities exist for unions to put their 
case in the media (Kerr and Sachdev 1992; Davis 2002), particularly in local and 
regional media and in 24-hour TV news.  But despite a relatively high readership of 
regional papers - 69.6% of all UK adults who read a national paper also read a local or 
regional paper - the ability of local news to counter the influence of the national press 
is questionable. The Sun, the largest-selling tabloid, has a circulation of nearly 3.1 
million (Dec 2005, source: ABC) and claims a readership of up to 10 million.  It is a 
paper known for its hostility towards trade unions, and the FBU’s media campaign 
was unable to steer it away from this line. Similarly, while 24-hour national news 
does present opportunities for marginalised groups who can appeal to TV news values 
and provide useful images, the combined market for rolling news is 21 minutes a 
week, per person, “an awfully small universe” (Mason, The Guardian, 16 January 
2006). 
 
While the use of the union as primary source definer compares reasonably well with 
the use of government sources as a definer, taken overall the data suggests hostile 
newspaper coverage:  27% of articles sourced unions as main definers  (with most of 
the other sources used hostile to the union case); 58% of articles had an overall 
viewpoint opposed to the union; union quotes made up a 16% of the quotes in news 
stories compared to 22% for the government; and 58% of all narratives were 
narratives opposed to the unions 
 
On balance, the union did not win the public relations battle in the national press, nor 
did it win even the 16% pay rise it indicated it would settle for. Certain sections of the 
press seem inured to any amount of public relations activity, though the overall 
picture is probably not as bleak as some union perceptions, with the FBU being given 
at least equal space to puts its case in 41% of articles.  However, the results for five 
out of the nine papers analysed – the Mail, Express, Telegraph, The Times and the Sun 
– reveal coverage heavily loaded against the union, with the Murdoch-owned Times 
and Sun giving negligible space to the union viewpoint and choosing to report using 
overwhelmingly hostile sources, narratives and opinions. While acknowledging that 
journalists must operate within certain routines and constraints, “it ought not to be 



D. O’Neill Page 17 01/10/2015 

forgotten that journalists retain the power to choose between sources, and to include 
or exclude certain perspectives” (Harcup, 2004b, p. 49).  
 
These findings do not live up to the usual occupational imperatives one might ideally 
associate with journalism, such as balance, a range of views and rational debate, but 
by ideological imperatives and agendas which ill serve newspaper readers and 
political discourse in the UK. “I’m not arguing for papers that slavishly support trade 
unions, but I would argue for independence from the views of proprietors, and for 
accuracy and balance in reporting.” (Mick Rix, telephone interview, January 2005).  
That this bias was the outcome despite the union’s well-planned, devolved media 
campaign would indicate broad support for the pessimistic views of the Glasgow 
University Media Group (Beharrell and Philo 1977, p. 136), at least in terms of 
national newspapers. 
 
It is possible that fewer industrial disputes in the UK in recent years, together with the 
improved public relations adopted by unions, has lulled some media analysts and 
trade unionists into believing that industrial relations reporting could be conducted in 
a less hostile environment.  Equally, experienced UK trade unionists and academics 
may not find these results unexpected – after all, the papers hostile to the FBU were 
the ‘usual suspects’.  FBU press officer Duncan Milligan was not particularly 
surprised at some of the coverage, asserting that the Sun had almost caricatured itself 
in its efforts to attack the union.  But interviews conducted for this study revealed a 
startling difference in attitudes from younger trade unionists who had never taken 
action before.  They were shocked, hurt and angry at how they were being presented 
in papers, especially the Sun.  There is no reason why a new generation coming into 
the trade union movement would know how the press reacted to disputes, since 
“assertive trade unionism was off the public radar” and unions were regarded by the 
media as “more-or-less finished business” (Murray, 2003, p.9-10). 
 
This examination of the FBU’s strategy reveals that organisations normally outside 
the dominant hegemony have to be highly organised to access the media to the degree 
that the union did.  While wider claims cannot be made for a study which confines 
itself to an analysis of national newspaper coverage in one industrial dispute, it 
appears that the conclusions of the Glasgow University Media Group cannot simply 
be viewed as an historical account of how industrial relations were reported in 
previous decades.  With a growing number of industrial disputes in Britain, certain 
truths may have to be re-learned: that, despite representing around seven million 
working people in the UK, unions must work diligently and with a wide range of 
media to achieve space for their views in the news agenda; that public relations and a 
well-planned media strategy are limited in what they can achieve; that, at least in the 
privately-owned UK national press beset with vested business and political interests, 
unions have to operate in what is still a largely biased and hostile news agenda.  
Forewarned of this, members are less likely to be demoralised by negative coverage 
and, more crucially, unions can make strategic and realistic decisions about how best 
to deploy limited resources.  
 
 
Bibliography 
 
Anderson, Digby and Sharrock, W (1979) “Biasing the News: technical issues in 



D. O’Neill Page 18 01/10/2015 

  media studies”. Sociology 3, Vol. 13, September, pp. 369-385. 
Becker, Howard (1967) “Whose Side Are We On?” Social Problems, 14, pp. 239-47. 
Beharrell, Peter, Philo, Greg and Hewitt, John, “Strategies and Policies”, in Beharrell, 
  Peter and Philo, Greg (Eds.) (1977) Trade Unions and the Media, London: 
  Macmillan. 
Cumberbatch, Guy, McGregor, Robin, Brown, John and Morrison, David (1986) 
 Television and the Miners’ Strike. Mimeo, London: Broadcasting Research Unit. 
Curran, James and Seaton, Jean (2003)  Power Without Responsibility 6th edn. 
  London, New York: Routledge. 
Davis, Aeron (2003) “Public Relations and News Sources’ in Simon Cottle (Ed.), 
 News, Public Relations and Power, London: Sage, pp. 27-42. 
Davis, Aeron (2002) Public Relations Democracy: Public relations, politics and the 
  mass media in Britain, Manchester, Manchester University Press.  
Davis, Aeron (1998) Trade Union Communications in the 1990s: A Report for 
  theTUC and its Affiliate Unions, March 1998  
Deacon, David (2003) “Non-governmental Organisations and the Media” in Simon 
  Cottle (Ed.), News, Public Relations and Power, London: Sage, pp.99-115. 
Donovan, Paul (2002) “Bored with the brothers”, Press Gazette, 9 May 2002. 
Galtung, Johan and Ruge, Mari (1965) “The structure of foreign news: the 
   presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers”, 
   Journal of International Peace Research 1 (1965), pp.64-91. 
Glasgow University Media Group (1993) Getting the Message, London: Routledge. 
Glasgow University Media Group (1982) Really Bad News, London: Routledge. 
Glasgow University Media Group (1980) More Bad News, London: Routledge. 
Glasgow University Media Group (1976) Bad News, London: Routledge.  
Greenberg, Joshua (2004) “Tories, Teachers and the Media Politics of Education 
  Reform: News Discourse and the 1997 Ontario Teachers’ Strike”, Journalism 
  Studies, Vol. 5, No. 3, pp. 353-371. 
Greenslade, Roy (2004) Press Gang: How newspapers make profits from 
   propaganda, London: Pan Macmillan. 
Grice, Andrew (2002) “Spin doctors – Ministers fight back in propaganda war”, 
   Independent, 30 November 2002. 
Grice, Andrew and Clement, Barrie (2002) “Trial of strength that Blair simply cannot 
  afford to lose”, The Independent, 23 November 2002.   
Hall, Stuart, Critcher, Chas, Jefferson Tony, Clarke John, and Roberts, Brian 
 (1978)Policing the Crisis. Mugging, the State and Law and Order.  London: 
  Macmillan 
Harrison, M (1985) TV News: Whose Bias? Berkhamsted: Policy Journals. 
Harcup, Tony (2004a) “Coverage is the pits”, Press Gazette, 12 March 2004. 
Harcup, Tony (2004b) Journalism: Principles and Practice, London: Sage. 
Harcup, Tony and O’Neill, Deirdre (2001) “What is news? Galtung and Ruge  
   Revisited”, Journalism Studies Vol. 2, No. 2, pp. 261-80. 
Herman, Edward and Chomsky, Noam ([1988] 1994) Manufacturing Consent: The 
   Political Economy of the Mass Media.  New York: Pantheon. 
Hetherington, Alastair (1985) News, Newspapers and Television, London: Macmillan. 
Hollingsworth, Mark (1986)  The Press and Political Dissent: A Question of 
  Censorship, London: Pluto Press. 
Jones, Nicholas (1986) Strikes and the Media, Oxford: Basil Blackwell. 
Jones, David, Petley, Julian, Power, Mike and Wood, Lesley (1985) Media Hits the 
  Pits: The Media and the Coal Dispute, London: Campaign for Press and 



D. O’Neill Page 19 01/10/2015 

  Broadcasting Freedom. 
Kerr, Allan and Sachdev, Sanjit (1992) “Third among Equals: An Analysis of the 
  1989 Ambulance Dispute”, British Journal of Industrial Relations, 30:1, March 
  1992. 
Maguire, Kevin (2002) “Blair has been burned already”, The Guardian, 20 November 
  2002. 
Maguire, Kevin (2002) “Friends of unions sent in to sell Blair’s case: Government 
  fears it is losing PR battle to polished FBU”, The Guardian, 27 November 2002 
Manning, Paul (2001) News and News Sources: A Critical Introduction, 
  London: Sage. 
Manning, Paul (1999) “ Categories of knowledge and information flows: reasons for 
  the decline of the British Labour and Industrial Correspondents’ Group”, Media, 
  Culture and Society, Vol. 21, No. 3, May, pp.313-336. 
Manning, Paul (1998) Spinning for Labour: Trade Unions and the New Media 
   Environment, Aldershot: Ashgate. 
Mason, Paul (2006) “Rolling news RIP”, The Guardian, 16 January 2006. 
Masterman, Len (1985) “The Battle of Orgreave” in Len Masterman (Ed.) (1985) 
  Television Mythologies: Stars, Shows and Signs. London: Routledge, pp.98-109. 
McChesney, Robert (2000) Rich Media, Poor Democracy: Communications politics 
  in dubious times.  New York: New Press. 
Miller, David (1994) Don’t Mention the War: Northern Ireland, Propaganda and the 
 Media. London: Pluto Press. 
Murray, Andrew (2003) A New Labour Nightmare: The Return of the Awkward 
  Squad, London: Verso. 
Palmer, Jerry (2000) Spinning Into Control: News values and source strategies, 
  London, New York: Leicester University Press. 
Philo, Greg  (Ed.) (1995) Glasgow Media Group Reader, Vol 2: Industry, Economy, 
  War and Politics. London: Routledge. 
Pilger, John (1998) Hidden Agendas, London: Vintage. 
Rae, Charles and Pascoe-Watson, George (2002) “Britain can’t afford to let firemen 
   win”, Sun, 18 November 2002. 
Schlesinger, Philip (1990) “Rethinking the Sociology of Journalism: source strategies 
   and the limits of media centrism” in Majorie Ferguson (Ed.), Public 
   Communication: The New Imperatives. London: Sage, pp.61-83. 
Schlesinger, Philip and Tumber, Howard (1994) Reporting Crime: The Media Politics 
   of Criminal Justice. Oxford: Clarendon Press. 
Seifert, Roger and Sibley, Tom (2005) United They Stood: The story of the UK 
   firefighters’ dispute 2002-2004, London: Lawrence and Wishart. 
Sieghart, Mary Ann (2002) “On the fire strike, Blair is not for burning”, The Times, 
15 November 2002. 
Vallely, Paul (2002) “Profile: Andy Gilchrist – A union firebrand but not a ‘flaming 
idiot’”, The Independent, 23 November 2002. 
Williams, Granville (1996) Britain’s Media : How they are related.  London: 
   Campaign for Press and Broadcasting Freedom. 
Wolfsfeld, Gadi (2003) “The Political Contest Model” in Simon Cottle (Ed.), News, 
   Public Relations and Power, London: Sage, pp. 81-95. 
Yates, Nathan and McGurran, Aidan (2002) “Heroes of the fire strike: Still saving 
  your lives every day”, Daily Mirror , 28 November 2002. 
Young, Hugo (2002) “Why we must not give the firefighters what they want”, The 
  Guardian, 26 November 2002. 



D. O’Neill Page 20 01/10/2015 

 

Interviews 
Duncan Milligan, FBU Press Officer, by phone, March 2004 
Nick Sutcliffe, Chair and Sean Cahill, Secretary, West Yorkshire FBU region, 
representing 3,000 members, March 2004 
FBU members based at Halifax, March 2004 
Mick Rix, former General Secretary of rail drivers union ASLEF, now union adviser, 
by phone, January 2005  
 
 
 
 
 
 


	Abstract
	Key words
	Introduction
	The dispute in theoretical context
	The Fire Brigades Union dispute and media strategy
	The FBU Dispute: Close-up on Press Coverage

	Research Design
	Table 2: Dominant viewpoints expressed in articles
	Table 4:  Main narratives


	Bibliography
	Greenslade, Roy (2004) Press Gang: How newspapers make profits from
	propaganda, London: Pan Macmillan.



