## Soft power, hard news:

# How journalists at state-funded transnational media legitimize their work

## Kate Wright, Martin Scott and Mel Bunce

#### **Abstract**

How do journalists working for state-funded international news organizations conceptualize and legitimize their relationship to the governments which support them? In what circumstances might such journalists seek to resist the diplomatic strategies of their funding states? To address these questions, we conducted a comparative study of journalists working for international news organizations funded by the Chinese, US, UK and Qatari governments. Using 52 interviews with journalists covering humanitarian issues, we explain how they minimized tensions between their diplomatic role and dominant norms of journalistic autonomy by drawing on three – broadly shared - legitimizing narratives.

In the first 'exclusionary' narrative, journalists differentiated their 'truthful' news reporting from the 'false' state 'propaganda' of a common Other, the Russian-funded network, RT. In the second 'fuzzifying' narrative, journalists deployed the loose notion of 'soft power' as an ambivalent 'boundary concept' (Allen 2009; Star 2010), to defuse conflicts between journalistic and diplomatic agendas. In the final 'inversion' narrative, journalists argued that, paradoxically, their dependence on funding states gave them greater 'operational autonomy' (Murdock 1983). While all three strategic narratives involved different forms of 'boundary work' (Gieryn 1983), unlike other kinds of 'boundary work', these narratives accommodated state interests and objectives. Even when journalists did resist their funding states, this tended to be hidden or partial. Journalists' resistance also tended to be prompted less by concerns about 'media imperialism' than by severe threats to their personal cultural capital. Thus we suggest that if transnational news is a field, it is very weakly autonomous.

#### Introduction

How do journalists working for state-funded transnational news organizations justify their relationships to the governments that finance them? When might they try to resist the diplomatic strategies of these governments, thus modifying the operation of state influence abroad? Are there any common patterns in journalists' approach to state-media relations which cut across Western and non-Western news organizations?

In this article, we explore these under-researched and important questions. In so doing, we illuminate how journalists imagine their relationships to funding states, as well as the limits of their willingness to cooperate with them. Discussing these issues necessitates attending to multifaceted diplomatic struggles (Seib 2010), involving notions of state 'propaganda' (Bakir et al 2018: Freedman forthcoming) and 'soft power' (Nye 1991, 2004, 2008). However, it is very difficult to neatly divide coercive 'propaganda' from the non-coercive, persuasive communication commonly associated with 'soft power'. Instead, a 'grey' spectrum seems to exist between the two, involving different kinds and degrees of selectivity, deception, incentivization and coercion (Bakir et al. 2018).

Even Nye's classic work (1991, 2004, 2008) makes a notoriously unclear distinction between 'soft power' and 'propaganda'. He stressed that governments should prevent state-funded media, like Voice of America, from being dismissed as 'propaganda' by taking steps to support journalists' credibility: these include refraining from intervening in editorial matters, and allowing journalists to criticize the state (Nye 2008). But Nye also suggested that states may accrue 'soft power' by using international media to develop a sense of "shared values" across borders (2004:7). As Rawnsley has observed (2015), this description could easily apply to

Chinese and Russian approaches to international broadcasting, which are often regarded in the West as state propaganda.

It may therefore be more useful to consider how 'soft power' and 'propaganda' are deployed strategically by different actors, including the journalists who work for state-funded transnational news organizations. These journalists must engage in numerous position-taking strategies to negotiate their relationships to funding and host states, to dominant journalistic norms, to one another, news audiences and media markets, in order to compete effectively for material and cultural capital (Bourdieu 1998; Bourdieu and Wacquant 1992). These complex and different forms of positionality cannot be reduced to organizational differences. Indeed, the growth of freelancing in transnational news (Hellmueller and Konow-Lund 2019) means that some journalists frequently work for multiple outlets: thus adding another layer of complexity to previous research which highlighted flows of editorial staff (Kraidy 2007; Seib 2012) between different kinds of news organizations.

A nuanced relational approach is also required to assess the cumulative impact on transnational news of several significant shifts in state-media relations which took place during 2015-2018. During this period, the Chinese and American governments restructured their relationships to the transnational news organizations they fund, and the UK government discursively reframed its relationship to BBC World Service Radio. Although the Qatari government does not appear to have pursued either of these courses of action, its relationship to Al Jazeera has been seriously threatened by a major diplomatic crisis with its Gulf neighbors, which demanded that Qatar close the TV network down.

This article examines how state-funded journalists responded to these pressures using 52 semistructured interviews with staff and freelancers working for Al Jazeera English, BBC World
Service, China Global Television Network (CGTN, previously known as CCTV), Voice of
America and Xinhua. Using Bourdieusian field theory, we demonstrate that the ways in which
journalists experienced and coped with such tensions were shaped by their particular position
in the field. However, we also show that journalists tended to use similar kinds of legitimizing
narratives, involving the strategic deployment of 'soft power' and 'propaganda'. We then go
on to interrogate the circumstances in which journalists ceased to find their previous
legitimizing narratives convincing and explain why their resistance to funding states tended to
be limited. Finally, we'll conclude by discussing the theoretical implications of this study,
including the extent to which transnational news is 'fielded'.

#### Western transnational news

Initially, it was hoped that 'global' satellite TV news, like CNN, would shape more progressive forms of cosmopolitan politics (Berglez 2008; Chouliaraki 2008; Volkmer 1999); breaking away from domination by domestic political elites (Bennett 1990; Entman 2003) and domestic news values (Galtung and Ruge 1965). Yet analyses of CNN's output show that it tends to be uncritically supportive of US foreign policy (Thussu 2000). Other forms of commercially-funded transnational journalism practiced in Belgium, France, and the UK have also been found to be powerfully shaped by the staff, cultural perspectives and political interests of news organizations' states of origin (Christin 2016; Denĉik 2012, 2013; van Leuven and Berglez 2016).

Yet journalists working for Western transnational news organizations have been portrayed as failing to critically reflect on their diplomatic function, even when they work for state-funded news organizations. For example, ethnographic research carried out at the BBC World Service (BBCWS) (Baumann et al. 2011), found that, despite the network's origins in the BBC Empire Service, BBC producers did not seem to realize that their cultural and linguistic translation practices reproduced asymmetrically structured "diasporic contact zones" (Baumann, Gillespie and Sreberny 2011). The construction of such contact zones, the coauthors argued, indirectly served British interests, without disturbing the radio network's "long established reputation for cosmopolitan openness, fairness and impartiality" (Gillespie and Baumann 2006: 1; see also Ogunyemi 2011).

Yet the UK government's framing of a new, generous funding package for BBCWS in terms of British strategic and defense interests (National Security Strategy and Defence and Security Review 2015) has prompted some journalists to engage in public, critical reflections about their diplomatic role. A former BBCWS managing editor, Burnett (2015) has criticized the UK government for breaking the unwritten code about the "soft power that dare not speak its name", thereby endangering the BBC's reputation for impartiality. By contrast, a presenter, Bennett-Jones (2018), has attacked the BBC's senior managers for what he sees as their uncertainty about whether the BBCWS "exists to advance British soft power or to do journalism". He challenges "stifling" managerial controls introduced after the Hutton Inquiry in 2003, including alleging that BBC managers refused to allow him to broadcast important details from a ministerial interview, following a conversation with Foreign Office officials.

Similarly, a series of legislative changes appears to have forced into the open journalists' internal disagreements about the extent to which the Voice of America (VoA) radio network operates independently of the US administration (Bennet cited in Al Jazeera 2018; Robinson 2017). As VoA has historically had a rather "incestuous" relationship with the US administration (Zelizer 2018: 12), but it has not broadcast domestically. A recent decision to revise the 'anti-propaganda' law from the Cold War period (Smith-Mundt Modernization Act of 2012) is controversial, as it would allow the network to do so (Hall 2017). Further legislation passed in 2016 removed the regulatory power of the bipartisan Broadcasting Board of Governors (BBG), which had provided a structural firewall between the US administration and state-funded international news organizations (Hall 2017). The 'liberal press' became seriously concerned about both changes following President Trump's nomination of the new Head of the BBG: Michael Pack, a close associate of Steve Bannon, the former chief executive of the farright media outlet, *Breitbart News* (Gramer 2018; Mahdawi 2018).

Like BBCWS, VoA has a legally binding Charter, which is supposed to protect it from political influence, along with the Hatch Act (1939), which restricts the political activity of federal employees. However, unlike BBCWS, debates about VoA's independence (or lack of it) have not been framed in terms of 'soft power'. Instead, critics of President Trump have speculated about his potential wish to engage in state 'propaganda' (Al Jazeera 2018; Robinson 2017; Smith 2019), thus alluding once more to the policy discussions which took place in the Cold War era (Rawnsley 1996).

### Transnational news funded by Qatar and China

Discussions of journalists' awareness of their involvement in diplomatic struggles, and their efforts to square this with dominant norms about journalistic autonomy (Hanitzsch et al. 2011), occur more often in research about the transnational news funded by China and Qatar. These forms of transnational news are not only portrayed as being involved in a multifaceted struggle for diplomatic influence around the globe (Seib 2010), but also as being shaped by the interactions of multiple local, national, regional and global factors, often producing complex forms of transcultural hybridity (Kraidy 2007). Thus, the transnational news funded by Qatar and China tends not to be portrayed as being wholly controlled by these authoritarian governments.

Research into the private/state sponsored network, Al Jazeera, provides an excellent example of this. Maziad (2018) argues that in Egypt the interactions of Al Jazeera journalists with members of the Muslim Brotherhood, as well as interactions between journalists working on the network's Arabic and English output, led to an Islamist takeover of selected channels. Although Qatar had previously supported the Muslim Brotherhood, she says that this situation does not appear to have been engineered by Qatari officials and was not in the country's strategic interests (Maziad 2018). Indeed, Qatar's enemies were able to claim that Al Jazeera was nothing more than a vehicle for Qatari 'propaganda' (*Qatar Crisis News* 2017), thereby providing the final trigger for the Gulf diplomatic crisis, which commenced in 2017

Previously, Al Jazeera had enhanced Qatar's international status by forging pan-Arab and other solidarities (Cherkaoui 2014; Seib 2012). This was enabled by the network's journalistic credibility, which was achieved through its adoption of dominant journalistic norms, including objectivity and balance. This approach was shaped by the network's recruitment of Western-trained journalists from the failed BBC-Saudi enterprise, BBC Arabic (Seib 2012). However, Qatar's deteriorating relations with Saudi Arabia, following the 'Arab Spring' in 2011, appears to have shaped strong correspondences between Qatar's foreign policies and the output of Al Jazeera Arabic during crises (Cherkaoui 2014; Al Nahed 2015; Samuel-Azran 2013). Although increased managerial pressure to endorse Qatari policy was rejected by some journalists at Al Jazeera Arabic, several of whom resigned in protest (Samuel-Azran 2013).

The output of Al Jazeera English corresponds less clearly to Qatari foreign policy (Al Nahed 2015; Samuel-Azran 2013), retaining its credibility with Western audiences by positioning itself as a liberal, pro-democratic 'voice of the voiceless'. However, earlier claims that an empowering 'Al Jazeera effect' would reduce government and mainstream media monopoly on information (Seib 2011) seem to have been somewhat overstated. This is because the station's elite sourcing practices (Figenschou 2010) and adoption of Western frames (Bebawi 2016), mean that its output tends to be characterized by a mixture of sameness and difference, rather than radical alterity.

Chinese transnational media are less obviously cultural hybrids (Kraidy 2007). They generally serve Chinese diplomatic interests by framing China as promoting global order and harmony, or as an equal partner in mutually beneficial exchanges with other non-Western governments (Madrid-Morales 2017; Marsh 2017). The former premier, Hu Jintao, saw these representations as helping to counter negative, Western news narratives about China, thereby building

particular kinds of 'soft power' (Boyd-Barrett 2015; Zhang et al. 2016). However, the extent to which these kinds of transnational news correspond to China's foreign policy seems to vary according to media organizations, topics and locales concerned.

An especially rich body of research explores the practices and perspectives of journalists working for Chinese transnational news in the strategically important region of Africa (e.g. Wasserman 2015; Zhang et al. 2016). African journalists are often acutely aware of Chinese managers' domination within story selection, framing and approvals processes (Umejei 2016). However, even Xinhua, which is one of the most tightly controlled outlets, changed its journalism to conform with dominant Western news values: introducing greater 'timeliness' to improve the uptake of its content by other transnational media, as well as domestic African outlets (Xin 2008, 2012).

African journalists working for the TV network, CCTV (now CGTN) seem able to exercise greater editorial freedom than those at Xinhua, although they still self-censor, particularly in relation to 'controversial' political topics (Madrid-Morales 2017; Marsh 2016; Umejei 2017). The network's focus on solutions-oriented 'constructive' approaches (Marsh 2016), and efforts to represent both China and Africa in a positive, uncritical light (Gagliardone 2013) mean that its journalists struggle to gain credibility within more media-literate African countries, like Kenya and South Africa (Maweu 2016; Wasserman and Madrid-Morales 2018). Journalists' concern about this issue (Gagliardone 2013) is likely to have been exacerbated by the approach taken by the current President, Xi Jinping, who has stressed the need for journalists to exhibit absolute loyalty to the party (Repnikova 2017), and restructured all international broadcasters

under a single umbrella, tasked with "spreading the party's guiding principles and policies" (CGTN 21 March 2018).

## This study

We analyze how journalists working for state-funded transnational news outlets coped with the changes which took place between 2015-2018. Specifically, we ask:

RQ 1: How did these journalists conceptualize and legitimize their relationships to the governments that finance them?

RQ2: In what circumstances did journalists try to resist the diplomatic strategies of their funding governments?

Our analytical framework was influenced by managerial research which demonstrates that workers construct legitimizing self-narratives to deal with the instability involved in organizational transitions (Ibarra and Barbulesc 2010), and/or to negotiate the tensions involved in hybrid roles (Sveningsson and Alvesson 2003). We have also been influenced by sociological research into the 'boundary work' conducted by professionals to manage the division between their own occupational field and that of others (Gieryn 1983). This includes the ways in which professionals use fuzzy, multivalent 'boundary concepts' to sustain cooperation with those in other fields (Allen 2009; Star 2010), and how they demarcate distinct boundaries between different fields of activity (Gieryn 1983). In particular, we draw from a

rich vein of research into how journalists articulate "who counts as a journalist, what counts as journalism and what is appropriate journalistic behavior, and what is deviant" (Carlson 2015:2). This includes our own previous work in which we used Bourdieusian field theory (Bourdieu 1998; Bourdieu and Wacquant 1992) to illuminate how other kinds of funders—private foundations—changed journalists' perceptions of appropriate forms of journalistic work and output. (Scott, Bunce and Wright 2018a).

In this article, we analyze how state-funded transnational news journalists used legitimizing narratives to accommodate changes in state-media relations, and cope with related tensions pertaining to their professional autonomy. In so doing, we address broader questions about the extent to which transnational news constitutes a distinctive field, involving shared 'rules of the game' (*doxa*) and struggles over common stakes (*capital*) (Christin 2016). To discuss these issues, we draw from a broader, mixed methods study about reporting on humanitarian issues (Scott, Bunce and Wright 2018b), which found that the majority of regular, original coverage in the English language was provided by state-funded transnational news organizations. These organizations were the wire agency, Xinhua, and the broadcasters, Al Jazeera English (AJE), BBC World Service Radio (BBCWS), CGTN (formerly CCTV News), and Voice of America (VoA).

The data analyzed here is derived from 52 semi-structured interviews with 47 state-funded journalists employed by these organizations, who were active in humanitarian reporting. (Shorter follow-up interviews were sometimes necessary to check whether planned actions had taken place). Data from 8 interviews with other journalists who worked for commercial news

organizations, including Thomson Reuters and Associated Press news wires and CNN, were included to add context.

These interviews were conducted by the co-authors during 2017-18. They lasted 1-2 hours each and took place in the major hubs of transnational news production, Bangkok, London, Nairobi, New York and Washington. Skype interviews were used when security or confidentiality issues prevented meeting in person. Participants were sampled on the grounds of content analysis or colleague referral. Although just over half were born and raised in Western countries, journalists often discussed more complex identities, including dual ethnic/cultural heritage and/or formative experiences of living in non-Western countries as a young adult.

### Sample Data:

Table 1: Job title:

Producer	Reporter	Correspondent	Editor (regional, output, or media- specific, e.g. online)	Manager (bureau chief up to senior executive)	Other
8	6	8	11	10	4

**Table 2: Working for:** 

AJE	BBCWS	CGTN	VoA	Xinhua	Several state-funded organizations
11	11	10	4	5	6

Table 3: Name identified as:

Man	Woman

34	13

**Table 4: Location:** 

UK/Europe	North America	Australasia	Africa	Middle East	Asia	Latin America
7	8	0	18	6	8	0 (2 covered, but based elsewhere)

Table 5: Born/raised in:

Continent	No. of participants	Countries
Asia	6	China (4), India (1), Taiwan (1)
Sub-Saharan Africa	14	Kenya (9) Rwanda (1), South Africa (3), Zimbabwe (1)
Australasia	1	New Zealand (1)
Latin America	1	Ecuador (1)
Middle East	3	Egypt (1), Israel (1), Yemen (1)
UK/Europe	17	UK (15), Denmark (1), Germany (1)
USA	4	

The topic of state-media relations was raised spontaneously by journalists when asked about the resources available to them, as well as the practices, relationships, constraints and opportunities shaping their practice. The terms 'soft power' and 'propaganda' were introduced by study participants, not researchers. Transcripts were coded using NVIVO and analyzed thematically. Data analysis was conducted by the lead author to ensure consistency, and regular team meetings were held to discuss emerging themes. Due to the sensitive nature of these interviews, we have removed participants' names, as well as interview dates.

Legitimizing narratives: Propaganda and soft power

The changes in state-media relations which took place during 2015-2018 exerted an external 'shock', which made it more difficult for journalists to avoid reflecting on the role of transnational news in international diplomacy. Commercial news journalists, particularly those at CNN, were acutely aware of the greater material capital available to their state-funded peers. They frequently mentioned colleagues who had previously moved to AJE for its greater resources, and many were keen to move to BBCWS because of its new, generous state funding.

However, those working for state-funded news outlets tended to find their relationship to funding governments more troublesome. Journalists employed by CGTN and Xinhua reported increased managerial censorship, which had previously been quite rare (Madrid-Morales 2017; Marsh 2017; Umejei 2016). Those at AJE spoke of the travel restrictions caused by the Gulf blockade of Qatar (Maziad 2018), which limited their ability to report on the war in Yemen, as well as triggering increased bureaucratic obstacles and legal threats by other countries opposed to Qatar. Journalists working for AJE, VoA and BBCWS all decried the ways in which funding governments controlled their budget, as well as exercising power over organizational strategy.

These tensions were not uniformly distributed but were experienced differently by journalists according to different kind of positionality. Journalists' geographic positioning was an especially important factor, shaping specific legislative/regulatory environments, local labor pools and forms of industry competition, as well as distinct kinds of sociopolitical sensitivities (Youmans 2017:81). Regarding the latter, a seismic analogy may be used, as the external 'shocks' exerted by changes in state-media relations tended to be felt most acutely by journalists covering events in geographic locales where the interventions of their funding governments were already hotly contested. Such countries included Egypt, Kenya, Myanmar, Sudan and South Sudan, as well as Syria and Yemen. But journalists' efforts to cope with these

external 'shocks' were also shaped by other kinds of positioning, including their seniority, employment security and cultural background.

Broadly speaking, journalists sought to reassure themselves (and others) by utilizing three legitimizing narratives, involving inter-related kinds of 'boundary-work' (Gieryn 1983). These legitimizing narratives cut across organizational boundaries, including those between news outlets funded by democratic and authoritarian states. The first narrative, which was commonly used by all kinds of journalists, involved them justifying their work by differentiating it from state 'propaganda'. Journalists defined 'propaganda' narrowly, as involving the deliberate dissemination of falsehood. This narrow definition had an instrumental use: allowing participants to position themselves as journalists, rather than state propagandists, because of their commitment to truth-telling. As one top executive at AJE put it, reporters at the channel were committed to "searching for truth in the ocean of lies" created by powerful regimes and self-serving elites in the region. Likewise, regional editors at VoA stressed that their output was not propaganda because they didn't publish "fake news" or "bullshit", and BBCWS reporters and producers all stressed that they disseminated "accurate news" not "propaganda".

This legitimating narrative involved classic forms of *exclusionary* boundary-work, in which specific actors and practices were symbolically expelled as 'non-journalistic' (Carlson and Lewis 2015). Journalists' definition of 'propaganda' solely in terms of falsehood enabled them to avoid reflecting upon the potential existence of "propaganda with facts" (Nicholas Pronay quoted in Rawnsley 1996:10), including state officials' indirect influence over journalists' selection and framing of events (Bakir et al. 2018; Bennett 1990; Entman 2003).

Journalists further justified their own work by excluding a commonly recognized 'Other'. This was RT, the cable TV network, funded by the Russian government, which was widely regarded

by participants as producing untrue "propaganda" and "not news" (Yablokov 2015). Indeed, even CGTN staff regarded RT as so lacking in journalistic credibility that one producer called it a "joke of a network". Yet the same participants had previously expressed serious concerns about increased managerial pressure to promote 'positive' stories about China and Chinese allies (discussed in Gagliardone 2013), as well as increased managerial censorship (discussed in Madrid-Morales 2017; Marsh 2017). For instance, one CGTN editor said that they had been repeatedly told to remove online stories which attracted negative audience comments about China. Another said they were worried that President Xi's more centralized, directive policies might be gradually pushing CGTN journalists "towards the point of propaganda".

The second legitimizing narrative was less widespread, as it was only used by the most senior staff at Al-Jazeera and BBCWS. It involved journalists deploying the loose, ambiguous concept of 'soft power' (Nye 1991, 2004, 2008) to gloss over potential conflicts between the priorities and values of journalists and politicians. Some of these senior journalists were top executives who had been personally involved in funding negotiations with government officials. But others were close to such negotiators because of their formal rank, longstanding organizational service, and/or accumulation of cultural and social capital. These senior actors used 'soft power' as a kind of loose, multivalent 'boundary concept' (Allen 2009; Star 2010) to sustain ongoing co-operation with funding states, by making it appear that neither journalists nor diplomats needed to compromise their identities, values or objectives to satisfy the other.

News executives tended to use this 'soft power' narrative to deflect criticism by others. When they defined 'soft power' at all, they defined it very simply, in terms of states' accumulation of international prestige. For example, a senior managing editor at AJE explained that Western

audiences at public talks sometimes challenged him by asking what the Qatari government "got out of" funding the network. He responded by saying,

I point to this concept of 'soft power' and I say, "It's the same reason why countries want to host the World Cup, or host the Olympics, or fund football teams. It's about prestige in the world, reputation, giving a country some standing.

Thus, the executive diverted attention away from difficult questions about the extent to which Al Jazeera's output maps onto Qatar's foreign policy (Samuel-Azran 2013), as well as avoiding any consideration of the political effects of enabling an authoritarian state like Qatar to be associated with a network branded as the progressive 'voice of the voiceless' (Figenshou 2010).

Fuzzy notions of 'soft power' were also used by other kinds of high-ranking journalists to gloss over their own concerns about threats to their political impartiality. One senior figure began this discussion with a troubling reflection, saying that:

I mean Caversham [the BBC Media Monitoring Service] was a *spy* agency, which we made the use of, and still do. I am sure the intelligence services like to get all these [reports] on their desk every morning, as I do in my inbox. That is the why you get the money, isn't it?

However, this participant rapidly reassured himself about the legitimacy of his journalism by deploying the notion of 'soft power' in ways which portrayed journalists' and British diplomats' interests as overlapping in odd—but roughly compatible— ways. As he put it,

I mean, what is the point of BBC language services? What is the justification now for taxpayers to pay for them? ... It is soft power. That is the reason these services are being set up. That is why we are trying to broadcast into Ethiopia, into Eritrea, into North Korea, or expanding in areas which were traditionally British colonies....

[For the BBC] it's about growing audiences...Where do you go for that? You go for places where there

is an appetite for what we are giving and what we are giving is fair, accurate, balanced news that you

don't get from more dictatorial regimes.

So I guess [what the BBC World Service does] does go hand-in-hand with what the [British] government

wants in terms of 'soft power', but it's also what the BBC wants in terms of growing its audiences, and

providing a service to people who can't get that balanced [news] service in another way.

The conceptual 'fuzziness' of 'soft power' allowed this journalist to portray the objectives of

journalists and politicians as having equal weight within a mutually beneficial relationship.

Thus, the journalist's strategic deployment of 'soft power' enabled him to avoid dwelling on

two profoundly problematic issues: the impossibility of separating 'soft' power from 'hard'

coercive power, and the co-structuring of the BBCWS in relation to state security and

intelligence systems (Rawnsley 1996, 2016).

**Legitimizing narratives: Operational and allocative autonomy** 

The first two legitimizing narratives tended to be underpinned by the way in which journalists

reframed their 'independence' in terms of the operational autonomy they were exercised in

their day-to-day work (Murdock 1983). In this way, they minimized (their own and others')

concerns about their lack of allocative autonomy over the distribution of resources, and related

organizational strategies (Murdock 1983). Some of these participants were senior staff, who

were nationals of the state funding their news organization. For example, American managers

at VoA were deeply worried about anticipated budget cuts, as well as the erosion of the

18

organizational firewalls between the US administration and state-funded international broadcasters, in the context of the Trump administration. As one put it,

We all saw what happened during the campaign and the various different attacks on the media that the president, as a candidate, was waging.

There was a concern amongst journalists ...that there would be some sort of real focus on how VoA can reach audiences around the world, and a look at, perhaps, how the White House can take advantage of that.

These journalists also reflected on profound tensions within VoA's Charter, which obliged them to offer accurate, objective and comprehensive news whilst also, as one editor put it, report "through the prism of United States' government policy" (discussed in Rawnsley 1996). Yet journalists minimized their concern over such issues by emphasizing their ability to engage in editorial decision-making free of overt "interference" from government officials. As an American editor at VOA stressed,

We don't get pressure to take a certain line, to stick to the US government agenda. I have been running X desk at central news [for 15 years], and I can't think of a time when somebody has said "You need to cover this, or you need not to cover this. This is very important for such-and-such a senator or [a specific US agency]". It has been left to my judgement.

None of the journalists at VoA reflected upon the potential ideological implications of the station's appointment of a right-wing anchor from Fox News, whose presence resulted in rare interviews with some of the US administration's most notable 'hawks', including the National Security Advisor, John Bolton and the Vice President, Mike Pence, and even the President himself. When directly asked, a senior manager simply stated that it was "very nice to get some top-level people being interviewed on a consistent basis".

Journalists who were not nationals of their funding state also legitimized their work by stressing their operational autonomy. Many of these participants were employed by AJE and BBCWS. But intriguingly, even journalists at Xinhua —who experienced the most regular and explicit censorship—justified their work by stressing their ability to engage in some forms of day-to-day editorial independence. They used this approach to refute allegations made by diplomats from other countries that they were 'propagandists': arguing that they were personally committed to 'independent' forms of journalistic work, and it was not their fault if their managers forced them to modify stories in accordance with Chinese policy (discussed in Umejei 2016). For example, one reporter stressed the journalistic "investigations" they carried out on NGO field trips, without the knowledge of his Chinese managers. An editor spoke proudly of the way in which he smuggled stories on human rights reports past the censors by leading with government rebuttals. A third correspondent, who was a freelancer, explained that they wrote for Xinhua most of the time because it paid better. But they pitched their more "controversial" investigative stories to Al Jazeera.

Clearly, these forms of operational autonomy were limited and individualized, but they had great symbolic importance for local Xinhua journalists: enabling them to claim that they were 'real' journalists, rather than the mouthpieces of the Chinese state. Other position-taking strategies designed to maximize journalists' autonomy were found at CGTN. For example, some local staff and freelancers maximized their editorial discretion by waiting to pitch stories until late in their shift when differences in time zones meant that their line management switched from Beijing to the more lenient team in Washington. Other journalists engaged in longer-term strategies, such as opting to work on documentaries, where they could benefit from

CGTN's generous resources, but escape what they said was the stricter editorial oversight involved in news output.

In addition, journalists' focus on their operational autonomy was important because it tended to be shaped by a third legitimating narrative, which appeared to be the most common of all. At the heart of this narrative was a form of 'boundary work' which differed to those discussed in previous scholarship, as it didn't involve constructing a symbolic boundary between occupational fields (Carlson and Lewis 2015) or fuzzifying boundaries using multivalent 'boundary concepts' (Allen 2009; Star 2010). Instead, this legitimizing narrative inverted journalists' concerns about their lack of autonomy: suggesting that dependence on their funding state was, paradoxically, a powerful source of journalists' operational autonomy.

Staff at AJE and CGTN discussed how warm diplomatic relations with their funding state enabled them to gain access to warzones and other hostile areas, which other journalists were unable to reach. Their counterparts at BBC WS and VoA said that state resources enabled them to pursue less popular or more time-consuming stories, including those involving extensive travel to non-elite countries and rural areas. This, they explained, gave them far greater "freedom" than colleagues at commercial news organizations, who were constrained by audience ratings, and the need to generate advertising revenue.

In a sense, this finding is unsurprising: state funding is often seen as providing journalists with some kinds of greater freedom. But such issues are usually discussed in relation to the principles of deliberative democracy, public service and the need to protect news organizations

from political influence (e.g. Benson and Powers 2011). What was interesting here was not only that journalists consciously weighed one kind of autonomy against another, but also that even those who were funded by authoritarian states justified their work in these terms.

Practical boundary-work: Resisting funding governments

Although these three narratives were commonly used by journalists to justify their production of state-funded transnational news, there were times when some began to question their relationship to their funding state more rigorously. These journalists sometimes engaged in other forms of 'boundary-work' (Gieryn 1983) which challenged or moderated the diplomatic influence of their funding state. A key focus of this research was the Kenyan capital of Nairobi, which is the main production 'hub' of transnational news about Africa. Nairobi's positioning as a kind of 'port of entry' for such organizations (Youmans 2017) not only shaped the nature of journalistic labor, industry competition, and socio-political tensions, but is also re/shaping the built environment of the city. For example, during fieldwork the Chinese government was building an impressive 16 story international news center, at the same time as the BBCWS was using funding from the UK government to turn its Nairobi office into its largest international bureau (BBC 2018).

Journalists claimed that what caused them to re-evaluate their previous legitimizing rationales was not this material manifestation of foreign powers' struggle for influence within Africa (discussed in Wasserman 2015; Zhang et al. 2016). Instead, they were more concerned about

the unequal distribution of material capital within their news organizations. At CGTN and BBCWS, Kenyan staff were paid far less than international staff. Since most 'international' staff were either Chinese (at CGTN) or British (at BBCWS), many Kenyan journalists and their colleagues from other sub-Saharan countries, viewed this disparity in pay as evidence of an imperialistic mindset (discussed jn Boyd-Barrett 2015; Umejei 2016).

African journalists' concerns about Kenyans' lower rates of pay were exacerbated by their frustrations about what they saw as their limited ability to compete for other 'stakes in the game': namely, their personal career prospects. CGTN staff said that it wasn't possible for them to be promoted: once appointed to a job, that was where they stayed, unless they left the organization. Meanwhile, BBC journalists said they despaired of the way in which newly recruited Kenyan staff (funded by the recent windfall from the UK government), were appointed even further down the pay-scale than existing local staff. In addition, African staff employed by the BBCWS and CGTN argued that bureau chiefs were almost always nationals of funding governments, so journalists 'like them' would never rise that far up the career ladder.

Such grievances were exacerbated at the BBCWS by the extra financial allowances given to the Corporation's international staff for housing, healthcare and schooling. But CGTN staff were more concerned about their unequal access to other kinds of material capital. Several African journalists alleged that they were not allowed to use the staff minibus to travel home until after Chinese managers had completed their own journeys: a situation which these journalists experienced as being so discriminatory that one reporter even said it felt like "apartheid".

African journalists' concerns about unequal access to material capital within their organizations appeared to give greater force to the niggling qualms which some said they had previously felt about their diplomatic role. Some African staff at CGTN explicitly re-examined their complicity in legitimizing the rapid expansion of Chinese presence within the continent. Kenyan staff and freelancers who worked for the BBC also voiced discomfort about their role in promoting an attractive vision of British culture (Nye 1991, 2004, 2008), which created what one producer called a kind of "warm fuzziness" towards the UK, and a questionable "trust" in "all things British" amongst older generations in East Africa.

This combination of normative and self-interested concerns prompted three African journalists to leave their jobs at state-funded news organizations, a fourth withdrew from a regular and longstanding freelancing arrangement. Several other journalists in this study were considering following suit. Thus, it initially appeared that local journalists' unequal access to material capital could be as significant a cause of resignation amongst state-funded journalists as increased managerial intervention in editorial decision-making (Samuel-Azran 2013). However, a year after the study was completed, only one participant had stopped working for state-funded transnational news organizations altogether, by making a complete career change. The others had since moved (or were seeking to move) to new positions at other state-funded transnational media organizations. These journalists argued that they had little alternative, as work for domestic media in Kenya involved working much longer hours for less money, and frequently involved greater government intimidation and censorship (Wadekar 2018).

Moreover, we found little evidence of journalists uniting to resist the diplomatic strategies of funding states, either in terms of formal, unionized action, or in terms of informal group collaboration. The exception to this was one occasion, in 2017, when Chinese managers at CGTN Nairobi introduced a rule that every program had to begin with some 'positive' African news, in accordance with Chinese diplomatic directives. This policy was later retracted because of the collective resistance of African staff, including senior editors and correspondents, as well as their more junior colleagues. African journalists' opposition to the policy was grounded in their commitment to *doxic* practices relating to newsworthiness. As one editor put it,

We had weird stories taking the top slot just to stay positive. But you realize it can't work because you can't talk about, for example, a flower farm or something, but there is an explosion that has killed dozens of people, and everybody is talking about that

However, as in Gagliardone's study (2013), this journalist was less concerned about the prospect of losing credibility with news audiences, than with losing cultural capital in the eyes of other journalists. Indeed, a key factor in African journalists' decision to resist this diplomatic strategy was their conviction that being seen to prioritize Chinese interests over dominant journalistic values would make it impossible for them to secure positions at other transnational news organizations in future. Nevertheless, CGTN journalists were acutely aware that they benefited from far greater job security and better pay than their colleagues working for domestic media in Kenya. This seems likely to have shaped their decision to avoid a heated confrontation with their Chinese managers. Instead, they took a more conciliatory approach, offering a compromise which involved "look[ing] for the positive", even in very negative stories. As one of the editors explained,

[We said to our Chinese managers] How about let's be realistic? At the same time, even as you are covering the conflicts, the violence, if you see any positive aspect, you can bring it into the story...

... [For example] just going even to a refugee camp and just seeing children smiling, trying to be children in the midst of that calamity and difficulty, children trying to learn even under a tree; that desire for education...You kind of show the positive aspects. So, it's all in the mix.

Therefore, collective resistance to funding states seems rare, even amongst journalists with relatively secure staff contracts. When such resistance occurred it was partial, involving African staff negotiating a mutually acceptable compromise with senior managers. We did not find any occasion when journalists united to defend a distinct border between the journalistic and political fields. Indeed, it is illuminating to compare the negotiating strategy employed by these African journalists with the instrumental use of 'soft power' by the most senior journalists at AJE and BBCWS. Although the power dynamics clearly differed, both sets of actors defused conflict by creating the appearance of a fuzzy, ambivalent overlap between the journalistic and political fields, which could benefit both sides.

### Conclusion

In this article, we analyze the legitimizing narratives which state-funded transnational news journalists used to resolve tensions between their diplomatic role and dominant journalistic norms, especially notions of autonomy. Despite important differences in their positioning, we found that these journalists tended to utilize three key legitimizing narratives, which re/negotiated the symbolic boundary between the journalistic and the political field (Bourdieu 1998; Carlson and Lewis 2015; Gieryn 1983). These narratives cut across divides between news organizations, including those funded by authoritarian and democratic governments.

The first *exclusionary* narrative, used by all kinds of journalists, involved justifying their work by differentiating their 'truthful' reporting from the false 'propaganda' disseminated by symbolic Others, especially the Russian cable network RT (Yablokov 2015). The second 'fuzzifying' narrative was only used by the most senior journalists at AJE and BBCWS. These participants used 'soft power' (Nye 1991, 2004, 2008) as a loose, ambivalent 'boundary concept' (Allen 2009; Star 2010) to make it appear that the journalistic and political fields could overlap in mutually beneficial ways, without either journalists or funding governments having to abandon their identities, values or objectives. Both of these narratives tended to rely on a third *inverted* narrative, which involved journalists arguing that, paradoxically, their dependence on funding states served as a powerful source of operational autonomy (Murdock 1983): enabling them to pursue time-consuming and expensive stories about the suffering of marginalized groups in remote or hostile areas.

These findings contribute to media sociology by showing that there are different forms of journalistic 'boundary-work' in operation within transnational news, which involve journalists accommodating changes in state-media relations, rather than resisting state interests and directives. Journalists are often prepared to consciously 'trade off' different forms of autonomy against one another, compromising on one to gain greater advantages in another. We also help develop political communication theory by showing that although 'soft power' and 'propaganda' are often criticized for being multivalent critical terms, this is precisely why they are of such strategic importance in the legitimizing narratives of state-funded journalists. By deploying deliberately narrow definitions of 'propaganda' as well as the conceptual 'fuzziness' of 'soft power', journalists were able to sidestep more complex and troubling questions about the relationship of their work to the operation of state security and intelligence: so continuing to justify their employment by state-funded news organizations to themselves and others.

Indeed, what is perhaps most important about the 'boundary-work' discussed in this study is how rarely it prompted journalists to resist the diplomatic strategies of their funding state. Local journalists critically re-examined their legitimizing narratives when angered by their unequal access to material capital within their news organizations, in terms of pay, promotion and jobrelated perks. Then, these journalists began to wonder if they might be serving the imperialistic strategies of funding states, rather than working as 'independent' journalists (Boyd-Barrett 2015). However, the lack of better career options within domestic media meant that even the most cynical tended to go on to apply to other state-funded transnational news organizations. Indeed, the only occasion when journalists collectively resisted the diplomatic strategies of their funding government was when they feared that failing to do so would damage their cultural capital so badly in the eyes of other journalists that they would be unable to secure positions at other transnational news outlets.

These findings have implications for broader arguments about the extent to which transnational news is 'fielded'. Our research supports the findings of others who have pointed to the ongoing dominance of domestic perspectives and personnel (Christin 2016; Denĉik 2012, 2013; Ogunyemi 2014; van Leuven and Berglez 2016). The *doxic* practices of transnational news journalists also involved the news value of negativity, which also shapes the production of foreign news in domestic media (Galtung and Ruge 1965). In addition, African journalists' concern about the paucity of opportunities available to them in the domestic job market was clearly a crucial factor in their decision-making. Together, these findings seem to suggest that transnational new journalists occupy the same journalistic field as their domestic colleagues, rather than belonging to a distinct field of their own.

However, the structuring of the job market meant that the 'stakes of the game' which mattered most to these journalists was their cultural capital in the eyes of those employed by other transnational news organizations. Indeed, one of the most striking aspects of this study was the frequent circulation of staff and freelance journalists between state-funded transnational news outlets (Hellmueller and Konow-Lund 2019), including those supported by authoritarian and democratic governments. This mobility appears to have enabled the diffusion of certain ways of legitimizing media-state relations within state-funded transnational news.

In addition, journalists' boundary-work in the first two legitimizing narratives hinged upon concepts like 'propaganda' and 'soft power' which are specific to the boundary with international diplomacy, rather to politics in general, or PR. Likewise, the third legitimizing narrative, which stressed the importance of journalists' operational autonomy, depended upon journalists' sense of normative obligation to cover the suffering of distant others, in ways which don't seem to be fully explained by domestic news values (Chouliaraki 2008). For these reasons, we think that it is worth exploring whether transnational news may be (very) weakly fielded using a more generalized sample of journalists.

Nevertheless, it was important to research how the transnational news journalists who cover humanitarian issues understand their relationships to funding governments, as this analysis helps to explain why these kinds of transnational news may be particularly vulnerable to domination by states' diplomatic interests. This finding is significant because of the multivalence of 'humanitarianism' itself, discourse about which is used as a "political resource" by state and non-state actors to legitimize many different kinds of intervention (Fassin 2010:239).

#### **REFERENCES:**

- Al Nahed, Sumaya. 2015. "Covering Libya: A Framing Analysis of Al Jazeera and BBC Coverage of the 2011 Libyan Uprising and NATO Intervention." *Middle East Critique* 24(3): 251–267.
- Al Jazeera. 2018. "Journalism or Propaganda? US State-Sponsored Media." <a href="https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-sponsored-media-180602110533574.html">https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-sponsored-media-180602110533574.html</a> (January 10, 2020).
- Allen, Davina. 2009. "From Boundary Concept to Boundary Object: The Practice and Politics of Care Pathway Development." *Social Science & Medicine* 69(3): 354–361.
- Bakir, Vian, Eric Herring, David Miller, and Piers Robinson. 2018. "Organized Persuasive Communication: A New Conceptual Framework for Research on Public Relations, Propaganda and Promotional Culture." *Critical Sociology* 45(3):311-328
- Baumann, Gerd, Marie Gillespie, and Annabelle Sreberny. 2011. *Transcultural Journalism and the Politics of Translation: Interrogating the BBC World Service*. London: Sage.
- BBC. 2018. "BBC Nairobi: The Largest Bureau Outside UK BBC News." <a href="https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-46096218">https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-46096218</a> (April 30, 2019).
- Bebawi, Saba. 2016. *Media Power and Global Television News: The Role of Al Jazeera English*. London: I.B.Tauris.
- Bennett, Lance. 1990. "Toward a Theory of Press-State Relations in the United States." *Journal of Communication* 40(2): 103–27.
- Bennett-Jones, Owen. 2018. "Can't Afford to Tell the Truth." London Review of Books: 29-32.
- Benson, Rodney and Matthew Powers. 2011. *Public Media and Political Independence*. New York: Free Press Institute.
- Berglez, Peter. 2008. "What Is Global Journalism? Theoretical and Empirical Conceptualisations" *Journalism Studies* 9(6): 845–58.
- Bourdieu, Pierre. 1998. On Television and Journalism. London: Pluto Press.
- Bourdieu, Pierre, and Loïc J. D. Wacquant. 1992. *An Invitation to Reflexive Sociology*. Oxford: Polity Press.
- Boyd-Barrett, Oliver. 2015. Media Imperialism. Los Angeles: Sage.
- Burnett, Alistair. 2016. "The BBC: The (Soft) Power That Daren't Speak Its Name." *Huffington Post*. <a href="https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th\_b-8657168.html?guccounter=1&guce\_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS-8&guce\_referrer\_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0-XwWlsY6\_ytufScvF\_Bf9eJbiAitLj6QjryK\_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6-yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC\_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB (April 9, 2019).
- Carlson, Matt. 2015. "Introduction." In *Boundaries of Journalism: Professionalism, Practices and Participation*, eds. Matt Carlson and Seth C. Lewis. Abingdon, OXON.: Routledge.

- Carlson, Matt, and Seth C. Lewis. 2015. *Boundaries of Journalism: Professionalism, Practices and Participation*. Abingdon, OXON: Routledge.
- CGTN. 2019. "China to Merge State Media Broadcasting Giants." *CGTN News*. <a href="https://news.cgtn.com/news/794d444f7a6b7a6333566d54/share\_p.html">https://news.cgtn.com/news/794d444f7a6b7a6333566d54/share\_p.html</a> (April 9, 2019).
- Cherkaoui, Tarek. 2014. "Al Jazeera's Changing Editorial Perspectives and the Saudi-Qatari Relationship." *The Political Economy of Communication* 2(1):17-32.
- Chouliaraki, Lilie. 2008. "The Symbolic Power of Transnational Media: Managing the Visibility of Suffering." *Global Media and Communication* 4(3): 329–351.
- Christin, Angèle. 2016. "Is Journalism a Transnational Field? Asymmetrical Relations and Symbolic Domination in Online News." *The Sociological Review* 64(2): 212–234.
- Denĉik, Lina. 2012. Media and Global Civil Society. New York: Palgrave Macmillan.
- ——. 2013. "What Global Citizens and Whose Global Moral Order? Defining the Global at BBC World News." *Global Media and Communication* 9(2): 119–134.
- Entman, Robert M. 2003. "Cascading Activation: Contesting the White House's Frame after 9/11." *Political Communication*, 20(4): 415–432.
- Fassin, Didier. 2010. "Inequality of Lives, Hierarchies of Humanity: Moral Commitments and Ethical Dilemmas of Humanitarianism." In *In the Name of Humanity the Government of Threat and Care*, eds. Ilana Feldman and Miriam Iris Ticktin. Durham [NC]: Duke University Press.

  <a href="http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1172277">http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1172277</a> (January 10, 2020).
- Figenschou, Tine Ustad. 2010. "A Voice for the Voiceless? A Quantitative Content Analysis of Al-Jazeera English's Flagship News." *Global Media and Communication* 6(1): 85–107.
- Freedman, Des. (Forthcoming). "The State of Political Communications." In *Media, Democracy, Change: Reimagining Political Communications*, eds. Aeron Davis, Natalie Fenton, Des Freedman, and Gholam Khiabany. London: Sage.
- Gagliardone, Iginio. 2013. "China as a Persuader: CCTV Africa's First Steps in the African Mediasphere." *Ecquid Novi: African Journalism Studies* 34(3): 25–40.
- Galtung, Johan, and Mari Holmboe Ruge. 1965. "The Structure of Foreign News: The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers." *Journal of Peace Research* 2(1): 64–90.
- Gieryn, Thomas F. 1983. "Boundary-Work and the Demarcation of Science from Non-Science: Strains and Interests in Professional Ideologies of Scientists." *American Sociological Review* 48(6): 781–95.
- Gillespie, Marie, and Gerd Baumann. 2006. "Diasporic Contact Zones at the BBC World Service." In CRESC 2nd Annual Conference" Media Change and Social Theory", Unpublished Conference Paper, Oxford, England, 6–8.
- Gramer, Robbie. 2018. "Trump Taps Bannon Ally for Top Broadcasting Job." *Foreign Policy*. https://foreignpolicy.com/2018/06/04/trump-taps-bannon-ally-for-top-broadcasting-job-

- michael-pack-broadcasting-board-of-governors-voice-of-america-radio-free-europe-asia/(April 9, 2019).
- Hall, Holly Kathleen. 2017. "The New Voice of America: Countering Foreign Propaganda and Disinformation Act." *First Amendment Studies* 51(2): 49–61.
- Hanitzsch, Thomas et al. 2011. "Mapping Journalism Cultures across Nations: A Comparative Study of 18 Countries." *Journalism Studies* 12(3): 273–293.
- Hellmueller, Lea, and Maria Konow-Lund. 2019. "Transnational Journalism." In *International Encyclopedia of Journalism Studies*, eds. Tim P. Vos and Folker Hanusch. Oxford: ICA/Wiley-Blackwell.
- Ibarra, Herminia, and Roxana Barbulescu. 2010. "Identity as Narrative: Prevalence, Effectiveness, and Consequences of Narrative Identity Work in Macro Work Role Transitions." *Academy of management review* 35(1): 135–154.
- Kraidy, Marwan. 2007. *Hybridity, OR the Cultural Logic of Globalization*. Delhi: Temple University Press.
- Madrid-Morales, Dani. 2017. "The Internationalization of Chinese Media: A Production Study of CGTN Africa." *Communication Papers* 6(11): 51–69.
- Mahdawi, Arwa. 2018. "Michael Pack: The Bannon Ally Critics Fear Will Become Trump's Global Propagandist. *The Guardian*<a href="https://www.theguardian.com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-broadcasting-board-of-governors">https://www.theguardian.com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-broadcasting-board-of-governors</a> (April 9, 2019).
- Marsh, Vivien. 2017. "Tiangao or Tianxia? The Ambiguities of CCTV's English Language News for Africa." In *China's Media Go Global*, eds. Daya Kishan Thussu, Hugo de Burgh, and Anbin Shi. London: Routledge.
- Maweu, Jacinta Mwende. 2016. "Journalists' and Public Perceptions of the Politics of China's Soft Power in Kenya Under the 'Look East' Foreign Policy." In *China's Media and Soft Power in Africa: Promotion and Perceptions*, eds. X. Zhang, H. Wasserman, and W. Mano. Basingstoke, Hampshire, UK: Palgrave MacMillan.
- Maziad, Marwa. 2018. "Qatar in Egypt: The Politics of Al Jazeera." *Journalism*: 1464884918812221.
- Murdock, Graham. 1983. "Large Corporations and the Control of the Communications Industries." In *Culture, Society and the Media*, eds. Tony Bennett, James Curran, Michael Gurevitch, and Janet Woollacott. London: Methuen.
- Nye, Joseph S. 1991. *Bound to Lead: The Changing Nature of American Power*. New York: Basic Books.
- ——. 2004. *Soft Power the Means to Success in World Politics*. New York: Public Affairs. <a href="http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=903">http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=903</a> (April 9, 2019).
- ——. 2008. "Public Diplomacy and Soft Power." *The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science* 616(1): 94–109.

- Ogunyemi, Olatunji. 2014. "The Impact of Ethnocentric News Values on the Framing of Africa: A Case Study of African Diasporic Press in the United Kingdom." *Ecquid Novi: African Journalism Studies* 35(1): 9–24.
- Qatar Crisis News (2017). "Qatar Promoting Press Freedom at Event Sponsored by its Own State-Run Propaganda Arm". <a href="https://web.archive.org/web/20170921193814/http://qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-freedom-at-event-sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/">https://web.archive.org/web/20170921193814/http://qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-freedom-at-event-sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/</a> (January 10 2020)
- Rawnsley, Gary D. 1996. *Radio Diplomacy and Propaganda: The BBC and VOA in International Politics*, 1956–64. Houndmills, Basingstoke: MacMillan Press.
- ——. 2015. "To Know Us Is to Love Us: Public Diplomacy and International Broadcasting in Contemporary Russia and China." *Politics* 35(3–4): 273–286.
- Repnikova, Maria. 2017. Media Politics in China. Cambridge: Cambridge University Press.
- Reuters. February 8. "Final Kenyan Television Shut down by Government Back on Air Reuters." *Reuters*. <a href="https://www.reuters.com/article/us-kenya-politics/final-kenyan-television-shut-down-by-government-back-on-air-idUSKBN1FS23D">https://www.reuters.com/article/us-kenya-politics/final-kenyan-television-shut-down-by-government-back-on-air-idUSKBN1FS23D</a> (May 7, 2019).
- Robinson, Dan. 2017. "Spare the Indignation: Voice of America Has Never Been Independent." *Columbia Journalism Review*. <a href="https://www.cjr.org/opinion/broadcasting\_board\_of\_governors\_house\_trump.php">https://www.cjr.org/opinion/broadcasting\_board\_of\_governors\_house\_trump.php</a> (January 10, 2020).
- Samuel-Azran, Tal. 2013. "Al-Jazeera, Qatar, and New Tactics in State-Sponsored Media Diplomacy." *American Behavioral Scientist* 57(9): 1293–1311.
- Scott, Martin, Mel Bunce and Kate Wright. 2018a. Donor power and the news: The influence of foundation funding on international public service journalism. *International Journal of Press/Politics* 22(2): 163-18
- . 2018b. *The State of Humanitarian Journalism*. Norwich: University of East Anglia. <a href="http://humanitarian-journalism.net/wp-content/uploads/2018/10/7\_Humanitarian-News-Report.pdf">http://humanitarian-journalism.net/wp-content/uploads/2018/10/7\_Humanitarian-News-Report.pdf</a>
- Seib, Philip. 2009. "Public Diplomacy and Journalism: Parallels, Ethical Issues, and Practical Concerns." *American Behavioral Scientist* 52(5): 772–786.
- ——. 2011. The Al Jazeera Effect: How the New Global Media Are Reshaping World Politics. Washington DC: Potomac Books, Inc.
- ——. 2012. *Al Jazeera English: Global News in a Changing World*. New York: Palgrave MacMillan.
- Smith, Jordan Michael. 'How Voice of America Persian became a Trump administration PR machine.' *The Intercept*, August 19. <a href="https://theintercept.com/2019/08/13/trump-voa-persian/">https://theintercept.com/2019/08/13/trump-voa-persian/</a> (January 19, 2020).
- Star, Susan Leigh. 2010. "This Is Not a Boundary Object: Reflections on the Origin of a Concept." *Science, Technology, & Human Values* 35(5): 601–617.

- Sveningsson, Stefan, and Mats Alvesson. 2003. "Managing Managerial Identities: Organizational Fragmentation, Discourse and Identity Struggle." *Human relations* 56(10): 1163–1193.
- Thussu, Daya Kishan. 2000. "Legitimizing Humanitarian Intervention"? CNN, NATO and the Kosovo Crisis." *European Journal of Communication* 15(3): 345–361.
- Umejei, Emeka. 2018. "Chinese Media in Africa: Between Promise and Reality." *African Journalism Studies* 39(2): 104–120.
- Van Leuven, Sarah, and Peter Berglez. 2016. "Global Journalism between Dream and Reality: A Comparative Study of The Times, Le Monde and De Standaard." *Journalism Studies* 17(6): 667–683.
- Volkmer, Ingrid. 1999. News in the Global Sphere: A Study of CNN and Its Impact on Global Communication. Luton: University of Luton Press.
- Wasserman, Herman. 2016. Reporting China in Africa: Media Discourses on Shifting Geopolitics. Abingdon, OXON.: Routledge.
- Wasserman, Herman, and Dani Madrid-Morales. 2018. "How Influential Are Chinese Media in Africa? An Audience Analysis in Kenya and South Africa." *International Journal of Communication* 12: 20.
- Xin, Xin. 2009. "Xinhua News Agency in Africa." *Journal of African Media Studies* 1(3): 363–377.
- ———. How the Market is Changing China's News: The Case of Xinhua News Agency. Lanham, Maryland: Lexington Books.
- Yablokov, Ilya (2015) "Conspiracy theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of Russia Today (RT). *Politics* 35(3-4): 301-315.
- Youmans, William Lafi (2017). *An Unlikely Audience: Al Jazeera's Struggle in America*. Oxford: Oxford University Press.
- Zelizer, Barbie. 2018. "Why Journalism in the Age of Trump Shouldn't Surprise Us." In *Trump and the Media*, eds. Pablo Boczowski and Zizi Papacharissi. Cambridge, MASS.: MIT Press.
- Zhang, X., H. Wasserman, and W. Mano. 2016. *China's Media and Soft Power in Africa Promotion and Perceptions*. New York: Palgrave Macmillan.