
Irish Communication Review Irish Communication Review 

Volume 3 Issue 1 Article 5 

January 1993 

The Political Lobby System The Political Lobby System 

Michael Foley 
University College, Galway 

Follow this and additional works at: https://arrow.tudublin.ie/icr 

 Part of the Communication Technology and New Media Commons 

Recommended Citation Recommended Citation 
Foley, Michael (1993) "The Political Lobby System," Irish Communication Review: Vol. 3: Iss. 1, Article 5. 
doi:10.21427/D7G432 
Available at: https://arrow.tudublin.ie/icr/vol3/iss1/5 

This Article is brought to you for free and open access by 
the Journals Published Through Arrow at ARROW@TU 
Dublin. It has been accepted for inclusion in Irish 
Communication Review by an authorized administrator of 
ARROW@TU Dublin. For more information, please 
contact yvonne.desmond@tudublin.ie, 
arrow.admin@tudublin.ie, brian.widdis@tudublin.ie. 

This work is licensed under a Creative Commons 
Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 License 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Arrow@dit

https://core.ac.uk/display/301313842?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://arrow.tudublin.ie/icr
https://arrow.tudublin.ie/icr/vol3
https://arrow.tudublin.ie/icr/vol3/iss1
https://arrow.tudublin.ie/icr/vol3/iss1/5
https://arrow.tudublin.ie/icr?utm_source=arrow.tudublin.ie%2Ficr%2Fvol3%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/327?utm_source=arrow.tudublin.ie%2Ficr%2Fvol3%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://arrow.tudublin.ie/icr/vol3/iss1/5?utm_source=arrow.tudublin.ie%2Ficr%2Fvol3%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:yvonne.desmond@tudublin.ie,%20arrow.admin@tudublin.ie,%20brian.widdis@tudublin.ie
mailto:yvonne.desmond@tudublin.ie,%20arrow.admin@tudublin.ie,%20brian.widdis@tudublin.ie
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/


IRISH COMMUNICATIONS REVIEW VOL 31993 

The Political Lobby System 
Michael Foley 

Introduction 

At the heart of the political system in Ireland, inside Leinster House, is a small groQp 
of journalists who cover politics. They are the political correspondents. They have a 
privileged position, their own rooms, access to politicians in their place of work, access 
to government ministers and regular briefings from the government press secretary and 
from the press officers of the other political parties. It is these few journalists, working 
together, who write the first story on any event, who decide what to cover and how 
stories should be covered. It is to these journalists that the government press secretary 
goes following a cabinet meeting to give them what he wants them to hear, all off the 
record. Ori radio and television, in the morning and evening newspapers, his words will 
appear as a 'government source', a 'source close to the government'; or more obliquely, 
'indications are' or 'it would seem that the government intends'. At times, the words of 
the Government press secretary, a civil servant, have appeared as a source speaking for 
a political party. What is most important is that what is said can often be denied by the 
Taoiseach or government ministers, if they do not like the reaction. 

There are more intangible privileges of lobby membership. In Ireland the political 
correspondents work in a small parliament, rubbing shoulders with their main sources 
every day, using the same bar and the same self service restaurant. They spend most of 
their working time in Leinster House, away from their newsrooms and newsdesks, 
working with colleagues from rival news organisations. 

How these journalists operate and what they do has not been a major subject for 
study by either academics or by journalists. Professor J. J. Lee's monumental study, 
Ireland 1912-1985 Politics and Society has no chapter dealing with the press or the 
media, indeed in the index there are only two references to the media. Only the later 
editions of Basil Chubb's work, The Politics and Government of Ireland include a chapter 
on the media and then a purely descriptive one. There are many anecdotal accounts of 
Irish journalism by journalists: Andrew Dunlop's Fifty Years of Irish Journalism, 
published in 1911, J. B. Hall's Random Records of a Reporter, published in the 1920s, 
Richard Pigott's Recollections of an Irish Journalist published in 1882, right up to 1992 
with the publication of More Kicks than Pence, by Michael OToole. None of these include 
accounts of working in political journalism. 

Apart from some histories of the press in Ireland historians and social scientists have 
used the source and have not analyzed it as a player in the political game. This failure to 
analyze the media in terms of its relationship to the political process and government 
has not been the case in Britain where there has been a large body of work devoted to 
the Westminister lobby system, to the role of political correspondents and their 
relationship to government. Analysis of British political journalism dates possibly from 
the publication of Jeremy Tunstall's The Lobby Correspondent in the early 1960s and 
ends with Robert Harris's Good and Faithful Servant - The Unauthorised Biography of 
Bernard Inqham in 1990. 

21 

Michael Foley is Media 
Correspondent at The Irish 
Times. He is currently 
engaged in research at the 
Department of Politics and 
Sociology, University College, 
Galway. 



ARTICLES 

Similarities between Ireland and Britain 

The Irish political system has inherited much from the British system - including a 

similar relationship between Government and the media - one so similar to that found in 

Britain that the critiques of the British system can, I would argue, be applied to Ireland. 

In Britain there is a news gathering system at Westminister which many academics and 

media observers belieVe is open to manipulation by the increasingly sophisticated 

Government press relations machine. There are also a number of journalistic practices 

and routines which lend themselves to manipulation, such as off-the-record briefings 

and the so-called "lobby terms", a fact which was highlighted during the controversial 

tenure, as Government press secretary, of Bernard Ingham. Mr Ingham's use of the 

system for the benefit of the Prime Minister, Mrs Thatcher, was so blatant, political and 

in some ways so public, that sections of the media in Britain assumed that his 

departure meant the end of manipulation, rather than view the system as one which 

allowed Mr Ingham to operate as he did for the years he was Press Secretary. 

The independent Irish State inherited much from the British including cabinet 

government, a parliamentary system, the common law system and a body of legislation. 

It also inherited a similar press with common journalistic practices. Those practices 

were also taken on by the electronic media, first with Radio Eireann, then, in the 1960s, 

by Radio Telefis Eireann (RTE). when Irish television was established. These similarities 

in the organisation of Government - especially the cabinet system and in the way the 
media works - has led to a further similarity in the way the press and the political 

system relate to each other. In Britain this system is formally called the Westminister 

lobby system. No such formal name is used to describe the Irish system, though the 

term 'the lobby' is often used by journalists and politicians as a form of shorthand to 

describe the group of political correspondents. 

At first sight it would appear that there are few if any similarities between the media 

and politics in Britain and Ireland. The political correspondents in Ireland do not 

operate with the same 'curious mix of mystery and ritual' (Negrine, 1989: 157) as their 

Westminister counterparts do: they have no secret written rules on how to behave: they 

do not use code words to keep their meetings with leading Government figures secret 

from their colleagues. Irish political correspondents do not surround themselves with an 

aura. In Westminister the lobby system does not officially exist, nor does the room where 

they receive their briefings. In recent years television cameras were allowed in once and 

the rules, for a body over 100 years old, were only published a short while ago. 

But despite appearances to the contrary, the essence of both systems is the same. 

Leinster House might not appear to have much in common with Westminister but both 

are clubby and exclusive even if one club has, as it were, a more casual dress code. In 

both parliaments a form of membership has grown up with reporters, who have access, 

being given collective, off the record, briefings. In both parliaments named journalists 

are appointed, not as specialists, as in the case of industrial, economic or education 

matters but as generalists who cover a place. The political correspondents' room in 

Leinster House does not have the same mystique as the lobby correspondents' room in 

Westminster but it operates on the same exclusive basis, excluding all journalists who 

are not political correspondents - even specialists who write on the subject of a 

particular briefing- from briefings. 

It is hardly surprising that there are similarities in political reporting between Britain 

and Ireland. Until 1922 Irish politics, in the constitutional sense at least, took place at 

Westminister and Irish newspapers had their own parliamentary reporters and lobby 

correspondents covering the Imperial Parliament. Furthermore, there has always been, 

and continues to be, movement among journalists between British and Irish newspapers 

22 



IRISH COMMUNICATIONS REVIEW VOL 3 1993 

and other media, facilitated by the fact that Irish and British journalists are mainly 

members of the one trade union and, of course, speak and write in the same language. 

Even today the Irish press has greater access and privileges in the British House of 

Parliament than journalists from any other country, and it still maintains, even if it 

rarely uses, lobby rights which no other foreign press is allowed. 

Many journalists working in Ireland previously worked for British media, or for the 

London offices of Irish newspapers or RTE, and brought back with them some of the 

traditions and practices of Fleet Street. In the early 1960s the management of RTE 

recruited in Britain for senior news staff to come to Ireland to work for the new 

television station which meant that the earliest journalistic practices either came from 

newspapers or from Britain. And of course, the British media is widely available in 

Ireland, accounting for thirteen per cent of daily newspaper sales. 

Finally, there is the historical link. As with so much else in British constitutional and 

political life, the lobby developed due to the turbulent nature of the relationship between 

the two countries. 

The Westminister Lobby 

The Westminister lobby was created as a method of limiting access to Westminister 

following a Fenian bombing which damaged part of the Palace of Westminister and the 

House of Commoms. The lobby list, which names those with access to the lobby, and 

more importantly, the lobby briefings, is still kept by the Speaker of the House, as 

decided in 1884. 

Mr James Margach was the longest serving political correspondent in Westminister 

when he retired as political correspondent and lobby correspondent of the Sunday'Times 

in 1979 having covered governments under twelve prime ministers. In his Anatomy of 

Power (1981) he describes how the lobby was established and emphasizes that this was 

not 

inspired by any ideals for more open government. Its purpose was to 

create a new group of insiders and exclude the public and the mass 

of writers of countless newsletters, pamphlet-sheets and weeklies 

who had overcrowded the Members' lobby. 

(Margach, 1978: 125) 

Margach wrote two books based on his experience of the lobby, The Abuse of Power 

(1978) and The Anatomy of Power (1981). What makes his work important is that not 

only is there no other history of the lobby but many of the lobby files were destroyed 

when the House of Commons was bombed in 1941. His memoirs rank, therefore, as one 

of the few accounts we have of the early years. 

In The Abuse of Power he writes of the 'tempestuous and never ending war between 

Downing Street and Fleet Street, Whitehall and the press'. The first priority for all prime 

ministers has been to win this war. 

They desired to enrol and exploit the media as an arm of 

·Government. 1\vo objectives possessed them. First, to establ!sh and 

fortifY their personal power: and second to reinforce the conspiracy of 

secrecy, to preserve the sanctity of Government behind the walls of 

Whitehall's forbidden city. 

(Margach, 1978: 1) 

The main function of the organized lobby is to preserve what are known as 'lobby terms'. 

23 



ARTIClES 

Margach explains that lobby terms 

allow lobby correspondents to report as their own view and 

discoveries the opinions and possible policies of prime ministers and 

others confided to them in a House of Commons committee room, 

never to be acknowledged by the minister concerned. They know 

better than anybody they are playing a game of compulsory kite 

flying by reporting views of high authority anonymously and 

unattributably after communion with the political saints. 

(Margach, 1981: 126) 

According to Margach, a major change took place in the lobby when Ramsey 

MacDonald appointed Britain's first government press secretary (then called Private 

Secretary Intelligence). Officially he was to liaise with the political correspondents and 

the lobby, the reality was a personal role 'to plug the numerous leaks taking place from 

MacDonald's National Government' (Margach, 1981:127). Margach is clear in 

recognizing George Steward's appointment as the beginnings of the modern lobby: 'That 

was how the incestuous relationship between government and the Lobby on an 

organised and corporate basis started.' (Margach, 1981:127). After Steward was 

appointed to liaise with the lobby all lobby members started to receive the same briefing 

from ministers or approved sources. What might have looked like a move towards open 

government meant a change in the status of the journalist: 'The old style competitive 

outsiders were converted into a fraternity of organised insiders' (Margach, 1981: 137). 

For Margach the close relationship between the lobby correspondents and the 

Government is almost inevitable: 

This relationship between Government and the media concentrated 

in the lobby is unique in the western world, circumscribed and made 

inevitable as it is by the Officials Secrets Act, the Privy Councillor's 

oath and parliamentary privilege. Each needs and feeds upon the 

other, one offers publicity and fame, the other the highly marketable 

commodity of news and power. Both Government and the media are 

compelled by the unlimited demands of modern communications to 

co-operate, yet by all basic tests they are opposing and rival forces. 

(Margach, 1981: 129) 

But why do Margach and others believe that the British parliamentary system almost 

demands the lobby be established? Clive Ponting (1990) maintains that Britain has one 

of the most extensive systems for controlling the flow of information of any western 

democracy. When Britain exported its parliamentary model to its former colonies, 

including Ireland, it exported more than simply the notion of an elected chamber, 

electing a government from amongst itself. It also exported a number of other concepts 

such as collective cabinet responsibility, the anonymous civil servant, the secrecy sworn 

by ministers when they become Privy Councillors, parliamentary privilege and, of 

course, the cabinet system, a system that almost demands that the prime minister 

maintain a tight control on media, surrounded as he or she is by his or her rivals and 

potential successors around the cabinet table. itself. As Jeremy Tunstall argues: 

24 

The national nature of both politics and the media in Britain, and the 

peculiarities of an unwritten constitution, in which the respective 

roles of parliament and cabinet are somewhat unclear, has led to a 

peculiar set of arrangements for political journalists. 

(Tunstall, 1983:130) 



IRISH COMMUNICATIONS REVIEW VOL 3 1993 

Parliamentary privilege does, of course, give journalists some protection In reporting 

parliament. If an MP libels a person In the chamber, for example, the journalist Is not 

liable If s/he repeats the libel In the next edition of a newspaper In a report of 

parliament's proceedings. However, it also allows the government to control when 

information is made available, ensuring that it is not made public until the government 

decides. This makes it possible to give journalists Information, knowing they cannot 

publish until the report or paper is formally announced in the House. Collective cabinet 

responsibility, once a method of protecting individual members of the government from 

dismissal by the king, now ensures that important differences. of opinion over policy 

rarely get into the public domain. It allows the prime minister, through the press 

secretary, to control what comes out of cabinet and thus be the main source of 

information from cabinet. But the ultimate privilege is the privilege of allowing the lobby 

correspondents to operate at all. As Colin Seymour-Ure says: 

The lobby journalist operates in conditions which. are ultimately 

under the control of the Commons. They are in practice self­

governing; but rather in the sense of a self governing colony, with a 

strictly limited area of discretion. 

(Seymour-Ure, 1968) 

The linking of the formation of the Cabinet with Britain's obsessive secrecy has been 

noted by a number of writers. Cockerell, Hennessey and Walker in Sources Close to the 

Prime Minister (1984) point to the paradox that, as Britain was moving towards 

becoming a fully fledged democracy by extending the vote to all, mechanisms were being 

created to frustrate popular participation, to control, channel and even manufacture 

news. The authors see no accident in the fact that the lobby was created in 1884 and 

the first Official Secrets Act was passed only five years later (p34). They talk of a 

compliant press working in a system of 'profound administrative secrecy' (p7). 'Political 

correspondents are players in a sophisticated game of private briefings, official steers 

and all manner of guidance from civil servants whose instincts are not towards public 

disclosure' (p10). Cabinet meetings are secret, except when the Prime Minister's press 

aides tell the press about them: 'What they tell the press is often tainted' (p20). 

The lobby's 150 or so members are briefed, and what the prime 

minister's press secretary says is what the prime minister wants the 

press, radio and television to report, without identifying the source. 

The press secretary has thus been the anonymous provider of more 

stories than all the Whitehall officials and cabinet ministers put 

together. He is the ultimate source close to the prime minister, he is 

frequently referred to in this oblique way, but almost never cited by 

name as the source 

(Cockerell et al., 1984:31) 

Bernard Ingham 

More recent criticism of the lobby has tended to focus on the style of a particular 

government press secretary, Mr Bernard Ingham, and the former Prime Minister, Mrs 

Margaret Thatcher .. Critics saw in Ingham a man who used the lobby to create 

something called 'Thatcherism'. The lobby itself worried about being managed, of being 

used as a weapon in internal cabinet battles. It was during Ingham's term of office, the 

longest of any press secretary, that the first cracks appeared, with one national 

newspaper refusing to enter the lobby and another leaving. 

25 



ARTICLES 

Ingham has two notable firsts to his name. He was the first Government press 

secretary, the ubiquitous source, to be mentioned by name in the House of Commons 

and he was the first serving civil servant to be the subject of a biography while still in 

office. Good and Faithful Servant- the unauthorised biography of Bernard Inqham by 

Robert Harris covers the years he served Mrs Thatcher from November, 1979 to 

November, 1990. Sir Bernard, as he became on retirement, had been a journalist, first 

on his local newspaper and eventually on the Guardian as part of that newspaper's 

labour staff. He had also been a labour party activist and contributed an unsigned 

weekly column to the Leeds Weekly Citizen, and labour Party newspaper. He left 

journalism in the late 1960s, entered the Government Information Service. He was Mrs 

Thatcher's second press secretary after the short reign of Mr Henry James, whose 

appointment was made on the recommendation of the lobby itself (Harris, 1990:71). 

Harris maintains that given a ruthless prime minister and an ambitious government 

press officer, the lobby became a superb instrument for imposing Number 10's view, 

pre-empting debate and undermining dissenting ministers. Harris claimed that Ingham 

may have created the Thatcher image of the tough woman prime minister. He would say 

It, the press would report It and she would live up to It (Harris, 1990:86-87). The lobby 

soon realized that he had an Inside track, and the fact that his background was Labour 

and he had worked for the Guardian gave him a credibility with the lobby. 

All commentators have their own Incidents which for them highlights Ingham's role 

during the Thatcher years. Harris cites a number of such Incidents, but nearly all have 

the common thread of marginalizing the Prime Minister's rivals within the Cabinet. One 

incident concerned Mr Francis Pym, considered a 'wet' in cabinet terms. He gave a 

speech which was not considered as up-beat as those the prime minister was giving at 

the time. While Mrs Thatcher was defending her Foreign Secretary in the Commons, Mr 

Ingham was giving a deniable briefing to . the lobby on Mr Pym at the same time. His 

'rubbishing' of Mr Pym, as the process became known, took precedence over the Prime 

Ministers defence of Mr Pym in the following day's newspapers. That incident Harris 

described as 'premeditated abuse of the main channel of communications between the 

government and the media' (Harris, 1990:92). 

Negrine points to the Falkland's war as bringing to light 'practices of news 

management, that is, the deliberate feeding of (sometimes inaccurate) Information to 

journalists In the hope of confusing or duping the enemy (or the reader)' (Negrtne, 

1989: 156-157). Harris maintains that during the Falklands War and the general election 

that followed, Ingham played a decidedly political role. He also claims that Ingham was 

protected by the 'discrete conventions of the lobby' (Harris 1990:96-98). Mrs Thatcher let 

her views of her cabinet colleagues be known, not through a political aide, but by an 

official announcement, off the record, by a civil servant spokesman for the entire 

Government in twice daily contact with the lobby. There was, of course, little any one 

could do about it because technically these briefings did not take place. 

During the controversy surrounding the Thames Television programme, Death on the 

Rock, the investigation into the death of members of the Provisional IRA in Gibralter, 

Ingham went on the record denouncing the media. The Labour Party denounced him as 

a creature of the Conservative Party, while he defended himself, saying the Government 

was free to express views on the media (Harris, 1990:160). 

The Prime Minister was able to use the lobby system as part of her own policy of 

centralizing the government, to chop ministers off at the knees, while publicly 

supporting them. Her own 'passions and prejudices' were aired in the media as If they 

were government policy. Harris also sees the rise of Bernard Ingham and the creation of 

Thatcherism as being made possible by the lobby system. 'Nods and winks, kite flying 

26 



IRISH COMMUNICATIONS REVIEW VOL 31993 

and speculation are the stock in trade of a system which Is not attributable' (Harris, 

1990:163). 

As mentioned previously, during 1986 the lobby received Its most severe blow In Its 

more than 100 year history, one newspaper refused to Join and another announced it 

was leaving. The London Independent launched that year announced that If it was to live 

up to its name it could not be a member of the lobby. The editor of the Guardian, Mr 

Peter Preston, took a slightly different line. His Journalists would attend lobby briefings, 

but would refer to a Downing Street spokesman or Mrs Thatcher's spokesman and quote 

from him. 

The Guardian's new policy was announced In that newspaper on 25 September, 

1986, when the editor published a letter from him to Ingham and the reply. Preston said 

he had long been unhappy about some of the workings of the parliamentary lobby. 

I've always wanted, as a first and most basic step, to see a situation 

where the Downing Street spokesman of the day - a civil servant -

gives his regular rendition of the government's policy views on the 

record at meetings that happen, rather than off-the-record at 

meetings which 'don't happen'. But, until very recently, there has 

been no momentum for change. 

Preston said that he had instructed his political staff to attend as normal the daily 

briefings, 'but instead of employing any of the customary and Increasingly threadbare 

circumlocutions they shall refer openly to a Downing Street spokesman, or Mrs 

Thatcher's spokesman and, as relevant. quote what that spokesman says.· 

There followed a debate in the Guardian about the lobby. Former political 

correspondents were critical. Former government press secretaries warned of the 

consequence of not having off the record briefings. 

On 28 October, 1986, Mr Hugo Young wrote an article, headed, 'Honest lobby will be 

the best policy, the arguments for and against the parliamentary lobby of Journalists.· To 

change the lobby and attribute Information and guidance would still mean that the non 

attributed private briefing would take place .. What you would have is two classes of 

information, 

part of it sourced and en clair. part of it coded into background 

guidance ... The same duality affects all reporting. The fact that one 

seeks attributable Information does not make it dishonest to seek 

unattributable information as welL It may be less convenient for the 

sources. For the reporter, anywhere outside Whitehall and In every 

free country outside Britain, it Is normal practice. 

On 29 October the lobby voted 67 to 55 against a change in the rules of non­

attribution and by 68 to 58 in favour of an inquiry into lobby practices. The ballot was 

held following an earlier meeting called to discuss the Guardian's decision to break the 

non-attribution rule at lobby briefings. 

The two newspapers remained out of the lobby until Mrs Th~tcher fell from power 

and was replaced by Mr John Major who appointed a new government press secretary, a 

former Treasury official, Mr Gus McDonald. There was no debate as to whether the 

lobby was now reformed, but both newspapers became full .members of the lobby 

accepting the rules and lobby terms. Unlike the debate that took place over the earlier 

decision, the return to the lobby was low key. The Independent announced its decision 

on 17 October, 1991 on page three, the last Item in a column of news In briefs under a 

single column headline, 'Lobby Decision'. It stated that the political staff would begin 

27 



ARTICLES 

attending briefings. The editor, Mr Andreas Whittam Smith was quoted as saying that 

under Mrs Thatcher the lobby system was entirely unattributable and had been used to 

rubbish ministers and political opponents anonymously. 

Under Mr Major, however, the system has altered so that attribution 

to Number 10 or the prime minister's office is generally the rule. Nor 

has the machinery of Downing Street briefings been used, as we see 

it, in a repugnant way. 

But Mr McDonald's appointment did not entirely end the debate over the lobby! even 

if Mr Whittan Smith believed this to be the case. The following month the BBC's Late 

Show carried a long Item on the controversy (5 November 1991). David Walker, a 

journalist and long time critic of the system and one of the authors of Sources Close to 

the Prime Minister, spoke of the system as a parliamentary conspiracy and a 'private 

rendezvous with public power', where the prime minister gave out a line of events, or a 

version. He said that after the Guardian and the Independent's decision to leave the 

lobby, political reporting was looking more honest. 

Honest because political reporters could name Bernard Ingham and report how a 

civil servant. bound by a code of political neutrality had become Mrs Thatcher's alter 

. ego. They used plural sources, they could make their own minds up free of the pressure 

of the lobby line. McDonald had said that from now on the media would be allowed to 

attribute what was said to a Downing Street spokesman 

or even, daringly, to the piime ministers office. With this decision the 

newspapers decided quietly to rejoin. The implication was no more 

Bernard Ingham, no more manipulation. But Ingham's departure did 

not alter the basis of the lobby system. It Is still pernicious ... What 

is wrong is the way the lobby obeys the instincts of the herd. 

Walker concurred. 

The parliamentary lobby briefing system is a prime example of how a 

self defence mechanism works. Everybody belongs, no one breaks 

ranks, the same low grade stories are produced and everyone is 

happy. It is a crutch for crippled journalism. 

With so many journalists receiving collective briefings every day, 

strategically set just before deadlines, there Is no time for plural 

sources or different angles. 

For Whittan Smith, speaking on the same programme, the fact that the newspapers had 

left was a major victory and they could do so again. For Walker, however, the lobby was 

an institution with its rules and its own personality. How can we take it on trust that is 

has changed. To do so is to give the Prime Minister a huge gift of credibility. 

Conclusion 

108 years after the lobby was established in Britain it still exists despite criticism 

and attacks. David Walker would probably argue that it is as strong as it ever was, 

having survived an inquiry and the trauma of a newspaper like the Guardian 

withdrawing and the Independent refusing to join. 

The similarities between the Westminister lobby system outlined in this essay and 

the Irish system are enough to warrant a comparison to see if the operation of the lobby 

in Britain could justifiably be compared with what goes on In Ireland and if the critiques 

28 



IRISH COMMUNICATIONS REVIEW VOL31993 

of the Westmlnlster lobby system can be applied to Ireland. The· earlier part of this essay 

has argued that there are strong similarities In both systems. However, similarities In 

structures and organization could possibly hide a system which allows greater 

independent Inquiry, while maintaining elements of the British lobby terms. It might be 

the case that the developments of the British system into one where collective briefings 

and 'pack journalism' is the norm did not develop to the same extent In Ireland, possibly 

because of the smaller size of the Irish parliament. 

However, the similarities noted above go further. Some political correspondents 

themselves speak privately of government manipulation of the exclusivity of a club. Only 

those who are full-time political writers can attend briefings. The author, while 

education correspondent of The Irish Times had to sit outside a room and listen through 

an open door to a briefing given by the then Minister for Education, Ms Mary O'Rourke. 

The Minister was not aware of this arrangement. Reporters working on political stories 

have been refused access because they have not been appointed full-time political 

correspondents. 

If critics of the British system are correct when they identifY British secrecy as 

leading to arrangements such as the lobby, then there Is further cause for concern. 

Brian Farrell, in a paper entitled 'Cabinet media relationships: Approaches to a 

comparative typology' (1989) looked at moves towards allowing wider access to official 

documentation as part of a comparative study of media cabinet relationships in Europe. 

Ireland and Britain 

remain at the closed end of the spectrum with very broadly 

construed Official Secrets Acts, stringently applied to prevent -

except in the case of the politically contrived leaks - all unauthorized 

publication of official documentation. 

Farrell clearly sees Britain and Ireland operating a similar system . 

. .. a lobby system in which regular briefings are only given to a select 

group of accredited journalists usually on a non attributable basis. 

This creates a much more secretive form of Cabinet-media 

relationship, frequently characterised by leaks, often Inspired and 

manipulated. 

Having noted numerous similarities In practice and style, as well as development, 

between the British and Irish system, It does not necessarily follow that the criticisms 

made of one automatically transfer to the other. Negrine (1 989) believes that one of the 

problems in the Westmlnister lobby Is the sheer size, with membership of between 100 

and 150 journalists. He says that such numbers Impose their own constraints on the 

ability of Individuals to gather Information. In Leinster House, with the number using 

the political correspondents room numbering about twelve that constraint might not 

exist. 

If Irish political writers have found a way of combining collective background 

briefings with individual investigation, so much the better. However, the relationship 

between government and media Is an Important one and it is necessary that more re­

search takes place so that we can lmow the degree of manipulation that takes place and 

the ability of the journalists and the system of information gathering to resist it. 

References 

Cockerell, M., P. Hennessy, and D. Walker (1984) Sources Close to the Prime Minister. 

London: Macmillan. 

29 



ARTICLES 

Cockett, R. ( 1991) Twilight of Truth. London: Weidenfeld & Nicholson. 

Curran, J. and J. Seaton (1981) Power Without Responsibility: The Press and 

Broadcasting in Britain. London: Fontana. 

Dunlop, A. (1911) Fifty Years of Irish Journalism. Dublin: Hanna and Neale 

Foley, M. (1992) 'The News Managers', in Irish Reporter. 5. 

Panting, C. (1990) Secrecy in Britain, London: Historical Association Studies. 

Gans, H. (1980) Deciding What's News. New York. 

Hall. J.B. (c.1920) Random Records of a Reporter. Dublin: Fodhla Printing Company 

Harris, R. (1990) Good and Faithful Servant- The Unauthorised Biography of Bernard 

Ingham. London: Faber. 

Hennessy, P. and D. Walker (1987) 'The Lobby', in J. Seaton and B. Pimlott (eds.) The 

Media in British Politics. London: Gower. 

Lee, J .J. (1989) Ireland 1912-1985 Politics and Society. Cambridge: Cambridge 

University Press. 

MacDonagh, M. (1913) The Reporters' Gallery. London. 

MacDonagh, M. ( 1987) The Book of Parliament. London. 

Margach, J. (1978) Abuse ofPoweT: London: Transatlantic. 

Margach, J. (1981) Anatomy of Power. London: Star Books. 

Negrine, Ralph (1989) Politics and the Mass Media in Britain. London: Routledge. 

O'Toole, M. (1992) MoreKiclcs than Pence: A Life in Irish Journalism. Dublin: Poolbeg. 

Pigott, R. (1882) Recollections of an Irish Journalist. Dublin: Hodges Figgis. 

Seymour-Ure, C. (1968) The Press. Politics and the Public. London: Methuen. 

Sigal, L. (1986) 'Sources Make News', in R. K. Manoff and M. Schudson 

(eds) Reading the News. New York: Pantheon. 

Smith, A. (1978) 'The Long road to Objectivity and Back: The Kind ofTruth we get in 

Journalism', in G. Boyce, J.Curran and P.Wingate (eds). Newspaper History from the 

17th Century to the Present Day. London. 

The BBC (1991) The Late Show (5 November). 

The Guardian, London. 

The Irish Times, Dublin. 

Tunstall, J. (1983) The Media in Britain. London: Constable. 

30 


	The Political Lobby System
	Recommended Citation

	ICR Volume 3 94.pdf
	ICR Volume 3 93
	ICR Volume 3 92
	ICR Volume 3 91
	ICR Volume 3 90
	ICR Volume 3 89
	ICR Volume 3 88
	ICR Volume 3 87
	ICR Volume 3 86
	ICR Volume 3 85

