
1 
 

The Le Gorafi satirical news website: the 
legacy of 'l’humour Canal+' 

 
Laurence Leveneur 

Toulouse Capitole University 

 

In this presentation today I will talk about The Gorafi, a site of humorous 
information created on the model of the Onion in May 2012, during the French 
presidential campaign. 
 
At first a discussion thread on Twitter, Gorafi progressively became a blog, then 
a Web site. From 2014 until June 2015, it came in the form of a humorous clip in 
Le Grand Journal, a French television program broadcast on Canal+. Most of the 
articles on the Web site, largely leveraged on the socio-digital networks, 
comment on the current facts, real or imagined, in an offbeat way, mimicking 
and twisting press and Web codes. Embodied on television by Pablo Mira, Gorafi 
presents an offbeat chronicle, which parodies the continuous news channels.  

As such, Gorafi offers a remarkable example of Canal+ humour, using a wide 
range of media, but also developing a political satire, as Groland or Les Guignols 
also broadcast on Canal+. However, I would like to demonstrate it is also a good 
example to illustrate what one calls “l’esprit Canal” and its specific humour 
codes. I’ll start with a short analysis of Gorafi’s humour on its website and in its 
television chronicle. Then I will try to define “Canal+ humour style” and compare 
it to The Gorafi’s one. I’ll finish with an observation of Canal+ humour’s legacy 
on French television. 

1. Le Gorafi’s website humour. 

“Le Gorafi” is a play on words, a reference to the French national newspaper Le 
Figaro, known for its conservative editorial line. A quick analysis of its web site 
can reveal the specific Gorafi’s humorous style.  

It first occurs as a pastiche, an imitation of serious information websites 
especially newspapers’ ones like Le Monde, Le Figaro and Liberation… The 
website’s layout looks classical: navy blue color highlights a white logo, column 
titles are quite the same as a newspaper’s, the web site puts forward its latest 
articles… The right frames refer to applications, shopping articles or special 
editions of the Gorafi. Visitors can comment and react to articles on Facebook or 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Toulouse Capitole Publications

https://core.ac.uk/display/300463599?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


2 
 

Twitter. A logo in the shape of a white speech bubble on a blue background 
specifies for every article the number of comments. The community of the 
Internet users / readers of the Gorafi is put forward systematically. This 
"documentary architecture" (Bonaccorsi, on 2013) thus imitates communication 
forms chosen by informational websites now completely turned to the socio-
digital network communities. We can also find videos that illustrate news, a false 
subscription page, a fake horoscope, etc. It corresponds to what François Jost 
(Jost, on 1995, p. 166) names an "enunciative feintise", a pretence:  
  

« The feintise does not affect the events or their narration. It is 

efficient only at representation level: a “trompe-l'oeil” we do not 

say that it is fiction, but that it feigns reality. » (our translation) 

  
Gorafi’s website plays on the gap between a form that pastiches most serious 

information websites and satirical contents. This feintise allows the authors to 

better criticize reality:  

« Le paradoxe structural de l’humour (et la subtilité de son 
appréciation) repose donc sur le fait que celui-ci est nécessairement 
une construction discursive qui prétend n’en être pas une, afin de 
mieux critiquer le réel (son objet) ainsi mis en jeu et donc mieux le 
maîtriser (le dominer) de cette manière. » (MF, 2009, 313) 
 
“The structural paradox of humour (and the subtlety of appreciating 
it) therefore relies on the fact that it is necessarily a discursive 
construction that pretends it is not, in order to criticize the reality it 
involves (its object), thus mastering (dominating it) better.” 

  
Gorafi’s imitation of journalistic codes also appears in the writing style of the 

articles: the authors use an argumentative style, with false interviews. Gorafi’s 

humour always plays with polysemy. In addition, it is often a way to criticize 

some sort of "parisiannisme". For instance, while most articles in newspapers 

refer to the place where the reported event took place, Gorafi separates Parisian 

articles from those written by journalists "beyond" the "ring road"! 

The satirical purpose of this website is confirmed by the "about" heading. I quote 
and translate: “All the articles written here are false (until the contrary is proved) 
and drafted in a funny purpose. The use of names of personalities or companies 
is here for purely satiric purpose ". Same remark about the F.A.Q. section: some 
questions are obviously ironic like this one: "I have an idea of interesting 



3 
 

partnership for Gorafi and we could conquer the world" or this other "Question: 
"will we all die? " Answer: "Yep" 
  
The Gorafi’s humour arises frequently from the link between different thematic 
universes. When the headlines of Gorafi.fr title, for example on September 22nd, 
2015: "Rugby: All Blacks becomes All Greys after a washing machine problem", a 
few days after the opening of the rugby World Cup, it illustrates what Patrick 
Charaudeau (on 2006, pp. 33-34) qualifies as “unusual incoherence". It is a play 
with resemblance between word forms to produce an amusing meaning. 
  
Those links are sometimes near paradoxical incoherence, which consists in the 
inversion of universal logics. It could also be qualified as absurd (Ex : “The 
children organized baby-sitters fights at their homes” (Gorafi.fr, published on 
September 9th, 2015) or "Fatal accident : hit by a Vélib (a bike), a heavy truck 
ends up in the Seine ", (in August 7th, 2015). Here the logic of experience is 
turned around, reversed. 
  
The Gorafi’s success lies in short and funny titles and headlines that authors can 
then easily propagate on social networks. These humorous and short lines 
became so famous that Gorafi’s authors were invited in "Le Grand Journal" of 
Canal + in May 2014, a free and access prime time program then hosted by 
Antoine de Caunes.  
  

2. The humorous clip of Gorafi on Canal +. 
 
First invited in Le Grand Journal on the 21st of January 2014, Pablo Mira, one of 
the Gorafi’s authors was credited in Le Grand Journal since 25th of April 2014. 
He became a regular columnist since the 9th of May 2014. From September 2014 
until June 2015, Gorafi’s editorials occurred each Friday in Le Grand Journal. 
After that, Gorafi became a short chronicle in a program called “Ce soir Show” 
broadcasted during 2015 Christmas season. Its last television appearance was 
“L’année du Gorafi” broadcasted on January 2016. 
 

I will only focus on the humorous clip broadcast in Le Grand Journal. Producers 
of this program then hosted by Antoine De Caunes, were looking for new talents 
to catch younger audience’s attention. Indeed, Canal +‘s audience for several 
years had been getting older, the average was between 45 and 55 years old 
according to Médias le Magazine.  
 
Semi-close-ups of the commentator, launches of the images accompanied with 
a title banner in the colors of Gorafi’s logo, plus a red banner at the bottom 



4 
 

showing false news in brief, contributes to identifying this clip as a pastiche of 
the informative genre. Gorafi’s television clip uses the same humorous style as 
its web site : it relies on a gap between a serious form and satirical news and 
ironic tone. The Gorafi sequence was very close to the news broadcast proposed 
by Les Nuls on Canal+ a few years before. 
 

 
A première vue, par exemple, le JT de Nuls ne se 

démarque pas franchement des journaux télévisés 

sérieux : son fond noir, la vignette ponctuant 

l’information, l’habillement de son couple de 

présentateur, leur bureau, tous ces éléments, y compris 

l’énorme mention écrite « L’Edition », pourraient 

aussi bien être utilisés par un vrai journal. Ce qui le 

sépare de ce modèle, c’est la nature des informations 

verbales, fondés (sic) sur des jeux de mots, des 

contrepèteries (le « prix de la guerre » du Golfe 

présenté comme un menu du restaurant Chez Saddam) 

ou des commentaires décalés sur les images (Jost, 

2008, p. 9). 

 

At first glance, for example, the « JT des Nuls » is not 

much different from serious news broadcasts : a black 

background, pictures in pictures accompanying the 

news, the two presenters’ clothes, their desk, all these 

elements, including the “L’Edition” in big letters, 

could perfectly be used in a real news broadcast. What 

differentiates it from this model is the nature of the 

words used, based on plays on words, spoonerisms (the 

price of the Gulf war presented as the menu of “Chez 

Saddam” restaurant) or offbeat comments on images 

 

 
Except the laughing audience in the studio and the incongruity of the news 
contents, the enunciative form imitates the most stereotypical lines of television 
news, in the purest spirit of Canal+ Channel. At this point, I need to define now 
what one calls “Canal+ spirit and humour”… 
 

3. Le Gorafi, legacy of “Canal+ spirit”? 
 
Yet, Le Gorafi really seems to have inherited Canal+’s humour. Indeed, if we try 
to understand it, we can examine its creators’ definitions. Alain de Greef, for 
instance, Canal+’s program director from 1984 till 2000, was widely influenced 
by American television channels experiences, especially HBO or Showtime. He 
considered free programs as publicity for subscription: access prime time 
programs on Canal+ were considered as “shop windows” to attract audience and 
future subscribers for the pay channel which built its economy on sports and 
movies. In an interview he gave to Virginie Spies for a French scientific 



5 
 

newspaper, he explained how important it was for him that humorous programs 
gave “food for thought”: “(…) to each truth, there must be a contradiction”. He 
confessed the disappointment he felt against news and cultural programs 
broadcast on main channels. Thus he conceived the idea of satirical programs 
which function was to be a humorous “echo” or mirror to serious news : that 
was the project he had when creating “Les Nuls’ Journal” with Alain Chabat, 
Bruno Carette, Chantal Lauby and Dominique Farrugia, a chronicle that occurred 
in Nulle Part Ailleurs, a program then hosted by Philippe Gildas. For him, parodies 
and playing with real television images were the foundation of critical distance 
with real news. And when he created Les Guignols de l’info, opposing Le Bêbete 
show broadcast on TF1, he proposed to the audience a satirical criticism of 
French politics, modeled on Le Canard Enchaîné, a French satirical newspaper. In 
his creator’s mind, Canal+’s programs were clearly designed to target a specific 
audience called by advertising agents “les décallés”: mostly Parisian people, 
characterized by counter culture. Groland, Les Nuls, Les Guignols de l’info 
allowed Canal+ to establish its reputation. Programs broadcast on this channel 
have to be different from others (that’s the meaning of « Nulle Part Ailleurs » -
literally nowhere else-, access prime time program before « Le Grand Journal »). 
And despite the changing title of this program, the formula broadcast in 2000 
was the same : a serious part with prestigious guests, and its mirror, named “Le 
petit Journal”, hosted by Yann Barthes.  
 

4. What remains of Canal +’s Humour on French television ? 
 
The decreasing audience of Canal+ programs during the last years can be 
explained by different reasons. The liberty arising from this specific audience at 
the beginning of the channel had to change when success occurred. What 
Isabelle Veyrat Masson, a television history professor, qualified, speaking of 
Nulle Part Ailleurs, as a rejection of “Dad’s TV and serious spirit”, was condemned 
by the audience success. It led producers and hosts to be more “polite”, 
especially in a time when each little act broadcast on TV is now commented on 
socio digital networks.  
 
As Canal+’s audience was getting older, and its teams more professional, the 
derision joking and jolly fellows of the beginning couldn’t endure. Canal+, facing 
economic difficulties and more competition from digital TV channels, could not 
maintain “l’esprit Canal”. Ordering someone to be funny in such a context is what 
we call in French “une injonction paradoxale” (a paradoxical injunction). 
 



6 
 

 We find different vestiges of Canal+ humor on today French television 
programs. The most obvious is Quotidien (Daily), Yann Barthès’ Program 
broadcasted on TMC (a TF1 group’s Channel), based on “Le Petit Journal” of 
Canal +. It is an information program, with a humorous tone. It is also broadcast 
on the first channel as a short clip after the official news bulletin. But it should 
be noted that counter culture and news criticism seem to have lost their ferocity. 
Especially to delight the large audience of these channels. To illustrate this point, 
we can observe Touche pas à mon poste (Don’t touch my television), a C8 
(Canal+ channel) program  broadcast in access prime time, and hosted by Cyril 
Hanouna. It is presented as a media program, with humorous style, parodies. But 
because of its family audience, the satire is no more political and dividing… It is 
popular. 
 
In facts, The Canal+ spirit was conceived to be dividing according to its creators. 
And now this targeting is much easier on thematic channels (as “Comédie”) or 
on the Internet, where Le Gorafi’s news now circulate.  
 
References 

› Bonaccorsi, Julia (2013), « Approches sémiologiques du web », dans 
Christine Barats (dir.), Manuel d’analyse du web, Paris : Armand Colin, 
2013, p. 125-146. 

› Chambat Houillon (2009), Marie France Chambat Houillon, « Du comique 
à l’humour ou les malheurs d’un feuilleton français des années 60 : Que 
ferait donc Faber ? », Humour, ironie et les discours, P.Marillaud et 
R.Gauthier (éd.) Université Toulouse Le Mirail, CALS/CPST, juillet 2009. pp. 
305-3015 

› Charaudeau (2006) : Patrick Charaudeau, « Des Catégories pour l’Humour 
? », dans Chabrol Claude (dir.), Humour et médias. Définition, genres et 
cultures. Questions de communication n° 10, p. 19-41. [En ligne] : 
< http://questionsdecommunication.revues.org/7688 >   

› Jost (1995) : François Jost, « Le feint du monde ». Réseaux, vol. 13, n°72-
73, 1995, p. 163-175. 

› Jost (2008), « Peut-on être drôle à l’insu du public ? (Parodies, pastiches 
et faux télévisuels) », Humoresques n°28, pp 

› Spies (2014) « Entretien : Alain De Greef  », Télévision 2014/1 (n° 5), p. 
146-162 

 
 
 

http://questionsdecommunication.revues.org/7688

