
 
 
 

This item was submitted to Loughborough’s Institutional Repository by the 
author and is made available under the following Creative Commons Licence 

conditions. 
 
 

 
 
 

For the full text of this licence, please go to: 
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ 

 



 

 

David Deacon, Dominic Wring & Peter Golding 

Loughborough University Communication Research Centre 

 

 

Words 5467 

 

 

 

The Take a Break Campaign?   

National Print Media Reporting of the Election.1 

 

 

 

                                                 
1 Acknowledgements:  the authors would like to thank the Electoral Commission for funding this research, and 

Scott Davidson, John Downey, Emily Keightley, Ben Oldfield, Emma Vine, Pete Beaman, Peter Riley-Jordan and 

Morris Ward of the Loughborough University Communication Research Centre. 
 



Introduction 

During the 1980s the so-called ‘Tory press’ played an influential role in shaping 

electoral discourse but this changed in the mid-1990s when many of the same 

newspapers abandoned their once vehement support for the Conservatives.  The 

‘Tony press’ that subsequently emerged and established itself in the 1997 and 2001 

general elections was characterised by conditional endorsements which tended to 

focus more on Blair rather than his party (Wring, 2002).  Events during Labour’s 

often tempestuous second term further strained and, in some cases, ended certain 

national newspapers’ allegiance to the government.  Yet there has been no widespread 

swing back to the Conservatives and a reformation of the Tory press; rather print 

media reporting of the 2005 campaign was arguably less easy to generalise upon than 

at any time since the 1974 general elections.  The longer-term trend for partisan 

dealignment appears to be continuing, although there have been significant 

fluctuations in the strength (or rather weakness) of different newspaper’s editorial 

endorsements.  This trend has been encouraged by declining levels of voter 

engagement if judged by the recent and marked falls in electoral turnout.   

 

If sections of the public have abstained from voting, significant numbers have also 

stopped reading a daily newspaper.  This underlying market uncertainty has 

heightened different competitors’ sensitivity to their audience share and it is against 

this background that this chapter will explore the role of the national print media in 

the 2005 election.  The opening discussion considers the partisanship of the national 

dailies and their Sunday sister titles.  This serves as useful context for the following 

section which analyses the similarities and differences between the reporting of the 

election by the print and broadcast new media.  Furthermore attention is devoted to 



how the agendas of the so-called ‘quality’, ‘mid-market’ and ‘popular’ newspapers 

varied in relation to the campaign.  Here discussion will focus on how the latter titles, 

in particular, appeared to increasingly avoid or even take a break from certain aspects 

of the election.  The chapter ends by considering the role of a more specialist section 

of the print media, the women’s weekly magazine market, that politicians felt might 

play a more prominent role in the campaign than they had ever before.  The best-

selling Take A Break, for instance, duly acknowledged the election was a news story 

worthy of comment and coverage.  The nature of this magazine’s reporting will be 

considered together with the contributions of others belonging to this growingand 

possibly influential sector of the print media. 

 

 

‘Disdain for the Other’: partisan (de)alignment in the press 

The final editorial declarations of national newspapers revealing who they support in 

an election do not necessarily reflect the tenor and range of their wider coverage.  

They do, however, offer a considered, authoritative representation of their partisan 

allegiances and are therefore crucial indicators of their political outlook.  The 

mechanism by which different papers come to pronounce on major political issues 

varies:  some give most weight to the views of the editor, proprietor, a small group of 

senior staff and/or a wider panel of journalists (Firmstone, 2004).  Such decisions may 

be accompanied by internal and external consultations, some of which may be more 

cosmetic than influential.  Table 1 compares the final editorial declarations in the 

national press for the 2005 campaign with those for 2001.  Taking the dailies and 

Sundays together, nine titles endorsed Labour this time compared with the six and two 



papers that supported the Conservatives and Liberal Democrats respectively.  In 2001 

the corresponding figures were thirteen, three and none.  Translated into circulation 

terms, Labour’s percentage of daily press support reduced from 72 to 57 percent.  The 

major reason for the nominal redistribution of party allegiances between 2001 and 

2005 was the repositioning of the Express Group newspapers (Daily Express, Sunday 

Express and the Daily Star) during this time.  In 2000 the titles were purchased by the 

controversial publisher Richard Desmond.  The Star consequently further reduced its 

already limited political coverage and the Express abandoned its brief flirtation with 

liberal left causes but the group titles all backed Labour in 2001.  By 2005, both 

Express titles had switched to the Conservatives which is not surprising given they 

had firmly shifted back to the right having devoted extensive coverage to what they 

perceived to be a growing asylum seeking crisis.  In contrast The Star and Star on 

Sunday decided not to declare for any party this time.   

 

There is a problem with defining a given newspaper as Conservative, Labour or 

whatever because it can potentially obscure more than it reveals given viewing party 

affiliations in categorical terms conveys nothing of their underlying strength.  Just as 

commentators have identified the need to think of votes cast ‘as though they are 

somewhere along a continuum from having definitely decided not to vote for a party 

to having decided not to vote for a party at all’ (Norris et al, 2001: 160), so press 

allegiances can range from staunch advocacy to the most hesitant of endorsements or, 

still comparatively rare, none at all.  Thus a qualitative evaluation of newspaper 

declarations offers a more nuanced insight into the nature and strength of each title’s 

support (Deacon and Wring, 2002).  Many of these editorials gave only qualified, 

circumspect backing to their chosen party.  The titles who offered a more resounding 



endorsement were the Daily Telegraph, Daily Express, Daily Mail, Daily Mirror and 

their respective Sunday sister papers together with the People.   

 

The reservations and qualifications expressed in most newspapers’ election declaring 

editorials derived in part from an appreciation of the quality and legitimacy of more 

than one party.  For example, although the Independent had many positive things to 

say about Charles Kennedy and his party, and eventually recommended ‘an outcome 

in which there is a significantly larger force of Liberal Democrat MPs’, their editorial 

stated ‘it would be too simplistic for the Independent to argue for a blanket 

endorsement of the Liberal Democrats at this election.’  Amidst an excoriating attack 

on the Prime Minister over Iraq and civil liberties, the paper conceded that his 

government ‘has been admirably liberal on social matters’ and that ‘Britain has 

changed for the better under his watch, becoming a more modern, inclusive country’ 

(Independent 4th May).  It also cited the electoral system as a serious impediment to 

Charles Kennedy’s chances of taking office but this did not diminish its enthusiasm 

for the party, a stance it underlined by the singular prominence it gave to retiring 

Labour MP Brian Sedgemore’s defection to the Liberal Democrats as a ‘signal 

moment’ (26th April).   

 

Like the Independent the Guardian and Observer also seemed caught in the 

gravitational pull between Labour and the Liberal Democrats before eventually 

recommending Labour but welcoming the prospect of a strengthened presence for the 

Liberal Democrats (‘Voters with sitting Liberal Democrat MPs should return them.’ 

Observer, 1st May; ‘Voters should use their heads and hearts to re-elect Labour with 

an increased Liberal Democrat presence’ Guardian, 4th May).  The Times, 



meanwhile, in a fairly tepid endorsement of Labour, acknowledged the appeal of the 

Conservatives manifesto in many areas before concluding:  ‘The best result for 

Britain, we think, would be a smaller but viable Labour majority and a larger and 

renewed Tory opposition’ (The Times, 3rd May). 

 

Table 1:  Editorial declarations of the national newspapers 

 2001  2005  

Daily Press  Circulatio
n 

 Circulation 

The Guardian Moderate Labour 0.40 Weak Labour  0.34  

The Independent Strong Anti 
Conservative 

0.23  Moderate Lib Dem 0.23 

The Times Very Weak Labour 0.71 Weak Labour 0.65 

The Telegraph Strong 
Conservative 

1.02 Strong 
Conservative 

0.87 

The Financial Times Very Weak Labour 0.49 Very Weak Labour 0.38 

The Daily Express Moderate Labour 0.96 Strong 
Conservative 

0.87 

The Daily Mail Strong Anti Labour 2.40  Strong 
Conservative 

2.30  

The Sun Weak Labour 3.45 Weak Labour 3.26 

The Mirror Strong Labour 2.79 Strong Labour 2.29 

The Star Moderate Labour 0.60 No Preference  0.85  

Sunday Press      

The Observer Moderate Labour 0.45 Moderate Labour 0.42 

Independent on Sunday Weak Anti Labour 
Landslide 

0.25  Weak Lib Dem  0.18 

The Sunday Times Very Weak Labour 1.37 Weak Conservative 1.35 

The Sunday Telegraph Strong 
Conservative 

0.79 Strong 
Conservative 

0.65 

The Mail on Sunday Strong 
Conservative 

2.33 Very Strong Anti 
Labour 

2.37 

The Sunday Express Very Weak Labour 0.90 Very Strong 
Conservative 

0.84 

The Sunday Mirror Strong Labour 1.87 Strong Labour 1.53 

The News of the World Moderate Labour 3.90 Very Weak Labour 3.64 

The People Very Strong 
Labour 

1.37 Moderate Labour 0.9 

Daily Star on Sunday N/A N/A No Preference 0.46 



 

Other newspapers’ editorial hesitancy was linked to their significant reservations 

about the record and manifesto of their chosen party.  For example The News of the 

World declared ‘our first message is: Vote on Thursday. And our second is: Vote for 

Labour. We have thrown our weight behind Tony Blair's party. But not without some 

apprehension… If, as we expect, Labour form the next government we put them on 

notice this newspaper will be watching them closely’ (1st May).  This line was also 

evident in the editorialising of its sister paper, the Sun.  Before the start of the 

campaign, the Sun announced it had not made up its mind as to who it would support 

(4th April), but by the second week had decided ‘Tony Blair –warts and all – will be 

the only real choice for Britain on May 5’ (21st April).  But this was presented as ‘one 

last chance’ and the paper set out at considerable length their political differences and 

disappointment with the government in many policy areas (24th April).  The decision 

by the Sun to maintain its support for Labour was, however, emboldened by its 

dismissal of the Liberal Democrats as ‘a pathetic shambles’ (14th April) and 

Conservative criticisms of Blair’s handling of Iraq (25th April).  The paper’s growing 

enthusiasm for Labour culminated with an eve-of-poll interview in which editor 

Rebekah Wade and political editor Trevor Kavanagh questioned the Prime Minister 

and his wife Cherie.  The encounter produced a now notorious quote, ‘five times a 

night’, a reference to Blair’s supposed sexual prowess which was attacked on the 

grounds of taste in the Mail and elsewhere after the election.  Significantly the phrase 

was not the Blairs’ nor the relatively respectful Wade or Kavanagh but had been a 

question posed to the Prime Minister, alluding to his recent health problems, by 

photographer Arthur Edwards in a joking aside during the meeting (The Sun, 4th 



May).  The subsequent furore over the remark demonstrated the potential pitfalls for 

those courting publicity from more populist media outlets. 

 

Another stated reason for some papers’ equivocation was a cold and pragmatic 

assessment of the electoral prospects of their preferred choices. This was most evident 

in titles that expressed most sympathy with the Liberal Democrats, epitomized by the 

Independent on Sunday’s conclusion that:  ‘Where the realistic choice is between 

Labour and Conservative, we prefer Labour, but the values for which this newspaper 

stands are best promoted “where they can win” for the Liberal Democrats’ (1st May).  

This appeal to tactical voting reveals what was by far the most common reason for the 

muted endorsements of one or more party, specifically press antagonism towards the 

alternatives on offer.  For, if some of the papers were subdued in their 

recommendations, they were more vehement in their declamations.  For example the 

Mail, in outlining its support for the Conservatives, commented:   

‘The Tories may still seem something of a one-man band.  But at least they 

offer the hope of restoring integrity to public life, of renegotiating more 

sensible terms with Europe, of restoring genuine prudence to the economy and 

re-energising the public sector.  Yet if we're being honest, our support for a 

Conservative victory - which we concede is unlikely - is superseded by an 

even greater imperative: to diminish the power of an overweeningly arrogant 

Mr Blair and restore a healthy democracy to this country’ (Daily Mail, 4th 

May). 

 

‘Disdain for the other’ was also evident in the more leftwards inclined press.  The 

Guardian’s  reservations about the possible switch of support from Labour to the 



Liberal Democrats was in no small part based on an adamantly stated view that the 

Conservative party was ‘the worst answer to what is wrong with Britain… It is vital to 

stop the Conservatives’ (4th May). Similarly the People recognised that whilst:  

‘There is much for Labour voters to be unhappy about’, the consequences would be 

‘unthinkable’ should Michael Howard and his party ‘slither through the back door’ 

(1st May).  The Mirror  was similarly emphatic, depicting the Conservative leader as a 

vampire being vanquished on an election day front page headlined ‘Vote Labour: 

There’s Too Much At Stake’ (5th May).  But such stridency among pro-government 

newspapers was comparatively rare in this election; rather caveats informed much 

commentary including that of the Financial Times whose editorial declaration stated: 

‘There are good reasons for the nation’s disenchantment with Mr Blair – not 

least the loss of trust resulting from the Iraq war and his shambolically 

informal style of government. But Mr Howard’s Conservatives do not look 

like a convincing alternative. It is not yet time for a change’ (3rd May). 

 

More Fog Horns than Dog Whistles:  the divergent news media coverage 

Partisan allegiances or possibly the lack of them helped to frame press reporting of the 

campaign but the favouring of one or other party appears to be increasingly less 

important as newspapers seek to make political interventions in other ways, most 

notably by trying to influence the wider media and public agenda.  This can be seen in 

the way different titles have emphasised particular issues at the expense of others.  

Once again the dominant topic in both print and broadcast media was ‘election 

process’, a hybrid covering the reporting of public opinion polls, party strategies, 

publicity initiatives and related themes.  The subject attracted even more attention 

than it had during a 2001 election whose agenda had been informed by extensive 



media and opposition led criticism of Labour ‘spin’.  Rather in this campaign the 

prominence devoted to the topic reflected a particular journalistic concern with the 

apparent rise of voter disaffection and how it might be analysed and better 

understood.   

 

Table 2: Top 10 election themes in UK national news media2 

 All media  %  Broadcast % Quality 

press 

% Mid market % Populars % 

1 Electoral 

process 

44 Electoral 

process 

42 Electoral 

process 

49 Electoral 

process 

28 Electoral 

process 

46 

2 Political 

impropriety 

8 Iraq 10 Iraq 8 Political 

impropriety 

17 Political 

impropriety 

6 

3 Iraq 8 Asylum/ 

immigration 

8 Political 

impropriety 

7 Iraq 10 NHS 6 

4 Asylum/ 

immigration 

7 Political 

impropriety 

8 Asylum/ 

immigration 

6 Asylum/ 

immigration 

9 Crime 6 

5 Taxation 5 Crime 4 Taxation 5 Taxation 7 Asylum/ 

immigration 

6 

6 NHS 4 NHS 4 Economy 4 NHS 7 Education 

 

5 

7 Crime 4 Taxation 4 Education 3 Crime 5 Economy 

 

5 

8 Economy 4 Education 3 NHS 3 Education 4 Iraq  

 

4 

9 Education 3 Economy 2 Crime  2 Social 

Security 

4 Social 

Security 

4 

10 Social 

Security 

2 Social 

Security 

2 Europe 2 Economy 3 Taxation 4 

 

                                                 
2 This table covers electoral coverage from Monday 4 April to Friday 6 May (respectively, the day preceding the 
formal announcement of the commencement of the campaign and the day after polling).  The broadcasting 
sampled included the following news media:  BBC 1 10pm News, BBC2 Newsnight, ITV 10.30pm, Channel 4 
7pm, Channel 5 7pm, Sky News 9pm, BBC Radio 4 Today 0730-0830 and BBC Radio 1 Newsbeat 1745-1800.  
The entire national newspaper market was also covered:  ‘quality’ titles refers to Guardian, Observer, Telegraph, 
Sunday Telegraph, Times, Sunday Times, Financial Times, Independent, Independent on Sunday; ‘mid market’ 
covers Mail, Mail on Sunday, Express, Sunday Express; and ‘populars’ means Sun, News of the World, Mirror, 
Sunday Mirror, People, Star, Star on Sunday.  For more details on the study see Deacon, Wring and Golding, 
2006. 



The second most prominent theme was ‘impropriety’, a theme analogous to the 1997 

category of ‘sleaze’, and ‘politicians’ conduct’ (principally John Prescott punching a 

protestor) in 2001.  Here the emphasis was on allegations relating to Tony Blair’s 

(mis)conduct in office as well as new rules that had liberalised and thereby 

encouraged a great increase in postal voting.  Significantly a timely and highly critical 

statement by Richard Mawrey, the judge presiding over a fraud case in Birmingham 

in which he likened the ballot rigging activities of Labour victors in the 2004 local 

elections to those of a ‘banana republic’ intensified criticisms of a government that 

had changed the system.  The Daily Mail was particularly vehement in attacking 

ministers and claimed alleged evidence of a growth in postal voting irregularities 

amounted to a ‘corruption of democracy itself’ (5th April).   

 

If ‘impropriety’ as a topic appeared to favour the Conservatives’ agenda the third 

theme ‘Iraq’ reinforced that of the Liberal Democrats.  Though not a major issue 

during the earlier stages of the campaign, the invasion became a key debating point in 

the closing stages of the election following the leak and then publication of a 

controversial memo in various newspapers by Attorney General Lord Goldsmith on 

the legality of Tony Blair’s support for the US government’s military action in the 

absence of UN sanction.  Goldsmith’s words were scrutinised and, more importantly, 

the wider issue revisited at arguably the most inopportune moment for Labour.  The 

Prime Minister once again had his personal integrity called in to question by Michael 

Howard who labelled him a ‘liar’ and Charles Kennedy who renewed his criticism of 

Blair’s judgement.  Whilst broadcasters, the quality and mid-market press provided 

in-depth analysis of the controversy, the somewhat limited and dismissive coverage of 



it in the pro-Labour Sun and Mirror was arguably useful to Blair strategists in limiting 

further public consideration of this damaging issue. 

 

Whereas Iraq partly dominated the final full week of the campaign, the next placed 

item ‘asylum and immigration’ was more of an issue during the preceding fortnight.  

Media attention to the topic had been sustained by newspaper coverage of the issue 

going back some years which accused the government of failing to control inward 

migration.  The claims were supported by lurid representations, especially in the 

Express’ titles, of an asylum system in supposed chaos and the prominence afforded 

these issues was clearly reinforced by the Conservatives’ own promotion of a subject 

where its draconian stance appeared to resonate with a section of the electorate.  At 

times Tory chief strategist Lynton Crosby’s supposedly subtle deployment of his ‘dog 

whistle’ on this and other issues came across more as a fog horn, particularly when 

the message was refracted through the more populist news media.  The conviction of 

illegal migrant Kamel Bourgass for the killing of a police officer during the campaign 

further intensified press and rival parties’ criticism of the government’s handling of 

this issue with Simon Heffer of the Mail (28th April) claiming Britain was now 

‘crawling’ with what the Sunday Times suggested were as many as 500,000 unlawful 

immigrants (17th April). 

 

A telling feature of the election reporting was how little there was of substantive 

policy debate in the news.  Even the so-called ‘bread and butter’ issues that politicians 

routinely claim are of most interest to the voters they encounter on the campaign trail 

appeared to be of marginal interest to the media, particularly of the national printed 

variety.  Furthermore where there was coverage of health and education this tended to 



focus on particular human interest stories involving the outbreak of the hospital 

superbug, MRSA, or the case of a frustrated patient waiting for an operation to the 

detriment of wider discussion about NHS provision.  This partial attention was, 

however, substantially more than that devoted to other issues which had gained 

prominence in recent years, most obviously transport, Northern Ireland and housing.  

Europe, a topic that had greatly influenced the agenda of at least the last two general 

elections was given scant coverage and only ranked tenth as a theme in the quality 

press. 

 

 

A Gendered Agenda?  The campaign in the women’s weeklies 

Whereas there has been a notable decline in the circulations of national newspapers 

over the last two decades other printed media have experienced significant growth in 

their sales, audiences and influence.  Publishers in the women’s magazine sector have 

been particularly successful in gaining readerships and launching new titles.  The 

burgeoning weeklies in this market offer an alternative kind of news media to the 

more established formats and one that principally serves a group of voters seen as a 

key target audience.  Though dominated by popular culture, some of these titles have 

featured politicians with or without their co-operation.  Significantly the 1987 

interview in which Margaret Thatcher famously declared ‘there is no such thing as 

society’ appeared in Woman’s Own, a  leading journal in the sector at that time.  Like 

Thatcher and immediate predecessor John Major, Tony Blair has also consciously 

attempted to communicate his message to women, particular demographic groups of 

whom are routinely portrayed as being essential to any party seeking to win office.  

During the run-up to 1997 the most prominent Labour target became ‘Worcester 



Woman’, a term representing the floating female voters living in the key marginal 

constituencies of so-called ‘Middle England’.  Blair cultivated them in a variety of 

ways whilst wife Cherie helped out by guest editing an issue of Prima magazine.  For 

this election the Prime Minister actually invited the British Society of Magazine 

Editors to a Downing Street reception in recognition of their cultural as well as 

potential electoral influence (Guardian, 11th April).   

 

The 2005 equivalent of Worcester Women were the ‘School Gate Mums’ whom the 

Prime Minister sought to engage (or re-engage) through a ‘masochism strategy’ that 

involved him being seen to answer often irate voters’ questions on live broadcast 

programmes (Deacon and Wring, 2005).  Disillusioned women played a particularly 

prominent role in these encounters and the identification of them as a distinct 

audience led politicians and their strategists to consider how they might better 

communicate with them.  Popular female interest magazines were seen as a 

particularly useful conduit for political messages which duly appeared in various 

formats, including a major Cosmopolitan interview with Michael Howard in which he 

advocated reducing the period in which abortions could be legally performed (Childs, 

2005).  The prominent monthly also ran its own ‘high heel vote’ awareness raising 

initiative and encouraged readers to take a greater interest in the campaign.  It was 

however the weekly titles, boasting a combined circulation of 8.5 million, which 

offered the more news driven format likely to be sensitive to the unfolding election.3   

                                                 
3 This study reviewed all of those magazines defined as ‘Women’s Interests: Women’s Weeklies’ by the Audit 

Bureau of Circulation barring one title primarily aimed at the Republic of Ireland.  The sample includes all of the 

following issues published between 4th April-6th May (figures from ABC):  Bella (circulation 422,963), Best 

(400,638), Chat (623,567), Closer (500,202), Heat (539,983), Hello (323,591), My Weekly (233,744), New 

(357,523), Now (597,827), OK (468,928), People’s Friend (341,506), Reveal (239,907), Star (176,983), Take a 



 

The largest selling women’s weekly, Take a Break, was feted as a potentially 

influential actor because of its massive circulation.  Its eve-of-poll edition self-

consciously proclaimed this by arguing its nearly four million readers could make the 

difference in what it suggested would be the ‘UK’s first Women’s Election’ (5th 

May).  A major three page feature, ‘Votes for Sale’, concentrated on the issues 

deemed by editors to be their readers’ priorities:  childcare, pay, pensions, safety, 

health-care and, more specifically, abortion.  Here each of the three major parties’ 

stances was briefly elaborated but the only direct comments were from the leaders 

clarifying their policy on the particularly contentious latter issue.  For its political 

coverage Woman’s Own ran a feature over successive issues (11th and 18th April) in 

which two different groups of readers in their 30s and 40s asked Blair and Howard 

questions.  The agenda differed from that of Take A Break and, reflecting the 

magazine’s slightly older, perhaps more conservative readership, concentrated on 

crime and personal security.  Howard rather than Blair received the decidedly warmer 

response from his interrogators.  Charles Kennedy did not, however, participate. 

 

Tony Blair consciously made an appeal to what his strategists termed ‘hard working 

families’ in an interview with Sophie Barton of Closer in which he acknowledged the 

‘stressful life’ pressures facing those ‘trying to bring up kids, work and pay off a 

mortgage’ (30th April).  He also promoted Labour’s pledge to improve breast cancer 

treatment and spoke about a variety of subjects including his son Leo and Iraq.  

Barton noted Blair’s recent heart problems and speculated as to whether he was quite 

                                                                                                                                            
Break (1,211,016), That’s Life (597,016), The Lady (34,419), Woman (512,158), Woman’s Own (436,356), and 

Woman’s Weekly (401,965). 

 



as recovered as he seemed.  The Prime Minister’s personal appearance was the subject 

of the only election related item in Heat.  The cultural agenda-setting magazine 

devoted its regular full page ‘Torso of the Week’ feature to Blair, offering a naked to 

the waste long range photograph of him taking a telephone call (7th May).  On first 

sight the image could easily be dismissed as another trivial item but for the favourable 

subtitle ‘Yes, it really is him!’ and the clear impression it gave of a man in good 

physical shape for his age.  Furthermore, and despite appearances, it was almost 

certainly a staged photo-opportunity because security implications would have made 

it highly unlikely a photojournalist would have been able to obtain close-up pictures 

of the Prime Minister without the consent of those guarding his safety and reputation.   

 

Significantly the Heat feature reappeared as a footnote to Tony and Cherie Blair’s 

highly favourable eve-of-poll interview with The Sun where it was suggested he had 

‘won’ the ‘Torso of the Week’ acclaim.  This misleading representation of the Heat 

item nevertheless reinforced Labour’s desire to promote their leader as a man 

recovered from his recent health scares.  Physical well being, this time of the nation’s 

children rather than the Prime Minister, informed another, similarly favourable feature 

on Blair and demonstrated the publicity value of his incumbent status.  By inviting 

Jamie Oliver to Downing Street the Labour leader acknowledged the importance of 

the chef’s recent Channel 4 television crusade to improve the quality of school food.  

The event also provided a useful photo-opportunity and story in Hello that 

complimented Blair’s pledge to spend an additional £280 million on catering for 

children’s meals (11th April).   

 



Aside from the coverage of the leaders the only other election related material in the 

women’s weeklies consisted of three separate interview features which concentrated 

on non-intrusive aspects of their subject’s personal lives and formative experiences.  

A Hello piece on Harriet Harman had photographs of the minister at home with her 

mother and sisters together with a brief review of her career trajectory and 

achievements.  The interview steered clear of the campaign but touched on the issue 

of maternity rights and the difficulties facing a professional woman in developing a 

work-life balance (5th May).  An interview with former Conservative minister Ann 

Widdecombe in Woman’s Own hardly mentioned politics (25th April).  Far more 

detailed was a Closer piece billed ‘At Home With the Howards’ which only featured 

quotes from the party leader’s wife (9th April).  The interview, conducted in their 

home, focused on the couple’s family life and enabled Sandra Howard to present her 

husband Michael as a man far less austere than his popular image suggested.  The 

reported discussion acknowledged the success of Jamie Oliver’s campaign and 

touched on abortion law but there was a diplomatic avoidance of questions about the 

Blairs.  This and Mrs Howard’s many other media appearances were in striking 

contrast to those of her predecessor Ffion Hague who had often been seen but rarely if 

ever heard or quoted during the 2001 campaign. 

 

The public relations efforts by the Conservatives in targeting the women’s weeklies 

were also supported by an advertising campaign based on the core slogan ‘Are You 

Thinking What We’re Thinking’.  The party was the only one to market itself in this 

way and pay for copy to appear in the best-selling title Take a Break, the more glossy 

Hello magazine together with its fierce rival OK.  Featured messages ‘Put Matron in 

charge and we’d soon get cleaner hospitals’, ‘How can my daughter learn anything if 



teachers aren’t allowed to discipline unruly kids?’ and ‘Seeing more police on the 

streets would make me feel safer’ promoted concerns over health, education and 

crime rather than other prominent Conservative advertising themes dealing with 

immigration and Blair’s untrustworthiness.  Ultimately though the most striking thing 

about the election coverage in the women’s weeklies’ was the overall lack of it.  12 of 

the 19 titles sampled had no advert, photograph, story or mention of the campaign or 

any of those involved in it.  Even the birth of Charles and Sarah Kennedy’s first child 

Donald at the beginning of the election failed to generate the kind of human interest 

reporting that might have been expected across the sector regardless of the Liberal 

Democrats’ co-operation.   

 

 



Conclusion 

Although the best selling magazine Take A Break proclaimed 2005 would be the 'first 

UK women's election' this was not borne out if measured by the scant coverage of the 

campaign in the burgeoning number of weekly magazines designed for a 

predominantly female audience.  These titles’ seeming indifference to electoral 

politics suggests the parties, politicians or the leaders’ families were not viewed as 

subjects likely to increase or at least maintain sales in this highly competitive market.  

The realisation that reporting the election might not be a profitable story appeared to 

inform the approach taken by publications belonging to other, more traditional sectors 

of the news media.  The Star, in particular, downgraded its already scant political 

coverage and had (like the majority of its non-voting readership) something of ‘take a 

break’ election by offering a daily version of the kind of human interest centred 

product that dominates the aforementioned magazine market.  Significantly the 

newspaper has been the only national to significantly gain in readership terms, having 

added over 25% to its circulation since the previous campaign of 2001.   

 

The recent success of the Star is all the more remarkable because the wider newspaper 

industry appears to be in decline if judged by falling sales and revenues.  

Consequently the paper’s avowedly populist, celebrity driven format may signal that 

it is unlikely that the weekly magazine sector (especially that part of it serving a 

predominantly female readership) will embrace electoral politics as a topic of serious 

interest in the future.  Rather commercial considerations are likely to dictate that 

national newspapers, particularly of the ‘redtop’ variety, continue their movement 

away from the heavily partisan (though not necessarily ideological) agenda that once 

dominated their reporting of general elections for nearly two decades during the era of 



the ‘Tory press’ from the mid-1970s onward.  It also leaves proprietors, notably 

Rupert Murdoch with something of a dilemma as he risks being accused of naked 

opportunism should he order the News of the World, The Times and Sun and his other 

titles to once again come out in support of the Conservatives in the future.   

 

Arguably the now divergent reporting of the UK wide press has blunted its ability to 

influence and thereby help determine the election agenda.  The main parties have 

responded to this by placing greater emphasis on cultivating more localised new 

media whilst simultaneously maintaining a similar level of interest in broadcasters 

who voters continue to regard as a source of more impartial coverage.  To a certain 

extent the general election readers experienced depended on their choice of news 

media.  The so-called ‘mid-market’ titles, the Express, Mail and their respective 

Sunday papers offered audiences less on the so-called ‘electoral process’ not to 

mention the ‘bread and butter’ issues (health, crime, education, tax, etc) and relatively 

more on the alleged shortcomings of Tony Blair in relation to the 3 ‘Is’ of Iraq, 

impropriety and immigration.  Although other media gave prominence to the latter 

topics, few did to quite the same extent.  The exceptions were the broadcasters, who 

placed similar emphasis on Iraq as a story, and the populars who gave markedly less 

space to the same controversy.  The latter newspapers’ comparative neglect of this 

topic was arguably more useful to Labour than anything they actually published in 

support of the government.   

 

 



References 

Childs, S. (2005) ‘Feminising politics: sex and gender in the election’, Geddes, A. and 

Tonge, J. (eds.) Britain Decides: the UK General Election of 2005.  Hampshire: 

Palgrave, pp.150-67. 

Deacon, D., Golding, P. and Billig, M. (1998) ‘Between Fear and Loathing: National 

Press Coverage of the 1997 British General Election’, in D. Denver et al. (eds.) 

British General Elections and Parties Review. Vol. 8: The 1997 General Election.  

London: Frank Cass, pp. 135-149. 

Deacon, D., Golding, P. and Billig, M.G. (2001),'”Real Issues” and Real Coverage in 

the 2001 Campaign'’, Parliamentary Affairs, 54(4), pp 666-678. 

Deacon, D. and Wring, D. (2002) ‘Partisan Dealignment and the British Press’, in 

Bartle, J., Mortimore, R. and Atkinson, S.(eds.) Political Communications: the British 

General Election of 2001.  London: Frank Cass, pp.197-211. 

Deacon, D. and Wring, D. (2005) ‘Election Unpsun?  Mediation of the Campaign’, in 

Geddes, A. and Tonge, J. (eds.) Britain Decides: the UK General Election of 2005.  

Hampshire: Palgrave, pp.208-23. 

Deacon, D, Wring, D. and Golding, P. (2006) Same Campaign, Differing Agendas: 

Analysing News Media Coverage of the 2005 General Election, British Politics, 1(2), 

pp.1-33. 

Firmstone, J. (2004) 'Britain in Europe: a comparative analysis of the British media 

agenda on Europe', paper presented at the British Sociological Association Annual 

Conference, University of York. 

Hallin, D. (1992) ‘Sound-bite News: Television Coverage of Elections, 1968-1988’, 

Journal of Communication, 42(2), pp.5-24. 



Golding, P., Billig, M., Deacon, D. and Middleton, S., (1992) 'The Election 

Campaign: Two Shows for the Price of One', British Journalism Review, 3(2),pp 6-

10. 

Lovenduski, J. (2001) ‘Women and politics: minority representation or critical mass?’ 

Parliamentary Affairs, 54 (4) 2001, pp.743-758 

Norris, P. et al. (2001) On Message: Communicating the Campaign.  London: Sage. 

Wring, D. (2002) ‘The “Tony” press: media coverage of the election campaign, in 

Geddes, A. and Tonge, J. (eds.) Labour’s Second Landslide: the British General 

Election of 2001.  Manchester: Manchester University Press, pp.84-100. 


