
 1 

 
 
 
The North East Regional Assembly 

Campaign:  
A Media Content Analysis 

by the 
Loughborough University  

Communication Research Centre 
for the  

Electoral Commission 
28th January 2005 

 

 
 
 



 2 

Contents 
 
 
Executive Summary        2-4 
Introduction and methodological note      5-7 
 
Quantitative Content Analysis 
1.  Sample media       8-9 
2.  Amount of coverage       9-13 
3.  Balance of reporting       13-22 
4.  Media agenda and themes       22-28 
5.  Framing the campaign       28-31 
 
Qualitative Review 
6.  Pre-campaign         31-33 
7.  Internet presence        33-34 
8.  Local broadcasting        35-37 
9.  National broadcasting        37-39 
10. Local press         40-45 
11. Representing public opinion      46-48 
12. National press         48-50 
 
Conclusion          51-52 
References 



 3 

Executive summary 
This comprehensive audit of local and national newspaper and broadcast 
coverage of the referendum for a Regional Assembly in the North East points to 
the following main conclusions. 
 
Despite the major nationwide constitutional implications of the proposals, the 
referendum campaign did not excite intensive and sustained media interest 
throughout the campaign period, nor in the months preceding it. Not surprisingly, 
levels of media attention were higher in the local media based in the North East 
than in the national media. However, there were also significant differences 
across the North East media in the amount of copy- dedicated to the topic. 
Levels of press coverage in Durham, Teeside and Northumberland were lower 
than those found within Tyne and Wear. Furthermore, there was a considerable 
variation within the Tyne and Wear area, where Newcastle based news 
organisations gave appreciably greater prominence to the devolution vote and 
debate than others in the region. 
 
The most news-worthy moment for the referendum in national media terms came 
‘after the fact’, when a spate of news items recorded the outcome of the vote 
held on 5th November and considered its implications for the political career of 
the proposal’s main ministerial advocate, and for the ‘devolution dream’ in 
general. The North East may only be a five and a half hour drive from London, 
but for national journalists it remained a world away. 
 
Three measures were used to assess the degree of balance in local and national 
news coverage: (1) stop watch balance (the amount of news space given to 
competing views), (2) agenda balance (which issues were given greatest 
prominence in news discourse), and (3) directional balance (the amount of 
positive and negative coverage given to various political sources and topics). In 
‘stop watch’ balance terms, political sources connected with the Yes campaign 
were more frequently and extensively quoted overall than those associated with 
the No campaign. The principal reason for this imbalance was the amount of 
coverage that featured senior government sources, in particular, the sponsoring 
minister, John Prescott. Representatives from other political parties received 
comparatively little coverage. 
 
However, any conclusions that might be drawn on this basis that Labour’s 
incumbency had delivered a major advantage to the party in media terms, needs 
to be set against the findings on the directional balance of coverage across local 
and national media sectors. Although most broadcast media coverage items did 
not clearly orient to either Yes or No frames, in the local and national press, 
scepticism about the Regional Assembly abounded and political evaluations 
more frequently favoured the No position (whether overtly, through editorial 
declarations, or covertly, in the kinds of issues they emphasized in their 
reporting). The letters pages of the local press, in particular, proved to be a highly 



 4 

significant forum for the articulation of negative views on the referendum 
proposals at local level. 
 
These distributions in directional balance clearly suggest that what might 
originally be construed as an advantage for the government, was to some extent 
a measure of their disadvantage, as a considerable amount of coverage 
presented them on the back-foot, dealing with the debris of a derailed keynote 
policy.  
 
With regard to ‘Agenda Balance’, the highest proportions of themes in coverage 
in all sectors focused on issues associated with the conduct of the campaign 
(which we term process coverage) rather than substantive issues about what the 
proposals might mean for the North East in political and economic terms. 
Process themes were most evident in the local media, where, as the qualitative 
analysis shows, considerable attention also focused on the personalities involved 
in the contest. However, this was to a large extent indicative of the higher overall 
levels of coverage in the local press. Moreover, when coverage did address the 
potential implications of establishing a new Regional Assembly in the North East, 
local news media focused more attention on the policy ramifications, whereas 
national media ere more concerned with the party political fall-out.  
 
Having said this, local media discussion of the policy implications focused on a 
relatively narrow range of concerns. For all the claims made by its proponents 
about the radical and progressive impact a Regional Assembly would have in the 
North East, and the new devolutionary era it could herald, media discourses 
concentrated on a relatively narrow and precise range of fiscal and practical 
concerns: how will it affect businesses? What might it mean for transport? And, 
crucially, how much might it cost for local tax payers? 
 
Ordinary Citizens had a presence in media coverage of the referendum, but it 
was a marginal and essentially passive one. As with the reporting of all important 
public ballots, a lot of media coverage prior to the ballot speculated on the likely 
direction of public thinking (who would win, and by what margin?), and, after the 
event, conjectured on the reasons for the proposals resounding rejection by 
public vote. But a recurrent and associated theme throughout the coverage 
concerned the extent to which the public had either understood or engaged with 
the issues at stake in the referendum. 
  



 5 

Introduction 
The Electoral Commission commissioned an analysis of media coverage during 
the referendum campaign on the proposal for a Regional Assembly in the North 
East of England in November 2004.  The Communication Research Centre of 
Loughborough University (LUCRC) was awarded the tender to the design, 
conduct and analyse this research. 
 
The referendum campaign for the proposed Assembly culminated on 4th 
November in a substantial vote 78% against the change.  It is likely that the 
process will be the first and probably last of its kind and therefore offered a 
unique opportunity to gauge public and media attitudes towards English 
devolution as a practicality rather than theory.  The process also afforded a 
province of the country the opportunity to debate and express opinions on the 
importance and meaning of national, regional and local identities within the 
United Kingdom.   
 
The design of the research ensured all of the issues listed in the tender 
document were addressed.  The quantitative content analysis consisted of an 
extensive sample drawn from local, regional and national broadcast and press 
outlets and involved manual coding procedures.  Although this approach was 
more time-consuming and costly than analysis based on quick on-line searches 
of media archives such as LEXIS-NEXIS, it enabled the amassing of a series of 
results with a far greater validity and reliability than would otherwise have been 
the case with an inferior electronic based method.   
 
The collated material enabled the team to rigorously consider quantitative 
measures of: 

• The extent of media coverage of the campaign 
• The commissioning and reporting of opinion polls by the media 
• The balance of media coverage of process versus issues versus 

personalities 
• The issues and themes most frequently occurring in media coverage of 

the campaign 
• The nature of coverage of the campaign, in particular its positivity/ 

negativity 
• The extend and impact of editorial comment about the campaigns, looking 

in particular at comment on participation and turn out 
• The extent and nature of media appearances by campaign/party leaders 
• The extent and nature of media appearances by other campaign/party 

representatives 
 
In addition to the above analysis, the research also included a more qualitative 
component designed to generate some understanding of how the referendum 
was covered in the North East as well as nationally.  Consideration was given to 
how different mainstream media appropriate, constructed and articulated 
national, regional and local identities in their reporting.  Particular attention was 



 6 

devoted to gauging if and how the potentially agenda-setting regional press 
covered or otherwise commented upon the referendum debate.  Interviews were 
conducted with editorial staff, on an off the record basis, from most of the 
newspapers in the locality. 
 
 
Main elements and timings of the work profile. 
 
Design Data Collection Analysis Report Writing 

12 October:  
Management 
team convened 
to commence 
design of coding 
schedule  
 

12-15 October: 
Collation of all 
‘contextual 
information’ 
regarding media 
composition and 
distribution 
requested in the 
invitation to tender 

12 October- 
 8 November: 
Preliminary 
analysis of 
quantitative data  
commenced 

17 December:  
Delivery of 2,500 
word Interim 
report to the 
Electoral 
Commission  

12 October: 
Arrangements 
began for 
collection of 
broadcast and 
print media 
during the 
campaign period 

18 October:  
Quantitative 
content analysis of 
regional and 
national broadcast 
and newspaper 
coverage 
commenced 

12 October- 
 26 November: 
Qualitative 
content analysis 
of  newspapers. 

28 January 
2005: Delivery of 
final report on 
media coverage 
of campaign to 
the Electoral 
Commission 

12 October: 
Recruitment of 
the coding team 
completed 

18 October: 
Qualitative content 
analysis of 
newspapers’ 
declarations 
commenced  

12 November: 
Completed 
preliminary 
quantitative data 
analysis 

 

13-14 October: 
Training began.  
Research design 
and organisation 
continued 

8 November: 
Quantitative 
content analysis of 
broadcast and 
newspaper 
coverage 
completed. 

26 November: 
Second stage 
quantitative data 
analysis (more 
detailed 
exploration of 
data trends) 

 

15 October: 
Completion of all 
issues related to 
the design of the 
research 
instruments 

30 November: 
Qualitative content 
analysis of official 
newspaper 
declarations 
completed 

  

 



 7 

 
Tapes of all broadcast programmes and copies of every newspaper contained in 
the sample were obtained for detailed research and analysis by the team.  The 
campaign was taken to mean the latter stages of the referendum debate, i.e. 18th 
October through to 8th November.  928 separate items of newspaper (front page, 
other news, editorials, letters, diary, etc) and broadcast coverage (news, 
interviews, discussion) were found.  An agreed coding schedule was developed 
and used throughout the project except for the survey of pre-campaign reporting 
and the website monitoring.  Unlike the other aspects of the project, these tasks 
were explicitly approached from the perspective of a lay voter seeking to access 
and read on-line material using standard search tools.  Consequently during the 
campaign the web pages of the two official campaign groupings as well as the 
various local news organisation included in the sample were periodically 
accessed for information.  
 
Aside from the practicalities of doing the research, the project was driven by two 
broader perspectives that have emerged and been developed in the team’s 
previous studies of major political campaigns, specifically the interplay between 
‘agenda-setting’ and ‘framing’.  Broadly speaking the more quantitative based 
analysis helps understanding of what issues/themes dominated the news agenda 
during the campaign (see especially sections 1-5).  This in turn is complimented 
by consideration of the way the various reports are framed in that a judgement is 
made as to how if at all a feature can be interpreted as biased towards one or 
other person, organisation or idea (see 6-11).   
 
 
Dr Dominic Wring, David Deacon, Professor Peter Golding, Emma Vine and 
Charlotte Knell 
Loughborough University Communication Research Centre 
January 2005 
 



 8 

1. Results of the Quantitative Content Analysis 
 
This section of the report presents the findings of a quantitative content analysis 
of news related coverage of the referendum for a Regional Assembly in the North 
East in a range of local, regional and national news outlets.  
 
1.1: Sample Details 
 
The sample period for the media analysis began on 18 October and concluded 
on 8 November 2004. Table 1 details the specific news media included in the 
research sample. 
 
Table 1.1: News Media Sampled (with circulations) 
 
 Tees 

Valley 
situated 
Media 

Durham 
South 
West 
Situated 
Media 

Tyne and 
Wear 
Situated 
Media 

Northum-
berland 
Situated 
Media 

North 
East 
Regional 
Media 

National 
Media 

Daily 
Newspapers 

1.Hartlepool 
Mail (20873) 
2. Teeside 
Evening 
Gazette 
(60415) 

1.Northern 
Echo 
(57061) 

1. Newcastle 
Chronicle 
(91553) 
2. Newcastle 
Journal 
(43259) 
3. Shields 
Gazette 
(21502) 
4.Sunderland 
Echo (48691) 

  1.Guardian, 
2.Times, 
3.Telegraph, 
4.Independent, 
5.Mail, 
6.Express, 
7.Mirror, 
8.Star, 
9.Sun 

Weekly 
Papers 

1.Whitby 
Gazette 
(12139) 

1.Darlington 
& Stockton 
Times 
(30337) 
 

1.Sunday 
Sun (80382) 

1.Berwick 
Advertiser (8105) 
2.Morpeth Herald 
(3064) 
3.Northumberland 
Gazette (11147) 
4. Hexham 
Courant (17828) 
 

 1.Observer, 
2.Ind. on Sun. 
3.S.Telegraph, 
4.S.Times, 
5.Mail on  
Sunday, 
6.S. Express, 
7.S. Mirror, 
8.News of 
9.World, 
10.People, 
11.Star on 
Sunday 
 

Television     1. BBC1 
‘Look North’ 
18.30-19.00, 
2. ITV1 
North East 
News 18.00-
18.30 
 

1. BBC1 6pm 
News, 
2. ITV1 News 
18.30-19.00, 
3.BBC2 
Newsnight, 
4.C4 News 
7pm, 
5. C5 News 
7pm 
 
 

Radio 1. BBC 
Radio 
Cleveland 
7.30-8.00am 

 1.BBC Radio 
Newcastle 
7.30-8.00am 

  1.BBC R4 
Today  
07.30-8.00 

 



 9 

 
  
The entire editorial content of these news media was scrutinized manually for all 
items that made any reference to the Regional Assembly proposals and/or the 
referendum. Once a media item was identified as falling within this remit, a range 
of themes and elements were coded within it.  
 
1.2: Presentation of the Research Findings 
  
The presentation of the results below is organized into four sections. The first 
compares the extent of RA related coverage across the sampled media. The next 
three sections examine this coverage in more detail, utilizing a tri-partite 
distinction suggested by Norris et al. (1999: 20) between: 
 
Stop Watch Balance – the relative prominence given to competing political 
actors in news reporting. 
 
Agenda Balance – the relative prominence given to the various issues that are 
associated with a particular topic. 
 
Directional Balance – the amount of positive and negative coverage given to 
various political actors and issues. 
   
2.1: ‘Was it News?’ : The Amount of Regional Assembly Related Coverage 
 
The sampling period covered the last critical weeks of the NE Regional Assembly 
election campaign. As we discuss later, we recognize that some media debate 
on this topic predated this sampling period. Nevertheless, there are legitimate 
reasons for viewing the final three weeks of the campaign as the critical 
discourse period for the issue. During this time concerned political actors were 
most actively promoting their views, and, with the imminent prospect of a 
decisive political outcome with national ramifications, the regional assembly 
debate was at its most potentially news-worthy. Furthermore, some poll data 
suggests there was a considerable degree of volatility in public opinion during the 
latter stages of the campaign. On the basis of this evidence, it is not possible to 
prove that the media exerted any significant influence on public perceptions and 
attitudes, but one cannot ignore the possibility that they may have had some 
impact in this highly changeable context.  
 
In total, 928 RA related items were identified and coded for the entire media 
sample. Figures 2.1 and 2.2 compare the daily average number of RA Related 
Items presented during the sample period1.  Table 2.1 provides more detailed 

                                                 
1 To ensure an appropriate comparison, the local and national average figures for the press relate solely to 
daily newspapers. The broadcast figures only relate to weekday programmes. The averages were calculated 
by dividing the total number of news items coded for a particular day by the number of titles or programmes 
coded for each media sector.   



 10 

breakdown of the precise number of RA Related Items found for each media  
included in the investigation.  
 
 

Figure 2.1: Comparison of Daily Average Number of 
Referendum Items in  Local and National Newspaper 

Coverage

0
1
2
3
4
5
6
7
8

18
/10

/20
05

19
/10

/20
05

20
/10

/20
05

21
/10

/20
05

22
/10

/20
05

23
/10

/20
05

24
/10

/20
05

25
/10

/20
05

26
/10

/20
05

27
/10

/20
05

28
/10

/20
05

29
/10

/20
05

30
/10

/20
05

31
/10

/20
05

01
/11

/20
05

02
/11

/20
05

03
/11

/20
05

04
/11

/20
05

05
/11

/20
05

06
/11

/20
05

07
/11

/20
05

08
/11

/20
05

A
ve

ra
ge

 N
um

be
r o

f I
te

m
s

Local Daily
Press

National
Daily
Press

 
 
 

Figure 2.2: Comparison of Daily Average Number of 
Referendum Items in Weekday Local and National TV 

and Radio News 

0
1
2
3
4
5
6
7
8

18
/10

/20
05

19
/10

/20
05

20
/10

/20
05

21
/10

/20
05

22
/10

/20
05

23
/10

/20
05

24
/10

/20
05

25
/10

/20
05

26
/10

/20
05

27
/10

/20
05

28
/10

/20
05

29
/10

/20
05

30
/10

/20
05

31
/10

/20
05

01
/11

/20
05

02
/11

/20
05

03
/11

/20
05

04
/11

/20
05

05
/11

/20
05

06
/11

/20
05

07
/11

/20
05

08
/11

/20
05

A
ve

ra
ge

 N
um

be
r o

f I
te

m
s

Local
Broadcast

National
Broadcast

 
 
 



 11 

Table 2.1: Number of RA Related Items Coded Per Newspaper Title/ News 
Programme 
 
 National Local Regional 
Television BBC1 10 pm News (n=4) - BBCLook North (n=21) 

BBC2 Newsnight (n=5) - ITV North East (n=15) 
ITV 10pm News (n=2) -  
Channel 4 News (n=2) -  
Channel 5 News (n=2) -  

Radio BBC R4 Today (n=5) BBC Cleveland (n=15)  
 BBC Newcastle (n=18)  

Daily Press Daily Mirror (n=8) Newcastle Chronicle (n=121)  
Daily Star (n=1) Newcastle Journal (n=190)  
The Sun (n=4) Northern Echo (n=111)  
Daily Express (n=6) Shields Gazette (n=64)  
Daily Mail (n=8) Sunderland Echo (n=50)  
Daily Telegraph (n=14) Teeside Eve. Gazette (n=51)   
Financial Times (n=21)   
Guardian (n=17)   
The Times (n=16)   
The Independent (n=8)   

Weekly Press News of the World (n=0) Morpeth Herald (n=14)  
Sunday Mirror (n=0) Northern Gazette (n=24)  
People (n=0) Whitby Gazette (n=1)  
Mail on Sunday (n=1) Berwick Advertiser (n=23)  
Sunday Express (n=2) Darl/ton-Stockton Times (n=37)  
Sunday Telegraph (n=2) Hexham Courant (n=21)  
Ind. On Sunday (n=1) Sunday Sun (n=13)  
Sunday Times (n=1)   
Observer (n=0)   

  
 
These findings reveal: 
 

1. The referendum and the Regional Assembly proposals barely registered 
on the national news agenda before the vote on 4th November 2004. It 
was only in the immediate aftermath of the vote that the topic attracted 
any significant coverage in this quarter.  
 

2. This marginalization at national level was most evident among the media 
with the least available news space (i.e. TV News bulletins) and those that 
demonstrate the least routine attention to public affairs (i.e. the popular 
press). Even so, the RA referendum also failed to attract much sustained 
consideration within national broadsheet press coverage. For example, 
the total number of items published on the referendum in four of the seven 
weekly local papers exceeded the sum of articles printed in the daily 
national broadsheet found to have most coverage (The Financial Times). 
 

3. In terms of local and regional coverage, the RA referendum received more 
coverage on a day-by-day basis in the press than broadcast media. This 
can in part be explained by the more limited news-space and greater 



 12 

competition for access that regional broadcasters have to contend with. 
However, it is interesting to note that the local/national disparity is less 
evident with broadcast media than it is with newspapers. Despite the 
manifest region-wide significance of the vote, regional broadcasters seem 
to have struggled to sustain similar levels of attention on the matter. 
 

4. Levels of press coverage across the North East region varied according to 
the specific regional location of a title.  Levels of media attention to the 
issue were appreciably higher in Tyne and Wear than the other three 
areas that comprise the North East (Northumberland, Teeside and 
Durham). 
 

5. The intensity of press coverage also varied considerably within Tyne and 
Wear. For example, the two Newcastle based daily newspapers published 
more than twice as many RA related articles than those based in 
Sunderland, Tee Side and South Shields. 
 

Figures 2.3 and 2.4 provide a breakdown of the different types of items that 
appeared on the Regional Assembly. The most significant point to note from 
these results is the high percentage of readers’ letters among the local press 
items. We consider the role of readers’ letters in local coverage in a later section 
of this report.  
 
 

 
 
 



 13 

 

 
 
3. ‘Who’s Talking?’ : Stop Watch Balance in Regional Assembly Coverage 
 
‘Stop watch balance’ is the first and most obvious question to ask about the 
equity of the media in their political reporting. With broadcast media in the UK, 
there is an established expectation that during formal campaign periods the main 
political parties receive a parity of presence (dependent on their parliamentary 
status)2. With newspapers, such regulations neither exist nor can be imposed 
readily. As a consequence, it has long been recognized that patterns of 
partisanship across the press sector can deliver considerable advantages in 
terms of media presence for the parties favoured by particular papers. However, 
an element of unpredictability in this respect has gained momentum over the last 
decade, as traditional press alignments and affiliations have altered. Indeed, 
there is persuasive evidence to suggest that since the arrival of Tony Blair, press 
allegiance at national level  has not so much realigned ( in Labour’s favour) as 
dealigned (see Deacon and Wring, 2001). Political analysts have long been 
accustomed to discussions of voter volatility, but it is only recently that questions 
of press volatility have entered the frame. 
 
These various considerations make questions concerning stop watch balance 
between the political parties interesting for the Regional Assembly referendum. In 
particular, because:  
 

• There was a clear party political division on the proposals, with Labour,  
the Liberal Democrats and several minor parties endorsing the Assembly, 

                                                 
2 Until the 2001 General Election this was inscribed in electoral law, and was said to have fostered a rather 
inhibited ‘stop watch’ culture in national newsrooms. In 2001, there was a move towards self regulation, 
nevertheless an expectation remained that ‘over a reasonable period of time, a proper balance of different 
points of view is achieved.’ (Home Office, 2001). 



 14 

and the Conservative party and other minor parties opposing it. However, 
other non-party aligned sources also had an overt and active interest in 
the outcome (for example, representatives of public and private sector 
organizations), and the campaign was organized around formally 
convened and funded ‘Yes’ and ‘No’ campaign teams. To what extent did 
journalists – and broadcasters, in particular – seek or manage to achieve 
parity of presence in this more complex political mélange?  

 
• The Labour Party had both electoral interest in, and executive 

responsibility for, the implementation of the referendum. Previous 
research has noted the advantages in media presence that incumbency 
can deliver to parties in power (e.g. Miller, 1991), and we were interested 
in assessing whether this trend was evident for this referendum. 

 
In assessing ‘stop watch balance’ we focused our coding solely on political 
sources that were directly quoted in coverage. This excludes those occasions 
where journalists report political sources’ activities or opinions but do not quote 
them. Our rationale for doing so was two-fold: 
 

1. This method achieves the highest level of inter-coder reliability (when 
sources are not coded using such clear criteria, decisions as to who to include 
can sometimes be too reliant on subjective interpretations).    
 
2. It is important to differentiate between news presence and news access. 
The former merely measures the frequency with which an individual or 
institution is the subject of media comment.  The latter assesses the frequency 
with which a political actor is an active source of reportage – i.e. their actions 
and views are directly related in news related coverage. Appearance as an 
‘accessed voice’ in coverage –being permitted to speak in one’s own words - 
represents the most reliable and significant indicator of news access and 
authoritativeness (Hartley, 1982). 

 
Whenever a quoted actor was identified in RA related coverage, their total 
amount of quotation in the item was measured (for newspaper, this was 
measured as the number of words quoted, for broadcast, this was measured as 
seconds of direct speaking time). Up to five sources could be coded for each 
individual item. 
 
Figures 3.1 to 3.4 provide a general overview of the amount of quotation time 
given to open advocates and other accredited witnesses in RA related news 
coverage3.  The categorization of the actor groupings was organized in the 
following way 
 

                                                 
3 n.b. Source variables were not coded for letters, commentaries or editorials.  
 



 15 

1. ‘Yes Camp’ – (a) All officials and overt supporters of the ‘Yes Campaign’ 
(e.g. celebrities and representatives from the business and trade union 
communities); & (b) all Labour4, Liberal Democrat, Green and  Pro-RA 
Independent politicians  

2. ‘No Camp’ – (a) Officials and formal representatives of the ‘North East 
Says No’ and ‘North East No’ Campaigns, (b) Opponents from the 
Business sector, (c) Politicians from the Conservative Party, UK 
Independence Party, British National Party and Senior Citizens Party 

 
3. ‘Vox Pop’ – Members of the public 

 
4. Other – All other non-aligned individuals and institutions not covered by 

the preceding categories. 
 
Several points are worth noting from this basic aggregation of the amount of 
quotation allocated to different political sources: 
 

• Across all media sectors, ‘Yes Actors’ were cumulatively quoted more 
than ‘No Actors’. 

 
• The greatest disparity between ‘Yes’ and ‘No ‘ camp quotation was in 

national broadcast coverage, with quotation of the Yes Camp 
exceeding quotation of No Camp sources by a ratio of 4.9 to 1. 
Although this imbalance may seem surprising (given traditional 
expectations of broadcasting balance), one needs to bear in mind the 
small total number of RA related items found in national broadcast 
coverage and that form the basis of this calculation.  Such a relatively 
small numerical basis creates the potential for far more dramatic 
variation in the relative values due to the presence of one or two 
outlying values. 

 
• The smallest disparity between Yes and No Camps was in local 

Broadcast coverage, with Yes Camp voices exceeding their opponents 
by a ratio of 1.2 to 1. 

 
• The voices of ordinary citizens were comparatively marginalized in 

reporting across all news sectors. In all but one media sector (National 
broadcast coverage), lay quotation was the least prominent category. 

 
• In proportional terms, direct quotation of citizens was least evident in 

local rather than national media. Once again, this may to some extent 
be an artefact of the greater amount of coverage identified in local 
media sectors (in actual terms, the amount of direct quotation of lay 

                                                 
4 With the exception of the Labour MP Graham Stringer, who openly opposed his Party’s support for the 
Regional Assembly proposals 



 16 

voices in the local media exceeded comparable levels in the national 
media)5.   

 

Figure 3.1: Total Direct Quotation of News Sources (in 
Seconds) in Local TV News

0

100

200

300

400

500

600

700

800

Yes Camp No Camp Voxpop Other

N
um

be
r o

f S
ec

on
ds

 o
f D

ire
ct

 S
pe

ec
h

 

Figure 3.2: Total Direct Quotation of News Sources 
(in seconds) in National TV News Coverage

0

100

200

300

400

500

600

700

Yes Camp No Camp Voxpop OtherN
um

be
r o

f S
ec

on
ds

 o
f D

ire
ct

 s
pe

ec
h

 

                                                 
5 Note: The Voxpop category for all of these graphs  may include citizens who expressed support for, or opposition to, the 
RA Plans in their quoted appearance. However, as these sources were not formally presented as being aligned to either 
campaign, they have been not included in the ‘Yes’/ ‘No’ figures. 



 17 

 
 

Figure 3.3:Total Direct Quotation of News Sources (in 
words) 

in Local Press News Coverage

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

9000

10000

Yes Camp No Camp Voxpop Other

Nu
m

be
r o

f d
ire

ct
ly

 q
uo

te
d 

w
or

ds

 
 
 
 
 
 
 

Figure 3.4: Total Direct Quotation on News Sources 
(in words) in National Press News Coverage

0
200
400
600
800

1000
1200
1400
1600
1800

Yes Camp No Camp Voxpop Other

N
um

be
r o

f d
ire

ct
ly

 q
uo

te
d 

w
or

ds



 18 

As noted, these figures represent a crude calibration of the stop watch balance in 
‘Yes’ /‘No’ campaign coverage, and beg questions as to (a) which elements 
within each of the respective camps received the highest levels of media 
attention? And (b) did these distributions vary across media sectors?  
 
Figures  3.5, to 3.8 calculate ‘stop watch balance’ in a different way: quantifying 
the proportional presence of news sources across different media sectors for the 
entire sample period. Although the column percentages in each of the graphs are 
derived collectively from one overall calculation6, these have been separated into 
different graphs to facilitate a more direct comparison of the frequency with which 
different participants in the referendum debate were directly quoted in coverage 
(e.g. figure 3.9 provides a direct comparison of the amount of occasions business 
sector voices were quoted as supporting or opposing the Regional Assembly 
proposals). 
 
Table 3.1 breaks down further the results for the appearances of Labour Party 
sources by media sector. 
 
 

 
 
 

                                                 
6 i.e: The column percentage figures for each category of each media sector in Figures 3.6-3.9 add up to 
100.  



 19 

 
 
 
 

 
 
 



 20 

Figure 3.8: Comparison of Proportion of Appearances 
Across Media Sectors - Citizens and Other Sources

0
5

10
15
20
25
30
35
40

Lo
ca

l P
res

s

Nati
on

al 
Pres

s

Lo
ca

l B
roa

dc
as

t

Nati
on

al 
Broa

dc
as

t

Percentage of all quoted sources

Citizens
Other

 
 

Table 3.1: Which Labour Sources Were Quoted in Coverage by Media 
Sector 

 
 Local Press National Press Local 

Broadcast 
National 
Broadcast 

John Prescott 37% 59% 32% 57% 
Other Cabinet 
Member 

16% 13% 32% 21% 

Scottish 
Parliament/ 
Welsh Assembly 

5% 1% 10% - 

North East 
Labour MP 

10% 1% 5% - 

Other Labour MP 2% 9% - 14% 
NE Labour 
Councillor 

13% - 5% - 

Other Labour 
Councillor 

8% 4% 11% - 

Other Labour 9% 12% 5% 7% 
Total Number of 
appearances of 
quoted Labour 
sources 

105 = 100% 68 =100% 19=100% 14=100% 

 
 
 



 21 

Several key points emerge from these data: 
 

• The results reveal major variations in the sources accessed by different 
news media sectors in their reporting of the Regional Assembly 
referendum (and which were masked by the aggregated calculations 
presented in Figures 3.1 to 3.4). The most dramatic difference is in the 
quoted presence of Labour Parliamentary sources.  In national press and 
broadcast coverage these appearances constituted 38.5 per cent and 38.2 
per cent of all quoted sources, which far exceeded those found in local 
newspaper and broadcast coverage (18.5 Per cent and 15.3 Per cent, 
respectively).  

 
• Across all media sectors, the frequency of quoted appearance of national 

representatives of the Labour Party exceeded those found for local 
politicians and party activists. Further disaggregation of these data in 
Table 3.1 shows that although John Prescott was the dominant Labour 
presence across all media sectors, he loomed largest in national news 
coverage.  

 
• In Party Political terms Labour sources were by far the most dominant 

figures on the stage across all media sectors. In national and regional 
broadcast coverage, total Labour presence exceeded that of the 
Conservative party by a ratio of 13 to 1 and 19 to 1, respectively. For the 
national and local press, these differences were 4  to 1 and 10.2 to 1, 
respectively. Other political parties were also significantly sidelined in 
coverage, or in the case of national broadcast coverage, completely 
absent. 

 
• There was greater parity in the frequency of quotation of the formal 

representatives of the ‘Yes’ and ‘No’ campaigns (see Figure 3.6), indeed, 
across all media sectors, ‘No’ campaign sources appeared slightly more 
frequently than those from the ‘Yes’ campaign.  

 
• Formal representatives from both campaigns were more frequently quoted 

in local coverage than in national coverage. 
 

• The marginal advantage for the ‘No’ Campaign in terms of media 
presence was reinforced by the frequency with which voices from the 
Business community were quoted as opposing (rather than endorsing)  
the proposals for a Regional Assembly (see Figure  3.7). (The sole 
exception was in National Broadcast coverage.) 

 
 
If the balance of local and national coverage of the referendum was solely 
measured in terms of the amount of coverage given to proponents and 
opponents of the Regional Assembly elections one might be tempted to conclude 



 22 

that the Yes campaign enjoyed a significant advantage in media terms. However, 
such a conclusion cannot be safely made on such a limited basis.  The amount of 
access allocated to news sources is an important starting point, but one must 
then move on to consider the nature of that access. To address this question, the 
following sections compare the agenda balance and directional balance of the 
coverage included in the sample. 
 
4. ‘What’s It All About?’: Agenda Balance in the Referendum Coverage   
 
‘Agenda balance’ refers to the interpretative dimensions of news coverage, i.e. 
what is an issue seen to be about? What aspects of the policy are transmitted 
into the public domain? (Golding, 1990: 97).  
 
To assess this vector of news coverage, an extensive list of potential themes 
related to the referendum was drawn up. There were two levels to this aspect of 
the coding: 
 

• 936 micro-themes were included in the final thematic coding list. 
• These detailed theme codes were then collated under broader headings 

(‘Macro Themes’) to identify general interpretative trends in news 
coverage. 

 
Up to three themes could be coded for each RA related item. 
 
4.1 Findings 
 
Table 4.1 compares the distribution of macro themes across the media sectors 
sampled.  Tables 4. 2 & 4.3 provide detailed breakdowns of the frequency of 
appearance of the most prominent micro themes contained within the two most 
prominent macro themes. 



 23 

Table 4.1: Macro Themes in Assembly/ Referendum Coverage by Media 
Sector 

 
 All Local 

Newspapers 
All National 
Newspapers 

All Local 
Broadcast 
Media 

All National 
Broadcast 
Media 

 % % % % 
Background to 
the Proposals 
and Referendum 

8 25 5 48 

Organisation/ 
Operation of 
Proposed 
Assembly 

19 10 12 14 

Constitutional 
Implications of 
the Assembly 

13 10 19 7 

Policy 
Implications of 
the Assembly 
Proposals 

10 8 7 0 

Party Political 
Implications of 
the Assembly 
Proposals 

5 16 1 7 

Campaign 
Conduct and 
Organisation 

35 27 54 21 

Other Political 
Responses to 
the Referendum 
and Proposals 

9 5 3 3 

Total Number of 
Themes Coded 

1576 147 108 29 

 
Notes: Figures relate to all Assembly/ referendum related items. Up to the three themes could be coded per 
item. As all column percentages are rounded totals may not add up to 100. 



 24 

 
 
 
 

Table 4.2: Top 5 Micro Themes Within ‘CAMPAIGN CONDUCT RELATED 
THEMES’ by Media Sector 

 
All Local 
Newspapers 

All National 
Newspapers 

All Local 
Broadcast 
Media 

All National 
Broadcast 
Media 

Opinion Polls/ Public 
Opinion  

• 13.5 % of 
themes in this 
category 

• 5 % of all 
themes 

Voter Turn Out  
• 25 % of 

themes in this 
category 

• 7 % of all 
themes 

 Voter Turn Out  
• 24 % of 

themes in 
this category 

• 13 % of all 
themes 

Postal Ballot Issues 
• 33% of 

themes in 
this category 

• 7 % of all 
themes 

Voter Turn Out  
• 12.9 % of 

themes in this 
category 

• 5 % of all 
themes 

 

Party Links of Yes/ No 
Campaigns  

• 13 % of 
themes in this 
category 

• 3 % of all 
themes 

Postal Ballot Issues 
• 21% of 

themes in 
this category 

• 11 % of all 
themes 

Voter Turn Out  
• 33 % of 

themes in 
this category 

• 7 % of all 
themes 

General Campaign 
Conduct  

• 12 % of themes 
in this category 

• 4 % of all 
themes 

General Campaign 
Conduct  

• 13% of themes 
in this category 

• 3 % of all 
themes 

Other Voting 
Procedures  

• 12 % of 
themes in 
this category 

• 6 % of all 
themes 

Public Knowledge 
of Issues  

• 17 % of 
themes in 
this category 

• 3 % of all 
themes 

PR/ Spin  
• 10 % of themes 

in this category 
• 4 % of all 

themes 

Opinion Polls/ Public 
Opinion  

• 8 % of themes 
in this category 

• 2 % of all 
themes 

General Campaign 
Conduct  

• 12 % of 
themes in 
this category 

• 6 % of all 
themes 

Other Issues related 
to Voters 
(demography etc) 

• 17 % of 
themes in 
this category 

• 3 % of all 
themes 

Party Links of Yes/ No 
Campaigns  

• 10 % of themes 
in this category 

• 4 % of all 
themes 

Postal Ballot Issues  
• 8 % of themes 

in this category 
• 2 % of all 

themes 

Citizen Participation 
in Referendum  

• 7 % of 
themes in 
this category 

• 4 % of all 
themes 

(No Other Micro 
Themes coded for 
this Category) 

 
Note: A Micro Theme had to be coded more than once for it to be included in this table



 25 

 
 
Table 4.3: Top 5 Micro Themes Within ‘CONSTITUTIONAL IMPLICATIONS’  
by Media Sector 

 
 

All Local 
Newspapers 

All National 
Newspapers 

All Local 
Broadcast 
Media 

All National 
Broadcast 
Media 

Democratic 
Accountability of RA 

• 29 % of themes 
in this category 

• 4 % of all 
themes 

Links to Europe 
• 29 % of 

themes in this 
category 

• 3% of all 
themes coded 

Reorganisation of 
Durham Local 
 Government 

• 14 % of 
 themes in 
this category 

• 3 % of all 
themes 
coded 

 
No Micro 
Themes in this 
category were 
coded more than 
once  

Reorganisation of 
 Northumberland Local 
 Government 

• 17 % of themes 
in this category 

• 2 % of all 
themes coded 

 

Links/ Parallels with 
Scottish Parliament 
 

• 21 % of 
themes in this 
category 

• 2 % of all 
themes coded 

Democratic 
Accountability of 
RA 

• 10 % of 
themes in 
this category 

• 2 % of all 
themes 
coded 

 
No Micro 
Themes in this 
category were 
coded more than 
once 

Reorganisation of 
Durham Local 
 Government 

• 12 % of themes 
in this category 

• 2% of all themes 
coded 

Other General 
Implications for NE 
Region 

• 21 % of 
themes in this 
category 

• 2 % of all 
themes coded 

 

Reorganisation of 
 Northumberland 
Local Government 

• 10 % of 
themes in 
this category 

• 2 % of all 
themes 
coded 

 
No Micro 
Themes in this 
category were 
coded more than 
once 

Links to Europe 
• 12 % of themes 

in this category 
• 2% of all themes 

coded 

 
No further Micro 
Themes in this 
category were 
coded more than 
once 

Enhanced Role for 
Local Government 

• 10 % of 
themes in 
this category 

• 2 % of all 
themes 
coded 

 

 
No Micro 
Themes in this 
category were 
coded more than 
once 

Diminished Role for 
Local Government 

• 12 % of themes 
in this category 

• 2% of all themes 
coded 

 
No further Micro 
Themes in this 
category were 
coded more than 
once 

Reorganisation for 
Tyne & Wear Local 
Government 

• 10 % of 
themes in 
this category 

• 2 % of all 
themes 
coded 

 

 
No Micro 
Themes in this 
category were 
coded more than 
once 

 



 26 

Several key points emerge from these data: 
 

• Themes related to the conduct and organization of the referendum were in 
all but one case the most prominent aspect of media coverage (the sole 
exception being the national broadcast media). This conforms with an 
established trend in the reporting of politics in nations like Britain, where 
considerable amounts of media attention are devoted to the process of 
politics, rather than to substantive policy issues (e.g. Deacon et al, 2001). 
 

• Interestingly, levels of such ‘process’ coverage were higher in local than 
national coverage.   

 
• There was some variation between media sectors in the amount of 

attention given to specific themes related to the conduct and organization 
of the referendum (see Table 4.2). The regional and national press gave 
most attention to ‘horse race’ issues, in particular opinion poll evidence as 
to who would win the ballot. This was not a prominent concern in either 
regional or national broadcast coverage. Voter turnout, by comparison, 
was recurrently addressed across all sectors. Debate about the role of 
public relations and ‘spin’ in the campaign only registered to any 
significant extent in local press coverage.  

 
• In proportional terms, local media coverage focused less attention on the 

historical background to the referendum proposals than their national 
counterparts. This may reveal an assumption on the part of local 
journalists that people in the North East already had a higher degree of 
received knowledge about the history to the referendum and therefore had 
a lower need for orientation than citizens from other parts of the country. 

 
• When addressing the implications of the creation of a Regional Assembly, 

national media coverage most frequently considered its political 
implications in party political terms (e.g. the extent to which it might 
improve or undermine various parties’ political fortunes at regional and 
national level).  In contrast, Local media discussion of implications focused 
more on the actual or potential impact of the proposals on various aspects 
of public and economic policy. 

 
• With regard to ‘Constitutional Issues’, local media concentrated more 

coverage on issues related to the democratic accountability of the 
proposed Regional Assembly than the national press (this matter did not 
appear in the top 5 ‘Constitutional’ micro themes for either of the national 
media sectors).  

 
• Local coverage in this category also paid more attention than the national 

media to the practical implications of the proposals for the reorganization 
of local authorities’ powers and responsibilities.  Where national media 



 27 

coverage of constitutional matters did group together to any significant 
extent, a proportionally higher level of attention was given to the 
implications the proposals held for existing devolution in Scotland and 
Wales and for relations with Europe.  

 
Cumulatively, these findings reveal a degree of variation in the interpretative 
dimensions of national and local coverage of the referendum.  The high level of 
interest in reporting ‘the politics of politics’ rather than the substantive policy 
issues raises concerns about to what extent media coverage provided a full 
overview of the history, substantive detail and policy implications of the proposal. 
Take for example the amount of discussion in media coverage of the actual or 
potential policy implications of the proposals for public administration and the 
private sector. As is shown in Table 4.1, this was not a prominent concern in the 
overall distribution of media attention. Table 4.4 adds further detail to this 
observation, by specifying the number of times that any micro themes under this 
heading were (or were not) identified and coded. 
 
Table 4.4: Number of Appearances of All Micro Themes Related to 
‘ACTUAL/ POTENTIAL POLICY IMPLICATIONS OF THE REGIONAL 
ASSEMBLY’  
 
Area  Number of 

Occasions Micro 
Theme Appeared in 
All Media Items 

General reference to Public Service Provision 23 
Business/ Economy/ Private Sector 50 
Crime/ Law & Order 3 
Culture/ Arts/ Sports 4 
Education 2 
Environment - 
Fire and Rescue - 
Health 2 
Housing 9 
Planning 6 
Rural Policy 8 
Taxation – Businesses - 
Taxation – Local Citizens 35 
Tourism  
Transport 22 
 
These data suggest that even when media attention addressed the policy 
implications of the RA proposals, discussion tended to congregate around a 
limited range of topic areas. The implications for local businesses and the 
regional economy in general were most prominent, followed by the impact the 
change may have for local domestic taxation levels. The only other specific policy 
area to attract any substantial attention was ‘Transport’. In other coverage related 
to public service provision, discussion of the implications tended to be more 
abstract and general in character.  



 28 

 
It could be argued that these results have some considerable significance when  
appraising the  broadly the success or otherwise of certain policy actors in 
inspiring and managing media – and by extension, public – discourse on the 
Regional Assembly proposals. Many advocates of the plans spoke of their radical 
and wide ranging potential: devolving power from Whitehall, stimulating cultural 
activities, promoting regional coherence and identity, and so on. Here, the 
radical, democratic promise of the devolutionist dream is reduced to a constricted 
range of precise fiscal and practical concerns: how will it affect businesses? 
What might it mean for transport? And, crucially, how much will it put on local 
domestic taxes? 
 
5. ‘In Whose Favour?’: Directional Balance in RA related Coverage  
 
In lay terms, ‘directional balance’ is commonly referred to as ‘bias’. This is a term 
we prefer to avoid, firstly because of the implicit accusations of cynicism and 
unprofessionalism that it seems to evoke, and secondly because of the 
assumption that there is some completely value neutral position from which the 
media accounts depart, wittingly or unwittingly.  
 
We prefer instead to describe directional balance as relating to the evaluative 
level of coverage; i.e. the extent to which particular issues, individuals or 
institutions are treated positively, negatively or descriptively. These judgements 
are not necessarily dependent on identifying overt examples of editorializing on 
the part of news professionals themselves. They may often be determined by the 
focus of an item, its implicit frame or the relative distribution and quotation of 
political advocates that form its basis. 
 
For each RA related item identified, a judgement was made as to the overall 
frame of the piece. This variable indicated the extent to which an item  could be 
seen to favour either supporters or opponents of the Regional Assembly 
proposals, by virtue of the context, implicit or explicit, within which the report was 
couched. The coding categories distinguished between: 
 

• Articles that were Solely/ Mainly consonant Yes Campaign Frame  – 
based on either (a) open editorializing by the item’s author, (b) 
prominence given to ‘Yes’ Advocates and their views, (c) the evidence or 
issues presented. 

• Articles that were Solely/ Mainly consonant No Campaign Frame  – 
based on either (a) open editorializing by the item’s author, (b) 
prominence given to ‘No’ Advocates and their views, (c) the evidence or 
issues presented. 

• Unclear/ No Evident Inclination either way 



 29 

 
Table 5.1 compares the distribution of items with an overt ‘Yes’ or ‘No’ campaign 
frame across different media sectors. Not surprisingly, there was a higher 
percentage of items in both local and national newspaper coverage that revealed 
a clear ‘Yes’ or ‘No’ orientation. But across all media sectors, items with a ‘No’ 
frame of reference exceeded those with a ‘Yes’ Frame. With the exception of 
local broadcast coverage, these disparities were quite considerable.  
 

Figure 5.1: 'Yes'/ 'No' Campaign frames by Media 
Sector

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

Local Press National
Press

Local
Broadcast

National
Broadcast

Pe
rc

en
t Yes Frame

No Frame
Unclear

 
 
Figure 5.2 links the distribution of ‘Yes’/ ‘No’ campaign frames in national and 
local press articles in relation to the broad item type. These data show that, with 
respect to ‘hard’ news items, a higher proportion of pieces displayed an 
orientation to the ‘Yes’ campaign frame. The overall advantage to the ‘No 
Campaign’ in framing terms was achieved on the back of a considerable 
imbalance in the proportions of published letters that opposed the Regional 
Assembly. As mentioned earlier, we return to the significance of published letters 
later in this report, but it is pertinent to note here that in local newspaper 
coverage it was non-journalistic voices that most frequently voiced articulated 
opposition to the proposals.  



 30 

Figure 5.2: 'Yes'/'No' Campaign Frames by Type of 
Item (National and Local Press Coverage only)

0
10
20
30
40
50
60
70
80

News

Fac
tual

Commenta
ry

Edit
oria

l
Le

tte
r

Diary

Pe
rc

en
t Yes

No
Unclear

 
 
As a means of corroborating the conclusions derived from this straightforward 
assessment of the ‘frame’ of each item, a further element was built into the 
Thematic coding outlined in section 4. For each micro-theme identified, it was 
indicated whether the specific issue being addressed had either; 
 
(a) Unambiguously positive implications for the Yes Campaign,  
(b) Unambiguously positive implications for the No Campaign,  
(c) Mixed, unclear or no implications for either camp 
(d) Unambiguously positive implications for the success of the referendum itself 

(i.e. these evaluations had no direct link to the political outcome of the vote or 
advocates involved in the contest)7 

(e) Unambiguously negative Implications for the success of the referendum itself  
(i.e. these evaluations had no direct link to the political outcome of the vote or 
advocates involved in the contest)   

(f) Mixed, unclear or no implications for the success of the referendum itself  
(i.e. these evaluations had no direct link to the political outcome of the vote or 
advocates involved in the contest)   

 
This provided an even more nuanced measure of directional balance, as it 
allowed us to code the presence and prominence of positive and negative 
themes within each item. 
 
Table 5.1 compares the proportional distribution of these categories by media 
sector.  

                                                 
7 An example of a theme that would be coded in this way would be a discussion of the likelihood of a high 
turn out for the referendum vote, or of the high level of public interest in, and engagement with, the 
campaign.  



 31 

 
Table 5.1: Comparison of Individual Theme Evaluations by Media Sector 
 
 Local Press National Press Local 

Broadcast 
National 
Broadcast 

Positive for the 
Yes Camp 

27% 7% 8% 0% 

Positive for the 
No Camp 

42% 54% 20% 44% 

Mixed/ Unclear 16 % 15% 32% 28% 
Positive News 
for the Ref. 

2% 2% 3% 3% 

Negative News 
for the Ref. 

10% 5% 9% 3% 

Mixed/ Unclear 3% 17% 27% 21% 
 
These results confirm the findings of the ‘frame’ analysis: 
 
Themes with positive implications for the NO campaign appeared more 
commonly than positive themes for the YES campaign. 
 
Similarly, negative themes related to the general conduct of the referendum  
campaign received more prominence than positive themes. 
 
Having noted this, most directional themes were related to the political sources 
involved in the contest, rather than relating  more generally to the referendum 
process. 
 
Directional imbalance was appreciably less evident in local broadcast news than 
other media sectors. The prominence of positive themes for the ‘No’ campaign in 
the national broadcast coverage can be explained by the fact that a considerable 
percentage of RA related coverage in this sector was broadcast after the vote 
had been undertaken (see Figure 2.2). By that stage, even the most impartial of 
broadcasters would have struggled to put a positive spin on the referendum 
outcome for the ‘Yes’ Campaign. 
 
 
6.  Coverage in the ‘Pre-campaign’ Period. 
A review of the national and regional press from the announcement of the 
referendum on the 24th July and up to the issuing of ballot papers on the 18th 
October suggests some continuity in the issues and personalities featured both 
before and after the beginning of the formal campaign.  Coverage of the 
Assembly was, however, understandably more limited in the earlier period.  In 
the national dailies and Sundays there were 61 mentions (i.e. stories that 
mentioned both the ‘North East’ and ‘referendum’); in sum there was not much 
reporting of the issue.  Where national journalists did dwell on the devolution 
programme they tended to focus on the process and personalities rather than the 
proposals themselves.  Several commentators dismissed the pursuit of the 



 32 

English devolution programme as a personal vanity project of John Prescott.  It 
was perhaps inevitably that the more right-wing titles like the Daily Mail and Daily 
Telegraph that presented the Deputy Prime Minister in a less than flattering 
manner.   
 
If the overall national press coverage of the Assembly was limited what little there 
was also made troubling reading for the government.  Several reports interpreted 
the cancellation of the planned referenda in the North West and Yorkshire as a 
personal setback for Prescott and, perhaps more ominously, there was the 
implication that the North East was being burdened with a process other regions 
neither wanted or needed.  The tenor of the reporting suggested the proposals 
were a threat rather than an opportunity and this continued with coverage of the 
news that the referendum would take the form of an all-postal ballot.  The recent 
experiences of this procedure in the European parliamentary elections had 
proved highly controversial, and the prospects for such a vote on the Assembly 
were viewed with alarm by some media commentators. 
 
 
6.1.  National newspapers. 
Aside from the mundane reports of announcements and other non-controversial 
events, relatively few national titles featured any substantial commentary or 
analysis on the North East Assembly or the devolution experiment more 
generally.  Exceptions in the period 24th July-18th October were the reasonably 
balanced and informative guide to the two rival camps in the Guardian (15th 
September) and the various interventions by veteran anti-European Union 
campaigner Christopher Booker of the Sunday Telegraph.  Booker attacked the 
referendum, believing John Prescott would manipulate it to ensure a Yes vote 
(19th September) and was less than flattering about a process he dismissed as a 
‘soap opera’ (26th September, 3rd October and 17th October).  It was somewhat 
ironic that the subsequent ballot delivered such a resounding victory to those of 
the Telegraph journalist’s persuasion.   
 
 
6.2.  Local press. 
The local newspapers examined in the pre-campaign period was, on the whole, 
more circumspect and straightforward in reporting the Assembly referendum.  
The coverage by the Evening Chronicle (45 mentions of ‘referendum’), Evening 
Gazette (38), Newcastle Journal (86) and Northern Echo (53) was also similar in 
content if not size and scope to that which followed during the formal referendum 
campaign.  The reports included various commentaries from the respective 
camps, analysis of the proposals as well as some assessment of the main 
players’ party political backgrounds.  Mention was made, for instance, of the 
quickly assembled North East Says No organisation’s contentious replacement of 
the anti-European Union activist Neil Herron’s longstanding, similarly titled group 
as the officially recognised campaign against the Assembly for the purposes of 
the referendum (Northern Echo, 14th September).   



 33 

 
The choice of industrialist John Elliott to lead the anti-devolutionists meant a 
business perspective formed a key dimension of the subsequent debate, a 
potential group influence reinforced by the publication of surveys by the regional 
Institute of Directors (17th September) and Chamber of Commerce (24th 
September) indicating strong opposition to the Assembly among their 
memberships.  The No campaign attempted to build an early momentum on this 
and other support by launching its ‘white elephant’ motif.  According to 
spokesperson Graham Robb the logo, which appeared in giant inflatable form, 
offered ‘a symbol for the regional assembly.  It’s unwieldy, cumbersome and 
serves no useful purpose at all and is full of hot air’ (Northern Echo, 12th 
October).  The Yes counterattack involved photo-opportunities designed to 
attract media attention with local celebrities such as opera singer Suzannah 
Clarke, business leader Sir John Hall and a selection of ministers including Alan 
Milburn and Gordon Brown (on these see figure 3.6).   
 
 
7.  Internet Presence. 
The Assembly referendum campaign was not an Internet based event in any 
meaningful sense.  Throughout the latter few weeks of the process the websites 
of the official Yes and No camps were monitored together with those of BBC 
Tyne and Wear and the two major regional newspaper groups, Trinity Mirror and 
the Johnston Press as well as the independents.   
 
 
7.1.  Key on-line actors. 
The BBC Tyne and Wear on-line coverage of the referendum was fairly 
unresponsive to events as was the official Yes and No web presence.  The sites 
did not appear to be major priority for any of those responsible, although the 
BBC’s site did maintain a good archive search facility.  The failure of either of the 
major camps to update their sites during the crucial weeks prior to the result 
highlights the degree to which political strategists (in Britain at least) have not 
systematically embraced the Internet as a means of communicating with the 
public or even their own supporters (Gibson et al., 2003).  Arguably the 
referendum process might have marginally benefited from a more vigorous on-
line presence aimed at voters across this physically large constituency 
comprising millions of voters.  Such an approach may have also appealed to the 
more technically literate if less politically minded younger sections of the 
electorate.   
 
 
7.2.  Local media sites. 
In terms of on-line media presence the Johnston Press (which owns the 
Hartlepool Mail; Shields Gazette; Sunderland Echo; Berwick Advertiser; Morpeth 
Herald; Northumberland Gazette; and Whitby Gazette) provided little coverage of 
the campaign or related issues, nor were there visible links to information about 



 34 

the process.  This continued after the referendum, the result of which would have 
been hard to come by for the casual viewer accessing this group of sites.  By 
contrast the Trinity Mirror owned titles (Newcastle Chronicle; Newcastle Journal; 
Teeside Evening Gazette; and Sunday Sun) were all linked to a comprehensive 
central server providing extensive news of the campaign, an archive of related 
articles and links to external sources including both of the official Yes and No 
homepages.  The joint on-line provision offered by the Northern Echo and 
Darlington and Stockton Times replicated that of the Mirror Group in style if not 
exactly the same degree of substance.  The only other independently owned title, 
the Hexham Courant, offered a similar level of service.  Following the conclusion 
of the referendum the Trinity Mirror group titles, apart from the weekly Sunday 
Sun, featured the result of the vote as the main story on their front pages and 
maintained a link offering further information.  The Courant did likewise, as did 
the regional BBC site. 
 
 
8.  Local Broadcasting. 
Leading campaign organisers such as the Labour minister Douglas Alexander 
have long indicated that they increasingly view local rather than national news 
journalism as the key vehicle for communicating their message to the public, 
especially in the run up to the forthcoming Westminster general election.  To use 
former Speaker of the US House of Representatives Tip O’Neill’s phrase, 
Alexander and likeminded strategists increasingly appeared to subscribe to the 
view that ‘all politics is local’ (Alexander, 2002).  Consequently sub-national 
broadcasting is seen as particularly important because regional journalists are 
perceived to be less confrontational and more interested in the substantive 
issues as they relate to their audience.  The findings from the quantitative content 
analysis provide something of a mixed picture on the matter.  As noted, ‘process 
coverage’- discussion of ‘the politics of the politics’- was most evident in local 
rather than national coverage (see section 4).  However, this is to a large extent 
a measure of the greater amount of coverage given to the referendum in the local 
reporting.  Furthermore regional media paid less attention to the party political 
ramifications of the vote, and provided more discussion of the policy implications 
of a new Regional Assembly.  Local radio and television news and current affairs 
programming are also bound by rules that oblige them to provide impartial 
coverage of rival parties and, in the case of a referendum, the opposing sides.  In 
the case of the North East Assembly referendum the main television magazine 
formats BBC Look North at 6.30pm, its rival ITV1 North East News at 6pm and 
both BBC Radio Cleveland and Newcastle breakfast shows, all played some role 
in providing the public with a studiously neutral perspective on the campaign.8 
 
 

                                                 
8 As we have seen in the measurement of stop watch balance in section 3, local broadcast coverage 
revealed the least disparity in the amount of quotation of Yes and No orientated sources.  Furthermore the 
marginal aggregated difference is mainly accounted for by coverage of the Labour government sources at 
national level. 



 35 

8.1.  Radio ‘coverage’. 
The major BBC radio stations, Newcastle and Cleveland, are located in the main 
urban centres of population but serve a wider constituency throughout the North 
East region and, in the latter case, beyond.  The monitoring of their morning 
outputs during the referendum proved useful even if their coverage of the 
campaign was somewhat elusive.  This is because the relative absence of 
commentary about the Assembly from either the presenters, their guests or 
listeners on these talk based formats demonstrates something in a way the other 
media formats could not, that there was a distinct lack of public engagement or 
interest in the devolution proposals.  Both breakfast shows on BBC Newcastle 
and Cleveland consist of a similar mix of discussion involving the hosts 
discussing various topics with a range of local notables drawn from business, 
religion, sport and other professions.  It was, then, striking that from the 18th 
October onwards there was hardly any mention of the referendum and its 
implications (see figure 2.2).   
 
It should be noted that both radio shows were not averse to covering politics, as 
they demonstrated by giving over airtime to the tragic predicament of British born 
Iraqi hostage Margaret Hassan or the controversial redeployment of Black Watch 
troops in Basra.  Equally, there was also space to discuss less grave matters 
such as how to make a good pudding, or the sending off a footballer belonging to 
a local team the previous evening.  If anything the radio broadcasters’ hard news 
agenda appeared to be more heavily influenced by national, even global 
concerns, and had a noted preference for covering the major stories breaking in 
the London based press and that often dominated the breakfast programme’s 
newspaper review.  Consequently the media provoked furore over MPs 
expenses was, in the context of the Assembly proposals, one of the more 
relevant stories featured on these shows during the referendum campaign.  And 
although it was perhaps understandable that the two stories were not linked for 
fear of upsetting the Yes side, the relative prominence given over to an 
essentially Westminster based item like this rather than a regional issue such as 
devolution is possibly suggestive about the relevant editors’ attitudes towards the 
process. 
 
 
8.2.  The main television bulletins. 
The BBC local evening news magazine Look North featured the referendum 
throughout the duration of the formal campaign.  The programme also tended to 
report the story in the earlier half of its schedule, often leading on it or at the very 
least having it as second or third in the running order.  Assorted items and 
features covered the various proposals on offer as well as the key daily events 
and incidents.  The rival ITV1 North East News provided a similar service, albeit 
to a lesser extent and routinely reported the story at the middle or towards the 
end of its programme.  Other items about murder, crime and local political 
developments were often prioritised over the Assembly, as were the kind of less 



 36 

serious features that are normally thought of as the hallmark of regional news 
broadcasting.   
 
Once the referendum campaign had been formally launched both channels 
devoted at least one major feature to the two rival camps on successive nights, 
thereby giving each side the opportunity to get their message across to a large 
audience consisting of those who, by definition, were more obviously interested 
in regional affairs and therefore probably more likely to vote.  ITV chose the day 
of Tony Blair and Charles Kennedy’s joint visit in support of the pro-Assembly 
side to focus on the Yes campaign whereas their No opponents’ equivalent 
airtime reiterated its core message about the inadequacies of the proposals.  The 
contrasting broadcasts on the two campaigns highlighted the way in which, rather 
than advancing the cause, the appearance of prominent supporters such as Blair 
and Kennedy together with a host of other national politicians and ‘real’ 
celebrities may have actually hampered those making the case for change by 
focusing on the personalities rather than the substantive issues.  The approach 
seemed more suited to a parliamentary by-election (such as the one recently 
fought locally in Hartlepool) where character rather than a ballot proposal is at 
issue. 
 
 
8.3.  Photo (missed) opportunities. 
The highly personalised coverage devoted to the Yes cause appeared to militate 
against the campaign’s aims and its ability to make any determined response in 
the face of the growing momentum behind the No organisation.  This raised a 
particular problem in a public service broadcasting context where coverage in the 
lead up to a major vote tends to be governed by the need to demonstrate a 
degree of impartiality in the quality as well as quantity of coverage afforded either 
side (see section 3).  This arguably had greater implications for the (Yes) side 
that had the more complex case to promote.  And even though the pro-
devolutionists received disproportionately more airtime because of their various 
highly newsworthy initiatives (see figures 3.1 and 3.2), much of the subsequent 
coverage was devoted to photo opportunities or soundbites involving famous 
supporters that tended to detract from and dilute the message as to how the 
North East would materially benefit from the establishment of a regional 
government.  This was continually reflected in the regular broadcast ‘vox pop’ 
interviews with voters complaining that they understood or knew little of the 
proposals.  By contrast the No campaign, with relatively few core spokespeople 
or an extensive supporting entourage, was able to continually get across its 
simple message that it stood for the defence of the status quo. 
 
The No message was not particularly sophisticated, but was well served by the 
kind of visual metaphor that played well on television.  Their rhetorical attacks 
continually focused on the Assembly as ‘a talking shop’ and ‘white elephant’, a 
large model of which routinely appeared in several features on both the ITV and 
BBC evening news programmes.  It was also the kind of straightforward claim 



 37 

which rival independent No campaigner Neil Herron was happy to reiterate in his 
not infrequent broadcast appearances (figure 3.5).  The presence of Herron, a 
prominent United Kingdom Independence Party supporter who had publicly 
criticised his nominal allies in the official North East Says No organisation, had 
had the potential to dilute the anti-devolution message, but in the end this threat 
never materialised.  Rather it was the Yes campaign that appeared to lose its 
way.  Its shortcomings were symbolised in the way their reactive and somewhat 
esoteric response to the ‘white elephant’ appeared in the form of a large rat with 
a sign explaining the acronym meant ‘Rather Arrogant Toff Southerners’.  This 
image relied on the audience having a prior knowledge and belief that the No 
campaign was being run by incomers from Londoners, itself a somewhat dubious 
argument for a cause supported by central government to pursue.  Like the other, 
earlier Yes campaign stunts featuring celebrities, local broadcasters dutifully 
reported the photo opportunity but it is questionable whether it made much sense 
to potential voters. 
 
 
8.4.  The major set piece debate 
The Yes organisation’s considerable task had been demonstrated on the opening 
day of the formal campaign (18th October) in a televised Look North debate 
involving the leaders of either side, Newcastle University’s Professor John 
Tomaney and the Bishop Auckland based businessman John Elliott.  Both were 
accompanied by the more seasoned media politicians Ray Mallon and Graham 
Robb.  That said, none of the audience questioning, which was mostly ignored, 
succeeded in deflecting the four guest speakers from delivering their core 
message in a debate that gave some insight into what was to come.  John 
Elliott’s argumentation and particularly his reference to the flaws and 
shortcomings in a somewhat abstract (devolution) ‘Bill’ was less memorable than 
his other contention that the Assembly would be a white elephant.  The success 
of former Conservative parliamentary candidate Robb in promoting this message 
was one reason why Mallon, the former senior police officer turned independent 
Mayor of Middlesbrough, subsequently and controversially personalised his 
attacks on what he alleged were the ‘two bit’ Tories behind the No camp.  
Mallon’s theme had, of course, informed the Yes camp’s ‘RATS’ device, but his 
more controversially partisan declaration was interpreted as a desperate attempt 
to appeal to the region’s strong Labour identities.   
 
 
9.  National Broadcasting. 
If the North East Assembly was mentioned at all in the national broadcast news 
media during the later stages of the referendum process it was usually as a brief 
descriptive item near the end of a bulletin.  A prime example of this was at the 
very outset of the formal campaign (18th October) when BBC Four’s Today 
programme, BBC2 Newsnight and Channel 5 News all featured the forthcoming 
vote but did so for less than a minute in the other news headlines’ section of their 
programmes.  On the same day the ITV1 News and Channel 4 failed to mention 



 38 

the referendum at all and the only substantial piece appeared towards the end of 
the BBC1 6 O’Clock News.  Furthermore the items tended to focus on the all-
postal ballot system being used, and thereby remind potential voters of the 
controversy there had been when this particular method had been used earlier in 
the year during the European parliamentary elections.   
 
 
9.1.  Anything but the Assembly. 
The overwhelming impression given by the national news broadcasters was that 
their coverage of the referendum was perfunctory and that the matter had 
marginal interest to them and their audience (see also figure 2.2).  There were 
other important events at the time that deserved and attracted attention, notably 
the controversial redeployment of British troops within Iraq.  This news reporting 
was often linked to the US presidential race, another story that ran throughout 
the period of the referendum and which featured in many news bulletins.  The 
prominence given to the American campaign limited the amount of airtime for 
other ‘formal’ politics at the time and this was to the detriment of those involved in 
the referendum.  The relative lack of airtime given over to the referendum may 
also have also been conceivably influenced by an expectation that the North East 
was about to vote No, thereby setting back the government’s plans for English 
devolution and with it the need for any serious debate over the subject.  It was 
nevertheless striking how little even the most self-conscious public service 
broadcasters made of the referendum’s implications until (and then only briefly) 
the day the result was announced (5th November; see also figure 2.2).  Then 
there was some late recognition that the vote did, after all, have potentially 
momentous consequences for the North East as well as for the North West, 
Yorkshire and other English regions where the prospect of regional government 
had been seriously discussed.   
 
 
9.2.  The personal touch. 
When the North East vote was featured in national news broadcasting, journalists 
tended to focus on the personalities involved.  ITV1 News (22nd October), for 
instance, first covered the referendum campaign when Tony Blair and Charles 
Kennedy made their rare joint appearance on the same platform in a visit to the 
region in support of the Yes campaign.  Ironically the same item made pointed 
reference to the apparent lack of public knowledge about the devolution 
proposals but did not really attempt to enlighten voters, some of whom featured 
in ‘vox pop’ items edited in a way to reinforce an image of northerners as ‘jocular’ 
characters.  Furthermore the choice of the Prime Minister’s own Sedgefield 
constituency as the location for these interviews reinforced the personalised 
dimension to the reporting.  The nature of the coverage was most obvious in the 
extensive coverage afforded John Prescott, by far the most prominent person 
featured across this and all news media during the campaign (see table 3.1).   
 



 39 

Scarce as it was in the national broadcasts, much what referendum reporting 
there was mentioned John Prescott and, on the occasions this was elaborated 
upon, the items tended to focus on the consequences of a No vote him rather 
than for the region or its citizens.   A good example of this was the way the 
Deputy Prime Minister’s career prospects featured prominently in a an eve of poll 
BBC Radio 4 Today programme item (3rd November) involving himself, North 
East Says No spokesperson Graham Robb and presenter John Humphrys.  
Having engaged in a combative interview with Robb about the substantive issue, 
Humphrys proceeded to concentrate his searching questioning of Prescott on the 
damage a No vote would have on his personal reputation and future.  The 
personalised nature of this and other campaign related news clearly deflected 
attention from the matter in hand.  More widely it has been precisely this kind of 
political journalism, for which the Today programme is particularly renowned, that 
has fuelled the recent criticism of the way the media is perceived to be failing 
democratic debate in Britain (see, for instance, Lloyd, 2004).   
 
 
9.3.  A rare perspective. 
It has already been noted how critics of the media reporting of politics have been 
especially concerned about the perceived lack of detail and context in 
mainstream news coverage (see section 4).  Consequently it is interesting to 
consider the contribution made by the most extensive broadcast feature on the 
referendum that might be interpreted as an attempt to combat journalism’s 
detractors.  The piece in question, by Michael Crick, a freelance contributor to 
BBC2 Newsnight (29th October), revisited some familiar campaign themes such 
as the lack of public knowledge about or enthusiasm for the proposed Assembly.  
The film also dwelt on the personal implications of a negative vote for John 
Prescott, and had Crick visiting a factory owned by John Elliott and conducting 
an interview on the shop floor with the North East Says No leader.  The location, 
remote as it was from the general public, suggested the campaign had been a 
less than dynamic experience.   
 
Crick’s feature was one of the few to acknowledge the important role played by 
unelected Quangos in the region as well as the potential effects of a Yes vote on 
local government reorganisation in Northumberland and Durham.  The piece 
underlined how some people living in more northerly locations such as Alnwick 
and Berwick near the Scottish border viewed the possible reconstitution of their 
local councils as an issue of more pressing concern than the proposed new 
Assembly.  It is also noteworthy that the Newsnight feature followed another 
extended report on economic problems and social disintegration within the region 
over the last decade.  Perhaps frustratingly for the Yes campaign, the story made 
no explicit reference to the Assembly and its potential as vehicle for the 
regeneration of the North East.   
 
 



 40 

10.  The Local Press 
Analysis of the evaluative position in the reporting of British politics has 
understandably focused on the press.  Unlike their broadcasting counterparts, 
newspapers are not subject to the same legislative restrictions requiring due 
impartiality in their news coverage.  Consequently during the campaign over the 
proposed North East Assembly it was arguably the local print media that had the 
greatest opportunity to shape and frame the agenda due to their local expertise, 
credibility and popularity.  Nonetheless regional newspapers have always been, 
in the main, regarded as less likely than their national colleagues to take a strong 
ideological approach to politics for fear of alienating municipal elites, any section 
of their readers and potential or actual advertisers.  Many local journalists have 
developed mutually beneficial working relationships with a range of political 
organisations within their area and this can limit the partisan nature of the 
coverage (Franklin, 2004).  The proposed new Assembly was something of an 
unknown and presented an opportunity to establish whether the print media in 
the North East saw themselves as primarily representing their borough (and were 
therefore perhaps more likely to vote No) or as being part of a wider community 
of interest seeking to join forces to find ways of advancing the whole region 
(presumably by voting Yes). 
 
 
10.1.  Durham says Yes and No. 
In section 2 the amount of local press engagement within the Regional Assembly 
question was measured.  This showed a marked degree of difference in the 
amount of space given to the matter.  However, these statistics reveal nothing 
about the tone and nuance of press opinion.  When we look at this detail it is 
clear that, collectively the region’s newspapers were circumspect about declaring 
their allegiance during the referendum campaign.  It is noteworthy that only one 
title, the Darlington and Stockton Times, adopted a more strident tone more in 
keeping with the style of one of its more obviously partisan national rivals.  The 
first edition during the formal campaign featured the banner headline:  ‘Say No to 
the Assembly’ and reproduced the official ‘Vote No’ logo inside and along side its 
further coverage of the referendum (22nd October).  The paper, an independently 
owned publication, was critical in its reporting of Yes campaigners such as Mayor 
of Middlesbrough Ray Mallon and gave prominence to ridiculing him when it was 
revealed that he not personally read the devolution bill that had led to the 
Assembly vote being called.  Similarly the criticisms of the No camp’s motivations 
by local MP and Cabinet minister Alan Milburn were summarily dismissed (22nd 
October).  This evaluative position was in further evidence in material that 
dutifully reiterated the anti-devolutionist message, notably in one feature that 
consisted of a list of reasons for not supporting the Assembly proposal but gave 
no visible right of reply to the other side (22nd October).  The vehemence of the 
position was reinforced by the selection of stories like the overwhelming 65 to 1 
vote No following a debate hosted by the relatively small and exclusive Country 
Landowners’ Association in Hexham, a venue considerably to the north and 
therefore not even neighbouring the title’s own circulation area (22nd October).  It 



 41 

was noticeable that the Hexham Courant, the relevant local newspaper for this 
story, gave considerably less attention to the Landowners’ meeting, preferring to 
concentrate on a similar public event where opinion was more evenly divided, 
albeit 91 to 54 against the proposals. 
 
There was a sharp difference of opinion between the Darlington and Stockton 
Times and the other principal Durham newspaper, the Northern Echo, a paper 
that was owned by the same proprietors.  Arguably the Echo, even more than the 
Newcastle based Journal, would have been the newspaper that stood to gain 
most from the establishment of an Assembly in the Durham area and therefore 
near its own circulation area.  Although the paper’s coverage was reasonably 
balanced it, like its Times rival, employed a banner ‘A Voice for the North’ which 
conveyed the sentiments contained in one of its editorials:  ‘If we have faith in the 
North-East, pride in the North-East and confidence in the North-East, then we 
have to support an assembly which, for all its faults, can mark the beginning of 
the road to greater self-determination for the North-East’ (18th October).  On the 
final day of the campaign another editorial explained the Echo’s by now more 
noticeably tepid endorsement of a Yes vote:  ‘it will be the only opportunity it (the 
region) gets for a long time’ (4th November).  This less than convincing 
endorsement was unable to state the case for the Assembly from any apparent 
position of strength and this theme was returned to following the vote in another 
editorial that blamed the government’s vague proposals for helping to ensure the 
region ‘missed an opportunity’ to embark on a serious constitutional experiment 
(5th November). 
 
 
10.3.  Concerned of Northumberland. 
The North East Assembly vote incorporated a further ballot on local government 
reform in Durham and Northumberland which somewhat complicated matters in 
those two areas.  Broadly speaking the coverage of this topic was a secondary 
issue in the Durham titles mentioned above whereas there appeared to be a 
greater parity of space in the more northerly papers, one of which, the 
Northumberland Gazette, was the only other besides the Darlington and Stockton 
Times to formally declare against the devolution project.  In a relatively 
considered and informed comment piece, Gazette editor Andrew Smith 
personally set out his reasons for opposing devolution and focused on what he 
believed were the potentially detrimental consequences.  Smith expressed 
particular concern about the possible marginalisation of north Northumberland in 
the event of an Assembly being established (21st October).  This did not however 
noticeably colour the reporting of the debate.  The Gazette’s neighbouring 
publication the Berwick Advertiser expressed similar reservations but stopped 
short of formally endorsing either side (21st October).  Given its readership and 
base in the most remote part of the region, an editorial aired its fears that a Yes 
vote might further isolate the town.  Other news coverage was reasonably 
balanced although the eve of poll edition gave prominence to the official No 
campaign’s white elephant photo opportunity (28th October).   



 42 

 
The two other Northumberland papers followed a pattern established by their 
local colleagues in offering a reasonably balanced news service combined with a 
tentatively sceptical editorial tone.  The Morpeth Herald chose not to formally 
comment on the issue and gave over the most prominent opportunity to do so to 
the deputy leader of the local council who was sympathetic to the Assembly (28th 
October).  He nevertheless expressed a concern that in areas throughout the 
region such as his own the vote as well as the issues had been overly 
complicated because of the ballot on local government reorganisation (28th 
October).  Similarly the Hexham Courant avoided making a declaration on the 
Assembly but did suggest the project had ‘shaky foundations’ and the plan it was 
based upon was ‘light on substance’ (22nd October).  The paper’s coverage was 
again reasonably balanced and objective and gave similar prominence to a visit 
by the former athlete Brendan Foster as it did to the anti-devolution vote by the 
Country Landowners’ Association which, as was noted above, attracted rather 
more attention from the Darlington and Stockton Times. 
 
 
10.3.  Little to report from the Tees Valley. 
The Darlington and Stockton Times does as the latter part of the title suggests, 
serve a part of the Tees Valley although the bulk of the readership could be 
found in the southern Durham and North Yorkshire areas.  The other Tees 
papers were, like most other North East local papers, less than enthused with the 
debate and even more parsimonious in their coverage (see table 2.1).  The 
Hartlepool Mail, for instance, barely featured the referendum at all.  This may 
have been an editorial decision influenced by the recent high profile Westminster 
by-election in the town caused by the departure of Peter Mandelson.  The 
campaign, unusually close for Hartlepool, had inevitably been a major feature of 
the paper for its duration.  Mandelson’s eventual successor, the new Labour MP 
and Yes supporter Ian Wright, duly began a column and provided the only Mail 
comment piece to offer a view on the Assembly (19th October).  Elsewhere in the 
paper there appeared to be a preference for non-political news stories during the 
subsequent referendum debate and even where such matters did find their way 
into print it seemed to be about anything other than the referendum.  A prime 
example of this was featured columnist Alan Wright’s examination of veteran 
Stockton Labour MP Frank Cook’s somewhat idiosyncratic (and in the 
circumstances perhaps distracting and ill-timed) suggestion that the area needed 
a new Teeside City (30th October).   
 
Throughout the campaign successive Mail editorials made no mention of the 
Assembly, even one that explicitly talked more generally about joblessness and 
dependency throughout the North East (20th October).  If there was message it 
appeared to be sympathetic to change, although after the result a subsequent 
comment piece, the first to mention the vote, derided the devolution proposals as 
little more than a ‘public whitewash’ (5th November).  There was obviously no 
lament for the Assembly idea but neither had there been any clear position on 



 43 

the subject beforehand.  The Teeside Evening Gazette took a similar approach to 
its Mail neighbour and eschewed commentary on the debate for the duration of 
the formal campaign.  Only after, and fairly cryptically, did it comment ‘Simplicity 
won the day’ (6th November).  The Gazette did, however, feature more coverage 
than the Mail and provided space to the Liberal Democrat constitutional affairs 
spokesperson and London MP Edward Davey and a corresponding column in a 
later edition from a local noteworthy intent on rebutting the politician’s pro-
Assembly arguments (28th October and 4th November).   
 
Predictably the Gazette’s coverage of the referendum was very much geared to 
the activities of the high profile local Mayor Ray Mallon who emerged as a 
passionate supporter of devolution.  He however was not spared embarrassment 
when the Gazette reported his perceived mistake in attacking his No opponents 
as ‘two bit’ Tories (1st November).  Mallon took the rare step of clarifying his 
remarks by explaining himself in a published contribution, but the episode 
inevitably deflected readers’ attention from an issue that had previously attracted 
scant coverage in the paper (4th November).  Coverage in the other paper that 
nominally serves a corner of the Tees Valley, the Whitby Gazette, was restricted 
to a report about people living outside the North East being mistakenly contacted 
with an automatic telephone message from John Prescott (5th November).  It 
should also be mentioned that the Darlington and Stockton Times and Northern 
Echo both had a modest but healthy readership within the area. 
 
 
10.4.  Tyne versus Wear. 
Within Tyne and Wear four daily titles serve the largest concentration of 
population within the North East.  As noted in section 2 the Shields Gazette and 
Sunderland Echo gave the Assembly markedly less attention than their 
Newcastle rivals.  The overwhelming majority of comment on the referendum in 
the Gazette could be found on the letters’ page.  Elsewhere in the paper news of 
the Assembly was scarce and restricted to the policy implications of devolution 
framed from both a No position (e.g. ‘Report rubbishes better wages claim’, 2nd 
November) and Yes perspective (‘Firms back Assembly’, 21st October; and a 
story on travel pass proposals, 4th November).  No editorial comments were 
forthcoming before the result (although there was a fairly anodyne and neutral 
one afterwards) but space was given over to the regular columnist and pro-
Assembly local MP David Miliband (20th October) as well as the official Yes 
campaign leader John Tomaney (4th November).   
 
The Sunderland Echo coverage of the Assembly was similar to that of the 
Shields Gazette in terms of the space devoted to the issue, but the substance of 
this could not have been more different in that most of the items involved news 
reports from journalists rather than letters (not to mention editorials).  There was 
no apparent evaluative preference within the coverage although prominence was 
given to several of the Yes campaign’s key claims and personalities including the 
assertions that the Assembly would bring cheaper travel (19th October), could 



 44 

help reduce crime (23rd October) and that the No campaign was being run by 
Londoners (18th October).  Furthermore the pro-devolutionist public relations 
initiatives, involving visits to this often neglected and impoverished area by high 
profile figures such as Gordon Brown, John Prescott and Rhodri Morgan, the 
Welsh First Minister, all guaranteed headlines.  The appearances promoted the 
Yes cause and the publicity and speeches that followed offered a different 
approach to that pursued by the less cerebral anti-Assembly campaigners such 
as unofficial No activist Neil Herron, who was Sunderland based and had earlier 
to come to prominence there as the small business ‘metric martyr’ seeking to 
retain imperial weights and measures against European directives.  Herron duly 
appeared in his local paper, notably in one prominent story featuring him 
questioning the integrity of the referendum in light of his having been sent four 
referendum ballots (Sunderland Echo, 21st October).   
 
Echo editorials revealed the paper’s frustrations and antipathy towards the 
devolution project on more than one occasion (19th October and 1st November).  
After the referendum the paper made the relatively rare (for this campaign) but 
telling observation that a No vote should be welcomed because it amounted to a 
rejection of an essentially Tyneside centred scheme (5th November).  This 
acerbic tone had been evident earlier during the formal campaign in a couple of 
prominent articles highlighting the various ways in which the process had 
apparently slighted Wearsiders:  the first indicated none of the sizeable group of 
Yes business supporters were from Sunderland (22nd October) and the other 
criticised the Electoral Commission for suggesting Newcastle was the largest 
North Eastern city in some of the educational materials it distributed to schools 
throughout the region (25th October). 
 
 
10.5.  Much news from Newcastle. 
Aside from the Sunday Sun, the Newcastle titles were easily the newspapers 
most interested in the campaign (figure 2.3).  The Sun barely featured coverage 
of the Assembly, although paradoxically it did emblazon its front cover with ‘Show 
you give a damn’ and continued this extended editorial inside by setting out the 
arguments for and against devolution, but in a way that suggested, though not 
overtly, sympathy for the Yes position (24th October).  This tendentious approach 
was replicated in columnist Ken Oxley’s admission that he had been in ‘two 
minds’ about the debate and was likely to endorse the changes, albeit with 
reservations about them.  Another regular commentator Ian Robson, the self-
styled ‘Victor Meldrew’ of the North East, was far more blunt and rehearsed the 
familiar case against the Assembly (24th October).   
 
Like several other papers in the region, Newcastle’s Evening Chronicle left much 
of the contentious debate to its letter pages rather than offering its own 
opinionated commentary.  This neutral stance was continued throughout the 
formal campaign and only slightly modified in an editorial after the vote that 
hinted at pro-devolutionist sympathies in its lamentations for a ‘lost opportunity’ 



 45 

(5th November).  There was however space in her Chronicle column for local 
celebrity columnist Kathy Secker to make one of the more passionate media 
appeals for a Yes vote (2nd November).  News coverage in the paper given to the 
various visiting dignitaries and the greater space given over to Yes campaigners 
like Tony Blair, Charles Kennedy and Mayor of London Ken Livingstone only 
reflected the frequency and volume of such visits.  It may have been a factor in 
the subsequent prominence afforded one of the few appearances anywhere in 
the region by the comparatively low profile Conservative leader Michael Howard 
(19th October; see also figure 3.6).   
 
The most news reporting of the campaign was provided by the Evening 
Chronicle’s sister paper the Newcastle based Journal.  The Journal dutifully 
reported on every aspect of the debate and, at the outset of the formal 
proceedings, published a highly informative guide setting out the two sides’ 
positions (reprinting 100 reasons for voting Yes and the same number for No), 
details of the Assembly’s proposed powers and institutions, and historical 
material on the development of the devolutionist agenda (18th October).  The 
Journal’s commitment to the issue and promotion of itself as a regional rather 
than just metropolitan publication was underlined by its hosting of four public 
meetings around the North East during the formal campaign (see, for example, 
the report on 27th October).  The Journal’s comprehensive coverage and analysis 
enabled the paper to explore various aspects of the campaign and debate in a 
way many of its rivals either could or would not.  The reporting was noticeable for 
its attention to details including the potentially divisive rows between and within 
the rival camps.  Neil Herron was, for instance, quoted as dismissing his fellow, 
albeit official No colleagues as Conservatives (20th October) whereas the Yes 
organisation’s director Ross Forbes used the paper to claim Herron’s campaign 
had been hijacked by a London based right-wing think tank executives linked to 
sections of the US Republican party (29th October). 
 
Editorials in successive issues of the Journal returned to what was consistently 
identified as the major issue which was, as one instalment put it, that the 
proposals were ‘Simply not good enough’ (2nd November; see also columnist 
Huw Lewis, 8th November).  Earlier in the debate the paper had warned rejection 
of the Assembly could be counter-productive and further marginalize the North 
East from the Westminster agenda (18th October).  A subsequent editorial 
returned to the same theme when it called for indications that central government 
was willing to improve the settlement on offer (1st November).  The latter 
proposal, a Liberal Democrat initiative, was given more attention than it arguably 
might have a decade ago not least because of the party’s noteworthy electoral 
advances in the region and capture of the once Labour dominated Newcastle 
City Council.  Elsewhere rival columnists set out the cases for and against the 
Assembly with Willy Poole (21st October) reiterating the No case and Huw Lewis 
tentatively setting out the Yes argument and the debate’s complexities (18th 
October).   
 



 46 

 
11.  Representations of Public Opinion. 
Local newspapers invested in a variety of means to determine the balance of 
public opinion over the Assembly during the formal campaign.  Most obviously 
the Northern Echo commissioned a MORI poll at the outset indicating the No 
camp were leading by 7% and that of those certain to vote this advantage 
widened to 23% (18th October).  Other papers preferred cheaper, less reliable 
methods of gauging the public reaction, perhaps in the knowledge of the Echo 
survey’s suggesting support for change was ebbing away.  Some editors 
monitored local debates within their area and the wider region and as noted 
above one title, the Journal, even hosted some of these to gauge the public 
mood (e.g. 27th October).  These sessions and the one reported in the 
Northumberland Gazette (21st October, which may have been one of the Journal 
events) suggested the public was roughly about 2 to 1 against the plans.  As 
previously noted the most anti-Assembly newspaper, the Darlington and 
Stockton Times, gave prominence to a convincing vote against the Assembly by 
a meeting of the Country Landowners’ Association in Northumberland (22nd 
October).  Ironically that area’s own title, the Hexham Courant, mentioned the 
debate but appeared more interested in the views of its own ‘vox pop’ (22nd 
October).  The paper reported the feedback had indicated ‘mixed views’ but most 
of the handful of people featured in the item expressed hostility or scepticism 
towards the Assembly. 
 
 
11.1.  A war of words:  the correspondence pages. 
By far the most common as well as cheapest way of representing the views of 
the public were the newspapers’ own letters pages and a few hundred such 
contributions were published during the formal referendum campaign.  It would 
be wrong, however, to suggest the debate was the dominant or even a prominent 
aspect of this press feature in the lead up to the vote on the Assembly, given 
some papers failed to publish any related correspondence on certain days.  This 
could have been because there was insufficient or no correspondence but it may 
also have been motivated by a reluctance to print submissions from what several 
editorial staff believed were activist groups rather than lay individuals.9  It should 
also be noted that there was a marked variation between different newspapers:  
the Sunderland Echo published little if any Assembly correspondence but still 
reported on the debate, yet coverage in the neighbouring Shields Gazette could 
be found in the letters page and hardly at all within its news section.   
 
The kinds of letter that appear in newspapers, and particularly in local ones 
where they are perceived to have more agenda-setting potential than at national 
level, have been the subject of increased academic interest (Richardson and 
Franklin, 2004).  It has been suggested such correspondence offers a potentially 
useful insight into public attitudes on a given issue and, perhaps more 
importantly, an opportunity for a more self-conscious editor to try and discreetly 
                                                 
9 Interviews 



 47 

influence a debate through the privileging of certain viewpoints.  In the North East 
context, editorial staff interviewed claimed there had been a modest increase in 
letters during the referendum campaign and that most of these had come from 
No sympathisers (see 5.2).  Most of the 300 plus letters that were published 
featured only once in a single paper.  There was, however, a more determined 
group of writers who succeeded in appearing in print at least twice in the same 
title or, more commonly, in different papers and sometimes with the same item.   
 
 
11.2.  Beyond the ‘usual suspects’:  the letter writing campaigns.   
Another noticeable trend within the letters was the involvement of several 
contributors from outside of the region.  While there were submissions from what 
were routinely termed the ‘usual suspects’ by those receiving them, the editorial 
staff also believed some of the correspondence, including that from non-North 
East sources, had originated from groups of activists on both sides who were 
actively involved in attempts to target voters through the letters pages.10  Most of 
the same journalists did, however, question the efficacy of such activity by 
claiming their general readerships were not especially interested or engaged in 
the referendum debate.  The exceptions to this were the more northerly 
newspapers, all of which suggested the various communities they served, 
especially in the more rural areas of Northumberland, had taken a noticeable 
interest in the Assembly and the related issue of local government reform.   
 
Of the letter writers who had more than one letter published during the campaign, 
twice as many were likely to be against the Assembly than for it, although it 
should also be noted that a good proportion of the individual correspondents 
were similarly hostile (see also general results in figure 5.2).  The Shields 
Gazette, which had neither a firm view on devolution nor a very stringent policy 
on letters, became a frequent publisher of the more prolific authors, particularly 
on the No side such as the Chairman of UKIP’s Somerset branch and a Dr 
Cooper from Maidenhead.  Like some of the local writers, they were motivated by 
a distrust of an Assembly they suspected would be a precursor to further 
European integration.  Others, notably some Welsh and Scottish contributors to 
the Newcastle Evening Chronicle, warned that devolution would be an expensive 
and bureaucratic waste of resources.  There were also similarly worded letters 
from anti-devolutionists living in both the North West and Yorkshire. 
 
By comparison with the No contributors, Yes letter writing campaigners were 
uncommon and those with more than one letter published were particularly 
scarce.  The latter correspondent’s ‘prominence’ during the campaign could in 
itself be interpreted as a sign of the weak support for the Assembly given most 
papers appeared interested in maintaining a semblance of balance on their 
letters’ pages but lacked sufficient material from the pro-devolutionist side.  It is 
noteworthy that only the committed anti-Assembly Darlington and Stockton 
Times appeared unwilling to publish submissions supporting the Yes cause and 
                                                 
10 Interviews 



 48 

even then relented on one occasion.  Among the most prolific writers, Tony Bone 
of Gateshead had essentially the same letter setting out the case for devolution 
published in the Berwick Advertiser, Teeside Evening Gazette and Shields 
Gazette.  Somewhat bizarrely the Shields paper also re-published the letter a few 
days later.  The other high profile Yes correspondent was Dr Gordon Adam, an 
undisclosed former Member of the European Parliament and prominent Labour 
member, who appeared in the same papers as Bone as well as the two 
(Northumberland Gazette and Darlington and Stockton Times) that had formally 
declared against the Assembly.  The Shields Gazette and Teeside Evening 
Gazette were obviously susceptible to these kinds of entreaties because both 
also reproduced letters from two Dudley based correspondents calling for a Yes 
vote in the expectation that it would ease the way forward to devolution in the 
West Midlands.  They were not, however, the most exotic Yes supporters as the 
campaign even gained an endorsement from a letter sent to the Berwick 
Advertiser from Australia.   
 
 
12.  National Press 
If the national quality press gave considerably less space to the referendum than 
their regional counterparts, the popular titles devoted virtually none (see figure 
2.1).  The story did not appear to be that important to the metropolitan based 
media in spite of the implications it had for the rest of England if not necessarily 
London, which had obviously already established its own (much commented 
upon) system of regional government.  More ominously for the pro-devolutionists 
was the limited nature of the coverage that did appear and which tended to be 
negatively framed and assume the proposals were about to be defeated:  ‘North 
East voters likely to reject assembly’ (The Times, 19th October; see also table 
5.1).  The ensuing story cited poll evidence indicating the public knew little or 
nothing about the Assembly and used this, rather than research about voting 
preferences, to support its contentious headline.  An article in the same day’s 
Daily Telegraph reported the MORI poll commissioned by the Northern Echo 
suggesting a swing to the No vote to back up its assertion that a rejection of the 
proposals was imminent and two days later returned to the story with an editorial 
formally endorsing this position (21st October).  Similarly the Independent on 
Sunday, a paper more sympathetic to constitutional change, reported ‘Prescott’s 
regional dreams in tatters’ (31st October) and predicted a No vote without 
mentioning clear evidence of why this was the case.   
 
 
12.1.  A dearth of North East perspectives. 
The overwhelmingly expectation of a No vote reinforced the scorn for a 
referendum some newspapers attacked as wasteful and unnecessary.  
Consequently comparisons using familiar government rhetoric about spending on 
schools and hospitals were deployed to suggest what could and should have 
been done with the resources invested in the process (see, for instance, 
‘Doomed assembly poll to cost £10.5m’, Sunday Express, 31st October).  



 49 

Underlying this criticism was distrust of a devolution programme that some, 
including an anti-Assembly editorial in the Financial Times, feared could be used 
to justify the reallocation of resources away from other geographical as well as 
budgetary areas (21st October).  Allied to this was the contentious assumption on 
the part of these observers that the relatively small North East was a fairly 
homogenous area with a clear, united identity (the few notable exceptions to this 
included the Society section pages of the Guardian, 27th October; and Simon 
Jenkins’ discussion of Northumbrian heritage in The Times, 22nd October).  Little 
by the way of comment, however, was forthcoming from representatives of the 
region itself (figure 3.6). 
 
In the national press as a whole, anti-devolutionists sentiments tended to appear 
more frequently than those of their opponents but the views of neither side were 
featured that much.  Similarly comments from or about the general voting public 
were also largely absent from these titles and noticeably so in letters pages 
which when they did run items on the Assembly came from correspondents living 
outside the North East such as the South West English UKIP MEP Graham 
Booth (Daily Telegraph, 6th November).  Like the journalist Christopher Booker, 
No campaigner Neil Herron and assorted local paper letter writers, several of 
these contributors criticised the Assembly by arguing the proposals were part of 
an elaborate scheme to further advance the country’s integration within the 
European Union.  As the Daily Mail triumphantly put it following the defeat, the 
vote against had forestalled ‘the Balkanisation of Britain’ (6th November).   
 
The North East business elites fared slightly better than the region’s general 
public in gaining opportunities to represent themselves and their views on the 
Assembly.  This was partly because their own divided loyalties provided an 
interesting dimension to the campaign and was a reason why the Financial 
Times took a particular interest in the Assembly and went on to offer the most 
comprehensive coverage of any national (20th October; and an in-depth analysis 
that appeared on 23rd October; see also figure 3.7).  Generally, however, the 
national newspaper coverage and commentary repeatedly focused on John 
Prescott, and he was by far the dominant figure in the nationals’ coverage if 
judged by his repeated appearance in print and photograph.  By contrast even 
the most high profile regional notables supporting the Yes campaign such as 
entrepreneur Sir John Hall and his acquaintance the former footballer Paul 
Gascoigne struggled to attract anything like the same amount of attention. 
 
 
12.1.  Blame Prescott. 
The trait towards personalisation in the coverage of the referendum was not 
restricted to the more popular titles, as the Independent on Sunday demonstrated 
when it dismissed the Assembly as the personal vanity project of the Deputy 
Prime Minister (31st October).  Similarly the Daily Telegraph could barely conceal 
its agenda in a piece headlined ‘There’s a No in the post, say critics of Prescott’s 
assemblies’ (1st November).  This trend continued into a post-mortem that 



 50 

concentrated on the Deputy Prime Minister’s political longevity and rather 
overlooked other implications of the decisive No vote.  Little analysis was 
forthcoming about the Yes campaign, the devolution programme or the wider 
consequences for the government including Tony Blair.   
 
Aside from commenting on the scale of the defeat, the remaining coverage was 
dominated by criticism of Prescott and cited anonymous calls for his resignation 
including one from an unnamed MP, presumably belonging to his own party 
(‘Bungling Prescott urged to resign’, Daily Express, 6th November).  The highly 
negative tone of the reporting was reinforced by contributions from tabloids 
whose editors now belatedly embraced the story if only to use it as a means of 
attacking a favourite political target.  The Daily Mirror, for instance, headlined on:  
‘Deprezzed: Blow for Blair No.2 as voters snub assembly’ (6th November).  The 
Daily Mail on the same day was even less forgiving with its ‘Is this the end for two 
Jags?’ and suggested Prescott’s own high profile in the Yes campaign may have 
actually derailed a once popular and promising enterprise.   
 
 



 51 

Conclusions 
This comprehensive audit of local and national newspaper and broadcast 
coverage of the referendum for a Regional Assembly in the North East points to 
the following main conclusions. 
 
Despite the major nationwide constitutional implications of the proposals, the 
referendum campaign did not excite intensive and sustained media interest 
throughout the campaign period, nor in the months preceding it. Not surprisingly, 
levels of media attention were higher in the local media based in the North East 
than in the national media. However, there were also significant differences 
across the North East media in the amount of copy- dedicated to the topic. 
Levels of press coverage in Durham, Teeside and Northumberland were lower 
than those found within Tyne and Wear. Furthermore, there was a considerable 
variation within the Tyne and Wear area, where Newcastle based news 
organisations gave appreciably greater prominence to the devolution vote and 
debate than others in the region. 
 
The most news-worthy moment for the referendum in national media terms came 
‘after the fact’, when a spate of news items recorded the outcome of the vote 
held on 5th November and considered its implications for the political career of 
the proposal’s main ministerial advocate, and for the ‘devolution dream’ in 
general. The North East may only be a five and a half hour drive from London, 
but for national journalists it remained a world away. 
 
Three measures were used to assess the degree of balance in local and national 
news coverage: (1) stop watch balance (the amount of news space given to 
competing views), (2) agenda balance (which issues were given greatest 
prominence in news discourse), and (3) directional balance (the amount of 
positive and negative coverage given to various political sources and topics). In 
‘stop watch’ balance terms, political sources connected with the Yes campaign 
were more frequently and extensively quoted overall than those associated with 
the No campaign. The principal reason for this imbalance was the amount of 
coverage that featured senior government sources, in particular, the sponsoring 
minister, John Prescott. Representatives from other political parties received 
comparatively little coverage. 
 
However, any conclusions that might be drawn on this basis that Labour’s 
incumbency had delivered a major advantage to the party in media terms, needs 
to be set against the findings on the directional balance of coverage across local 
and national media sectors. Although most broadcast media coverage items did 
not clearly orient to either Yes or No frames, in the local and national press, 
scepticism about the Regional Assembly abounded and political evaluations 
more frequently favoured the No position (whether overtly, through editorial 
declarations, or covertly, in the kinds of issues they emphasized in their 
reporting). The letters pages of the local press, in particular, proved to be a highly 



 52 

significant forum for the articulation of negative views on the referendum 
proposals at local level. 
 
These distributions in directional balance clearly suggest that what might 
originally be construed as an advantage for the government, was to some extent 
a measure of their disadvantage, as a considerable amount of coverage 
presented them on the back-foot, dealing with the debris of a derailed keynote 
policy.  
 
With regard to ‘Agenda Balance’, the highest proportions of themes in coverage 
in all sectors focused on issues associated with the conduct of the campaign 
(which we term process coverage) rather than substantive issues about what the 
proposals might mean for the North East in political and economic terms. 
Process themes were most evident in the local media, where, as the qualitative 
analysis shows, considerable attention also focused on the personalities involved 
in the contest. However, this was to a large extent indicative of the higher overall 
levels of coverage in the local press. Moreover, when coverage did address the 
potential implications of establishing a new Regional Assembly in the North East, 
local news media focused more attention on the policy ramifications, whereas 
national media ere more concerned with the party political fall-out.  
 
Having said this, local media discussion of the policy implications focused on a 
relatively narrow range of concerns. For all the claims made by its proponents 
about the radical and progressive impact a Regional Assembly would have in the 
North East, and the new devolutionary era it could herald, media discourses 
concentrated on a relatively narrow and precise range of fiscal and practical 
concerns: how will it affect businesses? What might it mean for transport? And, 
crucially, how much might it cost for local tax payers? 
 
Ordinary Citizens had a presence in media coverage of the referendum, but it 
was a marginal and essentially passive one. As with the reporting of all important 
public ballots, a lot of media coverage prior to the ballot speculated on the likely 
direction of public thinking (who would win, and by what margin?), and, after the 
event, conjectured on the reasons for the proposals resounding rejection by 
public vote. But a recurrent and associated theme throughout the coverage 
concerned the extent to which the public had either understood or engaged with 
the issues at stake in the referendum. 
 
 
References. 
Alexander, D. (2002) Dealing with voter disaffection: politics with a purpose, 
Renewal, 10: 1, Winter. 
 
Deacon, D & Wring, D. (2001) ‘Partisan Dealignment and the British Press’ in 
Bartle, J., Mortimore, R. and Atkinson, A. (eds) Political Communications: The 
General Election Campaign of 2001, London: Frank Cass. 



 53 

 
Deacon, D., Golding, P. and Billig, M. (2001) ‘Press and Broadcasting: ‘Real 
Issues’ and Real Coverage’, Parliamentary Affairs, 54(4): 666-678. 
 
Franklin, B. (2004) The Packaging of Politics.  London: Arnold.   
 
Gibson, R., M. Margolis, D. Resnick and S. Ward (2003), Election Campaigning 
on the WWW in the USA and UK: A Comparative Analysis, Party Politics, 9, 
January. 
 
Golding, P. (1990) ‘Political Communication and Citizenship’ in M. Ferguson (ed) 
Public Communication: The New Imperatives, London: Sage. 
 
Hartley, J. (1982) Understanding News, London: Methuen. 
 
Home Office (2001) Home Office Guidelines on Procedures at the General 
Election, (Http://Homeoffice.gov.uk/elections/electionbriefing.htm#broadcasting). Accessed 12 
May 2001 
 
Lloyd, J. (2004) What the Media are Doing to Our Politics, London: Constable. 
Miller, W. (1991) Media and Voters, Oxford: Clarendon. 
 
Norris, P., Curtice, J., Sanders, D., Scammell, M., Semetko, H. (1999) On 
Message: Communicating the Campaign, London: SAGE. 
 
Richardson, J. and B. Franklin (2004) Letters of Intent: Election Campaigning 
and Orchestrated Public Debate in Local Newspapers’ Letters to the Editor, 
Political Communication.   

http://homeoffice.gov.uk/elections/electionbriefing.htm#broadcasting

	The North East Regional Assembly Campaign:
	A Media Content Analysis
	by the
	Loughborough University
	Communication Research Centre
	for the
	Electoral Commission
	28th January 2005
	Contents
	Quantitative Content Analysis

	1.  Sample media       8-9
	2.  Amount of coverage       9-13
	3.  Balance of reporting       13-22
	Executive summary
	Table 4.2: Top 5 Micro Themes Within ‘CAMPAIGN CONDUCT RELATED THEMES’ by Media Sector
	Table 4.3: Top 5 Micro Themes Within ‘CONSTITUTIONAL IMPLICATIONS’  by Media Sector

	Report Writing
	Analysis
	Design
	Radio
	Daily Press
	Weekly Press
	Total Number of Themes Coded
	Voter Turn Out 
	Postal Ballot Issues
	Postal Ballot Issues


	8.  Local Broadcasting.
	10.  The Local Press
	12.  National Press
	Conclusions

