
 
 
 

This item was submitted to Loughborough’s Institutional Repository 
(https://dspace.lboro.ac.uk/) by the author and is made available under the 

following Creative Commons Licence conditions. 
 
 

 
 
 

For the full text of this licence, please go to: 
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ 

 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Loughborough University Institutional Repository

https://core.ac.uk/display/288380658?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

1 

10 
The Politics of Privatization 

Television Entertainment and the Yugoslav Sixties 

Sabina Mihelj 

One of the key dilemmas in scholarly debates about the sixties concerns the relationship between 

political contestation and culture. Were the struggles of the sixties primarily political, or should we 

rather see them, as Arthur Marwick suggests, as part and parcel of a “cultural revolution” whose impact 

went well beyond the realm of politics?1 Or, as the editors of a recent themed issue dedicated to the 

international 1968 put it: Did cultural change “merely [provide] the background for the political 

upheavals of the Sixties,” or did it define “the very essence of this contentious period”?2 Rather than opt 

for an account that gives greater prominence to either one or the other, this chapter approaches the 

sixties as a period during which the nature of politics itself, along with its link to culture, underwent a 

profound transformation. Both east and west of the Iron Curtain, long-established fault lines of political 

struggle, tied to the alternative visions of modernity espoused by communism, liberalism, and fascism, 

gave way to issues of living standards and social welfare, as well as to dilemmas of family relations, 

racial segregation, and youth culture—all issues traditionally on the margins of political debate, or 

considered parts of the private sphere and culture rather than politics proper. The venues and forms of 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

2 

political communication changed as well. As political contestation shifted to the realm of the private and 

the everyday, political struggle was increasingly waged through objects, symbols, and genres of popular 

culture and everyday life. 

Nothing perhaps illustrates this shift better than the iconic “kitchen debate” between Richard 

Nixon and Nikita Khrushchev at the American National Exhibition in Moscow in 1959. During a series 

of impromptu exchanges that took place at various locations at the exhibition, the topic of conversation 

moved from the space and arms race to the question of which country was better equipped to provide its 

citizens with a high standard of living, thereby symbolically marking the shift in political priorities from 

the public to the private domain. “Would it not be better,” asked Nixon, “to compete in the relative 

merits of washing machines than in the strength of rockets?”3 Khrushchev took up the challenge. The 

seven-year economic plan adopted in 1959 promised to improve the provision of consumer goods and 

raise the living standards of Soviet citizens, and thanks to the mass housing campaign launched a few 

years earlier, thirty-eight million Soviet families moved into new apartments between 1953 and 1970.4 

Similar developments were under way elsewhere in the region: from Moscow and Warsaw to East 

Berlin and Budapest, growing numbers of socialist families experienced the sixties through the 

acquisition of their own private apartment, or even a family house.5 The supply of consumer goods and 

private services improved as well—most obviously in Yugoslavia, but also in East Germany, Poland, 

and Hungary.6 Across the socialist East, Stalin’s death also opened doors for more conciliatory 

economic policies and informal workplace bargaining that contributed to improved working conditions 

as well as higher wages.7 Slowly but surely, average livelihoods were getting better, and it was 

becoming abundantly clear that both the domestic legitimacy and the international prestige of the 

socialist project, just like those of its capitalist rival, hinged increasingly on the quality of everyday life. 

Both east and west of the Iron Curtain, this expansion of politically relevant issues went hand in 

hand with the broadening of political participation. By challenging established political priorities and 

becoming more closely linked to the personal and the everyday, politics became attractive to a number 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

3 

of constituencies that would otherwise shun public debate: women, ethnic and racial minorities, youth, 

and the working classes. These constituencies, in turn, helped diversify the languages and arenas of 

public contestation and invested political meaning in forms of expression ranging from music tastes and 

sexual preferences to fashion choices and television entertainment. To be sure, the forms and extent of 

political contestation in the socialist East were significantly more subdued and circumscribed than those 

in the capitalist West and had to reckon with a state apparatus that was far more willing to resort to 

censorship and brute force. Nonetheless, the new possibilities spurred by post-Stalinist reforms did give 

rise to a considerably more relaxed political environment and thereby enabled the socialist East to join in 

the transnational upheavals of the sixties. 

As this chapter seeks to demonstrate, television came to play a central role in these 

developments, acting as an important conduit of the privatization of politics and of the parallel growth of 

political participation. Both in the socialist East and in liberal democracies of the West, the 1960s were a 

decade of rapid expansion of television infrastructure and spectacular growth in the number of television 

receivers. At the start of the decade the United States and Britain were well ahead of any competition, 

but over the coming years countries on both sides of the Iron Curtain saw their television audiences 

increase at remarkable rates (table 10.1). 

< TABLE 10.1 NEAR HERE> 

The mere expansion of broadcasting technology was of course not the only factor that made 

television so central to the privatization of politics and the expansion of political participation in the 

sixties. More decisive were its  audiovisual character and the social uses of television that became 

prevalent in this period, above all the institutionalization of television viewing as a private and mass 

activity. Unlike radio, television had the ability to incorporate a much wider range of cultural forms and 

genres, including visual ones, and therefore had the means to make public affairs appealing to a 

considerably wider range of audiences. At the same time, the growth of private television ownership 

meant that experiences previously available only to the few were now accessible in the privacy of one’s 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

4 

home—a fact that made the consumption and interpretation of political, cultural, and moral messages far 

less predictable and transparent, and considerably more open to individual whims. 

The precise cultural and political implications of these changes are not easy to pin down. It is 

tempting to suggest—as many contemporary commentators in the West did—that the arrival of 

television actually prompted a decline, rather than growth, of public engagement. Already in the early 

postwar years, American sociologists Paul Lazarsfeld and Robert Merton suggested that the mass media 

instigated a passive, purely cognitive relationship to political reality and led citizens to mistake 

“knowing about problems of the day for doing something about them.”8 A few decades later, Michael 

Robertson likewise suggested a link between television and the weakening of public engagement but 

provided a different explanation: in his view, the negative coverage of the political process prompted 

cynical attitudes, and it was those that ultimately led to an estrangement from politics.9 Even in recent 

years, the decline in civic engagement is often blamed on television, its privatizing effect on leisure 

time, its infatuation with apolitical entertainment, and its tendency to instigate pessimism and low levels 

of civic trust.10 

Recent research on socialist television adopts a similar line of argument. In Kristin Roth-Ey’s 

view, the adoption of domestic rather than collective television viewing gave rise to a cultural 

experience that was fundamentally different from the one envisaged by Soviet cultural ideals and dealt a 

deadly blow to the capacity of Soviet culture to act as a mobilizational tool. By the time the Soviet 

Union started falling apart in the late 1980s, its mass culture, with television at its core, had lost its 

ability to inspire and mobilize and had instead turned into a conduit of “experiences and ways of being 

in the world unconnected to broader political projects of any kind.”11 Paulina Bren’s analysis of 

communist culture in post-1968 Czechoslovakia offers a broadly similar conclusion, though the focus 

here is not on the privatized nature of television viewing as such but on the specific cultural narratives 

spun by the little screen, particularly those embedded in the most popular television serials. These 

serials, argues Bren, acted as key vehicles of officially endorsed privatized citizenship and its preferred 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

5 

forms of family and work life, leisure practices, and intimate relationships, and they had a profoundly 

depoliticizing effect on Czechoslovak society after 1968.12 

While such interpretations certainly elucidate important aspects of the privatization of politics in 

the socialist East and its links with television, the insight they offer is only partial. There are two main 

reasons for this. First, for all the similarities with the West, we should keep in mind that the scope, 

practices, and meanings of private life in the East were significantly different. The myriad forms of 

surveillance and the intricate networks of unofficial informants, though not without their own limits, 

clearly made socialist privacy far more circumspect and open to state control.13 In purely material terms, 

socialist family dwellings were generally smaller than Western homes and, thanks to the preference for  

multistory apartment blocks, more standardized and more exposed to the prying gaze of neighbors and 

authorities.14 Also, at the level of official attitudes and policies, support for privatization did not entail a 

retreat of the state from private affairs. In the Soviet Union, for instance, the provision of single-family 

apartments may have turned the need for privacy into a legitimate element of socialist life, but it also 

stirred up concerns over the decline of public life and was paralleled by state-led efforts to incite greater 

political participation.15 In short, in the socialist context, privacy was and remained a profoundly public 

matter. It is feasible to expect that socialist television policies followed a similar logic—accepting the 

legitimacy of private television viewing but at the same time envisaging television as a mobilizer that 

would bind the private spaces of family homes to the common, public realm. 

Second, the nature and consequences of socialist privatization and television culture were 

changing with time and context. By the 1970s, television was a well-established, nearly ubiquitous 

element of everyday life in the socialist East. Broadcasters had become accustomed to a diversity of 

tastes, stratified by age, gender, ethnicity, and class, and had developed program and genre solutions to 

respond to them—either by accepting the rifts between different publics as insurmountable or by 

bridging them using polysemic programs such as Semnadtsat’ mgnovenyi vesny (Seventeen Moments of 

Spring, 1973), discussed by Stephen Lovell in his chapter. This was also a time when communist 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

6 

authorities started taking television seriously not only as a technological challenge but as a 

communicative device with wide-ranging political and cultural repercussions. Political control over 

television increased, and communist elites became much more involved in decisions over content. In this 

context, television was far more likely to encourage depoliticization and a retreat into privacy. In the 

1960s, by contrast, the challenge of mass, private television viewing was a new thing, one that neither 

broadcasters nor politicians had yet learned to master. Aided by the relaxed political climate following 

the Thaw and the popular fascination with the new medium, private television viewing had the potential 

to turn into a profoundly political experience. 

To demonstrate these points, the remainder of this chapter examines the rise of television and the 

transformation of politics in socialist Yugoslavia. As shown through the investigation of archival 

documents and popular television serials, the privatization of politics and the proliferation of television 

sets in Yugoslav homes did not automatically go hand in hand with depoliticization. Rather than 

prompting a retreat into privacy, these changes initially encouraged greater popular participation in 

public affairs. 

Yugoslav Television between Entertainment and Political 
Mobilization 

News of television’s imminent arrival to Yugoslav homes in the latter half of the 1950s was greeted with 

a familiar mixture of apprehension and enthusiasm. On the one hand, the prospect of mass television 

viewing inspired utopian projections of a better, more educated, refined, and politically engaged society. 

On the other, it provoked fears of social isolation, physical and mental passivity, and cultural 

mediocrity.16 According to a literary scholar, for instance, television simply did not deserve to be 

considered as part of culture.17 By the mid-1960s, those concerned about the corrupting effects of 

television on Yugoslav society could find much to worry about. Already the earliest audience studies 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

7 

confirmed that viewers were treating television as a source of entertainment rather than education or 

political engagement. According to a survey conducted in 1963 in the Yugoslav republic of Serbia, 

programs combining music, humor, and other forms of entertainment were achieving the highest 

viewing figures and together with transmissions of football matches regularly rivaled the popularity of 

prime-time news programs.18 A study conducted among Croatian viewers in 1965 reached a compatible 

conclusion: 51.3 percent of those included in the survey described television as a means of relaxation 

and entertainment, and only 20.3 percent said they used it primarily as a means of information 

gathering.19 

While members of the political and intellectual elites often reacted to this situation with disdain 

and fear, television professionals and the technical intelligentsia, eager to promote the development of 

the medium, were quick to suggest that the problem perhaps lay not so much in popular preferences for 

entertainment as such but rather in the quality of entertainment on offer. A report prepared in 1964 by 

the Yugoslav Radio-Television, discussed by the highest political bodies at the federal level, made it 

clear that entertainment was an integral segment of television programming. In the sphere of culture and 

art, stated the report, television had the task of “providing cultural relaxation and entertainment to the 

greatest possible number of viewers, without at the same time neglecting the works of special artistic 

value.”20 The yearbook of Yugoslav Radio-Television defined the aims of Yugoslav broadcasting in a 

similar way. Yugoslav television was expected to provide programs that were attractive to “all social 

strata” and “offered entertainment and relaxation” but also contained “an educational or moral 

message.”21 The solution was thus to be sought, not in treating entertainment as a necessary evil, but in 

finding ways to accommodate both the popular and the refined and in seeking to ensure a high level of 

political enlightenment, moral education, and entertainment among the population as a whole. 

Another factor that encouraged such attempts to embrace entertainment and use it as a conduit of 

educational and moral messages was the official endorsement of popular participation in political affairs. 

As policy documents from the 1960s made clear, Yugoslav media were expected to function not only as 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

8 

means of top-down transmission of information but as a “political forum” designed to give voice to 

public opinion and help solve the pressing tasks of Yugoslav society. The “current stage of 

development,” argued a programmatic document adopted in 1965, required the working people of 

Yugoslavia “to use the mass media to express their views regarding their own social life and further 

development,” as well as to engage in the “struggle of opinions” and constructive criticism aimed at 

improving current conditions.22 General cultural policies followed a similar tune. A document setting 

out the principles of cultural development, issued by the Association of Cultural Organizations in the 

Republic of Slovenia, could not be clearer: “The further development of culture is increasingly 

dependent on the mobilization of a wide number of citizens. Only mass cultural activity and large-scale 

cultural education of the working people [can provide] the basis of cultural development, new 

relationships, and a socialist ethics.”23 

Yugoslav television professionals were quick to exploit the opportunities opened by new 

political principles and emphasized the immense powers of television and their beneficial impact on 

Yugoslav society. In a lecture delivered in 1964 to the Educational-Cultural Council of the Croatian 

Assembly, the director of Radio-Television Zagreb argued that recent political reforms enabled radio 

and television to “fully realize their potential” and “allow the society to even more directly influence the 

work of self-managing organs.”24 The already mentioned report prepared by the Yugoslav Radio-

Television in 1964 provides another case in point. Here Yugoslav television is praised for contributing 

to the “modernization of political work,” for bringing the work of political bodies closer to millions of 

people, and for turning into a true “political forum.”25 

During the 1960s, humor was often at the center of efforts to bring television to bear on the 

political development of the country. There are several reasons for this. First, humor was perceived as a 

cultural form that had the potential to address contemporary realities in a critical as well as an 

entertaining manner. A number of studies conducted in the 1960s by the research unit of Television 

Belgrade—one of the main venues for radio and television research in Yugoslavia at the time—focused 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

9 

on “engaged humor” and on the ability of humorous programs to unmask the mechanisms of 

contemporary social problems.26 Second, programs containing humor were immensely popular with 

audiences. According to a representative poll conducted in Serbia in May 1967, as many as 68.2 percent 

of viewers wanted television programs to contain more “ humorous-satirical programs”—by far the most 

sought-after genre—while only 6.3 percent opted for more information and 10.8 for more educational 

programs.27 Third, humorous programs were a well-established ingredient of Yugoslav radio production 

at the time, and television could draw on a pool of existing creative expertise—not a minor factor in 

times when both funding and experience were in short supply. 

The remainder of the chapter examines two humorous TV series and uses them as a starting point 

to investigate the link between television, the privatization of politics, and popular participation in 

socialist Yugoslavia: Spavajte mirno (Sleep Peacefully), produced by TV Belgrade in Serbia in 1968, 

and Naše malo misto (Our Small Town), produced by TV Zagreb in Croatia in 1970 and 1971. 

Self-Management and the Contradictions of the 
Yugoslav Sixties: Sleep Peacefully, Protest, and 
Containment 

The airing of Sleep Peacefully in the spring of 1968 came after a prolonged period of unusually frank 

and vibrant public debate and wide-ranging reforms. The economic roots of these upheavals are well 

known. The early 1960s brought a decline in labor productivity and per capita real wages as well as a 

slowdown of economic growth. The ensuing reassessment of existing economic models gave rise to 

economic reforms that reduced administrative control over several areas of economic life, including the 

banking system, prices, and foreign trade, and fostered a shift from investment to consumption.28 

Despite much hyperbole surrounding the reforms, however, implementation was sluggish and benefits 

were slow to materialize. Rates of economic growth continued to decline, real wages were at best 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

10 

stagnant, and unemployment remained high29–-a problem compounded by the coming of age of the 

postwar baby boom generations, which significantly increased the pressure on the labor market. To 

make things worse, income disparities were increasing as well,30 and so was the frequency of workers’ 

strikes; by 1969, the number of registered strikes, most common among industrial workers and miners, 

grew to two thousand.31 

In and of themselves, not all of these problems were new—unemployment, for instance, had 

been rising throughout the 1950s, despite high rates of economic growth.32 Yet in contrast to the 1950s, 

the underlying weaknesses of the Yugoslav economic system now grew in magnitude and were more 

openly discussed in public. While the initial stirrings of discontent, such as the early strikes among 

miners in Slovenia in the late 1950s, received little media coverage, the situation in the 1960s was 

different.33 Public discussion of economic reform, living standards, unemployment, and social 

inequalities became more frequent and open.34 The brewing dissatisfaction was not only surfacing in 

obscure intellectual and professional magazines; it was palpably present also in the mainstream press 

and on television screens. In 1965, TV Belgrade launched a series of talk shows entitled Aktuelni 

razgovori (Current Debates), aimed at addressing the most pressing social problems and involving 

contributors ranging from factory workers to some of the highest representatives in the Yugoslav 

economy and politics.35 Television entertainment—including comic TV series such as Sleep 

Peacefully—turned political as well and helped translate the rather abstract terms of public debate into a 

language that was appealing to the wider population. 

This explosion of public engagement cannot be reduced to economic reasons alone; it was also 

actively encouraged by the communist authorities themselves and was aided by political reforms that 

sought to reduce the role of the party and the state and to encourage popular participation in political 

affairs.36 Central to these reforms was the notion of “direct self-management”—an idealistic vision of a 

society in which all public affairs are run directly by workers rather than by the party or by the state, and 

in which all property, including factories, is “socially owned.” Originally devised in the aftermath of 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

11 

Yugoslavia’s expulsion from the Cominform in 1948, the ideal of self-management provided a key pillar 

of Yugoslav political identity and served as a marker of Yugoslav specificity and superiority vis-à-vis 

the Soviet Union as well as vis-à-vis the capitalist West. By means of self-management, went the 

argument, Yugoslav society would steer away from the dangers of excessive bureaucratization that 

allegedly plagued the Soviet Union, as well as from the corrupting effects of unbridled economic 

liberalism supposedly rife in the West, and would thereby move toward a more advanced stage of 

socialism.37 The political and economic reforms of the 1960s were presented as groundbreaking changes 

devised to make way for such developments. 

With hindsight, such promises sound misleading; despite the reforms, Yugoslav politics and 

economy remained far from the self-management ideal. Yet as the debates sparked by Sleep Peacefully 

suggest, the discourse of self-management nevertheless commanded considerable influence over 

Yugoslav citizens and played an important role in the changing topography of sixties politics. On the 

one hand, the ideal of self-management suggested that the good life was now truly within reach and in 

fact dependent on one’s own involvement in the managing of Yugoslav society. This not only 

encouraged the airing of critical opinions and popular dissatisfaction but also instigated the broadening 

of political participation. But the ideal of a self-managing society also served to obscure the real 

mechanisms of power. If the true road to socialism lay in avoiding the extremes of excessive 

bureaucratization and wild market liberalization, and in transferring power from the state and the party 

to the self-managing workers, then the ones to blame for any setbacks were neither the members of the 

League of Communists nor the state officials, but the self-managers themselves—or, indeed, the society 

as a whole, which was not yet mature enough to sustain a full-fledged system of self-management. This 

logic locked the dynamics of reforms into a frustrating circle, simultaneously encouraging popular 

dissent while also deflecting attention from the real causes of Yugoslav problems and thereby preventing 

the articulation of true alternatives and solutions. 

The debates surrounding Sleep Peacefully demonstrate how this logic worked in practice. In line 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

12 

with the notion of self-management and the requirement to bridge the chasm between the mass and the 

elite, producers of television entertainment were encouraged to engage with the pressing issues of the 

day and find ways to use popular formats to raise critical awareness. Sleep Peacefully represented one of 

the most acclaimed—as well as most controversial—attempts to use humor as a means of critical 

consciousness-raising. The series comprised eight episodes, all addressing major “social problems,” 

including unemployment, income disparities, social solidarity, and corruption. Each of these issues was 

introduced through the personal experiences of a fictional character with a tellingly oxymoronic name 

Srečko Napast—“Lucky Menace.”38 

In the opening episode the jobless and penniless Lucky is caught stealing caviar from a local 

self-service market and ends up facing a trial at the “court of self-managers.” The plot of the series is 

organized around the trial, which probes the rights and wrongs of Lucky’s individual deeds and raises 

questions about the collective responsibility of the society as a whole. The central character is 

unmistakably critical of the current state of socialism and openly states that being jobless and hungry in 

socialism “is a disgrace.” He also suggests that his theft was effectively a rebellious act prompted by 

social inequalities—caviar, he argues, is regularly eaten by those at the top of the socialist hierarchy, yet 

he has never been invited to take his share. After the last episode, viewers themselves were asked to vote 

for who was to blame for Lucky’s misery and were offered two possible culprits: the main character 

himself and “the self-managers.” 

The series struck a sensitive chord with the audiences. Television Belgrade was inundated by 

thousands of letters and phone calls, the overwhelming majority of which congratulated the authors for 

articulating what everyone felt yet nobody allegedly dared to speak about. As one of the many letters 

stated, “This program is our reality—although bitter and coarse, it represents our reality.”39 Quite 

unsurprisingly, the series prompted unease among communist authorities, and the various pressures that 

ensued eventually pushed the writer-director of the series Radivoje-Lola Đukić to accept premature 

retirement in 1970.40 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

13 

However, a closer analysis of viewers’ letters received by TV Belgrade suggests that popular 

discontent rarely amounted to a rejection of the ideal of self-management as such. To be sure, part of the 

reason lies in the nature of the question posed, which offered only two possible culprits for Lucky’s 

misfortunes: the main character himself and “the self-managers.” Nonetheless, the results are strikingly 

consistent and cannot stem from the manipulative question alone. Out of the 954 viewers’ letters 

analyzed by TV Belgrade’s researchers, the vast majority (92.8 percent) refused to lay the blame on the 

central character.41 Instead, the viewers most often accused “the self-managers” (35.6 percent) and 

“company managers” (24.6 percent) and occasionally “the society” (6.2 percent) and “the collective” 

(6.2 percent), while only a minority believed that the system of self-management as a whole (3.8 

percent) or the highest state and party representatives (1.5 percent) were to blame.42 Judging from these 

responses, the viewers saw the problem not so much in the system of self-management itself as in its 

incomplete implementation and various “deformations,” including bad legislation, lack of education, 

acts of unscrupulous individuals who were taking advantage of the system, and so on.43 Rather than 

providing an insurmountable challenge to established ideals of socialist Yugoslavism, such answers 

remained firmly within the frame of dominant political discourse. 

The tendency to ascribe blame to the “deformations” of the existing system, rather than to the 

system itself, was also the approach adopted by Yugoslav authorities when facing student protests in the 

summer of 1968. In his televised appeal, Tito sided with the protesters, expressed agreement with their 

criticisms of Yugoslav reality, and asked them for help with making Yugoslav society better.44 The 

majority of students embraced the offer; in 1968 alone, the proportion of League of Communists 

members below twenty-five years of age almost doubled.45 According to John Lampe, Tito decided to 

co-opt the students to prevent them from joining forces with disgruntled workers, but “overall, the 

experience helped convince Tito, Kardelj, and many of the communist leaders that enlightened public 

opinion would support putting socialism, however ill-defined, ahead of the market mechanism in 

Yugoslav self-management.”46 It is feasible to suggest that the Sleep Peacefully series, despite 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

14 

encouraging popular dissatisfaction and provoking disquiet among the authorities, helped prepare the 

grounds for these developments. In sum, the combined effects of political reforms and the ability of 

sixties television to translate abstract public debates into entertaining personal stories did encourage 

greater popular involvement with public affairs, yet also contained the seeds of its containment. 

Enter the Yugoslav Seventies: Our Small Town and the 
Comforts of Late Socialism 

Like the airing of Sleep Peacefully in 1968, the broadcasting of Our Small Town in 1970–71 came at a 

time when public debate and popular discontent were reaching a boiling point. In the years that 

separated the two series, however, the realm of political contestation grew even wider, this time to make 

room for the rise of constituent Yugoslav nations—Serbs, Croats, Slovenians, Macedonians, 

Montenegrins, and Bosnians—as increasingly decisive players in the political life of the country. Over 

the course of the sixties, the combination of political and economic reforms and a more open climate 

facilitated the consolidation of key nation-building institutions below the federal level. In the realm of 

culture, policies aimed at creating an integrated Yugoslav culture were abandoned in favor of divergent 

history and literary teaching in each of the republics.47 The Yugoslav media system was undergoing 

similar changes: republican media, including television broadcasters such as TV Zagreb and TV 

Belgrade, turned into protonational outlets, targeted first at local national audiences and only then at the 

wider Yugoslav imagined community.48 Just like the participants of the World Youth Festival in Nick 

Rutter’s contribution to this volume, and the Soviet tourists and their Czechoslovak hosts in Rachel 

Applebaum’s chapter, the key actors of the Yugoslav sixties were using a common vocabulary but 

increasingly speaking in different tongues. Before long these developments prompted a revival of 

nationalist antagonisms and regional economic rivalries.49 

These changes coincided with a mounting sense of insecurity and frustration. Successive reforms 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

15 

appeared to have little immediate effect on the standard of living. Unemployment and living costs 

continued to rise, and growing numbers of Yugoslavs were leaving the country in search of employment 

in the West. By 1971, an estimated 860,000 Yugoslavs—the vast majority, 38.4 percent, from Croatia—

worked abroad.50 In the increasingly messy struggle for power, nationalism provided a convenient 

shorthand for explaining the roots of Yugoslavia’s problems, as well as for envisioning possible 

solutions to the crisis.51 As a result, tensions between the proponents and opponents of economic and 

political liberalization became intertwined with national antagonisms. Economic liberalization and 

political decentralization were associated with the aspirations of Slovenians and Croats, while central 

economic planning and decision making was seen as the option preferred by Serbs. Outbursts of 

nationalist fervor became particularly acute in Croatia, where they ultimately precipitated a wave of 

mass protests that erupted across the republic in autumn 1971, with students again as a key 

constituency.52 This escalation sounded a death knell for proponents of the nationalist cause and 

supporters of economic liberalization alike, first in Croatia and then elsewhere in the federation. The 

threat posed by nationalist tensions prompted the aging Yugoslav president Tito to intervene and turn 

the course of Yugoslavia’s development back toward the core principles of Marxism-Leninism. By the 

end of 1972, many of the leaders of political and economic reforms that had marked the 1960s had 

disappeared from the public stage. The Yugoslav sixties had ended. 

The TV series Our Small Town offers a perfect vantage point for a discussion of the role of 

television in these changes and the continuities and discontinuities between the Yugoslav sixties and 

seventies. The series is set in a picturesque small town on the Adriatic coast, in the Croatian region of 

Dalmatia, and follows the life of local inhabitants from 1936 to 1970. Every episode is introduced by a 

narrator—the town postman—who usually provides the moral of the story, followed by the episode 

itself. The two central characters are the town’s doctor, Luigi, who studied medicine in Padua and is an 

avid reader of Dante but also has a weak spot for younger, sexually attractive women, and his middle-

aged, utterly patient and forgiving sweetheart Bepina, whose only goal in life seems to be to please her 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

16 

partner and eventually marry him. Other prominent characters include their friends and acquaintances, in 

particular the owner of the local hotel and his wife, members of the local Communist League branch, the 

local barber and priest, and others. The episodes are tied together primarily by the ups and downs of 

Luigi and Bepina’s relationship and the everyday worries and humorous incidents involving their friends 

and acquaintances. Broader social issues are not entirely absent but mostly function as an 

inconsequential backdrop for central developments to do with personal relationships, leisure activities, 

and shopping trips to Trieste. 

The series is rather remarkable for the marginal role of blue-collar workers and peasants, who 

otherwise played a central role in Yugoslav television entertainment at the time. The key characters of 

Our Small Town are employed in the service industry and hold rather independent or even managing 

positions. Although they are regularly depicted in work-related situations, work does not really seem to 

feature prominently in their lives—at least not as something they are particularly invested in or worried 

about. These are evidently not characters akin to the unfortunate Lucky Menace from Sleep Peacefully; 

their jobs are secure and their lives are comfortable and slow-paced. This slow-paced life is, in fact, one 

of the overriding motifs of the series and is often explicitly defended as the best possible way of life. 

The following excerpts, taken from the postman’s introduction to the eighth episode of the series, 

provide a case in point: 

My gosh! What else will they come up with?! Look at what petty complaints they have about my story—
that it is developing too slowly, that it has a weak plot. . . . Go to hell! When was it ever the case that 
things were happening quickly around here, in our small town?! Whoever wanted a quick life went to 
America, or today, to Germany! . . . 

You see, we were never particularly fond of fast life and efficient work in our small town. To hell 
with work! What benefit does one have from work? Our motto is: The less we work, the better we live! 
And if we do work, then we work slowly, and we live slowly. 

The way of life described by the postman is obviously miles away from the mass civic engagement 

envisaged by the ideal of self-management. Yet at the same time it is also neither explicitly anti-

Yugoslav nor unambiguously pro-Western. Quite to the contrary; the slow-paced life of “our small 

town” is set against what is presented as the Western way of life, characterized by speed and efficiency, 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

17 

as well as a lack of pleasure and joy. Neither could it be said that Our Small Town posed an 

insurmountable challenge to existing political and economic arrangements, or to the legitimacy of 

communist rule. Despite its mildly mocking portrayals of communist officials, and regardless of its 

insistence on ideals of life that were somewhat at odds with official values, Our Small Town could easily 

be read as a defense and even celebration of the socialist Yugoslav way of life, with all its deficiencies. 

The arrival of World War II during the fourth episode, for instance, sees all the central characters 

joining the struggle on the side of communist partisans, with Doctor Luigi taking care of wounded 

partisans. Above all, the insistence on “our” way of life and its superiority vis-à-vis the life in the West 

was sending a clear message that the way out of the quagmire of reform did not lie in embracing 

Western models: insofar as Yugoslav socialism was capable of tolerating the idiosyncrasies of Yugoslav 

regions and nations, and insofar as it was able to offer the comfort of a leisurely life, complete with a 

measure of consumer goods, travel abroad, and a summer holiday on the Adriatic coast, it seemed 

preferable to the drudgery of long working hours and hectic life in the capitalist West. The fact that the 

cozy socialist paradise could not be available to all did not seem to matter. As the town’s postman 

suggested, labor migration to the West could be written off as a matter of choice rather than necessity, 

an opportunity open to those who might be bored with the slow pace of Yugoslav life. 

For some segments of the communist elites in 1971, the glorification of consumerism and leisure 

and the lack of respect for communist authorities may have been too much to stomach, but the 

developments in the following years attest that it did not fall on deaf ears. Notwithstanding all the purges 

that swept through the federation in 1972, many of the changes brought by the sixties were there to stay. 

The new constitution, enacted in 1974, inaugurated a further decentralization of the country and an 

additional strengthening of republics-cum-nation-states. As far as the economy is concerned, the 

emphasis on heavy industry was abandoned in favor of a more consumer-friendly regime. While the 

underlying economic weaknesses remained unchanged, Western loans and remittances sent by Yugoslav 

citizens working abroad helped keep the country afloat throughout the decade. 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

18 

In the realm of television culture, the production of entertainment continued to flourish but was 

far more closely supervised by the authorities. Radio-television centers were requested to prepare their 

yearly work plans well in advance and to submit them to the scrutiny of a wide range of political 

committees that assessed their compatibility with official policy goals. Humor abandoned the public 

domain and retreated into the privacy of socialist homes—a tendency already visible in Our Small Town 

and most clearly exemplified in TV Belgrade’s blockbuster Pozorište u kući (Theater in the House, 

1973–84). The other trajectory of retreat was tied to the revival of Yugoslav myths, above all the myth 

of the common struggle against fascism during World War II. Many of the most popular series broadcast 

in the 1970s, including TV Belgrade’s Otpisani (The Outcasts, 1974) and TV Zagreb’s Kapelski kresovi 

(The Bonfires of Kapela, 1975), center on the heroic actions of Yugoslav civilians engaged in fighting 

the fascist enemy. In sum, the expansion of politics had run its course—after a decade of growing 

political engagement, the private and the public started parting ways. The seventies had begun. 

 

One may be tempted to suggest that the particular patterns of socialist privatization and television 

culture traced in this chapter are unique to Yugoslavia. There is certainly much that sets the Yugoslav 

version of socialism apart from its siblings elsewhere in Eastern Europe, and it is feasible to argue that 

the Yugoslav media and political reformers enjoyed a greater level of freedom than their counterparts in 

the Soviet bloc. Nonetheless, there is enough evidence to suggest that these were differences in degree 

rather than in kind and that similar patterns of growing public participation in the sixties, followed by 

increased political control and retreat into privacy in the seventies, appeared elsewhere in the socialist 

East. During the 1960s, encouraged by the new possibilities spurred by post-Stalinist reform, socialist 

television across the region became considerably more open to critical debate. Newly introduced 

television programs tackled explosive issues such as unemployment, corruption, social inequalities, and 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

19 

freedom of speech. Czechoslovak television offered its viewers televised confrontations between 

political prisoners of the Stalinist era and their prosecutors and scenes of Soviet troops descending on 

Prague in August 1968,53 while the Hungarian current affairs program Forum featured party leaders and 

representatives of various ministries answering questions posed live over telephone.54 In the Soviet 

Union, a local station in Kuibyshev produced a program in which the journalist confronted the members 

of the City Executive Committee with probing questions from the public, while a similar program 

broadcast in Soviet Estonia featured government ministers answering questions from viewers.55 

In contrast, the 1970s were marked by a tightening of political control over television, as well as 

by a more explicit, top-down appropriation of popular entertainment as a tool of political 

communication. At the Socialist Unity Party (SED) conference in 1971, a figure no less prominent than 

Erich Honecker described East German television as boring and called on broadcasters to provide their 

audiences with more entertainment.56 In postinvasion Czechoslovakia, television professionals were 

urged to invest more heavily in light entertainment in an effort to win the hearts and minds of the masses 

and prevent them from turning their antennas to television signals from Austria and West Germany.57 In 

the Soviet Union, the ability to spend a relaxing evening in front of the TV set came to be viewed as a 

right—as reflected in the statement, “The Soviet person has the right to relax in front of the television 

after a day’s work,” attributed to none other than Leonid Brezhnev.58 As a result, television 

professionals across the socialist East were becoming increasingly adept at entertaining their viewers, 

but they did so in ways that steered clear of controversial public issues. Much like the most widely 

watched TV serials of the Yugoslav seventies, the most popular Czechoslovak serials of the decade 

frequently depicted the dramas of private, everyday life in the socialist present.59 The Yugoslav serials 

depicting the common struggle against fascism during World War II also had their counterparts 

elsewhere in the socialist East, such as the already mentioned Soviet spy thriller Seventeen Moments of 

Spring (1973). 

We should of course be wary of exaggerating the contrast between the socialist sixties and the 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

20 

socialist seventies. As the Yugoslav case suggests, the official endorsement of popular participation that 

marked the sixties had its clear limits and effectively ended up containing and pacifying popular 

dissatisfaction. Likewise, it would be misleading to see the seventies as an unambiguously stagnant or 

conservative decade. At least some of the political constituencies that came to the fore in the sixties—

the constituent nations of socialist federations, youth, and to a lesser extent ethnic minorities and 

women—continued to gain visibility, if not formal recognition.60 In the Soviet Union, the seventies may 

have been a time of political stagnation and of a retreat from the public sector, but they were also a time 

of consumer revolution,61 and thus a period when the fantasy of a modern Soviet consumer, embedded 

in the domestic appliances of the sixties discussed by Susan Reid in her chapter, turned into a lived 

reality for growing numbers of Soviet citizens. 

On the little screen, even the otherwise apolitical forms of entertainment, centered on depictions 

of private life and mythologized recollections of World War II, sometimes left room for subtle criticism 

and irony, or at the very least allowed for a range of individual interpretations. In Yugoslavia, the comic 

twists and turns of everyday life depicted in Theater in the House (1973–84) and Vruć vetar (Hot Wind, 

1980) occasionally poked fun at the seamy underbelly of Yugoslav affluence, including unemployment 

and reliance on mass labor migration to the West. Likewise, the Soviet variety show The Pub of 13 

Chairs regularly included stand-up comedy stints parodying the shortcomings of Soviet society, such as 

the scarcity of consumer goods and the mismatch between political visions and everyday life.62 Such 

forms of ridicule were a far cry from the more openly politicized forms of humor in the sixties. 

Nonetheless, they serve as a reminder that even during the 1970s socialist popular culture was not 

ideologically uniform and that self-congratulatory, mythologized portrayals of socialist reality could 

coexist with more ambiguous messages. Only by attending to such contradictory tendencies, 

discontinuities as well as continuities, can we fully appreciate the nature and consequences of sixties 

politics and culture for the socialist East. 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

21 

Chapter 10 

1. Arthur Marwick, The Sixties: Cultural Revolution in Britain, France, Italy and the United States, c. 

1958–c. 1974 (Oxford: Oxford University Press, 1998). 

2. “The International 1968, Part I: Introduction,” American Historical Review 114, no. 1 (February 

2009): 43. 

3. Richard Nixon, “The Kitchen Debate,” in Richard M. Nixon, The Challenges We Face: Edited and 

Compiled from the Speeches and Papers of Richard M. Nixon (New York: McGraw-Hill, 1960), 

224. See also Richard Nixon and Nikita Khrushchev, “The Kitchen Debate,” July 24, 1959, 

transcript at Teaching American History, Document Library, 

http://teachingamericanhistory.org/library/index.asp?document=176. 

4. Steven E. Harris, “‘I Know All the Secrets of My Neighbours’: The Quest for Privacy in the Era of 

the Separate Apartment,” in Borders of Socialism: Private Spheres of Soviet Russia, ed. Lewis H. 

Siegelbaum (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2006), 171. 

5. For East Germany, see Paul Betts, “Building Socialism at Home: The Case of East German Interiors,” 

in Socialist Modern: East German Everyday Culture and Politics, ed. Katherine Pence and Paul 

Betts (Ann Arbor: University of Michigan Press, 2008), 71–95; for Poland, David Crowley, 

“Warsaw Interiors: The Public Life of Private Spaces, 1945–1965,” in Socialist Spaces: Sites of 

Everyday Life in the Eastern Bloc, ed. David Crowley and Susan E. Reid (Oxford: Berg, 2002), 181–

206; for Hungary, Virag Molnar, “In Search of the Ideal Socialist Home in Post-Stalinist Hungary: 

Prefabricated Mass Housing or Do-It-Yourself Family Home?” Journal of Design History 23, no. 1 

(2010): 61–81. 

6. On the growth of consumerism in East Germany, see Mark Landsman, Dictatorship and Demand: 

The Politics of Consumerism in East Germany (Cambridge, MA: Harvard University Press, 2005); 

for Yugoslavia, Patrick H. Patterson, Bought and Sold: Living and Losing the Good Life in Socialist 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

22 

Yugoslavia (Ithaca: Cornell University Press, 2011); for a general regional overview, see Ivan T. 

Berend, Central and Eastern Europe, 1944–1993: Detour from the Periphery to the Periphery 

(Cambridge: Cambridge University Press, 1996), 153–221. 

7. Mark Pittaway, Eastern Europe, 1939–2000 (London: Hodder Arnold, 2004), 68–69, 75, 78. 

8. Paul F. Lazarsfeld and Robert K. Merton, “Mass Communication, Popular Taste and Organized 

Social Action” [1948], repr. in Media Studies: A Reader, ed. Paul Marris and Sue Thornham (New 

York: New York University Press, 2001), 23. 

9. Michael J. Robinson, “Public Affairs Television and the Growth of Political Malaise: The Case of 

‘The Selling of the Pentagon,’” American Political Science Review 70, no. 2 (1976): 409–32. 

10. Robert Putnam, Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community (New York: 

Simon and Schuster, 2000), 216–46. 

11. Kristin Roth-Ey, Moscow Prime Time: How the Soviet Union Built a Media Empire and Lost the 

Cultural Cold War (Ithaca: Cornell University Press, 2011), 24. 

12. Paulina Bren, The Greengrocer and His TV: The Culture of Communism after the 1968 Prague 

Spring (Ithaca: Cornell University Press, 2010). 

13. See, e.g., Paul Betts, Within Walls: Private Life in the German Democratic Republic (Oxford: 

Oxford University Press, 2010), 21–50. 

14. See, e.g., Harris, “I Know All the Secrets”; Crowley, “Warsaw Interiors.” 

15. Susan Reid, “The Meaning of Home: ‘The Only Bit of the World You Can Have to Yourself,’” in 

Siegelbaum, Borders of Socialism, 147. 

16. Stojan M. Zalar, “Posebno (čeprav obširno) poročilo iz New Yorka: Vse o ameriški televiziji,” TT, 

23 August 1956, quoted in Boris Grabnar, “Slovenska televizija v zrcalu publicistike, kritike in 

znanstvenih raziskav,” in Bilten službe za študij programa RTV Ljubljana, 1972, 10, in Arhiv 

Slovenije (Archives of the Republic of Slovenia, hereafter ARS), 1215 Radiotelevizija Slovenija 

(Radiotelevision Slovenia, hereafter RTS), box 163. 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

23 

17. Janko Kos, “Slovenska kultura in socialni sloji,” Sodobnost 1 (1969): 1011–2, quoted in Grabnar, 

“Slovenska televizija v zrcalu publicistike,” 19–20. 

18. Jugoslovenski institut za novinarstvo, “Dokumentacija uz teze o mestu, ulozi i zadacima štampe, 

radija i televizije o daljem razvoju društveno-ekonomskih odnosa,” 1965, 8, in Arhiv Jugoslavije—

Archives of Yugoslavia (hereafter AY), f. 142, Socijalistički savez radnog naroda Jugoslavije 

(Socialist Alliance of the Working People of Yugoslavia, hereafter SAWPY), box 207. 

19. Nikola Vončina, Najgledanije emisije, 1964–1971: Prilozi za povijest radija i televizije u Hrvatskoj 

V (Zagreb: Hrvatska Radiotelevizija, 2003), 152. 

20. Jugoslovenska radio-televizija, “Stanje i problemi razvitka televizije u Jugoslaviji,” Belgrade, 1964, 

26, in AY, 130 Savezno izvršno veće (Federal Executive Council, hereafter FEC), box 566-942.  

21. Godišnjak Jugoslovenske radiotelevizije 1966 (Belgrade: Jugoslovenska radiotelevizije, 1967), 170. 

22. Jugoslovenski institut za novinarstvo, “Dokumentacija uz teze o mestu.” 

23. “Teze o nekaterih problemih perspektivnega razvoja kulture v obdobju 1964–1970,” 1964, in ARS, 

1589 Centralni Komite Zveze Komunistov Slovenije, box III-145. 

24. Ivo Bojanić, “Radio i televizija u SRH: Danas i sutra,” Naš studio: List kolektiva Radiotelevizije, no. 

2 (October 1964): 5. 

25.  Jugoslovenska radio-televizija, “Stanje i problemi,” 4–5. 

26. See, e.g., Centar Radiotelevizije Srbije za istraživanje javnog mnenja, programa i auditorijuma  

(Radio-Television of Serbia, Center for Public Opinion, Program and Audience Research, hereafter 

RTS-CPOPAR), “Anketa o humorističkim emisijama,” Report 47, 1961, RTS-CPOPAR, 

“Angažovani humor u emisijama Radio Beograda,” Report 252, 1967; RTS-CPOPAR, “Izvodi iz 

analize humorističko-satiričkog programa Televizije Beograd, emitovanog u prvom polugodištu 

1968: Godine,” Report 301, 1968. 

27. RTS-CPOPAR, “Mišljenja i stavovi gledalaca o televizijskom programu,” Report 218, 1967, 5. 

28. Dennison Rusinow, The Yugoslav Experiment, 1948–1974 (London: C. Hurst, 1977), 172–79. 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

24 

29. For unemployment data, see Susan L. Woodward, Socialist Unemployment: The Political Economy 

of Yugoslavia (Princeton: Princeton University Press, 1995), 193. 

30. For data on industrial wage differentials, see Howard M. Wachtel, “Workers’ Management and 

Interindustry Wage Differentials in Yugoslavia,” Journal of Political Economy 80, no. 3 (1972): pt. 

1, 540–60. 

31. Nebojša Popov, Društveni sukobi, izazov sociologiji: “Beogradski jun” 1968 (Belgrade: Službeni 

glasnik, 2008), 163. 

32. Woodward, Socialist Unemployment, 193. 

33. On the lack of early coverage, see Popov, Društveni sukobi, 164. 

34. For an example, see U.S. Information Agency (hereafter USIA), “Living Conditions in Yugoslavia,” 

R-82-64, 1964, 7−10, in National Archives and Records Administration (hereafter NARA), Record 

Group (hereafter RG) 306, USIA Series P142 Research Reports, 1960–99, box 20. 

35. Over the five years of its existence, the producers of the program processed 11,770 letters and more 

than 20,000 telephone calls posing questions for the program. RTS-CPOPAR, “Pet godina 

‘Aktuelnih razgovora,’” Report 371, 1. 

36. Rusinow, Yugoslav Experiment, 148–52, 197–202. 

37. Ibid., 47–58. 

38. RTS-CPOPAR, “Analiza pisma gledalaca upućenih serijskoj emisiji “Spavaje mirno” + pisma 

gledalaca upućenih serijskoj emisiji ‘Spavaje mirno’—izvodi,” Report 354, 1969, Part I, 1. 

39. Ibid., Part II, 2. 

40. As suggested by Đukić himself in a recent recollection of events. See Mirjana Gumbovski, “Veselje 

za narod,” Večernji list on-line, 21 August 2008, 

http://82.103.130.111/dodatni_sadrzaj/clanci.119.html:279233–Veselje-za-narod. 

41. RTS-CPOPAR, “Analiza pisma gledalaca,” Report 354, Part I, 9. 

42. Ibid., Part I, 11. 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

25 

43. Ibid., Part II, 10. 

44. Rusinow, Yugoslav Experiment, 236–37. 

45. Ibid., 239. 

46. John Lampe, Yugoslavia as History: Twice There Was a Country, 2nd ed. (Cambridge: Cambridge 

University Press, 2000), 302. 

47. Andrew B. Wachtel, Making a Nation, Breaking a Nation: Literature and Cultural Politics in 

Yugoslavia (Stanford: Stanford University Press, 1998), 173–97. 

48. Gertrude Joch Robinson, Tito’s Maverick Media: The Politics of Mass Communications in 

Yugoslavia (Urbana: University of Illinois Press, 1977), 16–25. 

49. Lampe, Yugoslavia as History, 304–9. 

50. Ibid., 13. 

51. Rusinow, Yugoslav Experiment, 266–73. 

52. Ibid., 291–307. 

53. Bren, Greengrocer, 20–29. See also Airgram from the American Embassy Prague to Department of 

State, “Television Panel Grapples with Tough Topics,” 3 March 1968, in NARA, RG 59, General 

Records of the Department of State, 1763–2002, Central Foreign Policy Files, 1966–1969, box 409, 

folder TV, 1/1/67. 

54. Burton Paulu, Radio and Television Broadcasting in Eastern Europe (Minneapolis: University of 

Minnesota Press, 1974), 374. 

55. Ibid., 128. 

56. Rüdiger Steinmetz and Reinhold Viehoff, “The Program History of Genres of Entertainment on 

GDR Television,” Historical Journal of Film, Radio and Television 24, no. 3 (2004): 320. 

57. Bren, Greengrocer, 121–22. 

58. Roth-Ey, Moscow Prime Time, 201. 

59. Bren, Greengrocer. 



Pre-print version. Final version published in Anne Gorsuch and Diane Koenker, eds. The Socialist Sixties: 
Crossing Borders in the Second World (Indiana University Press, 2013), pp. 251-67. 

26 

60. Tony Judt, Postwar: A History of Europe since 1945 (London: Penguin, 2005), 484–503. 

61. Natalya Chernyshova, “Consumer Revolution? Society and Economy in the Soviet 1970s,” paper 

presented at the Association for Slavic, East European and Eurasian Studies conference, Los 

Angeles, 18–21 November 2010. 

62. Paulu, Radio and Television, 177. 

 
 


	10
	The Politics of Privatization
	Television Entertainment and the Yugoslav Sixties
	Sabina Mihelj
	Yugoslav Television between Entertainment and Political Mobilization
	Self-Management and the Contradictions of the Yugoslav Sixties: Sleep Peacefully, Protest, and Containment
	Enter the Yugoslav Seventies: Our Small Town and the Comforts of Late Socialism
	Chapter 10


