6. Reporting sustainability
in the English-language press
of Southeast Asia

ABSTRACT

This article reports on a preliminary scan of six English-language news-
papers in Southeast Asia, with a side comparison to a leading Australian
newspaper, regarding their coverage of environmental sustainability is-
sues over a two month period in 2005. It identifies the ownership and key
politico-economic issues for each masthead, and does a detailed quantita-
tive analysis of their subject matter and use of sources, followed by two
case studies of complex, multisourced stories critical of corporate or gov-
ernment activities. The analysis draws on field theory, and canvasses de-
bates about the power relations among journalists and sources. It con-
cludes that there is a common set of journalistic practices across the sam-
ple regardless of national and political differences, but considerable di-
versity of approaches within that commonality. Patterns of ownership,
particularly state vs non-state offer little general explanatory power for
this diversity. Protection of the environment had ‘motherhood status’ in
the reporting, but precisely because of this status no assumptions can be
made about the quality of the coverage.

CHRIS NASH and WENDY BACON
University of Technology, Sydney

naissance of the terrain on which journalists in Southeast Asia operate
when reporting on environmental sustainability issues (ESI). It covers
a sample of the English-language press, which of course is a limitation given
the range of different national languages used in the region, let alone sub-
national and trans-national languages and dialects within which journalists

THE RESEARCH on which this article draws is a preliminary recon-

106 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

write and speak. In some countries, eg the Philippines, Malaysia and Hong
Kong, English is a language spoken or read by a significant section of the
national population; in others, eg Vietham and Thailand, it is used by a rela-
tively small number of people.

However, in all of the countries the English language media is read by
most foreign diplomatic and business workforces, by many non-government
organization (NGO) workers, and by some foreign tourists and travellers. It
thus constitutes a major venue or field where the decisions, attitudes and
activities of all who participate and contest the use of power in national deci-
sion-making are represented to the international stakeholders in foreign gov-
ernments, transnational corporations and international NGOs (they themselves
are often major forces setting the context for national players). While the
study is restricted to the print medium, that is the form of journalism that is
most easily circulated to international audiences in government and corpo-
rate bureaucracies for consideration and analysis. Each of the newspapers is
based in a large metropolitan city, often the national capital, in countries where
the bulk of the population resides elsewhere. This facilitates the ability of the
major institutional players in the national arena to participate in the contest
over the form and content of representation of issues relevant to them. How-
ever, it also reduces the relative capacity of non-metropolitan readerships and
stakeholders to represent their own interests, especially if they conflict with
those of metropolitan players.

All of the mastheads are highly regarded as serious newspapers, operate
in multi-outlet markets, are internationally available in the region and on the
internet, and share a common language. They would be aware of each others’
relative standing and performance as a vehicle for the international represen-
tation of their national societies and the important news and issues of the day
therein. For our purposes, their performance can also be interpreted as an
indicator of the role and power of the journalistic media with respect to the
poles of political, economic and social power in their respective constituen-
cies, which is our particular interest.

Theoretical framework

The point of our larger study (which we introduce here) is to investigate the
relationship between the exercise of power in the ideological (or symbolic)
field of the media with relationships of power in the economic, military and

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 107



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

political spheres. This categorisation of power draws on the IEMP taxonomy
of Michael Mann (Mann, 1986, pp. 1-33). It is useful for us because we
follow Schlesinger (1990) in wanting to decentralise the media into a set of
relations with other sources of social power to see how its exercise of power
might intersect with theirs, while at the same time recognising the distinctive
specificities of each field of social relations. The political role of the military
or coercive sphere is more or less significant, albeit for internal or external
purposes, in most South-East Asian countries, and we agree with Mann that it
needs to be recognized both as a source of social power in its own right as
well as for its distinctive interactions with the political and economic fields.
Therefore, while we agree with Schlesinger (1990, p. 77) in valuing Bourdieu’s
relational approach to the analysis of relations within fields of social power
(Bourdieu & Waquant, 1992, pp. 94-115), we suggest that Mann’s institu-
tional taxonomy is a refinement of Bourdieu’s categories of economic, politi-
cal, social, cultural and symbolic power. We will not explore the meta-theo-
retical differences between Mann and Bourdieu further here; for a thorough
introduction to the value of Bourdieu’s theoretical approach to journalism
studies, see Benson and Neveu (2005).

Briefly, the value of Bourdieu’s field theory in social analysis lies in its
capacity to recognise on the one hand the patterns and structures of social
relations that channel the exercise of power, while engaging with what Cor-
ner and Richardson (1993, pp. 222-223) term the pragmatics and contingency
of social action, including by journalists. Institutions are routinised patterns
of social relations, and therefore loci for contests in the exercise of both collec-
tive and distributive power (Mann, following Parsons, in Mann, 1986, p. 6)
in any given field of social relations. As such, they are a prime focus of jour-
nalistic activity, organised as ‘rounds’ or ‘beats’, in the search for and pro-
duction of news. Tuchman coined the term ‘web of facticity’ to describe the
way news organisations allocate their human and technological resources in
space and time to produce the news content for their publications (Tuchman,
1978, pp. 82-103).

Hall et al. (1978, pp. 53-60) analysed these journalistic practices to re-
veal relations between the important institutional sources (‘primary defin-
ers’) and the media (‘secondary definers’) as ‘structured in dominance’. Such
practices were therefore a major factor in the reproduction of existing struc-
tures of social power. A number of scholars since then have criticised the

108 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

functionalism of Hall’s account, notably Schlesinger (1990, pp. 64-69) and
Curran (1996, p. 129), although Davis (2000, p. 45) does point out that the
empirical studies since Hall’s seminal formulation have confirmed the rou-
tine dominance of powerful institutional sources in defining the significance
of events and issues in news coverage.

Ericson et al. (1989) formulated an alternative, pluralist analysis of power
relations between journalists and their sources drawing on traditions in the
sociology of deviance. Their relational approach has many points in com-
mon with Hall, most significantly the recognition that in quoting sources
(Ericson’s ‘authorised knowers’, as an alternative formulation to Hall’s ‘pri-
mary definers’) the media are not only attesting to the ‘facticity’ of the truth
claims, but more importantly attesting to the authority of the sources to make
the truth claims and suggest their preferred meanings (Ericson, p.1989: 395).
However, Ericson at al. in their research deliberately eschew consideration of
the larger structures of social power (Ericson, 1989, p. 3)) and as Hall had
earlier pointed out (Hall, 1982, p. 59), this is precisely a weakness with plu-
ralist approaches to social theory. As Schlesinger indicates (1990, p. 78), a
strength of Bourdieu’s perspective on power in social relations is his capacity
to reconcile structure and agency, or what Bourdieu himself termed objectiv-
ist and subjectivist approaches (Bourdieu & Wacquant, 1992, p. 7-9).

The use of sources is a fundamental journalistic activity; sources provide
information, bear witness to the truth claims, and authorise interpretations of
the significance and meaning of the ‘facts’. By reporting their truth claims,
journalists not only authorise the claims as newsworthy, but they more im-
portantly authorise the rights of the claimant to make the claim, as ‘author-
ised knowers’ in Ericson’s framework or as ‘primary definers’ in Hall’s us-
age. So in our research we have examined what types of sources get coverage
or access to assert their truth claims, and on what terms this occurs, ie the
levels of competition and diversity between sources, and whether they are
presenting the accepted (‘orthodox’) or challenging (‘heterodox’) interpreta-
tions of the events/issues.

The patterns and routines that appear in these relationships between jour-
nalists and their sources contribute to the dynamic ‘map of meaning’ (Hall,
1978, p. 54) within which both journalists and their audiences operate (Cor-
ner and Richardson, 1993, p. 228-9), and which in turn their activity repro-
duces. This map might be more dynamically and usefully considered as a

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 109



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

terrain, within which the protagonists (sources and journalists) operate in
contestation as they seek to play their roles and serve their own professional
and personal interests according to the rules of the game, or doxa of the field
as Bourdieu terms it (Bourdieu & Wacquant, 1992, pp. 73-4).

Conceptualised as a terrain rather than a map, the shifting points in social
space and time of relative advantage and disadvantage in the contest to pro-
duce meaning can more readily be sought out, and this in turn intersects very
well with what journalists do, wittingly and unwittingly. The news is a con-
stantly shifting depiction and analysis of the play of power on the contested
fields of social relations.

Accordingly, in this preliminary scan, we have made a broad brush com-
parison of our selected newspapers to establish

* what issues get reported, ie what are the presences and absences in the
symbolic field produced by the media? At what length and in what terms do
issues get reported, ie as news, features, opinion pieces etc?

* what types of sources are used by the journalists to authenticate the
truth claims of their reports, which in turn have their own authority authenti-
cated

* the extent of conflict between the accounts of different sources, and
what this might reveal about the relationship between the media and other
fields of social power (although recognising that conflict is a common, often
banal, ingredient in most news narratives).

In a subsequent study currently underway, we are analysing the reporting
on ESI in the Vietnamese media, comparing the English language Vietnam
News, which is included in this study, with four national Vietnamese lan-
guage newspapers targeting different demographic readerships. From this we
will have an understanding of how ESI are reported by Vietnamese journal-
ists working under a variety of mastheads for a range of readerships in Eng-
lish and Vietnamese, and how this compares with English language reporting
of the same subject throughout Southeast Asia.

Apart from its intrinsic interest, the point of this exercise is to generate a
research dimension to a programme of collaborative postgraduate teaching in
environmental journalism by academics teaching in the journalism programme
at the University of Technology, Sydney, and the Academy of Journalism and
Communication in Hanoi. It is part of an exercise in research-led teaching,
and over time it will include a reflexive study of how this approach to teach-

110 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

ing journalism might impact on the professional practice of students and sub-
sequently graduates who work in the Vietnamese and Australian media.

The empirical research

We selected a sample of six prominent daily English language newspapers
from across the region. They were: Bangkok Post (Thailand), New Straits
Times (Malaysia), Vietnam News (Vietnam), Jakarta Post (Indonesia), Ma-
nila Bulletin (Philippines), the South China Morning Post (Hong Kong, China).
For the same period we did a quick scan of two English-language publica-
tions addressed mainly at related Western audiences, the Far East Economic
Review, and the Sydney Morning Herald (Sydney, Australia). The last two
were added as a point of comparison between Southeast Asian and Western
media coverage of the same issues for the same period, but the Far East
Economic Review was eventually discarded because the only mention of eco-
nomic sustainability over the sample period was a single opinion piece argu-
ing against illegal forest logging by the director of a conservation NGO.

We briefly researched the ownership status of all the publications, and
any media coverage of changes or controversy over ownership, and reported
threats to journalistic independence at any of the publications. Where possi-
ble we have included circulation figures and some information about the de-
mographic readership.

Using electronic database records of the publications, we conducted an
exhaustive generative search for the period April-May, 2005, starting with
the terms ‘environment’ and ‘sustainability’ and thence of emergent terms
such as ‘water’, ‘forests’, ‘pollution’, ‘waste’ and so on. We logged and ex-
amined all the relevant articles, and then categorised them according to:

* number of words, type of article (news, features, etc)

* subject matter

* number and type of sources

* presentation of sources (direct quotations or paraphrasing were taken
to indicate that this was an authoritative statement by the source, and that
perhaps the journalist may have spoken to the source directly, and therefore
had a chance to ask questions)

* which sources established the ‘facticity’ and perspective on the story,
and whether there was any conflict between sources regarding the interpreta-
tion of the story

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 111



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

* whether there was any follow-up stories (taken as a loose indicator of
a news agenda being initiated within the news organisation and not by the
source).

We chose two stories from among the most in-depth and multi-sourced
stories to analyse further as case studies, one from the Bangkok Post and one
from the Vietnam News.

The publications

Jakarta Post (JP)!

With paid circulation of 35,000, this is the largest English language newspa-
per in Indonesia. It is owned by PT Bina Media Tenggara, an independent
newspaper venture formed by three Indonesian media companies in 1982. Its
employees hold approximately 20 percent equity in the company. The ex-
plicit purpose of the publication is to provide an ‘Indonesian perspective to
counter the highly unbalanced Western-dominated global traffic of news and
views’. About 45 percent of its readership is based in Indonesia, a large pro-
portion of whom are highly educated men working in senior levels of compa-
nies and other organisations. More than 20 percent of the rest of its readers
are in Europe and around 20 percent are in the rest of Asia. Since 1994, it has
been distributed worldwide through international database companies Reuters,
Dialog (Knight Ridder) and Chambers Worldnetwork. It has a strong web
presence which includes breaking news not covered in the hardcopy edition.

Manila Bulletin (MB)*

The Manila Bulletin, which began in 1900, is the second biggest newspaper
in the Philippines, claiming a circulation of around 260,000. It is owned by
the Manila Bulletin Company, which also publishes other magazines and news-
papers in both English and Filipino languages. The newspaper was one of
three that President Ferdinand Marcos allowed to stay open during the period
of military rule between 1972 and 1986. Since then there has been an ongo-
ing battle in the Philippines Supreme Court in which Marcos croney ‘Danding’
Cojuangco has been trying to overturn a court order that he be divested of
holdings in the Manila Bulletin that were ‘ill gotten wealth’.

Chairman of the Manila Bulletin Company, Emilio Yap, has extensive
business interests in hotels, transport and education. In 1999, the Philippines
Centre for Investigative Journalism described him as the most interventionist
of press proprietors: ‘He runs the paper in a manner that some Bulletin edi-
112 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

tors describe as authoritarian. He approves everyday the lineup of stories for
the next day’s paper. He also instructs editors on which stories cannot come
out and which stories should be prominently displayed’ (Philippines Centre
for Investigative Journalism, 1999). The centre declared the Bulletin to be a
profoundly conservative and uncontroversial paper, which usually supports
whoever holds government power.

New Straits Times (NST)?

The New Straits Times is owned by the Malaysian media corporation Media
Prima, which controls 50 percent of the English language newspaper market,
two large circulation Malay newspapers, television stations and a radio sta-
tion. In 2005, it had a circulation of 138,000 and a readership of 295,000,
making it the second biggest English language newspaper in Malaysia (Source:
Audit Bureau of Circulations, Malaysia: 1 July 2004 - 30 June 2005).

In the 1980s, The New Straits Times passed from government ownership
to Fleet Holdings, which was owned by the ruling UMNO party. The current
owners of Media Prima are not publicly identified but the company is known
to be still close to UMNO. In 2005, The Business Times carried a report
stating that a private investment company and the state pension fund man-
ager, the Employees Provident Fund, were among the shareholders (Netto,
2005). The increasing concentration of media ownership and the dominance
of Media Prima worries those who argue for a more independent media in
Malaysia, although since Prime Minister Abdullah Badawi replaced Dr
Mahatmir Mahommed, The New Straits Times, which has been seen to repre-
sent mainstream Muslim opinion, has become more liberal in approach and
has upset conservative Muslim interests.

South China Morning Post (SCMP)*
The South China Morning Post is owned by Robert Kuok, reputed to be the
richest man in Malaysia. Kuok controls Shangri La Hotels, which has more
than 40 luxury hotels in Asia, and was once known as the sugar king of Ma-
laysia. He bought the paper from News Ltd in 1993. The paper claimed a
daily circulation of 103,000 in 2005. The SCMP is the leading English lan-
guage newspaper in Hong Kong and targets higher income readers.

Robert Kuok also owns 32 percent of TVB, Hong Kong’s leading televi-
sion station, and has joint magazine interests with US corporation Hearst
Magazines. He began investing in mainland China in 1983 where he has

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 113



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

interests in a Coca Cola bottling plant, a vegetable oil refinery, a hotel chain
and property developments.

The South China Morning Post has two main sections, one devoted to
national and international news and one for city news that includes sections
on lifestyle, entertainment and travel. It has a daily circulation of approxi-
mately 120,000 and claims a total readership of more than 250,000. In 2003,
its readers were 45 percent female and 55 percent male; 80 percent of readers
had post-secondary school education and 69 percent were professionals, man-
agers or executives. The target audience of its print publication was middle to
upper class individuals, while its online edition targets a broader audience of
internet users interested in mainland China.

Critics of the paper argue that because Kuok was selected in the early
1990s as one of the advisers to Chinese authorities on the future of Hong
Kong, he would have taken over the ownership of The South China Morning
Post with the blessing of contacts in the Chinese government. As a result, the
paper has been perceived as more pro-government (Gomez, 2006, pp.18-20).
However the paper is a source of independent news on a range of issues
occurring on mainland China.

Vietnam News (VNN)*

Vietnam News is the English language newspaper of the government-owned
Vietnam News Agency. It is part of a growing print media market in Vietham
with the number of newspapers and magazines doubling in the last ten years.
The newspaper has a circulation of approximately 25,000 readers who are
mostly non-Vietnamese business, diplomatic and aid workers resident in
Vietnam. Its website is also a key source of up-to-date English language
information about Vietnam for audiences outside Vietnam, and it is part of
the Asia News Network (http://vietnamnews.vnanet.vn/default.php). While
part of the official purpose of the Vietham News Agency is to communicate
government policy to audiences inside and outside Vietnam, its media outlets
do reflect community debates and conflict and debates within the govern-
ment itself. Along with other Vietnamese print media, Vietnam News has
recently been reporting more actively on corruption, although there are con-
cerns that a recent media decree may limit increasing signs of press inde-
pendence (New decree seen as threat to Vietnam’s nascent press freedom,
Agence France-Presse, 2 July 20006).

114 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Bangkok Post (BP)°

The Bangkok Post is the biggest and oldest English language newspaper pub-
lished in Thailand. It was first published in 1946 and is now owned by the
Post Publishing Company in which the family of Suthikiati Chirathivat holds
a controlling interest. Chirathivat has extensive business interests, including
in the Thai resort industry. Robert Kuok’s South China Morning Post Ltd
owns more than 20 percent of the company. Australian journalist David
Armstrong, who was editor-in-chief of News Ltd’s rightwing national news-
paper The Australian until 2003, is deputy chief executive officer of the Post
Publishing Company Ltd and director (editorial) of South China Morning
Post Publishers Ltd. Last year, there was an attempted takeover of the Bang-
kok Post by Paiboon Damrongchaitham, who controls the entertainment gi-
ant GMM Grammy, which owns 12 Thai radio stations and television sta-
tions. As well as building up his interest in the Post Publishing to more than
20 percent, Paiboon also bought a 30 percent stake in Matichon, which owns
several large Thai newspapers. He has been described as a friend of Prime
Minister Thaksin Shinawatra, who has been regularly criticised by the Bang-
kok Post and other media outlets. The Bangkok Post journalists, supported by
the Thai Journalists Association, campaigned against the GMM Grammy
takeover claiming it would ‘endanger the public interest and policymaking’
(Giahan, 2005). Chirathivat refused to sell his shares to GMM Grammy and
sought the assistance of Robert Kuok’s South China Morning Post Ltd in
thwarting the takeover. The Bangkok Post, which has a circulation of ap-
proximately 70,000, claims its reach extends to 450,000 readers who are af-
fluent and well-educated.

The Sydney Morning Herald (SMH)’

The Sydney Morning Herald is one of two daily newspapers in Australia’s
biggest city, Sydney. It is Sydney’s only metropolitan broadsheet newspaper
(the News Ltd national broadsheet The Australian is also available) and with
a circulation of around 220,000, sells far less than its tabloid competitor The
Daily Telegraph, also owned by News Ltd. Its actual readership is estimated
at about 850,000 with more than a million reading its weekend edition. The
target audience is in the ‘AB’ demographic with above average income and
education levels, and working as managers, professionals and executives. It
covers national and international news but has a strong Sydney focus with

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 115



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

daily consumer-oriented lifestyle sections.

The Herald has been continuously published since the 1830s and until
1990 was owned by the Fairfax family. It is now owned by the public com-
pany John Fairfax and Sons, which also owns The Australian Financial Re-
view and the Melbourne broadsheet The Age. The company has been actively
building its extensive Australian regional and suburban print interests and its
internet arm, Fairfax digital. In 2003, it took over New Zealand’s Independ-
ent Newspapers Ltd to become the largest print media company in New Zea-
land, where it now owns the Dominion Post in Wellington and eight other
daily newspapers. The Australian government is currently proposing to change
media ownership laws to allow more foreign ownership and to allow televi-
sion, print and radio outlets to be owned in the one media market, which has
not previously been permitted. If these changes proceed, Fairfax itself is re-
garded as a likely take-over target (Kruger, 2006).

The stories

Overall, there was a general similarity in the types of and approaches to sto-
ries on ESI. Interestingly, the only coverage of ESI that queried the implicit
assumption that the environment required strong protective measures was in
The Sydney Morning Herald, which ran a major opinion piece by a right wing
columnist querying the evidence on global warming. The following list of
headlines from the Vietnam News is generally typical of the way stories were
presented across all mastheads, namely that effective environmental conser-
vation and protection are taken to be a desirable and necessary goal, and are
relevant to a broad range of political, economic and social activities and policy
concerns:

Vietnam News: April 2005
‘Exploitation of river sand leading to more landslides’
‘Nha Trang hosts environment, tourism meeting’
‘Seahorse under threat of extinction in Phu Yen, say environment ex-
perts’
‘Can Gio forest under further threat from drought, infestation’
‘Environmental education focuses on water theme’
‘Country targets policies for sustainable water resources’
‘Water management to be major challenge in coming decades’

116 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

‘Management problems challenge Can Gio mangrove forest protection
efforts’

‘Red-headed cranes return to southern Tay Ninh Province’

‘Germany provides aid for salt-marsh development’

‘Deputy PM urges protection against deforestation, fires’

‘Ha Long Bay under threat of illegal oil trade’

‘Environmental protection needed to sustain development: PM Khai’
‘Derelict pipes blamed for water quality’

‘Protect shrinking groundwater resources to battle drought’

‘PM gives green light to foreign resort developer’

‘Forest initiative calls for projects’

Vietham News: May 2005
‘Environmental contest receives 14 VN entries’
‘Four factories suspended for polluting environment’
‘Fisheries sector considers environment’
‘Fisheries need more control’
‘Outlook focuses on VN’s environmental protection’
“Viet Nam’s big cities suffer from serious air pollution’
‘Delta animal breeders degrade environment’
‘Conservation fund to grant support to national parks’
‘HCM City offers incentives for polluting enterprises to relocate’
‘SIDA helps VN manage land’
‘Con Co Island’s natural resources in danger’
‘Rare flora found in mountainous province’
‘Hotline established to protect wildlife’
‘Mekong ministers to meet in Shanghai’
‘Hai Phong considers greener expansion’
‘1Zs, EPZs develop despite hurdles’
‘Khanh Hoa destroys starfish to protect coral’
‘City to move 27 pollution causing enterprises’
“Scientists petition UNESCO for Ba Be heritage inclusion’
‘Viet Nam, Cuba to join in biotech, environment efforts’

Figure 1 gives the comparison of the amount of coverage, and Table 1 gives
more detailed statistics on the type of coverage. The Jakarta Post had the
most stories followed by The South China Morning Post, while the Manila

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 117



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Bulletin had the least stories, and the other papers, including The Sydney
Morning Herald, had between 36 and 54 in total.

As well as most stories, the Jakarta Post also had the highest proportion
of non-news coverage, followed by the Vietnham News (Figure 2). The New
Straits Times, with the second lowest average word count, also had the high-
est proportion of news stories. The Sydney Morning Herald was roughly com-
parable to the Bangkok Post and The South China Morning Post in its bal-
ance between the two genres.

Regarding subject matter, there was a wide variety. Table 2 and Figure 3
set out the subjects that generated more than 5 percent of the total coverage
for any one paper. Interestingly, there is a fairly even balance in The Sydney

Figure 1: Total number of articles, April-May 2005

Table 1: Statistics on the type of coverage

Articles VNN SCMP NST BP MB JP SMH
Total number 36 67 44 36 21 84 54
Maximum per day 3 4 3 3 3 5 6
Average word count 322 491 343 471 503 480 768
Ratio of news articles 2.89 5.09 225 5 9.5 1.8 42
to others

Morning Herald, but a much wider variation in the Asian papers, with water
and forests far outstripping the other topics everywhere except in the Manila
Bulletin, which registered no coverage of forests, and where water was its
third ranking focus. Events, a category denoting stage-managed public rela-

118 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Figure 2: Percentage of non-news articles, May-June 2005

tions activities such as tree plantings, festivals, etc. occupied one fifth of all
Manila Bulletin coverage of ESI, one-tenth of Vietnam News coverage, and 5
percent of the Bangkok Post ESI reporting, but did not register with the other
newspapers, including The Sydney Morning Herald. PR events generally would
be seen by journalists as ‘soft news’, and as a way of covering the environ-
ment without engaging with the ‘hard’ aspects of conflict and accountability.

All newspapers had a similar level of coverage of corporate activities,
apart from the Bangkok Post and Sydney Morning Herald, where there was
no significant level of coverage in the period. The coverage of waste as an
issue was greatest at The Sydney Morning Herald, and didn’t register in the
Bangkok Post or Vietnam News. The Manila Bulletin covered the widest range
of issues, albeit with the lowest overall number of stories, which might sug-
gest a relatively superficial level of coverage as opposed to more focused and
frequent coverage.

As indicated in the earlier theoretical discussion, the relationship between
journalists and their sources is a crucial locus of the negotiation and exercise
of power in the symbolic and ideological fields of mediated representation. If
sources are not quoted at all, there may be a variety of reasons. For example,
the journalist or newspaper might be asserting their own authority as witness
to the events or processes being reported, or alternatively the source of the
claims in the article might be hidden to disguise accountability for the occur-
rences. Fither way, normal, and (one might assert) good journalistic practice

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 119



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Table 2: Subject matter > 5% of total

Subject VNN SCMP NST BP MB JP SMH
Water 31% 24% 20% 15% 0% 14% 15%
Forest 14% - 34% 36% 10% 36% 15%
Air - 15% - 8% 10% 6% 13%
Land - - - 5% 5% - -
Energy - 7% - - 5% - 1%
Flora/fauna 1% - - - 0% 6% 9%
Events 1% - - 6% 19% - -
Companies 8% 7% 7% - 5% 7% -
Global warming - - - - 5% - 6%
Waste - 12% 7% - 14% 1% 17%
Other 17% 25% 25% 19% 29% 1% 7%

Figure 3: Subject matter > 5% of total

in pursuit of the public right to know (Nash, 2003, p. 3), is to identify the
sources (or at least report their confidential existence) so that readers might
draw their own conclusions as to the authority and likely veracity of the truth
claims. Futhermore, journalists ought to be informed consequentially as to
who might be properly held accountable for the reported events/processes.
Figure 4 depicts the percentage of stories lacking either a directly quoted
or paraphrased source. The highest level of unsourced stories occurred in the

120 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Vietham News, followed by the Manila Bulletin, the lowest number in the
Bangkok Post, followed closely by The South China Morning Post.

Figure 5 depicts the types of sources that were quoted, and Figure 6 de-
picts the same information in a different way, by type of sources rather than
masthead on the horizontal axis. As expected (Tuchman, 1978; Hall, 1978;
Ericson, 1989), official and representative sources from one sector or another
far outweighed, by a ratio of at least four to one, non-official sources. The
least usage of lay or non-official sources was in the Manila Bulletin, while
the highest usage was in the New Straits Times and Jakarta Post. We have
distinguished between government and political sources (as between respon-
sible bureaucratic functionaries and party-political representatives), but this
division would have ambiguous value in one-party states such as China and
Vietnam. The highest use of government sources was in the Manila Bulletin,

Figure 4: Percentage of articles without directly quoted sources

but it quoted no political or company sources in its coverage over the period,
which would suggest a reluctance to posit political and corporate account-
ability for the events/processes being reported. This in turn amplifies the in-
ference from the high level of coverage of PR events at the Manila Bulletin:
that this newspaper is the most reluctant to canvas hard issues of political and
corporate accountability in its reporting.

The Vietnam News, on the other hand, had the highest usage of political
sources and no usage of company sources, and the second highest usage of
government sources, as one might expect in a party-state. The case study
below will explore some of the ways in which government sources were used

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 121



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

in one Vietnam News story, but the lack of company sources suggests a reluc-
tance, if not a prohibition, on the part of the paper to address issues of ac-
countability in the economic field regarding ESI. On the other hand, The
South China Morning Post used the highest number of company sources, a
very low number of political sources, and an average number of government
sources. The China-Vietnam comparison suggests interesting differences of
approach between privately-owned and state-owned media in one-party states,
with perhaps each form of ownership preferring to operate journalistically in
its own field (the economic and political fields respectively), where they might
feel more comfortable and secure playing the game to their advantage.

Interestingly, the Jakarta Post, perhaps the most outspoken of the news-
papers in our sample, used the least number of government sources, almost
no political sources, and the highest number of NGO, lay (unofficial) and
other sources. They also had the second highest number of company sources,
suggesting a strong focus on corporate accountability to communities, adop-
tion of a grass roots ‘voice’ (Hall, 1978, p. 63) and a disregarding of political
accountability. The New Straits Times was around the middle of the sample
on the use of most sources, except for a very low usage of experts.

Where only one source is quoted, that source typically has a ‘primary

Figure 5: Type of sources

122 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

definer’ or ‘authorised knower’ status to set the preferred interpretation of
the story. One indicator of an assertive press is where articles quote multiple
sources that compete over definitions and interpretations of the events/proc-
esses/issues being reported. Figure 7 depicts the results for our sample on
this measure. The Manila Bulletin had the lowest proportion, at under 10
percent, while the highest usage of competing sources was made by The South
China Morning Post. The other four mastheads, including the Vietnam News,
had a roughly equal usage at around 15 percent of total articles. Putting this
information together with the statistics in Figures 5 and 6, it is apparent that
official sources overwhelm (or over-access, to use Hall’s term [Hall, 1978,

Figure 6: Type of sources

p. 58]) all others in their capacity to define the terms of most stories. In most
individual instances, pace Schlesinger’s valid argument about competition
among official sources (Schlesinger, 1990, p. 66), they do it unchallenged by
alternative interpretations from other sources, official or non-official.
Another indicator of journalistic assertiveness is the rate of follow-up
stories, depicted in Figure 8. This is not a simple indicator, and like all of
them has to be read in conjunction with the other indicators, as well as with
reference to other factors. Again, it was the Manila Bulletin that had no

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 123



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

follow-up stories, while the highest proportion was achieved by The New
Straits Times, perhaps as a corollorary of their strong focus on short news
items. The Bangkok Post and Jakarta Post, perhaps because of their stronger
emphasis on campaigning journalism, were the next highest scoring, but with
only 8 percent and 4 percent of total stories. The South China Morning Post
matched the Jakarta Post, while the Vietnam News, perhaps partly because of
its use of features, had about 3 percent of its stories as follow-ups. Not too

Figure 7: Percentage of articles with competition among sources

much should be read into these figures, because of the short time frame (two
months: April-May 2005) and the very small number of stories, as listed in
Table 3. Interestingly, 12 out of 15 follow-ups (80 percent), spread across
four different mastheads, were on pollution stories, which did not rate as a
category on our chart in Figure 3 because it rated less than 5 percent of stories
in any of the different publications. This confirms that the different quanti-
fied measures should not be read in isolation, but need to be appreciated as
part of larger patterns reflecting an intersecting array of complex factors.
Individual case studies can provide further insights into how these factors
can play out in actual stories, and we turn now to two examples, both com-
plex multi-sourced stories, one with the Bangkok Post and the other with the
Vietham News.

124 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Case studies

1. Bangkok Post: lllegal shrimp farming

The Bangkok Post case study comprised five separate articles, published in
April 2005, about allegedly illegal shrimp farming activities of Thailand’s
largest agribusiness company Charoen Pokphand Group (CP) on the Rayong
Coast in southern Thailand.

CP has an annual turnover of more than $US13 billion, has interests in
feed production, petrochemicals, and telecommunications throughout Asia
and the US, and uses the motto ‘Kitchen of the World’ for its food production.
In 2003, CEO Dhanin Chearavanont was listed among Fortune magazine’s
25 most powerful people in business outside the US. It is the world’s biggest
exporter of Black Tiger shrimp. None of this above information was included

Figure 8: Statistics on the type of coverage

Table 3: Followed-up stories

Followed-up stories

Vietnam News Forests (1)

New Straits Times Forests (2), Pollution (2)
South China Morning Post Water (1), Pollution (2)
Bangkok Post Forests (1), Pollution (2)
Jakarta Post Forests (2), Pollution (2)
Sydney Morning Herald Energy (4), Waste (1)

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 125



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

in the Bangkok Post articles, though perhaps some of it was known to some
of the Post’s readers.

On 21 April 2005, the Bangkok Post’s story was headlined ‘CP Group
‘invaded forest’; Senate panel says it will take legal action’. The paper re-
ported that the chairperson of the Thai Senate Environmental Committee and
opponent of the Thaksin government, Senator Kaewsan Atipho, had reported
to police that satellite images proved that the CP Group had invaded ‘large
stretches of mangrove forest’. He was quoted as accusing the company of
conspiring with local authorities to forge title deeds to gain access to public
land containing centuries-old mangrove forest. He gave the Provincial Gov-
ernor 60 days to revoke CP’s allegedly forged deeds. ‘Do not start hiring
gunmen because if the villagers are dead, it will make no difference. We will
still press for justice,” Kaewsan warned.

The rest of the article is strongly supportive of the Senator’s stance. The
article’s second source was a Senate panel member who supported the views
of Senator Atipho. The story is backgrounded with the information that CP
group is one of the ruling party’s (Thai Rak Thai) largest financial support-
ers, and its owner Dhanin Chearavanont was former adviser to the finance
minister during Prime Minister Thaksin Shinawatra’s first term in office.
Current Industry Minister Watana Muangsook is Dhanin’s nephew-in-law.

A third source and counter definer is a CP company spokesperson who
denied the accusations. He gives the explanation that residents were only
complaining because previous illegal moonshining activities had been stopped.
A fourth and final source, the Thai Natural Resources and Environment Min-
ister, declared war on forest encroachment, giving the strong impression that
the Senator’s allegations were credible. So in total, three out of the four
sources in the first story supported the ‘facticity’ of CP’s wrongdoing, and
the only quoted defence to the charge was a threadbare denial and scarcely
credible counter-claim.

A second story appeared on the following day (April 22, 2005), head-
lined ‘Land check finds proof against CP; Mangroves acquired unlawfully—
officials’, and reporting that the National Resources and Environment Minis-
ter had confirmed the encroachment. A second source, Mangrove Conserva-
tion Chief Paisarm Tanapermpool, also confirmed that some plots of land
have been obtained illegally. He called on CP to do the ‘right thing’ and hand
back land.

126 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Once again, the article includes the denial by the CP company spokesper-
son. This was followed, however, by a third source, a local policeman who
also confirmed that illegal activity had occurred, once again leaving readers
in little doubt that the paper believed CP had acted illegally. Again, there was
a ratio of three sources to one against CP.

A third story (‘Commentary: A time for courage’) which appeared two
days later (April 24, 2005) was an opinion piece by Senate member Thongbai
Thongpao. He warned that local officials do not always take action even when
there is corruption because ‘tycoons’ (a negative choice of word) may exert
‘dark influences’ over officials. The opinion piece provided more background,
alleging that earlier in 2005, after CP hired contractors to destroy the forest
for shrimp farms, 400 households that were helping preserve the forest had
complained without success. He called for police and for the Minister to keep
their word to act.

The opinion piece was followed by a fourth article which was another
opinion piece (‘Commentary: Lacking what it takes for social responsibil-
ity’), by deputy editor Veera Prateepchaikul. This was very supportive of the
villagers whom he compares to ‘an environmentally conscious princess plant-
ing saplings’. This piece placed the conflict in the broader political context
of tensions between the Senate and the Thaksin government, the CP and the
local governor and argued that the most important question is ‘the social re-
sponsibility of major corporations’. These two opinion pieces could be read
as confirming the political power of the opponents to CP’s actions, and am-
plifying the terms of the attack.

A fifth and final article (‘RAYONG / DWINDLING MANGROVES; Public
forum to counter forest encroachment’) on 26 April 2005 reported that a former
Rayong mayor was planning a public forum which would look at the broader
issue of mangrove encroachment in local tambons to be ‘aimed at feeding
facts to the public’. In this article an affected villager is also quoted and there
is yet another reference to the company denial. The Senator is then quoted
again. Again, there were three sources to one against CP.

Considered together, the reports represent a strong example of campaign-
ing environmental journalism. Authoritative sources in the form of senior
politicians establish the ‘facticity’ of the situation with its political, legal and
moral dimensions, and make suggestions about the previous and potential
future behaviour of the alleged culprit, CP Group, that involve serious ille-

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 127



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

gality, including the threat of murder. The sequential structure of the stories
builds the pressure on the company, culminating in threats of further public
activism.

The story itself and the plight of the villagers then disappeared from the
news, and indeed there is no further reference to the issue in the Bangkok
Post or elsewhere on the English language web. It may be, however unlikely,
that the issue was resolved to the satisfaction of the local communities, but
readers could also get the impression that it only achieved brief prominence
because of its broader relevance to the news agenda of political tensions be-
tween the Thaksin government, the Bangkok Post and other Thai media
(Tejapira, 2006).

The story achieved a wider exposure by being republished on the Man-
grove Action Project website in Thailand and on seafood industry websites in
Norway and Australia (www.growfish.com.au/) At no stage however was
this local shrimp farming story connected to the larger economic story of
shrimp farming or the other agribusiness multinational activities of CP. (Man-
grove Action Project www.earthisland.org/MAP/Itfin_154.htm)

Arguably, the five stories constituted a fierce assault in the symbolic field
of the media, and are now archived for reference purposes on various web
sites. The strategy of the accused protagonists, corporate and political, was to
absorb the accusations with minimal contestation, and wait for the temporal
cycle of news coverage to move on, leaving them still in a dominant position
economically and politically in this matter. This perspective would bear out
Schlesinger’s point (Schesinger, 1990) that to effectively analyse media power
it is necessary to decentre the media, and consider the broader webs of social
power relations.

2. Vietnam News: lllegal oil trade in Ha Long Bay.
Our second case study is a single article ‘Ha Long Bay under threat of illegal
oil trade’ which was published on 22 April 2005. The story begins with a
strong lead summary paragraph:
The rampant and unrestricted sale of oil and gas on Ha Long Bay is
posing a mounting environmental threat to what is arguably the most
widely recognised of Vietnam’s world heritage sites.

The first source quoted is an unnamed Australian tourist:

128 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY
‘They are bombs,’ said one worried Australian visitor while pointing

her index finger toward the nearly ten tankers dotting the bay. This
tourist refused to climb onto a tour boat.

The statement that ‘[h]er worries may be well-founded’, which begins the
third paragraph, adds credibility to the unnamed source and is followed by
the statement:

An inspection conducted last year by Quang Ninh Trade Department
on 24 large and small tankers found that as many as 23 were in viola-
tion of safety regulations. Many large tankers were equipped with nei-
ther special safety buoys to avoid oil spills nor a system of waste col-
lection to treat discharged water. Some small tankers did not even have
operating licences.

A government source in the local Trade Department then responded:

oil tankers have been brought under increased legal control. Now, only
17 oil tankers are allowed to sell oil on the bay.

Using a strategy that undermined the authority of this official statement, the
reporter responded relying on his or her own observations:

Nevertheless, the casual observer might shiver with fear to look at some
such tankers, many of which appear completely deserted.

Another trade official is then quoted as pointing out that ‘under regulations
[three crew members] must keep watch on the boat to prevent mishaps’. The
article goes on to refer to another regulation that allows only boats of more
than 100 tonnes to sell petrol on Ha Long Bay. ‘In fact’, the article reported
that more than half of 17 boats on the bay were less than 100 tonnes.

To support the proposition that the use of small boats was dangerous, the
article quoted another government source, this time an environmental one:

Although each boat carries no more than | tonne of oil, it would be
impossible to control the consequences if an accident were to occur.
Normally, these boats go ashore to get oil at the first light of day or in
early evening. They carry oil in drums. Smaller boats made of bamboo

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 129



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

lath also buy oil on shore and then re-sell it to those boats that special-
ise in peddling oil at sea.

Providing balance which places the small boat trade in a broader context, the
article then quoted a local army official who argues that more control will
only open the way to competitors from a nearby province:

Demand stimulates supply .... [b]ut the livelihoods of more than one
thousand households in fishing villages all throughout the bay are at
risk if boats peddling oil are not allowed to operate.

In a subtle way, this economic argument has already been undercut by the
unnamed tourist who preferred not to use a tourist boat that threatened the
ecology of the bay and conceivably the safety of tourists. But although three
officials are quoted as arguing that controls should only be applied cautiously,
the reporter returns to the environmental official:

‘A strict stance must be taken to prohibit the sale,” argued Duoc. ‘Small
boats selling oil on the water are a dangerous threat to the bay’s ecol-

B

ogy.

Having once again undercut the other officials, the Vietnam News finished
the article with a short comment:

For the time being, a unified system of regulation for this valued world
heritage site has not yet been completed. The trade in oil and petrol
also awaits regulation.

This article, like the articles in the previous case study, adopts a clear autho-
rial position that challenges the executive government line. It does this by
relying on the reporter’s own observations, and adds credibility and colour
by reporting the reactions of an unnamed source from among the economi-
cally desirable foreign tourist trade, whose statements frame the ‘facticity’ of
the danger from the oil. The report then sets up a competition between three
government sources downplaying the problem and one environmental offi-
cial who supports the tourist’s perception. The author’s viewpoint gets the
last word, by returning for a second quote from the environmental official

130 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

and supporting that comment with the reporter’s own conclusion. The story
has a subtle structure of balancing points of view within a larger frame of
clear intent and meaning. In contrast to the first case study, the ‘primary
definer’ or ‘authorised knower’ is an un-named source, compared to a senior
politician, and rather than the weight in numbers and prestige or capital of
sources being on the side of the primary definer, it is opposed to the primary
definer in numbers and political authority. From this perspective, the narra-
tive assertion of independence by the journalist is more marked in the second
case study than in the first, albeit in a situation where there are no threats of
murder in the air. On the other hand, such a strategy may have been necessary
for the Vietnam News to be able to argue to its owners that the political sources
had been given a more than fair hearing.

Concluding comments

As a preliminary scan, using a non-randomly chosen sample of newspapers
over a limited period of time, there are clear constraints on the applicability
of any conclusions we might draw. However, there are some salient points
that can be noted.

Firstly, the relationship between the political economy of media owner-
ship and journalistic content is complicated, and no simple dichotomies relat-
ing to state vs private sector ownership seem applicable. In classic liberal
theory, private sector ownership is essential to ensure independence from the
state, whereas in classic socialist theory, the state ownership in some form is
necessary as a bulwark against the depredations of economic capital. But in
this study the least critical masthead regarding political and government ac-
countability on ESI was the privately owned Manila Bulletin, while the state-
owned Vietnam News sat in the mainstream of regional coverage of ESI, and
on occasion reported conflict between government sources, and gave more
credibility to sources opposing government positions. The Sydney Morning
Herald was not markedly distinctive or noteworthy in its coverage of ESI
relative to the range of newspapers in the sample, and its language and infer-
ences in political commentary are certainly less robust than that of the Bang-
kok Post and Jakarta Post.

Further, there are complex patterns of intersecting private ownership,
crossing national borders and engaging both capitalist and communist gov-
ernments in multi-dimensional relationships of an economic and political

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 131



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

nature. Some of the private sector oligopolies have extensive business inter-
ests in economic sectors beyond the media, just as governments have exten-
sive economic interests, so the potential for conflicts of interest at the owner-
ship level are huge in both cases. Politically, while state-owned media are not
known for radical attacks on the political foundations of communist rule, nor
are media owned by private capital known for criticising the fundamentals of
capitalism. It is certainly arguable that large corporate interests pose a threat
to journalistic independence comparable to state power, if not greater be-
cause of their transnational reach (Davis, 2000).

This is not to say that different forms of media ownership are equally
benign with respect to the independence of journalism, nor that polities and
citizens would not be better served by forms of media ownership that but-
tressed and safe-guarded the independence and public accountability of jour-
nalism. But it is to say that Cold War polarities in rhetoric have little analyti-
cal value.

Secondly, there is at the same time both a region-wide diffusion of a
common set of professional practices and principles that make journalism a
distinctive and definable activity across the boundaries of nations and politi-
cal systems, and yet a wide diversity in the routine implementation of those
practices. While the subject matter and use of sources by the Manila Bulletin
might seem consonant with the interests of a deeply conservative and
collaborationist corporate ownership, the differences between the Bangkok
Post and Jakarta Post on their use of political and government sources is
much more difficult to predict from broad principles. The same can be said
about contrasting preferences for news and feature journalism by the New
Straits Times and The South China Morning Post. To establish the causes and
consequences of these divergences will require much more detailed research
into the specificities of each masthead’s field of operations.

Thirdly, environmental journalism as a distinctive field of journalistic
practice (Hansen, 1993) is now well-established across the English-language
media of Southeast Asia. Indeed, protection of the environment has now
achieved ‘motherhood’ status, and so the terms of contestation in its report-
ing and analysis among sources and journalists have shifted onto a different
terrain. In Manila the Bulletin observes the form of environmental coverage,
but it is at the extreme ‘soft’ end of the spectrum in terms of reporting politi-
cal and corporate accountability. In Vietnam, the significance of the environ-
ment provided an opportunity for the Vietnam News to challenge the argu-

132 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

ments of government officials with the views of an anonymous foreign tour-
ist. In Bangkok and Jakarta the language is robust and the news is ‘hard’, but
that doesn’t necessarily guarantee the adequacy of the coverage of ecological
issues confronting societies locally or globally.

The symbolic field of media representation has its own rules or doxa,
including its own institutional forms and rhythms of production in space and
time. Despite the motherhood status of environmental sustainability within
the media, there is no reason to believe the ecological situation is getting any
better in Southeast Asia, nor in Australia as reported on by The Sydney Morn-
ing Herald. Stories come and go, and running dead with a minimalist or di-
versionary response on an issue while the media attention passes is a tried
and true communication management strategy for governments and corpora-
tions. Perhaps this thinking lies behind the reluctance of the Jakarta Post to
make much use of government and political sources in its campaigning ap-
proach to environmental issues.

As then Australian Prime Minister Paul Keating once put it: the dogs
bark and the caravan moves on (‘Labor in Power’, ABC-TV, 1993). It is
ascertaining the relationship between the barking and the movement that is of
interest for further research.

Notes

1 This information is drawn from the Jakarta Post website at
www.thejakartapost.com/adsspecial/medkit06/fast facts.html (accessed July 2006)

2 www.mb.com.ph

3 www.nst.com.my

4 www.scmp.com

5 http://viethamnews.vnagency.com.vn

6 www.bangkokpost.com

7 www.smh.com.au

References

Asia Media-South China Morning Post UCLA Asia Institute: www.asiamedia.ucla.edu/
article.asp?parentid=28038 (accessed July 2006)

Benson, R. and Neveu, E. (2005). Bourdieu and the journalistic field. Cambridge,
UK: Polity Press.

Bourdieu, P. and Wacquant, L. (1992). An invitation to reflexive sociology. Cam-
bridge: UK: Polity Press.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 133



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Corner, J. and Richardson, K. (1993). Environmental communication and the contin-
gency of meaning: a research note. In Hansen, A. (Ed). The mass media and envi-
ronmental issues. Leicester: Leicester University Press.

Davis, A. (2000). Public relations, news structures and changing patterns of source
access in the British national media. Media, Culture & Society. 22(1): 39-59

Ericson, R. et al. (1989). Negotiating control: a study of news sources. Milton Keynes:
Open University Press.

Giahan, S. (2005, September 20). Thailand: Inching closer to media monopoly. Asia
Media Forum. http://www.asiamediaforum.org/node/302

Gomez, E. (2006). Malaysian investments in China: Transnationalism and the
Chineseness of enterprise development. Asia Research Centre, CBS, Copenhagen
Discussion Papers 2006-7, pp. 18-20 , http://chinaworld.cbs.dk/cdp/paper/
edmond.pdf. (accessed July 2006)

Hall, S. et al. (1978). Policing the crisis: mugging, the state, and law and order.
London: Methuen.

Hall, S. (1982). The rediscovery of ideology: the return of the repressed. In Gurevitch,
M. et al.: Culture, society, and the media. London: Methuen.

Hansen, A. (1993). The mass media and environmental issues. Leicester: Leicester
University Press.

Kupusammy, B. (2006, March 2). Cartoon row blunts media edge. Asia Media Fo-
rum, http://www.asiamediaforum.org/node/405

Mann, M. (1986). The sources of social power, Vol.1, Cambridge UK: Cambridge
University Press.

Nash, C. (2003). Freedom of the press in Australia. Democratic Audit of Australia,
Australian National University http://democratic.audit.anu.edu.au/

Netto, A. (2005, September). Malaysia—making media monopolies. Asia Media Fo-
rum. http://www.asiamediaforum.org/node/288

Philippines Centre for Investigative Journalism, (1999). Lords of the press
www.pcij.org/imag/PublicEye/lords4.html

Schlesinger, P. (1990). Rethinking the sociology of journalism: source strategies and
the limits of media-centrism. In Ferguson, M. (Ed), Public communication: the
new imperatives: future directions for media research. Thousand Oaks: Sage.

Tejapira, K. (2006). Toppling Thaksin. New Left Review, 39, May-June, pp. 5-37.

Tuchman, G. (1978). Making news: a study in the construction of reality. New York:
Free Press.

Final results for the year ended December 31, 2004 (2005, April 1). The South China
Morning Post. http://press.scmp.com/20050401.html

134 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006



ECO-JOURNALISM AND SECURITY

Associate Professor Wendy Bacon is programme director in the Faculty of
Humanities and Social Sciences at the University of Technology, Sydney.
Associate Professor Chris Nash is director of the Australian Centre for Inde-
pendent Journalism (UTS).

Anne Tran provided research assistance for this study. The authors thank her
and the respondents at the Second International Conference on Environmen-
tal, Social and Cultural Sustainability in Hanoi, Vietnam, in January 2006,
and the Public Right to Know Conference in Sydney in April 2006, where

versions of this article were presented.
c.nash@uts.edu.au
w.bacon@uts.edu.au

Pacific Journalism Review
back copies

Back copies of Pacific Journalism Review
can be ordered from:
University Bookshop Ltd (Auckland)
www.ubsbooks.co.nz
USP Book Centre
www.uspbookcentre.com

PJR subscription details and order forms
are online at:
www.pjreview.info

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (2) 2006 135



