
Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rall20

Southern African Linguistics and Applied Language
Studies

ISSN: 1607-3614 (Print) 1727-9461 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/rall20

Newspaper literacy and communication for
democracy: is there a crisis in South African
journalism?

Ian Siebörger & Ralph D Adendorff

To cite this article: Ian Siebörger & Ralph D Adendorff (2009) Newspaper literacy and
communication for democracy: is there a crisis in South African journalism?, Southern African
Linguistics and Applied Language Studies, 27:4, 413-438, DOI: 10.2989/SALALS.2009.27.4.4.1024

To link to this article:  https://doi.org/10.2989/SALALS.2009.27.4.4.1024

Published online: 08 Apr 2010.

Submit your article to this journal 

Article views: 101

https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rall20
https://www.tandfonline.com/loi/rall20
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.2989/SALALS.2009.27.4.4.1024
https://doi.org/10.2989/SALALS.2009.27.4.4.1024
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rall20&show=instructions
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rall20&show=instructions


Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438
Printed in South Africa — All rights reserved

Copyright © NISC Pty Ltd

SOUTHERN AFRICAN LINGUISTICS
AND APPLIED LANGUAGE STUDIES

ISSN 1607–3614   EISSN 1727–9461
DOI: 10.2989/SALALS.2009.27.4.4.1024

Southern African Linguistics and Applied Language Studies is co-published by NISC (Pty) Ltd and Routledge, Taylor & Francis Group

Newspaper literacy and communication for democracy: is there a crisis in 
South African journalism?

Ian Siebörger and Ralph D Adendorff*
Department of English Language and Linguistics, Rhodes University

PO Box 94, Grahamstown 6140, South Africa
*Corresponding author, e-mail: r.adendorff@ru.ac.za

Abstract: Media theorists such as Barnett (2002), Buckingham (1997 & 2000) and Sampson 
(1999) describe a perceived crisis hindering the media’s ability to inform citizens for participation 
in democracy. One of the symptoms and causes of this crisis, they argue, is that the media use 
language that many citizens cannot understand. This article draws on theories and methodolo-
gies from linguistics to investigate whether this claim holds true for South African newspapers. The 
concept of the crisis in journalism is deconstructed in the light of Street’s (1984) ideological model 
of literacy. In a pilot study, multiple readability tests were conducted on one article from each of 
three newspapers, Business Day, The Herald and Daily Sun. The findings of these tests, and a 
systemic functional grammar analysis of cohesion and lexical density in the three articles, show that 
all three newspapers tailor their language to fit their target markets. This, triangulated with the rapid 
growth in readership of the Daily Sun and the more modest growth of The Herald, suggests that 
many South Africans are better informed for participation in democracy than in the past, although 
newspapers can do more to help readers learn a plurality of literacy practices.

Introduction
Media theorists such as Barnett (2002), Buckingham (1997, 2000), Sampson (1999) and McNair 
(2000) describe concerns that there is a worldwide crisis in journalism which hinders the ability of 
the mass media to make political news available to the general public, so that they can participate 
in democracy in an informed, rational way. 

Research is required to explore whether there is any evidence that a perceived crisis in journalism 
is affecting South African voters’ decisions. 

The media theorists cited above argue that ‘the quantity of what is usually described as “serious” 
political journalism circulating in the public sphere has steadily declined’ (McNair, 2000: 3), as 
the content of many traditionally ‘quality’ publications has become increasingly sensationalised or 
shifted from an emphasis on politics to other topics. These theorists argue that ‘political journalism 
has at the same time become too elitist or insider-oriented’ (McNair, 2000: 5). If these two trends 
are correct, then political news is becoming less accessible to those outside of the elite intended 
audiences of the remaining ‘serious’ political journalism in circulation. 

These media theorists write mainly of the situation in developed countries such as the USA and 
UK. However, this crisis could be even more of a threat in South Africa, where English is used as 
a first language by only 8.2% of the population (Statistics South Africa, 2003), yet most political 
journalism in circulation is in this language. For instance, 81.09% of the total newspaper market 
is commanded by English-language titles according to our calculations based on SAARF (2009b). 
Thus political news must be even more inaccessible to most South Africans than to most British or 
American citizens, and a crisis in journalism would only serve to exacerbate this problem.

The pilot study reported on in this article aimed to use techniques from linguistics to examine the 
extent to which the language used by South African English newspapers is accessible to a variety 
of readers, and so make a contribution to the debate as to whether there is a crisis in South African 
journalism.



Siebörger and Adendorff414

More specifically, the study set out to answer the following three research questions:
1. How does the readability of articles from three South African English-language daily newspa-

pers correlate with these newspapers’ stated target markets?
2. What linguistic features distinguish South African newspaper articles identified as more readable 

from those identified as less readable, according to a systemic functional grammar analysis?
3. How does the readability of these articles correlate with patterns of growth and decline in 

newspaper readership in South Africa, and what might this suggest about a perceived crisis in 
South African journalism?

In the course of the research, we found that both the concept of the crisis in journalism described 
by the media theorists and a monolithic notion of readability needed to be deconstructed in the light 
of our findings. The following section details the media theorists’ view of the crisis in journalism, 
and the section thereafter critiques their view and a unitary concept of readability in the light of the 
ideological model of literacy.

The crisis in journalism
Possibly the easiest way to understand the crisis in journalism is to trace its intellectual roots to 
Habermas’ (1989) model of the public sphere. Although they acknowledge many of its shortcom-
ings, Buckingham (2000), McNair (2000), and Örnebring and Jönsson (2004) adopt the 
Habermasian public sphere as a reference point against which to measure the perceived crisis in 
journalism. 

Habermas sees the public sphere as a space in which individuals can ‘engage [public authorities] 
in a debate over the general rules governing relations in the basically privatised but publicly relevant 
sphere of commodity exchange and social labour’ (1989: 27). This debate is rational and critical, 
and its subject matter is limited to a range of topics deemed to be ‘matters of common interest’, also 
called ‘public affairs’. This includes national and civic politics and economics, which are purported to 
affect the lives of all citizens (Habermas, 1989). For such rational debate to extend further than one 
location in one capital city, the media are required to provide a forum for communication between 
different individuals in the public sphere, and information on public authorities’ actions (Habermas, 
1989). 

Although the Habermasian model of the public sphere is theoretically inclusive of all individuals 
(Habermas, 1989), Buckingham (2000) concedes that the lower classes, rural dwellers and women 
have been largely excluded from it, essentially because they lack access to the fora where rational-
critical debate takes place, including the news media. Once again, in countries such as South 
Africa, the majority is excluded due to lack of competence in the dominant language of discus-
sion in these fora. Even if they had such access, many would not have been socialised into the 
conventions according to which contributions to this debate are judged to be rational and critical, 
because of inequalities in the schooling system and differential socialisation of boys and girls in 
many households. 

Causes and symptoms of the crisis
Habermas (1989) sees the 18th century Enlightenment in Europe as a golden age of the public 
sphere, describing a free and diverse press stimulating discussion among educated middle-class 
people in places such as the coffee houses of London and the salons of Paris. He charts a path 
of general decline in the media’s ability to inform people for participation in democracy from then 
onward, due mainly to the commercialisation of the media (Buckingham, 2000). The media theorists 
who describe the crisis in journalism tend to extend this path of decline to the present. They cite 
a loose aggregate of various trends, listed below, as both causes and symptoms of the crisis in 
journalism.

Commercialisation
As media owners have become increasingly profit driven, advertising has risen in importance and 
begun to influence editorial content. Buckingham (2000) argues that this leads to a situation where 
the media socialise audiences into consumer culture, rather than cultivating the critical mindset 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 415

required for debate on public affairs. Consumerism is perceived to cultivate an uncritical acceptance 
of advertisers’ claims, which runs counter to the considered engagement that the media theorists 
see as essential to political debate in a democracy. 

The rise of public relations
Buckingham (2000) argues that commercialisation of the media has extended to the political 
sphere; in that political parties are ‘sold’ to undecided voters through public relations exercises. 
Barnett (2002) notes that the public relations engines of political parties, governments and other 
organisations are able to manipulate the news agenda to their advantage through techniques such 
as timing press releases so that they appear when the news media are likely to give them optimal 
publicity. This creates a situation where those interest groups with the resources to hire the best 
public relations officers can shut down the voices of those less powerful. For example, the wealth-
iest political parties in South Africa, the African National Congress (ANC) and Democratic Alliance 
(DA), launched expensive television advertising campaigns in the run-up to the 2009 elections, but 
less well-funded parties were excluded from this medium of campaigning for votes (SAPA, 2009).

Intensified competition between media
Technological advancement has enabled the rise of various new media through which news can 
be transmitted, including radio, television and, most recently, the Internet. Buckingham reports how 
some believe that this trend has serious implications for political socialisation, arguing that televi-
sion news, which has replaced newspaper reading for many people, merely creates an ‘illusion of 
being informed’ (1997: 352). Proponents of this view argue that television news is not remembered 
as easily as news that is read from a page, and simply presents audiences with a barrage of facts 
with scant contextualisation. However, it is argued that Internet news, which can combine multiple 
modes of communication such as video and text, can go some way to improving awareness of 
political events among those who are beginning to rely on this medium. Thus Sampson (1999) 
argues that the Internet may have to rescue journalism from its crisis.

Hyper-adversarialism
Barnett (2002) argues that in a backlash against the growing power of public relations, journal-
ists have become increasingly adversarial and even contemptuous towards politicians. In keeping 
with tabloidisation, they have probed the ‘private’ lives of public officials and aired (sometimes 
untested) allegations of scandalous behaviour in ways which journalists from previous eras were 
often unwilling to do. As an example of this hyper-adversarial sentiment, Barnett (2002: 405) cites 
an editorial from the Sun, a UK tabloid, which reads, ‘Too many politicians are sad, sordid, pathetic, 
inadequate wimps with private lives that would make ordinary people’s stomachs churn’. Barnett 
(2002) and Buckingham (1997) argue that this encourages cynicism in audiences, fuelling political 
apathy instead of stimulating public debate.

Tabloidisation
As a response to intense competition, publications and news programmes on radio and television 
have sought to grow their audiences by making changes to their content. In the newspaper market, 
Sampson (1999) writes that newspapers targeting the middle class have come to resemble tabloids 
more and more by decreasing the amount of news on what Habermas’ model would consider 
matters of public interest, and including more on the ‘private’ lives of individuals. 

Elitism
McNair (2000) and Sampson (1999) argue that the last bulwarks against tabloidisation are business 
newspapers such as Business Day and prestigious broadcast services like the BBC. These, they 
argue, can only be understood by an elite who are already well informed about public affairs, 
because they do not give all the contextual information which would help those with little prior 
knowledge of these affairs to understand what is happening, but merely update informed audiences 
about the latest developments. This trend is encapsulated in a recent advertising slogan used 



Siebörger and Adendorff416

by SAfm, a South African news radio station: ‘For the well-informed’. This means that those who 
previously have not had access to information on public affairs, through lack of the literacy required 
to understand these media texts, remain excluded from this information, which they require for 
meaningful political participation according to Habermas’ model.

Postmodernity
Buckingham (2000) argues that postmodernity has eroded many of the assumptions on which the 
Habermasian model of the public sphere is based. Postmodernism in this context can be viewed as 
‘an incredulity toward metanarratives’ (Lyotard, 1984, cited in Smart, 2005: 14), large-scale stories 
or unifying theories which attempt to explain a wide range of different phenomena and/or justify a 
wide range of social norms. This means that postmodern audiences tend to be sceptical first of 
all of the metanarrative of democracy, which seeks to explain how a state should be run in a free 
society, and secondly of Habermas’ model of the public sphere, which is essentially a metanarra-
tive saying that for democracy to be maintained, individual citizens should remain aware of what 
is happening in public affairs, so that they can contribute to political debate and make an informed 
choice when voting for a political party. Without this motivation for remaining aware of public affairs, 
many people see no reason to read or watch news coverage on public affairs, and so the media are 
producing less of this type of content.

This article focuses mainly on two of the above trends, tabloidisation and elitism. These two 
trends at first glance seem to counteract each other, but as explained in the introduction to the 
article, media theorists see them in fact as working together to make news on public affairs less 
accessible to the general public. In the following section, the arguments summarised above are 
examined critically to ascertain the relevance of their concerns in the light of findings from some 
recent anthropological research on literacy.

A critique of the crisis in journalism
Many of the arguments for a crisis in journalism are challenged by a new perspective on literacy 
which emerged out of anthropological and ethnographic research conducted from the late 1970s 
onwards, the ideological model of literacy (Street, 1984). This research, like that of the media 
theorists cited above, has strong links to critical theory. While two of these media theorists, 
Buckingham (1997, 2000) and McNair (2000), recognise many of the problems with arguments for 
the crisis in journalism given below, Barnett (2002) and Sampson (1999) do not seem to.

The ideological model of literacy contrasts with the commonly-held autonomous model of 
literacy, which views literacy largely in cognitive terms as a closed system: literacy is a unitary 
competency that is taught, and which one either has or does not have (Street, 1993). Literacy is 
considered to be completely separate, or autonomous, from its socio-cultural and political context. 
In other words, literacy is seen as being an ideologically neutral technical skill, and promoted 
as such. The autonomous model also holds that reading has certain cognitive benefits (Solá & 
Bennett, 1991): those who are literate are able to think more abstractly and logically than those 
who are not, creating a ‘great divide’ (Gee, 1996: 48) between literate and non-literate societies 
in terms of development. 

This explains the common argument, cited by Buckingham (1997), that television news is inferior 
to written news: if reading is somehow conducive to abstract, decontextualised, rational thought, 
then one will be able to process information and develop rational arguments based on it more easily 
than while simply watching and listening to audiovisual material.

Street argues that this autonomous model is obviously ethnocentric: it reduces literacy to 
competence in reading and writing in one particular way valued in Western culture, known as 
expository literacy or schooled literacy. As the latter name suggests, this type of literacy can only 
be learned through formal education. This ignores the wide variety of texts and sign systems used 
to communicate equally effectively in many Western and non-Western societies. Moreover, the 
privileging of this mode of communication over others, Rockhill (1993) argues, forms a strategy 
by which dominant groups can exercise control over the ‘illiterate’, by requiring that expository or 
schooled literacy be used to access certain jobs and resources such as higher education, as well 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 417

as to access the dominant public sphere in which debate about public affairs takes place. Because 
these dominant groups are competent in this type of literacy, they access these opportunities with 
ease, while other groups not competent in it struggle to access them.

By contrast, the ideological model views literacy in its socio-cultural and political context, 
acknowledging that various ideological meanings are attached to different ways of reading, or 
literacy practices (Adendorff & Nel, 1998). One must often investigate the history of these literacy 
practices to uncover how they are bound up with unequal power relations and the ideologies that 
sustain them. The ideological model acknowledges that literacy is not unitary: the literacy practice 
of reading Amerindian smoke signals, for example, requires a completely different set of competen-
cies from that of reading this article (Gee, 1996).

It follows from this that there is no unitary, one-size-fits-all concept of readability in the ideological 
model. Just as we may be adept at reading academic journal articles but unable to read Amerindian 
smoke signals because of our particular patterns of literacy socialisation, so one reader may find 
tabloid articles easier to read than business articles and another reader the opposite because of 
differential literacy histories. Other readers may be well socialised in reading both of these types of 
article, thanks to their literacy histories. This appears to be corroborated by the findings of the study 
reported on in this article. 

The ideological model also sheds some light on to several aspects of the crisis in journalism 
narratives. To begin at their roots, it alerts us to the probability that there are ideological reasons 
behind the privileging of certain topics as constituting ‘public affairs’. For instance, the feminist 
adage ‘the personal is political’ is an artefact of a popular struggle to bring the domestic into the 
realm of public affairs so that the mistreatment of women in the home could be the subject of open 
debate; it is in the hegemonic masculine interest for it to remain outside the realm of public affairs 
(Buckingham, 2000). To extend this argument (that the personal should be political), it may be seen 
as a positive development for democracy that tabloidisation has led to politicians’ domestic lives 
being put on the news agenda, so that people now have information about their personal character 
to add to information about their public conduct as a basis for their voting decisions. However, 
information on politicians’ domestic lives should not be substituted for information on their public 
decisions, as has occurred in the process of tabloidisation; both types of information can play an 
important role in informing voters’ decisions.

Moreover, the ideological model leads us to critique the two-pronged accusation of elitism and 
tabloidisation levelled against the media on the basis that the quality/tabloid distinction is itself an 
ideological construct developed over many years of class struggle. Historians report that a vibrant 
culture of popular literacy existed in much of pre-industrial Europe, which was marked by collab-
orative text production and group reading, non-standardised use of language and widespread 
self-publishing (Willinsky, 1991). This popular press was not restricted to what is now recognised 
as news: politics, educational and leisure content were mixed together (Donald, 1991). While 
Habermas’ (1989) 18th century golden age of the public sphere extended only to the middle class 
by his own admission, this popular literacy appears to have been widespread among the poor. 
The dominant classes began to view popular literacy as a threat to their power and attempted to 
control it through coercive means such as banning texts viewed to be subversive (Donald, 1991). 
There was a struggle among dominant classes between proponents of these coercive means and 
those who advocated ways of exerting control over the poor by consent, through extending mass 
schooling to them and educating them in dominant literacy practices, especially expository/schooled 
literacy, in the hopes that they would leave popular literacy behind (Donald, 1991). The proponents 
of this second approach won out in the mid-19th century, and were eventually so successful that 
dominant literacy practices became seen as the only literacy by the later proponents of the autono-
mous model of literacy. 

The rollout of mass schooling in the UK coincided with the rise in importance of standard 
English. Collins (1991) shows that the literacy taught in schools became exclusively literacy in 
the standard language, which was, in turn, an ideological product of nationalism. This standard 
language was invariably a variety used by the middle or upper class, meaning that their children 
were better equipped to use the standard at school than working-class children were, helping the 



Siebörger and Adendorff418

ruling classes to maintain dominance even under the appearance of equal opportunities for all in 
the mass schooling system (Collins, 1991). Donald (1991) writes that under this new class regime, 
the browbeaten working class in 19th century Europe seemed to abandon their dreams of societal 
transformation, and the radical popular press was slowly supplanted by the commercially-driven 
ancestors of today’s tabloids, which were (and still are) essentially produced by members of the 
middle class for the working class. These newspapers contain a mix of celebrity news and human 
interest articles seasoned with a small amount of hard political news. Meanwhile, the middle classes 
are catered for by a ‘quality’ press using the standard language and dominant literacy practices 
learned in school.

Under the ideological model, then, ‘quality’ and tabloid newspapers represent two distinct streams 
of literacy practice. We label these as literacy cultures, according to Martin and Rose’s (2003) view 
of culture as a collection of genres, which is exactly what both streams of literacy practice are. 
‘Quality’ newspapers represent the dominant literacy culture taught in schools and are addressed 
primarily to the middle and upper classes who are familiar with these practices, and tabloid newspa-
pers represent the popular literacy culture, although they are very different from the texts produced 
by the working class themselves in pre-industrial popular literacy cultures. Table 1 presents a 
comparison of some of the most salient discoursal features of these two literacy cultures. 

If popular literacy practices have the power to engage members of the working class in debate 
and help them find their voice in society, as it has been shown they did in pre-industrial Europe 
(Donald, 1991), then it appears these literacy practices are to be encouraged if one wishes citizens 
to be informed for democratic participation. Since tabloids are produced and controlled by the 
middle class, they may not be the ideal avenue through which to encourage popular democratic 
debate, but they can fulfil this purpose in the absence of a radical grassroots press run by the 
working class. In fact, Wasserman (2008) finds that South African tabloids such as the Daily Sun 
are doing exactly this by providing a forum for their voices through their letters pages and through 
encouraging readers to alert them to news happening in their neighbourhoods so that it can be 
reported in their newspapers. However, as Willinsky (1991) argues, if one encourages popular 
literacy practices, one must accept that the content of popular texts will reflect working-class tastes, 
even if educated members of the middle class find these to be vacuous at best and dangerously 
subversive at worst. Thus proponents of a more democratic literacy culture must learn to tolerate 
tabloid sensationalism. And on the other hand, if one must accept tabloidisation, one must also 
accept the elitism of ‘quality’ media as a means of catering to the interests of the dominant classes. 

However in South Africa, it is important to bear in mind that the differences between these two 
literacy cultures are not the only obstacle to the ideal of egalitarian communication for democracy. 
Differences in language also present a formidable barrier: at present, most political journalism and 
political debate is in English, as shown in the introduction to this article. Therefore one’s access to 
this information is to a large extent limited by one’s competence in this language. To provide better 
communication for democracy, political news should be made available in every language spoken 
by South Africans as a first language.

Table 1: Characteristics of popular and dominant literacy cultures 
Based on Collins (1991), Willinsky (1991) and Adendorff (1999)

Popular literacy culture Dominant literacy culture
Remains subjectively close to topic Remains objectively distant from topic
Refers primarily to immediate context of situation Refers primarily to literary / intertextual context
Presupposes a close relationship between author and 

assumed reader
Presupposes a distant relationship between author and 

assumed reader
Is non-standardised Is standardised
May be anecdotal or topic-centred Is topic-centred
Uses mostly congruent language (things expressed as 
nouns, processes as verbs, etc.)

Uses grammatical metaphor to express processes as 
nouns



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 419

Thus the ideological model suggests that what is necessary for people to be informed for partici-
pation in democracy, and so to avoid a crisis in journalism, is a vibrant culture of popular literacy 
in which political socialisation and debate can take place for members of the working class in their 
first languages, as well as a robust sector of news media operating in the dominant literacy culture 
for members of the middle class in their first languages. However, as long as dominant literacy 
practices retain their hegemony, members of the working class will remain disempowered unless 
they are able to gain competence in dominant literacy practices and dominant languages, and so be 
able to debate with members of the middle class on a more even footing. Thus better communica-
tion for democracy would occur if the media addressed each group through its own literacy practices 
and languages, but provided a way for the working class to become more conversant with dominant 
literacy practices and languages. The study reported on in the following sections demonstrates 
exactly how closely three newspapers tailor not only their content but also their language usage 
to suit their target audiences’ literacy practices and competence in English, although they do not 
necessarily take the further step of socialising readers into other literacy practices as well.

The study
To test the extent to which the South African news media use language that is clearly understood 
by potential readers, one of the authors of this article (hereafter referred to as ‘the fieldworker’) ran 
a pilot study that examined ten participants’ understanding of three South African English-language 
newspaper titles: a tabloid, the Daily Sun; and two ‘quality’ newspapers: The Herald which targets 
the middle class, and Business Day, which targets the business elite. Newspapers are growing in 
influence as a medium of communication in South Africa: in 1999, 37% of South African adults 
were newspaper readers; by 2008, that figure had risen to 48% (SAARF, 2009a). Even though 
only 8.2% of South Africans speak English as a home language (Statistics South Africa, 2003), 
78.73% of newspaper readership in South Africa is dedicated to English-language titles, according 
to our calculations based on data from SAARF (2008). This makes English-language newspapers 
a prominent news medium for South Africans of varying levels of competence in the language, 
making it especially pertinent to test how easily potential readers can understand the language used 
in them.

Data collection
If, as we argue above in our discussion of the ideological model of literacy, readability is contingent 
on individuals’ various literacy histories, then to study the ease with which South Africans are able to 
read newspapers, one would need a sample of participants that fully represented all of their literacy 
histories and levels of competence in English. Since assembling such a sample would be nearly 
impossible, for the purposes of this study it was decided to try to hold one variable affecting literacy 
socialisation practices constant, namely socio-economic status. To achieve this, participants were 
selected from one particular level of employment ranking, that of secretaries of academic depart-
ments, residence halls or administrative divisions at Rhodes University. We decided to select ten 
participants as a manageable number for this study, since to provide detailed insights into literacy 
behaviour among the participants, the fieldworker would need to spend about 30 minutes with 
each participant. As Table 1 shows, the sample is diverse with regard to three variables affecting 

Table 2: Research sample composition

Gender Men: 2 Women: 8
Home 
language(s)

Afrikaans: 1 English: 2 isiXhosa: 6 English and Afrikaans: 1

Education Matric only: 4 Matric + 1 year: 2 Matric + 3 years: 3 Matric + 4 years: 1
Frequency of 
newspaper 
reading

Daily: 2 Weekly: 6 Less than monthly: 2



Siebörger and Adendorff420

participants’ patterns of literacy socialisation: home language, education level and familiarity with 
the literacy practice of newspaper reading. 

Data for the study was collected through supervised completion of two questionnaires, named 
the biographical questionnaire and the reading questionnaire. The biographical questionnaire was 
aimed at eliciting basic biographical information from participants, such as that reflected in Table 2, 
as well as information on which newspapers, if any, the participants read. 

The data from the completed biographical questionnaires on which newspapers were read by 
participants was used to determine which newspapers to use in the reading questionnaire. This 
was done to add validity to the study by presenting participants with texts from newspapers 
they may normally have read. Since the study aimed to test the ease with which participants 
read and understand a variety of newspapers with different target markets across the socio-
economic spectrum, all South Africa’s regional and national newspapers were divided into three 
roughly equally-sized groups, based on the average monthly household incomes of their readers 
as reported in SAARF (2009a): a lower-income, middle-income and higher-income group. The 
following newspapers were selected (average income data from SAARF, 2009a):
• Lower-income group: Daily Sun, tied with two other titles as the most-read in this group among 

participants. Reader average monthly household income: R6 675.
• Middle-income group: The Herald, the most-read in this group. Reader average monthly 

household income: R11 099.
• Higher-income group: Business Day, not read by any participants, but readily available in the area 

in which the study took place. Reader average monthly household income: R20 583.
One article from each newspaper was chosen for use in the study. Since the crisis in journalism 

narratives focus on a need for media to equip citizens for political participation, a significant political 
event was chosen as the topic of the articles: the election of Jacob Zuma as president of the ANC 
in December 2007 at the party’s national conference held near Polokwane. The three articles are 
reproduced in full in Appendix 1.

The reading questionnaire was designed to apply a combination of three commonly-used tests of 
reading ease to these three articles: a paraphrasing test, a cloze procedure test and participants’ 
own ranking of the articles by ease of reading. Each of these tests has its own advantages and 
disadvantages, as shown in Table 3. It was believed that, by using three tests, the disadvantages of 
one would be counteracted by one of the other tests, allowing for a more valid test of reading ease. 
Each test yielded different insights into participants’ understandings of the articles. Thus the study 
followed an exploratory approach based on the fieldworker’s prior assumptions of what might make 
a text more or less complex for individual readers: the level of difficulty of its vocabulary, the level of 
its syntactic complexity, its cohesion as a text, and the extent to which its content conforms to the 
reader’s background knowledge of its subject matter.

These three tests were combined in the reading questionnaire as follows: a sheet of paper 
was given to the participant showing the headline, and most of the body text of Article A, but with 
some paragraphs deleted at the end of the body text, to be used in the cloze procedure test. The 
typography of the three articles was standardised and authors’ names were deleted to ensure that 
participants could not deduce which newspapers were the sources of the articles, which may have 
prejudiced them against one or another in their ratings of reading ease. Pictures were also deleted 
to simplify the study by limiting its scope to literacy in the written text of the articles and excluding 
the visual literacy often applied in newspaper reading. Studying visual literacy would require a 
semiotic analysis of the visual impact of newspaper articles as a whole; this would be a fertile area 
for further research into newspaper literacy, but would overcomplicate the analysis of the results of 
this pilot study.

Participants were asked to read the headlines and the first paragraph or two of the article given, 
which were printed in bold. Following this, they were asked to rewrite the bold text in their own 
words on a separate page. This formed the paraphrasing test for the article. 

Next they were asked to read to the end of the sheet they had been given, and then were 
presented with another sheet containing the cloze procedure test for the article in question. The 
sheet contained the text of the article following on from that printed on the previous sheet of paper, 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 421

but with ten lexical items deleted. This was done by counting back from the end of the article 
to the fifth-last lexical item, which was deleted if it was repeated from earlier in the article; if it 
was not, the next lexical item which was repeated from earlier in the article was deleted, until ten 
had been deleted. Participants were asked to guess which words belonged in the gaps left by the 
deleted words, and write them in on the sheet. This formed the cloze procedure test. A sample 
cloze procedure test is shown in Appendix 2.

This sequence of reading and testing was then repeated for Article B and Article C. Lastly, 
the readers were presented with a participants’ rankings test sheet, as shown in Appendix 3. 
Participants were allowed to refer back to the printed text of the three articles in deciding which 
ones they found easiest and most difficult to read.

Analytic procedure
Once all ten questionnaires were completed, the data was coded. For the paraphrasing tests, each 
participant was given a score based on how closely their paraphrases resembled the meaning of the 
original material on which they were based. The original paragraphs were divided into clauses, and 
one point was allocated for every clause in the original paragraph that was judged to be reflected 
correctly in the paraphrase. This yielded a score out of the number of clauses in the material to be 
paraphrased in each article, which was then converted to a percentage for ease of comparison. 
In practice, it proved rather difficult to evaluate the paraphrases according to a uniform standard. 
Paraphrases were marked as correctly reflecting a clause in some cases when they did not reflect 
the main process encoded in the clause, but rather mentioned an important nominalised process in 
the clause, for example Jacob Zuma won the election would have been accepted as an accurate 
reflection of ‘Jacob Zuma swept to a landslide victory last night’ from Article B.

The cloze procedure tests were also coded by counting the number of words supplied by the 
participants that matched – or were judged to be close synonyms of – the words in the text, yielding 
a score out of the total number of deleted items for each test. These were all converted to percent-
ages for ease of comparison with each other and with the paraphrasing test data.

Lastly, the participants’ rankings of articles by ease of reading were coded, with the articles the 
participants chose as the easiest receiving a value of two, the ones they ranked second in difficulty 
a value of one, and those chosen as most difficult, a value of zero. These values were then added 
to produce a total participants’ rankings score for each article.

The results from these three tests were analysed to see what trends emerged and whether one 
article clearly appeared to be the most difficult for participants to read, or whether certain types of 
participants found certain articles easier to read than others. In doing this, it was recognised that 
readers’ knowledge about the subject matter of the articles would increase with each article they 
read, so that if participants were able to read all three articles equally well, they would be expected 
to achieve higher scores on the tests relating to Article C than on those relating to Article B, and so 
on. Once this analysis of the test results was completed, the newspaper articles used in the study 

Table 3: Advantages and disadvantages of methods used to test ease of reading

Test Advantages Disadvantages
Paraphrasing Elicits participants’ understandings in their 

own words
Difficult to evaluate participants’ responses 

consistently
Participants may use words from text 

without truly understanding them
Cloze procedure Tests participants’ ability to recognise 

cohesive ties in a text, and use schemata 
to interpret text

Very easy to evaluate participants’ 
responses

Tests grammatical competence as well as 
text comprehension

May frustrate participants if they cannot 
think of word to supply in gap

Does not simulate a real-life task
Participants’ rankings Does not impose an analyst-centric 

definition of ‘readability’ on participants
Demands use of complex meta-cognitive 

skills to evaluate texts



Siebörger and Adendorff422

were analysed to identify which linguistic features could account for the differences in scores on 
the three tests for different participants. This was done using a systemic functional grammar (SFG) 
analysis. 

SFG is an appropriate theoretical framework for this purpose, since it enables a close analysis 
of how the lexico-grammar of a text is used to create meanings in simpler or more complicated 
ways (Bloor & Bloor, 2004). One aspect of SFG that is particularly useful for this study is its 
concept of cohesion, which refers to how texts hold together through the use of cohesive ties, such 
as reference (e.g. in the clause Zuma voted for himself, where himself refers to Zuma), lexical 
cohesion (the repeated use of a word in a text to refer to the same thing) and conjunction (e.g. the 
use of and to join two clauses). SFG has a sophisticated system for describing the relations that 
conjunction sets up between clauses. Two independent clauses linked together are said to be in a 
paratactic relationship, and an independent clause and a dependent clause linked together are in a 
hypotactic relationship (Bloor & Bloor, 2004). There are two categories of logico-semantic relations 
that two conjoined clauses can have with each other: projection, where a first clause introduces the 
second clause as a quotation, reported speech or an idea which is being discussed; and expansion, 
where the second clause simply adds more information to what is conveyed in the first (Gerot & 
Wignell, 1995). 

A text that coheres well may be found by many readers to be easier to read than one which 
does not, but what one considers a cohesive tie may be contingent on one’s culture or patterns of 
language socialisation (Gumperz, 1982). For instance, if one said Horace got some picnic supplies 
out of the car. The beer was warm, some hearers may identify beer as a possible member of the 
category picnic supplies, in which case they would find the utterance cohesive; while some others 
may not find the utterance cohesive because they do not recognise beer to be a picnic supply 
(example from Clark & Haviland, cited in Widdowson, 1983). 

This illustrates how patterns of cohesion are used to index readers’ contextual knowledge in 
different ways. Widdowson (1983) writes that readers’ contextual knowledge is organised into two 
types of schemata, or structures for storing and categorising knowledge in the mind: frames of 
reference, which carry factual information about the world, and rhetorical routines, which carry 
readers’ knowledge of typical ways of structuring communication. Readers may find articles simple 
to read if they conform easily to these schemata, and difficult if they do not (Widdowson, 1983). 
Thus one ideally needs insight into the types of schemata which readers from different cultures are 
likely to have in order to predict how cohesive they are likely to find a particular text. One limita-
tion of the analysis in this article is that it does not present such insight but merely highlights some 
possible cohesive ties that readers may or may not recognise as such.

Another concept drawn on in the analysis is that of nominalisation, which refers to the way in 
which processes (usually represented in spoken language as verbs) can be expressed by means 
of nouns and therefore can be modified as participants in a clause (Bloor & Bloor, 2004). This is an 
instance of grammatical metaphor: while in lexical metaphor one word is implicitly compared with 
another, in grammatical metaphor one syntactic role is implicitly used to substitute for another. An 
example is the nominal group Zuma’s election, which encodes a process of electing Zuma. This 
device allows dense packing of information, resulting in a greater lexical density (number of lexical 
items per clause). Nominalisations are especially valued in the dominant literacy culture as a means 
of encoding un-commonsense information (Martin, 1993). Readers typically learn how to read and 
write nominalisations in secondary school (Christie, 1998). This task is usually more difficult to 
accomplish in one’s second language, as the majority of South Africans must in order to interpret 
news in English.

Finally, recent patterns of change in the readership of the three newspapers used in this study 
were investigated briefly. This was done in the light of the impressions gained from the study 
results and the SFG analysis about whether newspapers are using language appropriate to the 
understandings of members of their target markets. Patterns of newspaper readership in South 
Africa’s past under apartheid and as a fledgling democracy were also briefly investigated. These 
investigations were conducted in order to explore whether the newspapers used in the study were 
attracting more readers than they or similar publications had in the past. From this and the findings 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 423

of the readability tests, we hypothesised as to whether the appropriateness of their language for 
these readers could possibly be one of the reasons for these newspapers’ growth or decline in 
readership. This gave some tentative indication as to whether South Africans are being better 
informed in language they understand for participation in democracy than they were in the past, or 
not, and hence gave an indication as to whether there is cause for concern about a crisis in South 
African journalism.

Questionnaire results
The participants’ average scores in the paraphrasing and cloze procedure tests are shown in 
Figure 1. At first glance, both these tests seem to show that Article B (reproduced in Appendix 1) 
was better understood than the other two articles by most participants. However, the differences 
between the average paraphrasing exercise scores for the three articles are very small when one 
considers that the individual paraphrases were evaluated in scores out of three or four clauses 
before being converted to percentages. Therefore one should not draw conclusions from these 
averages with any confidence.

The cloze procedure test results are rather more enlightening: many participants battled with the 
Article A cloze procedure test (sample reproduced in Appendix 2) because they were unfamiliar with 
the type of test and had less background knowledge on the subject of the articles than they would 
have had by the time of beginning the cloze procedure test on Article B. However, there are also 
reasons to believe that the low result in the cloze procedure test for Article A reflects a real differ-
ence in cohesion between it and Article B, as is shown in the SFG analysis of these articles in the 
next section. The low cloze procedure result for Article C may be in part a reflection of participant 
fatigue by this stage in the questionnaire, but is also likely to be a reflection of that text’s increased 
complexity in its patterns of cohesion and use of technical terminology which some participants may 
have battled to interpret, as is shown in the SFG analysis of this article in the next section.

The participants’ rankings test shows a different pattern. Article A was given a participants’ 
rankings score of 12, while articles B and C were given scores of eight each, indicating that most 
participants rated Article A as the easiest to read, and most rated either Article B or C as the 
most difficult. These results seem to contradict the results of the cloze procedure test, but this 
is true only if one views literacy as a unitary phenomenon under the autonomous model. On the 

Figure 1: Participants’ average scores for the paraphrasing and cloze procedure tests

76.8
82.5

73.5

41

54

38.7

Article A Article B Article C

Paraphrasing
Cloze procedure

ARTICLES

A
V

E
R

A
G

E
 T

E
S

T 
S

C
O

R
E

S
 (%

)

10

20

30

40

50

60

70

80



Siebörger and Adendorff424

contrary, according to the ideological model, literacy is composed of a range of various competen-
cies and both the paraphrasing and cloze procedure tests model some of those competencies, 
while the participants’ rankings show how demanding readers thought the texts were of their full 
range of literacy competencies. The cloze procedure test modelled participants’ use of two literacy 
competencies, those of recognising cohesive ties in a text and of using their schemata to predict 
what the next lexical item in a text is most likely to be. Readers may have found that Article B was 
not very demanding on these two competencies, and hence achieved high cloze procedure test 
scores for it, but found it more demanding on other literacy competencies, justifying a low average 
score in the more holistic participants’ rankings test.

If one examines each participant’s individual rankings, as shown in Table 4, one finds more 
evidence to corroborate the ideological model of literacy. If literacy and readability were unitary 
phenomena, one would expect near unanimity among participants as to the way the articles should 
be ranked by readability, but in fact there is a wide diversity in the participants’ rankings. This may 
be a reflection of the diversity of the participants’ literacy histories, which have given them differen-
tial levels of competence in a range of literacy competencies, some of which are more applicable to 
some articles than others.

A more particular indication of the impact of participants’ differential literacy histories emerged 
when the biographical data on the participants was compared with the reading test results. This is 
shown in Table 5, where the average paraphrasing and cloze procedure test scores of participants 
who had no tertiary education were compared with those who had some form of tertiary education. 

The participants who were educated only up to matric (Grade 12) level outscored those with 
some tertiary education in the paraphrasing tasks on average, regardless of whether they were first-
language or second-language English speakers, while the reverse is true of the cloze procedure 
tests. A logical explanation for this result would be some difference in literacy competencies taught 
in these two tiers of the education system. In secondary school, learners are often taught to make 
close paraphrases of texts so as to reflect them as faithfully as possible; in higher education, 
paraphrases must usually reflect the authors’ interpretation and critical engagement, and so be less 

Table 4: Participants’ rankings of articles by reading ease 

Participant no. Article ranked easiest 
to read Article ranked middle Article ranked hardest to read

1* B A, C
2 A B C
3 A C B
4 A B C
5 A C B
6 B A C
7 C B A
8 A C B
9 C A B
10 B C A
* Participant 1 chose not to rank any article as the easiest to read, but instead ranked two as joint most difficult 
to read

Table 5: Average paraphrasing and cloze procedure test scores for participants with and without tertiary 
education

Test Para. A Para. B Para. C Cloze A Cloze B Cloze C
School only 83.5 87.5 83.5 40.0 40.0 33.0
Tertiary educated 72.33 79.17 66.83 41.67 63.33 42.50



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 425

close to the facts conveyed in the text. Meanwhile, academics often complain that students entering 
tertiary education are often not able to make paraphrases that incorporate their own interpretations 
and make abstract arguments from what has been written (Bruce, 1992). This means that these two 
levels of education teach two different rhetorical routines for paraphrasing information. The higher 
education type of paraphrase will also be more difficult for second-language speakers than first-
language speakers, because one is required to find synonyms for words in the text in order to avoid 
quoting it directly. This demands a large vocabulary, and that one use language to communicate the 
subtle nuances of one’s position in relation to what is paraphrased. Tertiary education also tends to 
demand the higher-level literacy competencies of drawing links between different parts of texts and 
abstract reasoning to a greater degree than secondary school, and these are precisely the literacy 
skills modelled in the cloze procedure test.

In short, the results of the study show clearly that the concept we label as ‘literacy’ is in fact 
composed of a variety of different competencies. A newspaper will be successful in using language 
appropriate to its target readers if it draws on the range of these literacy competencies of which 
its target readers have an easy command. The following SFG analysis will show how the three 
newspapers under examination do this.

SFG analysis of articles
Here we report on a comparison of the lexico-grammar of the three articles used in the study 
(included in Appendix 1), paying particular attention first to patterns of cohesion and then to lexical 
density, two characteristics that, as explained earlier, often play a role in making texts easy or 
difficult to read, depending on the readers’ literacy histories (Gumperz, 1982; Martin, 1993). 

It would take too much space to attempt a satisfactorily close analysis of the entire texts of the 
three articles in question, so a selection of paragraphs from each article are compared, while 
bearing in mind their relations with other sections of the text, so that generalisations can be made 
about the features of the texts as a whole. These paragraphs were selected from the halfway point 
of each article, and comprise about four lines of running text each. They are broadly representative 
of the body text of their articles in terms of topic addressed and lexico-grammatical structure. The 
analysis is an analyst-centric one, but draws on the evidence of differential literacy competencies 
among participants in the study, as discussed above, for triangulation. 

Article A, as the following analysis shows, is extremely dependent on a complex system 
of long-range intra-textual cohesive ties and extra-textual references for its cohesion, giving its 
language a dependence on its situational context similar to spoken language. This allows for short, 
simple clause complexes, but may well make the text difficult to read for those who do not possess 
this particular rhetorical routine, or a good knowledge of the article’s frame of reference. The article 
seems to assume that readers have gained knowledge of this frame of reference by following news 
of the electoral contest between Thabo Mbeki and Jacob Zuma for some time, possibly through 
reading the Daily Sun every day.

Extract 1: Article A: Daily Sun, lower-income newspaper (paragraph numbering corresponds to that 
in Appendix 1)
A9  “It’s going to be a walkover!” shouted one.
A10 But Mbeki loyalists warned: “It’s not over till it’s over!”
A11 They accused the media of unfairly boosting Zuma and said they would be “surprised” when 

they found out the strength of Mbeki’s support.
A12 But the result seemed to be going Zuma’s way.

These paragraphs exhibit a device that shortens sentence and paragraph lengths by splitting one 
clause complex into two orthographic sentences and by extension into two separate paragraphs. 
Both A10 and A12 begin with the adversative conjunction but, indicating that the material in these 
paragraphs exists in a relationship of paratactic expansion with that of the preceding paragraphs, 
A9 and A11 respectively. The conjunction but in both these cases forms strong cohesive ties 
between the paragraphs.



Siebörger and Adendorff426

The word one (A9) substitutes for the singular of Zuma backers, a nominal group that appears 
in paragraph A7, forcing readers to look two paragraphs back in the text for a possible substitute. 
Once readers have done this, they have to decode the idiomatic expression a walkover success-
fully and then establish who the Zuma backer believes will win in the walkover. The paragraph 
preceding the extract portrays the Zuma supporters as singing, dancing and ululating, from which 
readers must infer that they are in a triumphant mood, from which, in turn, they have to work out 
that the Zuma backer quoted believes that Zuma will win. They also have to bear in mind that this 
paragraph (A9) is set in an adversative relationship with the next, in which Mbeki loyalists (A10) 
say “It’s not over till it’s over!” (A10). Here, they have to recover from context that it (A10) refers to 
the contest for the ANC presidency, which the Mbeki loyalists (A10) caution should not be declared 
won or lost until it is finished, meaning that they are warning against predicting the outcome of the 
election in the manner that the Zuma backer is doing in the previous paragraph. This shows how a 
complex inferential process is required to understand this apparently simple extract, with cohesive 
ties indexing the rhetorical routines of a spoken dialogue. 

Paragraph A11 begins with the pronoun they, a reference to Mbeki loyalists (A10) that builds 
a cohesive tie between the two clause complexes and, since its antecedent is not too difficult to 
recover, may aid understanding. However, the second and third instances of they in A11 do not 
have such an easily recoverable antecedent. These instances could co-refer with the media (A11), 
the nearest preceding plural noun, but they are more likely to co-refer with Zuma backers (A7), 
since they were the target of the warning “It’s not over till it’s over!” (A10). This creates another 
long-range cohesive tie. One cohesive tie that is not quite so long in range is the repetition of the 
names Zuma (A11; A12) and Mbeki (A10; A11), which creates lexical cohesion through the frequent 
appearances of these names in the article as a whole.

The long range of these cohesive ties means that long nominal groups do not need to be rewritten 
explicitly, so that lexical information is presented in a fairly easily accessible form with few nominali-
sations. One important nominalisation is walkover, an idiomatic expression, which someone without 
knowledge of colloquial English expressions may battle to interpret.

Article A’s extensive use of cohesive ties to refer to contextual information is one likely reason 
behind the lower average scores it received on the cloze procedure test. In such a context-
dependent text, deleting a few words can make it very difficult to reconstruct cohesive ties from 
one’s schemata and successfully supply the missing words. However, the article received a 
high participants’ rankings score, which indicates that many participants did not find it difficult to 
recognise these cohesive ties. This may be because they have enough knowledge of the article’s 
frame of reference to recognise the cohesive ties without too much trouble, and because spoken 
language uses such long-range cohesive ties frequently (Halliday, 1989). Low lexical density is 
another feature which makes this article appear like spoken language in a way characteristic of 
texts in the popular literacy culture.

Extract 2: Article B: The Herald, middle-income newspaper
B9 All eyes will now be on the elections for the National Executive Committee taking place 

today to see whether the Zuma camp will rid that body of all pro-Mbeki elements, including 
the likes of Finance minister Trevor Manuel, a move that could have repercussions as far as 
the markets are concerned.

Article B does not have the long-range lexical ties or context-dependence of Article A, but does 
include some extremely complex clausal relations. These centre on the nominalisation move. The 
fact that the process of ‘moving’ is nominalised using this word allows it to be modified and related 
to other processes in extremely complicated ways. A move (B9) refers back to the process rid in the 
clause whether the Zuma camp will rid that body of all pro-Mbeki elements, including the likes of 
Finance minister Trevor Manuel (B9), and is hence a nominalisation. Several factors make it difficult 
to identify this antecedent. Firstly, readers have to recognise that move is in fact an anaphoric noun 
referring to a process. This task is made more complicated by the fact that there is no conjunc-
tion between the nominal group a move that could have repercussions as far as the markets are 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 427

concerned (B9) and the clause whether the Zuma camp will rid that body of all pro-Mbeki elements, 
including the likes of Finance minister Trevor Manuel (B9), to indicate exactly what the lexico-
grammatical relations between this nominal group and that clause are. Readers must make hypoth-
eses about what relations do exist between them, the most likely of which is that ‘which is’ has 
been elided from before a move (B9), meaning that the nominal group is an identifier in an implied 
relational process linked to the previous clause in a relation of hypotactic expansion. Next, speakers 
have to analyse including the likes of Finance Minister Trevor Manuel (B9) as an embedded clause 
which is a qualifier of all pro-Mbeki elements (B9), and so realise that the process including (B9) 
cannot be an antecedent for a move (B9). Instead, the process of the clause that this clause is 
embedded into, namely rid (B9), must be the antecedent of move. Readers then have to attach the 
qualifier that could have repercussions as far as the markets are concerned (B9), which is itself an 
embedded clause, to this process. 

In addition to the complexity of these clausal relations, information is packed far more densely in 
this extract because clauses are longer than in Article A. However, there are only two nominalisa-
tions in this extract, elections (B9) and a move (B9). The complications surrounding the second of 
these have already been discussed, and the first should not pose much of a problem to readers 
as the word is commonly used in this nominalised form. Other lexical items in the extract might. 
If readers are not aware that camp (B9) in the nominal group the Zuma camp (B9) is being used 
figuratively here to refer to a group of supporters, this participant may cause confusion. A similar 
thing may be said of all pro-Mbeki elements (B9), where one element of the nominal group, Mbeki 
(B9), may be well known from the context, but the reader needs to know the meaning of the prefix 
pro- (B9) to decode the entire nominal group successfully. A further difficult term in this passage is 
repercussions (B9), which refers to consequences of a process and generally has negative connota-
tions, suggesting that ridding the National Executive Committee of the likes of Trevor Manuel may 
have unfavourable consequences for the markets. A reader lacking experience in interpreting the 
dominant literacy practices in which this word is commonly used may either not know the denota-
tion of the word, or not be acquainted with this connotation.

A figurative expression that may cause difficulty is as far as the markets are concerned (B9). ‘As 
far as N is concerned’ is a formulaic expression typical of texts from the dominant literacy culture, 
so readers with limited exposure to this culture may view this as a personification of ‘the markets’ 
and then wonder how ‘the markets’ could be concerned, and how they could be concerned for a 
particular distance. 

Article B supplies readers with plenty of contextual information about actors and organisations 
mentioned in the text. Because this information is supplied in so full a form, readers are easily able 
to see which actors and organisations relate to which, developing their frames of reference on the 
subject matter of the article. These more well-developed frames of reference may have been what 
assisted participants to achieve a higher average score on the cloze procedure test for this article 
than on the other two. However, the article’s low participants’ rankings score seems to reflect that 
the positive effect that this supply of contextual information had on reading ease was outweighed by 
the negative effects of its complex structure of inter-clausal relations and high lexical density, both 
of which mark this as a text characteristic of the dominant literacy culture.

Extract 3: Article C: Business Day, upper-income newspaper
C8 Some investors have raised concerns that a Zuma win could shift economic policy towards 

his staunch backers, the trade unions and SACP.
C9 Motlanthe said the Congress of South African Trade Unions (Cosatu) could not vote in the 

election.
This extract has a simpler system of cohesion than either Extract 1 or Extract 2, but knowledge 

of economic discourse is required to interpret some of the terms included in it, which is what made 
it difficult to read for many of the participants in the study. Paragraph C8 is a clause complex made 
up of a main clause and a long embedded clause, that a Zuma win could shift economic policy 
towards his staunch backers, the trade unions and SACP, while C9 is also made up of only two 



Siebörger and Adendorff428

clauses existing in a relationship of paratactic projection, where a person’s comments are recorded 
in reported speech. 

Use of the names Zuma (C8), Motlanthe (C9) and SACP (C9) form lexical cohesive ties between 
this section of the text and paragraphs preceding the extract. A further cohesive tie is crucial in 
linking paragraph C8 to paragraph C9: while C8 speaks of the trade unions as supporters of Zuma, 
C9 quotes Motlanthe as saying the Congress of South African Trade Unions (Cosatu) was not 
allowed to vote in the election, which Zuma won. Readers have to realise that Cosatu (C9) refers to 
a group of trade unions (C8) to understand the relevance of this statement to what is written in C8. 
This is made easier by the fact that Cosatu’s full name, including the phrase trade unions (C9), is 
given. Readers also have to conclude that the election (C9) refers to the African National Congress’ 
(ANC’s) landmark elections last night (C8), but since this election forms part of the setting for the 
article as a whole, this too is not difficult for most readers. 

However, the extract contains many instances of potentially troublesome vocabulary. Concerns is 
used as a nominalisation in Some investors have raised concerns (C8), which could be rephrased 
as ‘some investors are concerned’. This nominalisation is used in combination with an abstract, 
figurative process, raised (C8). The other nominalisation in C8, a Zuma win, is also a participant in 
a clause with a figurative process, shift (C8). This process may be difficult to interpret for a reader 
not schooled in dominant literacies. In addition, the goal of this process, economic policy (C8), is 
a term that does not occur often outside specialist economic texts and business journalism. This 
term, like most technical terms, is rooted in nominalisation: the adjective economic comes from the 
noun economy, a nominalisation of the processes of buying and selling that occur in a country’s 
markets, and the noun policy is a nominalisation of the process of making decisions on how one will 
choose what to do when future decisions present themselves. Such technical terms increase the 
lexical density and abstractness of text, increasing its reading difficulty for those not conversant with 
dominant literacy practices.

Even if readers understand how shift (C8) is being used figuratively and what economic policy 
(C8) is, they may not be able to identify what it would mean for economic policy to shift towards 
the trade unions and SACP. To comprehend this idea properly would require the word shift (C8) 
to activate a frame of reference which identifies that the trade unions and SACP both advocate 
economic policies that tend to favour the interests of workers, rather than the interests of the middle 
class, including the investors (C8), which is why these investors are concerned about the possible 
effects of a Zuma win (C8). 

This means that it is not enough to have a general knowledge of who the main players in the 
Polokwane conference were, and what the ANC is, in one’s schemata in order to read Article C with 
full comprehension. It also requires knowledge of economics, and economic literacy. If readers do 
not have this literacy, they will also battle to predict which term will appear next in the text, which 
may explain why participants achieved the poorest average cloze procedure scores on this article.

Table 6 summarises the main characteristics of each article’s cohesion and lexical density 
patterns as revealed in the analysis.

As one goes from the working-class tabloids to the upper-class business newspapers, cohesive 
ties simplify and lexical density increases. It is enlightening to compare this with Table 1, which 
lists characteristics of the popular and dominant literacy cultures. Language in the popular 

Table 6: Summary of main characteristics of cohesion and lexical density found in analysis of articles

Article Cohesion Lexical Density
A: Daily Sun
(‘lower-income’)

High dependence on extra-textual and 
long-range intra-textual cohesive ties

Sparse distribution of lexical items in short 
clauses

B: The Herald
(‘middle-income’)

Complex inter-clausal relations High lexical density; some difficult lexical 
items

C: Business Day
(‘upper-income’)

Simplest cohesion system High lexical density; requires economic 
literacy to interpret



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 429

literacy culture is very close to its immediate context and alludes heavily to it, while language in 
the dominant literacy culture maintains an objective distance from its topic and alludes instead to 
literary tradition in a broad sense of the word. Hence the ‘lower-class’ Article A relies heavily on 
the immediate context of events surrounding Zuma’s election as ANC president, while the ‘higher-
class’ Article C alludes more to established economic literature which explains what it means for 
economic policy to shift towards the demands of trade unions. These contextual references suggest 
that there is a close association between the language used in these newspapers and the average 
socio-economic standing of their readers.

Newspaper target markets and readership trends
A brief survey of the target markets of Daily Sun (lower-income newspaper), The Herald (middle-
income newspaper) and Business Day (upper-income newspaper), the source of articles A, B and C 
respectively, shows that these newspapers’ language is also tailored closely to the literacy practices 
of their target markets. 

The Daily Sun has focussed on a very specific target market, typified by its publisher, Deon du 
Plessis, as ‘our guy in the blue overalls’ (Du Plessis, 2008; Froneman, 2006). Du Plessis (2008) 
calls him ‘the skilled working-class hero of the amazing boom in the middle of the South African 
market’. Meanwhile, The Herald’s deputy editor describes its target market as middle class, with 
a post-matric (post-Grade 12) education and living in the western half of the Eastern Cape or the 
Garden Route (Matthewson, 2008). He says that this target market includes English-speakers 
and people with well-developed competence in English as a second language. Business Day’s 
stated target market is ‘the country’s business and political elite’ (IMFSA, 2008). All three of these 
target markets match relatively closely the data on readers’ average monthly household incomes 
presented earlier in this article.

Readership statistics on the three publications, as shown in Table 7 reveals that both the Daily 
Sun and The Herald are growing in readership, while Business Day is maintaining its readership 
after having enjoyed a short spurt of growth between 2006 and 2007.

The Daily Sun was established in 2002 as the country’s first tabloid-format daily newspaper 
(Froneman, 2006). While South Africa has a well-established ‘quality’ press targeting the middle 
and upper classes and a history of publications which can be said to be part of a popular culture of 
literacy, Hadland (2007) argues that the country could not have been said to have a mass popular 
press before the advent of the Daily Sun as the forerunner among a group of seven new tabloid 
titles. He writes that the first newspapers targeted at black people in the 19th century, such as 
Izwi Labantu, were aimed primarily at a missionary-educated elite, rather than the working class. 
Notably, though, they were mainly written in the first languages of their target readers, unlike many 
subsequent publications that targeted the working class. 

In 1932, a newspaper called Bantu World opened, targeting the black working class across 
the nation (Hadland, 2007). It gained some appeal in the townships, but nothing near that of the 
order of the Daily Sun (Froneman, 2006). Rather more successful was Drum, a monthly magazine 
established in 1951 that grew to be distributed across Anglophone Africa with a circulation of 
300 000 (Ngugi, n.d.). It featured a diverse mixture of content, from celebrity news and self-help 
columns to investigative journalism recognised as being of high quality (Ngugi, n.d.; Hadland, 
2007). Drum also closed eventually, but was re-established due to popular demand and is now 
a weekly magazine with a readership of 1.98 million (SAARF, 2009b). In the much smaller South 

Table 7: Readership by newspaper as a percentage of South Africa’s total adult population at time of survey 
Based on SAARF (2008, 2009a)

Newspaper 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
Daily Sun – – 5.9 7.6 9.8 11.9 15.7 16.4
The Herald 0.6 0.6 0.6 0.6 0.7 0.6 0.7 0.8
Business Day 0.4 0.4 0.4 0.4 0.3 0.3 0.5 0.5



Siebörger and Adendorff430

African Indian working-class market, the Post thrived in the 1950s and continues to the present 
day, with a fairly modest readership of 352 000 (Froneman, 2006; SAARF, 2009b). The Sowetan, 
another newspaper aimed at the black working class and lower middle class, has a long and proud 
history of political news reporting (Hadland, 2007). In 2003 it was read by 6.7% of South Africa’s 
adult population, but it suffered heavy losses in readership in competition with the Daily Sun before 
recovering those over the past two years (SAARF, 2008 & 2009a). 

An account of the popular press in South Africa would be incomplete without a mention of the 
grassroots alternative press which arose mainly in resistance to apartheid policies. These publica-
tions most closely approximated the ideal of media in the popular literacy culture produced by the 
working class for the working class, and formed a vibrant arena for political discussion. A range of 
African nationalist newspapers appeared throughout the 20th century, mainly in Bantu languages 
(Switzer, 2000). The zenith of this alternative press, in the 1980s, was known for illustrious titles 
such as South and Grassroots, most of which were in English, although a significant minority were 
in Bantu languages (Switzer, 2000). Data from Keyan Tomaselli (cited in Switzer, 2000) shows that 
in 1987, alternative publications targeted at the working class claimed a combined circulation of 
480 000 copies. However, with the demise of apartheid, this alternative press was seen as having 
fulfilled its purpose, and the external funding that had kept it running ceased, causing almost all of 
these publications to close (Hadland, 2007). 

These publications’ contributions to a popular press in South Africa are all notable, but Tim 
Couzens (cited in Hadland, 2007) writes that three factors hampered them from developing into 
a true mass popular press that could function as an extensive alternative public sphere for the 
working class. The publications ran into financial trouble selling newspapers to an impoverished 
market which did not attract advertisers in the apartheid era; both the government and advertisers 
feared that a mass popular press would provoke black people to militancy; and the popular press 
remained largely under the control of white businessmen who could suppress content they saw as 
running counter to their interests. 

But after political change to a non-racial democracy in 1994, which removed the threat of black 
militancy, and subsequent black economic empowerment deals which transferred part ownership 
of most major media holding companies to black people, media owners began to see the potential 
profitability of tabloids, and so invested in starting them (Wasserman, 2008). Significantly, all nine 
newspapers which have lower reader average household income figures than Sowetan have been 
established since the advent of the new tabloids in 2002, except for Soccer Laduma, a weekly 
focussed solely on sport (SAARF, 2008 & 2009a). This demonstrates clearly that an entirely new 
sector of the newspaper market has been created, catering for members of the working class who 
previously were excluded from the market. Encouragingly, three of these titles, Isolezwe, Ilanga 
langeSonto and UmAfrika, are in isiZulu, marking a tentative step towards a possible revival of a 
Bantu/Nguni-language press in South Africa (SAARF, 2009a).

On the other hand, most ‘quality’ newspapers targeted at the middle class have shown a general 
decline in readership over the past few decades, according to Hadland (2007). He writes that 
this decline was most marked in the months following the 1994 elections, when people suddenly 
seemed to lose interest in politics and stop buying newspapers. For instance, the Cape Argus’s 
readership dropped by just under 20% from the middle of 1994 to the end of 1995, the Daily News’s 
readership went down from just under 100 000 in the first half of 1993 to 75 960 in the second half 
of 1995, and The Star dropped from 216 684 to 165 171 over the same period. However, data from 
SAARF (2008) suggests that some ‘quality’ newspapers have begun to reverse the downward trend 
in readership over the past five years, including The Herald and Business Day.

One of the reasons for the growth of the Daily Sun and the other new tabloids may well be that 
they address their readers in language suited to them. This study seems to indicate that the Daily 
Sun’s use of language is in keeping with the popular literacy culture. However, it could be improved 
by providing more contextual information and cohesive links that enable readers who have little 
knowledge of the subject matter of its articles to read them more easily. The Daily Sun’s language 
as well as its content is overwhelmingly successful in attracting readers, a sign that these readers 
are interested in being entertained by the news they read, while gaining a little awareness of political 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 431

issues along the way. This amount of political coverage, albeit small, can stimulate debate among 
readers and empowers them with an opportunity to be better informed for democratic participation, 
and Wasserman (2008) has shown that this is in fact happening among the new tabloids’ readers.

Meanwhile, the readership of The Herald is growing as well, albeit at a much more modest rate. 
This may be in part because it has not generated the same rapport with its readers as the Daily Sun 
has. Its language appears to contain both highly complex patterns of cohesion, and vocabulary and 
idioms used chiefly in texts from the dominant literacy culture. This is language that its middle-class 
target market may understand, but may also find fairly cognitively demanding at times. 

The SFG analysis suggests that the language of Business Day addresses its much smaller target 
market of the business elite well, as does its economics- and politics-oriented language. It demands 
a strong command of dominant literacies in economics and politics and an extended vocabulary of 
technical terminology from its readers, both of which draw heavily on nominalisation. In so doing, 
Business Day raises high barriers to comprehension. Thus it becomes a mark of prestige to read 
Business Day, and the attraction of this status may be one of the reasons for its growth in reader-
ship up to 2007, in the context of an economic elite expanding thanks to black economic empower-
ment. Its stagnation from 2007 to 2008 may have to do with reasons outside the scope of this 
article, such as the current global recession.

Thus all three newspapers under investigation appear to be succeeding in reaching their target 
markets and increasing their numbers of readers. This, together with the indication from the 
SFG analysis that, with some exceptions, each newspaper tailors its language fairly accurately 
to the literacies of its average readers, gives room for optimism that more and more people are 
becoming informed for participation in democracy, contrary to what the proponents of the crisis in 
journalism argue. This is true particularly of the working class, which has an entire new segment 
of the newspaper market dedicated to it. The fact that most of these publications are in English, a 
second language for much of the working class, limits their accessibility for those with low levels of 
competence in this language, but the emergence of three new publications in isiZulu is an encour-
aging sign that communication for democracy in South Africa is improving.

Conclusion
It must be observed that the findings of the study reported on in this article are to a significant extent 
shaped by the interaction of two differing perspectives: a largely prescriptive perspective viewing 
an apparent problem in the media’s capability to equip citizens to participate in democracy, and 
a descriptive linguistic perspective that attempts to probe the existence of the problem and in the 
process, deconstructs it. Thus this article begins with concerns over a crisis in journalism and ends 
with a finding that newspapers may be making political journalism more accessible to more South 
Africans than it has been in the past, with a diverse array of publications catering for a broader 
range of target markets. Few of these address readers in the first languages spoken by the majority 
of South Africans, but the three new isiZulu newspapers are signs that this may be changing.

Naturally, one must be tentative about the findings reached in a study with such a small partici-
pant sample, analysing such small stretches of text. Instead of aiming for precision in language 
testing methods, the study took an eclectic and exploratory approach, driven by our prior 
understanding of where complexity lies in texts. However, it does suggest plenty of stimulating and 
creative avenues for further research. 

One limitation on the study’s analysis of texts is that although this article has extensively 
discussed the ways in which media texts speak to different people in different ways through their 
language usage, the interpersonal function of language has largely been ignored from an analytic 
perspective. The APPRAISAL system within SFG offers an excellent tool with which to look beyond 
reading ease and analyse the different ways in which tabloid and ‘quality’ newspapers address 
themselves to readers, which would shed more light on the differences between the popular and 
dominant literacy cultures these two types of newspapers represent. 

Another limitation on the study is its analyst-centric nature. Even though findings of the SFG 
analysis were triangulated to some extent with the results of the tests for ease of reading, it is 
difficult to reach certainty about the conclusions reached. More certainty could be reached through 



Siebörger and Adendorff432

taking an interpretive approach to a similar study by finding ways to elicit from participants in detail 
exactly what they found easy or difficult to read about an article, or why they felt more drawn to 
one article than to another. This would be particularly helpful in analysing the ways in which first-
language speakers of different African languages interpret texts in English, studying the interface 
between differences in literacy practices and second-language competence. Such a study would 
also be able to probe the content of participants’ schemata in a way that this study has not done.1

A further place where interpretive research would be highly beneficial would be in investigating 
the reading of the new tabloids as a popular literacy practice. For instance, a fruitful line of research 
may be an ethnography of Daily Sun readers, observing the ways in which the newspaper is read 
and discussed, the meanings that are constructed from its content, and the ways (if any) in which 
these meanings are acted on. This type of research has the potential to tell us with greater certainty 
what contribution the new tabloids are truly making to democratic participation in South Africa and 
whether they are in fact symptoms of the perceived crisis in journalism, or one of its antidotes.

This study has produced no evidence that the new tabloids are assisting their target readers to 
engage with the dominant classes by socialising them in the use of dominant literacy practices. In 
other words, these newspapers do not seem to alleviate the great divide of power that separates the 
two groups. One simple way in which this could conceivably be done is through the use of articles 
or supplements explaining for working-class readers how the country’s political and economic 
systems work, while slowly introducing them to the nominalised terminology of dominant literacy 
practices. Such texts would seek to relate broader political and economic concepts to issues faced 
in readers’ own lives.

Although this study has shown that the South African newspaper sector has increased in the 
range of people it caters for, it does not suggest that all people have publications that address their 
needs. South Africa now has a newspaper that targets the ‘guy in the blue overalls’ (Du Plessis, 
2008), but there does not seem to be a similar equivalent for the ‘woman in the domestic worker’s 
dress’, for instance. Ultimately, this study’s findings re-emphasise the importance of diversity in the 
media to a strong democracy: the more sectors of the population have access to news media that 
addresses their information needs in language to which they can relate, the more people will be 
empowered for greater participation in democracy. 

Note
1 The study reported on initially did include a measure of background knowledge, but it was found 

to lack sophistication in reflecting the contents of readers’ schemata and so was omitted from the 
account given in this article. 

Acknowledgements — We would like to thank Kiran Pienaar and Ian Bekker for their critical comments. Financial 
assistance from the Rhodes University Postgraduate Honours Scholarship and the Rhodes University Faculty 
of Humanities Research Grant Fund towards this research is hereby acknowledged. Opinions expressed and 
conclusions arrived at are those of the authors and are not necessarily to be attributed to Rhodes University or 
the donor.

References
Adendorff R. 1999. A critical microethnographic investigation of the role of news-time in the 

acquisition of literacy in pre-democratic South Africa. PhD thesis, University of Natal.
Adendorff R & Nel T. 1998. Literacy and middle-class privilege in post-apartheid South Africa: 

Evidence from planning time sessions at Church Pre-school. Multilingua 17(2/3): 197–225. 
Barnett S. 2002. Will a crisis in journalism provoke a crisis in democracy? The Political Quarterly 

73.4: 400–408.
Bloor T & Bloor M. 2004. The functional analysis of English. 2nd edition. London: Arnold.
Bruce NJ. 1992. Ensuring access and quality in open learning programmes:  communication and 

study skills training for ESL-medium higher education. Hong Kong Papers in Linguistics and 
Language Teaching 15: 47–55.

Buckingham D. 1997. News media, political socialization and popular citizenship: towards a new 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 433

agenda. Critical Studies in Mass Communication 14: 344–366.
Buckingham D. 2000. The making of citizens: young people, news and politics. London: 

Routledge.
Business Day. Johannesburg, 19 December 2007.
Christie F. 1998. Learning the literacies of primary and secondary schooling. In Christie F & Misson 

R (eds) Literacy and schooling. London: Routledge, pp 47–73.
Collins J. 1991. Hegemonic practice: literacy and standard language in public education. In Mitchell 

C & Weiler K (eds) Rewriting literacy: culture and the discourse of the other. New York: Bergin & 
Garvey, pp 229–254.

Daily Sun. Johannesburg, 19 December 2007.
Donald J. 1991. How illiteracy became a problem (and literacy stopped being one). In Mitchell C 

and Weiler K (eds) Rewriting literacy: culture and the discourse of the other. New York: Bergin & 
Garvey, pp 211–228.

Du Plessis D. 2008. Our guy in the blue overalls. Available at: http://www.mg.co.za/articlePage.
aspx?articleid=341602&area=/insight/insight__comment_and_analysis/ [accessed 12 June 2008].

Froneman JD. 2006. In search of the Daily Sun’s recipe for success. Communitas 11: 21–35.
Gee JP. 1998. Social linguistics and literacies: ideology in Discourses. London: Taylor and Francis.
Gerot L & Wignell P. 1995. Making sense of functional grammar: an introductory workbook. 

Sydney: Gerd Stabler Antipodean Educational Enterprises.
Gumperz JJ. 1982. Discourse strategies. Cambridge: Cambridge University Press.
Habermas J. 1989. The Structural transformation of the public sphere: an inquiry into a category of 

bourgeois society. trans. Burger T. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Hadland A. 2007. The South African print media, 1994–2004: an application and critique of 

comparative media systems theory. PhD thesis, University of Cape Town.
Halliday MAK. 1989. Spoken and written language. Oxford: Oxford University Press.
Herald, The. Port Elizabeth, 19 December 2007.
International Media Forum South Africa (IMFSA). 2008. International Media Forum South Africa, 

Business Day. Available at: http://www.internationalmediaforumsa.com/index.php?option=com_c
ontent&task=view&id=45&Itemid=63 [accessed 25 July 2008].

Martin JR. 1993. Technology, bureaucracy and schooling: discursive resources and control. 
Cultural Dynamics 6.1: 84–130.

Martin JR & Rose D. 2003. Working with discourse: meaning beyond the clause. London: 
Continuum.

Matthewson S. 2008. pers. comm. 4 September 2008 — Deputy Editor, The Herald.
McNair B. 2000. Journalism and democracy. an evaluation of the political public sphere. London: 

Routledge.
Ngugi CM. n.d. African periodicals and popular culture. Available at: http://works.bepress.com/cgi/

viewcontent.cgi?article=1001&context=charles_muiru_ngugi [accessed 3 February 2009].
Örnebring H & Jönsson AM. 2004. Tabloid journalism and the public sphere: a historical 

perspective on tabloid journalism. Journalism Studies 5(3): 283–295.
Rockhill K. 1993. Gender, language and the politics of literacy. In Street BV (ed.) Cross-cultural 

approaches to literacy. Cambridge: Cambridge University Press, pp 156–173.
South African Advertising Research Foundation (SAARF). 2008. SAARF Newspaper 

Readership Trends. Available at: http://www.saarf.co.za/topnews.htm [accessed 24 July 2008].
SAARF. 2009a. SAARF AMPS 2008 Industry presentation. Available at: http://www.saarf.co.za/

AMPS/ppt/AMPS%202008A%20Industry%20Presentation.zip [accessed 3 February 2009].
SAARF. 2009b. Average issue readership of newspapers and magazines. Available at: http://www.

saarf.co.za/amps/Readership%20Summary2008a.pdf [accessed 3 February 2009].
Sampson A. 1999. The crisis at the heart of our media. In Tumber H (ed.) News: a Reader. Oxford: 

Oxford University Press, pp 20–28.
SAPA. 2009. Political parties tune into TV advertising. Available at: http://www.mg.co.za/

article/2009-02-26-political-parties-tune-into-tv-advertising [accessed 26 February 2009].
Smart D. 2005. A short introduction to postmodernism. In Alexander D (ed.) Can we be sure about 



Siebörger and Adendorff434

anything? Science, faith and postmodernism. Leicester: Inter-Varsity.
Solá M & Bennett AT. 1991. The struggle for voice: narrative, literacy, and consciousness in an 

East Harlem school. In Mitchell C & Weiler K (eds) Rewriting literacy: culture and the discourse of 
the other. New York: Bergin and Garvey, pp 35–55.

Statistics South Africa. 2003. Census 2001: census in brief. Available at: http://www.statssa.gov.
za/census01/html/CInBrief/CIB2001.pdf [accessed 23 July 2008].

Street BV. 1984. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Street BV. 1993. Introduction: the new literacy studies. In Street BV (ed.) Cross-cultural approaches 

to literacy. Cambridge: Cambridge University Press, pp 1–21.
Switzer L. 2000. Introduction: South Africa’s resistance press under apartheid. In Switzer L & 

Adhikari M (eds) South Africa’s resistance press: alternative voice in the last generation under 
apartheid. Athens, Ohio: Ohio University Press, pp 1–75.

Wasserman H. 2008. Telling stories: South African tabloids and post-apartheid politics. Conference 
paper presented at Media@lse Fifth Anniversary Conference, 21–23 September 2008, London 
School of Economics, London. Available at: http://eprints.lse.ac.uk/21584/ [accessed 2 February 
2009].

Widdowson HG. 1983. Learning purpose and language use. Oxford: Oxford University Press.
Willinsky J. 1991. Popular literacy and the roots of the new writing. In Mitchell C and Weiler K 

(eds) Rewriting literacy: culture and the discourse of the other. New York: Bergin & Garvey, pp 
255–270. 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 435

Appendix 1: Articles used in the study

Article A: page 1, Daily Sun (‘lower-income’ newspaper), 19 December 2007
Zuma – but wait for it!
by Ramosidi Matekane
A1 The ANC was gearing up for a Zuma victory last night!
A2 But officials in Polokwane were dragging their feet about releasing the result of the historic battle for the 

party’s top job.
A3 Having promised the result of the vote at 6pm, hours ticked by and delegates were kept waiting. 
A4 Said one impatient delegate: “Perhaps they are still eating their supper. Maybe we will have to wait until 

the champagne runs out before they tell us.”
A5 Delegates queued up in the rain all day yesterday to choose between the two giants of the movement in 

the party’s most crucial vote in 15 years.
A6 Supporters of both party vice-president Jacob Zuma and president Thabo Mbeki cheered and 

demonstrated for their heroes.
A7 Zuma backers were the most vocal.
A8 “Dedela abanye, iminyaka elishumi. Dedela uMsholozi”, they sang and whistled and ululated outside the 

voting booths.
A9 “It’s going to be a walkover!” shouted one.
A10 But Mbeki loyalists warned: “It’s not over till it’s over!”
A11 They accused the media of unfairly boosting Zuma and said they would be “surprised” when they found 

out the strength of Mbeki’s support.
A12 But the result seemed to be going Zuma’s way.
A13 Said Steve Friedman, of the SA Institute for Democracy: “I can’t predict the outcome, but most delegates I 

have spoken to said categorically they want Zuma to lead the party.”
A14 He said Zuma would win “unless something happens behind the scenes” to upset his chances.
A15 President Thabo Mbeki’s camp had pulled out all the stops to regain the support of delegates, said 

Friedman, but it was too little too late.
A16 Cosatu’s Patrick Craven said it was only safe to wait for the “official results”.
A17 He told Daily Sun: “Democracy will prevail. We will wait for the ANC members to speak, and they are 

speaking in large numbers.”
A18 In the nominations, Zuma had the backing for party president from the country’s five provinces, the Youth 

League and the Women’s League.
A19 Support for him was also evident from the non-voting Cosatu and SACP delegates.
A20 Apart from the leadership elections, delegates spent most of yesterday debating policies that will shape 

the party’s future conduct.
A21 Most important among these was the introduction of a 50% quota of women in all elected structures of the 

party.
A22 Also being considered is the founding of an ANC Veterans League for party members over 60 with an 

unbroken membership of 40 years.

Article B: page 1, The Herald (‘middle-income’ newspaper), 19 December 2007
New era dawns for ANC as beleaguered Mbeki suffers humiliating defeat
Zuma tsunami!
by Patrick Cull 
B1 South Africa woke up to a new ANC president this morning after Jacob Zuma swept to a landslide victory 

last night, polling 2 329 votes to the 1 505 for Thabo Mbeki in what amounted to a humiliating defeat for 
the former party president.

B2 The Zuma tsunami swept the opposition aside, heralding a new era for the ruling party and a total 
rejection of the Mbeki administration that has held the reins of power for the past 10 years. And it revealed 
the depth of divisions within the ANC.

B3 The conference hall exploded with joy as Zuma was announced the winner, with Mbeki among the first to 
congratulate the man who has fought a tireless campaign to wrest control of the presidency.



Siebörger and Adendorff436

B4 It was several minutes before there was silence to allow the announcement of the next result. 
B5 And an even worse humiliation could be in store for Mbeki. In terms of the rules of conference, as a losing 

candidate in the election for the top six he is now automatically nominated for the National Executive 
Committee. But given the climate at conference it appears unlikely he will be elected. As one elated Zuma 
supporter put it last night: “There is going to be a total clean-out of those people.”

B6 The Zuma camp captured all the top six positions. Kgalema Motlanthe took the race for the deputy 
presidency from Nkosazana Dlamini-Zuma by 2 346 votes to 1 444 and National Assembly Speaker 
Baleka Mbete defeated ANC policy guru Joel Netshitenzhe by 2 326 votes to 1 475.

B7 The secretary general’s position went to Gwede Mantashe who polled 2 378 votes to the 1 432 of 
Mosiuoa Lekota. Mantashe, who is also national chairman of the SACP, does not intend to relinquish that 
position now that he is ANC secretary general. 

B8 Thandi Modise was elected deputy secretary general with 2 304 votes ahead of Thoko Didiza’s 1 455, 
while Matthews Phosa claimed the position of treasurer general with 2 328 votes to the 1 374 polled by 
national deputy president Phumzile Mlambo-Ngcuka.

B9 All eyes will now be on the elections for the National Executive Committee taking place today to see 
whether the Zuma camp will rid that body of all pro-Mbeki elements, including the likes of Finance minister 
Trevor Manuel, a move that could have repercussions as far as the markets are concerned.

B10 Before the results were announced, Motlanthe said the ANC was finding the possibility of renewed corrup-
tion charges against Zuma “very difficult”.

B11 “The issue of comrade Jacob Zuma facing fresh charges is very difficult to deal with, for the simple reason 
that many people can face allegations at some point or the other,” he said. “The fact of the matter is the 
State makes allegations and (a person) can be charged and prosecuted … and it is difficult to act against 
anybody on the basis of allegation.”

B12 Motlanthe said the Zuma case had already travelled through the court.
B13 “The prosecution will have a second bite at him and we will see how that pans out. We will cross that 

bridge when we get to it.”
B14 In 2001 allegations surfaced that Zuma’s financial adviser Schabir Shaik was a director of a company 

that won a R400-million tender in an arms deal and that a French arms dealer had agreed to pay Zuma a 
R500 000 bribe.

B15 Shaik has since been jailed for 15 years for corruption and fraud, and corruption charges were put to 
Zuma, based on that verdict. The case was taken off the roll because the prosecution was not ready to 
proceed, but he is still being investigated.

Article B: page 1, Business Day (‘upper-income’ newspaper), 19 December 2007
Zuma ‘tsunami’ sweeps away ANC old guard
Clean sweep of top-six positions ushers in new era for party and SA
By Karima Brown, Hajra Omarjee and Amy Musgrave (with Reuters and Sapa)
C1 POLOKWANE – The unstoppable Jacob Zuma “tsunami” swept all before it at the African National 

Congress’ (ANC’s) landmark elections last night, toppling President Thabo Mbeki from the leadership and 
ushering in a new era for the party.

C2 Zuma beat Thabo Mbeki with 2 379 votes against 1 505, with eight spoilt papers and one abstention.
C3 Zuma’s election also ushered in a new-look party leadership packed with Zuma supporters, including ANC 

secretary-general Kgalema Motlanthe as deputy president, National Assembly speaker Baleka Mbete as 
national chairwoman, South African Communist Party (SACP) chairman Gwede Mantashe as secretary-
general, North West speaker Thandi Modise as deputy secretary-general, and former Mpumalanga 
premier Mathews Phosa as treasurer-general.

C4 The outcome was announced to a tumultuous reception at the ruling party’s 52nd national conference in 
Polokwane, ending months of bitter fighting that has divided the party, which also jettisoned its long-held 
tradition of stage-managed support for its leaders. 

5 Even before the outcome was announced, the ANC moved to allay investors’ fears of a radical turnaround 
in economic policies, which Zuma’s leftist allies have characterised as anti-poor and too friendly to 
business.

C6  The ANC has conceded that the threat of prosecution hanging over Zuma presented the movement with a 



Southern African Linguistics and Applied Language Studies 2009, 27(4): 413–438 437

huge dilemma. 
C7 Earlier, Motlanthe said economic policy was up to the decision making body of the party, the national 

executive committee (NEC), which did not have ideological differences.
C8 Some investors have raised concerns that a Zuma win could shift economic policy towards his staunch 

backers, the trade unions and SACP.
C9 Motlanthe said the Congress of South African Trade Unions (Cosatu) could not vote in the election.
C10 “There is no room for payback. Cosatu has no voting rights so there is no way they can claim ‘we put you 

there’.”
C11 “Investors are concerned (but) basic policy will not change. The NEC sub-committee on economics pays 

attention to these issues,” Motlanthe said.
C12 Intelligence Minister Ronnie Kasrils had also said economic policy would not change under Zuma. Zuma 

has stressed he will not deviate from ANC policy, and analysts say markets had been prepared for 
Zuma’s victory.

C13 Cosatu has called on the government to loosen monetary policy and ramp up spending to help spread the 
benefits of an economic boom to millions of poor and unemployed.

C14 Motlanthe also said the ANC was finding the possibility of renewed corruption charges against Zuma “very 
difficult”.

C15 “The issue of comrade Jacob Zuma facing fresh charges is very difficult to deal with, for the simple reason 
that many people can face allegations at some point or the other,” he said.

C16 Motlanthe said the Zuma case had already travelled through the court. “The prosecution will have a 
second bite at him and we will see how that pans out.”

C17 He said: “If we elect him we’ll have to accept it, if he is charged, we will have to accept it. We will cross 
that bridge when we get to it.”

C18 He felt it was not right that people being investigated for crimes were identified.
C19 “If the prosecution announces ahead of time, we are likely to charge so and so, they put you in a very 

difficult situation. It affects your children.” 



Siebörger and Adendorff438

Appendix 2: Sample cloze procedure test

Article A 
This is the text of the end of the article. Using the rest of the article, try to guess what the missing words are and 
fill them in:
President Thabo Mbeki’s camp had pulled out all the stops to regain the support of delegates, said 
____________, but it was too little too late.

Cosatu’s Patrick Craven ____________ it was only safe to wait for the “official results”.

He told Daily Sun: “____________ will prevail. We will wait for the ANC members to speak, and they are 
____________ in large numbers.”

In the nominations, Zuma had the backing for party ____________ from the country’s five provinces, the Youth 
League and the Women’s League.

Support for him was also evident from the non-voting ____________ and SACP delegates.

Apart from the leadership elections, ____________ spent most of yesterday debating policies that will shape the 
____________ future conduct.

Most important among these was the introduction of a 50% quota of women in all elected structures of the 
____________.

Also being considered is the founding of an ANC Veterans League for ____________ members over 60 with an 
unbroken membership of 40 years.

Appendix 3: Participants’ rankings test

Please rank the articles below according to how difficult they are to read. Write “hard” next to the most difficult 
one, “middle” next to the second most difficult one, and “easy” next to the easiest one to read.
__________ Article A: Zuma – but wait for it!

__________ Article B: Zuma tsunami!

__________ Article C: Zuma ‘tsunami’ sweeps away ANC old guard


