
                                                                                                                 
News Media Section 

1 

 

 
Preserving Our Collective Memory: The Case of HK Magazine 

 
Leo F.H. Ma 
New Asia College Ch’ien Mu Library and United College Wu Chung Multimedia Library, The 

Chinese University of Hong Kong, Hong Kong. 

E-mail address:  leo-ma@cuhk.edu.hk 

 

 
Copyright © 2016 by Leo F.H. Ma This work is made available under the Creative 

Commons Attribution 4.0 license. Unported License: 

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/  

 
 

 
 

Abstract: 

 
Founded in 1991, HK Magazine was one of the major English-language publications on local affairs, 

social issues and entertainment listings published weekly in Hong Kong for a quarter of a century. 

Apart from providing local entertainment information, it also witnessed the rapid social and political 

changes of Hong Kong when Britain handed over sovereignty of Hong Kong to China in 1997. In July 

2013, HK Magazine was sold to the South China Morning Post (SCMP) Group which was subsequently 

purchased by Alibaba Group in December 2015. However, the SCMP Group announced on 28 

September 2016 that the magazine's final issue would be released on 7 October 2016. The closure of 

the magazine was viewed by many as the loss of a “fun, independent and free-thinking" publication. In 

response to the huge reaction from the community, the SCMP Group agreed that the content of HK 

Magazine would be migrated to the SCMP website before the HK Magazine website was removed. It 

was however revealed that the SCMP website did not preserve the full archive of HK Magazine as 

promised. A public appeal was launched to help preserve the collective memory of Hong Kong by 

archiving the back issues of the magazine. Apart from reviewing the discussion arising from the close 

down of HK Magazine, this paper also addresses the critical role of the library in long term preserving 
HK Magazine on one hand and providing access to its digital content on the other 

 

 

Keywords: Collective Memory, HK Magazine, South China Morning Post, Hong Kong 

 

 

 

Introduction 

Founded in 1991, HK Magazine was one of the major English-language publications on 

local affairs, social issues and entertainment listings published weekly in Hong Kong for a 

quarter of a century. Apart from providing local entertainment information, it also witnessed 

the rapid social and political changes of Hong Kong when Britain handed over sovereignty of 

Hong Kong to China in 1997. This paper gives a brief account of the history of HK Magazine 

and the acquisition of the magazine firstly by South China Morning Post (SCMP) Group and 

subsequently by Alibaba Group. The author also reviews the discussion arising from the close 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (SLUB):...

https://core.ac.uk/display/268004133?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


2 

 

down of HK Magazine, and discusses the critical role of the library in long term preserving HK 

Magazine on one hand and providing access to its digital content on the other.  

HK Magazine: A Short Review 

The first issue of HK Magazine was published in June 1991 under the title HK: the 

indispensable Hong Kong Guide by Asia City Publishing Limited which was a private 

publishing company based in Hong Kong. (See Fig. 1) Apart from HK Magazine, Asia City 

Publishing Limited also published a portfolio of free lifestyle publications in the city including 

Where Hong Kong (an international travel magazine), Where Chinese (a magazine for 

Mainland China tourists), The List (a bi-weekly women’s magazine), etc.  

 

 
Fig. 1 First Issue in June 1991 

 

Initially, HK Magazine was designed as a small scale monthly English guides with only 

24 pages. It consisted of both entertainment listings with feature stories about social and 

cultural issues, and articles about various entertainment in Hong Kong ranging from music, 

movies, dining, travel to fashion. In November 1992, the magazine was renamed HK Magazine 

and started to publish as a bi-weekly publication for the next three years. In September 1995, 

it changed to a weekly magazine until it ceased publication in October 2016. The increase in 

the publication frequency of HK Magazine from an initially monthly to a biweekly and then a 

weekly publication indicates that it was a popular title in Hong Kong.  

Targeting at expatriates and those Hong Kongers with fluent English, HK Magazine had 

a circulation of 15,000 in early years. The weekly circulation reached about 80,000 in 2006 

and then dropped drastically to about 40,000 in 2015. (Tsoi 2016) The readership of HK 

Magazine are mostly university graduates. In a survey conducted in 2004 by HK Magazine, it 

was reported that 87% of the readers had at least one university degree. HK Magazine was 

distributed freely at bars and restaurants, coffee shops and bookshops and retail stores all 

around the territory but mostly concentrated in commercial and business areas. As noted by 

Sarah Fung, the then Managing Editor at HK Magazine, flexibility was the key to its longevity 

of the magazine. She commented that:  

“HK has never rested on its laurels, and we’ve made sure to diversify our offerings for 

an audience that increasingly relies on the Internet for its information. While people still love 

picking up the print edition, we also have our rich-media iPad edition, our website and social 

media channels. We also make a point of hiring talented young people and training them up to 

be excellent journalists, which keeps us in the know about what the kids are into these days. 

Everyone in our department is under 30. Of course, as long as we create a fun, relevant, quality 

magazine, people will still want to pick it up.” (Yee 2013) 



3 

 

New Buyers: SCMP and Alibaba 

In July 2013, Asia City Media Group together with HK Magazine and other affiliated 

media assets in Hong Kong were acquired by the SCMP Group for a sum of HK$13 million. 

After selling to SCMP Group, Asia City Media Group changed its name to HK Magazine 

Media Group and was governed by a broad of SCMP directors. This acquisition was however 

seen as a bad news by many in terms of media plurality and diversity in Hong Kong. (Grundy 

2013). Two years later, SCMP Group was sold in December 2015 for a sum of HK$2.06 billion 

(€242 million) to Chinese-owned Alibaba Group which is an e-commerce giant headed by Jack 

Ma in China. According to the spokesperson of the SCMP Group, the “deal includes the 

century-old newspaper, outdoor advertising, digital assets and magazines (Bloomberg Reporter 

2016).  HK Magazine Media Group as part of the SCMP Group was also sold to the Alibaba 

Group in this deal.  

As viewed by some media, this acquisition was an effective way to raise the profile of 

Alibaba’s growing media enterprise and to “help the Post full long-held ambitions to be a global 

English-language window for the world into China.” (Bloomberg Reporter 28 September 2016; 

Hicks 11 December 2015) To pave the way for global readership, the Post brought down its 

10-year-old paywall subsequently on 5 April 2016 giving public free access to its content. In 

an interview by SCMP, Jack Ma, Executive Chairman of Alibaba Group, commented that the 

“Post is a great media outlet - one of the best in Hong Kong” and Alibaba wanted to “make it 

a global media outlet through our technology and resources. (SCMP Reporter 2016) Apart from 

its editorial independence, Joseph Tsai, Executive Vice Chairman of Alibaba Group who is 

now the Chairman of the Post, also stressed that the Post would maintain its objective, fair and 

impartial reporting and coverage. (Hicks 2015) In Ma’s words, “[i]f the Post can play the role 

of a connector between the West and the East, I have confidence in the paper's future success.” 

(SCMP Reporter 2016) Despite of the promise that Alibaba's management would not involve 

in the Post's newsroom operations, Zach Hines, the Editor­in­Chief of HK Magazine from 2005 

to early 2015, commented that the Post has been “shifting its focus away from Hong Kong” 

and “their new priority is to target Western readers overseas to present coverage of mainland 

China.” (Tsoi 2016)  

The Closure of HK Magazine 

Ten months after selling to Alibaba Group, SCMP Group announced on 28 September 

2016 that the final issue of HK Magazine would be released on 7 October 2016, putting a full 

stop to its quarter of a century history. According to the SCMP spokesperson, the closure of 

HK Magazine was primarily due to very competitive market environment:  

“In the past few years, HK Magazine has been subjected to very challenging market 

conditions, which were especially dire for English-language lifestyle print media. Furthermore, 

the volatile advertising landscape, diminishing profitability from display advertising and event 

business further thwarted the magazine’s sustainability in the foreseeable future.” (Anonymous 

2016). (See Fig. 2) 



4 

 

 
Fig.2 Last Issue Number 1,166 on 7 October 2016 

 

Though the circulation of HK Magazine has been dropped to 50,000 at the time of buy-

out, the announcement was still shocking to the media profession at that time and the 

“death of HK Magazine has led to disbelief and outrage among its loyal readers”. (Grundy 

2016a; Tsoi 2016) It was the third SCMP subsidiary to close down since the Alibaba Group 

acquired the SCMP Group in December 2015. The other two were the 48 HOURS weekend 

magazine and the Chinese language edition of SCMP. As described by its former reporter 

Grace Tsoi who is now a reporter of BBC Chinese, the closure of HK Magazine was the loss 

of a “fun, independent and free-thinking" magazine in Hong Kong. (Tsoi 2016) It is worth 

noting, in Tsoi’s comment, that: “[i]t is obvious that HK Magazine has faced difficult times, 

but the closure still prompted questions from some who believed the magazine did not make 

losses, even in its worst year.” (Tsoi 2016) If HK Magazine did not have any major financial 

challenge, what are the reasons behind the closure of the magazine?  There were many 

speculations floating around about the close down. Would it be because HK Magazine has 

offered “some of the best independent, critical reflection of HK politics and policies”. (Grundy 

2013) For many years, HK Magazine were very vocal in many social and culture happenings. 

For example, there has been increasingly concern about heritage preservation in Hong Kong in 

the past two decades. When the issue about the destruction of Wing Lee Street in the Central 

District of Hong Kong came out, there were a lot of oppositions from the media especially from 

HK Magazine. After having huge public pressure, the entire urban renewal plan for that area 

was halted. (Yee 2013) HK Magazine also addressed other “hot topics” such as “Hong Kong’s 

relationship with mainland China, the staggering income inequality found in the city and LGBT 

issues, at a time when few mainstream outlets were interested.” (Tsoi 2016) Sarah Fung 

regarded press freedom as a core value of media profession and is something that every media 

practitioner should fight for. She said: 

“As for press freedom, increasingly in the past year or so, it’s true that we’ve heard many 

more stories about editors spiking or diminishing stories that they feel are too politically 

sensitive, and there have also been attacks on journalists and photographers. But as long as 

journalists continue to report these cases, we are standing our ground for press freedom in Hong 

Kong. This is something the entire city cares deeply about – Hong Kongers are very politically 

aware and civic-minded. The things we say in HK Magazine are things we couldn’t get away 

with saying in so many other parts of Asia, such as Singapore and most certainly the mainland, 

and I am very proud and grateful for that.” (Yee 2013) 

Having mainland China as a new business focus of SCMP Group under Alibaba 

management, it is not entirely surprising that SCMP subsidiary would be less critical of Beijing 

in recent years. (Phillips 2016) As Hines sadly put it: “[t]o be a truly independent press, you 

cannot be beholden to anyone except your readers. But, to my great dismay, this is becoming 

https://en.wikipedia.org/wiki/File:HK_Magazine_final_cover.jpg


5 

 

an increasing impossibility in Hong Kong, in both the mainstream Chinese and much-smaller 

English media.” (Hines 2016). 

What Can We Do?  

Being a highly popular and free English-language magazine, both the media profession 

and the public responded strongly to the decision to shut down HK Magazine. When the SCMP 

Group decided to cease publication of HK Magazine, the SCMP spokesperson said “[t]he last 

issue of HK Magazine will be published on 7 Oct, 2016 while the operations of its website and 

social media platforms will cease in a few days afterward.” (Anonymous 2016). It is hardly 

possible to imagine that a media publisher will consider deleting the content of its publication 

from its website even though the publication has ceased publication. This decision has caused 

a strong reaction from the Hong Kong Journalists Association to lodge an inquiry with SCMP 

management. In view of the enormous pressure and negative comments from the community, 

the SCMP Group finally decided that the online content of HK Magazine would be migrated 

to the SCMP website before the HK Magazine website was removed. (Grundy, 2016b). (See 

Fig. 3) 

 

 
Fig.3 HK Magazine Archive hosted by SCMP Group  

 

It was however found out that SCMP Group did not preserve the full archive on their 

website. For example, the issue 1,103 which featured Leung Chun-ying, the then Chief 

Executive of Hong Kong SAR Government, on the cover was not accessible in the archive 

hosted by SCMP Group. Mart van de Ven, a data scientist Hong Kong, helped archive the 

entire HK Magazine website (https://hkmag-archive.com/) just before the original server was 

closed down. Apart from archiving the online content of HK Magazine, Mart also initiated the 

HK Magazine Archive Project (https://goo.gl/FA43T3), a public appeal to save the print copy 

of the magazine. (See Fig. 4) Mart has saved 122 issues and enlisted public effort to source 

1,043 missing issues. (Grundy 2016c) All these efforts indicate that the content of HK 

Magazine is part of the public history and becomes the collective memory of Hong Kong 

people.  

 
Fig.4 HK Magazine website Archived by Mart van de Ven on 16 October 2016 



6 

 

Concluding Remarks 

According to the Press Freedom Index published by Reporters Without Borders, Hong 

Kong has dropped from the 18th place when the index was first published in 2002 to the 73th 

place in 2017. There has been a significant decrease in press freedom in Hong Kong in the past 

fifteen years. Although it was announced publicly that the closure of HK Magazine was due to 

the very difficult business environment in Hong Kong, this case, as viewed by many media 

practitioners, has a negative impact on press freedom in Hong Kong. Ying Chan, 

the founding director of the Journalism and Media Studies Centre at the University of Hong 

Kong, also indicated that the closure of HK Magazine “reflects the demise of the 

print media. All print media are losing circulation or they are closing for one reason or 

another.” (Tsoi, 2016) So what is the role of the library in long term preserving HK Magazine 

on one hand and providing access to its digital content on the other? Apart from the archival 

website of HK Magazine by Mart van de Ven which only provides part of its content, the library 

community can take a more proactive role to collaborate with the media professionals by 

providing wider access to the magazine currently kept in both public and academic libraries in 

Hong Kong. As stipulated in the copyright ordinance of Hong Kong, library can also provide 

access to the digital counterpart of the print copy of HK Magazine within the library premise. 

 

 

 

 

 

 

References 

Anonymous. 2016. “SCMP to Shut Down HK Magazine.” HK Expats, September 29. 

https://expats.hk/1388-hk-magazine.html/ 

Bloomberg Reporter. 2016. “Alibaba to Buy South China Morning Post for €242 

Million”. Sunday Business Post, September 28. 

Grundy, Tom. 2013. "South China Morning Post Buys out HK Magazine". Hong Kong 

Free Press. May 4. http://hongwrong.com/scmp-buys-asia-city/ 

Grundy, Tom. 2016a. "South China Morning Post Confirms Closure of HK Magazine 

After 25 Years in Print – Website to be Deleted". Hong Kong Free Press. September 28. 

https://www.hongkongfp.com/2016/09/28/south-china-morning-post-confirms-closure-of-hk-

magazine-after-25-years-last-issue-next-friday/ 

Grundy, Tom. 2016b. "SCMP Says HK Magazine Online Content Will be Saved". 

Hong Kong Free Press. September 30. https://www.hongkongfp.com/2016/09/30/scmp-says-

hk-magazine-online-content-will-be-saved/ 

Grundy, Tom. 2016c. "Data Scientist Asks Fans to Help Archive Content from Soon-

to-be-axed HK Magazine". Hong Kong Free Press. October 3. 

https://www.hongkongfp.com/2016/10/03/data-scientist-asks-fans-to-help-archive-content-

from-soon-to-be-axed-hk-magazine/ 

Hicks, Robin. 2015. “Post Full Long-held Ambitions to be a Global English-language 

Window for the World into China, and to That End the Newspaper is to Scrap its 10 Year-old 

Paywall”. Mumbrella Asia. December 11. http://www.mumbrella.asia/2015/12/south-china-

morning-post-sells-to-alibaba-paywall-to-go-as-title-eyes-global-audience/ 



7 

 

Hines, Zach. 2016. "A Sad End: HK Magazine was the Canary in the Coal Mine". 

Hong Kong Free Press. September 30. https://www.hongkongfp.com/2016/09/30/a-sad-end-

hk-magazine-was-the-canary-in-the-coal-mine/ 

Phillips, Tom. 2016. "Mysterious Confession Fuels Fears of Beijing's Influence on 

Hong Kong's Top Newspaper". The Guardian. July 25. 

https://www.theguardian.com/world/2016/jul/25/south-china-morning-post-china-influence-

hong-kong-newspaper-confession 

SCMP Reporter. 2016. “Alibaba's Jack Ma on China's Economy, Hong Kong and the 

South China Morning Post: Full Q&A.” South China Morning Post. April 22. 

Tsoi, Grace. 2016.  "The Death of an Irreverent Hong Kong Magazine". BBC News. 

October 7. http://www.bbc.com/news/37481134 

Yee, Lauren. 2013. “That Girl: Sarah Fung of HK Magazine”. Sassy Hong Kong. 

October 16. http://www.sassyhongkong.com/that%C2%AD-girl%C2%AD-sarah-

%C2%ADfung-%C2%ADof-%C2%ADhk-%C2%ADmagazine/ 

 

 

 


