
 

 

 

 

 

ISSN: 2051-0861 

Publication details, including guidelines for submissions: 

https://journals.le.ac.uk/ojs1/index.php/nmes  

 

 
 

Egypt’s Military Coup of 2013: An Analysis of the Private Press in 112 Days    

Author(s): Maher Hamoud     

 

To cite this article: Hamoud, Maher (2019) “Egypt‟s Military Coup of 2013: An Analysis of 
the Private Press in 112 Days”, New Middle Eastern Studies 9 (2), pp. 133-148.   

 

Online Publication Date: 30 August 2019  

 
 
 

Disclaimer and Copyright 

The NMES editors make every effort to ensure the accuracy of all the information contained in the journal. 

However, the Editors and the University of Leicester make no representations or warranties whatsoever as to the 

accuracy, completeness or suitability for any purpose of the content and disclaim all such representations and 

warranties whether express or implied to the maximum extent permitted by law. Any views expressed in this 

publication are the views of the authors and not the views of the Editors or the University of Leicester. 

 

Copyright New Middle Eastern Studies, 2019. All rights reserved. No part of this publication may be 

reproduced, stored, transmitted or disseminated, in any form, or by any means, without prior written permission 

from New Middle Eastern Studies, to whom all requests to reproduce copyright material should be directed, in 

writing.  

 

Terms and Conditions 

This article may be used for research, teaching and private study purposes. Any substantial or systematic 

reproduction, re-distribution, re-selling, loan or sub-licensing, systematic supply or distribution in any form to 

anyone is expressly forbidden. 

 

The publisher does not give any warranty express or implied or make any representation that the contents will 

be complete or accurate or up to date. The accuracy of any instructions, formulae and drug doses should be 

independently verified with primary sources. The publisher shall not be liable for any loss, actions, claims, 

proceedings, demand or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly or indirectly in 

connection with or arising out of the use of this material.  

  

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by University of Leicester Open Journals

https://core.ac.uk/display/267014296?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://journals.le.ac.uk/ojs1/index.php/nmes


New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

133 
 

Egypt’s Military Coup of 2013: An Analysis of the Private Press 

in 112 Days     

Maher Hamoud
*
  

 

 
 
 

Abstract  

 
In July 2013, a widely celebrated military coup took place in Egypt – only two and a 

half years after the 2011 Revolution. This article investigates the hegemonic power of 

the private press owned by Egypt‟s business elite during the coup period. In the context 

of this research objective, this study answers the question of “how did Egypt‟s private 

press provide popular support to the 2013 military coup?” through following a critical 

approach and conducting framing analysis of news headlines in a period of 112 days. 

This article examines the popular privately-owned newspapers al-Masry al-Youm and 

al-Watan as the main case studies. Findings show that Egypt‟s business elite engaged in 

significant news framing in support of the 2013 military coup - for the purpose of 

maintaining their hegemonic position in the country. They particularly used the frame 

of “fear” (of the Muslim Brotherhood, potential violence and political chaos) and the 

frame of “promotion” by portraying the military as a saviour.    

 

   

Keywords: Egypt; 2011 Revolution; 2013 Military Coup; Business Elite; Tamarod; Muslim 

Brotherhood           

 

Introduction    
 

We saw millions of people pouring out onto the streets to demand the fall of a regime in 

2011, and we witnessed this seemingly strong regime quickly submitting to the people‟s 

demands only to immediately re-assemble and overthrow an elected government via a 

popularly supported military coup in 2013. How did all this happen? One article is never 

enough to go through a complex discourse of reasons answering this question or drawing a 

full map of mechanisms explaining how the ruling elites outfoxed the masses through 

persuading them to support the opposite of what the same masses sacrificed for two and a 

half years earlier. However, highlighting the role of the business elite‟s private press as a tool 

of the political elite during the military coup period in 2013 can help us understand what was 

happening in Egypt at that moment in contemporary history and how exactly the public chose 

to support a coup. 

Today‟s Egypt has a top-down enforced neoliberal model as many evident realities 

show. This model created notable social injustices and constituted a key reason for the people 

to protest against the ruling elites in 2011. However, the 2011 uprising was not born at that 

moment in history nor did it end with the fall of Mubarak (Abdelrahman 2015). Even though 

                                                        
*
Maher Hamoud; Department of Conflict and Development Studies, Ghent University, Universiteitsstraat 8, 

Ghent 9000, Belgium. Email: maher.hamoud@ugent.be.  



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

134 
 

President Mubarak was removed from office, his regime and legacy remained intact. As 

Abdelrahman points out, after the initial euphoria and laudatory comments, the supposedly 

victorious masses were soon relegated to the back seat while established political actors (i.e. 

the military, Muslim Brotherhood and regional powers) returned to centre stage. The 

continuing struggle of millions of Egyptians receive cursory attention and only in so far as 

they are seen to have been subdued and defeated by counter-revolutionary forces 

(Abdelrahman 2015: 3-4). In this context, I believe that mass media – especially the private 

one – overlooks the demands of the masses and sustains Egypt‟s authoritarian regime. As the 

media is still powerful and controlled by the business elite, the masses will keep receiving the 

same cursory attention. 

The media holds an important role in conveying political and economic discourses to 

the public across the whole world. Egypt‟s private media – and those who own it – are in no 

different position. Journalists everywhere have developed countless ways to frame the news. 

The most commonly used themes include emphasizing a conflict, an emotional aspect of a 

story, and grim economic consequences. These frames can promote a particular problem 

definition, causal interpretation, or moral evaluation (Entman 1993) and thus influence 

debates and structure political outcomes. Throughout this article, I argue that news 

production is heavily influenced by the political and business interests of private newspapers‟ 

owners (Ratta et al. 2015). Nevertheless, regardless of this influence of news coverage on the 

public, we still have to examine the issue case by case to learn about how this influence 

prevails within certain news agendas. Each case has the potential to teach us how decision-

makers – including members of the business elite in Egypt – formulate their responses to both 

the news agendas they control and the public they target (Benson 2004).  

In their book entitled “Arab Media Moguls”, Naomi Sakr et al. (2015) perceive the 

Middle East as a fertile ground for media moguldom, where a general business tycoon – 

coming from the business elite with associations to the political one – invests in the private 

media. This phenomenon is particularly applicable to the Egyptian case. Autocratic rulers 

impose media regulations and censorship, not to prevent media monopolies but to curb 

political opposition and foster a submissive public. Authoritarian power-holders could live 

with the rise of media tycoons, and media tycoons could co-exist with them (Cook 2006). 

Ownership concentration has spurred the downswing of pluralism in Egyptian media. For 

example, the prominent outspoken journalist Ibrahim Eissa, who founded the al-Tahrir TV 

right after the fall of Mubarak, later sold it to Suleiman Amer, a businessman closely 

connected to Mubarak‟s elite (Hafez 2015). 

In the case of Egyptian and Arab media tycoons, profit-seeking cannot be an overriding 

expectation because distortions in the advertising market and restrictions on editorial content 

severely undermine the commercial potential of media operations. Controlling a network of 

media is an effective way to demonstrate loyalty and thus carry favours with the rulers of a 

country (Skovgaard-Petersen 2015: 273), which is the main goal of the investment. In 

Mubarak‟s era, all the major media tycoons tended to be close to the regime. However, being 

close does not necessarily mean that they approved of the regime or that they actively sought 

its patronage. Rather, it was often an inevitable consequence of the economic importance and 

interests of the business groups they were heading (Guaaybess 2015). In this context, our 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

135 
 

cases of al-Masry al-Youm and al-Watan newspapers provide useful samples to analyse the 

link between politics, business and media in Egypt.  

If we take a look at these two most-circulated private newspapers in Egypt (commonly 

estimated to sell about 150,000 daily copies each, however no reliable sources are available 

for entirely accurate data), we can see that they dominate access to high-profile official 

sources and information. We can also observe the close connections between the newspapers‟ 

editors, investors, and the government. For example, al-Masry al-Youm was founded by 

Salah Diab, who earlier was the founder and main shareholder of Bico that dominates 

agricultural trade in Egypt. He also has had very strong relations with Israeli companies since 

the Camp David Accord was signed in 1978. Al-Watan stands as another example, which was 

founded and board-chaired by Mohamed al-Amin who‟s a top Mubarak supporter and a 

business tycoon with a diverse investments portfolio. Al-Amin interestingly hired Magdy al-

Gallad as al-Watan‟s editor-in-chief. Al-Gallad, known for being highly politically 

connected, is actually a former editor-in-chief of al-Masry al-Youm, which as we just 

mentioned is owned by Diab. 

The Egyptian private media market is clearly dominated by the business elite, which 

largely owns its news outlets and controls them. This control is sustained through being direct 

managers and/or by delegating highly connected editors to serve the investors‟ interests. 

These interests vary between directly economic ones for corporations owned by the same 

investors, the interests of other business groups and indirectly the interests of the political 

elite with its two main factions: the civilian and the military.  

Operating under the shadow of the aforementioned ties between the business and 

political elites within the private press market, Egyptian journalists struggled to incorporate 

the facilitative normative roles in their daily practices after Mubarak‟s fall. However, the 

radical-oppositional role against the Muslim Brotherhood government suited them much 

better, after which most Egyptian journalists re-assumed their traditional collaborative role in 

the service of the ruling (military) elite. The role was understood by these journalists as the 

need to liberate themselves from the dictates of the official discourse as well as from the 

interference of media owners. However again, this was not realistic due to the lack of a 

tradition of investigative reporting, well-founded professional skills, and the presence of a 

legacy of reverential journalism. As such, Egypt‟s private media cannot be evaluated as free 

and independent media (Cammaerts and El-Issawi 2015: 10). Therefore, I choose to situate 

this study under the domain of critical theory, while applying framing analysis of news 

contents produced by the private press during the period around the 2013 military coup. By 

studying the country‟s top two newspapers, al-Masry al-Youm and al-Watan as samples, this 

article answers the question of “how did Egypt‟s private press provide popular support to the 

military coup?”.   

 

Theoretical Framework 
 

The instrumental character of media is obvious, not only when one investigates the 

relationships between the owners of the media and the ruling elite but also when one 

considers implications of the published material (Richter and Gräf 2015: 32). As a result, this 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

136 
 

article adopts a critical approach which occupies a significant space in the history of the 

political economy of communication from a multidisciplinary perspective (Morgan 2013: 

45). Max Horkheimer, one of the founders of critical theory, distinguishes the theory from the 

“traditional” one based on a specific practical purpose: a theory is critical to the extent that it 

seeks human “emancipation from slavery”, acts as a “liberating influence”, and works “to 

create a world which satisfies the needs and powers” of human beings (Bohman 2005). The 

theory is a normative approach based on the judgment that domination is a problem, which is 

an essential theme in this study. The theory applies approaches that place emphasis on the 

unequal distribution of power and criticizes the arrangements whereby such inequalities are 

sustained and reproduced. The concept of reproducing power is also very important to 

understand how the business elite and “Mubarak‟s state” managed to survive the 2011 

Revolution and launch a comeback with the 2013 military coup. The term “critical” is 

usefully broad and encompassing, but it also has distinctive practices and values of critique in 

intellectual enquiry such as questioning, interrogating, and challenging the adequacy of 

explanations of phenomena (Hardy 2014), which are suitable for objectively analysing news 

contents in a country undergoing challenges between revolutionary and counter-revolutionary 

powers.   

Generally speaking, the vast domain of critical theory stands out with its focus on 

studying a society in terms of how it is influenced by media (Winseck and Yong Jin 2011). A 

critical approach in understanding a political phenomenon would question the media as an 

attack of money and power, and in turn, as a structure that the elites use to dominate a society 

(Habermas 1987: 375). This attacking media is a system that serves for communicating 

messages and symbols to the general populace in a world of concentrated wealth and major 

conflicts of class interests, where fulfilling this role requires systematic propaganda (Herman 

and Chomsky 2002: 1). The “consent” notion in Herman and Chomsky‟s work goes hand in 

hand with Mosco‟s understanding of hegemony, as he argues that hegemony requires the 

exercise of power to maintain consent under changing conditions. Therefore, communication 

plays a central role for the successful maintenance of control and hegemonic consolidation in 

general (Mosco 2009: 209-210). Critical approach has always become popular in times of 

major crises such as the 1968 protests and the global financial meltdown in 2008. As such, it 

should come as no surprise that critical approach will also be used here in this article which 

investigates a military coup supported by mass protests in 2013 – which stands to contradict 

the emancipatory aims of a democratic revolution launched in 2011. 

On 24 July 2013, al-Masry al-Youm published a news item with the headline 

“Tamarod: People‟s Demonstrations on Friday for Mandating the Army to Stop Civil War”. 

Reflecting on this excessively dramatic headline now, one may notice that a civil war did not 

happen after all. It is clear that this headline and many similar ones had sent strong messages 

to the public. Hence, I argue that alongside following a critical approach in understanding the 

hegemony of Egypt‟s private press, framing analysis is the most suitable and complimentary 

approach to apply to this type of content. As we can see in the above headline, the conveyed 

message is very direct and simple, if not blunt.  

Many scholars agree that framing analysis provides a direct and reliable interpretation 

of the role of certain media in shaping ideas and public views about current affairs, and also 

tendencies of responses to covered issues (Norris et al. 2003; D'Angelo and Kuypers 2009). 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

137 
 

In 1974, Erving Goffman explained that frames are basic mechanisms of understanding what 

is happening in a society and trying to make sense of occurring events. It conceives the media 

as a tool used in forming public opinions and determining individuals‟ trends and ideologies 

(Mattelart and Mattelart 1998). The press particularly plays an effective role in forming 

public opinion, where it has become a social necessity (Gamson 1996). It has also been 

argued that journalists do operate within a set of assumptions or frames, which provide a way 

of organizing and filtering the information that they receive, and in turn they transmit as news 

(Abercrombie and Longhurst 2007: 94). In news framing, a journalist might redesign an 

event in terms of words, meanings and images in order to represent a window for recipients 

to see the world (Tuchman 1978). Or in other words, journalists highlight parts of reality and 

ban or tune down the rest of it, while they are producing what they think is news.  

As explained above, frames constitute “centrally organizing ideas or storylines that 

provide meaning to unfolding strip of events” (Gamson and Modigliani 1987: 143), thus they 

are also essential for the research question of this study which examines the way in which 

two popular newspapers were “telling the story” of the critical events in 2013. Indeed, the 

frames put forwarded by these newspapers played a crucial role in social mobilization 

(Benford and Snow 1988), as millions marched in support of the 2013 coup.  

 

Methodology  
 

Based on the two chosen theoretical domains mentioned above – critical theory and framing 

analysis – the methodology of this research is designed to conduct critical qualitative analysis 

of Egypt‟s private press, which is controlled by the country‟s business elite. The analysis 

discusses the news content produced around the military coup period in 2013 using empirical 

data produced by framing analysis. The focus of analysis is particularly given to the top two 

private newspapers, al-Masry al-Youm and al-Watan.  

The last section of this article, which is mostly dedicated to framing analysis, is a result 

of thorough work done on news contents produced by the two sample newspapers around the 

coup period. For the sake of validity, reliability and introduction to the examined sample of 

articles, it is always suggested that a pilot study is conducted by selecting a sub-sample 

(Wimmer and Dominick 1983), then applying the actual framing analysis of the private press 

(print and online content by the two newspapers) in exactly 112 days around the coup. In this 

period (26 April – 15 August 2013), I applied one extra day concept at the end of it, the 15th 

of August, which is the day following the events known as the Rab‟a incidents, where 

hundreds of participants in a pro-Morsi sit-in were killed and thousands were injured. As for 

the beginning of the same period, I chose the 26th of April as a significant beginning, which 

is the date the Tamarod (Rebel) Campaign was inaugurated in Tahrir Square (the foundation 

and related arguments around Tamarod are thoroughly discussed in the following section). I 

chose 337 headlines by al-Masry al-Youm with the word “Tamarod” found in the 

newspaper‟s online archive and 345 by al-Watan with the same word and same period. 

In this research, I only used the headlines of the news stories as most readers in today‟s 

digitalized news world tend to take their impressions through headlines and share articles on 

the social media without necessarily reading the actual content. The sentiment of the headline 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

138 
 

is strongly related to the popularity of the news and also with the dynamics of the posted 

comments on that particular news (Reis, et al. 2015). As such, it is more realistic for one 

person to manually analyse almost 700 articles by only using headlines. I did not use software 

for this task as this type of programming is rarely available in Arabic, and it is unfortunately 

possible that the translation of Arabic phrases into English may cause the texts to partially 

lose their native linguistic influence – as translations are never perfect.  

As a first reading, I skimmed through the selected sample of the 682 articles by the two 

newspapers and found that there are two major themes that were highly repetitive in their 

headlines. These themes, i.e. frames, are “fear” and “promotion”. For example, when we look 

at the following headline published by al-Masry al-Youm on 19 June 2013, we can directly 

sense the words “threaten” and “terrorists” in association with Morsi:   

 

Tamarod: Morsi Threatens Egyptians by Terrorists… Thursday, our Surprise 

 

Having a headline like this clearly sends a message of fear to the public. Thus, I gave the 

frame of “fear” one frequency in the examination process. As for the following headline, 

published by al-Watan on 25 June 2013, we can see the use of “20 million”, which is an 

overly exaggerated and never verified number:  

  

Tamarod Announces Signatures Pass 20 Million and Discusses 30 June Scenarios 

with Heikal 

 

Additionally, mentioning “[Mohamed Hassanein] Heikal” in the headline is considered a 

great privilege, as he is one of the top intellectual figures in the Arab World, known for his 

very rare appearances in the media. I consider a headline like this one a “promotion” for 

Tamarod, which is also an indirect promotion for the army, as Heikal himself is also 

historically a supporter of the Egyptian military. Thus, the frame of “promotion” serves as a 

complementary piece to the frame of “fear”, as people would need hope and protection in 

supposedly dangerous/unstable times. Therefore, with the second reading, I give the frame of 

“promotion” one frequency in the examination process. Then the process goes carefully and 

slowly with each headlines of the sample for the sake of estimating the numbers of 

frequencies of each of the two previously suggested frames in order to reach our final results. 

In addition to the empirical data put forward by framing analysis, this article benefits 

from responses by Egyptian senior media professionals interviewed for this research. These 

responses are embedded into arguments and analyses throughout this article whenever 

relevant. These interviews play an additional role because of the special access to information 

each interviewee has, which is not usually available to average journalists. The sources I 

interviewed are all influential media professionals who provide a significant portion of the 

daily news production in Egypt‟s private press market. I interviewed five of these high-

profile sources via email for this study. Four of them are influential journalists and editors, 

and one is the CEO of a private media company. Their ages range between late 30s and late 

40s. Some of them work for the same two sample newspapers studied here. I provided 

relatively little details about them in order to avoid exposing them to security risks. These 

precautions are necessary as they are still living in Egypt. The country is now considered one 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

139 
 

of the worst jailers of journalists worldwide (CPJ 2015). Therefore, I decided to process their 

interviews anonymously by giving them gender-neutral pseudonyms such as Nour Magdy, 

Alaa Zakareya, Reda Abbas, Wesam Shawkat, and Ihsan Sameer.  

 

The Emergence of Tamarod 
 

“Thank You for Rebelling! The 30 June Revolution Succeeded Thanks to You”. This was the 

only text that could be found on the Tamarod (Rebel) Movement official website 

(tamarod.com) for about a year following the coup of 3 July 2013. No forms, arguments, 

explanations or demands could be found. In fact, the data and information that existed on the 

movement‟s website before the coup were deleted right after the coup succeeded. Now the 

website itself no longer exists and the domain name is currently offered for sale.  

Tamarod was an opposition youth movement founded on 26 April 2013, initially to 

“withdraw confidence” from Mohamed Morsi – the then president who was elected in 2012 – 

and call for early presidential elections. The movement had an original idea of inviting 

ordinary citizens to sign an official document of “no confidence”, aiming to reach a large 

number of signatures. The objective was to gather a number of signatures that would far 

outweigh the total votes Morsi had received in the 2012 presidential elections. The movement 

launched its campaign from Tahrir Square and was planned to end on 30 June, the first 

anniversary of Morsi‟s term. Its co-founder and spokesperson Mahmoud Badr – later a 

military-supported public figure – declared that the movement managed to collect 22 million 

confidence withdrawal signatures, which was around 10 million more than the number of 

votes Morsi received in 2012. Not a single attempt was documented to investigate this figure 

since its official announcement by the movement on 30 June. 

In addition to the expected vocal criticism and hostility against Tamarod by the Muslim 

Brotherhood and their supporters since its launch, it is observed that following the 3 July 

military coup, non-Islamist voices of suspicion and criticism started to be heard across the 

country and the region accusing the movement of being staged and funded in order to 

facilitate the military coup that quickly followed (Abd el-Latif 2015). Later, two of the 

movement‟s founders were selected to join the committee tasked with re-writing the 

constitution, which reinforced the suspicions.  

In a story published by France24 – Arabic Service – on their news portal on 26 June 

2013, four days before the big day, reporter Houssein Emara copied the following passage 

from the movement‟s Facebook page (which no longer exists): 

 
We [the Egyptian people] are obliged to rebel given the country‟s deterioration 

economically and politically following the arrival of the Muslim Brotherhood Group to 

the country‟s rule with their president, Mohamed Morsi, who disturbed all balances of 

justice and completely ignored the revolution and the Egyptian people‟s will, as if the 

revolution did not happen. The picture is now clear to the whole world that the Egyptian 

regime had moved from a gang [Mubarak‟s] to another, and that the revolution failed to 

achieve its goals and failed to fulfil the dreams of those who sacrificed for it in order to 

have a home that enjoys national independence, freedom and social justice after it has 

become controlled by traitors and they still do. 

 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

140 
 

Like their website, the above Facebook page no longer exists. While many Tamarod pages 

have mushroomed over the internet, none of which has this specific passage. However, it is 

easy to find this exact text on other websites through a Google search as archive or history. It 

can be that the movement had to remove such idealist and democracy promoting campaign 

from their website and Facebook page(s). After all, what happened merely three days after 30 

June was the exact opposite of what they called for or promised to achieve.   

During his tenure, President Morsi took several actions (like his supra-constitutional 

declaration in November 2012 that he quickly withdrew) that fuelled the discontent against 

him and his group. Such actions made him a very easy target for most political groups, 

revolutionary and anti-revolutionary, except for a few sympathetic Islamist ones. The Salafist 

al-Nour Party was strongly in support of Tamarod. Later the party‟s position against the 

Muslim Brotherhood became clear as they allied with the army, supported the coup and 

provided it with religious legitimacy. 

Ahmed Abdo, one of Tamarod‟s leading co-founders told France24: “The movement 

will head to the High Constitutional Court in order to submit those signatures, demand it to 

withdraw confidence from President Mohamed Morsi, and announce running early 

presidential elections”. He also added that according to Article One in the Egyptian 

Constitution [ironically written a few months earlier by a committee largely dominated by the 

Muslim Brotherhood], “The people are the source of authority” (Emara 2013). Abdo 

explained that the movement had a large legal team that included Khalid Ali – former 

presidential candidate with a revolutionary background – and headed by the President of 

Lawyers‟ Syndicate, Sameh Ashour, in order to observe all legal procedures of the campaign 

and guarantee smoothly dealing with the High Constitutional Court and “examining 

signatures‟ authenticity”, as mentioned in Emara‟s article. However, this supposed plan – that 

was promoted before 30 June – has never been implemented or even mentioned since the 

coup. This issue puts the legitimacy of Tamarod and that of the announcement of having 

collected 22 million signatures in serious question.  

Looking collectively at the interviewees‟ opinions on the issue of Tamarad altogether, 

they seem to have variations in their judgement on the movement‟s relations with the army. 

One way or another, they seem to have a consensus in terms of noting a certain connection 

between Tamarod and the military. However, they differ in expressing or assuming how this 

connection is like or when exactly it started. Ihsan Sameer offers the extreme assumption that 

the Tamarod movement was totally controlled from the beginning: “I believe that it was 

highly supported financially and organizationally by factions of the deep state: police, 

intelligence, businessmen and media”.   

I would actually argue against the scenario of the full military control over Tamarod 

since the beginning of their campaign and lean towards seeing Tamarod as a movement that 

was somehow assumed by the military (and the elites) following its success in creating 

popularity among the public. Not unlike my understanding, Alaa Zakareya and Reda Abbas 

were also very clear in their responses by refusing the scenario that Tamarod was controlled 

by the military from the beginning, and that they believe that it fall under control later. In 

support of this point of view, there are a few news stories that were published mainly during 

May or early June 2013, approximately within the first month following the movement‟s 

birth:   



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

141 
 

Cairo University Students Remember the Revolution’s Martyrs and the Security 

Arrests Tamarod Members 

 

Two Tamarod Members Detained for Four Days for Assaulting 8 Policemen in 

Sadat Metro Stop 

 

Tamarod is Offered to Meet with Interior Minister and Responds: We Won’t Sit 

with a “Murderer” 

 

The above three news stories were consequently published by al-Watan on 12 May, al-Masry 

al-Youm on 22 May, and by al-Watan again on 6 June. I argue that coordination between 

Tamarod and the military started at some point right after the first week of June, three weeks 

before the 30 June mass protests occurred. Here we have to remember that the Ministry of 

Interior was controlled by the Supreme Council of Armed Forces (SCAF), since Mubarak‟s 

fall, and they openly and directly appointed several interior ministers one after the other. 

Therefore, having Tamarod members targeted by the police and refusing to sit with the then 

Minister of Interior (Mohamed Ibrahim, who later fully supported the movement) are all 

signs that the military – at least not until the end of the first week of June 2013 – did not 

communicate or directly coordinate with Tamarod. Hence, the control of, or at least the 

coordination with, the movement did happen from the beginning. Nour Magdy also does not 

think it was controlled from the beginning: “I am not sure of that. Some rumours say that it 

was pure revolutionary movement then some security body used it to topple Morsi. Others 

say that it was totally controlled by the military since the beginning. In all cases, it was used 

by the military to get rid of the Muslim Brotherhood, and at least that is how I see it”.  

 

112 Days of Frames 
 

In order to trace the evolving relationship between the private press and Tamarod, in this 

article, I analyse articles‟ headlines by al-Masry al-Youm and al-Watan in the period from 26 

April 2013 (Tamarod‟s launch in Tahrir Square) until 15 August the same year (the day 

following the Rab‟a incidents). As explained in the methodology section, I chose 337 news 

stories by al-Masry al-Youm with the word “Tamarod” found in the newspaper‟s online 

archive and 345 by al-Watan with the same word and same period. I initially applied a first 

reading on these headlines to see what message(s) they might frame to the readers and I 

found that there are two major themes that are highly repetitive. Many of the headlines would 

spread “fear” from the Muslim Brotherhood, violence and/or chaos, while others would 

“promote” Tamarod and/or the army as a saviour or a solution. Here are a few examples: 

 

Tamarod: We Collected 22,134,465 Signatures for Confidence Withdrawal from 

Morsi 

 

Tamarod Distributes Flowers to the Police and Army in Sharm al-Sheikh 

 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

142 
 

In the first headline above by al-Masry al-Youm, published on 29 June 2013, we can see 

directly a copy of a Tamarod‟s statement without questioning or investigating facts. Even the 

body of this news item did not contain any word or thought of fact-checking or suspicion 

regarding the 22-million figure. This remains a claim that has never been confirmed or 

investigated to this day. Nour Magdy comments on this: “All that I recall is reports on how 

fast it [Tamarod] was spreading, and [on] the number of signatures it was collecting”. This 

headline can be portrayed as a celebration of an early victory ahead of 30 June in promotion 

of the “powerful” Tamarod. In the second headline by al-Masry al-Youm as well, published 

on 4 July 2013, the newspaper did not only promote Tamarod, or the army, they indirectly 

promote the highly demonized police since January 2011 and before. 

 

Islamist-Related Plan for Fighting Tamarod on 30 June 

 

Tamarod: People’s Demonstrations on Friday to Mandate the Army to Stop the 

Civil War 

 

In the first reading of the sample, the fear theme was clearly present, where it appeared that 

the nature of news produced on Tamarod would have high tendency to cause fear among the 

readers by the thoughts of what the Muslim Brotherhood represent as a “violent group”, 

according to the editorial line and what would happen if Tamarod fails in bringing their rule 

down. The above two headlines by al-Masry al-Youm, the first on 9 June and the second on 

24 July, are two examples of many within the 112 days‟ sample that mongers fear among the 

readers from the Muslim Brotherhood. The second headline portrays the army as the only 

solution, otherwise the country supposedly drowns in a civil war. I argue that many of the 

news items produced in this period on Tamarod by al-Masry al-Youm were aimed at making 

the reader feel scared of the Muslim Brotherhood and Islamists in general (the fear frame) 

and instilling in the reader a hope for the success of Tamarod as a life boat (the promotion 

frame).  

Al-Watan was not so different from al-Masry al-Youm in relation to the position they 

both took towards Tamarod, the army and the Muslim Brotherhood. Regarding the promotion 

frame, al-Watan outweighed al-Masry al-Youm in the polishing process and support they 

both provided to Tamarod. The language and editorial position were more overtly in favour 

of the movement. 

 

Tamarod: New Videogame that Ends with “Game Over, Morsi” 

 

Al Gallad: Tamarod Has Become a Global Model for Peaceful Protesting… Al-

Watan is as Old as the Revolutionary Tide 

 

In the first headline published on 21 June, al-Watan – in its promotion frame campaigning for 

Tamarod – went beyond the idea of mainly positive news. They went for what journalists 

loosely call “sexy news”, something that should attract significant public attention. However, 

the above-mentioned videogame was poorly designed and did not create significant attention 

as a game, in comparison to how the article portrayed it. Al-Watan did not wait to do a proper 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

143 
 

production of the story and quickly made a big headline out of the game‟s launch. No proper 

information or any quotes were provided from those who might have played it.   

The second headline, published by al-Watan on 3 July, does not need a complex 

analysis or explanation, as no biased news agenda can possibly be more biased than this. The 

chief editor of the newspaper, Magdy al-Gallad, stands next to Tamarod‟s co-founder 

Mahmoud Badr (now sole leader), in the newsroom telling the readers in a televised press 

conference that Tamarod is a “global model”, and that “al-Watan is as old as the revolution”. 

All professional standards and ethics were disregarded by the editor of the newspaper 

himself. 

 

Brotherhood Rehearsal of 30 June: The Group Attacks Tamarod with Arms in 

Alexandria and the People Fight Back, Destroy their Office 

 

Tamarod on the Republican Guards Incident: The Brotherhood Pushing Egypt for 

Civil War 

 

The fear frame in al-Watan‟s headlines was relatively similar to how it was applied in al-

Masry al-Youm, however stronger language was preferred. In the first headline above, 

published on 14 June, al-Watan exaggerated a clash in Alexandria (not officially investigated 

by security) and took a demonizing and overtly anti-Brotherhood position. Details of this 

news story were anecdotal and one-sided at best. As for the second headline, published on 9 

July, again the alleged spectre of the Muslim Brotherhood bringing the country to brink of 

civil war was raised, although Brotherhood members were actually the ones killed by the 

military in that specific incident known as the “Republican Guards‟ incidents”.  

The above first reading of the sample confirmed that the second reading is one with the 

purpose of spotting the two frames of “promotion” and “fear”, whenever found in any of the 

682 headlines of the sample under examination. The following analyses are the results of this 

second reading and examination of frames‟ frequencies: 

Regarding al-Masry al-Youm‟s 337 articles (see Table 1 and Graph 1) on Tamarod 

published during the 112 days in focus, I found that 197 of them (58.46%) promoted 

Tamarod (the promotion frame) and 81 articles (24.03%) aimed to cause fear among the 

public (the fear frame). Regarding al-Watan‟s 345 articles (see Table 2 and Graph 2) on 

Tamarod published in the same period with the same hashtag, I found that 221 of them 

(64.06%) promoted Tamarod (the promotion frame) and 77 articles (22.32%) would cause 

fear among the public (the fear frame).  

 

 

Table 1: The Framing Frequencies of al-Masry al-Youm 
 

No. of 

Articles 

 

Promotion Frame 

 

Percentage 

 

Fear Frame 

 

Percentage 

337 197 58.46% 81 24.03% 

 

 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

144 
 

Graph 1: The Framing Frequencies of al-Masry al-Youm 
 

 

 
Table 2: The Framing Frequencies of al-Watan 
 

No. of 

Articles 

 

Promotion Frame 

 

Percentage 

 

Fear Frame 

 

Percentage 

345 221 64.06% 77 22.32% 

 
Graph 2: The Framing Frequencies of al-Watan  
 

 

Irrelevant 
18% 

Fear 
24% 

Promotion 
58% 

FRAMED ARTICLES: AL-MASRY AL-YOUM 

Irrelevant 
14% 

Fear 
22% 

Promotion 
64% 

FRAMED ARTICLES: AL-WATAN 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

145 
 

For both newspapers‟ 682 examined articles altogether (see Table 3 and Graph 3), I found 

that 418 of them (61.29%) promoted Tamarod (the promotion frame), and that 158 articles 

(23.17%) would cause fear among the public (the fear frame). 

 
Table 3: The Framing Frequencies of al-Masry al-Youm and al-Watan Together 
 

No. of 

Articles 

 

Promotion Frame 

 

Percentage 

 

Fear Frame 

 

Percentage 

682 418 61.29% 158 23.17% 

 

 
 

Graph 3: The Framing Frequencies of al-Masry al-Youm and al-Watan Together  
 

 
 

 

 

In their news production, al-Masry al-Youm and al-Watan seem to have engaged in a 

polishing process of Tamarod and the military, and the demonization of the Muslim 

Brotherhood. The two newspapers arguably resembled the PR campaigners for Tamarod, 

however that was clearly not the case in the beginning of the examined period. Nevertheless, 

later the movement and the military appeared in the two newspapers‟ content as the only 

solution out of fear of a “civil war”. Alaa Zakareya says that “Tamarod was grown due to the 

militarization done by the media against the mistakes of the Muslim Brotherhood. Even the 

movement itself held press conferences in the newspapers‟ offices, where al-Watan was 

leading [the trend]”. The notable difference in Zakareya‟s response in comparison to other 

interviewees is that Zakareya added the element of the Muslim Brotherhood‟s political 

Irrelevant 
16% 

Fear 
23% 

Promotion 
61% 

FRAMED ARTICLES: BOTH NEWSPAPERS 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

146 
 

failures as a reason for Tamarod‟s success in addition to the press support the movement 

received. 

 
Conclusion  

 

Taking a critical approach in understanding a political phenomenon by questioning the media 

as an attack of money and power, and in turn, as a structure that the elites use to dominate a 

society (Habermas 1987: 375), this article conducted an analysis of news headlines produced 

by Egypt‟s top two newspapers, al-Masry al-Youm and al-Watan, during a critical period of 

112 days covering Tamarod‟s campaign of “confidence withdrawal” from former president 

Mohamed Morsi. As we know now, this process quickly turned into a widely supported 

military coup against an elected government. This article argued that the Tamarod movement 

was not necessarily created by the military, however it was clearly used by them as a façade 

to promote the military among the public through the private press. By doing so, the armed 

forces managed to re-conquer the political space that was earlier given to the Muslim 

Brotherhood following Hosni Mubarak‟s fall under the pressure of the 2011 Revolution. The 

Tamarod campaign paved the way for the return of the military to power, thus ultimately it 

represented a counter-revolutionary power (De Smet 2014). Supported by interviews with 

high profile stakeholders of Egypt‟s media market, this study applied framing analysis as 

empirical investigation in answering the research question of “how did the business elite‟s 

private press support the 2013 military coup?”. Many scholars agree that framing analysis 

provides a direct and reliable interpretation of the role of certain media outlets in shaping 

ideas and public views about current affairs, and also tendencies of responses to covered 

issues (Norris et al. 2003; D‟Angelo and Kuypers 2009). This research concludes that the 

framing of “fear” (of the Muslim Brotherhood) and “promotion” (of the military as a saviour) 

showed that both sample newspapers actively sought to create a basis of popular support for 

the removal of Morsi by the military. This article also concludes that the business elite‟s 

private press had played a pivotal role in reinstating the military on top of the state hierarchy 

through preparing the public to expect and potentially accept the 2013 military coup as 

“legitimate” and “necessary”. 

  

  

References   

Abd el-Latif, Doaa (2015) „Hal Fadahat al-Tasribāt Sir Tamarod?‟ [Did Leaks Expose 

Tamarod‟s Secret?], Aljazeera, 3 March, accessed 5 July 2018, https://goo.gl/iGp8WG. 

Abdelrahman, Maha (2015) Egypt's Long Revolution: Protest Movements and 

Uprisings (New York: Routledge). 

Abercrombie, Nicholas, and Brian Longhurst (2007) Dictionary of Media Studies 

(London: Penguin). 

Benford, Robert D., and David A. Snow (1988) „Ideology, Frame Resonance, and 

Participant Mobilization‟, International Social Movement Research 1 (1), pp. 197-217. 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

147 
 

Benson, Rodney (2004) „Bringing the Sociology of Media Back In‟, Political 

Communication 21 (3), pp. 103-125. 

Bohman, James (2005) „Stanford Encyclopaedia of Philosophy‟, 8 March, accessed 23 

June 2018, https://plato.stanford.edu/archives/spr2005/entries/critical-theory. 

Committee for the Protection of Journalists (2015) „China, Egypt are Worst Jailers of 

Journalists Worldwide‟, Committee for the Protection of Journalists, accessed 6 April 2018, 

https://cpj.org/2015/12/china-egypt-are-worst-jailers-of-journalists-world.php. 

Cook, Timothy E (2006) „The News Media as a Political Institution: Looking 

Backward and Looking Forward‟, Political Communication 23 (2), pp. 159-171. 

D'Angelo, Paul, and Jim A. Kuypers (2009) Doing News Framing Analysis: Empirical 

and Theoretical Perspectives (New York: Routledge). 

De Smet, Brecht (2014) „Revolution and Counter-Revolution in Egypt‟, Science & 

Society 78 (1), pp. 11-40. 

El-Issawi, Fatima, and Bart Cammaerts (2016) „Shifting Journalistic Roles in 

Democratic Transitions: Lessons from Egypt‟, Journalism 17 (5), pp. 549-566. 

Emara, Houssein (2013) „Harakat Tamarod al-Misreya, Man Hom wa Mādhā 

Yorīdoūn?‟ [Egypt's Tamarod Movements: Who are They and What They Want?], France 

24, 26 June, accessed 5 July 2018, https://goo.gl/4t4fZt. 

Entman, Robert M (1993) „Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm‟, 

Journal of Communication 43 (4), pp. 51-58. 

Gamson, William, and Andre Modigliani (1987) The Changing Culture of Affirmative 

Action (Greenwich: JAI Press). 

Gamson, William (1996) „Media Discourse as a Framing Resource‟, in Ann N. Crigler 

(ed.) The Psychology of Political Communication (Ann Arbor: University of Michigan 

Press). 

Guaaybess, Tourya (2015) „Broadcasting and Businessmen in Egypt: Revolution Is 

Business‟, in Donatella Della Ratta, Naomi Sakr, and Jakob Skovgaard-Petersen (eds.) Arab 

Media Moguls (London: I.B. Tauris). Kindle. 

Habermas, Jürgen (1987) The Theory of Communicative Action, Volume 2: Lifeworld 

and System: A Critique of Functionalist Reason (Boston: Beacon Press). 

Hafez, Kai (2015) „Radically Polarized Publics and the Demise of Media Freedom in 

Egypt‟, Égypte/Monde Arabe 12 (1), pp. 37-49. 

Hardy, Jonathan (2014) Critical Political Economy of the Media: An Introduction 

(London: Routledge). 

Herman, Edward S., and Noam Chomsky (2002) Manufacturing Consent: The Political 

Economy of the Mass Media, 2nd edition (New York: Pantheon Books). 



New Middle Eastern Studies, 9 (2) 

148 
 

Mattelart, Armand, and Michèle Mattelart (1998) Theories of Mass Communication: A 

Short Introduction (London: SAGE). 

Morgan, Trish (2013) „Adorno and the Political Economy of Communication‟, The 

Political Economy of Communication 1 (2), pp. 44-64. 

Mosco, Vincent (2009) The Political Economy of Communication, 2nd edition 

(London: Sage). 

Norris, Pippa, Montague Kern, and Marion Just (2003) Framing Terrorism: The News 

Media, the Government and the Public (New York: Routledge). 

Ratta, Donatella Della, Naomi Sakr, and Jakob Skovgaard-Petersen (2015) Arab Media 

Moguls (London: I.B. Tauris). Kindle.  

Reis, Julio, Fabrıcio Benevenuto, Pedro Vaz de Melo, Raquel Prates, Haewoon Kwak, 

and Jisun An (2015) „Breaking the News: First Impressions Matter on Online News‟, 

Computers and Society 1 (1), pp. 357-366. 

Richter, Carola, and Bettina Gräf (2015) „The Political Economy of Media: An 

Introduction‟, in Nadja-Christina Schneider and Carola Richter (eds.) New Media 

Configurations and Socio-Cultural Dynamics in Asia and the Arab World (London: 

Bloomsbury). 

Skovgaard-Petersen, Jakob (2015) „An Introduction‟, in Donatella Della Ratta, Naomi 

Sakr, and Jakob Skovgaard-Petersen (eds.) Arab Media Moguls (London: I.B. Tauris). 

Kindle. 

Tuchman, Gaye (1978) Making News: A Study in the Construction of Reality (New 

York: Free Press). 

Wimmer, Roger D., and Joseph R. Dominick (1983) Mass Media Research: An 

Introduction (California: Wadworth). 

Winseck, Dwayne, and Dal Yong Jin (2011) The Political Economies of Media: The 

Transformation of the Global Media Industries (London: Bloomsbury Academic). 

 

Acknowledgements 

The author would like to thank Professor Sami Zemni for his support and guidance, as well as 

Professor Noha Mellor for her constructive criticism.  

 

About the Author 

Maher Hamoud is a visiting professor of political economy at KU Leuven and a researcher 

at Ghent University, Belgium. His research is focused on political economy of oil, political 

economy of media, and EU-Middle East relations. He is also a former editor of the Cairo-

based Daily News Egypt. 


