Louisiana Law Review

Volume 53 | Number 4
March 1993

Is The New York Times "Actual Malice" Standard
Really Necessary? A Comparative Perspective

Russell L. Weaver

Geoftrey Bennett

Repository Citation
Russell L. Weaver and Geoffrey Bennett, Is The New York Times "Actual Malice” Standard Really Necessary? A Comparative Perspective, 53

La. L. Rev. (1993)
Available at: https://digitalcommons.law.Isu.edu/lalrev/vol53/iss4/S

This Article is brought to you for free and open access by the Law Reviews and Journals at LSU Law Digital Commons. It has been accepted for

inclusion in Louisiana Law Review by an authorized editor of LSU Law Digital Commons. For more information, please contact kreed25@lsu.edu.


https://digitalcommons.law.lsu.edu/lalrev
https://digitalcommons.law.lsu.edu/lalrev/vol53
https://digitalcommons.law.lsu.edu/lalrev/vol53/iss4
https://digitalcommons.law.lsu.edu/lalrev/vol53/iss4
mailto:kreed25@lsu.edu

Is The New York Times ‘‘Actual Malice’’ Standard Really
Necessary? A Comparative Perspective

Russell L. Weaver*
Geoffrey Bennett**

In New York Times Co. v. Sullivan,' the United States Supreme
Court extended First Amendment guarantees to defamation actions.?
Many greeted the Court’s decision with joy. Alexander Meiklejohn claimed
that the decision was ‘‘an occasion for dancing in the streets.’’> He
believed that the decision would have a major impact on defamation
law, and he was right. After the decision, many years elapsed during
which ‘‘there were virtually no recoveries by public officials in libel
actions.”’*

The most important component of the New York Times decision
was its ‘‘actual malice’’ standard. This standard provided that, in order
to recover against a media defendant, a public official must demonstrate
that the defendant acted with ‘‘malice.””s In other words, the official
must show that the defendant knew that the defamatory statement was

© Copyright 1993, by LoulsSIANA LAW REVIEW.

*  Professor of Law, University of Louisville; B.A., 1974, J.D., cum laude, 1978,
University of Missouri.

**  Senior Lecturer, City University (London); M.A., 1974, Cambridge University,
Barrister; Adjunct Professor, Notre Dame University, London Law Centre.

1. 376 U.S. 254, 84 S. Ct. 710 (1964).

2. See Sheldon W. Halpern, Of Libel, Language, And Law: New York Times v.
Sullivan at Twenty-Five, 68 N.C. L. Rev. 273, 277 (1990) (“‘Certainly, Sullivan was new;
it was ‘the first time’ that the Supreme Court spoke directly of the extent to which the
first amendment limited the common-law defamation action’’); David W. Robertson,
Defamation and the First Amendment: In Praise of Gertz v. Robert Welch, Inc., 54 Tex.
L. Rev. 199, 211 (1976) (citing Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 370, 94 S.
Ct. 2997, 3022 (1974) (White, J., dissenting)); Geoffrey R. Stone, Justice Brennan and
the Freedom of Speech: A First Amendment Odyssey, 139 U. Pa. L. Rev. 1333, 1343
(1991) (‘‘Brennan’s opinion in New York Times revolutionized the law of libel and,
perhaps more important, signalled a critical shift in our first amendment jurisprudence’’).

3. Quoted in Harry Kalven, Jr., The New York Times Case: A Note on *‘‘The
Central Meaning of the First Amendment,’’ 1964 Sup. Ct. Rev. 191, 221 n.125. Columnist
Anthony Lewis remarked, many years later, that he regarded Sullivan as a ‘‘thrilling”’
decision. Anthony Lewis, New York Times v. Sullivan Reconsidered: Time to Return to
‘“The Central Meaning of the First Amendment,”’ 83 Colum. L. Rev. 603, 625 (1983).

4. Lewis, supra note 3, at 608.

5. New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80, 84 S. Ct. 710, 726
(1964).



1154 - LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

false or acted in reckless disregard for the truth.® The Court adopted
this standard because it felt that free and robust debate inevitably
generates erroneous statements, and that some degree of error must be
tolerated in order to provide ‘‘breathing space’’ for free expression.’

But the New York Times decision may no longer be providing the
breathing space that it once did. Recent studies suggest that libel litigation
in the United States is increasing® and that defamation awards occur
more frequently and in much larger amounts.® Such information prompted
Professor Richard Epstein of the University of Chicago Law School to
observe recently that ‘‘the onslaught of defamation actions is greater in
number and severity than it was in the ‘bad old days’ of common law
libel, as is evidenced by data collected by the Libel Defense Resource
Center, which shows a steady increase in defamation suits notwithstand-
ing New York Times.”’'° :

Not only is libel litigation on the increase, but the cost of that
litigation has become prohibitive. This is due, in part, to the fact that
the actual malice standard encourages plaintiffs to seek extensive dis-

6. Id., 84 S. Ct. at 726.

7. Id., 84 S. Ct. at 726. Although the actual malice standard survived the Rehnquist
revolution, it has been scaled back somewhat. Compare Rosenbloom v. Metromedia, Inc.,
403 U.S. 29, 43-44, 91 S. Ct. 1811, 1820 (1971) (““We honor the commitment to robust
debate on public issues . . . by extending constitutional protection to all discussion and
communication involving matters of public or general concern, without regard to whether
the persons involved are famous or anonymous’’) with Gertz v. Robert Welch, Inc., 418
U.S. 323, 343, 94 S. Ct. 2997, 3008-09 (1974) (‘*‘[W]e conclude that the state interest in
compensating injury to the reputation of private individuals requires that a different rule
should obtain with respect to them”’).

8. See Richard A. Epstein, Was New York Times v. Sullivan Wrong?, 53 U. Chi.
L. Rev. 782 (1986).

9. Libel Defense Resource Center Press Release 1 (Sept. 26, 1991):

The new LDRC findings, summarizing a comprehensive report to be issued
later this month, cover the two years ending December 31, 1990. The LDRC
study documents a dramatic increase in the already-high average of damage
awards against media defendants in libel (and related) cases. Compared to the
prior two-year period, the average award increased ten-fold, from almost half-
a-million in 1987-88 ($431,730) to just under $4.5 million in 1989-90 ($4,470,460).

This most recent average is more than 3 times larger than the average award

for the 8 years prior to the most recent study period, which was just under

$1.5 million ($1,420,866). Including the most recent data, the average media

libel award for the decade, 1980-90, was nearly $2 million ($1,836,557).

10. Epstein, supra note 8, at 783; see also Lewis, supra note 3, at 603 (‘“This is an
appropriate time to think again about that great case. It is a time of growing libel
litigation, of enormous judgments and enormous costs’’); Rodney A. Smolla, Let the
Author Beware: The Rejuvenation of the American Law of Libel, 132 U. Pa. L. Rev.
1 (1983) (‘“‘an astonishing shift in cultural and legal conditions has caused a dramatic
proliferation of highly publicized libel actions brought by well-known figures who seek,
and often receive, staggering sums of money”’).



19931 DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1155

covery of editorial decision-making processes.!! Such discovery, which
is the only way to determine whether a defendant acted knowingly or
recklessly, is quite costly. In Herbert v. Lando,"* discovery lasted for
eight years and cost CBS between $3 million and $4 million 'in legal
fees.!* Cases like these have prompted some commentators to argue that
the Court should provide even greater protection to newspapers and
broadcasters including, possibly, a ban on libel suits by public officials.'

11. Anthony Lewis describes the process that might transpire in a case, making specific
reference to the case of Westmoreland v. CBS, Inc., 770 F.2d 1168 (D.C. Cir. 1985):

The first thing that is going to happen in the Westmoreland case is discovery:
intensive, prolonged, enormous discovery. The General’s lawyers will try to learn
everything about the preparation and editing of the documentary. They will ask
for all the film shot in the making of the program, of which of course only
a small portion went on the air; it is routine for commercial networks to spend
hours on a filmed interview for such a documentary, for example, and then
use only minutes or even seconds. The lawyers will ask for scripts from all
stages of the enterprise, and for internal memoranda among reporters, editors,
and producers. The effort will be to show what General Westmoreland and his
friends have already charged: that CBS had material in hand disproving its
conspiracy theory about the infiltration figures but deliberately chose not to use
it—in other words, that CBS could and should have made a different program.

The lawyers will surely also ask for the report of the CBS internal investigation.
They will depose the producers and reporters. They will depose the witnesses
who made the charges on the program, asking them for their sources.

CBS’s lawyers will be at least as ingenious and determined. They will turn
to all imaginable public and private sources to explore the accuracy of what
the program said—and of what General Westmoreland says it said. They will
depose the General, taking him in infinite detail over the conduct of the war
in Vietnam. They will depose men who were with him there, army officers and
CIA agents and diplomats, and they will depose high Washington officials of
that time: everyone involved in the estimates of enemy strength, from the field
to the White House. They will no doubt also look into the TV Guide article
that may have provoked the libel suit. The article relied on confidential sources
inside CBS, who leaked unedited transcripts of the full interviews from which
editors put the program together. Who were those sources?

The prospect of discovery in the Westmoreland case is so endless that a cynic
might suggest a conspiracy by lawyers. And the irony is that discovery has
become as massive as it has in libel cases in large part because of New York
Times v. Sullivan.

Lewis, supra note 3, at 609-10; see also Halpern, supra note 2, at 279-80. The abuse of
discovery is a potential hazard not confined to U.S. defamation law. See Nick Armstrong,
Discovery Abuse and Judicial Management, 142 New L.J. 927 (1992). The contrast between
the U.S. and English approaches is striking and reflects differences in the way cases are
pleaded and processed in the two jurisdictions.

12. 441 U.S. 153, 99 S. Ct. 1635 (1979).

13. See Lewis, supra note 3, at 611-12.

14. See Martin Garbus, 25 Years After ‘“‘Times v. Sullivan’’: What Remains to Be
Done, 201 N.Y. L.J. 2-3 (1989) (‘‘One idea advanced by Professor Theodore Silver, a
libel law scholar, is to require the injured party to prove that the media intentionally



1156 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

Despite these dire assessments, it is possible to argue that the New
York Times decision still provides adequate protection to libel defen-
dants. Indeed, one might even argue that it provides too much protection.
British defamation law is significantly more restrictive than U.S. law.
Indeed, after the New York Times decision was rendered, English pol-
iticians considered whether to adopt a similar standard and declined to
do so.!* They felt that the actual malice standard was unnecessary, and
they left in place existing law which allows plaintiffs to more easily
recover against media defendants than in the United States.!'® As a result,
British plaintiffs have been able to recover substantial judgments against
newspapers and broadcasters. Nevertheless, the British press seems to
be free and robust. England has plenty of newspapers, including tabloids
and scandal sheets. Moreover, throughout Britain, there seems to be
more concern about the need to control the press, in an effort to prevent
“‘irresponsible journalism,”’ than there is about the need for an actual
malice standard.”

The British situation raises questions about the need for an actual
malice standard in the United States. This question is not purely aca-
demic. If the standard is not necessary, then a strong argument can be
made for eliminating it. Every defamation case involves a conflict be-
tween the public interest in free speech, and the state interest in providing
redress to those who have been defamed.!®* The Supreme Court recognized
the existence of these conflicting interests in Gertz v. Robert Welch,
Inc.:® ““[W]e believe that the New York Times rule states an accom-
modation between [free speech concerns] and the limited state interest
present in the context of libel actions brought by public persons.”’? If
the actual malice standard is not essential to insure breathing space for
free expression, then it should be abandoned.

tried to harm him—it would not be enough to show only that the media acted in reckless
disregard of the truth.”” He also notes: ‘‘I believe that public officials and public figures
should not be permitted to sue for libel’’); Lewis, supra note 3, at 614-24.

15. The British Government’s latest report continues to reject the idea of a New
York Times defense. See Supreme Court Procedure Committee Report on Practice and
Procedure in Defamation (1991).

16. See W.V.H. Rogers, Winfield and Jolowicz on Tort 345 (13th ed. 1989).

17. Supreme Court Procedure Committee Report, supra note 15, at 164-65.

18. See Epstein, supra note 8, at 801-02:

Initially the [actual malice] rule offends the sense of justice because it makes
innocent persons bear the harms that have been inflicted upon them by other
persons, including those who have acted with negligence or even gross negligence.
Indeed my own view is that the proper rule in defamation is strict liability, as
it was at common law, so that the deviation between the present law and the
ideal is even greater than it might seem to others. The question, then, is what
public interest can justify the deviation from these ordinary standards of liability?
19. 418 U.S. 323, 94 S. Ct. 2997 (1974).
20. Id. at 343, 94 S. Ct. at 3008.



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1157

In an effort to explore these conflicting views of the New York
Times decision, this article compares how the British media functions
under Britain’s more restrictive defamation laws with how the U.S.
media functions under the actual malice standard. It does so based on
interviews with reporters, editors, defamation lawyers, and others in-
volved in the media in an effort to understand how they decide which
stories to publish, and to gain some understanding of how libel laws
affect editorial decisionmaking.

1. THE New YORk TIMES ASSUMPTIONS

The actual malice standard was based on a complex set of as-
sumptions. In the New York Times decision, the Supreme Court began
by emphasizing the ‘‘profound national commitment to the principle
that debate on public issues should be uninhibited, robust, and wide-
open,”” and recognized that such debate ‘‘may well include vehement,
caustic, and sometimes unpleasantly sharp attacks on government and
public officials.”’?! Nevertheless, the Court concluded that freedom of
discussion is critical to the effective functioning of the political process.?

21. New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 270, 84 S. Ct. 710, 721 (1964).
22. Id. at 269-70, 84 S. Ci. at 720:

The general proposition that freedom of expression upon public questions is
secured by the First Amendment has long been settled by our decisions. The
constitutional safeguard, we have said, ‘‘was fashioned to assure unfettered
interchange of ideas for the bi'inging about of political and social changes desired
by the people.”” Roth v. United States, 354 U.S. 476, 484, 77 S. Ct. 1304,
1308, 1 L.Ed.2d 1498. ‘‘The maintenance of the opportunity for free political
discussion to the end that government may be responsive to the will of the
people and that changes may be obtained by lawful means, an opportunity
essential to the security of the Republic, is a fundamental principle of our
constitutional system.”’ Stromberg v. California, 283 U.S. 359, 369, 51 S. Ct.
532, 536, 75 L.Ed. 1117. “[I}t is a prized American privilege to speak one’s
mind, although not always with perfect good taste, on all public institutions,’’
Bridges v. California, 314 U.S. 252, 270, 62 S. Ct. 190, 197, 86 L.Ed. 192,
and this opportunity is to be afforded for ‘‘vigorous advocacy’’ no less than
‘‘abstract discussion.”” N.A.A.C.P. v. Button, 371 U.S. 415, 429, 83 S. Ct.
328, 9 L.Ed.2d 405. The First Amendment, said Judge Learned Hand, ‘‘pre-
supposes that right conclusions are more likely to be gathered out of a multitude
of tongues, than through any kind of authoritative selection. To many this is,
and always will be, folly; but we have staked upon it our all.”” United States
v. Associated Press, 52 F. Supp. 362, 372 (D.C.S.D.N.Y. 1943). Mr. Justice
Brandeis, in his concurring opinion in Whitney v. California, 274 U.S. 357,
375-76, 47 S. Ct. 641, 648, 71 L.Ed. 1095, gave the principle its classic for-
mulation:

‘“Those who won our independence believed . . . that public discussion
is a political duty; and that this should be a fundamental principle of
the American government. They recognized the risks to which all human



1158 . LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

The Court’s decision was, no doubt, heavily influenced by the nature
of the case before it. The New York Times case arose during the 1960s,
and involved an advertisement complaining that public officials had
acted in a racially discriminatory manner.? The Court readily concluded

institutions are subject. But they knew that order cannot be secured
merely through fear of punishment for its infraction; that it is hazardous
to discourage thought, hope and imagination; that fear breeds repression;
that repression breeds hate; that hate menaces stable government; that
the path of safety lies in the opportunity to discuss freely supposed
grievances and proposed remedies; and that the fitting remedy for evil
counsels is good ones. Believing in the power of reason as applied through
public discussion, they eschewed silence coerced by law—the argument of
force in its worst form. Recognizing the occasional tyrannies of governing
majorities, they amended the Constitution so that free speech and assembly
should be guaranteed.

23. The case arose during the relatively turbulent decade of the 1960s and involved
the historic struggle by African-Americans, and others, for their civil rights. The case
involved a full-page advertisement titled ‘‘Heed Their Rising Voices,’’ describing events
that had allegedly transpired in Montgomery, Alabama. /d. at 256, 84 S. Ct. at 713. The
Court summarized the ad as follows:

Respondent’s complaint alleged that he had been libeled by statements in a

full-page advertisement that was carried in the New York Times on March 29,
1960. Entitled ‘“Heed Their Rising Voices,”” the advertisement began by stating
that *‘As the whole world knows by now, thousands of Southern Negro students
are engaged in widespread non-violent demonstrations in positive affirmation of
the right to live in human dignity as guaranteed by the U.S. Constitution and
the Bill of Rights.”’ It went on to charge that ‘‘in their efforts to uphold these
guarantees, they are being met by an unprecedented wave of terror by those
who would deny and negate that document which the whole world looks upon
as setting the pattern for modern freedom. .. .”” Succeeding paragraphs pur-
ported to illustrate the ‘‘wave of terror’”’ by describing certain alleged events.
The text concluded with an appeal for funds for three purposes: support of
the student movement, ‘‘the struggle for the right-to-vote,”” and the legal defense
of Dr. Martin Luther King, Jr., leader of the movement, against a perjury
indictment then pending in Montgomery.

The text appeared over the names of 64 persons, many widely known for
their activities in public affairs, religion, trade unions, and the performing arts.
Below these names, and under a line reading ‘“We in the south who are struggling
daily for dignity and freedom warmly endorse this appeal,’’ appeared the names
of the four individual petitioners and of 16 other persons, all but two of whom
were identified as clergymen in various Southern cities. The advertisement was
signed at the bottom of the page by the ‘““Committee to Defend Martin Luther
King and the Struggle for Freedom in the South,” and the officers of the
Committee were listed.

Id. at 256-57, 84 S. Ct. at 713-14.

Respondent L.B. Sullivan was one of three elected Commissioners of the City of
Montgomery, Alabama, and was designated ‘‘Commissioner of Public Affairs” with
responsibility for, among other things, supervision of the Police Department. Sullivan
claimed that the advertisement defamed him because it made several allegations regarding



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1159

that the ad fit within the scope of public debate: ‘“The present adver-
tisement, as an expression of grievance and protest on one of the major
public issues of our time, would seem clearly to qualify for the con-
stitutional protection.’’

Nevertheless, the Court’s decision to extend constitutional protection
to defamation actions was revolutionary. Prior to the Court’s decision,
states had been free to define the nature and basis of defamation
liability. The New York Times decision did not deprive them of this

police conduct in Montgomery. I/d. at 257-58, 84 S. Ct. at 714:
Of the 10 paragraphs of text in the advertisement, the third and a portion
of the sixth were the basis of respondent’s claim of libel. They read as follows:
Third paragraph:
““In Montgomery, Alabama, after students sang ‘My Country, Tis of
Thee’ on the State Capitol steps, their leaders were expelled from school,
and truckloads of police armed with shotguns and tear-gas ringed the
Alabama State College Campus. When the entire student body protested
to state authorities by refusing to re-register, their dining hall was pad-
locked in an attempt to starve them into submission.”’
Sixth paragraph:

‘““Again and again the Southern violators have answered Dr. King’s
peaceful protests with intimidation and violence. They have bombed his
home almost killing his wife and child. They have assaulted his person.
They have arrested him seven times—for ‘speeding,’ ‘loitering’ and similar
‘offenses.” And now they have charged him with ‘perjury’—a felony
under which they could imprison him for fen years.”

In addition, Sullivan alleged that some of these statements were untrue, but that all of
them defamed him as Commissioner of Public Affairs.

24, Id. at 271, 84 S. Ct. at 721.

25. Under Alabama law, the ad was ‘“‘libelous per se”’ and not privileged. Id. at
262, 84 S. Ct. at 716. As a result, the trial court judge instructed the jury that they
should find for Sullivan if they concluded that the New York Times had published the
advertisement, as well as ‘‘that the statements were made ‘of and concerning’ respondent.’’
Id., 84 S. Ct. at 716. The judge also instructed the jury that, even though Sullivan offered
no proof of actual pecuniary loss, they should presume that respondent had suffered legal
injury on the mere proof of publication. Id., 84 S. Ct. at 716. The judge gave this
instruction because Alabama law provided that, if the advertisement was libelous per se,
falsity and malice were presumed. Id., 84 S. Ct. at 716.

Respondent also sought punitive damages. Under Alabama law, a court could only
award punitive damages to a public officer if the official had first made a written demand
for a public retraction, and the defendant had failed or refused to make the retraction.
Id. at 261, 84 S. Ct. at 716. Sullivan had served the required demand on petitioners,
but none of them had responded. I/d., 84 S. Ct. at 716. The judge therefore submitted
an instruction on punitive damages which stated that punitive damages could only be
awarded based on a showing of ‘‘actual malice,”” and could not be awarded based merely
on a showing of negligent or careless conduct. /d. at 262, 84 S. Ct. at 716. However,
the trial judge refused to instruct the jury that they must be ‘‘convinced’”’ of malice, in
the sense of ‘‘actual intent’’ to harm or ‘‘gross negligence and recklessness.” Id., 84 S.
Ct. at 716.

The jury returned a verdict for Sullivan in the amount of $500,000. Id. at 256, 84



1160 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

power, but it placed constitutional limits on the scope of their power.
The Court suggested that public officials must be willing to endure a
level of criticism: just as judges must be ‘““men of fortitude, able to
thrive in a hardy climate,’’? ‘‘surely the same must be true of other
government officials, such as elected city commissioners.”’? In addition,
they must endure a certain amount of ‘‘erroneous statement’’ about
their conduct: a degree of error is ‘‘inevitable in free debate,”’?® and
the Constitution must protect some of these errors in order to provide
adequate ‘‘breathing space’’ for free expression.?

Based on these assumptions, the Court held that even though Al-
abama’s libel law contained a ‘‘defense of truth,”’ this defense was not

S. Ct. at 713. The verdict did not differentiate between actual and punitive damages. In
fact, the judge refused a jury instruction that would have required the differentiation
between actual and punitive damages. /d. at 262, 84 S. Ct. at 716.

The New York Times appealed the judgment to the Alabama Supreme Court, but
that court affirmed. The court agreed that petitioners’ statements were libelous per se,
and that they were actionable without proof of pecuniary injury. Id. at 263, 84 S. Ct.
at 717. After finding that the statements referred to Sullivan, the court concluded that
the New York Times had acted irresponsibly. The Alabama Supreme Court placed great
emphasis on the fact that ‘‘‘the Times in its own files had articles already published
which would have demonstrated the falsity of the allegations in the advertisement.’’’ Id.
at 263, 84 S. Ct. at 717..

26. Id. at 273, 84 S. Ct. at 722 (quoting Craig v. Harney, 331 U.S. 367, 376, 67
S. Ct. 1249, 1255 (1947).

27. Id., 84 S. Ct. at 722.

28. Id. at 271, 84 S. Ct. at 721. The Court stated in full that:

Authoritative interpretations of the First Amendment guarantees have consis-

tently refused to recognize an exception for any test of truth—whether admin-
istered by judges, juries, or administrative officials—and especially one that puts
the burden of proving truth on the speaker. ... The constitutional protection
does not turn upon ‘‘the truth, popularity, or social utility of the ideas and
beliefs which are offered.”” N.A.A.C.P. v. Button, 371 U.S. 415, 445, 83 S.
Ct. 328, 344, 9 L.Ed.2d 405. As Madison said, ‘‘Some degree of abuse is
inseparable from the proper use of every thing; and in no instance is this more
true than in that of the press.’”’ 4 Elliott’s Debates on the Federal Constitution
(1876), p. 571. In Cantwell v. Connecticut, 310 U.S. 296, 310, 60 S. Ct. 900,
906, 84 L.Ed. 1213, the Court declared:

“In the realm of religious faith, and in that of political belief, sharp
differences arise. In both fields the tenets of one man may seem the
rankest error to his neighbor. To persuade others to his own point of
view, the pleader, as we know, at times, resorts to exaggeration, to
vilification of men who have been, or are, prominent in church or state,
and even to false statement. But the people of this nation have ordained
in the light of history, that, in spite of the probability of excesses and
abuses, these liberties are, in the long view, essential to enlightened
opinion, and right conduct on the part of the citizens of a democracy.”

29. IHd. at 271-72, 84 S. Ct. at 721 (quoting N.A.A.C.P. v. Button, 371 U.S. 415,
433, 83 S. Ct. 328, 338 (1963)): *“That erroneous statement is inevitable in free debate,
and that it must be protected if the freedoms of expression are to have the ‘breathing
space’ that they ‘need ... to survive.””



1993) DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1161

enough. It did not provide sufficient protection for erroneous state-
ments:*® ‘A rule compelling the critic of official conduct to guarantee
the truth of all his factual assertions—and to do so on pain of libel
judgments virtually unlimited in amount—leads to ... ‘self-censor-
ship.””’3! The Court believed that, with a defense of truth, Alabama
would deter false speech,? but it might also deter true speech and
dampen the vigor of public debate:

Under such a rule, would-be critics of official conduct may be
deterred from voicing their criticism, even though it is believed
to be true and even though it is in fact true, because of doubt
whether it can be proved in court or fear of the expense of
having to do so. They tend to make only statements which
“‘steer far wide of the unlawful zone.’’ Speiser v. Randall, supra,
357 U.S., at 526, 78 S.Ct. at 1342, 2 L.Ed.2d 1460. The rule
thus dampens the vigor and limits the variety of public debate.
It is inconsistent with the First and Fourteenth Amendments.

The Court articulated the actual malice standard which provided
that ‘‘neither factual error nor defamatory content suffices to remove
the constitutional shield from criticism of official conduct’’ and ‘‘the
combination of the two elements is no less inadequate.’’3* In order to
recover, a plaintiff must demonstrate that the plaintiff acted with actual
malice: _

The constitutional guarantees require, we think, a federal rule

that prohibits a public official from recovering damages for a

defamatory falsehood relating to his official conduct unless he

proves that the statement was made with ‘‘actual malice’’—that

is, with knowledge that it was false or with reckless disregard

of whether it was false or not.*

II. ENGLISH DEFAMATION LaAw

British defamation law is inconsistent with many of the fundamental
principles articulated in the New York Times decision.

A. Standards Governing Damage Awards Against Media Defendants

Britain provides limited protection to the press and media when they
criticize governmental officials. In order to recover, plaintiffs need only
show that the press or media made defamatory statements that referred
to them or that reasonable people would regard as referring to the

30. Id. at 278, 84 S. Ct. at 725.

31. Id. at 279, 84 S. Ct. at 725.

32. Id., 84 S, Ct. at 725.

33. Id. at 279, 84 S. Ct. at 725-26 (quoting Speiser v. Randall, 357 U.S. 513, 526,
78 S. Ct. 1332, 1342 (1958)).

34. Id. at 273, 84 S. Ct. at 722,

35. Id. at 279-80, 84 S. Ct. at 726.



1162 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

plaintiffs.3 In theory, an additional requirement exists—that the state-
ments must have been maliciously published. But this requirement is,
in the words of a leading commentator, ‘‘purely formal.”’?” ‘‘Though
the word [maliciously] is usually inserted in the plaintiff’s statement of
claim, no one takes any notice of it at the trial except for the purpose
of inflating damages where there has been spite or deliberateness.’”

The media and press do have a privilege of fair comment.*® But
the scope of this right is severely limited; it protects only assertions of
opinion, and not assertions of fact.® This is an important distinction.
If, for example, the press believes that the government has been involved
in illegal or improper conduct, proceeds cautiously in gathering its
evidence, and accuses governmental officials of misconduct, it still might
be held liable in defamation if its factual assertions are incorrect. Britain
recognizes privileges other than fair comment, but virtually all of them
require that all reporting be fair and accurate.*

From time to time, those in the British press and media have called
on British officials to adopt what they refer to as the ‘‘Sullivan defense.”’
For example, following the announcement of a large defamation judg-
ment against a media defendant, an editorial in the Financial Times
pointedly argued that the government should provide the press with
greater protection:

[Tlhe observer of the English libel scene may reasonably cast
envious eyes across the Atlantic, for US law relating to libel
suits is much more solicitous about press freedom and less
protective of the defamed than is English law. US laws require
private plaintiffs to prove at least that the defendant publisher
has been negligent with respect to the falsity of the words used

English law has so far made only a half-hearted attempt to
cope with the problem of inaccuracies in reporting by news-
papers. Section 4 of the Defamation Act 1952 is an exception
to the rule that whoever libels another is strictly liable unless
he proves the substantive truth of his statement, and incorporates
the notion of unintentional defamation. But the provision is
cumbersome in its phraseology and has in practice been resorted
to very infrequently.

36. Rogers, supra note 16, at 302-21.
37. Id. at 314.

38. Id. at 314-15.

39. Id. at 324-32.

40. Id. at 325.

41. Id. at 332-45.



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1163

Without a more generous application of the principle that
there should be no legal remedy if the libel is unintentional,
the press in England will continue to be vulnerable to constant
and expensive litigation. If, as is expected, the Court of Appeal
sends the Private Eye case back for a fresh assessment of dam-
ages, it will at least give an impetus for reform of the libel
laws, to the general benefit of publishing.*

In another editorial in the Financial Times, a journalist argued that
‘““instead of resisting legislative proposals recently prompted and designed
to protect the individual from the outcrop of irresponsible journalism,
the Government would do better to ensure the proper balance between
the public right to freedom of the press and the rights of the private
citizens.’’#

But the British government has generally been unresponsive to these
pleas. In a 1991 report, the Supreme Court Procedure Committee re-
viewed British defamation law,* and considered whether England should
adopt the New York Times defense.® It did so at the prompting of the
British media,* and it did so with full recognition that the New York
Times defense ‘‘has led to a fundamental distinction between defamation
law, as applied within that jurisdiction [the United States], and its English
counterpart.”’¥ But the Committee decided not to recommend in favor
of the New York Times defense. In its view, adoption of such a defense
. would encourage ‘‘irresponsible’’ journalism:

Standards of care and accuracy in the press are, in our view,
not such as to give any confidence that a ‘‘Sullivan’’ defence
would be treated responsibly. It would mean, in effect, that
newspapers could publish more or less what they like, provided
they were honest, if their subject happened to be within the
definition of a ‘‘public figure’’. We think this -would lead to
great injustice. Furthermore, it would be quite contrary to the
tradition of our common law that citizens are not divided into

42. The Financial Times, Oct. 9, 1989, at 48. There have been other proposals for
change as well. See Robert O’Connor, The Debate Over Britain’s Libel Laws: Discussions
Have Intensified Since the Death of Robert Maxwell, Editor and Publisher, Feb. 29,
1992, at 22-23.
43, The Financial Times, May 30,. 1989, at 44.
4. Supréme Court Procedure Committee Report, supra note 15.
45. Id. at 164-65.
46. Id. at 164:
It has been suggested to us by some media representatives that we should
consider the introduction of a defence similar to that applied in the United
States in the light of the decision in New York Times v. Sullivan (1964) 376
U.S. 254.

47. Id. at 164.



1164 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

different classes. What matters is the subject-matter of the pub-
lication and how it is treated, rather than who happens to be
the subject of the allegations.*

In the Committee’s view, ‘‘the media are adequately protected by the
defenses of justification and fair comment at the moment, and it is
salutary that these defenses are available to them only if they have got
their facts substantially correct.”’+

B. Damage Awards

Because Britain does not have an actual malice standard, British
politicians and public figures have been quite successful in their efforts
to bring defamation actions against the press and media. In 1987, a
senior conservative politician, Norman Tebbitt, brought suit against the
BBC for attributing to him the statement, ‘‘Nobody with a conscience
votes Conservative.””s® He also brought suit against Lawrence Knight,
President of the National Union of Mineworkers, for making the same
statement.’' Against the BBC, Tebbitt received £2,000 plus costs.?

In 1986 five Conservative Members of Parliament (MPs) brought
suit against the BBC for allegations made in its Panorama program.®
The allegations linked the MPs to extreme racist groups that were
allegedly trying to infiltrate the Tory Party.* In the program, the BBC
used pictures of the National Front, of Nazi regalia, and of music
associated with fascism.’* The BBC settled the suits. Two MPs received
approximately £300,000 in damages and legal fees plus an apology.3¢
The other MPs received undisclosed sums.>’

Even though the suits listed above involved substantial sums, each
seems relatively modest in comparison with Jeffrey Archer’s judgment
against The Star newspaper. Archer, a famous author and playwright,
was also a Deputy Chairman of the Conservative Party.® The Star
alleged that Archer had paid a prostitute £70 to have intercourse with

48. Id. at 164-65.

49, Id. at 165.

50. Times (London), Dec. 17, 1987, at 2.

51. Times (London), Dec. 18, 1987, at 5.

52. Times (London), Dec. 17, 1987, at 2.

53. Sunday Times (London), July 20, 1986, at 1.
54, Id.

55. Sunday Times (London), Dec. 14, 1986, at 2.
56. Times (London), July 20, 1987, at 1.

57. Hd.

58. Times (London), Mar. 21, 1987, at 2.



1993) DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1165

him.*® Archer sued The Star and won £500, OOO“’—a record amount for
a defamation action in Britain.®!

But Archer’s record did not last for long. A short time later, Sonia
Sutcliffe was awarded £600,000 in a libel action against Private Eye.®
This award included both compensatory and punitive damages. Private
Eye alleged that Mrs. Sutcliffe, the wife of the ‘‘Yorkshire Ripper,’’s
had been paid £250,000 by the Daily Mail to publish an account of her
married life with Mr. Sutcliffe.®* Interestingly, even though the story
was inaccurate, Private Eye’s counsel later alleged that it had some
elements of truth. He claimed that Mrs. Sutcliffe had been paid £25,000
by the Daily Mail in a roundabout way, although he failed to specify
the motive for the payment.5s

I11I. THE ErrFeEcT OF BRITAIN’S DEFAMATION LAws

How do Britain’s libel laws affect the press and media?% Based on
the New York Times decision and its discussion of the need for an
actual malice standard, one might expect the British press to be fairly
timid as compared to the U.S. press. There is no ‘‘breathing space”
for errors. The threat, indeed the fact, of large judgments (e.g., the
Archer and Sutcliffe judgments) should have a chilling effect on the
newspapers and broadcasters. But does the theory comport with reality?

A. At First Glance: A Robust Media

At first blush, the British press and media seems to be remarkably
robust. Britain has several recognized, quality newspapers including The
Guardian, The Independent, and The Times (London). Britain also has
an array of tabloids including the Daily Star, Daily Mirror, Sport,
Sunday Sport, Sun, and News of the World, and in-between papers like
the Daily Mail and Express that occupy a position leaning towards the
quality end of the market.

Britain also has Private Eye magazine, a satirical magazine which
often takes on the British royal family, as well as politicians and others

59. Times (London), July 25, 1987, at 1.

60. Id.

6l. Id.

62. The Financial Times (London), May 30, 1989, at 44.

63. Her husband, Peter Sutcliffe, was convicted of committing a number of murders
in Yorkshire. He was dubbed by the press the ‘‘Yorkshire Ripper.”

64. The Financial Times, Oct. 9, 1989, at 48.

65. Id. Ultimately the jury’s verdict was set aside by the Court of Appeal in Sutcliffe
v. Pressdram Ltd. [1990] 1 ALL ER 269.

66. At the time of writing, the Lord Chancellor has announced a package of reforms
which, if adopted, would meet some of the criticisms made in this article regarding the
operation of British libel laws. Such reforms would require legislation which has not yet
been drafted and may well be subject to modification in its progression through Parliament.



1166 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

who might be regarded as members of the establishment. National Public
Radio (U.S.) described Private Eye in the following way: ‘‘Every other
week the British establishment gets a nasty case of the jitters. That’s
because a new edition of the satirical magazine Private Eye hits the
stands. Reputations are rubbished with glee, official hypocrisy exposed
with delight.”’s” National Public Radio went on to state that: ‘‘[E]ven
though it [Private Eye] still looks like it’s laid out by badly hung-over
undergraduates, it has become an institution, the gadfly buzzing the
heads of state.’’¢® :

Despite Britain’s restrictive libel laws, the British press frequently
makes hard-hitting allegations against British politicians and public fig-
ures. Illustrative is the following article that was published in Private
Eye:

The arrogant, picket line crossing Labour member for Shef-
field Attercliffe, Clive Betts, is a 42-year-old bachelor and pro-
fessional politician who, like so many MPs in the People’s Party,
has never had to endure the sweat of a job in the real world
outside politics.

In becoming a powerless backbencher, however, Betts has
suffered a humiliating fall from grace after spending five years
as leader of Sheffield city council. But that is nothing to the
humiliation poll taxpayers have endured during his tenure as
head of Britain’s fourth-ranked provincial local authority.

Betts managed to achieve everything the Tories warned would
follow a Labour general election victory: gross financial mis-
management engineered by a blundering executive setting high
taxes with little return for the public, accompanied by the usual
dollop of spineless but ‘‘worthy’’ posturing. It was no coinci-
dence that Sheffield hosted Labour’s ill-fated Nuremburg victory
rally nine days before it lost the general election.®

67. Bob Edwards, Morning Edition, National Public Radio (Oct. 15, 1991).

68. Id.

69. Private Eye, May 22, 1992, at 7. Private Eye also published the following article:
“BRITISH GAS not only overcharges its customers (the watchdog Ofgas has just obliged
it to reduce its charges) but its ‘three star service’ contract for domestic customers would
appear to be an expensive con.”’ Id. at 9. Private Eye made the following comment about
a governmental organization: ‘‘When British Rail is privatised, will its dim staff adopt a
less cavalier attitude to safety?”’ Id. at 9. Finally, it criticized the Labour Party:

Never keen to shoot itself in only one foot when both can be severely damaged,
the Labour Party is now crumbling faster than the old east European bastions
of socialism, circa 1989.

The catastrophic election defeat has been followed by the party’s farcical
leadership battle. But now it is possible the People’s Party will finish the job
completely and be declared bankrupt—not just intellectually, but financially too.

Id. at 7.



19931 DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1167

British newspapers also publish accusations about non-politicians.”

70. In a recent issue, it criticized other newspapers for their reporting:

The fantastic vendetta conducted by the Murdoch press against Carmen Proetta,
a witness to the SAS shooting of three unarmed IRA members in Gibraltar in
1988, has reached a new low.

Last Sunday, the News of the World produced lurid allegations that Mrs.
Proetta took money to provide fake passports, and the allegations were copied
out by the Sunday Times. The News of the World story reads oddly and its
details will be fully investigated in the weeks ahead.

Private Eye, May 22, 1992, at 5.

In the same issue, Private Eye published this piece:

WHO IS THE most avaricious lawyer in London? Just when it seemed the
Peter Carter-Fuck Award for Most Outrageous Costs Charged in a Libel Action
would be snatched by Mr. N.A. Chapman, a partner at pukka solicitors Frere
Cholmeley, the award’s eponymous founder has bounded in with a late but
devastatingly inflated bid.

When a recent edition of the Sunday Express suggested all was not well at
the Waddington Galley in London’s Cork Street, the highly sensitive proprietor,
Leslie Waddington, instructed Frere Cholmeley to bring proceedings unless an
apology was received and the paper met his legal costs. The Sunday Express
offered a ‘‘clarification’ instead of an apology, which Waddington accepted,
but only if the paper settled his solicitors’ bill.

For writing three letters (two of which ran to two typed sheets), Frere
Cholmeley charged £4,250. When the Sunday Express asked about the rate of
charging, it was explained that the partner concerned, Mr. Chapman, had spent
15 hours dealing with the matter: five hours per letter.

Normally this would be a clear-cut Eat-your-heart-out-Farter Cuck Situation
(Shurely Carter-Fuck Situation? Ed). But that would be to ignore the sad story
of a veteran Labour activist who will probably have his home repossessed next
month thanks to the wallet-boggling fees of Britain’s most infamous libel lawyer.

John McDonnell, a former GLC councillor, has for several years been Labour’s
prospective parliamentary candidate in Hayes and Harlington, the seat occupied
by the neanderthal Tory MP Terry Dicks. About 18 months ago, shortly before
the Guif War, McDonnell issued a leaflet criticising Dicks for alleged links with
Iraq. Though the criticisms were made in good faith, based on an article in
the Observer, they were inaccurate. Dicks issued a writ and the leaflet was
withdrawn. .

And that was the end of that—until this year, when Dicks moved his custom
from his previous solicitors, Heald Nickinson, to Peter Carter-Fuck. Dicks was
promised that his costs would be covered by the James Goldsmith Foundation,
a fund administered by Carter-Fuck to bankroll establishment figures who wish
to sue ‘‘subversives’’, and he immediately began pursuing the case in earnest.
Shortly before the case was due to come to court, at the start of the general
election campaign, McDonnell agreed to apologise and pay damages of £15,000—
plus Dicks’ costs, which he imagined would be no more than a few thousand

pounds.
He had reckoned without the great libel lawyer. Carter-Fuck submitted a bill
for costs of ... £55,000! Since Carter-Fuck had agreed to the settlement only

on condition that his costs wouldn’t be taxed (ie assessed by a judge), this



1168 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

Similarly hard-hitting articles can be found in other newspapers. In a
recent article, the Daily Mirror claimed that a ‘“DEVIL-worshipping sex
fiend dubbed the Mongol Warrior was being hunted last night over the
murder of gentle barmaid Harvell.”’”!

The British tabloids give virtually unceasing attention to the British
royal family often portraying it in an unfavorable light. For example,
The Sun reported on a book about the marriage of Prince Charles and
Princess Diana:

The 158-page book by Andrew Morton is described as
‘‘shocking’’ because it tells the truth.

Charles is portrayed as uncaring and unloving, both as a
husband and as a father to sons William and Henry.

The book contains details of an alleged suicide attempt by
the Princess, and fresh information about Charles’s friendship
with Camilla Parker Bowles.”

Moreover, in publishing these allegations, some papers seem relatively
unconcerned about the threat of defamation suits. National Public Radio
described Private Eye as follows:

While Private Eye has earned respect for its investigative jour-

nalism, it’s also been roundly criticized for some fairly shoddy

practices—among them, printing as fact gossip and rumor. Editor

Ian Hislop frankly admits that he takes a rather cavalier attitude

to the concept of fact checking.”

Since the British press publishes fairly hard-hitting articles on a
regular basis, it might seem that Britain’s failure to adopt an actual
malice rule has had no real effect on the British press. British newspapers
may be subject to libel actions from time to time, and they may end
up on the wrong end of judgments or settlements, but they appear not
to be profoundly affected by such judgments or settlements. On the
contrary, they seem to carry on in a remarkably robust fashion and to
regard libel actions as a business hazard that must be accepted as a
cost of doing business rather than as a significant restriction on their
coverage.

.

amazing figure could not be challenged.

McDonnell’s only asset is the flat which he co-owns with his girlfriend, Julia
Devote, and which he had to pledge to Carter-Fuck in guarantee of settlement.
Unless some other source of money can be found by 16 June, McDonnell and
Devote will become homeless.

Id. at 11.

71. Daily Mirror, June 4, 1992, at 5.

72. The Sun, June 5, 1992, at 4 (emphasis in original).

73. Michael Goldfarb, National Public Radio, interviewing lan Hislop for National
Public Radio’s Morning Edition (Oct. 15, 1991) [hereinafter Hislop Interview].



19931 DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1169

Some British editors go so far as to suggest that the U.S. press is,
itself, far too timid. Ian Hislop, editor of Private Eye, flatly stated in
a recent interview:

Hislop: The Americans are always very keen on fact check-
ing. I’ve had a lot of lectures on fact checking.

Goldfarb: What have they said?

Hislop: They say, ‘““You really should get a lot of interns
and have them sit in a row and go through every
piece and ring people up and say, is this true?”’
There is a problem in the area we work in—which
is a fairly gray area, the area of printing stories
which people don’t want printed about themselves—
is that they will say, ‘“No, it isn’t true.””’

So, based on a preliminary analysis, one might question whether
the New York Times decision was correctly decided. The British ex-
perience seems to indicate that an actual malice standard may not be
necessary to a free press. Indeed, the British experience might suggest
that, even without such a standard, the press can be fairly robust and
aggressive.

B. Probing Deeper

But is this view of the British press accurate? Do British editors
really feel free to make hard-hitting allegations? Or is the image of a
free and robust press and media somewhat deceiving? In an effort to
ascertain the impact of Britain’s libel laws, we conducted extensive
interviews with newspaper reporters, editors, and defamation lawyers in
both the United States and Britain.

The interviews suggested that the appearance projected by the British
media is, at best, misleading. The British media frankly admits that
defamation laws have a significant impact on its coverage. Every British
editor and defamation lawyer we interviewed expressed serious concerns
about the state of British law. A company solicitor felt that British law
gave plaintiffs an ‘‘easy run’’ by making papers ‘‘guilty [of defamation]
until proven innocent.’’” One editor complained that even quite small
errors could lead to judgments.” Thames Television’s cognsel suggested
that defamation cases are high risk because juries almost always find
against media defendants,” even though only the strongest cases are

74. Id.

75. Interview with Alistair Brett, Company Solicitor, The Times (London), in London,
England (June 3, 1992) [hereinafter Brett Interview].

76. Interview with Campbell Page, Executive Editor, The Guardian, in London,
England (May 28, 1992) [hereinafter Page Interview].

77. Interview with Peter Smith, Head of Programme Legal Services, Thames Tele-
vision, in London, England (June 4, 1992) [hereinafter Smith Interview].



1170 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

ever litigated.” Thames’ counsel also complained that defamation cases
often result in relatively large judgments. Although Britain restricts
recoveries in personal injury cases, it does not impose similar restrictions
in defamation cases. This results in the anomaly that, even though a
plaintiff who suffers personal injury might recover, say, £50,000 for a
serious injury, the same person might receive as much as £500,000 if
he is defamed.” This situation partly reflects the fact that England
handles the two types of cases differently from a procedural perspective.
Personal injury cases are now invariably dealt with by a judge sitting
alone who relies on his own experience as well as on amounts awarded
in prior cases. By contrast, defamation is one of the few areas of the
law where juries are still the norm. Not surprisingly, some have suggested
that the use of juries be curtailed in the interest of cost and efficiency.

British newspapers and broadcasters receive fairly large numbers of
defamation complaints. Even quality newspapers, which are less inclined
to sensationalize, regularly receive letters from solicitors regarding their
coverage. These letters can average two or more per week.® If the paper
or broadcaster feels that a statement was inaccurate, it will usually offer
to retract the statement® and may offer to pay a small amount of
damages.®> Some papers make such retractions in response to about one-
third of the letters they receive.®®* Of course, some matters cannot be
settled and result in litigation, something which occurs about ten percent
of the time.®

These letters and suits have had a dramatic effect on the functioning
of British newspapers and broadcasters. Hislop, who expressed such

78. Id. (suggesting that this occurs because the tabloids tend to cause both the public
and judiciary to hold the press and broadcast media in disrespect). Others agreed. Interview
with Tom Crone, Legal Manager, News International, in London, England (June 4, 1992)
(at the trial court, newspapers are ‘‘likely to lose’’) [hereinafter Crone Interview].

79. Smith Interview, supra note 77.

80. Brett Interview, supra note 75 (The Times receives letters from solicitors at the
rate of two to three a fortnight, and a writ about once a month); Crone Interview, supra
note 78 (News International gets three to four letters per week, or 150 to 200 letters per
year); Page Interview, supra note 76 (The Guardian receives somewhere between 100 and
120 letters from (§plicitors per year); Smith Interview, supra note 77 (Thames Television
receives about 100 letters from solicitors per year).

81. Id.

82, Id.

83. Page Interview, supra note 76 (Of the 100-120 letters The Guardian receives from
solicitors per year, it pays a small settlement sum in about 40 cases). However, Thames
Television finds that they have an adequate defense, and are able to convince opposing
solicitors of this fact, in nearly ninety-nine percent of all cases. Smith Interview, supra
note 77.

84. Crone Interview, supra note 78 (of the 150 to 200 letters that News International
receives per year, about ten percent evolve into writs); Smith Interview, supra note 77
(for every 100 or so demand letters received by Thames Television, about five writs were
issued).



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1171

flippancy about fact checking, has been dramatically affected. As noted
earlier, Private Eye suffered a £600,000 judgment in the Sonia Sutcliffe
case. Following the judgment, Hislop expressed concerns about the ru-
inous nature of the judgment in an interview with Morning Edition:

Bob Edwards: Private Eye has a circulation of about 200,000.
Ian Hislop: That’s right.

Bob Edwards: Can you begin to afford this kind of settlement?
Ian Hislop: No, obviously not.®

Nevertheless, Hislop expressed optimism that his readers would help bail
him out:
Bob Edwards: You’re trying to raise the money to cover this,
aren’t you, right now?
Ian Hislop: Yes, and we are desperately trying to get our readers
to cough up.
Bob Edwards: And how’s that going?
Ian Hislop: Well, there’s a lot of money coming in, which is
very good news. I am hopeful we’re going to raise it and I am
hoping that we will win our appeal on the grounds that this is
a perverse award. But I’'m not sold on the fact that the law
will bail us out. I have very little confidence in the law. I have
a feeling that our readers might be more reliable than the
workings of the legal system.%

At present, Private Eye continues to publish.

The threat of defamation actions affects day-to-day news coverage.
As a rule, the media finds that the most efficient way to avoid retractions
and damage settlements is by acting with extreme caution. Newspapers
and broadcasters can insure themselves against defamation losses, but
few find it feasible to do s0.%” Insurance is often expensive,®® and usually
carries a very high deductible,® so all publishers find that the best way
to protect themselves is through careful reporting.

But the thoroughness of the review process is startling, Most news-
papers and broadcasters have teams of lawyers who review each day’s
paper or program for material that might be defamatory. The Guardian,
for example, has several lawyers who review each day’s paper before

85. Bob Edwards, National Public Radio’s Morning Edition, interviewing Ian Hislop,
Editor, Private Eye magazine (Mar. 3, 1992).

86. Id. See supra note 65. The action was ultimately settled for a sum in excess of
£90,000; [1990] ALL ER 269 at 295.

87. Page Interview, supra note 76.

88. Id. '

89. Smith Interview, supra note 77. The Guild of British Newspaper Editors survey
found that there had been an increase in the percentage of papers which carried insurance
from fifty-eight percent in 1990 to seventy percent in 1991. Insurance premiums had
increased for thirteen percent of those insured; infra note 137.



1172 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

it is published.® The Times has an in-house staff of three solicitors who
perform this task and also employs a barrister who comes in during
the evening to make spot checks.” Thames Television has two lawyers
who spend up to seventy percent of their time on defamation issues.*
These two lawyers cannot review all programs, but they try to review
as many as they can, and they make a special point of reviewing high-
risk investigative programs.??

If a lawyer flags an article as potentially defamatory, a secondary
review process is then triggered. At most newspapers, editors (and some-
times lawyers) meet with reporters who wrote the story in an effort to
determine the basis for allegations.® Throughout the process, the focus
is on legal sufficiency.” Counsel for News International stated that he
focuses on three basic issues: (1) Is the statement true? (2) Can he prove
it? and (3) Is the person mentioned likely to file suit?% Other organi-
zations use similar criteria.”’

All media organizations indicated that, as a matter of journalistic
ethics, they did not want to print or broadcast anything that is untrue.
But all stated that they were not able to publish everything that they
believed was true. Most focused on whether, if their organization was
called on to account for a story, it would have legally admissible evidence
with which to defend itself.®® At Thames Television, one of the solicitors
meets with the editor and reporter in an attempt to determine the basis
for any allegations that are made.* This is a cooperative process under
which the solicitor tries to understand and accommodate the needs of
program makers.!®
, But the process is also pragmatic. Editors consider whether, even

if evidence is admissible, the sources are willing to go ‘‘into the box”’
and testify. Editors might be reluctant to rely on evidence learned from
a source they cannot expose,!®* or who is likely to go ‘‘wobbly.”’!2

90. Page Interview, supra note 76.

91. Brett Interview, supra note 75; Crone Interview, supra note 78 (News International,
which controls a number of papers including the Sun and the Times, also has a lawyer
who comes in at night to review ‘‘every sentence with legal danger’’).

92. Smith Interview, supra note 77.

93. Id.

94, Brett Interview, supra note 75; Crone Interview, supra note 78; Page Interview,
supra note 76; Smith Interview, supra note 77.

95. Id.

96. Crone Interview, supra note 78.

97. Smith Interview, supra note 77.

98. Id.

9. Id.

100. M.

101. Brett Interview, supra note 75; Crone Interview, supra note 78.

102. Brett Interview, supra note 75.



1993) DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1173

Editors will also consider whether information was learned under the
“lobby system,”’ and is therefore deemed to be off the record,'® and
whether the subject of the article is someone who is likely to sue.'®
Some individuals are particularly litigious.!” As to these individuals,
editors are less inclined to take risks.!%

After considering this melange of factors, editors decide whether to
publish. This decision is often a ‘‘team’’ decision involving the editor
and the reporter as well as, perhaps, the head of the department.!®’
This process can produce a variety of results. Although editors sometimes
decide to scrap a piece,'® this option is rarely chosen.'® More commonly,
editors try to save a piece by rewriting or altering it in a way that will
limit their exposure.''® In rewriting a piece, editors may delete segments
that are not legally supportable,'!! present the subject in a more balanced
fashion,''? or change a statement of fact to an opinion in order to make
the statement a ‘‘comment” and thereby invoke the privilege of fair
comment.!3

Even though few stories are scrapped, Britain’s defamation laws
take an inevitable toll on political reporting. Editors will print allegations
against public officials, but they rarely do so except when there is strong
supporting evidence.''* One editor referred to the Wilbur Mills’ tidal
basin incident that occurred in the United States.''* He suggested that
the facts in that case were so strong that, had a similar incident occurred
in Britain, it would have been widely reported and the subject of much
comment. Indeed, the British Wilbur would probably have been the
subject of much derisive comment.

However, a very different picture emerges when British editors are
asked about a case like Watergate. That case was slow developing and
was initially based on inside sources who were unwilling to be named.

103. The Prime Minister’s private secretary may brief the political editors of Britain’s
national newspapers. These briefings, which were once rendered in the lobby and therefore
referred to as the ‘‘lobby system,” are usually ‘“‘off the record.”” Nevertheless, editors
obtain much salient, and sometimes juicy, information. /d.

104. Crone Interview, supra note 78.

105. Id.

106. Smith Interview, supra note 77.

107. Brett Interview, supra note 75.

108. Page Interview, supra note 76.

109. Brett Interview, supra note 75; Page Interview, supra note 76; Smith Interview,
supra note 77 (the interviewee could only remember one instance in which Thames
Television was forced to “kill’’ a program in its entirety).

110. Brett Interview, supra note 75; Page Interview, supra note 76.

111. Brett Interview, supra note 75.

112. Smith Interview, supra note 77.

113. Brett Interview, supra note 75.

114. Page Interview, supra note 76.

115. Id.



1174 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

In some instances, sources were unknown even to the reporters them-
selves, and were unwilling to be publicly revealed. Thus, it was difficult
for editors and publishers to produce legally admissible evidence sub-
stantiating their allegations of misconduct. Nevertheless, the Watergate
story was published in the United States. Would the same type of story
have been reported in England? British editors and defamation lawyers
uniformly stated that, without legally admissible evidence, they would
have been unable to print such allegations.!’¢ Even the Sun newspaper,
one of the tabloids, suggested that it would have been ‘‘reluctant to
run’’ such a story.''” Moreover, if a libel suit had been brought, news
sources might have ‘‘dried up.”” The sources, who in the Watergate case
were governmental insiders, might have feared retaliation and refused
to provide further information. As a result, the investigation might not
have continued to conclusion and the full extent of the scandal might
never have been revealed.

The “‘chilling’’ effect of British defamation law is dramatically re-
vealed by the case of Robert Maxwell, the British publishing magnate
who died mysteriously off the coast of the Canary Islands in 1992.
Following his death, it was discovered that he had suffered serious
financial reverses. In addition, he had looted his companies, thereby
causing major losses to British pensioners. Some have suggested that
Maxwell’s financial problems would have come to light earlier except
for Maxwell’s litigious nature, which caused the British press to be
reluctant to make allegations against him.!'8 As a result, the extent of
Maxwell’s problems were not revealed until after his death.

116. Id.
117. Crone Interview, supra note 78.
118. Columnist Anthony Lewis summarized the situation as follows:

How could he get away with it for so long? That is the question posed by
the collapse of Robert Maxwell’s empire so quickly after his death.

For years he ran what amounted to an international confidence game, bor-
rowing more and more, covering up his accounts. An official British inquiry
in 1971 found him unfit to be in charge of a public company.

Yet politicians honored him; and newspapers printed his boasts, hollow though
most of them turned out to be.

The Financial Times of London said last wdek that Maxwell was not some
unimportant figure; his operations affected large interests and many people.
‘“‘How was it,”” the paper asked, ‘‘that he was able to play such a role, for
so many years, with such apparently cavalier disregard for the normal standards
of probity? How could some of the world’s leading banks lend so much money
to him?”

It was British corporate regulatory law that failed, the Financial Times said.
Yes, it did.

But there was another reason why Maxwell escaped proper scrutiny for so
long: Britain’s stringent libel law, which makes it dangerous to write critically



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1175

British editors and lawyers flatly stated that they were well aware
of Maxwell’s litigious nature,''* and that they were quite careful about
their reporting on him.!?*® One defamation lawyer stated that the British
media was ‘‘scared’’ of Maxwell because he used the libel laws ‘‘sav-
agely.””'?' Another lawyer indicated that he routinely demanded proof
that ‘““one hundred percent’’ of all allegations made against Maxwell
were accurate.!? Alistair Brett, Company Solicitor for the London Times,
flatly stated that Maxwell was quick to serve defamation writs, and that
he would do so if the newspaper got so much as a word wrong.!®

British editors confirmed that Maxwell’s litigious nature affected
their reporting on him.'* Repeatedly, the media indicated that Maxwell’s
threats had a chilling effect which prevented them from publishing
allegations that could not be proved easily in court.'? Publishers would
make allegations against Maxwell when they had strong evidence to
support their allegations. But when the media lacked compelling proof,
it would not publish. Thus, the media withheld items that would have
been aired against someone who was less litigious.!? Editors were much
more willing to print allegations against Rupert Murdoch, another British
publishing magnate, who is less litigious.!”” The net effect is that many
things that were known about Maxwell went unreported, including his
financial reverses.'?®

Of course, some British papers may regard defamation judgments
as simply a cost of doing business, and therefore may engage in aggressive

about a scoundrel like Maxwell.
Whenever anyone suggested wrongdoing by Maxwell, he sued. He brought 21
libel actions against the authors and others connected with two biographies of
him. He sued the BBC, Rupert Murdoch, the editors of half a dozen English
newspapers.
The threat of a libel suit is so potent in silencing critics in Britain because
the law is so favorable to libel plaintiffs. Nearly everyone who sues the press
gets a cash settlement or wins a jury verdict at trial—and keeps it on appeal.
Anthony Lewis, Britain’s Plaintiff-Friendly Libel Laws Shielded Maxwell’s Scams From
Scrutiny, L.A. Daily J., Dec. 16, 1991, at 6; O’Connor, supra note 42, at 22 (Maxwell,
who is now known to have looted the pension fund of the Daily Mirror, used frequent
lawsuits to discourage negative press coverage of his activities. The suits tied up publications
in lengthy and expensive litigation).
119. Brett Interview, supra note 75.
120. Id.
121. Smith Interview, supra note 77; see also Crone Interview, supra note 78 (media
was ‘‘afraid’’ of Maxwell).
122. Crone Interview, supra note 78.

123. Id.
124, Id.
125. Id.
126. Id.

127. Smith Interview, supra note 77.
128. Id.



1176 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

investigative reporting .despite the threat of liability.!? Perhaps these
papers sensationalize, even though they know that they are taking risks,!*
in order to gain a competitive advantage.'” They hope they can net
enough additional revenue to pay defamation claims and still make a
profit.’? The tabloids themselves suggest that they do not engage in
such cost-benefit analysis. Thomas Crone, the Legal Manager for News
International, which owns The Sun, claims that the risk from defamation
actions is simply too great.'® In addition, he claims that it is difficult
to predict which stories will produce major circulation increases.'** There
are fantastic stories which produce no significant increase in sales.!3

Britain’s defamation laws do, however, have one positive effect:
they encourage newspapers and broadcasters to make sure their reporting
is even-handed. Because they fear the possibility of liability, British
editors tend to check and recheck their stories. In addition, they tend
to rewrite articles to make sure their coverage is balanced.!* For example,
the Guardian appears to be particularly careful about balance. If the
Guardian has contrary information in its possession, it is likely to place
that information closer to the beginning of the piece rather than at or
near the end.

A recent study by the Guild of British Newspaper Editors supports
these conclusions.’” The Guild surveyed regional newspapers. Eighty
percent of those who replied to the Guild’s questionnaire were weekly
or biweekly publications, and thirty-eight percent of those responding
distributed their papers for free, suggesting that the respondents rep-
resented a somewhat different segment of the market than the national
dailies. Based on this difference, one might surmise that weekly and
biweekly publications, especially those that are distributed for free, would
be involved in far less libel litigation than the national dailies. This
surmise was partially borne out by the fact that most respondents replied
that they had suffered either no increase or only a slight increase in
the number of defamation complaints leveled against them. Nevertheless,
those who did complain to the newspapers were more likely to have
consulted a lawyer first rather than to have approached the newspaper
directly. Interestingly, the responding newspapers indicated that defa-

129. IHd.

130. Id.

131. Id.

132. Id.

133. Crone Interview, supra note 78.

134. Id.

135. Id.

136. Smith Interview, supra note 77.

137. Editors and Libel Claims, A Report on Libel Claims Against Regional Newspapers

(1992).



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 11717

mation complaints most commonly involved court reporting and, al-
though a majority of respondents planned to continue reporting on
judicial proceedings, ten papers had chosen to reduce their coverage in
this area. In addition, thirteen titles, seven percent of the sample, had
received libel writs during 1991 aithough none proceeded to trial. Of
the actions that were settled, the highest payment was for £20,000.
Twenty-five percent of the respondents indicated that they sought pre-
publication advice more frequently in 1991 than in prior years.

Finally, it is important to emphasize that libel litigation may increase
in the future rather than decrease. There are two reasons. Professor
Soothill’s recent study,!*® focusing on press coverage of libel cases, noted
that there is a ‘‘curiously symbiotic relationship [between] newspapers
[and defamation]. In part, it helps to control newspapers but also, in
spectacular cases, it helps to sell newspapers.”’'* It is tempting to con-
clude that press coverage of spectacular cases tends to spur future
litigation by enhancing public awareness of the availability of libel law
and its utility to individuals who have been defamed.'* An increase in
defamation litigation may also be stimulated by the recent decision in
Joyce v. Sengupta.'*' In the past, libel litigation has been restrained by
the high cost of such litigation, as well as by the fact that Legal Aid
cannot be used to cover the cost of this type of action.'®? Joyce held
that defamatory statements may be actionable as malicious falsehood
for which Legal Aid is available. At the moment, there is uncertainty
about the level of damages that may be recovered for malicious false-
hood, or whether those damages will equal those recoverable for def-
amation. Nevertheless, Joyce opens the door to more, rather than less,
litigation against newspapers.

C. Exploiting Privileges

Because of their fear of defamation suits, British newspapers and
broadcasters have become remarkably adept at finding ‘‘safe’’ ways to
get material into print. They report freely on the British royal family,
which rarely sues for defamation. They also report fairly freely on
cabinet ministers who, by custom, cannot sue for defamation without

138. Keith Soothill, Libel in the News, 142 New L.J. 1337, 1390 (1992).

139. Id. at 1337. .

140. This conclusion is not expressly drawn in Professor Soothill’s study.

141. [1993] 1 ALL ER 897.

142. Legal Aid is a fund provided by the State to assist those with limited means in
bringing suits. In certain cases, plaintiffs are not required to contribute anything toward
the cost of the suit and are not obligated to pay the other-side’s costs even if they lose.
Obviously, given these circumstances, Legal Aid plaintiffs have considerable leverage.
However, the threshold of impecuniosity required to qualify for Legal Aid is very low.



1178 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

first gaining clearance.'*® Of course, this custom provides publishers with
only a limited reprieve. Once ministers relinquish their cabinet posts,
they are free to sue regarding defamatory statements made while they
were in office.'*

The British media also takes advantage of various privileges including
the absolute privileges for accurate reporting of parliamentary debates'
and judicial proceedings.'* Indeed, many hard-hitting pieces are carefully
sculpted pieces based on statements rendered in privileged contexts.'

The British media’s tendency to base allegations on testimony heard
in courts or in parliament is somewhat disturbing. Obviously, it is
desirable for the media to report what transpires in these two contexts.
But in a free society, one would prefer to have a more robust media
that does its own investigations and reports freely the results. Obviously,
Britain does have investigative journalists. However, as the Watergate
and Maxwell examples suggest, Britain’s press reports less freely.

To its credit, the British press is remarkably adept at manipulating
and taking advantage of the various privileges. When newspapers gain
information about a scandal, but feel they do not have enough legally
admissible evidence to support their allegations, they sometimes ask an
MP to raise the matter during ‘‘question time’’ in Parliament.'*® The
press is then free to report on the question and the response, if any.
If the paper feels strongly enough about a matter, they might ask an
MP to schedule a matter for an ‘‘early day motion’’—a motion sug-
gesting that a matter has troubling implications and should be investi-
gated.

But despite the British press’ resourcefulness, it is unable to report
on many matters of public interest. The press must have sufficient
evidence of wrongdoing before it can ask an MP to ask a question or
to file an early day motion. Of course, part of the problem is that
some of the most important allegations seem fairly preposterous in the
beginning. This was true of Watergate until a sufficient mass of proof
was developed. But how is the proof to be developed under England’s

143. Brett Interview, supra note 75; Smith Interview, supra note 77.
144, Brett Interview, supra note 75.
145. Rogers, supra note 16, at 333.
146. Id. at 333-34.
147. The following is illustrative:
Two Kray twin copycats hatched an amazing plot to kidnap soccer hero Paul
Gascoigne, a court heard yesterday.
Would-be gangsters Lindsay and Leighton Frayne allegedly recruited Gazza’s
bodyguard and driver—ex-SAS man Paul Edwards—to snatch the star.
The plot was revealed at Newport Crown Court where the brothers are accused
of robbery and conspiracy.
Daily Mirror, June 4, 1992, at 1.
148. Brett Interview, supra note 75; Smith Interview, supra note 77.



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1179

system? Absent sufficiently credible support, MPs might be reluctant to
ask questions for fear they might not be taken seriously.

IV. CoMPARISON TO THE UNITED STATES

Once the British interviews were complete, we then interviewed U.S.
editors, reporters, and defamation lawyers in an effort to find out
whether they functioned differently than their British counterparts.

A. The Doomsday Scenario

Although we believed that U.S. newspapers and broadcasters would
be much more relaxed about the possibility of defamation suits, there
was reason to suspect that our belief was wrong. The New York Times
decision did not terminate libel litigation. On the contrary, many con-
tinued to sue. Some plaintiffs felt wronged and hoped they would prevail,
but many who did not necessarily expect to prevail had nevertheless
filed libel actions. There were many reasons. Some of these plaintiffs
were economically motivated. They hoped to gain modest settlements
from defendants who wished to avoid the cost of litigation.'*® But others
were motivated by non-economic factors such as the hope of clearing
their names.!*

Some argue that libel litigation continues unabated,'s' and indeed is
on the increase.'? As one commentator noted, ‘‘[A]n astonishing shift
in cultural and legal conditions has caused a dramatic proliferation of
highly publicized libel actions brought by well-known figures who seek,
and often receive, staggering sums of money.”’!5

149. David A. Anderson, Libel and Press Self-Censorship, 53 Tex. L. Rev. 422, 435
(1975).

150. Id.

151. See Epstein, supra note 8, at 783.

152. Id.; see aiso Lewis, supra note 3, at 603 (‘‘This is an appropriate time to think
again about that great case. It is a time of growing libel litigation, of enormous judgments
and enormous costs’’).

153. Smolla, supra note 10, at 1. The situation was summarized by one commentator
as follows:

Among the public officials joining the litigation feast have been Philadelphia
Mayor William J. Green, who sued a CBS television station for $5.1 million
for reporting that he was under federal criminal investigation; former Governor
Edward J. King of Massachusetts, who filed a $3.6 million suit against the
Boston Globe for implications conveyed by articles, editorials, and political
cartoons that King was ‘‘unfit and incapable of properly performing the duties
of governor’’; Governor William J. Janklow of South Dakota, who filed a $10
million suit against Newsweek for an article allegedly implying that he had raped
an Indian girl; former United States ambassador to Chile, Nathaniel Davis, and
two of his ex-assistants, who filed a $150 million suit against the makers of



1180 - LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

Even though there were virtually no recoveries in the first years
after New York Times was decided, that situation has now changed.'*
Anthony Lewis recently claimed that ‘‘publishers are not dancing in the
streets today,”’'*> and offered several examples:

Last July [1982] a jury in Washington, D.C., awarded over $2
million to the president of the Mobil Oil Corporation, William
Tavoulareas, for a Washington Post story stating that he had
‘‘set up his son’’ in a shipping management firm that did business
with Mobil. Carol Burnett, the actress, won $1.6 million from
the National Enquirer. A former Miss Wyoming won $26.5
million from Penthouse Magazine, reduced by the trial judge to
$14 million, but the entire award was set aside on appeal.
Newspapers in San Francisco and Oklahoma City and Alton,
Illinois have faced judgments in the millions.'%

Missing, alleging that the 1982 film implied that the American embassy was
connected with the killing of an American free-lance writer during the 1973
coup d’etat in Chile; and General William Westmoreland, who has sued CBS
for allegedly suggesting his complicity or incompetence in connection with the
underestimation of enemy troop strength levels in Vietnam. Even former Pres-
ident Jimmy Carter was prepared to join the list by suing the Washington Post
for a gossip column item relaying rumors that Blair House had been bugged
during Ronald and Nancy Reagan’s residence there before Reagan’s inauguration.
Carter chose not to take action after his public threat of suit was enough to
force a retraction from the Post and a published letter of apology.

Public interest advocates who are prominent among the list of recent libel
plaintiffs include Ralph Nader, who sued Ralph de Toledano for statements de
Toledano made in a syndicated column about Nader’s crusade against the lack
of safety in General Motors’ Corvair, and feminist attorney Gloria Allred, who
filed a $10 million libel suit against a California State Senator because of a
characterization in a press release.

Entertainers, writers, and other media figures have also contributed to the
recent resurgence of the libel suit. Carol Burnett’s $10 million libel action against
the National Enquirer, and the $1.6 million verdict returned by the jury, although
later reduced by the court, obviously added great impetus to the trend. There
have, however, been many others. Wayne Newton sued NBC over a report
linking him to organized crime, and Elizabeth Taylor filed a complicated action
against ABC over a ‘‘docu-drama’’ that depicts Taylor’s life. Writer Norman
Mailer filed a $7 million libel suit against the New York Post, claiming that
the newspaper defamed him in reports about the trial of writer Jack Henry
Abbott. Kimerli Jayne Pring, Miss Wyoming of 1978, was awarded $26 million
(later reversed on appeal) by a federal court jury in a suit against Penthouse
magazine, Even E. Howard Hunt has sought the refuge of the courts to re-
habilitate his reputation; Hunt was awarded $650,000 in damages by a federal
jury in Miami against a weekly newspaper called the Spotlight, for a story that
linked Hunt to the assassination of John F. Kennedy.

Id. at 2-4.
154. See Lewis, supra note 3, at 608.
155. Id.

156. Id.



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1181

Because the threat of litigation continues to exist, one might speculate
that U.S. libel laws force editors to engage in a degree of self-cen-
sorship.'” Obviously, any litigation can be expensive. But libel litigation
is particularly expensive. The actual malice standard encourages plaintiffs
to seek extensive discovery of editorial decision-making processes.'® This
discovery can take years and cost millions of dollars to complete.!* In
addition, defendants lose many defamation cases at the trial court level.
Even though they win most of these cases on appeal, they must bear
the cost of the appeal.'®® Moreover, the number of judgments that are
sustained on appeal has increased.!6!

Because of these risks, one might suspect that U.S. editors would
not be free and uninhibited in their coverage. Even editors who believe
they will ultimately prevail in a libel action may be deterred from
publishing hard-hitting allegations fearing the costs of defending a pos-
sible action.'> Some publishers may be well financed sufficiently that

157. Anderson, supra note 149, at 430-31 (‘‘Nevertheless, self-censorship remains. Its -
full extent is impossible to determine. Much of it is inherently unmeasurable; it occurs
whenever a reporter or editor omits a word, a passage, or an entire story, not for
journalistic reasons but because of the possible legal implications’’).

158. See supra note 11.

159. See Lewis, supra note 3, at 611-12 (in Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 99 S.
Ct. 1635 (1979), discovery took eight years, and CBS spent between $3 million and $4
million in legal fees).

160. Id. at 613:

The leaked secrets of the jury room are not likely to help the Post on appeal.
But they give us dramatic evidence in support of a conclusion that libel lawyers
had already reached: When a case goes to a jury, the Sullivan rule means little
or nothing. All those phrases designed by the Supreme Court to protect freedom
of speech and press may not in fact be applied. When a judge’s charge lasts
an hour or more, and one sentence speaks of the need to find “‘reckless
disregard,”” it rolls right past the jurors—it would roll past any of us. In the
real world, too, jurors are part of a public that is not very fond these days
of the institutions that are usually libel defendants: big newspapers and magazines
and broadcasters. They think that those media giants can afford hefty damages
and might as well pay. In the brief hearing that Judge Gasch held after the
return of the $250,000 compensatory judgment for Tavoulareas, the jury heard
testimony about the healthy profits of the Washington Post Company, and
Tavoulareas testified that he had spent $1.8 million on lawyers’ fees in this
case. The jury took a few minutes to fix punitive damages at $1.8 million.

161, Id. at 603.

162. See Anderson, supra note 149, at 431 (Describing an editor who deleted several
passages from an article: ‘‘The review had consulted its lawyers, who advised that it
would probably win a libel suit, ‘but that the cost of defending it might easily bankrupt
the magazine. After a good deal of agonizing, ... we decided the risk was not worth
it.””’ The article notes that a book was withdrawn from the market because of the threat
of a libel action); Lewis, supra note 3, at 614 (‘‘Any sensible publisher of comment on
official conduct must worry today about the legal process and its expense’’).



1182 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

they are undeterred by these potential costs, and are willing to publish
notwithstanding the threat of litigation.'® But many small publishers
would be devastated by a large award. Moreover, even some large
publishers indicate their uneasiness by requiring authors to agree to
indemnify the publisher in the event of a defamation action.!®* These
agreements may encourage the authors themselves to engage in self-
censorship. '6*

B. The Interviews

These dire assessments of the state of U.S. libel were not, however,
borne out by the interviews. U.S. editors are concerned about the threat
of defamation actions and the possibility of adverse judgments, but they
are far less concerned about this possibility than their British counter-
parts. For example, Bob Edwards of National Public Radio’s Morning
Edition flatly stated that defamation laws had no impact on his cov-
erage.'® Others agreed.'s” In fact, only one interviewee, a lawyer for a

163. Anderson, supra note 149, at 432,

164. JId. at 433-34:

In book publishing, and to a lesser extent in magazine publishing, the economic
pressures for self-censorship are exacerbated by the practice employed by many
companies of requiring authors to agree to indemnify their publishers for some
or all of the losses resulting from libel suits. In some cases the writer promises
only to indemnify ultimate judgments. Other agreements require him to pay the
judgment and a specified portion of the costs of defending all suits, whether
successful or unsuccessful. Still others require him to bear all costs of litigation
as well as pay any settlement or judgment. At least one major underwriter of
libel insurance insists that its policyholders obtain indemnification agreements
from writers. Some publishers and insurers maintain that the losses caused by
libelous statements should be borne by those writing them and that indemni-
fication provides insurers with their only means of protection against irresponsible
writers. This argument, however, is untenable when indemnification is not limited
to ultimate judgments. To require the author to bear the costs of successfully
defending a suit deters him not only from writing libelous statements, but also
from writing statements that, although not libelous, may nevertheless be the
subject of a suit. For the authors these defense costs are overwhelming. In the
instance of the six books mentioned above, the authors reported defense costs
ranging from $10,000 to $19,000, figures that represented twenty-five to 100
percent of their royalties.

165. Newspapers and broadcasters do have incentives which encourage them to report
items of public interest notwithstanding the threat of a lipel suit. The most important
incentive is their professional ethic and their desire to provide the public with necessary
information. Id. at 434 (*‘Reporters and editors share a professional ethic that encourages
them to seek to inform the public, even at the risk of libel litigation’’). But whether this
ethic prevails in a battle between the ethic and economic realities, is unclear. Id.

166. Interview with Bob Edwards, Host, National Public Radio’s Morning Edition, at
Washington, D.C. (July 23, 1992) (“‘zip’’ impact) [hereinafter Edwards Interview]; Tel-
ephone Interview with David Gelber, Executive Producer, 60 Minutes (Oct. 13, 1992)



19931 DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1183

major network, expressed any serious concerns about the impact of U.S.
defamation laws,'é

The reason U.S. newspapers and broadcasters are less concerned
about defamation is because they are threatened with suit, and actually
sued, far less frequently than their British counterparts.'®® The Louisville
Courier-Journal is, for example, sued only once every two years or s0.'7
The Washington Post receives three or four letters a year from lawyers
threatening suit, but is rarely sued.'” Although the New York Times
may receive one letter a month from lawyers, it is sued only about once
a year.”? Bob Edwards was unable to state whether National Public
Radio had ever received threatening letters or had been sued.'” David
Gelber, the Executive Producer of the CBS program 60 Minutes, has
only been sued twice in his eight years with that program.!’

Editors and producers in the United States are not so relaxed that
they ignore the possibility of defamation liability. But, because the threat
of suit is much lower, they often tend to be more worried about other
matters (e.g., journalistic accuracy and integrity) than they are about
the threat of liability.'” Producers and editors stated that for professional
reasons, they want to report accurately.!’s Even if there is no threat of

(does not remember ever calling a story for fear of defamation liability) [hereinafter
Gelber Interview].

167. Telephone interview with Stephen Friedman, Executive Producer, NBC Nightly
News with Tom Brokaw (Sept. 22, 1992) [hercinafter Friedman Interview]; Telephone
Interview with Jim Mitchell, News Anchor, WDRB Television, in Louisville, Ky. (July
8, 1992) (for local news programs, most of what they report on raises little or no defamation
problems. Problems arise most frequently with regard to investigative stories) [hereinafter
Mitchell Interview]; Telephone interview with Walter Porges, Vice President for News
Practices, CBS (Sept. 22, 1992) (CBS gets sued ‘‘sometimes.”’ Mostly, they get angry
letters or calls*‘) [hereinafter Porges Interview].

168. Telephone Interview with John Zucker, Staff Counsel, Central Broadcasting Sys-
tem (CBS) (Oct. 12, 1992) fhereinafter Zucker Interview). For a discussion of Zucker’s
concerns, see infra discussion accompanying notes 190-192, 217-220.

169. Friedman Interview, supra note 167; Mitchell Interview, supra note 167 (WDRB
Television may receive two letters from lawyers a year regarding its coverage, and is
hardly ever sued); Porges Interview, supra note 167 (CBS gets sued ‘‘sometimes.’’ Mostly,
they get ‘‘angry letters or calls”’).

170. Interview with Hunt Hale, Louisville Courier-Journal, in Louisville, Ky. (July 1,
1992) [hereinafter Hale Interview].

171. Telephone interview with Mary Ann Werner, Assistant Counsel, Washington Post
(July 6, 1992) [hereinafter Werner Interview].

172. Telephone interview with George Freeman, Senior Counsel, New York Times (July
7, 1992) [hereinafter Freeman Interview].

173. Edwards Interview, supra note 166. Theodora Brown stated that National Public
Radio receives threatening letters very infrequently, perhaps once a year. Interview with
Theodora Brown, Assistant General Counse! for National Public Radio, at Washington,
D.C. (July 23, 1992) [hereinafter Brown Interview].

174. Gelber Interview, supra note 166 (One of those cases is pending. The other was
dropped).

175. Edwards Interview, supra note 166 (Edwards relates an incident in which an



1184 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

liability, they want to avoid publishing something that is untrue or that
cannot be supported by hard evidence.'” Thus, at times, they know
things they do not report. But the primary reason for withholding such
information is that the editors are concerned about the ethics of pub-
lishing it. They also fear that questionable allegations might diminish
their credibility or harm their standing in the community.'”®

Some argue that it is difficult to differentiate between what is done
for reasons of journalistic integrity and what is done for fear of def-
amation liability.!” For example, David Gelber, producer of CBS’s 60
Minutes, stated that few situations would arise when he might be fearful
of liability when he would not also have concerns about whether he
was being fair as a journalist.'®® Others agreed, arguing that, if they
live up to journalistic ideals, they have little to fear in terms of def-
amation liability.'®

These attitudes are reflected in the day-to-day functioning of U.S.
newspapers and broadcasters. Unlike the British, U.S. newspapers and
broadcasters do not have teams of lawyers that comb through copy
searching for material that may be defamatory.!'®> Most papers and
broadcasters allow editors and producers to decide for themselves whether
material is potentially defamatory and whether to involve counsel.'s® If
an editor or producer feels comfortable with a piece, he may publish
or air it without any input from counsel.

When U.S. editors or producers involve their lawyers, they use a
process that is similar to that used by their English counterparts. The

interviewee alleged that the head of a conservative political action committee frequented
gay parties, Edwards contacted the subject of the allegation who threatened to sue if
Edwards aired the allegation. Ultimately, Edwards decided not to air. However, his decision
was based on concern for journalistic accuracy rather than from the threat of suit);
Freeman Interview, supra note 172; Gelber Interview, supra note 166; Hale Interview,
supra note 170; Mitchell Interview, supra note 167; Telephone interview with Jennifer
Weiss, Staff Counsel, Cable News Network (CNN) (July 9, 1992) [hereinafter Weiss
Interview].

176. Edwards Interview, supra note 166; Freeman Interview, supra note 172; Hale
Interview, supra note 170; Weiss Interview, supra note 175.

177. Weiss Interview, supra note 175.

178. Hale Interview, supra note 170.

179. Gelber Interview, supra note 166.

180. Id.

181. Freeman Interview, supra note 172; Hale Interview, supra note 170.

182. There are some exceptions. CBS routinely asks legal counsel to review investigative
programs. Porges Interview, supra note 167. In addition, those who publish internationally
may be more inclined to use prepublication lawyer reviews routinely. Weiss Interview,
supra note 175. But they do so because of the risk under foreign laws. Id.

183. Freeman Interview, supra note 172; Friedman Interview, supra note 167; Hale
Interview, supra note 170; Mitchell Interview, supra note 167; Porges Interview, supra
note 167; Werner Interview, supra note 171.



19931 DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1185

attorney examines the statement and examines the reporter’s sources in
an effort to ascertain whether there is adequate evidence to support the
assertion.'® In some instances, the attorney may urge the paper to do
additional investigative work.!'® In other instances, the lawyer may rec-
ommend that part of a piece be rewritten or softened'®® or that an effort
be made to present something in a more balanced way.'®” Nevertheless,
if there is adequate evidence to support a claim, something will be
printed or broadcast even though it contains hard-hitting allegations.!®8

Thus, the possibility of defamation suits has some impact on re-
porting. But most interviewees indicated that the impact was minimal.
Few editors or producers reported that they had ever killed a story for
fear of defamation liability.'®® Moreover, few indicated that they were
unable to make a statement for fear of liability. They were often reluctant
to rely entirely on confidential sources.'® In addition, if they had in-
adequate support for a piece, they might seek additional support.'”
Alternatively, they might soften a statement'®? or attempt to present it
in a more balanced way. But there was a very good chance that the
allegation would still be made.

Even those who have been defendants in defamation litigation do
not seem unduly chilled by the threat of additional litigation. Brian
Ross, an NBC correspondent, suffered a $24 million plus defamation
judgment that was ultimately overturned on appeal.!®® Nevertheless, he
felt that libel laws do not unduly affect news coverage.'™ Ross admits
that he suffered many sleepless nights while the litigation was pending.'**
But he was lucky in that his employer continued to support him: he
received a contract renewal as well as generous raises.!s Today the
judgment has little effect on his reporting.!”” He is less inclined to rely
on confidential sources, but he still reports what he believes to be true.'®

184. Hale Interview, supra note 170; Mitchell Interview, supra note 167.

185. Gelber Interview, supra note 166; Zucker Interview, supra note 168.

186. Id.

187. Gelber Interview, supra note 166.

188. Id.; Zucker Interview, supra note 168.

189. Gelber Interview, supra note 166.

190. Zucker Interview, supra note 168.

191. Id.

192. M.

193. This is the Wayne Newtown case against NBC and Brian Ross. Newton v. National
Broadcasting, Inc., 930 F.2d 662 (9th Cir. 1990). Actual award in excess of $19 million
plus at least $5 million in interest.

194. Telephone Interview with -Brian Ross, Correspondent, NBC News (Oct. 9, 1992)
[hereinafter Ross Interview].

195. Id.

196. Id.

197. Hd.

198. Id.



1186 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

Nevertheless, Ross worries that a more timid journalist might be affected
by such an ordeal.'®®

Is there a Maxwell parallel in the United States—a particularly
litigious individual who scares newspapers and stunts their coverage of
him? The simple answer is no.? Some media reported that they receive
threats designed to discourage them from airing allegations.?! For ex-
ample, CBS’s 60 Minutes is routinely threatened that it will be sued
regarding stories that it plans to air.22 But these threats do not have
much effect on coverage.?®® In rare instances, editors will soften or alter
stories to protect themselves, but they rarely kill a story.?** Moreover,
they do not seem to fear any particular individual like the British media
feared Maxwell .20

During the course of the interviews, we payed particular attention
to the major television networks. Those outside the networks warned
us that reporters at the networks often complain about their pieces being
‘‘lawyered to death.”’ The interview\s revealed that, although the networks
seem to be somewhat more concerned about defamation issues, defa-
mation laws do not have a major impact on their coverage. Indeed,
network sources did not seem unduly concerned about the possibility
of defamation suits. This lack of concern stems from the fact that the
networks are infrequently sued. For example, NBC may be threatened
with suit as often as once a week,? but ninety percent of the com-
plainants do not file suit.?” One producer stated that, although he had
been sued, he had never been to court.?® The same is true at CBS,
which indicated that defamation does not ‘‘come up all that much.”’?®
CBS gets a lot of angry letters and responses, but it is sued infre-
quently.2!°

The networks also indicated that they never ‘‘kill’’ a story because
of defamation concerns.?! They may rewrite a story, but they rarely

199. Id.

200. Friedman Interview, supra note 167; Porges Interview, supra note 167.

201. Mitchell Interview, supra note 167.

202. Gelber Interview, supra note 166.

203. Id. Mitchell Interview, supra note 167. Again, the one major exception is provided
by those who publish internationally. CNN will consiller an individual’s litigious nature
in deciding what to publish. Weiss Interview, supra note 175.

204. Id.

205. Id.

206. Friedman Interview, supra note 167.

207. Id.

208. Id.

209. Porges Interview, supra note 167. CBS’s house counsel disagreed. Zucker Inter-
view, supra note 168.

210. M.

211. Friedman Interview, supra note 167; Porges Interview, supra note 167.



19931 DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1187

make major changes.?'? Producer Stephen Friedman flatly stated that
defamation law has very little effect on what he airs.?* Indeed, he
spends less than three hours a month doing prepublication review of
broadcasts for defamatory material.2* ABC claims that it will air al-
legations it believes to be true, even though it fears it may lose in
court.2s Discussions with correspondents seemed to confirm these state-
ments.2!6

CBS’s house counsel suggested that defamation laws do have a
significant effect on reporting. He felt that the processes described
above—of seeking additional sources and rewriting—have a significant
chilling effect.2’” His major complaint was that defamation laws impose
significant additional work on editors, producers, and lawyers.?'* Nev-
ertheless, he felt that most pieces are approved without alteration and
are not extensively edited or rewritten.?”® In the final analysis, CBS is
still able to “‘put forth what needs to be put forth,’’220

There are some significant differences between the national networks
and other media outlets. The networks tend to air a number of inves-
tigative pieces which are more likely to contain defamatory material.

212, Id.

213. Friedman Interview, supra note 167; Telephone Interview with Stephen Friedman,
Executive Producer, NBC Nightly News with Tom Brokaw (Sept. 29, 1992).

214, Id.

215. Id. :

216. Even though we sought the names of reporters whose pieces had allegedly been
lawyered to death, we were unable to find them. For example, we were urged to speak
with Carl Stern of NBC News. But Stern did not complain about undue lawyering. On
the contrary, he complained about irresponsible journalism. Telephone Interview with Carl
Stern, NBC News (Oct. 2, 1992) [hereinafter Stern Interview]. He felt that the New York
Times decision had been too effective and that journalists felt free to publish anything.
As a further example, it was suggested that we talk to Brian Ross of NBC News, since
he had been on the wrong side of a substantial defamation judgment that was ultimately
overturned on appeal. But Ross did not complain about excessive lawyering either. Ross
Interview, supra note 194.

Finally, we made contact with several news and libel defense organizations. For example,
we talked to Jane Kirtley, Executive Director of The Reporters Committee for Freedom
of the Press. Kirtley was recommended because The Reporters Committee operates a
hotline and information clearinghouse for journalists, and it was felt she would be aware
of any problems. But she indicated that she rarely received calls involving defamation
issues or about pieces being ‘‘lawyered to death.” Telephone Interview with Jane E.
Kirtley, Executive Diector, The Reporters Committee for Freedom of the Press (Sept. 29,
1992) [hereinafter Kirtley Interview]. Discussions with Linda Friedman of the Libel Resource
Defense Center produced a similar result. Telephone Interview with Linda Friedman, Libel
Resource Defense Center (Oct. 9, 1992).

217. Zucker Interview, supra note 168.

218. Id.

219. Id.

220. Id..



1188 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

These investigative pieces are scrutinized more carefully than other pro-
grams. Both ABC and NBC regularly engage in prepublication review
of investigative pieces.??' But even when network lawyers are concerned
about an investigative piece, they rarely kill that piece,??? although they
might rewrite it to some extent, as suggested earlier. Moreover, they
rarely make major changes if a reporter’s claims are supportable.??

Even though few complained about pieces ‘‘being lawyered to death,”
many complained about journalists who felt they could publish anything.
Stephen Friedman stated that some journalists believe they can air any-
thing they want simply because they are journalists.?¢ Carl Stern, a
reporter for NBC News, agreed.?*

U.S. journalists who publish and broadcast overseas seem to be
somewhat more conservative than those who publish in the United States.
This conservatism is understandable. CNN, for example, broadcasts
around the world. To the extent that plaintiffs have a choice, they will
sue CNN in a foreign country. As a result, if the absence of an actual
malice standard has a ‘‘chilling” effect on journalism, one would suspect
that overseas broadcasters might be ‘‘chilled’’ in some cases by the threat
of an English defamation action.??¢

But the interviews revealed that, by and large, foreign laws do not
unduly affect U.S. overseas coverage.??” The Washington Post and New
York Times indicated that they use almost the same procedures and
criteria for overseas publications and broadcasts that they use for do-
mestic ones.??® In only rare instances do they soften a story for the
overseas market.?® Interestingly, neither organization was threatened by
Robert Maxwell regarding their coverage of him,*° and both treated
him no differently than they treated anyone else.*' CNN is a little more
cautious about its coverage. Again, its primary concern is with jour-
nalistic accuracy and with “‘getting it right.”’?2 But, at the same time,
because CNN broadcasts constantly to all parts of the globe, it is more
cautious about the threat of defamation suits.?** In addition, CNN is

221. Friedman Interview, supra note 167; Porges Interview, supra note 167.

222, Id.

223. Porges Interview, supra note 167.

224, Friedman Interview, supra note 167

225. Stern Interview, supra note 216.

226. In this regard, it is interesting to note the refusal of a New York court to enforce
a British libel judgment. See 13 J. Media L. 205 (1992).

227. Freeman Interview, supra note 172; Werner Interview, supra note 171.

228, Id.

229, Freeman Interview, supra note 172.

230. Id.; Werner Interview, supra note 171.

231. Id.

232, Weiss Interview, supra note 175.

233. ld.



1993] DEFAMATION: BRITISH/AMERICAN COMPARISON 1189

much more likely to have lawyers routinely engage in prepublication
review of its broadcasts.?¢

V. CONCLUSION

The United States Supreme Court’s decision in New York Times v.
Sullivan is now nearly thirty years old. In that decision, the Court
speculated about the impact of state defamation laws on editorial de-
cision-making. In the process, the Court made sweeping statements about
the need to protect free expression and about the need for ‘‘breathing
space.”’®s The Court also indicated that there must be protection for
inevitable erroneous statements.?** As a result, the Court articulated the
actual malice standard.

In formulating the actual malice standard, the Court itself did not
rely on detailed empirical studies demonstrating the impact of defamation
laws. Instead the Court chose, as it often does, to speculate about the
need for an actual malice standard. Whether the Court speculated cor-
rectly has been a matter of debate.

The British experience provides interesting insights into the impact
of the absence of the actual malice standard. Interestingly enough, that
contrast suggests that the Supreme Court’s original conclusions regarding
the need for an actual malice standard were essentially correct.?” By
contrast to the U.S. media, the British media is far more timid. British
reporting seems to be ‘‘chilled’’ by prevailing defamation laws, and the
British press does not appear to be as free and robust-as the U.S. press.
Correspondingly, the U.S. media seems to believe that it has more
““breathing space’’ for errors as indicated by its operating procedures
and its statements. U.S. editors seem more concerned about journalistic
accuracy and integrity than they do about the threat of liability.

Should the United States Supreme Court provide additional protec-
tion to the media? Based on the interviews, it is difficult to argue that
additional protection is necessary. The actual malice standard may have '
its drawbacks, but it does not impose an undue burden on the media.
There is no evidence of a serious ‘‘chilling’’ effect. U.S. editors do

234. Id.
235. New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 271-72, 84 S. Ct. 710, 721
(1964).

236. Id., 84 S. Ct. at 721.

237. Columnist Anthony Lewis agrees:
The stuff of governmental decisions cannot be subject to a legal test of truth
in our constitutional system. One man’s truth is not another’s. That is the
central meaning of the first amendment: the right to differ about political truth,
the right to criticize those who govern us without being held to a standard of
temperateness or truth.

Lewis, supra note 3, at 620.

Y



1190 LOUISIANA LAW REVIEW [Vol. 53

consult defamation attorneys from time to time, and they do alter some
articles to minimize the possibility of being sued. But this chilling effect

is minimal and may in fact be healthy.



	Louisiana Law Review
	Is The New York Times "Actual Malice" Standard Really Necessary? A Comparative Perspective
	Russell L. Weaver
	Geoffrey Bennett
	Repository Citation


	Is the New York Times Actual Malice Standard Really Necessary - A Comparative Perspective

