
 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (2) 2012  41 

REBUILDING PUBLIC TRUST

 COMMENTARY

4. Murdoch’s flagship: The 
Australian newspaper two 
decades on

The power of the print media lies not simply in its capacity to attack op-
ponents, but in its unwillingness to grant timely or sufficient right of reply 
in its Op-Ed pages. Perhaps the greater regulation advocated by Finkelstein 
would begin to change this. Amid all the restructuring and the rivalry, the 
opportunity for a more comprehensive review of journalistic regulation, 
broached by Finkelstein, may well slip away in the cross currents of the 
Convergence Review, the prospect of new media mergers and acquisitions, 
precarious federal parliamentary politics, and the turmoil of the broadsheets 
themselves. Yet it is a debate that we have to have; like our protracted debt 
crisis, it cannot be postponed indefinitely.

Keywords: accountability, anti-intellectualism, convergence, media history, 
media regulation, media self-regulation, newspapers, technology, The 
Australian

DENIS CRYLE
Central Queensland University 

WHEN ABC historian Ken Inglis devoted a retrospective article to 
The Australian in 1989, at the time of its first 25 years, it was 
neither a panegyric nor a personal tribute to its founder, Rupert 

Murdoch, by then an American citizen living and working abroad. But nei-
ther was it a damning critique of all that News Limited appeared to stand for. 
For those journalists who had lived through the turmoil of 1975 on the na-
tional daily, many, with long and angry memories, this may have seemed like 
betrayal. Yet The Australian, had, by 1989, developed a number of strengths, 
recovered its reputation and achieved renewed recognition from the public 
and working journalists. 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Pacific Journalism Review (Pacific Media Centre, School...

https://core.ac.uk/display/233599644?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


 42  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (2) 2012

REBUILDING PUBLIC TRUST

It was never an easy task to write about a newspaper in depth, as I did 
(2008), especially one which has attracted greater expectation and enmity than 
most in its relatively short history. The Australian, after all, was a distinc-
tive Murdoch broadsheet, not merely another tabloid, and one upon which 
Murdoch staked his claim to political influence and respectability. An innate 
capacity for ‘kingmaking’, inherited from his father Keith Murdoch, saw 
The Australian back a diverse group of politicians, starting with ‘Black Jack’ 
McEwen, then Gough Whitlam and subsequently, Whitlam’s arch political 
rival, Jo Bjelke-Petersen. The McEwen interregnum of December 1967, at 
a time of conservative party divisions, was itself a reminder of the potential 
influence of the newspaper in any leadership crisis or power vacuum. Even so, 
it was no guarantee of proprietorial success. The Whitlam debacle, the ‘Jo for 
Canberra’ fiasco, even Rudd’s more recent fall from grace are stark reminders 
of this. What The Australian can do, in the case of minority governments, such 
as the Gillard ALP government, is to wage protracted war on their legitimacy.

On reading and rereading The Australian’s past and present editorials, one 
perceives eerie parallels between its anti-Gillard stance and the intensity of its 
sustained 1974-75 campaigns, this in spite of our relative economic security. 
There are striking historical continuities in the way the paper goes about its 
business, this despite the absence of an obvious replacement for Gillard Labor, 
or a Malcolm Fraser waiting in the wings, as occurred in 1975. For the likes 
of even Murdoch, Abbott appears too erratic and ideologically unpredictable, 
while Turnbull is too centrist and unorthodox. Kingmaking without a king?

It is this relentless and personalised style of critical reportage which has 
earned the Murdoch press renewed political hostility in Australia, at a time 
when the focus of public and media concern continues to be on the criminal 
excesses of his London-based tabloids—papers, which even the irascible Max 
Newton as The Australian’s first editor, labelled ‘the worst journalism in the 
world’ Should we not be relieved and consoled by the more familiar antics 
of our Australian? Visually, it remains an attractive broadsheet, more so than 
its commercial rivals, and one which continues to cater for a wide audience 
on a great range of topics? There are still the arts pages, as noted by Inglis 
in 1989, which now benefit from colour production on weekdays as well as 
weekends; the weekday professional supplements designed to boost its flagging 
circulation; the finance pages, now broader in their coverage and buttressed 
by the Wall Street Journal; even the Op-Ed pages, so important for a national 



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (2) 2012  43 

REBUILDING PUBLIC TRUST

paper, still crackle with opinion, though of a more predictable and personal 
kind than was once the case. 

Critics of the Murdoch press, however, including David McKnight (2012), 
have recently reminded us that The Australian, for all its strengths, has a 
darker purpose, bent since the 1970s on reshaping its early journalism in its 
owner’s reactionary image, with assistance from his editors, of whom Chris 
Mitchell is the latest incarnation. Yet Mitchell’s contemporary influence re-
mains exceptional on a paper littered with editorial casualties over the first two 
decades of its existence. Has Murdoch found his man? The only comparable 
figure to Mitchell is Les Hollings who, as The Australian’s editor, then editor-
in-chief, enjoyed a remarkable tenure during the 1970s and 1980s when the 
paper faced challenges comparable to those of today. It was left to Hollings to 
steer Murdoch’s flagship, without great journalistic experience or distinction, 
through the post-Whitlam years and a recession, towards gradual commercial 
recovery. Will Mitchell be able to emulate his achievement?

In terms of editorial personality, Mitchell is a more recognisable News 
Limited type than was Hollings and closer to the likes of a Max Newton or 
Owen Thomson in his larrikin edge and brash anti-intellectualism. It is worth 
remembering also that Hollings had to take the paper through a technological 
revolution during the 1980s of the same scale and intensity as at present, with 
large redundancies occurring across its printing and journalistic workforce. 
One striking difference from the present, mentioned by reviewers of my 
own book, was the high level of resistance to restructuring offered by print 
journalists as well as printers at that time, in spite of the prevailing economic 
recession. Today’s more muted reaction to downsizing is a consequence of 
declining union membership perhaps, but also the anti-union legacy of 1975 
and Murdoch’s more pervasive media power. According to Robert Manne 
(2011), the paper still has its internal critics, but the tenure of its current editor 
and the speed with which News Limited announced its recent redundancies, 
confirms the ascendancy of an executive culture which, by the 1980s, had 
become renowned for union-bashing and an aggressive international brand of 
Cold War politics. The difference between then and now is that The Austral-
ian of the last century enjoyed periods of liberal editorship under the likes of 
Adrian Deamer in the late 1960s and early 1970s and David Armstrong as well 
as Paul Kelly during the 1980s and 1990s. Can we hope for such a balancing 
act in any post-Mitchell editorial scenario, or are we, as Robert Manne al-
leges, in the firmer grip of an ‘unusual ideologue’ and a ‘cultish’ publication’? 



 44  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (2) 2012

REBUILDING PUBLIC TRUST

Subsequently, Manne argues, there were new enemies for The Australian 
to oppose during the first decade of the 21st century. Prominent among these 
are the Greens, emerging as the third force in Australian politics. Previously, 
The Australian paid scant attention to minor parties, preferring to report and 
lobby only the major parties. But Manne shows that The Australian has suf-
ficiently demonised the Greens for their then leader, Bob Brown, to coin the 
term ‘hate media’ and join the push for greater regulation of its journalistic 
attacks. Behind the anti-Greens reportage lies the larger scenario of climate 
change, and while Murdoch may have professed to have ‘seen the light’, as 
he once did on the need for government intervention in the economy, his 
national paper has showed no sign of reviving the investigative work which 
characterised its early features on the threatened Australian environment. In 
broadening its attacks to include science writers and publicists, and airing 
the dubious claims of climate sceptics, The Australian has gone into reverse 
and done us a national disservice, at a time when public information about 
science is urgently required rather than repetitive and lopsided commentary. 

For the most part, however, the recent charges levelled at The Australian 
by Manne and others—jingoism and distortion in its war reportage, histori-
cal and cultural polemics over the nature of indigenous dispossession, the 
accuracy or otherwise of the ABC and the limitations of Labor leadership, 
all have precedents in the newspaper’s earlier files.  Most recently, with the 
publication of Finkelstein’s Independent Media Inquiry report, we have seen 
a concerted campaign by The Australian against its academic critics, many of 
them experienced journalists, who appear to agree with the thrust of Manne’s 
critique to the point of wishing to place greater regulatory restraints on the 
Murdoch press including its outspoken national agenda-setter. 

The power of the print media lies not simply in its capacity to attack op-
ponents, but in its unwillingness to grant timely or sufficient right of reply 
in its Op-Ed pages. Perhaps the greater regulation advocated by Finkelstein 
would begin to change this. In the current turmoil of the broadsheet media, 
one looks instead to Fairfax journalists for a more considered perspective. 
The two major groups have engaged in memorable duels in the past, with 
The Australian loud in triumph on behalf of its proprietor. Most recently, 
however, Fairfax has made capital over the British tabloid scandal and the 
Leveson Inquiry, alleging subsequently  (Chenoweth, 2012) that News Limited 
newspapers are to be ‘cast adrift’ from its more profitable entertainment base 
in a newly created News Publishing division.



 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 18 (2) 2012  45 

REBUILDING PUBLIC TRUST

It is of course the fear of imminent extinction, either at the hands of 
Murdoch or the economy, that drove The Australian editors throughout its 
past, but Mitchell, in reply to Fairfax (Mitchell paints brighter picture,  2012) 
remains upbeat about both a print and digital future. The Australian’s heavy 
investment in a new group web site, estimated at as much as $30 million. by 
Chenoweth, along with its recent erection of a pay wall for its online sales, 
confirms its awareness of changing economic realities, albeit couched in fa-
miliar anti-Fairfax rhetoric. Mitchell claims his online Australian is outpacing 
the Financial Review on account of its breadth and readability. Amid all the 
restructuring and the rivalry, the opportunity for a more comprehensive review 
of journalistic regulation, broached by Finkelstein, may well slip away in the 
cross currents of the Convergence Review, the prospect of new media mergers 
and acquisitions, precarious federal parliamentary politics, and the turmoil of 
the broadsheets themselves. Yet it is a debate that we have to have; like our 
protracted debt crisis, it cannot be postponed indefinitely. And when the next 
25 years of The Australian newspaper comes to be written, in print or online, 
it promises to be as absorbing and dramatic as the first.

Dr Denis Cryle is professor in communication and media studies at Central 
Queensland University’s Rockhampton campus. He is author and editor of 
a number of books and collections on the Australian print media, including 
Disreputable Profession (1997), Consent and Consensus (2005) and Murdoch’s 
Flagship (2008). He is currently co-authoring a history of the Press Union, 
and researching a biography of Sir Charles Todd.
d.cryle@cqu.edu.au

References
Chenoweth, N. (201, June 30-July 1).‘Abandon ship’: Inside the News Corp breakup, 

Weekend Australian Financial Review, p. 40.
Cryle, D. (2008). Murdoch’s flagship. Twenty-five years of The Australian newspaper. 

Melbourne: Melbourne University Press. 
Manne, R. (2011). ‘Bad News’: Murdoch’s Australian and the shaping of the nation, 

Quarterly essay, No. 43, 1-119. 
McKnight, D. (2012). Rupert Murdoch. An investigation of political power. Sydney: 

Allen and Unwin. 
Mitchell paints brighter picture of Oz’s future (2012, July 2), The Australian, Media 

section, p. 26.



Copyright of Pacific Journalism Review is the property of Auckland University of Technology and its content

may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express

written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.

http://www.aut.ac.nz/depts/commstud/journ/pjrsubs.shtml


