
Diálogo Diálogo 

Volume 10 Number 1 Article 7 

2007 

"We're not Anti-U.S.": An Interview with Telesur Director Aram "We're not Anti-U.S.": An Interview with Telesur Director Aram 

Aharonian Aharonian 

Nikolas Kozloff 

Follow this and additional works at: https://via.library.depaul.edu/dialogo 

 Part of the Latin American Languages and Societies Commons 

Recommended Citation Recommended Citation 
Kozloff, Nikolas (2007) ""We're not Anti-U.S.": An Interview with Telesur Director Aram Aharonian," Diálogo: 
Vol. 10 : No. 1 , Article 7. 
Available at: https://via.library.depaul.edu/dialogo/vol10/iss1/7 

This Article is brought to you for free and open access by the Center for Latino Research at Via Sapientiae. It has 
been accepted for inclusion in Diálogo by an authorized editor of Via Sapientiae. For more information, please 
contact digitalservices@depaul.edu. 

https://via.library.depaul.edu/dialogo
https://via.library.depaul.edu/dialogo/vol10
https://via.library.depaul.edu/dialogo/vol10/iss1
https://via.library.depaul.edu/dialogo/vol10/iss1/7
https://via.library.depaul.edu/dialogo?utm_source=via.library.depaul.edu%2Fdialogo%2Fvol10%2Fiss1%2F7&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/483?utm_source=via.library.depaul.edu%2Fdialogo%2Fvol10%2Fiss1%2F7&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://via.library.depaul.edu/dialogo/vol10/iss1/7?utm_source=via.library.depaul.edu%2Fdialogo%2Fvol10%2Fiss1%2F7&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:digitalservices@depaul.edu


DESDE EL TALLER

Nikolas Kozloff (NK): To what extent has Telesur been able to 
compete with private media in South America?
Aram Aharonian (AA): We are a satellite station. We are 
primarily geared towards retransmission on cable stations. But in 
many countries we don’t have access to cable because this is 
owned by the same owners of the private stations. Thats one of 
the problems were confronting now, because these cable owners 
don't provide us with any access.

NK: How frequently does that happen?
AA: It's not frequent, but it has affected us in the large countries. 
For example, in Mexico there are media monopolies, Televisa and

Television Azteca. In Argentina, almost everything is dominated 
by the Clarin group. In Brazil cable is very scarce, there are 3.5 
million subscribers and 80 million people so it's quite marginal. 
So, the first logical step for us is to find big cable companies. But 
there are also small cable providers operating in the interior of 
countries. Another option is to conclude agreements with 
regional and national TV stations, which may be private or state- 
owned, and provide a Telesur segment for them to broadcast. At 
this point, I can't tell you how many people watch Telesur, it's not 
that I don't want to but it's difficult to measure. At the very least, 
we are talking about 7 million people, and potentially an 
audience of up to 70 million cable subscribers.

INTERVIEW WITH 
TELESUR DIRECTOR ARAM AHORONIAN:

WE ARE NOT ANTI-U.S.
Nikolas Kozloff



NK: What is Telesur's long term plan?
A A: We want to make our programming available to the widest 
number of people. We're looking to form all kinds of alliances, so 
that we can broadcast the newscast and exchange images. In Italy 
there's a channel called Arco Iris, which is part of the Sky cable 
system. Arco Iris broadcasts 18 hours of Telesur and 6 hours of 
local programming. So, there's lots of 
different ways to reach people. In 
our year and a half on the 
air, we have influenced 
CNN en Espanol's 
programming. Before, CNN 
would tend to concentrate 
on natural disasters in its 
Latin American 
reporting. Now, you 
can see blacks and 
Indians on CNN.
CNN has responded 
rapidly and 
professionally to 
Telesur. Here, some say 
CNN is awful. No, CNN is 
first class and provides an 
excellent product in 
accordance with the interests of 
the company. But I tell you that in 
this sole year and a half, Telesur has 
achieved a lot of credibility. Meanwhile a lot 
of Latin American stations have requested 
images from us. Why? Because we're 
producing a lot of images that weren't 
available before. But, we have had problems 
in certain Latin American countries. In 
Colombia, we ran into trouble. There were 
a lot of people that got irritated because we 
covered all the scandals and investigations 
about drug smuggling and paramilitaries 
there. The Colombian government took 
measures against our correspondent. We 
won't change our priorities as a result of 
such incidents, however it is a fact that 
people have become irritated because 
we're providing information that's not 
available on local TV. We actually provide 
context so that people know what the 
news is about. In general since the Gulf 
War, journalism has become instantaneous: 
we lost any semblance of investigative 
reporting. There's no analysis, no debate. So, 
we're rescuing journalistic ethics, in the sense 
that we give various opinions about goings-on, 
and provide context for the information. And this has 
irritated the Colombian government, for example.

NK: Some South American countries have strong political and 
economic ties to the U.S., such as Chile. Is the future of Telesur a 
little murky as a result of this division in South America?
AA: No, you're starting from a false assumption, which is that 
Telesur is against the U.S. Yes, we criticize the U.S., but we also 
criticize many Latin American countries. When Oscar Arias, the 
former president of Costa Rica, speaks well of the North

American Free Trade Agreement, we cover that. If Michele 
Bachelet, the president of Chile, says it's important to encourage 
economic ties to Japan and the U.S., we cover that too. Our 
problems haven't had much to do with this so-called division 
that you mention but with other Latin American countries. One 
of the first stories that we covered had to do with the United 
Nations peace keeping force in Haiti. These U.N. forces, for the 
first time, were almost entirely comprised of South American 
countries. The Haitians, in our report, said that the Latin 
American soldiers were repressing the Haitian people. Some 

foreign governments felt uncomfortable with our
reporting, including Chile, Argentina, and Uruguay.
I believe these are real problems however, and you 

don't resolve them by ignoring them or covering 
them up. Look at Bolivia. For six months 

Bolivian TV said whatever it pleased 
about Evo Morales, they 

called him a dirty 
Indian, anything you 

can imagine. But 
despite this 
campaign on 
Bolivian TV, Evo 

Morales was elected 
president with more than 

50% of the vote, something 
which hadn't occurred for
40 years. So something is 

amiss here. We used to believe 
that everything on TV was the 

truth. Not anymore. People started 
to learn how to read and interpret 

TV. That is to say, people watch it but they 
don't believe in its message. A similar 
phenomenon to Bolivia occurred in Venezuela 

as people started to grow more skeptical of the 
media.

NK: Cuba forms part of Telesur, to what extent has 
Telesur contributed to the end of the island's isolation, and 

what are the implications for the U.S.?
AA: Cubans historically have had a very siege-like mentality, i.e. 
that everything that comes from the outside is bad, it's necessary 
to defend ourselves, etc. The U.S. has been trying to transmit its 
media to Cuba for forty years, and it has done it poorly, Radio 
Marti for example. We have a different approach. We see our 
presence in Cuba as an opportunity to get the Cuban people 
more informed about what is happening in Latin America and in 
the world. We now get three hours on prime time on Cuban 
television. In a certain sense, we have a captive audience as there's 
not a lot of opportunities to change channels. For us, it's a 
beneficial arrangement, and also for Cuba.

NK: Ecuador has just elected a new president who has good 
relations with Chavez. What are Telesur's plans in Ecuador and 
does it look more promising now?
AA: In Ecuador there's a big problem, which is that there is no 
state channel. Other Latin American countries have state 
channels. Right now, we are urging the creation of a state channel 
there, and if that channel becomes a reality Telesur might 
incorporate itself and in fact we are very excited by this 
possibility. In Ecuador we have excellent broadcast exposure in

32 SUMMER 2007 NO.IO



the interior. Not so much in Quito but on regional, private, and 
university channels in many provinces.

NK: How well has Telesur been able to compete with CNN in 
terms of viewership and financially?
AA: CNN has twice or three times our viewership. But, CNN's 
influence and distribution has deteriorated a lot over the last five 
years, primarily for economic reasons.

NK: Right now, there's a whole process of South American 
integration taking place. To what extent does Telesur contribute 
to this integration?
AA: We begin with the assumption that first we must get to 
know ourselves, then we must recognize each other, so as to move 
forward and integrate ourselves. Our problems are similar, the 
expectations are similar; Telesur is merely a tool so that people 
get to know what's happening in Latin America, so that people 
recognize, Oh, that's Ecuadorian, or Oh, that's Chile. And this 
may spur the process of integration as you say. The problem in 
Latin America is that we don't know anything about each other, 
we are blind to ourselves. We always saw ourselves through the 
lens of Madrid, London, New York.

NK: I see your photo on the wall showing you and Chavez 
together. Does he ever call you?
AA: Never. That photo was taken in 2001 when Chavez came to a 
meeting of the foreign correspondents association. I haven't 
spoken to Chavez since November, 2005 when he came to observe 
Telesur's installations.

NK: And the government hasn't expressed discontent with your 
coverage?
AA: It doesn't get involved. Some officials in various countries 
have raised voices of concern however.

NK: Which officials?
AA: Well on the Haiti issue that I mentioned earlier, they call you 
up. Our coverage of a dispute between Uruguay and Argentina 
having to do with paper companies has also been controversial.

NK: Economically, how does the outlook seem for Telesur?
AA: In the medium term, we have to look for ways to self finance 
ourselves. We've been lucky that this year the Venezuelan state has 
agreed to provide a new headquarters for us, near to our present 
installations in Caracas. The overall lack of information in Latin 
America has obliged us to find new correspondents and we're 
opening branches in Quito, Lima, and Montevideo. We also want 
to seek out ways to broadcast our signal to Europe, and to get 
into the Brazilian market. We also want to create a photo agency 
so that we can commercially exploit our images. We also need to 
find a way to sell video material.

NK: How profitable is Telesur's Web page?
AA: It's not profitable in an economic sense, but in terms of the 
amount of people who have clicked on there. We get about 1.7 
million hits per day, these people may access our streaming 
coverage over the internet.

NIKOLAS KOZLOFF is the author of Hugo Chavez: Oil, Politics, and 
the Challenge to the U.S. (Palgrave, 2006). Kozloff is currently 
writing another book, South America's New Direction (Palgrave, 
2008), about the political realignment in South America.
Contact him: nikoo_las7@hotmail.com

DESDE EL TALLER 33

mailto:nikooJas7@hotmail.com

	"We're not Anti-U.S.": An Interview with Telesur Director Aram Aharonian
	Recommended Citation

	tmp.1464040563.pdf.rHJaf

