
1 
 

Since this conference is concentrating on Appalachia, I’m going to only be speaking about what we learn 
from/about newspapers in the East Tennessee, with perhaps a few mentions of Middle TN. 
When the four of us were deciding what to include in this series of talks, I struggled between talking 
about the NEWSPAPERS themselves and the NEWS covered in the papers.  After going back and forth on 
both options, I chose to talk about the newspapers and NOT the information in them.  Those essays 
form the basis of this talk. 
 
The earliest newspaper published in the United States that focused solely on emancipation of slavery 
was the EMANCIPATOR which was published not too far from here in Jonesborough.   It was very short 
lived. The paper began in April 1820 and ceased publication in October of that same year due to the 
illness of the publisher, Elihu Embree.  It was later republished in its entirety by B. H. Murphy in 1932 in 
Nashville.  http://tennesseeencyclopedia.net/entry.php?rec=432i  . 
 
But the root of an anti-slavery sentiment were planted and remained in this corner of an Southern State.   
In 1865, the William B. Scott, a free black and his family  moved from North Carolina to Nashville where 
Scott, Sr. was one of the delegates to the Colored Men’s Convention, whichlobbied for the freedman’s 
right to vote as one of their issues. During his time in Nashville, Scott and his son established the state’s 
first African American newspaper, the Colored Tennessean. Within a year, Scott realized that most of the 
paper’s support came from East Tennessee, so he moved the paper to Blount County, where in October 
1867; he printed the first issue of the Maryville Republican. At the time, Maryville had no other 
newspapers, so although the Republican circulated amongst the county’s few blacks, the majority of 
subscribers were white. The paper--a weekly--“advocated equal political, economic and educational 
opportunities for blacks, but rejected the pursuit of social equality with whites.”  In 1869, Scott was 
voted mayor of Maryville—which sort of conflicts with the “no social equality”.   

I imagine that if I asked you all to name the most hated Governor of Tennessee, you would all 
know:   Parson William Gannaway Brownlow.  But Governor Brownlow also had a profound 
effect on TN newspapers.  The papers actually published by Brownlow included: Brownlow's 
Knoxville Whig, Brownlow's Weekly Whig, Brownlow's Knoxville Whig and Rebel Ventilator, 
Knoxville Tri-Weekly Whig and Rebel Ventilator, and Brownlow's Knoxville Whig and 
Brownlow's Knoxville Whig and Independent Journal and Tri-weekly Whig Parson William 
Gannaway Brownlow established the Tennessee Whig in Elizabethton, Tennessee, in 1839. He 
was simultaneously both pro-slavery and pro-Union.  One of his newspaper’s slogans sums up 
both his journalism and his life, “Independent in all things—Neutral in nothing.” Brownlow was 
exiled to the North during the Civil War, was a long time enemy of Andrew Johnson, hated the 
Irish (even though he was a grandchild of Irish immigrants.)  

Founded in 1855, Brownlow’s Knoxville Whig expressed its owner’s held views on the inferiority 
of blacks and his unalterable opposition to secession. In 1861, Brownlow’s criticism of the 
Confederacy led the government to shut down the Brownlow’s Weekly Whig for two years. On 
December 6 of that year, Brownlow was arrested on a charge of high treason against the 
Confederacy. Brownlow spent much of 1862 touring the North, giving pro-Union lectures. When 
he returned to Knoxville in the fall of 1863, the federal government provided him with a press, 
some type, $1,500, and a government printing contract. On November 11, 1863, the first issue of 
the weekly Brownlow’s Knoxville Whig, and Rebel Ventilator rolled off the press.  
 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Marshall University

https://core.ac.uk/display/232746531?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://tennesseeencyclopedia.net/entry.php?rec=432
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83025745/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83025728/
http://chroniclingamerica.loc.gov/essays/369/
http://chroniclingamerica.loc.gov/essays/369/
http://chroniclingamerica.loc.gov/essays/369/
http://chroniclingamerica.loc.gov/essays/369/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045537/


2 
 

A strong support of the Union remained in the area.  During the Civil War, Union supporters 
blew up a bridge in upper East TN in order to facilitate attacks on the Southerners.   Almost 
immediately afterward, the perpetrators were publically hung (some in front of their wives and 
children.)  Drawings of the executions can be found in the Herald and Tribune (Jonesborough) 
on November 1, 1876 as examples of Yankee “atrocities” during the War.   

When Brownlow became governor in 1865, he turned over the editorship of the Whig to his son, 
John Bell Brownlow. In 1869, the paper was sold, and Thomas H. Pearne became editor. It was 
renamed the Weekly Knoxville Whig, but after only one edition the owners changed the name 
again to the Knoxville Weekly Whig. After serving as governor and US Senator from TN, 
Brownlow returned to Knoxville in 1875 and joined William Rule’s weekly Knoxville Whig and 
Chronicle as editor-in-chief. William Gannaway Brownlow died on April 29, 1877. 

XII.  Brownlow’s influence on Tennessee newspapers was larger than just the ones he edited.  
The weekly Loudon Free Press was established in October 1852 by John W. O’Brien and his 
brother, Samuel. John also served as editor. Prior to their move to Loudon, John was in 
partnership with William G. Brownlow at Brownlow’s Knoxville Whig and Independent Journal 
and the semimonthly, Sons of Temperance. The brothers were part of the O’Brien family from 
Carter County, East Tennessee were cousins to Brownlow’s wife, Eliza. The Brownlow/O’Brien 
partnership came to an end after Brownlow sent John O’Brien to Washington to collect payment 
for a government printing contract and pay off debts owed by the firm. When Brownlow realized 
that O’Brien had not paid the debts but kept the money himself, the partnership ceased, and 
O’Brien moved to Loudon to start his own paper.  The first issue of the Loudon Free Press 
carried an announcement, dated September 11, 1852: “The undersigned [Brownlow and 
O’Brien], have mutually agreed to dissolve their Partnership, heretofore existing in the 
Printing Business at Knoxville.” The announcement also confirmed that Brownlow would 
now be “the sole proprietor and owner of the Knoxville Whig Office, and all that belongs 
thereto – he pays all the debts of said office, and claims due the office, are coming to him.”  
 

Jonesborough Herald and Tribune: 

The weekly Jonesborough Herald and Tribune was first published in August 1869 by two 
prominent local physicians, Christopher Wheeler and Mathew S. Mahoney. The publishers 
advocated the principles of the National Republican party and declared that the purpose of their 
newspaper was to promote the “moral and intellectual improvement” of its readers. Wheeler and 
Mahoney published the paper jointly until 1873, when Mahoney became sole publisher, and 
remained so until 1876.  

According to Goodspeed’s History of Washington County (1887), the Herald and Tribune had 
“one of the best equipped newspaper offices in Tennessee, and the editorial library [was] without 
an equal.”  It had “a cylinder press, several fine job presses, and [was] equally complete in other 
respects. 

In October 1876, the newspaper was purchased by Walter P. Brownlow, who had 
previously worked for his uncle William G. Brownlow’s newspaper, the Knoxville Whig and 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045641/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045631/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042534/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042534/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045627/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86053452/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042534/


3 
 

Chronicle. W.P. Brownlow published the Herald and Tribune for seven years, before 
transferring ownership to a joint stock company in 1883. The Herald and Tribune later supported 
Brownlow in his (successful) candidacy for U.S. Congress. Frank L. Fornshell became publisher 
in 1896 and remained with the paper for the next seven years. 

This newspaper is still printed, and can also be accessed online. 

Knoxville Daily Chronicle, Knoxville Weekly 
Chronicle and Knoxville Whig and Chronicle  
William Rule began in journalism in 1860 as a “printer’s devil” on Brownlow’s Knoxville 
Whig. After the Civil war “Captain” Rule joined the editorial staff at the revived 
Brownlow’s Knoxville Whig, leaving in 1869 after Brownlow became a United States Senator 
and the paper switched political allegiance to support the Democratic Party. On April 6, 1870, 
Rule and his associate, Henry C. Tarwater, inaugurated the Knoxville Weekly Chronicle. A daily 
edition --the Knoxville Daily Chronicle --followed a month later. The paper was published from 
the pre-war offices of Brownlow’s Knoxville Whig on Gay Street. In 1875 Ricks sold his share 
in the paper to Brownlow as he returned to Knoxville after his senatorial term in Washington. 
Even in failing health and physically unable to write, Brownlow held the title of editor-in-chief. 
The name of the weekly edition was changed to the Knoxville Whig and Chronicle, 
acknowledging Brownlow’s continuing prominence. 

(During these early days of the Knoxville Daily Chronicle, Rule gave a start to an 11 yr old boy. 
At age 12 he became an office boy and then went on to learn the printing trade as a “printer’s 
devil.” Under Rule’s guidance, Adolph Ochs became a reporter in his late teens and later 
purchased the Chattanooga Times and in 1896, the New York Times. ) 

After Brownlow’s death in 1877, his share of the Chronicle was sold to long-time employee 
Rudolph A. Brown, with Rule continuing as editor until November 1882. Earlier that year, Rule 
had denounced the editors of the rival Knoxville Daily Tribune as “cowardly puppies.” Tribune 
editor James W. Wallace challenged Rule in the street and demanded a retraction; Rule 
responded by breaking his cane over Wallace’s head. Wallace drew his pistol and fired, but the 
shots missed. 

In late 1882, the Knoxville Daily Chronicle was sold to a stock company, and Henry R. Gibson 
was named editor. An attorney and politician, Gibson had founded the Knoxville Republican in 
1879. Upon purchasing the Knoxville Chronicle, he merged the two papers to create the 
Republican Chronicle. In 1886, after several changes of editor, the paper went into receivership 
and was sold at a public sale in Nashville to one of its creditors. Shortly thereafter the 
Republican Chronicle was sold again to William Rule and Samuel Marfield who were then 
publishers of the Knoxville Journal. The two papers merged, but “Chronicle” was dropped from 
the title. William Rule continued to serve as editor until his death in 1928, aged 89. He was 
described by Time magazine as “the oldest active editor in the U.S.” 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042534/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045628/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045628/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045629/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042534/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85033310/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86071007/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86071027/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86071012/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042911/


4 
 

Loudon Free Press  
The weekly Loudon Free Press was established in October 1852 by John W. O’Brien and his 
brother, Samuel. John also served as editor. The paper’s inaugural editorial stated, “So far as we 
shall conform to a model, we shall aspire to the elevated stand occupied by the National 
Intelligencer, a true representative of what the American Press should be.” The editorial also 
asserted the paper’s political position: “Our politics have always been, and will continue to be 
Whig.” 

The O’Brien brothers were experienced printers. Prior to their move to Loudon, John was in 
partnership with William G. Brownlow at Brownlow’s Knoxville Whig and Independent Journal 
and the semimonthly, Sons of Temperance. The brothers were part of the O’Brien family from 
Carter County, East Tennessee (formerly owners of the area’s iron works), and were cousins to 
Brownlow’s wife, Eliza. The Brownlow/O’Brien partnership came to an end after Brownlow 
sent John O’Brien to Washington to collect payment for a government printing contract and pay 
off debts owed by the firm. When Brownlow realized that O’Brien had not paid the debts but 
kept the money himself, the partnership ceased, and O’Brien moved to Loudon to start his own 
paper.  The first issue of the Loudon Free Press carried an announcement, dated September 11, 
1852: “The undersigned [Brownlow and O’Brien], have mutually agreed to dissolve their 
Partnership, heretofore existing in the Printing Business at Knoxville.” The announcement also 
confirmed that Brownlow would now be “the sole proprietor and owner of the Knoxville 
Whig Office, and all that belongs thereto – he pays all the debts of said office, and claims 
due the office, are coming to him.” 

The Loudon Free Press made its target audience the businessmen of East Tennessee. In addition 
to foreign and domestic news, the paper provided “full and impartial quotations of the produce 
markets of Loudon, Augusta, Savannah, Macon, Charleston, and Nashville, with occasional 
quotations from other important points.” 

The Chattanooga Daily Rebel, The Daily 
Chattanooga Rebel and Chattanooga Daily 
Rebel  
Francis M. “Franc” Paul established the Chattanooga Daily Rebel in August 1862, after the 
town’s two newspapers had merged, then suspended publication earlier that year. Paul was 
principal clerk of the Tennessee senate and had formerly been a printer for Brownlow’s Knoxville 
Whig. Paul was the Rebel’s sole publisher and editor during its first few months. Shortly therafter 
he  invited Henry Watterson to become editor of the Rebel. Watterson, writing as John Burley, 
often criticized General Braxton Bragg’s military operations, prompting Bragg to threaten to ban 
the paper from his camps. In addition to his war reports, Roberts provided “a cheerful witty side” 
to every issue. His ‘JOHN HAPPY’ letters, ‘Grapevine Telegraph’ and bright, sparkling 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83026172/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83026172/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045627/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86053452/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045628/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83045628/


5 
 

paragraphs were eagerly sought and read by the boys at the front and by the old men, women and 
children in the rear.”. 

On September 27, 1862, the Rebel ran an article championing the press’s vital role in wartime 
communications. The piece was entitled “The Importance of the Press in Time of War” and was 
signed, “PRINTER.” It strongly emphasized the importance of (the Confederate) press to both 
the government and the military, as well as citizens. “The importance of the Press in time of war 
to the spirit of the army is incalculable. It is, as one of our correspondents observes, ‘the only 
medium of organized public opinion—the only source of communication between the 
Government and the people, and which if silenced (as the Senate and House propose) would 
leave these wise bodies themselves practically as voiceless as the grave.’” 

The Rebel was one of only a few Tennessee Confederate newspapers that remained in circulation 
throughout the war. In its attempt to stay ahead of the Union Army, the Rebel was forced to 
move from town to town and soon earned the nickname the “Rebel on Wheels.” Over the course 
of the war, the paper was published in Chattanooga; Marietta and Griffin, Georgia (as the Daily 
Chattanooga Rebel) in 1864-65; and, finally, Selma, Alabama, (once again as the Chattanooga 
Daily Rebel) in 1865. Watterson resigned as editor of the Rebel in the summer of 1863 and was 
replaced by Charles O. Faxon. 

Federal troops eventually caught up with the Rebel in Selma, in early April 1865. The troops 
occupied the offices while the Rebel’s staff was held at the stockade. A few days later, as the 
troops left the town, they destroyed the Rebel’s presses and type, and the building was set alight. 
However, a small hand press survived the destruction and a few last copies of the Rebel were 
published before it permanently ceased on April 27, 1865 

End of Brownlow connections 

Southern Standard  
In October 1879, Rufus P. Baker established the Southern Standard in McMinnville, Tennessee. 
The paper appeared each Saturday and had an annual subscription fee of $1.00. Baker hired Dr. 
John R. Paine as editor, but the arrangement was short-lived, and after only a few months both 
men had left the paper. In early 1880, Professor Alfred Moore Burney, a retired president of the 
Cumberland Female College, became the Standard's new owner and editor. Burney remained at 
the Southern Standard for only a few years. In January 1882, printing was suspended briefly 
after Burney announced that he was leaving the newspaper business. In February, Dr. James 
Brown Ritchey and Mr. William Carroll Womack purchased the paper, and Frank Spurlock 
became editor. The new owners chose to emphasize farming concerns, adopting a new motto, 
"Devoted to agriculture interests of Warren and adjoining counties." In September 1882, Radford 
M. Reams and Horace P. Newton purchased equal interest in the Standard with Dr. Ritchey and 
formed the Standard Publishing Company. Ritchey and Reams were co-editors until 1885 when 
Reams became the sole owner; he served as editor of the Standard for a total of 41 years. 



6 
 

Under Reams' editorship, the Southern Standard prominently spotlighted rural economic issues 
and farming techniques. The newspaper provided vital information about ongoing efforts to 
bring new technologies to the area, such as the expansion of telephone lines. For example, in 
April 1884, a front-page article informed readers that since telephone lines were being added in 
nearby counties, if McMinnville could find a dozen subscribers it too would also receive 
telephone service. 

Despite its Democratic leanings, the Southern Standard was, for its time, relatively objective in 
its views. But political bias was not completely absent from its pages. During the 1884 
presidential election, the newspaper published a scathing editorial (November 1) in which it 
called for financial reform in political campaigns because, "parties and party leaders are 
becoming so corrupt and unfair in conducting political campaigns that it is becoming alarming 
and dangerous to American institutes and American liberties." Reams was also known for his 
colorful editorials in strong support of Prohibition and was recognized "more than any other man 
in having saloons voted out of McMinnville." 

When Reams ceased publishing the paper in 1924, Tom C. Price bought the publishing company. 
In 1925, a fire in the Southern Standard building destroyed the plant, editorial offices, and files. 
Price moved operations to a new location. The paper has continued publication to the present day 
(http://www.southernstandard.com/ ). 

The Athens Post  
In 1841, Captain James Williams established the Knoxville Post, a weekly Whig newspaper 
in Knoxville, Tennessee. The paper was published by New Jersey native, Samuel P. Ivins, 
with Williams serving as editor. At thirty years old, Ivins was already an experienced 
newspaperman. His career began at the True American printing room in Trenton, New Jersey, in 
1824 when he was just fourteen years old. Ivins spent four years there before leaving to become 
a journeyman printer, traveling to most of the larger towns in Pennsylvania over the following 
five years. He then spent several years in New York City before heading south, where he 
traveled for some time, eventually settling in Knoxville in the early 1840s. 

In 1844, Williams retired from the editorial department of the Knoxville Post, leaving Ivins in 
charge. Ivins ran the paper in Knoxville for the next four years, then in 1848, foreseeing the 
potential of the region to the south of Knoxville, he moved the paper to Athens, Tennessee, 
renaming it the Athens Post. 

Construction of a railroad linking Knoxville and Dalton, Georgia, had commenced in 1837 but 
halted in 1839 due to financial and legal problems with the Hiwassee Railroad Company. Ivins 
determined that the success of the area hinged on that railroad. Writing editorials in the Athens 
Post, he campaigned for the completion of the railroad, and for Athens to be a depot on the line. 
Interest in the area’s undeveloped resources was reawakened and construction resumed in 1849, 
under the newly named East Tennessee and Georgia Railroad. The line reached Athens in 1851. 

http://www.southernstandard.com/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86071022/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn84026655/


7 
 

Like many towns in East Tennessee, loyalties were divided during the Civil War. In 1861, 
Athens voted against secession by a narrow margin. Ivins was opposed to secession at first, but 
when Tennessee left the Union, he followed his state and declared support for the Confederacy. 
Publication of the Post was suspended from September 1863 to December 1867. However, upon 
its suspension, the occupying Union Army launched the Athens Union Post. Little is documented 
about this publication as the inaugural issue is the only one known to survive. In addition to 
news, the paper printed some lighthearted material such as poetry and jokes. In its first issue, the 
paper apologized for its appearance, noting that “the former editor (Mr. Ivins), probably not 
thinking that we would want to issue his paper in his absence, took with him nearly all the 
material necessary to give it a genteel appearance; consequently we were thrown upon our 
ingenuity in making up the forms.” 

In 1864, Ivins was taken prisoner by General Sherman’s troops and sent to Camp Chase, Ohio. 
When he was released in 1865, he went to Nashville to edit the Nashville Daily Press and Times. 
In 1866, he edited the Daily American Union in Chattanooga, and later the Atlanta Daily 
Intelligencer, before returning to Athens to resume publication of the Post in December 1867. 
Ivins continued working at the Post until his death in 1887. The town’s current newspaper, the 
Daily Post-Athenian, is a direct descendant of Ivins’ newspaper.. 

The Comet  
On March 15, 1884, Nathaniel C.T. Love published the first issue of the Comet in Johnson City, 
Tennessee. Attorneys Robert Burrow and Robert L. Taylor (later governor of Tennessee) served 
as the newspaper’s editors. The paper’s salutatory piece affirmed its perspective: “In politics, we 
are democratic; in religion, we are orthodox.” At the time of the Comet’s first issue, the town had 
just one other newspaper, the politically independent Enterprise, established the previous year. 

The Comet covered political issues and local affairs and offered entertaining short stories and 
poems. In a town served by two railroad lines (later three), the paper unsurprisingly devoted 
much column space to train schedules and railroad news. On political issues, Taylor’s staunch 
support of the Democratic Party and his strong political ideology were clearly apparent. Taylor 
later ran for governor of Tennessee against his brother, Republican Alfred A. Taylor. This heated 
but cordial race later became known as the “War of the Roses.” Robert L. Taylor won the race 
and served as governor from 1887 to 1891, and again between 1897 and 1899. 

In 1891, Robert Burrow retired from the Comet when the partnership between him and Lyle was 
dissolved, leaving Lyle as sole proprietor. In the April 9, 1891 issue, Lyle announced his 
intention to publish the Daily Comet, beginning the following week. The Daily Comet was “a 
morning paper [with] full Associated Press Service.” However, a couple of years later, an article 
in the June 29, 1893 issue of the weekly Comet, announced that the daily would cease 
publication, declaring that, “The Daily Comet is simply off its orbit” and that “Publishing a daily 
paper in Johnson City is like running a free lunch counter in Washington. It is well patronized, 
but not profitable.” An elaborately illustrated masthead was introduced featuring a comet 
descending over industrial and rural landscapes with a train at center, pulling a car labeled 
“progress.” 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85038543/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85038514/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn83025713/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn82014304/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn82014304/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn89058365/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn98069800
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn89058129


8 
 

The weekly Comet built up a large circulation in its first decade. By 1895, the paper had 1,000 
active subscribers in a town whose total population was approximately 4,000. Over the first 
decade, the Comet employed inventive means to increase subscriptions. In 1885, the paper ran a 
promotion offering new and renewing subscribers the chance to win one of several prizes such as 
a silver watch, a sewing machine, and the grand prize, a parlor organ from the Chicago Cottage 
Organ Company. An ornate illustration of the organ accompanied several of the promotional 
announcements. 

The Comet remained in publication at least through 1918, but the exact date of its demise is not 
known. 

The Maryville Times and Maryville Daily 
Times  
First published in 1884 by A.J. Neff & Sons, the Maryville [Tennessee]Times has been in 
continuous operation under a family ownership model for more than a century. Colonel Andrew 
Jackson Neff moved his family from his native home of Indiana to Maryville, Tennessee, in late 
1883--a year that had seen the closure of several Maryville newspapers. With several years of 
publishing experience in Indiana, Andrew Neff saw a prime opportunity to start a new paper in 
Maryville. Neff was a Republican and had served in the Indiana legislature (1856-57) and state 
senate (1871-75), so, unsurprisingly, his newspaper reflected his political leanings. Neff was an 
ardent supporter of the temperance movement and fought for the strict restriction of alcohol in 
the region. 

Under the leadership of Neff & Sons, the Maryville Times--published on Wednesdays--delivered 
national, state, and local news ranging from politics and taxes to agriculture and even sports. 
Advertisements for local merchants featured prominently, sometimes taking up a third of the 
front page. For the $1.50 annual subscription rate (later the price dropped to $1.00), readers 
received an honest, intelligent, aggressive, Christian family newspaper, as the publication's first 
masthead asserted. On January 13, 1886, editors reminded readers that the weekly was a 
"Republican journal devoted entirely to the best interests of Blount County." To better serve 
those interests, and perhaps the family's own bottom line, a daily edition was printed--the 
Maryville Daily Times--during the week of the 1884 Blount County Fair. The weekly paper's 
circulation continued to grow and by 1890, its masthead claimed it was, "The largest and 
cheapest family newspaper in the state." 

In 1890, Neff & Sons sold the Times to G.S. Bishop and Andrew Goddard. Goddard's son, 
Leonard, was appointed local editor. Bishop left the partnership in 1891, and in 1898, Andrew 
Goddard's other son, W. Clyde Goddard, became editor while Leonard fought in the Spanish-
American War. In September 1914, Clyde Goddard sold the weekly newspaper to John H. "Doc" 
Mitchell, a local drug store owner, and H.J. Greenlee. The salutatory piece stated that although 
Mitchell was a Democrat, the paper would be under Greenlee's editorial control and would 
remain Republican. The arrangement was apparently unsuccessful because after only a few 
months, the Times was sold to Clyde B. Emert, who served as the newspaper's owner until 1955. 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn98069796


9 
 

In his salutatory article, Emert made no mention of politics and the paper subsequently was 
devoid of any political news. Under Emert's ownership the Times dropped the ready-print articles 
and boasted on each of its eight pages that it was "All Home Print." 

Since the 1950s, the newspaper has been operated by several family newspaper groups and 
continues to be published today as the Daily Times. 

The Morristown Gazette  
The history of the Morristown [Tennessee] Gazette is dominated by one family: the Helms. 
Four generations of the Helms family published and edited the newspaper for over a 
century, from 1873 to 1975. 

W. Neal founded the Morristown Gazette soon after the end of the Civil War, in either 1866 or 
1867. In October 1867, the Gazette was sold to brothers Lawrence P. and George E. Speck, who 
owned the paper until September 1873, when John E. Helms (b. 1827) became the publisher. No 
stranger to newspapering, Helms was just 12 years old when he began his apprenticeship at the 
Knoxville Argus and Commercial Herald. In 1847, Helms and his brother William T. became 
publishers of the Knoxville Standard and together later founded the Knoxville Plebeian, 
Knoxville’s first daily. 

In its early years, the Morristown Gazette--a four-page Democratic newspaper--was 
published weekly on Wednesdays. The paper circulated throughout Hamblen, Hawkins, 
Cocke, Jefferson, Grainger, and Claiborne counties, making it “the best advertising 
medium to Upper East Tennessee.” The advertisements for the paper promoted businesses 
from this part of Tennessee and farther west into Knoxville. By 1878, the newspaper had 
an estimated circulation of 450 (Morristown’s total population was around 1,200). In 
addition to national and local news and politics, the Gazette covered the railroad industry 
extensively, often publishing plans for railroad lines, and occasionally the meeting minutes 
from the East Tennessee, Virginia, and Georgia Railroad Company. Poems and short 
stories provided light-hearted material for the reader, and usually incorporated a moral 
lesson.   

In 1884, Helms’ sons, John E. Helms (b. 1857) and Arthur C. Helms, published the paper under 
the auspices of the Gazette Print Company. In 1890, they established the Morristown Daily 
Gazette, but it was not a success and was abandoned after only a couple of months.  Between 
1894 and 1918, several members of the Helms family ran the paper, and there was a very brief 
partnership with L.P. Speck early in 1897.   

The younger John E. Helms served as postmaster for Morristown during the Woodrow Wilson 
administration. During his eight-year leave of absence, the Gazette was managed by his two 
sons, Harris Whiteside Helms and John E. Helms (b. 1895). In 1918, the paper was leased to 
Constance O’Keefe who had gained newspapering experience at the Greeneville Democrat 
published by her elder sister, Edith O’Keefe Susong. Upon his return from the navy, John E. 
Helms (b. 1895) joined O’Keefe, and together they revitalized the weekly. The Gazette absorbed 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn98069504
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042853
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86071143
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86053453
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn99065402
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn99065402
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn97065198


10 
 

the Morristown Republican in 1920 to form the Morristown Gazette and Morristown 
Republican, and two years later absorbed the Evening Mail to form the Daily Gazette and Mail. 
Following World War II, proprietors John and Constance O. Helms were joined by their sons 
John E. Helms (b. 1926) and William O’Keefe Helms, who served as editor and business 
manager, respectively. 

In the issue of September 30, 1975, co-publisher and editor John E. Helms announced that the 
Morristown Gazette Mail would cease publication, effective immediately. Lack of advertising 
support from the major chain firms in Morristown was cited as a principal factor in the 
newspaper’s demise. This final issue brought the paper’s 109-year existence to an end. It had 
been in the Helms family for 102 years. 

The News and the Bristol News  
In 1865, printer John Slack trekked nearly 90 miles from his new home in Bristol to 
Independence, Virginia, where he purchased a hand-turned printing press. He hauled the press on 
a wagon across rugged terrain back to Bristol where he began editing and publishing a weekly. 
Between 1865 and 1867, the paper was known simply as the News, with the words "The Bristol 
News" also printed on the front page. This publication perhaps revived a former Bristol 
newspaper dating to 1857, the Virginia & Tennessee News, edited by Albion K. Moore. J. Austin 
Sperry replaced Moore as editor in 1858, and the paper ceased publication in 1862 when Sperry 
moved to Knoxville to edit the Knoxville Register. 

In 1866, Slack leased the News to David F. Bailey, and on August 7, 1868, it was sold to two 
brothers from Tazewell, Virginia, I.C. (Isaac Chapman) and Elbert Fowler, at which point it 
became the Bristol News. Early in 1869, the paper was moved to the adjoining town of Goodson, 
Virginia, but retained the title the Bristol News. In 1890, Goodson changed its name to Bristol, so 
that today there are two Bristols-one in Tennessee and the other in Virginia. As editor, I.C. 
Fowler was colorful, frank, and fearless. He served as mayor of Goodson from 1871 to 1875, 
working for development of both Goodson and Bristol. Fowler's outspoken journalism, including 
calling for closing of a local brothel, brought him political support. He was elected to three 
consecutive terms in the Tennessee legislature, serving as speaker of the house in his final term. 
Fowler retired from newspapering in 1884. He then turned his paper over to long-time employee, 
Albert C. Smith, who continued the Bristol News as a weekly until it switched to daily 
publication in 1890. Samuel Smith succeeded his father as editor, and the paper continued into 
the 20th Century. In 1912, the paper, by then entitled the Bristol Evening News, was bought out 
by the Bristol Herald Courier, which is still published today. 

The Rugbeian, The Rugbeian and District 
Reporter, Plateau Gazette and East 
Tennessee News and The Rugby News  

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn00063905
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn00063903
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn00063903
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn00063902
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn96086905
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn00063909
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn90069233/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85038534/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn94060152/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn90069236/


11 
 

In 1880, Thomas Hughes, British author of Tom Brown'School Days, established the utopian 
community of Rugby in Morgan County, Tennessee. His involvement in the cooperative 
movement inspired his vision for a community which would allow the younger sons of the 
gentry to build an idyllic life away from the restraints of the British class system. 

The settlement's formal opening took place on October 5, 1880, and the first issue of the 
Rugbeian followed soon after, in January 1881. The eight-page paper was published monthly for 
the first few months, and became a four-page weekly in July 1881.  

No publishers or editors were named in the early issues of the Rugbeian, but Osmond Dakeyne is 
believed to have been the paper's first editor. Some of the earliest copies of the paper have 
handwritten names attributed to many of the articles, with the majority of the editorial content 
contributed by W. Hastings Hughes (Thomas Hughes' brother) and Osmond Dakeyne. The 
Rugbeian focused primarily on local news, but also published national news, and news from the 
'Old Country.' Local businesses dominated the advertising space in the paper, but advertisements 
from further afield became more common as the paper grew. From February to June 1881, the 
front covers featured elegant illustrations depicting life in Rugby (reproduced from an article in 
Harper's Weekly in October 1880). 

F. Fullerton Armstrong joined the community in the spring of 1881, and became the printer, 
publisher and editor of the Rugbeian. Shortly after, Dakeyne became the first fatality of the 
typhoid outbreak that blighted the community in 1881. A smaller two-page issue published on 
August 20th, 1881, bore Dakeyne's obituary on the front page. The next issue didn't appear until 
September 10th, 1881, due to "the fact that both our assistants were stricken down by the disease, 
[and] rendered the publication of the Rugbeian impossible until the present date." 

In December 1881, Thomas Fardon took over as printer and publisher. Fardon changed the 
paper's motto to "Be Just, And Fear Not." Armstrong's departure was welcomed, as evidenced in 
a letter published in the January 7, 1882 issue: "we are pleased to know the Editor now in charge 
is not the man who hitherto has been running the paper." 

Fardon remained as publisher/editor until 1883, when Thomas J. Davie and Ernest M. Berry took 
over. The paper went through several changes in name and ownership over the years. In 1882, it 
was called the Rugbeian and District Reporter. In a bid to extend its reach to the surrounding 
Morgan County and neighboring Fentress, Scott, and Cumberland counties, the name was 
changed again to the Plateau Gazette and East Tennessee News and later, the Rugby Gazette and 
East Tennessee News. Other editors at this time were Joseph H. Blacklock and Cecil S. Moore. 

In November 1890, J.W. Giles established the Rugby News, a four-page paper with the outer 
pages comprised of ready-print (pre-compiled news and advertisements purchased by editors and 
integrated into the newspaper) and the inner pages providing a small amount of local news. The 
Rugby News is believed to have ceased publication in 1891. 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/12032976


12 
 

The Sweetwater Forerunner and The 
Sweetwater Enterprise  
Sweetwater’s first newspaper, the Sweetwater Forerunner was established in September 1867 by 
Hugh L. Fry, a Monroe County native and Confederate veteran. In the March 13, 1868 issue, Fry 
wrote that the four-page weekly was “not intended to be either of a political or partisan 
character.” He promised that the Forerunner would focus on matters of local interest and would 
not permit slanderous columns. However, in May of that year, when printer Charles M. Fisher 
became joint publisher of the paper, it took a more partisan tone. The Forerunner became a 
Democratic-leaning paper and began to denounce Radicalism. Fisher’s name disappeared from 
the masthead for a few weeks at the end of 1868; then, in December 1868, he was credited as 
sole proprietor. Fisher’s proprietorship of the paper was short-lived. In his History of the 
Sweetwater Valley, William B. Lenoir described Fisher as “the best all around newspaper man, 
the finest flute player and the most accomplished ‘boozefighter’ who ever lived in town.” The 
latter apparently contributed to Fisher’s downfall at the Forerunner. By February 25, 1869, Fry’s 
name alone appeared on the paper’s masthead. Fry’s article in that issue alluded to Fisher’s 
unreliability, and an apology was made for the “irregularity of the Forerunner” over the 
preceding weeks. Two weeks later, C.B. Woodward took over as the newspaper’s proprietor. 
Woodward also issued an apology about Fisher’s conduct and made it clear to subscribers and 
advertisers that he was not responsible for any contracts Fisher had made. 

In September 1869, Woodward changed the paper’s name to the Sweetwater Enterprise; it 
remained a Democratic weekly. Like other era penny press papers, the Enterprise contained 
stories related to domestic and international politics. Much of the content, however, was 
sensational, focusing on topics such as adultery. Advertisements in the paper promoted products 
ranging from household items to “medicinal” liquids claiming to cure everything from asthma to 
“female complaint.”  

Woodward published the Enterprise until early 1876 when Joe Ivins became editor and publisher 
through the fall of that year.  After the November 1876 presidential election, the publication of 
the paper was suspended. Nathaniel Pope Hight and Richard Francis Scruggs, two prominent 
Sweetwater citizens and owners of the town’s general store, acquired the title and the printing 
outfit, but were immediately plagued with financial difficulties and sold the Enterprise to Joseph 
H. Bean of Knoxville in December 1876. Bean promptly changed the newspaper’s name to the 
Monroe Democrat, and it remained in circulation until 1890.  

The Weekly Herald  
The Cleveland Weekly Herald’s roots reach back to the Commercial Republican, which was 
established in Cleveland, Tennessee, in 1872 and which was succeeded by the Cleveland Herald 
in 1874. The first edition of the Weekly Herald rolled off the press on July 14, 1876. The paper’s 
proprietors were T.A. Hayes and E.C. Tipton, with William S. Tipton and William O. Wiggins as 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86071433/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85033369
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86053401
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn86053401


13 
 

editors. W.S. Tipton began his career as a newspaperman at the Herald when he was just 23 
years old, and he served as publisher and editor until his death in 1904. 

Through its various name changes, the Herald maintained a Republican perspective. Tipton also 
served two terms as Cleveland’s mayor in the late 1870s and was a delegate to the Republican 
national convention which nominated James A. Garfield for president. The Herald’s solid 
Republican stance made for a staunch rivalry with the Democratic Cleveland Banner. Snide 
comments were often exchanged in the papers’ columns, usually highlighting the other’s 
journalistic incompetency.  The Herald noted, for example, that “[…] the Banner never has an 
original editorial of its own. One can always tell what will be in the Banner by reading the 
Nashville American or Chattanooga Times.” 

As a reflection of the farming community it served, the Herald devoted large sections to 
agriculture and commodity markets. Lighthearted literature, poems, and humorous remarks 
(often by Tipton himself) were scattered throughout the pages. The “Local” column provided a 
mix of local news, announcements, and advertisements 

Under Tipton’s editorship, the Herald outlived its chief competitor, the Cleveland Banner, and 
survived the arrival of a new Democratic paper, the Polk County News, which relocated from 
Benton to Cleveland in 1885. Later that year, the two papers merged to form the News-Banner, 
which lasted only a few years until 1891. The weekly Cleveland Herald remained in circulation 
until May 1949. 

Union and American and The union  
In 1875, the Greeneville (Tennessee) American merged with the National Union to form the 
Greeneville Union and American. At first, the new weekly Democratic paper’s proprietor was 
listed as the Union and American Company, its editors Henry V. Sevier and Tom A. Baker, and 
William H. Brininstool, the manager. The three men were formerly publishers of the Greeneville 
American and National Union, respectively. In January 1876, Sevier and Baker became the 
proprietors of the Greeneville Union and American, and in March 1876, Brininstool became the 
paper’s sole editor and proprietor. 

Each week, beginning in November 1875, the Union and American printed a double-column, 
page-length ‘prospectus’ proclaiming itself to be the “largest weekly newspaper in East 
Tennessee” with “4 pages! 36 columns!” (later increased to “8 pages! 48 columns!”). The paper 
promised to deliver a weekly menu of news, literature, and humorous sketches including features 
such as agricultural articles, short stories, and an education department, as well as special 
columns on husbandry, housekeeping, and the latest in ladies’ fashions. State news and market 
reports were also printed. Local coverage focused on items such as the law enforcement’s efforts 
to eradicate illegal distilleries and floods which threatened farmers’ crops. At least two front-
page columns were often devoted to women’s issues including marriage, the proper behavior of 
young ladies, and occupational concerns. On November 10, 1875, the writer of the “About 
Women” column praised the state of Tennessee for passing a law that made it illegal to “pay any 
teacher less money than another on the ground of sex alone.” 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85033368
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85052217
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85038530
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn89058037
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042773/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85033667/


14 
 

The Union and American’s Democratic bias was evident in its vehement criticism of 
Reconstruction. In the November 24, 1875 issue, the paper argued that Reconstruction was just a 
tool for capitalists and northerners to steal the riches of the southern “promised land.” Editorials 
sang the praises of Democratic politicians and denounced Republicans, both in Tennessee and 
other states. 

In July 1877, the Union and American merged with the Greeneville Intelligencer to form the 
Union, which Brininstool continued to publish and edit. 

 

 
                                                           
i http://tennesseeencyclopedia.net/entry.php?rec=432 . “The Emancipator”.   The Tennessee Encyclopedia of 
History and Culture, online edition. Viewed 2/16/2015. 

http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn85042771/
http://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn97065126/
http://tennesseeencyclopedia.net/entry.php?rec=432

	Knoxville Daily Chronicle, Knoxville Weekly Chronicle and Knoxville Whig and Chronicle
	Loudon Free Press
	The Chattanooga Daily Rebel, The Daily Chattanooga Rebel and Chattanooga Daily Rebel
	Southern Standard
	The Athens Post
	The Comet
	The Maryville Times and Maryville Daily Times
	The Morristown Gazette
	The News and the Bristol News
	The Rugbeian, The Rugbeian and District Reporter, Plateau Gazette and East Tennessee News and The Rugby News
	The Sweetwater Forerunner and The Sweetwater Enterprise
	The Weekly Herald
	Union and American and The union

