
University at Albany, State University of New York
Scholars Archive

History Honors College

5-2013

The Rise of Totalitarianism in Germany, As Seen in
Albany Editorials: 1933-1941
Jamie Rose Brinkman
University at Albany, State University of New York

Follow this and additional works at: https://scholarsarchive.library.albany.edu/
honorscollege_history

Part of the History Commons

This Honors Thesis is brought to you for free and open access by the Honors College at Scholars Archive. It has been accepted for inclusion in History
by an authorized administrator of Scholars Archive. For more information, please contact scholarsarchive@albany.edu.

Recommended Citation
Brinkman, Jamie Rose, "The Rise of Totalitarianism in Germany, As Seen in Albany Editorials: 1933-1941" (2013). History. 6.
https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_history/6

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by University at Albany, State University of New York (SUNY): Scholars Archive

https://core.ac.uk/display/230538836?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://scholarsarchive.library.albany.edu?utm_source=scholarsarchive.library.albany.edu%2Fhonorscollege_history%2F6&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_history?utm_source=scholarsarchive.library.albany.edu%2Fhonorscollege_history%2F6&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege?utm_source=scholarsarchive.library.albany.edu%2Fhonorscollege_history%2F6&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_history?utm_source=scholarsarchive.library.albany.edu%2Fhonorscollege_history%2F6&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_history?utm_source=scholarsarchive.library.albany.edu%2Fhonorscollege_history%2F6&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/489?utm_source=scholarsarchive.library.albany.edu%2Fhonorscollege_history%2F6&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_history/6?utm_source=scholarsarchive.library.albany.edu%2Fhonorscollege_history%2F6&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:scholarsarchive@albany.edu


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Rise of Totalitarianism in Germany, As Seen in Albany Editorials: 1933-1941 

Senior Honors Thesis for History at the University at Albany, SUNY 

Written by: Jamie Rose Brinkman 

Research Advisor: Richard Fogarty, Ph.D. 

May 2013 

  



1 
 

Acknowledgements 

 There are a few of people I would like to thank for their help and support while 

completing this thesis.  I would like to thank Professor Fogarty, my advisor, and Professor Bon 

Tempo, Director of the History Honors Program, for all of their help during the research and 

writing processes.  I would also like to thank my family, friends, and roommates for being 

supportive throughout the nine months it took to complete this thesis. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



2 
 

Table of Contents 

Introduction……………………………………………………..3 

The City of Albany, New York During the 1930s and 1940s….8 

The Knickerbocker Press and Knickerbocker News…………..12 

The Times Union………………………………………………22 

The New York Amsterdam News................................................32 

The Jewish Telegraphic Agency’s Daily Message Bulletin…..40 

Conclusion…………………………………………………….47 

  



3 
 

 

  I 

-Introduction- 

 

On January 30, 1933, President Paul von Hindenburg appointed Adolf Hitler Chancellor 

of Germany.  Shortly following Hitler’s appointment, all aspects of German life began to fall 

under the government’s control.  Freedom of press and religion as well as the country’s economy 

and industry fell into the Reich’s hands.  American newspapers during the 1930s closely 

followed the events in Germany, fearing Nazi aggression might lead to another world war.  

American newspapers expressed opinions about the events in Germany through editorial pieces 

and political cartoons.  These opinions reflected the writer’s thinking, but also the biases of 

ownership, the need to satisfy an audience, and world events.  Far from Germany, in Albany 

New York, newspapers played the same role and were influenced by the same factors. 

 This thesis examines the editorial pages of four newspapers – all read in Albany, New 

York - from 1933 to 1941.  The city of Albany had multiple media outlets during these years. 

The Knickerbocker Press owned by Frank Gannett, media magnate and founder of Gannett 

Corporation, was one of two major dailies in the city.  The Knickerbocker Press merged with 

another Gannett owned paper, the Albany Evening News, in 1937 to form the Knickerbocker 

News.  The other major Albanian newspaper was the Times Union, owned by William Randolph 

Hearst.  Hearst was another major media magnate and a rival to Gannett.  The African American 

newspaper in Albany was the New York Amsterdam News (NYAN). It is unlikely that Albany’s 

African American population published their own newspaper, and it is just as likely that they 

read the NYAN. It was the second largest African American newspaper in circulation in 1930s 

America and it was published only 150 miles away, in New York City.  Finally, the city’s Jewish 



4 
 

population read the Jewish Telegraph Agency’s Daily News Bulletin.  Yiddish and American 

Jewish newspapers and periodicals featured the Jewish Telegraph Agency’s (JTA) Daily News 

Bulletin within their pages.1  It is not clear whether the JTA’s news bulletin circulated in Albany, 

but due to its large circulation and popularity during the 1930s, it very likely did.  The bulletin 

circulated reports and information that general circulation newspapers refused to print.  Unlike 

the other three newspapers, the Daily News Bulletin lacked an editorial page.  Instead it 

published news reports. 

 Scholarship on American media coverage of the rise of totalitarianism in Germany is 

much broader in scope. It focuses on national newspapers, such as the New York Times, and 

major cities, like New York City and Chicago.  Many also focus on media coverage of specific 

events, particularly ones within the years 1938 to 1945.  Beyond Belief, by Deborah Lipstadt 

explores the American press from 1933 to 1945, noting that “the press may not determine what 

the public thinks, but it does influence what it thinks about.”  Lipstadt, at the end of her anyalsis, 

could not belief how dispassionate newspapers were about the persecution of Jews in Europe.  A 

majority of the material in Lipstadt’s book comes from the daily Press Information Bulletin, a 

compilation of articles from five hundred of the largest American newspapers.  This thesis, 

which examines the newspapers of a medium sized city, will add to broader perspective of 

Lipstadt’s book.  David Kennedy’s Freedom from Fear provides a comprehensive guide to the 

travails faced by the American people from 1929 to 1945.  In the chapter “The Gathering 

Storm,” the author discusses the events in Europe during the 1930s, especially in Germany.  

Kennedy discusses American media coverage of the rise of the Nazi party and stresses that the 

American citizens’ “sympathy stopped short of concrete support.”  He argues that though the 

                                                           
1 Breitman, Richard. Official Secrets. New York: Hill and Wang, 1998. 



5 
 

American press had long reported on Nazi mistreatment of the Jews, some private organizations 

and government officials in the Unites States expressed dismay over the plight of the Jews.  

Kennedy also claims that the American press had long reported on Nazi mistreatment of the 

Jews.2  Kennedy’s book will provide good background material when discussing what life was 

like in Albany during the 1930s and 1940s.  This thesis will provide a more detailed perspective 

to Kennedy’s general and broad examination of the American media.  Richard Breitman’s 

Official Secrets explores the possibility that the British and American government knew more 

than they let on during the 1930s and consequently withheld information from the public.  

Breitman argues that instead of using the intelligence to show the world the plight of the Jews, 

the British simply horded it.  This thesis uses the JTA’s Daily Message Bulletin, mentioned by 

Breitman as a report that circulated in a majority of American Jewish and Yiddish newspapers 

and periodicals.  Laurel Leff’s book is also helpful and insightful.  Leff’s book, Buried by the 

Times, explores the New York Times burying and exclusion of articles about Jewish persecution.  

The New York Times, influenced by both national and international governments, ultimately 

decided to purposely avoid reports of Jewish persecution.  Leff argues that Arthur Hays 

Sulzberger, the paper’s publisher, deliberately chose to “bury” news in the back pages for 

ideological reasons, and made sure that the Times did not portray Jews as particular victims of 

Nazism.  This thesis adds to Leff’s opinion, that ownership and audience influenced what the 

newspaper published. 

 Ownership and audience not only influenced national newspapers, but also influenced 

newspapers published in mid-sized cities as well.  The level of influence exercised by an owner 

greatly determined what the paper published.  Frank Gannett, owner of the Knickerbocker 

                                                           
2 Kennedy. David M. Freedom From Fear:  The American People in Depression and War, 1929-1945. New York: 
Oxford University Press, 1999. 



6 
 

Press/News, refused to push his opinion onto any of his newspapers.  Consequently, the editorial 

pages of Gannett’s Albany newspapers reflected the opinions of actual Albany citizens.  On the 

other hand, William Randolph Hearst greatly influenced what the Times Union published.  

Because Hearst was sympathetic to the Nazi government, his newspapers left out or buried 

articles about the rise of totalitarianism until 1938, when Kristallnacht changed his opinion.  On 

top of ownership influence, papers were also influenced by audience.  A general circulation 

newspaper like the Knickerbocker Press/News or Times Union had to be conscious of what it 

published in order to not upset any part of its broad audience.  To some degree, smaller 

newspapers shared this fear.  They could not anger their smaller audiences, as this could 

potentially lead to the loss of a majority of their byers.   Therefore the small newspapers watched 

what they printed and editorialized for the African American community and the Jewish 

community, respectively. 

 Both ownership and audience were influenced by an underlying factor – context.  Each 

newspaper published different editorials and political cartoons influenced by the events not only 

surrounding them.  William Randolph Hearst, the owner of the Times Union, sympathized with 

Nazi cause for a majority of the 1930s and generally refused to publish any editorials portraying 

them in a negative light.  This changed in late 1938, after Kristallnacht.  Hearst had never fully 

agreed with the Nazi persecution of the Jews, but the cruelty seen on November 9th and 10th was 

the final straw.  From that point on Hearst’s newspapers, including the Times Union, were 

allowed to criticize the German government.  It should be known though, that even after 

Kristallnacht, the editorials and political cartoons seen in the Times Union, generally criticized 

only the Jewish persecution, rarely talking about government censorship, control of economy, 

and Hitler himself.   The New York Amsterdam News also focused on the Jewish persecution, but 



7 
 

instead used it as a comparison to racism faced in America.  During the 1930s, the African 

American community wanted an anti-lynching bill passed.  So the NYAN used the comparison 

between the German Jews and African Americans to try and influence its passage.  The Jewish 

Telegraphic Agency’s Daily Message Bulletin was also influenced by the world’s events.  From 

the beginning of Hitler’s rule, the JTA was publishing editorials about the persecution of Jews, 

and to some extent the government control of press, economy, and religion.  Throughout the 

1930s and 1940s they published editorials about the events in Germany, in hopes that the rest of 

the world Jewry would help their kinsmen.  The Knickerbocker Press/News published on the 

German government control of press, economy, and religion in a negative light from the start.  

The newspaper’s opinion never wavered, as their dislike for Hitler and the Nazi Party remained 

strong well into the early 1940s.  

 The topic of this thesis is significant because a majority of the existing work on this 

subject is in a broader scope.  A majority of the books and studies published focus on either the 

general American population or on major cities, such as New York City.  Almost all books used 

national newspapers like the New York Times as part of its study.  Also a startling amount of 

works published focus on the years 1938 to 1941 or to 1945, when media coverage of Germany 

sharply increased.  Starting at 1933, this thesis will provide a perspective about earlier media 

coverage on the rise of totalitarianism in Germany.  As a mid-sized city, Albany will make an 

interesting case study at the local level and add detail to the national picture painted by these 

other authors.  This thesis shows how each newspaper’s opinion changed throughout the 1930s 

and 1940s, or stayed the same. 

 



8 
 

II  

-The City of Albany, New York During the 1930s and 1940s- 

Albany, NY saw a period of change during the 1930s and 1940s.  By the late 1920s, due 

to an increasing population and improvements in transportation, the borders of the city began 

pushing further westward away from the Hudson River.  Albany’s wealthy built out Western 

Avenue, extending the Pine Hills neighborhood.  But, like most of the United States, Albany 

began to feel the full effects of the Great Depression by the early 1930s.  Total wages fell over 

27 percent and the city provided 2,200 families with fuel, food, and rent assistance.3  The 

numbers reflected the hard times faced by the rest of the nation.  A majority of the population, 

which totaled 127,000, consisted predominately of blue collar workers.  Throughout the 1930s, 

Albany transitioned away from its blue collar roots with the help of local and federal government 

relief.  Many Albany citizens joined the Civilian Conservation Corps4, traveling the nation 

completing manual labor jobs related to the conservation and nature resources development.5  By 

the end of the decade, Albany was not generally considered a highly industrialized city.  In fact 

by then, the city consisted primarily of a white collar community. A sizeable number of citizens 

were clerical and professional workers involved in government activities. Augmenting this 

number were workers in the administrative offices of railroads and public utility companies. 

Albany was fortunate to be the seat of New York State government, for state employment helped 

                                                           
3 Lemak, Jennifer A. "Albany, New York and the Great Migration." Afro - Americans in New York Life and History 32, 
no. 1 (2008): 47-74. http://search.proquest.com/docview/200976009?accountid=14166. 
4 Tony Opalka, interviewed by author, Albany, NY, March 25, 2013. 
5 National Archives. “Records of the Civilian Conservation Corps [CCC].” http://www.archives.gov/research/guide-
fed-records/groups/035.html [accessed March 25, 2013.] 



9 
 

the city survive the Depression better than many other northeastern industrial cities, such as its 

neighbor Schenectady.6 

According to the Jewish Communal Survey, the city consisted mainly of native white 

citizens.  Foreign born citizens, including Italians, Canadians, Poles, and Germans, formed 11.7 

percent of the population.7  Most immigrants settled in the lower East Side of the city until they 

rose from peddlers to merchants.  The rise in statuses prompted immigrants to then move further 

uptown.8  Surprisingly, African Americans only formed 2.2 percent of the population,9 migrating 

from the South looking for employment.  The small population of 3,300 African Americans 

settled in Arbor Hill, a desirable place for the Negro elite and those with upward mobility.  

Another sizeable neighborhood was created in the South End.10  The African American 

population faced some degree of discrimination.  Black families lacked proper housing, good 

jobs, and equal opportunities in education due to discrimination.  An oral history interview with 

Schenectady citizen James Stamper felt that the General Electric Company was very 

discriminatory because it was difficult for blacks to get jobs of any consequence.11  On the other 

hand, the Jewish Communal Survey of 1940 stated that the State Teachers College had no 

segregated dormitories.  The College’s Dramatics Club had also cast an African American girl as 

the lead role in Romeo and Juliet.  This decision was “fully accepted and caused no comment 

either in the College or elsewhere.”  The African American community also boasted of the 

Albany Interracial Council, a branch of the Urban League, as well as the Elks, Masons, and 

                                                           
6 Lemak, Jennifer A. "Albany, New York and the Great Migration." Afro - Americans in New York Life and History 32, 
no. 1 (2008): 47-74. http://search.proquest.com/docview/200976009?accountid=14166. 
7Albany, New York Jewish Community Collection.  
8 Opalka, interview. 
9 Albany, New York Jewish Community Collection. 
10 Kennedy, William. O Albany! New York:  Viking Press, 1983. 254-257. 
11 Lemak, Jennifer A. "Albany, New York and the Great Migration." Afro - Americans in New York Life and 
History 32, no. 1 (2008): 47-74. http://search.proquest.com/docview/200976009?accountid=14166. 



10 
 

Beauticians.12  The 9,000 practicing Jews living in Albany made up about 6 percent of the 

population. The Jewish community settled down in the South End of Albany, particularly on 

South Pearl Street.  Until about 1950 the South End remained a Jewish neighborhood with 

kosher meat markets, restaurants, Jewish-owned business, synagogues, and communal 

institutions.  As Albany expanded, and as Jewish business owners became more successful, the 

Jewish population moved “up the hill” to Central Avenue and outward to Delaware Avenue.13 

American society of the 1930s was not free of the stain of anti-Semitism.14  According to 

Leonard Dinnerstein’s book Anti-Semitism in America, due to the Great Depression, “American 

anti-Semitism was ‘more virulent and more vicious than at any time before or since’15 as rabid 

anti-Semites, almost without exception, envisioned an international Jewish conspiracy aimed at 

controlling the government of the United States.”  Though Jews maintained a higher standard of 

living than any other ethnic group, they still lived close to what we now call “the poverty line” 

due to the depression and pervasive intolerance.  Within months of Roosevelt taking office in 

1933, rumors began to spread that Jews ran the government.  Millions of Americans believed 

that the influence of many Jews employed by the new administration were responsible for 

Roosevelt’s “Jew Deal.”16  Traditional Catholics and Protestants were the ringleaders of anti-

Semitism during the 1930s, and unsympathetic to the plight of the German Jews.  Father Charles 

Coughlin, a Detroit priest known for his virulent anti-Semitism, complained that the American 

press and government were far more concerned over the fate of the German Jews than they were 

about the Catholics in Spain and Mexico.  The Brooklyn Archdiocese’s weekly newspaper, the 

                                                           
12 Albany, New York Jewish Community Collection. 
13 Gerber, Morris O. A Pictorial History of Albany’s Jewish Community. Albany, NY, 1986, 152. 
14 Kennedy, David M. Freedom From Fear: The American People in Depression and War, 1929-1945. New York: 
Oxford Press, 199. 410 
15 Handy, Robert. A Christian America: Protestant Hopes and Historical Realities. New York: Oxford University Press, 
66. 
16 Dinnerstein, Leonard. Antisemitism in America. New York: Oxford University Press, 1994. 105-106. 



11 
 

Tablet, consistently criticized the mainstream media for overplaying the persecution of Jews at 

the expense of the “far worse persecution of the Christians.”17  Degrees of anti-Semitism varied 

throughout the country. 

It is not clear what level of anti-Semitism the Albany Jewish community encountered.  

Rabbi Bernard Bamberger of Congregation Beth Emeth recalled that during his time in Albany, 

from 1929-1944, “Jews for the most part took a self-reliant, but not truculent attitude.  Though 

they were excluded from a few clubs, they mingled socially with gentiles to a greater extent than 

in most places.” Ira Zimmerman told a different story.  He wrote that with the rise of Hitler, the 

“growing concern over the problem of local anti-Semitism resulted in the formation of the 

Albany Jewish War Veterans in 1935, and the Albany Jewish Community Council in 1938.” The 

Jewish Veterans once marched on a German Bund meeting in Troy, forcing the police to shut it 

down, as well as persuading an Albany meeting hall to cancel another Bund meeting.  The 

Jewish Community Council’s leaders, Samuel E. Aronowitz and Sol Rubenstein, tried to keep 

anti-Semitic incidents out of the public eye whenever possible.  The leaders used their political 

weight to affect change through persuasion. 18  The leaders were able to stop both hate ads in the 

Times Unions and a local college coach’s anti-Semitic words.  Anecdotal stories claim that Jews 

were not allowed to move in Loudonville, an upscale neighborhood right outside of the city.19  

Though there was some anti-Semitism in Albany Zimmerman claimed, it was “never rabid, 

usually unorganized, and random.”20 

   

                                                           
17 Leff, Laurel. Buried by the Times. New York: Cambridge University Press, 2005. 182. 
18Kennedy, William. O Albany! New York:  Viking Press, 1983. 227-228.  
19 Opalka, interview. 
20 Kennedy, William. O Albany! New York:  Viking Press, 1983. 228. 



12 
 

III 

-The Knickerbocker Press and Knickerbocker News- 

 Out of the four Albanian newspapers, the Knickerbocker Press/News featured the most 

coverage about the rise of totalitarianism in Germany during the 1930s.  Like most newspapers 

of the time, the Knickerbocker Press/News featured editorials about the New Deal, Roosevelt’s 

third term bid, and local events.  But, the newspaper also closely followed the events in 

Germany, criticizing the government’s growing control of press, religion, and economy.  

Throughout the 1930s and 1940s the Knickerbocker Press/News frequently published scathing 

articles that informed the Albany community of the increasing power of the Nazis.  Unlike its 

competitor, the Times Union, the Knickerbocker Press/News freely ran editorials and political 

cartoons portraying Hitler and his party in a negative light.  The newspaper was able to do so 

because its owner, Frank Gannett, gave local editors control of their papers, allowing them to 

publish any editorials and political cartoons they wanted. 

 The Knickerbocker Press/News owner, Frank E. Gannett, was a self-made man.  Born on 

September 15, 1876, Gannett was one of four children in a family that struggled to make ends 

meet.  To earn money, Frank became a newspaper delivery boy for the Rochester Democrat & 

Chronicle,21 where his interest in the newspaper business bloomed.  While attending Cornell, 

Gannett honed his skills by not only becoming editor of the college’s newspaper, but by 

becoming a newspaper article distributor as well.  He bombarded telegraph editors of newspapers 

far and wide with news-worthy events.  By the time he graduated, Frank’s Cornell-based news 

items appeared in newspapers such as the Syracuse Herald and the Boston Globe.22 By the age 

                                                           
21 Williamson, Samuel. Frank Gannett: A Biography (New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940), 5-12. 
22 Williamson, Samuel. Frank Gannett: A Biography (New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940), 35. 



13 
 

of twenty nine, Gannett became partial owner of the daily newspaper, the Elmira Gazette.23 In 

1923, at the age of forty eight, Gannet formed a new corporation, the Gannett Company, Inc.  At 

the time of his death in 1957, his empire included twenty two newspapers, four radio and three 

TV stations.24  Three of these newspapers, the Knickerbocker Press, the Albany Evening News, 

and eventually the Knickerbocker News, circulated in Albany, New York.   

 Gannett’s arrival in Albany was a strategic move of retaliation.  By 1918, Rochester was 

the anchor city of the quickly developing Gannett Empire.  In 1922, Gannett’s rival William 

Randolph Hearst arrived in Rochester to establish one of many Sunday newspapers in order to 

gain a governorship nomination.25  In retaliation, Gannett purchased two Albanian newspapers in 

1928, the Knickerbocker Press and the Albany Evening News, a morning paper and evening 

paper respectively. Until Gannett’s arrival, Albany was often recognized as a “Hearst city.”  

Hearst’s newspapers in both Rochester and Albany soon began to fail.  Hearst was not only 

losing $125,000 a year in Rochester, but at one point the media magnate gave away automobiles 

to lure new subscribers.  Gannett, to an extent, was losing money as well.  While his evening 

paper the Albany Evening News was profitable, Gannett’s morning paper, the Knickerbocker 

Press, was losing money at a large and steady rate.  In 1937, Hearst came to Gannett with a 

proposal.  If Frank left Albany, Hearst would fold his Rochester papers.  Gannett immediately 

turned down this proposal.  Hearst had sunk anywhere between six to eight million dollars into 

his Rochester newspapers, and by 1937 Gannett’s men had lost all fear of their competition. So, 

Frank Gannett made William Randolph Hearst a counter proposal.  He proposed that the two 

men reverse the fields of their Albany newspapers.  Hearst if switched his Times Union out of the 

                                                           
23 Williamson, Samuel, Frank Gannett: A Biography (New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940), 61-67. 
24 "Untitled." Time, December 16, 1957., 94, Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed February 7, 2013). 
25 Williamson, Samuel, Frank Gannett: A Biography (New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940), 83-84. 



14 
 

evening field and into the morning,26 Gannett would merge the Knickerbocker Press and Albany 

Evening News forming the evening newspaper Knickerbocker News.  Consequently Hearst’s 

Times Union was free to monopolize the morning news field while Gannett had control of the 

evening field.27  As for Rochester, William Randolph Hearst decided to scrap his unprofitable 

newspapers.  His only stipulation to the agreement was that Gannett had to buy his Rochester 

papers’ presses and other equipment.  This agreement was a bargain for Gannett.28  From the 

agreement, Gannett gained two monopolies, one in Rochester and the other in the Albany 

evening field.29 

 Gannett was also known for his policy of local autonomy.  He believed that a newspaper 

could properly serve its city if its publisher, its editor, and all its employees were home folks 

who understood the city and its people.”30  Gannett wanted his readers to feel that the newspaper 

reflected local interests, not just uniform editorials manufactured by Gannett Corporation 

headquarters.  Local editors and publishers were the molders of a community’s opinion, not 

Gannett.  Rather, Gannett was a “. . . chain publisher who hated chain papers.”  Instead of 

creating a deadening conformity of newspapers, the publisher encouraged his group of papers to 

vary their formatting, choose their own features, and construct editorial policies to suit their own 

communities.  Gannett always boasted that “Nothing ever [went] out of [his] office with a ‘must’ 

on it. . .” The publisher’s political pronouncements were always sent to the editors with the 

                                                           
26 Williamson, Samuel, Frank Gannett: A Biography (New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940), 124-126. 
27 "Hearst Steps Nos. 2 & 3." Time 30, no. 2 (July 12, 1937): 32. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed 

February 7, 2013). 
28 Williamson, Samuel, Frank Gannett: A Biography (New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940), 124-126. 
29 "Hearst Steps Nos. 2 & 3." Time 30, no. 2 (July 12, 1937): 32. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed 
February 18, 2013). 
30 Williamson, Samuel T. Frank Gannett. New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940. 128-130 



15 
 

notation “for your information and use, if desired” 31 Editors felt free to ignore these 

pronouncements without worry of consequence, allowing them to put more focus on what they 

thought was important to editorialize and publish. 

Not only did Gannett refuse to exercise his own influence, he refused to allow any 

outside influence as well.  Throughout his career, Gannett made difficult decisions in order to 

preserve the value and trustworthiness of his newspapers.  As the city editor of the Ithaca News 

in 1900, Gannett faced a dilemma.  At the time, typhoid fever ran rampant in Ithaca, devastating 

its community.  Gannett in turn, wrote scathing editorials about the fever and the polluted water 

supply causing it.  The water company responsible for the polluted water threatened to stop 

advertising in the News if the offensive editorials did not stop.  Faced with a difficult decision, 

Gannett simply told the water company “Take the advertising out, and I’ll keep the typhoid fever 

news in.”  As one could guess, both the news and advertising stayed.32 In 1929 Gannett paid the 

International Paper Company $2,781,158.30 in exchange for securities of four of his newspapers, 

including both the Knickerbocker Press, and the Albany Evening News.  In a letter to the 

company’s president, Archibald R. Graustein, Gannett explained why he ended their financial 

alliance.  He stated that their deal was originally a “straightforward, entirely legitimate business 

transaction, [that was] mutually advantageous and desirable.”  He had recently publicly denied 

that the International Paper Company had any control over any management or editorial policies 

of the newspapers it financed.  Therefore Gannett concluded his letter stating that he felt it best 

to “remove all possibility of a misinterpretation of the motive which actuated our relationship.”  

                                                           
31 1957. "The Chain That Isn't." Time 70, no. 25: 57. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed February 4, 

2013) 
32 Williamson, Samuel T. Frank Gannett. New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940. 50-54. 



16 
 

The buyout resulted in a financial loss for Gannett and the four newspapers involved.33  Even 

though some bonds were not callable, Gannett made it publicly known that no one was going to 

influence his newspapers.  This assured readers that they could trust that the articles and 

editorials in their local newspapers were not being published as a result of outside influences. 

  Freed from an influential owner, the Knickerbocker Press editors expressed their 

own opinion about current events overseas.  From the beginning of Hitler’s reign, editorials in 

the Press were critical of the new German government.  They believed that “between Hitler and 

Hindenberg, the German people [were] well on their way toward a new regime which amounts to 

a dictatorship.”34 The Press heavily criticized government control of religion, press, and 

economy, the persecution of Jews, and Hitler himself throughout the 1930s and 1940s. 

 From 1933 to 1941, the Knickerbocker Press and News focused on the German 

government’s control of press, religion and economy.  Since the topic hit close to home for the 

editors, the most scathing editorials were about government censorship of the press.  Articles 

titled “Germany Shackles its Press” and “Controlling the German Press” called the free press of 

Germany a work of fiction.  Editors pushed on, warning that “when disaster comes, it [would] be 

a catastrophe, because the people will not be properly informed how to meet it” due to 

Germany’s “corrupt and stupid” ruling power, the Nazis.35  By 1937, the Knickerbocker Press 

claimed that Nazi control of the press was a familiar story.36  The editors were saddened that 

government censorship had become the norm in Germany, and that its citizens were largely 

misinformed or uninformed.  Knickerbocker editors used the title “Germany and the Press” twice 

                                                           
33 Gannett ends deal with paper concern. (1929, May 05). New York Times (1923-Current File). 

Retrieved from http://search.proquest.com/docview/105014984?accountid=14166  
34 “The New Deal in Germany.” The Knickerbocker News, March 9, 1933. 4.  
35 “Germany Shackles Its Press.” The Knickerbocker Press. October 6, 1933. 4. 
36 “Controlling the Germany Press.” The Knickerbocker News. January 4, 1937. 6. 



17 
 

within five months, emphasizing the control held by the government.  “Censorship of the press 

amounts to about the same thing in whatever the name it is called by,”37 wrote the editors, and a 

few months later added that “German newspapers once as enlightened and as outspoken as any 

in the world. . . [had fallen] into a rigid uniformity of thought.”38  Articles about the German 

press decreased after 1938 as the United States became more focused on the war over seas.  

 Interestingly, the Knickerbocker Press/News criticized the German economy throughout 

the 1930s, though the United States’ economy was in a similar state due to the Great Depression. 

Editorial pieces focused on Germany’s economy circulated largely during 1934 and from 1938-

1941.  Editorials in the early 1930s focused on Germany’s failure to pay war debts and at one 

point, the subsequential curtailing of one Sunday meal a month across the country.  This was an 

act of desperation in hopes that by eating one less Sunday meal a month, Germany could be less 

dependent upon food imports.39  Five years later, in September of 1938, Hitler’s economic plan 

appeared to be successful, but editors hoped that because of the success, Germans saw the 

“advantage of peace and prosperity through intelligent economy, which war [inevitably] would 

wreck.”40  The German people unfortunately did not see this advantage.  Three years later, the 

Knickerbocker Press published editorials about the scarcities and heavy demands that made 

living conditions in Germany severe, with no promise of when it would end.41  By October of 

1941, an editorial titled “Hitler Setting New World Record – Number He Will Starve This 

Winter,” cynically predicted that 137,000,000 people faced with cold and hunger could supply 

                                                           
37 “Germany and the Press.” The Knickerbocker Press. April 10, 1933. 4. 
38 “Germany and the Press.” The Knickerbocker Press. September 9, 1933. 4. 
39 “Germany on Rations.” The Knickerbocker Press. September 18, 1933. 4. 
40 “German Economies.” The Knickerbocker News. September 8, 1938. 6 
41 “German Life Hard.” The Knickerbocker News. May 22, 1941. 6 



18 
 

fuel for the figurative torch of rebellion.42  Editorials were angered by this, believing that Hitler 

was selfishly funding his army while pretending he had no responsibility for his “conquered 

peoples.43”  Interestingly, the Knickerbocker Press/News only compared the German economy to 

the American economy a handful of times.  The newspaper seemed to focus on keeping the two 

separate.  There were plenty of articles about the New Deal, but rarely pointed out similarities to 

the German economy.  The newspapers main focus was on Germany’s refusal to pay reparations. 

 During the first two years of Hitler’s reign, the Knickerbocker Press also focused on the 

Reich’s attempts to control of religion.  In November 1933 Hitler planned to put all the 

Protestant churches under one head and make them all part of a “grandiose Nazi scheme of 

political control,” that “threatened to drive a wedge into the German state.”44  In reaction to 

Hitler’s plan, Catholics allied themselves with the non-Nazi Protestants, establishing what the 

editors optimistically called a “powerful front against the Nazi authority.”45  This powerful front 

continued on into December, when Nazi hatred for Jews led to demands of barring of the Old 

Testament from the German Protestant Church.  A “storm of opposition from both Protestant and 

Catholic leaders” followed, with Reichbishop Mueller ordering that the use of the whole Bible 

not to be hindered.  This “emphatic demonstration of protest,” the editor believed, “[had] won a 

notable victory” and it was “high time that the Nazis were taught [a] lesson.”46  For the next two 

years the Knickerbocker Press published editorial pieces with title’s such as “Nazis at Prayer,” 

“Nazis and Catholics,” and “Opposing Hitler’s Church Rules.”  All of the editorials criticized 

Hitler’s attempted control off religion, calling it an “ecclesiastical struggle” that could alter the 

                                                           
42 “Hitler Setting New World’s Record – Number He Will Starve This Winter.” The Knickerbocker News. October 7, 
1941. 8. 
43 “Hitler Setting New World’s Record – Number He Will Starve This Winter.” The Knickerbocker News. October 7, 
1941. 8. 
44 “Germany’s Religious Revolt.” The Knickerbocker Press. November 22, 1933. 4.  
45 “Germany’s Religious Revolt.” The Knickerbocker Press. November 22, 1933. 4.  
46 “Nazi Boomerang.” The Knickerbocker Press, December 19, 1933. 4. 



19 
 

position of the Chancellor and the National Socialistic movement itself.47  Editors of the 

newspaper scathingly wrote that “the arrogance of the Nazi regime in attempting to fabricate a 

religion for Catholic and Lutheran Germany is only equaled by its ignorance of history, 

particularly the history of religion.”48  Two years later, in May 1935, the government once again 

was on a religious crusade.  It aimed to not only suppress all religion or atheism, but to create a 

special kind of religious practice that substituted Teutonic traditions for the Hebrew background 

of Christianity.  “In other words,” the editor wrote, it was “merely another phase of the anti-

Semitism campaign designed to tear out, root, and branch, every vestige of Jewish influence.”49 

 This was not the first time the Knickerbocker Press made mention of Jewish persecution 

in Germany.  Of all of the Albanian newspapers the Knickerbocker Press/News featured the most 

editorials about the Jewish persecution.  Editorial pieces and political cartoons focusing on this 

persecution may not have appeared as frequently as other topics, but when they did appear each 

was as strongly opinionated and angry as the next.  On May 16, 1933, the first editorial piece to 

acknowledge the mistreatment of Jews was published.  Titled “Nazi Land Scheme,” the piece 

discussed the new land inheritance laws in Prussia that allowed only “a citizen of German blood” 

to inherit as a farmer, further implying Jewish or non-Aryan blood within four generations was 

unacceptable.  This was not shocking to the editors though, as the note that this law was part of 

the “typical characteristic Nazi tendency to impose disabilities on the Jews.”50   Within a month, 

another editorial piece appeared in the Knickerbocker Press, this time titled “Hitler, Jews, and 

the League.”  The editor contemplated that if the leaders who were always clamoring to re-draw 

European boundaries “would devote their energies instead to a strengthening of treaties 

                                                           
47 “Hitler and the Churches.” The Knickerbocker Press. December 5, 1933. 4. 
48 “St. Hitler!” The Knickerbocker Press. September 10, 1934. 8. 
49 “Germany’s New Religion.” The Knickerbocker Press. May 1, 1935. 4. 
50 “Nazi Land Scheme.” The Knickerbocker Press, May 16, 1933. 4. 



20 
 

protecting minorities, they would find that such tactics would for to ease the situation [in 

Europe.]”51 The Knickerbocker Press followed this with another editorial piece in October titled 

“Embarrassing for Germany.”  When confronted by the League of Nations, a German spokesman 

could only say “that the Jewish problem in Germany ‘[was] of a very special character.’”  The 

piece further urged that “the basis of the German attitude towards the Jews must be studied in a 

judicial was and its arguments analyzed and answered. [And] if from this appears that hatred and 

malice are the dominating motives for the anti-Jewish drive, the facts will speak for 

themselves.”52 

 Coverage of Jewish persecution continued sporadically from 1935 to 1937, until seeing a 

large increase of coverage in late 1938 after Kristallnacht.  Like many newspapers at the time, 

the Knickerbocker News was shocked and angered by the blatant anti-Semitism.  For the next 

two months, the Knickerbocker News’ editorial page featured pieces and political cartoons 

heavily criticizing not only the Nazi’s actions, but calling for national and international action as 

well.  Political cartoons from 1938 to 1941 seemed to question the morality of the world.  Editors 

pessimistically portrayed the world as spectators to “a violation to civilization” in November.  

According to the paper’s editors, a “shamed world stood idle or passed on the other side of the 

road” had to decide to help victims of persecution or not, as a “spectator at a murder cannot be 

neutral.”53  One cartoon showed a “stench of racial and religious persecution”54 finding its way 

over the broad Atlantic to America while another showed two devil figures lurking over Spain, 

Germany, and Italy, bearing the names Hate and Intolerance.55 A political cartoon accurately 

                                                           
51 “Hitler, Jew and League.” The Knickerbocker Press. June 10, 1933. 4. 
52 “Embarrassing for Germany.” The Knickerbocker Press. October 10, 1933. 4 
53 “Spectator at a Murder.” The Knickerbocker News. November 14, 1938. 8. 
54 “It Has Far-Reaching Effects.” The Knickerbocker News. November 15, 1938 
55 “Twin Devils Abroad.” The Knickerbocker News. December 17, 1938. 4 



21 
 

portrayed the aftermath of Kristallnacht with an illustration of Hitler and Hideki Tojo kicking a 

human-faced ball around labeled “The World’s Conscience.”56  Mention of Japan was 

uncommon throughout the 1930s, as a majority of the focus was on Stalin and Soviet Russia and 

Hitler and Germany.  Editorials about Japan became more prominent after the Japanese attack on 

Pearl Harbor on December 7, 1941, marking America’s entrance into World War II.  A week 

later, an editorial piece titled “Moral Indignation” ran.  The piece talked about how the moral 

indignation felt by people had the potential to be limitless.  “We are a nation founded by exiles 

from persecution and to sympathize with the German Jews is natural,” the editor claimed, and 

Americans could “serve practically by giving funds to assist removal to new homes.”57  

Unfortunately, like most newspapers, outrage stopped short of a call for action.  Not once did an 

editorial piece or political cartoon call for Albanians to help the German Jews. 

 The aspect of the new German government criticized the most by the Knickerbocker 

Press and Knickerbocker News was, of course, its leader Adolf Hitler.  It was clear from the start 

of his reign that Gannett newspapers disliked Hitler, labeling him as a “loud-mouthed 

demagogue”58 and that “two years ago [in 1931] it seemed impossible that Hitler would ever be 

taken seriously in Germany.”59 Later that year, the editors chastised Hitler for “playing with fire 

when he toys with the emotions of his people”60 by failing to fill his economic promises.  

Disdained editorials continued throughout the 1930s, heavily critiquing Hitler’s rule.  A political 

cartoon from 1938 titled “Windbag in a Tough Spot61” ridiculed Hitler and his lengthy yet 

valueless words.  Another political cartoon from the same month showed Hitler, standing on his 

                                                           
56 “Having a Field Day.”  The Knickerbocker News. November 19, 1938. 4. 
57 “Moral Indignation.” The Knickerbocker News. November 23, 1938. 4. 
58 “The Test of Hitler.” The Knickerbocker Press. May 17, 1933. 4. 
59 “Nazis and Austria.” The Knickerbocker Press. August 1, 1933. 4. 
60 “Hitler Plays With Fire.” The Knickerbocker Press. October 26, 1933. 4 
61 “Windbag in a Tough Spot.” The Knickerbocker News. September 14, 1938. 



22 
 

“soapbox”, with his foot placed on “The Civilized World’s” bowing head.  “The Civilized 

World” symbolized British Prime Minister Neville Chamberlain, who on the same day flew out 

to meet Hitler and prevent him from taking the Sudetenland.  Chamberlain was handed an 

ultimatum, and in order to prevent a second world war appeased the dictator and allowed 

Germany to gain control of the area.  Titled “Megalomania,”62 the cartoon once again displayed 

the newspaper’s strong dislike for the dictator.  In the months leading up to the United States’ 

entrance into World War II, the editors’ disdain for Hitler continued, calling him a “stranger to 

truth”63 and overly ambitious. 

 By the time America entered World War II, Gannett’s newspapers had already covered 

eight years of German government control, persecutions, and Hitler.    Out of three aspects- 

press, religion, and economy- religion, including Jewish persecution, received the most coverage 

in the Knickerbocker Press/News editorial pages. 

  IV 

-The Times Union- 

 

 Unlike the Knickerbocker Press/News, the editorials in the Times Union did not cover the 

rise of totalitarianism in Germany.  The newspaper largely ignored the growth of the Nazi party 

throughout a majority of the 1930s. Nor was there any mention of government control of 

religion, press, or government, all of which the Knickerbocker Press/News covered.  Instead, 

editorial pieces and cartoons criticized President Roosevelt and the New Deal and wrote about 

social events and New York City social life. The paper’s decision to ignore the events in 

Germany was due to its owner, William Randolph Hearst, who until 1938 sympathized with the 

                                                           
62 “Megalomania.” The Knickerbocker News. September 22, 1938. 8. 
63 “Hitler’s Speech Bares Fears and Should Encourage Democracy.” The Knickerbocker News. January 31, 1941. 



23 
 

Fascist movement.  On rare occasions, an editorial piece or cartoon ran that criticized the 

German persecution of Jews, the only part of Hitler’s rule that Hearst disagreed with.  Editorials 

sharply increased after Kristallnacht, though only about Jewish persecution.  The newspaper 

continued to ignore government control of press and economy, mentioning it a handful of times 

through the 1930s and 1940s. 

 Gannett’s rival, William Randolph Hearst, not only had a different upbringing, but a 

different business approach as well.  Born to millionaire mining engineer George Hearst and 

Phoebe Apperson Hearst in 1863, William grew up with a silver spoon in mouth.  As the only 

child of two over-indulgent parents, Hearst quickly became an unruly child. Hearst’s parents sent 

him to St. Paul’s School in Concord, New Hampshire, where he was quickly expelled “for the 

good of the school.”  During his short time at boarding school, Hearst became interested in 

newspapers and subscribed to the austere London Times.  After his expulsion, William returned 

to San Francisco where he spent his time being homeschooled in preparation for Harvard.  

Hearst’s antics continued upon his entrance into Harvard, as it was a “period where he was 

unsure of himself, and tried to hide a feeling of inferiority by spending large sums of money on 

clothes and campus pranks.”  Besides pranks and parties, the only other interest to Hearst was 

journalism.  While at college Hearst became business manager of the Lampoon, the campus 

comic paper, and frequently visited the Boston Globe plant where he learned about newspaper 

mechanism.  He also closely studied the daily editions of Joseph Pulitzer’s New York World 

with journalistic plans budding in his mind.  Harvard expelled Hearst after he had a chamber pot 

with the photograph of the recipient adorning the inside bottom delivered to every faculty 

member.  The prank publicly reflected Hearst’s attitude towards things and persons of intellect.

 Before his return to California, Hearst worked for the New York World for a short 



24 
 

amount of time.  While in New York, Heart’s father asked what his son planned on doing after 

the Harvard escapade.  Hearst asked for the San Francisco Examiner, a newspaper acquired by 

his father in 1880.  The request took George Hearst by surprise.  In California, newspapers were 

not considered legitimate enterprises by the public and regarded journalists just as poorly.  

Hearst’s request also alarmed his mother, for the family belonged to the city’s elite.  But Hearst 

was adamant, convinced he could run a newspaper successfully64.  On March 4, 1887 William 

Randolph Hearst became the editor and owner of the San Francisco Examiner.  After the death of 

his father Hearst ultimately secured half of the family’s fortune from his mother. With an 

indispensable bank account at his disposal, Hearst went after what he wanted most, power.65 

 Hearst worked hard to make the Examiner a successful paper and the eventual success of 

the paper emboldened Hearst to move eastward.  In 1895, Hearst purchased the New York 

Morning Journal from John McLean.  Hearst’s arrival in New York City started a bitter 

circulation war between he and Joseph Pulitzer, as Hearst wanted nothing more than to challenge 

his former idol’s supremacy.  Throughout the course of the next few years Hearst wooed many 

of Pulitzer’s staff to the Morning Journal.66  The war between Hearst and Pulitzer also sparked 

the creation of the term yellow journalism.  Of course, Hearst was no stranger to yellow 

journalism tactics.  The editor never opposed printing fiction and intentionally false statements as 

fact, even in his early Examiner Days.67 

                                                           
64 "The King Is Dead." Time 58, no. 8 (August 20, 1951): 45. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed 
March 22, 2013). 
65Lundberg, Ferdinand. Imperial Hearst:  A Social Biography. Greenwood Press, Westport, Connecticut, 1970. 20-
23. 
66 Lundberg, Ferdinand. Imperial Hearst:  A Social Biography. Greenwood Press, Westport, Connecticut, 1970. 49-      
63. 
67 Lundberg, Ferdinand. Imperial Hearst:  A Social Biography. Greenwood Press, Westport, Connecticut, 1970. 34. 



25 
 

 William Randolph Hearst also exercised great influence over what his newspapers 

published.  As a child, the publisher grew up in a society where a newspaper was a necessary 

mouthpiece for a man running for political office.  This knowledge stayed with Hearst, a man 

greatly involved in politics his whole life, and often published his own personal opinions in his 

newspapers.  Many local editors had to wait to hear from headquarters before publishing their 

own papers, often receiving messages that began with “The Chief suggests. . .”68  Any of 

Hearst’s own editorials usually ran in all of his twenty six newspapers.69  Newspapers like the 

Detroit Tines seldom ran anything but preapproved editorials focusing on national news.  

“Gigantic cartoons and other boiler plate70” poured out of Hearst headquarters to be used by 

local editors until William Hearst Jr. implemented changes in May 1952. 71 

 To this day, people debate Hearst’s political leanings.  Many, like Hearst biographer 

Ferdinand Lundberg claimed the publisher was a fascist.  According to Lundberg in 1936, “it 

was inevitable that Hearst should become the most influential American fascist, aping his friends 

Alfred Hugenberg, the German publisher, and Lord Rothermere, the English publisher.”  In 1934 

the publisher gave Hitler’s regime his blessing and attended an extended series of discussions 

with high up Nazi officials.  By 1936 Lundberg declared Hearst as “a keystone of American 

fascism.”72  Some historians, like Rodney Carlisle, saw Hearst as an isolationist with anti-

Communist beliefs.  Though “critical of the totalitarian excesses of the Nazis, he believe that 

                                                           
68 "The King Is Dead." Time 58, no. 8 (August 20, 1951): 45. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed 
March 22, 2013). 
69 Carlisle, Rodney. “The Foreign Policy Views of an Isolationist Press Lord: W.R. Hears and the International Crisis, 
1936-1941.” Journal of Contemporary History, Vol. 9, No. 3 (July 1974): 217-227 
70 "The Quiet Revolution." Time 59, no. 21 (May 26, 1952): 46. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed 
March 23, 2013). 
71 "The Quiet Revolution." Time 59, no. 21 (May 26, 1952): 46. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed 
March 23, 2013). 
72 Lundberg, Ferdinand. Imperial Hearst:  A Social Biography. Greenwood Press, Westport, Connecticut, 1970. 343-
344. 



26 
 

Americans should offer friendly advice, but stay out of German affairs.”73  His sympathetic 

remarks about some of Nazi Germany’s policies in the early and mid-1930s, and his publication 

of articles by both Hitler and Mussolini reinforced Hearst’s image among the American Jewish 

community as a reactionary, and possibly even a closet anti-Semite.74  As a result of his fascist 

sympathies, Hearst newspapers often buried or disregarded news of totalitarianism, particularly 

the persecution of the Jews. 

 In 1924, William Randolph Hearst purchased the Albany Times Union from former 

Governor Martin Glynn.  The acquisition gave him the biggest circulation of any publisher in 

upstate New York.  On the first day of Hearst ownership, the newspaper proclaimed that “there 

[would] be no change in the policy of the Times-Union.  It [would] continue to be the people’s 

paper.”75  Hearst kept his promise to an extent.  The Times-Union seemed to be an odd mixture 

of generic headquarters produced editorials and the editorials of local editors.  Though the 

Knickerbocker Press/News had more editorial coverage of rise of totalitarianism, the Times 

Union did occasionally voice its opinion as well.    

 Surprisingly editorials about Jewish persecution circulated as early as 1933, despite 

Hearst’s fascist sympathies.  Throughout 1933 the Times Union featured an editorial column 

written by Claude Bowers, an American author and ambassador to Spain during its Civil War.76  

Though he recognized that British and French refusal to enforce “nonintervention” and German 

and Italian violations were responsible for the deaths of thousands, Bowers continually supported 

                                                           
73 Carlisle, Rodney. “The Foreign Policy Views of an Isolationist Press Lord: W.R. Hears and the International Crisis, 
1936-1941.” Journal of Contemporary History, Vol. 9, No. 3 (July 1974): 217-227 
74 Medoff, Dr. Rafael. “Hearst and the Holocaust.” The David S. Wyman Institute for Holocaust Studies. 
http://wymaninstitute.org/articles/2009-4-hearst.php, last modified April 2009. 
75 "Forward, Hearst!." Time 3, no. 15 (April 14, 1924): 22. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed March 
24, 2013). 
76 "Claude Gernade Bowers." Columbia Electronic Encyclopedia, 6Th Edition(February 2013): 1. Academic Search 
Complete, EBSCOhost (accessed April 6, 2013). 



27 
 

the American neutrality policy.77  In his column, Bowers viciously criticized the German 

Chancellor, calling him “an enemy to democracy” and a “bitter enemy of the Jews.”  In February 

it remained “to be seen if [Hitler was] foolish enough to attempt to translate his prejudice into 

government action,” for “this [was] the 20th century.  And ‘a decent respect for the opinion of 

mankind’ [was] an asset even for a government.”78  Bowers attack on the German government’s 

persecution of Jews continued in March, claiming that the “medival persecution of the Jews in 

Germany [was being] savagely denounced” by the rest of the world.79  Political cartoons featured 

on the editorial pages aided Bowers criticism.  On March 31st a cartoon titled “The Tree 

Doctor?” appeared in the Times Union.  The cartoon showed Hitler, with a swastika shaped 

body, chopping down the “Germany” tree with two axes labeled “Race Hatred” and 

“Suppression of Freedom.”  A caption below the cartoon asked if Germany’s “political and 

economic ills [could] be cured with the poison of racial antagonism?” and suggests that “Herr 

Hitler should consider these questions.”  Besides Bowers column, the Times Union editorial 

pages rarely showcased anti-Nazi pieces, largely due to the influence of Hearst.  

 Kristallnacht appeared to be the turning point for Hearst.  The night of violence, that 

ended with nearly a hundred Jews murdered, thousands of Jewish homes and businesses 

ransacked, and two hundred synagogues burned down, convinced Hearst that Hitler was “making 

the flag of National Socialism a symbol of national savagery.”80  A November 14, 1938 report by 

the German Ambassador Dieckhoff expressed his concerns that “Dewey, Hoover, Hearst and 

many others who in the past were relatively reserved and even sometimes expressed sympathy to 

                                                           
77 Smith, Kevin. 2009. "Reassessing Roosevelt's View of Chamberlain after Munich: Ideological Affinity in the 
Geoffrey Thompson-Claude Bowers Correspondence." Diplomatic History 33, no. 5: 839-864. Academic Search 
Complete, EBSCOhost (accessed April 6, 2013). 
78 Bowers, Claude. “Hitler:  What His Triumph Means.” The Times Union. February 3, 1933. 22. 
79 Bowers, Claude. “The Test of Hitler’s Fitness to Rule.” The Times Union. March 23, 1933. 24 
80 “The Pogrom in Germany --- A March Backward into Medieval Terror.” The Times Union. November 16, 1938. 18. 



28 
 

Germany, are now publicly adopting such a violent and bitter attitude against us.”81  Hearst’s 

newspapers reflected his change in opinion.  When news of the mass murder of Europe’s Jews in 

concentration camps began reaching the United States in 1941, Hearst’s newspapers gave it 

prominent coverage.82  Editorials claimed that “there [was] no distinctively ‘Jewish question,’” 

because “above all [it was] a human question.”  “It was not only the Jews that was threatened 

with annihilation,” but every “individual man and woman in every country on Earth.”83  By 

contrast, newspapers such as the New York Times routinely confined the news to the back pages 

and rarely featured editorial pieces, as author Laurel Leff documented in her book Buried by The 

Times. 

 The number of editorials in the Times Union about totalitarianism in Germany sharply 

increased after Kristallnacht.  Interestingly, the majority of editorial pieces and political cartoons 

after 1938 either blamed the German government’s actions on Communism or claimed that 

Fascism and Communism were almost the same.  This strong anti-Communist campaign in the 

Times Union could have been influenced by Hearst.  The editorials and cartoons almost blame 

Germany’s Communist ally, Russia, for negatively influencing the Reich.  These pieces reflected 

Hearst’s opinion post-Kristallnacht.  Even though he publicly withdrew his support for the 

German government, it used his anti-Communist views to make excuses for the rise of 

totalitarianism in Germany.  A week after the Night of Broken Glass, editors claimed that the 

pogrom in Germany was “a march backward into medieval terror.”  The editorial piece claimed 

that though Hitler had the best of intentions, setting out to liberate his country and redeeming 

                                                           
81 “Reactions to Kristallnacht in the United States:  A Report by the German Ambassador in Washington, Dieckhoff, 
14 November 1938.” Documents on German foreign policy 1918-1945. Series D, Vol. IV pg 561-562. 
http://www.zupdom.com/icons-
multimedia/ClientsArea/HoH/LIBARC/ARCHIVE/Chapters/Terror/Kristall/ReactiUS.html 
82 Medoff, Dr. Rafael. “Hearst and the Holocaust.” The David S. Wyman Institute for Holocaust Studies. 
http://wymaninstitute.org/articles/2009-4-hearst.php, last modified April 2009. 
83 “De Casseres, Benjamin. “The March of Events.” The Times Union. August 17, 1939. 16. 



29 
 

Germany on an international level, he was taking his country down the wrong path.  Unlike the 

Knickerbocker Press/News, who clearly disliked Hitler, the Times Union still displayed some 

level of sympathy toward the Fuhrer.  Hitler was “giving comfort to those who in the past 

depicted the Germans as Huns” and “vindicating those who but recently had fed to the world the 

tales of German atrocities.”  On top of this, “by his treatment of a helpless minority today when 

you are strong you are forfeiting for centuries to come the claim of Germany to fair treatment at 

the hands of other nations.”  Hitler, the editorial believed, had “debased Germany, under the 

brown terror, to the depths of Stalin’s purgatory” and he “may continue to cry out against the red 

terror of Communism, but by your deeds you have strengthened the hands of the Soviet terrorists 

and solidified the forces of vengeance everywhere.” 

 The editors also drew similarities between Germany and Russia saying that “there [was] 

but one page in current history which matches the diabolical reprisals against the entire Jewish 

population of German,” and “that page [was] Stalin’s extermination and expropriation of five 

million peasants in his man-made famine of 1933.”84  In November of 1938, an editorial 

identified Communism as the “the breeder of Fascism.”  Editors claimed that “there [was] in this 

country a Fascist movement undoubtedly.  And for the same reason that Fascism is growing 

everywhere-BOLSHEVISM.”  To preserve Americanism Marxism, the breeder of Fascism had 

to be destroyed.  The editorial warned that if Communism was not extirpated from the country 

that Fascism was bound to spread.85  An editorial published in the Times Union later that month 

further blamed the German persecution of Jewish on Communism in an editorial titled “The 

Mother of Pogroms.”  Editors claimed that “the recent frightful pogrom in Germany against the 

Jews [was] merely an adaptation of the Russian pogrom.”  According to the editorial, all modern 

                                                           
84 “The Pogrom in Germany --- A March Backward into Medieval Terror.” The Times Union. November 16, 1938. 18. 
85 “Destroy Communism, Breeder of Fascism.” The Times Union. November 8, 1938. 16.  



30 
 

economic, political, and religious hatreds stemmed from Communism.  Red Russia had taught 

Germany, Italy, Spain, China, and Japan all that was threatening to democracy.  If “democracies 

[were] to survive they MUST suppress Communism and its consequent Nazism.”86  A November 

1938 political cartoon portrayed Communism and Nazism as co-conspirators, creating class and 

racial hatred as a consequence of revolutionary radicalism.87  Another cartoon titled “Double 

Discovery!” showed the planet Mars remarking on two dark, black blots, Communism and 

Fascism, growing on the Earth.”88  By the end of 1939, the Times Union saw the USSR as 

ambidextrous, proudly supporting Communism and Fascism.89 

 The Times Union editorials about Germany and the Soviet Union displayed Hearst’s anti-

Communist leanings.  After Kristallnacht in 1938, editorials and political cartoons blaming the 

German cruelty on Communist influence began to appear.  This is interesting, as the USSR and 

Germany were not formally aligned until 1939 by the Nazi-Soviet Non-Aggression Pact.  

Hearst’s anti-Communism campaign created a sense of sympathy for Hitler and the Nazi Party. 

 Even though the Times Union blamed Communist influence, the paper still acknowledged 

the German government’s persecution of the Jews was unjust and shameful.  A political cartoon 

claimed that civilization’s blackest page in modern history was the Nazi persecution of the 

Jews.90  In December 1938, an editorial titled “We Don’t Know How Lucky We Are” pointed 

how just how lucky America was compared to the rest of the world.  Written in the form of a 

letter to Santa, each member of the Axis powers wish for what they want most.  All Hitler 

                                                           
86 “The Mother of Pogroms.” The Times Union. November 25, 1938. 16.  
87 “Witches’ Brew.” The Times Union. November 2, 1938. 16. 
88 “Double Discovery.” The Times Union. August 1, 1939. 8. 
89 “Ambidextrous.” The Times Union. September 1, 1939. 10. 
90 “Its Blackest Page.” The Times Union. December 7, 1938. 18. 



31 
 

wanted for Christmas was for Santa to bring him “the Balkans, the Ukraine, African colonies, 

England’s and America’s trade, helpless minorities to persecute, and the seeds of race hatred. 

 Not only did the editorial pages chastise Germany’s persecution of its Jews, but chastised 

Hitler as well. One political cartoon portrayed Hitler as a pagan, worshipping a statue of a devil 

named “Brutality.”91  Another openly mocked Hitler by comparing him to King Canute, an 

eleventh century king who was so proud that he thought his command could hold back the 

ocean’s tide.92  The carton showed a king named persecution yelling stop to a wave of world 

condemnation, symbolizing the overwhelming amount of backlash Hitler faced in light of 

Kristallnacht.93  Political cartoons mocking the Fuhrer continued well into 1939 and the 1940s.  

An August 1939 cartoon showed Hitler studying the countries that made up his plans for the 

“Triumphal Arch of Greater Germany.”  Cast aside was the Keystone of Respect for Human 

Rights with a tag labeled “Verboten!,” the German word for forbidden.94  A political cartoon that 

showed Lady Liberty lifting the light of democracy and liberty high against the blackout of hate 

in Europe was used twice within a month.95  The cartoon’s description claimed that “all forms of 

totalitarian government-of enslaving collectivism, regardless of label-represent a reaction back to 

the black Medievalism which [America] was founded to combat,” and therefore needed to “keep 

the home fires [of democracy and liberty] burning” in order to defeat it.”96  Editorial pieces also 

expressed disbelief.  An editorial titled “Nazi Insanity,” listed all restrictions promulgated by the 

                                                           
91 “Paganism.” The Times Union. November 26, 1938. 6. 
92 Sommerville, J.P. Wisconsin University. “King Canute (=Cnut) and the waves.” 
https://faculty.history.wisc.edu/sommerville/123/Canute%20Waves.htm [accessed March 31, 2013].  
93 “King Kanute.” The Times Union.  December 1, 1938. 18. 
94 “Rejected!” The Times Union. August 15, 1939. 22. 
95 “The Light Must Live.” The Times Union. October 5, 1939. 23. 
96 “Keep the Home Fires Burning.” The Times Union. September 5, 1939. 14. 



32 
 

Nazi labor ministry claiming, “there [was] nothing in all of the history of so-called civilized 

states as ‘insane’ as the barbarous persecution and tortures of the Jews of Germany.”97 

 The Times Union saw a change of opinion that changed what the newspaper editorialized 

and published.  Though no longer seen as Nazi sympathizers, the newspaper did not disfavor 

Hitler as much as the Knickerbocker Press/News did.  Even though the Times Union criticized 

the persecution of the Jews by the German government, it used Communism as a scapegoat for 

their cruelties.  Government control of press, economy, and religion were usually neglected as 

well.  Despite Hearst’s change in opinion, and consequentially the newspaper’s opinion, the 

Times Union continued to remain relatively quiet about the German government’s control of life. 

V   

-The New York Amsterdam News- 

 

 Like the Times Union, the New York Amsterdam News focused on the German 

persecution of Jews during the 1930s and 1940s.  The difference was that the Amsterdam News 

(NYAN) editorials used the persecution of the Jews to draw comparisons to the racism African 

Americans faced in the United States.  Editorials and political cartoons criticized the United 

States’s hypocrisy, as it neglected its problems at home.  The NYAN heavily pushed for the 

passing of an anti-lynching bill by showing even Hitler was drawing comparisons. The 

newspaper’s editorial page closely followed the Scottsboro Nine Trial, the New Deal, the events 

in Ethiopia, and other news that pertained to the African American population.  Almost every 

mention of Germany was used as a tool to help achieve the goal of racial equality in the nation. 

                                                           
97 “Nazi Insanity.” The Times Union. December 16, 1941. 20. 



33 
 

 On December 4, 1909, James H. Anderson published the first issue of the New York 

Amsterdam News.  At the time, he only had ten dollars in his pocket, six sheets of paper, a lead 

pencil, and a dressmaker’s table.  Little did Anderson know, his ten dollar investment eventually 

turned the New York Amsterdam News into one of New York’s largest and most influential 

Black-owned and operated business institutions.98 

 Anderson worked hard to make his paper successful.  He sold the NYAN, which was 

named after the avenue he lived on, out of his house for two cents a copy.  The NYAN offices 

moved to Harlem in 1910, where a growing African American presence contributed to the 

newspaper’s success.  Between the 1910s and 1920s, renowned Black journalists such as T. 

Thomas Fortune wrote for and edited the paper.  After the death of one of the earliest publishers, 

Edward Warren, Anderson sold his stock in the paper to Warren’s widow Sadie Warren in 1926.  

Ms. Warren struggled to keep the Amsterdam News afloat for the next ten years.  In 1936 she 

sold the newspaper to Powell Savory Corporation, then owned by two of the country’s leading 

African American entrepreneurs, Dr. C.B. Powell and Dr. Phillip M.H. Savory.  After gaining 

control of the newspaper, Powell assumed the role of editor/publisher while Savory became the 

secretary/treasurer.99 

 Under Powell Savory Corporation management the paper became a member of the Audit 

Bureau of Circulation (ABC) in 1930, becoming the second Black newspaper admitted to the 

organization.100  The Amsterdam News flourished under the stewardship of Dr. Powell.  The new 

semi-weekly newspaper began taking on national news along with local news.  The paper 

                                                           
98 The New York Amsterdam News, “History, About Us.” http://www.amsterdamnews.com/history/ [accessed 
March 13, 2013]. 
99 African American Registry, “The New York Amsterdam News Founded.” 
http://www.aaregistry.org/historic_events/view/new-york-amsterdam-news-founded [accessed March 18, 2013]. 
100 New York Public Library, “New York Amsterdam News.” http://www.nypl.org/collections/articles-
databases/new-york-amsterdam-news-1922-1993 [accessed March 15, 2013] 



34 
 

strongly shaped the “advancement and realization of Black aspirations” and quickly became the 

“most frequently quoted Black weekly in the world.”101 

 By the 1930s and 1940s, the New York Amsterdam News (NYAN) was one of four leading 

African American newspapers.  Second in popularity only to the Chicago Defender, the NYAN 

“was the mouthpiece for one of the largest African American communities in the United 

States.”102   At the height of its popularity, the newspaper had over 100,000 subscribers. 

 The paper reached its peak in the 1940s, and saw its best national and international 

coverage during this time.  The NYAN was a strong advocate of desegregating the United States 

military103 and highly critical of President Roosevelt’s New Deal.  Editors focused on lynchings, 

the New Deal, and the Scottsboro Nine Trial.  

 Editorials about totalitarianism, on the other hand, were a rarity.  An overwhelming 

majority of these editorials focused on similarities between the persecution the Jews faced in 

Germany and African Americans faced in the United States.  The Amsterdam News wanted to 

draw attention to the country’s hypocrisy, hoping that it would shift the country’s attention to the 

persecution on its own soil.  Angry editors wondered why America did not pay the same amount 

attention to its African American population, “who [had] long suffered and still [suffered] from a 

similar type of proscription due to their racial origin.”104  Even the Germans pointed out the 

parallel between the Reich’s treatment of the Jews and America’s treatment of African 

Americans.  In 1934, Hitler defended his actions against German Jews by pointing out similar 

                                                           
101 The New York Amsterdam News, “History, About Us.” http://www.amsterdamnews.com/history/ [accessed 
March 13, 2013]. 
102 PBS, “Newspapers, “The Amsterdam News.  Founding Editor-James H. Anderson.” 
http://www.pbs.org/blackpress/news_bios/newbios/nwsppr/amsterdam/amstrdm.htm [accessed March 13, 
2013]. 
103 New York Public Library, “New York Amsterdam News.” 
104 “Home and Abroad.” The New York Amsterdam News. March 29, 1933. 12. 



35 
 

activities against African Americans in the United States.105  Despite the comparisons, things 

remained unchanged in America.  In an editorial the NYAN showed that like Arthur Garfield 

Hays, Americans, argued that “In America it is only the private citizens who persecute the 

Negro; in Germany it is the State that thwarts the Jew.” 106  Editors bitterly added that the 

difference may not be so apparent to African Americans, who lived in constant fear of lynching 

and denied jobs based on the color of their skin.  Political cartoonists criticized the American 

government as well. African Americans demanded an anti-lynching bill, a bill that President 

Franklin Roosevelt refused to support.  They no longer wanted to live in fear of violence or 

persecution.  In a May 1934 cartoon, Uncle Sam was seen angrily yelling “Awful! Outrageous! 

Shameful!” in reference to Japan’s imperialistic policy towards China and Hitler’s persecution of 

the Jews.  Cartoonist William Chase urged the hypocritical Sam to “turn around” and see that the 

problems in his country were not so different.107   

 The fight for an anti-lynching law continued on well into the 1940s and 1950s.  This is 

reflected within the editorial pages of the Amsterdam News.  A lull in Germany-focused editorial 

pieces then happened during the mid-1930s.  At this time the newspaper focused the events in 

Ethiopia and the 1936 Olympics. The NYAN’s critical attitude picked up again in the early 1940s.  

Interestingly, by 1940 Hitler was actually criticizing the United States, pointing out their 

hypocrisy.  A political cartoon titled “The Good Ole’ U.S.A.” showed Hitler reading a US 

newspaper with the headline “Texas Murder Spurs Campaign For Anti-Lynching Bill.”  A text 

over Hitler’s head read “And they’ve got the nerve to tell me how to run my business!”108 

                                                           
105 “Slap in the Face.” The New York Amsterdam News. February 21, 1934. 14. 
106 “What’s the Difference?” The New York Amsterdam News. November 15, 1933. 12. 
107 “Turn Around, Sam.” The New York Amsterdam News. May 12, 1934. 12. 
108 “The Good Ole’ U.S.A.” the New York Amsterdam News. 1940. 14. 



36 
 

 The African American and American Jewish communities have a long history of 

cooperation and tension.109  Both had been categorized as “racial others,” and generally 

sympathized and related to the other’s plight.  By the mid twentieth century both communities 

were in the midst of combating anti-Semitism or racism.  The two found many parallels in their 

quests for equality and began working together on common interests.  Dr. S. Margoshes, editor 

of the national Jewish daily The Day, urged Jews and African Americans to support one another.  

Margoshes argued in 1936 that “to a degree, we [the Jews and African Americans] are literally in 

the same boat,” and that “as the seas of savagery of fanatical intolerance, of cruelty continue to 

beat against us we must increasingly be convince that we can be save only if, realizing our 

perilous condition, we act together, helping each other.”  Editors added onto Dr. Margoshes 

statement, saying that with slight changes, those words could have easily been written by a 

socially alert African American leader to his people.  They also warned readers that “if we turn 

the mob against the Jews, to whom may we turn when the noose hangs over our heads?”110 

  But the working relationship between the African American and Jewish communities 

was not perfect.  Two years later, editors were angered by the words of Rabbi Stephen S. Wise. 

In a sermon to his congregation, the famous Rabbi lashed out at the Jewish people for having an 

inferiority complex.  He claimed that any of them “could be the only Jew in a vulgar Palm Beach 

hotel and you can be sure you would be despised, because, like the Negro in Harlem, you are 

trying to escape from yourself.  Normally seen as a patronizing yet understanding friend to 

African Americans, editors wanted clarification of Dr. Wise’s words.  For if he did not mean to 

condemn equally those Jews and African Americans ashamed of their race, the newspaper 

                                                           
109 Temple University Libraries, “Jewish-African American Relations.” 
http://northerncity.library.temple.edu/people-and-places/jewish-african-american-relations. [accessed March 19, 
2013]. 
110 “Negroes and the Jews.” The New York Amsterdam News. February 15, 1936. 12. 



37 
 

wanted Rabbi Wise and African Americans to part ways.  The article ended with a snarky 

question directed at Wise, asking him if the German Jews “contention for citizenship status or 

the contention of their brothers outside Germany to be interpreted as ‘escaping from their 

race?’”111  African Americans refused to be seen as anything less than equal to the Jewish 

people, whose plight was so similar to their own.  Tensions rose once again in 1940, when 

Jewish merchants in the South broke off negotiations and stated that they planned to continue 

“following the pattern of the South.  Outraged editorial writer and head of the NCAAP Roy 

Wilkins wrote that it was “the kind of thing Negroes ought to condemn and condemn unstintedly, 

for here are Jews acting not as individuals, but in a group backing a low and vicious policy 

against black people, just because they are black.”112   Political cartoonists also criticized the 

attitudes of some American Jews.  A 1941 cartoon titled “Of ALL People!” showed a non-Aryan 

in Nazi Germany being whipped by a man strongly resembling Hitler.  At the bottom, the same 

non-Aryan in America refused an African American couple admittance to a restaurant, snidely 

saying “Sorry, we don’t serve Negroes!”113  These actions, portrayed in the Amsterdam News, 

made the relationship between the African American and American Jewish communities 

strained.  Yet, the two groups continued to support each other well into the 1960s. 

 Political cartoons and editorials in the NYAN also drew comparisons between Hitler, the 

Nazi Party, and the Klu Klux Klan. A political cartoon published in 1933 depicted the 

Chancellor as just “Another Klansman.”114  In the cartoon, Hitler hoisted up a swastika in one 

hand while the other holds a whip.  Looking closer, the shadow behind him was not his own.  It 

was the shadow of a KKK member, holding a burning cross high above his head and a whip in 

                                                           
111 “Explain, Please, Rabbi Wise.” The New York Amsterdam News, February 6, 1937.12. 
112 Wilkins, Roy. “Watchtower.” The New York Amsterdam News. June 15, 1940. 14. 
113 “Of ALL People.” The New York Amsterdam News. June, 1941. 14. 
114 “Another Clansman.” The New York Amsterdam News. 1933. 12. 



38 
 

the other.  Two years later, a political cartoon titled “An Old Flame Flares” labeled the KKK as a 

“Nazi Organization Here Attacks Negroes As Menace To White Man’s Civilization.”115  

Comparisons became real when newspapers reported the formation of a new branch of the Klan.  

Known as the American Fascisti, the “green shirts” put on a drive to purge the United States of 

all radical influence.116 

 The New York Amsterdam News editorials also reported about the inequalities faced by 

African American athletes, especially during the 1936 Summer Olympics.  In an open letter to 

black athletes, the newspaper urged that “as members of a minority group whose persecution the 

Nazis have encouraged, as citizens of a country in which all liberty has not yet been destroyed” 

to refuse to participate in the Games.  Cartoonists believed the black track stars could muss 

Hitler up with their refusal.117  A year later the newspaper seemed to change its mind about the 

Olympic Games.  Hitler, who saw Max Schmeling’s defeat of Joe Louis as proof of German 

Aryan supremacy,118 was “probably shivering with horror these days” from watching “his 

vaunted Aryans bow in defeat before black stars from America.” 

 American citizens, and the entire world for that matter, knew little about the Nazi’s 

persecution of the German Africans.  Out of the four newspapers examined, the Amsterdam 

News was the only one that mentioned the Reich’s persecution of German Africans.  Though this 

recognition was only seen in February 1934, it is still important to note that editors 

acknowledged the fact the Jewish people were not the only ones being persecuted in Germany.  

That month, the government demanded that all Negroid children of German be sterilized.  

                                                           
115 “An Old Flame Flares.” The New York Amsterdam News. June 1935. 12. 
116 “American Fascists.” The New York Amsterdam News. July 28, 1934. 12. 
117 “Muss Him Up.” The New York Amsterdam News. August 31, 1935. 12. 
118 “Bound for Berlin.” The New York Amsterdam News. July 18, 1936. 12. 



39 
 

Though the actual demand was not mouthed by Hitler, editors sarcastically added that “one does 

not have to be a profound student of modern history to know that no demand is made publicly in 

the Third Reich without the sanction or order of the Nazi chieftain.”119 Perhaps that is why a 

political cartoon showed Hitler as a shadowy figure, convincing Germans to publicly want “All 

colored Germans must be sterilized!”120  Strangely, Hitler had a sizeable number of African 

American followers, despite sharing a similar plight with German Jews.  Perhaps this is why a 

week later, an editorial interpreted Hitler’s rampage as a slap in the face to his African American 

supporters.  Editors hoped that Hitler’s black supporters would realize that the sterilization of 

German African children was “a logical step in the Hitler program of ‘race purification,’” and 

served as a warning to those who allowed “petty prejudices” to cloud their judgment.”  

 Just as ownership influenced the Knickerbocker Press/News and the Times Union, type of 

audience influenced the NYAN.   Therefore, the opinions of the New York Amsterdam News 

differed from other newspapers because it focused on pleasing one specific audience, the African 

American community. Unlike the Knickerbocker Press/News and the Times Union, both major 

Albanian dailies, the NYAN did not have to be as cautious when publishing scathing editorials 

and political cartoons.  The paper only focused on producing editorials and articles relevant to 

African Americans.  The newspaper never backed down from printing editorials criticizing 

American hypocrisy, lynching, and inequalities faced by the African American community.  The 

Jewish Telegraphic Agency’s Daily Message Bulletin, was similarly influenced by specific 

audience. 

 

                                                           
119 “A Slap in the Face.” The New York Amsterdam News. February 21, 1934. 12.  
120 “On the Rampage.” The New York Amsterdam News. February 14, 1934. 12. 



40 
 

  VI 

-The Jewish Telegraphic Agency’s Daily Message Bulletin- 

 

 Though the Jewish Telegraphic Agency’s Daily Message Bulletin did feature an editorial 

page, it was quite different from those of the other newspapers.  The editorial section of the 

Daily Message Bulletin typically featured guest editors and ran editorials from other newspapers 

around the world.  Strangely, they did not run these editorials with the original title.  Instead, the 

newspaper often gave it a different title, and then gave the original title, the newspaper it was 

from followed by the republished editorial.  The editorial section, gave a humanistic voice to the 

Daily Message Bulletin, and published news that was not usually seen in other newspapers.   

According to Laurel Leff in a JTA article, “at no time in history were JTA correspondents more 

needed than during the twelve long years of the Hitler regime… And at no time did its 

correspondents face more peril to their livelihood and lives.”121  The JTA was one of the few 

news sources at the time to report on the persecution and then the annihilation of Europe’s Jews, 

often providing the first and sometimes only, reports on the unfolding Holocaust. 

 The Agency began to face a number of problems as soon as Hitler came to power in 

1933.The JTA after all, was in a country that was determined to deprive all Jews of their rights.  

The agency also faced the Nazi regime’s physical attacks on its operations and rhetorical attacks 

on its integrity.  Jacob Landau, JTA’s founder and editor reported that “much of the JTA’s 

superb reporting from Germany…was labeled Jewish anti-Nazi propaganda.”  Around 1933 

resistance began to develop in the world press as well.  Many refused to accept news involving 

Jews and others from what was considered a partisan Jewish source.  Regardless, the JTA 

                                                           
121 Leff, Laurel. “The Holocaust From Behind Enemy Lines.” The Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin, 
ca. 2008. Accessed April 7, 2013. http://archive.jta.org/topic/holocaust.  



41 
 

maintained its mission of serving as the eyes and ears of the world’s Jewry.  The Daily Message 

Bulletin chronicled the ensuing anti-Semitic legislation, property confiscations, sporadic 

violence, round-ups and deportations.  According to Leff, the JTA’s most important contribution 

was in reporting the fate of the Jews in eastern Poland and the Soviet Union after Germany broke 

the Nazi-Soviet pact and invaded in June 1941.122  The JTA frequently featured editorials as 

well.  Many were written by JTA correspondents as well as guest reporters, such as Rabbi Wm. 

F. Rosenblum.  The editorials in the Bulletin reflected how some of the Jewish population felt 

about the rise of totalitarianism in Germany.  The editorials published in the JTA’s Daily 

Message Bulletin were an important addition to the information featured in other periodicals and 

newspapers. 

 The Jewish Telegraph Agency (JTA) was founded in 1925, during the waning days of 

World War I by Jacob Landau.  The war made the twenty five year old journalist realize that 

what happened in a country during and after wartime affects more than just its own people – that 

nation’s fate is bound to the fate of surrounding nations.  He also realized that with the 

continuing mass migration of Jews to the Americas meant that more and more families were 

separated by oceans, and now had personal interest in what was happening halfway around the 

globe.  There was now a need for a mechanism to transmit vital information of what was 

happening to Jewish communities in various parts of the world.  The Jewish people needed its 

own reliable source of information that could keep leaders informed and motivate the Jewish 

community into action.  It was with this realization that Landau founded the Jewish 

                                                           
122 Leff, Laurel. “The Holocaust From Behind Enemy Lines.” The Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin, 
ca. 2008. Accessed April 7, 2013. http://archive.jta.org/topic/holocaust. 



42 
 

Correspondence Bureau, later renamed the Jewish Telegraphic Agency.  Interestingly it was the 

first news agency that not only gathered news, but also distributed it in every part of the world.123 

 The publication of a Jewish daily newspaper in a field totally unexplored was distinctly 

an undertaking of pioneers, especially in newspaper-ridden America.  The JTA’s Daily Message 

Bulletin was published daily, with an exception of Saturdays and Jewish high holidays.  Though 

the bulletin only contained information that took ten minutes to read, all the information was of 

distinct interest and unavailable through any other source.  The Daily Message Bulletin received 

information from not only the capitals of the world, but also smaller centers where Jewish life 

was pulsating, where the struggle for existence was hardest and where Jewish contributions to 

the economic, cultural, and political life of the world were being made.124 

 According to Richard Breitman’s book Official Secrets, the JTA’s Daily Message 

Bulletin was the main source of information for most English-language American Jewish 

weeklies and periodicals.  On occasion, JTA items reached the mainstream press as well.125  

Some newspapers, like the New York Times, refused to use the Daily News Bulletin.  Publishers, 

like the New York Times’ Arthur Hays Sulzberger, found the idea of “Jewish news” offensive 

and the service untrustworthy. 126  In 1937, despite repeated entreaties from JTA editors, the New 

York Times dropped the Agency’s services.127  The Associated Press Other New York 

                                                           
123 Jewish Telegraphic Agency, “History.” http://www.jta.org/about/history [accessed April 6, 2013]. 
124 Jewish Telegraphic Agency. “The Jewish Daily Bulletin, Smallest Yet Most Effective Newspaper.” 
http://archive.jta.org/article/1933/03/16/2798401/the-jewish-daily-bulletin-smallest-yet-most-effective-
newspaper [accessed April 6, 2013]. 
125 Breitman, Richard. Official Secrets: What the Nazis Planned, What the British and Americans Knew. New York: 
Farrar, Straus and Giroux, 1998. 127. 
126 Leff, Laurel. Buried by the Times. New York: Cambridge University Press, 2005. 47. 
127 Leff, Laurel. “The Holocaust From Behind Enemy Lines.” The Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin, 
ca. 2008. Accessed April 7, 2013. http://archive.jta.org/topic/holocaust. 



43 
 

newspapers, including the Herald and Post continued to subscribe to the Agency’s services and 

gave prominent display to JTA news.128 

 The JTA’s Daily Message Bulletin editorial pieces generally focused the most on the 

German persecution of Jews.  Like the Knickerbocker Press/News, the Daily Message Bulletin 

editorial pieces were published starting in the earliest years of Hitler’s reign.  The earliest 

editorial column about the events in Germany featured in the Daily Message Bulletin was 

published on April 23, 1933.  The editorial, titled “A Call for Unity,” claimed that “the fight 

against anti-Semitism [would] unquestionably be the most important task confronting our 

community for the next decade.”129 Therefore a united, intelligent, and well-organized 

international fight against the persecution of German Jews was not only a necessity, but the 

world Jewry’s duty.  The editorial was followed by another titled “A Further Plea for Unity” the 

next month.  Many prominent Jewish leaders publicly proclaimed their different opinions, 

“[bewildering] the public at large and [proved] detrimental to the effectiveness of protest 

actions.”130  Editors wanted nothing more than for the Jewish community to pull to together, 

despite their differences, in order to present a united front against anti-Semitism.  Pleas to settle 

the difference between organizations, like American Jewish Committee and the American Jewish 

Congress continued on.  Editor Arthur Lamport supported these pleas, saying that “there [could] 

be no division when the cry of our brothers is ringing in our ears” and that it was “no time to 

continue social snobbishness that might have existed among American Jews.”131  But, Professor 

Mordecai Kaplan editorialized that the Jewish population was too prone to become obsessed 

with the problem of anti-Semitism and to forget their own life.  Therefore at “the very time when 

                                                           
128 Leff, Laurel. Buried by the Times. New York: Cambridge University Press, 2005. 47. 
129 “A CALL FOR UNITY.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. April 23, 1933. 
130 “A FURTHER PLEA FOR UNITY.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. May 7, 1933. 
131 “Editorials.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. June 4, 1933. 



44 
 

[they] smart from the wounds inflicted upon us by our enemies that our attention should be 

directed to the consideration of our communal affairs and to the ordering of our social and 

cultural institutions.”132  It seemed that Kaplan, amongst others, wanted the Jewish community to 

get everything in order on the home front before combating anti-Semitism abroad.   

 Regardless of the differences within the American Jewish community, editorials about 

anti-Semitism and the persecution of Jews continued throughout the 1930s and 1940s.  In March 

1934, an editorial reported that the greater portion of German Jewry had been ruined, and the 

persecution of Jewish intellectuals had been carried out mercilessly.  “Those who could not 

escape from Germany were either placed in concentration camps, or forced out of their positions 

and thus deprived of their livelihood.”133  This is the first time an Albanian editorial mentioned 

concentration camps.  Most newspapers forgot about the German government’s youngest and 

most innocent victims, the Jewish children, but not the JTA.  The same editorial that reported on 

the persecution of Jewish Intellectuals also mentioned German persecution of Jewish children, 

who were “the most pathetic victims of the Nazi regime, have been degraded and persecuted by 

Nazi teachers and by their ‘Aryan’ schoolmates.”134   

 Editorial notes in April 1934 exclaimed that the German government had “resorted to 

force and violence, and is particularly persecuting the Jewish element of the German population 

with ruthless cruelty.”135  A Birkenhead News editorial featured in the Daily Message Bulletin 

drew comparisons between Otto von Bismarck and Hitler.  The editorial claimed that “just as 

Bismarck used the Jew fifty years ago as the scapegoat for the establishment of his policy, so 

                                                           
132 “WHITHER JEWISH SOCIAL WORK?” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. June 18, 1933. 
133 “Now Editorial Notes-Hitler’s New Boycott.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. March 14, 1934. 
134 “Now Editorial Notes-Hitler’s New Boycott.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. March 14, 1934. 
135 “Now—Editorial Notes.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. April 16, 1934. 



45 
 

Hitler was using the Jew in exactly the same manner today.”136 A June 1935 British newspaper 

the Manchester Guardian editorial titled “The Jews in Germany” was published, and under the 

Bulletin title “Treatment of Jews by Nazis Varies,” described the varying level of discrimination 

faced by German Jews.  According to the editorial, anti-Semitism is the worst in Berlin and in 

the South, especially in the districts that Franconian district leader Julius Streicher controlled.  

Everywhere else Jews were not only kept out of the armed and civil services, but by indirect 

means out of all the professions and universities.  Interestingly the Manchester Guardian seemed 

optimistic, believing that “a country with the civilized traditions of Germany [could not] and 

[would not] permanently seek to base itself on racial persecution.”137  Sadly the Manchester 

Guardian was wrong, as persecution of the Jews not only intensified, but spread as the Nazi’s 

gained more power and control of Europe.  On December 7, 1941, the day Pearl Harbor was 

bombed, an editorial featured in The New York Herald-Tribune warned that “the Jews [were] 

merely the first to suffer under Hitlerism,” and that the “savage maltreatment of the Jews was the 

first ominous sign of the madness that Hitlerism contained within itself.”138  The political, civil, 

and economic rights of Jews were assaulted, and the population was subjected to indignities, 

arrests, beatings, and slayings.  The Herald-Tribune acknowledge that the persecution of Jews 

was nothing less than systematic extermination, which was uncommon amongst newspapers of 

the time.  The editorial urged that the “madness must be eliminated, not simply to save what 

remains of Europe’s Jewry, but to preserve the sanity of the world.”139 

                                                           
136 World Press Digest-SAYS HITLER FOLLOWS BISMARCK ON JEWS.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message 
Bulletin. March 1, 1935. 
137 “World Press Digest-TREATMENT OF JEWS BY NAZIS VARIES.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. 
June 27, 1935. 
138 “The Jews Are Merely First to Suffer Under Hitlerism, N. Y. Herald-Tribune Warns.” Jewish Telegraphic Agency. 
December 7, 1941. 
139 “The Jews Are Merely First to Suffer Under Hitlerism, N. Y. Herald-Tribune Warns.” Jewish Telegraphic Agency. 
December 7, 1941. 



46 
 

 The JTA’s Daily Message Bulletin also discussed the German government control of 

press and economy.  Editorial notes from April 1934 found the German “revolution for freedom” 

to be unique, as it had “suppressed freedom of the press, freedom of speech, [and] freedom of 

conscience.”140 Like the Knickerbocker Press/News, the Daily Message Bulletin heavily 

criticized the German government’s control of the press.  An editorial reprinted from Editor and 

Publisher exclaimed that “the censorship that has destroyed the public usefulness of the press 

[was] was greased now for Hitler and all he stands for.”141  Editorials about censorship were far 

and few, but like most newspapers acknowledged the fact German voices were being stifled by 

their government.  Another editorial piece in March 1935, remarked just how strong the 

censorship in Nazi Germany was.  “With all their skill and equipment American and English 

correspondents could not penetrate the fog of propaganda, deliberate falsehood of public 

officials, and sealed courts…Modern history holds no comparable chapter of national 

degeneracy.”142 A December 1939 article titled “Nazis Press Efforts to Stir Up Anti-Jewish 

Feeling in England; Spread Leaflets from Osi,” pointed out that in Germany, free speech and 

writing were suppressed.”143   

 In August 1934 an editorial in the Daily Message Bulletin shockingly gave Hitler credit 

for confessing his ignorance in the fields of international relations and economics and required 

the help of experts.  This was not without insult though, telling its readers to “give the devil his 

due, even if he’s a big devil and its a small due.”144 An October 1939 editorial featured in the 

                                                           
140 “Now—Editorial Notes.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. April 16, 1934. 
141 “Weekly Raps Nazi Lies As ‘Gross Insult.’” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. July 17, 134. 
142 “World Press Digest-CAUSTIC COMMENT ON REICH CENSORSHIPS.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message 
Bulletin. March 1, 1935. 
143 “Nazis Press Efforts to Stir Up Anti-Jewish Feeling in England; Spread Leaflets from Osi.” Jewish Telegraphic 
Agency Daily Message Bulletin December 12, 1939. 
144 Trattner, Ernest. “Editorials-The Nazi Need of Experts.” Jewish Telegraphic Agency Daily Message Bulletin. 
August 6, 1934. 



47 
 

New York Post was republished in and reported on by the Daily Message Bulletin.  The JTA’s 

Bulletin reported that the Post claimed that the new five percent tax levied by the Nazis on all 

Jewish property “[indicated] the turmoil within the Germany economy.”  For eleven months, the 

editorial declared, “the sadistic pogrom against the Jews [had] been conducted with reduced 

energy.”145  The German government was so desperate to relieve the country’s shortage of 

medical staff that they surprisingly appealed to German Jewish doctors, who had escaped, to 

return to their country. 

 The JTA’s Daily Message Bulletin relayed information to the American Jewish 

community about the events in Germany during the 1930s and 1940s.  Unlike the Times Union 

and Knickerbocker Press/News, the Daily Message Bulletin was only interested in news relevant 

to its audience, the Jews.  It understood that American Jews had a personal interest in events 

overseas, as they still had many family members living in Europe.  Therefore the JTA was 

depended on by the world Jewry for vital information. 

  VII 

-Conclusion- 

 

 The four Albanian newspapers examined each covered the rise of totalitarianism in 

Germany differently.  The opinions of three newspapers, the Knickerbocker Press/News and the 

JTA’s Daily Message Bulletin and the New York Amsterdam News, remained the same.  Only the 

opinion of the Times Union changed during the 1930s.  These differences and change in opinion 

were due to three major factors, ownership, audience, and context. 

                                                           
145 “New Nazi Tax on Jews Reveals Turmoil in Reich Economy, Post Holds.” Jewish Telegraphic Agency Daily 
Message Bulletin. October 26, 1939. 



48 
 

 Ownership greatly effected what both the Knickerbocker Press/News and Times Union 

published throughout the 1930s and early 1940s.  Without Frank Gannett influencing the 

Knickerbocker Press/News, editorials freely criticized German government control of religion, 

press, and economy as well as its leader, Adolf Hitler.  Out of the four newspapers, the 

Knickerbocker Press/News discussed the government control of German press and economy.  

Considering the fact that the newspapers editor’s greatly disliked Hitler, this was no surprise.  

The newspaper criticized every aspect of the Hitler’s reign, and was unafraid to publicize 

negative aspects of the dictator’s reign.  They were able to negatively editorialize the rise of 

totalitarianism in Germany because Gannett gave free reign to his local editors.  He wanted each 

newspaper he owned to reflect the opinions of the local subscribers.  Therefore the newspaper’s 

remained unchanged throughout the 1930s and 1940s.  Hitler was seen as a loud-mouth menace 

and government control of everyday life increased in an alarming rate.  Though the newspaper 

did publish a considerably large number of editorials and political cartoons about the rise of 

totalitarianism, it did remain cautious about what it ran.  Since it was one of two newspapers in 

general circulation, the Knickerbocker Press/News had to be careful not to upset its audience.  So 

though it published a considerable amount of editorial pieces and political cartoons about 

persecution of German Jews, it did not print as much as a news service, like the JTA.  The 

Knickerbocker Press/News kept the Albanian community more updated on the event in Germany 

than the other newspaper in general circulation, the Times Union. 

 The Times Union, like the Knickerbocker Press/News was greatly affected by its 

audience.  As the other newspaper in general circulation in Albany, the Times Union was 

incredibly conscious about what it editorialized.  The newspaper, out of fear of upsetting its 

subscribers, only published editorials about the German press once or twice throughout the 1930s 



49 
 

and early 1940s.  Its attention was more focused on FDR, the New Deal, and other national 

news.  Compared to the Knickerbocker Press/News the Times Union played it safe.  Along with 

worrying about its audience, the newspaper also had to worry about not upsetting its owner, 

William Randolph Hearst.  Until late 1938, Hearst sympathized with the Nazi’s cause.  

Therefore, he usually did not permit his newspapers to publish anything that would cast a 

negative light on the German government.  Only a handful of editorials and cartoons were 

published from 1933 to 1938.  It was not until Kristallnacht, when Hearst’s opinion about Hitler 

and the Nazi government changed, that the newspaper’s opinion changed.  While the editorials 

and political cartoons in the Knickerbocker Press/News reflected the opinions of the local 

editors, the editorial pages in the Times Union were greatly influenced and consequentially 

focused around the opinions of Hearst.  Therefore, not only did audience influence affect the 

newspaper, but ownership did as well. 

 Audience also played a major in what newspapers published about the rise of 

totalitarianism in Germany.  Besides the Knickerbocker Press/News, the JTA’s Daily News 

Bulletin was the only Albanian newspaper to criticize the German government throughout the 

1930s and 1940s.  Although the paper ran editorials about government control of press and 

economy, a majority of editorials published were about the anti-Semitism European Jews faced.  

Unlike papers in main circulation, the Daily Message Bulletin did not have to worry about 

upsetting the general population.  Therefore the JTA ran so many articles and editorials about the 

persecution of Jews in the Daily Message Bulletin for two main reasons.  First, the news service 

knew that many American Jews had a personal interest in the events in Germany, as many still 

had family members living overseas.  Therefore the Daily Message Bulletin tended to publish 

more editorials about persecution than any other Albanian newspaper.  The editors knew that this 



50 
 

was the information the American Jewish community was looking for, and without having to 

worry about upsetting the general population, published it without hesitation.  Second the JTA 

hoped that by publishing editorials about the persecution and consequentially calling for action, 

American Jews would rise to the occasion and help their European brethren.  Many newspapers 

dropped the JTA’s services for this reason.  Regardless, the JTA remained focused on serving the 

Jewish Community and published stories about persecution in Europe. 

 The New York Amsterdam News was similar to the Daily Message Bulletin in this aspect.  

The NYAN was focused on serving only one part of the population, the African American 

community.  Out of all four Albanian newspapers, the Amsterdam News by far published the 

least amount of editorials and political cartoons about the rise of totalitarianism in Germany.  

The African American community was more focused on defeating racism at home than 

combatting anti-Semitism abroad.  Therefore, the NYAN published more editorial pieces and 

political cartoons about the Scottsboro Boys trial, the anti-lynching bill, and FDR’s New Deal.  

The only component of the Nazi rule that the newspaper did editorialize was the anti-Semitism 

and persecution faced by German Jews.  Unlike the JTA, who used editorials as a call for help, 

the NYAN used editorials and political cartoons about the persecution as a comparison to the 

racism faced by African Americans.  The NYAN editors knew that the African American 

population did not have an interest in the increasing government control of German press or 

economy, all they wanted to stop living in fear of violence.  Therefore the newspaper voiced the 

African American community’s cry for justice at home first before the country helped overseas.  

It knew that African Americans wanted the government to pass an anti-lynching bill, so they 

used similarities between the two communities’ plights in hopes that the government would do 

so. 



51 
 

 What the four newspapers did have in common was that none of them were static in 

coverage.  As circumstances in Germany or the United States changed, the content of the 

editorial pages changed.  Out of the four, the Jewish Telegraphic Agency and the Knickerbocker 

Press/News were the two who gave their audiences the most comprehensive picture of the events 

in Germany.  Both often published editorials and political cartoons showcasing their dislike for 

Hitler, and the government control of press, economy, and religion.  The type of editorials the 

Times Union changed during the late 1930s.  Unimaginable events in Germany, in particular 

Kristallnacht, altered the newspaper’s perspectives.  More editorials about the Jewish persecution 

in Germany sharply increased after 1938.  The New York Amsterdam News followed the German 

persecution of Jews carefully in order to draw comparisons to the racism faced at home.  

 The 1930s and 1940s was a period of great change within and outside the city of Albany.  

The newspapers, affected by both audience and ownership, reflected the current events 

happening within the community and overseas, particularly in Germany.  What they editorialized 

and how often was different for each paper.  



52 
 

Bibliography 

Primary Sources: 

“Jewish Communal Survey of Albany, NY:  Final Reports of a Study Made at the Request of the 

Albany Jewish Community Council, 1947,” via The Albany Jewish Community 

Collection at the UAlbany Department of Special Collections and Archives. 

The Jewish Telegraphic Agency’s Daily Message Bulletin, 1933-1945, available online at 

http://archive.jta.org/. 

The Knickerbocker Press/News, 1933-1945, available via microfilm at the UAlbany library. 

The New York Amsterdam News, 1933-1945, available via microfilm through SUNY 

Binghamton. 

The Times Union, 1933-1945, available via microfilm at the UAlbany library. 

Secondary Sources 

Books 

Breitman, Richard. Official Secrets. New York: Hill and Wang, 1998. 

Dinnerstein, Leonard. Antisemitism in America. New York: Oxford University Press, 1994. 105-

106. 

Gerber, Morris O. A Pictorial History of Albany’s Jewish Community. Albany, NY, 1986, 152. 

Handy, Robert. A Christian America: Protestant Hopes and Historical Realities. New York: 

Oxford University Press, 66. 

Kennedy. David M. Freedom From Fear:  The American People in Depression and War, 1929-

1945. New York: Oxford University Press, 1999. 

Kennedy, William. O Albany! New York:  Viking Press, 1983. 227-228. 

Leff, Laurel. Buried by the Times. New York: Cambridge University Press, 2005. 182. 

Lundberg, Ferdinand. Imperial Hearst:  A Social Biography. Greenwood Press, Westport, 

Connecticut, 1970. 

Williamson, Samuel. Frank Gannett: A Biography (New York: Duell, Sloan & Pearce, 1940). 

Articles 

http://archive.jta.org/


53 
 

African American Registry, “The New York Amsterdam News Founded.” 

http://www.aaregistry.org/historic_events/view/new-york-amsterdam-news-founded [accessed 

March 18, 2013]. 

New York Public Library, “New York Amsterdam News.” 

http://www.nypl.org/collections/articles-databases/new-york-amsterdam-news-1922-1993 

[accessed March 15, 2013] 

Carlisle, Rodney. “The Foreign Policy Views of an Isolationist Press Lord: W.R. Hears and the 

International Crisis, 1936-1941.” Journal of Contemporary History, Vol. 9, No. 3 (July 1974): 

217-227 

"The Chain That Isn't." Time 70, no. 25: 57. 1957. Academic Search Complete, 

EBSCOhost (accessed February 4, 2013) 

 

"Claude Gernade Bowers." Columbia Electronic Encyclopedia, 6Th Edition(February 2013): 

1. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed April 6, 2013). 

"Forward, Hearst!." Time 3, no. 15 (April 14, 1924): 22. Academic Search Complete, 

EBSCOhost (accessed March 24, 2013). 

Gannett ends deal with paper concern. (1929, May 05). New York Times (1923-Current File). 

Retrieved from http://search.proquest.com/docview/105014984?accountid=14166 

“Hearst Steps Nos. 2 & 3." Time 30, no. 2 (July 12, 1937): 32. Academic Search Complete, 

EBSCOhost (accessed February 7, 2013). 

Jewish Telegraphic Agency, “History.” http://www.jta.org/about/history [accessed April 6, 

2013]. 

Jewish Telegraphic Agency. “The Jewish Daily Bulletin, Smallest Yet Most Effective 

Newspaper.” http://archive.jta.org/article/1933/03/16/2798401/the-jewish-daily-bulletin-

smallest-yet-most-effective-newspaper [accessed April 6, 2013]. 

 

“The King Is Dead." Time 58, no. 8 (August 20, 1951): 45. Academic Search Complete, 

EBSCOhost (accessed March 22, 2013). 

Lemak, Jennifer A. "Albany, New York and the Great Migration." Afro - Americans in New York 

Life and History 32, no. 1 (2008): 47-74. 

http://search.proquest.com/docview/200976009?accountid=14166. 

Medoff, Dr. Rafael. “Hearst and the Holocaust.” The David S. Wyman Institute for Holocaust 

Studies. http://wymaninstitute.org/articles/2009-4-hearst.php, last modified April 2009. 

National Archives. “Records of the Civilian Conservation Corps [CCC].” 

http://www.archives.gov/research/guide-fed-records/groups/035.html [accessed March 

25, 2013.] 



54 
 

The New York Amsterdam News, “History, About Us.” http://www.amsterdamnews.com/history/ 

[accessed March 13, 2013]. 

PBS, “Newspapers, “The Amsterdam News.  Founding Editor-James H. Anderson.” 

http://www.pbs.org/blackpress/news_bios/newbios/nwsppr/amsterdam/amstrdm.htm 

[accessed March 13, 2013]. 

"The Quiet Revolution." Time 59, no. 21 (May 26, 1952): 46. Academic Search Complete, 

EBSCOhost (accessed March 23, 2013). 

“Reactions to Kristallnacht in the United States:  A Report by the German Ambassador in 

Washington, Dieckhoff, 14 November 1938.” Documents on German foreign policy 

1918-1945. Series D, Vol. IV pg 561-562. http://www.zupdom.com/icons-

multimedia/ClientsArea/HoH/LIBARC/ARCHIVE/Chapters/Terror/Kristall/ReactiUS.ht

ml 

Smith, Kevin. 2009. "Reassessing Roosevelt's View of Chamberlain after Munich: Ideological 

Affinity in the Geoffrey Thompson-Claude Bowers Correspondence." Diplomatic 

History 33, no. 5: 839-864. Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed April 6, 

2013). 

 

Sommerville, J.P. Wisconsin University. “King Canute (=Cnut) and the waves.” 

Temple University Libraries, “Jewish-African American Relations.” 

http://northerncity.library.temple.edu/people-and-places/jewish-african-american-

relations. [accessed March 19, 2013]. 

Tony Opalka, interviewed by author, Albany, NY, March 25, 2013. 

 

“Untitled." Time, December 16, 1957., 94, Academic Search Complete, EBSCOhost (accessed 

February 7, 2013). 

 

 


	University at Albany, State University of New York
	Scholars Archive
	5-2013

	The Rise of Totalitarianism in Germany, As Seen in Albany Editorials: 1933-1941
	Jamie Rose Brinkman
	Recommended Citation


	tmp.1527167037.pdf.KPdyH

