provided by Michigan State University College of Law: Digital Commons

THE ISRAELI SUPREME COURT’S MYTHICAL
IMAGE — A DEATH OF A THOUSAND SOUND
BITES!

Or Bassok™

One of the perplexing phenomena in the rise of judicial power in
democracies worldwide is the high level of public support given in many
countries to these essentially counter-majoritarian institutions. Israel has
served for many years as “Exhibit A” in accounts of the rise of judicial
power. Yet, following decades of strong public support for the Israeli
Supreme Court, there has been a sharp decline since the beginning of
this century. Based on an empirical study of television coverage of the
Israeli Supreme Court on Channel One evening news broadcasts
between 1993 and 1996, I examine a neglected factor in the attempts to
explain this decline: the changing media coverage of the Court. I show
that the entrance of a second, commercial television channel (Channel
Two) in 1993 had a profound impact on the way the Court was depicted.
Using both quantitative and qualitative data, I argue that, because of
patterns of coverage dictated by the needs of commercial media, the
Court’s long-standing mythical image started to crumble in 1993.
Contrary to prevalent claims that attribute the change in the Court’s
public image solely to developments in its jurisprudence, I show that a
shift in the medium covering the Court is partly responsible for the shifi
in the Court’s public image. With the entrance of infotainment, rather
than continuing to present the Court as an institution that decides cases
based on legal expertise, television framed the Court more and more as
an institution that decides cases based on ideology and even on partisan
politics.

*  Max Weber Fellow, European University Institute. JSD & LL.M, Yale Law
School; LL.M & LL.B, Hebrew University of Jerusalem. For invaluable comments I am
grateful to Jack Balkin, Yoav Dotan, Shai Dothan, Barry Friedman, Ruth Gavison,
Elyashiv (Shivi) Greenfield, Shay Levi, Yakir Paz, and Catherine B. Scott. This paper
was presented at the 2013 Law & Society Annual Meeting. Special thanks to the staff of
the IBA’s television archives and especially to Meira Bassok (the archives’ former
director) and Billy Segal (the current director) for their help. All errors are mine.

1. A paraphrase based on J.M. Balkin, What is a Postmodern Constitutionalism?,
90 MicH. L. REV. 1966, 1980-81 (1992).


https://core.ac.uk/display/228471279?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1

40 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

INTRODUCTION ..ottt ettt ettt et ettt ettt s 40
L. BACKGROUND ..ottt ettt ettt et sttt et st e e sbe e nne e 43
1. The Media Coverage of the Court until 1992........c.cccoeevvevennnnne. 43
2. Channel Two Enters the Arena...........ccccceveveeciierienieneeneeeieeiens 45
II. MY HYPOTHESIS, RESEARCH LIMITATIONS & METHOD.............ccccuun.... 47
III. THE AMOUNT OF COVERAGE ....c..cirtiiiiiiiiniiiniienie ettt 52
IV. “OUTSIDE THE COURT” ....ttiiiiiiiieeeciiee e ettt eeteee e et e e eaaee e e 56
V. THE CONSTITUTIONAL REVOLUTION ......cocoieiiiiiiieieieeiieie e 68
VL SUPER CASES ...cuiitieiieiieitete st etesteseteteeteentenseeseessesseensessesseensasseensenseens 76
1. On the Cusp of Change: Deri (1993)......cccveeiievienieeiicieereeeene 77
2. The Nachmani Frozen Eggs Judgments (1995-96) ..........ccceue.. 80
3. Religious Councils (1994, 1996) ........cocvrviiiienienieeieeeeeeee 83
4. The Bar-Ilan Road Controversy (1996-1997)........ccccecvvevvvevvennens 85
VII. SURVIVING REMNANTS OF THE MYTHICAL IMAGE......ccccccocvniiniennnen. 90
1. Petitions Made by Bereaved Families ............ccccoevieriiniiniceienne. 90
2. Demjanjuk’s Appeal (1991-1993) ....coooiiiiiiiieeeeeeeeeeee 92
3. The Court’s New Building .........ccccoeeveriievieevienieeie e 94
VIII. COMPETING THEORIES......ccctiitieietietieeenseetesiesseeeesseessesesseensenseesnenns 96
CONCLUSION ....titienieeieenieeteetesteestesteseeessesseessesesssessesseensesseessesesssensesseansas 102
INTRODUCTION

In 2007, Aharon Barak, the former president of the Israeli Supreme
Court (the Court), was perplexed. Since 2000, public opinion polls
showed a continuing and sharp decline in public confidence in the
Court,” yet Barak could not understand the public’s growing dismay with
the Court. He confessed: “I am aware that according to our rating, the
public support of courts is declining and I ask myself why? I do not think

2. See Or Bassok, Television Coverage of the Israeli Supreme Court 1968-1992:
The Persistence of the Mythical Image, 42(1) IsR. L. REv. 306, 307 (2009) (surveying
public opinion polls data on the decline in public confidence for the Court); ASSAF
MEYDANI, THE ISRAELI SUPREME COURT AND THE HUMAN RIGHTS REVOLUTION 9, 113
(2011); ARYE RATTNER, LEGAL CULTURE: LAW AND THE LEGAL SYSTEM IN THE EYES OF
THE ISRAELI PUBLIC 2000-2009, 50-52 (2009) (Isr.) (presenting data demonstrating the
decline in public support for the Court between the years 2000 and 2007).



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

that in recent years we have become worse.” This Article offers an
answer to Barak’s perplexity. I agree with Barak that the decline in
public support for the Court at the beginning of the twenty-first century
cannot be explained solely by a change in the Court’s adjudication. The
sharp decline in the Court’s public support occurred more than fifteen
years after the revolution in the Court’s adjudication began.* Moreover,
even the Court’s critics argue that its activism had declined by the end of
the 1990s.” Indeed, as Barak stated, the Court did not become “worse” in
the years preceding his statement. In this Article, I suggest that only after
the media responsible for constructing the Court’s image in the public
mind went through a dramatic shift, could a change in public confidence
in the Court occur. In the following sections, I depict the change in the
Court’s portrayal in television coverage. Based on this depiction, | argue
that a shift in the medium presenting the Court to the public, a shift that
occurred following the inception of the commercial television channel
(“Channel Two”), had a great impact on the change in the portrayal of
the Court.

In a previous Article, I showed that, up until 1993, television
continued to adhere to a mythical perspective in covering the Court,
presenting the Court, by and large, as an institution guided solely by
legal expertise. The Court’s growing involvement in public life and in
the political arena, occurring during the 1980s, was not sufficient to
erode the Court’s mythical image. The Court’s strong public support

3. Rona Tal, Aharon Barak: Do not Allow the Knesset the Last Word, YNET,
Nov. 21, 2007 (Isr.).

4.  See Menachem Mautner, Law and Culture in Israel: The 1950s and the
1980s, in THE HISTORY OF LAW IN A MULTI-CULTURAL SOCIETY: ISRAEL 1917-1967, 175
(Ron Harris et al. eds., 2002) (summarizing his well-known theory that the 1980s were a
revolutionary decade in the Court’s adjudication, characterized by the “decline of
formalism and the rise of values”).

5. RuUTH GAVISON, MORDECHAI KREMNITZER & YOAV DOTAN, JUDICIAL
ACTIVISM, FOR AND AGAINST: THE ROLE OF THE HIGH COURT OF JUSTICE IN ISRAELI
SOCIETY 66-67 (2000) (“A series of judgments given during the 1990s expresses a
different direction in the Court’s adjudication than the activism described above.”); id. at
149 (“In recent years, one can detect a tendency of growing caution and awareness in the
HCJ’s adjudication, that are responsible for the growing deference in its decisions.”);
Moshe Landau, Judicial Activism, 8 H’MISPHAT 535, 538 (2002) (Isr.).



42 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

during these years may be explained by the media’s adherence to the
mythical prism in its coverage of the Court.®

This Article is the second part of an empirical project analyzing the
coverage of the Israeli Supreme Court. In the first part, I raised a thesis
on the influence of Channel Two’s entrance into the arena.” In this
Article, I substantiate it. I pick up the story at the point where I left it,
and present the rocky years the Court went through between 1993 and
1996. 1 show that the Court’s mythical image began to crumble in
Channel One’s news television coverage as a result of changes in
communication technology, i.e., the entrance of the commercial channel,
rather than, as scholars argue, solely due to a shift in the Court’s
adjudication. This Article shows that because of a change in media that
transformed Israeli television from “a televised newspaper” to a medium
that gives expression to television’s biases as a technology,® the Court,
from the mid-1990s or so, by and large, was no longer depicted through
the mythical prism.

After presenting the background required in order to understand the
work of both the Court and the media during the years examined in the
Article, I turn to present my hypothesis. In the third section, I present
quantitative data on the coverage of the Court between 1993 and 1996
and explain how the data support my thesis. Next, | present quantitative
analysis of several categories of coverage that further supports my
hypothesis on the shattering of the Court’s mythical image in media
coverage. Yet, remnants of this dominant mythical prism remained and
in the following section [ present their manifestations. Before
concluding, 1 examine several competing theories that explain the
shattering of the Court’s mythical image without referring to a change in

6. See Bassok, supra note 2, at 356-57 (“Television’s only channel, for twenty-
five years continued to portray the Court in mythical terms. Although not focusing on the
question of the Court’s institutional legitimacy, a study of newspapers’ coverage supports
this conclusion.”).

7. See Bassok, supra note 2, at 308-09, 361.

8. See NEIL POSTMAN, AMUSING OURSELVES TO DEATH 85 (1986) (“There are
many places in the world where television, though the same technology as in America, is
an entirely different medium from that which we know. I refer to those place where . . .
only one station is available . . . .””); YORAM PERI, TELEPOPULISM 40 (2004) (“During the
twenty years of monopolistic public service television . . . Israel, in fact still remained in
the era of print journalism. The era of visual culture, the ‘neotelevision era,” began with
the commencement of broadcasting by Channel 2, the commercial channel.”).



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

the medium. In my concluding remarks, I offer some thoughts on media
coverage of national high courts as an important factor for understanding
public support given in many countries for the rise of judicial power.

1. BACKGROUND
1. The Media Coverage of the Court until 1992

The Court had three functions during the period of this study: hearing
appeals from district courts as a criminal appellate court; hearing appeals
as a civil appellate court; and serving as the High Court of Justice
(HCJ).’ In its HCJ capacity, the Court operated as a court of first and last
instance, adjudicating thousands of petitions each year against public
agencies exercising their legal powers." Since the mid-1980s the Court
significantly relaxed the rules of standing and lowered the barriers of
non-justiciability." Thus, in the period between 1993 and 1996, there
was hardly any controversy on the Israeli public agenda that did not,
sooner or later, reach the Supreme Court."

Until the inception of Channel Two in 1993, Channel One was the
sole Israeli television channel available, and thus, it received very high
ratings. According to opinion polls, the main news edition (“Mabat’) had
average ratings of 70% (and some claim up to 90%) of the Israeli

9. See Yoav Dotan, Judicial Rhetoric, Government Lawyers, and Human
Rights: The Case of the Israeli High Court of Justice during the Intifada, 33 LAW &
Soc’y REv. 319, 322-23 (1999).

10. In 2000 Administrative Courts were established as separate chambers of the
District Courts. While their jurisdiction is still limited, in issues under the District Courts
jurisdiction the Supreme Court serves as an administrative appellate division. See
Administrative Courts Act, 2000, S.H. 190 (Isr.).

11.  See, e.g., Ruth Gavison, The Israeli Constitutional Process: Legislative
Ambivalence and Judicial Resolute Drive, 11 REV. CONST. STUD. 345, 370 (2006) (noting
that the Court “expanded its jurisdiction by letting go of all requirements of standing, by
abolishing in fact the political question doctrine”). Accord Ran Hirschl, The Socio-
Political Origins of Israel’s Juristocracy, 16 CONSTELLATIONS 476, 478-79 (2009).

12.  See RAN HIRSCHL, TOWARDS JURISTOCRACY 1, 74 (2004); Yoav Dotan,
Judicial Accountability in Israel: The High Court of Justice and the Phenomenon of
Judicial Hyperactivism, 8(4) ISR. AFFAIRS 87, 97 (2002) (“[T]he HCJ became a key
player within the Israeli polity. There is hardly a political controversy, an issue of public
importance or a contemporary moral dilemma that does not find its way, sooner rather
than later, as the subject of a petition to this judicial forum.”).



44 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

population."”” Hence, at that period, Mabat had a crucial role in defining
the borders of the Israeli public mind and thus was considered by many
to be Israel’s “campfire.”"*

Although the Court had gone through a revolutionary decade during
the 1980s, becoming deeply involved in almost every aspect of Israeli
political life, the coverage of the Court by the sole television channel
continued to adhere to the mythical image, as it had from the inception of
television in Israel in 1968."” A study of the coverage of the Court in
newspapers also demonstrates a similar commitment to the mythical
image during those years.' The distinction between law and politics
remained firm in media coverage, even though the Court shifted from a
formalist language to a language of values and policy considerations.'’
The Court was presented as deciding on the basis of legal considerations,
even when it intervened in the political arena." The mythical prism was
so powerful that other alternatives for imagining the Court were just not
visible in the media during that period, prior to the entrance of Channel
Two. Thus, these alternatives were beyond the boundaries of how Israelis
collectively imagined the Court.

The 1980s and the beginning of the 1990s was an intoxicating period
for the Israeli Supreme Court. Contrary to scholarly predictions," public

13.  See Bassok, supra note 2, at 319.

14. Oz ALMOG, FAREWELL TO ‘SRULIK’—CHANGING VALUES AMONG THE ISRAELI
ELITE 291 (2004) (Isr.). See also, OREN SOFFER, MASS COMMUNICATION IN ISRAEL 251-53
(2011) (Isr.).

15.  See Bassok, supra note 2, at 357-59 (“[T]he Court acquired an increasingly
central role in Israeli public life without significantly eroding its mythical image.”).

16.  See Bryna Bogoch & Yifat Holzman-Gazit, Mutual Bond: Media Frames and
the Israeli High Court of Justice, 33 LAW & SOC. INQUIRY 53, 55, 77, 79 (2008).

17.  See MENACHEM MAUTNER, LAW & CULTURE OF ISRAEL 90-95 (2011)
(discussing the change in the Court’s discursive practices).

18.  See Bassok, supra note 2, at 351-53 (“[T]he mythical image was so persistent
that instead the Court’s actions were presented as apolitical, standing in direct contrast
with the wheeling and dealing of the political arena.”).

19. See Alfred Witkon, The Substantive Right in Administrative Law, 9 IYUNEI
MISHPAT 5 (1983), reprinted in JUSTICE AND THE JUDICIARY 147, 150-51, 167 (1988)
(Isr.); GAVISON, KREMNITZER & DOTAN, supra note 5, at 65 (“At the beginning of the
1980s, when the trend of intervention began, the senior judges of the Supreme Court (led
by Judges Witkon and Landau) warned of over-intervention by the Court in sensitive
matters that are subject to controversy . . . . They predicted that such intervention will
lead . . . in the end, to a decline in its public position.”).



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

support for the Court remained well above 90%,* even though the Court
became more and more active and involved in the political arena. Studies
based on public opinion polls revealed that, during that period, the
public’s enduring support was based on the Court’s mythical image as a
neutral, objective, and apolitical expert that reaches its decisions in
accordance with the law.*!

2. Channel Two Enters the Arena

The inception of Channel Two in November 1993, coupled with the
entrance of satellite channels during the 1990s and, to a lesser extent, the
creation of a second commercial channel (Channel 10) in January 2002,
brought a sharp decline in the ratings of Mabat.*> Surveys conducted in
1995 and 1996 showed that between 30% and 31% of the population
watched Mabat.” The “people meter” system,** that in 1998 replaced the
conflicting ratings data from surveys conducted by the two channels,
showed that at the beginning of 1998, Mabat still received higher ratings
than Channel Two’s news edition. According to this data, in July 1998
Channel Two’s news edition not only began receiving higher ratings than
Mabat, but also became the most watched television program for
substantial periods.”

20. See GAD BARZILAI, EPHRAIM YUCHTMAN-Y A’AR & ZEEV SEGAL, THE ISRAELI
SUPREME COURT AND THE ISRAELI PUBLIC 76 (1994) (Isr.) (noting in 1991, 78.1% of the
Jewish public had high trust in the Court, and 17.7% had some trust). For a short
summary of this study in English, see Gad Barzilai, Courts as Hegemonic Institutions:
The Israeli Supreme Court in a Comparative Perspective, in ISRAEL—THE DYNAMICS OF
CHANGE AND CONTINUITY 15 (David Levi-Faur et al. eds., 1999).

21.  See BARZILAI, YUCHTMAN-YA’AR & SEGAL, supra note 20, at 60-62, 72-76;
Barzilai, supra note 20, at 15-17, 21, 25-26, 30; Gad Barzilai, The Political and Legal
Culture in Israel in 2 TRENDS IN ISRAELI SOCIETY 707, 790 (Ephraim Ya’ar & Ze’ev
Shavit eds., 2003) (“[TThe Supreme Court enjoyed mythical presentation as a neutral,
mamlachti [above sectarian interests], non-partisan institution thus naturally gaining high
public legitimacy.”).

22.  See PERIL, supra note 8, at 13, 18-19, 123.

23.  Orly Bar-Kima, An Item with David Levi was Censored and not During the
Election Propaganda, HAARETZ, May 15, 1996 (Isr.) (reporting several public opinion
polls).

24.  See How Does It Work, The Israeli Audience Research Board,
http://www.midrug-tv.org.il/index.php?dir=site&page=content&cs=3030.

25.  See Rating, The Israeli Audience Research Board,



46 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

While Channel One is a public broadcaster following the BBC model;
Channel Two is a commercially financed station supervised by a council
appointed by the Government.® The news editions in Channel Two are
produced by a news company. Although the company is controlled by
the same commercial franchisees that control the channel, according to
the Second Authority for Television and Radio Act, the news should not
reflect the positions and opinions of the commercial franchisees.”

In the era before the inception of Channel Two, Mabat was described
as resembling “something of a televised newspaper” or a “photographed
radio.”® The style of coverage was “heavy, deadly serious,” and no
different to the style characteristic of the Israeli media before the
inception of televised news.”” The Channel Two news edition imported
prevailing tendencies from the American media market to Israel. It
conducted itself as a real industry, acting out of commercial
considerations with the goal of maximizing profits.** Thus, since the way
to maximize profits in television is to provide large amounts of
entertainment, the age of infotainment and market-driven journalism
arrived in Israel. The news editions became not only a conduit for
presenting information but also a medium oriented towards entertaining
viewers. What will keep viewers watching the news became a central
aim in choosing and framing new content. This was the ideology of this
new technology.’’ Thus, sensationalist coverage of news events became
prevalent. News narratives that dramatized, personalized and simplified
complex issues were now preferred.”> For commercial media,

http://www.midrug-tv.org.il/index.php?dir=site&page=rating  (search according to
“weeks beginning in”).

26. See Gideon Doron, The Politics of Mass Communication in Israel, 555
ANNALS AM. ACAD. OF POL. AND Soc. ScI. 163, 174-75 (1998).

27. The Second Authority for Television and Radio Act, 1990, provision 64
(Isr.).

28.  See Doron, supra note 26, at 170; PERIL, supra note 8, at 40-41, 125.

29.  See PERI, supra note 8, at 125.

30.  See PERI, supra note 8, at 25-26; ANAT PELEG, OPEN COURT 10 (2012) (Isr.).

31.  See POSTMAN, supra note 8, at 84-88 (“Entertainment is the supra-ideology of
all discourse in television.”).

32. See PERI, supra note 8, at 41-42, 121-26 (“[T]elevision’s way of treating
political materials: presenting politics as a game, emphasizing its personal dimension,
and accentuating human interest and the sensational.”); ALMOG, supra note 14, at 242-43.



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

“everything is about personal politics,” rather than the work of abstract
forces or ideas.™

These changes were not restricted to Channel Two. Although its
revenue is provided by license fees and not by commercials, Channel
One also adopted the ratings principle as its guiding star and became
more and more adapted to the “sound bites” era. Items were shortened
and newsworthiness was determined by the ability to show pictures. An
empirical study showed no major differences between the two news
editions in terms of length of news items, position in the lineup and
presentation style.** Moreover, scholars argue that the popular press also
went through a process of “televisionization,” adopting many of the
features of commercial television news coverage.*

II. MY HYPOTHESIS, RESEARCH LIMITATIONS & METHOD

In examining changes to the Court’s public image during the 1990s,
scholars have overlooked changes in the media. They have pointed to
changes in the Court’s adjudication or changes in the elites’ disposition
towards the Court as causes for changes in its public image.* Yet, as I
show below,” these explanations are flawed or incomplete in explaining
the shift in the Court’s public image. Media scholars who focused on the
effects of the inception of the commercial channel on the way we
imagine institutions detected changes regarding only the work of the

33.  See DAVID M. Ricclt, GOOD CITIZENSHIP IN AMERICA 199, 215-16 (2004).

34. See Gabriel Weinman & Ayelet Goren, Sobriety and Ratings Met Halfway,
16 PANIM 4 (2001) (Isr.); see also PERI, supra note 8, at 26-27, 41, 125 (“Knowing how
much the Israelis love and need politics, television editors did not hasten to remove
political material from the screen but turned it into entertainment, first in the commercial
channel and soon after in the public channel.”).

35.  See PERI, supra note 8, at 43-44. “The press itself has undergone a process of
‘televisionization.”” Id. at 99.

36. See, e.g., Dan Avnon, The Israeli Basic Laws’ (Potentially) Fatal Flaw, 32
Isr. L.R. 535, 538, 543 (1998) (arguing that the Court’s decisions on the definition of
Israel as a “Jewish and democratic state” in the 1992 basic laws brought fierce public
criticism of the Court); Menachem Hofnung, Israeli Constitutional Politics: The Fragility
of Impartiality, 5 ISR. AFFAIRS 34, 36 (1999) (arguing that the “grant” of the authority to
review legislation in the 1992 Basic Laws, “has caused the courts to be publicly
perceived as partisan actors in the political arena, whereas previously they were viewed
as neutral.”).

37.  See infra section VIII.



48 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

legislature and executive.” Based on this literature, my hypothesis is that
the Court was not immune to these effects. Commercial media’s
tendency to cover issues through the prism of low politics, its preference
for conflict and drama and its attempt to sensationalize issues are all
incompatible with the Court’s mythical image.”* More generally, the
commercial media’s biases may be in conflict with any attempt to
preserve an image of expertise of institutions that are publicly salient. It
tends to transform disputes about policies or values into contests for
political and personal advantage.”’ This simplified all-inclusive frame
that “everything is personal” conflicts directly with the national high
courts’ attempt to sustain an image of legal experts. Hence, I hypothesize
that the shift from Channel One’s “campfire,” to a world of commercial
television had dire effects on the Court’s mythical image.

In my previous Article, I argued that even though the Court became
very active and involved in the political arena, grim assessments of the
decline in its public support did not materialize since media coverage did
not change and the Court continued to be presented through a mythical
prism.*" This Article depicts a major shift in the manner the Court was
covered by Channel One’s news edition. It does not examine the
coverage of the Court by Channel Two or by other media venues such as
newspapers. Although, as explained above, there is a solid basis for the
assumption that tendencies in the media coverage of the Court portrayed
in this Article were the same (or perhaps even stronger) in Channel
Two’s news coverage, further empirical research is still required in order
to substantiate this assumption.*

38.  See PERI, supra note 8, at 132-39 (titling the sections on television’s effect on
the branches of government “The Knesset: From Workhorses to Showhorses” and “The
Government: From Weaving a Future to Blowing Bubbles™).

39.  See, e.g., WILLIAM HALTOM, REPORTING ON THE COURTS—HOW THE MASS
MEDIA COVER JUDICIAL ACTIONS 74, 91, 110-11 (1998) (“We expect commercial biases
to prey upon television reporters, editors, and executives to a greater degree than for
respective decision makers at newspapers . . . . Expect more emphasis on ‘infotainment’
and dramatization because televised pictures tend to become the whole story and
spectacle overwhelms analysis.”).

40. See JOoHN R. HIBBING & ELIZABETH THEISS-MORSE, STEALTH DEMOCRACY:
AMERICANS’ BELIEFS ABOUT HOW GOVERNMENT SHOULD WORK 39 (2002).

41.  See Bassok, supra note 2, at 306-09, 317, 357-61.

42.  For a defense of examining the Court’s public image using one media outlet
(the New York Times), see Gregory A. Caldeira, Public Opinion and the U.S. Supreme



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

My aim in this Article is not to offer a causal explanation for the
decline in public support of the Court. Obviously, the decline of public
confidence in any institution involves multiple causes.” Beyond the
difficulty of distilling the effects of the change in the media on public
confidence for the Court, my argument is limited since it is based upon
examining the change in coverage in only one central media outlet. But
even with far more data on the coverage in other media outlets, it would
be impossible to demonstrate causation between the shift in coverage and
the decline in the public support of the Court. There is not enough
polling data on public confidence in the Court in the relevant years to
show a consistent correlation between changes in the media coverage and
changes in public support for the Court.* Without such data, we can
hardly infer accurately how a change in coverage affected public
opinion. In addition, people are not inanimate objects that respond in a
linear, predictable manner. Hence, crude conceptions of causality are
inadequate to explain changes in people’s views.”” We cannot assume
that a change in coverage led necessarily to a corresponding change in
public support. In view of these difficulties, rather than offering a causal
explanation for the decline of public support for the Court, my Article

Court: FDR’s Court-Packing Plan, 81 AM. POL. ScI. REv. 1139, 1143 (1987) (“[T]he
coverage in this elite newspaper tracks closely with other sources of information.
Furthermore, reports in the New York Times undoubtedly diffuse throughout the nation
in a ‘two-step flow’ of information.”).

43.  See PATRICIA MOY & MICHAEL PFAU, WITH MALICE TOWARD ALL?: THE
MEDIA AND PUBLIC CONFIDENCE IN DEMOCRATIC INSTITUTIONS 41 (2000) (“The melding
of substantive and media explanations for the problem of confidence is a form of blended
causation . . ..”).

44.  Cf. id. at 53 (“What is required is an interconnected data set: a content
analysis of media depictions of institution and opinion surveys to determine whether
those people who rely on a given communication source perceive the institution in much
the same manner as the source depicted it.”).

45.  Michael McCann, Causal versus Constitutive Explanations (or, On the
Difficulty of Being Positive . . .), 21 LAW & SocC. INQUIRY 457, 459-61 (1996) (“The
problem is that linear, instrumental conceptions of causality are inadequate tools for
explaining the dynamic, indeterminate, contingent, interactive processes of judgment,
choice, and reasoned intentionality of people in action . . . . [Linear] causal analysis tends
to be either reductionist or evasive about the ‘causes’ (reasons, goals, motives) that figure
into political action.”).



50 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

offers a portrayal of the change in the manner the Court was presented to
the Israeli public.*

Decisionmakers, scholars and publicists frequently base far-reaching
conclusions on causal links between various changes in the Court’s
adjudication and changes in public support for the Court, even though
they lack any systematic empirical evidence to support their causal
narrative.”’ These causal narratives have a great effect on the way
different players conduct their behavior. This research provides at least a
partial empirical basis upon which to evaluate these narratives. As [ will
demonstrate, at times, changes in the Court’s adjudication hardly
received any exposure in the media, thus making causal links between
these changes and public support for the Court highly tenuous.

In the first part of this project, I explained my method for conducting
this research in detail.* Two distinctions are worth repeating. First, the
distinction between filmed and non-filmed items; second, the distinction
between non-processed results and processed results as it appears in the
table below. In non-filmed items, the news-anchor reads the report
without any film segments. These items cannot be tracked by a search in
Channel One’s computerized database. They were detected only by
going over the printed news edition line-ups.

Second, there were news editions in which a number of filmed items
relating to the same case were broadcast. For example, in the news
edition on July 29, 1993, four filmed items were broadcast concerning
the Court’s judgment on John Ivan Demjanjuk’s appeal. One item
covered the judgment acquitting Demjanjuk from the charges that he was

46.  Cf. SHEILA JASANOFF, DESIGNS ON NATURE: SCIENCE AND DEMOCRACY IN
EUROPE AND THE UNITED STATES 11 (2005) (“My purpose is . . . to aim for Verstehen
(understanding) rather than Erklaurng (causal explanation).”).

47. See Bassok, supra note 2, at 358 n. 247 (showing that various scholars
“assume” in their theories without any empirical foundation “that a change in the Court’s
discourse is immediately translated to a change in public discourse.”); DANIEL
FRIEDMANN, THE PURSE AND THE SWORD: THE TRIALS OF THE ISRAELI LEGAL
REvVOLUTION 78 (2013) (Isr.) (the author, who served as the minister of justice, asserting
without any empirical evidence that the decline of public confidence in the Court is a
result of the Barak Court’s lack of restraint, especially in issues of state’s security); see
also id. at 344-48 (arguing that the decline occurred only after Barak retired while relying
on partial data from opinion polls and then asserting that the decline occurred during
Barak’s presidency).

48.  See Bassok, supra note 2, at 316-21.



2014] A Death of a Thousand Sound Bites 51

the Treblinka Nazi guard nicknamed Ivan the Terrible (item 14605-93),
two more items brought reactions to the judgment (item 14609/10-93)
and the fourth item was an interview with a legal expert who explained
the decision (item 14608-93). This phenomenon may distort the results.
In order to prevent such distortions, items relating to the same case,
broadcast on the same news edition, were counted in the processed data
as a single item. In the table of results, the processed number of items for
each year appears in parenthesis.

I decided to limit the scope of this Article to a four year period
stretching from 1993 to 1996, since, based on my research, these years
isolate best the impact of the entrance of Channel Two into the arena.
The period from 1997 to May 1999 is one of the most turbulent in the
Court’s history. During this period, the Court decided on a petition that
demanded the overturning of the Attorney General’s decision not to
indict Prime Minister Netanyahu in the Bar-On Hebron affair.* More
importantly, in February 1999, in the midst of the 1999 election
campaign, a demonstration against the Court of more than 250,000
Israelis, mostly ultra-Orthodox, took place in Jerusalem. At the same
time, only 50,000 Israelis demonstrated in support of the Court.”* In the
May 1999 elections, for the first time in Israeli history, the Court was
one of the major issues on which the Israeli public went to vote.”' Hence,
the period between 1993 and 1996, though extremely turbulent, allows us
to somewhat isolate the influence of Channel Two’s entrance into the
arena.

49. HCIJ 2534/97 Yahav v. State Attorney 51(3) PD 39 [1997] (Isr.).

50. See Shimon Shetreet, Resolving the Controversy over the Form and
Legitimacy of Constitutional Adjudication in Israel: A Blueprint for Redefining the Role
of the Supreme Court and the Knesset, 77 TUL. L. REV. 659, 661-65 (2003) (describing
the events leading to the demonstrations).

51.  See, e.g., Etta Bick, The Shas Phenomenon and Religious Parties in the 1999
Elections, 7 ISR. AFFAIRS, 55, 69 (2000) (“Regard for the courts and their decisions was
another important campaign issue for the secular parties . . . [because of] the ongoing
conflict between the Haredi community and the secular community on the question of the
authority of the Supreme Court.”).



52 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1
II1. THE AMOUNT OF COVERAGE

Table 1: News items broadcast on Mabat between 1990 and 1999.

Year Filmed report/ Non- Total
(processed) filmed coverage
report
1989 12 (10) 17 29
1990 20 (19) 34 54
1991 13 (12) 32 45
1992 19 (16) 27 46
Total (1989-92) 64 (57) 110 174
1993 61 (45) 18 79
1994 82 (76) 10 92
1995 71 (65) 7 78
1996 92 (83) 6 98
Total (1993-96) 306 (269) 41 347
1997 116 (107) 6 122
1998 69 (65) 0 69
1999 122 (108) 2 124

Though the coverage of the Court was on the rise from the beginning
of the 1990s (in comparison to the 1980s), in 1993-1994 a major shift
occurred. The average coverage in 1993-1996 was 86.75 items per year
compared to 43.5 items in 1989-1992, 29.9 items per year in the 1980s,
and 10.9 in the 1970s.> While the rather low coverage during the 1980s,
averaging one item every other week, sheltered the activist Court from
the public eye,” in 1994 the Court received an average coverage of 1.77
items per week and was much more exposed to the public eye. This
increase in coverage contrasts with the decline in television coverage of
the U.S. Supreme Court during the same period.”* During the 1990s,

52.  See Bassok, supra note 2, at 321, 323.

53.  See Bassok, supra note 2, at 330-33 (“It is doubtful whether such a small
number was enough to tarnish the Court’s mythical image, trivialize its professional
knowledge, and present it as an active player in the political arena.”).

54.  See ELIOT E. SLOTNICK & JENNIFER A. SEGAL, TELEVISION NEWS AND THE
SUPREME COURT, ALL THE NEWS THAT’S FIT TO AIR? 159, 165-70 (1998) (examining the



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

American network news editions experienced a decline in audience share
that led them to appeal to general audiences by airing more
entertainment. The coverage of the American Supreme Court was just
another victim of the general shrinkage in the coverage of politics and
government in the news.” While infotainment in the U.S. meant “[c]ute
animal stories displaced stories on tax policy and Supreme Court
decisions,® in Israel, after the changes in communication patterns, there
followed a rise in coverage of the Court. This rise in coverage is
undoubtedly related to the Court’s deep involvement, since the mid-
1980s, in the central political controversies of Israeli society, an
involvement without parallel in the American Court.”” The Court’s deep
involvement in almost every political controversy made its judgments
attractive for coverage, not only according to the older media criterion of
importance but also according to the new criterion of public interest.*®

“decline in already spartan Court coverage brought about, in part, by changes in the
broadcast news industry.”).

55.  See RICHARD DAVIS, JUSTICES AND JOURNALISTS: THE U.S. SUPREME COURT
AND THE MEDIA 156-58 (2011).

56. Joshua Meyrowitz, The Power of Television News, 7(6) THE WORLD & I 453,
466 (1992).

57. See SLOTNICK & SEGAL, supra note 54, at 228-29 (“coverage of [the
American] Supreme Court decisions will always represent, except for the truly rare
‘landmark’ rulings, a residual of scarce broadcast time left over from the day’s more
pressing and more television-friendly events.”); Frederick Schauer, The Supreme Court,
2005 Term - Foreword: The Court’s Agenda - and the Nation’s, 120 HARV. L. REV. 4, 32
(2006) (“When we remove our blinders and survey what the Supreme Court did not do as
well as what it did, we see clearly just how few of the public’s major issues of concern or
the nation’s first-order policy decisions come anywhere near the purview of the
judiciary.”).

58.  See PERI, supra note 8, at 231 (“in the infotainment era the media deals with
the ‘interesting” and not with the ‘important.”).



54 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1
Figure 1: Number of Items on News Editions from 1989 to 1999

130

I P X v

N7
¥4

number of items

:.

] 20 a1 a2 9.3 84 25 26 a7 28 23

| ——total coverage —u—filmed report —a—non filmed report

In addition to the rise in coverage, the change in media also affected
the mix of filmed and non-filmed items. While during the period between
1980 and 1992 only 42.1% of the total coverage were filmed items,
between 1993 and 1996, 88.1% of the items were filmed items. This shift
corresponds well with television’s bias to visuals. As a primarily visual
medium, footage is a pre-condition for the coverage of any topic.

Part of the explanation for the big leap in coverage in 1993 is in the
lengthening of Mabat. Channel One, in view of the upcoming
competition from Channel Two, gradually began changing its news
edition several months before the official inception of its competitor.” In
October 1993, a month before Channel Two’s official inception, Channel
One lengthened its main news edition from half an hour to a full hour in
an attempt to ensure high ratings for a longer duration each evening,
since the heads of the Channel believed that Israelis would continue to be
loyal to the Channel’s flag program.®” There is no doubt that this change,
coupled with the shortening of items, allowed broadcasting more items
per news edition and thus is responsible in part for the rise in coverage.

59.  Channel Two broadcast since 1986 on what was titled “experimental mode.”
However, it was not allowed to produce its own news edition until its official inception in
1993.

60. See Irit Rosenblum, One Year Later, One Hour Earlier, HAARETZ, Mar. 31,
1994 (Isr.); Irit Rosenblum, Will Try to Reproduce the ‘Kastner’ Success, HAARETZ, Feb.
9, 1995 (Isr.).



2014] A Death of a Thousand Sound Bites 55

But even before this change, there was a significant rise in coverage.
From the beginning of 1993 and up until the end of September of that
year, 53 filmed items and 14 non-filmed items were broadcast. Hence,
the rise in coverage cannot be attributed only to the lengthening of the
news edition but is related to a deeper change in the character of Channel
One’s news edition as a result of its preparation for the entrance of
Channel Two. Moreover, though two years later the news edition was
shortened to forty-five minutes, the rise in coverage of the Court
continued in the years afterwards (with the exception of 1998).

According to some scholars, visibility is inherently dangerous to
institutions such as courts whose legitimacy is based on expertise.®' First,
visibility has the potential to expose the inner politics of a court, thus
presenting it not as an empire of law, but as an empire of men.®* Second,
the logic of television as a medium dictates trivializing and simplifying
the legal language. Hence, an increase in visibility may expose the
Court’s claim to expertise in deciding political controversies as a sham.
Concealment is thus best for maintaining public belief in the Court’s
expert knowledge.” However, in my previous Article, I showed that
although the rise in coverage had the potential to erode the Court’s image
as an expert, it did not, since the media continued to present the Court
through a mythical prism. Even when television covered the Court more
frequently, as it deepened its intervention in the political realm, it was
still portrayed as an apolitical body, intervening in the political arena in
the name of legal expertise.** However, as will be elaborated below, the
shift in the prism through which the Court is covered gave an entirely
different meaning to the steep rise in coverage starting in 1993.

61. See JOSHUA MEYROWITZ, NO SENSE OF PLACE: THE IMPACT OF ELECTRONIC
MEDIA ON SOCIAL BEHAVIOR 63-66 (1985).

62. See Christopher D. Johnston & Brandon L. Bartels, Sensationalism and
Sobriety, Differential Media Exposure and Attitudes toward American Courts, 74(2) PUB.
Op. Q. 260, 262 (2010) (“Given the strong distaste citizens have for the conflicts and
compromises intrinsic to the political process . . . the ability of the courts to shield their
inner political workings, or ‘backstage’ areas, from the public is an important factor in
maintaining public support.”).

63. Seeid. at261-62.

64.  See Bassok, supra note 2, at 330-33.



56 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1
IV. “OUTSIDE THE COURT”

The shift in coverage of the Court is most vivid in the category I dub
“outside the Court.” In the items included in this category, the Court is
covered in a capacity other than its decision-making capacity, i.e., not in
its routine, daily work. This category includes items on the appointment
and retirement of judges, items on the public appearances of judges,
reflective items on the Court as an institution, etc. The “outside the
Court” category is the only one in which the coverage is focused on
judges as individuals and on the Court as an institution. These items
expose best the controlling prism, the “glasses,” through which the media
views the Court as an institution. In coverage of concrete Court
decisions, this controlling prism is harder to detect since the substantive
issue at play colors the media’s framing of the Court. But this “outside
the Court” category offers a very effective barometer for the media’s
view of the Court, without any substantive issue tainting the picture.

The Judges’ Election Committee, which appoints all judges in Israel,
is made up of three judges of the Supreme Court, two representatives of
the Israeli Bar Association, two government ministers (one of whom is
the Minister of Justice), and two members of the Knesset (the Israeli
parliament).® Though judges constitute a minority of the Committee, in
practice, at least in the period examined in this Article and with regard to
the Supreme Court judges, the Committee was dominated by the three
Supreme Court judges and no judge was selected to the Court without the
incumbent judges’ consent.®® During the period covered by this study,
five judges were appointed to the Court.”

Until 1993, the only item covering the selection committee was
broadcast in 1982 and focused on a controversy in the Knesset as to
whether one of its members should remain a committee member, as one

65. Basic Laws: The Judiciary, Art., 4.

66. See Michael Mandel, Democracy and the New Constitutionalism in Israel, 33
Isr. L. REV. 259, 281-82 (1999) (arguing that in view of the dominance of Supreme Court
judges in the appointment process, “[t]here appears to be no constitutional court so self-
perpetuating in the world”); MAUTNER, supra note 17, at 164-65; Hirschl, supra note 11,
at 487.

67. See Eli M Salzberger, Temporary Appointments and Judicial Independence:
Theoretical Analysis and Empirical Findings from the Supreme Court of Israel, 19
MEHKAREI MISHPAT 541, 563 (2003) (Isr.).



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

of two Knesset representatives, in light of his appointment as a deputy-
minister.®® Thus, even when covering the appointment of judges, when
the Court is unable to divert attention from the people who produce the
judgments to the judgments themselves,” television continued to cover
the Court through a mythical lens. The appointments of new judges were
covered exclusively during the inaugural phase, thus producing festive
items full of praise for the nominee and the Court, presenting the
nominee as a consensual figure and emphasizing his judicial
qualifications.” Television framed the inauguration ceremony as a “rite
of transformation” in which a nominee entered under the veil of the
mythical image, becoming a mere instrument of the rule of law.”" By not
giving visibility to issues such as controversies regarding certain
candidates, which were well known among the legal community,”
television avoided concentrating on the personalities of the nominees,
thus supporting the image of the Court as an empire of law, not of men.
As opposed to the coverage of political institutions which is focused on
the relationships between politicians, their personalities, and their
motives, the avoidance of dealing with the candidate’s character
presented the Court as a forum that decides solely on the merits of the
case without any political or personal tendencies stemming from the
personalities and backgrounds of the judges presiding. Thus, it is no
wonder that the coverage of the judicial nomination process contributed
to the Court’s mythical image.”

68.  See Bassok, supra note 2, at 343.

69.  Cf. RICHARD DAVIS, DECISIONS AND IMAGES: THE SUPREME COURT AND THE
PRESS 134-36 (1994) (“The [American Supreme] Court has long sought to direct press
coverage to its cases . . . the Court has been stunningly successful at focusing press
attention on its product and deflecting attention away from the individuals who produce
it.”).

70.  See Bassok, supra note 2, at 339-42.

71. See Paul W. Kahn, Marbury in the Modern Era: Comparative
Constitutionalism in a New Key, 101 MICH. L. REV. 2677, 2687 (2003) (“Confirmation is
literally a ritual of transformation - a rite of passage . . . . Nothing is allowed to survive
that breaks from one world into the other.”).

72.  See, e.g., NoMI LEVITSKY, THE SUPREMES: INSIDE THE SUPREME COURT 197-
98 (2006) (Isr.) (discussing the controversy over the appointment of Judge Cheshin to the
Court).

73.  See Gad Barzilai, Between the Rule of Law and the Laws of the Ruler: Israeli
Legal Culture and the Supreme Court, 152 INT’L Soc. ScI. J. 193, 199 (1997) (“The



58 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

In 1993, the situation changed with the broadcast of an item covering
the Judicial Selection Committee’s inability to agree for the second time
on the appointment of judges to the Court (item 20030-93, from
10.17.93). The reporter noted that Dorit Beinisch, then the state attorney,
was the main candidate under consideration. The rise of “television
logic” required personalizing issues.’”* Thus, the coverage of
appointments changed and the nominee was put at the center. Moreover,
for the first time, the committee’s failure to agree on an appointment was
presented to the public. Thus, rather than presenting the candidate at the
inauguration phase, entering under the mythical veil in a celebratory
ceremony, the candidate is presented as “all too human” in her failure to
receive the committee’s approval.”

Less than a month later, Mabat broadcast an item covering a petition
to the HCJ challenging the secrecy of the committee’s discussions and its
refusal to publish the names of the potential nominees to the Court.”® The
reporter noted the peculiarity of the situation in which the judges
presiding needed to decide on the working procedure of a committee in
which their colleagues preside (item 22222-93, from 11.14.93). While
the petition was dismissed, it began a process that ended with changes to
the committee’s working procedure. Beginning in 1997, the names of the
candidates to courts have been published at least twenty-one days before
the committee adjourns.”

The appointment of Vice President Barak to the position of the
Court’s president received unprecedented coverage for a judicial
appointment. During that period, according to convention, the position of
president of the Court was awarded strictly on the basis of seniority, thus
making the process of “choosing” a president a mere formality. Yet, the
selection committee’s meeting, in which Barak was “chosen” for that

judicial nominations process contributed to the myth that judges were not political
actors.”).

74.  See PERI, supra note 8, at 97 (“Television does not like to deal with issues as
abstract topics and prefers to personalize them.”).

75.  However, television did not report that the Court’s President at the time, Meir
Shamgar, objected to Beinisch’s nomination. See Tova Zimoki & Amir Shoan, The
Beinisch Test, YEDIOTH AHARONOT — 7 Days, Aug. 25, 2006, § 19, at 26 (Isr.); LEVITSKY,
supra note 72, at 78-79.

76.  HCIJ 5571/93 Zitrin v. Minister of Justice 48(1) PD 661 [1993] (Isr.).

77. See AMNON RUBINSTIEN & BARAK MEDINA, THE CONSTITUTIONAL LAW OF
THE STATE OF ISRAEL 133, n.28 (6th ed. 2005) (Isr.).



2014] A Death of a Thousand Sound Bites 59

position, was the opening item of the news edition (item 18937-95, from
7.19.95). On its face, the item does not deviate from the mythical model:
the reporter described Barak’s rich career and the Justice Minister David
Libai (Labor) congratulated President Barak in a short interview, stating
that with this appointment he can “congratulate all the people of Israel.”
Yet, as the reporter stressed, this was the first time the committee’s
gathering was shown to the public from inside the conference room—just
nine people sitting in a room behind a table. Destroying the mythical
image of a court does not require public attacks against it. To unveil a
myth, it is enough to expose the institution in its most intimate moment.”®
For the Court these intimate moments occur during the appointment
process and especially in the selection committee’s discussions. Instead
of showing a judge nominated to the role of the president of the Court by
the President of Israel in a ceremony full of majesty as done in the past,”
television presented a committee of people, some of whom were
politicians, sitting in a room and crowning one of them as president of
the Court. Moreover, the reporter notes that Barak is nicknamed “the
state’s director general” and “the king of activism.” This focus on Barak
as an individual judge with his own agenda, rather than as merely part of
an institution committed to the rule of law, further eroded the mythical
image.*

President Barak’s inaugural ceremony also received extensive and
unprecedented coverage. A portion of his inauguration speech was
broadcast in a special section in the news edition covering the ceremony.
President Barak, as the reporter noted, addressed the concerns of many
regarding his tendency to intervene in the work of the other branches. He
stressed that he is “not a politician” and “does not strive for power, does
not aspire to govern.” (item 20764-95 from 8.13.95). The commentary by

78.  Cf. Thomas Nagel, Concealment and Exposure, 27 PHIL. & PUB. AFF. 1, 18
(1998) (“Why should the direct gaze of others be so damaging, even if what is seen is
something already known, and not objectionable? If newspapers all over the country
published nude photographs of a political candidate, it would be difficult for him to
continue with the campaign even if no one could charge him with any fault.”).

79.  See Bassok, supra note 2, at 341-42.

80. See Stephen Breyer, Communication Media and Its Relationship with
Supreme Courts, 42 ST. Louis U. L. J. 1083, 1086 (1998) (“The more the media writes
about an individual judge, the greater the probability the judge will become a known
‘personality,” lessening (in my opinion), the power of the law.”).



60 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

Moshe Negbi, the legal commentator of Channel One, following the item
corresponded to the patterns of the mythical image. For example, though
his portrayal of Barak may easily fit that of a politician (“the prophet and
flag-bearer of the constitutional revolution”; long-term goals which
justify “lowering his profile” and “not to emphasize the true goals of the
constitutional revolution” during the beginning of his term as president;
the Court’s president as setting aims for the Court) rather than a judge
(judging on a case-by-case basis rather than promoting a certain agenda;
the Court’s president as first among equals, “merely” one vote on the
Court), the commentary had a totally different tone. And indeed, the
anchorman reacted to Negbi’s description of Barak’s agenda favorably,
saying: “[H]e wants us to be like the advanced western states” (item
20765-95 from 8.13.95).

A few weeks earlier, in a commentary on the Friday edition of Mabat
(Yoman) after an interview with the retiring President Meir Shamgar,
Negbi noted that contrary to Prime Minister Rabin’s relationship with
Shamgar, which is based on “mutual respect from their service in the
IDF [the Israeli military], the history of the relationship between Rabin
and Professor Barak is a story of severe clashes that led to mutual
hostility and lack of confidence.” Yet, after a presentation of the roots of
their hostility, Negbi summarized, that as opposed to Rabin’s claim in his
book that Barak “seeks an image of a brave person while in practice he
follows public opinion,” Barak is guided not by “populism” and “a desire
for power” but “by a commitment to the rule of law” (item 19639-95,
from 7.28.95). This commentary, iterated while background music
played and pictures with funky graphics appeared, distills the clash
between the infotainment of the commercial media and the mythical
image of the Court. The former encourages the presentation of the
relationship between the Court and the prime minister as a clash full of
drama between two personalities and based on low politics, while the
latter dictates presenting President Barak as guided solely by the rule of
law. Needless to say, never before had television broadcast an item
focused on the relationship between the president of the Court and the
prime minister.

Until Barak’s presidency, the Court had never been presented as being
dominated by one persona. This was an essential part of its mythical
image, the image of the rule of law and not the rule of particular men and



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

women.” Presenting the Court’s judgments as dependent upon the
subjectivity of a particular judge erodes “the distinction between the rule
of law and the rule of men.”® Now, as a result of the commercial
media’s tendency to personalize the news, the Court was presented as
Barak’s Court. Ironically, Barak wrote in 1987:

The American Supreme Court is perceived as a “political’ court . . . the
Israeli Supreme Court is not a “political’ body, and it is not perceived
as such by the public . . . . There is no distinction between the court of
one president (‘Olshan’s Court’) and the court of another president
(‘Agranat’s Court’). We should continue this tradition. A transatlantic
inspiration in this field is not desirable.*

In 1995, President Barak’s wife, Elisheva, was appointed to the
National Labor Court. The coverage of her inaugural ceremony gave
visibility to claims of nepotism in the selection process. The reporter
noted that, within the selection committee, there was a “struggle between
the fear of the appearance of family favoritism and discrimination against
a talented judge.” In a short interview, Minister of Justice Libai declared
that the selection was solely based on Elisheva Barak’s merits.
“However,” he added that to avoid claims of “discrimination or
preference,” the situation of appointment of two spouses as judges
should be avoided in the future (item 22052-95 from 8.29.95).

The accusations of low or personal politics in the appointment process
would resurface in 1997 when the chairman of the Israeli Bar Dror
Hoter-Ishay explained that he objected to the appointment of Professor
Yitzhak Engelard to the Court because he lacked experience as a lawyer
and since “it is not proper to nominate your friends to the Court.” The
reporter added that this insinuation regarding the friendship between
Barak and Engelrad did not prevent the majority of committee members
from voting for the nomination, against the minority opinion of the two
Bar representatives (item 9744-97 from 5.4.97; item 12727-97 from

81. See PAUL W. KAHN, THE CULTURAL STUDY OF LAW 79-80 (1999) (“The rule
of law must, therefore, work to suppress the appearance of the justice as a unique subject

82. See PAUL W. KAHN, THE REIGN OF LAW 22, 164 (1997).

83. Aharon Barak, The American Constitution and Israeli Law, 26 ZMANIM 13,
26 (1987) (Isr.).



62 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

7.13.97). The coverage in these items gave visibility to suggestions that
personal politics rather than apolitical expertise or even political
convictions (high politics) are behind the appointments. The coverage
jumped directly from the mythical frame, which presented appointments
as determined based solely on apolitical expertise, to the low politics.
Not politics in terms of certain policy goals or even partisan ideology,
but politics in its lowest form: power politics and nepotism. In the past,
there was a clear distinction in television coverage between appointments
to the judicial branch and appointments to the political branches. The
former were presented as based on the candidate’s competence in the
field of law; the latter were presented, at least partly, as the result of low
politics and logrolling.®* Now the distinction was no longer clear.
Commercial media’s preference to frame appointments as driven by low
politics is part of its tendency to personalize events and simplify news.*
This tendency created a new framing for covering the appointment
phase. Lessons from the U.S. teach us that this kind of personal framing
(“nine old men”), rather than criticism of the institution in more abstract
terms on an ideological level, is the most lethal to courts’ sociological
legitimacy.* Thus, while the coverage in Israel did not mention the
political or ideological views of the candidates, as is customary in
coverage of Supreme Court appointments in the U.S.,* the low-politics
angle may have been much more lethal in eroding the Court’s mythical
image.

84. See Ronen Shamir, The Politics of Reasonableness, in ISRAEL: FROM
MOBILIZED TO CIVIL SOCIETY? 281 (Yoav Peled & Adi Ophir eds, 2001) (Isr.).

85.  See PERI, supra note 8, at 113 (“[T]elevision has led to personalization of
events and personification of news . . . ‘The messenger becomes the message.’”).

86. See, e.g., Barry Friedman, Mediated Popular Constitutionalism, 101 MICH. L.
REV. 2596, 2635 (2003) (“[H]Jow one says things matter . . . Conservatives figured out
that it was easier to attack individual judges than the institution of judicial review, and
that successful attacks depended on spinning stories the right way. Progressives spend
their time railing at the Court, and doing so in a fairly technical way unlikely to capture
public attention.”).

87. See CHRISTOPHER L. EISGRUBER, THE NEXT JUSTICE 6 (2007) (noting that in
popular debates of Supreme Court nominations the nominee is frequently depicted as an
ideologue who would decide cases on the basis of a political agenda); Harvie Wilkinson
111, Madison Lecture Toward One America: A Vision in Law, 83 N.Y.U. L. REv. 323, 332
(2008) (“The media identify judges as Republican or Democrat; the confirmation process
sends nominees through bruising partisan disputes in which underlying merit is
obscured . . ..”).



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

Menachem Mautner recently suggested that the decline in public
confidence for the Court is the result “more than anything else” of the
public exposure of low politics in the appointments to the ranks of the
Court.” Mautner detects several affairs, all reported after 2005, in which
judicial appointments were portrayed in the media as tainted by nepotism
and other considerations of low politics. Mautner also describes reports
in the media, during the same period, of corruption in the selection of
clerks to the Court. According to Mautner, in view of the Court’s activist
intervention in political life, with the declared goal to fight corrupt
government appointments, its failure to live up to its own high standards,
was extremely disturbing for the public.* As demonstrated above, the
exposure of claims that low politics controls the Court’s hidden regions
occurred earlier than Mautner detected.

Not only was the coverage of the appointment process now different,
the coverage of retirement of judges had also changed. In 1993, three
judges retired. Two of them, Judges Elon and Maltz, offered criticism of
the Court’s activism in an interview they gave on their retirement day.
Judge Elon stated that he was “worried concerning the image of the
Court” in the face of its growing activism. The reporter interviewing
Elon asked him a question unthinkable in television coverage during the
1980s. Elon was asked to respond to the claim that, when it came to the
selection of judges to the Court, the “clique” of judges did not follow the
standards of impartiality they demand in their judgments from other
public officials. Judge Elon answered that the judges appointed should
first fit the high post; second, he stated that there should be pluralism so
that the judges will have diverse ideologies (item 23257-93 from
11.24.93). Judge Maltz said that the Court should stay away from the
political arena and should intervene less in the Knesset’s work. He also
told the reporter that his view was now a minority view on the Court
(item 18710-93, from 9.28.93). This kind of critique did not exist in
television items covering judges’ retirement before 1993.”

88.  MAUTNER, supra note 17, at 165.

89. See MAUTNER, supra note 17, at 160-69 (arguing that the Court’s
involvement in “the appointment process in the past three decades . . . more than anything
else, has contributed to the exposure of the political normative system underlying the
Court’s conduct and to the deterioration of the Court’s status and legitimacy.”).

90. See Bassok, supra note 2, at 340 (“[T]he coverage of the death or retirement
of judges was full of praises for the individual judge and for the Court as a whole.”).



64 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

Yet not all items that covered the appointment and the retirement of
judges after Channel Two entered the arena diverged from the mythical
model. Judge Beinisch’s inauguration ceremony was covered in the same
fashion in which appointments and retirements of judges were covered
during the 1980s (item 2988-96 from 12.25.95). This item presented a
festive and consensual atmosphere in line with the mythical image of the
Court.

Until 1994, criticism of the Court was covered almost always as part
of reactions to the Court’s judgments. Between 1994 and 1996, sixteen
items were dedicated to unprecedented criticism of the Court that was
unrelated to any specific judgment. This criticism came mainly from
religious parties and from the Chairman of the Bar. Before 1993, the
Court received extensive coverage when it affected the political arena via
its judgments.”' Now, as the Court became the focus of the political arena
independently of specific judgments, television coverage soon followed.

During the period examined, television covered harsh statements
against the Court by the spiritual leader of the Sepharadic religious party
Shas, Rabbi Ovadia Yosef (item 23771-96, from 10.9.96) and articles in
newspapers affiliated to ultra-orthodox Jews against the Court, as well as
threats to harm President Barak (item 20945-96, from 8.27.96; item
21221-96, from 8.26.96). Law professors, politicians from both the right
and the left and former judges condemned these threats and attacks
against the Court. Their reactions were covered extensively (items
20947-96 from 8.27.96; 22107-96 from 9.8.96; 21565-96 from 9.3.96).
The Minister of Justice Tzachi Hanegbi (Likud) issued strong statements
condemning the “attacks on the Court.” Prime Minister Benjamin
Netanyahu was more ambivalent. Though he condemned the threats on
judges and stressed the important role of an independent Court as a pillar
of Israeli democracy, he stated that he was examining the Court’s
authorities (item 22107-96, from 9.8.96).

Grievances about the Court’s bias against religious Jews, especially
the ultra-Orthodox, were for the first time widely covered by television.
This coverage not only expressed their attitude toward the Court,”” but

91.  See Bassok, supra note 2, at 323 (“[ W]henever the Court appeared as a major
player in the political arena—affecting a highly controversial political dispute—it was
covered extensively.”).

92. See GAVISON, KREMNITZER & DOTAN, supra note 5, at 106 (discussing the
ultra-Orthodox’s alienation from the Supreme Court).



2014] A Death of a Thousand Sound Bites 65

also started to erode its neutral image in coverage. Knesset members,
deputy-ministers and ministers, both from ultra-orthodox parties and
from the religious-Zionist party (Mafdal), condemned any threats of
violence but added sharp criticism of Barak’s judicial activism. Knesset
Member (MK), Arye Gamlieal (Shas) stated that Barak is “overstepping
the boundaries of the law, taking to himself more powers than the laws
allows, interpreting the law according to his liberal, universal views. He
causes all the problems.” (item 20945-96, from 8.27.96). MK Igal Bibi
(the National Religious Party, Mafdal) declared that Barak is “causing
the destruction of democracy in Israel.” (item 20945-96, from 8.27.96).
Thus, various speakers suggested changing the system of selecting
judges and restricting the Court’s authorities so that it would not “take
over” the Knesset’s authorities. Visibility in coverage was given to the
contention that the judges decide ideological issues according to their
personal views, disregarding legal reasoning, as well as to the claim that
Judge Barak is an “agent” of a leftist party (Meretz).

In the past, even when criticized, the Court was not depicted as
partisan or as exceeding the law based on the judges’ personal views.
Moreover, there were occasions in which the Court intervened in highly
contentious political controversies — such as the legality of a settlement —
that almost demanded a political framing (which the judges expected).
And yet the mythical prism continued to control the Court’s framing;”
but now it was framed as affiliated to one political camp in Israeli
society. Identifying the Court with partisan politics, rather than merely
claiming that it is political, in the sense of making ideological decisions,
is lethal for the judicial institution’s image as neutral.”® Thus, the
perception of the Court as an objective, politically neutral and principled
decisionmaker, a perception that is crucial for its enduring public

93.  See Bassok, supra note 2, at 345-48, 350, 354-55 (“Reporters continued to
contrast between the Court’s legal neutral domain and the political arena . . . . Indeed, the
reports still adhered to the notion that although the Court was dealing with political
issues, its discretion was guided by legal considerations and not by political ones.”).

94.  See Michael J. Klarman, Bush v. Gore Through the Lens of Constitutional
History, 89 CALIF. L. REv. 1721, 1725 (2001) (“It is one thing to say that a judge’s
political ideology influences her constitutional interpretations. It is quite another to say
that her partisan political preferences do.”).



66 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

support, was undermined.” Robert Dahl once wrote, in the context of the
American Supreme Court, that “much of the legitimacy of the court’s
decisions rests upon the fiction that it is not a political institution but
exclusively a legal one . . . . For an Israeli watching Channel One’s
news edition, the ability to distinguish the process of decision making in
the Court from the process in the political arena started to disappear.

Though the coverage tended to portray the situation as “attacks”
solely by the religious public on the Court (see for example, item 24680-
96, from 10.22.96), visibility was also given to harsh criticism of the
Court made by the chairman of the Israeli Bar, Dror Hoter-Ishay. Many,
including the Minister of Justice, condemned Hoter-Ishay’s statements,
which were first published in an interview by an ultra-Orthodox
newspaper (item 1244-97, from 11.27.96; 1335-97, from 11.28.96).
Though Hoter-Ishay’s criticism was presented as unrepresentative of the
general view among the majority of lawyers (item 1335-97, from
11.28.96”), criticism of the Court as an institution was no longer
restricted in television coverage to the religious sections of society.

When the selection committee assembled just after Hoter-Ishay’s
interview, his criticism penetrated the coverage of this body that was
once beyond reproach. The reporter noted that Hoter-Ishay, a member of
the committee, did not apologize for his statements. The justice minister
and MK Rubinstein, both members of the committee, criticized Hoter-
Ishay harshly, but another member of the committee, MK Rivlin said:
“After all, we learned from the Supreme Court that there are no sacred
cows in Israel and that everything is justiciable. The Court is also
justiciable.” (item 1396-97, from 12.1.96).

President Barak was quoted in one of the items as giving advice to his
fellow judges not to play into the hands of their critics by being dragged
into political and social controversies (item 20945-96, from 8.27.96). But
the Court was no longer presented as an apolitical player standing above

95. Cf Tom R. Tyler & Gregory Mitchell, Legitimacy and the Empowerment of
Discretionary Legal Authority: The United States Supreme Court and Abortion Rights, 43
DuUkE L.J. 703, 708-14 (1994) (arguing with regards to the American Supreme Court that
“perceptions of political neutrality bear an important relationship to Court legitimacy.”).

96. Robert A. Dahl, Decision-Making in a Democracy: The Supreme Court as a
National Policy-Maker, 6 J. PUB. L. 279, 280 (1957).

97. In this item, covering the induction ceremony to the bar, the reporter states
that Hoter-Ishay’s criticism caused strain and embarrassment to the audience.



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

and outside of the political arena. The attacks on President Barak with no
connection to a specific judgment symbolized the shift in the Court’s
image: President Barak was attacked as the head of a political institution,
similarly to the fashion of attacking the prime minister for every failure
of his government.

In 1996, before the election of the first Netanyahu government,
Justice Minister David Libai (Labor) publicly criticized courts in view of
a lenient verdict given by a district court in a famous rape case.” Libai
noted that, if contrary to his hopes, the “appeals court” cannot “straighten
out” judges and create the proper level of sentencing, there would be no
choice for the legislator but to create mandatory minimum sentences in
rape crimes to constrain judicial discretion. In response, President Barak
sent to the minister a letter. Television thus got an excellent chance to
cover the Court according to its new and preferred personal frame. After
a short presentation by the anchor, the reporter began his report noting
that

Judge Aharon Barak has created many precedents for the legal system,
and on this occasion he also created two precedents: first, a piercing
criticism of the justice minister; second, Judge Barak made his letter
public [waving a copy of the letter] so as to make the public aware of
his concern for the judicial system and in order to demonstrate
leadership. (item 3786-96, from 1.3.96).”

After providing more details on Barak’s letter, the reporter explained
the lack of response from the minister by noting, “Minister Libai asked

98. Since Libai did not discuss explicitly the Supreme Court, the item covering
his criticism was not detected by my search and thus was not counted in my results.
Barak’s response was of course detected.

99. Barak’s letter was not “unprecedented.” In January 1952, in a discussion at
the Knesset, the Justice Minister at that period, Dov Yosef, criticized judges on their
lenient verdicts against those convicted in violence against policemen. The President of
the Supreme Court at that time, Moshe Zmora, wrote a letter to the speaker of the Knesset
protesting against the minister’s criticism. In a response, Prime Minister Ben-Gurion and
Yosef criticized Zmora on his intervention in Knesset’s discussions. ELYAKIM
RUBINSTEIN, JUDGES OF THE LAND: THE ORIGIN AND CHARACTER OF THE ISRAEL SUPREME
COURT 97-100 (1980) (Isr.) (noting that since Zmora’s letter there was no other incident
in which judges made public their critique towards politicians who criticized the Court).



68 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

tonight not to escalate the verbal confrontation and the wrangle with
Judge Aharon Barak.”

During the period between 1993 and 1996, public figures began to
criticize the Court in statements that were focused on issues not directly
related to it. The Court became just another player in the mix of political
debate. For example, in 1994 Prime Minister Rabin made a speech after
the IDF failed in its rescue operation of Nachshon Wachsman, an Israeli
soldier who was kidnapped by Hamas terrorists. Rabin, who was hardly
an admirer of the Court’s activist tendencies, said: “it is inconceivable
that a member of Hamas, who was an accomplice to a murder, can
submit a petition to the HCJ on not getting the proper amount of sleep
and will receive a judgment because this is the law, [in an ironic tone of
voice:] I do not have a complaint toward the HCJ, I want the authority to
administratively arrest all Hamas leaders without legal babble
complexities . . ..” (item 24276-94, from 10.19.1994). The Court became
a fully-fledged player in the political arena and as such it was criticized
by politicians in items that had no connection to the coverage of a
specific judgment or to another development (such as judicial
nominations) in which the Court was the focal point. A day after the
prime minister’s critique, one of the most devoted defenders of the
Court, MK Dan Meridor (Likud), reacted to Rabin’s criticism of the
Court offering the sound bite “we need to fight Hamas, not Bagaz [the
HCJ in Hebrew].” (item 24372-94 from 10.20.1994).

V. THE CONSTITUTIONAL REVOLUTION

In 1992, the Knesset enacted Basic Law: Freedom of Occupation, and
Basic Law: Human Dignity and Liberty, which established a partial bill
of rights. These two Basic Laws were added to nine already in existence,
which anchored the institutional structure of the state. Before 1992,
according to the Court’s adjudication, the status of all the Basic Laws
was similar to ordinary laws. Two major differences did exist. First,
according to a decision of the Knesset from 1950, when the piecemeal
legislation of the Basic Laws was completed, they would form Israel’s
Constitution. Second, in 1969 the Supreme Court invoked the authority
to review and invalidate laws that violated the few entrenched provisions



2014] A Death of a Thousand Sound Bites

anchored in the Basic Laws.'” In the realm of human rights, the Court
was limited in the pre-1992 era to judicial review of administrative acts,
based on the “implied bill of rights” doctrine it created.'”!

The enactment of the two 1992 Basic Laws received scarce media
coverage and was hardly at the center of the public discourse, either
before or after the enactment.'” In 1995 the Supreme Court, led by its
new President Aharon Barak, essentially adopted the “constitutional
revolution” thesis in the Bank Hamizrachi case.'"” He offered this thesis
in an academic lecture a few years earlier.'"™ According to this thesis, the
two new Basic Laws confer on the Court the power to invalidate laws
inconsistent with the 1992 Basic Laws without any link to the question of
entrenchment. The Court also began establishing the understanding that
the 1992 legislation created normative gradation so that all previous
Basic Laws should be seen as higher laws, i.e., as Israel’s Constitution.'®

The Court acted in a highly activist fashion in adopting the
“constitutional revolution” thesis. Moshe Landau, a former president of
the Court, went so far as to claim that Barak had led the Court to
“granting Israel a constitution through [the] Court’s decisions.”'" Yet at
least television coverage did not grant any extended coverage to this
Court-led “revolution.” Only six filmed items, which are 1.9% of the

100. See Gavison, supra note 11, at 366-71 (describing Israel’s constitutional
history).

101.  See Hirschl, supra note 11, at 478.

102.  See Gideon Sapir, Constitutional Revolutions: Israel as a Case-study, 5 INT’L
J.L. IN CONTEXT 355, 364-65, 370-71 (2009) (“No evidence, however, supports the claim
stating that the significance of the constitutional revolution was presented to, discussed
and broadly supported by the public prior to the Knesset vote on the adoption of the new
Basic Laws. The issue received minimal media coverage at the time, both before and
after the enactment of the Basic Laws.”).

103. CA 6821/93 Bank HaMizrachi United Ltd. v. Migdal Communal Village
49(4) PD 221 [1995] (Isr.), translated at
http://elyonl.court.gov.il/files_eng/93/210/068/z01/93068210.z01.htm (last visited Sept.
11,2014).

104. See Aharon Barak, A Constitutional Revolution: Israel’s Basic Laws, 4
CONST. F. 83 (1992-1993) (presenting the “constitutional revolution” thesis).

105. See Gavison, supra note 11, at 371-72; Rivka Weill, Hybrid
Constitutionalism: The Israeli Case for Judicial Review and Why We Should Care, 30
BERKLEY J. INT’L L. 349, 350 (2012).

106. Moshe Landau, Granting Israel a Constitution Through Court Decisions, 3
MISHPAT U-MIMSHAL 697 (1996) (Isr.).



70 Michigan State International Law Review [Vol. 23.1

filmed items covering the Court during the period between 1993 and
1996, focused on the development of the “constitutional revolution.” The
subsequent influence of the “constitutional revolution” was also covered
in several other items. The item that covered the hearing in the Ganimat
case'” (item 13629-95, from 5.14.95) and the items that covered the
Mitrael affair'® can be added to the “constitutional revolution” category
(items 1057-97, from 11.25.96; 1156-95, from 12.26.94; 20310-93, from
10.22.93). The former case focused on the effect of Basic Law: Human
Dignity and Liberty, on the rights of detainees. The latter affair dealt
with the effect of Basic Law: Freedom of Occupation, on the import of
non-Kosher meat. Yet I classified the items covering them under the
criminal law and the state and religion categories respectively, since the
focus of the coverage was not the influence of the constitutional
revolution.'” But even when adding these items to the “constitutional
revolution” category, the total nu