
Post-Socialist Self-Censorship: Russia, Hungary and Latvia  
 

Elisabeth Schimpfössl  

Aston University, UK 

Corresponding email address: e.schimpfossl@aston.ac.uk 

 

Ilya Yablokov 

University of Leeds, UK; Tomsk State University, Russia 

Corresponding email address: i.yablokov@leeds.ac.uk 

 

Abstract 
 
This article argues that today in Central and Eastern Europe self-censorship, journalistic freedom and 

autonomy are just as severely affected by economic constraints, oligarchic influences and new 

authoritarianism as they are by their Communist pasts. Either way, journalists know exactly what to 

report, what to omit and how to advance their careers. This is reminiscent of adekvatnost’; a distinct 

strategy employed by Russian journalists, who regard this skill as an expression of professionalism. It 

implies having a ‘feel for the game’ and the ‘right instinct’, which allows them to enjoy a certain level 

of freedom in their work and express their creativity. The authors’ interviews with Latvian and 

Hungarian journalists, editors and producers examined the extent to which adekvatnost’ might be a 

feature of journalism beyond Russia, in particular when a media system faces rising populism and 

oligarch-dominated ownership. As such, knowledge gained about journalistic practices in the countries 

under investigation might also be useful in understanding media development beyond the post-

Communist space, including Western Europe.  

 

Keywords: self-censorship, media control, journalism, media oligarchisation, Russia, Central 

and Eastern Europe 

 

Introduction 
 

Analysing self-censorship in post-socialist states, this article proposes a new conceptual tool 

with which to investigate journalistic practices against the background of media oligarchisation 

and tightened control. We argue that – rather than a historical legacy of state-led censorship – 

the specific type of self-censorship we see today in the region has been generated by media 

markets in crisis, paired with illiberal state interference. Liberalisation of media markets and 

oligarchic control over the media have become inseparable in many post-socialist countries 

(Balčytienė et al, 2015; Štětka, 2015, Dragomir, 2019). This means that market led self-

censorship practices have merged with those traditionally employed by the state.  

After a post-2008-financial-crisis exodus of foreign investors, domestic businesses 

filled the empty spaces. These tycoons are on a range from highly loyal to outright submissive 

to the government (see, Štětka, 2015). Heightened economic difficulties and strengthened state-

led control have given rise to precarious working conditions, a tight job market as well as time 

and budget constraints on newsrooms and editorials (Metykova & Cezarova, 2009; Štětka, 

2016). Wherever populists are in power, freedom of speech has been attacked and restrictive 

media laws have been enacted (Bajomi-Lázár, 2014). These ingredients form the ideal breeding 

ground for a type of self-censorship which we term adekvatnost’, which can be understood as 

a ‘feel for the game’ (in a Bourdieusian sense) – manoeuvring skills that open up space for 

journalistic creativity and negotiated freedom of expression.  

After introducing adekvatnost’ in more detail, we test the concept on the cases of 

Hungary and Latvia. Self-censorship as a means to opening up new channels for creativity and 

professional expression is a phenomenon not limited to Central and Eastern Europe. All over 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Aston Publications Explorer

https://core.ac.uk/display/228123223?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


the globe, especially in (semi-)authoritarian contexts, we have seen similar endeavours and 

experiments, both in terms of the newly installed mechanisms of control as well as how 

journalists responded to them (see Bar-Tal, 2017; Festenstein, 2018). Many democracies are 

home to large privately-owned media empires. Especially those hosting strong populist 

movements or leaders have embraced authoritarian features (Krämer, 2018; Repucci, 2018). 

We, therefore, conclude that the phenomenon of adekvatnost’ might sooner rather than later 

become relevant for Western Europe and the US. Such a scenario would mean that an 

examination of ‘the East’ will become highly instructive for media scholars and sociologists of 

journalism to understand what is about to happen in ‘the West’.  

 

Self-censorship and negotiated creativity  
 

Self-censorship is a contested phenomenon, and scholars have not so far arrived at a universally 

accepted definition, either with regard to its theoretical implications, or to its empirical 

investigability (Rantanen, 2013). The most common approach is to perceive self-censorship as 

a milder form of censorship and as an inevitable side effect of faulty democracies (Simons and 

Strovsky, 2006; Kenny and Gross, 2008; Tapsell, 2012, Bunn, 2015). Some researchers deny 

the existence of self-censorship altogether, in the sense of acknowledging it as a distinct 

category, rather than simply consequence of external censorship (see, for example, Cook and 

Heilmann, 2010, 2013). As for Russia, most observers, including Castells (2009), consider self-

censorship to be the dominant practice of media control, alongside the state-led production of 

fake news and the clamp down on disagreeable media outlets.  

We aim to conceptually advance debates in the sociology of journalism, media control 

and oligarchisation. We contest the idea that self-censorship is necessarily coercively imposed 

on individuals and a direct result of explicit political pressure, interference or fear (Vartanova, 

2011; Kenny & Gross, Clark & Grech, 2017, Human Rights House Foundation, 2006; for a 

critique of this assumption, see Lee & Chan, 2009; Litvinenko & Toepfl 2019). Instead, we 

claim that self-censorship can spring from a range of motivations and can have a range of 

effects, both productive and prohibitive (see also Burt, 1998). Research on journalism in 

authoritarian states has suggested that self-censorship can, in fact, foster media freedom. As 

Tong claims in relation to China, this is because the art of skilled self-censoring helps 

journalists bypass minefields and therefore increases the chances of them being able to publish 

material that is less explosive and yet highly topical, and sometimes even politically sensitive 

(2009: 594). 

We further argue that journalists often respond to self-censorship craftily and 

creatively, transforming self-censoring from something imposed by fear or coercion into 

something they perceive to be productive and something they practice effortlessly, without 

requiring any identifiable censor. The routinisation of self-censorship is also reminiscent of a 

process described by Norbert Elias (1982): most of what we perceive as voluntary compliance 

was once exposed to external coercion and constraints (Fremdzwänge), before becoming 

internalised and seemingly self-imposed normative behaviour (Selbstzwänge). Once practices 

are perceived as self-imposed, they easily become part of a journalist’s professional identity.  

Such voluntary obedience is reminiscent of what Max Weber (1978 [1922]) referred to 

as occurring under charismatic, patrimonial rule, an essential part of which is reciprocity: those 

demonstrating unquestioned devotion get rewarded, whereas those who are defiant are 

punished. A liberating effect is achieved by those journalists who do not struggle with 

obedience and subordination and simultaneously know how to harness the rules of the game to 

pursue their professional goals and express their creativity.  

Russian journalists have a name for such expressions of self-censorship; they call it 

adekvatnost’, a noun deriving from the adjective adekvatnyi, which translates into English as 



appropriate or reasonable, in our context as ‘a feel for the game’ or ‘a sense of proportion’. 

We first encountered adekvatnost’ in 2013 when interviewing Russian federal television 

reporters at various levels, from journalists at the bottom end of the hierarchy to famous media 

celebrities (Schimpfössl and Yablokov, 2014). Nobody at that time could have anticipated the 

turbulent events of 2014: the annexation of Crimea, the war in Eastern Ukraine and the rouble 

crisis of December 2014, all of which had dramatic repercussions for Russia’s media (Lipman, 

2014; Kiriya, 2017; Malyutina, 2017). The timing of our first research turned out to be 

serendipitous: 2013 was the last year when journalists were likely to proactively narrate their 

ideas about adekvatnost’ rather than talk about the political events of the day and the immediate 

impact they had on their work.1  

Most of our respondents saw adekvatnost’ as a mandatory quality of anybody who 

aspires to become a top journalist. That is, journalists might be highly professional in their 

craft, but adekvatnost’ distinguished the ‘best’ of them (Schimpfössl and Yablokov, 2017b). 

As with Boyer’s observations regarding East Germany (2003: 529), this is partly due to the 

expectation that top journalists quickly understand, ‘in the best spirit of professional ethics’, 

which questions are not to be asked and which sentences not to be written, without requiring 

any detailed instructions (see also Lee and Chan, 2009: 127).  

This a ‘sense for the game’ is not unlike what Pierre Bourdieu called the ‘right’ habitus 

– the physical embodiment of habits and skills, grounded in an individual's life experience and 

dispositions (Bourdieu, 1984; for post-Soviet specifics of habitus see Eyal et al., 1998). It is 

difficult to teach oneself an ‘appropriate’ habitus; the best ones have it internalised, seemingly 

‘instinctively’, like a ‘second nature’. At the lower end of the adekvatnost’ ranking sit those 

who toe the line too anxiously and do everything necessary to get things right. Too stringent 

self-censorship stifles creativity and makes media products lame and boring.2What 

distinguishes adekvatnost’ from habitus, however, is that the former requires, even encourages, 

a certain level of agency – things change too quickly in Russia. In other words, an outstanding 

journalist might be daring, flamboyant and quirky, but, in best traditions of Weberian 

patrimonial reciprocity, clearly knows how far to go, as overdoing such things or getting them 

wrong would be highly risky in the ever-changing political climate.  

 

Case studies: Hungary and Latvia 
 

By and large, we can observe two slightly diverging developments within Central and Eastern 

Europe. In one set of countries (among them, Hungary, Poland, Belarus and Russia), once 

populist leaders have secured power, they have expanded their monopoly over the media. 

Another group of countries (for example, the Baltic states, and to a certain extent the Czech 

Republic and Slovakia) have so far proven to be less vulnerable to populism. In these countries, 

publicly-controlled media remain intact and allow for reasonably healthy political competition. 

The cases we have chosen – Hungary for the first group and Latvia for the second – are 

characteristic of their respective group’s development. Notwithstanding this, they share a 

number of similarities, in particular when it comes to their twentieth-century histories. Both 

countries experienced Soviet occupation during and after the Second World War. 

Subsequently, Latvia was incorporated into the Soviet Union and Hungary into the USSR-

controlled Eastern Bloc.  

After 1989, both countries, but particularly Hungary, were initially celebrated as 

showcases of democratisation (Magyar, 2016). Hungary held the first ‘proper’ elections in 

1990 and in the early 1990s Budapest became the home of the European offices of several 

international organisations. Latvia too transformed its political institutions immediately after it 

proclaimed independence from the Soviet Union in 1991. In those years of rapid change, state-

led censorship became a thing of the past. Journalists proactively shaped the new media 



landscapes, some working for the newly created independent outlets, others for the modernised 

successors of the previous giants (Rožukalne, 2013b). Despite these similarities, there were 

also clear differences in how their media sectors developed (see Jakubowicz and Sükösd, 2008; 

Metykova and Cisarova, 2009; Štětka, 2012; Mungiu-Pippidi, 2013). Soon after Latvia gained 

independence from the Soviet Union, it began to absorb many elements of the Scandinavian 

media model. In Hungary, however, after a brief period of media freedom in the 1990s and 

early 2000s, the state imposed stricter control over the media.  

The two countries’ trajectories most apparently diverged with the onset of the 2008 

financial crisis, which hit both of them heavily and drove out advertisers and foreign investors. 

This opened up opportunities for regional and local owners to buy up struggling media outlets 

at bargain prices (Urban, 2015). Under the pretext of market pressure, many previously 

dynamic media gave in to political pressure and commercially lucrative approaches, however 

low in quality, such as clickbait (Balčytienė et al., 2015; Lauk and Harro-Loit, 2016). Latvia’s 

public broadcaster has nevertheless preserved its high standards, and a reasonable number of 

independent media as well as high-quality journalism have survived (Rožukalne, 2013b). In 

Hungary, meanwhile, the media landscape acquired oligarchic traits, and the relationships 

between owners and employees became patrimonial (Bajomi-Lázár, 2017b).  

Recent authoritarian tendencies in Hungary resemble in many respects those which 

emerged in Russia a decade earlier (Agh, 2016; Oates, 2013; Vendil Pallin, 2017; Schimpfössl 

and Yablokov, 2017b). This is less the case, however, with the ways in which journalistic 

communities in both countries responded to the new circumstances. Our previous research has 

shown that Russian journalists demonstrate a great level of creativity when elaborating 

strategies to circumvent the constraining side-effects which result from heightened censorship 

and self-censorship (Schimpfössl and Yablokov, 2014; Schimpfössl and Yablokov, 2017b).  

 

Journalist interviews 
 

Our investigation into individual practices and day-to-day dynamics demanded a journalist-

focused angle to our empirical approach; however, not necessarily in form of qualitative 

interviews. When researching a potentially sensitive and, in some respects, intangible topic, a 

mixed range of methods would have been the preferred route to collect material, not least to 

capture things unsaid (Ho, 2008). Interviews alone might only scratch the surface, especially 

where there is an audience that is highly suspicious of self-censoring journalists and, thus, 

prevents them from talking openly about their practices (Kohut, 2000). Despite this, we initially 

encountered adekvatnost’ purely by chance, in the context of a project concerned with 

television content, rather than journalism (Hutchings and Tolz, 2015). The richest accounts in 

our latest interviews with Hungarian and Latvian journalists were again in many cases from 

those who responded to questions other than those directly related to self-censorship.  

Besides self-censorship, the interviews raised questions about the current political and 

social climate and how this affects the media in general. This included working conditions and 

unionisation; how economic troubles impact journalists and their work; and how editorial 

boards interact with their owners. We conducted semi-structured interviews, 15 in Hungary (in 

December 2017) and 14 in Latvia (in April 2018). When sampling, we recruited journalists 

from different outlets; state and non-state, public and private, conservative and liberal as well 

as print, TV, radio and online media.3  

In the analysis, we categorised the material into several themes. First, we identified the 

main elements that pointed to how, when and why journalists might censor themselves, 

according to their own narratives. Those statements appeared most frequently in answers 

relating to newsroom hierarchies, political influence on the daily work of journalists, and 



financial pressures. Next, we explored the origins and causes of current phenomena, as 

experienced by our interviewees.  

 

Hungary 
 

The rising authoritarianism in Hungary has shown strong parallels with Russia (see, for 

instance, Krastev, 2018). More than a decade earlier, Vladimir Putin’s rise to power was closely 

tied to attacks on the largest commercial television channel, NTV (Mickievicz, 2008: 242-264). 

When international investors retreated from Hungary in the aftermath of the 2008 crisis, 

businessmen close to Viktor Orbán purchased struggling media outlets (Urban, 2016), a 

process Bajomi-Lázár (2014) calls ‘media colonisation’. The subsequent oligarch-state 

dominance provided Orbán with a powerful base for self-promotion, something that was 

hugely decisive for his party’s election victory in 2010 (Magyar, 2016). In addition, Orbán’s 

government passed changes to the media law which now allows for even more state pressure 

on the independent media (Polyak and Nagy, 2015).  

As was the case with Russia’s journalistic community a decade earlier, in Hungary it 

has also became sharply polarised, with state- and oligarch-owned media counterposing 

oppositional media. Journalists who supported Orbán or were employed by outlets loyal to his 

regime quickly learned how to vociferously oppose those who were critically-minded. Things 

became more complicated when some oligarchs fell out with Orbán, as was the case with Lajos 

Simicska in 2015. The journalistic crews had to follow their owners’ sudden U-turns. After 

Orbán’s next election victory in 2014, any remaining trust among journalists eroded. Self-

censorship was on the rise. According to a study by Urban (2017: 147), in 2015, a third of 

Hungarian journalists concealed or distorted information to protect their jobs. They also began 

to hold back information that might have negative repercussions and be at odds with the 

consensus in their camp in order to prevent the other side obtaining material that could be used 

against them. In some respects, journalism in Hungary is reminiscent of that in Turkey where 

self-censorship may be well-rehearsed but is nevertheless closely and painfully coupled with 

coercion and the fear of punishment (see Yesil, 2014), which is very close to what Elias called 

Fremdzwänge, that is, externally imposed.  

Such gagging orders – some of them self-imposed, others ordered from above – have 

led to innovative practices. A number of journalists told us that they occasionally pass on 

material to colleagues from other outlets if they cannot publish them themselves. Among them 

was Viktor who works for a liberal online medium: ‘When I have a story I really care about 

and I know for sure I can’t get it out through my outlet, I’d rather have it published by a 

colleague elsewhere.’ László, another liberal journalist, elaborated further: ‘If you have a very 

valuable and exclusive source that you don’t want to lose, the safest option is to pass on the 

material to someone in another outlet. That secures you this source for the future.’ 

 

Patrimonial relationships 
 

Patrimonialism – in a Weberian sense – in media management not only affects journalists, but 

also the relationships between editors-in-chief and owners (Roudakova, 2017; Andersson and 

Wiik, 2013; Waisbord, 2013). Several of our interviewees referred us to the story of Gergely 

Dudás, the former editor-in-chief of Index.hu, a high-profile media owned by the oligarch 

Zoltán Spéder. Spéder was a close friend and confident of Viktor Orbán, from whom he 

regularly received highly lucrative state contracts, until the two fell out in 2015. Until then, 

Hungary’s media did not touch Spéder, nor scrutinise his business empire; nor did Dudás in 

his role as the editor-in-chief of one of the media outlets owned by Spéder. Now a scandal 

ensued, and Dudás was taken to task over why he had never looked into Spéder’s businesses. 



Dudás defended himself in several op-eds, referring to his obligation to maintain impartiality. 

Had he not done so, he argued, this would have put his staff at risk. In addition, he had felt the 

need to show loyalty to Spéder (Dudás, 2016).  

Some of the journalists we interviewed defended Dudás. Tiberiu, a former senior editor 

of an oligarch-owned media outlet, made it clear that he dislikes restricting both his own and 

his journalists’ freedom of speech (‘it’s really disgusting, but that’s just what it is’), but he feels 

obliged to do so to protect his staff and maintain his outlet’s viability. Tiberiu explained that 

censorship and self-censorship are straightforward: ‘It comes from the top, the owner, and then 

is passed down – first by myself.’ Tiberiu defends such measures as principled: ‘If you have 

moral problems with the owner, then you should never start working for them.’ Such passionate 

loyalty is not unlike the situation observed by researchers in Asian countries, among them 

Malaysia and Indonesia (Tapsell, 2012: 299). It had taken Tiberiu some time, however, to 

develop such pragmatism. At first, he felt very uneasy when he received an interfering phone 

call from ‘above’: ‘I used to simply say “no” when they called. But then I went back to the 

material, looked at it again and, more often than not, changed one thing or another, replaced a 

photo, changed the title, things like that.’  

Liberal journalists tend to regard those who work for media which are owned by pro-

government oligarchs as little more than propaganda soldiers. The latter are almost as critical 

of their liberal colleagues. ‘What is the point of being unbiased if they are all selling themselves 

out to some kind of Soros, or the European Union?’ asked Gábor rhetorically. Before switching 

to the state-owned newspaper Magyar Idők, this senior journalist held a high position in a 

liberal media outlet. ‘Everyone is bad,’ he said. ‘He who owns the media will play the music; 

there cannot be any independent journalism.’ Fatalist attitudes of this sort are not far off 

conspiratorial thinking, an important feature of authoritarian regimes (on conspiracy theories, 

see Yablokov, 2018). Such views were not confined to Gábor. Many other interviewees voiced 

the suspicion that there must be someone secretly pulling the strings in the background and 

pursuing a hidden agenda, especially when it came to scandalous revelations. 

 

Attila’s strategy: dulling down 
 

Attila started his career in a conservative newspaper in 1990, just after the fall of the Iron 

Curtain, and has been there ever since. He assured us that back then, in the 1990s, nobody 

would have changed a single word in a text, certainly not without having first discussed it with 

the author: 

 

Today they do this all the time, without consulting you. Of course, when you 

experience such things day in day out, you start adapting to it and censoring 

yourself. I’ve come to understand that they don’t mean it personally; it’s just what 

they have to do. It is also implicit that, if I want to keep my job, I’d better play 

along. That doesn’t mean that they gag you completely. I could say what I think, 

but we all know that it’s pointless. 

 

For Attila, things are particularly awkward because he has a passion for Russia which is 

not shared by the owner of his outlet. Attila would love to write more stories about Russia, but 

the owner’s dislike of the country is so strong that he would never allow anything to be 

published which did not paint Russia in a very grim light. This is obviously not what Attila 

wants.  

Attila’s solution is curious: when he writes about Russia, he produces texts that are 

utterly boring and have the most uninspiring titles. This seems somewhat ironic if we compare 

the situation with that of journalists in the West, and what they give as the major reason for 



censorship and self-censorship: they often do not follow up on a story they deem newsworthy 

because they think their editors will find it too boring or complicated and hence not 

commercially viable (Kohut, 2000; Pew Research Center, 2000). For Attila, apparently boring 

journalism is his main chance to get a text he really cares about pass through unnoticed. ‘It is 

a lame compromise, but at least the text will be published. But it is probably better than trying 

to be a revolutionary – and as a result not be published at all.’ 

 

Anticipatory obedience 
 

Like their Russian colleagues, Hungary’s journalists have been exposed to numerous rapid 

changes in ownership and editorial instructions. As long as the oligarch Simicska was friends 

with Orbán, his newspaper Magyar Nemzet was completely accepted by the government. ‘We 

used to read every word from Orbán’s lips and like autopilots attacked the opposition’, 

remembered Máté, one of the paper’s junior writers: ‘Once Simicska and Orbán didn’t get 

along anymore, everything was turned upside-down. Now Simicska is in love with [the far-

right party] Jobbik and starting from page 2 we only cover news about them.’  

A consequence of having to keep pace with permanent changes is anticipatory 

obedience, which is the key for developing adekvatnost’. The freelance journalist Ferenc 

socialises with journalists from both opposition and state-aligned media. He thinks that many 

journalists from both sides massively exaggerate the level of risk they could potentially face if 

they fell a little out of line. Almost the only topic Hungarian authorities are seriously bothered 

about, Ferenc said, is shady financial deals. (‘True, if you write about anything like that, this 

could really backfire and destroy not only you, but your whole outlet.’). Otherwise, he thinks 

journalists could be much more daring, especially state-aligned journalists: ‘They would get 

away with a lot. Our government has a strong authoritarian touch, but they have never crossed 

a certain line. They rarely fire someone.’  

Self-censorship is truly crucial for survival where one probably least expects it: in the 

opposition media. The reason for this is not political, but market-related. While state-loyal 

media receive government support, many of opposition media outlets depend on the loyalty of 

their audiences. Given Hungary’s small population of 10 million, and that the complexity of 

the Hungarian language means that it is spoken by few foreigners, these are by definition 

limited in numbers. Accordingly, as noted by Bajomi-Lázár (2017a: 57), private media in 

Hungary generally promote and reinforce their audiences’ views. Audiences with oppositional 

views expect distinct political approaches and are unlikely to forgive journalists who break 

with these. This is not unlike how Lee and Lin (2006) describe press journalism in Hong Kong. 

Readers expect journalists to monitor those in power. They see newspapers as a platform for 

public debate. The print media market in Hong Kong is highly competitive, and so media 

outlets must meet readers’ expectations. For similar reasons, Hungary’s opposition journalists 

and editors, especially those of small outlets, are very anxious about how to tailor their content 

in order not to upset their core readers and viewers.  

 

Latvia 
 

After 1991, Scandinavia sought to establish influence in the Baltic region. To bring the region’s 

media infrastructure up-to-date, media businesses and NGOs from the Scandinavian countries 

provided know-how, learning technologies, media training and investments (Balčytienė, 2009). 

A few of our respondents were critical of this interference and saw the Scandinavians’ main 

agenda as profit-making rather than investing (Balčytienė and Lauk, 2005; Štětka, 2012). Most, 

however, assessed their engagement rather positively. Marta used to work for the daily 

newspaper Diena, then owned by the Swedish Bonnier group. Until 2008, Diena was the 



flagship media outlet in the market of commercial quality journalism. Marta appreciated the 

training courses Diena ran and the high ethical standards they introduced. Emilija, a journalist 

now working for the finance newspaper Ir, remarked that ‘we had Nordic media trainers before 

we got Nordic banks. They taught us everything: from basic ethics to storytelling and specific 

examples of business writing.’  

After the 2008 financial crisis, Latvian journalists found themselves in a similar 

situation to their Hungarian colleagues: their outlets were purchased by domestic oligarchs who 

soon came to use their new assets for their own economic and political goals. International 

investors retreated (see, for example, Rožukalne, 2012b, 2013b). In 2009, Bonnier sold Diena 

to an unnamed company registered offshore. Later it was revealed that the buyers were Latvian 

business tycoons with a highly dubious reputation (The American Latvian Organization, 2012). 

Their lack of ethics was soon apparent in simple journalistic everyday life. A range of practices 

re-appeared which had long been thought to be features of the past, among them hidden 

advertising.  

 

The Russian question 
 

Almost all of our respondents mentioned the difficulties they experienced when covering 

Russia-related topics and trying not to alienate the large Russian-speaking minority who make 

up one third of Latvia’s population. For centuries there has been a small minority of ethnic 

Russians in Latvia, mostly consisting of political and religious exiles. The number more than 

tripled during the Soviet occupation from 1944 to 1948, and many stayed on after the war. 

Unlike in Lithuania, where the large Russian community has been successfully integrated, the 

Latvian authorities are still anxious about the loyalty of ethnic Russians to Moscow and their 

potential to stir up domestic conflict.  

This situation requires great sensitivity from those engaged in agenda-setting, 

particularly in public media (Petrova, 2017; on Eastern Europe in general, see Voltmer, 2013). 

During the time of our fieldwork in Latvia, the public media’s advisory board criticised a team 

of reporters for allegedly exerting ‘Russian propaganda’. The contentious issue was a 

photograph illustrating a report on the MH17 plane which was hit by a rocket over the Donbass 

region in July 2014. The reporters wanted a photograph depicting the plane’s black box. The 

best image they could find was from the Russian state-aligned news agency Sputnik, a source 

which the advisory board deemed unacceptable. The incident left all sides disgruntled.  

Conflict lines between Russians and Latvians are particularly stark when media 

products touch upon Latvia’s traumatic twentieth-century history. A particularly emotional 

date in the calendar of the Russian-speaking population is the 9th of May, the day on which 

Russians commemorate Soviet victory in the Second World War. Every year crowds of Russian 

speakers gather around the Soviet-built liberator statue (a memorial which actually pre-dates 

not only May 1945, but also the 1944 occupation of Latvia by Soviet forces). Many of those 

commemorating the event share Russia’s nationalist attitudes. Elvita described some of the 

many challenging issues she encounters year after year when covering the commemoration: 

 

I have to weigh every word and have to think hard about ways to approach the 

coverage without offending anybody’s feelings. After all, some of the people who 

join the gathering at the memorial might even have experienced those times. Then 

again, we mustn’t forget that Latvia was occupied by the Soviet Union, so for many 

9 May triggers very traumatic memories. All this leaves public TV (and me as the 

senior editor) with the tricky task of doing justice to all these emotions. Along the 

way I might easily censor myself. 

 



Commercial pressure 
 

Self-censoring practices were most clearly manifested in interviews with journalists who work 

in the commercial sector. Areas that generate solid profits for local businessmen as well as 

benefits for politicians are particularly affected by such pressures (Šulmane, 2011). Dzintara, 

previously a television reporter at a private channel, told us about her experience when 

producing a programme about shockingly low sanitary standards in a large supermarket chain 

(which is reminiscent of an incident reported by Tapsell for Indonesia, 2012: 239). Dzintara 

knew perfectly well that the chain was one of the channel’s main advertisers, but that did not 

hold her back. The management responded sharply and without delay. They first froze 

Dzintara’s and her colleagues’ salaries for a couple of weeks. Eventually they shut down the 

programme. Dzintara was dismissed and became a persona non-grata on Latvia’s media job 

market for a couple of years.  

Repressive measures of the sort Dzintara experienced are rare. This is partly because 

journalists do not often take such risks, but act in the spirit of adekvatnost’. Subsequently, 

owners do not usually feel they need to resort to active coercion and repression. This reinforces 

a patrimonial relationship as laid out by Max Weber. Paula is the editor-in chief of a specialist 

magazine in a highly lucrative business field. The board of trustees who sponsor the magazine 

have never intervened in her work. This has not been necessary, she said. Paula did not need 

an explanation of what we mean by adekvatnost’. She knows it inside out. For example, she 

would never write positively about her board members’ competitors. Her staff have internalised 

all of the major informal rules as well as she has, without ever having required a briefing. 

‘Nobody needs to be told twice’, Paula said, summarising the unspoken codes of practice 

around self-regulation and self-censorship. These, again, were not unlike those collected by 

Tapsell from Indonesian journalists, who have also never had to be reprimanded (2012: 240). 

the lightness of journalists’ behaviour is so deeply internalised that it has long become a 

Selbstzwang, as Elias put it, something not perceived as externally imposed. 

Latvia’s business structure determines certain hierarchies with regards to self-censoring 

pressures. The country is in a key position to play an important and lucrative role in commercial 

transportation across the Baltic Sea and so the cargo business is high up in the hierarchy. Sofija, 

a journalist in her early thirties, told us: ‘You have to be very careful what you say about transit-

related issues. Trade cargo is a huge market and all oligarchs have stakes in this business.’ 

Sofija was brought up as a Latvian speaker. Her English is fluent thanks to her school and 

university education. Given her youth, the Russian language has never played a role in her life, 

nor has learning it ever appealed to her. Towards the end of our interview, we mentioned how 

we initially became aware of adekvatnost’. Despite her very limited knowledge of Russian, 

Sofija got very agitated when she heard the term. She instantly understood all the nuances of 

the word. More importantly, she could very much relate to it. This did not mean that she had 

ever used adekvatnost’ actively herself; rather, she felt that the term expressed so much of what 

she had experienced in her practice as a journalist, but what she never had a name for.  

Sofija then told us her own experience of adekvatnost’. For a time, she worked in a 

private media, a period in her life which she recalled as being both useful and painful. In a 

country as small as Latvia a journalist must know which politician has stakes in what business, 

she explained: ‘With regards to them, you might make a mistake once, maybe twice, but after 

that never again.’ After a dreadful experience when she was repeatedly intimidated so that she 

would refrain from reporting on a commercial scandal, Sofija left private media for a high-

status job as presenter in public media (on commercialisation of Latvian media, see, for 

example, Rožukalne, 2012b). Although her work life became less frightening, she said that this 

skill – ‘knowing the rules of the game’ – had helped her ever since to avoid trouble, for example 

in such matters as libel cases. As if she had acquired the most suitable habitus in a Bourdieusian 



sense, she knows perfectly well how to choose her topics pragmatically, what to say and what 

to discuss. The most important thing is to not become too confident in her seemingly powerful 

position and get carried away with experimentation. Adekvatnost’ is part of her professional 

being. For example, when choosing guests for her show, she never takes great risks. Her 

assessment of the guests’ capacity to be ‘appropriate’ and ‘reasonable’ [adekvatnyi] is the most 

decisive factor. Much of her judgment relies on ‘gut feeling’.  

 

Conclusion 
 

One reason why Sofija responded so strongly to the term adekvatnost’ might lie in her country’s 

history. After the Soviet occupation of Latvia at the end of the Second World War, a large 

Russian population stayed on. This meant that Latvians had dealings with Russians on a daily 

basis (and still have), something of which Hungarians, who enjoyed more freedom in the Cold 

war period, had less experience. Given these circumstances, Sofija could have had substantial 

exposure to the Russian language, even though she never learned it. What contradicts this 

explanation is that adekvatnost’ became Sofija’s second nature – or habitus, to use Bourdieu’s 

term – while she was working for a private media holding which traded almost exclusively 

with Europe. Sofija is in her early 30s, while the Hungarian journalists we interviewed are 

around a decade older. They were professionally socialised in the liberal climate of the 1990s. 

For them Orbán came as a massive shock, the consequences of which they still cannot quite 

deal with. Their journalism is intertwined with political activism (see Rantanen, 2013: 264). 

Their habitus is less ‘mediating’ habitus than the one embodied by Sofija (see Philpotts, 2012: 

60), who perceives adekvatnost’ as exactly the same as her Russian colleagues do:  a ‘sense for 

the game’ which, when played correctly, allows for great freedom in one’s day-to-day life as a 

journalist. 

Sofija’s familiarity with adekvatnost’ challenges the commonly-held idea that in 

countries with a historical legacy of state-led censorship the main reasons for journalists to 

resort to self-censorship are illiberal oppression and the arbitrary application of repressive 

legislation (McNair, 1994; Becker, 2004; Pasti, 2005; Lipman, 2005; Simon, 2006; Lipman, 

2014). Alongside all powerful media markets, the liberalisation of the economy and media 

oligarchisation have become inseparable in Hungary, Latvia and Russia – a dynamic not 

dissimilar to that in several highly developed, semi-authoritarian Asian economies (Tapsell, 

2012: 229).  

This pairing of state-led control and a media landscape dominated by media tycoons 

destroys two myths: first, that high marketisation and aggressive state interference are 

opposites, and second, that censorship is a binary phenomenon, either being generated through 

state repression or through commercial demands. Today, instead of suffering from the 

staggering transformation to liberal democracy, many post-socialist countries display the 

features of an advanced crony media market, dominated by government-loyal media tycoons. 

In Russia, this process started in the aftermath of the 1998 collapse of the rouble; in Hungary 

and Latvia it took place a decade later, with the onset of the 2008 economic crisis.  

The dynamic of adekvatnostisation might have important implications for the study of 

media and press freedom well beyond Eastern Europe. Economic troubles loom large over the 

media markets in Western Europe and, politically, their liberal democracies are increasingly 

challenged by populism (Grattan, 2008). As a result, the study of censorship and self-

censorship in (semi-)authoritarian countries with strong populist features (such as Hungary, 

Poland and Russia) and distinctive post-2008-crisis oligarchic dominance over the media 

market (such as The Czech Republic, Slovakia, Bulgaria, Hungary and Latvia) could provide 

insights into where journalism in many Western European countries, if not globally, may be 

heading. One feature to be studied could be the appearance of something similar to 



adekvatnost’ and dynamics of adekvatnostisation: that is, self-censoring practices among 

journalists which, with the allowances they make for individual creativity, are particularly 

difficult to break. Such a ‘reversed’ perspective on things – to look at ‘the East’ to understand 

what might be happening in ‘the West’ – would in many respects be a game changer for media 

studies, politics, sociology, area studies and beyond.  

 

Endnotes 
 

1 In a follow-up research project in 2015, we tested the concept of adekvatnost’ on Russian 

media managers. Similarly, albeit on a different level of hierarchy and agency, they all turned 

out to have developed sophisticated strategies to handle and execute (informal, not articulated 

and often randomly changing) Kremlin policies, without having any guidelines to follow, and 

without the policies themselves being particularly clear (for a similar phenomenon outside 

Russia, see Lee and Chan, who researched self-censorship in Hong Kong, 2009: 124). Hardly 

any them felt seriously restricted in their freedom (Schimpfössl and Yablokov, 2017a). Their 

role in the patrimonial system is ‘mediating’ (Philpotts, 2012); they are subordinated to the 

Kremlin and their owners but demand adekvatnost’ from their editors and journalists (see also 

Skjerdal, 2010: 114).  
2 To be engaging and entertaining is mandatory in a controlled industry such Russia’s no less 

(Tolz and Teper, 2018). As with many authoritarian states (for China, see Tong, 2009: 596), 

Russian federal television channels are state-aligned, but not entirely state-funded. As they are 

competing for advertisers, they are reliant on being popular amongst viewers. Hence, it is 

crucial that the channels as a whole succumb to logic of Weberian patrimonialism and strike 

the right balance between political obedience and creativity. For the study of journalism this 

means that most media products in Russia are as much an expression of a journalist’s 

personality and tastes as of the Kremlin’s whims or those of the most powerful editors 

(Schimpfössl and Yablokov, 2014). 
3 All the interviewees in Hungary were acting journalists, and three had previously worked as 

editors-in-chief. Two of them worked in the state media, the others in media outlets which are 

either independent or owned by a media mogul. Eight respondents worked for online media, 

five for newspapers and two for television. Only one of our Hungarian interviewees was 

female, while two were under the age of 30. As for Latvia, two of our 14 interviewees had left 

their journalist careers behind and were now running non-governmental organisations. Of the 

remaining twelve, seven worked for public media and six were either acting or former editors-

in chief. Three worked for the radio, four for television, three for newspapers and magazines, 

and two for online media. Nine were female and four were under the age of 30. We have 

changed all names to ensure their anonymity. 

 

 

References 
 

Agh A (2016) The Decline of Democracy in East-Central Europe. Hungary as the Worst 

Case-Scenario. Problems of Post-Communism 63 (5-6): 277-287. 

 

Andersson U and Wiik J (2013) Journalism meets Management. Changing Leadership in 

Swedish News Organizations. Journalism Practice 7(6): 705-719. 

  

Bajomi-Lázár P (2017a) Between Neutrality and engagement: Political journalism in 

Hungary. Central European Journal of Communication 1: 46-61. 

                                                 



                                                                                                                                                        

 

Bajomi-Lázár P (2017b) Media in Third-Wave Democracies: Southern and Central/Eastern 

Europe in a Comparative Perspective. Budapest: L’Harmattan. 

 

Bajomi-Lázár P (2014) Party Colonisation of the Media in Central and Eastern Europe. 

Budapest: CEU Press. 

  

Balčytienė A (2009) Market-Led Reforms as Incentives for Media Change, Development and 

Diversification in the Baltic States: A Small Country Approach. The International 

Communication Gazette 71(1-2): 39-49. 

  

Balčytienė A and Lauk E (2005) Media Transformations: The Post Transitions Lessons in 

Lithuania and Estonia. Informacijos Mokslai 33: 96-109. 

  

Balčytienė A, Bajomi-Lázár P, Štětka V, Sükösd M (2015) Oligarchization, de-

Westernization and vulnerability: Media between democracy and authoritarianism in Central 

and Eastern Europe. Journal of Media, Cognition and Communication 3 (1): 119-141. 

 

Bar-Tal D (2017) Self-Censorship as a Socio-Political-Psychological Phenomenon: 

Conception and Research. Political Psychology 38(2): 37–65. 

 

Becker J (2004) Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System. European Journal 

of Communication 19(2): 139-163. 

 

Bourdieu P (1984) Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. London: 

Routledge. 

  

Boyer D (2003) Censorship as a Vocation: The Institutions, Practices, and Cultural Logic of 

Media Control in the German Democratic Republic. Comparative Studies in Society and 

History 45(3): 511-545. 

  

Bunn M (2015) Reimagining Repression: New censorship theory and After. History and 

Theory 54: 25-44. 

  

Burt R (1998) (Un)Censoring in Detail: The Fetish of Censorship in the Early Modern Past and 

Postmodern Present. In Post R (ed) Censorship and Silencing: Practices of Cultural 

Regulation. Santa Monica, CA: Getty Research Institute Publications, pp. 17-41. 

 

Castells M (2009) Communication power. Oxford: Oxford University Press. 

 

Clark M and Grech A (2017) Journalists under pressure: Unwarranted interference, fear and 

self-censorship in Europe. Council of Europe. 

 

Cook P and Heilmann C (2010) Censorship and two types of self-censorship. LSE Choice 

Group working paper series 6 (2). The Centre for Philosophy of Natural and Social Science 

(CPNSS). Available at: eprints.lse.ac.uk/27595/1/Censorship_and_two_types_of_self-

censorship_(LSERO).pdf. 

 

Cook P and Heilmann C (2013) Two Types of Self-Censorship: Public and Private. Political 

Studies 61(1): 178–196. 



                                                                                                                                                        

 

Dragomir M (2019) Central and Eastern Europe’s Captured Media. Project Syndicate, 6 May. 

Available at: https://www.project-syndicate.org/commentary/press-freedom-hungary-central-

eastern-europe-by-marius-dragomir-2019-05?barrier=accesspaylog. 

 

Duarte F (2006) A double-edged sword: The ‘jeitinho’ as an ambiguous concept in the 

Brazilian imaginary. International journal of interdisciplinary social sciences 1 (1): 125-131. 

  

Dudas G (2016) Karaktergyilkosságtól nem kell félnetek. Index, 12 June. Available at: 

index.hu/velemeny/2016/06/12/karaktergyilkossagtol_nem_kell_felnetek/?fbclid=IwAR3WL

e-gTsKZJdDweMpodJ7fjFn9tmIgFIUTb7BfawhXiOk1UHFlpBlWp4A. 

  

Elias N (1982) The Civilizing Process. Oxford: Blackwell. 

  

Eyal G, Szelényi I, Townsley E R (1998) Making Capitalism Without Capitalists. Class 

Formation and Elite Struggles in Post-Communist Central Europe. London: Verso. 

  

Ferreira M C, Fischer R, Porto, J B, Pilati, R, Milfont T L (2012) Unraveling the Mystery of 

Brazilian Jeitinho: A Cultural Exploration of Social Norms. Personality and Social 

Psychology Bulletin 38 (3): 331-344. 

 

Festenstein M (2018) Self-censorship for democrats. European Journal of Political Theory 

17(3): 324–342. 

 

Grattan M (2008) Editorial Independence: An Outdated Concept? Brisbane: University of 

Queensland, Department of Journalism. 

 

Hall R and O’Neil P (1998) Institutions, Transitions, and the Media: A Comparison of Hungary 

and Romania. In O’Neilin P (ed) Communicating Democracy: The Media and Political 

Transitions. Boulder & London: Lynne Rienner Publishers, pp. 125-145. 

 

Ho E L-E (2008) Embodying Self-Censorship: Studying, Writing and Communicating. Area 

40(4): 491-499. 

 

Human Rights House Foundation (2006) Fear Creates climate of self-censorship in the West. 

Available at: https://humanrightshouse.org/articles/fear-creates-climate-of-self-censorship-in-

the-west/. 

 

Hutchings S and Tolz V (2015) Nation, Ethnicity and Race on Russian Television: Mediating 

Post-Soviet Difference. London: Routledge. 

  

Jakubowicz K and Sükösd M (2008) Twelve concepts regarding media system evolution and 

democratization in post-communist countries. In: Jakubowicz K and Sükösd M (eds) Finding 

the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media in a Global Perspective. 

Bristol: Intellect Books, pp. 9-40.  

 

Kenny T and Gross P (2008) Journalism in Central Asia: A Victim of Politics, Economics, and 

Widespread Self-censorship. The International Journal of Press/Politics 13(4): 515-525. 

 



                                                                                                                                                        

Kiriya I (2017) The Impact of International Sanctions on Russia’s Media Economy. Russian 

Politics 2: 80-97. 

 

Kohut A (2000) Self-censorship: Counting the ways. Columbia Journalism Review 

(May/June): 42–43. 

 

Krämer B (2018) Populism, Media and the Form of Society. Communication Theory 28 (4): 

444-465. 

 

Krastev I (2018) Eastern Europe’s Illiberal Revolution. The Long Road to Democratic 

Decline. Foreign Affairs. Available at: www.foreignaffairs.com/articles/hungary/2018-04-

16/eastern-europes-illiberal-revolution. 

 

Lauk E and Harro-Loit H (2016) Journalistic Autonomy as a Professional Value and Element 

of Journalism Culture: The European Perspective. International Journal of Communication 

11: 1956-1974. 

 

Lee F and Lin A (2006) Newspaper editorial discourse and the politics of self-censorship in 

Hong Kong. Discourse & Society 17(3): 331–358. 

 

Lee F and Chan J (2009) Organizational production of self-censorship in the Hong Kong 

media. International Journal of Press/Politics 14(1): 112–133. 

 

Lipman M (2014) Russia’s Non-Governmental Media Under Assault. Demokratizatsiya: The 

Journal of Post-Soviet Democratization 22(2): 179-190. 

 

Litvinenko A and Toepfl F (2019) The ‘Gardening’ of an Authoritarian Public At Large: 

How Russia’s Ruling Elites Transformed the Country’s Media Landscape After the 2011-

2012 Protests ‘For Fair Elections’. Publizistik 64(2): 225-240. 

 

Loury G C (1994) Self-Censorship in Public Discourse. Rationality and Society 6(4): 428–

461. 

 

Magyar B (2016) Post-Communist Mafia State: The Case of Hungary. Budapest: CEU Press. 

 

Malyutina D (2017) Russian Journalists in Ukraine: Caught in Limbo? Russian Politics 2: 98-

122. 

 

Matulionis A, Beresneveciute V, Leoncikas T et al. (2011) The Russian minority in Latvia. 

Interplay of European, National and Regional Identities: Nations between States along the 

New Eastern Borders of the European Union. Available at: www.ces.lt/wp-

content/uploads/2013/01/ENRI_Russians-in-Latvia.pdf. 

 

Metykova M and Cisarova L (2009) Changing Journalistic Practices in Eastern Europe. 

Journalism 10 (5): 719-736. 

 

Mickievicz E (2005) Changing Channels Television and the Struggle for Power in Russia. 

Oxford: Oxford University Press. 

 



                                                                                                                                                        

Mungiu-Pippidi A (2013) Freedom Without Impartiality. The Vicious Circle of Media 

Capture. In: Gross P and Jakubowicz K (eds) Media Transformations in the Post-Communist 

World. Lanham: Lexington Books, pp. 33–47. 

 

McNair B (1994) Media in Post-Soviet Russia: An Overview. European Journal of 

Communication 9(2): 115-135. 

 

Oates S (2013) Revolution Stalled. Oxford University Press. 

 

Petrova A (2017) Broadcast watchdog fires Latvian Radio board member. LSM.LV, 29 

September. Available at: eng.lsm.lv/article/society/society/broadcast-watchdog-fires-latvian-

radio-board-

member.a251882/?fbclid=IwAR3TzAvGZ1qfP2rEwsQzC7cUdVSSbjfZEJySyWnduEzUUy

uUdMk9EecLr0I. 

 

Pew Research Center (2000) Self-Censorship: How Often and Why. Journalists Avoiding 

The News, 30 April. Available at: https://www.people-press.org/2000/04/30/self-censorship-

how-often-and-why/. 

 

Philpotts M (2012) The Role of the Periodical Editor: Literary Journals and Editorial Habitus. 

The Modern Language Review 107(1): 39-64. 

 

Polyak G and Nagy K (2015) Hungarian Media Law. Budapest: Mertek Media Monitor. 

 

Rantanen T (2013) A critique of the systems approaches in comparative media research: A 

Central and Eastern European perspective. Global Media and Communication 9(3): 257-

277). 

 

Repucci S (2018) The Global Implications of Populism on Democracy. The Henry M. 

Jackson School of International Studies, University of Washington. Available at: 

https://jsis.washington.edu/wordpress/wp-content/uploads/2018/04/Task-

Force_C_2018_Pekkanen_robert.pdf. 

 

Roudakova N (2017) Losing Pravda: Ethics and The Press in Post-Truth Russia. Cambridge: 

Cambridge University Press.  

 

Rožukalne A (2013a) Editorial independence in the Latvian news media: Ownership interests 

and journalists compromises. Media Transformations 9: 80–101. 

 

Rožukalne A (2012a) Journalism quality in Latvia: looking for new values in the middle of 

chaos. Media Transformations 6: 92–107. 

 

Rožukalne A (2013b) Latvia’s Media Owners. A monograph on Latvia’s media system and 

the most important owners thereof. Riga: Zinatne. 

 

Rožukalne A (2012b) Latvian media during economic recession: ownership changes, 

concentration and political parallelism (2008-2012). In: Collection of Scientific Papers: 

Research Articles, 2012: Economics. Communication Sciences. Political Science. Sociology. 

Social Policy and Social Work. Law. Riga: Riga Stradiņš University, pp. 21-31. 

 



                                                                                                                                                        

Rožukalne A (2012c) Significance of hidden advertising of the media business models in 

Latvia. Media Transformations 8:126–151. 

 

Schimpfössl E and Yablokov I (2014) Coercion or conformism? Censorship and self-

censorship among Russian media personalities and reporters in the 2010s. Democratizatsiya: 

The Journal of Post-Soviet Democratization 20 (2): 295-312. 

  

Schimpfössl E and Yablokov I (2017a) Media elites in post-Soviet Russia and their strategies 

of success. Russian Politics 2 (1): 32-53. 

  

Schimpfössl E and Yablokov I (2017b) Power lost and freedom relinquished: Russian 

journalists assessing the first post-Soviet decade. The Russian Review 76: 524-539. 

 

Simons G and Strovsky D (2006) Censorship in Contemporary Russian Journalism in the Age 

of the War Against Terrorism: A Historical Perspective. European Journal of Communication 

21(2). 

 

Skjerdal T S (2010) Justifying Self-censorship: A Perspective from Ethiopia. Westminster 

Papers in Communication and Culture 7(2): 98-121. 

 

Štětka V (2016) Between Instrumentalization and Para-Journalism: Current Challenges to 

Democratic Roles of the Media in the Czech Republic. Frontiers of Democracy. Available at: 

https://pdfs.semanticscholar.org/4d7f/35377826bdeea0120633c644f47549e71a59.pdf. 

  

Štětka V (2012) From Multinationals to Business Tycoons: Media Ownership and 

Journalistic Autonomy in Central and Eastern Europe. The International Journal of 

Press/Politics 17(4): 433-456. 

 

Štětka V (2015) The Rise of Oligarchs as Media Owners. In: Zielonka J. (ed) Media and 

Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective. Oxford: Oxford 

University Press. 

  

Šulmane I (2011) Latvian daily press journalists: between or together with commercialisation 

and partisanship? Media Transformations 6: 12–63. 

 

Tapsell R (2012) Old Tricks in a New Era: Self-Censorship in Indonesian Journalism. Asian 

Studies Review 36(2): 227-245. 

 

Tong J (2009) Press self-censorship in China: A case study in the transformation of discourse. 

Discourse & Society 20(5): 593–612. 

 

The American Latvian Organization (2012) Latvian newspaper ‘Diena’ reveals its owners. 

The American Latvian Organization. 2 February. Available at: www.alausa.org/en/who-we-

are/news/id/2/latvian-newspaper-andquot;dienaandquot;-reveals-its-owners/. 

  

Tolz V and Teper Y (2018) Broadcasting agitainment: a new media strategy of Putin’s third 

presidency. Post-Soviet Affairs 34: 213-227. 

  

Urban A (2016) Recent Changes in Media Ownership. Budapest: Mertek Media Monitor. 

  



                                                                                                                                                        

Urban A, Polyak G and Szasz Z (2017) Hungary: Media Transformation Derailed. In: 

Bajomi-Lázár P (ed) Media in Third-Wave Democracies: Southern and Central/Eastern 

Europe in a Comparative Perspective. Paris and Budapest: L’Harmattan, pp. 146-163. 

  

Urban A (2015) Distortions in the Hungarian Media Market: The Impact of State Advertising 

on Competition in the Media. In: Herrero M and Wildman S (eds) The Business of Media: 

Change and Challenges. Porto: Mediaxxi, pp. 157-167. 

 

Urry J (2014) Offshoring. Cambridge: Polity.  

  

Van Cuilenburg J and McQuail D (2003) Media Policy Paradigm Shifts: Towards a New 

Communications Policy Paradigm. European Journal of Communication 18(2): 181-207. 
 

Vendil Pallin C (2017) Internet control through ownership: the case of Russia. Post-Soviet 

Affairs 33(1): 16–33. 

 

Vartanova E (2011) The Russian Media Model in the Context of Post-Soviet Dynamics. In: 

Hallin D and Mancini P (eds) Comparing Media Systems Beyond the Western World. 

Cambridge: Cambridge University Press.  

 

Voltmer K (2013) The Media in Transitional Democracies. Cambridge: Polity. 

  

Waisbord S (2013) Reinventing Professionalism: Journalism and News in Global 

Perspective. Cambridge: Polity. 

  

Weber M (1978) Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology. Berkeley: 

University of California Press. 

 

Yablokov I (2018) Fortress Russia: Conspiracy Theories in the Post-Soviet World. 

Cambridge: Polity. 

 

Yesil B (2014) Press Censorship in Turkey: Networks of State Power, Commercial Pressures, 

and Self-Censorship. Communication, Culture & Critique 7(2): 154–173. 

 
 

 


