
 

China Perspectives 
56 | november - december 2004
Varia

Media reform since 1987
Taiwan’s media are still at an early stage of democratisation but it
cannot be denied that progress has been made

Gary D. Rawnsley and Ming-Yeh T. Rawnsley

Electronic version
URL: http://journals.openedition.org/chinaperspectives/440
DOI: 10.4000/chinaperspectives.440
ISSN: 1996-4617

Publisher
Centre d'étude français sur la Chine contemporaine

Printed version
Date of publication: 1 December 2004
ISSN: 2070-3449
 

Electronic reference
Gary D. Rawnsley and Ming-Yeh T. Rawnsley, « Media reform since 1987 », China Perspectives [Online],
56 | november - december 2004, Online since 29 December 2008, connection on 28 October 2019.
URL : http://journals.openedition.org/chinaperspectives/440  ; DOI : 10.4000/chinaperspectives.440 

This text was automatically generated on 28 October 2019.

© All rights reserved

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by OpenEdition

https://core.ac.uk/display/224200624?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://journals.openedition.org
http://journals.openedition.org
http://journals.openedition.org/chinaperspectives/440


Media reform since 1987
Taiwan’s media are still at an early stage of democratisation but it
cannot be denied that progress has been made

Gary D. Rawnsley and Ming-Yeh T. Rawnsley

1 In his inauguration speech of May 20th 2004, President Chen Shui-bian discussed his

vision  for  his  second  administration,  and  commentators  on  Taiwan  politics  have

dissected and analysed the meaning and implications of his plans. One sentence, buried

within a paragraph on reform, has largely gone unnoticed: “Persist with reform – We

shall forge ahead in response to the people’s demand for reform in our political and

judicial  system,  in  the  educational  system,  and  in  our  financial  and  fiscal

infrastructures;  for  improvement  in  the  quality  of  our  media1;  and,  for  comprehensive

social reform”. 

2 It  is  only  too  easy  to  miss  this  reference to  the  media  as  Chen’s  discussion of  the

constitutional “re-engineering project” dominated his inaugural address. The glass is

either half empty or half full: critics may claim that Chen glossed over media reform

because  his administration believe  it  is  a  non-issue;  the  more  optimistic  among us

might take heart from the fact that media reform was mentioned at all, and the brief

reference to it is an indication that much has already been achieved. 

3 Both  sides  of  this  debate  agree  that  media  reform  is  a  valuable  indicator  of

democratisation. It provides a benchmark that reveals an abundance of information

about the levels of freedom, tolerance, social justice and pluralism within a political

system2.  We  now  accept  that  the  media  were  central  to  the  development  of  both

democratic  culture  and  procedures  in  Taiwan3.  The  media  landscape  has  extended

beyond any previously imagined horizon, and audiences can choose from a plethora of

outlets—print,  broadcast  and  internet—demonstrating  that  Taiwan  has  created  a

genuinely pluralistic media environment.

4 This article reviews the changes that have taken place since the lifting of martial law

(jieyanfa) in 1987 and gives a perspective of how the media are faring at the beginning

of  Chen  Shui-bian’s  second  term.  His  administration  is  routinely  criticised  for  not

having  paid  sufficient  attention  to  irregularities  that  continue  to  impede  the

development of a free and democratic media. Detractors were particularly vocal during

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

1



and after the controversial 2004 presidential election when the predominantly “blue”4

media were able to present a decidedly prejudiced picture of the campaign, raising

again the problem of biased coverage of politics5. 

5 However, while the record reveals that Taiwan’s media are still  at an early stage of

democratisation we cannot  deny the  progress  made,  and that  Taiwan’s  media  look

increasingly similar to those operating in systems at comparatively similar stages of

democratic consolidation6. 

Under the KMT

6 When  the  Kuomintang  (Nationalist  Party)  began  the  dual  processes  of  social

liberalisation and political democratisation in 1987, the state system had already been

exercising  tight  control  over  print  and  broadcast  media  for  thirty  years.  The

government  had  enacted  a  series  of  laws—some  vague,  some  more  explicit—that

detailed the responsibilities of the media and the sanctions they faced if the laws were

violated.  Directive  No.  3148,  issued  in  June  1951,  was  the  most  interesting  as  it

suggested the more insidious methods that the government would continue to use to

control the media. (The Directive used the need for paper rationing to justify why the

press were subject to politically managed restraint7). Many such laws were as vague and

arbitrary  as  possible,  thus  allowing  the  state  to  exercise  expediency  in  their

interpretation and application. In contrast, the government felt no need to hide behind

paper rationing in the martial law, Article 11 of which defended limits to press freedom

on grounds of national security, while the Law on Publications (chubanfa)8 described

how the government could close a daily newspaper without recourse to judicial process

or authority9.  Moreover,  while government censors did not inspect newspaper copy

before  publication,  the  legal  machinery  did  allow  the  government  to  recall  and

confiscate newspapers after publication if they had printed anything that conflicted

with political or military interests. 

7 However, the most direct method of influence was also the most simple: ownership of

media enterprises. In addition to claiming legal authority, in the early 1980s the KMT

owned four national daily newspapers, the government owned two, and the military

five, but the implied separation was deceptive because of the overlapping character of

party/state/military political authority. A similar structure managed the three oldest

national  television  stations,  Taiwan  Television  Company  (TTV),  China  Television

Company (CTV) and Chinese Television System (CTS). Again, these were owned by the

government, the party and the military (See Table 1). 

8 In addition, the KMT government successfully managed the media through the creation

of a complex patron-client network that allowed agencies representing the KMT, the

provincial government and the state to manage media appointments. This meant that

newspaper editors either were members of the KMT or were supportive of the KMT’s

political  agenda, thus sympathetic journalists,  owners and political  appointees were

located  in  prominent  and  powerful  “gate-keeping”  positions  within  the  media.  For

example,  the  proprietors  of  the  two  privately  owned  newspapers  with  the  highest

circulation,  Zhongguo  shibao  (China  Times)  and  Lianhe  bao  (United  Daily  News)  were

members of the KMT Central Standing Committee. These private newspapers may have

challenged the government press for readership, but their owners guaranteed that they

would be  supportive  of  the  government.  “To a  certain  extent,  the  obligation to  be

profitable,  the need to  sell,  incited the private  papers  to  distance themselves  from

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

2



propaganda, while remaining within limits acceptable to the regime, in order not to

end up being closed down”10.

9 Exceptions to this pattern of ownership were rare, but did offer some hope that the

voice of the Taiwanese would find a channel of expression in mainstream publications.

Zili wanbao (Independent Evening News) and Minzhong ribao (People’s Daily) were owned and

controlled by Taiwanese. Taiwan shibao (Taiwan Times), located in Kaohsiung, was also

privately  owned  and  independent,  publishing  what  Bruce  Jacobs  called  “strongly

worded editorials and comments”11.  Even in a media environment subject to myriad

political  and  legal  restrictions,  the  KMT  was  prepared  to  accept  a  level  of  press

independence. 

10 Such  limited  exceptions  notwithstanding,  the  restricted  political  environment  of

Taiwan under martial law constrained the media from doing little other than comply

with a government demand that they act as agencies of transmission for the official

ideology.  Attempts to  evade the law were met with severe punishment:  during the

“White Terror” (baise kongbu) between 1950 and 1987, hundreds of reporters, writers

and editors were purportedly harassed, interrogated and often jailed12. 

After martial law

11 The  lifting  of  martial  law  in  1987,  and  the  social  liberalisation  and  political

democratisation that followed,  allowed for the dramatic transformation of  Taiwan’s

media environment. The most noticeable change was the rapid proliferation of legal

media. The figures are instructive. By mid-2003, there were:

• 602 newspapers (31 between 1951 and 1987; 393 in August 1999)

• 174 radio stations (prior to 1993, there were only 33; call-in radio stations were legalised in

1994)

• Four national television stations (compared to three when liberalisation began in 1987) 

• Access to hundreds of cable channels broadcasting local and international programmes (the

transmission and reception of cable television broadcasts remained illegal until 1993)13.

These channels include a national public television system. 

12 The KMT’s role in this process should be acknowledged, and Taiwan passed a milestone

in September 1989 when the then Director of the Government Information Office (GIO,

xinwenju)14, Shaw Yu-ming, observed that self-regulation by the media was preferable to

state supervision. He also recognised that, in a democratic political system, the media

have a responsibility to scrutinise the decisions and behaviour of the government and

hold  it  accountable  for  its  actions:  “The  government,”  he  said,  “is  …  under  the

surveillance  of  the  media,  and  it  is  not  suitable  for  the  government  to  use

administrative means or the law to punish them. That would raise criticisms about

freedom  of  the  press  being  hampered”15.  Chu  Jiying,  Director  of  the  KMT  Cultural

Affairs Department echoed these sentiments. In a democracy, he said: “the press is the

spokesman of the public’s interests. I believe that the role of the party’s spokesman is

to provide information,  not to control  the news.  He must manage information,  not

control it. He must explain the party’s policy to the media and relay public opinion to

his superiors. The rigid, domineering political style is out of date”16. 

13 From exercising political, economic and legal restraint on the media so that they might

serve a distinct ideological and developmental agenda, the KMT had moved to a

position where the party recognised that its  ambition for a democratic  society was

impossible without a free and independent media. This was the first tentative step in

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

3



the separation of the media and politics in Taiwan, an aspiration for which President

Chen Shui-bian assumed full responsibility after his inauguration in 2000. 

Under Chen Shui-bian

14 Chen’s  election  campaign  identified  political  influence  in  the  media  as  an  urgent

problem that  required resolution.  Given that  his  party,  the  Democratic  Progressive

Party (DPP) had suffered from the KMT’s monopoly on information and media17. Chen’s

interest in this matter was not surprising. To realise his ambition of separating the

media and politics (processes and institutions), Chen understood that he would first

have to deal with the issue of media ownership. 

15  The  outlook  was  promising.  First,  Chen’s  administration  announced  that  it  would

relinquish its shares in the media. Then, the government could make a start in limiting

partisan  and  state  influence  in  the  media.  While  the  former  objective  was  easy  to

achieve, the latter aim was less successful for three reasons: first, while noble in vision,

it was difficult to accomplish, and the government has never formulated a coherent

plan  to  suggest  a  solution.  Second,  the  political  environment  is  not  particularly

conducive  to  such  reforms.  Although  Chen  won  the  presidency  in  2000,  a  “blue”

majority  in  the  Legislative  Yuan  has  routinely  hampered  the  administration’s

reforming efforts of a number of serious issues.  Third, the political  interests in the

media  were  so  powerful  and so  embedded that  it  would  be  tricky  to  untangle  the

complex corporate patron-client network that structured the media industry. 

16 In fact, members of the DPP enjoyed privileged positions within the media industries

during  the  process  of  liberalisation  and  were  themselves  reluctant  to  concede  to

change.  The  most  prominent  case  was  that  of  Cai  Tong-rong  (Trong  Chai),  a  DPP

legislator and member of the party’s Central Standing Committee. While serving as an

elected representative, he also worked as chair of Formosa Television (FTV), a DPP-

supporting national television station that he helped to establish in 1997 to break the

KMT’s broadcasting monopoly18. This was a significant test case; if the DPP was seen to

be so serious in separating media from politics that it was prepared to lose such high-

level  control  of  the  only  television  station  that  openly  supported  the  party,  the

sincerity  of  the  administration  could  not  be  questioned.  Under  pressure  from  the

government and the media, Cai announced his resignation in September 2003. 

17 The then Director-General of the GIO, Chung Chin, was tasked with finding a solution.

“Our basic aim, she told the Education and Culture Committee of the Legislative Yuan,

is to filter out improper influences, both political and commercial, that may stand in

the way of the neutrality of news gathering and presenting”19. The proposed means of

accomplishing  this  aim  were  unimaginative  and  had  little  effect.  The  committee

discussed,  and  then  shelved  its  proposal  to  prevent  government,  state  or  political

parties from owning majority shares in media enterprises. The suggested reason for the

setback was the members’ reluctance to take potentially controversial steps that might

undermine the freedom of speech Taiwan had only just acquired. 

 

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

4



1. Ownership of TTV, CTV, CTS and FTV

Sources: Wang Zhen-huan, “Guangbo dianshi meiti de kongzhi quan” (Control of the Broadcasting and
TV Media), in Zheng Rui-cheng et al. (eds.), Jiegou guangdian meiti: jianli guangdian xin zhixu
(Deconstructing the Broadcasting Media: Establishing a New Order for the Broadcasting Media),
Taipei, Cheng Society, 1993, pp. 77-128; Ming-Yeh T. Rawnsley, Public Service Television in Taiwan,
unpublished PhD thesis, University of Leeds, 1998; Chen Bing-hong, Jiegou meiti (Deconstructing the
Media), Taipei, Yeh-yeh Book Gallery, 2003, 

pp. 289-290

18 However, the Legislative Yuan did finally succumb to executive pressure and passed the

reforms. In February 2003, the KMT announced that it would comply with the new law

and sell  its stockholdings20.  Such remedies to a seemingly intractable problem were

only possible with the political will of all political parties, and especially the opposition

KMT that had most to lose from these reforms. For their part, TTV and CTS face two

options  for  future  reform.  Either  they  can  become part  of  a  new public  television

group, or they can follow CTV’s example and become fully privatised organisations. At

the time of writing (July 2004) 25% of Taiwan Television Company belongs to banks

owned by the Ministry of Finance, and the Ministries of Defence and Education still

control  the  Chinese  Television System (see  Table  1).  The difficulties  in  overcoming

traditional ownership patterns are most telling, and it is unfortunate that partisan and

government influence is still pervasive.

19 In the same way that ownership of television stations lends credibility to accusations of

political bias, so the press are routinely criticised for being partial to one particular

party. The United Daily News and the China Times, the two broadsheets with the highest

circulation in  Taiwan, have been rounded on as  a  mouthpiece of  the blue alliance,

especially during the 2004 presidential election. Critics have discovered an apparent

absence  of  professionalism  among  journalists  and  editors  working  for  these

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

5



newspapers, suggesting that they do not follow the news agenda, but choose instead

what to cover and how from a blue political perspective21.

20 This  is  a  serious,  but  unfair  accusation,  as  newspapers  throughout  the  democratic

world tend towards bias in favour of one political party or platform. In a commentary

in the English language Taipei  Times,  Lee Ming-tsung alluded to the “emotional and

slightly emotional language” that the China Times and United Daily News used to describe

protestors  following  the  2004  presidential  election,  concluding  that  “it  is  probably

better to call that material ‘propaganda’ rather than ‘reports’ or ‘commentaries’”22. Yet,

no  one  familiar  with  the  tabloid  press  in  Britain―especially  those  that  position

themselves  on  the  right  wing  of  the  political  spectrum―will  be  surprised  that

newspapers in democratic societies can act in this way. In fact, Taipei Times is a sister

newspaper of Taiwan’s Chinese-language broadsheet with the third highest circulation,

Ziyou shibao (Liberty Times). Both the Liberty Times and the Taipei Times follow their own

political agendas in favour of the “green” (i.e. pro-DPP) alliance. In other words, KMT-

oriented newspapers may dominate the market, but alternative newspapers promoting

alternative political platforms are available. Again, this is not unusual; in Britain, the

newspaper market is dominated by titles that are supportive of the political right. Yet,

the  left-leaning  Guardian newspaper  is  sold  alongside  the  more  Conservative  Daily

Telegraph.  The  bias  is  overt,  and  the  choice  of  opinion  available  to  the  average

newspaper reader is considered a blessing23.

21 Neither should we overlook the influence of cable television in Taiwan. In addition to

the  four  major  national  television  stations,  there  are  hundreds  of  cable  channels

competing  for  audience  attention.  Since  legalisation  in  1993,  cable  television  has

become an increasingly powerful  source of  information,  especially during elections.

According to the Advertising Yearbook of Taiwan, for the elections of the Legislative Yuan

in 2001, the political parties spent about NT$2 billion in advertisement on non-cable

television and NT$5.5 billion in cable television24. An advertisement of just ten seconds

on  TTV,  CTV  and  CTS  would  cost  NT$33,000  and  on  TVBS  NT$30,00025.  There  are

currently six major cable system operators (see Table 2), and while some are inclined

towards the blue camp, most are far more concerned with making profits and therefore

do not operate according to any specific political agenda,. 

22 Another  method that  Taiwan’s  government  has  tried to  facilitate  the separation of

politics  and  media  is  to  regulate  the  tendency  for  politicians  to  control  their  own

television  or  radio  stations,  or  become  media  celebrities  by  hosting  their  own

programmes. As of March 2003, 15 elected politicians hosted or produced television or

radio talk shows. The most prolific was the independent legislator, Chen Wen-chien

(Sisy Chen). Until April 2003, Chen hosted Sisy’s News on Star TV, in addition to a daily

radio talk show, UFO Dinner, on UFO Radio. In March 2003, her contract with Star TV

was not renewed because, she believes, the station was pressured to drop her by the

ruling DPP. Star Group Taiwan Ltd. denied political pressure, claiming that there are

already too many political talk shows on air. Star TV also broadcasts former politician

Jaw Shaw-kong’s News Hijacker, while legislator May Chin hosts Lighting the Lamp on CTS

and Shen Chih-hwei (a legislator with the PFP) is responsible for a daily talk show on

Taichung radio.  Many  politicians  have  profited—politically  and  commercially—from

the proliferation of cable television and radio channels that are relatively simple to

launch  and  have  small  set-up  costs.  These  shows  are  important  as  they  give  the

politicians a medium through which they can address their own local constituencies

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

6



free from mediation by journalists. Most importantly, however, is that the celebrity

politicians listed here are from the blue alliance, adding to the suspicion of widespread

media  bias.  Some may suggest  that  the  DPP has  a  right  to  be  concerned that  it  is

playing on an uneven field; others would say that the DPP is merely trying to mute

those voices that stand in opposition to their own, and thus restrict Taiwan’s much

cherished freedom of speech. 

23 To circumvent some of the problems associated with this tendency, President Chen

issued an ultimatum to Taiwan’s politicians towards the end of his first term in office:

all  elected  politicians  and  officials  should  relinquish  their  media  interests  by

September  5th  2003.  This  affected  58  persons  who  were  now  required  to  choose

between their dual roles in politics and the media. The law does not affect the politician

television and radio hosts who do not have commercial interests in particular media

enterprises, since its intention is to prohibit civil servants and political party members

from  owning,  funding  or  acting  as  founder,  director or  manager  of  stations  and

newspapers. However, this caveat did not satisfy everybody. Some legislators argued

that  the  government  should  prevent  elected  politicians  from producing  or  hosting

political  and/or  news  programmes  on  television  and  radio.  For  example,  the  DPP

legislator, Julian Kuo, remarked, “Politicians hosting or producing broadcast shows is

just like athletes serving as referees in a single game”26.

24 However,  critics  have  accused  the  DPP  of  hypocrisy  in  its  ambition  to  separate

completely  the  media  and  politics,  and  have  indicted  the  administration  for  using

government  communication  resources  for  its  own  partisan  purposes.  When  in

opposition, the DPP regularly censured the KMT’s media monopoly because it allowed

the government to use public channels of communication for party propaganda. This

suspicion resurfaced in March 2003, when the GIO announced it planned to integrate

various government agencies’ resources to buy airtime and advertisement space in the

media to promote government policies. The funding would provide the resources for a

NT$200 million promotion between April 1st and June 1st 2003, and NT$900 million

more from July 2003 to March 2004. This means that instead of entitling all government

departments to purchase airtime and advertising space to promote their  individual

policies, the GIO combines all departmental promotional budgets to facilitate a single

annual bulk purchase of media space. In March 2003, the GIO revealed that it has spent

more than NT$30 million in 2002 to buy television airtime to promote government

policies.

25 The opposition viewed such initiatives as a way to kick-start Chen Shui-bian’s election

campaign at the taxpayer’s expense, despite the GIO being the government (and not the

DPP) Information Office. The opposition claimed that such moves are a clear danger to

press  freedom  and  contradict  the  DPP’s  apparent  determination  to  end  political

involvement in the media. However, by merely criticising the plans the blue alliance

failed to see the wider picture. The problem is not one of allowing the government to

use the GIO in this way (after all, it is the responsibility of the government to publicise

policies  and  thus  be  accountable  to  public  opinion),  but  one  of  ensuring  that  all

political parties compete with each other on a level playing field. The key question is

how the political  system can ensure that  the GIO remains  the spokesperson of  the

government and not whichever party happens to be in power. The blue opposition has

clearly failed to differentiate between party and government propaganda, which is not

surprising since the distinction was non-existent before 1987. 

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

7



26 But ownership patterns and political influence are not the only problems that Taiwan’s

media  face.  As  the  president  suggested  in  his  2004  inauguration  speech,  quality  of

output is also a major concern that requires urgent attention. 

Issues of quality and competition

27 The Taiwanese government is walking the same tightrope as other democracies: how

much media regulation is required in a liberal-democratic free market system? This is

becoming  an  urgent  matter  given  the  rapid  and  disturbing  development  of  more

inquisitive  media  that  are  quite  prepared  to  engage  in  less  reputable  and  more

sensationalist styles of reporting. So-called “yellow” or tabloid journalism thrives in

Taiwan  on  a  scale  never  before  imagined.  The  most  recent  entrant  to  Taiwan’s

newspaper market is Pingguo ribao (Apple Daily), run by Hong Kong entrepreneur Jimmy

Lai. Apple Daily, a tabloid newspaper with a reputation for celebrity gossip, scandal, and

crime scene photographs, was first established in Hong Kong and hit Taiwan’s news-

stands on May 2nd 2003 with a claimed circulation of 750,00027. It follows the success of

Jimmy Lai’s first Taiwan venture, Yizhoukan (Next Magazine), which is now the island’s

biggest selling weekly. For the Taiwanese, free speech is synonymous with democracy,

and here we identify a fundamental problem that is a serious barrier to further reforms

designed to encourage quality.  The president of one prominent NGO, Taiwan Media

Watch,  outlined  the  dilemma:  When  does  freedom  of  speech  end  and  moral

responsibility begin?28 The apparent lack of media sensitivity in reporting disasters,

crime and personal tragedies suggests that they are incapable of exercising the kind of

professional  self-discipline  and  self-regulation  called  for.  “Any  government

intervention in the operations of the media is unacceptable because freedom of the

press is  pivotal in a civilised society.  But as the tendency towards indecency looms

large in our local TV programming, to expect self-discipline on the part of the media is

a difficult option. So the only feasible solution is to allow the public to use its voice to

tell the media what they consider to be quality TV programmes”29. 

28 Under  Chen  Shui-bian,  the  GIO  has  discussed  ways  of  monitoring  media  output  to

combat the growth in tabloid-style journalism, but has also tried to design a regulatory

framework that would allow journalists to carry out their work free from the fear of

government interference and retribution. Again, however, progress has been slow. In

June 2002,  the GIO reviewed a draft  Mass Communications Law designed to “better

regulate Taiwan’s media” 30.  The mooted Law would “ban invasions of privacy by the

media and prevent the media from violating an individual’s ‘autonomy’. It would also

more clearly delineate the ratings system for media content and upgrade the level of

media regulations from that of executive orders to full legal standing”. In other words,

the system that the GIO designed actually reinforces control over the media, rather than

protecting the media from government interference.  Huang Hui-chen,  the Director-

General of the GIO after 2003, conceding “Taiwan’s freedom of speech is among one of

the most liberal in the world” [sic], did warn that “such freedom should not be abused.

The media’s responsibility should be to imbue audiences with positive social values …

The GIO has been aggressively imposing fines and rating television programmes, and

we take our responsibilities very seriously”31. 

29 One of the most controversial decisions taken by the GIO was its award of NT$950,000

to the Foundation for the Prevention of Public Damage by the Media to fund the regular

evaluation of the six mainstream Chinese-language newspapers. This would measure

“justice, objectivity, appropriateness and accuracy”, with the results released to the

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

8



public every two months. Critics of this proposal not only question the methodology—

how can one measure justice and appropriateness?—but also deem the exercise a step

backwards that will only damage press freedom. The proposals extend to the broadcast

media  and  the  signs  are  not  particularly  encouraging:  “Concerned  that  locally

produced TV programmes are becoming increasingly sensationalistic or inaccurate, the

Radio and Television Affairs Department of the GIO has decided to begin monitoring

and evaluating local programmes. (…) Because many TV shows have damaged some

people’s  privacy  and  the  sensationalism  of  some  programmes  has  made  audiences

uncomfortable, we have decided to take action and manage TV shows”, said Hong Chong-

jan, the new director of the department32. Such management undermines Chen Shui-

bian’s commitment that “the government would not suppress the freedom of the press

or people’s freedom of speech under the pretext of national security considerations”,

and he urged the media to develop processes of self-regulation. 

30 The government has continued to accrue powers in order to provide the conditions for

“quality”. In October 2003, the preparatory office of the new National Communications

Commission (NCC, guojia chuanbo weiyuanhui)  opened. This independent organisation

responsible to the Executive Yuan, will oversee and regulate the telecommunications,

media  and information technology  sectors.  Its  creation reflects  the  convergence  of

information technology.  Thus mobile telephones,  the internet and cable technology

have  blurred  the  differentiation  between  broadcasting  and  communication.  More

ominously,  the  NCC  is  responsible  for  censoring  online  data,  television  and  radio

programmes  and  other  information  broadcast  through  channels  of  mass

communications. The members of the commission are political appointees, chosen by

the premier for five-year terms, and would replace the GIO.

31 Are  these  examples  of  Taiwan  taking  one-step  forwards,  two  steps  back?  Can  the

government really imbue quality within the media and inspire journalists to higher

standards of professionalism by legislating for it? The government does have to create

the framework for satisfactory self-regulation that will  set  acceptable standards for

quality (for example conceding more powers to media-interested activists and groups

within civil  society) rather than trying to interfere directly with the producers and

their products. 

32 One  of  the  most  urgent  challenges  that Taiwan’s  media  face  in  a  democratic

environment  is  the  absence  of  specific  laws  that  define  and  regulate  classified

information. The existing arbitrary definition of what is and is not allowed continues to

confer upon the government and the GIO almost the same leverage over the media as

its KMT predecessors. For example, Article 21 of the Broadcasting and Television Law

forbids television programmes from spreading rumours or presenting material in a way

that would disrupt law and order, but fails to provide any specific details or speculate

on circumstances  when the  government  might  invoke this  law.  It  is  worrying that

neither the media nor the government are clear where the boundaries are,  what is

permissible,  and  who  is  responsible  if  things  go  wrong.  The  Chen  Shui-bian

administration  has  so  far  failed  to  demarcate  these  boundaries,  which  means  that

journalists  are  still  vulnerable  to  abuse  and  intimidation.  They  are  often  under

surveillance, their offices may be searched, and sometimes their telephones (and those

of family and friends) are bugged. 

33 For  example,  in  October  2000  members  of  the  Taipei  District  Prosecutor’s  Office

searched the offices and homes of journalists working for the Zhongshi wanbao (China

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

9



Times  Express).  They  were  searching  for  information  about  corruption  within  the

National Security Bureau that officials had leaked to the media. Journalists complained

that  they,  and  their  friends  and  families,  were  under  close  surveillance,  and  their

telephone  conversations  monitored.  The  prosecutors  justified  their  action  with

reference  to  “national  security”.  They  claimed  the  leaked  information  could have

included “highly sensitive state secrets” that threatened the lives of bureau members. 

34 More often, however, the intimidation is non-political and originates with the criminal

underworld.  Official  prosecutors  have  searched  the  offices  of  Jimmy  Lai’s  Taiwan

enterprise,  Next Magazine,  and  hired  thugs  have  vandalised  them  following  the

magazine’s  exposure  of  criminal  activity.  One  of  the  more  subtle,  but  increasingly

popular,  forms  of  intimidation  is  the  threat  of  libel  suits.  In  fact,  Antonio  Chiang,

briefly the publisher of the Taiwan ribao (Taiwan Daily) in 1996, once said that his main

job was “to go to court”, especially when his newspaper was sued six times in a three

month  period.  In  other  words,  libel  laws  remain  a  serious  risk  to  Taiwan’s  media

freedom, but they are necessary given the growth of sensational reporting that violates

the privacy of people in the public eye. Again, progress rests on finding a balance, and

ensuring  that  the  libel  laws  are  so  tight  that  both  sides—media  and  public—know

precisely what laws are being broken,  the punishments they can expect,  and when

recourse to the courts is acceptable.

35 Liberal commentators have identified as the solution to problems within the media,

especially  ownership  patterns  and  obvious  bias,  market  mechanisms  that  concede

greater power to the consumer. Reviewing the government’s plans to reform the media

by imposing new regulations, one anonymous member of President Chen’s Cabinet said,

“The  less  government  interference,  the  better.  If  the  public  dislikes  a  certain  TV

channel  or  radio  station  which  they  think  is  manipulated  by  a  certain  party  or

individual  they detest,  they simply refuse  to  watch it  or  listen to  it.  It’s  that  darn

simple.” The short life of the Shoudu zaobao (Capital Morning Post), established in May

1989  and  financed  by  a  prominent  DPP  politician,  Kang  Ning-hsiang,  clearly

demonstrates the power of market forces. The newspaper closed down in August 1990

not because it voiced unpalatable or unpopular political opinions, but because it could

not capture an adequate share of the market. In 2000, the GIO informed the Taiwan

xinwen  bao  (Taiwan  Daily  News),  a  newspaper  owned  by  the  Taiwan  Provincial

Government and based in Kaohsiung, that it might have to close down if it did not make

a  profit.  To  turn  its  fortune  around,  the  publication  had  to  downsize  into  a  local

newspaper and make two hundred of its staff redundant. Even state-controlled media

are not immune to the hidden hand of the market33.

36 However, the market does not guarantee quality. As competition intensifies, the media

are less willing to invest in innovative programming and instead battle to capture the

same middle-ground audiences with the same formats. This is particularly serious in

television, where the national stations now compete with the cable channels that are

gaining popularity34.

37 Moreover, the idea that competition provides opportunities for consumer-power is a

little  disingenuous.  While  the  government  has  made  important  strides  in  ending

political  influence  in  the  media,  close  examination  of  the  cable  television  industry

reveals a concentration of power in the hands of a few very powerful consortiums. The

Cable Television Law, passed by the Legislative Yuan in 1993, stipulated that to prevent

the creation of a monopoly, two or more operators should serve each geographic area

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

10



of  Taiwan.  However,  fierce  competition  ensued,  whereby  cable  operators  blocked

channels belonging to their competitors regardless of their popularity with audiences.

In  the  meantime,  it  is  not  unusual  for  bigger  operators  to  squeeze  their  smaller

competitors out of the market. In contrast to the aims of the Cable Television Law, each

area is dominated by one cable operator, with two or more able to exist in only a few

areas (Table 2). 

 
2. An overview of the cable market to December 2002

Source: Chen Bing-hong, Jiegou meiti, op. cit., pp. 291-292.=
NB : * This figure is based on the calculation that 5.55 million households island-wide subscribed to
cable television.
** Some of the operators use different company names to apply for licences. Therefore, it appears
that there are two or more competitors. However, in reality, they belong to the same consortium.

38 Since winning control of the presidency in 2000, Chen Shui-bian’s administration has

proposed numerous technical amendments to the Cable Television Law to reduce the

possibility of broadcasting monopolies by powerful consortiums. However, the impact

has been minimal for the same reasons that reform has been difficult in other areas of

the media, namely a blue-dominated Legislative Yuan battling with a DPP executive,

and the political and commercial interests of legislators in blocking reform. 

39 Taiwan’s  media  have  experienced  a  dramatic  and  rapid  transformation  since  1987.

From having politically defined responsibilities that were designed to further the KMT

government’s  agenda,  the  media  are  now  in  a  stronger  position  than  ever  to

interrogate the decisions, actions and behaviour of politicians. The transparency and

accountability  that  are  characteristic  of  Taiwan’s  media  today  are  important

benchmarks of the level of democracy there. While we must acknowledge the role of

the KMT in building the foundations for these circumstances, we must nevertheless

recognise the progress under the Chen Shui-bian administration. Problems persist: the

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

11



issue of ownership has yet to be resolved to everyone’s satisfaction, while political bias

within  the  predominantly  blue  media  continues  to  be  particularly  worrisome,

especially  during  elections.  Moreover,  the  quality  of  output,  and  particularly  the

quality  of  journalism,  is  cause  for  concern.  A  noticeable  decline  in  deference  to

authority,  prompted  by  the  gaining  of  freedom  of  speech,  media  pluralism  and

competition, and the rising power of market over state forces, have encouraged the

government to think about the problems posed by a completely free and independent

media in a liberal-democratic society. Moreover, what is the relationship between the

legal  process  and  the  media?  Here,  Taiwan  faces  a  dilemma:  can  the  government

legislate for quality, and thus risk being criticised for impeding the freedoms the media

fought long and hard to attain? Or can it depend on the power of market competition

and the consumer—his right to choose not to buy a particular newspaper or turn the

television over to a different channel—to regulate the media? 

40 The SARS epidemic of 2003 was a particularly testing time for Taiwan’s news media,

and the debate over where to draw the line between the public’s right to know and

journalistic  sensationalism  continued  long  after  the  World  Health  Organisation

removed Taiwan from its list of SARS-affected areas. One poll discovered that 65% of

1,093  respondents  thought  SARS-related  news  reports  were  “overly  sensational.

Another 30% described them as unnecessarily and intolerably repetitive. It seems that

accurate information was difficult to come by, and that the competitive 24 hours news

environment made speed of reporting more important35. Industry insiders claim that

practices associated with professional journalism, such as double-checking the facts

and the reliability of sources, were sacrificed. All media are now desperately trying to

learn  from  their  experience  of  the  SARS  crisis.  However, such  problems  are  not

culturally  specific;  British  and  American  media  faced  similar  criticisms  of  their

coverage of the 2003 war against Iraq. Few reporters on the front line have military

expertise, while the British government and the BBC are embroiled in a volatile dispute

about the reliability of sources. Perhaps Taiwan’s experience during the SARS outbreak

demonstrates  that,  after  all,  its  media  are  simply  responding  to  the  challenges  of

democratic society. It is a steep learning curve for all concerned. 

NOTES

1. Emphasis added.

2. Freedom House, for example, uses the media as a quantitative and qualitative

indicator in measuring democracy around the world. See “Freedom in the World” at 

http://216.119.117.183/research/freeworld/2001/table1.htm

3. See Gary D. Rawnsley and Ming-Yeh T. Rawnsley, Critical Security, Democratisation and

Television in Taiwan, London, Ashgate, 2000.

4. The “blue” alliance refers to the Kuomintang, the People’s First Party (Qinmindang)

and the remnants of the New Party (Xindang).

5. See Frank Muyard, “Taiwan, the birth of a nation?”, China Perspectives, No. 53, May–

June 2004, pp. 33–48. 

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

12



6. On consolidation see G. O’Donnell, P.C. Schmitter, and L. Whitehead (eds.), Transitions

from Authoritarian Rule, 4 vols., Baltimore, Johns Hopkins University Press, 1986; Samuel

Huntington, The Third Wave: Democratisation in the Late Twentieth Century, Norman,

University of Oklahoma Press, 1991; L. Diamond, M. F. Plattner, Y. H. Chu, and H. M.

Tien (eds), Consolidating the Third Wave Democracies: Regional Challenges, Baltimore, Johns

Hopkins University Press, 1997. Taiwan has yet to take Huntington’s “two-turnover

test”, whereby consolidation is characterised by the incumbent party (the DPP)

suffering electoral defeat. See Huntington, The Third Wave, pp. 266–267.

7. See Xinwen yewu shouce (Manual for the Information Professions), Taichung,

Information Department of Taiwan Provincial Government, 1983, p. 17.

8. Passed in April 1952, amended in 1958 and 1973, finally repealed on January 25th

1999.

9. The Law on Publications and other texts imposed restrictions on: (i) the registration

of new papers; (ii) the number of pages that newspapers could publish; and (iii) where

the newspaper could be printed and distributed. These measures affected a

comprehensive press ban policy of 1951, which prevented the further issue of licences

and thus froze until 1987 the number of titles permitted to be printed at 31.

10. Patricia Batto, “Democracy’s Impact on Dailies”, China Perspectives, No. 51 January–

February 2004, p. 65.

11. Bruce J. Jacobs, “Taiwan's Press: Political Communications Link and Research

Resource”, China Quarterly, Vol. 68, No. 4, 1976, pp. 778–788. However, Taiwan Times 

became more politically conservative after 1982 following its purchase by the Wang

family in Kaohsiung.

12. On the importance of the underground illegal media to Taiwan’s political

development, see G. D. Rawnsley, “The Media and Popular Protest in Taiwan”, Historical

Journal of Film, Radio and Television, Vol. 20, No. 4, 2000, pp. 565–580.

13. With a cable penetration rate of 82%, Taiwan is the most heavily saturated pay-TV

market in the world, surpassing even the United States and Japan. Alkman Granitsas,

“Digital to the Rescue”, Far Eastern Economic Review, October 17th 2002, pp. 46–48. Cable

operators in Taiwan usually produce at least four sets of figures regarding the number

of their subscribers: to the channel operators, they provide a low figure in order to pay

the least money possible; to the GIO, they provide a “moderate” figure in order to

ensure their market penetration does not exceed the legal limits; to the advertisers,

they provide a high figure to raise as much advertising revenue as possible; the figures

they tell themselves are secret. This explains why the penetration rate presented here

is different from the figure provided in Table 2 (i.e. discrepancies in the sources used). 

14. A branch of the Executive Yuan, the Government Information Office (GIO) “is

responsible for clarifying national policy, publicizing government ordinances and

administrative achievements, releasing important information at home and abroad,

effectively employing the mass media, actively developing overseas information and

cultural projects, and strengthening cultural communication to mainland China. The

office thus offers a wide variety of information services to the media and individuals at

home and abroad”. Republic of China Yearbook, 1996, Taipei, GIO, 1996.

15. Quoted in Batto, “Democracy’s Impact on Dailies”, op. cit., p. 71.

16. Ibid.

17. Before the DPP was formed and legalised, the tangwai (i.e. “party outsiders”) had

published a number of underground or dissident journals that provided a means of

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

13



organisation, recruitment and mobilisation for the opposition movement. See

Rawnsley, “The Media and Popular Protest”, op. cit.

18. See Ming-Yeh T. Rawnsley, “Communications of identity in Taiwan: from the

February 28th incident to the Formosa Television Corporation”, in Gary D. Rawnsley &

Ming-Yeh T. Rawnsley (eds.), Political Communications in Greater China, London,

RoutledgeCurzon, 2003, pp. 147–166.

19. Taipei Times online, June 2nd 2000.

20. 41.1% in China Television Company (CTV), 97% in the Broadcasting Corporation of

China (BCC), and 7 million shares in Taiwan Television Company (TTV).

21. See Lee Ming-tsung, “Media outlets more blue than blue”, Taipei Times, April 6th

2004, p. 8.

22. Ibid.

23. Similar views are also expressed in Taipei Times online, Editorial, “In response to our

critics”, January 12th 2004.

24. Zhonghua minguo guanggao nianjian (Advertising Yearbook of Taiwan, the ROC, 2001–2002),

p. 97. 

25. Ibid, pp. 328–332. 

26. Taipei Times online, March 3rd 2003.

27. Newspapers in Taiwan sometimes provide contradicting figures. According to

alternative data, Apple Daily claimed a circulation of only 400,000 at the end of 2003. See

Batto, “Democracy’s Impact on Dailies”, op. cit., p.76. 

28. Taipei Times online, June 5th 2000.

29. Ibid.

30. Emphasis added.

31. “New group takes aim at ‘vulgar’ TV”, Taipei Times online, October 12th 2003.

32. Emphasis added.

33. Taiwan Daily News is not the only state-controlled media threatened by the market.

In fact, all former so called “public” media that were owned or subsidised by the state,

government or the military have had huge financial difficulties since 1987, for example,

the two faithful KMT titles, Zhonghua ribao (China Daily News) and Zhongyang ribao 

(Central Daily News). 

34. Since the reception and transmission of cable television was legalised in 1993, the

audience for the national television stations has declined at a dramatic rate. In 1994,

73% of the viewing public preferred to watch national television, TTV, CTV and CTS; in

2001, these stations could capture only 42% of the audience. See Chen Bing-hong, Jiegou

meiti (Deconstructing the Media), Taipei, Yeh-yeh Book Gallery, 2003, pp. 78–80.

35. There are currently more than ten domestically-produced 24-hour news channels

in Taiwan for a population of 23 million, while there are only two such channels in the

US (CNN and Fox News) and three in the UK (BBC News 24, the ITV News Channel and

Sky News).

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

14



ABSTRACTS

Media reform is a valuable indicator of democratisation. It provides an abundance of information

about the levels of freedom, tolerance, social justice and pluralism within a political system. This

article reviews the changes in the Taiwanese media that have occurred since the lifting of martial

law in 1987 and considers how the media are faring at the beginning of Chen Shui-bian’s second

term. Taiwan’s media are still at an early stage of democratisation but it cannot be denied that

progress has been made and that Taiwan’s media are looking increasingly like those operating in

systems at comparatively similar stages of democratic consolidation. 

Media reform since 1987

China Perspectives, 56 | november - december 2004

15


	Media reform since 1987

