
1 
 

The Tribune’s turbulent times 

 

Pat Brennan and Brian Trench 

 

Introduction 

The Sunday Tribune’s 30-year-story starts with Hibernia’s demise, as an attempt to continue by other 

means that magazine’s dissenting journalism. Set up by an unlikely partnership of John Mulcahy, 

proprietor-editor of Hibernia, and Hugh McLaughlin, commercial magazine publisher and Sunday 

World co-founder, the Sunday Tribune went through several distinct phases in its three decades: 1980-

82, under the control of McLaughlin, with various associates; 1983-94, under the editorship and 

partial control of Vincent Browne, with changing investment partners, finally Independent 

Newspapers; 1994-2011, under the effective control of Independent Newspapers, with a succession of 

four editors. This chapter concentrates on the first two phases, from the founding years through 

Vincent Browne’s editorship. In these 13 years, the Tribune sought to maintain a structure and 

perspective that was independent and distinct within the mass-market media of the time.  

We review several key features of the Sunday Tribune of that period, and present a portrait of a 

newspaper that has a particular place in the history of Irish journalism and newspaper publishing. But 

we also describe the pervasive uncertainty about the Tribune’s commercial potential and even its 

survival, as investors and senior executives came and went frequently, with unsettling effects on the 

continuing production of the newspaper.   

Rapid rise and self-destruction 

The Sunday Tribune was launched in November 1980 as the first Irish national newspaper in compact 

size and with spot-colour available throughout the paper. Its content and layout were quite similar to 

those of Hibernia in its last years, not least because the core of the editorial and production team as 

well as regular arts and books contributors carried over from Hibernia. Among the significant 

additions to this group were Jim Farrelly (ex-Irish Independent) as news editor, Mary Holland (ex-

Observer) as political analyst, particularly of Northern Ireland, Tom McGurk (ex-RTE) as magazine 

editor and feature writer, Geraldine Kennedy (ex-Irish Times, later to return there as editor) as 

political correspondent, and Colm Toibín, who was to become an internationally renowned author, as 

radio reviewer.  

Sport had not featured in Hibernia and Mulcahy phoned Seamus Martin, then with the Evening 

Herald, to offer him the position of sports editor.1 Martin, in turn, recruited reporter Eoghan Corry 

and columnists Breandán Ó hÉithir, Anthony Cronin and Eugene McGee and also ‘had the “honour” 

of giving [Eamonn Dunphy] his first regular job in journalism’.2 According to Dunphy’s account, 

however, editor Mulcahy informed Martin that Dunphy was to be his soccer correspondent and Martin 

‘appeared to grimace’. 3 

In his first editorial for the Sunday Tribune, John Mulcahy declared the new paper’s ‘aim to hold an 

independent line in politics and a liberal one in economic and social affairs’.4 But his partner, Hugh 

McLaughlin had let it be known there would be no resemblance to Hibernia.5 Mulcahy found the 

relationship difficult and soon left, becoming perhaps the only person, through the sale of his shares to 

the Smurfit Group, to make a capital gain from the Sunday Tribune. Conor Brady, then planning a 

study break from The Irish Times, where he was night editor, records that he received a phone call 

from McLaughlin, whom he did not know, inviting him to become editor with an ‘absolutely free 

                                                             
1 Seamus Martin, Good Times and Bad – from the Coombe to the Kremlin, a memoir (Mercier Press, 2008), 

p.55  
2 Martin, 2008, p.56 
3 Eamonn Dunphy, The Rocky Road (Penguin Ireland, 2013), p.254 
4 Sunday Tribune, 1 November, 1980 
5 Irish Times, 12 September 1980 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by DCU Online Research Access Service

https://core.ac.uk/display/223355074?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


2 
 

hand in editorial policy’.6 Within weeks of taking up the position, Brady switched the paper’s format 

to broadsheet, considered more suitable for the ‘serious’ journalism to which the Tribune aspired.  

These were congenial times for a newspaper with strong political coverage and keen insight into 

events in Northern Ireland; the H-Blocks hunger strike had started in October 1980 and it rippled into 

politics in the Republic, as hunger-strikers and supporters stood for election in the June 1981 general 

election – the first of three to take place in less than 18 months. Geraldine Kennedy frequently 

supplied page 1 leads, including on alleged phone-tapping of phones at Fine Gael headquarters7 and 

on rifts within Fianna Fáil. An exclusive interview in June 1981 with Fianna Fáil leader Charles 

Haughey in opposition was a prelude to many stories based on information from Haughey’s 

opponents within the party, when he was in government. Conor Brady later recorded that he was 

urged by the former head of a semi-state body to ‘curb the activities’ of Geraldine Kennedy and that 

Hugh McLaughlin had a similar approach from ‘some people around Haughey’.8 McLaughlin also 

had a direct approach from Haughey himself9 and in a radio interview following a report by Kennedy 

on a challenge to his leadership of the party Haughey said that he would be ‘inclined to look after my 

own future’ if he worked for the Sunday Tribune.10  

Kennedy continued with her critical coverage of Fianna Fáil, including a report on the fund-raisers 

behind the party11 and an interview with Haughey’s rival George Colley12, who criticised low political 

standards and implied he might withdraw support from the government. Kennedy and reporter Darach 

McDonald reported on phone surveillance of parliamentarians, making their calls accessible to 

Haughey and others close to his leadership13; Kennedy’s commentary asked: ‘Did Haughey know?’ A 

year later it emerged that Kennedy’s own phone was being tapped at the time she was reporting for 

the Sunday Tribune on dissent within Fianna Fáil.  

With audited average weekly sales in the first half of 1981 of 110,000, the new paper was comfortably 

outselling the 130-year-old Irish Times; the print run reached 140,000 during that year. Despite this 

early and notable success, however, the Smurfit Group withdrew their financial backing. In an 

editorial on the parting of the ways14, it was claimed that there was ‘a certain feeling of relief in both 

camps’ but also – and not for the last time – ‘the future control of the Sunday Tribune must remain a 

subject of some speculation’. The editorial team continued to grow, however; new entrants included 

Emily O’Reilly, who joined from college as education correspondent, and Deirdre Purcell (billed as 

‘RTE newscaster’) who contributed profiles and interviews.  

With Smurfit’s withdrawal there was no strong force to restrain McLaughlin as he embarked on a 

diversification that was intended to support the Sunday Tribune as part of a larger stable. Jim Farrelly 

moved from the Tribune to lead a new title, the tabloid Daily News; it lasted just two weeks before 

closing and bringing down the whole enterprise in October 1982. Senior journalists sought to find 

alternative backers, approaching the insurance company, PMPA, and the venture capital arm of Allied 

Irish Banks, among others.15 But just weeks after the Tribune closed, Magill editor Vincent Browne 

secured financial support from Tony Ryan, who had become one of Ireland’s richest people through 

aircraft leasing, to buy the paper’s title from the liquidator. 

Resurrection and a new agenda 

It took just under six months, including negotiations with several print unions, to prepare the re-

launch. Browne recruited Gerald Barry from RTE as political correspondent, Paul Tansey from the 

                                                             
6 Conor Brady, Up With the Times (Gill & Macmillan, 2005), p.50 
7 Sunday Tribune, 25 January, 1981 
8 Brady, 2005, pp. 192-3 
9 Mark O’Brien, The Fourth Estate - journalism in twentieth-century Ireland (Manchester University Press, 

2017), p.189 
10 O’Brien, 2017, p.188 
11 Sunday Tribune, 9 May 1982 
12 Sunday Tribune, 6 June 1982 
13 Sunday Tribune, 27 June 1982 
14 Sunday Tribune, 16 May 1982 
15 Martin, 2008, p. 60 



3 
 

Irish Times as business and deputy editor, and John Kelleher, an old associate, from RTE to be 

managing director. Barbara Nugent, as advertising manager, and Martin Dobey, as financial 

controller, made up the rest of the senior management team.     

Browne set out his stall at length in an editorial, Where We Stand, that committed the paper to support 

a pluralist society and women’s rights, and to cover Northern Ireland and the economy in depth.16 The 

Sunday Tribune declared its position clearly on several current and conflicted issues: ‘We are opposed 

to the constitutional ban on divorce, to the present laws relating to contraception, to the Catholic 

church’s attitudes on mixed marriages and integrated education … we are also opposed to the 

proposed constitutional amendment on the abortion issue’. At the same time, the editorial insisted that 

‘it is not fundamentally the editorial views of a newspaper that determine its editorial character, it is 

the standards it brings to its journalism’. As we shall see, however, the themes and positions 

highlighted in this editorial did very significantly shape the paper’s journalism. The Sunday Tribune 

was strongly, and unusually, issues- and agenda-driven.  

On page 1 in the first edition under his leadership, Browne announced: ‘It’s Great to be Back’, firmly 

linking his project with that of the previous Sunday Tribune, which ‘achieved an authority and 

credibility unmatched in the Irish Sunday publishing scene and we hope to advance from there’.17 

Also on page 1, strong stories on Fine Gael’s internal divisions over the proposed constitutional 

abortion amendment and on an IRA vigilante punishment shooting in Dublin set the tone for what 

followed.  

The constitutional amendment was a gift to the Sunday Tribune that kept on giving, up to the vote in 

September 1983 and beyond. There was continuing coverage of intra-party and inter-party rifts on the 

issue, including opposition within Fine Gael to party leader Garret FitzGerald and divisions within the 

Catholic church on the guidance to be given to voters. In an early example of the two-page analysis of 

an issue that became a Sunday Tribune hallmark, Emily O’Reilly and Joe Carroll examined ‘The Pro-

Life Campaign – How It Started. How It Succeeded. The People Behind It’.18 A month after the vote, 

Carroll reported that senior Vatican officials thought the wording of the amendment was 

‘unsatisfactory’ and the issue too complex to be decided in a referendum; Carroll explored at length 

‘Inside the Hierarchy’, revealing unseen differences there.19  

It was perhaps the Sunday Tribune’s attention to these issues that led to a call coming to the paper on 

a Saturday afternoon in February 1984 from someone with first-hand information of a terrible tragedy 

a few days earlier: a teenage girl and her baby had died following childbirth at a grotto in a Midlands 

town. The informant gave the name of the town, Granard, Co. Longford, and of the girl, Ann Lovett, 

and little more. After hurried inquiries and a long discussion about whether to use the girl’s name, the 

Sunday Tribune had a report of ten short paragraphs whose publication had ripple effects far greater 

than the size of the report might have suggested.20 The story was amplified in news media, later in 

song and performance, over the weeks and months that followed, as Ann Lovett became an instantly 

recognised symbol of something much greater than a single girl’s experience.   

A week after the initial report, the Sunday Tribune gave two pages to Ann Lovett’s and related stories, 

including personal experiences of the religious-run Mother and Baby homes that made headlines 

again and again over the following three decades.21 In other media, ‘a flood of stories told of similar 

experiences and episodes’.22 But in Granard, the predominant feeling was of hostility towards the 

Sunday Tribune and other media for ‘bringing shame on the town’.23 In continuing coverage in the 

                                                             
16 Sunday Tribune, 17 April 1983 
17 Sunday Tribune, 17 April 1983 
18 Sunday Tribune, 24 April 1983 
19 Sunday Tribune, 16 October 1983 
20 Sunday Tribune, 5 February 1984 
21 Sunday Tribune, 12 February 1984 
22 Colum Kenny, Moments That Changed US (Gill & Macmillan, 2005), p.43 
23 O’Brien, 2017, p.163 



4 
 

Sunday Tribune, Emily O’Reilly wrote of four other deaths of babies ‘in unexplained 

circumstances’.24      

The Sunday Tribune’s openness to points of view beyond the spectrum generally covered in media 

was seen most clearly but also most controversially in relation to Northern Ireland and republicanism. 

In an exclusive report Vincent Browne and Gerald Barry – very often the authors, individually or 

jointly, of page 1 lead stories – detailed a signed commitment given in 1973, but not honoured, by the 

then Garda Commissioner to maverick republicans Eddie Gallagher and Marion Coyle, kidnappers of 

businessman Dieter Herrema.25 In another exclusive, Browne interviewed republican fugitive 

Dominic McGlinchey, leader of the Irish National Liberation Army, who admitted his involvement in 

many murders and bombings.26 In an accompanying editorial, Browne denounced McGlinchey’s 

actions but defended the interview on the basis that ‘the public should know more about him’. Gardai 

visited the newspaper’s offices in an unsuccessful attempt to secure information about McGlinchey’s 

whereabouts, whom they were actively hunting. Tony Ryan was very upset about the interview and 

‘summoned’ Browne and John Kelleher were his Dublin house where the confrontation was physical 

as well as verbal.27 

The already strained relationship between editor and sponsor was coming close to breaking point. The 

paper’s sales for July-December 1983 were an average 93,266 per week, the response from readers 

was encouraging, and, according to a page 1 notice ‘we have managed to cut costs drastically 

compared with the former Sunday Tribune’.28 But there were frequent cashflow crises, which 

occasioned ‘phone calls to Kilboy [Ryan’s Co Tipperary home] on Friday evenings saying the paper 

couldn’t come out unless money for the printer was immediately made available’.29  

A ‘permanent state of crisis’ 

Financial controller Martin Dobey, in one of a series of reminiscences on his blog (at 

martindobey.blogspot.ie) remembered ‘three years in almost a permanent state of crisis’ as the paper 

established itself.30  Ryan and Browne were destined, Browne said later, to be uneasy business 

partners, commenting ironically, ‘We are much too alike, although he lacks my tact and I his 

patience’.31 From an initial investment of £50,000 in shares and an agreed loan of £330,000, Ryan 

ended up pouring more and more money into the newspaper and came to view the newspaper’s 

demands as constant and uncontrollable.32  Less than a year after becoming involved, Ryan wanted 

out and eventually Browne managed to find a small number of friends, including USIT managing 

director Gordon Colleary, to buy his shares.33 While the deal prevented closure, the company 

remained on a knife-edge. 

In negotiations with the National Union of Journalists in early 1984, the company stated that ‘special 

co-operation and commitments are required from the journalists involved in the newspaper to ensure 

its viability and success’.34 The situation was such that the company made provisions in its agreement 

with the union for the possibility of the paper closing within a year. The company publicly committed 

to ‘greater concentration of resources on the editorial side during the coming year’.35 But despite the 

positive signs and an earlier denial that Ryan had put his shares for sale, in June 1984, 15 months after 

the Sunday Tribune’s re-launch, he withdrew his support.   

                                                             
24 Sunday Tribune, 1 July 1984 
25 Sunday Tribune, 1 May, 1983 
26 Sunday Tribune, 27 Nov., 1983 
27 Richard Aldous, Tony Ryan – Ireland’s aviator (Gill & Macmillan, 2013), p.88 
28 Sunday Tribune, 10 July, 1983 
29 Aldous, 2013, p.89 
30 Post at martindobey.blogspot.ie, 17 April, 2008 
31 Ivor Kenny, ‘Vincent Browne – The Sunday Tribune’, in Ivor Kenny: Talking to Ourselves – conversations 

with editors of Irish news media (Kenny’s Bookshop and Gallery, 1994), p.123 
32 Interview by Pat Brennan with Martin Dobey, 9 April, 2017 
33 Irish Times, 5 July, 1984 
34 Sunday Tribune industrial relations documentation from personal papers of Deirdre McQuillan 
35 Sunday Tribune, 18 April, 1984 



5 
 

When Ryan’s departure was announced in the Sunday Tribune, Vincent Browne stated: ‘I believe the 

future of the paper is assured’.36 He and associates had paid Ryan £50,000 for the title and made a 

long-term arrangement to repay loans. Despite the public assurance about the paper’s future the 

company’s agreement with the NUJ covered ‘the emergency period from 30th July 1984 to 1st January 

1985 or whenever an investor joins the company – whichever is the earlier’. Tribune staff were asked 

to accept wage cuts in an effort to reduce weekly costs by 7 per cent.37 The final deal with the unions 

was completed on 17 July, 1984, Browne’s 40th birthday. But the crisis was far from over: finding the 

cash to pay the printers ‘became a weekly obsession … We spent the next two years not really 

knowing from week to week if we could make it … it was really hand-to-mouth stuff’.38 

The Tribune then set its sights on raising money through the newly established Business Expansion 

Scheme (BES) which allowed tax relief on investments of up to £25,000 per year for five years.  The 

BES applied only to manufacturing companies and thus the Tribune’s company structure and printing 

arrangements were changed to meet this standard; effectively, the company ‘manufactured’ the 

newspaper each week. Investors were being lined up under the BES when a major libel case 

threatened to derail the campaign. Former Industry Minister Justin Keating took a defamation action 

against the Tribune for an article written by Browne in May 1984 about his role in the state’s deal 

with Bula Mines. The court found in Keating’s favour on 16 December, 1985 and awarded him 

£65,000. Browne insisted this would not undermine the stability of the newspaper.39 But there were 

other libel actions pending and the Tribune made a concerted effort to settle these to allay investors’ 

fears that money put into the company would be going out again in libel awards.  Deals were done 

and numerous apologies published. About the same time as the Keating award was made, John 

Birrane, a British-based Irish businessman, contacted the Tribune and agreed a £250,000 investment.40 

(Keating, in the end, accepted far less than the court award.)  

The BES investments brought in £500,000, as did the Sunday Tribune’s launch in 1987 on the Smaller 

Companies Market.  Readers were invited to ‘Buy the Sunday Tribune’41, with Browne and Dobey 

on-hand to take Sunday morning phone calls from interested parties. Sales of the paper reached a 

weekly average of 96,666 in 1987, a credible performance at a time when competitors’ sales were 

falling.  The share offer was fully subscribed and the money from new investors was used to enlarge 

the paper and broaden its coverage.  

Revolving doors 

One key to securing the transition from the earlier version of the Sunday Tribune was Vincent 

Browne’s offer of posts to Tribune journalists who had been laid off in October 1982. To these he 

added several writers who had cut their teeth on In Dublin magazine, thus rejuvenating the arts team – 

also with the recruitment of popular music industry personality B. P. Fallon as rock writer. The 

recruits from In Dublin included Michael Dwyer (cinema), Mary Raftery (radio) and Fintan O’Toole, 

who covered theatre but also general news, and Aidan Dunne (visual arts), who joined in 1987. Paddy 

Agnew came from Magill to be sports editor; Gene Kerrigan later followed Agnew, while later again, 

John Waters, who had contributed a column to the Sunday Tribune from 1984, went in the other 

direction to edit the magazine. 

The Sunday Tribune became a scouting and informal training ground for new entrants to journalism, 

many of whom were later to go on to senior positions in other media. Orla Guerin, Lorna Donlon and 

Maggie O’Kane were among those who joined the Tribune in the mid-1980s soon after leaving 

college. All went on to build notable careers in British broadcast or print media. Rory Godson 

followed Donlon in winning an award as Young Journalist of the Year while with the Sunday Tribune 

and also pursuing a career later in Britain.  

                                                             
36 Sunday Tribune, 8 July, 1984 
37 Irish Times, 11 July, 1984 
38 Dobey interview, 9 April 2017 
39 Irish Times, 17 Dec., 1985 
40 Sunday Tribune, 26 June, 1988 
41 Sunday Tribune, 27 Sept., 1987 



6 
 

Others who worked with the Sunday Tribune relatively early in their journalism careers included 

Aileen O’Meara, Kevin Dawson, Fergal Keane and Anne-Marie Smyth, all of whom went on to long 

periods with RTÉ. Among those joining the Sunday Tribune with established track records in 

newspaper journalism were Ed Moloney returning from the Irish Times in 1986 to cover Northern 

Ireland, Ciaran Carty moving from the Sunday Independent as arts editor and Deirdre McQuillan, who 

had established herself in women’s magazines and contributed strongly presented fashion coverage 

and other feature material to the Sunday Tribune as Lifestyle Editor. In sport, David Walsh joined the 

Sunday Tribune from the Irish Press and, through his special interest in the Tour de France, 

developed a relationship with cyclist Paul Kimmage, introducing him to journalism and working with 

him on investigations of drug use in cycling that became a decades-long theme for Walsh, later senior 

sports writer with the Sunday Times, and for Kimmage as contributor to the Sunday Independent.  

Design and photography were key parts of the Sunday Tribune’s distinctiveness. Award-winning 

designer Andy Barclay had stayed with the paper from its first version, having previously worked 

with Hibernia and the Belfast Telegraph. He did notable and bold layouts particularly for the colour 

magazine, while staff photographer John Carlos was supported by a changing crew that included 

Derek Speirs, Eamonn Farrell and Billy Stickland, all of whom became leaders in the field as 

independent operators or agency-owners. Fergus Bourke, an art photographer with a long-standing 

specialism in theatre, was assigned the photography for the Sunday Tribune’s innovative Kindred 

column which presented the writers’ views on and memories of their siblings or other family 

relations; Bourke’s stark black-and-white pictures were a critical component of the regular feature.  

Freelance contributors of many different kinds were an important element of the Sunday Tribune’s 

total package. These included satirist Dermot Morgan, who wrote a weekly column from 1984 before 

becoming much more famous as Father Ted in the cult television series of the same name, Mary 

Holland, who contributed her columns, mainly on Northern Ireland, up to 1985 when she moved to 

the Irish Times, and broadcaster David Hanly.  

Whether staff members or freelances, Sunday Tribune journalists came and went with great 

frequency. Fintan O’Toole estimated that the Sunday Tribune under Browne lost five books editors, 

three business editors, two arts editors, three sports editors, three chief sub-editors and three news 

editors.42 To that could be added three managing directors, the last of them Barbara Nugent, who was 

three years in that position before leaving due to ‘irreconcilable differences’ (Irish Times, 15 February 

1989), only to return soon after for a further two years. Northern Editor Ed Moloney commented later 

that Browne ‘could never make a friend without falling out with them”, but also stated: ‘If there was 

one man who made me the journalist I later became it was Vincent’.43 

Ahead of its time 

The Tribune had entered the newspaper market well ahead of its main competitors in terms of 

production and printing technology, with a look that was fresher, cleaner, more modern. In 1983, the 

editorial mix of news, sports, arts, and business filled 32 broadsheet pages, with a separate 16-page 

lifestyles and features magazine, carrying full-colour advertisements. In 1989, after finances had 

improved, the paper was redesigned with a second broadsheet section which increased sport and 

business coverage.   

Arts coverage was a consistently strong and substantial part of the Tribune package, reflecting its 

ambition as a quality broadsheet. When the Irish Press dropped the long-running New Irish Writing 

page, the Tribune stepped in.  Novelists Joseph O’Connor, Anne Enright and Hugo Hamilton were 

among those whose stories were published.   As O’Connor later told Arts Editor, Ciaran Carty, the 

call from the Tribune was pivotal. ‘I don’t think anything as exciting will ever happen to me [again] 

… I wouldn’t have been one of those very brave writers who kept on trying for years and years … I 

would have stopped’.44  

                                                             
42 Irish Times, 17 Nov., 1990 
43 Post at Ed Moloney’s blog, thebrokenelbow.com, 8 Feb., 2011 
44 Ciaran Carty, Hall of Fame Interviews, Hennessy Literary Awards (Hennessy Literary Awards, 2016),  p.13 



7 
 

The decision in late 1984 to wrap the magazine around the broadsheet gave the paper a full-colour 

glossy front page and a stand-out presence on the newsstands.  The wraparound was originally 

intended as a once-off photographic souvenir of the visit of President Ronald Reagan to Ireland but 

became the format for the Sunday Tribune until April 1992 when high-quality colour printing on 

newsprint became available.  The colour cover played to Browne’s strengths as a former magazine 

editor; a typical Tribune cover featured a strong news image and a provocative headline, as, for 

example, during the long-running Kerry Babies tribunal (see below), a cover with a colour close-up 

photograph of Joanne Hayes and the lines, ‘What the Gardai did to Joanne Hayes’, ‘By Deirdre 

Purcell, Woman Journalist of the Year’.45 

The Tribune used the colour cover to push the paper’s authority, offering readers ‘the inside story’ or 

an exclusive take on a running story, sometimes also with an irreverent and quirky perspective. When 

Charles Haughey dismissed Brian Lenihan, the man he had called his ‘friend of 30 years’, the Tribune 

cover featured a close-up shot of a pensive Haughey with the headline, ‘Some Friend’.46 The cover 

was also used as a vehicle to boost sales, featuring personalities who were reckoned to attract readers, 

notably broadcaster Gay Byrne, then in his heyday. When Deirdre Purcell wrote Byrne’s 

autobiography in 1989, the newspaper sustained stories about him for six weeks, including two full 

covers, bringing Tribune sales over 120,000.47  

But the colour wraparound was printed on a Friday and, while Sunday newspapers are generally less 

dependent on breaking news than dailies, big news events can happen on the weekend and, at such 

times, the Tribune was at a disadvantage.  Both the Bradford and Hillsborough football stadium 

tragedies were Saturday events, well covered by the Sunday Tribune but not on its cover.  The 

Tribune could not promote its own scoop by photographer John Carlos who captured the dramatic 

moment (on a Saturday) when a Garda opened fire in central Dublin during incidents after the release 

of IRA suspect Evelyn Glenholmes.48 The cover that Sunday featured actor Clint Eastwood who was 

running for mayor in Carmel, California. (Carlos later won the Photographer of the Year for his 

picture.) 

The Tribune sought to mitigate this problem when a big event was scheduled for a Saturday.  The 

cover for 1 July, 1990, printed before Ireland’s quarter-final defeat in the football World Cup in Italy, 

featured goalkeeper Packie Bonner’s full-stretch penalty save in an earlier game against Romania, 

with an inset team photograph and the headline, ‘They’ve Done Us Proud’, which worked whether 

Ireland won or lost. Boxer Barry McGuigan’s Saturday night world championship fight against 

Eusebio Pedroza on 9 June 1985 presented greater deadline challenges and the solution was 

unorthodox but ingenious. Two covers were printed, one featuring a story about Mehmet Ali Agca, 

the Turkish man who shot Pope John Paul II in 1981, and the other a close-up action shot of 

McGuigan with the headline, ‘Champion of the World’.  By placing a £5,000 bet against a McGuigan 

win but also selling two extra colour advertisements exclusive to that edition, the Tribune covered the 

cost of both covers. McGuigan won, the late edition carried the McGuigan cover and the ads covered 

the cost of the print run and the bet.49 

On 26 April 1992, with the benefit of new printing technology and with award-winning designer 

Stephen Ryan at the helm, the Tribune was relaunched as a three-section, 56-page colour broadsheet.  

A week earlier, the paper published a farewell to the wraparound cover, noting that Charles Haughey 

was the person most often featured – 41 times: ‘Sometimes it drove us mad. Frequently it must have 

driven our readers mad. Almost always it drove Charlie Haughey mad’.50 

 

 

                                                             
45 Sunday Tribune, 25 Jan., 1985 
46 Sunday Tribune, 4 Nov., 1990 
47 Sunday Tribune, 3 Sept.-8 Oct., 1989 
48 Sunday Tribune, 23 March, 1986 
49 Dobey interview, 9 April, 2017 
50 Sunday Tribune, 19 April, 1992 



8 
 

Priority themes: Pluralism and women’s rights 

Equality for women was one of the four key issues highlighted in Vincent Browne’s first editorial, 

‘Where We Stand’.51  Objectivity, he wrote, ‘does not preclude editorial or personal opinions – 

opinions which are certain to inform the presentation of cases, and more particularly, the selection of 

issues’. It was a time of extraordinary events which put into sharp focus the position of women in 

Irish society. In April 1984, two months after the Ann Lovett case, mentioned earlier, the mutilated 

body of a baby boy was found on a beach in Cahirciveen, Co. Kerry, and the Garda murder squad 

devoted its full attention to a single mother 80 kilometres away in Abbeydorney.  Joanne Hayes, like 

Ann Lovett, had concealed her pregnancy and had given birth at home, alone.  Her baby died and the 

body was hidden on the family farm.  Yet, under Garda questioning, Joanne and her family confessed 

to involvement in the violent killing of the Cahirciveen baby. 

The Kerry Babies Tribunal, set up to investigate how this happened, sat for 11 weeks in 1985 and 

Deirdre Purcell was there every day for the Tribune.  For Joanne Hayes, it was a harrowing ordeal. No 

detail of her personal or, indeed, gynecological life was left unexamined as the Garda sought to 

defend the investigation.  Purcell wrote, ‘Joanne Hayes is not on trial in Tralee. You repeat that to 

yourself now and then as you watch and listen’.52 As the hearings went on, Tribune headlines and 

cover stories were dramatic and unambiguous: ‘The Kerry Babies Barristers: the men behind the 

tears’, and ‘They Shoot Horses, Don’t They?’.53 A Tribune editorial concluded that Gardai had abused 

their power and ‘Joanne and her family were denied rights which should be taken for granted in a 

normal civilized country’.54 The Tribune printed a photograph of the body of the Cahirciveen baby 

with multiple stab wounds to his back, and with the caption, ‘It is a wrenching reminder of a far more 

horrible event than that which took place in the Hayes house in Abbeydorney’.55 

As the Tribunal dissected the reproductive life of one woman, the Dáil was debating legislation 

liberalising the sale of contraceptives. Fianna Fail opposed the government bill but Des O’Malley 

broke ranks and abstained, his now famous ‘I stand by the Republic’ speech leading to his expulsion 

from the party.   O’Malley was on the cover of the Tribune that week with his speech printed in full.56 

But the larger fight between Garret FitzGerald’s Coalition government and the Catholic church was 

over divorce. The Tribune supported the government’s stance, believing ‘the success of the 

referendum would represent a formidable symbol of the willingness of the Republic of Ireland to 

accommodate views and beliefs at variance with the tenets of the majority of the population’.57 The 

newspaper believed ‘the duty [of the electorate] is to vote yes’58 but columnist J. J. O’Molloy had 

brought a dose of realism with ‘Divorce in our time? Don’t hold your breath’.59 

In February 1992 the Attorney General sought and received an injunction preventing a 14-year-old 

rape victim leaving the country to obtain an abortion. The X-case, as it became known, was covered 

over two successive weeks in the Tribune which devoted the front covers and eight inside pages to the 

controversy. The paper’s editorial stated, ‘The constitutional amendment on abortion should be 

simply deleted’, leaving the issue to the legislature.60 The Tribune sought to talk to the people most 

directly affected; journalist Nicola Byrne was dispatched to a London abortion clinic to report on the 

journey taken by many Irish women. The women’s stories were published over two weeks and a full 

page was given over to readers’ views.61 

                                                             
51 Sunday Tribune, 17 April, 1983 
52 Sunday Tribune, 20 Jan., 1985 
53 Sunday Tribune, 27 Jan., 1985 
54 Sunday Tribune, 6 Oct., 1985 
55 Sunday Tribune, 6 Oct., 1985 
56 Sunday Tribune, 24 Feb., 1985 
57 Sunday Tribune, 22 June, 1986 
58 Sunday Tribune, 22 June, 1986 
59 Sunday Tribune, 29 Sept., 1985 
60 Sunday Tribune, 23 Feb., 1992 
61 Sunday Tribune, 23 Feb. & 1 March, 1992 



9 
 

Underpinning the Tribune’s commitment to covering women’s issues was the talent of its many 

women journalists and the fact that, atypical of the industry at the time, women occupied many senior 

positions, both editorial and commercial. It is unlikely that there were many other companies on the 

Irish stock exchange that listed a commitment to equality for women in the company prospectus.62  

Priority theme: Northern Ireland 

The Sunday Tribune’s controversial interview with on-the-run INLA leader Dominic McGlinchey in 

1983 was a clear indication the paper would talk to all ‘sides’ in the northern conflict. Another INLA 

activist Dessie O’Hare, whose criminal and murderous activities earned him the media moniker, The 

Border Fox, later took to phoning the newspaper.  One of these calls came while O’Hare and 

associates were holding dentist John O’Grady in a 23-day kidnap ordeal.  The Tribune ran the 

interview in the late edition on 1 November, 1987, quoting O’Hare as saying that O’Grady was alive 

and well but adding, ‘I am the Border Fox and foxes are very clever’.   Even as O’Hare made that 

phone call, Gardai were in the Tribune office asking about earlier contacts.    

Political developments in the North spanned the negotiation and aftermath of the 1985 Anglo-Irish 

Agreement, the rows and frustrations over extradition and the beginning of the Hume-Adams talks 

which eventually led to the Good Friday Agreement of 1998. Browne, Barry, J. J. O’Molloy and 

Northern Editor Ed Moloney came at these from different angles. The paper was notable for the extent 

to which it engaged with events in the North, sending reporters from Dublin to talk to as broad a 

spread of people involved as possible.  Emily O’Reilly spent a night with a Catholic family under 

siege from loyalists63 and she also spoke at length to sectarian killer and UVF leader John Bingham; 

her interview could be published in full only after his murder.64 It was a time of regular paramilitary 

‘executions’ of people deemed to be informers or troublesome for other reasons. The Tribune printed 

a close-up colour photograph of the body of one such victim – Eamonn Maguire – on its cover, with 

the headline ‘In Cold Blood’.65  The editorial was unequivocal: ‘Every one of those involved – and 

yes it does include Gerry Adams, Danny Morrison, Martin McGuinness and the rest who, if nothing 

else, are apologists for this kind of abomination – stand guilty of a despicable and mean act that defies 

all human values’.66 

Sunday Tribune editorials on Northern Ireland continued to argue through the darkest days that the 

nationalist cause was justified but violence was not; there were political means available to address 

these problems.  The paper sought to understand the republican mindset, however.  Condemning the 

fatal ambush of eight members of the IRA by British security forces at Loughall in May 1987 under 

the headline ‘Murder is Murder is Murder’, the editorial stated: ‘The eight IRA men, while killed in 

the act of attempted killing, are themselves victims in another sense of the Northern situation’.67 The 

Tribune noted that the IRA drew recruits from a deeply and systematically alienated community.  An 

editorial on the inquiry into the killing of three IRA members in Gilbraltar in March 1988, stated: ‘It 

is difficult, certainly at this remove and from an Irish nationalist perspective, to regard these killings 

as anything other than premeditated murder’.68  

After the IRA’s November 1987 bombing of an Armistice Day commemoration in Enniskillen, killing 

12 people, Tribune editorials argued for allowing, albeit with safeguards, extradition to Britain.  It was 

a contentious issue, given the view that there was scant justice for Irish nationalists in British courts.  

After the release of the Guildford Four, an editorial noted there was not ‘a single word of apology 

from the British’.69 The Birmingham Six were then still behind bars and the Tribune covered their 

                                                             
62 Sunday Tribune, 27 Sept. 1987 
63 Sunday Tribune, 24 Aug., 1986 
64 Sunday Tribune, 21 Sept. 1986   
65 Sunday Tribune, 6 Sept. 1987 
66 Sunday Tribune, 6 Sept., 1987 
67 Sunday Tribune, 10 May 1987 
68 Sunday Tribune, 2 Oct., 1988 
69 Sunday Tribune, 29 Oct., 1989 



10 
 

plight extensively up to their release in 1991, including reporter Kevin Dawson’s exclusive interviews 

with the men from prison.70   

Priority theme: the economy  

The Sunday Tribune was committed to scrutinise in detail the management of the economy where ‘the 

absence of accountability has been particularly glaring’.71 A decade’s record of high levels of foreign 

borrowing was contrasted with the continuously rising level of unemployment. The founding editorial 

argued that ‘redistribution can mean only that those in jobs agree to hold back their wage demands to 

allow resources to be freed for others to be employed’. The redistribution part of the agenda was 

reflected less in the paper’s economic coverage and more in that of social issues such as poverty and 

drugs abuse arising from or related to unemployment. 

In a profile of Charles Haughey, then leader of the Opposition, Browne identified as ‘real crimes’ the 

economic policies he pursued as Taoiseach in 1980-81 when ‘he allowed public expenditure to get out 

of hand’.72 This remained the emphasis of economic coverage; in that respect, the Sunday Tribune in 

the 1980s was less disruptive than in some other areas of coverage but rather reflected an emerging 

orthodoxy which has strongly influenced public policy in the following decades. The theme of wasted 

spending recurred frequently, as, for example, in Paul Tansey’s exclusive page 1 report on the £350 

million over-run on the ESB’s coal-fired power station in Moneypoint, Co Clare.73 Waste was a 

central theme of an exploration by Tansey, Browne and economist Seán Barrett of the ‘state of the 

nation’.74 In another extended examination of the theme, an editorial commented that even with 

‘enormous’ public expenditure and ‘staggering’ waste the incidence of poverty was high.75 Ahead of 

the January 1986 budget, Tansey explained ‘why we each owe £5,714”76 and, a week later, an 

editorial raged that the budget ‘signalled the government’s own confession of failure’, as not cutting 

spending meant maintaining a high tax burden.77 The editorial acknowledged the difficulty of making 

deep cuts but then went on to question the need for several named government departments, some 

major government agencies and for diplomatic representation in 15 listed countries, starting with 

Argentina, Austria and Australia. 

The concern about public spending easily turned into an argument about limiting public pay which 

was claimed to be ‘£15 million over’.78 Public sector workers were often a target, which made life 

difficult for reporters working on these stories. In advance of a threatened teachers’ strike over pay, 

the headline over Lorna Donlon’s otherwise balanced report was ‘Should Cooney Fire the 

Teachers?’.79 This triggered outraged letters from teachers, published over a full page, but with an 

editorial in the same issue again making the case against their demand for a pay increase.80  

Another year later Ireland was seen as ‘A Nation in Peril’ requiring ‘a strategy for survival [that] has 

got to commence immediately’.81 In a full-page editorial, Browne wrote that ‘another four years of the 

kind of government we have got used to could well see the country go beyond the possibility of 

survival’.  

Tansey’s business coverage – and that of the Sunday Tribune in general, and Des Crowley in 

particular – often had a critical dimension. Tansey claimed that US companies were treating Ireland as 

a tax haven82 and, as excitement rose in political and financial circles about the potential of offshore 

                                                             
70 Sunday Tribune, 28 Jan., 1990 
71 Sunday Tribune, 17 April, 1983 
72 Sunday Tribune, 1 Jan., 1984 
73 ‘ESB squanders a billion on doubtful project’, Sunday Tribune, 5 June, 1983 
74 Sunday Tribune, 20 Nov., 1983 
75 Sunday Tribune, 30 Dec., 1984 
76 Sunday Tribune, 26 Jan. 1986 
77 Sunday Tribune, 2 Feb., 1986 
78 Sunday Tribune, 13 Oct., 1985 
79 Sunday Tribune, 9 March 1986 
80 Sunday Tribune, 16 March 1986 
81 Sunday Tribune, 18 Jan., 1987 
82 Sunday Tribune, 4 Nov., 1984 



11 
 

oil discoveries, he warned of the lure of ‘fool’s gold’ and estimated that a reported find could bring 

‘pennies from heaven’, while Crowley observed that Ireland had ‘oil millionaires before we had oil’83 

and oil economist Peter Odell later warned against the lure of ‘oil that glitters’.84  

However, there were contradictions here as in other areas. As Tansey was writing about ‘fool’s gold’, 

Browne in the same edition congratulated exploration company Atlantic Resources and its chairman, 

Tony O’Reilly, on their success.85 Browne then qualified the compliment, noting that the Sunday 

Tribune had ‘little reason to praise O’Reilly – he went to considerable pains to obstruct the relaunch 

of the paper – but it [is] only fair to acknowledge the contribution he has made to the country’.  

Personalities in the news and in its coverage 

Big personalities such as Tony O’Reilly, as much as big issues, shaped the Sunday Tribune’s 

character. The two dominant and contrasting political figures in the Republic, Garret FitzGerald and 

Charles Haughey, fuelled much reporting, analysis, comment and imagery, as did Browne’s 

contradictory views of these personalities whom he criticised strongly and also admired. In 

FitzGerald’s last months as Taoiseach, the Tribune was relentlessly critical of the government: 

‘Garret, the Game is Up’86, ‘As the Country Braves the Snow, Garret Stays in the Bunker’87.  Yet 

when Fitzgerald resigned, the Tribune cover declared, ‘Garret: we will not see the likes of him 

again’.88 As mentioned above, Browne charged Haughey with ‘crimes’ in his management of the 

economy but he was comfortable with Andy Barclay, a keen natural history and wildlife enthusiast, 

and photographer John Carlos visiting Haughey’s privately owned island, Inishvickillaune, to produce 

a flattering and rare feature about it.89 

Personality-focused coverage also came in extended profiles and in Deirdre Purcell’s interviews that 

became a staple of the paper. But Purcell’s work for the Sunday Tribune in that time also included 

reporting on famine in Ethiopia before it became the stimulus for Band Aid in 1985 and an exclusive 

interview with US presidential candidate Gary Hart in 1987, when he sought refuge in the west of 

Ireland from US media pursuit of his alleged extra-marital affairs. Purcell and others were given space 

to stretch themselves – and to show their own personalities – in other formats. Purcell spent a long 

evening in the Leeson Street night clubs with photographer John Carlos.90 As well as providing 

political and social features and being sent to South Africa to report on the dying apartheid regime in 

summer 1985, Emily O’Reilly went behind the scenes at a fashion show91 and at a snooker 

tournament during an appearance by the erratic Hurricane Alex Higgins92.  

Through 1988-89 Gene Kerrigan followed the William Dunne action against Holles Street maternity 

hospital, eventually writing a book on it, and Kevin Dawson followed the unfolding story of the 

damage to Kenneth Best from a rogue batch of the whooping cough vaccine. In 1993 reporter 

Veronica Guerin tracked down Bishop Eamon Casey in Ecuador and the resulting interview, with 

exclusive photographs from John Carlos, ran over three weeks, totalling 12 pages.93 Guerin was on 

her way to becoming a public personality, having developed a distinctive style of work largely 

detached from the editorial team of which she was a nominal part. The Tribune news editor of the 

time, Alan Byrne, recalled that ‘the Casey story was one of the few stories where she was encouraged 

                                                             
83 Sunday Tribune, 14 Aug., 1983 
84 Sunday Tribune, 16 Oct., 1983 
85 Sunday Tribune, 14 Aug., 1983 
86 Sunday Tribune, 16 Oct., 1986 
87 Sunday Tribune, 18 Jan., 1987 
88 Sunday Tribune, 15 March 1987 
89 Sunday Tribune, 9 Sept., 1984 
90 Sunday Tribune, 29 May 1983 
91 Sunday Tribune, 28 Aug., 1983 
92 Sunday Tribune, 1 April 1984 
93 Sunday Tribune, 14, 21,  28 Nov.,1993 



12 
 

to do it by us. It was clearly the biggest story in Irish journalism at the time’.94  Despite this, Guerin 

left the Tribune for the Sunday Independent soon after on bad terms with Vincent Browne.95 

Columnists also provided personal insights and, in some cases, opinions contrary to the socially 

liberal thrust of current affairs coverage. This was certainly the case for the pseudonymous J. J. 

O’Molloy, as mentioned earlier, but also for shorter-lived Tribune columnists, Independent Senator 

(later minister) Shane Ross, adviser to the Catholic bishops and later President of Ireland, Mary 

McAleese, and Fine Gael TD John Kelly, all of whose opinions were to the right of the Sunday 

Tribune’s dominant editorial view. 

Contrarianism was encouraged notably in the case of Helen Lucy Burke who first contributed to the 

Sunday Tribune on gardening, then occasionally on restaurants, and then as the paper’s established – 

and increasingly feared – restaurant critic. She took some time to find her strong voice, writing after 

some months as a restaurant reviewer that a lobster terrine ‘tasted like brawn from a delicatessen’, that 

‘rage set in at having to pay £1.95 each for vegetables. This petty meanness seemed on a par with the 

skimpy paper napkins’, and that the crème brulée was ‘mawkishly sweet, a disgraceful £1.95’.96  

The promise of restaurant reviews like this became an essential part of the Sunday Tribune’s offering, 

as did contrarian coverage of football from Eamon Dunphy. As well as writing critically about the 

Irish international team he provided contemptuous coverage of the League of Ireland, which he 

repeatedly called the Famous Fried Chicken League in reference to its long-time lead sponsor. 

Writing on a short-lived manager of Dundalk FC, John Dempsey, he said Dempsey found ‘the 

Famous Fried Chicken League was a joke. The Irish grounds were kips with rough, unprepared 

pitches. The League of Ireland was a cowboy outfit’.97 Dunphy’s second stint with the Tribune lasted 

less than two years, however; he went on to a longer spell with the Sunday Independent.  

Over-reaching ambition  

Fintan O’Toole reflected on Browne’s achievement in 1990 that ‘it is simply impossible to think of 

anyone else who could have kept the Sunday Tribune going through its early years never mind 

establishing it as the viable Sunday quality paper’.98 And therein, he added, lay the problem: ‘The 

fundamental difficulty through Vincent Browne’s remarkable career in journalism is that he has far 

too much energy and far too many ambitions for one man, yet he is virtually unable to delegate to 

others’. 

Earlier that year, the Sunday Tribune launched an ambitious new venture aimed at securing its 

financial future as an independent newspaper.  It had the opposite effect and marked the beginning of 

the end of Vincent Browne’s time as editor. Dublin Tribune was a 28-page, free, weekly broadsheet 

newspaper, with nine local editions, delivered directly to 165,000 homes.  It was a lively mix of 

Dublin news and sports from a staff of 18 reporters, columns from established commentators such as 

Nell McCafferty and Shane Ross, and edited by former Sunday Independent editor Michael Hand.   

At the time, freesheet newspapers were seen as potential money-makers and there was a real fear that 

if the Tribune didn’t grab this business opportunity, someone else would.  As Browne recalled, ‘…if 

we waited… we believed that the Ingersoll organisation, which at the time had very successful free 

newspapers in the US, notably in St. Louis, would move in and rob us of the chance’.99 Ralph 

Ingersoll had already invested in the ailing Irish Press group and was for a short time feted as a man 

who could work newspaper magic: ‘His newspaper pedigree is second to none,’ wrote the Sunday 

Tribune.100 The son of a media magnate, he built his empire on local freesheets in the United States 

and in Britain and it was thought he would do the same in Dublin.   

                                                             
94 Emily O’Reilly, Veronica Guerin – the life and death of a crime reporter (Vintage, 1998), p.40 
95 O’Reilly, 1998, p.48 
96 Sunday Tribune, 1 July, 1984 
97  Sunday Tribune, 1 July, 1984 
98  Irish Times, 17 Nov., 1990 
99 Kenny, 1994, p.125 
100 Sunday Tribune, 9 July, 1989 



13 
 

So, the Sunday Tribune got in first, taking advantage of its technological lead over competitors.  It 

was the first to introduce ‘direct input’ by journalists of editorial copy101 and on-screen page make-up 

soon followed, bringing down production costs. Circulation had topped 100,000 and in the year to 

April 1990 a profit of £246,000 was reported. Arguably, it was a good time to expand.  As Martin 

Dobey remembers it, ‘the business was doing fine and Dublin Tribune killed the Tribune. But it was a 

fantastic idea, a good piece of work, very ambitious’.102  

The Dublin Tribune had a profound impact: after five successive years of rising profits the company 

reported a loss of £1.4 million in the six months to the end of September 1990103; this became a loss 

of £2.3 million for the 12 months to 31 March 1991104.  The losses continued and in November 

disgruntled investors sold 29.85 per cent of Tribune shares to Ireland’s largest media group, 

Independent Newspapers.105 It was a blow to Browne for whom the Tribune’s independence was a 

large part of its raison d’etre but he and colleagues ‘sought to make the most of it’.106  He eventually 

proposed that Independent Newspapers be allowed to take over the Tribune, to save jobs and bring 

stability and on the basis of ‘undertakings on editorial independence which I believed would stick’.107 

When Independent Newspapers sought to acquire a majority shareholding, the matter was referred to 

the Competition Authority and Browne made a personal intervention with minister Des O’Malley 

seeking to persuade him that the takeover should be supported.108 O’Malley ruled against the merger 

in March 1992, the Dublin Tribune continued publishing and losing money until May 1992 and 

Browne remained in the editor’s chair until 20 January 1994 when he was sacked by the Tribune 

Newspapers board.  

The long tail  

In the Sunday Tribune’s remaining 17 years it had four editors, of whom the last three – Matt Cooper, 

Paddy Murray and Noirin Hegarty – came from and went to positions in the wider Independent 

Newspapers group. Peter Murtagh was the exception to this pattern, working with the Irish Times both 

before and after his period as Tribune editor (1994-96). Each of these editors negotiated their own 

editorial autonomy within the overall control of the Tribune by Independent Newspapers.  

Many outstanding journalists worked with the title during this time and major stories in the Sunday 

Tribune often pointed the way for other media. Hegarty memorialised her tenure as editor with a 

collection of articles from the Tribune in those last five years of its existence.109 Introducing the 

volume, she made no reference to the earlier history of the newspaper; the record of the Sunday 

Tribune as a distinctive, critical presence in the Irish newspaper market was not even a dim memory. 

The paper’s impact in the market was declining from the mid-1990s and, as sales fell, the subsidy 

from Independent Newspapers became an increasingly necessary lifeline. From Independent 

Newspapers’ perspective, keeping the Tribune afloat was a deterrent to other media groups from 

entering or expanding in the Sunday newspaper market. It may have been effective in distracting The 

Irish Times from its plans for a Sunday edition, to which it dedicated significant resources. It did not, 

however, prevent the continuing development of the Sunday Business Post nor the gradual growth of 

the Sunday Times’s Irish edition.   

The Tribune became subject to the same rationalising pressures as other elements of the Independent 

group, eventually accommodated in the same headquarters building as all other titles. Twenty years 

after Independent Newspapers first invested in the Sunday Tribune, it withdrew its life-support. Tony 

O’Reilly, as long-time chair of Independent Newspapers, had been a relatively benign patron of the 

Tribune. According to one of his biographers and Tribune editors, O’Reilly was sidelined within the 

                                                             
101 Post at martindobey.blogspot.ie, 17 April, 2008 
102 Dobey interview, 9 April, 2017 
103 Irish Times, 27 March, 1991 
104 Irish Times, 29 Feb., 1992 
105 Sunday Business Post, 18 Nov., 1990 
106 Kenny, 1994, p.128 
107 Kenny, 1994, p.127 
108 Kenny, 1994, p.128 
109 Noirin Hegarty (ed.), The Trib – highlights from the Sunday Tribune (Y Books, 2011) 



14 
 

Independent group in 2011 when it came to the decision to close the Sunday paper.110 Whatever his 

and his colleagues’ precise motives for becoming involved with the Sunday Tribune, by 2000 the 

accumulated debt to the Independent group was ‘of the order of £12 million’.111 At the paper’s closure 

in January 2011 the Tribune’s debts to Independent News & Media were estimated at about €40 

million112 or accumulated losses on Independent’s investment at €60 million113. By any measure, it 

was an expensive adventure.     
 

 

                                                             
110 Matt Cooper, The Maximalist – the rise and fall of Tony O’Reilly (Gill & Macmillan, 2015) 
111 John Horgan, Irish Media – a critical history since 1922 (Routledge, 2001), p.142 
112 Irish Times, 2 Feb., 2011 
113 Cooper, 2015, p. 84 


