
University of Denver University of Denver 

Digital Commons @ DU Digital Commons @ DU 

Religious Studies: Faculty Scholarship Religious Studies 

2013 

Part of Imperial Communications: British-Governed Radio in the Part of Imperial Communications: British-Governed Radio in the 

Middle East, 1934–1949 Middle East, 1934–1949 

Andrea L. Stanton 
University of Denver, andrea.stanton@du.edu 

Follow this and additional works at: https://digitalcommons.du.edu/religious_studies_faculty 

 Part of the Islamic World and Near East History Commons 

Recommended Citation Recommended Citation 
Stanton, A. L. (2013). Part of imperial communications: British-governed radio in the Middle East, 
1934-1949. Media History, 19(4), 421-435. https://doi.org/10.1080/13688804.2013.847141 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License. 
This Article is brought to you for free and open access by the Religious Studies at Digital Commons @ DU. It has 
been accepted for inclusion in Religious Studies: Faculty Scholarship by an authorized administrator of Digital 
Commons @ DU. For more information, please contact jennifer.cox@du.edu,dig-commons@du.edu. 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by University of Denver

https://core.ac.uk/display/217244400?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://digitalcommons.du.edu/
https://digitalcommons.du.edu/religious_studies_faculty
https://digitalcommons.du.edu/religious_studies
https://digitalcommons.du.edu/religious_studies_faculty?utm_source=digitalcommons.du.edu%2Freligious_studies_faculty%2F10&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/493?utm_source=digitalcommons.du.edu%2Freligious_studies_faculty%2F10&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
mailto:jennifer.cox@du.edu,dig-commons@du.edu


Part of Imperial Communications: British-Governed Radio in the Middle East, Part of Imperial Communications: British-Governed Radio in the Middle East, 
1934–1949 1934–1949 

Comments Comments 
This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis in Media History on Oct. 15, 
2013, available online: http://www.tandfonline.com/10.1080/13688804.2013.847141. 

Publication Statement Publication Statement 
Copyright held by the author or publisher. User is responsible for all copyright compliance. 

This article is available at Digital Commons @ DU: https://digitalcommons.du.edu/religious_studies_faculty/10 

http://www.tandfonline.com/10.1080/13688804.2013.847141
https://digitalcommons.du.edu/religious_studies_faculty/10


 1 

This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis in Media History on Oct. 15, 
2013, available online: http://www.tandfonline.com/10.1080/13688804.2013.847141. 
 
“Part of Imperial Communications”: British-Governed Radio in the Middle East, 1934-49 
 

Abstract 
From 1934 to 1941, three British-governed radio stations were established in the Middle East: 
Egyptian State Broadcasting (ESB) in Cairo (1934), the Palestine Broadcasting Service (PBS) in 
Jerusalem (1936), and the Near East Broadcasting Service (NEBS) in Jaffa (1941). These three 
stations were modeled on the BBC and run as colonial or imperial stations – but they were also 
considered national stations. As a result, they operated as hybrid entities with overlapping and 
sometimes conflicting mandates. 
 
Through three case studies – a contentious hire at the ESB, the PBS’ “Jerusalem Direct News 
Service”, and the NEBS’ Islamic broadcasts –, this article charts the evolving relationship 
between Great Britain and its Arab-world radio stations. Examining these three stations in 
tandem tension between national and regional broadcasting mandates, as well as the challenge 
that managing each station raised for British officials in the UK and in-country. It moves away 
from a focus on the disembodied spheres of ideology and propaganda, and toward the messy 
administrative decisions that reflected British officials’ on-the-ground efforts to navigate the 
administrative control and programming decisions in the perplexing world of semi-independent 
radio broadcasting stations in the Middle East. It closes by noting that while UK-based British 
officials saw these three stations as operating under the aegis of British governance and on the 
model of the BBC, the ESB and the PBS, in particular, reflected and projected not a British 
imperial identity but an Egyptian and a Palestinian nationalist one. 
 

Keywords 
Radio, Middle East, Palestine, Egypt, Great Britain, nationalism 
 

From 1934 to 1941, three major British-governed radio stations were established in the Middle 

East: the Egyptian State Broadcasting service (ESB), which began broadcasting from Cairo in 

1934, the Palestine Broadcasting Service (PBS), which began broadcasting from Jerusalem in 

1936, and the Near East Broadcasting Service (NEBS), which began broadcasting from Jaffa in 

1941. These three stations shared a common administrative heritage, being modelled on the BBC 

and run according to British notions of good governance and fiscal responsibility; they also 

shared a political context in which British officials played a principal if at times ambiguous role 

in governing their respective territories.i In some cases, this heritage was transmitted directly 

http://www.tandfonline.com/10.1080/13688804.2013.847141


 2 

from Britain, in the form of BBC personnel seconded to help run these stations in their early 

years, like R.A. (“Tony”) Rendall, Stephen Fry, and Crawford McNair. In other cases, the 

stations shared in-country British station administrators like Rex Keating, who served as 

Assistant Director of both the ESB and the PBS, and Ralph Poston, who served as PBS 

Controller and later NEBS Director. 

 

Examining these three stations in tandem highlights both their shared British heritage and the 

disjuncture between local administrators’ (and listeners’) perceptions of their station and those of 

the British officials involved with the Foreign or Colonial Office. Using one case study for each 

station – the hiring of Lutfi Bey as Director of Arabic Programming at the Egyptian State 

Broadcasting Service, the Palestine Broadcasting Service’s “Jerusalem Direct News Service”, 

and the broadcasting of khutba-s or Friday prayer (jum`a) sermons on the Near East 

Broadcasting Service –, this article highlights the tension between national and regional 

broadcasting mandates, as well as the challenge that managing each station raised for British 

officials in the UK and in-country. It connects with recent scholarship on British empire and on 

British radio broadcasting, engaging with questions of imperial power and impact. In particular, 

by shifting the focus from Britain to its territories, it puts into question whether these stations, 

unlike the BBC’s overseas broadcasting, served as effective “tools of empire”, as Simon Potter 

aptly terms them (Potter Broadcasting Empire). 

 

Methodology and Approach 

This study draws from scholarship in three related areas: British governance in Palestine during 

the late Mandate period, British propaganda and other efforts to mold the future of Palestine and 



 3 

the story of British withdrawal, and British broadcasting in and to the Arab world from the 1930s 

through the 1950s. Until the late 2000s, most academic studies of mandate Palestine tended to 

focus either on the Yishuv or the Arab Palestinian communities. British government officials and 

offices generally played an obstructionist, and secondary, role. The emergent arena of British-

focused Mandate Palestine studies has allowed scholars to shift and to complicate the history of 

the Mandate era. One of these early studies is Naomi Shepherd’s characterization of British 

governance in Palestine as “ploughing sand” – a project of strategic interest and moral import but 

with too much complexity and too many challenges to succeed – which underpins this study’s 

recognition of the internal differences that characterized this governance, whether differences 

between the various government offices, or between officials themselves (Shepherd Ploughing 

Sand). More recently, the collected studies in Rory Miller’s Britain, Palestine, and Empire: The 

Mandate Years bring to life issues such as the British mandate government’s need to manage 

League of Nations expectations regarding its governance, British assumptions about Palestine’s 

rural economy and their political consequences, and the tendency among some British officials 

and the public to see Palestine through the lens of Ireland – all of which counter assumptions 

among the Yishuv and Arab Palestinian leadership of the day that the British mandate 

government made its decisions entirely based on the situation in Palestine (Miller Britain 

Palestine and Empire).  

 

The study of British propaganda efforts regarding Palestine has developed as a distinct but 

subsidiary area of study – one in which most scholars have come, rather quickly, to the same 

conclusion: that British propaganda regarding its governmental and military efforts in Palestine, 

particularly after World War II, were an utter failure. Whether addressing British citizens at 



 4 

home, Yishuv or Arab Palestinians in Palestine, or others – particularly American political 

figures and the voting public – abroad, British propaganda was singularly unsuccessful. As a 

result, scholars like Kate Utting have focused instead on the contemporary lessons to be learned 

from what she terms British COIN failure – arguing that in Palestine Britain’s political goal was 

impossible to translate “into a meaningful outcome and set of activities on the ground” (Utting 

56) because it required compromises from the key players in Palestine that none would accept 

(Utting “Strategic Information Campaign”). Susan Carruthers, author of the classic mid-1990s 

study that linked British counter-insurgency efforts in Palestine to later ones in Malaysia, Kenya, 

and Cyprus, (Carruthers Winning Hearts and Minds), similarly noted that the absence of one 

clear, comprehensible plan for post-British Palestine left the British government defaulting from 

an offensive position regarding propaganda to a defensive one by late 1945 (Carruthers 49) – 

responding to accusations of police atrocities and anti-democratic Emergency laws, rather than 

establishing narratives of their own. While instructive, these studies tend to focus primarily on 

print media as the targets of government propaganda and the source of public opinion, and tend 

to address radio broadcasting only in terms of BBC English and Arabic broadcasts. Yet a brief 

survey of the Palestine newspapers in the 1940s, as well as government archives, indicates the 

importance of the Palestine Broadcasting Service, whose broadcasting house in Jerusalem and 

transmitting station in Ramallah were so routinely attacked by insurgents that Arab Legion 

troops were permanently stationed there in 1946. 

 

The PBS and its cousin stations, operated around the British-controlled Middle East, were 

significant local and national institutions. Yet they were also British institutions, under at least 

partial British control. Scholarship on British radio broadcasting in the Arab world, however, has 



 5 

primarily focused on British radio broadcasting to the Arab world – starting with Asa Briggs’ 

and Peter Partner’s classic histories of the British Broadcasting Service and the BBC Arabic 

Service, respectively (Asa Briggs History of British Broadcasting in the United Kingdom 

Volume 2 and Peter Partner Arab Voices). More recently, James Vaughan has been the most 

active and most prolific scholar working on British mid-century radio broadcasting to the Middle 

East, as part of his broader interest in propaganda.ii Yet his focus remains squarely on the BBC 

and on the 1950s, since, he argues, “The use of radio as an instrument of propaganda in the 

Middle East reached new levels of importance” in the mid 1950s (Vaughan “Propaganda by 

Proxy”, 157). Yet when it came to British and American efforts to influence independent Arab-

world stations into providing favorable coverage, he concludes, the results were not “anything 

more than resounding failure (Vaughan “Propaganda by Proxy”, 170). What was the situation in 

the previous two decades, when the United States was not yet involved in regional broadcasting 

and Great Britain was navigating the difficult path of partial station control? 

 

This study enfleshes what has more often been a disembodied debate about ideology as 

expressed through government propaganda. It moves away from a focus on propaganda, 

understood as everything from favorable spin on a recent event to government news briefs to 

elected officials’ speeches in Parliament to censorship, and toward the messy administrative 

decisions about whom to hire, what degree of direct authority to exercise, and what ancillary, 

non-news material to include in radio programming intended to attract listeners and hold their 

interest through the news broadcast. In other words, while appreciating Carruthers’ interest in 

examining British government attempts to influence public opinion through independent 

newspapers in the United Kingdom and United States, this study addresses British officials’ on-



 6 

the-ground efforts to navigate the administrative control and programming decisions in the 

perplexing world of semi-independent radio broadcasting stations in the Middle East. 

 

As a result, this study privileges government memos and comments found in the Foreign and 

Colonial Office files of the National Archives in Great Britain, in order to examine how British 

government officials stationed in the United Kingdom, as well as their BBC colleagues, 

understood and attempted to act with respect to the three stations broadcasting in the Middle East 

during the interwar period over which Britain had some control. This means, consequently, that 

voices of those officials stationed in Egypt and Palestine come through only in the form of 

memos; their perspective might be better expressed by examining extant documents in the 

Egyptian National and Israel State Archives. Similarly, the perspectives of people on the ground 

might be addressed by including news articles and editorials from the local press: Falastin, al-

Difa`, The Palestine Post and Haboker in Palestine, and al-Ahram in Egypt. Those perspectives, 

while historically valuable and deserving of their own studies, were not – based on the evidence 

left in the archival record – the primary influencers of British official decision-making regarding 

Middle East-based radio broadcasting. 

 

Similarly, because this study focuses on British government officials, it does not address 

audience response to the programming or perceived identity of the three radio stations, except as 

information about audience response available to or accessed by those officials. As scholars from 

Asa Briggs and Peter Partner on have noted, audience research understood as a scientific process 

engaging substantial numbers of listeners “was impossible” due to the absence of any polling 

organizations or infrastructure in the region (Partner, 63-64). Hence when officials referenced 



 7 

audience interest or lack thereof, they tended to do so in an impressionistic sense even when on 

the ground. As for officials stationed outside the United Kingdom, they generally relied upon the 

reports of in-country consular or embassy officials, or upon those of visiting scholars and 

officials. These reports usually included analyses based on informal discussions with locals – as 

with John Heyworth-Dunne’s report on the relative popularity of the Egyptian and Palestine 

radio stations vis-à-vis Radio Bari’s, made after his travels in the region in late 1937 (FO 395 

557 Heyworth-Dunne report, 1/20/38). While often rich in textural detail, these reports offered 

neither statistically significant data nor a scientific approach; Heyworth-Dunne seems to have 

drawn his insights entirely from conversations with elite Palestinians met during embassy and 

other functions. In consequence, this study acknowledges the role played by such reports – see 

the 1947 survey administered by regional information officers below, for example – but remains 

focused on what officials understood of audience interest and reaction rather than on what 

audiences in Egypt, Palestine, and elsewhere in the region actually thought about the stations and 

their programming. 

 

The three stations examined here were not the BBC – and yet in their staffing and their structure 

they reveal its influence. This article argues that the impact of empire was felt for these stations 

and their listeners at the level of structure and organization – and that this impact was profound. 

When it came to station programming – to the content broadcast by these stations to their 

listeners – the impact was much less. Unlike BBC and BBC Empire programming, the music, 

talks, news, and other programming broadcast from Cairo, Jerusalem, and Jaffa reflected and 

projected not a British identity but an Egyptian, Palestinian, or Arab nationalist one. How did 



 8 

station administrators, Foreign and Colonial Office bureaucrats, and local elites understand this 

relationship?  

 

By considering the interplay between the British government and the Marconi company, the 

confusion produced for broadcasters by various departmental priorities, and the friction produced 

by the varying degrees of British jurisdiction over each station, this article highlights the internal 

variegation of Britain’s world in the Middle East. In this process, it joins a broader scholarly 

trend: an effort to rethink the impact of British imperialism by emphasizing the internal 

variegation in both ‘Great Britain’ and ‘the empire’, which replaces overarching statements with 

detailed studies of particular influences, from individual groups, at specific times and places.iii 

Yet it differs from these studies by focusing not on Britain but on the worlds Britain governed - 

highlighting their specificity and arguing that just as ‘British experiences’ of empire must be 

pluralized and examined as a set of diverse case studies, so must those of the people on the 

ground in places like Palestine and Egypt. This article focuses not on broadcasts from London or 

Daventry – from Britain to the Middle East – but on broadcasting within British-controlled 

Middle Eastern territories, to national audiences and to audiences around the region. In doing so, 

it highlights the degree to which these stations and these broadcasts were not simply “part of” 

British imperial communications, but an indication of the multiple and diverse relationships that 

prevailed on the ground. 

 

Egypt: Nationalism and Hiring Power 

The Egyptian State Broadcasting service began broadcasts on May 31, 1934. As in many parts of 

the world, the creation of the ESB reflected a governmental attempt to harness and control the 



 9 

power of broadcast media. Numerous amateur stations appeared throughout Egypt in the 1920s – 

by some accounts, over 100. The number declined in the late 1920s, a decline attributed in part to 

waning interest in amateur radio and in part to the absence of a viable economic model to 

underwrite the cost of operating stations that could consistently draw listeners. In 1931, the 

Egyptian government officially banned private stations and in 1932 it negotiated a ten-year, 

renewable contract with the Marconi Company to build and operate a state-owned, national 

broadcasting service, under the governance of Egypt’s Ministry of Communication (Boyd, 

Egyptian Radio, 3-4).iv In 1933, Egypt agreed to the International Broadcasting Union’s Lucerne 

Plan, which allocated frequencies for what it termed the “European zone”, and signed the 

European Broadcasting Convention; both aimed to minimize interference between stations 

broadcasting on or near the same frequency (Documents de la conférence européenne).v By 

spring 1934, the station was ready to begin broadcasts. Instead, it encountered its first crisis.  

 

The crisis stemmed in part from – and was exacerbated by – Egypt’s semi-colonized status. 

Britain had governed Egypt since 1882, when it sent in a military force to support Egypt’s 

Khedive Tawfiq against the nationalist revolt being led by Colonel Ahmed Urabi, who Britain 

feared would establish a republic and absolve Egypt of responsibility for the massive debts that 

Tawfiq’s father, Isma`il, had incurred. In 1914, Britain formalized this relationship by declaring 

Egypt a protectorate; in 1922, it declared Egypt a monarchy and sovereign state. However, 

Britain retained control over Egypt’s defence and foreign policy, as well as an ambiguous degree 

of control over its communications. Hence the establishment of the Egyptian State Broadcasting 

service might best be understood as a joint project, serving British interests but amenable to the 



 10 

Egyptian government as well, and further involving the corporate interests of the Marconi 

Company – itself closely connected to and often contracted by the British government. 

 

While Egypt’s Minister of Communication, Ibrahim Fahmy Karim Pasha, was an Egyptian 

national, the station’s first Deputy Director-General was Robert A. Furness (later Sir Robert), 

who had previously served as “Oriental Secretary” to Egypt’s High Commissioner; the Marconi 

Company’s general manager was Cecil Campbell (later Sir Cecil). Almost immediately, the lines 

of authority became tangled. In early April, the Marconi Company protested to the British 

Residence in Cairo – the local voice of Britain’s Foreign Office. It asked for the Residence to 

intervene with Minister Fahmy Pasha, who was claiming the right to veto the Marconi 

Company’s plan to hire Mohammed Lutfi al-Sayyid Bey as Director of Arabic Programming.vi 

Like Fahmy Pasha, Lutfi Bey was a member of the country’s socio-economic elite. Unlike 

Fahmy Pasha, who served in numerous ministerial positions, Lutfi Bey was considered an 

opposition figure – a Wafdist who supported Egyptian nationalism. 

 

Lutfi Bey had not been Marconi’s first choice for programming director. The company had first 

approached Taha Hussein and then Sheikh Ali Abdel Raziq, a religious scholar known for his 

advocacy of a kind of Islamic secularism; in both cases, the station’s programming board, 

composed of other eminent Egyptians, rejected them. Yet in neither case had their selection 

become a matter of ministerial intervention. Hence R.A. Furness, a career civil servant assigned 

to the new radio station, reported around April 10, 1934 his “surprise and indignation” at the 

Minister’s “impertinent” request, which suggested that Lutfi Bey held “hostile” views. Minister 

Fahmy Pasha first insisted that Lutfi Bey not be hired but subsequently asked that, if the station 



 11 

insisted on hiring him, that it “preclude him from contact … with the public” (FO 141/425/1 

Confidential Memo n.d.). Further, he requested that Lutfi’s title should not indicate that he would 

have any connection to programming. In response, Furness proposed in a memo to the British 

Residency in Cairo that Lutfi Bey be named “Personal Assistant to the Deputy Director 

General”, “Director of Personnel”, or another title along similar lines (FO 141/425/1 Furness 

Note for Residency, 4.30.34). While these proposed titles varied in prestige, none tied Lutfi Bey 

to station programming or broadcasts.  

 

At one level, the issue of Lutfi Bey’s hiring was a mere contractual dispute: Fahmy Pasha 

understood the Egyptian government’s 1932 contract with the Marconi Company to include veto 

power over potential Egyptian hires, whether articulated explicitly or implicitly. The Marconi 

agents and British civil servants who worked at the ESB as station administrators disagreed. At 

another level, however, this minor incident (the archives do not show evidence of disputes over 

any other ESB hires) exposed the overlapping jurisdictions and competing sets of assumptions 

over whose station the ESB was. Fahmy Pasha’s position represented not only the view that the 

station belonged ultimately to Egypt – a country officially sovereign since the end of World War 

I –, but also indicated the importance that the Egyptian government gave to the station’s Arabic 

programming.  

 

Furness and the other British figures associated with the station, however, interpreted the issue as 

a matter of state and of British prestige. As a result, they quickly turned to the Residency – the 

official seat of Britain’s Egyptian presence and historical home of its High Commissioner, which 

governed British foreign policy and other issues –, sending memos, notes, and recommendations. 



 12 

What had begun as a minor disagreement over the hiring over one employee began to grow in 

importance as it dragged on without resolution. Two weeks after Fahmy Pasha’s initial protest, 

Furness advised against capitulating, even for the sake of smoothing things over with the 

Egyptians. “It is extremely undesirable that we should admit expressly, and not much less so that 

we should admit by implication,” he wrote, “a right of the Egyptian government to interfere in 

matters of program staff.” (FO 141/425/1 Furness Note for Residency, 4.30.34) While Furness 

appears to have defended Lutfi Bey in part because he considered the charges (of being “an anti-

Government politician and an atheist”) specious (ibid), his frequent use of the words “interfere” 

or “interference” indicated the main issue. Beyond the issues of Lutfi Bey’s qualifications and of 

the interpretation of the 1932 contract lay the issue of ownership: to whom did the ESB belong?  

 

The issue of Lutfi Bey’s appointment continued into May. Cecil Campbell, Marconi’s General 

Manager in Egypt and later a member of the British intelligence as well as the head of the British 

Chamber of Commerce in Egypt, sent a letter to the British residency, which at that time was led 

by Sir Ronald I. Campbell (Vitalis). (The memo does not indicate whether the two men were 

related.) In it, he described the “intention behind the Broadcasting (and other wireless) 

arrangements” that the British Residency had negotiated in 1932 with the Egyptian government. 

These arrangements, he explained, were intended “as a means of maintaining … British political 

control and safe-guarding British commercial interests” – a goal now threatened by what 

Campbell termed the Egyptian government’s “attitude” (FO 141/425/1 Campbell memo 5.8.34). 

In the enclosed memorandum, Campbell emphasized that the British government’s view of radio 

broadcasting was that “wireless formed part of Imperial communications”. As a result, it was 

essential that Britain have “complete” control of all wireless services in Egypt, whether directly 



 13 

or through a British corporation, like the Marconi Company (FO 141/425/1 Campbell 

memorandum n.d.).vii  

 

As a result, Campbell’s memorandum argued, staffing was a crucial issue. “For appointments to 

those important posts which had to be filled by Egyptians, viz. the senior posts on the program 

side, persons should be selected whose loyalty to the Marconi Company could be counted upon.” 

What made Lutfi Bey trustworthy? Furness had argued that Lutfi Bey was a pious Muslim who 

taught his children the Qur’an each morning (FO 141/425/1 Confidential Memo, n.d.) and was 

“versed in the Islamic cultural tradition and in the modern world” ((FO 141/425/1 Furness Note 

for Residency, 4.30.34). Campbell’s memo noted that Lutfi Bey had been educated at Oxford, 

was “at home with English ideas and methods”, independent-minded and independently wealthy. 

As a result, he would be able to resist the pressures of outside influences, governmental and 

private. If the British government and Marconi were to capitulate on his hiring, it would set a bad 

precedent, and leave the station’s operation vulnerable to the whims of government favour: 

removing qualified administrators when they fell from political grace and installing unqualified 

ones who had the government’s ear (FO 141/425/1 Campbell memorandum n.d.). 

 

Complaints about the politicization of Egyptian government positions were not unfounded. Yet 

the issue dragged on into the summer, drawing a growing number of interested participants - 

from the British Residency, the Foreign Office Staff, and Marconi Company executives. It 

became increasingly clear that while insisting that the matter of Lutfi Bey’s appointment was 

“merely” a legal issue between Marconi and the Egyptian government, the British government in 

Egypt and in the United Kingdom cared less about the particulars of the station itself than about 



 14 

British control of wireless communications in general. In other words, the British government 

throughout this issue displayed no concern with the content of the Arabic programming – other 

than that the ESB provide support for a second service broadcasting from Alexandria. None of 

the memos expressed concern over what the ESB might broadcast, in terms of news or 

entertainment, under Lutfi Bey or any other Controller of Arabic Programs. Its imperial concerns 

operated at a macro level: at the level of physical control of the means of wireless broadcasting 

rather than the mid- to micro-level of the actual Egyptian station, its personnel, and the 

programming that it might put on air. It was the general fact of British control, as expressed at a 

ministerial level, rather than the expression of this control in the daily broadcasts available to 

Egyptian listeners, that most concerned British officials. 

 

Palestine Broadcasting Service: Mandate Limitations and Regional News 

While the British government in Egypt in 1934 was little concerned with programming and with 

station-level operations, it would become much more so by the mid late 1930s. This shift in 

concern is perhaps best illustrated by the “Jerusalem Direct News Service”, a supplemental daily 

news broadcast that began airing on the Palestine Broadcasting station in 1937, and continued 

until the maturation of BBC Arabic news broadcasts in mid 1938. Unlike the regular PBS news 

broadcasts, the “direct” news was funded by the Foreign Office and focused on news of interest 

around the region. To ensure that it reached as many listeners as possible, the Foreign Office also 

made available additional and more powerful relay stations. Why was the British government 

suddenly so interested in Arab-world news broadcasts? Its interests changed as British-Italian 

relations soured after 1935, and its concern over Arabic-language programming increased after 



 15 

Italy began operating an Arabic-language broadcasting station from Bari, a coastal town located 

where the ‘heel’ of the Italian boot met its ‘sole’.viii 

 

On August 6, 1937, the Colonial Office’s Under-Secretary of State wrote to the Palestine High 

Commissioner, proposing to use PBS Arabic news broadcasts to attract listeners around the 

region. The PBS and Bari both broadcast on medium wave, so listeners with medium-wave sets 

would be able to easily switch from Bari to Jerusalem. (Medium-wave sets were less expensive 

and considered by government officials more popular than short-wave sets among Middle 

Eastern radio listeners.) Yet the PBS had been on air for just over a year; Egyptian State 

Broadcasting had been broadcasting for three years and had attracted a larger audience, including 

listeners from outside Egypt. However, the situation had changed in Egypt since 1934. Rather 

than asserting its total control over Egyptian wireless, the Colonial Office worried that using the 

ESB for British goals would anger Egyptian authorities. However, the Under-Secretary noted 

that the use of the Jerusalem station for these broadcasts could only be a temporary solution. For 

the Colonial Office, the ultimate goal and the only permanent solution would be Arabic language 

news broadcasts from British territory (CO 323/1496/19 Under-Secretary to High Commissioner, 

8.6.37). Broadcasting from Britain would allow greater latitude in the topics covered and the 

degree of “British view” that broadcasters could express with their editorial tone and choice of 

stories. 

 

Several additional Colonial Office memoranda followed, laying out three key elements of the 

planned news broadcasts. First, the memoranda focused on news broadcasting, rather than 

entertainment, believing that good news coverage would be the best way to win listeners. An 



 16 

August 28, 1937 memo on the “Special Arabic Broadcast News Service” argued: “The idea … is 

to attract the Arab listening world to the Jerusalem program [by] virtue of its outstanding Arab 

news service and of its general and political interest.” The memo envisioned two primary 

audiences: an educated, urban intelligentsia and the less sophisticated “fellahin and village folk”. 

It believed that they hungered for detailed reportage on events occurring in the region. Listeners 

would tune in to the PBS if it offered fast, accurate, and comprehensive broadcasts covering 

news that mattered to them. This would be a double victory for the British government. First, it 

would keep listeners from being exposed to Bari’s anti-British propaganda. Second, it would 

encourage listeners to develop a positive view of Britain and its role in the Middle East (CO 

323/1496/20 Special Arabic Broadcast News Service memo, 8.28.37).ix 

 

Yet using the PBS for this additional news service raised several concerns for British officials. 

Under the terms of the League of Nations mandate, Britain was not supposed to utilize its 

Palestine or Palestinian assets to further its own interests. Using the PBS to broadcast pro-British 

news broadcasts, some feared, might raise the League’s ire. A Foreign Office memo cited a 

British official stationed in Palestine, who cautioned: “any items that were definitely counter-

propaganda in the sense of being obviously designed to give the lie to Italy could not … be 

broadcast from a mandated territory” but should come from London (CO 323/1496/19 R.A. 

Leeper to R.V. Vernon, 4.1.37).x Another memo suggested that using the PBS for British 

propaganda “may be open to objection on the grounds that it was at variance with the spirit of the 

Mandate.” As a result, officials briefly considered the possibility of building a new station on 

Cyprus (FO 141/645/3, C. F. A. Warner to O. A. Scott, 8.17.37).xi 

 



 17 

In any case, the Permanent Mandates Commission seems not to have minded – and in a way, it 

didn’t matter. The PBS broadcasts, overseen by the new “Jerusalem Liaison Office”, began 

operations in September 1937 (CO 323/1496/19 R.A. Leeper to G.T. Havard, 10.6.37).xii Four 

months later, in January 1938, the new BBC Arabic broadcasting service went on the air. While 

the BBC Arabic had a difficult start – its broadcasts were criticized by listeners for their ugly 

Arabic, by British officials for covering inflammatory stories, and generally for choosing short-

wave rather than medium-wave transmitters – it did find an audience, and was able to operate 

with a much broader mandate than the Jerusalem news broadcasts could.  

 

The Jerusalem broadcasts were a sign that the British “family” of radio stations broadcasting in 

or to the Middle East was growing fairly rapidly through the mid 1930s, which both complicated 

and also enriched the ways in which British officials could conceive of territory - whether actual 

British territory or simply the territory that Britain, through radio broadcasts, could access. They 

also indicated that British officials were feeling their way through a host of issues that arose with 

each station, particularly around questions of soft power and sovereignty. Just as radio 

broadcasting introduced powerful but complex new ways of communicating in the early 20th 

century, so did new forms of governance like the mandate system. Managing the different 

requirements of each could be difficult; as a result, Britain’s decision to treat the PBS broadcasts 

as a temporary expedience and to turn to Daventry’s Arabic service as the permanent solution 

might be best understood as an attempt in some way to blend the power of radio broadcasting 

with the uncomplicated sovereignty of the nineteenth century. 

 

Al Sharq Al Adna: A Mandate for Propaganda 



 18 

In 1941, the British broadcasting family expanded further: Al-Sharq al-Adna, the Near East 

Broadcasting Station, began broadcasting from Jaffa. Funded by the Foreign Office, the NEBS 

were the only non-state British Empire broadcasting station in the Middle East during this time. 

While not officially acknowledged by the British government, it in effect bridged the gap 

between the PBS and the BBC Arabic service. Liberated from both the concern over Palestinian 

sensitivities and the BBC approach of ‘educate and elevate’, al-Sharq al-Adna focused on 

attracting Arab listeners with the best entertainment money could buy – bringing well-known 

musical stars from around the region – advocating Arab viewpoints, and espousing a much more 

explicitly pro-British view. By almost all accounts, the station soon attracted a sizeable audience 

– perhaps all the more so because of the tight wartime censorship imposed on other regional 

stations. 

 

Yet by 1947, the Foreign Office feared that al-Sharq al-Adna was losing its touch, in part due to 

security restrictions on station personnel’s movements. In July 1947, A.J.C. Pollock, Director of 

the Foreign Office’s Middle East Information Department, sent a set of questions to the British 

Information Officers stationed around the region, from Cyrenaica in the West, Khartoum and 

Asmara in the South, and Teheran and Jeddah in the East. He asked these officers to assess the 

current “value” of al-Sharq al-Adna, including whether its popularity had “fallen off” in the 

preceding six months and whether the material broadcast was still useful for the Foreign Office’s 

publicity services (FO 953/60 Pollock to Information Officers, 7.15.47). (These questions were 

of particular urgency, because Britain’s relationship with Egyptian State Broadcasting had 

soured considerably in the 13 years since the station’s founding).  

 



 19 

“Since the ESB was Egyptianized,” the Cairo official wrote, “Sharq el Adna has been our only 

medium of reaching the Arabic-speaking Middle East listener on a local or parochial issue. 

When British Marconi managers were in charge of ESB it was comparatively easy to get across a 

line that was objective, but we find it too partisan and xenophobic to be of any material use to us 

now.” Any dropping off, he suggested, was due less to the station than to a general decline of 

interest in world news since the end of the war (FO 953/60 Kinross to Pollock, 8.8.47).xiii While 

the official in Sudan wrote that the “popular” classes did not tune in to al-Sharq al-Adna, he 

noted: “the station has an important audience here among the educated classes, who listen to it 

regularly and enjoy its news and talks.” As for its value, he suggested that “it may play a 

valuable role if it can retain the interest of our intelligentsia against the ESB.” (FO 953/60 

unnamed to Pollock, 8.11.47). In Transjordan, the official there noted, al-Sharq al-Adna was 

considered the least biased station. “[Listeners] consider politically that it represents Arab 

opinion fairly. [The] PBS is suspected of Jewish partisanship and Cairo of obvious propaganda 

solely in the interests of Egypt.” (FO 953/60 Amman Chancery to Pollock, 8.30.47) 

 

While these comments – as the officials themselves noted – reflected qualitative impressions 

rather than quantitative surveys, they highlight the degree to which the picture of British 

broadcasting in the Middle East had shifted in the 13 years since the ESB was established. While 

Egypt and Palestine remained within Britain’s sphere of influence, these officials’ comments 

make clear that Britain was no longer able to control Egypt’s wireless, nor even to massage the 

regional reputation of the PBS. Instead, Great Britain’s broadcasting empire was disappearing. 

Within a year, al-Sharq al-Adna too would be in danger, jeopardized by the end of the British 

mandate. As the PBS split into a Jordanian station in Ramallah and the Israel Broadcasting 



 20 

Authority in Jerusalem, al-Sharq al-Adna relocated to Cyprus, where it continued to broadcast 

until the 1956 War, when it was renamed the Voice of Britain (Boyd, “Sharq al-Adna”).xiv 

  

Conclusion: a New Relationality 

The history of each of these three radio stations is rich and complex, and deserves fuller 

treatment than offered here. In closing, however, this article turns to focus on the issue of empire 

and how it might help both explicate the connections between these three Arab-world stations. 

For employees of and listeners to the ESB, the PBS, and the NEBS / al-Sharq al-Adna, their 

connection to empire was very much a matter of perspective. In other words, for the Palestine 

Broadcasting Service and Egyptian State Broadcasting in particular, the connections to empire 

were much less apparent on the ground in Palestine and Egypt than they were in the United 

Kingdom. People in Palestine and Egypt may have criticized the station’s broadcasts and seen in 

them views that they attributed to the Mandate government or the Residency. Yet they do not 

appear to have seen those two stations – much less al-Sharq al-Adna – as connected to or 

reflecting in any meaningful way the British Empire. They saw the influence of British officials 

working in-country, but not necessarily those often-vexed officials stationed back in Britain. 

 

In the 1930s and 1940s, the locals who formed part of the British-umbrella stations of the regions 

– the Palestinians and Egyptians who served as administrators, announcers, engineers, musicians, 

etc. – had a vested interest in focusing on the national. The interwar decades were the era par 

excellence of national radio, and it appears that the stakes were even higher for those establishing 

a national radio station in a nation-state still legally considered a colony or mandate territory. In 

the 1930s, having a radio station seems to have been taken as a key sign that a particular territory 



 21 

was moving toward sovereignty – by the League of Nations and local citizens alike.xv More 

concretely, these stations served as key nodes for nation building, particularly at the cultural 

level. While government authorities tightly controlled the stories and text of news broadcasts, 

station broadcasters had freer rein over what music to play, which intellectuals to invite to 

deliver talks on air, and even what register of Arabic to use. They used all these choices to help 

shape the national identity that they hoped to see take root. 

 

Officials at both stations were keenly aware that they drew listeners from around the region – 

from beyond their national borders. Yet when they highlighted this audience – as `Ajaj 

Noueihed, head of the PBS’ Arabic Section in the early 1940s, did with respect to women’s 

broadcasts – they did so generally to support a broader argument: that their national station was 

broadcasting a nationally-inflected modernity to listeners around the region. Their primary focus 

was on the radio station as a functioning symbol of national sovereignty, and on the ways in 

which broadcast programming could support their efforts to construct a national identity. As a 

result, they saw regional listeners as a sign of the national strength of their station – as a sign 

that, as in the case of the PBS, Palestinian women were models of authentic modernity for the 

entire region.xvi With limited in-country experience and with only reports from consular and 

embassy personnel, or visiting bureaucrats, to guide them, the Britain-based officials seem to 

have focused more on the degree of control they could exercise over the three radio stations 

operating in British-governed territory in the interwar Middle East, than on radio stations’ 

importance for independent nation-states in this era. While operating under the aegis of British 

governance and on the model of the BBC, the ESB and the PBS, in particular, reflected and 

projected not a British imperial identity but an Egyptian and a Palestinian nationalist one. 



 22 

 

Primary sources 
British National Archives (formerly the Public Records Office) 
CAB 84/19/31 Jerusalem broadcasting station (1940 Sept 26) 
 
CO 323/1451/47 Palestine wireless facilities [1937] 
CO 323/1496/19 British counter propaganda broadcasts in Arabic (1937) 
CO 323/1496/20 British counter propaganda broadcasts in Arabic (1937) 
CO 323/1496/21 Broadcasting in Arabic (1937) 
CO 323/1588/2 Palestine service broadcasting in Arabic (1938)  
CO 323/1652/43 Palestine: broadcasts in Arabic, 1939-1940 
CO 537/1905 Broadcast news service: Palestine [1944-6] 
CO 733/266/7 Broadcasting in Palestine 
CO 733/308/12 Palestine Broadcasting Service: staff and vacancies (1936) 
CO 733/442/2 Organisation of Palestine Broadcasting Service 
CO 733/442/3 Mr Poston’s memorandum on Palestine Broadcasting Service Staff 1942 
CO 733/470/14 Reorganisation of Palestine Broadcasting Department 
 
FO 141/425/1 Egyptian Radio Communication and Broadcasting  
FO 141/454/3, Granting of Concessions for Broadcasting Services in Egypt to Marconi’s 
Wireless Telegraph Company Ltd. And Others  
FO 141/454/4, Granting of a Concession to the Marconi’s Wireless Telegraph Company, Ltd. To 
Install and Organize the Broadcasting Service in Egypt 
FO 141/645/3 BBC: includes comments on broadcasting in Egypt, and from Jerusalem (1937)  
FO 371/23251 Broadcasting in Palestine [1939] 
FO 371/24569 Broadcasting in Palestine [1940] 
FO 371/27358 Arabic broadcasts (1941) 
FO 371/45422 Plan of Propaganda for Palestine 1945 
FO 371/45429 Broadcasting in Palestine [1945] 
FO 371/61928 Provision of information for the Palestine Broadcasting Department (1947) 
FO 395/557 - FO 395/560 Arabic broadcasts (1938) 
FO 395/631 - FO 395/632 Arabic broadcasts (1939) 
FO 395/663 - FO 395/664 German broadcasts in Arabic (1939) 
FO 898/128 Propaganda activities, leaflet translations (Arabic) 1941-2 
FO 953/60 Arab broadcasting station Sharq el Adna (1947) 
FO 953/400 Publicity material in Arabic for the ME (1948) 
 
PRO 30/94/2 New broadcasting house, Jerusalem and news clippings from the “Jerusalem radio” 
and “Egyptian radio publications” (1939) 
 
T 161/1034 Communications. Telegraph: General: Proposals by Cabinet for broadcasting from 
Jerusalem, in Arabic, July 1937 (1937 July 8 - 1941 Apr 19) 
 
 
Secondary sources 



 23 

BOYD, Douglas, Egyptian Radio: Tool of Political and National Development (Association for 
Education in Journalism, 1977) 
 
BOYD, Douglas, “Sharq al-Adna / The Voice of Britain”, Gazette: The International Journal for 
Communication Studies 65 (6): 443-455 
 
BOYD, Douglas, “Development of Egypt’s radio: Voice of the Arabs under Nasser,” Journalism 
Quarterly 52, no. 4: 645-53 
 
BRIGGS, Asa, The History of Broadcasting in the United Kingdom, Volume II: The Golden Age 
of Wireless (Oxford / New York: Oxford University Press, 1995) 
 
CARRUTHERS, Susan L. Winning Hearts and Minds: British Governments, the Media, and 
Colonial Counter-Insurgency 1944-1960 (London / New York: Leicester University Press, 1995) 
 
MACDONALD, Callum, “Radio Bari: Italian Wireless Propaganda in the Middle East and 
British Countermeasures, 1934-1938”, Middle Eastern Studies 13 (2), 1977, 195-207 
 
MILLER, Rory, Editor, Britain, Palestine, and Empire: The Mandate Years (Farnham: Ashgate 
Publishing, 2010)  
 
PARTNER, Peter, Arab Voices: the BBC Arabic Service, 1938-1988 (London: BBC External 
Services, 1988) 
 
PORTER, Bernard, The Absent-Minded Imperialists: Empire, Society, and Culture in Britain 
(Oxford: Oxford University Press, 2004) 
 
POTTER, Simon, Broadcasting Empire: The BBC and the British World, 1922-1970 (New 
York: Oxford University Press, 2012 
 
SHEPHERD, Naomi, Ploughing Sand: British Rule in Palestine, 1917-1948 (New Brunswick, 
NJ: Rutgers University Press, 2000)  
 
THOMPSON, Andrew, The Empire Strikes Back? The Impact of Imperialism on Britain from the 
Mid-Nineteenth Century (Harlow: Pearson Longman, 2004) 
 
UTTING, Kate, “The Strategic Information Campaign: Lessons from the British Experience in 
Palestine 1945-1948”, Contemporary Security Policy 28 (1), 2007, 42-62 
 
VAUGHAN, James, “Propaganda by Proxy?: Britain, America, and Arab Radio Broadcasting, 
1953-1957”, Historical Journal of Film, Radio, and Television 22 (2), 2010, 157-172 
 
VAUGHAN, James, The Failure of American and British Propaganda in the Arab Middle East, 
1945-1957: Unconquerable Minds (Houndsmills / New York: Palgrave MacMillan, 2005) 
 



 24 

VITALIS, Robert, When Capitalists Collide: Business Conflict and the End of Empire in Egypt 
(Berkeley: University of California Press, 1995) 
 
Documents de la conférence européenne des radiocommunications Lucerne, Mai-Juin 1933 
(Berne: Bureau International de l’Union Télégraphique, 1933) 
                                                      
i A radio station was also established in Iraq during this period, broadcasting from Mosul. It was 
a much smaller enterprise, operating on a small budget and experiencing major transmission 
issues resulting from Iraq’s more challenging geography. Consequently, it broadcast only 
intermittently and never achieved the broad-based listening audience that the three stations 
addressed here enjoyed. The French government, which governed Lebanon and Syria as mandate 
territories, helped establish radio stations in Beirut and Damascus, but those fall outside the 
scope of this article. 
ii See James Vaughn, The Failure of American and British Propaganda in the Arab Middle East, 
1945-1957: Unconquerable Minds (Houndsmills / New York: Palgrave MacMillan, 2005). 
iii Two important recent studies, which make similar but distinct arguments about the meaning 
and impact of empire on British citizens and culture, see Bernard Porter, The Absent-Minded 
Imperialists: Empire, Society, and Culture in Britain (Oxford: Oxford University Press, 2004) 
and Andrew Thompson, The Empire Strikes Back? The Impact of Imperialism on Britain from 
the Mid-Nineteenth Century (Harlow: Pearson Longman, 2004). 
iv Boyd suggests that the Egyptian government only involved itself in radio broadcasting starting 
in 1931; however, the British National Archives hold copies of a concession granted to Marconi 
in the late 1920s to build and operate the Egyptian broadcasting service – which built upon 
smaller concessions that Marconi obtained for Egypt starting in 1923. 
v The European Broadcasting Convention, which included the Lucerne Plan, was signed into law 
at Lucerne on June 19, 1933. 
vi The Foreign Office documents held in the British National Archives refer to him as 
“Mohammed Said Lutfi Bey”, but there is no one of this name among the eminent Egyptians of 
the period. Arabic names often suffered in transcription to English, and were transcribed 
inconsistently by government officials. 
vii Although Guglielmo Marconi was born in Italy of an Italian father, his mother was Irish and 
he filed patents for his wireless telegraphy in Britain. In 1897, he established his Wireless 
Telegraph and Signal Company, later known as the Marconi Company, in Great Britain. In 1929, 
Marconi’s company was merged with another to form Cable and Wireless, a corporate entity 
with monopoly control over all telecommunications in the British Empire and a board appointed 
by the British government. In the mid-1930s, however, company stationery still included the 
Marconi name, and Campbell and others still referred to it as the Marconi Company, as well as 
by its formal name. 
viii For a more detailed account of British and Italian contestations over Radio Bari, see Callum 
MacDonald, “Radio Bari: Italian Wireless Propaganda in the Middle East and British 
Countermeasures, 1934-1938”, Middle Eastern Studies 13 (2), 1977, 195-207. 
ix Government officials consistently referred to these broadcasts as a “special” news broadcast, 
distinguishing them from regular news programming on the region’s existing stations. 
x An undated memo from the same Colonial Office file, “Broadcasting in Foreign Languages”, 
stated that the Committee on Arabic Broadcasting had decided against a Cyprus station on 
similar grounds: “Perhaps, however, the most powerful argument which decided the Committee 
in favour of Daventry is that while it is one thing for the metropolitan country to broadcast in 



 25 

                                                                                                                                                                           
foreign languages it is a vastly different matter to set up a powerful broadcasting station in a 
small island colony for broadcasts in a language which is not spoken in that colony; no other 
country has at present so far done this and the Post Office were very strongly of the opinion that 
for us to do so would be a blatant violation of all the accepted canons of international broadcast 
etiquette and decency. There are, on the other hand, numerous precedents for broadcasting in 
foreign languages from the metropolitan territory.” 
xi Warner was the Under-Secretary of the Foreign Office’s Information Department and served 
from their home office in London, while Scott was in Baghdad. Their disparate locations is a 
reminder that these discussions encompassed the entire Arabic-speaking Middle East. 
xii Reginald Leeper was a career Foreign Service official who in the mid 1930s worked in the 
News Department and later served as head of political intelligence. He is today perhaps best 
known as the founder of the British Council. Havard served as Consul General in Beirut, 
Lebanon, for the Colonial Office, from 1934 until 1941. 
xiii David Balfour, Lord Kinross, served as an information officer, while Pollock, a military 
officer, headed the Middle East Section of the Foreign Office’s Information Department during 
World War II. 
xiv Boyd does not appear to read Arabic and in his research was consequently unable to identify 
when al-Sharq al-Adna began broadcasting. While station files were still embargoed by the 
National Archives as recently as 2006, the station’s establishment was covered in the Arabic-
language Palestinian press. Daily program guides were published in Falastin and other 
newspapers as soon as the station began broadcasting. 
xv I discuss the use of radio stations as signs of sovereignty more fully in my forthcoming This is 
Jerusalem Calling: State Radio in Mandate Palestine (Austin: University of Texas Press, 2013). 
xvi I discuss the use of women broadcasters and talks aimed at women listeners more fully in my 
forthcoming chapter “Broadcasting a Nationalist Modernity”, in Jerusalem Interrupted: 
Modernity and Colonial Transformation, edited by Lena Jayyusi (Interlink, 2013). 


	Part of Imperial Communications: British-Governed Radio in the Middle East, 1934–1949
	Recommended Citation

	Part of Imperial Communications: British-Governed Radio in the Middle East, 1934–1949
	Comments
	Publication Statement

	CO 323/1652/43 Palestine: broadcasts in Arabic, 1939-1940
	CO 733/266/7 Broadcasting in Palestine
	CO 733/442/2 Organisation of Palestine Broadcasting Service
	FO 898/128 Propaganda activities, leaflet translations (Arabic) 1941-2

