
University of Minnesota Law School
Scholarship Repository

Constitutional Commentary

1990

Broadcasting in the Public Interest: Lessons from
Japan.
Dan Rosen

Follow this and additional works at: https://scholarship.law.umn.edu/concomm

Part of the Law Commons

This Article is brought to you for free and open access by the University of Minnesota Law School. It has been accepted for inclusion in Constitutional
Commentary collection by an authorized administrator of the Scholarship Repository. For more information, please contact lenzx009@umn.edu.

Recommended Citation
Rosen, Dan, "Broadcasting in the Public Interest: Lessons from Japan." (1990). Constitutional Commentary. 155.
https://scholarship.law.umn.edu/concomm/155

https://scholarship.law.umn.edu?utm_source=scholarship.law.umn.edu%2Fconcomm%2F155&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarship.law.umn.edu/concomm?utm_source=scholarship.law.umn.edu%2Fconcomm%2F155&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarship.law.umn.edu/concomm?utm_source=scholarship.law.umn.edu%2Fconcomm%2F155&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/578?utm_source=scholarship.law.umn.edu%2Fconcomm%2F155&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarship.law.umn.edu/concomm/155?utm_source=scholarship.law.umn.edu%2Fconcomm%2F155&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:lenzx009@umn.edu


BROADCASTING IN THE PUBLIC 
INTEREST: LESSONS FROM JAPAN 

Dan Rosen* 

One of my initial worries, in beginning a year-long stay in Ja­
pan, was how to pay my bills. My neighbors, mostly Japanese, 
counselled me on the schedule of the milkman, the rice man, the 
newspaper man, and the phone man. "What about NHK?," I 
asked. NHK is Japan's national broadcasting system. I was aware 
that it was supported publicly and already felt an obligation to pay: 
my family and I regularly watched the English-language evening 
newscast; my son had become a regular viewer of the daily chil­
dren's show Okaasan to issho (Together with Mother). I had be­
come hooked on Dokuganryu Masamune (The One-Eyed Dragon 
Masamune), the ongoing Sunday night dramatization of the life of 
Date Masamune, a historical warlord in northern Japan. 

"Oh, the NHK man, don't worry about him," my friends ad­
vised me. "It's too much trouble for him to try to collect from 
foreigners." 

Later that week, the doorbell rang. It was obvious that we 
were foreigners, because our name was spelled-out in katakana, a 
phonetic syllabary used almost exclusively for foreign words. My 
wife, who spoke almost no Japanese, opened the door. (One can do 
this in Japan without fear of bodily injury). There, on the other 
side, was a polite, uniformed representative of Nippon Hoso Ky­
okai. He spoke no English but presented her with a card that 
clearly explained, in our native language, what was required: 
11,440 yen for a year (about $90) or 990 yen per month. Wishing to 
save this man from making monthly rounds, and herself the uneasi­
ness of monthly bilingual commercial transactions, she paid him the 

• Associate Professor of Law, Loyola University, New Orleans; Fulbright Lecturer, 
Kobe and Osaka Universities, 1987-88. I am indebted to the law faculties of Kobe and Osaka 
Universities, and especially to my closest colleagues at those institutions, Maruyama Eiji at 
Kobe and Matsui Shigenori at Osaka-both scholars of Japanese and American law. In addi­
tion, I am grateful to Hidaka Yoshiro of the International Cooperation Division of NHK, 
who answered many questions and provided a great deal of source material. Thanks also go 
to the Japan-United States Educational Commission and staff for the countless ways in which 
they provided support. In this article, I have followed the Japanese convention of listing a 
person's family name first. 

35 



36 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

whole amount on the spot. (In Japan, you see, it also is customary 
to keep $100 or so around, just in case someone like the NHK rep­
resentative comes calling). 

The Japanese perhaps are not quite as enthusiastic about doing 
their patriotic duty; no one is nearly as religious as a convert. Nev­
ertheless, they do pay, ninety-seven percent of them anyway, more 
than thirty-one million households. What they get, in return, is 
public broadcasting of the highest order: two television channels, 
two AM radio stations, and one FM.' 

Prior to becoming a lawyer, I had spent more than ten years 
working in television and radio journalism. And of course I had 
spent countless hours watching and listening, as have all Ameri­
cans. Yet, it was not until I was exposed to NHK that I truly un­
derstood the meaning of broadcasting in the "public interest." 

Even as a foreigner, with imperfect language skills, I got more 
out of NHK than any of the broadcasting services back home. Yet, 
it is in America that the law mandates broadcasting in the "public 
interest. "2 That phrase is the totem of American broadcasting 
regulation. 

America, and Western countries in general, rely heavily on 
words and spend a great deal of time crafting the right ones.3 The 
belief is that the words are the thing itself; if everyone talks enough 

I. Without paying, the rest of the world may receive NHK's international service, 
Radio Japan. The service began in 1935 under the name of Radio Tokyo. At that time, it 
provided one hour of programming a day, in English and Japanese, to Hawaii and the United 
States. Overseas broadcasting was suspended immediately after the war but resumed in 1952, 
after a six-year hiatus. Today, Radio Japan estimates it reaches fifteen million people world· 
wide with forty hours of broadcasting per day in twenty-one different languages via the gen­
eral and ten regional services. NHK's Overseas Broadcasting Service: Radio Japan, in This 
is NHK (available from Audience and Public Relations Bureau, Nippon Hoso Kyokai, 2-2-1, 
Jinnan, Shibuya-ku, Tokyo 150, Japan). 

NHK also brings the world to Japan via its new twenty-four-hour-a-day satellite service, 
which features a heavy diet of news broadcasts from around the world. Part of NHK's goal, 
according to Managing Director Shima Keiji, is to foster a world-wide video news network. 
Such a network, in which broadcasters present news bulletins of foreign networks to their 
viewers, will lead to better understanding, he says. 

Political and business leaders are restricted by national boundaries and other inter­
ests, so we in the world of journalism have the duty to get rid of all the walls that 
are blocking the solution of political or economic problems. 

An Interview with NHK's General Managing Director, on the Start of 24-Hour DBS Service, 
NHK Newsletter, Aug. 1987, at I, col. I (available from Audience and Public Relations Bu­
reau, NHK); Shimizu, Television and the New Technologies in 1990s (NHK white paper, 
available from International Cooperation, Corporate Planning Headquarters, NHK). 

2. 47 U.S.C. § 309(a) states that the Federal Communications Commission shall grant 
a broadcasting license only after determining "whether the public interest, convenience, and 
necessity will be served ... " Similar language is found throughout the Communication Act. 

3. The New Testament, for example, states "In the beginning was the Word." THE 
JERUSALEM BIBLE, John 1:1 (1970). See generally Parker, Law, Language. and the Individ­
ual in Japan and the United States, 7 Wis. INT'L L.J. 179 (1988). 



1990] BROADCASTING 37 

about serving the public interest, it is considered done. Nowhere 
has this delusion taken hold more strongly than at the FCC during 
the Reagan years. 

The chairmanships of Mark Fowler and his successor Dennis 
Patrick are most known for their deregulatory zeal. Broadcasters 
have been freed of almost all the responsibility of holding a public 
license. What's more, they've been given longer periods between 
license renewals,4 at which point their franchises are almost auto­
matically extended unless, in the memorable words of an ex-Louisi­
ana governor (upon describing his own electoral invincibility), 
they're found in bed with a live boy or dead girl. 

Deregulation, of course, has been sold with the right words. It 
is in the public interest, we are told, for broadcasters to be free of 
the dreaded fairness doctrine, a collection of rules that required 
licensees to engage in the onerous task of covering controversial is­
sues fairly.s This, it is said, will allow broadcasters to be more ro­
bust in their presentation of news and public affairs by enjoying 
(and here come more magic words) "full first amendment 
protection."6 

Similarly, President Reagan staved off another vicious threat to 

4. Originally, broadcasting licenses were granted for three years. In 1981, however, 
Congress extended the license term to five years for television stations and seven for radio. 4 7 
u.s.c. § 307(d). 

5. See, e.g., In the Matter of the Handling of Public Issues Under the Fairness Doc­
trine and the Public Interest Standards of the Communications Act, 48 F.C.C.2d I, 30 
R.R.2d 1261 (1974), in which the FCC reiterated the two basic tenets of the Fairness Doc· 
trine: devoting a reasonable percentage of time to covering controversial issues of public 
importance and doing so in a manner that is fair, that is, provides contrasting views. The 
Commission expressed skepticism about complaints that the Doctrine imposed significant 
administrative burdens on broadcasters. 

6. In the two years leading up to the FCC's 1974 report, the Commission received 
4,280 fairness complaints, but all but nineteen were resolved in favor of the broadcasters. Of 
those nineteen, only eight led to a meaningful penalty against the licensee. In the Matter of 
The Handling of Public Issues Under the Fairness Doctrine and the Public Interest Standards 
of the Communications Act, 58 F.C.C.2d 691, 709, 36 R.R.2d 1021 (1976) (Commissioner 
Robinson dissenting). See generally T. CARTER, M. FRANKLIN, J. WRIGHT, THE FIRST 
AMENDMENT AND THE FIFTH EsTATE 229-69 (2d ed. 1989). 

More recently, the FCC voted to abolish the Fairness Doctrine, claiming that it actually 
inhibits broadcasters from presenting controversial material. That determination was upheld 
as reasonable by the D.C. Circuit. Syracuse Peace Council v. FCC, 867 F.2d 654 (D.C. Cir. 
1989). 

The Congress is said to be inclined to make the Fairness Doctrine part of the Communi· 
cations Act, agreeing generally with former FCC Chairman, PBS Chairman, and CBS Direc· 
tor Newton Minow, who wrote, "The Fairness Doctrine stops no one from speaking; it 
simply encourages that all sides be heard. How can this policy harm the public?" Minow, 
Being Fair to the Fairness Doctrine, N.Y. Times, Aug. 27, 1985, §A at 23, col. 3. See, e.g., 
The Fairness Doctrine, Congress, and the FCC, COMMUNICATIONS LAWYER, Summer 1988, 
at I. 

Rep. John Dingell introduced such legislation on the first day of the JOist Congress, 
H.R. 315, 1st Sess. (1989). It was essentially the same as the Fairness in Broadcasting Act of 



38 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

the public interest by vetoing the 1988 Children's Television Bill, 
which would have limited commercials during children's shows to 
ten and one half minutes per hour on the weekends and twelve min­
utes per hour during the week. 1 The pocket veto came after Con­
gress, which had overwhelmingly supported the bill, was out of 
session and could not override it. The President said that he acted 
to prevent an infringement of broadcasters' first amendment rights.s 

If the freedom for broadcasters to say (or not say) anything is 
synonymous with the public interest, then why is broadcasting in 
America so bad? Not all of it, of course. Everyone dutifully tips his 
hat to Ted Koppel and Nightline, but such shows are only a small 
portion of the broadcast day. 

News is only one form of public interest broadcasting (and en­
tertainment needn't be restricted to mezzo-sopranos singing nine­
teenth century arias), but even the news broadcasts are suffering. 
During the recently-endured Presidential election, everyone-net­
work news included-decried the "sound bite campaign," but no 
one stopped playing along.9 Every evening the sound bite of the 

1987, which passed the Congress but was vetoed by President Reagan. See Dinge/1 rein· 
traduces fairness doctrine bill, BROADCASTING, Jan. 9, 1989, at 44. 

7. See Children's Television, BROADCASTING, June 6, 1988, at 14. The Act was 
designed to fill the void left by the deregulatory Reagan FCC, which had decided to allow the 
marketplace to present adequate children's programming in appropriate circumstances. See 
Action for Children's Television v. FCC, 821 F.2d 741 (D.C. Cir. 1987) (inadequate justifica­
tion given by FCC for eliminating children's television guidelines); Children's Programming, 
- F.C.C.2d -, 53 R.R.2d 24 (1987). 

Even "The Real Ghostbusters," a cartoon series, recognizes the problem. In one epi­
sode, the Ghostbusters are watching Powerguy from the Planet Paterno on television. The 
following dialogue occurs among the Ghostbusters: 

Ray: Hey this is a terrific cartoon. It's based on a great toy. 
Peter: A toy is the star of the show? 
Winston: Could be worse. 
Peter: How much damage can a toy do? 

(At this point, the behomoth Powerguy-who has a TV set in his stomach-emerges from 
the screen and wreaks havoc, destroying everything in his path.) 

Peter: Oftband, I'd say plenty. 
8. Reagan Vetoes Bill Putting Limits on TV Programming for Children, N.Y. Times, 

Nov. 7, 1988, §A at I, col. I. The only nationally-broadcast children's radio program was 
forced off the air in 1988 for lack of funding. "Kid's America" featured games, music, and 
Sesame Street-style teaching. Children also were able to call the hosts on a toll-free hotline, 
and some 6,000 per week did. The program went national in 1985, thanks to a $400,000 
grant from the Corporation for Public Broadcasting. CPB's director of the radio program 
fund said the show was "a marketing failure" because only a small number of public radio 
stations carried it. The lack of interest by local stations is almost as disappointing as the 
"marketing" mentality forced upon public broadcasting by its lack of money. See Morning 
Report: Radio, L.A. Times, Jan. 4, 1988, part 6, at 2, col. 2; Children's Radio Show is Can­
celled, N.Y. Times, Jan. 2, 1988, § I, at 17, col. I. 

9. See, e.g., Many reporters unhappy with campaign '88 coverage, Christ. Sci. Mon., 
Dec. 9, 1988, at 3, col. I; TV and the Election: Debating an Ugly War, N.Y. Times, Nov. 14, 
1988, § B, at 8, col. 4; The Made-for-TV Campaign, TIME, Nov. 14, 1988, at 66; 1992 Elec-



1990] BROADCASTING 39 

night was dutifully served up by Rather, Brokaw, and Jennings, 
much like a psychologically disturbed person's compulsive ritual. 
He insists that he hates it, but he keeps on doing it. 

Over at PBS, there are other problems. As I write this, my 
local affiliate has just completed another marathon of begging for 
tablescraps. It's hard to perform when you're trying to raise money 
just to eat. In a few months, the beggar will play pawnbroker and 
hold its annual auction. And while it has resisted running commer­
cials, the station does air "enhanced underwriting" announcements. 
The uninformed might mistake these for commercials, but only un­
til learning that they are different because, after all, different words 
have been used to describe them. My three-year old son, for exam­
ple, does not yet appreciate the distinction and views a local super­
market chain as inextricably intertwined with Sesame Street.Io 
Might the company have had that in mind when it decided to spon­
sor (oops, underwrite) the program on non-commercial television? 

The attentive reader knows where I'm leading. But should the 
United States renounce its heritage and adopt the Japanese ap­
proach to broadcasting? Surprise: the answer is no. Just imagine 
the PBS man trying to track us down. But can we do what the 
Japanese do: take something from somewhere else and adapt it to 
our own culture? The answer to that is yes. 

Although much has been written about the differences between 
East and West,ll Japan and America have more in common than 

tion Coverage Open to Debate, L.A. Times, Nov. II, 1988, part 6, at I, col. I; Campaign of 
Sound Bites, Newsday, Oct. 19, 1989, part II, at 13, col. I. 

In the 1984 presidential campaign, the average length of a soundbite was 14.8 seconds. 
In the 1988 campaign, it was reduced to only nine seconds. Kalb, TV. Election Spoiler, N.Y. 
Times, Nov. 28, 1988, §A, at 25, col. I. 

10. Upon seeing commercials for the supermarket, Daniel assumes that Sesame Street is 
to follow. His father and mother have had only limited success in convincing him that the 
business and the program are segregable. 

II. In Japanese, literature about the "uniqueness" of Japan and its people, Nihonjinron, 
is one of the most popular forms of non-fiction. (Some would call it fiction, but that debate is 
for another day.) In the West, much of this type of writing began with Lafcadio Hearn. 
Hearn, born to a Greek mother and Irish father, came to the United States in his childhood 
and subsequently became a journalist. After winning great popularity, especially as a news­
paper columnist in New Orleans, he transplanted himself to Japan. The rest of his career was 
devoted to exposing Occidentals to this Oriental culture. A good many of his books are still 
in print. See, e.g., GLEANINGS IN THE BUDDHA FIELDS (1971); EXOTICS AND RETROSPEC­
TIVES (1971); IN GHOSTLY JAPAN (1971), JAPAN: AN ATTEMPT AT INTERPRETATION 
(1955); KOKORO (1972), KWAIDAN (1971), THE ROMANCE OF THE MILKY WAY (1972), 
SHADOWINGS (1971) (all dates are recent editions, not first publication). Another early prac­
titioner of this genre was a British woman by the name of Isabella Bird. Bird traveled 
through remote regions of Japan in the early Meiji era and wrote letters back home describing 
her triumphs and travails. I. BIRD, UNBEATEN TRACKS IN JAPAN (1973) (original edition 
1880). 

The classic, R. BENEDICT, THE CHRYSANTHEMUM AND THE SWORD (1946), was an 
attempt to re-educate the American public after the propaganda of the war years. 



40 CONSTITUTIONAL COMMENTARY (Vol. 7:35 

either of them may think. Much of the miracle of Japanese manu­
facturing is due to the teachings of Americans, especially the busi­
ness consultant W. Edwards Deming.12 The Japanese took these 
lessons to heart and learned them well, outmastering the master. 

In broadcasting, too, a comparison of the Broadcast Law of 
Japan with its Western counterpart reveals strong similarities. Like 
the current Japanese Constitution, the Broadcast Law was written 
after the war and, as a result, was heavily influenced by Western 
thinking.t3 Indeed, in broadcasting too, the Japanese out-Amen­
caned the Americans. Our Communication Act lists as its purpose 
the creation of "a rapid, efficient ... communication service ... at 
reasonable charges." The reasons such a service is needed (other 
than "national defense" and protection of "life and property") are 
unstated in the Act. They remain the stuff of theory and debate.t4 

Japan's Broadcast Law, in contrast, clearly states what broad­
casting (and the Law) is for: 

(I) To secure the maximum availability and benefits of broadcasting to the people; 
(2) To assure the freedom of expression through broadcasting by guaranteeing the 

impartiality, integrity, and autonomy of broadcasting; 
(3) To make broadcasting contribute to the development of healthy democracy by 

clarifying responsibility of those persons engaged in broadcasting. 15 

The irony is the Japanese, who--by our stereotype-favor the 
undefined and "inscrutable"-are up front about what they hope to 
accomplish. We, on the other hand, operate out of vague generali­
ties and with a subtext that only the initiated would know. 

Part of this results from history. Although broadcasting dates 
back to the 1920s in Japan, the current Broadcast Law was passed 
under the watchful eye of the Occupation, which presided over the 
country from 1945 until 1952. As even casual students of history 
know, the Allies were intent on breaking down the hierarchical sys­
tem that had characterized Japanese government for all of its re­
corded history. In its place were to be put Western notions of 
democracy. 

The first to go was the Emperor-not the Emperor personally 
but rather the notion of Emperor as a divinity. So long as that no-

Ambassador Edwin Reischauer followed in the 1970s and 1980s with a number of insightful 
books, including THE JAPANESE (1977). With Japan's economic success, many writers began 
not only to describe the uniqueness of Japan but also its "superiority." See, e.g., R. CHRISTo­
PHER, THE JAPANESE MIND. THE GOLIATH EXPLAINED (1983); E. VOGEL, JAPAN AS 
NUMBER ONE: LESSONS FOR AMERICA (1979). 

12. A. MORITA, MADE IN JAPAN 165 (1986). 
13. The Broadcast Law, Law No. 132 of May 2, 1950. 
14. 47 u.s.c. § 151. 
15. The Broadcast Law, art. I, Law No. 132 (1950). 



1990] BROADCASTING 41 

tion was around, the Allies reasoned, true freedom (including free­
dom of speech) could never occur. Who could disagree with a god? 
As a result, the late Emperor Hirohito (now correctly called Em­
peror Showa, after the name of his era) was required to publicly 
renounce his exalted status.I6 It was radio that broadcast his renun­
ciation, allowing the people of Japan to hear his voice for the first 
time.11 

Ironically, during this time, General Douglas MacArthur took 
on many of the trappings of an Emperor. His was the final word, 
authoritative and incontrovertible. In a 1945 directive, the Supreme 
Command for Allied Powers decreed that "there shall be an abso­
lute minimum of restrictions upon freedom of speech." But an "ab­
solute minimum" was not exactly zero. "Freedom of discussion of 
matters affecting the future of Japan is encouraged by the Allied 
Powers, unless such discussion is harmful to the efforts of Japan to 
emerge from defeat as a new nation entitled to a place among the 
peace-loving nations of the world." Moreover, "The Supreme 
Commander will suspend any publication or radio station which 
publishes information that fails to adhere to the truth or disturbs 
public tranquility."Is 

Compare this directive with Article 29 of the Meiji Constitu­
tion, the Constitution in place during the War: "Japanese subjects 
shall, within the limits of law, enjoy the liberty of speech, writing, 
publication, public meetings, and associations."I9 And then con-

16. In fact, Hirohito never was a god in the Western sense. Shinto, the indigenous 
religion of Japan, is strongly animistic, and many people and things are thought to possess 
the god-spirit. After his renunciation, Emperor Showa, skeptical of the divine status the 
Allies ascribed to him, turned to his wife and asked whether he seemed different now that he 
was no longer a god. A Leader Who took Japan to War, to Surrender, and Finally Peace, 
N.Y. Times, Jan. 7, 1989, at 6-7, col. I. 

Emperor Showa's sarcasm notwithstanding, it certainly is true that the Emperor was 
unique. Before the war, commoners would rarely look him in the eye, and some children 
believed that their eyes would burn if they but gazed at him. In a famous post-war incident, a 
worker extended his hand at a factory the Emperor was touring, hoping to shake the royal 
palm. Taken aback, the Emperor said, "Let us do it the Japanese way," and exchanged bows 
instead. /d. at 7. See generally, E. BEHR, HIROHJTO: BEHIND THE MYTH (1989). 

17. Coincidentally, the April 1959 marriage of Prince Akihito, now the Emperor, 
caused the broad-based acceptance of television in the Japanese home. NHK Television, 
which had been on the air since 1953, provided pool coverage of the ceremony for the com­
mercial stations and its own. Outside the Imperial Palace, each network had its own cameras 
to cover the events that followed. The public was enchanted with the Empress-to-be, a com­
moner, and rushed to purchase receivers to see the great event. The coverage had been so 
impressive that by October of the same year, the number of receivers jumped from two mil­
lionjust before the wedding to three million. NHK, 50 YEARS OF JAPANESE BROADCASTING 
256-58 (1977). See also Klein, Empire of the Son, Vanity Fair, March 1989, at 146, 207. 

18. L. BEER, FREEDOM OF EXPRESSION IN JAPAN 74 (1984). 
19. Constitution of the Empire of Japan, 1889, art. 29. The translation is from the 

authoritative, although not official, H. Ito, Commentaries on the Constitution of the Empire of 



42 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

sider Article 31 of the same document: "The provisions contained 
in the present Chapter shall not affect the exercises of the powers 
appertaining to the Emperor, in times of war or in cases of a na­
tional emergency."2o The conclusion is inescapable: MacArthur 
had not ushered in a radically new form of communication law. 
Rather, he had reinforced the existing approach, simply substituting 
one sovereign for another, one set of taboos for another.21 

Parenthetically, this may well explain why the Occupation was 
so successful. While power had shifted, the form in which power 
was exercised had remained the same in pre- and post-war Japan. 
Once General MacArthur proved to be a benevolent force, the Jap­
anese became comfortable with his strong leadership and acceded to 
it. 

Lawrence Beer, the premier Western chronicler of freedom of 
expression in Japan, writes that the series of "freedom orders" (in­
cluding freedom of speech and press) issued immediately after the 
War's end, "must be reckoned among Japan's most precious consti­
tutional documents, even though issued by foreign conquerors 
against whom dissent was limited. "22 

Moreover, Beer believes that the paradox of imposing free 
speech was the only way of achieving it. 

Since all major constitutional documents in Japanese history ... were handed to the 
people by dominant elites, the non participation of a representative Japanese body in 
the formulation of these edicts should not be considered a wrenching departure 
from past practice, and was probably the only means by which a democratic revolu­
tion could have been started. The Potsdam Declaration said that Japanese people 
were to be free to determine their form of government, but that was impossible at 
the time. A majoritarian inception is much Jess crucial to a constitutional democ­
racy than legitimized commitment to respect for the innate dignity of the individual 
and pursuant protections for freedom of expression and other individual rights.23 

In other words, the Japanese people were commanded to be 
free. Over time, as the Occupation receded, so did the number of 
off-limits subjects. Still, however, the Japanese were unwilling to 

Japan (M. Ito trans. 1889), reprinted in THE JAPANESE LEGAL SYSTEM 16 (H. Tanaka ed. 
1976). 

20. !d. at 19, art. 31. 
21. Emperor Meiji, as in so many things, was a reformer in expanding rights of expres­

sion. Nevertheless, by modern American standards, restrictions in the Meiji, Taisho, and 
early Showa eras were rather severe. By 1945, more than 1,000 books had been banned by 
the government under the 1893 Publications Law. The Newspaper Ordinance of 1887, as 
amended in 1897, freed newspapers from some prior restraints, but even so, thousands of 
issues were banned while prosecutions for violating press regulations were pending. The Em­
peror issued emergency ordinances restricting speech and press rights during the Sino-Japa­
nese (1894-1895) and Russo-Japanese (1904-05) Wars. L. BEER, supra note 18, at 57-58. 

22. L. BEER, supra note 18, at 72-73. 
23. !d. at 73. 



1990] BROADCASTING 43 

abandon the idea that freedom and responsibility could coexist. 
Like the Broadcast Law, the post-war Constitution lists a large 
number of individual rights, many more than does our Constitution, 
and much more explicitly. Article 21, for example, guarantees 
speech, press, and "all other forms of expression." It further states 
that "[n]o censorship shall be maintained."24 

That provision and others like it are tempered, however, by 
Article 12, which states that the people "shall refrain from any 
abuse of these freedoms and rights and shall always be responsible 
for utilizing them for the public welfare."25 

Thus, Japan's approach to broadcasting springs out of a social 
responsibility context. Freedom and discipline are not mutually ex­
clusive; they coexist. Indeed, in Japanese society, the discipline of 
social responsibility makes the freedom all the more sweet. 

In contrast, we Americans view the world in a bipolar manner. 
Either we have freedom, or we do not. Any official suggestion of 
self-restraint brings on a chorus of Last Days doomsayers. As an 
example, consider the suggestions made for holding back election 
night exit-polling results. Broadcast networks often can predict the 
outcome of a presidential election before the polls on the West 
Coast close. This, at best, annoys voters in that region and, at 
worst, destroys their incentive to participate in balloting up and 
down the ticket. The solution is simple: don't report other than 
officially-counted returns until the West Coast polls have closed. It 
doesn't take an Act of Congress to achieve this worthy goal, just 
responsible self-restraint. 

Did somebody say self-restraint? Unthinkable, cries the cho­
rus. What is known is news, and news must be known by everyone 
as soon as possible. Hear the lament of Richard Salant, former 
president of CBS News, in testifying before Congress: 

I suggest that even if there is a small handful of foolish people who veer away from 
the polls because they learn a fact-that a president has been elected-they should 
not be coddled by holding up that eminently newsworthy piece of information. In­
forming them of so important a fact doesn't disenfranchise them; they foolishly 
disenfranchise themselves.26 

Once it is merely suggested by government officials that the 
media restrain themselves, all hopes for restraint are gone. To fol­
low the suggestion, even if it is a good one, would be to knuckle 

24. The Constitution of Japan, 1946, art. 21. The quote is from the official translation, 
which is reprinted in THE JAPANESE LEGAL SYSTEM, supra note 19, at 3. 

25. /d. art. 12. 
26. Kinney, Restraining Network Election Projections: Questions of Legality and Propri­

ety, COMMUNICATIONS LAWYER, Fall 1988, at 3. 



44 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

under to government pressure. All self-respecting journalists resist 
"chills" on the first amendment with the zeal of a mother bundling 
up her child on the first cold day of winter. Usually the child 
swelters from the overprotection of the well-intentioned parent. 
The same can be said of the first amendment. If anything, par­
ents-and journalists-need to "chill out." 

The first amendment is no fragile flower that must be kept in a 
hothouse. It can survive even if the outcome of the presidential 
election isn't known for a few more hours. After all, the new Com­
mander-in-Chief doesn't take control until two months later. 

What would happen if the news were held back? What public 
good would be devastated? What irreparable harm would occur? 
The answer is that nothing would happen. No policy decision 
would change. No life would be adversely affected. No storm­
troopers would be stationed outside the nation's newsrooms. Abso­
lutely nothing bad would happen. 

Then why then all the fuss? Because of the neurosis of the 
news business. And in the news business, no one is more neurotic 
than the broadcasters. It is an affliction of absolutism, all or noth­
ing. Either we do exactly as we wish whenever we wish, such think­
ing holds, or we are enslaved. Either we win and you lose, or you 
win and we lose. 

A psychoanalyst might view this is as unresolved adolescent 
rebellion, the type in which the child rebels against any suggestion 
by the parent. The issue is really not style of hair or type of cloth­
ing. Rather, it is creation of a separate self, a self that is self-deter­
mining. The reason that rebellion is so intense is that, underneath 
all the bluster, the young self is actually not so sure of itself. To 
give in would be to admit the frightening possibility that another 
self might be right some of the time. 

Adolescent rebellion, however, is a stage. In adulthood, the 
healthy self is secure and open to suggestions. It is no diminish­
ment of one's own worth to see the worth of others. The media, 
however, have yet to end the fight against the Crown. Here's a 
news flash, though-the King is dead. Why must the struggle go 
on? 

The point of this discussion is that we Americans and the Japa­
nese begin from different social assumptions. For the Japanese, so­
cial responsibility-responsibility to the group (which can be 
anything from family to nation) is the pre-eminent value. For 
Americans, the complete freedom of the individual from any obliga­
tion is the ultimate. The Japanese live for relationship; we live for 
individual autonomy. However, within the context of their society, 



1990] BROADCASTING 45 

the Japanese have adopted values of individual expression. To date, 
American broadcasting has resisted harmonization. The proposal I 
make later is aimed not at altering the American mindset, for that 
would be futile. Rather, I propose a plan to allow it to coexist with 
another form of broadcasting fashioned after the social responsibil­
ity model. But, I am getting ahead of our story. 

A cursory examination of any broadcast law book reveals the 
intractable resistance of broadcasters to regulation. There is no ex­
ample more compelling than the Fairness Doctrine. The Fairness 
Doctrine was a collection of FCC rules and regulations. Specifi­
cally, it required that "(1) the broadcaster must devote a reasonable 
percentage of his broadcast time to the coverage of public issues; 
and (2) his coverage of these issues must be fair in the sense that it 
provides an opportunity for the presentation of contrasting points of 
view."21 

These are not words on which an anti-press revolution might 
be begun. Nevertheless, no broadcast regulation has been so re­
viled, so attacked, and so pummelled as this one. Despite all this, 
attempts to transform the Fairness Doctrine into a battering ram 
against the press have been singularly unsuccessful.2s Indeed, one 
might say that the real failure was that of not making broadcasters 
live up to its tenets. 

Difficult as it may seem, broadcasters were able to argue 
against devoting time to varied discussion of public affairs while 
keeping a straight face. The Doctrine, they contended, actually dis­
couraged broadcasters from serving the public interest. It is unrea­
sonable, they contend, for broadcasters to be required to present 
contrasting views. Not equal time, mind you-that's only for polit­
ical candidates.29 Rather, the issue is only some time within the 
broadcast schedule. Because time for opposing views is required, 
the broadcasters asserted, stations devote less time to coverage of 
public affairs. Why? Because it is an onerous burden to be "fair. "3o 

27. In the Matter of the Handling of Public Issues Under the Fairness Doctrine and the 
Public Interest Standards of the Communications Act, 48 F.C.C.2d I, 730 R.R.2d 1261 
(1974). 

28. See, e.g., T. CARTER, supra note 6, at 236-43. 
29. 47 U.S.C. § 315 states, "If any licensee shall permit any person who is a legally 

qualified candidate for any public office to use a broadcasting station, he shall afford equal 
opportunities to all other such candidates .... " 

30. The problem with this argument is that it admits a failure to adhere to the first 
prong of the Fairness Doctrine. Having spent more than ten years in the news business, I can 
recall no story suggestion that was ever killed because of a fear of Fairness Doctrine obliga­
tions. To be honest, I don't recall the Fairness Doctrine ever being discussed at all. The 
reason, I suspect, is that it only requires what good journalists do anyway: cover what's 
important and be fair. It certainly was not the Sword of Damocles that its detractors make it 
out to be. 



46 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

These, of course, are the same organizations that willingly 
pledged to serve the "public interest" when seeking a license. They 
are the same ones who enjoy an exclusive license to broadcast, as 
well as freedom from effective competition for their license because 
of somnambulant FCC renewal policies.3I They also are the same 
voices that urged government regulation of cable television when it 
began to compete with over-the-air broadcasting. They are the 
same people who caved in and willingly turned over complete con­
trol of the 1988 presidential debates to the candidates themselves, 
rather than allow the impartial League of Women Voters to impose 
some standards. 

Moreover, these also are the people in control of the media and 
its considerable resources in shaping public opinion. Thus, it is the­
atre of a high order to see them shivering from the "chill" on the 
first amendment.32 The performance was so impressive that the 

31. The most notorious example of the FCC's "don't worry, be happy" policy toward 
incumbent broadcasters involved WLBT Television in Jackson, Mississippi. Viewers in Jack­
son, a community in which almost half the population was black, presented numerous com­
plaints to the Commission. WLBT routinely ignored black people in its programming and 
consciously encouraged anti-black sentiment. In one instance, the station cut off a network 
program in which the General Counsel of the NAACP was speaking. The station frequently 
aired pro-segregation programs but refused requests for time to present the other side. 

At first, the FCC refused to allow the viewers to intervene in the license renewal proce­
dure to urge denial. It renewed the license. The D.C. Circuit ordered the Commission to 
listen to the public's voice and reopen the proceeding. Office of Communication of the 
United Church of Christ v. FCC, 359 F.2d 994 (D.C. Cir. 1966). The FCC did so and, again, 
renewed the license. Again, the case went to the D.C. Circuit. This time, the Court vacated 
the license and ordered the Commission to solicit new applications. Office of Communication 
of the United Church of Christ v. FCC, 425 F.2d 543 (D.C. Cir. 1969). Under duress, the 
FCC finally awarded the license to someone else. 

Six years later, on facts just as extreme, the Commission did revoke a license, but only 
over the objection of two dissenting commissioners. Alabama Educational Television Com­
mission, 50 F.C.C. 2d 461, 32 R.R.2d 539 (1975). The action, no doubt, stands only for the 
proposition that one may lose his broadcasting license if he intentionally slanders or ignores 
black people after a federal court has already ordered the FCC to revoke a license under 
similar circumstances. In other words, the case did not signal an end to Commission 
complacency. 

In 1982, the D.C. Circuit observed: 
[W]e are still troubled by the fact that the record remains that an incumbent televi­
sion licensee has never been denied renewal in a comparative challenge. American 
television viewers will be reassured, although a trifle baffled, to learn that even the 
worst television stations-those which are, presumably, the ones picked out as vul­
nerable to a challenge-are so good that they never need replacing. We suspect that 
somewhere, sometime, somehow, some television licensee should fail in a compara­
tive renewal challenge, but the FCC has never discovered such a licensee yet. 

Central Florida Enterprises, Inc. v. FCC, 683 F.2d 503 (D.C. Cir. 1982), cert. denied, 460 
u.s. 1084 (1983). 

In 1984, the same court wrote, "For years, this court has urged the FCC to put some 
bite into its comparative hearings . . . . Indeed, we have too long hungered for just one 
instance in which the FCC properly denied an incumbent's renewal expectancy." Geller v. 
FCC, 737 F.2d 74, 75 (D.C. Cir. 1984). 

32. Charles Ferris, Chairman of the FCC, from 1977-1981, has said: 



1990] BROADCASTING 47 

Reagan FCC was convinced and eliminated the Fairness 
Doctrine.33 

As a result of this and other actions taken by the Reagan FCC, 
whose motto might well have been "the public interest is whatever 
the public is interested in," broadcasting in the U.S. is essentially 
uncontrolled. Presumably the remaining technical regulations will 
stand, at least until it is argued that a limitation of 50,000 watts of 
power chills an AM radio station's free expression rights. Gone is 
the wisdom of Justice Byron White, who observed that "[i]t is the 
right of the viewers and listeners, not the right of the broadcasters, 
which is paramount."34 

In Japan, viewers and listeners have a choice, not an echo.3s 

A chilling effect can only arise among broadcasters who are unwilling to air both 
sides of an issue, who are unwilling to act as public trustees for those with opposing 
views on an issue, but who lack the money needed to buy time on the airwaves. 
Broadcasters need only fear the consequences of decisions to sell their editorial per­
rogatives to an individual or group representing only one side of an issue. A broad­
caster who acts according to the standards of his or her profession, on the other 
hand, has nothing to fear from the Fairness Doctrine, since it is only applied in the 
most egregious cases of imbalance and then the only remedy is to co\·er the issue 
further. 

Hearings on H.R. 1934 Before the Subcommittee on Telecommunications and Finance of the 
House Committee on Energy and Telecommunications, IOOth Cong., 1st Sess. 58, 63 (1987) 
[hereinafter Hearings] (testimony of Charles Ferris). 

This is not to deny that there are extreme cases in which the brute force of government 
may be imposed on broadcasters. In the Nixon Administration, for example, H.R. Haldeman 
ordered an aide to make trouble for the Washington Post's broadcast licenses. The Post, of 
course, had been giving Nixon trouble courtesy of Woodward and Bernstein. Surely courts 
are capable of dealing with this sort of abuse of position. See M. LASHER, THE CHILLING 
EFFECT IN TV NEWS: INTIMIDATION BY THE NIXON WHITE HOUSE (1984); Bazelon, 
F. C. C. Regulation of the Telecommunications Press, 1975 DuKE L.J. 213, 247-51. See gener­
ally National Association of Broadcasters Memorandum Concerning the Constitutionality of 
the Fairness Doctrine, Hearings, at 217, 236, 239-40. 

33. See, e.g., Syracuse Peace Council v. FCC, 867 F.2d 654 (D.C. Cir. 1989), upholding 
the FCC's abandonment of the Fairness Doctrine in Syracuse Peace Council, 2 F.C.C. Rec. 
5043, 63 R.R.2d 541 (1987), based on the Commission's 1985 Fairness Report, Inquiry into 
Section 73.1910 of the Commission's Rules and Regulations Concerning the General Fairness 
Obligations of Broadcast Licenses, 102 F.C.C.2d 142, 58 R.R.2d I 137 (1985). In the 1985 
Report, the Commission accepted arguments of broadcasters that the Fairness Doctrine chil­
led their exercise of first amendment activity. 

Initially, the Commission found that Meredith, a television licensee in Syracuse, New 
York, had violated the Fairness Doctrine by presenting only one point of view on construc­
tion of a nuclear power plant. The imbalance was dramatic, almost ten to one. The D.C. 
Circuit ordered it to consider Meredith's constitutional objections to the Doctrine, such as 
the chilling effect. Meredith Corp. v. FCC, 809 F.2d 863 (D.C. Cir. 1987). The Commission 
obliged and used the opportunity to eliminate the doctrine altogether. Syracuse Peace Coun­
cil, 2 F.C.C. Rec. 5043. In upholding that decision, the Court of Appeals said the FCC's 
views on the chilling effect were merely predictions, that no one could be sure of its effect. 
Under those circumstances, the Court said it was appropriate to defer to the Commission's 
judgment. Syracuse Peace Council v. FCC, 867 F.2d at 660. 

34. Red Lion Broadcasting Co. v. FCC, 395 U.S. 367, 390 (1969). 
35. Apologies to Barry Goldwater for the appropriation of his 1964 presidential cam­

paign slogan. 



48 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

There is, first of all, NHK. But that is not all. The public also may 
choose from a wide variety of commercial television and radio sta­
tions.36 As in America, when the commercial stations are good, 
they are very, very good. But that's not all the time. Consider a 
few examples of the range of content. 

Fuji Broadcasting produces a daily children's program called 
Ponkikki. It is the perfect complement to NHK's kid show, 
Okaasan to Issho (Together with Mother). Both series probably do 
more to socialize future generations than any institution other than 
parents. Okaasan is sweet. It's filled with gentle songs, segments 
encouraging teeth-brushing and pajama-donning, Oriental exer­
cises, and a kind of romance about the traditions of Japan. 
Ponkikki, on the other hand, is street smart. It teaches kids about 
riding the trains and making their way through the crowded me­
tropolis that much of Japan has become. Imaginary monsters 
sometimes make appearances (only to be felled by the youngsters, in 
one instance playing the game of "janken," which is like the "rock, 
paper, scissors" game in America). One repeating segment is par­
ticularly illustrative. In a song entitled "kamatte," a group of chil­
dren entreat their parents to look after them. All of the attention, it 
seems, is being paid to a new baby, and the older kids feel neglected. 
Perhaps this is not the stuff of revolution, but it is a challenging 
theme for a preschool program. 

On the other hand, Fuji's evening news is the rival of any of the 
tabloid TV shows that have proliferated across the screens in the 
U.S. Each story is punctuated with a musical "stinger", making the 
broadcast sound more like radio in Mexico than television in "tran­
quil" Japan. The newscaster follows each stinger with a breathless 
rendition of the event in question.37 

The morning news program on Fuji is even more curious. In-

36. Almost eighty percent of Japanese households can receive more than four commer­
cial television stations, in addition to the two NHK channels and the new NHK direct broad­
cast satellite service. Six prefectures are served by six commercial channels. Nine prefectures 
have four. Another nine have three, and ten areas have two. Ministry of Posts and Telecom­
munications, Report on Present State of Communications in Japan 30-31 (The Japan Times 
ed., fiscal 1986) [hereinafter Report]. The main networks are Nippon Television Network 
(NTV), with twenty-seven affiliates; Tokyo Broadcasting System (INN) and Fuji Telecasting 
Co. (FNN) with twenty-five each; and Asahi-National Broadcasting Co. (ANN) with twelve. 
Each of the first two networks reach approximately ninety percent of all households; the 
other two about eighty percent apiece. 

What's more, the commercial stations make money. The one hundred thirty-eight com­
mercial broadcasting companies enjoyed profits of 1.4 trillion yen in 1986, more than ten 
billion dollars (at current exchange rate of 130 yen = one dollar). Shimizu, Public Service 
Broadcasting in Japan: How NHK Prepares/or the 21st Century, at 2 (available from NHK). 

37. Many newspapers and magazines in Japan follow the tabloid style of journalism as 
well. See Davis, Whipple, & Sakakibara, The Keepers of the Gate, TOKYO I., Aug. 1988, at 4. 



1990] BROADCASTING 49 

variably, the program begins with scenes of some kind of misery: a 
death, a scandal, or some misfortune. The hosts of the show som­
berly but excitedly delve into every detail. Videotape of people cry­
ing is a regular attraction, usually near the beginning of the 
broadcast. The show's name is Ohayoo (Good morning) Nice Day. 

During the day, game shows, talk shows, and soap operas 
abound, all interrupted by endless strings of commercials, which 
seem even longer because each spot often lasts only fifteen seconds. 
In the evening, sports (especially baseball) are a mainstay of com­
mercial stations. Late night brings Night Hit Studio Deluxe, a pro­
gram featuring pop music (often performed live via satellite) from 
around the world. All in all, a mixed bag. 

Then there is NHK. It is the most-watched network in Japan. 
A recent survey, for example, revealed that sixty percent of the pub­
lic considers NHK's news broadcasts to be the most reliable. In 
times of peril-earthquakes, for example-as many as seventy per­
cent turn to NHK for the latest bulletins. 

Imagine a television network that produces and broadcasts 
three full-length documentaries a week in prime time; attracts fully 
half of the viewing audience for elegant and exciting historical dra­
mas; garners seventy percent of the audience for an annual pop mu­
sic program "Year-End Hit Parade"; keeps the country captivated 
with live broadcasts of the six major sumo tournaments of the year, 
each lasting two weeks; supports, records, and broadcasts its own 
symphony orchestra; operates the world's first twenty-four-hour di­
rect broadcast satellite service, featuring, among other things, pro­
grams from nations around the world; leads the world in developing 
new technology, such as High-Definition Television (HDTV); and 
shares its expertise by training representatives of developing 
countries. 

There's nothing else like it in the United States, or in Japan for 
that matter, and that's the point. NHK can succeed because it has 
both a respectable income and independence from both government 
and business. The basis of this independence is the receiving fee, 
which is a flat rate. In many ways, the system resembles that used 
by the BBC and other Western nations, but there are differences. 

In Western countries the concept that the right to use the radio waves belongs 
to the state and that the State transfers the right of transmission to broadcasting 
bodies and the right to receive broadcasts to the people is generally prevalent. This 
forms the basic attitude which considers the receiving fee as a fee given in exchange 
for permission to receive. Under the present Japanese broadcasting system, how­
ever, there is no such concept. 

As NHK's receiving fees are based on the premises that payment of the fees 
will be borne equally by all those who own the means of receiving its broadcasts, we 



50 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

may consider that fundamentally an equal share of the expenses required to support 
the running of NHK's operations is borne by all members of its audience, even 
though we cannot fully dismiss the character of the fees as payment given in ex­
change for programs. 

The report of the Provisional Investigating Committee on the Law Related to 
Broadcasting, which examined the Japanese broadcasting system [in September 
1964] said as follows ... "[T]he present NHK can be considered to have been 
established by the people, the receivers, by law as their own broadcasting body, and 
the NHK authorities should therefore be placed in a position to carry out their 
operations, having received the mandate of the people."38 

More than thirty-one million households and institutions have 
receiving contracts with NHK, almost all of them for color recep­
tion. This generates about 330 billion yen, approximately 2.5 billion 
dollars.39 This is by far the largest source of revenue, but not the 
only one. NHK actively markets books and other materials associ­
ated with its products (for example, an English language instruction 
videotape for children, starring the characters from Okaasan to 
Issho ), and licenses the broadcast programs to other markets. This 
brings in another 2.3 billion yen, about eighteen million dollars. 
Together with all sources of income, the NHK budget for fiscal 
1986 totaled three hundred forty-one billion yen, 2.6 billion dollars. 
In 1987, it rose to three hundred fifty-two billion yen, 2.7 billion 
dollars.40 This is the money with which NHK operates two televi­
sion channels, three radio channels, a satellite service, and its net­
work of local and regional stations throughout the country.4t 

In contrast, total funding for all of public television, including 
income of all three hundred twenty-seven local stations in the 
United States, was one billion dollars in fiscal 1987-less than half 
as much for a country that is almost twice as populous and twenty­
five times as large. The federal government accounted for only 
eighteen percent of that income. State governments were responsi­
ble for 19.1 percent. Businesses and foundations together contrib­
uted more than either level of government, as did members of the 
public through subscriptions. 42 Still, it is certainly true that far 
more people watch public broadcasting than pay for it. 

38. Business Activities, in This is NHK, supra note 1. 
39. /d. 
40. Budget for the Fiscal Year 1986-87, in id.; Shimizu, supra note 36, at 1. Even at 

this, the income of Japan's one hundred thirty-eight commercial stations is four times that of 
NHK. /d. 

41. An Outline of NHK's Activities, in This is NHK, supra note 1. In addition to its 
main headquarters in Tokyo, NHK operates regional headquarters in Sapporo, Sendai, 
Nagoya, Osaka, Hiroshima, Matsuyama, and Kumamoto. In addition, it has more than sixty 
other local stations. Regional Broadcasting in id. Altogether, it employs some 15,000 people. 
An Outline of NHK's Activities in id. 

42. Facts about PBS 7 (1988) (available from PBS, 1320 Braddock Place, Alexandria, 
VA 22314). 



1990] BROADCASTING 51 

Some may say that spreading the cost of public broadcasting 
across the population is "un-American." That is, that it forces pay­
ment on many who do not choose to use its services. One might say 
that it is at least as abhorrent under our system to allow people to 
get something for nothing. The better argument, however, is that 
spending for the overall public good is the kind of thing government 
does everyday. Not everyone has children in the public schools, but 
everyone benefits from the presence of such institutions in society. 
The same could be said for a strong system of public television. 

As everyone in the United States has a television and radio, 
everyone could be required to pay for a new national broadcasting 
service. Yet, we need not mimic Japan in the details of such a sys­
tem. The American style is different from the Japanese; perhaps 
our financing should be different, too. 

In Japan, NHK is remarkably successful in securing payment 
from users. Although many people now pay by automatic bank 
transfer, the system still depends on an army of collectors marching 
door to door and a society in which someone is always home to 
answer. In the U.S. it's hard enough to get census takers once every 
ten years to ask for information, let alone recruit people to demand 
money. Think about some of the dangerous areas in your town and 
wonder how successful such an enterprise might be. 

Undoubtedly, ways could be found to overcome the collection 
problem. A more substantial issue remains, however. In the 
United States, the distribution of income is much wider than in Ja­
pan.43 Yet the need for access to public broadcasting is perhaps 
greatest among those who can least afford to pay for it. This is 
especially so as more and more programming-not the least of 
which is the national pastime-emigrates to pay-cable systems.44 A 
graduated payment schedule would require an entity such as the 

43. For example, in 1985 the unemployment rate in the U.S. was 7.1 percent; in Ja­
pan-2.6 percent. Morita Akio, the Chairman of Sony Corp., asserts that there are far fewer 
rich people in Japan than in the United States. In 1982, for example, only twenty-nine thou­
sand Japanese had earnings exceeding $85,000. Moreover, inheritance laws discourage vast 
transmission of wealth. In part, he says, this perpetuates the work ethic of the population; 
everyone must make his own way. A. MORITA, supra note 12, at 149-53. 

44. Beginning in 1990, the ESPN cable network will carry one hundred seventy-five 
regular season games, for which it bid four hundred million dollars for four seasons. The 
number of games on local pay cable stations will be slightly more than one thousand in 1989, 
two hundred more than in 1985. The number of local free TV games also has increased by 
two hundred, to more than one thousand six hundred, since 1984. CBS paid 1.1 billion 
dollars for the four-year rights to air baseball via free network television, but that amounts to 
only twelve regular season games. The rest of CBS's rights are for the special events: the 
World Series and League Championships. The trend, clearly, is away from free broadcasts 
and toward subscription and fee-paid cablecasts. See, The future of baseball and 'free TV', 
BROADCASTING, March 6, 1989, at 42. 



52 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

Internal Revenue Service to administer. We don't need another 
IRS, and it would be terrible public relations for the broadcasting 
fee to be collected by a taxing agency. 

In appearance and in fact, this broadcasting service must be 
insulated from government pressure and decisionmaking. It cannot 
be dependent on Congress for a piece of the general revenue pie. 
Without an independent source of revenue, the service would lack 
both credibility and the ability to make decisions free of political 
considerations. 

I think all these factors lead us to a new kind of financial struc­
ture, one that also impacts the regulatory structure. Currently, 
broadcast stations are licensed to serve the public convenience, in­
terest, and necessity. The quid pro quo for the opportunity to make 
lots of money is service to the community. You don't have to watch 
American television very long, however, to conclude either that al­
most no one takes the public service pledge seriously or that the 
definition of public service is so low as to be meaningless. 

The credo of broadcasters in the U.S., through organizations 
such as the National Association of Broadcasters and the Radio­
Television News Directors Association, is freedom from all content­
based regulation.4s Complete freedom, but no responsibility, save 
that dictated by the marketplace. The time has come to let them 
have their way. 

This would mark the end of the scarcity /trustee theory that 
was best articulated in Red Lion. "When there are substantially 
more individuals who want to broadcast than there are frequencies 
to allocate, it is idle to posit an unabridgeable First Amendment 
right to broadcast comparable to the right of every individual to 
speak, write, or publish," Justice White wrote.46 "There is nothing 
in the First Amendment which prevents the Government from re­
quiring a licensee to share his frequency with others and to conduct 
himself as a proxy or fiduciary .... "47 

Whether or not one believes that scarcity no longer exists, 48 it 

45. There are some notable dissenters, not the least of which is the Westinghouse 
Broadcasting Corporation, which support the Fairness Doctrine. "Implicit in the public in­
terest standard of the Communications Act is the fundamental obligation of broadcasters to 
provide the public with contrasting viewpoints on controversial issues of public importance. 
If the statutory public interest standard does not encompass such a requirement, the standard 
would be virtually meaningless." Comments of Group W, Inc., In re Complaint of Syracuse 
Peace Council against Television Station WTVH, Feb. 25, 1987, at 4. See also, Comments of 
Russ Couglan, President and Editorial Commentator, KGO Television, San Francisco, in 
Fairness Doctrine Forum, 10 COMM!ENT L.J. 921 (1988). 

46. Red Lion, 395 U.S. at 388. 
47. Jd. at 389. 
48. Cable television is often cited as evidence that scarcity no longer exists. Some cable 



1990] BROADCASTING 53 

certainly remains true that no individual has an exclusive right to 
any particular broadcasting frequency. We, the people, through our 
government, are the landlords. The broadcast spectrum is our 
shopping center. We may offer leaseholds to would-be tenants, but 
we have no obligation to give them away. 

Thus, for those who choose to use broadcasting to express 
themselves and sell advertising, the time has come to charge rent: a 
spectrum fee. As in commercial real estate, a base rent should be 
established with an additional payment computed as a percentage of 
sales. In broadcasting, the base rent may vary with the size of the 
market; the remainder with income. 

Undoubtedly, the protests will come. Such protestors should 
be invited to choose one of the other forms of expression in which to 
make profits, if they do not find this one sufficiently attractive. This 
is true content-neutral regulation. As Aldous Huxley told us, "You 
pays your money and you takes your choice."49 

The rent collected then would go top support the national flag­
ship broadcasting network. It naturally would rise with inflation, as 
the profits of stations rose. Thus, the network would be freed from 
the necessity of going to Congress or the public with outstretched 
hands. In return, the commercial stations would be freed from 
most of the requirements of broadcast regulation, save the technical 
matters (e.g., the size of the store). Of course, like tenants, the com­
mercial broadcasters would remain obligated not to destroy the 
premises, but that is all many of them now do anyway. 

Moreover, this proposal will bring over-the-air broadcasting in 
line with cable systems. Currently, cable television operators must 
pay a franchise fee to local governments and often finance training 
for citizens who wish to learn to use the access channels.5o In most 

systems can offer more than one hundred channels. The problem, however, is that one com­
pany has the ability to choose who may use those channels, save for a few citizen access 
options. Moreover, in most cities, there is only one cable television franchise, or at least only 
one per section of the city. Thus, no one has affirmative right to a channel within the cable 
system or the right to operate a system. See City of Los Angeles v. Preferred Communica­
tions, Inc., 476 U.S. 488 (1986) (first amendment interest in right of access to available utility 
poles to operate competing cable system must be balanced against competing social interests); 
Central Telecommunications v. TCI Cablevision, Inc., 800 F.2d 711 (8th Cir. 1986) (cable 
television a natural monopoly). Several district courts have reached contrary results. See, 
e.g., Group W Cable, Inc. v. City of Santa Cruz, 669 F. Supp. 954 (N.D. Cal. l'l87); Century 
Federal Inc. v. City of Palo Alto, 645 F. Supp. 1465 (N.D. Cal. 1986). 

49. A. HUXLEY, BRAVE NEW WORLD xiv (1939). 
50. 47 U.S.C. § 542 authorizes franchise fees up to five percent of gross revenues. But 

see Group W Cable, Inc. v. City of Santa Cruz, 669 F. Supp. 954 (N.D. Cal. 1987), in which a 
district court invalidated access channel requirements in a cable company's franchise. 

House Commerce Committee Chairman John Dingell also has questioned the logic of 
allowing broadcasters to use the spectrum free when cable operators must pay up to five 



54 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

cities, apart from the training funds, this money simply goes into 
the general coffers. Under my proposal, both cable and broadcast­
ers would pay a type of franchise fee, but the money from broad­
casting would support public television and radio, not the local 
sewer plant.sl 

The need for better funding of public television is not a new 
revelation. Since the mid-1960s, the Carnegie Commission and the 
Ford Foundation have been on record supporting independent fi­
nancing. Carnegie recommended an excise tax on new receivers 
from two to five percent.s2 The Ford Foundation looked to cost 
savings of a domestic satellite system.s3 Other methods considered 
included a license fee for receivers, advertisements on public televi­
sion, a public television service available only to those who pay, as 
well as the spectrum fee or profits tax on commercial 
broadcasters. 54 

A 1983 task force came up with some additional possibilities, 
including, a tax on cable and satellite operators; a tax on the trans­
fer of licenses; a tax on electric or telephone usage; a tax credit for 
contributions, a check-off line on income tax forms similar to that 
used for presidential campaigns. Some people have even proposed a 
national lottery.ss 

The problem is that public broadcasting finds itself squeezed 
between the demands of government and those of industry. If ever 
there has been a chill on broadcasting, it has been the public broad­
casting system that has shivered, not the commercial broadcasters. 

PBS, for example, once cancelled a segment of "The Great 
American Dream Machine" that was critical of the FBI. The can­
cellation was viewed as an attempt to mollify the Nixon Adminis­
tration, but to no avail. The next year, 1972, President Nixon 

percent for their medium. See, Dingelllays out his cards before broadcasters, BROADCAST­
ING, Mar. 7, 1988, at 33. 

51. I am not convinced that cable television is different in kind from over-the-air broad­
casting. Although its signals are delivered via utility poles and conduits on municipal land, it 
receives most of its programs via the airwaves-sometimes from satellites, other times from 
somewhat distant broadcast signals. As a result, Congress would be justified in instituting a 
fee-splitting statute, directing some of the current "franchise fee" to the public broadcasting 
fund. The statute might also allow, as an alternative, dedication of this part of the fee to 
support local access program production and training. 

52. PUBLIC TELEVISION: A PROGRAM FOR AcriON, THE REPORT AND RECOMMEN­
DATIONS OF THE CARNEGIE COMMISSION ON EDUCATIONAL TELEVISION 68-70 (1967). 

53. Public Policy Issues: Reply Comments of the Ford Foundation in Response to the 
Commission's Notice of Inquiry of October 20, 1966, FCC Docket No. 16495 (summarized 
in 22 F.C.C.2d 86, (1970)). 

54. SeeR. NOLL, M. PECK, & J. MCGOWAN, EcONOMIC ASPECTS OF TELEVISION 
REGULATION 208-44 (1973). 

55. Needed: a new funding formula for public television, CHRIST. Sci. MoN., Nov. 3, 
1986, at 29, col. I (hereinafter Needed]. 



1990] BROADCASTING 55 

vetoed a bill that would have increased funding for the Corporation 
for Public Broadcasting.s6 More recently, a news and public affairs 
program officer at CPB was taken to task by top management for a 
university lecture he gave, criticizing Reagan Administration efforts 
to restrict information flow. Such remarks, he was told, would 
cause "embarrassment" next time CPB had to ask for its 
appropriation.s7 

Corporations, too, often are unwilling to finance programs that 
are counter to their own interests. In one infamous example, 
KUHT in Houston chose not to broadcast a PBS program about 
the Saudi royal family, "Death of a Princess." The program ex­
plored the 1977 execution of a Saudi princess and her commoner 
lover for adultery. The royal family vigorously objected to the pro­
gram and used every lawful form of persuasion to get stations not to 
air the show. Houston, of course, is the capital of the oil business, 
and it goes without saying that the oil companies, to which the sta­
tion looked for financial support, would have been distressed by a 
program that offended one of their major suppliers. 

But the plot is thicker than that. The decision at KUHT was 
made not by the program director or general manager, but rather 
by a vice-president for public information and university relations 
of the University of Houston, to which the station was licensed. 
This person had never made a programming decision before, 
although he was nominally the university official empowered to do 
so. In a press release, the university official defended his decision 
because of "strong and understandable objections by the govern­
ment of Saudi Arabia at a time when the mounting crisis in the 

56. Wiley, "Political" Influence at the FCC, 1988 DuKE L.J. 280, 280; R. NoLL, supra 
note 54, at 218-20. Congress's solution to reducing the dilemma was to prevent editorializing 
by public broadcasters. In that way, it was thought, stations would not be able to put them­
selves in a situation of direct conflict. The Supreme Court struck that provision down, how­
ever, as an unconstitutional abridgment of journalistic freedoms. The majority believed that 
the problem, if problem there be, could be dealt with in a less restrictive manner. FCC v. 
League of Women Voters, 468 U.S. 364 (1984). 

Not all the Justices were so sanguine: 
The court jester who mocks the King must choose his words with great care. 

An artist is likely to paint a flattering portrait of his patron. The child who wants a 
new toy does not preface his request with a comment on how fat his mother is. 
Newspaper publishers have been known to listen to their advertising managers. 
Elected officials may remember how their elections were financed. By enacting the 
statutory provision that the Court invalidates today, a sophisticated group of legis­
lators expressed a concern about the potential impact of Government funds on per­
vasive and powerful organs of mass communication. One need not have heard the 
raucous voice of Adolph Hitler over Radio Berlin to appreciate the importance of 
that concern. 

/d. at 408-09 (Stevens, J., dissenting). 
57. Wicklein, Time for a Public Broadcasting Overhaul, N.Y. Times, Feb. 26, 1989, § 2, 

at 35, col. I. 



56 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

Middle East, our long friendship with the Saudi government and 
U.S. national interests all point to the need to avoid exacerbating 
the situation. "ss 

When a viewer sued the station to compel broadcast, the uni­
versity official testified that he had been in charge of university fun­
draising for twenty-one years and that a major portion of private 
contributions came from oil companies and persons in the oil indus­
try.59 Still, the station won, because making programming deci­
sions is what program directors are for. If the notion of payola isn't 
broad enough to include such conduct,f><l it surely ought to be. 

At the other extreme, corporate sponsors sometimes want to 
force the presentation of certain programming. AT&T, for exam­
ple, wanted credit for making possible the first hour-long network 
newscast. It was willing to pay $10 million a year to get it. As a 
result, public television station managers went along with the ex­
pansion of "MacNeill/Lehrer" to an hour, even though a large ma­
jority previously opposed such a move.6J 

Executives from Exxon, which sponsored "Great Perform­
ances," apparently liked the TV business better than their own. A 
number of them went to Europe to scout dance, opera, and orches­
tral groups and then insisted they be showcased.62 Their taste may 
have been good, but the system is reminiscent of the bad old days of 
commercial broadcasting, when sponsors controlled all aspects of 
their shows. 

Perhaps rather than antipathy, we should only harbor pity for 
those who work in public broadcasting. Without an independent 
source of funding, what else can they be expected to do? One Brit­
ish television executive, at a conference sponsored by the Aspen In­
stitute, was aghast when he learned of America's way of funding 
public broadcasting. "A vision of hell, if ever I heard one," he 

58. Muir v. Alabama Educ. Television Comm'n, 688 F.2d 1033, 1037 (5th Cir. 1982) 
(en bane) (consolidated with Bamstone v. University of Houston). 

59. /d. n.5. 
60. 47 U.S.C. § 317(a)(l) states: 
All matter broadcast by any radio station for which any money, service or other 
valuable consideration is directly or indirectly paid, or promised to or charged or 
accepted by, the station so broadcasting, from any person, shall, at the time the 
same is so broadcast, be announced as paid for or furnished, as the case may be, by 
such person .... 

In this instance, it would be negative payola: continued money in exchange for an agreement 
not to broadcast a particular matter. The interest is identical: protection of the public from 
programming decisions that masquerade as having been made on the merits. Perhaps KUHT 
should have said, "The originally scheduled program will not be seen courtesy of a grant 
from the following oil companies." 

61. Wicklein, supra note 57. 
62. /d. 



1990] BROADCASTING 57 

said.63 The inferno is still hot. Early in his administration, Presi­
dent Bush vetoed a budget increase for the CPB and a $200 million 
appropriation to replace its soon-to-be-inoperative satellite sys­
tem.64 It is doubtful that this reflects any partisan animus; only an 
attempt to keep an unbalanced federal budget from getting any 
worse. 

What to do? A blue-ribbon panel called the Working Group 
for Public Broadcasting is pushing a two percent tax on imports and 
factory sales of consumer electronics and broadcasting equipment. 
This, it estimates, would provide at least $600 million a year for 
programming alone and save the government at least $242 million, 
the figure at which the Administration wants to freeze public 
broadcasting. 65 

Placing the tax on manufacturers rather than broadcasters may 
be the result of political prudence. The broadcasters' lobby is noto­
riously powerful, as it controls airtime, the lifeblood of every elected 
official. As Senator Fritz Hollings, author of a defeated bill that 
would have imposed a transfer fee on the sale of radio and television 
stations, said, "We live and breathe by television, and that is our re­
election. . . . If the local broadcaster calls, you are going to do him 
a favor. You are not worried about ... the President. You are 
worried about your own re-election. "66 

I do not oppose this proposal, but I don't believe it is the best 
possible. It addresses one problem, but there are two that need at­
tention. Funding of public broadcasting is one; creation of a true 
market system for commercial broadcasting is the other. The ap­
proach I favor, a spectrum fee, would resolve both. 

The voice of commercial broadcasters has been heard loud and 
clear. They want a market-based system, one that places them in 
the same position as other publishers. I am willing to give them 
that. Of course, when such rhetoric is used, it is aimed at freedom 
from all access and public interest requirements. I say, however, let 
us yield completely to the logic of their position. In any other busi­
ness, the company must pay for the means of distribution of his 
product. Newspaper and magazine publishers, for example, must 
pay for the paper on which they print their news, for the vehicles 
that transport it, the boxes in which it is displayed, and the news-

63. Needed, supra note 55. 
64. Public Broadcasting fights Bush budget freeze, Chicago Tribune, Mar. 30, 1989, § 5, 

at 13, col. 4. 
65. Wicklein, supra note 57. 
66. Public, Commercial Broadcasters in Head-to-Head Battle, L.A. Times, Dec. 14, 

1987, part 6, at I, col. 5. See E. KRASNOW & L. LONGLEY, THE POLITICS OF BROADCAST 
REGULATION 38-43 (1978). 



58 CONSTITUTIONAL COMMENTARY [Vol. 7:35 

stand owners who sell it. This is in addition to the presses that print 
it. Broadcasters, on the other hand, have paid only for their ana­
logue of the printing presses: the transmitting equipment. They are 
completely insulated from the market for the means of distribution. 
The only quid pro quo ever required of them was the public service 
commitment, including the Fairness Doctrine. For years, enforce­
ment of the Doctrine has been all but nonexistent, and now broad­
casters demand its complete abolition.67 

The time has now come to introduce commercial broadcasters 
to what the market is really like. The government, representative of 
the owners of the airwaves-all of us-should charge rent for use of 
those frequencies. As a rational self-maximizer, it will settle upon a 
price that reflects the frequencies' market value. That is, the price 
will be that at which market participants can make a sufficient re­
turn to justify their investment in that business: not too high or too 
low. 

Broadcasters will undoubtedly howl that this is unfair. The 
government controls all the spectrum space, which is limited. 
There is no opportunity to gain access from a competitor. Previ­
ously, we might have believed such an argument. Thanks to the 
impassioned teaching of the National Association of Broadcasters, 
and former FCC Chairman Mark Fowler,6s however, we now know 
that is not true. There is no scarcity, we have learned, because there 
is a multiplicity of media in the marketplace. If one cannot gain 
access to a broadcasting frequency, he can do just as well by resort­
ing to cable or newspapers or magazines or handbills. 69 Thus, we 
now know that it is no imposition to tell those broadcasters to go 
elsewhere, if they feel they cannot make enough money under the 
new system. The fact that until now they have been allowed to use 
it for free is no defense for maintaining the status quo. To the con­
trary, half a century of a free ride is long enough. 70 

The creation of a true free market in broadcasting is an issue 

67. Fonner FCC Chairman Charles Ferris says broadcasters' opposition to the Fairness 
Doctrine codification is "wanting something for nothing." Without the Fairness Doctrine, he 
says, "the license would be a sham-an empty shell-it would be a grant without an obliga­
tion. The Fairness Doctrine is the heart and soul of the public interest standard." Hearings, 
supra note 32, at 62. 

68. See generally, The Federal Communications Commission 1981-1987: What the 
Chairman Said, 10 COMM/ENT L.J. 409 (1988) [hereinafter Chairman]. 

69. Fowler, Address to Radford University, April 4, 1986, reprinted in id. at 443. 
70. Compare L.A. POWE, AMERICAN BROADCASTING AND THE FIRST AMENDMENT 

(1987) (original decision to treat broadcasting differently than printed press erroneous), with 
Geller, Book Review, 5 CoNST. CoMM. 510 (1988) (regulation appropriate but ineffective). 
Broadcasters may be tempted to argue that what they provide, in exchange for the free spec­
trum, is free broadcasting to the public. The answer to that argument is that there are also 
many publications that are purely advertiser-supported, and they too provide free infonna-



1990] BROADCASTING 59 

separate and distinct from financing of public broadcasting. The 
imposition of a spectrum fee is desirable in and of itself. What the 
government chooses to do with the proceeds is simply another pol­
icy issue. The best policy would use this revenue as a stable source 
for public broadcasting, which will assume all legal responsibility 
for broadcasting in the public interest. To the extent that the com­
mercial industry prospers by using the public airwaves, the public 
broadcasting system will too, free of pressures from government or 
industry. Former FCC Chairman Fowler, whom I have portrayed 
as somewhat of a villain, himself advocated a spectrum fee several 
years ago.7' Fowler, however, had a more limited vision, for his fee 
"wouldn't even cover all of [the public broadcasters'] program ex­
penses."n Perhaps he didn't realize just how valuable a license to 
broadcast can be. 

I have a vision of a public broadcasting system that can be bold 
and excellent: one that can hire the best people, provide them with 
the best resources, and give them the time to do their best work. A 
public broadcasting system that can live side-by-side with commer­
cial competitors, each filling a need. A public broadcasting system 
that is so good that the public will think first about turning to it, not 
only if "there's nothing else on." The vision is real. It lives from 
snow-filled forests to sun-drenched beaches, from sea to shining sea. 
It exists under a constitution that guarantees freedom of speech and 
press. It is watched by a people whose literacy is among the great­
est in the world. It is found in a country whose economy is the 
marvel of the international community and whose culture is one of 
civilization's great treasures: Japan. 

Someday, if we insist, America too. 

tion to the public. Unlike broadcasters, however, those publications must pay for their means 
of distribution. 

71. Fowler & Brenner, A Marketplace Approach to Broadcast Regulation, 60 TEX. L. 
REV. 207 (1982). 

72. Fowler, Speech before the National Radio Broadcasters Assoc., Sept. 13, 1982, re­
printed in Chairman, supra note 68, at 451-52. In the same speech, Fowler exhibits a cynical 
attitude about the public service commitment of broadcasters. "In the past, [the license re­
quirements] consisted of promises about programming or other forms of good citizenship. 
But these Dudley Do-Right pledges had very little to do with what a community actually 
wanted to listen to." /d. at 451. 


	University of Minnesota Law School
	Scholarship Repository
	1990

	Broadcasting in the Public Interest: Lessons from Japan.
	Dan Rosen
	Recommended Citation


	tmp.1522802167.pdf.DKhCU

