
University of Pennsylvania
ScholarlyCommons

Departmental Papers (ASC) Annenberg School for Communication

1-28-2014

The Turkish Al-Jazeera? TRT
Omar Al-Ghazzi
University of Pennsylvania, o.alghazzi@sheffield.ac.uk

Marwan M. Kraidy
University of Pennsylvania, kraidy@asc.upenn.edu

Follow this and additional works at: https://repository.upenn.edu/asc_papers

Part of the Communication Commons, Film and Media Studies Commons, Islamic Studies
Commons, Near and Middle Eastern Studies Commons, and the Near Eastern Languages and
Societies Commons

This paper is posted at ScholarlyCommons. https://repository.upenn.edu/asc_papers/512
For more information, please contact repository@pobox.upenn.edu.

Recommended Citation
Al-Ghazzi, O., & Kraidy, M. M. (2014). The Turkish Al-Jazeera? TRT. Flow.Journal, Retrieved from https://repository.upenn.edu/
asc_papers/512

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Kosmopolis

https://core.ac.uk/display/214190698?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://repository.upenn.edu?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.upenn.edu/asc_papers?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.upenn.edu/asc?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.upenn.edu/asc_papers?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/325?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/563?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/1346?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/1346?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/1308?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/484?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/484?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.upenn.edu/asc_papers/512?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.upenn.edu/asc_papers/512?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.upenn.edu/asc_papers/512
mailto:repository@pobox.upenn.edu


The Turkish Al-Jazeera? TRT

Abstract
"Turks and Arabs," intoned Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan, one spring evening in April 2010, "are like
the fingers of a hand. They are as close as the flesh and the nail of a finger… We belong to the same history, the
same culture and above all the same civilization."1 Erdoğan was speaking at the launching ceremony of TRT-
al-Turkiyya, Turkey's Arabic-language satellite television channel, and his speech was carried live on al-Jazeera
and other Arab news networks. The event the speech keynoted crowned a multi-year rapprochement between
Turkey and its Arab neighbors expressed through Erdoğan's soft-Islamist, socially conservative and
economically liberal rhetoric and policy. However, three years into the Arab uprisings, Turkey's initial charm
offensive towards the Arab region has turned defensive, as Ankara has gotten embroiled in the war in Syria and
the turmoil in Egypt. This turn of events, however, should not write-off the story of the Arab-Turkish love
affair and the central role media played in it, especially when considered against the backdrop of history, as the
Ottomans were the imperial overlords of most Arab societies for centuries, and secular nationalist Turks were
not interested in their Arab neighbors.

Disciplines
Communication | Film and Media Studies | Islamic Studies | Near and Middle Eastern Studies | Near Eastern
Languages and Societies | Social and Behavioral Sciences

This journal article is available at ScholarlyCommons: https://repository.upenn.edu/asc_papers/512

https://repository.upenn.edu/asc_papers/512?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F512&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages


8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 1/10

A Critical Forum on Television and Media Culture

THE TURKISH AL-JAZEERA? TRT 
OMAR AL-GHAZZI / UNIVERSITY OF
PENNSYLVANIA 
MARWAN M. KRAIDY / UNIVERSITY OF
PENNSYLVANIA

January 28, 2014  Marwan M. Kraidy / University of
Pennsylvania  Leave a comment

2

HOME ABOUT FLOW CONTRIBUTE CREDITS FLOW CONFERENCE 2016

http://www.flowjournal.org/
http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/
http://www.flowjournal.org/author/marwan-m-kraidy/
http://www.flowjournal.org/
http://www.flowjournal.org/aboutf/about-flow/
http://www.flowjournal.org/contribute/
http://www.flowjournal.org/credits/
http://www.flowjournal.org/flow-conference-2016/


8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 2/10

 

Erdoğan and Al-Turkiyya: From Turkey with all its

love

“Turks and Arabs,” intoned Turkish Prime Minister

Recep Tayyip Erdoğan, one spring evening in April

2010, “are like the fingers of a hand. They are as

close as the flesh and the nail of a finger… We

belong to the same history, the same culture and

above all the same civilization.”1 Erdoğan was

speaking in the launching ceremony of TRT-al-

Turkiyya, Turkey’s Arabic-language satellite television

channel, and his speech was carried live on al-

Jazeera and other Arab news networks. The event

the speech keynoted crowned a multi-year

rapprochement between Turkey and its Arab

neighbors expressed through Erdoğan’s soft-

Islamist, socially conservative and economically

liberal rhetoric and policy. However, three years into

the Arab uprisings, Turkey’s initial charm offensive

towards the Arab region has turned defensive, as

Ankara has gotten embroiled in the war in Syria and

the turmoil in Egypt. This turn of events, however,

should not write-off the story of the Arab-Turkish

love affair and the central role media played in it,

especially when considered against the backdrop of

history, as the Ottomans were the imperial overlords

of most Arab societies for centuries, and secular

nationalist Turks were not interested in their Arab

neighbors.

Media played a major role in this Turkish foreign

policy realignment in the Justice and Development

Party (AKP) era, described by many analysts as “neo-

Ottomanism,” for example through the launch of the

Arabic-speaking TRT-al-Turkiyya. The channel

signaled the membership of a politically confident

and economically powerful Turkey into the select

club of great powers operating Arabic-language

satellite channels. It was seen as a manifestation of

http://www.youtube.com/watch?v=hYirynprkLI


8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 3/10

Turkey’s rise on par with other non-Arab major

states with international Arabic-language channels

like the United States, the United Kingdom, Russia,

France, Germany, China and Iran.

A vibrant pan-Arab media scene has played a

decisive role in constructing a sympathetic image of

Turkey and its policies in Arab public discourse. That

role is not restricted to pan-Arab satellite news

channels like al-Jazeera and national state-controlled

broadcasting systems, but extends to the massive

popularity among Arab viewers of Turkish television

drama series dubbed in Arabic. TRT-al-Turkiyya

offers a mix of Turkish drama series, entertainment

and sports shows, political and economic news and

talk shows, and programs to promote tourism and

education in Turkey.

The channel, which transmits on ARABSAT and

NILESAT satellites, was one of many in the line-up of

the Turkish Radio and Television Corporation

(Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu), known by its

acronym TRT. Founded in 1964, TRT is officially

Turkey’s public broadcaster, financed by taxes on

utilities and fees on television sets. The move did not

come as a surprise, because first, it fits within the

transnationalization of Turkish media ongoing since

the late 1980s, and secondly, because having an

Arabic-language satellite channel covering the

Middle East has become one of the trappings of

Great Power status.



8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 4/10

Shaima Sharif – The Turkish Channel

Whereas some Western and Turkish commentators

have reacted with alarm towards Turkey’s perceived

Eastward shift, reactions in the Arab world,

particularly among Turkey’s neighbors, have been

overwhelmingly positive. Arab pundits initially

welcomed Turkish new foreign policy, and

commented favorably on Turkey’s engagement with

Arab countries. Surveys documented shifts in Arab

public opinion towards increased support of Turkish

policy and have noted Arab admiration of Prime

Minister Erdoğan and other AKP figures. For

example, in a 2011 poll, Arabs named Erdoğan the

world leader they admired most.2 Nonetheless, Arab

public opinion of Turkey and Arab media coverage of

Turkey’s changing foreign policy in the Middle East

remain under-researched and misunderstood.

Clearly, TRT-al-Turkiyya’s raison d’être was to bolster

Turkey’s “zero problems with neighbors” policy with

a mediated charm offensive towards the region’s

300 million Arabic speakers. However, the channel

has been facing a daunting challenge: it has to

compete not only with hundreds of Arab channels

but also with the foreign-funded channels. The

managing director of TRT-al-Turkiyya, Sefer Turan, an

Egypt-educated Arabic speaker, acknowledged the

challenge: “There are 750 satellite channels in

http://www.brookings.edu/research/reports/2011/11/21-arab-public-opinion-telhami
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3872873,00.html


8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 5/10

Arabic,” he said. “We are going to be the 751st.

Reflecting his channel’s embroilment in larger

geopolitical dynamics, he added: “We want to show

our country’s industry, politics, culture and art, and

leave the decision to the audience.”3 Turan’s words

reflect the style and tenor of Turkey’s public

diplomacy: it promotes the country and its regional

interests in a soft sell stylistically emblematic of Neo-

Ottoman Cool.4

Arab media discourse about the launch of TRT-al-

Turkiyya mirrored Arab media coverage of Turkey’s

foreign policy: It received a warm welcome from

Arab news media, but also caution towards Turkey’s

seemingly growing clout.5 Al-Jazeera gave extensive

positive coverage to the launch of the channel in a

dedicated episode of Hiwar Maftuh [Open Dialogue]

that was shot in TRT-al-Turkiyya’s studios in Istanbul.

The Qatari channel also aired a special program

dedicated to the launch, which was hosted by Al-

Jazeera’s erstwhile Beirut Bureau Chief Ghassan Bin

Jeddu. He commented on the launch video that TRT

prepared, in which a young Turkish man is seen

traveling from one Arab city to the other, always

holding a tray of Turkish coffee. The symbolic

resonance of Turkish coffee represented the

authenticity and naturalness of the Arab-Turkish

relation. As Bin Jeddu said that evening:

“Turkish coffee is the symbol, the slogan, and what

captures Arab-Turkish relations. Turkish coffee is

there every day and every morning in every Arab

neighborhood, alley, household and café… Turkish

coffee neither needs nor waits for a political decision

or a presidential or royal decree.”

At the other end of the spectrum, the London-based,

Saudi-funded daily newspaper al-Hayat was critical

of TRT-al-Turkiyya and wary of encouraging Turkish

involvement in the region. It criticized the channel’s

https://www.youtube.com/watch?v=z8GeXjSSh_4


8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 6/10

editorial line which “heavy-handedly forced praise of

Turkey onto the content of programs.” It described

the channel’s political talk shows as contests on

which Arab pundits “can shower more praise on

Turkey and its foreign policy and influential regional

role.”6 Other news outlets speculated on whether

the channel reflected a neo-Ottoman policy, and

quoted heavily from Turkish sources evincing that

Ankara’s soft power went hand-in-hand with its

geopolitical aspirations.

Still from TRT launch video that fuses Turkish coffee

with Arab identity

An Arabic-language Turkish channel will never be

able to compete head-to-head with the best

indigenous Arab media productions across the

spectrum of media genres (news, talk-shows,

entertainment shows). Rather, the importance of

TRT-al-Turkiyya resides primarily in helping establish

Turkey as a country with the cultural and media

trappings of a Great Power. The channel also signals

to Arabs that Turkey is interested in and committed

to courting them. In this context, it is logical that

TRT-al-Turkiyya emphasizes soft news and

entertainment at the expense of hard news, with the

former associated with attracting viewers to Turkish

cultural, social and political life, while promoting

Turkey’s political and economic interests. That Arabs

welcomed Turkish soft power, in sharp contrast with

https://www.youtube.com/watch?v=z8GeXjSSh_4


8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 7/10

the derision meted upon Western attempts to win

Arab hearts and minds, testify to the power of a

strategy that underscores soft-sell influence that

takes advantage of popular culture and invests in

media broadcasting.

The regional political situation has undergone a

radical transformation in the 3 years since the

launch of TRT-al-Turkiyya. In hindsight, Turkish Prime

Minister Recep Tayyip Erdoğan April 4, 2010 “fingers

of one hand” speech can be understood as the apex

of Turkish unchallenged popularity in the Arab

world. Since then, the onset of the uprisings that

unseated dictators in Egypt, Libya, Tunisia, and

Yemen, and the ongoing violence in Syria and

instability in Bahrain, in addition to continuing

upheaval in Egypt, have spectacularly upended

Turkey’s “zero problems with neighbors” foreign

policy, and challenged Turkey’s position in the Arab

world. This affects TRT-al-Turkiyya directly because it

is closely associated with the Turkish leadership. It is

therefore fair to assume that perceptions of the

Turkish channel among Arabs closely reflect the

standing of Turkish leaders in Arab public opinion.

Turkish embroilment in the Arab uprisings and the

ensuing chaos gradually went from bad to worse.

The country’s involvement in the Libyan crisis was

not too costly because that affair ended quickly.

Turkish entanglement in Syria, however, caused a

deterioration of the security situation within Turkey,

with thousands of refugees crossing into the

country, explosions rocking border cities, and

instability emerging along Turkey’s border with Syria.

Nonetheless, one can say that at least in the case of

Syria, Turkey’s stance is in sync with majority Sunni

Arab public opinion. With the June 30, 2013 coup in

Egypt that removed elected president Mohammed

Mursi and launched a campaign of repression

against the Muslim Brotherhood, which is close to



8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 8/10

Turkey, Egypt fell squarely in the Saudi camp, against

Qatar and Turkey. In the ongoing Saudi-led media

campaigns against the Muslim Brotherhood and

their defenders, including Turkey, a diminished TRT-

al-Turkiyya is not sufficient to promote and defend

Turkey’s perspective in an Arab communication

order increasingly dominated by the Saudis and

their allies.

Image Credits:

1. Erdoğan and Al-Turkiyya: From Turkey with all its

love 

2. Shaima Sharif – The Turkish Channel 

3. Still from TRT launch video that fuses Turkish

coffee with Arab identity

Please feel free to comment.

NOTES

1. Erdoğan, R. T. (2010, April 3). Speech on the launch of TRT-

al-Turkiyya. Retrieved from 

http://www.youtube.com/watch?v=hYirynprkLI [ ]

2. Telhami, S. (2011, Nov 21). The 2011 Arab Public Opinion

Poll. Brookings. Retrieved from

http://www.brookings.edu/research/reports/2011/11/21-

arab-public-opinion-telhami [ ]

3. Turkey uses TV to seduce Arab world. (2010, April 13).

Agence France Presse. Retrieved from 

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3872873,00.html

[ ]

4. Kraidy, M. M, and Omar Al-Ghazzi. “Neo-Ottoman Cool:

Turkish Popular Culture in the Arab Public Sphere.” Popular

Communication 11 (2013): 17-29. [ ]

5. Al-Ghazzi, O. and Kraidy M. M. “Neo-Ottoman Cool 2:

Turkish Nation Branding 

and Arabic-Language Transnational Broadcasting.”

International Journal of Communication 7 (2013), 2341-2360.

[ ]

https://www.facebook.com/Attourkia
http://turkishdarma.blogspot.com/2013/07/my-wark-in-trt-shaimaa-el-shereef.html
https://www.youtube.com/watch?v=z8GeXjSSh_4


8/8/2017 The Turkish Al-Jazeera? TRTOmar Al-Ghazzi / University of PennsylvaniaMarwan M. Kraidy / University of Pennsylvania – Flow

http://www.flowjournal.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 9/10

6. Ussi, H. (2010, May 7). Qanat al-turkiyya: Sura sarkihga lil-

hawiyya wa al-wujha [Al-Turkiyya channel: A 

flagrant image of identity and direction]. Al-Hayat. Retrieved

from 

http://welateme.co/erebi/modules.php?

name=News&file=article&sid=7025#.UVNOpxeG1Jk [ ]

LEAVE A REPLY

Your email address will not be published. Required
fields are marked *

Comment

Name *

Email *

Website

I'm not a robot
reCAPTCHA
Privacy - Terms

Post Comment

https://www.google.com/intl/en/policies/privacy/
https://www.google.com/intl/en/policies/terms/

	University of Pennsylvania
	ScholarlyCommons
	1-28-2014

	The Turkish Al-Jazeera? TRT
	Omar Al-Ghazzi
	Marwan M. Kraidy
	Recommended Citation

	The Turkish Al-Jazeera? TRT
	Abstract
	Disciplines


	tmp.1502290318.pdf.2VmSH

