
STUDIA P O D LASKIE tom XIII BIAŁYSTOK 2003 

BEATA SZUBTARSKA ( Łódź) 

PRACE ATA S Z ATU P RAS OWEGO AMB A S ADY RP W Z S RR 

W LATACH 1 941-1 943 

Ważną jednostką organizacyjną każdej placówki dyplomatycznej jest 
wydział prasowy, którego podstawowym celem jest prowadzenie działalno­
ści informacyjnej i propagandowej . Ambasada RP w ZSRR, reaktywowana 
w sierpniu 1941 r. po zawarciu układu Sikorski- Majski, przywiązywała do 
tej aktywności dużą wagę. Za realizację tej części pracy odpowiadał referat 
prasowy ambasady. 

W ramach swoich podstawowych czynności referat mial gromadzić 
i przekazywać informacje oraz upowszechniać przyjazne stanowisko pol­
skiego rządu emigracyjnego i Polaków w stosunku do spraw polsko-radziec­
kich . Propaganda skierowana miała być do: 

- Polaków w ZSRR; 
- radzieckiego społeczeństwa, w szczególności do opiniotwórczych kół 

dziennikarskich , artystycznych, literackich , naukowych; 
- obcokrajowców w ZSRR, głównie dyplomatów i dziennikarzy zagranicz­

nych; 
- Polaków w kraju l .  

Funkcję attache prasowego objął we wrzesnm 1941 r .  Ksawery Pru­
szyński , publicysta, autor wielu reportaży wojennych, znany z przychylnego 
stosunku do Rosji i Rosjan 2 . Zastępcą Pruszyńskiego był Teodor Parnicki 

1 Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego (dalej IPMS),  Zespół akt Amba­
sada RP w Kujbyszewie (dalej AK), sygn. A .7 . 307/38/l .  

2 Pruszyński po powrocie do Londynu w 1942 r .  wydał artykuł Wobec Rosji, w któ­
rym życzliwie wypowiadał się o ówczesnym ZSRR. Tekst wywołał niemałą burzę w środo­
wiskach emigracyjnych i ostrą polemikę na łamach "Wiadomości Polskich" ze strony m.in. 
Z. Nowakowskiego,  W. Wielhorskiego . Oskarżano go o sprzyjanie państwu komunistycz­
nemu i wyrzeczenie się polskich ziem wschodnich. Patrz: K. Pruszyński, Publicystyka, t. 2 ,  
1940-1 948. Powrót do Soplicowa, Warszawa 1990 ,  s. 230-239. 



58 Beata Szubtarska 

(znany powieściopisarz i publicysta) ,  który formalnie od lipca 1 942 r . ,  a fak­
tycznie - na skutek ciężkiej choroby K .  Pruszyńskiego3 od kwietnia tego 
roku pełni ł funkcję attache prasowego. Od stycznia 1 943 r. do momentu ze­
rwania stosunków polsko-radzieckich stanowisko to piastował Jan Erdman 
(znany przed wojną dziennikarz sportowy). Dodać należy również, iż w re­
feracie tym zatrudnionych było (lub czasowo współpracowało z nim) wiele 
znakomitości polskiej literatury i polskiego dziennikarstwa oraz artystów. 
Spośród nich wymienić należy Herminę N aglerową, Wiktora Weintrauba, 
Władysława Broniewskiego, Bernarda Singera, Feliksa Topolskiego, Józefa 
Czapskiego4• 

* 

* * 

N a najważniejszym odcinku zadań referatu prasowego, czyli w miarę 
wszechstronnego informowania ludności polskiej przebywającej na teryto­
rium ZSRR, prace ambasady rozpoczęły się niemalże od chwili jej reakty­
wowania w 1941 r. Była to niezmiernie istotna część pracy ataszatu.  Kilkaset 
tysięcy polskich obywateli , którzy w różny sposób znaleźli się w Związku Ra­
dzieckim i od prawie dwóch lat byli odcięci od świata ,  należało w pierwszej 
kolejności powiadomić o utworzeniu placówki dyplomatycznej RP i o pla­
nowanej akcji pomocy 5 •  

W założeniach referatu działalność informacyjno-propagandowa miała 
być prowadzona przede wszystkim za pomocą prasy oraz audycji radiowych. 
Problem ten, jako bardzo istotny dla strony polskiej ,  poruszony został już 
przez Józefa Retingera w sierpniu 1 941  r .  podczas jego pierwszych spot­
kań z przedstawicielami Kremla. Narkomindieł nie ustalił z nim , co prawda, 
konkretnych rozwiązań, ale charge d'affaires otrzymał przychylne odpowie­
dzi na propozycje wydawania polskiej gazety i nadawania audycji radiowych 
dla obywateli RP 6 .  

Kluczowe rozmowy w tej sprawie odbyły się 1 7  września 1 941 r .  7, kiedy 
to ambasador Kot spotkał się z Solornonem Lozowskim - wicekomisarzem 

3 Pruszyński zachorował na tyfus. 
4 Lista akredytowanych polskich dziennikarzy, literatów i artystów, IPMS, Zespół 

akt Prezes Rady Ministrów (dalej PRM), sygn. P RM 41/2.  

5 Szeroko na ten temat patrz: D .  Boćkowski, Czas nadziei. Obywatele Rzeczypospo­
litej Polskiej w ZSRR i opieka nad nimi placówek polskich w latach 1 94 0-1943, War­
szawa 1 9 9 9 .  

6 Archiv Wnieszniej Folitiki Rossijskoj Federacji {dalej AWP RF),  sygn. fond 122,
opis 24, papka 186,  dieło l ,  s .  2-3. IPMS, PRM, sygn. PRM 41 /4.

7 AWPRF, sygn. f. 1 2 2 ,  op. 24, p. 1 86 ,  d. l, s. 3 1- 38.



Prace ataszatu prasowego Ambasady RP w ZSRR w latach 1941- 1 943 59

LKSZ do spraw kultury i propagandy 8. Zasygnalizował najważniejsze jego 
zdaniem kwestie związane z propagandą, czyli , oprócz już wymienionych, 
prosił o możliwość wydawania broszur i książek oraz odpowiadania na listy 
obywateli polskich do ambasady poprzez radio. Wynikiem tego spotkania 
było opracowanie przez ambasadę szczegółowych propozycji w sprawie wy­
dawania tygodnika polskiego oraz książek i broszur,  które przesłano do 
LKSZ 19 sierpnia 1941 r . 9  Tego samego dnia Jan Tabaczyński (z ramienia 
referatu prasowego) w towarzystwie Wiesława Arieta rozmawiali z Puszki­
nem, zastępcą kierownika wydziału polskiego w Narkomindiele, do którego 
należały sprawy propagandowe. W czasie tej rozmowy ustalono zasady dzia­
łalności polskiego radia na terenie ZSRR 10• Szczegóły techniczne , dotyczące 
zarówno gazety, jak i radia, postanowiono omówić w najbliższych dniach 
w porozumieniu z odpowiedzialnym za sprawy techniczne w wydziale pra­
sowym Narkomindiełu Poługanowem. 

We wspomnianym piśmie z 19  sierpnia ambasada przedstawiła potrzeby 
związane z zamierzonym wydawaniem polskiego tygodnika oraz uzasadniała 
konieczność prowadzenia akcji propagandowej skierowanej do obywateli pol­
skich na terenie ZSRR. Z perspektywy ambasady najważniej sze było utrzy­
manie woli zdecydowanej walki z Niemcami, kształtowanie opinii na rzecz 
porozumienia polsko-radzieckiego, szeroko pojęta informacja oraz działal­
ność oświatowo-kulturalna11 •  Wszystkie te  cele miała spełniać m.in. "Pol­
ska" , którą planowano wydawać w pięćdziesięciotysięcznym nakładzie 1 2 . Na
realizację  tego ambitnego projektu "zapotrzebowano" w N arkomindiele nie 
tylko odpowiednią ilość papieru, ale także drukarnię ,  lokal na redakcję oraz 
maszyny z łacińską czcionką. 

Akcja  propagandowa obejmować miała, oprócz gazety, również publika­
cję książek i broszur. W planach wydawniczych znalazły się m.in . :  

Czarna Księga, zbiór dokumentów obrazujących okupację hitlerowską 
na ziemiach polskich, w przekładzie rosyj skim; 

8 Poza tym w sprawach propagandy przedstawiciele ambasady mogli kontaktować
z Pietrowem, zastępcą dyrektora Działu Prasowego LKSZ,  Poługanowem, kierownikiem 
oddziału druku, i jego zastępcą Oriechowem. 

9 IPMS, PRM, sygn. PRM 4 1 / 2 .  
1 o  IPMS, PRM, sygn. PRM 42/5.  
11 Ibidem, sygn. PRM 4 1 / 2 .  
1 2 W planach umieszczono również wydawanie około 2 tysięcy egzemplarzy dla ośrod­

ków polskich na Bliskim Wschodzie, Anglii i Ameryce oraz 500-1000 do rozrzucenia 
w kraju.  Ibidem. 



60 Beata Szubtarska 

- Szkic informacyjny Pruszyńskiego o dwóch latach walki Polski z Niem­
cami; 

- Porozumienie polsko-radzieckie z 30 lipca 1941 r. Wybór dokumentów; 
- Szkice o walkach polskich lotników i marynarzy na frontach II  wojny 

światowej ; 
- Śpiewnik polski z nutami 13 .

Kolejny raz kwestie związane z pracą referatu prasowego omawiane były 
22 listopada w czasie spotkania Kota i Pruszyńskiego z Lozowskim 14• Usta­
lono wtedy, że audycje radiowe w języku polskim nadawane będą cztery razy 
w tygodniu (wtorek , środa, sobota, niedziela) , dwa razy po 10 minut dla Po­
laków w ZSRR (proponowana godzina emisji 18 . 15) i dwa razy po 10 minut 
do Warszawy ( 19 . 15 ) .  W sprawie maszyn do pisania uzyskano zapewnie­
nie Lozowskiego o kontynuowanych staraniach, aby je przywieźć z Moskwy 
i dostarczyć do redakcji .  Pozytywnie rozpatrzono prośbę o przydzielenie od­
dzielnego lokalu dla potrzeb gazety w przybudówce ambasady. Umożliwiło 
to przyspieszenie prac związanych z wydawaniem pisma ambasady. 

Niewątpliwym sukcesem referatu prasowego i ambasady było stworzenie 
polskiej gazety na terytorium Związku Radzieckiego . Pierwszy numer "Fol­
ski" ukazał się 4 grudnia 1941 r. Termin ten zbiegł się z wizytą premiera 
Sikorskiego na Kremlu i podpisaniem deklaracji o przyjaźni i wzajemnej 
pomocy. 

O nazwie gazety tak napisano w artykule Do naszych czytelników, opu­
blikowanym w numerze 5 ( 7 ) :  "Nazwaliśmy je tytułem najprostszym i naj­
wspanialszym, jaki znamy. Nazwaliśmy je tym słowem, któreście Wy, Polacy 
w Rosji, powtarzali przez te dwa lata jak słowa najświętszej modlitwy, naj­
większej tęsknoty, najgorętszej miłości . Pismo nasze nazywa się Polska, bo 
Polska jest celem naszych walk i cierpień; bo Polska jest tym, co jest dla nas 
najdroższym; co nas łączy" 1 5 . 

Pismo wydawane było w formacie 29 x 41 cm 1 6. Wkrótce okazało się ,  iż
nie będzie można utrzymać zakładanej tygodniowej regularności. Przyczy­
niły się do tego nie tylko względy natury technicznej , co byłoby zrozumiale, 
ale również cenzuralnej . 

13 IPMS, PRM, sygn. PRM 41/2 .
14 AWPRF, sygn. f. 122,  op.  24,  p. 186 ,  d. l,  s. 96-99 .  
1 5  "Polska" , nr  5 (7 )  z 25  lutego 1942.
1 6 Szersze informacje na temat tego wydawnictwa patrz: A. Korzon, "Polska" - pismo

ambasady RP w ZSRR w latach 1 94 1-1943, "Z dziejów stosunków polsko-radzieckich . 
Studia i Materiały" , t. IX-XII ,  Warszawa 1975. 



Prace ataszatu prasowego Ambasady RP w ZSRR w lat ach 1 941-1 943 61  

Dopiero po interwencji u Stalina zezwolono drukować "Polskę" w dru­
karni, która miała czcionki łacińskie (wydawała m.in. "Moscow News" ) .
Drukarnia t a  była bardzo przeładowana, długo przetrzymywała rękopisy 
bez składania, brak polskich zecerów powodował , że korekta była bardzo 
niestaranna 17. Podjęto w związku z tym starania o sprowadzenie matryc 
z polskimi czcionkami. 

Istnienie cenzury w komunistycznych strukturach jest niemalże stan­
dardem. Nie dziwi więc, że redakcja pisma była przez nią silnie skrępowana. 
W ZSRR w czasie wojny nosiła ona dwoisty charakter: formalnie przeprowa­
dzał ją Wydział Prasowy LKSZ,  a faktycznie decyzje podejmowała Cenzura 
Wojenna, która oficjalnie nie występowała i ambasada nie miała z nią ni­
gdy bezpośrednich kontaktów 1 8. Ta swoista niesamodzielność organu cenzu­
ralnego, oczekiwanie w "drażliwych punktach" na wskazówki , przyczyniało
się w poważnym stopniu do wydłużania terminu wydawania numerów ga­
zety . .  

Doświadczenia polskie z cenzurą radziecką dowodziły, że absolutnie nie­
dopuszczalne było publikowanie jakichkolwiek materiałów dotyczących te­
rytoriów polskich sprzed 1939 r . ,  pierwszych miesięcy wojny, losów polskich 
uchodźców z ZSRR, czy polemika z artykułami publikowanymi na łamach 
polskojęzycznych pism firmowanych przez komunistów, czyli 

"
Nowych Wid­

nokręgów" i "Wolnej Polski" . Artykuły (także audycje radiowe) o takiej 
tematyce były natychmiast cofane przez radziecką cenzurę. Z tego powodu 
dochodziło do konfliktów, choć oczywistym jest , że redakcja "Polski" była
z góry na przegranej pozycji, a jedynym możliwym kompromisem była re­
zygnacja z umieszczania konfliktowego materiału.  

Ciekawą ilustrację cenzury, jaka dotknęła utwory Władysława Broniew­
skiego, zamieszcza w swojej pracy Feliksa Lichodziejewska. Dla przykładu, 
w wierszu Droga, który ukazał się w numerze "Polski" z 18 grudnia, w ory­
ginale jeden z wersów brzmiał : "Ja te norweskie wystrzały w celi słyszałem
nad Moskwą

"
, zmieniono ,,w celi

" 
na "tutaj" 19. Innego utworu zatytułowa­

nego Zamieć w ogóle nie pozwolono opublikować. Przez radziecką cenzurę 
nie przeszły następujące słowa: 

17 AAN, Ambasada w Związku Radzieckim , sygn. r. 32A, b. 24, f. 5, z.  873. 
1 8 Notatka o praktykach cenzury prasowej w stosunku do wydawnictw polskich. Archi­

wum Wschodnie Ośrodka Karta (dalej AW) ,  Kopie akt z Instytutu Hoovera (dalej HI), 
Zespół akt Ministerstwo Informacji i Dokumentacji, sygn. V /MID/93 / 1 1 6 .

l 
19 F. Lichodziejewska, Broniewski bez cenzury 1939-1945, Warszawa 1992 ,  s. 3 1 .  



62 Beata Szubtacska 

"0,  jakże smutno przez ten krwawy świat 
iść cmentarzyskiem idej . 
Wiatr w oczy wieje, orenburski wiatr. 
Szedłem. Iść będę. Idę!" 20. 

Kłopoty z drukowaniem i cenzurą, pogłębione dodatkowo przez perma­
nentny brak papieru , uniemożliwiły regularne wydawanie gazety. W sumie 
w grudniu 1941 r. ukazał się jeszcze jeden czterostronicowy- numer 21 , nato­
miast w ciągu całego 1942 r. wyszło ich zaledwie 18 .  Pracownikom redakcji 
udało się zwiększyć objętość pisma do 12 stron (a nawet 16 w czerwcu, 
wrześniu i październiku) .  Od stycznia 1943 r. "Polska" zaczęła ukazywać się
już regularnie , ale w odstępach dwutygodniowych w objętości 8 stron. Do
momentu zerwania stosunków dyplomatycznych wydanych zostało ogółem 
27 numerów w nakładzie 10 tysięcy egzemplarzy każdy. 

Nie była to ilość odpowiadająca wymaganiom, dlatego też redaktorzy 
gazety zwrócili się do swoich czytelników z następującym -apelem: "Obo­
wiązkiem każdego oświeconego Polaka jest, aby numer, jaki wpadł w jego 
ręce, nie utkwił , nie zginął, aby obiegł jak sztafeta jak najszersze koło roda­
ków [ . . . ] z pisma należy przede wszystkim robić »gazety ścienne« we wszy­
stkich naszych punktach dworcowych, lokalach delegatur, przedszkolach" 22 . 
Ataszat podjął również próbę, niestety nieudaną, zwiększenia nakładu do 
20 tysięcy 23. 

Zespół redakcyjny "Polski" był stosunkowo skromny. Do lip ca 1942 r.
liczył on łącznie z administracją od czterech do sześciu osób . Najtrudniej­
szym okresem dla pisma był zapewne grudzień 1942 r . ,  kiedy to przez więk­
szą c:Zęść miesiąca pracę redakcyjną wykonywała zaledwie jedna lub dwie 
osoby. Od końca grudnia 1942 r .  na stałe w redakcji pracowały cztery osoby. 
Redaktorem naczelnym "Polski" był attache prasowy.

Jak już wspomniałam wyżej ,  z referatem prasowym, a także z redakcją 

"Polski" współpracowało wielu znakomitych polskich dziennikarzy i pisarzy.
Redakcja starała się bowiem w miarę możliwości korzystać z pomocy nie 
tylko szerokiego grona pracowników ambasady - często przecież fachowców 
z różnych dziedzin - ale również wykorzystywać teksty nadsyłane przez Po-

20 Ibidem, s. 33.
21 Miało to miejsce 1 8  grudnia. W numerze zamieszczono przemówienie generała Si­

korskiego, nadane w radiu 4 grudnia 1 94 1  r . ,  zdano również krótką relację z tej wizyty. 
"Polska" , nr 2 z 18 grudnia 1941 .

22  Do naszych czytelników, "Polska" , nr  5 (7) z 25  lutego 1942.
23 AWPRF, sygn. f. 0122 ,  op. 25g, p. 188 ,  d. 2, s .  66-71.



63

laków przebywających na terytorium ZSRR. "Polska" publikowała także
przedruki z innych polskich pism emigracyjnych. Zdarzało się również, że 
redakcja zamawiała specjalne artykuły u publicystów mieszkających poza 
Związkiem Radzieckim. Wiele miejsca na łamach gazety zajmowały te­
ksty przemówień ambasadorów, prezydenta i premiera RP, skierowane do 
szerokiej masy polskich obywateli zamieszkujących na terytorium ZSRR. 
Poczytne miejsce zajmował dział zatytułowany "Skarbnica Literatury Pol­
skiej" , w którym zamieszczano w całości krótsze utwory, a częściej frag­
menty dzieł Mickiewicza, Słowackiego, Żeromskiego, Sienkiewicza, Orze­
szkowej i wielu, wielu innych polskich literatów. Bardzo ważnym przed­
sięwzięciem pracowników redakcji był druk na łamach gazety elementarza 
dla dzieci , a po jego ukończeniu także czytanek na poziomie podręczników 
języka polskiego dla pierwszych klas szkoły powszechnej 24• 

Pamiętano również o potrzebach religijnych obywateli polskich i druko­
wano kazania oraz modlitwy. W numerze noworocznym ( 1942) zamieszczono 
wizerunek Matki Boskiej według rzeźby w drzewie wykonanej przez polskich 
jeńców wojennych 2 5 .  

Lamy "Polski" służyły również innym celom. Jednym z najważniejszych 
była współpraca z opieką społeczną. Redagowano specjalną rubrykę "Wia­
domości Opieki Społecznej" , w której zamieszczano ważne dla polskich oby­
wateli aktualności związane z tą dziedziną pracy ambasady. Niezmiernie 
ważna była również pomoc w poszukiwaniach osób zaginionych. Niemalże 
od początku powstania gazety istniał odrębny dział , w którym publiko­
wane były nazwiska poszukiwanych. Doceniając ogromną wartość tego typu 
działań , redakcja poświęcała tym wykazom dwie, a nawet cztery strony. 
Działalność tę Wydział Prasowy LKSZ przerwał w lipcu 1942 r .  

15 lipca 1942 r .  na spotkaniu z zastępcą Kierownika Wydziału Praso­
wego LKSZ Oriechowem, T. Parnicki został poinformowany, że nie zostaną 
awizowane listy poszukiwanych do druku, po cenzumym soobrażenijam, nie 
tylko do numeru 14, ałe w ogóle. Parnicki zapowiedział interwencje, ale ich 
efekty były oczywiste 26 . 

24 Ciekawostką może być fakt ,  iż wobec braku polskiej czcionki (posługiwano się ła­
cińską) , elementarz oraz czytankę wykonywano drogą fotografowania stron, jedynego znaj­
dującego się w posiadaniu ambasady egzemplarza podręcznika i elementarza. IPMS, AK,  
sygn. A.  7.307/38/1 . 

25 "Słowo Polskie w ZSRR" , "Wiadomości Polskie" 1 942, nr 1 1 .
26 Archiwum Akt Nowych (dalej AAN) ,  Materiały z Instytutu Hoovera (dalej HI),

Zespół Ambasada w Związku Radzieckim (dalej AZR) , sygn. rolka 27, box 20, folder l ,  
klatka 1 69 .  



64 Beata Szubtarska 

Kolportaż gazety (stosunkowo dużego nakładu jak na wojenne warunki) 
wzięła na swoje barki ambasada. Odbywał się on głównie na drodze wysyłko­
wej , poprzez mężów zaufania ambasady. Otrzymywali oni paczki z gazetami 
- według rozdzielnika l egzemplarz na pięćdziesiąt osób - które rozdyspono­
wywali wśród ludności polskiej na podległym im terenie. Oprócz tego około 
stu obywateli polskich otrzymywało do rozpowszechniania paczki z gaze­
tarni - niezależnie od mężów zaufania. Rozpowszechnianie było ogromnie 
trudne i powolne, a oprócz tego zawsze istniała możliwość zaginięcia prze­
syłek. Z tego powodu wielu polskich obywateli zapewne nigdy nie miało 
w rękach "Polski" .

A trzeba podkreślić, że była ona niestety jedynym w języku pol­
skim oficjalnym źródłem informacji dla Polaków przebywających na tery­
torium ZSRR. Z planowanych inicjatyw wydawniczych udało się ambasa­
dzie zrealizować naprawdę niewiele. We wspomnianym wyżej dokumencie 
zakładano m.in. publikację dwutomowej tzw. Czarnej Księgi i co najmniej 
kilku broszur. Ostatecznie udało się jedynie opublikować w formie osob­
nej broszury odezwę powitalną ambasadora Tadeusza Romera do Polaków 
w ZSRR. 

O problemach, z którymi borykał się referat prasowy, Ksawery Pruszyń­
ski w swoim raporcie napisał tak: "Uzyskawszy zasadniczą zgodę Łozow­
skiego złożyliśmy wszelkie żądane projekty szczegółowe aż do obliczeń czysto 
technicznych. Zwlekanie z odpowiedzią mimo bardzo natarczywych przy­
pominań, zasłanianie się trudnościami technicznymi, przekazywanie tych 
spraw coraz to innym ludziom do załatwienia, kazało wnioskować, że So­
wiety tych spraw załatwić praktycznie nie chcą" 27• 

Warto może przypomnieć, jakie wspomnienia zachowali o "Polsce" oby­
watele RP przebywający wtedy na terytorium ZSRR. Maria Januszkiewicz 
tak opisała kontakty współmieszkańców z tym wydawnictwem: "czytali ga­
zetę Pol.'ika pierwsze, wolne słowo polskie od dwóch lat ! Chłonęliśmy każdą 
linijkę ,  każde słowo Xawerego Pruszyńskiego, Zygmunta Nowakowskiego 
i innych polskich publicystów i pisarzy, przemawiających do nas z łamów 
tej gazety. Wiersz Antoniego Słonimskiego WSZYSTKO powtarzaliśmy ze 
łzami wzruszenia. Numery pisma, wyczytane przez wszystkich, wracały [ . . .  ] 
w postaci pojedynczych listków papieru" 28• Gazeta, jak wynika z tych słów, 

2 7 Archiwum Zakładu Historii Ruchu Ludowego (dalej AZHRL) , Archiwum prof. Sta­
nisława Kota (dalej SK) ,  sygn. SK/287. 

28 M. Januszkiewicz (Jonkajts-Luba G.], Kazachstan, Paryż 1 981 , s .  85.



65 

była bardzo ważna dla nich, co potwierdzają liczne wspomnienia29• Porna­
gała żyć i stanowiła łączność z przeszłością, ale i dawała nadzieję na przy­
szłość30 . 

* 

* * 

Drugim obok gazety środkiem informacyjno-propagandowym miały być 
audycje radiowe. W tej dziedzinie napotkano jednak na jeszcze poważniej­
sze problemy niż przy pracy wydawniczej . Tak pisał o tym Pruszyński we 
wspomnianym wyżej raporcie: "Sprawa radia była tu szczególnie jawna. Je­
śli w wypadku redakcji czy wydawnictw mogły być istotnie pewne trudności 
techniczne, aczkolwiek nie tak olbrzymie , to w sprawie radia nie było ich 
wcale . Radiostacja moskiewska udzielała polskiej redakcji 56 minut dziennie 
na jej audycje. Polska (kominternowska) redakcja nie miała dość materiału, 
aby te audycje zapełnić. 15 minut dziennie żądanych przez nas dawało się 
ogromnie łatwo wykroić z kominterowskiego polskiego programu" 31. Możli­
wości jak widać były, choć zabrakło dobrych chęci. 

W efekcie rząd sowiecki oddał do dyspozycji ambasady cztery lO-minu­
towe audycje tygodniowo dwie dla ludności polskiej w Związku Radziec­
kim, dwie na krótkie fale za granicę, do Polski. Programy dla teryto­
rium ZSRR nadawane były we wtorki i soboty o godz.  1 7.20 czasu mo­
skiewskiego na fali 460 i według informacji ambasady nie były na pewno 
słyszane w grudniu 1941 r. 32 Nie udało się zdobyć informacji o ich za­
sięgu, poza bliskim promieniem wokół Kujbyszewa. Na pewno były słuchane 
w wojsku33 .  

Programy nadawano, ale Polacy w większości nie mogli ich słuchać .  
Jak się bowiem okazało największym problemem nie był opór władz ra­
dzieckich, ale zupełnie coś innego, a mianowicie brak odbiorników radio­
wych w miejscach przebywania polskich obywateli . Gros aparatów został 
praktycznie odebrany przez władze radzieckie (w  czasie wojny nie można 
było ich posiadać) ,  a jedyną możliwość słuchania radia stwarzały głośniki , 

29 Patrz: Ws chodnie lo sy Polaków, red. i opr. W. Myśliwski, t. 1-5,  tomża 1 9 9 1-1 9 9 6 ;
Wspomnienia Sybiraków, t .  1 - 9 ,  Warszawa 1990-1997.  

30 Należy nadmienić, iż wydawnictwo to doczekało się również krytyki. A. Korzon
napisał, być może nie bez racji, Że " Polska" mogłaby "oddać znacznie większe usługi 
Polakom w Związku Radzieckim, gdyby celom politycznym rządu nie podporządkował 
interesów setek tysięcy Polaków w Związku Radzieckim" . A. Korzon, o p. cit., s. 272. 

31 Ibidem.

32 AAN, HI/ AZR, sygn. r. 28 ,  b. 20, f. 6, k. 344.

33 AAN , HI/ AZR, sygn. r .  32A, b. 24, f. 5,  k. 872.



66 Beata Szubtarska 

które nastawione były na program oficjalny. Lokalne stacje nie transmi­
towały audycji polskich nadawanych z Kujbyszewa, tak więc Polacy po 
prostu nie mogli ich słyszeć, choć jak pisze Pruszyński "ważne informacje
przedostają się wszędzie, nawet bez instytucjonalnych środków rozpowszech­
niania" 34. 

Ambasada wielokrotnie monitowała Wydział Prasowy LKSZ w tej spra­
wie, ale strona radziecka udzielała przez blisko rok wymijających odpowie­
dzi, by w końcu oświadczyć, że nie istnieje możliwość przełączenia audy­
cji ambasady na sieć lokalnych - republikańskich i obwodowych - stacji .
W praktyce zatem niemożliwością stało się nawiązanie kontaktu drogą ra­
diową ambasady z obywatelami polskimi z terytorium ZSRR.· 

Trzeba powiedzieć, niestety, ponieważ była to doskonała sposobność do 
informowania polskich obywateli o najważniejszych dla nich sprawach 35. Na 
audycje radiowe składały się bowiem wiadomości opieki społecznej i przemó­
wienia. N a samym początku wypowiadał się głównie Pruszyński 36 , ale kilka 
następnych audycji wypełniły przemówienia premiera Sikorskiego i ambasa­
dora Kota. Planowano również umieścić w programie wystąpienia Andersa, 
ks. Kucharskiego37. 

Tym bardziej należy żałować, że nie udało się utrzymać na antenie radia 
radzieckiego polskich programów, kiedy przeczyta się wspomnienia jednego 
z polskich zesłańców: "Pewnego dnia w naszym smutnym życiu pojawił się
promień radości i nadziei na lepsze jutro. Radio sowieckie podało, że między 
Stalinem a generałem Sikorskim, premierem rządu emigracyjnego i N aczel­
nym Wodzem, zostało zawarte porozumienie [ . . .  ) Przeżywaliśmy uniesienie 
i szał radości. Słuchaliśmy przez radio, udostępnione nam przez władze, 
przemówienia generała Sikorskiego do Polaków znajdujących się na Sybe­
rii [ . . .  ) A potem usłyszeliśmy Jeszcze Polska n.ie zginęła" 38. I choćby ten
polski hymn,  grany na zakończenie każdej audycji, był im wszystkim tak 
samo chyba potrzebny jak chleb. 

Bardzo ważne były również podawane na zakończenie audycji wiadomo­
ści opieki społecznej .  W jednej z pierwszych przestrzegano polskich obywa-

34 K. Pruszyński, op. cit, s. 143.  

35 "Polska" , jak wiemy, miała kłopoty z kolportażem, a poza tym chyba nie wszyscy 
Polacy potrafili czytać. 

36 "Komunikat radiowy z 12 października 1941 r., odczytany przez K. Pruszyńskiego" , 
A Z HRL, SK , sygn. SK/287. 

37 AAN, HI/ AZR, sygn. r.  3 2A , b. 24, f. 5, k. 872 . 

38 H. Lupanowiczowa, Skrzywdzeni, w: Z nieludzkiej ziemi do Polski, opr. K. Dorni­
niak, Bydgoszcz 1 99 1 ,  s. 1 77 . 



Prace ataszatu prasowego Ambasady RP w ZSRR w latach 1941-1943 67

teli przed opuszczaniem miejsc pobytu, informowano o pomocy, "którą mogą
otrzymać dzięki hojności krajów sprzymierzonych" , o powołaniu delegatów 
i mężów zaufania. Wspomniano o decyzji rządu radzieckiego w sprawie prze­
dłużenia ważności paszportów. Zapowiedziano, że w następnych wiadomo­
ściach będą informacje o sposobach poszukiwania najbliższych i przekazy­
wania informacji poza granice ZSRR39•  W wiadomościach opieki społecznej 
nr 3 po raz kolejny poruszono sprawę paszportów. Podano , że w związku 
z niemożliwością zorganizowania trybu wydawania ich przez ambasadę, 
zajmą się procedurą ich wystawiania delegaci i do nich będzie można się 
zwracać w tych sprawach. Poinformowano również o podj ętych przez am­
basadę staraniach wokół tworzenia sierocińców40. Dobrze by było, gdyby te 
wszystkie komunikaty docierały do zainteresowanych . Pomogłyby im radzić 
sobie w trudnej ,  radzieckiej rzeczywistości. 

O problemach , które tak licznie pojawiały się przy realizacji akcji propa­
gandowej dla Polaków w ZSRR, rozmawiali z Lozowskim 24 czerwca 1942 r. 
Pruszyński i Tabaczyński 41. Ze strony przedstawicieli ambasady padło wiele 
zarzutów. Według strony polskiej współpraca nie układała się dobrze, redak­
cja "Polski" miała trudności z wydawaniem gazety nawet raz na 6 tygodni.
Główną przyczynę tego stanu rzeczy upatrywano w cenzurze , która prze­
trzymywała materiały nawet dwa miesiące . Podkreślano również, WC1ąz 
nie dostarczono, pomimo wielu obietnic, polskich czcionek 42 • Niemożliwe 
było wciąż wydanie zaplanowanych we wrześniu 1941 r. książek i broszur. 
Lozowski był zdziwiony tymi oskarżeniami, ale obiecywał życzliwą pomoc 
w przezwyciężaniu problemów. Kłopoty jednak pozostały. 

Jak wynika z pisma ambasady do LKSZ z 1 3  marca 1943 r . ,  matryc 
z polskimi czcionkami, przynajmniej do dnia wystosowania listu, nie otrzy­
mano pomimo wielokrotnych zapewnień Zastępcy N aczelllika Wydziału Pra­
sowego LKSZ ( 15 grudnia 1942 r . ,  18  lutego i 1 1  marca 1943 r. ) 43• 

Audycje polskie wciąż nie docierały do polskich obywateli. O tym fakcie 
rozmawiał jeszcze 16  listopada 1 942 r. ambasador Tadeusz Romer z Lozow-

39 AAN, HI/AZR, sygn . r .  29, b. 20, f. l, k. 80-82.
40 Ibidem, k. 83-84.
41 AWPRF, sygn. f. 0 1 22 ,  op. 25g, p .  1 88 ,  d. 2, s. 66-7 1 .  
4 2  Dość "ciekawą" uwagę n a  ten temat zamieściła w swoim dzienniku Janina Bro­

niewska: "Bardzo biadolą, źe maj ą  tylko łacińskie czcionki, źe zdarzaj ą  się przeto cho­
chliki mimowolne w rubryce kazań . Czasem nawet pikantne, to fakt. Zwłaszcza w Słowie 
Bożym" . J. Broniewska, Z notatnika korespondenta wojennego, t. l ,  Warszawa 1 954, s. 24. 

43 AAN, HI/AZR, sygn. r .  l ,  b. l, f. 3, k. 608.



68 Beata Szubtarska 

skim 44. Proponował nawet , aby użyć do przekazu tzw. radio-uzłów. W odpo­
wiedzi usłyszał od Lozowskiego, że byłoby to niemożliwe technicznie, ponie­
waż "te tzw. radio-uzły są używane tylko tam gdzie są skupiska, to znaczy
w fabrykach , klubach , kołchozach itp . Polacy są natomiast rozproszeni po 
całym naszym terytorium" . 

Wobec braku innej możliwości, oddane do dyspozycji ambasady cztery 

"wejścia radiowe'' zostały ostatecznie wykorzystane przez ambasadę. Wszy-
. stkie bowiem zaczęto traktować jako przeznaczone dla Polaków w Kraju, 
tworząc w ten sposób blok audycji na Kraj .  W efekcie nadano około sześciu­
set dziesięciominutowych audycji, a przy okazji ważniejszych świąt piętna­
stominutowych 45. 

* 

* * 

Głównym narzędziem działania w zakresie pracy informacyjno-propa-
gandowej w stosunku do czynników sowieckich miały być nie tylko oficjalne 
i mniej oficjalne kontakty z przedstawicielami radzieckiej literatury i nauki, 
ale również wydawany przez ambasadę biuletyn w języku rosyjskim oraz 
publikowanie polskich materiałów w prasie radzieckiej . Niestety, osiągnięcia 
referatu prasowego na tej płaszczyźnie okazały się minimalne. N a wiązanie 
bliższych kontaktów z radzieckimi uczonymi czy pisarzami, a tym bardziej 
wpłynięcie na ich stanowisko w kwestii stosunków polsko-radzieckich oka­
zało się zadaniem bardzo trudnym. Śniadanie wydane przez ambasadora 
Stanisława Kota dla Aleksego Tołstoja oraz rozmowy Ksawerego Pruszyń­
skiego i Teodora Parnickiego z llją Erenburgiem stały się najefektowniej­
szymi "osiągnięciami" w zakresie kontaktów osobistych. Kolejne rozmowy
Parnickiego z mało znanymi przedstawicielami radzieckiej literatury i nauki 
pozwalały zorientować się, jakie było stanowisko średniej inteligencji w sto­
sunku do Polski i Polaków. U zyskanie nawet skąpych ·informacji wymagało 
napraw:dę wielu zabiegów, ponieważ wszyscy rozmówcy rozpoczynali spot­
kanie od "dekla,racji absolutnej wiary w mądrość Stalina, doskonałość so­
wieckiego systemu, i paroma innymi dogmatami charakteryzującymi główną 
linię partii" 46 . 

Podobnie rzecz się miała z projektami dotyczącymi biuletynu ambasady 
i zamieszczania jej materiałów w prasie radzieckiej . Poza zdawkowymi, nie-

44 AAN, Zespół akt Poselstwo RP w Teheranie (dalej PT) , sygn. 91, s .  4 1-47. 
45 IPMS, AK,  sygn. A.7.307 /38/ 1 .  
46 K. Pruszyński, Noc n a  Kremlu, Warszawa 1989, s .  1 5 2 .  



Prace ataszatu prasowego Ambasady RP w ZSRR w latach 1941-1943 69

zobowiązującymi rozmowami w tej sprawie nie znalazły one żadnego prze­
łożenia w wydawnictwach. Co prawda, w styczniu 1942 roku "Istoriczeskij
żurnal" zamówił u Pruszyńskiego studium o udziale Polaków w walkach 
o Norwegię, które zostało nawet przełożone na język rosyjski i dostarczone
do redakcji .  Nigdy się jednak nie ukazało na łamach tego czasopisma 47. 

Od października 1942 roku ambasada zaczęła również systematycz­
nie przekazywać kierownictwu Sowinfombiura i Ludowemu Komisariatowi 
Spraw Zagranicznych rosyjskie przekłady ważnych politycznie informacji po­
zyskiwanych przez referat prasowy z Polskiej Agencji Telegraficznej . Nie 
wiadomo, w jaki sposób zostały one wykorzystane przez stronę radziecką. 

\Vobec nieudanych starań referatu w zakresie propagandy prasowej na 
łamach gazet radzieckich, w grudniu 1942 r .  ambasador Romer rozważał 
możliwość nadawania przez ambasadę audycji radiowych w języku rosyj­
skim48. Na skutek zaostrzających się od początku 1943 r. stosunków polsko­
-radzieckich projekt ten na zawsze już pozostał w sferze życzeń . 

* 

* * 

N a płaszczyźnie oddziaływania propagandowego na cudzoziemców (za-
równo na koła dyplomatyczne, jak i dziennikarskie) podstawowym narzę­
dziem były spotkania na gruncie towarzyskim.  Wydaje się ,  że najszersze 
kontakty nawiązał i utrzymywał Ksawery Pruszyński , głównie z przedsta­
wicielami narodów słowiańskich49 .  Po opuszczeniu przez niego Związku Ra­
dzieckiego obowiązki w tym względzie przejęła attache ambasady N atalia 
Aszkenazy, która z kolei pielęgnowała kontakty z dyplomatycznymi kołami 
anglosaskimi . 

Podkreślić należy, że również i na płaszczyźnie pracownicy referatu 
napotykali na trudności. Najbardziej sprawy propagandy komplikował fakt ,  
i ż  od wiosny 1942 r .  dziennikarze zagraniczni przebywali w Moskwie, pod­
czas gdy placówki dyplomatyczne nadal w Kujbyszewie50• Wpływ działal­
ności referatu prasowego w tym okresie musiał być niestety znikomy. Sy­
tuacja uległa nieznacznej poprawie w czasie pobytu ambasadora Tadeusza 

47 IPMS, AK,  sygn . A.7 .307 /38/1 .  Podobno redaktor naczelny tego czasopisma 
zam awiał teksty również u innych publicystów, m.in. u Parnickiego. AAN,HI/ AZR, 
sygn . r .  32A, b. 24, f. 5 ,  k. 873. 

48 AAN, PT, sygn. 91, s. 41-47.
49 Niewiele, niestety, możemy powiedzieć o efektach tych kontaktów.
50 Jak wiadomo jesienią 1941 r .  korpus dyplomatyczny i większość radzieckiego rządu

przeniesiono do Kujbyszewa w związku z zagrożeniem Moskwy niemiecką ofensywą. 



70 Beata Szubtarska 

Romera w Moskwie. Okres ten przyniósł intensyfikację kontaktów z dzienni­
karzami zagranicznymi dzięki bezpośredniej działalności ambasadora (kon­
ferencji prasowych i wywiadów) . W Kujbyszewie w tym czasie kontakty
z cudzoziemcami (głównie z redakcją organu prasowego ambasady brytyj­
skiej "Britanskij Sojuznik" , wydawanego w języku rosyjskim ) organizował
nowy attache prasowy Jan Erdman. 

Jedną z konferencji prasowych w N arkomindiele oraz świat zagranicz­
nych korespondentów interesująco opisuje Pruszyński 51 .  Wśród "asów mię­
dzynarodowego dziennikarstwa" pracującego w ZSRR wymienia Philipa Jor­
dana z "News Chronicie" , Collertona z "Daily Telegraph" , Lo vella z "Reu­
tera" , Alexandra Wertha z "Timesa" , Sillzbergera z "New York Timesa" .
Podkreślił jednocześnie trudności; jakie stwarzano dziennikarzom w Związku 
Radzieckim: "Sowieckie władze, zawsze niezwykle podejrzliwe w stosunku
do zagranicznych dziennikarzy, podwoiły bowiem środki ostrożności . Nie 
pokazywano im niczego. Nie mówiono nic . Racjonowano informacje do nie­
wyobrażalnie absurdalnych granic" 52• 

Bardzo istotnym narzędziem rozpowszechniania polskiego stanowiska 
był wydawany od początku 1943 roku biuletyn ambasady w języku an­
gielskim przeznaczony dla innych placówek dyplomatycznych. Umożliwiał 
on zapoznanie szerokiego grona korpusu dyplomatycznego w K ujbyszewie 
z niedostrzeganym przez pryzmat prasy radzieckiej stanowiskiem polskiego 
rządu w różnych kwestiach politycznych. Biuletyn ten redagowany był przez 
Natalię Aszkenazy i Jana Erdmana53. Szkoda, że wydawany był zaledwie 
przez kilka ostatnich miesięcy działania ambasady, choć nie sądzę, by mógł 
on radykalnie wpłynąć na zmianę stosunku przedstawicieli korpusu dyplo­
matycznego do spraw polskich. 

Stanowisko ambasady przybliżała również dyplomatom "Polska" , którą
wysyłano w trzech egzemplarzach do ambasad: australijskiej, amerykańskiej , 
tureckiej ,  angielskiej , czechosłowackiej , irańskiej , chińskiej , norweskiej , jugo­
słowiańskiej , afgańskiej oraz poselstw : greckiego, belgij skiego, saudyjskiego, 
francuskiego, kanadyjskiego54• 

Niestety, niezbyt dobrze świadczy o pracy referatu w tym zakresie treść 
rozmowy korespondenta "United Press" - Chancliera z Lozowskim, odbytej

51 K.  Pruszyński, Noc na . . .  , s. 37-39. 
52 Ibidem.

53 Niestety nie udało mi się dotrzeć do żadnego numeru tego biuletynu. 
54 AAN, HI/AZR, sygn. r. 28 ,  b. 20, f. 5, k. 194. 



7 1  

2l lipca 1942 r .  5 5  Oświadczył on, ż e  "polska ambasada prowadziła i prowadzi
systematycznie antysowiecką propagandę pośród korpusu dyplomatycznego 
w Kujbyszewie, polegającą na rozpowszechnianiu zmyślonych oszczerstw na 
temat stosunku władz radzieckich do Polaków w ZSRR" . Pytał Lozowskiego, 
czy może o tym napisać artykuł ,  a na zakończenie ostrzegał , że przygotowuje 

polska kampania antyradziecka. Miejmy nadzieję, iż t akiego nieprzyja­
znego stanowiska nie prezentowali inni dziennikarze zagraniczni. 

* 

* * 

Trudno z perspektywy lat ocenić tak ulotną działalność, jaką jest praca 
dziennikarska. Zachowały się , co prawda, egzemplarze gazet , a nawet zapisy 
niektórych audycji radiowych . Ale czy można jednoznacznie powiedzieć, jak 
te informacje wpływały na życie Polaków w ZSRR? Czy prowadzona pro­
paganda docierała do ludzkich serc i umysłów? 

Wiemy jednak, choć tylko ze strzępów wspomnień Polaków z ZSRR, że 

"Polska" i nawet te nieliczne polskie audycje stanowiły ważny element ich
zesłańczego życia. Dawały im nadzieję. I rzeczywiście były traktowane , tak 
jak pragnął Pruszyński , jak "uścisk dłoni brata, który pomóc jeszcze nie 
może. Ale brata, który pamięta" 56.

55 AWPRF, sygn. f .  1 22,  op. 25, p .  188,  d .  2, s .  88-91. 

56 Do naszych czytelników, "Polska." , nr 5 (7) z 25 lutego 1942. 


