
<BOOK REVIEWS>The English-language Press
Networks of East Asia, 1918-1945, by Peter
O'Connor

著者 FALT  Olavi K.
journal or
publication title

Japan review : journal of the International
Research Center for Japanese Studies

volume 24
page range 206-207
year 2012-01-01
URL http://doi.org/10.15055/00006293

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Nichibunken Open Access

https://core.ac.uk/display/198410753?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


206

Book Reviews

During his long career of studying the history of the press, Peter O’Connor has become well 
versed in the history of the media in East Asia, particularly Japan. His object of interest in 
this study is the English-language press in East Asia. The result is a comprehensive study, 
which, together with its many appendices, is actually a handbook like treasure trove of 
information. The book gives the reader an entirely new perspective on the history of East 
Asia, as it examines the relationship and political rivalry between Western and Japanese 
cultures through the English-language press. The English-language press in East Asia has 
already been studied considerably, but there has not existed till now a comprehensive study 
of their mutual relationships. 

The author’s purpose is to indicate that the English-language press played an important 
role in shaping international conceptions of Japan and East Asia. O’Connor identifies three 
unofficial press networks, each with a substantially uniform stance in its articles. The networks 
comprised newspapers, magazines, news agencies and, naturally, people. O’Connor refers to 
the Japanese Foreign Ministry’s network, the Japan Advertiser network and the Japan Chronicle 
network. At times he also brings up the Guomindang network. The main newspapers in the 
networks were the Japan Times (established in 1897), the Japan Advertiser (1890–1940), having 
an American background, and the Japan Chronicle (1891–1942) with a British background. 
All had their own connections to opinion shapers and official bodies in China, the U.S.A. 
and Britain. In addition, the networks included many publications that appeared especially in 
China. They were characterized by a pronounced multi-nationalism. The images of Japan’s role 
in East Asia that were conveyed to the world from the beginning of the 1900s to the Pacific 
War held a central position in the rivalry between the networks.  

The first chapter of the study covers the history of English-language publications that 
appeared in Japan, China and Korea. The next three chapters explore the networks and their 
publications, news agencies and people. The following four chapters then examine the actual 
rivalries between the networks as they developed over diverse commentaries on Japan and 
China and the mutual relationships that emerged between 1918 and 1945. The author actually 
threatens to overwhelm the reader with people, publications and details, making it difficult at 
times to piece them all together and connect them to the broader entity. On the other hand, 
this indicates that the study is based on thorough work, and the result is without a doubt a 
classic in its field. 

The English-language Press Networks 
of East Asia, 1918–1945 

Peter O’Connor

Global Oriental Ltd., 2009
405 pages. ISBN 978-1-9052-4667-0

Book Reviews



The English-language Press Networks of East Asia, 1918–1945

207

From the beginning, the mutual relationships between the networks and with British and 
American officials in East Asia were confounded by personality clashes. For example, some of 
the British, American and Australian correspondents who worked within the Japanese Foreign 
Ministry’s unofficial network enjoyed better relationships with local British and American 
officials than did the correspondents comprising the networks with American or British 
backgrounds. 

Peter O’Connor demonstrates how, from the 1920s, the rivalry between the networks, 
which he even refers to as the “cold war,” began to increase, and how for this reason the Japanese 
Foreign Ministry became even more distrustful and worried about the image of East Asia being 
conveyed to the leading Western newspapers. The most significant contrast existed between the 
Japanese Foreign Ministry’s network and the Japan Advertiser network, while the Japan Chronicle 
network was more conducive to Japan’s official views. The Japan Advertiser was noticeably more 
American than the Japan Chronicle was British. Yet, it must be noted that even quite contrary 
opinions were at times voiced within the same network. The situation was further muddled by 
certain publications’ support for the emerging Communist movement in China.

In the 1930s, Japan’s policy had a significant impact on the activity of the American and 
British networks. After the Manchurian Incident in 1931, it was more difficult for them to 
obtain information about what was actually happening under the Japanese flag. Journalists’ 
work was hindered by both censure and general uncertainty about the authenticity of informa-
tion available. As a result of Japan’s aggressive policy, the networks were forced to merge with 
the Japanese Foreign Ministry’s network, whereupon the information and image of East Asia 
conveyed by the English-language press became monotonic. Although the war ended in 1945 
with Japan’s defeat, the network that fared the best in the end was the Foreign Ministry’s 
network, or rather its flagship, the Nippon Times. 

As a whole, Peter O’Connor’s study constitutes a thoroughgoing evaluation of the 
relationships between the English-language press networks in Japan and China. The author 
groups the publications into three networks, but in fact the stances taken by the publications 
and their correspondents did not often follow such strict boundaries. Indeed, in many 
instances, both the foreign networks collaborated quite closely with the Foreign Ministry. One 
must also remember that the Japan Times, as the Foreign Ministry’s unofficial representative, 
did not always support the government, which often adopted an aggressive foreign policy and 
a domestic policy that favoured totalitarianism. For the sort of “image research” that concerns 
the author, this sort of press material offers excellent possibilities. Nevertheless, the material 
presented here has not permitted as deep an analysis as the reader might have hoped for. 

Peter O’Connor’s significant contribution to the field is also interesting because the re-
sults can be linked to broader entities when information networks are examined as promoters 
of globalization. The Japan Advertiser and the Japan Chronicle operated as opposite extremes 
of the American and British information networks built in the 1800s; at the same time, they 
provided additional resources for their promotion of globalization and their struggle for 
influence in East Asia. For its part, the Japan Times, as information channel, constituted an 
additional Japanese resource in Japan’s struggle for control over international opinion, as well 
as the direction of globalization.

Reviewed by Olavi K. Fält


