T CORE

_

'Working with the media taught us a lot':

Understanding The Guardian's Katine initiative

Ben Jones

School of International Development, University of East Anglia,

Norwich, UK1

Abstract

One of the more important ventures in the world of media and development over the past decade has been *The Guardian* newspaper's "Katine" project in Uganda. The newspaper, with funding from its readers and Barclays Bank, put more than two and a half million pounds into a Ugandan sub-county over the course of four years. The project was profiled on a dedicated Guardian micro-site, with regular updates in the printed edition of the newspaper. In this article I look at the relationship that developed between journalists and the NGO and show that the experience was both disorienting and reorienting for the development project that was being implemented. The scrutiny of the project that appeared on the microsite disoriented the NGO, making its work the subject of public criticism. The particular issues explored by journalists also reoriented what the NGO did on the ground. I also point to the ways the relationship grew more settled as the project moved along, suggesting the amount of work that sometimes goes into what is often characterised as the relatively uncritical relationship between journalists and NGOs.

¹ I would like to give particular thanks to Kate Wright, Martin Scott, Penny Plowman and Dan Wroe and two anonymous referees for comments on earlier drafts of this article. The interviews that provide quotes for the article came out of a review of the Katine Initiative funded by The Guardian and administered by the School of International Development at the University of East Anglia. Other material was taken from the website www.guardian.co.uk/katine

Keywords

The Guardian, NGOs, Journalism, Civil Society, International / Transnational Journalism, Internet

Introduction

The Katine initiative was a major development initiative that ran from 2007 to 2011. It was located in Katine sub-county in eastern Uganda and was sponsored by readers of The Guardian and Barclays Bank and was implemented by the Non-Governmental Organisation (NGO) AMREF. Over four years, more than two and a half million pounds was channelled into development work in the sub-county. Journalists from the newspaper - sports writers, feature editors, staff from the health and environment desks - went to Katine and described what they saw. The sub-county was also visits by politicians, business leaders, development experts, and even the English Premier League Trophy (as part of a football tournament). The novelty of the partnership was recognized for the way it brought development to a wider audience, and the website won the 2008 International Visual Communications Association's Clarion award and the 2008 One World Media "new media award". The Guardian, Barclays and AMREF (the NGO responsible for the project) also won the 2010 Coffey International Award for Excellence recognising the positive impact the project had had in promoting the UN's Millennium Development Goals.2

This public recognition needs to be understood against what turned out to be a difficult relationship. The initiative trained a spotlight on the NGO and this was an often uncomfortable experience for those involved. Parts of the project were picked apart by journalists and bloggers. In some cases, the NGO changed its approach because of the focus of a particular reporter, with new elements being introduced because they worked in media terms. The Guardian was both funding and reporting on the project, and so the words of journalists, and what appeared on the website influenced the way the project worked out on the ground. A senior manager at AMREF told me that 'being in the spotlight is not something we are used to' and described the experience as a 'healing process'.3 A field worker

² AMREF is an acronym referring to the African Medical Research Foundation.

³ Interview with management, Kampala country office, 1 July 2010.

.

commented that 'with this project every small bit of what you do in the community is on the website' and that 'a newspaper is always on the watch, twenty-four hours...they see what you are implementing, [if] you try to divert a bit [then] there is a big question'.⁴

Later parts of the article look at examples of this scrutiny and how this was difficult for the NGO to deal with. I give examples of what happened when stories of things going wrong appeared on the website, and of commentators questioning the competence and ethics of the NGO. I also show the relative power of journalists and how this shaped aspects of the project, an example that runs counter to much of the literature on journalism and NGOs (where NGOs are assumed to have the upper hand) (Cottle and Nolan 2007, Franks 2008, Polman 2010, Powers 2013). Amidst these discussions of conflict in the project I also point to the ways the relationship grew more settled and, in some ways, less critical over time. Over the course of the project, the NGO got better at managing the demands of *The Guardian* as interest in the initiative within the paper appeared to fade. I make a point about the amount of work that sometimes goes into what has often been assumed to be an easy and relatively uncritical relationship that exists between journalists and NGOs. Before looking at the project in more detail, I discuss some of the assumptions that characterise studies of NGOs and journalism. I then introduce the Katine initiative and my own relationship to the project, before moving onto examples from the field.

NGOs and journalism

NGOs have exercised a good degree of authorship over how their work appears in mainstream media. In many of the places where they work they are assumed to be the good guys in a context where most of the actors are a problem: corrupt governments, militias, armies, big business. While academic work has long been critical of work in the NGO sector only very recently has the work of

⁴ Interview with field staff, Katine office, 5 July 2010. By "divert" the respondent meant "diverge" from the project place, rather than anything that might imply corruption.

NGOs come under similar levels of scrutiny in mainstream journalism (Fisher 1997).⁵ As Polman has argued 'journalists scarcely question aid organizations' and often struggle to see the work of NGOs in a critical light (2010). Lugo-Ocando and Nguyen, in a harshly worded critique of the way journalists work with the development sector, suggest that 'not much has been done to investigate how the media and aid agencies... interact with each other in shaping the agenda on international development' and that the current state of affairs is 'opaque, superficial and ideologically biased' and 'an example of a failure of transparency and accountability' (Lugo-Ocando and Nguyen 2017: 71-73). Rothmyer goes as far as to suggest that reporters writing about the developing world can be found 'routinely following the lead of press-savvy aid groups on topics such as war victims and refugees' (2011: 4).⁶ NGOs are often presented as skilful in managing journalists, while journalists come across as both dependent and sympathetic in their dealings with NGOs.

In the following section I develop these ideas in light of the particular experience of the Katine initiative. I discuss both the increasing sophistication with which NGOs approach their work with the media. I look at the ways in which scholars have understood the position of journalists reporting on development issues. I also question assumptions made above about the dependence and sympathy of journalists or the apparent sophistication of 'press-savvy' NGOs. As the relationship between *The Guardian* and AMREF shows it is not always a story of journalists being taken in, or of an aid organisation charming a particular journalist into producing uncritical or unquestioning reporting. Even when it looks like a journalist is being uncritical we should not assume that this is something arrived at unquestioningly or easily.

Publicity is at the heart of the NGO enterprise, and good publicity is important for obvious reasons: fund raising; awareness raising; and also because it helps NGOs influence policy and development debates (Smith and Yanacopulos 2004, Powers 2013, 2016; Van Leuven and Joye 2014). Smaller

⁵ The recent crisis surrounding the use of sex workers by OXFAM staff in Haiti – and other stories of abuse and corruption in the sector – illustrate how 'shocking' this sort of behavior appears when set against the more usual way the work of NGOs working in humanitarian situations is reported.

⁶ Scholars working on the NGO sector have noted examples of NGOs being criticized by the media, though this is more than outweighed by accounts that largely supportive (cf. Lewis 2007: 10-12).

NGOs often concentrate publicity around fund-raising, with less of an interest in the mainstream media; larger international NGOs need publicity for awareness-raising and campaigning and policy work (Yanacopulos 2005).⁷ As Powers observes the identity of larger international NGOs is increasingly tied to their interest in global policy agendas (Powers 2016) and campaigning NGOs like OXFAM and ActionAid have professional press and publicity divisions, with journalists on the staff, and success is measured, in large part in media terms, by influencing global policy agendas (Jones 2016). Smith and Yanacopulos make a general point about NGOs getting involved in a more complex 'production and reception of development's public faces' as in many ways they have become more like media organisations (2004).

This leads to the first set of observations around the sophistication of NGOs in their relationship to the media. Kimberly Abbott of the International Crisis Group has argued that 'NGOs are taking on more and more functions of news media in their capacity to gather and manage foreign news' (2009).⁸ NGOs produce press releases and media packages and in many cases NGOs are behind the stories that appear in the mainstream media (Rothmyer 2011, Powers 2016). Suzanne Franks, a former BBC producer, makes a point about the 'growing media sophistication of NGOs', who 'send out well-trained staff – some of them former journalists – to produce well-edited packages and then offer them' to media organisations (2008: 31). Powers writes of NGOS with 'sizable public relations departments whose primary task historically has been to pursue media coverage' (2016: 12). A number of NGOs have should rather be thought of as 'expert news source organisations' ready with 'background information and reliable eyewitness accounts' (van Leuven and Joye 2014: 160). Wright makes an interesting argument about the way digital technologies make it easier for NGOs to produce carefully constructed pieces in an effort to have their copy picked up by cash-strapped news organizations (2015).

⁷ This shift towards advocacy took on particular importance in the late 1990s and early 2000s as many international NGOs pulled out of direct "in-country" work, instead preferring to sub-contract their work to local civil society organizations working on development issues (Watkins and Swidler 2012: 199).

http://www.niemanlab.org/2009/11/kimberly-abbott-working-together-ngos-and-journalists-cancreate-stronger-international-reporting/

In the above there is something close to Nick Davies's argument that newspaper reporting has become a form of 'churnalism', with journalists simply relaying press releases over which they have little direct input (Davies 2008). A 2014 study of reporting on development issues in the Belgian press, for example, found that media reporting on development issues depended mostly on NGO press statements, while a more recent study looking at media coverage of the UN's Millennium Development Villages project found that most of it was 'derived from press releases' (Schiffrin and Ariss 2017: 76). The picture is of hard-pressed journalists recycling the press releases and media packages of well-resourced NGOs. Though as we will see later on the landscape inhabited by NGOs is more diverse than this. International NGOs are not always as media-ready as they wuld like to be and few organisations have the sort of media outfits available to the larger campaigning NGOs such as OXFAM or Save the Children.

The second set of observations concern what has been termed the 'social proximity' of journalists and NGO workers (Powers 2016). In a recent article, Powers points to the way NGO workers and journalists often see themselves as 'natural allies', sharing similar outlooks and values. There is a sense in both professions, particularly those doing humanitarian work, that they are responding to what are often acute crises and where it is important to quickly assemble some facts (cf. Hoijer 2004; Cameron and Haanstra 2008). Though Powers' is more interested in the way this closeness encourages NGOs to focus their media strategies on mainstream news outlets (rather than alternative media sources), his work points to the assumed similarity between the professions. As one respondent, a media officer from International Crisis Group told him: "they're sharing planes, they're sharing cars, and they're sharing food. They're living together in many cases" (Powers 2016: 13). Wright, in a discussion of the role freelance journalists play in producing the media content of many NGOs, found one respondent describing their work as that of an 'activist', seeing this both as a way of making sense of the blurred boundaries between the professions, and the emergence of a category of The attraction for NGOs in this sort of coverage is relatively clear. A much cited study suggested

\$400 (Drury, Olsen and Belle 2005: 465).

that for every New York Times article a disaster stricken country would receive an extra \$600,000 in US humanitarian aid, while each additional death would only increase the amount by an additional

journalist that increasingly relies on commissioned work (2015: 14, see also Dichter 1999).

These leads to what can seem like a given when it comes to writing about NGOs and journalists – the lack of questioning, the sense of alliance between the professions, the 'media sophistication' of NGOs. And yet the case material below shows a situation where questions were asked, where distrust was part of the mix, and where the NGO often felt fairly unsophisticated when it came to dealing with a media organisation. The larger point to make is that any relationship between an NGO and a media organisation comes out of what are often complex sets of interactions, negotiations and compromises, and it is helpful to observe these interactions in the making (cf. Wright 2015). In the later case analysis, I use evidence from the Katine initiative to point to the amount of work that went into what became a more settled relationship between *The Guardian* and AMREF. Before discussing some of these interactions, however, a few more words on the project and the source material that forms the basis for the analysis.

The Katine initiative

Katine was launched through a Guardian Christmas appeal back in 2007. Interested readers could give a one-off donation or commit to giving a monthly sum. They could also track the progress of the project on the website and in the newspaper. Barclays Bank made an initial donation of £500,000, part of which helped meet the costs of setting up the website, and contributed a further £1 million in match-funding, much of which was directed to the village savings and loans associations that formed part of the livelihoods part of the project. The project got off to a slightly bumpy start with a piece by *The Guardian*'s then editor, Alan Rusbridger: 'Can we, together, lift one village out of the Middle Ages?'.¹⁰ The article captured both the optimism surrounding the project in the newspaper, and the awkwardness that finds its way into many mainstream media representations of Africa.

A number of NGOs responded to *The Guardian*'s original call for expressions of interest. AMREF's winning proposal came in the form of what is referred to as an "integrated rural development project". The project made investments in health, education, governance, livelihoods and water and sanitation across a single location. Those involved told me that there was a sense that AMREF was chosen because the proposed project site was rural; it would be a place that readers could identify with in thinking about development in Africa. It was uniformly poor and its rural location meant that it seemed like a more bounded space that an urban location. Readers viewing the website or reading the paper would have a defined sense of the geography within which their project was operating. Of the shortlist of three organisations, the other two appear to have been bids by major, UK-based, international NGOs. What seems to have given AMREF the edge was that the NGO, though international, was based in Africa, with its headquarters in Nairobi. It had a different profile from the more famous or visible international NGOs in the competition. Alan Rusbridger noted in his introductory piece that the staff were '97% African'.11

When I spoke with staff at the NGO they told me they were not 'like the OXFAMs' and that Katine had

https://www.theguardian.com/katine/2007/oct/20/about. Many of the comments posted at the foot of Rusbridger's initial piece received were critical of the 'Middle Ages' tag (though it is, perhaps, worth noting that Rusbridger was himself paraphrasing the development economist Paul Collier and his view that many poor people live in, 'a reality that is the 14th century'.)

¹¹ https://www.theguardian.com/katine/2007/oct/20/about.

been a 'sharp learning curve'. ¹² AMREF's earliest iteration was as a Flying Doctors service in the 1950s, with most of its money coming from a small but consistent pool of donors. AMREF had arrived fairly late to the sort of media work that defined the operations of many large international NGOs. AMREF's background in health also made it a slightly unusual choice to run a rural development project (and Guardian staff would later wonder about whether the 'top down' approach of AMREF owed something to its medical background – many senior staff are doctors). The decision to work with *The Guardian* was made with a degree of hesitation, and AMREF, like many smaller development NGOs, lacked the sorts of elaborate press and media outfits that dominate accounts of aid organisations working with the media. When I spoke with staff members there was little sense at the outset of what working with *The Guardian* would mean: 'within AMREF we had a lot of discussions, we saw both sides; working with the media was a significant area of interest, it taught us a lot', suggesting a mixture of curiosity and inexperience. ¹³

By now it should be clear that the sort of 'natural alliance' between NGOs and journalists, with the NGO in the stronger position, was not a perfect description of the Katine initiative. In many ways neither party was entirely clear how things would work; AMREF lacked much of the media sophistication of many of the NGOs that form the focus of the literature outlined above, while for *The Guardian* it was their first time doing anything like this. As one Guardian journalist told me 'none of us were development experts' going into the project. ¹⁴ While one AMREF staff member told me that we are 'not like the OXFAMs with their big media outfits', and many NGO workers I spoke to felt that they were in a fairly weak position relative to the newspaper. Field staff spoke of the disorienting experience of having journalists visit the sub-county, asking questions and raising expectations in the community. It was also clear that in the early stages of the project AMREF were not prepared for the type of publicity that came with the project.

The Guardian's involvement in Katine grew out of a desire to form new partnerships and an interest in making sense of new media technologies (Lewis, Williams and Franklin 2008, Franklin 2014, Conrad

¹² Interview with management, Kampala country office, 8 July 2010.

¹³ Interview with management, Kampala country office, 9 July 2010

¹⁴ Interview with Guardian journalist, 22 June 2010.

2015).¹⁵ The key impetus came from *The Guardian*'s then editor, Alan Rusbridger who wanted to use 'all the possibilities of the web to give maximum exposure to the challenges of development'.¹⁶ It is also important to understand how little web-based technologies had been used up to that point, and how different the media landscape has since become (Fenton 2009). Facebook had 20 million subscribers and Twitter, Snapchat, and Instagram had not yet been invented, or were not yet widely used. Katine moved coverage away from one-off stories, or the time-bound reporting that traditionally profiles major crises in the developing world; what Cottle and Nolan refer to as the 'fleeting coverage' of much development journalism (2007: 863 see also Schiffrin and Ariss 2017). In place of one-off stories there would be an account of development work in something close to real time.¹⁷ It was this sort of long-form reporting that resulted in the Katine initiative winning a number of media awards.

Katine should also be seen as a response to the 'structural changes, brought on by dwindling profitability, technological transformation, audience fragmentation' with less coverage of international affairs in the newspaper sector (Powers 2013: 6, see also Hannerz 2004: 23). The project was partfunded by Barclays Bank at a time when The Guardian was just coming out of a period of staff retrenchment. For younger staff at the paper Katine offered a relatively secure space to continue in journalism at a time the sector as a whole was struggling (cf. Waisbord 2011). The initiative also helped The Guardian link up to a number of other actors – development agencies, micro-finance institutions, universities, pharmaceutical companies, government ministries – who used the website

¹⁵ The *Pew's State of the News Media* 2016 report noted the precarious situation of newspapers in the United States, with delinking advertising revenue in both print and online versions (down 8% from the previous year).

¹⁶ Interview with Alan Rusbridger, 22 June 2010.

¹⁷ It is perhaps worth saying that ordinary readers of the newspaper seemed to have little interest in the project. Though I was never able to get a precise sense of overall traffic to the microsite, I was told by one of the website editors that it was 'very, very small'. Much of the sustained interest in Katine came from the media divisions of larger NGOs, and I was told by one of the editors that these divisions wanted to know 'how we are using the internet, Twitter, blogging and videos to talk about development and how we can engage people... how you can have those "north-south dialogues" on the blog'.

as a space for discussion and publicity.¹⁸ *The Guardian*'s "Global Development" website which is, in many ways the successor to Katine, relies on financial support from the Gates Foundation (along similar lines to *The Guardian*'s Cities website which has funding from the Rockefeller Foundation).¹⁹

Methods

My understanding of the stresses and strains of the project came from my own involvement with the project over its full life, and in this sense can be considered part of what Mosse has written of as the type of analysis that comes from being partly an 'insider' (2006). I authored one of the early blogs on the site (about the history of the region) and also conducted a review of the project at the end (I have published a number of articles and a book on the Teso region where Katine sub-county is located). (Jones 2009). For NGO workers there was weariness and wariness when I met them, particularly as the project came to a close. They regarded my review of the project as one more thing that might provoke criticism. Journalists were more open in conversation, and I remember one particular instant where a reporter told me of both the simultaneous achievements of the initiative and the 'blurred' boundaries that emerged. *The Guardian*'s position was both a funder of the project and as a journalistic enterprise committed to professional standards of reporting.

The article draws on the semi-structured interviews with Guardian journalists, AMREF staff, and people living in Katine. I spent time at *The Guardian*'s London headquarters, visited AMREF's country offices in London and Kampala, and participated in some of the public events that *The Guardian* organized around Katine. I have anonymised sources, and the quotes used are illustrative of what a number of respondents told me about an issue. Journalists often repeated the same points,

¹⁸ It also made sense of *The Guardian*'s commitment to campaigning journalisms. I was told by one of the reporters on the project that it was an opportunity for journalists to take a very specific situation 'and see if it is happening in the rest of Uganda, the rest of Africa.'

¹⁹ A relationship between news journalism and financing from foundations such as Rockefeller and Gates that is growing. A report found that 'between 2009 and 2011, 1012 foundations in the United States made 12,040 media related grants' totaling \$1.86 billion. (Bunce 2016: 3).

 while project staff often had a similar experience of the project and the relationships involved. A total of twenty-two interviews were conducted: eight with journalists and staff employed by The Guardian; fourteen with AMREF staff (of which four were with senior managers in London and the Uganda country office, and eight with AMREF staff in the Katine office).

In what follows there are two examples of the relationship between AMREF and The Guardian. The first looks at the public scrutiny that surrounded the early phases of the project and the building of a primary school. I show how this coverage was disorienting for staff at the NGO, and points to the ways in which scrutiny was very different from the sort of publicity the NGO hoped for. The second looks at the health strand of the project, and shows how journalists influenced what the project did on the ground by their focus on particular issues. In this instance journalism reoriented the NGO's work. I also suggest that as the project evolved the moments that were disorienting or reorienting became fewer, and that the relationship grew more settled and established. What may be though of as the relatively uncritical relationship between NGOs and journalists is not always arrived easily (cf. Lugo-Ocando and Nguyen 2017).

Disorienting scrutiny

In the early part of the project the main effect of The Guardian's spotlight on Katine was to show up the sizeable gap between the public face of the NGO and the way it went about its work in the field. This was not a particularly comfortable experience for AMREF. NGOs are usually able to control the differences between what turns out to be fairly messy work on the ground, and presentational aspects of their work: a leaflet, a web campaign or a policy paper (Lewis 2007: 165). AMREF staff were also less practised in dealing with criticism than their counterparts in some of the bigger, more high profile NGOs. Criticism focused on the details of a single project, rather than the generalities of the NGO, and could be levelled against individual staff as well as at the NGO as a whole. Commentary on the website was often sharp in tone. There were concerns early on that the NGO was spending too much money on trainings; that some of the building work was over-budgeted and of poor quality; that the relationship between the NGO and the local population was less than the stated ideal of 'participation'.

Take what was, perhaps, the most complicated story told on the website; that of the building of Amorikot Primary School. Over the course of two years, Guardian journalists and members of the public who wrote into the website documented the mixed and uneven experience of Amorikot. AMREF adopted an approach that differed from the usual 'community-supported' model used by other NGOs in the Teso region. They brought in a contractor from Kampala, the capital city, and the school was put up quickly, and there was a sense that things were not quite right. A quick rundown of what appeared on the website demonstrates just how contested, problematic and long-running was the story of building the school:

Sep 08 The new school opens.²⁰ Alam Construction refurbished seven classrooms in Amorikot. These classrooms were budgeted at 18.7 million Ugandan shillings. Katine also provided Amorikot Primary School with 126 desks and a number of new textbooks.

The same month there were reports that Alam were delaying their work.²¹

The budget for Amorikot is questioned by journalists and bloggers. Richard Kavuma noted that the government spends only 14 million Ugandan shillings per classroom. "Ugandalife", who regularly comments on Katine blogs and who runs a project in Masaka district in Uganda, said that he had built classrooms for only 9.5 million Ugandan shillings ²².

Mar 09 Katine staff defend their approach by stating that their work was of better quality than government contracted school buildings and done more quickly.

²⁰ http://www.guardian.co. uk/katine/2008/sep/16/education.news

²¹ http://www.guardian.co.uk/katine/2008/sep/22/education.news

²² http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2008/sep/29/education

Jun 09 Guardian journalist Madeleine Bunting reviews the project and questions the education budget.23

> AMREF take legal advice over delays in school building work, claiming that Alam construction have defaulted in their work²⁴

July 09 Community journalist Joseph Malinga reports that the number of desks accounted by Katine staff contradicted the actual number of desks found in the schools. AMREF suggests that this report was inaccurate²⁵

Sep 09 Joseph Malinga reports on the unhappiness of locals, school teachers included, with the work of AMREF. After trying to end the contract with Alam Construction, AMREF is obliged to let them resume work on another primary school in Katine.²⁶

Concerns among parents and teachers are reported, particularly over the question of Nov 09 whether Amorikot will become a registered government school.27

The last piece, by Anne Perkins from November 2009, suggested that the confident exterior of the new school at Amorikot threatened to become a "shell", with declining local support, no money from the district education office, unused textbooks and a shortage of teachers.²⁸ While there were a number of more positive, descriptive pieces elsewhere on the website - "training to make a

²³ http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2009/jun/23/education-AMREF-review

²⁴ http://www.guardian.co.uk/katine/2009/jun/17/kadinya-school-construction

²⁵ http://www.guardian.co.uk/katine/2009/jul/29/school-desks-textbooks

²⁶ http://www.guardian.co.uk/katine/2009/oct/12/education-AMREF

²⁷ http://www.guardian.co.uk/katine/katine-chronicles-blog/2009/nov/30/amorikot-school-governmentfailure

²⁸ http://www.guardian.co.uk/katine/katine-chronicles-blog/2009/nov/30/amorikot-school-governmentfailure

difference", "primary schools get health kits" - the dominant story was of Amorikot was of the unevenness of AMREF's work and the poor design of the project. This was all a long way from the idea of Katine as an opportunity for AMREF to advertise its work.

Getting schools built in Uganda is a difficult business. It relies on a range of actors - contractors, builders, NGOs, district officials, Parent Teachers Associations - where mismanagement and corruption would seem to be the norm (Wiegratz 2016, The Monitor 2002). What was unusual about the construction of Amorikot Primary School was that it happened on a website in something close to real time, in ways that risked damaging the reputation of the NGO. The reporting focused on whether or not the NGO was competent to do its work.²⁹ The following comment posted by "Ugandalife" was highly critical of AMREF's decision to use outside contractors in school building work:

It was insulting [of AMREF] to suggest that local builders could not build a quality school... Was the community informed that 173 million (£52,424) was being spent on a school? Not likely. There were no specifics about what the community involvement was... Of course the people would be happy with what they got. An oversized tent could have been erected and they would have been happy...³⁰

This sort of criticism proved difficult for AMREF staff, and was a long way from the sort of publicity that NGOs desire. The article on school desks carried a strong whiff of corruption (suggesting that the NGO was budgeting for items it was not delivering). Moreover, these sorts of critical pieces got more reaction than articles of the more anodyne type: "opening new doors at Katine primary school".31 An external evaluation of the project conducted at the half-way stage noted that project staff had little idea of what blogging might mean in terms of opening up their work to scrutiny and that: staff 'go to

²⁹ In this there is a slight difference to the more recent scandal that engulfed OXFAM in the spring of 2018. In the case of OXFAM the scandal focused first on the personal actions of staff members - the use of prostitutes – and only later focused on broader governance questions.

³⁰ http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2008/sep/29/education

³¹ http://www.guardian.co.uk/katine/2008/sep/16/education.news

work anticipating what they might see on the website' which makes them feel 'upset, sometimes confused and angry'. $^{\rm 32}$

By the end of the project it was possible to see a more established relationship between the NGO and the newspaper. This was for a number of reasons. Interest in the website fell away, and the comments of critical bloggers such as Ugandalife grew less frequent. *The Guardian* and AMREF had gotten more used to each other, and were more conscious of the sorts of difficulties that might arise when stories appeared on the website. While Katine never achieved the sort of easy 'alliance' described in much of the literature, AMREF developed mechanisms for managing its relationship with the newspaper, and journalists often felt managed by AMREF. AMREF's country office in Uganda exercised a degree of control over interactions between the staff on the ground and visiting journalists, and field staff told me they resisted responding to pieces on the website, in part because they felt they had to spend time checking what they said with those higher up. Journalists spoke of the 'top down' style of AMREF management. In a description of a later workshop, one of the Guardian journalists present wrote of the way 'the agenda was tightly controlled' and that AMREF 'left no space for people'.³³

On a more prosaic level the relationship itself grew more routine, and the personalities involved got used to each other. The possibility of corruption hinted at in the pieces on school desks and in the contracting of the school building work were not followed up, nor was there much discussion of the close and often problematic relationship that exist between AMREF, the Ugandan government, and the corporate sector. This was not because journalists were not concerned with the way the project was being implemented, or the way AMREF managed its relationship with other actors. (I was told later on by one of the journalists involved that there was more to the story of poor contracting and

http://www.guardian.co.uk/katine/2009/sep/03/mid-term-review-report

³³ https://www.theguardian.com/society/katineblog/2009/sep/29/amref-exit-strategy. Though, in a sign of the uneasiness this sort of reporting produced, there was a follow up piece where participants at the workshop stating uniformly that they were happy with what had gone on.

possible 'shadow work' within the project).³⁴ It was rather that such stories, if published, had the potential to add more stress and strain to what was already a complex set of relationships and negotiations.

Reorienting journalism

Journalists, they come to Katine and interview staff. It raises expectations in the community. When they [community members] see a white person they express their needs. Journalists are not experts in development, but people go to them and complain to them and say "ask AMREF. You gave them the money"... that has been very challenging.³⁵

The above was a comment from one of AMREF's employees working in Katine. The experience of having journalists turn up and ask questions raised expectations among locals, and for many people in Katine journalists were regarded as donors and sponsors of the project. *The Guardian* was not just reporting on Katine, it was, in a very real sense, funding Katine, and the tensions that surrounded this dual role remained throughout the project. While some journalists emphasised a fairly clean distinction between their work and the work of AMREF – 'we made a decision to do fundraising and then report on it' – others spoke of the blurring of boundaries and the awkward sense that journalists were the 'white people' who had 'given them the money'.³⁶ The decisions taken by journalists in terms of what they chose to report had consequences for the project.

One area in which the decisions of journalists made a tangible difference was in the field of health.

As time moved on coverage of health focused a lot of attention on issues of drug delivery and the poor state of the local government health centre. This differed from the approach AMREF had taken

³⁴ Interview with journalist in Katine 7 July 2010. 'Shadow work' meaning work that is billed for but does not take place.

³⁵ Interview with field staff, Katine office, 7 July 2010.

³⁶ Interview with Guardian journalist, 22 June 2010.

in the project design, which had been more interested in preventive measures and community development initiatives. There was not always an easy marriage between the focus of the NGO and what interested journalists. In the case of the health strand of the project this divergence affected the work of the NGO.

In the original design of the health programme, Katine concentrated the majority of its efforts on prevention rather than treatment. The focus was on having a public health strategy – immunisation, mosquito nets, trainings, clean water, village health teams – rather than investing too heavily in the sub-county's medical infrastructure. AMREF was reluctant to involve itself in the work of the government-run health centre at Tiriri. AMREF's position was that the obvious failings of the health centre – the lack of drugs, absence of qualified medical personnel were matters for the government – and the most that the NGO could do was to raise awareness of these issues. AMREF focused instead on community-level health work including the training of village health teams alongside the provision of clean water and mosquito nets. Journalists, however, increasingly turned their attention on the problem of the health centre.

A series of articles on *The Guardian*'s Website put the failings of the medical system in human terms. In December 2008, a piece asked 'why is there no medicine in the dispensary?'³⁷ The author, Sarah Boseley, questioned why other aspects of life in Katine had seen 'modest but significant improvements' and yet the health centre still lacked drugs. In May 2009, Boseley reported the death of a woman at the health centre. The piece was titled 'I watched a woman die', and documented the story of a woman who had haemorrhaged after giving birth:

I counted the seconds ticking away while nothing was done. No drip, no oxygen mask, no injections, no resuscitation. They [the medical staff] had seen it too often before. They knew there was nothing they could do.³⁸

³⁷ https://www.theguardian.com/society/katineblog/2008/dec/02/health-centre-drugs

³⁸ Interview with Guardian journalist, 22 June 2010.

The piece makes clear the lived experience of what it is like to turn up to a health clinic in Uganda: 'it has an operating theatre, but nobody qualified to do surgery, and hardly any drugs, let alone a blood bank', and connected the story to wider development concerns such as the UN's Millennium Development Goals, the International Day of the Midwife and the work of charities such as Merlin International to tackle these issues. This was later referred to in the newspaper as one of the most powerful pieces to appear on the website.

In a later piece AMREF's Uganda country director Joshua Kyallo, was asked directly whether 'health initiatives... could hope to succeed when the drug stores were empty?'.³⁹ The article linked back to the piece by Sarah Boseley and Kyallo had to defend AMREF's approach by saying that drug provision was not within AMREF's remit and that the best it the NGO could do was to lobby 'hard at both national and district level to try to improve this situation'. This sort of public questioning of an NGOs approach to a single element of a project was unusual, and AMREF staff explained to me their frustrations about the way the health programme was being shifted from what was originally proposed in their project outline. One of AMREF's managers explained to me that 'the project was not to change the system established by government...staff and drug distribution are issues we were not involved in'; but that there had to be changes because 'what comes through the newspaper acts to modify our activities'.⁴⁰

These sorts of pieces moved AMREF towards a more active role in making drugs widely available in Katine and in lobbying to upgrade the facilities at Tiriri health centre. By the end of the project the NGO was giving village health teams drugs to distribute; Tiriri health centre had a supply of drugs, solar power, a newlybuilt laboratory and had, for a time at least, piped water and a resident doctor, all consequences of AMREF's work in the area. This was not something originally envisaged in the project proposal, nor was it something AMREF staff were supportive of, at least in the initial phase. As one of the field officers told me of reports on the website: 'It can make you divert from what you had planned. You had planned A but are forced to do B because at the end of it all the demands are

³⁹ https://www.theguardian.com/society/katineblog/2008/nov/21/joshua-kyallo-drugs-and-cattle

⁴⁰ Interview with management, Kampala country office, 1 July 2010.

different, the expectations are different'.41

In all of this there is a departure from the usual narrative of NGOs successfully managing journalists and of NGOs having the upper hand. There is also a departure from the sense that journalists and NGO workers are natural allies. As the project came to a close, managers spoke instead of a process of 'adaptation' and 'healing', which meant turning the project to some of the issues raised by journalists. A "management forum" was set up, where 'on a monthly basis we [project staff] are on call' to discuss issues related to the project'. The forum resulted in 'far less issues and far few challenges than we did in the past'. ⁴² In this evolution there is something closer to working through the stresses and strains captured in Kate Wright's account of the negotiations between freelance journalists and NGOs. Though in Wright's case the journalists are almost always in a dependent position, the wider point about the tensions and questions that these sorts of collaborations produce remains (2015). ⁴³

Conclusion: Getting used to 'being in the spotlight'

Katine was unusual. A British newspaper, with funding from its readers and Barclays Bank, put more than two and a half million pounds into a rural sub-county in Uganda over the course of four years, and worked in close collaboration with an NGO. The particulars of the initiative, of a newspaper

⁴¹ Interview with field staff, Katine office, 6 July 2010.

⁴² Interview with management, Kampala country office, 1 July 2010.

⁴³ It is perhaps worth noting that though AMREF staff sometimes felt pushed around by what appeared on the website, there is also a sense that, as the project evolved, those working in the NGO became better at resisting or postponing what was asked of them. While the health programme was reoriented there were examples of project elements moving forward in ways that many journalists regarded as unsatisfactory.⁴³ The governance strand, for example, was described to me by journalists as something they had never really 'got their head around', and though they were critical of AMREF's approach to empowerment, AMREF made few changes.

funding a development project, and reporting on it on an almost daily basis appears to be a one off, and the dynamics outlined in this article are in some ways peculiar to Katine.44 In other ways, though, Katine can be seen as part of a broader trajectory in the relationship between NGOs and journalism. In seeking out new partners, and in wanting to have a media profile 'like the OXFAMs', AMREF offers an example of what can be thought of as the mediatisation of the NGO sector (Jones 2016). NGOs are increasingly coming to value those parts of their work that work in media terms, and the decision to work with The Guardian was part of a broader story on AMREF's part of moving into advocacy and public policy work. At the same time, the desire, on the part of The Guardian, to bring development closer to individual sponsors, to make the 'distant other' less distant and more immediate, was a follow-on from the sorts of media technologies that were starting to become available in 2007.

Katine is also something of a synecdoche for the changing face of the news media. It was possible because The Guardian was seeking out new sorts of partnerships and revenue streams. The involvement of Barclays Bank was central to the financial model of Katine, and the initiative also allowed for visits by the CEO of GlaxoSmithKline and a number of development experts and philanthropists to Katine. The successor to Katine, the Guardian's "Global Development" microsite, receives financial support from The Gates Foundation, and many of the journalists involved in Katine played a key role in setting up this new microsite. 45 This is part of the slow evolution of newspapers away from a model of selling newspapers and working with particular advertisers, towards a world where newspapers becoming a place for different sorts of content, and where issues that would once be of little interest to sponsors – global development, cities – become a source of sponsorship.

⁴⁴ The closest example I could find was Save the Children's Kroo Bay project, set in a slum in Freetown, Sierra Leone. This project also had its own blog and micro-site, though the initiative was more straightforwardly a public relations and media exercise; Save the Children managed the content and coverage.

⁴⁵ Browne questions claims that this sort of 'foundation funded journalism' promotes some sort of unitary public interest, suggesting instead that it introduces new types of censorship and selfcensorship in what should be the public square (2010 see also Scott et al. 2017).

Bibliography

- Abbott, K. (2009) "Working together, NGOs and journalists can create stronger international reporting," 2009 posted Nov. 9, by the Nieman Journalism Lab (www.niemanlab.org/2009/11/kimberly-abbott-working-together-ngos-and-journalists-cancreate-stronger-international-reporting). Accessed 2 January 2017.
- AMREF (2001) AMREF Annual Report 2001. Nairobi, Kenya: AMREF, http://www.amref.org/infocentre/annual-financial-reports.
- AMREF (2007) Putting African Communities First: Enhancing Capacity and Participation to Close the Gap in Healthy Systems. Nairobi, Kenya: AMREF.
- AMREF (2010) AMREF Annual Report 2010: Upholding our Future, Healthy Mothers, Healthy Children: Our Millennium Development Goal. Nairobi. Kenya: Colouprint, http://www.amref.org/silo/files/amrefannual-report-2010.pdf.
- Browne, H. (2010) Foundation-funded journalism: reasons to be wary of charitable support. Journalism Studies 11(6): 889-903.
- Bunce, M. (2016) Foundations, philanthropy and international journalism. Ethical Space 13(2/3): 6-15.
- Cameron, J. and Haanstra, A. (2008) Development made sexy: How it happened and what it means. Third World Quarterly 29(8): 1475–1489.
- Conrad, D. (2015) The Freelancer-NGO Alliance: What a story of Kenyan waste reveals about contemporary foreign news production. Journalism Studies 16(2): 275-288.
- Cottle, S. and Nolan, D. (2007) Global humanitarianism and the changing aid-media field. Journalism Studies 8(6): 862-878.
- Davies, N. (2008). Flat Earth News: An Award-winning Reporter Exposes Falsehood, Distortion and Propaganda in the Global Media. London: Chatto & Windus.
- Dichter, T.W. (1999) Globalization and its effects on NGOs: Efflorescence or a blurring of roles and relevance? Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly 28(1): 38-58.
- Drury, A. C., Olson, R. S. and Belle, D. A. V. (2005) The Politics of Humanitarian Aid: U.S. Foreign Disaster Assistance, 1964–1995. Journal of Politics, 67: 454–473.
- Fenton, N. (2009) Has the Internet Changed How NGOs Work with Established Media? Not Enough. Annenberg and Nieman Journalism Lab, Harvard University Online Article Series,

- http://www.niemanlab.org/ngo/, accessed 27 August 2015.
- Fisher, W. (1997) "Doing Good"? The Politics and Anti-Politics of NGO Practices. Annual Review in Anthropology 26: 439-464.
- Franklin, B. (2014) The future of journalism: in an age of digital media and economic uncertainty. Journalism Practice 8(5): 469-487.
- Franks, S. (2008) Getting into bed with charity. British Journalism Review 19(3): 27–32.
- Hannerz, U. (2004) Foreign News: Exploring the World of Foreign Correspondents. Chicago: University of Chicago Press.
- Hoijer, B. (2004) The discourse of global compassion: The audience and media reporting of human suffering. Media, Culture and Society 26(4): 513-531.
- Jones, B. (2009) Beyond the State in Rural Uganda, International African Library for the International African Institute, Edinburgh University Press and Fountain Publishers, Kampala.
- Jones, B. (2016) 'Looking Good: Mediatisation and International NGOs', European Journal of Development Research 29(1): 176-191.
- Lewis, D. (2007) The Management of Non-Governmental Development Organisations. London: Routledge.
- Lewis, J., A. Williams and B. Franklin (2008) "Four Rumours and an Explanation: A Political Economic Account of Journalists' Changing Newsgathering and Reporting Practices." Journalism Practice 2 (1): 27-45.
- Lugo-Ocando, J. and A. Nguyen (2017) Developing News: Global journalism and the coverage of "Third World" development. London: Taylor and Francis.
- Mosse, D. (2006) Anti-social anthropology? Objectivity, objection, and the ethnography of public policy and professional communities. Journal of the Royal Anthropological Institute 12: 935-956.
- Research Center. 2016. The State of the News Media. Accessed online at http://www.journalism.org/2016/06/15/state-of-the-news-media-2016/ 21 November 2016.
- Plewes, B. and Stuart, R. (2006) The pornography of poverty: A cautionary fundraising tale. In: D.A. Bell (ed.) Ethics in Action: The Ethical Challenges of International Human Rights Non-Governmental Organsations. New York: Cambridge University Press, pp. 23-37.
- Polman, L. (2010) The Crisis Caravan: What's Wrong with Humanitarian Aid? New York. Metropolitan

Books

- Powers, M. (2013) Humanity's Publics: NGOs, Journalism and the International Public Sphere. PhD thesis, New York University.
- Powers, M. (2016) NGO Publicity and Reinforcing Path Dependencies: Explaining the Persistence of Media-Centered Publicity Strategies. *The International Journal of Press/Politics* 21(4): 490-507.
- Rothmyer, K. (2011) 'They Wanted Journalists to Say 'Wow': How NGOs Affect U.S. Media Coverage of Africa', Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy Discussion Paper Series, https://shorensteincenter.org/they-wanted-journalists-to-say-wow-how-ngos-affect-u-s-media-coverage-of-africa/ accessed 14 July 2017.
- Schiffrin and Ariss (2017) News coverage of foreign aid: a case study of the Millennium Villages

 Project in African, US and UK media. In Developing News: Global journalism and the coverage
 of "Third World" development. London: Taylor and Francis, pp. 70-88.
- Scott, M., M. Bunce and K. Wright. Donor Power and the News: The Influence of Foundation Funding on International Public Service Journalism. *The International Journal of Press/Politics*, 22: 2: 163 184
- Smith, M. and Yanacopulos, H. (2004) The public faces of development: an introduction. *Journal of International Development* 16(5): 657–664.
- The Monitor. 2002. 'Schools collapse in Teso' by Ongom Komakech. Available at http://allafrica.com/stories/200211250758.html (access 15 March 2018).
- Van Leuven, S. and Joye, S. (2014) Civil Society Organizations at the gates? A gatekeeping study of news making efforts by NGOs and government institutions. *The International Journal of Press/Politics*, 19: 2: 160-180.
- Waisbord, S. 2011. "Can NGOs Change the News?" International Journal of Communication 5: 142–165.
- Watkins and Swidler (2012) Working Misunderstandings: Donors, Brokers, and Villagers in Africa's AIDS Industry. *Population and Development Review* 38: 197–218.
- Wiegratz, J. (2016) Neoliberal Moral Economy: capitalism, socio-cultural change and fraud in Uganda. London: Rowman & Littlefield.
- Wright, K. (2015) 'These grey areas': Freelancers and the blurring of INGOs and news organisations.

 Journalism Studies. 17(8): 989-1009.

Yanacopulos, H. (2005) The strategies that bind: NGO coalitions and their influence. *Global Networks* 5(1): 93–110.