
 

 

 

 

 

ISSN: 2051-0861 

Publication details, including guidelines for submissions: 

https://journals.le.ac.uk/ojs1/index.php/nmes  

 

 
 

Hegemony and the Interest of Egypt’s Business Elite in Post-Mubarak Press    

Author(s): Maher Hamoud     

 

To cite this article: Hamoud, Maher (2019) “Hegemony and the Interest of Egypt‟s Business 
Elite in Post-Mubarak Press”, New Middle Eastern Studies 9 (1), pp. 115-132.   

 

Online Publication Date: 25 March 2019  

 
 
 

Disclaimer and Copyright 

The NMES editors make every effort to ensure the accuracy of all the information contained in the journal. 

However, the Editors and the University of Leicester make no representations or warranties whatsoever as to the 

accuracy, completeness or suitability for any purpose of the content and disclaim all such representations and 

warranties whether express or implied to the maximum extent permitted by law. Any views expressed in this 

publication are the views of the authors and not the views of the Editors or the University of Leicester. 

 

Copyright New Middle Eastern Studies, 2019. All rights reserved. No part of this publication may be 

reproduced, stored, transmitted or disseminated, in any form, or by any means, without prior written permission 

from New Middle Eastern Studies, to whom all requests to reproduce copyright material should be directed, in 

writing.  

 

Terms and Conditions 

This article may be used for research, teaching and private study purposes. Any substantial or systematic 

reproduction, re-distribution, re-selling, loan or sub-licensing, systematic supply or distribution in any form to 

anyone is expressly forbidden. 

 

The publisher does not give any warranty express or implied or make any representation that the contents will 

be complete or accurate or up to date. The accuracy of any instructions, formulae and drug doses should be 

independently verified with primary sources. The publisher shall not be liable for any loss, actions, claims, 

proceedings, demand or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly or indirectly in 

connection with or arising out of the use of this material.  

  

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Ghent University Academic Bibliography

https://core.ac.uk/display/196520229?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://journals.le.ac.uk/ojs1/index.php/nmes


New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

115 
 

Hegemony and the Interest of Egypt’s Business Elite in Post-

Mubarak Press     

Maher Hamoud
*
  

 

 
 
 

Abstract  

 
This article aims at critically analysing the hegemony of Egypt‟s business elite and the 

private press they own following Mubarak‟s fall. Hegemony requires the exercise of 

power to maintain consent under changing conditions such as the 2011 uprising and the 

2013 military coup. This study answers the question of “why and how Egypt‟s business 

elite controls the post-Mubarak press?”. Situated within the interdisciplinary domain of 

“critical political economy of communication”, this article focuses on the two most 

popular privately-owned newspapers al-Masry al-Youm and al-Watan. Interviews with 

high-profile sources have been conducted and embedded into the research. Findings 

show that the Egyptian private press, particularly in the post-Mubarak era, is closely 

controlled by the business elite in favour of their interests, and indirectly in favour of 

the political elite – whether civilian or military. The sector‟s hegemonic position was 

briefly shaken by the 2011 uprising, then quickly maintained and reinforced before the 

2013 coup.     

 

 

Keywords: Egyptian Economy; Business Elite; Media Politics; Mubarak; Morsi; Al-Sisi; 

Revolution; Military Coup           

 

Introduction    
 

One of Egypt‟s most influential figures is Magdy al-Gallad. He was the editor-in-chief of one 

of Egypt‟s top privately owned newspapers, namely al-Masry al-Youm from 2005 to 2012, 

before occupying the same position at Egypt‟s other top private newspaper, al-Watan, from 

2012 until present. The politically well-connected editor wrote in 2009 a eulogy article 

entitled “Life on the Shoulders of Gamal Mubarak”, polishing Hosni Mubarak‟s son as a 

probable future president about two years before the January uprising in 2011. When reading 

Denis McQuail discussing the development of the newspapers‟ industry in the 17th century, 

one can draw similarities that still exist until today when we focus on al-Gallad‟s work. 

Newspapers were an extension into the public domain of an activity that has long taken place 

for governmental, diplomatic or commercial as well as for private purposes. The early 

newspaper was marked by its regular appearance, commercial basis and public character. 

Thus, it was used for information, record, advertising, diversion and gossip (McQuail 2010: 

27-28). Al-Masry al-Youm and al-Watan might appear from a distance as modern as the well-

established international newspapers. However, having a closer critical look, one might have 

                                                        
*
Maher Hamoud; Department of Conflict and Development Studies, Ghent University, Universiteitsstraat 8, 

Ghent 9000, Belgium. Email: maher.hamoud@ugent.be.  



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

116 
 

a strong sense of the 17-century journalism as McQuail describes it, disguised in a twenty-

first-century design and print quality.  

Regarding the 2011 uprising, it is true that media accounts have elevated the Tahrir 

episode to the status of a “pure event”. Echoing a Biblical clash between Good and Evil, 

where Tahrir became the place where al-Sha’ab (the people), fought a victorious battle 

against al-Nizam (the regime) (Zemni, De Smet and Bogaert 2013). The fall of Mubarak on 

11 February 2011 was not the fall of his regime‟s elites, contrary to how it was portrayed in 

local and international media. The political and business elites had been in control of the 

state‟s institutions for decades before that day. They were coordinating with each other to 

protect the political and economic gains they had made since Egypt‟s full independence from 

colonialist Britain in 1952. Over the years until the fall of Mubarak, they have changed faces 

and control mechanisms several times. Among the most important tools in the elites‟ hands 

were the state-run media, the private media, and the private press – the latter is the focus of 

this research. 

One of the major outcomes of Egypt‟s uprising in 2011 was bringing Mohamed Morsi 

to power. He was a civilian and democratically elected president from the Muslim 

Brotherhood in 2012, whom was unacceptable to the historically politically engaged Egyptian 

army. A military coup in 2013 was the reaction to his election. It was also supported by the 

masses who headed to the streets in unprecedented numbers across the country, regardless of 

existing aspirations for democracy that brought Mubarak down only two years earlier. News 

agendas controlled by political, business and military elites – besides the fatal political 

mistakes of the Muslim Brotherhood – were the main reasons behind the emergence of a 

mass support for this coup. This article critically discusses the political economy behind 

controlling news agendas in Egypt during that particular period in the private press market.  

This research asks the question of “why and how Egypt‟s business elite controls the 

post-Mubarak press?”. It provides answers by going through and analysing relevant literature 

critically covering Egypt‟s business elite and its private media sector, and conducting 

interviews with media stakeholders. In order to place these answers in a historical context 

leading up to the 2013 coup, I also discuss the business elite‟s initial position before the 2011 

uprising as a power group interested in protecting their privileges in a free-market economy. 

In the under-researched area of the political economy of Egyptian media, the findings of this 

research provide us with explanations for an important aspect of the dynamics of power 

relations between the political and business elites. Understanding these dynamics will help us 

understand why a newspaper like al-Masry al-Youm was founded in 2004, and why there was 

a need for another one like al-Watan to be founded in 2012. It is also almost equally 

important to understand the profiles of some business tycoons, and of no less importance, the 

profiles of chief editors working for them.  

 
Theoretical Approach and Research Methodology    
 

In a private media sector, investors tend to make arrangements with governments because 

they share agendas and benefit mutually from cooperation (Hardy 2014). This critical view of 

the private media is interestingly supported by the free-market media economist Gillian 

Doyle who argues that since the early days of printing, the ability to communicate with mass 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

117 
 

audiences has been subject to many forms of intervention by state authorities. She also adds 

that media industries are affected not only by “normal” economic and industrial policy 

concerns, like growth and efficiency, but also by a range of special considerations that reflect 

the socio-political and cultural importance of mass communication (2013: 165). This article 

situates itself within the field of critical political economy of communication, which I 

consider essential to understanding Egypt‟s private press market concerning the presence of 

hegemony and social relations. 

 In this sense, the instrumental character of media becomes obvious. Not only when one 

investigates the relationships between the owners of media and the ruling elite, but also when 

one considers that the content produced is most often loyal to the regime (Richter and Gräf 

2015: 32). Therefore, it is necessary to follow a critical approach that questions the media as 

an attack of money and power, and in turn, as a structure that the elites use to dominate a 

society (Habermas 1987: 375). As such, Vincent Mosco argues that a hegemonic discourse 

requires the exercise of media power to maintain consent under changing political conditions. 

Here, communication plays a central role in hegemony as both conventional and new media 

(e.g. social media outlets) are vital to the successful maintenance of hegemonic control, as 

well as to resistance and the construction of counter-hegemonies (Mosco 2009: 209-210). 

This understanding of political economy from the perspective of media and power relations is 

the key to studying the Egyptian private press market. Understanding this market goes 

through addressing the political economy of the country and the power of its business elite 

under changing conditions, including the brief challenge they experienced during the 2011 

uprising and how they counter-attacked and repressed that challenge by supporting the 2013 

coup. This narrative goes hand in hand with a critical discussion of their historical and 

contemporary backgrounds. 

Based on the chosen theoretical framework mentioned above, the methodology of this 

research is designed to conduct a critical qualitative analysis of Egypt‟s business elite and 

their hegemonic political interests in the press they dominate. The analysis discusses the 

existing literature covering Egypt‟s political economy in general and the media market in 

particular since the 1950s until present. However, extra attention will be particularly given to 

the period from the early 2000s until present, taking the country‟s top two private 

newspapers, al-Masry al-Youm and al-Watan, their owners and their editors as case studies.  

Given the scarcity in academic literature covering Egypt‟s political economy of media, 

particularly around the coup period, this article incorporates non-academic sources like think-

tank reports, and carefully utilised journalistic sources. Additionally, this article benefits from 

responses by Egyptian senior media professionals interviewed for this research. These 

responses were not edited and are embedded into the article without any 

modifications/alterations – as they are highly relevant to the arguments and analyses put 

forward throughout the article. Hence, the reader should be able to distinguish their voices in 

the article, as senior eyewitnesses from within the press industry, from the voices of the 

scarce academic literature on the coup period, the think-tanks and journalistic texts. These 

interviews are important because of the special access to confidential information each 

interviewee has, which is not usually available to average journalists. The sources I 

interviewed are all influential media professionals who provide a significant portion of the 

daily news production in Egypt‟s private press market. I interviewed five of these high-



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

118 
 

profile sources via email for this study. Four of them are influential journalists and editors, 

and one is a CEO of a private media company. Their ages range between mid-30s and late 

40s. Some of them work for the two sample newspapers studied here. I provide relatively 

little details about them to avoid exposing them to security risks – which is a serious 

possibility considering that they are all still living in the country. Egypt is considered as one 

of the worst jailers of journalists worldwide (CPJ 2015). Therefore, I decided to process their 

interviews anonymously and refer to them by using gender-neutral pseudonyms such as Nour 

Magdy, Alaa Zakareya, Reda Abbas, Wesam Shawkat, and Ihsan Sameer.  

 
The Business Elite and Their Interest in Press Control    
 

Understanding the issue of economic injustice and the role of Egypt‟s business elite as an ally 

of the political elite for the sake of protecting both elites‟ benefits can play a significant role 

in understanding what was happening in Egypt at that moment in history around the time of 

the 2013 military coup. One of the most valuable hegemonic tools at the hands of the 

Egyptian elite was the private press they owned, and control over it ensured the old regime to 

survive even after the fall of Mubarak in 2011. Egypt‟s business elite and their relation to the 

state are intimately connected to the process of accumulating capital in their hands under a 

free market economy. Accumulation of capital always needs certain political decisions to 

help and reinforce its ongoing process. David Harvey argues that the private sector always 

seeks to maximize its benefits/profits. This can counteract with the political elite or the two 

forces may simply reinforce each other. However, the process of cooperation between 

political and business elites is complex as it is hard to manage either sphere of life – except 

indirectly (Harvey 2003: 28). In Egypt‟s case, reinforcement is common, as the rest of this 

article discusses in detail. We can see that the relationship between the business and political 

elites in the country is in similar position to Harvey‟s understanding. Both entities – with 

their controlled state and private press – support an aggregate trend: the free market 

economy. And clearly the institutional arrangements embedded within the state have an 

influential role to play in setting the stage for capital accumulation.  

We can see the dynamics between the political and business elites in Mubarak‟s politics 

as a sort of continuation of Anwar Sadat‟s Infitah (Open Door) policy. In Mubarak‟s times, 

we can single out, as one example from many, the steel tycoon Ahmed Ezz, who managed to 

accumulate colossal wealth in a relatively short period of time. Ezz was allowed to dominate 

the Egyptian steel market, while at the same time playing a significant political role in 

Mubarak‟s National Democratic Party (NDP) by holding the position of the Secretary 

General of Organization. One tycoon with his wealth, power and several arms in the business 

sector and political domain was a leading player in the process of political enforcement in a 

top-down manner, as it appeared in both parliamentary elections of 2005 and 2010. Fraud 

occurred in both elections; however the later one was more evident in favour of the NDP.  

The relationship between capital and political power seems to appear as a set of mutual 

interests, where the accumulation of control over the political sphere is an important goal. I 

argue that today‟s Egypt has a top-down enforced neoliberal model as many evident realities 

highlight. This model and the injustices it brought were a reason for the people to rise against 

the ruling elites in 2011. However, the 2011 January uprising was not simply born at that 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

119 
 

moment in history nor did it end with the fall of Mubarak (Abdelrahman 2015). It is a chapter 

in recent history of free market dynamics, local and global, that led to the emergence of 

contemporary Egypt as an “emerging market” in the international political economic system. 

The rise of political activism and public discontent can be traced to at least ten years before 

the masses poured out onto the squares demanding the “fall” of Mubarak and his regime.  

However, only Mubarak was removed but his regime and legacy remained. The current 

political instability in Egypt is more likely to continue for the foreseeable future, since the 

reasons for the uprising‟s eruption are still there, as Maha Abdelrahman argues: 

 

After the initial euphoria and laudatory comments, the supposedly victorious masses were 

soon relegated to back seat while the focus returned to traditional political actors: the 

military, the [Muslim] Brotherhood [ousted by the 2013 military coup] and regional 

powers. The millions and their continuing struggle receive cursory attention and only in 

so far as they are seen to have been subdued and defeated by counter-revolutionary forces 

[…] Increasing poverty, high unemployment rates and a youth bulge combined with the 

absence of political freedom under an authoritarian regime are by now the stable 

ingredients of the mainstream narrative of the causes of the Egyptian uprising 

(Abdelrahman 2015: 3-4).  

 

The crucial role and power of private press in Egyptian political life should be evaluated in 

light of the context summarised above. As the private media is still powerful and controlled 

by the same elites, the masses will keep receiving the same cursory attention. 

The media play an important role in conveying political and economic discourses to the 

public. Egypt‟s private media and those who own it are in no different position, as they do 

use frames conveying their messages to the masses attempting to shape their political 

compass, just as it happens in any form of media. Journalists have been found to use a 

multitude of methods to frame the news. Commonly used themes include emphasizing 

conflict, an emotional aspect of a story, and/or grim economic consequences. These frames 

can promote a particular problem definition, causal interpretation, or moral evaluation 

(Entman 1993) and thus influence debates and structure the political outcomes. Throughout 

this article, I argue that news production is influenced by frames, which in general match 

with interests of private newspapers‟ owners – both politically and economically (Ratta, Sakr, 

and Skovgaard-Petersen 2015). Regardless of this proven influence of news coverage on the 

public, we still have to deal case by case learning about how this influence prevails within 

certain news agendas. We also learn from each case how politicians – including members of 

the business elite in the Egyptian case – formulate their responses to both the news agendas 

they control and the public they target (Benson 2004). We should also pay attention to the 

fact that different news agendas have different influences on citizens and politics (Cook 

2006). However, in the case of the Egyptian media market, although citizens have access to 

several news outlets, agendas are mostly similar in their political and economic interests. 

The media ownership concentration is a significant variable of great importance in 

terms of the power it brings to the owner. This is particularly the case, if media power can be 

used to project political influence, as an investor would aspire to gain. In their book “Arab 

Media Moguls”, Naomi Sakr et al. (2015) see the Middle East as a fertile ground for media 

moguldom, where a general business tycoon – coming from the business elite with all 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

120 
 

associations with the political one – invests in the private media. This phenomenon is 

particularly applicable to the Egyptian case. As it happened in many countries in the region, 

the Egyptian media tycoons have emerged with the opportunities afforded by steps towards 

the liberalisation and privatisation of the media sector – which I would not separate from the 

liberalisation and privatisation of the economy in general – and with the rise of an expanding 

media market. The media tycoons rose under the watchful eyes of political authoritarianism, 

and they made sure not to challenge the rulers directly.  

The autocratic rulers envisaged media regulations and censorship, not to prevent media 

concentration but to curb political opposition and to foster a submissive public. The 

authoritarian power-holders of Egypt could live with the rise of media tycoons, and the media 

tycoons could live with them (Cook 2006). However, I argue that particularly in the Egyptian 

case, the media tycoons did not rise entirely organically in response to liberalization; rather 

they were indirectly, or maybe even directly, pushed to play that role and bring about a 

submissive mass to their counterparts in power, the political elite. Ihsan Sameer, one of the 

interviewees, confirms the presence of such a relation between the business and the political 

elites and says that “Yes, I believe that this relation exists, however in different variations. 

The business community desires to support its own activities through influencing the 

economic press”. I also argue that profitability from media investments – especially in Egypt, 

where business tycoons like Salah Diab and Mohamed al-Amin are strong cases – is not a 

priority in comparison to other non-media investments (These two cases are to be discussed 

in detail later in this article). There are indeed increasing trends towards media concentration 

and no effective controls against that. Ownership concentration has spurred the downswing of 

pluralism in Egyptian media. For example, the prominent outspoken journalist Ibrahim Eissa, 

who founded al-Tahrir TV right after the fall of Mubarak, sold it to Suleiman Amer, a 

businessman closely connected to Mubarak‟s elite (Hafez 2015). 

Skovgaard-Petersen (2015) defines a media tycoon as a person who owns and operates 

major media companies, who takes entrepreneurial risks, and who conducts these media 

businesses in a personal or eccentric style. A definition I agree with, however, I would like to 

make clear that in the case of Egypt, the risks are not necessarily high, since the gains in other 

non-media investments rise due to connections to the inner circle of political power. Reda 

Abbas goes along the same lines saying that “A quick look at the media scene in Egypt, will 

tell you that all private media is owned by big business names. They all have huge 

investments in areas other than the media, and all have a foot in the media scene by holding 

one or more media outlets, and they defiantly control that space”. This explains how an 

Egyptian media tycoon would win a favour with the political elite, and hence have more 

access to economic power. We can see this clearly in the cases of Diab and his investment in 

al-Masry al-Youm newspaper, and al-Amin in al-Watan newspaper and several TV networks. 

Profit-seeking cannot be an overriding expectation, because distortions in the 

advertising market and restrictions on editorial content do undermine the commercial 

potential of media operations. Controlling a network of media is a good way to demonstrate 

loyalty and thus carry favours with the rulers of a country (Skovgaard-Petersen 2015), which 

is the main goal of the investment. In Mubarak‟s era, all the major media tycoons tended to 

be close to the regime. However, being close does not mean that they approved of the regime 

or that they actively sought its patronage. Rather, it was often an inevitable consequence of 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

121 
 

the economic importance and interests of the business groups they were heading (Guaaybess 

2015). And here comes the role of newspapers like al-Masry al-Youm and al-Watan and their 

owners. Nour Magdy elaborates a bit more saying that “Many businessmen, whether those 

who started their media outlets before or after the 25th of January 2011, used them [media 

outlets] to achieve certain goals, or to deliver certain messages to the recipients. This is very 

clear when comparing the way famous broadcasters and writers change their tones according 

to the outlet they‟re working for. In addition to this, some businessmen use those outlets to 

send direct messages, either by being hosted in one of the TV programs, interviewed in their 

[own] newspapers, or even writing opinion article under anonymous names”.  

Like in many countries, wealth and power have been concentrated at the upper class of 

a society, which in turn requires organised propaganda in order to normalize injustice and 

integrate citizens into a public moral conduct that accepts the norms enforced by elites 

(Herman and Chomsky 2002: 1-2).  In today‟s Egypt, the private media market has grown 

strong enough to be even more influential than the state-run media; however, the two types of 

media outlets almost never contradict each other in terms of political discourses conveyed to 

the public. Alaa Zakareya says that  “All [Egyptian] private newspapers and TV channels 

owned by businessmen has limitations for [freedom of] expression regarding the public 

opinion in order not to lead to a clash between the owner and the government that might harm 

his [non-media] businesses. Businessmen are the ones largely in control of the media. They 

can control advertising in newspapers and TV channels, and stopping them if necessary in the 

case of crossing the limits [of] criticising them or harming their businesses”.  

If we take a look at al-Masry al-Youm and al-Watan, the two most-circulated private 

newspapers in Egypt (estimated to sell about 150,000 daily copies each, however, no reliable 

sources available for a fully accurate data); we can see that they dominate access to 

information and high-profile official sources. We can also observe the interrelationships 

between newspapers‟ editors, investors, and the government. For example, al-Masry al-Youm 

was founded by Salah Diab, who was already the founder and main shareholder of Bico that 

dominates agricultural trade in Egypt. He also has had very strong relations with Israeli 

companies since the Camp David Accord was signed in 1978. Al-Watan was founded and 

board-chaired by Mohamed al-Amin, who was a top Mubarak supporter and a business 

tycoon with a diverse investments portfolio. Al-Amin interestingly hired Magdy al-Gallad as 

al-Watan‟s editor-in-chief. Al-Gallad, known for being politically highly connected, is 

actually a former editor-in-chief of al-Masry al-Youm, which – as we just mentioned earlier – 

is owned by Diab.  

The Egyptian private media market is clearly dominated by the business elite, which 

largely owns its news outlets and controls them. This happens through being direct managers 

and by delegating highly connected editors to serve the investors‟ interests. These interests 

vary between directly economic ones for corporations owned by the same investors, interests 

of other business groups, and indirectly interests of the political elite with its two factions: the 

civilian and the military. However, this exchange of mutual interests does not happen in a 

vacuum, as there are laws and regulations that facilitate this practice to exist and grow. 

 

 

  



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

122 
 

Tailoring Press Legislations 
 

Despite several notable changes in Egypt‟s press legislations from the July military coup of 

1952 until today, the theme of control has always been there with the purpose of protecting 

those in power, whether civilian or military. Gamal Abdel Nasser (1954 – 1970) placed the 

press industry under the state‟s complete control. His presidency marked the beginning of the 

detachment of the Egyptian press from its main function, namely informing readers, to 

unconditionally supporting the state. It is this role that none of the governments since Nasser 

have ever undermined. Even more, they all directly and indirectly controlled and influenced 

the choices of appointed editors-in-chief (Nasser 1990). Journalists were – and still are – 

under the influence of both government censorship and self-censorship out of fear that their 

work would not be published, or worse, they could be persecuted. Nasser once said on one 

occasion that there were “no restrictive laws on the press” and that journalists themselves 

chose to ignore certain issues due to self-censorship (Nasser 1979).  

The grip over the press freedom slightly softened following the 1967 defeat of Egypt by 

Israel – with the purpose of absorbing some of the public‟s anger. However, laws that 

allowed the government to control the press were never revoked, so that the government 

could always enact them again whenever the need arose to exercise strict control again, 

depending on the political situation the country might be going through. Law 156 of 1960 

turned journalists into public servants, and the prior Law 162 of 1958 had already given the 

president the right to declare a state of emergency, thus censor publications and hinder the 

freedom of expression if it is deemed to collide with national interests. The latter law is still 

in effect, however it was amended in 1980 and 1981. Although private ownership was 

(re)enforced by a law in 1980, the government at the time, under Sadat‟s rule, simultaneously 

enforced Law 148 (also known as the Law of Shame), which prohibited the publishing or 

broadcasting of pictures and texts that may offend “the dignity of the state” (Nasser 1990).  

The press market was slightly “less controlled” under Mubarak, especially from the late 

1990s until his ouster in 2011. However, laws were pretty much the same since Sadat, and in 

turn not very different from Nasser‟s tenure. During Mubarak‟s first two decades of 

presidency, the media faced substantial legal and regulatory challenges that limited their 

independence and hindered their ability to criticize and to hold the government accountable 

(Mendel 2011). The situation after the fall of Mubarak led to a relative freedom that allowed 

uncensored journalism and/or establishing new newspapers – which was due to the political 

chaos in the aftermath of 2011, rather than actual permanent freedom for media. I closely 

observed this emerging temporary window of freedom when I was in Egypt as a chief editor 

around the same period. Nour Magdy sheds a brief light on the period right after Mubarak‟s 

fall by saying that “Directly after Mubarak‟s fall, there was a good margin of freedom. 

However, newspapers and TV channels did not make use of it and engaged in self-

censorship. Then gradually things returned to how they were, maybe even worse”. 

Additionally, the Egyptian Journalists Syndicate was long dominated by the Mubarak regime. 

In recent years and until the 2013 military coup, it witnessed a power struggle between pro 

and anti-Muslim Brotherhood forces. As a result, it has never been able to fully free itself 

from state interference. Though at several points in history the syndicate protected journalists, 

it can be said that it has also tolerated corruption within its ranks (Hafez 2015). 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

123 
 

By 2013, the press industry in Egypt had a force of 6378 journalists registered at the 

syndicate (Wahid 2013). Alaa Zakareya says that “Following the fall of Mubarak, many were 

allowed to work in the media field. And it is enough as evidence, seeing the big numbers of 

those who join the journalists syndicate during a three-year period since 25 January 2011, as 

more than 2000 journalists registered. The same number joined the syndicate in a period of 

six years during Mubarak‟s times. However, now things are going into the direction of 

suffocating the media”. The number of journalists operating in this period was probably much 

higher than reported as many journalists are unregistered. By 2013, there were 56 state-run 

newspapers and 65 partisan ones affiliated with political groups (Wahid 2013). The latter 

number is now reduced to 64 due to the forcible shutdown of the Muslim Brotherhood‟s 

newspaper al-Horreya wal-Adala following the 2013 coup. There are no reliable numbers 

available for the privately-owned newspapers, however there are many that have been 

licensed following the fall of Mubarak, and I estimate that the total number is in the hundreds 

based on an observation of their online presence. 

Toby Mendel (2011) goes through the details of journalism laws concerning issuing 

new private newspapers and analyses the controversy and control that remains in practice by 

authorities. Anyone intending to establish a newspaper must obtain a license from the 

Supreme Press Council (SPC). The application for a license must include various types of 

information, including the title, the language, periodicity, business sector, budget breakdown, 

sources of funding, editorial structure, nationality and place of residence of the proprietor, the 

name of the editor-in-chief and address of the printing house. The law also says that no one 

who is prohibited by law from exercising political rights may own or publish a newspaper. 

The SCP is required to decide on a submitted application for a newspaper license within 40 

days. If an application is refused, the council is supposed to provide specific reasons for the 

refusal to the applicant who may then appeal to the Court of Administrative Adjudication 

within 30 days. However, the law does not indicate what might justify a refusal to issue a 

license. The law also states that obtaining a license to publish a newspaper is a “special 

privilege”, a label that explains why such strict conditions for the establishment of private 

newspapers exist. These newspapers must take the form of co-operatives, owned exclusively 

by Egyptians, with no one owning more than 10 percent of the overall capital. It is unclear 

whether these rules are enforced in practice, as at least some major newspapers appear to be 

owned, or at least controlled, by individual businessmen (Mendel 2011). During my practice 

in the field, I learned that the manipulation of ownership is practiced through dividing a 

newspaper‟s capital shares among fake partners – mainly relatives and/or friends of the 

private newspaper‟s major investor. This practice applies to the two examined samples in this 

article: al-Masry al-Youm and al-Watan. There is no available information that the SCP ever 

tried to investigate such manipulations. 

Moreover, the practice of having to apply for security permissions to obtain a license is 

essential. Although it is not mandatory by law, I witnessed that it is highly possible in Egypt, 

since there exists a strong culture of asking for security permission for any press activity from 

establishing a newspaper to holding a camera in the street. For example, a new newspaper 

without security permission will definitely find nowhere to print. A positive aspect of the 

temporary change between 2011 and 2013 was that the SCP‟s procedures became faster 

following Mubarak‟s fall. However, being fast or not does not mean a lot to journalists such 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

124 
 

as Ihsan Sameer who strongly believes that “There are no differences. The deep state is in 

control, and hence policies are the same”. Wesam Shawkat takes an even more pessimistic 

position saying that „it [the situation of media] is going from bad to worse”.  

As a setback from the marginal positive developments that the syndicate witnessed in 

the two years following Mubarak‟s fall, a recent update dimmed the picture even more than 

how it was before 2011. It is a new unified media law that is supposed to replace all the 

ambiguous legislations of the past. The current constitution (voted for and passed through a 

referendum in January 2014) mandates the formation of three media regulators. Article 211 

stipulates the formation of the Supreme Media Regulatory Council, which is responsible for 

regulating the affairs of audio and visual media, printed and digital press and other media 

forms. Article 212 outlines the formation of the National Press Authority, which manages and 

develops state-owned press institutions. Finally, Article 213 orders the formation of the 

National Media Authority, which manages and develops state-owned visual, audio and digital 

media outlets. In accordance with the law, the Supreme Media Regulatory Council‟s board is 

composed of thirteen members, three of whom are appointed by the country‟s president, 

including the council‟s head. In response to these changes, the Journalists Syndicate issued a 

statement reiterating its call for a unified media law that would adhere to the constitution, 

notably Article 71, which prohibits all punitive measures curtailing freedom of the press. The 

syndicate‟s position is in contrast to many pro-state journalists and the government itself, 

which see the regulation as a necessary means to combat what it considers the dissemination 

of false news, a claim that is often deployed to challenge positions other than the 

government‟s own (Mohie 2016). Reda Abbas pessimistically says that “Unfortunately, it 

seems that they will bend the laws to the benefit of the regime as usual”.   

In the end, Egypt does not seem to be very unique in the region regarding its media 

legislations, which are unfriendly to freedom of expression. Examination of media 

legislations in other Arab countries shows that this authoritarian regulatory environment 

generally exists throughout the region. Given this landscape, it is unsurprising that censorship 

by both government and private media topped the list of many complaints brought by 

activists during the 2011 Arab Uprisings. Indeed, neither Egypt nor any Arab country 

receives a ranking of “free” on the Freedom House press index (Duffy 2014). As such, there 

exists a situation that ensures the prevalence of the government-friendly political discourse in 

the private press. 

  

Tycoons and Editors: Teaming Up 
 

In order to understand the interest of Egypt‟s business elite in controlling the private press, I 

will go through the business affairs of two major profiles in the sector. Understanding their 

backgrounds and going through their stories one by one can provide us with an extra 

dimension within the picture already drawn in earlier sections in order to explain this strong 

interest in the press, which reinforces their economic and political powers. I chose these two 

investors based on the top two newspapers selected for the focus of this article. The first is 

Salah Diab, the agribusiness tycoon, and the co-founder and CEO of al-Masry al-Youm. The 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

125 
 

second investor is Mohamed al-Amin, a diverse-portfolio investor and sole founder of al-

Watan and several other media outlets.  

Salaheddin Ahmed Tawfiq Diab, known simply as Salah Diab, does not have a diverse 

media portfolio like al-Amin‟s, which will be discussed later. However, his non-media 

investments are much more diverse. His father, Tawfiq Diab, was a critical journalist in the 

first half of the twentieth century - opposing the British occupation over the country. 

However, it is not documented anywhere that the son ever practiced journalism before 

deciding to step into the sector as an investor in 2004 and launching al-Masry al-Youm. He is 

known to be “Israel‟s good business partner”. The power of Diab lies in the portfolio of his 

family that controls about 70 percent of the American brands operating in Egypt. According 

to the American Chamber of Commerce, the family represents 43 American companies in the 

country. One of these companies is the American oilfield services giant Haliburton (Al-

Ma‟refa 2018), which is known for several overseas corruption scandals, especially in Iraq 

following the US invasion in 2003. Salah Diab was once briefly detained following the ouster 

of Mubarak and later released on bail, in a corruption case (out of 17 cases against him and 

others he engaged in business with). The case was about a deal between him and Mubarak‟s 

Oil Minister Sameh Fahmy, where the latter sold Diab‟s Pico a piece of land with potential 

oil investments for less than the market price. 

Mohamed al-Amin, our second case in this article, came to the public sphere right after 

the fall of Mubarak, as he was not significantly known to the public before. His wealth was 

estimated at about three billion US Dollars (Kamal Eddin 2012). However, his diverse 

investment portfolio, from real-estate to TV networks and the press in September 2011, is 

considered highly non-transparent when it comes to documentation or public records. In a 

period of about two years, al-Amin managed to establish, buy or inject capital to what I 

estimated to be 14 media outlets. No clear documentation can found though. What is 

confirmed about his media portfolio, whether full or partial investments, are the TV networks 

CBC, al-Nahar, Modern, Panorama and Moga. He also bought the Cairo-based Arab News 

Agency from its Kuwaiti owners, and the local newspaper of al-Fagr. However, most 

importantly for this research, he founded al-Watan and manages it. The newspaper is now 

known to be Egypt‟s richest newspaper with the highest salaries ever paid to journalists. It is 

highly circulated in the journalists‟ community that al-Amin has heavy Kuwaiti financial 

support. This rumour is supported by the successful acquisition of the Arab News Agency, 

formerly owned by the Kuwaiti billionaire Mohamed al-Kharafi. Another indication for the 

Kuwaiti involvement in his sudden media investments is his many and frequent one or two-

day trips from Cairo to Kuwait around the same period he was acquiring all these media 

companies (Kamal Eddin 2012). It is worth mentioning that alongside Saudi Arabia and the 

United Arab Emirates, Kuwait was a strong supporter of Mubarak and the 2013 military 

coup.  

While investigating al-Amin‟s life and his origins for this research, the available 

information seemed conflicting and vague. What seems to be confirmed about him in media 

circles is that he was working as a construction site manager in Kuwait in his early career life. 

He later became a manager of a Kuwaiti construction company, and then returned to Egypt to 

start his own business. He started with an agriculture company licensed by then Agriculture 

Minister Youssef Wali, who is a controversial character known for his corruption and being a 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

126 
 

loyal Mubarak‟s ally who served as a minister for more than 20 years. He heavily injected 

investments in Amer Group, owned by his friend Mansour Amer, whom was briefly detained 

for several corruption cases in 2011. Regarding al-Amin‟s wealth and its undeclared sources, 

a lawyer called Tarek Mahmoud officially used “the right of reporting against citizens with 

suspicious wealth”. However, following a brief investigation, the case was closed by the 

order of the pro-Military prosecutor Abdel Meguid Mahmoud (Kamal Eddin 2012), whom 

was hired by Mubarak and survived the uprising until October 2012.  

Despite the similarities in suspicious connections, corruption allegations, and being 

close to Mubarak‟s regime and then the military, there are some differences among the two 

tycoons concerning their backgrounds and media practices. When I asked my interviewees to 

draw comparisons between the two media tycoons in question, Reda Abbas thought that 

“Some of them are more professional than others [in] dealing with media they own. As an 

example, Diab was raised [in his family] close to the media, so he understands most of the 

process very well. Al-Amin jumped [into the media] from elsewhere with the aim of playing 

a big role in no time, which raises many questions”. Wesam Shawkat was very direct in his 

comment saying that “Salah Diab possesses enough experience to own a media institution 

and use it as a magical wand. Mohamed al-Amin is a façade for executing what he has been 

ordered to do”. Nour Magdy, sees Diab as a tycoon who “Started his media activities before 

the revolution, which played a political role in many cases. After the revolution the political 

role of his media tools became more noticeable to serve his economic interests, but we cannot 

ignore their relations to the security services”. As for Mohamed al-Amin, Magdy says that 

“Nobody knew him before the uprising as he entered the media field suddenly with a huge 

amount of money invested in al-Watan newspaper and CBC [TV network]. What we know is 

that he represents the counter-revolution, but nobody knows which camp he belongs to in this 

regard. We cannot also ignore talks about relations that link him with security bodies”. In a 

newspaper headline style, Alaa Zakareya labels the two media tycoons as follows “Diab, a 

media investor at the service of businessmen and their interests. Al-Amin, a façade for a 

capitalist block within the government for business interest”.  

Looking at these business tycoons from another perspective, it is useful to learn about 

the management capacity of members of the business elite who stepped into the media sector 

from different business backgrounds. We should assume that they would need someone to 

help them execute their media agendas professionally. And here comes the role of an editor-

in-chief as a media tycoon‟s assistant, at least for this research focusing on particularly 

newspapers. The media tycoon may be supported by several “assistants” who normally 

manage divisions or companies within the tycoon‟s larger interests. The assistant can be a 

chief executive, he may also take entrepreneurial risks, but he is not the ultimate owner or 

controller of the overall enterprises (Skovgaard-Petersen 2015). This article deals with 

Magdy al-Gallad, the current editor-in-chief of al-Watan and formerly al-Masry al-Youm as 

one of those assistants. He did not work for only one media tycoon, as his services are well 

demanded in the sector. Business tycoons seem to compete to hire him, as it happened 

between Diab and al-Amin, as he moved from al-Masry al-Youm to al-Watan. The list of this 

type of assistants is an extensive one in Egypt, but al-Gallad is a notable phenomenon worth 

focusing on in this article. 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

127 
 

Several years prior to the phenomenal rise of al-Gallad, Mohamed Hassanein Heikal, 

who served under Nasser as the editor-in-chief of Egypt‟s leading state newspaper Al-Ahram, 

wrote the story of his exclusive dinner invitation by the former Yemeni President Ali 

Abdullah Saleh during one of his visits to Egypt the 1980s. Heikal explained that Saleh was 

telling him about a discussion that took place between him and Mubarak earlier during the 

same visit regarding an issue Saleh had with the Egyptian press: 

 

The Yemini president had expressed [to Mubarak] how annoyed he was because of an 

article written by a journalist (who he mentioned his name). Mubarak‟s response was 

unexpected by the Yemini president. Mubarak asked him without an introduction “Has 

not Yemen become an oil-producing state?” Ali Abdallah Saleh was surprised by what 

[Mubarak‟s response] seemed far from what he was talking about, however Mubarak re-

connected what he interrupted and continued: “Man, shake your pocket, give him a bite 

and he will stop attacking you” (Kamal Eddin 2013: 43).  

 

Mubarak‟s response to Saleh‟s complaint about the annoying journalist tells a lot about how 

Mubarak was dealing with the media and what type of journalism he was encouraging. He 

chose to corrupt critical voices rather than using his predecessors‟ heavy-handed punishment, 

which was mostly imprisonment. Corruption was already a common practice in the state-run 

press, when the green light was given for the private press market to form itself through the 

business elite, and hence the practices were transferred. I believe that our two sample 

newspapers in this article, al-Masry al-Youm and al-Watan, are clear representatives in this 

normalised financially corrupt media atmosphere since Mubarak‟s early years in office. It is 

important to note that Magdy al-Gallad is known to receive the highest monthly salary (EGP 

200,000) ever paid to an editor-in-chief in the history of Egyptian journalism (Masress 2018). 

As mentioned earlier, al-Masry al-Youm was founded in 2004. Many editors ran the 

newspaper since its foundation, but none had the power that Magdy al-Gallad (later discussed 

as al-Watan‟s editor as well) maintained, nor spent the number of years in his position (2005 

– 2012). Al-Gallad started his career as an investigative journalist at the state-run Al-Ahram 

newspaper before he moved to al-Masry al-Youm. He was listed among the top 100 

influential Arabs in 2009 by ArabianBusiness.com, and he hosted at least three TV shows 

(Gololy 2018). Al-Gallad effectively created a network of loyal editors and journalists over 

the years. These people have not necessarily been loyal to their newspapers or their 

profession, but mainly to him as a person. As such, their loyalty was rewarded by being 

appointed to higher positions in his newspaper, and al-Gallad rewarded them in other cases 

by finding them freelance opportunities in TV channels as program editors or as hosts using 

his personal connections (Kamal Eddin 2013: 159). 

Al-Gallad was very famous for having close connections with Mubarak and his family, 

especially with Gamal, who was being prepared to inherit the power from his father at a later 

point. The plan, however, was interrupted by the 2011 uprising. Here is a rather bizarre 

passage from an article he wrote in 2009 with the titled „Life on the Shoulders of Gamal 

Mubarak”: 

 

The ambitious and polite man walks his political path carrying on his shoulders savage 

creatures surviving on his blood, different in sizes from worms to rhinoceros and 

aggressive monsters. Most of whom [mentioned animals] do not like Gamal Mubarak as 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

128 
 

much as they are after gaining the most of political and financial gains from his own 

living flesh. And the man is paying the price without knowing. And the price is creating 

more distance between him and the average citizen (Al-Gallad 2009).  

 

It was heard in press circles that al-Gallad warned his reporters from siding with the 2011 

uprising in its first days. Sami Kamal Eddin (2013) confirms the story as he wrote, “Magdy 

al-Gallad stood in the newsroom in the first days of the revolution and said: Whoever wants 

to go to Tahrir Square to participate in the protests and the revolution should not say that he 

belongs to al-Masry al-Youm. Otherwise, he will be sent to the Investigations Department”. I 

argue that this position towards the 2011 uprising is in line with al-Gallad‟s close relations 

with Mubarak‟s family, which clearly appears in the article quoted earlier about Gamal. 

However, following the fall of Mubarak, he always introduced himself as a supporter of the 

uprising. He also continued to claim the same support even after his move to al-Watan, 

although it is owned by al-Amin, who is one of the most openly anti-revolutionary members 

of the business elite.  

During the 2013 military coup, Yasser Rizk was al-Masry al-Youm‟s editor-in-chief. 

He is known in the press circles for having a very good relationship with al-Gallad, his 

former superior before moving to the newly founded al-Watan in 2012. Al-Gallad clearly left 

one of his loyal men behind at al-Masry al-Youm before moving to al-Watan. Rizk is not as 

powerful or well-connected as al-Gallad is. He was quickly appointed as al-Masry al-Youm‟s 

editor once al-Gallad was chosen by al-Amin to lead the foundation process of al-Watan. 

Rizk graduated from the same faculty of communication as al-Gallad did in 1986. He worked 

as a journalist for the state-run newspaper Akhbar al-Youm since he was a student at Cairo 

University. He later became a military editor at the same newspaper, and then a reporter at 

the presidential palace until 2005. In the same year, he was appointed as the editor-in-chief of 

the state-run weekly magazine al-Idha'a wal-Tilfizyun. One week before the 2011 uprising 

broke out, he was appointed as the editor-in-chief of Akbar al-Youm but was quickly 

“dismissed” from the position following Mubarak‟s ouster. Later in August 2012, he joined 

al-Masry al-Youm as its editor-in-chief after al-Gallad moved to al-Watan. 

Rizk ran al-Masry al-Youm exactly as al-Gallad did before him. The same policies and 

same editorial line continued. Rizk‟s journalistic career has grown mostly under the state-run 

press. He worked for Akhbar al-Youm before al-Masry al-Youm. In late 2013, he returned to 

it as he was selected as the chairman there following the coup. This was a supposedly 

dignifying return ordered by the military that seemed like making up for his humiliating 

dismissal in 2011. Rizk later wrote an opinion article for al-Masry al-Youm on the occasion 

of its 10th anniversary in 2014. The article was published with the title “Yasser Rizk on al-

Masry al-Youm: Days that Have History”:  

 

I remember each of those days with fondness and nostalgia, when I turn the pages in al-

Masry al-Youm‟s volumes in 2012 and 2013 reading through the stories and the wide 

coverage of the event of the year of rage under the Muslim Brotherhood‟s rule, going 

through the headlines: “Down with the Guide‟s rule”, “The Forgers”, “Illegitimate”, 

“Morsi speaks about another country”, “The country atop a crater”, “Too late”, and 

finally “30 June Revolution” and “Morsi deposed by the people‟s order”. I testify that the 

founder of al-Masry al-Youm Eng. Salah Diab never got back to me because of a 

headline, a news story or an opinion article. At the darkest circumstances, he was a 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

129 
 

strongman that never bows, a supporter that never hesitates, a believer that al-Masry al-

Youm [the Egyptian today] would never betray the Egyptian this day or tomorrow. And 

what is most dear to me of those memories at al-Masry al-Youm is its exclusive first 

interview with then Colonel General Abdel Fattah al-Sisi; the interview that had a huge 

political and media role locally and internationally and hit the Muslim Brotherhood and 

their tails with a case of rabies [dog disease], which its barking echo is still heard (Rizk 

2014).  

 

The article above, in his own words, reveals Rizk‟s political and editorial biases as an editor-

in-chief working in the service of a media tycoon, Diab in this case, who in turn works in the 

service of the political (civilian and military) elite. The article almost too directly tells us 

about al-Masry al-Youm‟s position towards politics in general and the 2013 military coup in 

particular. Kai Hafez argues that before the military coup, Egypt was a rather immature and 

radically polarised but vivid public sphere. After the coup, however, he thinks that the 

country seems to have witnessed an authoritarian roll-back similar to that of Nasserist times. 

One can and must be critical of the Muslim Brotherhood, but Morsi was legitimately elected, 

and the military has not aimed to stabilise democracy but to seek absolute control over 

Egyptian politics and the economy. It seems true that the media are hardly ever the avant-

garde of democratisation, because they are simply too vulnerable to political or financial 

manipulation (Hafez 2015). 

 
Conclusion  

 

The overall findings of this research, which put forward a critical review of the political 

economy of the Egyptian press, suggest that the interest in controlling the media sector was 

there as the scholarly literature and primary sources suggested and confirmed. The 

mainstream press succeeded in strengthening the elites‟ economic and political discourses, as 

it dealt with them as “systems of hegemony”. The control has actually been there since 

Nasser‟s era (1952 – 1970), Sadat‟s reign (1970 – 1981) and Mubarak‟s tenure (1982 – 2011) 

which witnessed the introduction and expansion of the private press until present. There have 

always been legislative and conjectural changes depending on the political situation the 

country was going through, like Sadat‟s Infitah for example, where freedoms were slightly 

restored, however they were always minor and temporary. The research also confirms the 

recent interest of the business elite in the private press since 2004, which was associated with 

the introduction of Gamal Mubarak to the political scene. The press legislations in Egypt 

have always been complex and unclear, giving power to the state to control the industry since 

the 1950s. But since the late 1990s, the legislations favoured the business elite and the press 

they own. The recent “Unified Media Law” of 2017 brings even more state control over the 

press market. However, this control comes with less ambiguity in comparison to the previous 

laws that prevailed since Nasser and Sadat‟s eras. Profiles of the two sample private 

newspapers al-Masry al-Youm and al-Watan, represented by their editors-in-chief Magdy al-

Gallad and Yasser Rizk, in coordination with both business tycoons Salah Diab and 

Mohamed al-Amin, also prove the interest in control by the business elite over the press 

market, as interviewees additionally confirm. In general, the research concludes that the 

political economy of the Egyptian private press, particularly in the post-Mubarak era, is 



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

130 
 

highly controlled by the business elite in favour of themselves, the political elite and the 

military. Hegemony has always existed since the foundation of this market; however it was 

maintained and reinforced following its shake caused by the 2011 uprising. In order to 

achieve and maintain their hegemonic position over the economy of Egypt, the business elite 

engaged in a significant and direct support of the 2013 military coup.   

 

 

 

References   

Abdelrahman, Maha (2015) Egypt's Long Revolution: Protest Movements and 

Uprisings (New York: Routledge). 

Al-Gallad, Magdy (2009) „Al-Ḥayāh ʿalā Aktāf Gamāl Mubārak‟ [Life on the 

Shoulders of Gamal Mubarak], Al-Masry Al-Youm, July 8, accessed 23 November 2018, 

http://today.almasryalyoum.com/article2.aspx?ArticleID=218199.  

Al-Ma‟refa (2018) „Salah Tawfiq Diab‟, Al-Ma’refa, accessed 11 November 2018, 

https://www.marefa.org/صلاح يق_ وف اب_ت   .دي

Al-Masry Al-Youm (2014) „Yasser Rizk.. Tilmīdh al-Ustādh „ala Miq„ad al-Mu‟assis‟ 

[Yasser Rizk, student of the master on the chair of the founder], Al-Masry Al-Youm, January 

2, accessed 21 November 2018, http://www.almasryalyoum.com/news/details/370054.   

Benson, Rodney (2004) „Bringing the Sociology of Media Back in‟, Political 

Communication 21 (3), pp. 103-125. 

Committee for the Protection of Journalists (2015) „China, Egypt are worst jailers of 

journalists worldwide‟, Committee for the Protection of Journalists, Accessed 6 November 

2018, https://cpj.org/2015/12/china-egypt-are-worst-jailers-of-journalists-world.php.  

Cook, Timothy (2006) „The News Media as a Political Institution: Looking Backward 

and Looking Forward‟, Political Communication 23 (2), pp. 159-171. 

Doyle, Gillian (2013) Understanding Media Economics, 2nd ed. (London: Sage). 

Duffy, Matt J. (2014) „Arab Media Regulations: Identifying Restraints on Freedom of 

the Press in the Laws of Six Arabian Peninsula Countries‟, Berkeley Journal of Middle 

Eastern & Islamic Law 6 (1), pp. 1-31. 

Entman, Robert (1993) „Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm‟, 

Journal of Communication 43 (4), pp. 51-58. 

Gololy (2018) „Magdy al-Gallad: CV‟, Gololy, accessed 19 November 2018. 

http://gololy.com/cv/جلاد-مجدي   .ال

Guaaybess, Tourya (2015) „Broadcasting and Businessmen in Egypt: Revolution Is 

Business‟, in Donatella Della Ratta, Naomi Sakr, and Jakob Skovgaard-Petersen (eds.) Arab 

Media Moguls (London: I.B. Tauris).  



New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

131 
 

Habermas, Jürgen (1987) The Theory of Communicative Action: Vol. 2 (Boston: 

Beacon Press). 

Hafez, Kai (2015) „Radically Polarized Publics and the Demise of Media Freedom in 

Egypt‟, Égypte/Monde Arabe 12 (1), pp. 37-49. 

Hardy, Jonathan (2014) Critical Political Economy of the Media: An Introduction 

(London: Routledge). 

Harvey, David (2003) The New Imperialism (Oxford: Oxford University Press). 

Herman, Edward S., and Noam Chomsky (2002) Manufacturing Consent: The Political 

Economy of the Mass Media, 2nd ed. (New York: Pantheon Books). 

Kamal Eddin, Sami (2012) „Mohammed Al-Amin: Milliārdīr „Fulūl‟ al-Iʿlām‟ 

[Mohammed Al-Amin: Billionaire of the Media‟s „Remnants'], Al-Ahrām Al-ʿArabi, 

December 13, accessed 17 November 2018, http://arabi.ahram.org.eg/News/17973.aspx. 

Kamal Eddin, Sami (2013) Al-Ṣaḥāfa al-Ḥarām [Forbidden Press] (Giza: Kayan). 

Masress (2018) „Magdy al-Gallad: EGP 700,000 end of contract from Al-Masry Al-

Youm and 200,000 monthly salary from al-Watan‟, Masress, accessed 27 November 2018, 

http://www.masress.com/gn4me/4086359.  

McQuail, Denis (2010) McQuail’s Mass Communication Theory, 6th ed. (London: 

Sage). 

Mendel, Toby (2011) Political and Media Transitions in Egypt: A Snapshot of Media 

Policy and Regulatory Environment (Washington DC: Internews). 

Mohie, Mostafa (2016) „One, Two, Three, Four Media Laws: How Media Legislation 

in Egypt is Staging State Control‟, Mada Masr, 6 December, accessed 6 November 2018, 

https://www.madamasr.com/en/2016/12/06/feature/politics/one-two-three-four-media-laws-

how-media-legislation-in-egypt-is-staging-state-control. 

Mosco, Vincent (2009) The Political Economy of Communication, 2nd ed. (London: 

Sage). 

Nasser, Munir (1979) Press, Politics, and Power: Egypt’s Heikal and Al-Ahram (Ames: 

The Iowa State University Press). 

Nasser, Munir (1990) Egyptian Mass Media under Nasser and Sadat (Columbia: 

Association for Education in Journalism and Mass Communication). 

Ratta, Donatella Della, Naomi Sakr, and Jakob Skovgaard-Petersen (2015) Arab Media 

Moguls (London: I.B. Tauris). 

Richter, Carola, and Gräf, Bettina (2015) „The Political Economy of Media: An 

Introduction‟, in Nadja-Christina Schneider and Carola Richter (eds.) New Media 

Configurations and Socio-Cultural Dynamics in Asia and the Arab World (London: 

Bloomsbury). 

http://arabi.ahram.org.eg/News/17973.aspx
https://www.madamasr.com/en/2016/12/06/feature/politics/one-two-three-four-media-laws-how-media-legislation-in-egypt-is-staging-state-control
https://www.madamasr.com/en/2016/12/06/feature/politics/one-two-three-four-media-laws-how-media-legislation-in-egypt-is-staging-state-control


New Middle Eastern Studies, 9 (1) 

132 
 

Rizk, Yasser (2014) „Ayyām Lahā Tārīkh‟ [Days that Have History], Al-Masry Al-

Youm, June 21, accessed 6 November 2018, 

http://www.almasryalyoum.com/news/details/468406.  

Skovgaard-Petersen, Jakob (2015 „An Introduction‟, in Donatella Della Ratta, Naomi 

Sakr, and Jakob Skovgaard-Petersen (eds.) Arab Media Moguls (London: I.B. Tauris). 

Wahid, Maryam (2013) „Al-Khāriṭa al-Iʿlāmiyya al-Misriyya baʿda al-Thawra: Arqām 

wa-Tashrīʿāt wa-Qaḍāyā‟ [The Egyptian Media Map after the Revolution: Numbers, 

Legislations and Issues], Al-Arabiya Studies Institute, 12 February, accessed 11 November 

2018, 

https://web.archive.org/web/20170509221740/http://www.alarabiya.net/articles/2013/02/12/2

65930.html.  

Zemni, Sami, Brecht De Smet, and Koenraad Bogaert (2013) „Luxemburg on Tahrir 

Square: Reading the Arab Revolutions with Rosa Luxemburg‟s The Mass Strike‟, Antipode 

45 (4), pp. 888-907.  

 

 

Acknowledgements  
 

The author would like to thank Professor Sami Zemni for his support and guidance, as well as 

Professor Noha Mellor for her constructive criticism.  

 
About the Author 

Maher Hamoud is a lecturer of political economy at KU Leuven and a researcher at Ghent 

University, Belgium. His research is focused on political economy of oil, political economy 

of media, and EU-Middle East relations. He is also a former editor of the Cairo-based Daily 

News Egypt. 


