
Estudios Irlandeses, Number 11, 2016, pp. 56-68
__________________________________________________________________________________________ AEDEI

“Dublin Traitors” or “Gallants of Dublin”
The Argentine Newspapers and the Easter Rising

Mariano Galazzi
Universidad Austral, Argentina

Copyright (c) 2016 by Mariano Galazzi. This text may be archived and redistributed both in electronic
form and in hard copy, provided that the author and journal are properly cited and no fee is charged for
access.

Abstract. The Easter Rising was a turning point in contemporary Irish history. Although it lasted for a
few days, from Monday 24 to Saturday 29 April, 1916, it had great impact in Ireland itself, and it also
aroused considerable interest in many other countries, particularly in those with a significant Irish
community, as in the case of Argentina. The aim of this paper is to study the way in which the
contemporary Argentine graphic media (published in Spanish and in English) presented and
commented about the events that took place in Dublin. While it will try to contribute to the knowledge
of the global echoes of the Easter Rising, this analysis will seek to help in a better understanding of the
ideas of the English-speaking groups in Argentina, and particularly of the Irish community in that
country, a group formed mainly by Argentine-born people of Irish descent.

Key Words. Easter Rising, 1916, Irish Diaspora, Argentina, Newspapers

Resumen. El Levantamiento de Pascua marcó un hito en la historia contemporánea de Irlanda.
Aunque duró unos pocos días, del lunes 24 al sábado 29 de abril de 1916, tuvo un gran impacto en la
misma Irlanda y despertó un considerable interés en muchos otros países, particularmente en aquellos
con una comunidad irlandesa importante, como en el caso de la Argentina. El presente trabajo busca
estudiar la forma en que los medios gráficos argentinos contemporáneos (publicados en castellano y en
inglés) presentaron y comentaron los sucesos que tenían lugar en Dublín. A la vez que se procurará
enriquecer el conocimiento de las repercusiones internacionales del Levantamiento de Pascua, este
análisis buscará contribuir a una mejor comprensión de las ideas de los grupos de angloparlantes en
Argentina y en particular de la comunidad irlandesa en dicho país, un grupo conformado
principalmente por personas de ascendencia irlandesa nacidas allí.

Palabras clave. Levantamiento de Pascua,1916, diáspora irlandesa, Argentina, periódicos.

“Sir Roger Casement Captured off Irish Coast”.
This was the main headline of the front page of
Buenos Aires Herald on 25 April. The first
article on that page gave detailed information
about the arrest of “the arch-traitor” and, at the
end, a subtitle “Capture of Dublin!: Amazing
New York Story”, under which it was
succinctly reported that it was “also announced
that the Irish volunteers have captured Dublin
and are holding it”.

The same happened in other Argentine daily
newspapers, like La Nación, La Prensa and The

Standard: the first news of that key week in
Ireland was about the former British diplomat and
his failed landing of weapons, with a brief
reference to unconfirmed news about problems in
Dublin. The Standard even gave this latter cable
the title “A Stupid Rumour”, and added at the
end: “Ed. Note.– Our readers will understand this
to refer to the insignificant Sinn Feinn [sic]
movement described in other cables” (p. 13).

But during the following days the news about
Casement received less attention: the Easter
Rising occupied an important place on Argentine

___________________________________
ISSN 1699-311X

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Crossref

https://core.ac.uk/display/192895181?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


57

newspapers until the end of the executions of
its leaders on 12 May.1 The next pages will
analyse the treatment of this news by some
Buenos Aires papers: La Prensa, La Nación,
and Crítica, which were printed in Spanish;
and The Standard, the Buenos Aires Herald,
and The Southern Cross, published in English.2

The Argentine newspapers examined

By 1916 La Prensa (1869) and La Nación
(1870) had been published for more than forty
years and had grown “to be among the great
daily papers of the world” (Murray 1919: 307).
They belonged to the Paz and Mitre3 families,
respectively: in 1916 Jorge Mitre was the
director of La Nación, and Ezequiel Paz of La
Prensa. More recently, Natalio Botana had
founded Crítica (1913-1962), an innovative
newspaper of sensationalist tones (Beltrán
1943: 257-63 and 279; Fernández 1943: 113-
22; De Marco 2006: 310-5 and 319-22).

Britain was an important topic in these
newspapers. For example, in the case of La
__________________________

1. After peace was restored and, particularly, once
the executions ended, a lot of space was again
devoted to Casement, now for his trial. During
those days, the newspapers frequently dwelt with
other personal stories, like the cases of Countess
Markievicz, who had taken an active part in the
Rising, and the marriage (shortly before his
execution) of Joseph Plunkett and the sister of
Thomas MacDonagh’s widow.
2. There is little information available about
circulation and the real influence of newspapers.
According to Pennington, in 1910 La Prensa had a
circulation far exceeding 100,000, while La Nación
was closely approaching that figure (1910: 284). In
1914 La Prensa printed an average of 212.738
copies, the highest number in Argentina (Menchaca
1917: 267).

3. Bartolomé Mitre (1821-1906), president of
Argentina (1862-1868) and founder of La Nación
(1870), had an Irish great-grandfather called Robert
Whetherton (Coghlan 1987: 894). But there is no
evidence that Mitre considered himself a member of
the Irish community, or that its members regarded
him as such. Perhaps his Irish ancestor is the reason
why Mitre appears among the founding members of
the St Patrick’s Society (1873-1975), a short-lived
charitable society, but Murray finds his presence
among them “somewhat curious” (1919: 379).
Other comments on Mitre and the Irish community
in Lange 2009: 42-3.

Prensa, “not only is all local news fully
chronicled, but its correspondents all over the
world send articles of great literary merit. The
letters from the London correspondents, Mr. H.
Nield and Sr. Ramirez [sic] de Maeztu, show
perfect knowledge of all British movements,
the lengthy articles from the pen of the latter
showing a deep acquaintance with all phases of
thought in Great Britain” (Pennington 1910:
284).4

This is not surprising since

Argentina in the early 20th century has a clear
relationship to the western world. Its ruling
classes admired and tried to imitate from France
its culture, from England the economic
development, and from Germany its
militarism ... In 1914 the Third National
Population Census was conducted; it reported a
total of 7,885,237 inhabitants, of which
2,357,952 (30%) were foreigners, most of them
Spaniards and Italians (Ramírez Bacca 2015:
192).

The pro-British attitude was related as well
to the fact that “[t]here was probably a
generally pro-Allied sentiment among the
Argentine populace” (Dehne 2014: 155), which
was reflected in its newspapers. Also, it should
particularly be remembered that the United
Kingdom had great influence in Argentina, not
only on its economy, but also on its culture and
way of life:

In 1900 British-owned companies accounted for
almost 90 per cent of aggregate railway
investment in Argentina and some 15 per cent of
Argentina’s total capital stock ... By 1913
Argentina alone absorbed almost half of
Britain’s exports to Latin America ... In
Argentina ... the British and Anglo-Argentinian
community, already 5,000-strong in the 1830s,
had by 1914 expanded to 40,000 – the largest
British community outside the Empire. Several
thousand lived on the pampa and in Patagonia,
but the majority were concentrated in Buenos
Aires ... They were served by two daily newspapers,

_________________________

4. In his criticism about the coverage of the Easter
Rising by the Argentine press (which will be
analyzed in another part of this article), Murray
only refers by his name to Ramiro de Maeztu who
“went so far as to express the hope that he,
Casement, would not be shown any clemency”
(1919: 89).



58

the Standard and the Buenos Aires Herald.
Many employed British lawyers, doctors and
architects. They shopped at the local branch of
Harrods and ate at the Victoria Tea and
Luncheon Rooms. They frequently took their
holidays in hotels owned and staffed by British
railway companies (Bethel 1989: 8, 10-1).

The Standard (1861-1959) “has during its
long existence been a steady supporter of
British interests” (Pennington 1910: 282). It
had always belonged to the Mulhalls, a family
of Irish origin. According to Murray, “[n]one
of the family ... seemed to be possessed of any
real Irish spirit, and I doubt, even if they tried,
if they could write a newspaper that would
appeal to any of their countrymen save those of
the snobbish element ... They were a Dublin
family, very Catholic and very loyal” (1919:
308). It was not considered to be an “Irish
newspaper” nor could it be said to represent the
opinion of the whole of the Irish-Argentine
community (Galazzi 2007: 2). In 1916 it was
the doyen of the Argentine press, and Juan L.
Mulhall was its director (Coghlan 1987: 687-9;
Marshall 1996: 14-6).

The Buenos Aires Herald (1876) was an
influential newspaper in the English-speaking
community in Argentina (Marshall 1996: 5-7).
In the year we are analyzing the proprietor and
director was Thomas Bell, an Anglo-Argentine
landowner; and the editor, Hugh Lancelot
Lyall.

The Southern Cross had appeared in 1875 on
the initiative of Dean Patrick Dillon (Murray
1919: 393-4; Marshall 1996: 12-4; Zuntini de
Izarra 2011: 88-98 and 106-14); its first issues
were published in the offices of The Standard.
“The Southern Cross, thought and written for
the community ... can be considered ... as the
community’s first organ of expression” (Korol
and Sábato 1981: 149).5

__________________________

5. The Southern Cross was not the only publication
directly addressed to the Irish community in the
early 20th century, but it was the only one still
coming out in 1916. Other Irish magazines had
ceased publication in the previous years: the
Hiberno Argentine Review (1906-1910; and later
again in 1920-1928) and Fianna (1910-1913). For
their history and an analysis of their contents, see
Marshall 1996: 8-11; Zuntini de Izarra 2011: 88-91
and 99-106. A comparative analysis of the three
publications in Lange 2009: 8-13.

When Michael Dinneen became its editor
(1882-1896), it “began to show anything like
sturdy Irish national spirit” (Murray 1919:
446). This tendency continued under William
Bulfin (1896-1906): “The Southern Cross is an
Irish weekly paper which would burn
everything British, except coal. The editor was
until recently Mr. W. Bulfin, whose writings,
under the pseudonym of ‘Che Bueno,’ were so
racy that his prejudices were forgiven by his
British readers” (Pennington 1910: 283). The
editor in 1916 was Gerald Foley, and the
director Mons. Lorenzo Mac Donnell (Ussher
1954: 177-8; Coghlan 1987: 352; Marshall
1996: 13).

The news in the media

All newspapers carried the news about Ireland
on the pages devoted to the First World War.
As in other countries, Argentine newspapers
“viewed occurrences in Ireland as remarkably
significant on their own and as inextricably
linked to the Great War unfolding in Europe”
(Schmuhl: 37): the United Kingdom was at war
and the revolution was taking place in its
territory with some German support.

In the Buenos Aires Herald, it occupied a
large section of the front page from 25 to 29
April and on 2 May: from 20 to 50% of the
space. On 26, 27, 28, 30 April and 2 May, La
Prensa included a special section on the events
in Dublin taking up one third of the page about
“La Gran Conflagración Europea” (“The Great
European War”). La Nación also carried the
news in the pages about “La Guerra Europea”
(“The European War”), and it devoted a
separated part to the Rising on the same days
that La Prensa did. The fact that on many days
the news about Ireland received a special
treatment in the page layout may indicate that
for those newspapers the events seemed to
stand out against the World War background
and to appeal to the interests of their
readership.

On the contrary, The Standard included that
news in the section on the world conflict called
“Imperial Affairs”. It appeared among the main
headlines on 25, 27 and 28 April, and on 1 and
2 May, but it never had a separate section. In
the case of Crítica, the news on the Rising is
included among the information about “La
cruzada contra los imperios centrales” (“The



59

crusade against the central powers”), but,
unlike the others, some days it does not carry
any news about it.

The Southern Cross was a weekly newspaper
that appeared on Fridays. Since 28 April it
devoted a large space to the news and analysis
on the Rising. It is interesting to note that in
this newspaper of the Irish community the
news about the War comes before the news
about the Rising; also, in the second one after
Easter Monday, the first article is about
taxation in Ireland; and on 5 May the first three
leaders deal with Argentine politics and with
the World War.

The origin of the news

The information came to Argentina through the
cables of the news agencies, like Reuters (De
Marco 2006: 416). In general, La Prensa, La
Nación and The Southern Cross transcribed the
same cables. The news and opinions from the
London and New York papers also came via
cable, as did the texts of their correspondents.

Communication with Ireland was disrupted
and most of the news came from London. In
the face of lack of direct news about the Rising
itself, during the first days the information
abounded in rumours, official reports and
debates in the British parliament, apart from
the coverage of the arrest of Casement.

The country that was suppressing the Rising
was the one that informed about it, while at the
same time it was immersed in a war of an
unprecedented scale. British publications were
subject to censorship, and because of that, the
fact that the news came from London raised
suspicion, as The Southern Cross said: “All the
telegrams concerning the events in Dublin, so
far, are of English origin or pass through the
hands of the British Censor, and it is doubtful
that we shall hear the story from the Irish point
of view for some considerable time. This
monopoly of the cable by England renders
Ireland inarticulate” (28 April: 13).

According to Barry, “[t]he director of The
Southern Cross, Gerald Foley, did not echo
[the British media], and began a strong
campaign while the revolt was taking place and
the panorama was not clear” (2006: 1). The
Southern Cross often pointed out that the
sources were biased or controlled by the British

government: “As yet the reports are very
meagre and the Censor has evidently been
unusually strict” (28 April: 13). However,
because of the shortage of information there
were no many options left, and the issues of
those days show that, in spite of being
sympathetic to the Rising, it frequently quoted
the news of British origin, the most direct ones
until the resumption of communication with
Ireland. To counterbalance the bias of British
news, during those days the Irish weekly gave
“very detailed information ... to the members
of the community, clarifying in many cases the
imperfection of the rest of the press regarding
the events” (Cernadas Fonsalías 2006: 11). For
example, on 28 April it explained: “In the
English telegrams it is worthy of note the [sic]
Mr. Casement is called Sir Roger Casement
although he renounced the title together with
his pension long ago. O’Connell Street
(Dublin) is called Sackville Street, and the
Irish Volunteers are called Sinn Feiners” (13).

La Prensa, La Nación and The Southern
Cross gave a frequent account of the news
arrived from the United States, especially from
New York,6 but its origin did not make it
necessarily more reliable: it was usually more
sensationalist news, in favour of the Rising,
and frequently incorrect. Either because of this
or because of their pro-British stance, The
Standard and the Buenos Aires Herald did not
carry the news from the United States, except
on very few occasions.

Terms and concepts

During the days of the Rising, the newspapers
used a great number and variety of words when
describing the events and those who took part
in them.

The Southern Cross started with: “revolutionary
movement”, “rebellion” and “revolution”;

_____________________________

6. “American newspapers were dealing with
dispatches almost exclusively filed from London
about Ireland at a time when information from the
scene was difficult to obtain and subject to wartime
censorship” (Schmuhl: 39). Nevertheless, according
to Cernadas Fonsalías, in The Southern Cross
“whole articles were included from American
media, which avoided better the censorship that the
British government imposed on news cables”
(2006: 11).



60

eventually it used mainly the last one.
Something similar did La Nación: it started by
using “movimiento subversivo” (“subversive
movement”) when referring to the events; then
it used consistently the term “revolución”
(“revolution”); once the Rising had been
defeated, it referred to the “sucesos” (“events”).

At the beginning the headlines of the Buenos
Aires Herald spoke about the “outbreak”, but
then went on to use the term “revolt”. When
the uprising had been defeated, it changed to
“rebellion”, but a few days later it started to
use “revolt” again. Crítica, in its news about
the Rising, called it “disturbios” (“riots”), and
also “rebelión” (“rebellion”) or “movimiento
subversivo” (“subversive movement”).

La Prensa, which gave this topic ample
coverage, practically every day (even after its
defeat) used the word “disturbios” (“riots”),
although at the beginning it spoke about the
“desórdenes” (“disturbances”) or the
“movimiento” (“movement”). The Standard
presented a great variety of words, which are
similar to those in La Prensa: it started with
“rioting” and “revolt”, then it changed to
“rising” (the word still used today); it would
later add “disturbances” and “movement”; and
after the end of the armed events, it started to
use “insurrection” and “situation”.

Regarding the “rebels”, this is how the
Herald and The Standard termed them, the
same as La Nación, La Prensa and Crítica
(“rebeldes”); The Southern Cross preferred
“revolutionists”.

The Standard in its numerous subtitles also
spoke about the “Sinn Feiners”, the
“renegades”, the “rioters” and the “treason
mongers”. Also it frequently resorted to the
inverted commas to satirise or to clarify. The
“Editor’s Table” of 2 May, for example, had
many: “Another ‘gran republica’ quashed in
Sackville Street, which has been rather
severely sacked by the ‘army’ of said
‘republica,’ a most lively one whilst it lasted” (3).

All these different words reflect multiple
approaches on Ireland and its political
situation.

La Prensa, the Herald and The Standard
seem to have consciously avoided the use of
“revolution”. This word had important
connotations, as The Standard implied on 27
April (and again on the Mail Supplement of 4

May) in a long editorial article entitled,
precisely “That ‘Revolution’”; among other
things, it said:

It has been given that name whereas a riot or a
criminal conspiracy would have been more
correct ... The term ‘revolution’ has, however, a
political significance which is not possessed by
any of its synonyms ... They [the people in
Dublin] will be very angry indeed if such an
idiotic adventure is, by the irreflective [sic]
press, declared an ‘insurrection.’ For without
popular support of such a movement, it cannot
possibly be deemed a subversive movement
(10).

Two days later the Buenos Aires Herald
published a letter to the editor; its author said
that The Standard had been trying to call it a
riot or disturbance and not a revolution or
rebellion, when these last words should be
used because of the number of people involved
and the attempt to change, not just some
authorities, but the whole system of
government (6-7).

The Buenos Aires Herald officially tackled
the lexical debate after the defeat of the Rising.
In its editorial of 3 May, it said that because of
the number of people involved and of the
careful planning and implementation of the
Rising, “[t]o say that what has occurred was
not an armed rebellion is obviously absurd” (6).

The main point in this debate about words
seems to reflect what is considered more
important: the alleged lack of popular support
and the loyalty of Ireland (The Standard) or the
magnitude and objective of the Rising
(Herald).

The Proclamation of the Republic

On 24 April, the first day of the Rising, Patrick
Pearse read the text of the Proclamation of the
Republic from the steps of the General Post
Office. Its content only got to the Argentine
newspapers on 2 May, after the defeat of the
revolt.

Although it had received its text, The
Standard only published the names of the
signatories; it did not transcribe the text of the
Proclamation, not even in a short version,
probably because it would have been
amplifying its revolutionary ideas. But the
other newspapers published it.

The text that appeared in the Buenos Aires



61

Herald (2 May: 1) and in La Prensa (2 May:
10) ends abruptly halfway after “nor can it ever
be extinguished by the destruction of the Irish
people”. It does not give the names of the
signatories. The transcribed part has no
omissions; although substantially faithful to the
original proclamation, there are numerous
wording variations.

The Southern Cross (5 May: 8) said that its
text came from London, but it seems to be the
same that had appeared in La Nación on 2
May: they have the same five omissions, some
of them very long. The text in The Southern
Cross is in English but differs considerably
from the original, much more than the one of
the Herald: perhaps they had not received the
text in its original language, and it was
translated from Spanish into English from La
Nación’s version.

It may also be interesting to note that there is
also a sentence that had appeared in the version
of La Nación, but that was missing in the
transcription of the Irish community’s weekly:
“The Irish Republic is entitled to, and hereby
claims, the allegiance of every Irishman and
Irishwoman”. Perhaps it was just a mistake in
the transcription or in the source used, but it
could also be speculated that it was omitted on
purpose so that the Irish-Argentine would not
feel alluded. If this was the case, it might imply
a way of rejecting the idea of the need of direct
involvement of the Irish in Argentina in the
difficult Irish situation. While its readers were
interested in Ireland’s fate, not all of them saw
themselves personally addressed by it.7

The Southern Cross’ analysis of the Rising

Whatever the reason for the omission, the
interest of The Southern Cross in the events in
Ireland seemed genuine. Cruset says that,
“apart from the first news, most of them
arrived via London cables, Gerald Foley,
director [sic] of The Southern Cross, filled the

___________________________

7. The issue about the relation between the Irish
community in Argentina and the political situation
in Ireland had already appeared in the reaction to
the establishment of a branch of Sinn Fein in
Buenos Aires in 1907-1908, reflected in the debate
in the pages of the Hiberno Argentine Review
(Lange 2009: 45-8).

newspaper with meaningful headlines ... ,
which stroke a more optimistic vein in support
of the cause” (2015: 123-4). It could also be
said that it was more than optimism: the
attitude of the specific organ of the Irish
community shows a marked evolution in the
expressions used in its editions over the
successive weeks.

On 28 April, when the news about the Rising
was not fully clear, it announced a “Reported
Revolution in Ireland” (8) and that there was
“Sensational News from Ireland”, but “Little
Authentic News So Far” (13).

During the two following weeks it combined
critical comments on the British rule with
others on “Ireland’s long roll of patriotic
martyrdom” (5 May: 12), adding that: “The
Irish independence movement is like a
volcano. It is inactive for years, and then,
suddenly, it bursts into flame for a while and
relapses into passivity” (13).

And after the suppression of the Rising and
the execution of its leaders, on 19 May it
reached a heroic tone: “To-day we mourn our
great dead; but at the same time we hold up our
heads with pride, for the martyrs of 1916 have
shed the lustre on new glory on their country
and have vindicated their race ... They died for
liberty as many have died before, and as many,
perhaps, have yet to die. Caithlin ni Houlihan
[sic], thy way is a thorny way” (12).

References to other newspapers in The
Southern Cross

While its opinions grew in patriotic fervour,
The Southern Cross sometimes referred to the
news appeared in other newspapers. This may
help to picture what views on the events was
preferred (or, at least, read) by its editors,
although it would be debatable if this
represented what the majority of the Irish
community read or thought.

The editorial of La Nación of 26 April (11),
“La tentación de Irlanda” (“The Irish
Temptation”) had a great impact. Among other
things, it had stated that:

the great mass of the Irish people cannot but
appreciate the beneficial change in the policy of
London’s government in their respect, a change
that began with the Conservatives’ reform of
land ownership, and that the Liberals continued



62

and deepened until the Home Rule. In addition,
farsighted Irish begin to realize that, after a
genuine system of autonomy is obtained, it is
safer and more profitable to remain part of the
British Empire than to be a small independent
nation, exposed to the dangers of all kinds that
threaten small independent nations in the old
world.

The Southern Cross took it into account to
criticize most of its content. After labelling it
as “very illogical and we have to say with
regret very inconsistent”, it went on to analyze
carefully its criticism of the Rising and its
praise of the Home Rule (28 April: 13).

On 27 April the Buenos Aires Herald carried
a partial version of La Nación’s editorial
(translated into English) next to its own (6). It
coincided in many respects with the opinion of
the Herald itself on Ireland and the Rising,
stated mainly in two editorials: “The Collapse
of the Irish Rebellion” (3 May: 6) and
“Towards an Irish Settlement” (18 May: 6). In
the latter, it said:

Our own view, and it is one, we believe, that is
endorsed by the majority of the English-
speaking people in the British Empire and
abroad, is that it is no longer possible to defend
the Unionist attitude. Home Rule is just as
essential to Ireland as it is to any of the British
dominions ... Ireland has too long waited for that
measure of justice that has not been hers. For
too many decades has she been the Cinderella of
the Empire, and too frequently has she been the
victim of personal and political oppression.
Coercion has failed, as indeed it must fail, and
the time has now arrived for conciliation. To
continue to deny to the Irish people the right
which has been conceded to the white
populations of the overseas dominions would be
indefensible.

This editorial was transcribed by The Southern
Cross on 19 May (14). The Irish weekly
explained the reason to do it:

The more intelligent Englishmen are now
beginning to admit that ‘there must be
something wrong with the Government of
Ireland’ and the vulpine howl of the British
press against the men who fought and died for
their land is softening down. As an example of
the change of opinion we publish this week an
article from the Buenos Aires Herald, the
leading daily exponent of British opinion in
South America (13).

It is interesting also to note that during those
days The Southern Cross never referred to The
Standard. It would seem that The Southern
Cross paid special attention to what La Nación
and the Buenos Aires Herald could say, either
because of their relevant position among
Argentine newspapers, or because their opinion
was very important for the readers of the
weekly itself. The absence of clear references
to The Standard and its anti-Rising views
might also indicate that, for The Southern
Cross, its readers of the Irish-Argentine
community did not use it as a source of
information.8 This silence may also imply that
they did not consider the opinions of The
Standard to be representative of the ideas of
the Irish community in Argentina in spite of
the fact that its owners were a conspicuous
Irish family.

Opinions of and about The Standard

In the above-mentioned editorial of The
Standard of 27 April, “That ‘Revolution’” (10),
the newspaper agreed with the importance of
Home Rule, which was “the goal which every
Irishman by birth, descent and tradition,
aspired to”, among which the owners of that
newspaper seemed to be. The Standard insisted
on the loyalty of the Irish people, also proved
by taking part in the war; and it criticized the
violence of the rebels and the disloyalty of
rising against the United Kingdom, which had
granted Home Rule and was at war. Its opinion
against Irish independence was expressed in
categorical words: “no Irishman whose opinion
is worthy of any serious attention, no one who
knows how to reason, or by reasoning establish

__________________________

8. For example, to inform about the arrest of
Eamon, the son of its former editor, William Bulfin,
The Southern Cross (12 May: 13) made no explicit
reference to the news published in The Standard
(“Son of an Old Buenos Aires Resident: Arrested in
Rebel Uniform”, 11 May: 9), but to the one in La
Nación (11 May: 8). During the days of the Rising
there was not much information about him: “He is
unusually tall and is a magnificent type of young
manhood; he is extremely popular among his
fellow-students of the University ... Whether he
took any part in the insurrection or not we are
unable to say, as we have no data beyond the
telegrams” (The Southern Cross 12 May: 13).



63

a case, wants ‘absolute separation from
England’ ... Absolute separation would mean
the orphanage of Ireland; an orphan without an
asylum or a protector”.9

These straightforward statements about
Ireland as part of the United Kingdom were
sometimes replaced by even more blunt
language, like in the “Editor’s Table” on 27
April: “It would indeed be a shame to allow
this ‘noisy, shrivelled, meagre,’ band to make
the world believe that they are Ireland, whereas
they are only parasites which the Island has not
yet been able, after the manner of St. Patrick,
to banish into the bogs or shake from her
garment” (3).

Thomas Murray, the author of The Story of
the Irish in Argentina,10 was living in Buenos
Aires during the Easter Rising, and followed
the events of those days through the local
newspapers. In the pages of his book, full of
anti-British statements, he refers indirectly to
some of those papers and their opinions during
1916, but his anger against The Standard
stands out clearly: that newspaper was “the
most blackguardly anti-Irish thing that has
come off a printing press in many years”, and
its writers were “scribbling renegades and
panderers” (1919: 327-8).

A letter to the editor of the Buenos Aires
Herald saw the texts of The Standard in a
different way. For its author those articles in
________________________
9. Similar concepts about Ireland and its bad
prospects as an independent country had appeared
the day before in La Nación’s editorial “La
tentación de Irlanda” (“The Irish Temptation”), and
would appear in the Buenos Aires Herald (“The
Collapse of the Irish Rebellion”, 3 May: 6).
10. Murray’s book is the first one devoted
specifically to the Irish immigration in Argentina,
and is still today an essential reference for any work
on this topic. Although he was not a professional
historian, his book presents abundant and detailed
information about people and institutions (schools,
hospitals, associations, etc.); it provides personal
testimonies as well as numerous subscription lists,
letters, reports, etc.; and it collects information
about the immigrants that had appeared over the
years in the local press. Written in 1917 and
published in 1919, it includes several comments on
the contemporary Irish community.

The Standard “are evidently written by a
sympathetic Irishman and are thinly disguised
by a little sop of ‘loyalty’ and ‘horror’ here and
there to placate the British readers” (29 April:
6). It is difficult to find grounds for this
statement in the articles and editorial line in
The Standard, the newspaper with the most
critical and negative view or the Rising, but
this letter shows that even the harshest texts
could be read in different ways.

The letters of members of the Irish community

It would be difficult to try to calculate the
number of members of the Irish community in
Argentina. Apart from its cultural aspects, the
demographic figures are already difficult to
determine: the real number of Irish immigrants
is not clear and has been a matter of debate.
From passenger’s records and census data,
Coghlan estimated a figure of 10,000
immigrants (1982: 15-21). Korol and Sabato
reached a similar number: 10,500 to 11,500
(1981: 189-95). Ussher stated that they were
20,000 (1954: 19-23). Murray, following
MacKenna, says that 40,000 to 50,000 Irish
immigrants arrived in Argentina (2006: 7). In
any case, whatever their number, it would be
interesting to know the reaction of the Irish
community to the Easter Rising.

Thomas Murray’s opinion seems to be that,
in general, while many Argentines of Irish
descent were, “indeed, more Irish, and better
Irish, than their grandfathers”, they showed
“indifference and want of opinion” towards the
situation in Ireland (1919: 89 and 493).

The Southern Cross thought differently. On
19 May, after the executions, it wrote: “A
feeling of intense horror and indignation has
been produced in the Irish-Argentine
community by the vengeful brutality of
General Maxwell in dealing with the brave
insurgents who have proved that patriotism and
heroism are still alive in Ireland” (12).

Was there in the Irish community in
Argentina “indifference and want of opinion”
or “intense horror and indignation”? A possible
answer to this question may be found in the
opinions mentioned in the letters to the opinions
mentioned in the letters to the editors that were
published in the English-language papers.



64

In the cases of The Southern Cross and the
Buenos Aires Herald, although they had clearly
defined stances as regards the Dublin events,
they allowed in their pages opinions in favour
and against the rebels.

The first one to appear in the Buenos Aires
Herald was a furious letter (already mentioned)
against the Rising soon after its beginning.
Although its author was sympathetic towards
Ireland, he used expressive language to refer to
the events: “this ugly Irish business has one
name and only one, Rebellion, and that of the
blackest, most treacherous, most humiliating
kind, undertaken by despicable curs” (29 April:
6).

This was answered in the same Herald on 2
May (before the executions began) by a reader
of Irish origin who – under the pseudonym
“Gallipoli and Kut” – spoke about the
“gallants” of Dublin and “the courage of their
convictions”, then continued by referring to
Washington and San Martín, and finally turned
to hard words too:

When we Irish read such blundering, gratuitous
insolence as you write, the old deep thoughts
again rise, and we feel ashamed to think that we
are so far away from these martyrs, and we only
pray that we could be there, but not alone. We
would pray to God that the likes of you would
be there, at the other end of the street. We would
show you that the same spirit of patriotism is in
every Irishman’s heart (9).

In The Southern Cross most letters were
openly in favour of the Rising, like one signed
by a John J. Price who hoped that “the blow
those brave Irishmen have made, and the blood
they have shed will be the cause of bringing
freedom to Ireland” (19 May: 13). But there is
one, signed by a P. Ganly, which plainly
repudiates it:

I see by La Prensa of to-day that the first batch
of the Dublin Traitors who tried to take and hold
that City by force against the lawful rulers of all
Ireland ... has met the fate that generally awaits
those who here below attempt with insufficient
means, to upset laws and institutions that have
the sanction and blessing of high heaven ...
Once justice is satisfied ... might not we Irish
here in Argentina have Masses said on a given
day ... for the repose of the souls of those who

fell fighting as well as for the more
distinguished criminals that had the privilege of
being tried by English law ... ? (12 May: 14).

The Standard did not accept disagreement
with its pro-British editorial line, and published
letters against the Rising, like the one of an
“Irish Protestant” and “Home Ruler” (as he
termed himself), which read: “We know quite
well that the disgraceful scenes being enacted
to-day in our capital city are not representative
of our people’s sprit in general. Nevertheless
we hang our heads with a sense of shame like
an honest father when a prodigal son sullies his
honoured name” (28 April).

And to confirm its editorial line, on 13 May
The Standard published a note with the title:
“Ireland’s Heroic Dead”: “We have received,
anonymously, an advertisement and five
dollars for its publication ‘as many times as
possible.’ As it is not ‘possible[’] for us to
publish the notice once, we advise the person
or persons interested to come around and
recover the cash. Unless this is done within a
reasonable period the five dollars will be given
to some charitable fund” (10).

Something similar happened in the case of
the Herald. On 11 May it succinctly informed
that an invitation had appeared in La Unión to
a Mass on the 24 “for the eternal rest of the
souls of those ‘who have died for the liberty of
the Irish Nation. God Save Ireland!’” (6).
When some days later that same invitation was
sent to the Herald, the paper mentioned it in
similar words, but adding at the end: “To
which we reply ‘God save Ireland from traitors
whose criminal machinations can only lead to
the regrettable shedding of human blood’” (23
May: 6); nevertheless, the main part of the
article included precise information about
place, date, and time of the Mass.

On 5 April, in its second issue after the
beginning of the Rising, The Southern Cross
launched a subscription: “For the Victims of
the Revolution in Ireland. Appeal to the Irish-
Argentine community”. The purpose was to
send money to the archbishop of Dublin “for
all the poor of Dublin who have suffered by the
rising, and who are not provided by others,
irrespective of creed and politics” (13).



65

The following week a letter by a P. M. Kelly
was published: “I intend to send my mite next
week for the victims of the Irish insurrection.
Irish of Argentine, men and women, Argentine
born and Irish born, let us show all whom it
may concern, that we are proud ... of them and
of the cause for which they have fought and
died, and for which our forefathers fought and
died, generation after generation” (13).
Although charitable, these contributions also
implied a political stance.

The punishment of the rebels and the
changes in the opinions

Towards the end of the executions, The
Southern Cross said: “With shocking disregard
for the laws of humanity as they are supposed
to be practiced in modern times, Maxwell,
whom history will know as the Butcher of
Dublin, is slaughtering helpless and unarmed
men who have surrendered to him
unconditionally” (12 May: 12).

The Standard, on the other hand, usually
transcribed cables which referred to the British
clemency and civility in dealing with the
rebels. “It is recognised that where possible
General Maxwell is showing clemency towards
the prisoners whom he is called upon to judge
in his capacity as President of the courts
martial” (8 May: 1). As all other newspapers, it
had sustained the importance of being clement
towards the rebels. The news about the
executions came as a surprise, and The
Standard seems to have hesitated about what to
say. That may explain why on 15 May it
published a letter by a reader who spoke of
“the very sad ... news of the execution of the
by me personally considered Dublin heroes”;
and The Standard could only add a note: “We
are not prepared to discuss the points raised,
nor do we think they should be discussed
publicly, at present ... No one can possibly
know more of the case in point than the
responsible Government know” (4).

In its editorial of the 7 May, the Buenos
Aires Herald did not criticize the execution of
the leaders, but it insisted on the need of being
merciful towards the mass of the rebels:

From the outset it may be said that the feeling of
the majority of calm-minded Britons is strongly
in favour of all reasonable leniency being
extended to the dupes of a few fanatic or traitors ...

With the sentences which have been passed
upon the leaders of the Irish revolt we have
nothing to say by way of criticism. Perhaps later
on the summary trial and execution of the
principals in the rising may appear to have been
unnecessarily drastic, but we are not disposed to
cavil at what has taken place. We reiterate our
opinion that the British Government is largely
responsible for the tragedy that has occurred in
Ireland (6).

It is noteworthy that a pro-allied newspaper
like Crítica devoted a leader with the title “Un
error imperdonable de Inglaterra: Los mártires
irlandeses” (“An inexcusable mistake of
England’s: The Irish martyrs”) to criticize the
British repression of the rebels:

Without weighing the might of the decision,
England has judged that the Irish are guilty of
high treason and has treated them as such. But,
is it so? No: Ireland, subject to the British
empire, is a people that is ethnically different
from the English; it keeps its traditions, its tastes
and customs; and in its frank and noble spirit the
longing for the independence of the homeland
has never been forgotten ... With this bloody
repression, the British empire has stained its
name ... The blood of the martyrs is fertile, and
the mistake of the mighty is always decisive. Let
the Saxon nation think about it and it shall gain
a lot (5 May: 1).

It should be noted, nevertheless, that this is
an exception and that the Argentine press
seemed not particularly critical of the British
reaction to the Rising. According to Murray,
Britain had great influence on their editorial
lines:

Not one of them, save La Union and La Critica
[sic] had a word of protest to utter against
England’s shooting of the Dublin patriots ..., nor
against the hanging of Casement ... It is scarcely
unfair to suppose that something more than
mere sympathy for the Allies was at the bottom
of such strange principles in a republican
press ... There is, therefore, to my mind, no
accounting for the action of the Buenos Aires
press in regard to the treatment of the Irish
patriots by England, in the recent rebellion, save
that said press has been secured to the necessary
extent as a part of the English Foreign Service. I
do not desire even to hint that the editors have
been taken in hand and a quid pro quo
arrangement made ... There are dozens of ways
of buying the sympathy and service of a
newspaper besides the plain and rather unrefined



66

one of going into the office and counting out the
price in gold sovereigns on the editor’s or
manager’s desk. But to return to my theme, the
newspapers of Buenos Aires, in 1830, were
friendly to the cause of Irish liberty, in 1916
their friendship was for England and Russia, the
destroyers of the liberties of more people than
all the other nations of the world since Rome
fell (Murray 1919: 88-9).11

Although Murray’s comments seem
somewhat exaggerated, it is nevertheless true
that “[i]n the context of the Great War,
Argentina witnessed intensive propagandistic
activities on the part of both warring nations”
(Tato 2014: 343). But, at the same time, it is
interesting to note that none of the newspapers
that criticized the Rising supported the
execution of its leaders explicitly.

The British Clock Tower, the Easter Rising
and the Irish-Argentine

A month had passed since the beginning of the
Easter Rising when, on 24 May 1916, the
British Clock Tower (later known as “Torre de
los Ingleses”, or today as “Torre Monumental”)
was officially presented in Buenos Aires by the
British community as a memorial to the first
centenary of the Argentine Republic. The
committee that had carried out this project
included, among others, some people of Irish
descent. The Irish shamrock can be seen among its
decorative motifs, together with the English
rose, the Scottish thistle and the Welsh dragon.

The Irish in Argentina had frequently been
called “ingleses” (“English”), not only because
of the language they spoke, but also because
their country belonged to the same political
entity. Although they were Irish, they were
clearly British too.

As Edmundo Murray says, the identity of the
Irish in Argentina was not clear-cut: “How and
when did the Irish perceive themselves as
Irish? To what extent is being Irish not
____________________________

11. La Unión was founded in 1914 by Hermann
Tjarks, the owner and director of the Deutsche La
Plata Zeitung; the new daily was part of the
propaganda efforts of the German government
through its Buenos Aires embassy to reach the
Spanish-speaking population (Tato 2014: 333). It
seems natural, therefore, that it criticized the
execution of the leaders of the Rising.

synonymous with being English? What is Irish,
English or Argentine? It is easier to identify
Americans by the continent in which they live,
or the Jews by their religion. However, even in
these cases one cannot speak of ‘culture’.
Identity, as nationality, is a problem, an open
question” (2006: 131).

The attitudes of the Irish-Argentines towards
the Easter Rising show that their identity had
multiple aspects. From the letters in the
English-language newspapers and the
subscription by the community’s weekly, it
seems difficult to say that there was
widespread indifference towards the Rising,
but it is also difficult to speak about a general
support from the majority of a community in
which several members condemn it, perhaps in
some cases because of the support for the
Allied cause represented by the United
Kingdom, but also this is connected with the
fact that the Irish in Argentina also recognised
themselves as part of the British world.

There was frequent antagonism between the
nationalism fostered by the British state and the
Irish ‘peripheral nationalism’, a topic that has
not yet been addressed in the Argentine context
and that deserves analysis. But in general,
against the background of the war, the ‘sacred
union’ seems to have prevailed and there was a
widespread positive reaction to the demands of
the Crown, as shown by the Anglo-Argentine
volunteers of Irish origin at a time when the
relationship to Great Britain was going through
a particularly critical phase (Tato 2011: 291).

As regards the newspapers themselves, the
Rising in Ireland was susceptible of multiple
approaches, chosen by each of them from its
own perspective, more evident perhaps in the
cases of The Standard and The Southern Cross.
“Two very different, antagonistic views. How
was this possible? The only reason to explain it
is the heterogeneity of the Irish community. If
in the island itself where the events were taking
place there was no unanimity about the
republican cause, total support could not be
expected in Argentina” (Cernadas Fonsalías
2007: 8).

It is difficult to say which opinion
represented the true feelings of the community.
The Irish-Argentine editors of The Standard or
those who run The Southern Cross? The Irish-



67

Argentine readers who wrote about the “Dublin
Traitors” or those who wrote about the
“Gallants of Dublin”?

In any case, the newspapers not only
expressed the opinions of their editors, but also
the attitude of their readers. Among them, there
were stances clearly against and openly in
favour of the Rising. The news and analysis of
the Easter Rising in the contemporary
newspapers show that their opinions were as
varied as the opinions of the Irish and their

descendants in Argentina. Some saw them-
selves as part of the British world, while others
asserted their distinctive cultural identity and
defended it politically (Murray 1919: 329 and
497-8; Cernadas Fonsalías 2007: 2-3). As a
reader wrote in a letter to the editor of The
Southern Cross: “Among Irishmen of all
classes and creeds there will be a great
diversity of opinions as to the merits or
demerits of the recent Revolution” (19 May:
13).

Newspapers Cited
Buenos Aires Herald
Crítica
La Nación
La Prensa
The Southern Cross
The Standard

Works Cited
Barry, Carolina P. 2006. “El nacimiento de una terrible belleza”. The Southern Cross. August.
Beltrán, Oscar R. 1943. Historia del periodismo argentino. Pensamiento y obra de los forjadores de la patria.

Buenos Aires: Sopena.
Bethel, Leslie. 1989. “Britain and Latin America in historical perspective”. Britain and Latin America: A

Changing Relationship. Ed. Victor Bulmer-Thomas. Cambridge: Cambridge University Press, 1-24.
Cernadas Fonsalías, Jorge. 2006. “Inmigrantes y política. Los irlandeses frente a la creación del Estado Libre de

Irlanda y el primer gobierno de Irigoyen”. Jornadas: Migraciones, diásporas y contactos interculturales
de historia. Ed. Roxana Flammini. Rosario: Universidad Católica Argentina.

_____. 2007. “Los inmigrantes irlandeses en Argentina y su participación política. 1916-1922”. Actas del
Segundo Simposio de Estudios Irlandeses en Sudamérica. Eds. María Graciela Adamoli and María
Graciela Eliggi. Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa.

Coghlan, Eduardo. 1982. El aporte de los irlandeses a la formación de la Nación Argentina: primera parte.
Buenos Aires: s.n.

_____. 1987. Los irlandeses en la Argentina. Buenos Aires: author’s edition.
Cruset, María Eugenia. 2015. Nacionalismos y diásporas: Los casos vasco e irlandés en Argentina (1862-1922).

La Plata: Ediciones Lauburu.
De Marco, Miguel Ángel. 2006. Historia del periodismo argentino. Desde los orígenes hasta el Centenario de

Mayo. Buenos Aires: Educa.
Dehne, Phillip. 2014. “How important was Latin America to the First World War?”. Iberoamericana XIV, 53.

151-64.
Fernández, Juan Rómulo. 1943. Historia del periodismo argentino. Buenos Aires: Perlado.
Galazzi, Mariano. 2007. “El Levantamiento de Pascua de 1916 en los periódicos argentinos”. Actas del Segundo

Simposio de Estudios Irlandeses en Sudamérica. Eds. María Graciela Adamoli and María Graciela Eliggi.
Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa.

Korol, Juan Carlos, and Hilda Sábato. 1981. Cómo fue la inmigración irlandesa en Argentina. Buenos Aires:
Plus Ultra.

Lange, Bradley. 2009. “I am an Argentine:” The Irish in Buenos Aires, 1844-1913.
https://etd.library.emory.edu/ [retrieved: 23/11/2015]

Marshall, Oliver. 1996. The English-Language Press in Latin America. London: Institute of Latin American
Studies.



68

Menchaca, Ángel. 1917. “El periodismo argentino”. Tercer Censo Nacional. Vol. IX. Ed. Alberto P. Martínez.
Buenos Aires: L. J. Rosso. 263-9.

Murray, Edmundo. 2006. Becoming ‘irlandés’: Private narratives of the Irish emigration to Argentina: 1844-
1912. Buenos Aires: L.O.L.A.

Murray, Thomas. 1919. The Story of the Irish in Argentina. New York: P. J. Kennedy & Sons.
Pennington, A. [Arthur] Stuart. 1910. The Argentine Republic: Its Physical Features, History, Fauna, Flora,

Geology, Literature & Commerce. London: Stanley Paul & Co.
Ramírez Bacca, Renzo. 2015. “Historiografía latinoamericana de la Primera Guerra Mundial. Los casos de

Argentina, México y Colombia”. Folios 41. 187-204.
Schmuhl, Robert. 2010. “Peering through the Fog: American Newspapers and the Easter Rising”. Irish

Communications Review 12. 37-49.
Tato, María Inés. 2011. “El llamado de la patria. Británicos e italianos residentes en la Argentina frente a la

Primera Guerra Mundial”. Estudios Migratorios Latinoamericanos 71. 272-92.
_____. 2014. “Luring Neutrals. Allied and German propaganda in Argentina during the First World War”. World

War I and Propaganda. Ed. Troy R. E. Paddock. Leiden-Boston: Brill. 322-44.
Ussher, Santiago M. 1954. Los capellanes irlandeses en la colectividad hiberno-argentina durante el siglo XIX.

Buenos Aires: author’s edition.
Zuntini de Izarra, Laura Patricia. 2011. Narrativas de la diáspora irlandesa bajo la Cruz del Sur. Buenos Aires:

Corregidor.

Received 1 December 2015     Last version 18 January 2016

Mariano Galazzi has a degree in History and Translation. He has worked as a school teacher and
freelance translator. Research areas: immigration history and history of translation.


