
 

Como citar este artículo: TULLOCH, Christopher David y GUILLAMET LLOVERAS, Jaume (2018): “The 
Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export”, en Revista Internacional de Historia de la Comunicación, pp. 
05-22.  5

THE TRANSITION. 
CONVERGENCE AND 
DISCREPANCY IN THE 
INTERNATIONAL AND 
NATIONAL PRESS COVERAGE 
OF SPAIN’S MAJOR POSTWAR 
INTERNATIONAL NEWS 
EXPORT1  
 

DOI: http://dx.doi.org/10.12795/RiHC.2018.i11.02 

Recibido: 03/10/2018 

Aceptado: 08/11/2018 

Publicado: 15/12/2018 

  

Christopher David Tulloch ORCID  https://orcid.org/0000-0002-5476-0887 

Universitat Pompeu Fabra, christopher.tulloch@upf.edu 

  

Jaume Guillamet Lloveras ORCID  https://orcid.org/0000-0001-8385-1588 

Universitat Pompeu Fabra, jaume.guillamet@upf.edu 

                                                             
1 Los resultados presentados en este artículo corresponden a los proyectos de investigación "Noticias 
Internacionales de España. la Transición" (CSO 2009-09655), "El papel de la prensa diaria en la 
Transición" (CSO 2012-36774) y "El papel de la prensa no diaria en la Transición" (CSO 2015-67752-P) 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by idUS. Depósito de Investigación Universidad de Sevilla

https://core.ac.uk/display/185608142?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://dx.doi.org/10.12795/RiHC.2018.i11.02
https://orcid.org/0000-0002-5476-0887
mailto:christopher.tulloch@upf.edu
https://orcid.org/0000-0001-8385-1588
mailto:jaume.guillamet@upf.edu


Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 6 

 
Resumen: El papel de la prensa nacional y extranjera en la cobertura informativa de la 
Transición española a la democracia (1975-1978) ha sido una referencia constante en 
la historiografía del período de cambio político en España tras el final de la dictadura 
de Franco, así como en la cultura periodística. En este artículo presentamos los 
resultados generales de tres proyectos de investigación sobre el papel de la prensa 
extranjera, de la prensa diaria española y de la prensa no diaria enlos que se pueden 
comprobar convergencias y discrepancias en el relato informativo, las valoraciones 
editoriales y los posicionamientos políticos. La mayor independencia y libertad 
informativa de la prensa extranjera contrasta con la proximidad de la prensa española 
al rey y al gobierno, con la excepción del apoyo crítico a la reforma de las nuevas 
revistas políticas y los diarios surgidos en los primeros meses del proceso de cambio 
político. 
Palabras clave: Transición española, corresponsales extranjeros, prensa diaria, revistas 
políticas, periodistas  
 

 
Abstract: The role of the national and foreign press in the news coverage of the Spanish 
transition to democracy (1975-1978) has been a constant reference in the historical 
study of the period of political change after the end of the Francoist dictatorship. In this 
article we present the general results of three research projects concerning the role of 
the foreign press, of the Spanish daily press and the magazine marketin which we can 
observe both convergence and discrepance in the news narrative, editorial behaviour 
and political standpoints. The greater independence and informative freedom of the 
foreign press contrasts with the proximity of the Spanish press to both King and 
government with the exception of the critical support to reform expressed in both the 
new political magazines and newspapers during the first few months of the process of 
political change. 
Keywords: Spanish Transition, foreign correspondents, daliy press, political magazines, 
journalists  

Introduction 
Transition studies is undoubtedly a growing field within international political science. 

Interested scholars can access key texts that cover the external stimulation of 

democracy and the context of regime transition (Pridham, 1991, McGrew 1997) along 

with comparative works concerning democratic regeneration in Latin America, South 

Africa, Russia and Eastern Europe (Filgueira and Nohlen 1994; Anderson, 1999; Jones 

2001; Gross 2004; Voltmer 2006). In this sense, the post-Francoist Spanish transition to 

democracy is no exception as the abundant literature available on the subject 

illustrates (Carr and Fusi, 1993; Maravall 1982; Preston 1986; Clark and Haltzel 1987; 

Tuñon de Lara 1991; Tusell 1996, 1999; Soto 1998; Townson 2007). Within the wider 

field of transition studies, the role of the press in political change is itself an emerging 

field in journalism history studies. In that sense, the specific contribution of both the 

international press (Tulloch 2015; Guillamet 2016) and local journalists (Barrera, 1995; 



 
The Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export 
 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 7 

Zugasti 2008, Quirosa-Cheyrouze 2009; Guillamet 2018) in the conquest of political 

liberties and the consolidation of a democratic system in Spain are salient examples of 

these press/power dynamics. 

This paper attempts to draw together preliminary conclusions regarding the three 

consecutive research projects led by the Journalism Research Group at the Pompeu 

Fabra University in Barcelona focussed on the role of the international and national 

press as well as national and international weekly magazines during the Spanish 

transition to democracy in the late 1970s. The first project (2010-2012) focussed on 

the foreign correspondents and included field work in London, New York, Paris, Rome 

and the national archives as well as interviews with former journalists. Results were 

presented at IAMCR Durban 2012. The second project (2013-2015) shed light on the 

role of the national daily press and included exhaustive data retrieval and 

ethnographic work with leading journalists and politicians at the time, results of which 

were posted at IAMCR Montreal 2015. The third project (2016-2018) has worked on 

the political and general information magazines both in Spain and abroad. Some partial 

results of this Project were presented at IAMCR Leicester2016 and Cartagena de Indias 

2017. The initial general results of this latest project –presented for the first time at 

IAMCR 2018- allow us to begin to draw across-the-board conclusions based on the 

results of all three studies. 

In order to attempt to extrapolate wider and cross-comparative ideas and given the 

limited nature of the space available, the authors discarded a lineal project-by-project 

approach in favour of an analysis of five key issues –the passing of Franco, the debut of 

King Juan Carlos, the first Suarez government, the legalization of the Spanish 

Communist Party and the result of the first free elections- which dominate the early 

part of the Transition (November 1975 to June 1977) and which are clearly and 

constantly present in the three fields of journalistic production –international press, 

local newspapers and magazines- under analysis here.  

 

1 The Francoist legacy: condemned in the 
foreign press, respected on the pages of 
national dailies 

One of the most glaring discrepancies between the coverage of the international and 

the national press of the Spanish transition to democracy is their initial reaction to the 



Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 8 

death of Franco and retrospective analysis of his regime. As a general rule, the foreign 

press takes no time in framing Francoism as undeniably negative and his dictatorship 

as the illegitimate continuity of the Civil War. The Italian press sets the tone. Less than 

24 hours after his death, Alberto Viali in La Stampa refers to his rule as a “crazy, Nazi-

style” dictatorship. Carles Casalegno in the same paper speaks of an end to “forty years 

of absolute power built on one million dead”. French daily Le Figaro openly doubts 

that the end of the dictatorship means the immediate beginning of freedom. Walter 

Haubrich, in the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) condemns Franco for his cruel 

attacks both on liberalism as well as communism. The Munich-based Suddeutsche 

Zeitung (SZ) writes that towards the end of his regime the “isolated dictator” had 

returned to his “fascist origins” and shown a genuine incapacity for preparing the 

arrival of a democracy. The New York Times (NYT) acuses Franco of committing 

“atrocious reprisals” and of governing through terror and its Spain correspondent 

Henry Giniger spoke of a man who “when in doubt, repressed”. The NYT editorial 

entitled “hated by many, loved by few”, published the day after Franco’s death, 

summarises the papers position. An interesting exception to the rule is the British 

press which shows itself to be more benevolent towards Franco. In spite of criticism 

regarding the nature and resistance to change of his regime both The Times and The 

Daily Telegraph speak of his successful military career, his independent stance during 

the Second World War and the prolonged period of peace and political stability 

enjoyed by Spain in recent decades. The latter even goes as far as saying that the 

Spanish people will suport Prince Juan Carlos because they are “anxious to conserve 

and construct the prosperity reached under the firm and stable government of 

Franco”. (Guillamet 2016: 47-49) 

For obvious reasons related to issues of censorship and press control –the 1966 Press 

Law is still firmly in place- and newsroom inertia of so many years of strict supervision, 

Spanish national newspapers offer a contesting portrayal of the legacy of Franco. In 

the days following his death, there is a tone of widespread approval for a regime 

normally couched in terms of the ‘modernization’ and ‘guarantee of national unity’ 

which his rule had represented. For Ya, ABC and to a slightly lesser extent, 

Informaciones, it is time for grieving and for the recognition of the figure of the 

dictator. The op-ed content during the first seven days following his death constitutes 

one constant tribute to Franco. While Informaciones publishes four consecutive 

editorials on Franco before turning its attention to the new King, Ya offers no less than 

six editorials about his role in contemporary Spanish history and a uniformly positive 

reading of his political testament. The Catholic daily refers to Franco as “the great 

Spanish figure of the 20th century” whose mark on Spanish society is “so huge that any 

superlative would only reduce it”. Ya also considers that Franco not only paved the 

way for the Transition but is also directly responsible for the popularity of the new 

Monarch when stating that “Franco has won his last battle which was to offer the 

masses to the King so that the Monarchy will not have to build itself in a vacuum but 



 
The Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export 
 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 9 

rather on the grounds of popular adhesion” (Tulloch, 2017: 91). ABC’s lauding of the 

figure of Franco goes beyond the first few days and weeks and continues into months. 

In May 1976, and coinciding with the six month commemoration of his death, the 

Madrid daily still openly revindicates the “common historical patrimony” that Franco 

represents. On November 20th 1976, -exactly a year after his death- the paper offers a 

full length editorial recalling the figure and legacy of the dictator. Outside of the 

capital, on the day following his funeral, the publisher of La Vanguardia Española in 

Barcelona, the Count of Godó, offers a full length article in which he exalts the figure of 

Franco and declares himself to be proud to have formed part of the Spain he forged. 

After a few days, La Vanguardia left behind references to the legacy of the dictator in 

favour of clear support to the King. 

The reaction of the Spanish magazines was more varied given that some such as 

Cuadernos para el Diálogo, Triunfo or Cambio 16 had already emerged on the 

newsstands with an attitude clearly favourable to political change unlike others such as 

Gaceta Ilustrada or La Actualidad Española which were tied to the main newspapers 

and thus showed themselves to be more benevolent in their treatment of Franco.  

The Anglo-American political weeklies analysed in this study –The Economist, Time and 

Newsweek- while as equally critical of the Francoist legacy as their daily newspaper 

counterparts, tend towards a double analysis of how his death may affect institutions 

such as the Armed Forces while at the same time offering projections about the 

consequences of the changes ahead. The Economist expresses its relief at the passing 

of what it calls on its front cover “Spain’s little old man” but also refers to the King as 

the “Prince-in-waiting so few people know” ad gives tips on “how to exorcise Franco’s 

ghost”. Time in a long six page retrospective talks of “36 years of iron rule” and in 

articles which reflect the political uncertainty at the time publishes pieces entitled 

“After Franco, hope and fear” or “Juan Carlos: the Uncertain King”. Newsweek also 

carries out this double coverage combining a moderately negative look back at the 

Francoist years accompanied by doubts about the political future of Spain as can be 

seen by the content of articles such as “Waiting in the wings” or “Deathbed Politics”. 

 



Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 10 

2 The King’s first twelve months: from 
widespread criticism to full support of 
pro-democratic measures in both 
international and national press 

While Transitionist literature has been extremely favourable towards the figure of Juan 

Carlos I, one of the most interesting transversal observations of the coverage carried 

out by international press, national dailies and magazines at the time refers to the 

reservations shown by all alike regarding the capacity of the young Monarch to carry 

out plans for reform and to lead Spain into a new political future. Unlike the 

discrepancies between the foreign press and national newspapers regarding the figure 

of Franco, the young King is the subject of across-the-board criticism in the first few 

months of his reign.  

The international press is disappointed at the Monarch’s opening moves. To begin 

with, the King is widely portrayed as the heir to Franco –Giscard d’Estaing had coined 

Juan Carlos I “a prefabricated King”- who does not represent a break with the past. The 

Suddeutsche Zeitung urged the King to act quickly so as not to lose credibility (24 Nov 

75) The nomination of Torcuato Fernández Miranda as president of the Kings Council is 

seen as a gesture to the extreme right and is openly criticised in the NYT (3 Dec 75). 

With the exception of the Daily Telegraph and the Washington Post, the foreign press 

is frustrated by the nomination of Arias Navarro as Prime Minister. The NYT warns the 

King of choosing the “continuation of Francoism without Franco”. (10 Dec 75) Haubrich 

in the FAZ says that this first cabinet does not correspond to that desired by Spanish 

democrats. The NYT accuses the King of “not operating with courage” (23 Dec 75) 

while La Stampa is furious at the exaltation of Franco in the King’s Christmas message 

(27 Dec 75).  

The continuist policies of Arias Navarro are received with disappointment by foreign 

correspondents. Reforms are considered to be too slow and the spring of 1976 

presents unrest in Catalonia, the Basque Country and the arrest of political opposition. 

Arias Navarro is interviewed by Arnaud de Borchgrave in Newsweek and his immobilist 

philosophy only generates greater frustration (5 Jan 76). The Times accuse the King  of  

“not putting his weight behind change” (31 Mar 76) and the Corriere della Sera (15 

Mar 76) points towards Arielza and Fraga as immediate solutions. Sandro Viola en La 

Repubblica states that Juan Carlos’ Spain is “practically the same as under Franco” (3 

April 76) and Le Figaro states that Juan Carlos’ desire for change is challenged by Arias’ 

desire to perpetuate the Francoist heritage. (20 April 76) On 26th April Newsweek 

provides Arias Navarro’s political death sentence when revealing how the King has 

referred to his premier as an “unmitigated disaster”.  



 
The Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export 
 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 11 

As for national titles, even the staunchly pro-monarchist La Vanguardia Española, 

while welcoming the arrival of the King as a sign of democratic regeneration, 

complains of the apparent lack of distribution of power. The creation of the necessary 

conditions for the conversion of Spain into a modern European state seemed to be 

hindered by the lack of measures taken for the provision of such a change. While –as in 

the case of the death of Franco- the international press is much quicker to oppose 

Arias Navarro than their national counterparts, that does not mean the national press 

protected Arias Navarro from criticism. La Vanguardia, which had initially offered 

lukewarm support to Arias Navarro, begins to publish articles critical of both his 

economic policies and his close relations with the Franco nostalgics known as the 

“bunker”. Ya is infuriated by the lack of communicative skills displayed by the premier 

in his first live televised speech at the end of January. By April the paper withdraws the 

support it had lent to Arias Navarro and both this paper along with Informaciones 

criticize his inability to face up to the far-right bunker and push the need for a 

democratic programme, a calendar for change and a timeline to make political reform 

a reality.  

Arias Navarro’s forced resignation comes as no surprise to both the international and 

national press. The Italian press celebrates the decision and now considers the King an 

artifice of change. The Times says the end of Arias Navarro puts an end to jokes about 

“Juan Carlos The Brief” and both Le Monde and the NYT say that ‘resignation’ is a 

euphemism and argue that it has been forced by the King. The real surprise will be the 

substitute. 

While Arias Navarro’s resignation on the 1st of July was to change the dynamics of the 

coverage of the King in both the national and international press, the foundations for 

this about-turn were laid a month before coinciding with the King’s visit to the United 

States in June 1976 for the bicentenary of US independence. The Kings speech at the 

US Congress is the launching pad for more favourable criticism particularly in the 

international press where reaction is glowing. The NYT proclaims Juan Carlos “a King 

for democracy” (4 June 76). Le Figaro talks of a “new image” for Spain and the SZ 

refers to the Monarch as “a King who, in the New World, has broken with the Francoist 

legacy”. (8 June 76).  

A similar effect is perceptible in the national press. From June onwards newspapers 

such as Informaciones and Ya reflect the Monarch as a symbol of the reconciliation 

needed to guide Spain through complex political times. The former dedicates no less 

than eight editorials to him throughout the second half of 1976 -along with a special 

edition on the 22nd November 1976 dedicated to erasing Franco from the collective 

memory in favour of the King- while the latter also dedicates a special issue on the 

anniversary of his confirmation as Head of State. New titles on the newsstand such as 



Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 12 

El Pais –it appears just a month before the trip- are also enthused by Juan Carlos’ 

reception in the US and see him the key to changing Spain’s image abroad.  

As for magazines, Time is equally enthusiastic and considers Juan Carlos to be “A New 

King with Clout” (7 June 76). Cambio 16 lends the Royal trip considerable coverage but, 

in a stark reminder of the austere conditions under which the national press was still 

force to manoeuvre, is threatened with suspension by the government for having 

published an image of the King apparently tap dancing on the front cover of the 

magazine. In this sense the possible reservations that the Spanish magazines may have 

had concerning the figure of the King are constrained by the protection lent to him by 

the Press Law. That said, all of them see the Monarch as the only figure capable of 

forcing reforms beyond the continuity of Francoism. The new democratic magazines 

insist in counterbalancing the figure of the King with that of Franco as well as the 

positive relationship he has with his father Juan de Borbón, son of Alfonso XIII and 

legitimate heir to the throne whose return was blocked by Franco. 

3 Suárez: from ‘unwelcome surprise’ to 
Transition figurehead   

The nomination of Suárez as prime minister knocked the international and national 

press out of their stride. Many foreign correspondents had laid their weight fully 

behind Areilza seen by the NYT as a figure who “has stopped fighting the Civil War and 

is now trying to pull the country away from its old antagonisms” (23 Dec 75) The 

national press also coveted Areilza as can be seen by its clear support even as late as 

May 1976 for his proposal of a national pact for reform and by the fact that he was 

clearly the minister most closely associated with the King. The weekly magazines gave 

him considerable space along with Fraga who offered  lengthy exclusive interviews to 

the Angloamerican publications. 

Along with the fallout of the exclusion of Areilza and Fraga, the widespread scathing 

criticism of the nomination of Suarez in the international press is largely due to him 

being received as another heir of the Regime. The French press is unanimous in its 

opposition to him. In the UK, the Financial Times says the choice of Suarez shows the 

weakness of the King and the political system he has inherited and criticises his youth, 

lack of experience and minimal contacts with the opposition The Guardian fears that 

Suarez could be worse than Arias. (10 July 76) The German press states that this 

decision shows that, despite cosmetic changes, Spain is still a regime. The Italian press 

considers him to be a Fascist imposition that will not last.  



 
The Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export 
 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 13 

Although couched in more moderate terms, the national press is in harmony with its 

international colleagues on this issue. Many Spanish papers considered the new Prime 

Minister not to have the political weight or democratic pedigree in order to carry out 

reforms. The choice of Suárez provokes a strongly worded editorial in La Vanguardia 

Española, a surprising reaction given the King’s open support for him.  The traditionally 

moderate daily questions not only the capacity of the politician to bring Spain into the 

democratic era –“its possible that it’s a good change, its probable that it isn’t”- and 

considers this decision to represent a profound political crisis especially given that he 

did not dispose of a team especially after neither Areilza nor Fraga were to be named 

in the new Cabinet. The composition of the first Suarez Cabinet was considered to be 

made up of second string politicians. Informaciones wrote at the time that “the 

absence of first rate political figures and the relative anonymity of many of its 

components contribute to fostering doubts and suspicions” (Zugasti 2007: 71). El Pais 

explained that as journalists read through the list of names, the most frequent 

question in the newsrooms was “Who’s he?” Delkader at El Pais remembers that “the 

antecedents of Adolfo Saurez were not the cleanest slate for transforming the regime” 

(Zugasti 2007: 70). This newspaper was of course responsible for publishing the most 

damning criticism of the new government. Ricardo de la Cierva’s piece entitled “What 

a mistake, what an immense mistake!” where he refers to the “first Francoist 

government of postfrancoism” forms part of Transition folklore regarding the press’ 

reception of Suárez. To back its arguments, the next day the paper publishes a full 

page spread of the criticism of the Suarez cabinet in the international press.  

ABC, while more complimentary in its tone towards Suàrez at the beginning –largely 

due to his proximity to the King- cannot comprehend the absence of Areilza and Fraga 

and consequently talks of a government without leaders while gradually withdrawing 

support for the new leader. Ya considers Suarez’s time in the Movimiento as a 

negative sign for the consolidation of genuine democratic change. According to a staff 

writer at the time, “while it is true that the “what a mistake” article was written by de 

la Cierva we all thought it to be true” (Tulloch 2017: 95). Ya considers his nomination 

as a “victory for the prudent reformists” and suggests the opposition take note and 

start to renew their leaders given the clear empathy between the King and the PM. 

Informaciones is equally surprised by the choice and considers Suarez’s background in 

the Francoist rank and file to be an obstacle and “an unfavourable starting point”.  

The only clear exception to the rule is the favourable reaction of the far-right 

newspaper El Alcazar. This publication sees Suarez as “one of their own”; a former 

black shirt figure from the rank and file of the Movimiento who should be able to out 

and end to the reform process. The paper goes on to urge Suarez to tackle the 

economic crisis before unveiling any political reforms and reminds the new premier 

that he represents a generation fully able to enjoy the ‘peaceful’ years brought by 

Francoism. Not surprisingly El Alcazar was one of only two papers –ABC was the other- 



Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 14 

to reproduce the King’s message to his government in its first formal meeting: “this 

must be a strong government in a strong State”.  

As for the magazines, the Anglo-American publications tend to stress the “change” 

factor over and above any extended direct criticism of Suarez himself. Time magazine 

employs the headline “Time for a change” when referring to his nomination while 

Newsweek talks of “Changing the Guard” (12 July 76) and, a week later, refers to the 

new premier as “The Kings Man” (19 July 76). Time declares that Suarez has forced the 

Spanish to “enter into an unprecedented national dialogue about democracy” (16 Aug 

76) and describes Suarez as “a unique political phenomenon”. 

It goes without saying that over the coming months both the international press and 

local journalists warm to the media-savvy Suárez as measures such as the first political 

amnesty, the announcement of a referendum on political reform, the return of the 

exiles and the calling of free elections in June 1977 are made. All the publications refer 

to the fact that Suarez represents a generational break with the generation of the War 

and despite the initial reservations highlighted above, he slowly gains the recognition 

of the international and press alike and is widely portrayed as a reformer who aims to 

lead Spain into Europe. At a national level some papers are more enthusiastic then 

others- Ya and ABC lead support for him- as he becomes the figurehead of political 

centrism the UCD and Christian democracy while after these initial doubts, Suarez is 

generally praised by the foreign press and especially by the magazines. In general 

terms, Newsweek presents Suarez as a “miracle worker who dragged Spain out of the 

dictatorship” (17 Apr 77) and Time considers him to exercise undeniable leadership. 

The article entitled “The Royal Favourite”, published just a month before the June 15 

elections, sums up the magazines’ position towards a politician who “was the executor 

of the Transition of post-Francoist Spain…many voters prefer to vote for a man than a 

cause especially for an attractive candidate who they know and have learnt to trust…” 

(16 May 77) The exception to the rule here came from the Spanish democratic-era 

magazines such as Cuadernos, Cambio 16, Triunfo which, while accepting his capacity 

to carry reforms constantly, highlighted the personal contradictions of the former 

Francoist. The traditional magazines however, lent him their inconditional support.   

To sum up, Suarez is seen as the only actor in the turbulent Spanish landscape capable 

of taking Spain towards the political Centre, an ideological space considered by the US 

and the UK as ideal for consolidating the democratic project and for cultivating 

transatlantic relations. According to Fernandez-Cuesta, one of the reasons for the 

positive image of Suarez in the foreign press is that “from the beginning of his 

mandate, he showed a clear disposition to meet up with the correspondents of the 

main foreign media accredited in Madrid…he became a front cover political figure in 

the European and American press because he never showed disdain towards their 

delegates in Spain” (Tulloch 2014: 101). 



 
The Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export 
 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 15 

It goes without saying that over the coming months both the international press and 

local journalists warm to the media-savvy Suárez as measures such as the first political 

amnesty, the announcement of a referendum on political reform, the return of the 

exiles and the calling of free elections in June 1977 are made. All the publications refer 

to the fact that Suarez represents a generational break with the generation of the War 

and despite the initial reservations highlighted above, he slowly gains the recognition 

of the international and press alike and is widely portrayed as a reformer who aims to 

lead Spain into Europe. At a national level some papers are more enthusiastic then 

others- Ya and ABC lead support for him- as he becomes the figurehead of political 

centrism the UCD and Christian democracy. 

4 Legalization of the PCE: welcomed by 
the foreign press, tolerated at home 

The legalization of the Spanish Communist Party (PCE) fascinated the international 

press in different ways and Carrillo was often addressed as the leader of the 

antifrancoist opposition ready to come to Spain for national reconciliation and in this 

sense is interviewed in Paris by both Time and Newsweek in November 1975. His 

detention in Madrid in December 1976 injects greater tension into the story and is 

seen as a litmus test for Spanish democracy. While for the European press the story 

was framed within the wider context of Eurocommunism and Carrillo’s alliance with 

Berlinguer and Marchais, for the US press, Carrillo’s critical stance towards Soviet 

communism allowed the PCE story to enter into a larger Cold War narrative. The 

EuroCommunist summit in March 1977 in Barajas is amply covered by the 

international press as the counterbalance to the Warsaw Pact countries. The Telegraph 

urges the Italians, French and Spanish to break with Moscow and points out that 

Carrillo is the most combative figure of the three. The Financial Times interprets the 

summit as the proof of PCE’s choice of a democratic road map.  When the party is 

finally legalized on April 9th, Le Monde reflects the disgust of the military, the FAZ 

considers the move fundamental to the credibility of the Suárez project and the Italian 

press puts its satisfaction on hold while waiting for the reaction of the military. Bugialli 

of the CDS calls it Carrillo’s “longest night” and the “most decisive step made by Suarez 

for the credibility of his democratic project”. The NYT talks of the fall of the “last 

barricade” and the Telegraph defines the legalization move as the most decisive proof 

of the break with Francoism”.  

The vision of the foreign correspondents contrasts with that of the national press for 

which the PCE issue is fundamentally about stability and internal order. That said and 



Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 16 

in line with their international colleagues, initial concerns in early 1976 turn to a 

genuine lobby by the spring of 1977 for the party’s legalization including even the most 

conservative dailies such as Ya which while not trusting Carrillo, considers legalization 

preferable to forcing the party to act in clandestine fashion which may conversely lead 

to the party attracting more followers. The decision to legalize the PCE is seen as an act 

of “political prudence” and its position is clearly defined in the editorial “No to 

Communism, Yes to the legalization of the PCE”. (20 Apr 77) Informaciones respects 

the moderate and respectful manner in which PCE has carried out its electoral 

campaign while La Vanguardia warns the party to follow the rules and in a stern 

editorial, published some days later, reminds its readers that “it is incompatible to 

declare oneself monarchic and loyal to the Crown while at the same time encouraging 

political currents which may end in sedition”. (Rodriguez-Martinez et al: 611) The 

legalization of the PCE was accepted by the democratic-era magazines not just as a 

measure of support for Suarez -as in the case of the majority of newspapers- but was a 

systematic petition made since their founding as an indispensable condition for real 

democratic reform. 

However, there is no complete consensus on the issue. ABC opposes legalization even 

after the decision has been made arguing that such the approval of the PCE is not a 

requisite for a stable democracy. The measure is written off as a “grave decision and 

error” -in line with a similar stance taken by the hierarchy of the armed forces- and the 

paper chooses not to join the common editorial signed by all Madrid dailies. It goes 

without saying that nostalgic dailies such as El Alcazar were radically opposed to 

legalization.  

One final point should be made here: while it its true that throughout 1976 and the 

spring of 1977 it is clear that the national and international press coverage of the PCE 

is tailored almost in exotic terms by the fact that the party is never perceived as a 

threat to the conservative centre right party lead by Suárez. Once the party enters the 

electoral lists on April 15th the tone of the coverage is decidedly more aggressive in 

order to booster the chances of the centrist options. 

5 Elections June 1977: international and 
national press consensus on the ‘ideal 
result’ of the first democratic vote 

The first democratic elections in 41 years culminate the first 18 months of the 

Transition process. The Financial Times and the Telegraph plead with Suarez to present 



 
The Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export 
 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 17 

his candidacy as “the best hope for the continued progress” of Spain. Kasseber in the 

Suddeutsche Zeitung says that never did he dream that just one and a half years after 

the death of Franco, Spain would be celebrating such elections and begs Suarez to be 

more involved in the UCD campaign to assure victory. The foreign press are captivated 

by the new actors on the Transition political stage such as La Pasionaria whose arrival 

at Madrid airport is amply covered by the correspondents who turned up to see her 

return or Felipe Gonzalez whom Haubrich at the FAZ calls “the news star in the Spanish 

sky”. The international press predict a Suarez victory. Niedergang of Le Monde reminds 

his readers that Suarez was the director of TVE and understands screen politics better 

than his rivals and La Stampa argues that Suarez will win because “a political centre is 

emerging which distances from long term fascism” and because Suarez is “intelligent, 

practical and acts as if he has no ideology at all”. The British press is the only one to 

express a concern that if Suarez is the “king’s candidate” and Suarez loses, he might 

take the King with him as happened with his brother-in-law Constantino of Greece. 

Gott in The Guardian says a victory for the Left will prove that republicanism remains 

as strong in Spanish politics as it was in the Thirties. The Telegraph, paraphrasing 

Churchill, calls the 15th June “the end of the beginning”. 

The Suarez victory is received in ecstatic fashion by the foreign press. Romero in Le 

Figaro declares that “Spain has exorcised its old ghosts”. The NYT says the result opens 

a period of hope and the possibility of culminating the democratic process. The Post 

considers the elections to be important because there was no violence and reminds 

readers that the campaign was more centred on leaders than on ideas. The Italian 

press congratulates Spain on its maturity and considers the result to bring Spain back 

into the western European fold. The German correspondents consider the result to 

bring about the end of the Civil War. As for the UK, the Telegraph makes a point of 

highlighting the PCE’s “miserable results”. The Times says the PCE’s results will make 

life easier with the armed forces. The Guardian, delighted at the results, says that the 

Spanish have “buried their past under a mountain of ballot papers”.  There is general 

satisfaction at the poor results of Fraga’s AP and the ultra conservative forces in 

general. The Guardian says the “heirs of Franco” have been reduced to a “small band 

of nostalgics”. The FT says the result –AP even trailed the PCE- is humiliating, 

repudiates the Franco era and is a setback for those who wanted to take advantage of 

the violence in the spring of that year and the legalization of the PCE. The paper names 

Suarez “Man of the Week”. The Times considers the King to be “the real winner of the 

elections” and the non-election of former PM Arias Navarro as senator as the best 

symbol of the failure of the “Bunker”. 

While the international press was waxing lyrical about the first free elections in 

historical and sociological terms, the national press was busy getting behind its 

candidates and parties. ABC hedges its bets and publicly asks for the votes for the 

candidates of both the Alianza Popular and the UCD. La Vanguardia supports Suarez 



Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 18 

but demands solutions to the economic crisis. Ya considers that the elections put an 

end to twelve difficult months but thanks the King and the government for allowing 

the democratic game to be played out. With the elections over, both ABC and La 

Vanguardia pay tribute to the winner and interpret the results as a nod to generational 

change symbolized by Suarez and Gonzalez. Ya is a direct benefactor of the result as 

some of its contributors are in the first Cabinet. Informaciones points to the long road 

ahead and urges the winners to make pacts in the defence of democracy.  

As for the magazines both the Economist and Newsweek go with the same headline to 

accompany their front cover stories: “Spain’s center holds” (18 June 77) while Time 

goes with “Democracy wins”. All pay tribute to the new media star that is Suarez who 

is spoken of in Newsweek as “Europe’s newest Giscard”. 

6 Observations on comparative analysis 
Space limitations have only allowed for the cross comparative analyses from almost 40 

publications from the foreign and national press and their corresponding magazine 

markets to touch on just five of the salient issues from the first 18 months of the 

Spanish Transition timeline. That said, and having run through the press reaction in 

each case, certain transversal observations and the contemplation of additional wider 

issues which go beyond the scope of the specific news coverage itself can be made.  

Convergence or discrepancy? It is clear that the level of coincidence depends on the 

nature of the news story itself. The international and the national press align in their 

reaction to Suarez’s nomination as premier which is received with almost unanimous 

dismay, their doubts over the leadership capacity of the young King or in their support 

of measures for political renewal and democratization. There is a clear consensus for 

order and the pushing of a “stability agenda” albeit from different perspectives. While 

the international –and particularly the US- press focus their coverage on the Spanish 

transition within a wider framework of political instability marked by the fall of the 

military dictatorship in Greece, the “Carnation revolution” in Portugal or the context of 

left wing terrorism in Italy and Germany, the national press often expresses its concern 

regarding the position of the Armed Forces in the face of greater liberalization or the 

absence of a consolidated -and moderate- opposition party.  

They are seen to be divided when analysing the Francoist legacy -largely due to the 

press restrictions placed on the local dailies but also on the inherent conservative 

nature of the papers on the newsstand in November 1975- or on issues such as 

terrorism in the Basque Country. While the tone of the national press towards the acts 

perpetrated by ETA is one of indignation, the international press –and in particular the 



 
The Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export 
 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 19 

on-the-ground feature articles in the influential Angloamerican weeklies- couches the 

organization in more lenient terms as a violent answer to a regime which executes its 

militants after war trials carried out with no legal guarantees. ETA is often portrayed by 

these publications as an organization which enjoys widespread popular support and is 

reinforced by ill-judged and indiscriminate police repression.  

Fine-tuning the definition of ‘national press’. Important caveats must be introduced 

into such cross-referential studies. One such observation is that wide-sweeping 

attempts to compare the international press with the national press must take into 

account the existence of two parallel press groupings in the case of the Spanish 

national press: the pre-Francoist news titles –La Vanguardia, ABC, Informaciones and 

Ya- and democratic era newspapers such as El Pais, Diario 16 or the Catalan daily Avui. 

A newsroom born in democracy does not inherit the internal dynamics of a publication 

forced to function under suffocating press restrictions for decades. 

Nuances with the ‘international press’. As with the national press, on some issues the 

foreign press does not speak with one sole voice. On occasions, the Angloamerican 

press is at odds with its European colleagues. Articles regarding the historical legacy of 

Franco or attitudes towards Carrillo and the PCE are pertinent examples of this trend. 

The PCE story is more comfortably managed by the European press within the wider 

context of Eurocommunism whereas for the US, the possible re-emergence of the 

Spanish Communist party is seen from a Cold War mindset. 

Unequal working conditions of foreign and national journalists. Cross comparisons 

must take into account the working conditions under which the journalists were forced 

to operate and in many ways, the foreign correspondents had an advantage when 

covering the Transition. Leading Spanish politicians at the time –Arias Navarro, Fraga, 

Areilza, Carrillo- resorted to them when they wished to convey their messages and 

they were often treated better as part of the pro-democratization media handling 

strategy. In this sense, the international press could exploit the wider margin for 

manoeuvre unwillingly lent to them as a gesture of commitment to greater 

democratization. International reporters very often enjoyed direct access to sources 

and of course the foreign press corps was, to a large extent, freer from the restrictions 

on Spanish journalists. Foreign reporters were often used as a channel by local 

journalists to publish stories, to pass on ideas and thus circumvent local restrictions 

and as a cover participating in acts demanding greater press freedom.  

Whilst surveillance measures -phone tapping, telephone threats, confiscation of press 

credentials, closure of the International Press Club in Madrid, MIT infiltration in 

clandestine press conferences, embargo on the import of foreign newspapers at the 

airport- were taken by the Ministry of Information and Tourism (MIT) during the late 

1970s (Tulloch 2015) they are not comparable to the disciplinary sanctions, fines, bans 



Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 20 

and censorship imposed on national publications –and particularly the magazine 

market- under the 1966 Press Law, which it must be remembered, was only modified 

just prior to the first legislative elections of June 1977. The playing field for pro-

democratic journalism was then not quite the same on both sides.  

7 Concluding remarks 
Continuity and change. These two words could be employed to summarize the role 

played by the media during the Spanish transition to democracy. They are, in many 

ways, words which could also be used to describe the political process itself which, 

without achieving the democratic break demanded by the Francoist opposition, did 

culminate in a series of elections regulated by a reform bill approved by the Francoist 

Lower House before self-dissolution. 

The results of the three research projects, concerning the role of the foreign, local and 

weekly magazine press respectively, offer different profiles of political behaviour 

which, with some important nuances tend to coincide in one fundamental aspect: the 

unconditional support for the liberalizing measures of the successive governments of 

Carlos Arias Navarro and Adolfo Suarez and permanent criticism regarding any actions 

or measures which cast doubts of the political objectives of the reform or slow the 

pace, extent and intensity with which they were to be carried out. 

Continuity and change can be seen to take place in the three playing fields under 

analysis. The leading national dailies coming from Francoism maintain a position 

favourable to the reform proposals while at the same time making quite clear their 

support towards the conservative agenda headed by Alianza Popular (Manuel Fraga) 

and the Union de Centro Democratico (Adolfo Suárez). Support for the opposition 

parties can be found in the new dailies which appeared in 1976 onwards. The general 

weekly magazines follow a similar pattern although the main difference lies in the fact 

that the magazines are both quite clearly more open to including the voices and 

contributions of the democratic opposition and leftwing political groups as well as 

openly critical of figures and institutions of Francoism. In this sense, many of the new 

post-1975 press carries the baton originally led by some magazines. This restrained 

opposition both in press and weeklies is largely due to the control over the press 

exercised the 1966 Press Law –which was only partially reformed prior to the elections 

of June 1977- as well as to the precedence/prior employment of many editors and staff 

writers. This prudent response can also be explained by the uncertainty surrounding 

the Transition, the resistance shown by the armed forces and the climate of violence 

generated by ETA as well as extreme right and left political movements. 



 
The Transition. Convergence and discrepancy in the international and national press coverage of Spain’s 
major postwar international news export 
 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 21 

Continuity and change is also expressed through the foreign press but this time it is 

more clearly shown given the greater freedom given to foreign reporters and the 

political distance with which they were able to approach their work in comparison to 

their Spanish colleagues. In fundamental issues, the foreign correspondents and 

columnists coincide with the national press. The nuance here lies in their pragmatic 

approach –clearly expressed as such- in the context of firm criticism of the nature and 

legacy of the Francoist regime impossible to find in the Spanish press or their 

immediate disqualification of the Arias government and the initial reservations 

regarding the capacity of King Juan Carlos to lead reform as well as a systematic 

criticism of police repression and the attitude of the Armed Forces. 

References 
 

ANDERSON, L. (1999) Transitions to Democracy. New York: Columbia University Press. 

BARRERA, C. (1995) Periodismo y franquismo. De la censura a la apertura. Barcelona: 

Ediciones Internacionales Universitarias. 

CARR, R & FUSI, J. P. (1993) Spain: Dictatorship to Democracy. Barcelona: Planeta.  

CLARK, R. P. & HALTZEL, M. (1987) Spain in the 1980s. London: Harper Press. 

FILGUEIRA, C. & NOHLEN, D. (1994) Prensa y transición democrática. Experiencias 

recientes en Europa y América Latina. Madrid: Iberoamericana.  

GROSS, P. (2004) Between reality and dream: Eastern European media transition, 

transformation, consolidation and integration. East European Politics & Societies. 

Vol 18 (1).  110-131 

GUILLAMET, J.  (Ed.) (2014) La Transición Española en la prensa europea y 

norteamericana. Cuatro miradas: Francia, Italia, Reino Unido y EE.UU. (1975-78). 

El periodismo en las transiciones políticas. Pp. 111-135. Biblioteca Nueva: 

Madrid. 

GUILLAMET, J. (Ed.) (2016): Las sombras de la Transición. El relato crítico de los 

corresponsales extranjeros, 1975-1978. Valencia: Publicacions de la Universitat 

de València. 

GUILLAMET, J. (Ed.) (2018): La transición de la prensa. El comportamiento político de 

diarios y periodistas. Valencia: Publicacions de la Universitat de València. 



Christopher David Tulloch y Jaume Guillamet Lloveras 

Revista internacional de Historia de la Comunicación, Nº11, Vol.1, año 2018, pp. 05-22 22 

JONES, A. (2001) The Press in Transition. A Comparative Study of Nicaragua, South 

Africa, Jordan and Russia. Hamburg: Deutsches Übersee-Institut.  

MARAVALL, J. (1982) The Transition to Democracy in Spain. London: Croom Helm. 

McGREW, A. (1997) The Transformation of Democracy? Globalization and Territorial 

Democracy. London: Wiley. 

PRESTON, P. (1986) The Triumph of Democracy in Spain 1969-1982. London: Methuen. 

PRIDHAM, G. (1991) Encouraging Democracy. The International Context of Regimen 

Transition in Southern Europe.  Leicester: Leicester University Press. 

QUIROSA-CHEYROUZE MUÑOZ. R. (2009) Prensa y Democracia. Los medios de 

comunicación en la Transición. Madrid: Biblioteca Nueva. 

RODRIGUEZ-MARTINEZ, R. AUTHORS 1 AND 2 (2017): Franquismo, monarquía y 

democracia. La posición política de los principales diarios /ABC, La Vanguardia 

Española. 

TULLOCH, C. (2015) Vigilados: Surveillance of foreign press correspondents during the 

Spanish Transition to democracy. International Journal of Iberian Studies. Vol. 28. 

(1) pp. 5-19 

TULLOCH, C. (2017) The press platform for moderate change: the discreet role of the 

Madrid daily Ya during the Spanish Transition. Doxa (24) 87-109. 

 


	Introduction
	1 The Francoist legacy: condemned in the foreign press, respected on the pages of national dailies
	2 The King’s first twelve months: from widespread criticism to full support of pro-democratic measures in both international and national press
	3 Suárez: from ‘unwelcome surprise’ to Transition figurehead
	4 Legalization of the PCE: welcomed by the foreign press, tolerated at home
	5 Elections June 1977: international and national press consensus on the ‘ideal result’ of the first democratic vote
	6 Observations on comparative analysis
	7 Concluding remarks
	References

